• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 18:35
Freeaqingme schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:56:
[...]

Maar in dat geval kan je je ook afvragen wat het voordeel van een BV is ipv een eenmanszaak.
Momenteel is het voordeel nihil of misschien meer iets waar iemand zich prettiger bij voelt. Ik heb de BV gestart omdat ik het fijner vond om meer scheiding te hebben tussen zaak en privé. Ik hoef nu niet meer een 'tesla spaarpot' aan te houden maar kan gewoon een buffer in de BV houden. Met het verdwijnen van de zelfstandigen aftrek etc. wordt het omslagpunt dat een BV fiscaal aantrekkelijker is ook ieder jaar lager. Momenteel ga ik er dit jaar al op vooruit tov een eenmanszaak.

Het is trouwens een kleine moeite om later naar een 2 BV structuur te gaan mocht ik dat willen. De huidige BV wordt dan holding en ik hoef alleen een nieuwe werk BV op te richten waarde de holding 100% eigenaar van wordt. Al het reeds opgebouwde kapitaal zit dan automatisch al in de holding. Wordt alleen wel weer een rondje notaris, maar dat is dan niet anders.

[ Voor 20% gewijzigd door Kawa op 10-02-2022 14:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Kawa schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:15:Momenteel ga ik er dit jaar al op vooruit tov een eenmanszaak.
Hier ook. Linkje voor een rekentool voor wie het interessant vindt: https://www.berekenhet.nl...en/bv-of-eenmanszaak.html

https://niels.nu

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-09 21:27
Hydra schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:28:
[...]

Hier ook. Linkje voor een rekentool voor wie het interessant vindt: https://www.berekenhet.nl...en/bv-of-eenmanszaak.html
Het scheelt inderdaad niet zo heel veel.
Ik begin ook steeds meer met aansprakelijkheid in mn maag te zitten en dan is een BV wel beter.
Ik ga misschien wat advieswerk doen voor een schade expertisebureau. Mocht je dan een keer verkeerd advies geven kan wel vervelend worden. Zoiets in een losse BV onder een holding onderbrengen zou niet verkeerd zijn.
Voor nu nog een eenmanszaak, is wel verrekte makkelijk. Iets kopen of onvoorziene uitgave, ff prive opname uit de zaak en klaar.
Schijn met de BV ook te kunnen, gewoon dividend opnemen, maar weet niet zo wat hier de nadelen van zijn. Iemand die hier iets meer over kan toelichten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kawa
ybos schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:43:
[...]

Ik begin ook steeds meer met aansprakelijkheid in mn maag te zitten en dan is een BV wel beter.
Ik ga misschien wat advieswerk doen voor een schade expertisebureau. Mocht je dan een keer verkeerd advies geven kan wel vervelend worden. Zoiets in een losse BV onder een holding onderbrengen zou niet verkeerd zijn.
Voor nu nog een eenmanszaak, is wel verrekte makkelijk. Iets kopen of onvoorziene uitgave, ff prive opname uit de zaak en klaar.
Schijn met de BV ook te kunnen, gewoon dividend opnemen, maar weet niet zo wat hier de nadelen van zijn. Iemand die hier iets meer over kan toelichten?
Je kan een rekening courant met je BV aangaan. Dat kan zelfs rentevrij tot 17500 euro per jaar. Dat is veel flexibeler dan via dividend. Elk jaar los je dan de RC in via een dividend uitkering :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-09 13:04
Deveon schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:08:
[...]

Spaarrekeningen zijn toch altijd gratis? Privé vind ik juist extra betaalrekeningen handig.
Nope, niet bij Triodos. Daar zit ik privé maar dat is niet omdat ze zo goedkoop zijn. Daar kost een spaarrekening 2 euro per maand en dat is meer dan het aan rente oplevert.
Overigens is Triodos ook mijlenver achter qua techniek. Dus hecht je aan een randomreader :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-09 21:27
Kawa schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:46:
[...]

Je kan een rekening courant met je BV aangaan. Dat kan zelfs rentevrij tot 17500 euro per jaar. Dat is veel flexibeler dan via dividend. Elk jaar los je dan de RC in via een dividend uitkering :)
Goeie optie! Ga het eens met de boekhouder bespreken met de aangifte dit jaar.

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-08 13:11

bord4kop

maximaal 100KB!

Deveon schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:08:
[...]

Spaarrekeningen zijn toch altijd gratis? Privé vind ik juist extra betaalrekeningen handig.

[...]
Nope.. En bij ASN zelfs niet eens mogeljk.op de zakelijke rekening.
Overigens is het begrip 'spaarrekening' en ruim toegepast bij KNAB. Rente is 0% of -0,x% bij teveel saldo. Maar wel makkelijk om:reservering potjes te maken.

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 08:08
[...]

Jammer dat je daar niet met het dividend kan spelen. Terwijl dat juist een van de dingen is die een bv aantrekkelijk maakt, lekker sparen zonder vermogensrendementsheffing. Met een knipoog naar het FO topic zou je dan in een spaar-bv geld kunnen oppotten en dat via dividend opnemen zodra je stopt met werken.

Ik moet maar eens gaan rekenen hoeveel dat scheelt aan belasting nu vs later.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
bord4kop schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:27:
[...]

Nope.. En bij ASN zelfs niet eens mogeljk.op de zakelijke rekening.
Overigens is het begrip 'spaarrekening' en ruim toegepast bij KNAB. Rente is 0% of -0,x% bij teveel saldo. Maar wel makkelijk om:reservering potjes te maken.
Beetje offtopic maar volgens mij is rente geen voorwaarde voor het begrip spaarrekening. Bij sparen in een spaarvarken krijg je ook geen rente. Het idee is meer dat je een potje creëert met een vaste tegenrekening. Bij Knab krijgen spaarrekeningen bijvoorbeeld geen eens een IBAN.

Zelf laat alles bij Knab gewoon op de betaalrekening staan. Voor uitgaven kijk ik niet naar mijn saldo of ik het kan betalen, maar enkel of ik het écht nodig heb. Als het te hard op loopt pas ik mijn maandelijkse privé opname wel aan.

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:28
[...]

Als ik 150.000 invul en salaris van 3000 uit dga zou doen, is het voordeel 989 euro. Ik dacht altijd dat het kantelpunt op 120k lag?

• mannowlahn
Remcoder schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:33:
[...]

Jammer dat je daar niet met het dividend kan spelen. Terwijl dat juist een van de dingen is die een bv aantrekkelijk maakt, lekker sparen zonder vermogensrendementsheffing. Met een knipoog naar het FO topic zou je dan in een spaar-bv geld kunnen oppotten en dat via dividend opnemen zodra je stopt met werken.

Ik moet maar eens gaan rekenen hoeveel dat scheelt aan belasting nu vs later.
Mits die regels dan nog steeds zo zijn, ik ben bang dat we best wat ongunstige veranderingen zullen meemaken de komende jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19
Deveon schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:38:
[...]

Beetje offtopic maar volgens mij is rente geen voorwaarde voor het begrip spaarrekening. Bij sparen in een spaarvarken krijg je ook geen rente. Het idee is meer dat je een potje creëert met een vaste tegenrekening. Bij Knab krijgen spaarrekeningen bijvoorbeeld geen eens een IBAN.
Juist wel. Je stelt je geld beschikbaar aan de bank zodat zij leningen, hypotheken en investeringen kunnen financieren. In ruil daarvoor krijg je een vergoeding, althans vroeger toen spaarrentes nog boven de 0 zaten :P

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
ybos schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:43:
[...]

Ik heb deze opmerking ook eens gehoord voor ik begon en nam het voor waar aan, maar nu ik begonnen ben heb ik toch de vraag:
Heb je niets opgenomen in je contracten en geen beroepsverzekering afgesloten?

Ik heb in alle contracten gewoon verwezen naar de beroepsverzekering en het aansprakelijkheidsbedrag gemaximeerd naar dit bedrag. Geloof 500k per incident, max 2 incidenten.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
mannowlahn schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:48:
[...]

Als ik 150.000 invul en salaris van 3000 uit dga zou doen, is het voordeel 989 euro. Ik dacht altijd dat het kantelpunt op 120k lag?
Het kantelpunt varieert. Altijd. Hangt er namelijk behoorlijk vanaf hoeveel geld je in de BV laat zitten, en dus niet nu belast wordt (maar later).

Als jij jezelf maar 3k salaris uitkeert, laat je veel erin zitten en is het kantelpunt lager.

Overigens is 3k salaris op 150k winst niet heel goed te beargumenteren richting fiscus.

• Billie Turf
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2022
CodeCaster schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:42:
[...]

Ik moet elke keer drie keer kijken dat het laatste nummer van m'n BSN niet klopt, het bedrag vijf keer controleren (ik maak niet elke dag duizenden euro's over, en ABN blokkeert Ctrl+V), enzovoorts.
Als dit over het blokkeren van copy/paste in een browserveld gaat, dan kan onderstaande add-on uitkomst bieden:
https://addons.mozilla.or...on/don-t-fuck-with-paste/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:46
Stefangrp schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:27:
[...]

Overigens is 3k salaris op 150k winst niet heel goed te beargumenteren richting fiscus.
Het minimum DGA-loon ligt voor 2022 op 48K. Als je jezelf iedere maand eenzelfde bedrag uitkeert is dat zo'n 4k per maand bruto.

Verder zijn die calculators inderdaad niet perfect. Eén van de redenen voor mij om met een BV te werken was inderdaad dat ik geld kon oppotten zodat ik dat later weer kan investeren in verdere groei (maar ook de verkoopbaarheid van een werkmij, scheiding tussen werk en prive, etc).

Wat die calculatoren ook niet meenemen is bijvoorbeeld de (vrije ruimte binnen de) werkkostenregeling (wkr). Daarmee heb ik mezelf afgelopen jaar zo'n 2100 euro belastingvrij kunnen uitkeren.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Deveon
  • Niet online
com2,1ghz schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:50:
[...]

Juist wel. Je stelt je geld beschikbaar aan de bank zodat zij leningen, hypotheken en investeringen kunnen financieren. In ruil daarvoor krijg je een vergoeding, althans vroeger toen spaarrentes nog boven de 0 zaten :P
Tuurlijk proberen ze winst te halen uit je spaargeld, echter doen ze dat nog steeds hoor en daarom hoef je geen negatieve rente te betalen zoals ik toen ik een bedrag bij de notaris moest onderbrengen.

Overigens wat meer relevanter kreeg ik zelfs mijn factuur van vrijdag op maandag al gestort door de tussenpersoon. Ik durf zeker te zeggen dat de opdrachtgever deze nog niet betaald had en mogelijk negatieve rente een rol speelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:53:
[...]

Tuurlijk proberen ze winst te halen uit je spaargeld, echter doen ze dat nog steeds hoor en daarom hoef je geen negatieve rente te betalen zoals ik toen ik een bedrag bij de notaris moest onderbrengen.

Overigens wat meer relevanter kreeg ik zelfs mijn factuur van vrijdag op maandag al gestort door de tussenpersoon. Ik durf zeker te zeggen dat de opdrachtgever deze nog niet betaald had en mogelijk negatieve rente een rol speelt.
"shut up and take my money" krijgt zo een hele andere dimensie.

• Kruiwagen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:56
Ik zit er aan te denken om te gaan starten als ZZP'er in de IT en dit topic leek me een goede plek voor een eerste advies.
Ik werk nu zo'n 5 jaar voor de overheid in loondienst. Mijn huidige functie is in de OT cyber security en voornamelijk aan de governance kant. Mijn initiele doelen zijn zowat bereikt en ik zoek eigenlijk iets technisch inhoudelijks (hands-on), daar krijg ik toch de meeste energie van. Ik merk dat ik wat stil ben gevallen sinds mijn opleiding HBO-ICT. Ik probeer nu ook wat te investeren in mezelf door het behalven van certificeringen. (o.a. ITIL, CCNA, CISSP).

Denken jullie dat 5 jaar ervaring genoeg kan zijn om als ZZP'er ergens aan de slag te kunnen of raden jullie aan om ergens anders in loondienst te gaan voor de ervaring? Voor dat tweede ben ik wat huiverig omdat ik bang ben om na tich sollicitatierondes uiteindelijk op een plek te komen die toch niet bevalt. Van de andere kant weet ik niet of er ZZP klussen te vinden zijn voor starters/mediors.

• keijzerr
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-09-2022
Ook ik denk er al een aantal jaar over om voor mijzelf te beginnen. Inmiddels heb ik al uren doorgebracht in dit topic, waarvoor dank!

Uiteraard heb ik duizend vragen maar waar ik nog niet over uit ben is de grote van de buffer, om de eerste periode te overbruggen.
In een podcast hoorde ik ook iemand die elke 14 dagen factureert met een betaaltermijn van 30 dagen. Hierdoor kan de buffer klein(er) zijn. Hoe hebben jullie dit gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
keijzerr schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:35:
Ook ik denk er al een aantal jaar over om voor mijzelf te beginnen. Inmiddels heb ik al uren doorgebracht in dit topic, waarvoor dank!

Uiteraard heb ik duizend vragen maar waar ik nog niet over uit ben is de grote van de buffer, om de eerste periode te overbruggen.
In een podcast hoorde ik ook iemand die elke 14 dagen factureert met een betaaltermijn van 30 dagen. Hierdoor kan de buffer klein(er) zijn. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Het ligt er een beetje aan bij wat voor opdrachtgever of via welke tussenpersoon je aan de slag gaat. De meeste opdrachten gaan uit van 1x per maand achteraf factureren. Betalingstermijnen varieren ook en het hangt af van de contractpartij of daar over te onderhandelen valt of dat de termijn vast staat. Ik zou uit gaan van minimaal drie maanden buffer zodat je niet direct in de problemen komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Je zal na het laatste salaris zo'n 60 dagen moeten overbruggen totdat de eerste factuur is betaald. Of je kan de factuur voor een klein bedrag via een betaaldienst laten lopen. Die snoepen dan 5% van het bedrag af, maar betalen wel onmiddelijk. Dan heb je al 30 dagen na het laatste salaris de eerste betaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:20
Zelf heb ik voordat ik begon al een buffer opgebouwd. Gaat wat langzamer maar daarmee kon ik 6 maanden mee uitzingen.

Daarnaast omdat ik soort haastig opzoek was kreeg ik veel 3 maanden contracten aangeboden. Dat is redelijk normaal Inc verlengen maar wilde meer zekerheid.

Met een opdracht bij de overheid die zijn vaak minimaal een jaar. Op een aantal na zijn die wel vaak met een verplichte tussen partij.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Kruiwagen schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:59:
Ik zit er aan te denken om te gaan starten als ZZP'er in de IT en dit topic leek me een goede plek voor een eerste advies.
Ik werk nu zo'n 5 jaar voor de overheid in loondienst. Mijn huidige functie is in de OT cyber security en voornamelijk aan de governance kant. Mijn initiele doelen zijn zowat bereikt en ik zoek eigenlijk iets technisch inhoudelijks (hands-on), daar krijg ik toch de meeste energie van. Ik merk dat ik wat stil ben gevallen sinds mijn opleiding HBO-ICT. Ik probeer nu ook wat te investeren in mezelf door het behalven van certificeringen. (o.a. ITIL, CCNA, CISSP).

Denken jullie dat 5 jaar ervaring genoeg kan zijn om als ZZP'er ergens aan de slag te kunnen of raden jullie aan om ergens anders in loondienst te gaan voor de ervaring? Voor dat tweede ben ik wat huiverig omdat ik bang ben om na tich sollicitatierondes uiteindelijk op een plek te komen die toch niet bevalt. Van de andere kant weet ik niet of er ZZP klussen te vinden zijn voor starters/mediors.
Met een goede kruiwagen is starten makkelijk. :+ Of jij meerwaarde biedt zal af hangen van de klant, in het land der blinden is een 1-oog koning. :P Persoonlijk heb ik liever iemand die iets niet goed kan, maar het wel snel leert, dan iemand die iets goed kan zonder te weten waarom en vast loopt als de theorie af wijkt van de werkelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
To_Tall schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:05:
Zelf heb ik voordat ik begon al een buffer opgebouwd. Gaat wat langzamer maar daarmee kon ik 6 maanden mee uitzingen.

Daarnaast omdat ik soort haastig opzoek was kreeg ik veel 3 maanden contracten aangeboden. Dat is redelijk normaal Inc verlengen maar wilde meer zekerheid.

Met een opdracht bij de overheid die zijn vaak minimaal een jaar. Op een aantal na zijn die wel vaak met een verplichte tussen partij.
Korte opdrachten als je begint zie ik juist als een pluspunt, je leert dan sneller van je zakelijke fouten en hebt meer kans op een netwerk voor later op te bouwen.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

jadjong schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:57:
Je zal na het laatste salaris zo'n 60 dagen moeten overbruggen totdat de eerste factuur is betaald. Of je kan de factuur voor een klein bedrag via een betaaldienst laten lopen. Die snoepen dan 5% van het bedrag af, maar betalen wel onmiddelijk. Dan heb je al 30 dagen na het laatste salaris de eerste betaling.
Zoals Payfix, leuk verdienmodel wel.

Maar inderdaad met 60 dagen moet je zeker wel rekening houden.

Was voor mij ook even slikken, zeker omdat je al wel de nodige (extra) kosten voor je kiezen krijgt. Aanschaf apparatuur, autolease, verzekeringen, ...

[ Voor 9% gewijzigd door TommyGun op 10-02-2022 23:38 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Ik twijfel of ik hier een eigen topic voor aan moet maken, maar ik probeer het eerst hier. Kan er altijd nog een eigen topic van maken.

De laatste tijd is het weer wat rustiger met mijn eigen bedrijfje omdat de covid drukte voorbij is en dat ik tijd over houd. Daarnaast merk ik aan mezelf dat ik meer wil dan wat ik nu doe. Met de huidige omstandigheden kan ik 3 dagen per week vullen, als alles in de loop van dit jaar beter op orde is wordt dat nog iets minder verwacht ik.

Ik ben eind 2018 afgestudeerd, heb daarna 1,5 jaar 4 dagen per week gewerkt en daarna mijn baan opgezegd. Het werk lag mij niet, thuiswerken is voor mij drama en de combinatie met mijn eigen bedrijfje ging niet meer. Sindsdien geen werk er meer naast gehad.

Ik twijfel of ik voor 2 a 3 dagen in de week in loondienst moet gaan of als ZZP'er aan de slag moet. Het is sowieso lastig om voor 2 a 3 dagen in de week wat te vinden en met mijn beperkte ervaring vraag ik mij af of ik er goed aan zou doen. De meeste aanvragen die ik voorbij zie komen is voor minimaal 32 uur, medior of senior functie en dan vaak ook nog iemand die ergens gespecialiseerd in is. Iets wat ik allemaal niet te bieden heb.

Wat is jullie idee daarbij?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Korte opdrachten kunnen leerzaam zijn maar
Ook een risico. 3 maanden werken, kans dat je even op de bank moet zitten is aanwezig. Als beginner is dat niet iets wat je zou willen als je buffer laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Detmer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:46:
Ik twijfel of ik voor 2 a 3 dagen in de week in loondienst moet gaan of als ZZP'er aan de slag moet. Het is sowieso lastig om voor 2 a 3 dagen in de week wat te vinden en met mijn beperkte ervaring vraag ik mij af of ik er goed aan zou doen. De meeste aanvragen die ik voorbij zie komen is voor minimaal 32 uur, medior of senior functie en dan vaak ook nog iemand die ergens gespecialiseerd in is. Iets wat ik allemaal niet te bieden heb.

Wat is jullie idee daarbij?
Als je al aan het ondernemen bent is het zonde om daarnaast in loondienst te gaan en ook daar is het met name fulltime. Eventueel zou je tijdelijk kunnen overwegen om meer uren te draaien per week en dat later proberen terug te schroeven als je voet binnen de deur is.

Óf als starter á la Gary Vee gewoon 10-12 uur per dag werken. Zo lang je plezier en energie uit je werk haalt kan je dat best lang volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:57
Freeaqingme schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:38:
[...]

Het minimum DGA-loon ligt voor 2022 op 48K. Als je jezelf iedere maand eenzelfde bedrag uitkeert is dat zo'n 4k per maand bruto.

Verder zijn die calculators inderdaad niet perfect. Eén van de redenen voor mij om met een BV te werken was inderdaad dat ik geld kon oppotten zodat ik dat later weer kan investeren in verdere groei (maar ook de verkoopbaarheid van een werkmij, scheiding tussen werk en prive, etc).

Wat die calculatoren ook niet meenemen is bijvoorbeeld de (vrije ruimte binnen de) werkkostenregeling (wkr). Daarmee heb ik mezelf afgelopen jaar zo'n 2100 euro belastingvrij kunnen uitkeren.
Met dat DGA lijkt het toch enkele duizenden euro's in het voordeel van BV uit te gaan vallen voor me nu (nu de startersaftrek er af is). Echter: Ik wil binnen (hopelijk) niet al te lange tijd een huis kopen, en dan is een laag DGA salaris juist nadelig voor je hypotheek.

Eerst maar eens wachten tot die dingen rond zijn, dan nogmaals overwegen over te stappen op BV. Wel jammer, want een laag DGA salaris was ook wel wat interessanter geweest voor kinderopvang toeslag :X

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
ConQuestador schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:44:
[...]

Met dat DGA lijkt het toch enkele duizenden euro's in het voordeel van BV uit te gaan vallen voor me nu (nu de startersaftrek er af is). Echter: Ik wil binnen (hopelijk) niet al te lange tijd een huis kopen, en dan is een laag DGA salaris juist nadelig voor je hypotheek.

Eerst maar eens wachten tot die dingen rond zijn, dan nogmaals overwegen over te stappen op BV. Wel jammer, want een laag DGA salaris was ook wel wat interessanter geweest voor kinderopvang toeslag :X
Veel hypotheekverstrekkers kijken net als bij een eenmanszaak naar je omzet dus niet puur naar je DGA salaris. Voor kinderopvang toeslag wordt naar je IB inkomen gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:19
@ConQuestador Een beetje bank heeft een ondernemersdesk waar ze kijken naar het totaalplaatje. Wat ook erg kan helpen is zelf geld in je huis stoppen vanuit de BV. Dat vindt een bank erg prettig.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Kawa schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:51:
[...]

Veel hypotheekverstrekkers kijken net als bij een eenmanszaak naar je omzet dus niet puur naar je DGA salaris. Voor kinderopvang toeslag wordt naar je IB inkomen gekeken.
2x goed om te weten :)

Toch hou ik het voorlopig even as-is, just to be sure.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-09 21:04
Zit net in de situatie dat ik naar een BV wilde gaan, en een hypotheek nodig had. Dan is eenmanszaak zeker wel gunstiger dus de BV gaat pas actief worden nadat de hypotheek rond is. Dat ligt niet aan de geldverstrekkers, maar gewoon aan geldende regels die iets zeggen over wat er geleend mag worden tov uitgekeerde salarissen.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Hypotheekverstrekkers kijken naar de winst en balans van de onderneming. Omzetcijfers willen ze ook hebben maar is volgens mij puur ter controle en recentere informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RichieB schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:52:
@ConQuestador Een beetje bank heeft een ondernemersdesk waar ze kijken naar het totaalplaatje. Wat ook erg kan helpen is zelf geld in je huis stoppen vanuit de BV. Dat vindt een bank erg prettig.
Zelf heb ik via Raalhuys een inkomstenverklaring gekregen die door de meeste banken 1-op-1 overgenomen worden. Het is wel fijn om niet afhankelijk te zijn van de hypotheekaanbieder als er enigszins tijdsdruk op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 18:30

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Security markt is naar mijn idee erg overspannen dus er is vast wel een plek in te vinden. De technische hands-on kant van security is toch wel een plek waar veel risico inzit aangezien er grote kans is dat er iets stopt met werken als je een bepaalde security setting implementeert dus ervaring is wel belangrijk. Als je daarnaast het test principe goed begrijpt kan je de impact zo klein mogelijk houden. Daarnaast is zorgen dat het naast strenge security ook allemaal werkbaar blijft beetje de guldenmiddenweg vinden.

Ga anders is met een paar brokers praten en leg je verhaal uit en kijk wat hun vinden van de markt en of je daarin past. Let wel op dat het brokers zijn die voor jouw een plek zoeken en niet een invulling voor hun vacature zoeken.

Ben zelf sinds december begonnen in de technische kant van security als medior systeembeheerder maar ik heb 14 jaar ervaring aan de technische kant. Heb daarnaast geluk dat ik nu bij een bedrijf zit welke erg achter liep op security en de meeste oplossingen die ik bied met beide handen aanpakt.

[ Voor 7% gewijzigd door NLKornolio op 11-02-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
Deveon schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:21:
[...]

Hypotheekverstrekkers kijken naar de winst en balans van de onderneming. Omzetcijfers willen ze ook hebben maar is volgens mij puur ter controle en recentere informatie.
Beter verwoord maar dat is in dezelfde strekking als wat ik aangaf. Er wordt niet alleen gekeken naar wat er op je loonstrook staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Deveon schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:32:
[...]

Als je al aan het ondernemen bent is het zonde om daarnaast in loondienst te gaan en ook daar is het met name fulltime. Eventueel zou je tijdelijk kunnen overwegen om meer uren te draaien per week en dat later proberen terug te schroeven als je voet binnen de deur is.

Óf als starter á la Gary Vee gewoon 10-12 uur per dag werken. Zo lang je plezier en energie uit je werk haalt kan je dat best lang volhouden.
5 a 6 dagen per week gecombineerd is voor mij wel voldoende. Heb het gedurende anderhalf jaar geprobeerd te combineren met 4 dagen in de week en dat is niet goed bevallen. Als ik mijn vriendin mag geloven was het randje burn-out.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:18
ConQuestador schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:44:
[...]

Kinderopvangtoeslag is maar tijdelijk, een bv doe je voor een langere termijn.

Een paar duizend is relatief gezien ook maar een klein beetje (paar dagen werken), je moet je afvragen of dat significant genoeg is om je rechtsvorm ervoor te wijzigen.

Sparen in een bv is alleen nuttig als je rendement op vermogen minder dan 6% is, anders kun je het beter in box 3 doen. Ik heb daar ooit wat berekeningen voor gedaan, en afhankelijk van het rendement moet je het 10 tot 30 jaar laten staan om break even te draaien (toen was er nog geen negatieve spaarrente). Zover kan ik niet vooruit plannen :) Het plannen wel, maar uitvoeren is een dingetje. We keken bijvoorbeeld al jaren naar campers van 50-75k, vonden jaren ons droomding niet, budget spontaan verdubbeld en een paar weken later staat ie op de oprit. Dat had ik een jaar geleden nog niet kunnen bedenken... Het uitsparen van VRH dekt de wegenbelasting al, en als de kinderopvang over een half jaar wegvalt dekt dat ruimschoots de verzekering+afschrijving+diesel+.... Absurd wat kinderopvang kost...

Zelf heb ik meerdere malen overwogen om naar een bv over te stappen, ook rekening houdend met de kinderopvangtoeslag. Ondertussen ben ik flink minder gaan werken: van 5 naar 4 dagen per week en alle schoolvakanties vrij. De netto impact daarvan is amper 10%, oftewel ik werk 30% minder en lever netto maar 10% in. Een BV zou nu dus weer een stuk duurder zijn geweest, ik ben blij dat ik niet overgestapt ben. Met als voordeel (hoofdreden) dat ik veel meer vrije tijd heb om met m'n kinderen door te kunnen brengen en lekker veel met de nieuwe camper op pad: elke schoolvakantie, en dus 6 weken rondtrekken in de zomer. Er is zoveel meer in het leven dan werk.

Nederland is goed in nivelleren, dat werkt twee kanten op. Door minder te werken worden je aftrekposten niet minder (op de winstvrijstelling na), je krijgt weer een flinke boost in heffingskortingen, je betaalt minder aan de kinderopvang, ik had dit veel eerder moeten doen. 10% minder netto inkomen merken we niet, 30% minder werktijd wel 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bwana
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09 17:14
TommyGun schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:42:
Iemand ervaring met "omgekeerde" portals? (bijv. freelance.nl maar dan voor het aanbieden van diensten als freelancer. Ik heb er zelf zo vlug nog geen gevonden overigens).

EDIT; volgens mij kun je zelf ook eea plaatsen op freelance.nl - ga ik eens nader bekijken.
EDIT2; blijkbaar toch niet, of ik doe iets verkeerd.

***members only***
Wees gewoon eerlijk en open, daar kom je het verst mee. Daar ben je toch ondernemer voor geworden?

Op freelancer.nl staan veel freelancers die zichzelf aanbieden, daar zou je het eens kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Bwana schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:06:
[...]

Wees gewoon eerlijk en open, daar kom je het verst mee. Daar ben je toch ondernemer voor geworden?

Op freelancer.nl staan veel freelancers die zichzelf aanbieden, daar zou je het eens kunnen proberen.
Ik heb het uiteindelijk gewoon op LI gezet inderdaad :*)

Freelancer kende ik niet, ik zat op de site zonder R 8)7 :')

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiwagen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:56
NLKornolio schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:08:
[...]

Security markt is naar mijn idee erg overspannen dus er is vast wel een plek in te vinden. De technische hands-on kant van security is toch wel een plek waar veel risico inzit aangezien er grote kans is dat er iets stopt met werken als je een bepaalde security setting implementeert dus ervaring is wel belangrijk. Als je daarnaast het test principe goed begrijpt kan je de impact zo klein mogelijk houden. Daarnaast is zorgen dat het naast strenge security ook allemaal werkbaar blijft beetje de guldenmiddenweg vinden.

Ga anders is met een paar brokers praten en leg je verhaal uit en kijk wat hun vinden van de markt en of je daarin past. Let wel op dat het brokers zijn die voor jouw een plek zoeken en niet een invulling voor hun vacature zoeken.

Ben zelf sinds december begonnen in de technische kant van security als medior systeembeheerder maar ik heb 14 jaar ervaring aan de technische kant. Heb daarnaast geluk dat ik nu bij een bedrijf zit welke erg achter liep op security en de meeste oplossingen die ik bied met beide handen aanpakt.
Goede tip om eens met brokers te gaan praten, dat zal ik doen. Voor mij lijkt de grootste uitdaging om mij ergens als 'starter' een kans te laten krijgen. Het blijft ergens natuurlijk ook een kip-ei verhaal wat betreft geen (hands-on)ervaring - ervaring opdoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Korte opdrachten kunnen zeker een toegevoegde waarde hebben voor een starter. Maar is wel een risico als je nog geen buffer hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra

Je bent met 5 jaar absoluut geen starter. Of je klussen kunt krijgen moet je echt zelf inschatten. Dat weten wij gewoon niet. Krijg je wel eens recruiters over Freelance klussen op je LinkedIn? Ik neem ff aan dat je een up to date LinkedIn hebt, da's wel belangrijk.

Het enige 'lastige' aan ZZPen is dat je jezelf moet verkopen. Voor een deel is dat skills en ervaring. Voor een deel is dat ook gewoon persoonlijkheid. Maar vergeet niet; er zijn altijd makkelijke redenen te bedenken om het niet te doen. Als je het echt wil moet je die stap gewoon wagen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
keijzerr schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:35:
Ik heb inderdaad de aller eerste factuur versneld laten betalen door een tussenpersoon. Dit wordt 'factoring' genoemd en er zijn meer bedrijven die dat doen. Het is eigenlijk gewoon een dure lening :)

Ik had zelf geen enorme buffer (2 maanden ongeveer) maar vond het ook onzin om nog jaren door te gaan sparen om een buffer op te bouwen. Aangezien ik het risico dat een bedrijf me niet ging betalen heel laag achtte, heb ik die stap zo genomen.

Er zijn af en toe mensen die claimen dat je 6 maanden buffer moet hebben voordat je uberhaupt start. Maar dat vind ik echt enorme onzin, vooral omdat het gewoon enorm lang duurt zo iets op te bouwen in loondienst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
jadjong schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:08:
Korte opdrachten als je begint zie ik juist als een pluspunt, je leert dan sneller van je zakelijke fouten en hebt meer kans op een netwerk voor later op te bouwen.
Sowieso worden contracten vaak eindeloos vernieuwd dus maakt het weinig uit of je een 3 of 6 maanden contract hebt. En ook met een 6 maanden contract; als je loopt te prutsen vlieg je er na een paar weken echt wel uit. Die contract duur zegt echt niks. Ik snap niet dat recruiters er af en toe mee lopen te pronken. Da's net zo iets als "je krijgt beschikking over een laptop". Ja duh? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
To_Tall schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:22:
Korte opdrachten kunnen leerzaam zijn maar
Ook een risico. 3 maanden werken, kans dat je even op de bank moet zitten is aanwezig. Als beginner is dat niet iets wat je zou willen als je buffer laag is.
Toen ik begon was het verschil in inkomen zo groot dat ik met elke maand werken ook nog een keer een maand aan buffer opspaarde. Ik ben ook begonnen met 3 maanden contracten. Wel met de intentie dat deze verlengt zouden worden overigens.

Als het echt heel expliciet voor max 3 maanden is, dan kan ik me wel voorstellen dat je liever nog even verder zoekt. Maar in dat geval zou m'n tarief ook aardig omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Afgelopen jaar een hypotheek afgesloten en ze keken naar nettowinst. Niet omzet. Nu liggen die als ICTer wel aardig dicht bij elkaar, maar ik kan met niet voorstellen dat er ergens een hypotheekaanbieder naar omzet kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:42
Hydra schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:52:
[...]

Er zijn af en toe mensen die claimen dat je 6 maanden buffer moet hebben voordat je uberhaupt start. Maar dat vind ik echt enorme onzin, vooral omdat het gewoon enorm lang duurt zo iets op te bouwen in loondienst.
Hier ga je wel erg kort door de bocht.

Een buffer van 2 maanden is gewoon heel gevaarlijk.

Stel je vind op dag 0 een opdracht en je mag er direct aan starten. Dan werk je eerst een maand, vervolgens factureer je met een betaaltermijn van 30 dagen. Je krijgt je geld dus pas na 2 maanden. Met een buffer van 2 maanden kan het dus zo zijn dat je een paar dagen geen geld hebt (in het meest gunstige geval).

Heb je geen opdracht op dag 0, of betaalt je opdrachtgever te laat zit je dus zonder geld.

Niet iedere ZZP'er werkt in de IT waar je heel snel aan een opdracht kunt komen.

Stel je factureert ook nog eens aan het einde van een kwartaal mag je ook nog eens de BTW aftikken zonder dat je factuur betaalt is.

[ Voor 6% gewijzigd door c-nan op 11-02-2022 13:01 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-08 12:45
Klopt dat je inderdaad voor 60 dagen ongeveer geen inkomsten hebt, maar vergeet je vakantiegeld niet wat je nog krijgt als je uit dienst gaat. Net als nog wat andere zaken, zoals vakantiedagen, overuren etc.

Zelf had ik ook "maar" een buffer voor 3 / 4 maanden, maar wel pas ontslag genomen op moment dat ik een opdracht had gevonden.
Toen was het mooi meegenomen dat ik dus na 1 maand die extra zaken nog kreeg van mijn oude werkgever, en die eerste 30 van de 60 dagen dus overbrugde.

Ik zou aanraden om gewoon lekker vanuit loondienst op zoek te gaan naar een eerste opdracht als je geen buffer hebt. Sommige opdrachten vragen om binnen 2 weken te kunnen starten, maar veel ook niet en houden rekening met een opzegtermijn. Die was van mij ook maar 1 maand.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:24

MadEgg

Tux is lievvv

Tja, ik had voor ruwweg 1 maand buffer toen ik begon. Net verhuisd, mijn vrouw was werkeloos dus het geld vloog eruit. Dat was de 2e maand even spannend met wachten op de factuur maar geen seconde spijt van gehad. Die buffer heb je in 2 maanden terugverdiend en al dat geld had ik anders misgelopen.

In geval van nood had ik nog op mijn ouders kunnen terugvallen. Als ik een halfjaar buffer had moeten opbouwen in loondienst was ik nog steeds in loondienst, nu vang ik al 2,5 jaar 2,5 - 3 keer mijn nettosalaris. Iedereen moet het voor zichzelf bekijken en ik zou er zeker bij stilstaan hoe je dat aan gaat pakken, maar de adviezen hier vind ik wel vaak aan de extreem voorzichtige kant.

Overigen was ik wel al zeker van 2 klanten toen ik begon - ik heb mijn huidige klant van mijn voormalig werkgever overgenomen en had er een andere klant bij.

[ Voor 10% gewijzigd door MadEgg op 11-02-2022 13:22 ]

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:21
Maar wat verstaan we onder buffer? Dan heb ik het niet over het sparen voor een nieuwe auto, nieuwe keuken, je pensioen, arbeidsongeschiktheid etc.
Puur wat je echt even een paar maanden nodig hebt om de stap van loondienst naar ZZP te overbruggen.

Dus dat is hypotheek, vaste lasten, boodschappen, opvang etc. voor een maand of drie, dat lijkt mij een buffer voor die periode.
Dat je dan mogelijk drie maanden even niet spaart voor die nieuwe auto/keuken, even niet uit eten gaat of geen vakantieplannen maakt omdat je nog geen opdracht hebt is toch wel een te nemen risico?

Kortom, zo gek hoog hoeft de buffer voor de periode van loondienst naar ZZP ook weer niet te zijn om het eventueel zonder opdracht enkele maanden uit te houden. Zeker als de wederhelft ook nog iets in het laatje brengt.

Als je eenmaal een opdracht hebt dan loopt de buffer ook weer rap vol natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

B-Real schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:23:
Maar wat verstaan we onder buffer? Dan heb ik het niet over het sparen voor een nieuwe auto, nieuwe keuken, je pensioen, arbeidsongeschiktheid etc.
Puur wat je echt even een paar maanden nodig hebt om de stap van loondienst naar ZZP te overbruggen.

Dus dat is hypotheek, vaste lasten, boodschappen, opvang etc. voor een maand of drie, dat lijkt mij een buffer voor die periode.
Dat je dan mogelijk drie maanden even niet spaart voor die nieuwe auto/keuken, even niet uit eten gaat of geen vakantieplannen maakt omdat je nog geen opdracht hebt is toch wel een te nemen risico?

Kortom, zo gek hoog hoeft de buffer voor de periode van loondienst naar ZZP ook weer niet te zijn om het eventueel zonder opdracht enkele maanden uit te houden. Zeker als de wederhelft ook nog iets in het laatje brengt.

Als je eenmaal een opdracht hebt dan loopt de buffer ook weer rap vol natuurlijk :)
Gewoon, al het geld wat er was. Wij hadden plusminus €2000 op de spaarrekening op dat moment. Daarvan moest inderdaad de auto betaald worden, de kinderopvang, de boodschappen, de hypotheek, tot het moment dat de klant betaalde. En als je erop zit te wachten duurt dat veel te lang. Maar dat is één keer en daarna nooit meer last van 8)

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:52:
[...]

Ben zelf begonnen dit jaar en heb een buffer opgebouwd van 10 maanden voor ik begonnen ben, met het idee dat ik 10 maanden alleen mijn basis uitgaven kan betalen (hypotheek, boodschappen).

Ben er blij mee. Ik had geluk met mijn eerste opdracht voor 1 dag in de week, daar kon ik direct starten. Maar voor de overige 4 dagen sprak ik met twee grote multinationals waar het over 5 lagen ging en daar ging de contract onderhandeling erg langzaam. Dat heeft echt 5 weken geduurd waarna ik nu eindelijk begonnen ben. Het duurt 60 dagen daarna dat ik geld zie. Dus een buffer hebben van een paar maanden geeft net dat stukje meer rust.

1 van de partijen is tijdens die 5 weken zelfs van de aardbodem verdwenen, kan whatsappen, mailen, bellen dat ik een ons weeg maar reageert niet en elke 2 weken stuurt hij de vraag of ik al wat gehoord heb. Dus als dat mijn enige lead was dan had ik wel wat issues gehad als ik 2 maanden buffer had.

Zou ook via de freelance/headfirst/brainnet dingen hebben kunnen doen, maar ik merk dat het uur tarief daar lager ligt dan wat ik nu besproken heb. Opdrachten zijn ook niet erg spannend.

[ Voor 21% gewijzigd door init6 op 11-02-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-08 19:33
Om even mijn duit in het zakje te doen, ik werk nu parttime in loondienst en heb m'n oude KvK tot leven gewekt (langer dan 5 jaar geleden voor het laatst ondernomen) en wacht nu op m'n BTW ID.

Ik heb een klant die me tot het einde van het contract bij m'n werkgever in ieder geval een paar dagen per maand aan het werk wil hebben en wellicht daarna meer.

Daarnaast ben ik nog in gesprek met een andere opdrachtgever die me eveneens parttime aan het werk wil hebben na afloop van mijn huidige arbeidscontact.

Ik heb een buffer die voldoende is voor 3 maanden (edit: en die is nog groeiende zolang ik in loondienst ben), dus ik ben van plan langzaam de overstap naar ZZP te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door nehal3m op 11-02-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keijzerr
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-09-2022
Bedankt voor het delen!

Ik ben voorlopig nog in loondienst dus wat dat betreft heeft het geen haast en kan ik rustig zoeken naar een opdracht. Maar ook dan ontkom je er niet aan om een buffer te hebben, aangezien de rekeningen niet stoppen en waarschijnlijk komen er ook nieuwe bij...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
c-nan schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:00:
Nee. Je leest mijn post verkeerd. Ik zeg dat ik het oneens ben met mensen die zeggen dat je minimaal 6 maanden moet hebben. Ik zeg niet dat je maximaal 2 maanden aan moet houden, alleen dat ik zelf dat genoeg vond om het risico te nemen, inclusief dat het me extra geld gekost heeft, omdat ik een factuur vooruit heb laten betalen.

Een "risk appetite" is persoonlijk, en je moet je niks aantrekken van mensen die vinden dat je perse 6 ofzo maanden aan moet houden. Vooral omdat het gewoon heel lang duurt voordat je 6 maanden aan buffer bij elkaar gespaard hebt, en je in die tijd de extra inkomsten van het ZZPen mist.

Ik zeg dus expliciet niet dat iemand je niet mag aanraden om een grotere buffer aan te houden. Natuurlijk mag dat.
Niet iedere ZZP'er werkt in de IT waar je heel snel aan een opdracht kunt komen.
Ik zou het wel op prijs stellen als mensen buiten de IT er niet iedere keer bijgesleept worden als dat een keer toevallig goed uitkomt in een discussie. Dit is het "Freelance ICT-ers" topic, en al mijn reacties moeten, tenzij ik dat expliciet anders stel, ook in die context gezien worden. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
B-Real schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:23:
Maar wat verstaan we onder buffer?
Gewoon het geld wat je nodig hebt om van te leven, ter overbrugging. Dat is waar we het over hebben in de context van het starten met ZZPen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Hydra schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:57:
[...]
Vooral omdat het gewoon heel lang duurt voordat je 6 maanden aan buffer bij elkaar gespaard hebt, en je in die tijd de extra inkomsten van het ZZPen mist.
Ik ben met veel opmerking van je eens maar deze opmerking zet jij neer als feit maar dat ligt maar net aan wat de huidige situatie is. Toen ik mijn buffer bij elkaar ging sparen voor ik ging ZZP-en duurde dat helemaal niet lang omdat ik geen kinderen, vrouw of huis had en dus geen hoge vaste lasten. Bij sommige zal het inderdaad langer duren maar bij andere is die buffer zo bij elkaar gespaard. Granted als je het snel bij elkaar hebt gespaard loop je ook minder risico :P maar voor de gemoedsstand kan het helpen om het wel te sparen :).

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
init6 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:32:
Ben zelf begonnen dit jaar en heb een buffer opgebouwd van 10 maanden voor ik begonnen ben, met het idee dat ik 10 maanden alleen mijn basis uitgaven kan betalen (hypotheek, boodschappen).
Ieder moet natuurlijk vooral lekker z'n eigen ding doen. Het ging me er vooral om dat hier nog wel eens mensen dingen verkondigen als "je moet minimaal 6 maanden buffer hebben" of "je bent geen ondernemer als..." enzo.

Wat betreft die 10 maanden; dat zou in mijn gevaal zo'n 30.000 euro zijn. Ik zat op 2 maanden en kon eventueel nog een maand extra van mijn vriendin lenen. Als ik dan nog 21000 bij elkaar had moeten sparen, had dat betekend dat ik echt minimaal 21 maanden later zou zijn gaan ZZPen. En dat zou dan ook betekenen dat we 2 jaar niet op wintersport zouden kunnen bijvoorbeeld (anders kwam ik op netto 3000 euro niet op een max uitgave van 2000).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bwana
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09 17:14
Ik ben eigenlijk wel verbaasd hoezeer dit een onderwerp is. Over het algemeen is de consensus hier dat je start als freelancer zodra je een paar jaar werkervaring hebt. Na een paar jaar werken (in de IT!) heeft iedereen toch ook wel een paar maanden buffer opgebouwd? Of zijn er echt zo veel mensen die niets overhouden van hun salaris?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Rutix schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:01:
Ik ben met veel opmerking van je eens maar deze opmerking zet jij neer als feit
Nee, ik generaliseer. Dat is wat anders. Natuurlijk is het een heel ander verhaal als je 3000 per maand ofzo weet te sparen. Of gewoon een rijke pa hebt. Maar er is een heel topic over hoe lastig het is om, met een bovenmodaal inkomen, toch flink wat over te houden.

Daarbij geldt dan nog steeds dat als je 3k per jaar weet te sparen in loondienst, je waarschijnlijk als ZZPer nog veel harder gaat. Dus er is hoe dan ook een opportunity cost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Bwana schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:04:
Ik ben eigenlijk wel verbaasd hoezeer dit een onderwerp is. Over het algemeen is de consensus hier dat je start als freelancer zodra je een paar jaar werkervaring hebt. Na een paar jaar werken (in de IT!) heeft iedereen toch ook wel een paar maanden buffer opgebouwd? Of zijn er echt zo veel mensen die niets overhouden van hun salaris?
Er is nogal een verschil tussen 2 maanden (een paar) en 6 (drie paar) of 10 (vijf paar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Hoeveel buffer je nodig hebt is geheel persoonlijk, de een kan bij de baas sneller sparen dan de ander.
De een is beter met geld dan een ander.

Daarnaast is een risico inschatting niet heel ongebruikelijk. Mede aan het risico kan je bepalen hoeveel buffer er noodzakelijk zou kunnen zijn. Zonder dat je een aantal weken geen cash meer hebt. Boodschappen moet doen van de lege flessen in de kast.

De een vind risico lopen een sport, de ander wordt er wat angstig van.

Persoonlijk heb ik nu een buffer van een jaar mijn oude salaris bij de baas opgebouwd. Dat staat netjes en veilig. En kan ik er bij pakken als dit nodig is. in tijden dat er even geen werk is.
Al acht ik die kans voorlopig klein :+

Toen ik begon, had ik een buffer van 6 maanden opgebouwd aan spaargeld, uiteindelijk niets hoeven te gebruiken daarvan omdat de opdracht gever na 30 dagen netjes betaalde en mijn oude werkgever niet opgenomen vakantie dagen en nog openstaande salaris heeft betaald in de tussen tijd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
Mogelijk ja, als ik kijk werk ik voor een overheids organisatie. Die jongens HBO, +10 jaar werk ervaring. Die hebben netto 2500 per maand wel een 13e maand maar goed, 20 vakantie dagen en 36 uur werken. Ik zat bij mijn werkgever voor 3400 netto, 28 vakantie dagen en 8,5% vakantie geld.

Dat is nog al een verschilletje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

In mijn geval zeker niet. Ik heb jarenlang gewerkt aan een (gefaalde) start-up en daarnaast 4 dagen per week ervaring opgedaan in een leuk en interessant bedrijf waar ik met spreekwoordelijke pinda's betaald werd. Voeg daar een vrouw en een kind aan toe en er blijft weinig ruimte over om veel te sparen. Dat ging beter toen ik geswitched ben naar een groter bedrijf waar ik mijn inkomen met 50% kon laten stijgen, maar toen kwam dat nieuwe huis er weer bij :+ Na jarenlang onderbetaald te zijn vond ik het wel eens tijd om overbetaald te worden. Daar dan nog tijdenlang op wachten is feitelijk geld weggooien

Je kunt ervan vinden wat je wilt, maar de een is nou eenmaal wat meer risicomijdend ingesteld dan de andere.

Tja

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ConQuestador
Persoonlijk vind ik het vooral verbazingwekkend dat zo weinig mensen überhaupt een standaard buffer schijnen te hebben.

Ik heb al vanaf mijn 18e een buffer van minimaal 10k op de spaarrekening staan (bij elkaar verdient met vakken vullen). Gewoon zodat ik een auto kan kopen als de andere stuk gaat, of weet ik het wat. Een dergelijke buffer geeft je gewoon veel meer bewegingsvrijheid, zoals we nu wel zien wanneer je wilt gaan ZZP-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeSpierBajje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-12-2024
To_Tall schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:11:
[...]

Mogelijk ja, als ik kijk werk ik voor een overheids organisatie. Die jongens HBO, +10 jaar werk ervaring. Die hebben netto 2500 per maand wel een 13e maand maar goed, 20 vakantie dagen en 36 uur werken. Ik zat bij mijn werkgever voor 3400 netto, 28 vakantie dagen en 8,5% vakantie geld.

Dat is nog al een verschilletje.
10 jaar overheid en dan maar 2500 per maand (3200 bruto)? De eerste de beste vacature en ik zie schaal 10 of 11.

https://www.werkenvoorned...twikkelaar-CJIB-2021-0126

Stel ze zitten in de laagste schaal. Dan zit je na 3 tredes al op 3300 (+13e maand en IKB)

https://www.werkenvoorned...erheid/arbeidsvoorwaarden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
ConQuestador schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:25:
Persoonlijk vind ik het vooral verbazingwekkend dat zo weinig mensen überhaupt een standaard buffer schijnen te hebben.
https://bieb.knab.nl/spar...en-gemiddeld-per-leeftijd

Dat valt wel mee. En verder; knap van je maar ik weet niet waar ik als 18 jarige 10k vandaan had moeten halen.

[ Voor 11% gewijzigd door Hydra op 11-02-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Hydra schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:30:
[...]

https://bieb.knab.nl/spar...en-gemiddeld-per-leeftijd

Dat valt wel mee. En verder; knap van je maar ik weet niet waar ik als 18 jarige 10k vandaan had moeten halen.
Bij mij ging het op die leeftijd sneller door het gat in mijn hand dan dat ik kon sparen.

Ben gestart zonder buffer te bouwen had ook net een half jaar ervoor een te dure auto gekocht. Het was alleen geen probleem om 2 maanden te overbruggen met regulier spaargeld, had altijd de auto nog kunnen verkopen of je neemt een doorlopend krediet. Heb tijdens start ook beetje geluk gehad dat ik in 8 dagen kon werken terwijl ik nog in de opzegging maand zat. Hierdoor verder niks hoeven aanspreken.
In je hoofd is alles een risico als je nog geen ZZP bent maar starten als zzp in de IT is net alsof je bij een vaste werkgever zit alleen krijg je meer waardering. Je zal dus echt niet bij maand 1 ontslagen worden zonder eerdere gesprekken. Uitzonderingen daar gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 22:56
Inhakend op de discussie rondom buffer en ervaring voordat je gaat ZZP'en. Ik ben vorig jaar november begonnen met mijn avontuur als zelfstandige. Opgezet als BV met een compagnon. Een buffer voor een jaar vaste lasten (mijn spaargeld). Ik had 6 jaar ervaring bij een vendor, en ik ben die kennis en ervaring aan het inzetten bij organisaties waarbij we fixed-price projecten doen. Tot nu toe geen spijt, de eerste projecten zijn nu committed. Ik zit in een niche qua kennis, en daar is veel werk in te vinden. Dat betaalt zich letterlijk terug, ik ga dit jaar waarschijnlijk al mijn loondienst bruto salaris x2 doen. Als DGA betaal ik me natuurlijk een stuk minder uit, en dat kan ook prima gezien mijn vaste lasten. De rest blijft in de BV voor als ik straks een huis/auto van de zaak of zo wil kopen.

Overigens bewust voor een BV met holding structuur gekozen. Wij willen het bedrijf uitbouwen, er een naam van maken, en later hopelijk laten overnemen. Dan kijk ik nu wat minder op wat nu goedkoper is/minder kost. Daarnaast werk ik met een compagnon en doen we alles wat binnenkomt /2.

Creating my own hero.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 07:18
Als je in loondienst niet kan sparen, oftewel als je gewend bent om alles maar altijd uit te geven, moet je je afvragen in hoeverre je het aan kan om als freelancer aan de slag te gaan en financieel veel meer verantwoordelijkheid moet tonen: btw aangeven en betalen, IB apart houden en betalen, sparen voor pensioen, ziekte, nieuwe financiële crisis, etc. Ik gok dat zo'n persoon binnen no time een gigantische levensstijl inflatie gaat krijgen, waardoor je er aan gewend raakt om veel uit te geven en mocht het dan een keer tegen zitten kom je hard in de problemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13

Ik heb al vanaf mijn 18e een buffer van minimaal 10k op de spaarrekening staan (bij elkaar verdient met vakken vullen). Gewoon zodat ik een auto kan kopen als de andere stuk gaat, of weet ik het wat. Een dergelijke buffer geeft je gewoon veel meer bewegingsvrijheid, zoals we nu wel zien wanneer je wilt gaan ZZP-en.
Tijdens mijn loopbaan bij Defensie ben ik op enig moment (mede-)verantwoordelijk geweest voor een man of 40, tijdens een plaatsing in het buitenland. Ik heb daar geleerd dat je met 40 mensen voor je 40 verschillende situaties te pakken hebt. Ieders omstandigheden zijn dusdanig anders, dat je niet iets generieks kan roepen over iemands financiën.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
pirke schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:45:
Als je in loondienst niet kan sparen, oftewel als je gewend bent om alles maar altijd uit te geven, moet je je afvragen in hoeverre je het aan kan om als freelancer aan de slag te gaan en financieel veel meer verantwoordelijkheid moet tonen: btw aangeven en betalen, IB apart houden en betalen, sparen voor pensioen, ziekte, nieuwe financiële crisis, etc. Ik gok dat zo'n persoon binnen no time een gigantische levensstijl inflatie gaat krijgen, waardoor je er aan gewend raakt om veel uit te geven en mocht het dan een keer tegen zitten kom je hard in de problemen.
Voor sommige mensen is het helaas niet echt een keuze (dure kinderen, hoge vaste lasten, laag inkomen, noem maar iets). Denk niet dat ze er bewust voor kiezen om 90 à 100% van vrij te besteden ruimte uit te geven. Over het tweede stuk deel ik je mening wel, als er ineens veel geld binnenkomt en je financieel niet goed bent opgevoed is het een recept voor catastrofe.

Voorbeeld, ICT'er die in 2016 een huis had gekocht komt weg met 800 EUR hypotheek, nog wat vaste lasten erbij... misschien 1600 EUR weg. Had je in 2020/2021 gekocht ben je toch al gauw hetzelfde kwijt voor je hypotheek alleen al.

PS: Gelukkig zelf nooit in zo een situatie terecht gekomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Mirabis op 11-02-2022 16:30 ]

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V116 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
je zal versteld zijn hoe weinig soms mensen sparen. Inclusief ik tot 5 jaar terug, mijn salaris is eindelijk meer dan mijn uitgaven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
DikkeSpierBajje schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:28:
[...]

10 jaar overheid en dan maar 2500 per maand (3200 bruto)? De eerste de beste vacature en ik zie schaal 10 of 11.

https://www.werkenvoorned...twikkelaar-CJIB-2021-0126

Stel ze zitten in de laagste schaal. Dan zit je na 3 tredes al op 3300 (+13e maand en IKB)

https://www.werkenvoorned...erheid/arbeidsvoorwaarden
Dat is geheel naar gelang de werkgever je indeelt. Jongens hier zitten begin schaal 10, vergeet niet dat in die jaren in schaal. dus functie gestegen zijn.

Het is niet zo dat ze binnen gekomen zijn op schaal tien trede 1 en al 10 jaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeSpierBajje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-12-2024
To_Tall schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:17:
[...]

Dat is geheel naar gelang de werkgever je indeelt. Jongens hier zitten begin schaal 10, vergeet niet dat in die jaren in schaal. dus functie gestegen zijn.

Het is niet zo dat ze binnen gekomen zijn op schaal tien trede 1 en al 10 jaar zitten.
Wacht, zelfs met 10 jaar werkevaring en je stapt over naar de overheid dan kan het zo zijn dat je ingeschaald wordt op schaal 10 trede 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
DikkeSpierBajje schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:25:
[...]

Wacht, zelfs met 10 jaar werkevaring en je stapt over naar de overheid dan kan het zo zijn dat je ingeschaald wordt op schaal 10 trede 2?
Ja dat kan. Je kan zelfs op trede 1 ingedeeld worden. Maar dat is ook hoe je de onderhandelingen in gaat. Schaal staat dan wel vast maar welke trede je bedwingt ligt aan je onderhandelingen.

Je kan ook in de laatste trede ingedeeld worden, maar je salaris groei houdt dan wel gelijk op. Je gaat dan alleen mee met de inflatie.

Dat is denk ik ook de reden dat de overheid geen vast personeel kan krijgen. Zeker in bv de IT. Bij detacheerder krijg je vaak 1000 euro bruto in de maand meer dan een gelijke functie binnen de overheid.

Secundaire voorwaarden. Zoals pensioen e.d. Zijn wel goed geregeld of iig beter dan bij detacheerders.

Zelf heb ik aanbieding gekregen 3 jaar geleden. Maar salaris was veel te laag. 100 euro wil ik nog wel slikken. Maar ging toen om ruim 900 bruto.

[ Voor 7% gewijzigd door To_Tall op 11-02-2022 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-09 20:26
To_Tall schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:59:
[...]
Dat is denk ik ook de reden dat de overheid geen vast personeel kan krijgen. Zeker in bv de IT. Bij detacheerder krijg je vaak 1000 euro bruto in de maand meer dan een gelijke functie binnen de overheid.

Secundaire voorwaarden. Zoals pensioen e.d. Zijn wel goed geregeld of iig beter dan bij detacheerders.
De overheid betaald bijna altijd een 13de maand, wat bij detacheerders zeldzaam is, dus je zou eigenlijk 8,33% erbij moeten tellen. Pensioen is ook goed geregeld. Maar goed, alsnog is dat vaak lager dan wat in je in het bedrijfsleven kan krijgen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 11:22

_Arthur

blub

Ben ik in het werknemers topic beland ofzo? Met schalen, tredes, 13e maanden en wat niet meer :+

Ben niet voor niets een zelfstandige, al dat gezeik heb ik jaren niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

_Arthur schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:52:
Ben ik in het werknemers topic beland ofzo? Met schalen, tredes, 13e maanden en wat niet meer :+

Ben niet voor niets een zelfstandige, al dat gezeik heb ik jaren niet meer.
Schalen staan hier in de servieskast en treden maken de trap :+

Maar goed, als zelfstandigen hebben wij weer ander gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRunner
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-02-2024
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Dat lijkt mij gewoon een detacheerder die voor invulling van een opdracht iemand zoekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:23

Persoonlijk vind ik het verbazingwekkend dat er hier soms zoveel op zekerheden wordt gepushed. Financiële zekerheid met grote buffers, inkomenzekerheid met lange contracten en verlengingen, ziekte afgedekt door broodfondsen etc..

Zoals iemand voor je al aangaf, de één kan beter tegen risico dan de ander.

Ik ben begonnen zonder spaarpot. Ik schatte mijn kansen zeer gunstig in dus durfde het wel aan. Zou ik geen werk hebben, heb ik bv ook geen auto nodig per se en kan ik die ook wel verkopen om nog wat langer de rekeningen te kunnen betalen.

Hoe denk je dat een kredietcheck vaak verloopt? Niet alleen op je historische jaarcijfers hoor. Zeg dat je consultant bent in IT en je krijgt bij aantal partijen al een lease auto, ookal start je net. Zij maken een risico inschatting, en dat doe je als ondernemer ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 11:49

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

c-nan schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:00:
[...]

Een buffer van 2 maanden is gewoon heel gevaarlijk.

Stel je vind op dag 0 een opdracht en je mag er direct aan starten. Dan werk je eerst een maand, vervolgens factureer je met een betaaltermijn van 30 dagen. Je krijgt je geld dus pas na 2 maanden. Met een buffer van 2 maanden kan het dus zo zijn dat je een paar dagen geen geld hebt (in het meest gunstige geval).

Heb je geen opdracht op dag 0, of betaalt je opdrachtgever te laat zit je dus zonder geld.

Stel je factureert ook nog eens aan het einde van een kwartaal mag je ook nog eens de BTW aftikken zonder dat je factuur betaalt is.
Je rekent verkeerd. Want je vergeet dat als je begint met je freelance opdracht je ook net nog een salaris gekrgeen hebt (misshcien wel met extra uitkering vakantie geld). Dus na 1 maand freelancen ga je pas je buffer aanspreken. En na 1 maand buffer aangesproken te hebben krijg je je eerste uitbetaling.

Tuurlijk kan het misschien 2 weken langer duren maar dat moet geen probleem zijn. Of je laat je eerste factuur versneld betalen via een andere partij.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:57

ralpje

Deugpopje

Tylen schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:13:
[...]

Tuurlijk kan het misschien 2 weken langer duren maar dat moet geen probleem zijn. Of je laat je eerste factuur versneld betalen via een andere partij.
Dit. Ik heb mijn buffertje vooral gebruikt voor aanschaf hardware, borg leaseauto, eerste kosten voor verzekeringen, etc. Mijn eerste factuur heb ik (in mijn geval via www.factuurvoldaan.nl, die werd door Knab getipt) 'gefactored'. Kost geld, maar relatief weinig. Dat heb ik met m'n facturen de eerste twee of drie maanden gedaan (om m'n cashflow op gang te krijgen) en inmiddels is dat niet meer nodig.
Eerste facturen voor een nieuwe klant (ik doe nog wel eens wat korte projectjes) wil ik soms nog wel eens op die manier doen, omdat die factoringpartij dan gelijk een credit check bij de klant doet enzo. Stukje risicospreiding :+

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:24
ralpje schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:36:
[...]

Mijn eerste factuur heb ik (in mijn geval via www.factuurvoldaan.nl, die werd door Knab getipt) 'gefactored'. Kost geld, maar relatief weinig. Dat heb ik met m'n facturen de eerste twee of drie maanden gedaan (om m'n cashflow op gang te krijgen) en inmiddels is dat niet meer nodig.
Sorry maar dit voelt als reclame maken. Percentages van 4,5 of 6 procent op je factuur vind ik echt veel. Of gooi je dan ook dat percentage op je factuur?

[ Voor 4% gewijzigd door miena21 op 14-02-2022 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
miena21 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:46:
[...]

Sorry maar dit voelt als reclame maken. Percentages van 4,5 of 6 procent op je factuur vind ik echt veel. Of gooi je dan ook dat percentage op je factuur?
Volgens mij bescherm je dan jezelf ook tegen dat de klant niet betaald. Beetje het makkelijke alternatief voor een incasso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58
@miena21 Dat is toch een keuze? Dit is gewoon je factuur verkopen en dat kost geld. Dat is het hele verdienmodel. Hoef je het niet te doen, je kunt ook gewoon de betaaltermijn afwachten etc.

[ Voor 48% gewijzigd door jongetje op 14-02-2022 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Kan je beter een doorlopend krediet nemen voor een lager bedrag en zou sowieso geen eerste klant kiezen waarvan je de kredietwaardigheid van in het krediet stelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
NLKornolio schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:50:
Kan je beter een doorlopend krediet nemen voor een lager bedrag en zou sowieso geen eerste klant kiezen waarvan je de kredietwaardigheid van in het krediet stelt.
Het is maar net hoe je de dienst gebruikt.

- Om snel je geld te hebben om zo zonder grote buffer te kunnen starten als ZZP-er
- Om eindelijk die ene factuur betaald te krijgen van die klant

Ik heb ooit 1 klant gehad die niet betaalde, maar de volgende keer verkoop ik die factuur gewoon aan zo'n factoring bedrijf. Dan heb ik snel mijn geld min ...% maar ben ik wel direct van het gezeik af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:19
@Ernemmer Lees dan nog eens de kleine lettertjes door van die dienst: als de klant de factuur uiteindelijk niet betaalt moet je het ontvangen voorschot gewoon weer terug betalen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:57

ralpje

Deugpopje

Volgens mij verleg je in veel gevallen met factoring het risico maar deels. Er zijn altijd wel clausules waarin ze weer aanspraak kunnen maken op (een deel van) de aan jou betaalde factuur.
Wel doen zij uiteraard wat grondigere checks voor ze zo'n factuur kopen dan dat ik als ZZP-er zou doen, naar onder andere de kredietwaardigheid van de klant (ik kreeg bijvoorbeeld van één klant vanuit de factoringpartij terug dat ze maximaal 30k konden factoren, wat voor mij op dat moment geen probleem was). Dat, in combinatie met de cashflow voordelen, was voor mij reden om voor factoring te kiezen toen ik startte. Inmiddels gebruik ik het eigenlijk niet meer, na een paar maanden is je cashflow positie al snel prima ;)

Qua kosten: het is een afweging :) Net even gekeken, op wat ik in totaal tot nu toe op die manier gedaan heb heb ik 3,5% betaald.

[Edit]
Even m'n overeenkomst gecheckt. Dit zegt het volgende:
Garantie
Wij nemen het risico van iedere aangekochte vordering over. U garandeert ons dat dit echte vorderingen zijn. Ze zijn onvoorwaardelijk, onbezwaard en overdraagbaar, niet (op voorhand) oninbaar en niet belast met rechten van derden. Ze zijn ook niet op een andere manier een ongeschikte vordering.
Op het moment dat ik een vordering aanbiedt doet de 'koper' dus een check bij de debiteur of het daadwerkelijk een correcte vordering is en of zij hem ontvangen hebben en er niet op voorhand al een dispuut over die factuur is (vaak door middel van een belletje of mailtje). Als dat oké is wordt de vordering 'gekocht' en is dat dus ook een overname van het risico. Je krijgt dan binnen 24 uur het bedrag van de vordering min de kosten betaald.
Als nou achteraf blijkt dat de factuur niet betaald wordt en jij op één of andere manier verwijtbaar bent (door fraude ism met de debiteur ofzo) dan komen ze natuurlijk achter je aan, maar als het om iets als een betalingsprobleem gaat dan is dat risico dus voor de kopende partij.

[ Voor 48% gewijzigd door ralpje op 14-02-2022 10:30 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RichieB schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:11:
@Ernemmer Lees dan nog eens de kleine lettertjes door van die dienst: als de klant de factuur uiteindelijk niet betaalt moet je het ontvangen voorschot gewoon weer terug betalen.
In de grote lettertje staat dat je 100% verzekerd bent.

https://factuurvoldaan.nl/veelgestelde-vragen/
Wat kost factoring via Voldaan?

Elke ondernemer betaalt bij ons hetzelfde. Wel zo eerlijk vinden wij. Onderstaande tarieven zijn de enige kosten die wij in rekening brengen. Zo weet je vooraf precies waar jij aan toe bent.

4% voor een betaaltermijn van 30 dagen.
5% voor een betaaltermijn van 60 dagen.
6% voor een betaaltermijn van 90 dagen.

Jouw factuur is direct voor 100% verzekerd, als jouw klant te laat of helemaal niet betaalt is dat op onze kosten.

Bekijk onze wat kost het pagina voor meer uitleg.
Maar zo zijn er heel veel van dit soort bedrijven met allemaal hun eigen voorwaarden natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 11:49

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

IT-Staffing kon je ook versneld laten betalen vroeger (ik weet niet hoe dat nu zit). Gaf je 3% korting maar je geld had je binnen 2 dagen op je rekening. Dat was ook best netjes. Dan heb je helemaal geen buffer nodig :P

Edit: Ze hebben het nog steeds: https://www.destaffinggroep.nl/versneld-betalen/#

[ Voor 16% gewijzigd door Tylen op 14-02-2022 11:32 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Laatst online: 09:52
Even een tegengeluid want ik lees hier best veel succesverhalen over ZZPer worden.

Ik ben dit jaar begonnen met een opdracht en ga er al weer mee stoppen. Je kan soms ook pech hebben, en de buffers zijn er niet voor niks 🤷
En als jullie nog een specialist in
Members only:
zoeken, dan ben ik in Maart beschikbaar 😄

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:42
Karp schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:42:
Even een tegengeluid want ik lees hier best veel succesverhalen over ZZPer worden.

Ik ben dit jaar begonnen met een opdracht en ga er al weer mee stoppen. Je kan soms ook pech hebben, en de buffers zijn er niet voor niks 🤷
***members only***
Wat is dat eigenlijk? Is dat een specialist in
Members only:
?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Karp schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:42:

***members only***
Ik lees dit als een opdracht die anders verliep dan je gehoopt had. Echter, het tweede deel van je zin doet mij geloven dat je niet stopt als ZZPer maar slechts op zoek gaat naar een andere opdracht.

Dat is dan toch nog steeds een succesverhaal? Je contract is blijkbaar flexibel genoeg om einde maand te stoppen, je bent wel op zoek naar een nieuwe opdracht dus, etc. Of ben je van plan te stoppen met ZZPen?

Niet om te mierenn**ken hoor. Ik ben zelf op 1 februari gestart dus ben gewoon benieuwd.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V116 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Ernemmer schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:49:
[...]

Volgens mij bescherm je dan jezelf ook tegen dat de klant niet betaald. Beetje het makkelijke alternatief voor een incasso.
haha 4 a 5 % dankje de koekoek 8)7 Beetje freelancer draait 100k per jaar, dan ga je dus even 4 of 5 k afdragen voor dit soort onzin? 8)7
Pagina: 1 ... 288 ... 642 Laatste