Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-06 17:44

Stoffel

Engineering the impossible

Anoniem: 395522 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:10:
[...]

Mocht je nog wat meer concrete vragen hebben, laat maar weten.
Ik heb nog wel een vraag, aangezien ik zie dat je ook een eigen huis hebt. Gaat de bank er anders mee om als je DGA van een BV bent dan als je een eenmanszaak hebt qua hypotheken? Normaal gebruiken ze het gemiddelde van 3 jaar winst als inkomen bij een eenmanszaak, is dat ook zo bij een BV? Indien ja, moet je dan jezelf ook alle winst uitbetalen om dat in de berekening voor je hypotheek mee te kunnen nemen? Ik kan me voorstellen dat het risico voor de bank iets lager is, omdat er niet zomaar aanspraak gemaakt kan worden op je huis door schuldeisers van je bedrijf. Merk je daar iets van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395522

Stoffel schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:23:
[...]

Ik heb nog wel een vraag, aangezien ik zie dat je ook een eigen huis hebt. Gaat de bank er anders mee om als je DGA van een BV bent dan als je een eenmanszaak hebt qua hypotheken? Normaal gebruiken ze het gemiddelde van 3 jaar winst als inkomen bij een eenmanszaak, is dat ook zo bij een BV? Indien ja, moet je dan jezelf ook alle winst uitbetalen om dat in de berekening voor je hypotheek mee te kunnen nemen? Ik kan me voorstellen dat het risico voor de bank iets lager is, omdat er niet zomaar aanspraak gemaakt kan worden op je huis door schuldeisers van je bedrijf. Merk je daar iets van?
Mocht je nu een hypotheek willen afsluiten en je bent ondernemer (los van de rechtsvorm), dan kun je er donder op zeggen dat het lastig kan worden en je meer betaalt, zoiezo. Maar dat ter zijde.

Bij een BV heb je nog een soort van ondergrens wat je jezelf als DGA moet geven aan salaris, sommige hypotheekverstrekkers kunnen dit zien als iets wat meer garantie biedt voor het nakomen van je aflossingsplicht.

Het enige wat een bank wilt is dat je je aflossingsverplichting kunt aantonen. Dus een BV of eenmanzaak maakt in wezen niet uit. Om te bekijken of je de aflossingsverplichting kunt waarmaken, willen ze cijfers zien van drie jaar om te bekijken of jij EN de hypotheek kunt aflossen en verder in je eigen levensonderhoud kunt voorzien. Geldt dus ook bij een BV. Je winst hoef je niet uit te betalen, bij een bestaande onderneming wordt gekeken naar de jaarrekeningen etc.

Men zegt dat een startende ondernemer een betere uitgangssituatie heeft bij het aankopen van een huis, als hij/ zij zelf al een x bedrag kan inleggen (zeg 25% van je hypotheek) en je bijvoorbeeld al voor een paar jaar jaarcijfers kunt overhandigen, maar ik vind dit persoonlijk niet zo realistisch. Ik ben op mijn 25e begonnen met ondernemen, toen had ik echt nog geen geld om zelf in te leggen in een hypotheek.

Maar in short: voor de bank maakt het verschil tussen een eenmanszaak of BV dus niet heel veel uit..

Pfff...ik hoop dat dit een beetje ordelijk overkomt! Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
[...]

Ik zit zelf ook met een en ander in dubio over huizen, rechtsvormen, ondernemen en dergelijke. Bij mij komt dat doordat ik ook wat BV activiteiten heb met mede aandeelhouders maar het leeuwendeel van mijn werk komt uit zelfstandig freelance werk. Ik zit erover te denken dit ook in de BV onder te brengen, hoewel het me nog niet duidelijk is hoe dat vorm te geven.

Dat heeft nog niks met je vraag te maken. Wat ik wel even wil belichten is dat je zegt dat je ook de winst moet uitkeren om het als inkomen te laten tellen. Wat je ook (beter) kan doen, is je vanuit de BV zelf een achtergestelde hypotheek geven op het huis dat je wil kopen. Je betaalt dan nog niet de 25% belasting, maar betaalt wel rente richting de BV (die 100% van die rente krijgen, terwijl je maar 58% betaald). Voor de bank wordt het risico van de hypotheek daardoor lager, want zij hebben preferent executierecht (of hoe dat ook heet). Als je op die manier een 20% kan financieren, dan kijkt een bank al heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 397328

[...]

Interessant topic dit. WendyVBass heeft goede punten. Wat daarbij ook zou kunnen helpen is als je een (summier) ondernemingsplan, en een omzet/winst toename van je bedrijf kunt laten zien aan de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
t_captain schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 07:31:
Belastingvraagje.

Vorig jaar gestart met eenmanszaak. Nu heb ik een "gewone" aangiftebrief binnengekregen voor IB2010. Ik had eigenlijk verwacht dat deze zou uitblijven en dat ik aan het eind van de maand op de ondernemerspagina's bij belastingdienst.nl een uitnodiging tot ondernemers-aangifte IB zou vinden. Betekent dit iets?
Zojuist gebeld met de belastingdienst. Blijkt dat in hun systeem gewoon een ondernemersaangifte IB staat (toegankelijk via ondernemerspagina op belastingdienst website vanaf 25-2).

Ik zal de aangiftebrief nog eens bestuderen of er iets op staat wat naar een ondernemersaangifte verwijst, maar op het eerste gezicht was de brief identiek aan de aangiftebrief van mijn vrouw (die geen onderneemster is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 240727

Anoniem: 395522 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:12:
[...]

Werk je met een agency, eis dan dat je je CV mag inzien voor dat zij deze doorsturen aan een potentiële klant. Het is tot daar aan toe dat ze een eigen format hanteren, maar wat ze erin zetten gaat nog steeds over jou en daar ben jij de baas over. Wanneer je op gesprek gaat bij een klant via een bureau, kun je altijd aan de desbetreffende klant vragen welk CV ze opgestuurd hebben gekregen.
Je CV is jou eigendom (de inhoud) dus het is je goed recht om hier controle over te houden.
Ik neem hierdoor ook altijd een actueel CV van mezelf mee naar ieder gesprek.
Het bemiddelingsbureau kan natuurlijk ook een verouderde versie gebruiken.

Al met al is het gewoon belangrijk dat je op gesprek mag komen, zodra ik in het gesprek zit handel ik zelf alles netjes af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cai schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 09:45:
Zelf heb ik dit aan mijn boekhouder voorgelegd. Hij heeft berekend dat inderdaad onder de 100k winst dit niet interessant is. Voor wat betreft het aansprakelijkheidsgedeelte: Hier kan je je als eenmanszaak goed tegen verzekeren. Een bedrijfsaansprakelijkheids- en een beroepsaansprakelijkheidsverzekering dekken een grote lading af. Iets wat je ook doet met een BV, immers in het geval van een conflict wil je niet failliet gaan. Richt jij je onderneming zo in, dat dit wel een uitvlucht is, is er eventueel al sprake van slecht ondernemersschap.

Daarbij vroeg ik mij ook af, in mijn nieuwigheid, hoe het zou zitten met een claim prive op onze koopwoning. Er zit geen overwaarde in, dus is er niets waarop geclaimt kan worden.
De hypotheek op je eigen huis kan je beschermen tegen schuldeisers: die kunnen niet aan je huis komen omdat de bank daarop al het recht van hypotheek heeft gevestigd. Zolang je maar geen achterstand op je hypotheek hebt en niet failliet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bonsaiboom schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 09:16:

Ik zal mijn ogen open houden, en ook als jij iets ziet op gebied van SAS BI (ja ja, concurrenten!) dan hoor ik het ook graag.
Bonsaiboom, Independit (ZZP-tak van Logica) heeft een SAS opdracht geplaatst (regio Zuid-Holland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 397328 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 12:46:
[...]

Interessant topic dit. WendyVBass heeft goede punten. Wat daarbij ook zou kunnen helpen is als je een (summier) ondernemingsplan, en een omzet/winst toename van je bedrijf kunt laten zien aan de bank.
Yup, maar zelfs dat zegt niets. Heb in 2007 een hypotheek aangevraagd, nadat ik twee jaar ondernemer was. Zonder in details te willen gaan en mijn cijfers te smijten: het boekjaar 2007 was door ons afgesloten met een miljoenenomzet en een lekkere winst. Alsnog was het een drama, het verkrijgen van een hypotheek. Veel banken kijken namelijk ook naar bijvoorbeeld je leeftijd.
Dus dan sta je daar met een goed ondernemingsplan, een aantal jaarrekeningen met hele goede cijfers en dan nog doen ze moeilijk! Maar goed, even doorbijten en een goed mannetje erop zetten die verstand heeft van het verkrijgen van hypotheken voor ondernemers en dan kun je eindelijk je koopcontract tekenen.

Mochten er mensen geïnteresseerd zijn in zakelijke ondersteuning bij het verkrijgen van een hypotheek (dus iemand ala de hypotheker, maar dan voor ondernemers,) ik weet nog wel een partij die hierin goed kan bemiddelen. Ook voor assurantiën voor ondernemers. Geen reclame verder of commerciële belangen voor mij, maar iemand waarmee je (net als bij de hypotheker) vrijblijvend een afspraak kan maken om zaken te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Ik zit nu in die situatie en lijk er wel uit te gaan komen met mijn bank (Rabobank). Ik heb alle zakelijke rekeningen en verzekeringen ook daar lopen, en zij zijn hoewel misschien niet de goedkoopste, wel de enige partij waarbij ik denk nu een hypotheek te kunnen krijgen. De maandelijkse lasten absoluut zo laag mogelijk krijgen vind ik niet zo heel belangrijk, ik wil gewoon lekker wonen.

Desalniettemin ben ik wel geinteresseerd in een frisse blik op mijn situatie, dus als je de naam van dat bedrijf voor me hebt (evt via DM), graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Anoniem: 240727 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 13:58:
[...]

Bonsaiboom, Independit (ZZP-tak van Logica) heeft een SAS opdracht geplaatst (regio Zuid-Holland)
Top! Misschien is het een goed plan om eens deze zaken in een TS allemaal samen te gaan vatten. Met de tijd breidt mijn lijst resources van mogelijke opdrachten ook steeds uit, en dat delen is denk ik hoe dan ook nuttig hier?

t_captain wat denk je er van? Ik kan eventueel wel helpen met wat onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Van de SAS opdracht in zuid-holland of je plannen t.a.v. de topicstart? ;)

Ik ben voor een mooie topicstart met informatie over rechtsvormen, fiscale en juridische zaken, AOV verzekeringen, hypotheken en andere zaken waar freelancers en geinteresseerden iets aan hebben. Misschien dat we dan de oorspronkelijke titel "Het grote freelance ICT-ers discussie topic" terugkrijgen van de mod ;)

Een lijst van potentiele opdrachtgevers zie ik niet zitten, behalve misschien een aantal links naar pagina's waar opdrachten worden verzameld. De diversiteit van de mensen op dit topic is best groot en bovendien wil niet iedere opdrachtgever op een publiek forum.

Edit: ik heb Bonsaiboom als mede-auteur van de TS toegevoegd.

[ Voor 4% gewijzigd door t_captain op 23-02-2011 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stoffel schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:00:
Ik zit nu in die situatie en lijk er wel uit te gaan komen met mijn bank (Rabobank). Ik heb alle zakelijke rekeningen en verzekeringen ook daar lopen, en zij zijn hoewel misschien niet de goedkoopste, wel de enige partij waarbij ik denk nu een hypotheek te kunnen krijgen. De maandelijkse lasten absoluut zo laag mogelijk krijgen vind ik niet zo heel belangrijk, ik wil gewoon lekker wonen.

Desalniettemin ben ik wel geinteresseerd in een frisse blik op mijn situatie, dus als je de naam van dat bedrijf voor me hebt (evt via DM), graag :)
Succes in ieder geval, wel onderhandelen bij je bank, zeker als je al zoveel producten bij hun afneemt!
En ik zal het je laten weten als ik passende naam verzin, da's altijd lastig. Hebben we destijds ook tijdens een lunch op een servetje verzonnen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-06 16:45

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Stoffel schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:00:

Heb in 2008 ook een huis gekocht met een hypotheek bij de Rabobank. Moet zeggen dat het eigenlijk totaal geen probleem was. Had toen 2 jaar aan jaarcijfers en daarvoor nog normale jaaropgave's van een vaste baan. Wat bij mij veel uitmaakte (denk ik) was dat de rabobank ook de bank is waar we de zakelijke rekeningen hebben lopen (net zoals bij jou dus). Verder waren de jaarcijfers ook gewoon goed en probeerde ik geen tophypotheek af te sluiten. Heb geen eigen vermogen ingelegd.

(Leeftijd: 25, rechtsvorm: VOF, ik & vennoot + 5 man personeel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Anoniem: 395522 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:50:
[...]

Mochten er mensen geïnteresseerd zijn in zakelijke ondersteuning bij het verkrijgen van een hypotheek (dus iemand ala de hypotheker, maar dan voor ondernemers,) ik weet nog wel een partij die hierin goed kan bemiddelen. Ook voor assurantiën voor ondernemers. Geen reclame verder of commerciële belangen voor mij, maar iemand waarmee je (net als bij de hypotheker) vrijblijvend een afspraak kan maken om zaken te bespreken.
Ik ben wel geinteresseerd. Momenteel staat het huizenzoeken weer even op een laag pitje vanwege drukte, maar kan denk ik geen kwaad om wat andere partijen te raadplegen.

Halverwege vorig jaar via mijn hypotheekadviseur/assurantiekantoor (klein kantoortje dat beide doet voor voornamelijk kleine ondernemers) met slechts 1 jaarrekening + Q1/Q2 cijfers (en nog een overzichtje van mn salaris toen ik nog in loondienst zat) een aanvraag gedaan voor een behoorlijke hypotheek. Pas toen ik aangaf dat ik ook nog een paar ton op de 'spaarrekening' had staan was dit geen probleem voor de banken. Maakte verder niet uit of ik dit bedrag de dag na verkrijgen van de hypotheek meteen zou uitgeven, hoefde ook niet in een depot ofzo. Rentevoorwaarden waren volgens mn adviseur niet anders/hoger dan je in loondienst zou krijgen, echter over het algemeen niet heel erg gunstig (o.a. SNS dacht ik). Maar de keuzevrijheid mbt hypotheekverstrekkers is wel een stuk beperkter dan in loondienst.

sverzijl schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:03:
[...]

Ik ben wel geinteresseerd. Momenteel staat het huizenzoeken weer even op een laag pitje vanwege drukte, maar kan denk ik geen kwaad om wat andere partijen te raadplegen.

Halverwege vorig jaar via mijn hypotheekadviseur/assurantiekantoor (klein kantoortje dat beide doet voor voornamelijk kleine ondernemers) met slechts 1 jaarrekening + Q1/Q2 cijfers (en nog een overzichtje van mn salaris toen ik nog in loondienst zat) een aanvraag gedaan voor een behoorlijke hypotheek. Pas toen ik aangaf dat ik ook nog een paar ton op de 'spaarrekening' had staan was dit geen probleem voor de banken. Maakte verder niet uit of ik dit bedrag de dag na verkrijgen van de hypotheek meteen zou uitgeven, hoefde ook niet in een depot ofzo. Rentevoorwaarden waren volgens mn adviseur niet anders/hoger dan je in loondienst zou krijgen, echter over het algemeen niet heel erg gunstig (o.a. SNS dacht ik). Maar de keuzevrijheid mbt hypotheekverstrekkers is wel een stuk beperkter dan in loondienst.
Ik stuur je de gegevens door!

• Stoffel

Stoffel

Voor het geval dat nog niet duidelijk was, die zou ik ook graag willen hebben :)

Stoffel schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 13:05:
Voor het geval dat nog niet duidelijk was, die zou ik ook graag willen hebben :)
Oh duh..sorry! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even graag jullie meningen over het volgende.

Vanuit mijn vorige/huidige werkgever (de grote gele detacheerder) krijg ik een 0-uren contract aangeboden voor twee weken, om toch onderhoudswerkzaamheden te kunnen verrichten voor mijn huidige laatste klant (mocht er iets omvallen o.i.d.).
Wat er waarschijnlijk in staat: afgesproken tarief (inclusief reiskosten) en twee weken ontheffing van het concurrentie- en relatiebeding.

Nu is het dus zo dat ik tijdens mijn laatste 2 weken naar Amerika ga vanuit de klant en ik pas 2 april (zaterdag) terugvlieg.
Gezien dit 0-uren contract twee kanten op werkt, mag ik dus factureren vanaf 1 april.

Hoeveel uren zouden jullie in deze situatie factureren?
Twee dagen, 16 uur? Of ook de vliegreis/tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Normaal factureer ik reistijd niet, maar als ik met het vliegtuig naar de VS zou moeten voor een klant weet ik dat nog niet zo zeker. Dan zou of het tarief erop aangepast moeten zijn (dwz een stuk meer dan een klus in NL), of ik zou in overleg met de klant iets redelijks afspreken. Heb je enig idee hoe zij dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 240727 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 10:29:
Even graag jullie meningen over het volgende.

Vanuit mijn vorige/huidige werkgever (de grote gele detacheerder) krijg ik een 0-uren contract aangeboden voor twee weken, om toch onderhoudswerkzaamheden te kunnen verrichten voor mijn huidige laatste klant (mocht er iets omvallen o.i.d.).
Wat er waarschijnlijk in staat: afgesproken tarief (inclusief reiskosten) en twee weken ontheffing van het concurrentie- en relatiebeding.

Nu is het dus zo dat ik tijdens mijn laatste 2 weken naar Amerika ga vanuit de klant en ik pas 2 april (zaterdag) terugvlieg.
Gezien dit 0-uren contract twee kanten op werkt, mag ik dus factureren vanaf 1 april.

Hoeveel uren zouden jullie in deze situatie factureren?
Twee dagen, 16 uur? Of ook de vliegreis/tijd?
Bamischijf, lijkt me geen natte vingerwerk, overleg met je opdrachtgever. Ik zou zeggen in dit geval dat je ook de reistijd moet factureren, want die 16 uren zijn genoeg om ergens anders een klusje te doen. Maar, ik zou er een vergoeding voor vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het tarief is ronduit slecht (ook vanwege het feit dat de klant dit eist en er nog een partij tussen zit).

Tevens is dit tarief inclusief reiskosten, dus het treinkaartje vanuit Schiphol naar huis en eventueel taxi zijn inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Bamischijf:

Een 0-urencontract is een term uit het woordenboek van werknemers, die mag je gaan afleren ;)

Wat betreft het factureren van werkzaamheden en reistijd in de periode 1-4 t/m 2-4: ik zou daarover gewoon afspraken maken met de manager aan de kant van je (bijna) ex-werkgever. Hij moet de factuur accorderen dus dan is de makkelijke weg om vooraf af te spreken hoeveel uur je kunt schrijven. Zijn insteek zal waarschijnlijk zijn dat hij je net zoveel uren wil betalen als hij bij de klant kan declareren.

Nog een puntje: je omzet wordt gerealiseerd in het buitenland. Als je geen "vaste inrchting" in NL hebt (kantoorlocatie op naam van de zaak), valt dit voor de inkomstenbelasting feitelijk onder de Amerikaanse belastingen. Waarop je misschien weer in de knel komt bij gebrek aan werkvergunning of het juiste visum. Als er zaken zoals als vliegtickets en hotelfacturen in je bedrijfsadministratie zitten, dan kan dit een belastinginspecteur triggeren. Misschien is dit niet het geval en heeft de eindklant je reis en verblijf geregeld, dan weet niemand waar de werkzaamheden hebben plaatsgevonden en dan is het allemaal veel eenvoudiger.

Voor de BTW is het overigens gewoon een binnenlandse zaak (je bedrijf is gevestigd in NL en factureert BTW aan een klant die ook in NL is gevestigd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 240727 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 11:14:
Het tarief is ronduit slecht (ook vanwege het feit dat de klant dit eist en er nog een partij tussen zit).

Tevens is dit tarief inclusief reiskosten, dus het treinkaartje vanuit Schiphol naar huis en eventueel taxi zijn inbegrepen.
Zoals gezegd, praat met je eindverantwoordelijke en geef aan dat je de vliegtijd in rekening brengt. Maar zomaar iets in rekening brengen zonder dat het overlegd is, zou ik niet doen. Mochten ze nu niet willen betalen voor de vlieguren, dan kun je altijd nog besluiten om thuis te blijven... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad, de klant betaald alles. De uren gaan via de SM/DM (zelfs eerst nog via een freelance bemiddelingsbureau dat ertussen zit).

Eerst afstemmen met de betreffende personen ben ik ook van plan, maar het is meer van:
Wat is redelijk om te factureren?
Werktijd + vliegtijd + wachttijd op de luchthaven?

Ik moet het natuurlijk wel kunnen onderbouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 240727 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 12:10:
Inderdaad, de klant betaald alles. De uren gaan via de SM/DM (zelfs eerst nog via een freelance bemiddelingsbureau dat ertussen zit).

Eerst afstemmen met de betreffende personen ben ik ook van plan, maar het is meer van:
Wat is redelijk om te factureren?
Werktijd + vliegtijd + wachttijd op de luchthaven?

Ik moet het natuurlijk wel kunnen onderbouwen ;)
Ik zou voor een lange vliegreis geneigd zijn om 1 werkdag te rekenen a 8 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

t_captain schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 12:37:
[...]

Ik zou voor een lange vliegreis geneigd zijn om 1 werkdag te rekenen a 8 uur.
Dat had ik ook ingedachte, in totaal dus 16 uur (8 uur werken + 8 uur vliegreis).
Al met al redelijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 397328

Anoniem: 240727 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 12:47:
[...]

Dat had ik ook ingedachte, in totaal dus 16 uur (8 uur werken + 8 uur vliegreis).
Al met al redelijk toch?
Zou ik ook doen. In principe moet je alle uren die je maakt voor je werk (naar mijn mening hoort vervoer daar ook bij), kunnen doorberekenen. Daarbij doe je na zo'n reis vaak nog maar weinig de rest van de dag, dus misschien zelfs nog aan de lage kant gerekend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 10:30

TheDane

1.618

Guys,

Ik moet deze maand mijn aangifte omzetbelasting Q1 2011 invoeren.
Nu was ik daar al enthousiast aan begonnen, maar ik zit met wat vragen waar jullie hopelijk ervaring mee en antwoorden op hebben.

Het gaat om prestaties vanuit en naar buitenland. Ik verricht sinds kort af en toe wat werkzaamheden via Freelancer.com voor buitenlandse bedrijven, en ik laat andere buitenlandse bedrijven af en toe projecten voor mij doen.

De betalingen worden vooralsnog allemaal via Freelancer.com geregeld. Dit is een Australisch bedrijf. Ik regel mijn betalingen aan Freelancer.com via MoneyBookers.com. Ik heb inmiddels ook een tegoed (in USD en AUD) bij Freelancer.com opgebouwd waarvanuit ik ook betalingen verricht.

Concreet zijn mijn vragen:
  • Hoe vul ik dit soort zaken in op mijn aangifte?
  • Zijn dit zogenaamde 'prestaties vanuit of naar landen buiten de EU'?
  • Zo ja, hoe zit dat met belastingen? Worden deze doorberekend? Moet ik die vermelden? Welk percentage? Op de invoices staat alleen het totaal te betalen bedrag vermeld. Ik neem aan dat ik niet zomaar 19% mag opvoeren.
  • Bedragen zijn in USD/AUD. Die moet ik natuurlijk omrekenen naar EUR, maar de huidige wisselkoersen zijn anders dan tijdens inkomsten/uitgaven. Wat nu?
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheDane schreef op zondag 03 april 2011 @ 13:03:

De betalingen worden vooralsnog allemaal via Freelancer.com geregeld. Dit is een Australisch bedrijf. Ik regel mijn betalingen aan Freelancer.com via MoneyBookers.com. Ik heb inmiddels ook een tegoed (in USD en AUD) bij Freelancer.com opgebouwd waarvanuit ik ook betalingen verricht.
Dan wordt je aangifte BTW ineens een stukje complexer. Ik zou een boekhouder overwegen :)
Concreet zijn mijn vragen:
  • Hoe vul ik dit soort zaken in op mijn aangifte?
  • Zijn dit zogenaamde 'prestaties vanuit of naar landen buiten de EU'?
  • Zo ja, hoe zit dat met belastingen? Worden deze doorberekend? Moet ik die vermelden? Welk percentage? Op de invoices staat alleen het totaal te betalen bedrag vermeld. Ik neem aan dat ik niet zomaar 19% mag opvoeren.
  • Bedragen zijn in USD/AUD. Die moet ik natuurlijk omrekenen naar EUR, maar de huidige wisselkoersen zijn anders dan tijdens inkomsten/uitgaven. Wat nu?
Je werkt vanuit NL (NB inkomstenbelasting verschuldigd in NL) maar de klant bevindt zich in het buitenland. Dat betekent dat je bezig bent met afstandsleveringen naar een land buiten de EU, dus met export.
Het scherm "prestaties naar landen buiten de EU" lijkt me hiervoor het juiste middel.

Ik heb de volgende link voor je gevonden:
http://www.mkbservicedesk...n-bij-dienstverlening.htm

Volgens deze link factureer je met 0% BTW naar je AUS klant. Zakelijke inkopen die je uit AUS laat komen gelden als import. Eventuele AUS BTW die op de facturen staat kun je daar terugvragen, verder neem je deze leveringen als import op in je NL BTW aangifte.

Wat betreft de wisselkoersen: ik zou de (slot)koers op de factuurdatum gebruiken zodat je voor iedere factuur een euro-bedrag hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 10:30

TheDane

1.618

Hmm, daar heb je wel goeie punten eigenlijk :) Thanks!

Ik heb nog eens naar die aangifte gekeken, en zit nog sterk te twijfelen of ik het wel aandurf om dit geheel zelf(-standig) in te vullen.

De belastingaangifte van 2010 was al voor '95%' gelukt. Boekhouder erbij gehaald die nog her en der een kleine toelichting heeft gegeven. Ik was er zelf wel uitgekomen, en gezien die ervaring denk ik dat ik 't eigenlijk wel zelf kan ... maarja the details he.

Hoe doen jullie dat? Boekhouder erbij? En om wat voor tarieven gaat 't dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Ik laat het tegenwoordig doen, dan heb ik het over de jaarcijfers opstellen en de aangifte IB. Kost me 500 euro per boekjaar. Op zich kan ik het zelf ook wel (heb het vroeger ook altijd zelf gedaan), maar aangezien ik probeer om van alle belastingvoordeeltjes gebruik te maken en dat vaak nogal wat uitzoekwerk met zich meebrengt laat ik het liever doen. Dan hoef ik me er sowieso niet druk om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheDane schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 23:25:

Dit jaar was de eerste keer. Heb het zelf gedaan. Is nog gelukt ook, al was ik een tijdje aan het puzzelen om de fiscale winstberekening (= aangroei eigen vermogen + prive onttrekkingen - prive stortingen) te balanceren met het saldo van de winst- en verliesrekening.

Dit zou heel makkelijk op hetzelfde gedrag moeten uitkomen als je de balans en de winst- en verliesrekening goed invult, maar er zitten wat angels. Denk aan de BTW over privegebruik etc.
Volgens jaar wordt het misschien wat complexer. Als het goed blijft gaan heb ik dan wat meer vermogen op de zakelijke rekening staan en is er wat meer nut om dingen als egalisatiereserve, FOR of jaarruimte te gaan gebruiken. Dan ga ik er hulp bij halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Hier ook pakweg € 500 per jaar voor jaarcijfers en IB-aangifte. BTW doe ik wel zelf (tenminste, mijn boekhoudpakket :) )
De tijd die ik er zelf anders aan moet besteden is me die kosten waard. Belastingregels wil ik gewoon niet bijhouden. Onlangs een extra aftrekpost kunnen opvoeren, vooruitziend op keuzes voor de komende jaren, waarmee dit alweer voor enkele jaren is betaald!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 09:24
TheDane schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 23:25:

Ik heb een boekhouder in de hand die naast de BTW aangiftes elke maand, ook aan het einde van het jaar een jaarrekening opstelt en de fiscale opgave doet voor mij en mijn vriend samen. Kost me ongeveer 1200 euro per jaar. Redelijk hoog bedrag, maar hier zit ook een stukje service bij. Vragen van mijn kant worden zonder extra rekening beantwoord, ze is aanwezig geweest bij het startersgesprek van de belastingdienst, regelt de communicatie met de belastingdienst etc. Al met al ben ik er tevreden mee, want ik heb gewoon onvoldoende kaas gegeten van al die regels om het maximale (wat betreft aftrekposten, etc) eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-06 13:56

André

Analytics dude

Hier idem, kost me 50 per uur, en elk kwartaal zijn ze 2 a 3 uur bezig om alles op orde te brengen. Daar wil ik zelf het werk niet van hebben. Daarnaast heeft mijn boekhouder zichzelf al bespaard door wat handige zaken te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kun je kosten voor BTW en IB aangifte eigenlijk als zakelijke kosten boeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Volgens mijn boekhouder wel. Het is natuurlijk een beetje grijs gebied omdat je aangifte IB ook niet-zakelijke componenten heeft. Volgens hem viel het gewoon onder zakelijke dienstverlening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
De kosten voor het opstellen van IB-aangifte is privé. Ik krijg daar van mijn accountant ook een aparte factuur voor (op mijn privé adres).
BTW e.d. is uiteraard wel zakelijk en dus aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op zich wel zo netjes. Aan de andere kant: het grootste deel van de kosten van de IB aangifte zou je kunnen schrijven als zakelijke dienstverlening: samenstellen boekhouding, opstellen winst- en verliesrekening, balans, FWB etc. Prive-deel is slechts het staartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:10
BertS schreef op woensdag 06 april 2011 @ 07:52:
[..] BTW doe ik wel zelf (tenminste, mijn boekhoudpakket :) )
Ik ben wel benieuwd welke dat is en of je d'r positief over bent? Heb zelf inmiddels al een aardig lijstje aan trials van pakketten doorlopen maar zit uiteindelijk nog steeds bij het gratis Speedbalance.
Tot nu toe ben ik nog geen pakket tegengekomen waarin ik een correct BTW-overzicht tevoorschijn heb kunnen toveren op basis van m'n administratie waarbij nogal wat afnames/leveringen van diensten van en naar het buitenland (EU/non-EU), die extra belastingregels komen d'r meestal niet echt lekker uit. Ervaringen zeker welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Heb niet echt ervaring met leveringen/afnames van/naar het buitenland, maar ik ben erg tevreden met www.reeleezee.com; Heel overzichtelijk en als je alles inboekt vult hij zelf je BTW aangifte voor je in; Weet alleen niet of het zo geschikt is voor buitenlandse transacties aangezien het niet zoals bij bijv. exact is opgezet voor alle mogelijke situaties, wel voor de meest voorkomende.

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
Dat ziet er inderdaad netjes uit en was ik nog niet eerder tegengekomen, ik ga zeker eens kijken of het wat is. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
t_captain schreef op donderdag 07 april 2011 @ 23:11:
Op zich wel zo netjes. Aan de andere kant: het grootste deel van de kosten van de IB aangifte zou je kunnen schrijven als zakelijke dienstverlening: samenstellen boekhouding, opstellen winst- en verliesrekening, balans, FWB etc. Prive-deel is slechts het staartje.
Voor dat zakelijke deel krijg ik dan ook keurig een factuur op de zaak. Dat is gewoon financiële rapportage en dus zakelijk aftrekbaar.
De privé factuur is ook echt alleen de IB-aangifte (iets van 125 euro).
Leftblank schreef op donderdag 07 april 2011 @ 23:38:
[...]

Ik ben wel benieuwd welke dat is en of je d'r positief over bent? Heb zelf inmiddels al een aardig lijstje aan trials van pakketten doorlopen maar zit uiteindelijk nog steeds bij het gratis Speedbalance.
Tot nu toe ben ik nog geen pakket tegengekomen waarin ik een correct BTW-overzicht tevoorschijn heb kunnen toveren op basis van m'n administratie waarbij nogal wat afnames/leveringen van diensten van en naar het buitenland (EU/non-EU), die extra belastingregels komen d'r meestal niet echt lekker uit. Ervaringen zeker welkom ;)
SnelStart. En ja, daar ben ik positief over, want ik ben daar zelf dealer van :) (niet als reclame bedoeld, alleen als antwoord op de vraag...)
Daarin gaat de BTW-aangifte prima, ook met inkopen uit en leveringen naar buitenland e.d., mits het grootboekschema goed is ingesteld en er goed wordt geboekt uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
BertS schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 12:55:
[...]
SnelStart. [..] Daarin gaat de BTW-aangifte prima, ook met inkopen uit en leveringen naar buitenland e.d., mits het grootboekschema goed is ingesteld en er goed wordt geboekt uiteraard.
Ziet d'r goed uit inderdaad, alleen draait het niet onder Wine, net als Reeleezee wat niet functioneert met Moonlight helaas. Ik blijf op jacht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:11

Salandur

Software Engineer

deze week mijn VAR-row verklaring binnen gekregen. kan ik een begin gaan maken met mijn freelance loopbaan :)

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 09:24
Salandur schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 13:47:
deze week mijn VAR-row verklaring binnen gekregen. kan ik een begin gaan maken met mijn freelance loopbaan :)
Goed nieuws. Heel veel succes *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welkom bij de club!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ikzelf gebruik http://www.acumulus.nl/, simpel en overzichtelijk.
Uren, facturen, klantdossiers, e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-06 17:13
Ik gebruik Reeleezee, is niet echt goedkoop maar werkt echt supergoed. De nieuwe versie in Silverlight werkt nu ook op de Mac (vorige versie alleen met Internet Explorer).

Had liever gehad dat ze gewoon weer voor een echte webapp waren gegaan die gewoon in elke browser werkte.

Buitenlandse boekingen (zowel inkoop als verkoop) worden gewoon goed verwerkt in BTW aangifte. Pakket is alleen wel vrij duur imho.

Overigens betaal ik ongeveer €1200 ex. BTW per jaar voor mijn boekhouder en accountant. Dit is voor controleren BTW aangfites (1 keer per jaar, doe het eigenlijk zelf), opstellen jaarrekening, doorspreken jaarrekening met accountant en aangiftes IB (voor mij en mijn vrouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
Als je maar een paar factuurtjes per maand hebt om te verwerken zoals ik dan betaal je helemaal niets voor Reeleezee, en ook al zou het wat kosten dan betaal ik liever zo'n club die het wel makkelijk maakt als Exact met hun ingewikkelde pakket :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
D4V3 schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 15:58:
Als je maar een paar factuurtjes per maand hebt om te verwerken zoals ik dan betaal je helemaal niets voor Reeleezee, en ook al zou het wat kosten dan betaal ik liever zo'n club die het wel makkelijk maakt als Exact met hun ingewikkelde pakket :)
Gratis is niet duur inderdaad :+, zodra je net boven de 5 transacties per maand komt zit je wel meteen aan 20€/maand wat wel wat fors is op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399299

Ik ben begonnen deze thread vanaf de topic start te lezen maar ik heb nog niet echt een antwoord gevonden op de vraag die ik heb: is er een goede (centrale) site waarop freelance projecten in Nederland worden aangeboden? Op internet zoeken levert meerdere sites op van verschillende kwaliteit waarop vaak maar een paar opdrachten te vinden zijn.

Ik heb de afgelopen jaren in het buitenland gewerkt en ben dus onbekend met de Nederlandse markt. In Duitsland is er bijvoorbeeld gulp.de waarop een groot deel van de freelance projecten te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
Anoniem: 399299 schreef op zondag 10 april 2011 @ 14:01:
Ik ben begonnen deze thread vanaf de topic start te lezen maar ik heb nog niet echt een antwoord gevonden op de vraag die ik heb: is er een goede (centrale) site waarop freelance projecten in Nederland worden aangeboden? Op internet zoeken levert meerdere sites op van verschillende kwaliteit waarop vaak maar een paar opdrachten te vinden zijn.

Ik heb de afgelopen jaren in het buitenland gewerkt en ben dus onbekend met de Nederlandse markt. In Duitsland is er bijvoorbeeld gulp.de waarop een groot deel van de freelance projecten te vinden zijn.
Ik denk dat freelance.nl wel een van de grotere sites is op het gebied van freelance opdrachten; Helaas zijn niet alle opdrachten even interessant en ook niet alle "freelancers" even vaardig maar vragen wel een uurprijs waar je zelf niet van kan leven. Als je iets specialistisch doet kan je hier echter wel wat leuke opdrachtjes uit halen. Misschien eens wat netwerkmeetings/open coffee's aflopen om te netwerken, over het algemeen haal je daar meer interessante opdrachten uit (hangt er echter totaal vanaf wat je doet uiteraard, maar als webdeveloper is er best wat vraag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
D4V3 schreef op zondag 10 april 2011 @ 14:06:
[...]
Ik denk dat freelance.nl wel een van de grotere sites is op het gebied van freelance opdrachten; Helaas zijn niet alle opdrachten even interessant en ook niet alle "freelancers" even vaardig maar vragen wel een uurprijs waar je zelf niet van kan leven. Als je iets specialistisch doet kan je hier echter wel wat leuke opdrachtjes uit halen. [...]
Dit is ook mijn ervaring wel redelijk, om een beetje kans te maken moet je wel erg laag inzetten of wat mazzel hebben. De wat karige indeling qua categorieën en het min of meer verplicht moeten betalen om op tijd te kunnen reageren op advertenties helpen ook niet echt hierbij.

Toen ik net begon heb ik hier wel 'n aantal opdrachten vandaan gehaald tegen bodemprijs, waarna ik later voor vervolgwerk een meer normale prijs overeen gekomen ben. Veel meer dan portfolio- of tijdvulling wanneer het wat rustiger is zie ik hier persoonlijk niet heel snel vandaan komen. Enige lichtpuntje is in ieder geval dat de gemiddelde offertes wel hoger liggen dan de <10$ per uur die je nog wel eens tegenkomt op de Amerikaanse tegenhangers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Anoniem: 399299 schreef op zondag 10 april 2011 @ 14:01:
Ik ben begonnen deze thread vanaf de topic start te lezen maar ik heb nog niet echt een antwoord gevonden op de vraag die ik heb: is er een goede (centrale) site waarop freelance projecten in Nederland worden aangeboden?
www.headfirst.nl
www.corso-contracting.nl
www.it-staffing.nl

Om de grootste 3 wel te noemen. De freelance.nl websites bied alleen opdrachten aan, aan de onderkant van de markt. Opdrachten die door anderen niet ingevuld kunnen worden, belanden vaak daar. En zoals hier al vermoed: tegen de laagste tarieven.

En je eigen netwerk is goud waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik bevind mezelf in een luxe positie :)
Afgelopen maandag op gesprek geweest voor een opdracht (6+ maanden) voor een net tarief en mag a.s. vrijdag al starten zelfs.

Nu heb ik gister een intake gehad voor een andere opdracht (ook via een andere bureau) en de SM gaf zojuist aan ervoor 'te willen vechten'. Voor de discussie: stel +10,- per uur?
(Opdrachten zijn vergelijkbaar)

Heeft iemand dit al meegemaakt dat je mondeling al hebt toegezegd en er (mogelijk) een zeer aantrekkelijk bod voor een andere opdracht aangeboden wordt?
Hoe ben je hiermee om gegaan?

Zelf ben ik van mening dat zolang er geen contract getekend is, er ook niets definitief is.
Aan de andere kant betreft het wel een soort Gentlemen's agreement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fijn om te horen dat je lekker aan de slag kunt! :)

Persoonlijk zou ik gaan voor de nette aanpak. Je hebt toegezegd, dus gewoon starten op project 1.

De tweede klant zal het niet leuk vinden, maar uiteindelijk wel waarderen. Gebruik die waardering in je voordeel, blijf in goed contact met de tweede klant en wie weet wat er over een aantal maanden gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Anoniem: 240727 schreef op woensdag 13 april 2011 @ 11:25:
Ik bevind mezelf in een luxe positie :)
Afgelopen maandag op gesprek geweest voor een opdracht (6+ maanden) voor een net tarief en mag a.s. vrijdag al starten zelfs.

Nu heb ik gister een intake gehad voor een andere opdracht (ook via een andere bureau) en de SM gaf zojuist aan ervoor 'te willen vechten'. Voor de discussie: stel +10,- per uur?
(Opdrachten zijn vergelijkbaar)

Heeft iemand dit al meegemaakt dat je mondeling al hebt toegezegd en er (mogelijk) een zeer aantrekkelijk bod voor een andere opdracht aangeboden wordt?
Hoe ben je hiermee om gegaan?

Zelf ben ik van mening dat zolang er geen contract getekend is, er ook niets definitief is.
Aan de andere kant betreft het wel een soort Gentlemen's agreement.
Lekker dat het zo goed gaat :)

Zijn ze niet te combineren, eventueel met een andere ZZPer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

t_captain schreef op woensdag 13 april 2011 @ 11:35:
Fijn om te horen dat je lekker aan de slag kunt! :)

Persoonlijk zou ik gaan voor de nette aanpak. Je hebt toegezegd, dus gewoon starten op project 1.

De tweede klant zal het niet leuk vinden, maar uiteindelijk wel waarderen. Gebruik die waardering in je voordeel, blijf in goed contact met de tweede klant en wie weet wat er over een aantal maanden gaat gebeuren.
Thanks!
Inderdaad, de nette oplossing heeft ook mijn voorkeur, maar het zet je wel aan het denken/rekenen >:)

@Bonsaiboom: Voor klant 2 zijn ze echt op zoek naar een Microsoft BI-er (zowel back-end als front-end) en ZZP-ers die tevens ook beschikbaar zijn/worden zijn schaars (ook in mijn kringen).
Mocht je iemand weten? Ik kan zijn/haar CV wel forwarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Nee ik ken geen Microsoft BI ZZP-ers, dus dat wordt dan helaas lastig. Ik bedoelde eigenlijk alleen aan te geven, dat het kijken naar met anderen iets aan pakken ook tot de mogelijkheden zou behoren. Ik ben daar met mijn huidige opdracht ook mee bezig, om dat door te kunnen blijven zetten terwijl er ook nog andere aanvragen binnen komen. Maar goed, dan zit je wel in eventuele samenwerkingsverbanden enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

t_captain schreef op woensdag 13 april 2011 @ 11:35:
Precies. Je hebt een toezegging gedaan en bent akkoord gegaan met die voorwaarden en die verdiensten. Zeker als jouw 'wereldje' niet zo groot is, wil je niet te boek staan als iemand die voor een paar knaken meer zijn toezeggingen intrekt en elders aan de slag gaat.

Dat kan je 1, misschien 2 maal doen en kan je wel fluiten naar andere opdrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403692

Enquetes beschouwen we als een vorm van spam/werving en staan we niet toe tenzij daarvoor vooraf toestemming is gegeven.

[ Voor 81% gewijzigd door SmartDoDo op 15-04-2011 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-06 17:04

JaQ

Normaliter werk ik niet via brokers. De reden daarvoor is dat klanten mij rechtstreeks vinden, mijn expertise is dermate schaars dat ik niet hoef te leuren bij de bekende bureaus. Ook doe ik geen full-time klussen (puur risico spreiding). Over het algemeen twee tegelijkertijd.

Een maand of drie geleden werd ik benaderd door een grote brokers om een klus uit te voeren (ik werd gebeld op het algemene telefoonnummer van een klant :X , ik ben gevonden via linked-in en die mafkees belde rechtstreeks), maar aangezien ik geen tijd had heb ik deze klus laten gaan (nadat ik deze "accountmanager" had uitgelegd dat ik dit geen manier van werken vind).

Begin maart zat ik op een congres in Dallas, alwaar ik gebeld werd door een maatje van me over exact dezelfde klus. Hij blijkt software-architect te zijn op het project waar de eerdere genoemde klus over gaat. De vacature was ondertussen tweemaal ingevuld door dezelfde broker en beide kandidaten zijn na een tweetal weken eruit gegooid. Aangezien het toch de bedoeling is dat het project ooit life gaat, heeft hij mij gebeld.

Goed, ik ga de dag nadat ik weer in Nederland bij die klant langs en heb een gesprek met de verantwoordelijken binnen het project. Klant enthousiast, tarief afgesproken, JaQ aan de slag. Niets aan de hand zou je denken. Nu is deze klant een overheidspartij die te maken heeft met mantelcontracten. Je raad het al, ik moest mijn facturering via de eerder genoemde broker afhandelen. Tsja, als zij dat graag willen: mij heb je er niet mee zolang ik mijn afgesproken tarief maar krijg. Ik heb vervolgens wat basisgegevens opgestuurd (KvK nummer, BTW nummer en mijn leveringsvoorwaarden) en om de voortgang van het project te garanderen ben ik wel meteen begonnen. 1 dag later had ik de (test-)omgeving gebouwd waar mijn voorganger na enige weken nog niet mee klaar was (en tevens door deze wanprestatie van het project is verwijderd). Nog steeds klant blij, ik blij.

Na anderhalve week heb ik die broker maar eens gebeld waar het contact bleef, immers ik maak uren maar zie geen contract. Dat zou meteen opgestuurd worden. Uiteraard kwam het contract een viertal dagen later pas binnen met de post met een print-datum van 2 dagen nadat ik gebeld had. Daarmee erger je mij, immers je bent niet eerlijk. Zeg dan niet dat je het meteen opstuurt. Maar goed, ik moet me beseffen dat niet iedereen recht door zee is, daar zet ik mij over heen.

Nu ben ik dat contract gaan lezen en daarin las ik dat van mij verwacht mee te sturen:
  • kopie VAR
  • uittreksel KvK (expliciet geen kopie)
Prima, business as usual. Maar daarnaast:
  • kopie paspoort
  • mijn BSN
  • kopieën van "al" mijn diploma's
  • kopie van mijn aansprakelijkheidsverzekeringspolis
Alsof ik een arbeidsrelatie met ze aan wil gaan !? Nou dank je feestelijk, absoluut niet!

Ow, en zelfs als ik niet teken, ga ik toch akkoord met hun leveringsvoorwaarden. Een soort opt-out !? Mijn bij de KvK gedeponeerde leveringsvoorwaarden kunnen (uiteraard) niet geaccepteerd worden.

Uiteraard ga ik hier niet mee akkoord, maar deze broker blijft vasthouden aan de genoemde eisen. Die zouden geëist worden door de klant (wat ik uiteraard heb gecontroleerd, blijkt niet waar te zijn). Overigens: zaken als accountantsverklaring of bewijs van betalingsgedrag bij de belastingdienst zijn niet gevraagd 8)7 .

Het bakkeleien over deze documenten duurt ondertussen al even en ik heb dus niet gefactureerd tot op heden (want dan ga ik impliciet akkoord met hun leveringsvoorwaarden). Mijn buffer is groot genoeg om dat te kunnen overleven, maar het gezeik kan ik missen als kiespijn. Sterker nog, ik denk er ernstig over na om mijn werkzaamheden op te schorten voor deze klant totdat het contract op een normale manier is geregeld. Hoe dan ook, mijn vraag aan jullie: is het normaal dat een broker dit soort onzin opvraagt? Of ben/doe ik een beetje overgevoelig?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

JaQ schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 18:08:
  • kopie VAR
  • uittreksel KvK (expliciet geen kopie)
Kopie VAR en kopie KvK kunnen ze krijgen. Redelijk 'default' vragen. KvK uitreksel kunnen ze eventueel ook zelf opvragen als ze het echt willen.
Prima, business as usual. Maar daarnaast:
  • kopie paspoort
  • mijn BSN
  • kopieën van "al" mijn diploma's
  • kopie van mijn aansprakelijkheidsverzekeringspolis
Kopie paspoort is vaak nodig voor de eind-klant, als de eind-klant er zelf niet omvraagd. BSN is toch gewoon in je paspoort te vinden? Overbodige vraag.

Kopien van diploma's en aansprakelijkheidsverzekeringspolisen heeft men nog nooit aan mij gevraagd. Om welke broker gaat dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

_Arthur schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 18:38:
Kopie VAR en kopie KvK kunnen ze krijgen. Redelijk 'default' vragen. KvK uitreksel kunnen ze eventueel ook zelf opvragen als ze het echt willen.
precies, business as usual (dat lever ik ook als ik rechtstreeks bij een klan lever). Overigens vind ik een kopie normaliter voldoende, maar als ze per-se een origineel willen dan factureer ik ze die wel ;)
Kopie paspoort is vaak nodig voor de eind-klant, als de eind-klant er zelf niet omvraagd. BSN is toch gewoon in je paspoort te vinden? Overbodige vraag.
Hoezo "nodig" voor de eindklant? Om te bewijzen dat jij jij bent?
Kopien van diploma's en aansprakelijkheidsverzekeringspolisen heeft men nog nooit aan mij gevraagd. Om welke broker gaat dit?
Een van de drie die je eerder in dit topic hebt genoemd :)

Volgens mij is er helemaal geen wettelijke basis voor het bewaren van al deze gegevens, het berust gewoon op willekeur omdat er iemand bedacht heeft dat het wel handig is om die gegevens te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

JaQ schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 19:09:
Hoezo "nodig" voor de eindklant? Om te bewijzen dat jij jij bent?
Ja. De opdracht gever heeft een wettelijke verificatie en bewaar plicht van zijn medewerkers. Hier valt al het personeel onder, vast en inhuur. Zie ook: http://www.rijksoverheid....catie/identificatieplicht
Een van de drie die je eerder in dit topic hebt genoemd :)
Dat moet dan corso zijn (gok ik).
Volgens mij is er helemaal geen wettelijke basis voor het bewaren van al deze gegevens, het berust gewoon op willekeur omdat er iemand bedacht heeft dat het wel handig is om die gegevens te hebben.
Niet allemaal. Maar voor een klein gedeelte dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

_Arthur schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 19:23:
Ja. De opdracht gever heeft een wettelijke verificatie en bewaar plicht van zijn medewerkers. Hier valt al het personeel onder, vast en inhuur. Zie ook: http://www.rijksoverheid....catie/identificatieplicht
De opdrachtgever, of de werkgever? Significant verschil lijkt me.

Ik heb geen loondienstverband met de opdrachtgever, de verificatie, bewaar en zorg-plicht ligt bij mijn werkgever. Mijn werkgever, dat ben ik. Ik ben immers primair werkzaam voor mijn eigen bedrijf. Hoe zou ik anders aan een VAR-WUO kunnen komen? Uiteraard moet ik me wel kunnen identificeren als ik mijzelf bij een opdrachtgever bevindt.

En wat nu als ik DGA zou zijn? (oftewel, geen eenmanszaak maar een B.V. zou hebben), veranderd dat de regels?

Nu weet ik best dat ik een beetje recalcitrant begint te worden (voornamelijk door die diploma-kopie-eis), maar dit is voor mij een ideale gelegenheid om de grenzen eens op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kopie VAR-WUO i.c.m. kopie paspoort vrijwaart de opdrachtgever van naheffingen LB+premies VV. Deze kopieen moeten zowel bij de broker als bij de eindklant aanwezig zijn (in het geval je op locatie van de eindklant werkt). Niet vreemd dat ze die vragen.

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering zou je kunnen vervangen voor een bankgarantie. Wel een flinke waarschijnlijk. Hier is het belang van de broker dat eventuele schadeclaims met succes kunnen worden doorgelegd naar de onderaannemer. Dat vind ik een begrijpelijk zakelijk doel, al is het sterk afhankelijk van de aard van je werkzaamheden. Iemand die software bouwt waarbij hij in een team van de klant deelneemt, zal veel minder gauw een beroepsaansprakelijkheid moeten afdekken dan iemand die zelfstandig een bedrijfsapplicatie oplevert.

Tot nu toe dus geen al te gekke vragen.

Diploma's vind ik wat ongebruikelijk, tenzij je in een beroep werkt waarvoor het diploma nodig is om te mogen werken (medische beroepen, advocatuur, noratiaat etc). In de IT doorgaans niet het geval. Misschien dat ik dit moet zien in samenhang met de beroepsaansprakelijkheidsverzekering (die hebben vaak diplomering in de polisvoorwaarden staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

JaQ schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 20:49:
De opdrachtgever, of de werkgever? Significant verschil lijkt me.
In de wettekst staat specifiek dat het ook voor uitzendkrachten geldt. Deze hebben OOK geen loonsverband met de uiteindelijke opdrachtgever.

En als freelancer ben je niets meer/minder dan een uitzendkracht natuurlijk (want tijdelijke werknemer die voor jou werkt maar geen loonsverband heeft) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

t_captain schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 22:50:
Kopie VAR-WUO i.c.m. kopie paspoort vrijwaart de opdrachtgever van naheffingen LB+premies VV. Deze kopieen moeten zowel bij de broker als bij de eindklant aanwezig zijn (in het geval je op locatie van de eindklant werkt). Niet vreemd dat ze die vragen.
Je weet toch dat dit niet waar is? De VAR-WUO zegt enkel dat de belastingdienst waarschijnlijk oordeelt dat je WUO geniet, achteraf wordt door de belastingdienst bepaald of je daadwerkelijk ondernemer bent. Een kopie VAR is dus een schijn-bescherming tegen een naheffing LB etc. De enige bescherming die lijkt te werken tegen een naheffing is een contractuele bepaling in een inhuurovereenkomst / dienstverleningsovereenkomst. Echter zelfs daar lees ik verschillende jurisprudentie over.

Dat verhaal over het paspoort lees ik overal, behalve dan op websites van de overheid. Ik kan nergens een bepaling vinden die zegt dat jij als onderneming een kopie van je werknemer's paspoort moet doorgeven aan een andere onderneming als je een dienst verleent bij dat andere bedrijf. Wel dat je je een kopie bij je werkgever moet achterlaten en tevens dat je je moet kunnen identificeren op de werkvloer. Stel je voor zeg, voor iedere schoonmaker die jouw schoonmaakbedrijf langs stuurt naar jouw bedrijf moet jij een kopie paspoort tot 5 jaar na data gaan bewaren. Je snapt zelf dat dat irreëel is.
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering zou je kunnen vervangen voor een bankgarantie. Wel een flinke waarschijnlijk. Hier is het belang van de broker dat eventuele schadeclaims met succes kunnen worden doorgelegd naar de onderaannemer. Dat vind ik een begrijpelijk zakelijk doel, al is het sterk afhankelijk van de aard van je werkzaamheden. Iemand die software bouwt waarbij hij in een team van de klant deelneemt, zal veel minder gauw een beroepsaansprakelijkheid moeten afdekken dan iemand die zelfstandig een bedrijfsapplicatie oplevert.
Dat begrijp ik (en dat is waarom ik een beroepsaansprakelijkheidsverzekering heb), maar een kopie van de polis?
Diploma's vind ik wat ongebruikelijk, tenzij je in een beroep werkt waarvoor het diploma nodig is om te mogen werken (medische beroepen, advocatuur, noratiaat etc). In de IT doorgaans niet het geval. Misschien dat ik dit moet zien in samenhang met de beroepsaansprakelijkheidsverzekering (die hebben vaak diplomering in de polisvoorwaarden staan).
Het gaat om ICT werkzaamheden waar geen diploma's voor vereist zijn.
_Arthur schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 07:39:
In de wettekst staat specifiek dat het ook voor uitzendkrachten geldt. Deze hebben OOK geen loonsverband met de uiteindelijke opdrachtgever.
Ik ben geen uitzendkracht, tevens heb ik geen uitzendbureau.
_Arthur schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 07:39:
En als freelancer ben je niets meer/minder dan een uitzendkracht natuurlijk (want tijdelijke werknemer die voor jou werkt maar geen loonsverband heeft) ;)
Het begrip freelancer (of ZZP-er) bestaat niet in de wet. Ik heb/ben een onderneming die een dienst levert, dus geen uitzendkracht.

Uiteraard begrijp ik dat ik aan het miereneuken ben, maar ik vind het schokkend hoe gemakkelijker omgegaan wordt met mijn privacy. Betekent dit dat alle andere bedrijven net zo gemakkelijk omgaan met de privacy van hun werknemers (als je een logica-pipo inhuurt krijg je ook meteen kopieën van zijn paspoort en al zijn diploma's? Om maar een zijstraat te noemen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JaQ schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 09:19:
[...]

Je weet toch dat dit niet waar is? De VAR-WUO zegt enkel dat de belastingdienst waarschijnlijk oordeelt dat je WUO geniet, achteraf wordt door de belastingdienst bepaald of je daadwerkelijk ondernemer bent. Een kopie VAR is dus een schijn-bescherming tegen een naheffing LB etc.
Geen bescherming voor de ZZP-er, wel voor de opdrachtgever. Zolang de werkzaamheden binnen de paraplu van de VAR vallen tenminste.
Dat begrijp ik (en dat is waarom ik een beroepsaansprakelijkheidsverzekering heb), maar een kopie van de polis?
Hoe wou je anders je financiele gegoedheid aantonen als je geen polis of bankgarantie wil overleggen?
[...]
Uiteraard begrijp ik dat ik aan het miereneuken ben, maar ik vind het schokkend hoe gemakkelijker omgegaan wordt met mijn privacy. Betekent dit dat alle andere bedrijven net zo gemakkelijk omgaan met de privacy van hun werknemers (als je een logica-pipo inhuurt krijg je ook meteen kopieën van zijn paspoort en al zijn diploma's? Om maar een zijstraat te noemen?)
Ben ik wel met je eens, je legt vrij veel van je prive bloot terwijl je zakelijk bezig bent.
Zou het ook liever anders zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

JaQ schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 09:19:
(als je een logica-pipo inhuurt krijg je ook meteen kopieën van zijn paspoort en al zijn diploma's?
De eerste: Ja de tweede: Nee.

Verder krijgen ze van mij de default stuff, paspoortje, kopietje kvk, kopietje var. Kopieen polissen en diploma's kunnen ze naar fluiten. Zelfs een accountantsverklaring of bewijs dat ik mijn belastingen afdraag vind ik onzin.

[ Voor 32% gewijzigd door _Arthur op 16-04-2011 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_BingO
  • Laatst online: 27-06 13:30
Heb het nog niet eerder meegemaakt en ook nog niet gevonden hier op GoT dus dan maar even vragen wat jullie ervan vinden:

Begin vorig jaar (en iets daarvoor) ben ik (ZZP-er/freelancer) door een klant (websitebureau A) ingehuurd om een website te bouwen voor één van hun klanten ( B ). Het grootste gedeelte van die website heb ik zelf gebouwd, een aantal zaken is door het bureau gedaan. Betreffende dit verhaal is geen overeenkomst opgesteld over auteursrecht, concurrentie, etc.

Nu is mijn relatie met A niet echt meer denderend te noemen (door andere oorzaken) en ik zie het niet echt meer gebeuren dat ik opnieuw wordt ingehuurd door deze partij. Partij B wist indertijd dat ik zelfstandig werkzaam was en dat partij A mij had ingehuurd.

Nu heeft B mij direct benaderd, omdat zij (ook) geen goede ervaringen hadden met A. Ik ken B overigens via een andere weg toevallig ook nog.

Ik zit nu even te twijfelen of ik A moet inlichten over dit verhaal (waar ik overigens niet veel zin in heb).

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt geen relatiebeding of andere beperking afgesproken met A? Dan kun je gewoon in zaken gaan met B.

Let wel op dat je geen intellectueel eigendom van A gebruikt in je relatie met B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
t_captain schreef op maandag 18 april 2011 @ 11:33:
Je hebt geen relatiebeding of andere beperking afgesproken met A? Dan kun je gewoon in zaken gaan met B.

Let wel op dat je geen intellectueel eigendom van A gebruikt in je relatie met B.
Als hij wel een relatiebeding met A heeft afgesproken, dan is dat toch op de eenmanszaak gericht? Daar zou dan via een BV toch ook gewoon omheen te komen zijn? Een relatiebeding op de persoon toegespitst lijkt me typisch zoiets dat in een arbeidscontract staat, en het contract met A moet tussen bedrijf A, en EMZ van Leftblank zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bonsaiboom schreef op maandag 18 april 2011 @ 12:47:
[...]

Als hij wel een relatiebeding met A heeft afgesproken, dan is dat toch op de eenmanszaak gericht? Daar zou dan via een BV toch ook gewoon omheen te komen zijn? Een relatiebeding op de persoon toegespitst lijkt me typisch zoiets dat in een arbeidscontract staat, en het contract met A moet tussen bedrijf A, en EMZ van Leftblank zijn.
Eenmanszaak is dezelfde persoon als degene die de eenmanszaak exploiteert. De bedrijfsnaam is een handelsnaam, een manier waarop de eigenaar zijn diensten verkoopt. Het is geen aparte persoon. Soms zie je de volgende notatie: "Meneer Janssen, OHO Jansen Tegelwerken" (OHO: ook handelend onder)

De handtekening die de eigenaar van een eenmanszaak zet, heeft onverkort zeggenschap over zowel zijn persoonlijke als zijn zakelijke handelen.
Een relatiebeding wordt gewoonlijk geformuleerd met de naam van de natuurlijk persoon erin. "Meneer Jansen zal zich onthouden van ...", en "...al dan niet indirecte..."

Als Jansen vervolgens een BV opricht (of bij een ander in dienst gaat) en werkzaamheden gaat uitvoeren die onder het relatiebeding vallen, is hij persoonlijk in overtreding van dat relatiebeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Dat klinkt inderdaad logisch. Denkfout van mij (en die heb ik wel meer vandaag... gaat lekker!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_BingO
  • Laatst online: 27-06 13:30
Nee, heb ik niet.
Bedoel je dat ik geen aanpassingen mag doen aan zaken die zij hebben aangepast op mijn systeem (dat ik initieel heb gemaakt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
El_BingO schreef op maandag 18 april 2011 @ 15:18:
[...]

Nee, heb ik niet.

[...]

Bedoel je dat ik geen aanpassingen mag doen aan zaken die zij hebben aangepast op mijn systeem (dat ik initieel heb gemaakt)?
Hangt af van de voorwaarden die je hebt afgesproken m.b.t. wie de rechten heeft. Het kan dat de software die je voor A hebt gemaakt aan A toekomt, het kan dat het aan jou toekomt. Wijzigingen die A heeft aangebracht komen waarschijnlijk aan A toe, die zul je redelijkerwijs eruit moeten halen om met je "eigen" code te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 17:08
Maar die kans is klein dat het zo is, is niet in loondienst geweest tenzij het daar wel alle schijn van heeft dan kan het lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 405530

Hallo allemaal,

Mij is een baan aangeboden voor het omzetten van verschillende documenten naar xml. Dat moet met de hand gecodeerd worden, dus niet met een conversieprogramma.
Wat is een gebruikelijk uurloon hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 405530 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 11:37:
Hallo allemaal,

Mij is een baan aangeboden voor het omzetten van verschillende documenten naar xml. Dat moet met de hand gecodeerd worden, dus niet met een conversieprogramma.
Heb je het over een baan of een freelance opdracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarschijnlijk is zowel het een als het ander wel een mogelijkheid.

Ik moet nog uitzoeken waar mijn voorkeur naar uitgaat en wat in mijn situatie het beste is. (waar de opdrachtgevers voorkeur naar uitgaat krijg ik nog te horen)

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 405530 op 05-05-2011 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ Eureka: wat is je situatie? Ben je al zelfstandig? Ben je werkloos? Ben je in vaste dienst ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben in vaste dienst, bij een ander bedrijf. Een parttime baan. Dit kan ik er mooi naast doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je niet teveel moeite wilt doen en het is vooralsnog een eenmalig project, dan is het oprichten van een eigen bedrijf (KvK + BD inschrijving, VAR verklaring, en net zoveel meer als je zou willen en kunnen regelen) misschien een beetje veel van het goede.

Aan de andere kant zou het kunnen dat de opdrachtgever niet zoveel zin heeft in het papierwerk en de risico's van een dienstverband.

Een tussenoptie is payrolling. Je gaat gewoon samen met de opdrachtgever naar een payroll bedrijf. Zij nemen je op een flex-contract aan en doen de salarisadministratie. Van elke 100 euro die de opdrachtgever betaalt gaat er 5 naar het payroll bedrijf en 95 in de pot waaruit jij wordt betaald. Uit die 95 betalen ze de premies van de werknemersverzekeringen en de loonbelasting. De rest maken ze over naar jou. Wel zo makkelijk.

Wat betreft uurtarief, moet ik het antwoord even schuldig blijven. Het hangt vooral af van het functieniveau. Kijk ook wat voor budget de opdrachtgever in zijn hoofd heeft om van het hele probleem af te zijn (als je met een eigen zaak of via een payroll bureau aanbiedt, dan is dat de meerwaarde van je aanbod: voor bedrag X is je probleem opgelost en heb je er geen omkijken naar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Anoniem: 405530 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 11:37:
Enig idee wat de concurrentie vraagt? Dan tweederde daarvan, aannemend dat je geen/weinig ervaring hebt.

Een andere methode is omstreden: aannemend dat je dienstverband op dit moment gelijkwaardig is (zelfde niveau enz.), en je werkt fulltime, dan is een geschikt uurtarief tussen 1,2% en 2,0% van het bruto maandsalaris. Dus, stel je salaris zou bij fulltime werk 3000 Eur zijn, dan zou 3000 * 1,5% = 45 Eur een aardig uurtarief zijn.

Er zijn vele mitsen en maren, maar je kan in ieder geval een bedrag noemen. De berekening heb ik niet zelf bedacht maar stond in Handboek Freelancen van een paar jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de waardevolle reacties. Ik ben er nu wel een beetje achter wat het freelance uurloon is, voor dit soort werk.
Wat zijn voor jullie de belangrijkste overwegingen om juist in loondienst of juist als freelancer te gaan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als freelancer: omdat de "zekerheden" van loondienst steeds minder zeker worden en daar geen passende compensatie tegenover stond. Denk aan de versoberingen van de WIA, WW en de pensioenen waarbij steeds meer de risico's naar de werknemer wordengelegd. Ik wil en kan best risico's nemen maar er moet wel een goede verhouding zitten tussen rendement en risico ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Even over hypotheken, huren en boekhoudingen. Ik doe momenteel mijn boekhouding, en dus winst- verliesrekening zelf. Enkele van de particuliere huurbedrijven in de omgeving vragen echter om een accountants-gecertificeerde w&v rekening. Van banken weet ik het niet, maar daar begin ik ondertussen ook wel wat voor te vrezen, met de 3 jaarrekeningen regel.

Hebben jullie ervaring met hoe warm die soep gegeten wordt? Word je echt de deur gewezen met een eigen boekhouding, van een bedrijf dat weinig anders doet dan 12 facturen per jaar versturen, en een ~50tal inkomende facturen verwerken?

Een daadwerkelijk gecertificeerde w&v rekening heb ik nog niet voor minder dan E1000,- gezien, wat met toch vrij veel geld lijkt voor iets zo simpels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt! Ik ben eruit! Het wordt dus mooi freelance :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Bonsaiboom schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 22:37:
Even over hypotheken, huren en boekhoudingen. Ik doe momenteel mijn boekhouding, en dus winst- verliesrekening zelf. Enkele van de particuliere huurbedrijven in de omgeving vragen echter om een accountants-gecertificeerde w&v rekening. Van banken weet ik het niet, maar daar begin ik ondertussen ook wel wat voor te vrezen, met de 3 jaarrekeningen regel.

Hebben jullie ervaring met hoe warm die soep gegeten wordt? Word je echt de deur gewezen met een eigen boekhouding, van een bedrijf dat weinig anders doet dan 12 facturen per jaar versturen, en een ~50tal inkomende facturen verwerken?

Een daadwerkelijk gecertificeerde w&v rekening heb ik nog niet voor minder dan E1000,- gezien, wat met toch vrij veel geld lijkt voor iets zo simpels...
Bij mij moest het ook door een accountant inderdaad, mijn eigen boekhouding voldeed niet. Ik had dus ook zelf de winst- en verliesrekening en balans opgesteld, maar ze gingen er niet mee akkoord. Ik heb ook even moeten zoeken, ik moest namelijk voor 2009 en 2010 de cijfers aanleveren, waar de ene accountant zelfs 4,5k voor wilde hebben... Mijn aantallen facturen zijn vergelijkbaar, dus dat vond ik het gewoon niet waard. Een kleine zoektocht leverende een accountant op die het voor rond de 1000 deed (voor allebei de jaren). Nog steeds veel, maar de bank (Rabobank) vond het iig prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stoffel schreef op maandag 09 mei 2011 @ 21:15:
[...]

Bij mij moest het ook door een accountant inderdaad, mijn eigen boekhouding voldeed niet. Ik had dus ook zelf de winst- en verliesrekening en balans opgesteld, maar ze gingen er niet mee akkoord.
en een IB60 verklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Of daarom gevraagd werd bedoel je? Indien ja, dan nee. Mijn accountmanager bij de bank heeft wel een inkomensverklaring gemaakt op basis van de cijfers plus belastingaangiften. Voor zover ik weet zijn daar geen formulieren van de belastingdienst voor gebruikt echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is niet ondenkbaar dat een bank een IB60-verklaring zou accepteren ter ondersteuning van je zelf-opgestelde WVR.

Een eenmanszaak zonder deponeringsplicht of accountantsverklaring kan natuurlijk alle soorten getallen uit de mouw schudden.
Maar als je je winstcijfers kan ondersteunen met een IB-60 verklaring dan is het overdrijven van je winst effectief uitgesloten. Graag een hypotheek willen we allemaal. Maar niet veel mensen zullen zo ver gaan om winst te verzinnen en er vervolgens ook nog belasting over te betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Haha, het was niet nodig, maar dat had ik me wel ook bedacht inderdaad. Je zou wat met kosten en de willekeurige afschrijving kunnen spelen om je winst in een jaar kunstmatig te verhogen voor de berekening van de maximale hypotheek. Probleem is alleen dat als het daarop aankomt je sowieso al niet echt slim bezig bent, zeker in het huidige economisch klimaat.

De bank heeft mijn belastingaangiften gekregen, wat dus betekent dat als de winst kunstmatig hoog zou zijn ik daar inderdaad belasting over zou moeten betalen. Het lijkt me dat er niet veel verschil zit tussen de aangifte/aanslag en zo'n IB60-verklaring, aangezien ze gebaseerd zijn op dezelfde cijfers, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is het verschil tussen een aangifte en een aanslag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraagje: grenswerken.

Stel dat je vanuit je eenmanszaak over de grens een project doet. Er is geen "vaste inrichting" in NL (zijnde een kantoor of een kwalificerende werkruimte in huis) en de werkzaamheden vinden hoofdzakelijk op locatie bij de klant plaats. Dan schijnt deze winstbijdrage niet onder de NL inkomstenbelasting te tellen maar onder bijvoorbeeld de DE of BE inkomstenbelasting. De keuze-belastingplicht die werknemers hebben als grenswerker schijnt niet te gelden.

Mijn vraag: verandert er nog iets aan als er een NL tussenbureau in de keten zit, waardoor je opdrachtgever in NL is gevestigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-06 13:09

CasGas

.

Ik schop deze maar eens omhoog omdat ik toch met een dilemma zit..

Ik werk op dit moment in loondienst voor een vaste 40 uur per week als system engineer. Ik heb een vrouw en kind, hypotheekje erbij.. huisje boompje beestje zullen we maar zeggen :)

Ik begin er steeds meer over te denken om iets voor mij zelf te beginnen maar mijn netwerk is zeer beperkt, ik heb wel wat vrienden die ook een eigen onderneming hebben, waardoor ik op die manier kan binnen stromen bij klanten. We hebben het dan over mkb'tjes tot 10 man ongeveer, dus geen grote dingen.. Mijn concurrentie beding laat mij niet toe om de huidige klanten aan te boren, dus daar begin ik ook niet aan, ik moet gewoon overnieuw beginnen. Mijn salaris is dermate laag (als ik het vergelijk met (Wat verdient de ICT'er / GOT'er? (deel 11)) dat ik nu niet in staat ben om bijvoorbeeld 2 dagen in de week minder te gaan werken, dat is immers -40% van je huidige loon, vrouw en kind staan nou eenmaal centraal voor mij (even los van de uren die je gaat maken). In de avond (of weekend) werk verzetten ben ik zelf niet vies van, maar is voor de meeste bedrijven gewoon geen optie omdat ze dan niet aanwezig zijn.

Mijn ervaring is voldoende denk ik, CCNA, CCA, MCSE/MCITP Exchange/SQL en VCP. Ik zelf zie dit als een redelijk standaard beheerder. Ik vind grote projecten van 1 tot 3 maanden leuk om te doen, maar ook 4 uurtjes bij de slager op de hoek vindt ik ook leuk, echt persoonlijk contact, gewoon de afwisseling..

Wie heeft een vergelijkbaar iets op mijn verhaal en hoe heb je dat aangepakt om het risico zo laag mogelijk te houden of eventueel te spreiden? Of wie heeft er voor mij tips op bovenstaand verhaal?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Pagina: 1 ... 4 ... 631 Laatste