ConQuestador schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:44:
[...]
Met dat DGA lijkt het toch enkele duizenden euro's in het voordeel van BV uit te gaan vallen voor me nu (nu de startersaftrek er af is). Echter: Ik wil binnen (hopelijk) niet al te lange tijd een huis kopen, en dan is een laag DGA salaris juist nadelig voor je hypotheek.
Eerst maar eens wachten tot die dingen rond zijn, dan nogmaals overwegen over te stappen op BV. Wel jammer, want een laag DGA salaris was ook wel wat interessanter geweest voor kinderopvang toeslag

Kinderopvangtoeslag is maar tijdelijk, een bv doe je voor een langere termijn.
Een paar duizend is relatief gezien ook maar een klein beetje (paar dagen werken), je moet je afvragen of dat significant genoeg is om je rechtsvorm ervoor te wijzigen.
Sparen in een bv is alleen nuttig als je rendement op vermogen minder dan 6% is, anders kun je het beter in box 3 doen. Ik heb daar ooit wat berekeningen voor gedaan, en afhankelijk van het rendement moet je het 10 tot 30 jaar laten staan om break even te draaien (toen was er nog geen negatieve spaarrente). Zover kan ik niet vooruit plannen

Het plannen wel, maar uitvoeren is een dingetje. We keken bijvoorbeeld al jaren naar campers van 50-75k, vonden jaren ons droomding niet, budget spontaan verdubbeld en een paar weken later staat ie op de oprit. Dat had ik een jaar geleden nog niet kunnen bedenken... Het uitsparen van VRH dekt de wegenbelasting al, en als de kinderopvang over een half jaar wegvalt dekt dat ruimschoots de verzekering+afschrijving+diesel+.... Absurd wat kinderopvang kost...
Zelf heb ik meerdere malen overwogen om naar een bv over te stappen, ook rekening houdend met de kinderopvangtoeslag. Ondertussen ben ik flink minder gaan werken: van 5 naar 4 dagen per week en alle schoolvakanties vrij. De netto impact daarvan is amper 10%, oftewel ik werk 30% minder en lever netto maar 10% in. Een BV zou nu dus weer een stuk duurder zijn geweest, ik ben blij dat ik niet overgestapt ben. Met als voordeel (hoofdreden) dat ik veel meer vrije tijd heb om met m'n kinderen door te kunnen brengen en lekker veel met de nieuwe camper op pad: elke schoolvakantie, en dus 6 weken rondtrekken in de zomer. Er is zoveel meer in het leven dan werk.
Nederland is goed in nivelleren, dat werkt twee kanten op. Door minder te werken worden je aftrekposten niet minder (op de winstvrijstelling na), je krijgt weer een flinke boost in heffingskortingen, je betaalt minder aan de kinderopvang, ik had dit veel eerder moeten doen. 10% minder netto inkomen merken we niet, 30% minder werktijd wel