• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Freeaqingme schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:00:
@Afas dat is geheel aan je eigen beoordeling. Ik heb geen idee wat je nu overhoudt, maar je kan ook bedenken dat je het tarief niet aanpast en dan gewoon relatief iets minder overhoudt (maakt 5 euro meer of minder echt uit voor je?).

Als je veel naar kantoor reist kan je ook nog overwegen om dit dilemma voor te leggen aan je klant, en bijvoorbeeld voor te stellen dat je je reiskosten in 't vervolg declareert. Dan blijft je uurtarief weliswaar 't zelfde, maar houd je toch meer over omdat je minder kosten hebt.
Nee, ik leef niet anders van € 5 meer per uur of niet. En ik begrijp dat het aan mijn eigen beoordeling is. Zakelijk gezien is het eenvoudig, als een verlenging aan de orde is zit ik in een sterke positie om meer te vragen want ingewerkt en ze gaan niet op korte termijn iemand anders vinden. En toch voelt dat ingewikkeld omdat ik weet dat het intern tot discussie zal leiden.

Wat eerst een veel belangrijkere vraag is die ik binnenkort moet beantwoorden is of ik als startend zzp'er er goed aan doe om te verlengen of nu juist een deurtje verder ga kijken.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
_Arthur schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:13:
[...]

Nou, ik zou als IT-er juist een AOV willen waarbij issues met je geestelijke gezondheid juist wel gedekt zijn.

Met-zonder 2 benen kan ik nog steeds prima typen en denken en dus functioneren. Maar met een probleem tussen-mijn-oren toch echt niet meer.
Het kunnen typen dus kan werken vind ik wel erg kort door de bocht. Genoeg opdrachtgevers willen vaak toch dat je één of twee dagen aanwezig bent en dat is met een beperking toch.. een beperking. Nu zal binnen de IT waarschijnlijk nog wel iets te vinden zijn maar zou wel uitgaan van meer reistijd en een lager tarief. Dat is dan nog even los van de mentale invloed van het verliezen van je benen.

Persoonlijk vind ik op zo een ingrijpende situatie toch fijn om tijdelijk even uit de running te zijn terwijl de vaste lasten gedekt zijn en ik in alle rust mijzelf kan aanpassen en daarna op mijn gemakje mijn opdracht op kan pakken of iets anders kan zoeken.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-11 07:19
@Deveon meestal keert een AOV pas na 1 of 2 jaar uit, tegen die tijd heb je in alle rust jezelf wel aan kunnen passen...

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:21
_Arthur schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:13:
[...]

Nou, ik zou als IT-er juist een AOV willen waarbij issues met je geestelijke gezondheid juist wel gedekt zijn.

Met-zonder 2 benen kan ik nog steeds prima typen en denken en dus functioneren. Maar met een probleem tussen-mijn-oren toch echt niet meer.
Geestelijke gezondheid gaat vaak wel weer over, dat is een kwestie van tijd weet ik uit ervaring. Zolang je die tijd kunt overbruggen (doorgaans half jaar of een jaar), dan zit je wel snor.
Dingen als een herseninfarct waar je potentieel de rest van je leven aan vast zit, heb ik liever wel verzekerd.

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:12
pirke schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:52:
@Deveon meestal keert een AOV pas na 1 of 2 jaar uit, tegen die tijd heb je in alle rust jezelf wel aan kunnen passen...
Daar kies je toch zelf voor? Ik heb na 3 maanden uitkeren en zo hoog mogelijk salaris, sterker nog die verhoog ik elk jaar weer. Persoonlijk vind ik een aov echt wel noodzakelijk. Ken helaas verhalen van mensen die het niet geregeld hebben en dan hang je hoor met een dwarslesie waar je ooit voor een uur tarief can 45 euro als freelancer werkte en dus geen spaargeld hebt.

Doe het nou maar gewoon, als je de knaken verdient is het echt een nobrainer.

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-09 12:44
Zijn hier mensen die gebruik maken van een strippenkaart constructie? En zo ja, die eventueel wat voorbeeld documentatie / contract hebben en dit evt privé zou willen delen?

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Deveon schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:31:
[...]

Het kunnen typen dus kan werken vind ik wel erg kort door de bocht. Genoeg opdrachtgevers willen vaak toch dat je één of twee dagen aanwezig bent en dat is met een beperking toch.. een beperking. Nu zal binnen de IT waarschijnlijk nog wel iets te vinden zijn maar zou wel uitgaan van meer reistijd en een lager tarief. Dat is dan nog even los van de mentale invloed van het verliezen van je benen.

Persoonlijk vind ik op zo een ingrijpende situatie toch fijn om tijdelijk even uit de running te zijn terwijl de vaste lasten gedekt zijn en ik in alle rust mijzelf kan aanpassen en daarna op mijn gemakje mijn opdracht op kan pakken of iets anders kan zoeken.
Sorry ik kan werkelijk zeggen dat in de IT echt wel meevalt. Ik heb een aangeboren zeldzame afwijking en ik heb 25 jaar in een rolstoel gezeten (de afgelopen jaren is het me gelukt om eruit te komen) maar ik heb echt niet veel issues gehad daarmee, was nooit een probleem voor een werkgever of opdrachtgever. Als je in loondienst bent krijg je ook vet veel support van UWV (ze betalen zelfs aangepaste auto's/rijlessen etc. zodat je zelfstandig kunt vervoeren). Ik vind je opmerking dus van "lager tarief" echt een gevaarlijke en bullshit opmerking :). Je verkoopt toch je kennis en je kunde? Die blijft echt nog wel hetzelfde waard ookal mis je opeens benen ofzo.

Het enige irritante is dus dat ik bijna geen AOV kan krijgen, of een AOV waar zoveel uitgesloten is dat het niet echt meer de premie waard is omdat ze elke ziekte wel op die uitsluiting kunnen gooien. Ik vind dat zelf best lastig moet ik eerlijk zeggen want de kans dat ik kanker krijg ofzo is even groot als iemand anders maar toch doen veel AOV partijen daar moeilijk over.

[ Voor 15% gewijzigd door Rutix op 08-12-2021 22:01 ]

Nothing to see here!

• pirke
mannowlahn schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:44:
[...]

Doe het nou maar gewoon, als je de knaken verdient is het echt een nobrainer.
Als je genoeg knaken hebt is dat echt overbodig.

• mannowlahn
pirke schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:29:
[...]

Als je genoeg knaken hebt is dat echt overbodig.
Ja is dat overbodig? Wat als jij straks dermate verongelukt dat je bv fysiek niet lang kan zitten, of dat je nav Corona nog geen 1 uur aan een stuk kan concentreren. Tenzij jij bedoelt, als je inmiddels genoeg knaken op je rekening hebt staan dat je kan leven van 6% rendement, dan moet ik je helemaal gelijk geven. Maar ik ben oprecht benieuwd, wat is in jouw ogen genoeg knaken om het risico van gemis aan inkomen afgedekt te hebben? Neem je dan ook even mee dat degen me een bepaalde levensstijl heeft met bv dito hypotheek die gewoon betaald moet worden, pensioen afgedicht is, potentiële jaarlijkse kosten ivm beperking?

Ik zie dat je paar pagina’s terug over 600.000 hebt. Daar zou je idd wel vooruit mee moeten komen. Hoewel de inflatie wel best hard er in hakt. Maar ik denk dat de meesten hier dat nog niet op hun rekening hebben en dan is een aov echt wel het geld waard imho. Zelf ben ik ook wel defensief ingesteld en ik kan het voor mijzelf niet echt beargumenteren als ik zie wat er aan factuur uitgaat en dan op 250 per maand gaan zitten atsen.

[ Voor 21% gewijzigd door mannowlahn op 08-12-2021 22:47 ]

• thoragz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-10 18:30
Enige WordPress developers hier en welke tarieven vragen jullie?

• pirke
@mannowlahn De grens wanneer je genoeg hebt is voor iedereen anders. Wel of geen kinderen, leeftijd, wel of geen partner met wel of geen goed inkomen, wel of geen hypotheek, wel of geen overwaarde, etc. Daar is dus geen eenduidig antwoord op te geven.

Zelf heb ik voor mezelf ingeschat dat de kans dat ik arbeidsongeschikt wordt klein is, en de impact als dat gebeurt is klein genoeg. Samen is dat genoeg reden om het risico te willen lopen. Dan heb ik worst case maar geen vetpot op m'n 70e. Indien ik arbeidsongeschikt wordt en het worst case scenario doet zich niet voor dan hebben we nu en later nog steeds lekkere boterhammen zullen we maar zeggen. Zelfs als we financieel gewoon doorleven zoals nu en mijn inkomen gaat naar 0 is er geen noodzaak om de overwaarde te liquideren (er van uitgaande dat mijn partner inkomen houdt) en daar zit ook nog een hele flinke smak. Maar goed, ik ben ook alweer 6,5 jaar bezig als freelancer. Wat gaat de tijd toch snel...

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:52
@pirke Op je 70ste moet je pensioen in zijn gegaan (neem aan dat je daar wel iets voor hebt geregeld) dus je zou in principe iets tot je 67ste moeten regelen en iets voor erna. Zijn fiscaal ook 2 verschillende regelingen/mogelijkheden.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:20
Rutix schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:56:
Ik vind je opmerking dus van "lager tarief" echt een gevaarlijke en bullshit opmerking :). Je verkoopt toch je kennis en je kunde? Die blijft echt nog wel hetzelfde waard ookal mis je opeens benen ofzo.
Inderdaad. Ik ben zelf ook matig ter been en op zich is een rolstoel/slecht lopen geen issue.
Sure je hebt evt een aangepaste auto nodig die meer knaken kost. Enige issue wat eventueel speelt zijn klanten waar het kantoor niet toegankelijk is. Maar meer dan genoeg klanten waar dat wel het geval is.

• mannowlahn
pirke schreef op donderdag 9 december 2021 @ 00:15:
@mannowlahn De grens wanneer je genoeg hebt is voor iedereen anders. Wel of geen kinderen, leeftijd, wel of geen partner met wel of geen goed inkomen, wel of geen hypotheek, wel of geen overwaarde, etc. Daar is dus geen eenduidig antwoord op te geven.

Zelf heb ik voor mezelf ingeschat dat de kans dat ik arbeidsongeschikt wordt klein is, en de impact als dat gebeurt is klein genoeg. Samen is dat genoeg reden om het risico te willen lopen. Dan heb ik worst case maar geen vetpot op m'n 70e. Indien ik arbeidsongeschikt wordt en het worst case scenario doet zich niet voor dan hebben we nu en later nog steeds lekkere boterhammen zullen we maar zeggen. Zelfs als we financieel gewoon doorleven zoals nu en mijn inkomen gaat naar 0 is er geen noodzaak om de overwaarde te liquideren (er van uitgaande dat mijn partner inkomen houdt) en daar zit ook nog een hele flinke smak. Maar goed, ik ben ook alweer 6,5 jaar bezig als freelancer. Wat gaat de tijd toch snel...
Ik heb onlangs de berekening gemaakt, nav FIRE, om te kijken welk vermogen ik nodig heb om mijn pensioen eigenlijk te waarborgen. Ik moet toch nog terug komen op die 600.000. Dat was het bedrag wat ik in mijn food had naast een ander passief inkomen (verhuur) Het ligt er aan wat je nodig hebt idd, maar als je als freelancer werkt ga ik er vanuit dat je ook een beetje naar je inkomen leeft en is een netto salaris van minimaal 2500/3000 wel iets waar ik dan vanuit ga. dat is dan 30 a 36k per jaar. Ze gaan met FIRE er vanuit dat 2500 per maand 750.000 aan vermogen nodig heeft en 3000 per maand heb je 900.000 aan vermogen nodig. Dit ivm inflatie correctie en een veilige rendement percentage van 4% Deze bedragen zijn niet ff 123 te sparen. Ik denk dat als je een uur tarief van bv 85 hebt, 60k wel te doen is, maar dan ben je nog steeds flink wat jaren bezig ;) Als je het meteen wegzet krijg je natuurlijk rente op rente, maar dan nog zou ik een AOV wel aanraden. Maar zoals je zelf zegt, als je bv een werkende partner hebt, je hypo op een salaris gedragen kan worden, dan is het een ander verhaal.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

RichieB schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:40:
Is er een reden om dat niet te doen?
Ik zie niet in waarom niet. Gewoon hierover onderhandelen, en als ze het niet willen, mijn zwakkere bepaling voorstellen.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11 20:22
Sinds een aantal maanden zit ik bij een nieuwe klant met een tussenpersoon. Bovenop mijn tarief komt bijna 23 (!) euro heb ik begrepen. Normaal maakt mij dit niet uit mits ik mijn tarief krijg.

Nu zit ik bij de eindklant op verschillende projecten en bij elk project wordt nu afgewogen of ik wel ingezet ga worden, omdat ik te duur ben / zij verlies draaien op het project bij mijn inzet. Nu ben ik in zee gegaan met deze recruiter, maar ik zit er eigenlijk dus een beetje mee dat ik wil dat zij hun marge omlaag halen.
Mijn idee: contact loopt tot eind januari. Ik ga er druk op zetten, namelijk: of jullie nemen genoegen met minder of niets. Ik vind zelf 5 - 10 euro per uur meer dan zat en eigenlijk ook al te veel. Zijn er andere manieren om dit netjes op te lossen? Heeft iemand hier met iets soortgelijks te maken gehad?

• pirke
Krysa schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:16:
Sinds een aantal maanden zit ik bij een nieuwe klant met een tussenpersoon. Bovenop mijn tarief komt bijna 23 (!) euro heb ik begrepen. Normaal maakt mij dit niet uit mits ik mijn tarief krijg.

Nu zit ik bij de eindklant op verschillende projecten en bij elk project wordt nu afgewogen of ik wel ingezet ga worden, omdat ik te duur ben / zij verlies draaien op het project bij mijn inzet. Nu ben ik in zee gegaan met deze recruiter, maar ik zit er eigenlijk dus een beetje mee dat ik wil dat zij hun marge omlaag halen.
Mijn idee: contact loopt tot eind januari. Ik ga er druk op zetten, namelijk: of jullie nemen genoegen met minder of niets. Ik vind zelf 5 - 10 euro per uur meer dan zat en eigenlijk ook al te veel. Zijn er andere manieren om dit netjes op te lossen? Heeft iemand hier met iets soortgelijks te maken gehad?
23 euro is echt schandalig aangenomen dat jij geen 200 euro per uur vangt. Direct opzeggen en weggaan.

Bij je volgende klus dus 20 euro per uur meer vragen ;)

• Freeaqingme
  • Laatst online: 16:45
@Krysa ik zou dit gewoon transparant bij je klant voorleggen. Zij zijn immers de klant van die recruiter. En dan weet je klant ook meteen dat jij niet de beroerdste bent.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:42
DeMolT. schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:53:
[...]

Dit klinkt als een mooie optie, met daarnaast een eigen pot voor eventueel na de 2 jaar.
De kans in ons beroep is kleiner, maar niet nul, dus vind het wel belangrijk om iets te regelen.

Bedankt voor de tip :)
Misschien is een broodfonds ook een mooi alternatief. Is vergelijkbaar met Sharepeople maar werkt op basis van vertrouwen omdat je alleen lid mag worden als je aangedragen wordt en de overige leden geen bezwaar hebben. Vraag eens rond in je kennissenkring of iemand lid is. Groepen van max 50 personen. Maandelijkse inleg van rond de €100 en maximaal 2 jaar uitkering na 1 maand zelf overbruggen. Ook als je bv een partner verloren hebt of een zware scheiding achter de rug hebt springt het broodfonds bij. AOV kan je natuurlijk erbij afsluiten zodat deze na 2 jaar pas in gaat, scheelt vaak wat premie.

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Dat is wel bizar BTW, heb er een aantal gesproken die er 15 tot 10 euro bovenop gooien (wat ik al behoorlijk vond). Wat leveren ze eigenlijk voor die 23 euro extra? Worden de facturen direct betaald of iets dergelijks?

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11 20:22
init6 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:20:
[...]

Dat is wel bizar BTW, heb er een aantal gesproken die er 15 tot 10 euro bovenop gooien (wat ik al behoorlijk vond). Wat leveren ze eigenlijk voor die 23 euro extra? Worden de facturen direct betaald of iets dergelijks?
Nee echt 0 meerwaarde.

Direct weggaan wil ik niet, want de opdracht zelf is verder best leuk!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:51

bord4kop

maximaal 100KB!

€23 is bizar veel

Ik zou inderdaad ook aangeven bij de OG dat je heel tevreden bent, graag wil blijven, maar de tussenpersoon een marge heeft van €23. Dus dat het daar vandaan moet komen.

En bij die graaiende goudzoekers inderdaad aangeven: €5 marge of 0,- marge

En dan over 6 maanden (wat heb je afgesproken over "concurentie"beding?) ga je gewoon rechtstreeks bij de OG aan de slag :+

| Security Management |

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
TucanoItaly schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:05:
[...]
Ik zie niet in waarom niet. Gewoon hierover onderhandelen, en als ze het niet willen, mijn zwakkere bepaling voorstellen.
Ze hebben het debiteuren risico nu smaller gemaakt: als de uren zijn goedgekeurd door de eindklant loop ik geen risico meer. Blijft dus alleen het risico over dat er een conflict ontstaat over mijn uren. Daar wil ik wel het debiteuren risico voor dragen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Pff eigenlijk zouden we voor dit soort gevallen gezamelijk een gedeelde blocklist moeten bijhouden met recruiters waar we niet meer mee in zee gaan. Onfatsoenlijk veel marge!

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• RichieB
  • Nu online
Het is allemaal de schuld van de ZZP-ers die zeggen "het maakt mij niet uit wat er bovenop komt, zolang ik mijn eigen tarief maar krijg"! :>

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:51

bord4kop

maximaal 100KB!

ik heb er altijd wat van gevonden.. maar kreeg dit iedere keer als antwoord:
RichieB schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:23:
Het is allemaal de schuld van de ZZP-ers die zeggen "het maakt mij niet uit wat er bovenop komt, zolang ik mijn eigen tarief maar krijg"! :>
True dat ;)
.. Bovenop mijn tarief komt bijna 23 (!) euro

Nu zit ik bij de eindklant op verschillende projecten en bij elk project wordt nu afgewogen of ik wel ingezet ga worden, omdat ik te duur ben / zij verlies draaien op het project bij mijn inzet. ..
Hierboven is heel goed verwoord wat één van de grote problemen is (van tussenpartijen met dikke marges bovenop tarief)

| Security Management |

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:29
mannowlahn schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:39:
[...]

Ja is dat overbodig? Wat als jij straks dermate verongelukt dat je bv fysiek niet lang kan zitten, of dat je nav Corona nog geen 1 uur aan een stuk kan concentreren. Tenzij jij bedoelt, als je inmiddels genoeg knaken op je rekening hebt staan dat je kan leven van 6% rendement, dan moet ik je helemaal gelijk geven. Maar ik ben oprecht benieuwd, wat is in jouw ogen genoeg knaken om het risico van gemis aan inkomen afgedekt te hebben? Neem je dan ook even mee dat degen me een bepaalde levensstijl heeft met bv dito hypotheek die gewoon betaald moet worden, pensioen afgedicht is, potentiële jaarlijkse kosten ivm beperking?

Ik zie dat je paar pagina’s terug over 600.000 hebt. Daar zou je idd wel vooruit mee moeten komen. Hoewel de inflatie wel best hard er in hakt. Maar ik denk dat de meesten hier dat nog niet op hun rekening hebben en dan is een aov echt wel het geld waard imho. Zelf ben ik ook wel defensief ingesteld en ik kan het voor mijzelf niet echt beargumenteren als ik zie wat er aan factuur uitgaat en dan op 250 per maand gaan zitten atsen.
Volgens de berekening hier zou het 1.9M moeten zijn, als ze structureel tot mijn 68e moeten uitkeren (+ dekking). Even los van dat.. AOV extreem duur afsluiten is niet heel verstandig, maar het ligt enorm aan je situatie. Ik ben hier kostwinner.. Geen inkomen = een groot probleem.. Logischerwijs is geen AOV dan veel risico, die ik niet bereid ben om te lopen.. Maar mensen die volledig alleen zijn om mij heen die geloven het allemaal wel.. Tuurlijk voor iedereen anders..
Ik heb hem wel, maar wel minimaal omdat ik een werkende vriendin heb dus we dan samen rond kunnen komen.. Geen vetpot, maar het geeft ons wel rust dat we het gewoon goed geregeld hebben.. Ja de kans is enorm klein, maar als het gebeurt dan heb ik er nog een probleem bij. Dat is mij het niet waard (+ ik ben nog relatief jong dus premie is ook nog vrij laag..)

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:16
Diepie schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:18:
[...]

Misschien is een broodfonds ook een mooi alternatief. Is vergelijkbaar met Sharepeople maar werkt op basis van vertrouwen omdat je alleen lid mag worden als je aangedragen wordt en de overige leden geen bezwaar hebben. Vraag eens rond in je kennissenkring of iemand lid is. Groepen van max 50 personen. Maandelijkse inleg van rond de €100 en maximaal 2 jaar uitkering na 1 maand zelf overbruggen. Ook als je bv een partner verloren hebt of een zware scheiding achter de rug hebt springt het broodfonds bij. AOV kan je natuurlijk erbij afsluiten zodat deze na 2 jaar pas in gaat, scheelt vaak wat premie.
Broodfonds waar ik zit (alleen ICT'ers en dienstverleners) heeft nog plek.

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-10 09:43
RichieB schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:23:
De schuld ligt ook voor een groot deel bij de eindklanten die vaak weigeren zelf direct te communiceren met zzp-ers.

Ik heb al een aantal partijen gecontacteerd, maar overal krijg ik te horen dat ze niet direct met zzp-ers willen werken, maar dat er perse een partij tussen moet zitten.

Mijn huidige klant zit er ook zo in, en het argument van de manager daar is dan dat als ik wegval hij de tussenpartij aan kan spreken om vervanging te regelen. Ik krijg hem niet duidelijk gemaakt dat de tussenpartij echt geen blik met developers klaar heeft staan. Hij komt dan met het argument dat ik er ook binnen een maand was, en hij wil dan niet geloven dat dat puur toeval was, voor hetzelfde geld had hij een half jaar of meer moeten wachten op extra handjes.

Maar goed, hij is graag geld kwijt aan de tussenpartij, wat mij betreft gooi ik ze er zsm uit, dan hoef ik nog niet eens perse meer geld van ze te krijgen.

• ID-College
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:37:
[...]

Broodfonds waar ik zit (alleen ICT'ers en dienstverleners) heeft nog plek.
Jij zat toch bij die club van broodfonds.nl?

• RonaldHeirbaut
ID-College schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:23:
[...]

Jij zat toch bij die club van broodfonds.nl?
Nee, ik zit in het broodfonds van ITgilde. De overkoepelende organisatie is broodfonds.nl.

Er zijn broodfondsen per vakgroep/kennisgebied en er zijn broodfondsen die meer georiënteerd zijn op locatie.

• mannowlahn
ID-College schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:36:
[...]

Volgens de berekening hier zou het 1.9M moeten zijn, als ze structureel tot mijn 68e moeten uitkeren (+ dekking). Even los van dat.. AOV extreem duur afsluiten is niet heel verstandig, maar het ligt enorm aan je situatie. Ik ben hier kostwinner.. Geen inkomen = een groot probleem.. Logischerwijs is geen AOV dan veel risico, die ik niet bereid ben om te lopen.. Maar mensen die volledig alleen zijn om mij heen die geloven het allemaal wel.. Tuurlijk voor iedereen anders..
Ik heb hem wel, maar wel minimaal omdat ik een werkende vriendin heb dus we dan samen rond kunnen komen.. Geen vetpot, maar het geeft ons wel rust dat we het gewoon goed geregeld hebben.. Ja de kans is enorm klein, maar als het gebeurt dan heb ik er nog een probleem bij. Dat is mij het niet waard (+ ik ben nog relatief jong dus premie is ook nog vrij laag..)
Ik betaal nu per maand 251 euro om 66k per jaar af te dekken, volgend jaar met 10% ophogen. Ik vind het erg prettig, wat ik al zei mijn uurloon is hoog genoeg om dit niet te missen maandelijks.

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:45

Recent meegemaakt en het spel speelt nu nog. Mijn strategie was aangeven dat je elders meer kan verdienen en dat je tarief omhoog gaat. Waarschijnlijk gaan ze tijdrekken en bij de klant tarief omhoog vragen en dan slecht nieuws verkopen. Vervolgens geef je aan dat je een gesprek hebt gepland bij een ander bedrijf voor het hogere tarief en dat je die wil afzeggen als het voor dat gesprek geregeld is. Krijg je niet je tarief, moet je wel accepteren dat je niet langer wil gaan werken voor je vorige tarief en dus stoppen bij je huidige opdracht, ondanks het wel een leuke opdracht is.

• RonaldHeirbaut
FastFox91 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:06:
[...]

Recent meegemaakt en het spel speelt nu nog. Mijn strategie was aangeven dat je elders meer kan verdienen en dat je tarief omhoog gaat. Waarschijnlijk gaan ze tijdrekken en bij de klant tarief omhoog vragen en dan slecht nieuws verkopen. Vervolgens geef je aan dat je een gesprek hebt gepland bij een ander bedrijf voor het hogere tarief en dat je die wil afzeggen als het voor dat gesprek geregeld is. Krijg je niet je tarief, moet je wel accepteren dat je niet langer wil gaan werken voor je vorige tarief en dus stoppen bij je huidige opdracht, ondanks het wel een leuke opdracht is.
Zeg dat je je contract niet wil verlengen. Maar eventueel wel wil vernieuwen. Maar dan moet je ook de ballen hebben om afscheid te nemen als zij niet willen.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:59
FastFox91 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:06:
[...]

Dit lost het probleem helemaal niet op. Ff goed lezen ;)

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:26
Leuk te lezen dat er meerdere freelancers toch ook kijken naar het opzetten van producten! Komt het misschien ook vanuit de hoek meer iets te willen verkopen in plaats van jezelf? Ik heb dat gevoel toch wel dat het me simpel leuker lijkt om een dienst te kunnen bieden die mensen kunnen afnemen ipv mijn eigen uren altijd te moeten inzitten.

Zelf ben ik bezig met ene iOT product in iets waar momenteel nog niets aanwezig is. Alleen omdat ik zelf niet de nodige competenties heb schakel ik externen in die mij daarin kunnen helpen. Helaas daar ook al wel fouten gemaakt wat toch wel wat geld heeft gekost (en direct ook weer nieuwe ideeën :P). Ik doe het samen met een vriend die ook niet kan programmeren maar wel veel werkt in dit gebied. We zijn er dichtbij een werkende MVP die we klaar hebben.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-11 17:46

Nutral

gamer/hardware freak

Zorg schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:00:
Leuk te lezen dat er meerdere freelancers toch ook kijken naar het opzetten van producten! Komt het misschien ook vanuit de hoek meer iets te willen verkopen in plaats van jezelf? Ik heb dat gevoel toch wel dat het me simpel leuker lijkt om een dienst te kunnen bieden die mensen kunnen afnemen ipv mijn eigen uren altijd te moeten inzitten.

Zelf ben ik bezig met ene iOT product in iets waar momenteel nog niets aanwezig is. Alleen omdat ik zelf niet de nodige competenties heb schakel ik externen in die mij daarin kunnen helpen. Helaas daar ook al wel fouten gemaakt wat toch wel wat geld heeft gekost (en direct ook weer nieuwe ideeën :P). Ik doe het samen met een vriend die ook niet kan programmeren maar wel veel werkt in dit gebied. We zijn er dichtbij een werkende MVP die we klaar hebben.

***members only***
Dit is voor mij ook een beetje de insteek. Ben dan niet een ict'er maar werktuigbouwer en ik ga 2022 beginnen als zzp'er. Ik wil daarbij ook een beetje tussen ict en engineering in zitten met eigen producten (plus de benodigde klusjes en berekeningen waarmee ik geld verdien). Een van die dingen is ook iOT, omdat daar in de proces/engineering niet zoveel mee gedaan word.

De reden voor mij is juist om meer plezier te halen uit het werk door eigen projecten te doen en veel nieuwe dingen te leren en ook voor elkaar te krijgen, ik ben een beetje een jack of all trades dus ik ben benieuwd hoe het gaat lopen.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik ga in 2022 ook beginnen als ZZP'er (netwerkengineer), heb 2 concrete opdracht aanbiedingen liggen voor 40 uur per week waaruit ik dus moet gaan kiezen (en nog 1 kleintje ernaast voor paar uur per maand). Heb aardig meegelezen de afgelopen maanden naar al jullie ervaringen, zeer leerzaam. :)

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-11 14:48
Satch schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 20:14:
Ik ga in 2022 ook beginnen als ZZP'er (netwerkengineer), heb 2 concrete opdracht aanbiedingen liggen voor 40 uur per week waaruit ik dus moet gaan kiezen (en nog 1 kleintje ernaast voor paar uur per maand). Heb aardig meegelezen de afgelopen maanden naar al jullie ervaringen, zeer leerzaam. :)
Tip, zet je uurloon niet te laag in. Zelfde ook mee gemaakt.

Eerste gesprek verliep super goed. Zei dat mijn uurloon €90,- is en na 1 sec was er direct akkoord. Dat had dus ook blijkbaar wel €95,- kunnen zijn.

• jongetje
Wackmack schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 07:13:
[...]
Zei dat mijn uurloon €90,- is en na 1 sec was er direct akkoord. Dat had dus ook blijkbaar wel €95,- kunnen zijn.
Dat weet je nooit, misschien mochten ze wel tot 90 euro gaan en kwam dat direct overeen met het budget :)

Aan de andere kant, misschien kon je wel 110 vragen... 8)

[ Voor 8% gewijzigd door jongetje op 11-12-2021 08:25 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Of ze sturen je gelijk weg omdat je toch veel te duur bent.

• mannowlahn
jadjong schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 08:34:
Of ze sturen je gelijk weg omdat je toch veel te duur bent.
De huidige markt is echt heel anders dan bv begin corona. Toen had je gewoon recruiters maar ook de Rabobank die er flink van gingen profiteren. “ ja 65 euro voor een c# developer is echt de max” naar nu waar je als c# developer in een bandbreedte van 85 a 95 kan zitten. Ligt ook aan de marge van de recruiter.

Ik had laatst een recruiter die gelukkig heel transparant was, wat ik overigens ook zelf vraag. Die kwam terug met “klant gaat tot max 105, mijn marge is 15 dus ga jij akkoord met een lager tarief?” Ik heb toen gemeld dat ik vasthoud aan mijn tarief. Tegelijkertijd realiseerde ik mij dat ik ook recruiter moet worden. Zet er een per maand weg en je haalt 2 ton binnen. Maar zo’n recruiter pakt dan gewoon 22k als ik een jaar bij de klant zit. _/-\o_

Wat ik bedoel, je bent als freelancer niet zo snel te duur, de marges van recruiters echter wel. In deze markt ben je als freelancer weer in the lead, dus ik zou dat ook zeker aangrijpen.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2023 12:04 ]

• Afas
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:30:
[...]

Wat ik niet begrijp is dat je als freelancer (zeker een C# developer) een recruiter nodig hebt om een nieuwe opdracht te vinden? Je claimt tenslotte ondernemer te zijn. Ik zou zeggen, ga dat doen ;)
Ik vermoed dat dit nogal branche afhankelijk is. Ik zit in overheidsland en daar zie je dat een deel zelf een platform op zet waar je als zzp'er op in kunt schrijven maar dat ook een aanzienlijk deel van de overheidsinstellingen alles via een recruiter laat lopen. Dan heb je dus niet altijd veel keuze.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2023 12:04 ]

• jadjong
  • Niet online
Tja, een gedeelte van de visvijver weigert direct zaken te doen met 'ons'. Zelfs als je de voltallige directie kent sinds de kleuterklas moet er nog iemand tussen die voor beide partijen weinig toe voegt, dat is namelijk de procedure en alleen dan worden facturen in behandeling genomen. Eigenlijk heeft men wat bedrijfsprocessen (administratie en werving) uit besteed.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-11 15:56
[...]

Wat ik niet begrijp is dat je als freelancer (zeker een C# developer) een recruiter nodig hebt om een nieuwe opdracht te vinden? Je claimt tenslotte ondernemer te zijn. Ik zou zeggen, ga dat doen ;)
De illusie dat developers (zoals ik) ondernemers zijn is natuurlijk een gotspe. Ik erger me mateloos aan zzp collega’s die over alles en nog wat klagen, een vrijstaand huis hebben, en boos worden als de opdracht niet verlengd wordt. Ze durven hun tarieven niet eens te verhogen met inflatie.
Geen risico, uurtje factuurtje.

Ik ben zzp’er, goed tarief, altijd werk, maar ondernemer: nee. Ik heb niet eens een website. Gewoon hard werken, de klant ontzorgen en niet zeuren.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• mannowlahn
[...]

Ik claim volgens mij niks niks maar als ik bv op freelance.nl kijk zitten er maar weinig bedrijven zelf itt recruiters. Ja ik zou ze allemaal los kunnen aanschrijven. Het is ook zo dat een hoop bedrijven met preferred suppliers werken dus je ontkomt er soms niet aan. Ik zou idd al die bedrijven kunnen nalopen op hun vacature pagina maar ik zie heel vaak als ik een freelance vacature op freelance.nl zie, deze überhaupt niet op de website van het bedrijf zelf terug. Ik ben overigens geen ondernemer, ik ben freelancer. Inderdaad twee verschillende zaken. Ik freelance om twee dingen, inkomen en dat ik mijn pensioen zelf mag regelen. De rest is voor mij niet zo interessant.

Overigens hoop ik je niet beledigd te hebben met mijn opmerking over dat recruiters een flinke marge hebben, is slechts een constatering. Ik vind ook dat ze ook mogen meedelen in de winsten, echter vind ik marges boven de 10 euro per uur meer dan genoeg.

• Afas
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:40:
[...]

Tenzij je met je kennis 100% afhankelijk bent van de overheid en hun procedures begrijp ik dat, maar voor hoeveel procent van de freelancers geldt dit?
Ik zit dan ook niet in de ICT dus ben hier een wat vreemde eend ;)

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2023 21:38 ]

• mannowlahn
poehee schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:52:
[...]

De illusie dat developers (zoals ik) ondernemers zijn is natuurlijk een gotspe. Ik erger me mateloos aan zzp collega’s die over alles en nog wat klagen, een vrijstaand huis hebben, en boos worden als de opdracht niet verlengd wordt. Ze durven hun tarieven niet eens te verhogen met inflatie.
Geen risico, uurtje factuurtje.

Ik ben zzp’er, goed tarief, altijd werk, maar ondernemer: nee. Ik heb niet eens een website. Gewoon hard werken, de klant ontzorgen en niet zeuren.
Ik gaf bij mijn huidige opdracht aan dat mijn tarieven gaan wijzigen, de preferred supplier gaf aan dat ik dat heel goed moet beargumenteren want mijn rol bleef hetzelfde dus waarom tarief dan nu anders. Ik vermoed dat het van zijn marge af zal gaan. Ik zit er al sinds 2019 dus inflatie is wel een dingetje nu. Maar goed, heb mijn argument gestuurd. Merk om mij heen dat ik zonder schaamte overal 10 euro meer kan vragen, dus tijd om eens even rond te gaan kijken. Je bent immers ondernemer hè ;)

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-11 15:56
mannowlahn schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:58:
[...]

Ik gaf bij mijn huidige opdracht aan dat mijn tarieven gaan wijzigen, de preferred supplier gaf aan dat ik dat heel goed moet beargumenteren want mijn rol bleef hetzelfde dus waarom tarief dan nu anders. Ik vermoed dat het van zijn marge af zal gaan. Ik zit er al sinds 2019 dus inflatie is wel een dingetje nu. Maar goed, heb mijn argument gestuurd. Merk om mij heen dat ik zonder schaamte overal 10 euro meer kan vragen, dus tijd om eens even rond te gaan kijken. Je bent immers ondernemer hè ;)
Keihard ondernemen sinds 2019 8)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2023 21:38 ]

• mannowlahn
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:06:
[...]

Nog een goede reden om die ondernemersaftrek af te schaffen, vind je niet? ;)

Ik heb meer dan 1.500 uur gestoken om inmiddels 1.800 bedrijven die met .NET werken gratis inzichtelijk te maken voor .NET developers. Maar dan moet je koude acquisitie gaan plegen en dat is natuurlijk niet zo leuk voor veel developers. Het is veel leuker om te klagen over te veel de hoge marges van recruiters.
ik heb het wel eens gedaan hoor, bedrijven zelf aanschrijven maar ze willen voor de administratie vaak zelf zo’n tussen partij. En koude acquisitie heeft gewoon een bijzonder laag slagingspercentage als freelancer. In vast dienst zou het nog wel kunnen ja. Ik haal geen genoegen uit klagen over recruiters, ik zou liever zien dat ik altijd positief over ze kan praten. Jij weet ook dat jij een van de weinigen bent die er positief uitspringt. Het feit dat je zelf een website begonnen bent geeft ook weer hoe betrokken je bent in deze wereld. Het is idd ook aan de freelancer om meer zakelijk te worden, IT personeel is vaak wat introverter en recruiters juist niet. Het is dan ook niet vreemd dat de onderhandeling vaak beter verloopt voor de recruiter dan een developer. Ik ben met je eens dat je daar als developer zelf ook verantwoordelijk voor bent. Wil je of kan je dat niet doen, dan moet je ook genoegen nemen met de financiële voorwaarden van een plaatsing.

• mannowlahn
poehee schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:59:
[...]

Keihard ondernemen sinds 2019 8)
Haha ja migratietrajecten zijn niet in een kwartaal gedaan hè ;)

• ID-College
mannowlahn schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:53:
[...]

Ik claim volgens mij niks niks maar als ik bv op freelance.nl kijk zitten er maar weinig bedrijven zelf itt recruiters. Ja ik zou ze allemaal los kunnen aanschrijven. Het is ook zo dat een hoop bedrijven met preferred suppliers werken dus je ontkomt er soms niet aan. Ik zou idd al die bedrijven kunnen nalopen op hun vacature pagina maar ik zie heel vaak als ik een freelance vacature op freelance.nl zie, deze überhaupt niet op de website van het bedrijf zelf terug. Ik ben overigens geen ondernemer, ik ben freelancer. Inderdaad twee verschillende zaken. Ik freelance om twee dingen, inkomen en dat ik mijn pensioen zelf mag regelen. De rest is voor mij niet zo interessant.

Overigens hoop ik je niet beledigd te hebben met mijn opmerking over dat recruiters een flinke marge hebben, is slechts een constatering. Ik vind ook dat ze ook mogen meedelen in de winsten, echter vind ik marges boven de 10 euro per uur meer dan genoeg.
Soms is recruiten ook bewust uitbesteed. Bedrijven hebben geen zin in gerommel en bellen gewoon 1 of 2 tokos met de uitvraag. Uiteindelijk zit er dan idd een partij tussen maar das een bewuste keuze. De klant wil ook zelf niet rommelen met legal shit, contracten opstellen en factureren inkloppen en betalen. Dat kopen ze gewoon af. En of die partij daar nu 5 euro voor vraagt of 20 maakt ze niet veel uit schijnbaar. Zij accepteren gewoon een x bedrag per uur.

Wie ben jij dan als ZZPer om daar wat van te vinden?
Probleem voor ons is dat ze dat allemaal zeggen, en ze iedereen 'onze klant' noemen waardoor je niet weet wat nu de situatie is. Het kan zo zijn, maar t kan net zo goed iemand zijn die lekker extra wil verdienen..

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:30
Hoe wordt hier omgegaan met team dynamiek? Ik begin steeds meer te merken dat er maar
Taken opgepakt worden in de trant dat vind ik leuk om te doen. Of ja dat is best ingewikkeld, en saai werk dus dat doe ik maar niet.

Maar ook dat er taken opgepakt worden die eigenlijk een design verdienen maar dat is niet leuk dus ik pas het wel aan zoals mij goeddunkt.

Ik kan niemand binnen het team aansturen en dat wil ik ook niet. Ik vraag vaak wel om documentatie of een soort van high level design. Maar dat wordt niet opgepakt.

Nu ben ik in gesprek met de manager gezien meer mensen dit wel opvallen maar niemand naar voren treed.

Ik vind dit lastig. Gezien door deze inzet het dynamiek in het team aangetast kan worden. Al wil de manager daar wel tussen springen.

We gaan nu in gesprek met de scrum master om prioriteiten te gaan stellen wat belangrijk is en wat terug naar de back-log mag. Maar ook voor het aansturen of binnen een Story/epic te verplichten voor een high level design en als nodig blijkt een detailed design op te leveren.

Ik snap als je te veel klaagt of moeilijk doet dat ze dan zeggen succes. We gaan iemand anders aantrekken en jij mag vertrekken.
Team is leuk best redelijk wat kennis en leuke projectjes die langs komen. Maar niet documenteren en bij houden is lastig.

Als hier nu niets aan veranderd. Dan heb ik mijn best gedaan. En laat ik het voor wat het is.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Freeaqingme
@To_Tall Is er iemand die wel de leiding neemt binnen het team? Zo niet, is mijn ervaring dat het vaak wel gewaardeerd wordt als je dat zelf doet. Niet op een dirigerende manier, maar als je zorgt dat eerst het team het eens is dat X moet gebeuren, dan is het vaak veel makkelijker te zorgen dat iemand ook X oppakt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2023 21:38 ]

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2023 21:38 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
To_Tall schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:48:
Hoe wordt hier omgegaan met team dynamiek? Ik begin steeds meer te merken dat er maar
Taken opgepakt worden in de trant dat vind ik leuk om te doen. Of ja dat is best ingewikkeld, en saai werk dus dat doe ik maar niet.

Maar ook dat er taken opgepakt worden die eigenlijk een design verdienen maar dat is niet leuk dus ik pas het wel aan zoals mij goeddunkt.

Ik kan niemand binnen het team aansturen en dat wil ik ook niet. Ik vraag vaak wel om documentatie of een soort van high level design. Maar dat wordt niet opgepakt.
Hoe ga je hier mee om als je zelf in die situatie zit? Draag je de waarden ook uit?

Als je dit proces beïnvloed kan je echt forse meerwaarde leveren en veel rework besparen. Als je jezelf als senior verkoopt dan moet je ook goede engineering practices uitdragen en kan je dit eigenlijk niet laten gaan imo.
offtopic:
Moet je het wel op een manier doen dat je een goede referentie overhoudt aan de klus...
Als hier nu niets aan veranderd. Dan heb ik mijn best gedaan. En laat ik het voor wat het is.
Wil je überhaupt blijven als dit niet opgelost wordt?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wackmack schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 07:13:
[...]

Tip, zet je uurloon niet te laag in. Zelfde ook mee gemaakt.

Eerste gesprek verliep super goed. Zei dat mijn uurloon €90,- is en na 1 sec was er direct akkoord. Dat had dus ook blijkbaar wel €95,- kunnen zijn.
90/95 per uur is in de netwerkengineering hoek wel vrij hoog volgens mij. Maar de eerste job is voor 77,5 per uur en 80 na 6 maanden bij verlenging. De tweede is voor 72,5 per uur. De eerste job zou ik zonder die recruiter niet kunnen krijgen. Opzich niet ontevreden mee. :)

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Lead by example. Als jij taken oppakt en deze documenteert en design documents maakt dan zal dit opvallen. Het resultaat is dat managers gaan wijzen naar: Maar To_Tall maakt design documents, waar zijn die voor dit project?

• Freeaqingme
Satch schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:35:
[...]

90/95 per uur is in de netwerkengineering hoek wel vrij hoog volgens mij. Maar de eerste job is voor 77,5 per uur en 80 na 6 maanden bij verlenging. De tweede is voor 72,5 per uur. De eerste job zou ik zonder die recruiter niet kunnen krijgen. Opzich niet ontevreden mee. :)
Ik denk dat dat er ook wel veel mee te maken hebt wat je dan precies doet. Als je meer een architectenrol hebt bij een wat grotere enterprise dan is <125 euro wellicht zelfs aan de lage kant. Is het vooral het configureren van wat office switches, is 80 euro wellicht aan de hoge kant.

As always, "it depends"

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:30
ANdrode schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:21:
[...]

Hoe ga je hier mee om als je zelf in die situatie zit? Draag je de waarden ook uit?

Als je dit proces beïnvloed kan je echt forse meerwaarde leveren en veel rework besparen. Als je jezelf als senior verkoopt dan moet je ook goede engineering practices uitdragen en kan je dit eigenlijk niet laten gaan imo.
offtopic:
Moet je het wel op een manier doen dat je een goede referentie overhoudt aan de klus...

[...]

Wil je überhaupt blijven als dit niet opgelost wordt?
Probleem zit denk in dat er een aantal teamleden dit er zo ingeslopen is. Ff een extra GPO aanmaken. Aan niemand vertellen dat je die GPO maakt en die aan een specifieke OU hangt. Dan een jaar later kom je er achter dat bij aanpassen van een GPO settings binnen groep PC's niet doorgevoerd wordt.

Ik hamer op dat dit netjes vastgelegd moet worden in documentatie. Dat er processen gemaakt moeten worden voor specifieke handelingen. Management erkend dat wel, maar het wordt maar mondjes maat opgevolgd. Tot er weer een discussie los barst.

Of ik wil blijven? Op deze perikelen na is het een prima opdracht voor meerdere jaren. Ik hoop dat dit in stapjes gaat verbeteren. Gaat het niet verbeteren dan zal ik uiteindelijk mijn conclusie moeten trekken.
init6 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:37:
[...]

Lead by example. Als jij taken oppakt en deze documenteert en design documents maakt dan zal dit opvallen. Het resultaat is dat managers gaan wijzen naar: Maar To_Tall maakt design documents, waar zijn die voor dit project?
Ik wordt al veel aangedragen als voorbeeld. Kijk To_Tall die maakt nieuwe taken aan en beschrijft wat er moet gebeuren. Kijk To_Tall maakt design documenten bespreekt deze en we gaan het uitvoeren.

Maar daar zit ik ook niet op te wachten. Hiermee kan een manager wel heel blij zijn dat ik zo werk. Maar als je telkens naar voren wordt geschoven als voorbeeld. Of als je een opmerking maakt, dat er dan aangedragen wordt van ja dat lijkt mij een goed plan. Dat de dynamiek in het team verstoord raakt.

Beetje het gevoel van lievelingetje van de meester :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
init6 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:37:
[...]

In (te) veel situaties is dat de perfecte manier om zelf verantwoordelijk te worden voor alles waar je niet voor betaald krijgt ;)

Dat zit wel Schnorr.

Verwijderd

Even een checkvraag om zeker te zijn dat ik het goed begrepen heb. Ik heb een baan in loondienst en ga daarnaast gemiddeld 2x per maand een training geven voor een aantal bedrijven. Dit doe ik vanuit mijn eigen onderneming, die ik puur voor deze trainingen heb opgericht (idee is om op langere termijn meer voor mezelf te gaan doen).

Ik ben door aanschaf zonnepanelen in 2020 ingeschreven in de KOR. Mijn omzet blijft voorlopig ruim onder de 20k en ik heb geen investeringen gedaan in mijn bedrijf. Van de Belastingdienst heb ik op basis van mijn KvK inschrijving een bevestiging gekregen die verwijst naar dat ik deelneem aan de KOR.

Mijn beeld is dat ik op basis van bovenstaande geen BTW hoef te berekenen en afdragen op de trainingen en daar geen rekening mee hoef te houden op de factuur. Mijn inkomsten geef ik aan als 'resultaatgenieter' bij de normale inkomstenbelasting. Klopt dat?

• jadjong
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:33:

Mijn beeld is dat ik op basis van bovenstaande geen BTW hoef te berekenen en afdragen op de trainingen en daar geen rekening mee hoef te houden op de factuur. Mijn inkomsten geef ik aan als 'resultaatgenieter' bij de normale inkomstenbelasting. Klopt dat?
Het wel of niet in rekening brengen van BTW hangt af van de geleverde dienst, niet hoe jouw administratie in elkaar steekt en welke aftrekposten je gebruikt.

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
To_Tall schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:48:

Nu ben ik in gesprek met de manager gezien meer mensen dit wel opvallen maar niemand naar voren treed.

Ik vind dit lastig. Gezien door deze inzet het dynamiek in het team aangetast kan worden. Al wil de manager daar wel tussen springen.

We gaan nu in gesprek met de scrum master om prioriteiten te gaan stellen wat belangrijk is en wat terug naar de back-log mag. Maar ook voor het aansturen of binnen een Story/epic te verplichten voor een high level design en als nodig blijkt een detailed design op te leveren.

Ik snap als je te veel klaagt of moeilijk doet dat ze dan zeggen succes. We gaan iemand anders aantrekken en jij mag vertrekken.
Team is leuk best redelijk wat kennis en leuke projectjes die langs komen. Maar niet documenteren en bij houden is lastig.

Ik lees dat jullie agile werken. Je kunt dit toch afspreken in een definition of ready/done. Story kan pas opgepakt worden als er een wireframe is of design, story is pas af als er een gebruikshandleiding/changelog etc is.

Verwijderd

jadjong schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:39:
[...]

Het wel of niet in rekening brengen van BTW hangt af van de geleverde dienst, niet hoe jouw administratie in elkaar steekt en welke aftrekposten je gebruikt.
Ik interpreteerde het anders (bron: BD)

Wat is de KOR?

De KOR is een btw-vrijstelling. Als u voldoet aan de voorwaarden en kiest voor de KOR, hoeft u geen btw meer te berekenen aan uw klanten. Ook doet u geen btw-aangifte meer en kunt u geen btw meer terugvragen over uw kosten en investeringen.

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-10 06:58
jadjong schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:39:
[...]

Dat klopt niet in dit geval. In de KOR reken je geen BTW over de eerste 20k omzet.

Verwijderd

El Polo Diablo schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:11:
[...]

Dat klopt niet in dit geval. In de KOR reken je geen BTW over de eerste 20k omzet.
Daarmee klopt mijn aanpak lijkt me?

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:33:
https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting

Waarschijnlijk gewoon “winst uit onderneming”. In bovenstaande hulpmiddel lijkt het aantal uren niet relevant, maar de omzet wel. Bedrijven zullen wel vragen om bewijs dat jij inderdaad geen BTW hoeft te facturen. Hou wel rekening dat de meeste zakelijke klanten jou prijs zullen vergelijken met concurrenten hun excl btw prijs. Enkel naar particulieren kan je concurreren op incl btw prijs en dus zelf meer overhouden.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 12-12-2021 12:49 ]

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Hoi mede tweakers, long time no chat. Het is ondertussen alweer 20 jaar geleden dat ik hier voor het eerst aan het rond luren was en ik ben blij dat het nog bestaat. Forums zijn net comfort food voor mij als er genoeg mensen op zitten natuurlijk.

Anywho, ik heb wat advies nodig als een ZZP newbie. Ik ben bijna 9 maanden geleden door m'n oud werkgever ingehuurd als parttime ZZPer omdat ze me niet mochten aannemen. De precious precious FTE mocht niet aan mij als IT Services Engineer gegeven worden. Klote voor mij omdat ik eigenlijk geen gezeur wil maar ik heb geen keus. Wat ze me hebben aangeboden is €50 per uur en elke keer 3 maanden verlenging. Ik kan het goed hebben met m'n manager dus ik ben niet de moeilijkste. Maar 3 maanden elke keer is wel een beetje jammer.

Nu heb ik eindelijk ook een tweede klant binnengehaald waar ik ook wat uurtjes kan maken (en meer als ik kan) met dezelfde rol. Super blij hiermee. Daar vroeg ik voor €65 per uur en er werdt niet eens over gediscucieerd en ze hebben me een 6 maanden contract gegeven.

Nu zit ik al een tijdje met de vraag of mijn tarief bij m'n oudwerkgever redelijk is. FTE's krijgen een budget voor WFH spullen, WFH vergoeding voor electra enzo, health and wellbeing budget, trainings budget, vakantiegeld, xx uur per jaar vakantie, lunch budget, pensioenplan, future stock options en onlangs ook nog een bonus. Ik krijg niets en ook weinig zekerheid. Klinkt €50,- p.u als redelijk? Voordat ik weg ging was m'n uurloon als FTE op een paar cent na €20.
M'n manager heeft me weer gevraagd voor het verlengen van 3 maanden voor Q1 en ik heb nog niks getekend. Ik heb echt het gevoel dat ik door upper management genomen wordt. Het is niet m'n manager die me (mogelijk) lowballed gezien andere collega's weten dat hij z'n best doet voor ons.

Alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Alpha-sphere op 12-12-2021 23:37 ]

Assume there are no rules and it's one big free for all

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
Je hebt een tweede klant, waarbij ze bij €65/uur geen seconde onderhandelde en je vraagt of bij je eerste klant de €50/u redelijk is. Je zit bij je tweede klant al te laag, laat staan bij je eerste.

Pas trouwens wel op dat e.e.a. niet op verkapte loondienst lijkt.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Alpha-sphere schreef op zondag 12 december 2021 @ 23:32:
Hoi mede tweakers, long time no chat. Het is ondertussen alweer 20 jaar geleden dat ik hier voor het eerst aan het rond luren was en ik ben blij dat het nog bestaat. Forums zijn net comfort food voor mij als er genoeg mensen op zitten natuurlijk.

Anywho, ik heb wat advies nodig als een ZZP newbie. Ik ben bijna 9 maanden geleden door m'n oud werkgever ingehuurd als parttime ZZPer omdat ze me niet mochten aannemen. De precious precious FTE mocht niet aan mij als IT Services Engineer gegeven worden. Klote voor mij omdat ik eigenlijk geen gezeur wil maar ik heb geen keus. Wat ze me hebben aangeboden is €50 per uur en elke keer 3 maanden verlenging. Ik kan het goed hebben met m'n manager dus ik ben niet de moeilijkste. Maar 3 maanden elke keer is wel een beetje jammer.

Nu heb ik eindelijk ook een tweede klant binnengehaald waar ik ook wat uurtjes kan maken (en meer als ik kan) met dezelfde rol. Super blij hiermee. Daar vroeg ik voor €65 per uur en er werdt niet eens over gediscucieerd en ze hebben me een 6 maanden contract gegeven.

Nu zit ik al een tijdje met de vraag of mijn tarief bij m'n oudwerkgever redelijk is. FTE's krijgen een budget voor WFH spullen, WFH vergoeding voor electra enzo, health and wellbeing budget, trainings budget, vakantiegeld, xx uur per jaar vakantie, lunch budget, pensioenplan, future stock options en onlangs ook nog een bonus. Ik krijg niets en ook weinig zekerheid. Klinkt €50,- p.u als redelijk? Voordat ik weg ging was m'n uurloon als FTE op een paar cent na €20.
M'n manager heeft me weer gevraagd voor het verlengen van 3 maanden voor Q1 en ik heb nog niks getekend. Ik heb echt het gevoel dat ik door upper management genomen wordt. Het is niet m'n manager die me (mogelijk) lowballed gezien andere collega's weten dat hij z'n best doet voor ons.

Met 20 jaar ervaring zou ik het niet doen maar ligt beetje aan wat ze vragen en wat je bied. Had tijd geleden iemand die voor ons bedrijf corono testen komt afnemen bij ons thuis en die kreeg al 45,- per uur.

• jadjong
  • Niet online
Lekker bij je tweede klant aan de slag gaan om vervolgens door te stomen naar iets wat nog meer geld op levert. 50.- is overigens niet slecht hoor, dat is onderaan de streep net iets boven modaal. Maar 65.- is wel beter. :+ Als andere dingen zoals bijvoorbeeld reistijd of werkdruk niet te veel roet in het eten gooien.

• RonaldHeirbaut
Klote voor mij omdat ik eigenlijk geen gezeur wil maar ik heb geen keus. Wat ze me hebben aangeboden is €50 per uur en elke keer 3 maanden verlenging. Ik kan het goed hebben met m'n manager dus ik ben niet de moeilijkste. Maar 3 maanden elke keer is wel een beetje jammer.

Nu zit ik al een tijdje met de vraag of mijn tarief bij m'n oudwerkgever redelijk is. FTE's krijgen een budget voor WFH spullen, WFH vergoeding voor electra enzo, health and wellbeing budget, trainings budget, vakantiegeld, xx uur per jaar vakantie, lunch budget, pensioenplan, future stock options en onlangs ook nog een bonus. Ik krijg niets en ook weinig zekerheid. Klinkt €50,- p.u als redelijk?
Volgens mij geef je zelf het antwoord al.

Maar contracten per 3 maanden is bij mij normaal.

Wat tarief betreft kan je alleen zelf bepalen of het redelijk is. Kijk je alleen naar geld? Kijk je naar reistijd? Gemak van de klus? Werksfeer? Maar wat ik al schreef, ik denk dat je zelf het antwoord al weet.

• jongetje
@Alpha-sphere zoals @Verwijderd al zegt, dit klinkt gewoon als een verkapt dienstverband.
Als je ZZP-er wilt blijven, ga opzoek naar beter betaalde opdrachten. Of ga op zoek naar een baan in loondienst, waar je je volgens mij veel comfortabeler in voelt omdat ik het idee hebt dat je liever niet wilt ondernemen (en daar is niets mis mee). Er is werk genoeg dus allebei de opties moeten prima mogelijk zijn.

• Deveon
  • Niet online
NLKornolio schreef op maandag 13 december 2021 @ 01:07:
[...]

Met 20 jaar ervaring zou ik het niet doen maar ligt beetje aan wat ze vragen en wat je bied. Had tijd geleden iemand die voor ons bedrijf corono testen komt afnemen bij ons thuis en die kreeg al 45,- per uur.
Jaren ervaring zegt ook niet alles, zeker als het in dezelfde functie en omgeving is. Overigens vroeg onze timmerman ook €60 per uur terwijl de binnenhuisarchitect ook op dat tarief zit.

@Alpha-sphere Waarom geef je niet aan om die €65 per uur te matchen en als ze niet meewerken kan je altijd kiezen om meer uren bij de andere opdracht te draaien. Jij bepaalt trouwens zelf je tarief dus hoeft bij de opdrachtgever eigenlijk niet aan te geven waarom je 65 vraagt. Het staat ook een stuk professioneler om de andere klant niet te benoemen.

• DeMolT.

Zonder te weten wat je precies doet, is alles onder de €75 al gauw te laag voor ICT...tenzij je op de helpdesk zit.
Zoals je zelf al aangeeft, moet je alles zelf regelen.
Ik krijg het gevoel dat je nog niet helemaal realiseert wat je allemaal moet regelen, dus ik zal even een klein lijstje van belangrijke punten opsommen:
- Pensioen
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering (of alternatief)
- Werkplek (als je thuis werkt, denk aan bureau, stoel etc., maar ook laptop, telefoon etc.)
- Vervoerkosten
- Beroepsaansprakelijkheid- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering zijn verstandig
- Boekhouder en/of boekhoudpakket

Ik hoop van harte dat het 50 excl. BTW is, maar dan nog gaat er ook nog IB vanaf (reken voor de veiligheid met 35%).

Dan kom je er al gauw achter dat het geen vet pot is wat je overhoudt met 50 euro.

Met de huidige markt is er ontzettend veel vraag naar (goede) ICT'ers, wat maakt deze opdrachtgever zo bijzonder?

• jongetje
Deveon schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:01:
[...]

Jaren ervaring zegt ook niet alles, zeker als het in dezelfde functie en omgeving is. Overigens vroeg onze timmerman ook €60 per uur terwijl de binnenhuisarchitect ook op dat tarief zit.
Dat hangt natuurlijk enorm van de binnenhuisarchitect af. Ik betaal liever iemand die goed kan (af)timmeren dan iemand die voor me een behang, kleur, vloer en meubels uitkiest. Misschien zwaar gechargeerd, maar dat is wat een binnenhuisarchitect doet (je merkt het al, ik heb er niets mee, doe dat liever zelf). Vind daarom ook niet gek dat een goede timmerman met een bus gereedschap meer verdient.

• pirke
50 euro ex btw is toch al snel 50k netto op jaarbasis bij fulltime inzet. De norm in IT land ligt hoger, maar zeggen dat het geen vetpot is vind ik overdreven voor iemand die uit loondienst komt.

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-11 11:25
jongetje schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:29:
@Alpha-sphere zoals @Verwijderd al zegt, dit klinkt gewoon als een verkapt dienstverband.
Hoezo dat? Afhankelijk van z'n urenverdeling bij beide klanten is hij waarschijnlijk één van de weinigen hier die wél aan het 70%-criterium voldoet.

• pirke
Bulder schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:25:
[...]

Hoezo dat? Afhankelijk van z'n urenverdeling bij beide klanten is hij waarschijnlijk één van de weinigen hier die wél aan het 70%-criterium voldoet.
Het punt is vooral dat hij gedwongen wordt, het is geen vrije keuze. Dat is vele malen belangrijker.

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:30
Nog even om terug te komen op wat te kopen voor de KIA regeling.
Ik heb nog €1500 stuk te slaan om aan de regeling te voldoen maar ben opzich voorzien van de nodige gadgets, telefoon, tablets etc. dus iemand nog ideeen?

Heb prive een Tesla Model X gekocht maar heb nog een laadpaal nodig, maar ja hoe dit zakelijk te verantwoorden op een prive EV?

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-11 11:25
pirke schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:36:
[...]

Het punt is vooral dat hij gedwongen wordt, het is geen vrije keuze. Dat is vele malen belangrijker.
Dat is alleen een probleem als je daar zelf een probleem van maakt. Op papier ziet het er goed uit: meerdere klanten, zonder (volgens mij) een tussenpersoon ertussen. Meer ondernemer dan dat wordt het als ZZP'er niet.

• DeMolT.
pirke schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:15:
50 euro ex btw is toch al snel 50k netto op jaarbasis bij fulltime inzet. De norm in IT land ligt hoger, maar zeggen dat het geen vetpot is vind ik overdreven voor iemand die uit loondienst komt.
De risico's wegen niet op t.o.v. in loondienst gaan.

Aanname dat hij zo'n 34k netto verdiende in loondienst, is het gat tov ZZP (50k) zo'n 16k.
16k - 7,5k pensioen = 8.5k
8.5k - 1,5k (bedrijf + beroep verzekering) = 7k
7k - 2,5k (AoV) = 5k

En dan houd ik het nog laag aan.
Er is geen definitie voor vetpot, maar ik vind 5k en dan wel al die risisco's persoonlijk toch echt geen vetpot ;)
Maar zoals gezegd, geen idee wat hij precies doet.

• Deveon
  • Niet online
DeMolT. schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:12:
[...]
Dan kom je er al gauw achter dat het geen vet pot is wat je overhoudt met 50 euro.
4.807 euro per maand netto zie ik in loondienst niet snel verdienen in een uitvoerende functie hoor..
jongetje schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:14:
[...]

Dat hangt natuurlijk enorm van de binnenhuisarchitect af. Ik betaal liever iemand die goed kan (af)timmeren dan iemand die voor me een behang, kleur, vloer en meubels uitkiest. Misschien zwaar gechargeerd, maar dat is wat een binnenhuisarchitect doet (je merkt het al, ik heb er niets mee, doe dat liever zelf). Vind daarom ook niet gek dat een goede timmerman met een bus gereedschap meer verdient.
offtopic:
Wat jij bedoelt is een stylist wat gewoon een vrij beroep is. Natuurlijk zullen er stylisten zijn die beter zijn dan andere interieur architecten, maar bij een stylist gaat het puur om uiterlijk terwijl de interieur architect vanuit de opleiding ook bezig houd met constructies, materialen en een lichtplan. Een beschermd beroep geeft toch net wat meer zekerheid over expertise.

• DeMolT.
Deveon schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:52:
[...]

4.807 euro per maand netto zie ik in loondienst niet snel verdienen in een uitvoerende functie hoor..

[...]

offtopic:
Wat jij bedoelt is een stylist wat gewoon een vrij beroep is. Natuurlijk zullen er stylisten zijn die beter zijn dan andere interieur architecten, maar bij een stylist gaat het puur om uiterlijk terwijl de interieur architect vanuit de opleiding ook bezig houd met constructies, materialen en een lichtplan. Een beschermd beroep geeft toch net wat meer zekerheid over expertise.
Ik hoop niet dat je zo ook rekent met je eigen bedrijf, anders kom je vroeg of laat bedrogen uit. Zie mijn vorige post.

• Deveon
  • Niet online
DeMolT. schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:47:
[...]
Aanname dat hij zo'n 34k netto verdiende in loondienst, is het gat tov ZZP (50k) zo'n 16k.
16k - 7,5k pensioen = 8.5k
8.5k - 1,5k (bedrijf + beroep verzekering) = 7k
7k - 2,5k (AoV) = 5k
Waarom zou je die kosten netto betalen? Daarnaast vind ik de aanname van 34k netto vrij fors. Ik weet niet exact wat hij in loondienst verdiende maar van 34k netto loondienst naar 50 euro per uur ZZP'en is inderdaad scheef en zou ik minimaal 60-65 verwachten. Echter voor starten is het wel fijn dat je even wat uurtjes kan maken op een minder aantrekkelijk tarief. Zo loop je misschien meer risico maar bouw je ook veel sneller een buffer op.
DeMolT. schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:56:
[...]

Ik hoop niet dat je zo ook rekent met je eigen bedrijf, anders kom je vroeg of laat bedrogen uit. Zie mijn vorige post.
Geen zorgen ik ben voor bovenstaande veel minder kwijt en zou zelfs van 45 euro per uur nog makkelijk rond kunnen komen waardoor ik véél ruimte heb voor pensioen opbouw.

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 13-12-2021 10:07 ]

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59

Klinkt €50,- p.u als redelijk?
Je moet als ZZPer echt eens wat informatie inwinnen om je heen want ik heb echt het idee dat je geen flauw benul hebt wat je marktwaarde is. Dat een klant met 65e zonder mokken akkoord gaat, betekent dat je daar waarschijnlijk al te laag zit. Die 50e is iets wat je misschien in het onderwijs ziet, maar in de IT is dat gewoon enorm laag.

Vraag het dus gewoon aan ZZPers/externen om je heen wat hun tarief is en vergelijk dat. Het is enorm afhankelijk van je functie, ervaring en locatie. Maar 65 per uur is al een enorm junior tarief over het algemeen, laat staan 50.

https://niels.nu

• Hydra
DeMolT. schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:47:
De risico's wegen niet op t.o.v. in loondienst gaan.
Dat kan je niet inschatten, dat is voor iedereen persoonlijk. Als je zeker weet dat je zonder problemen aan een nieuwe klus komt, dan is het risico sowieso heel laag. Als dat heel erg spannend voor je is, kun je beter sowieso niet gaan ZZPen.

Ik vind je kosten wel wat pessimistisch trouwens. Mijn verzekeringen kosten me 65 per maand bijvoorbeeld.

• Hydra
pirke schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:36:
"Je mag hier alleen aan de slag als ZZPer maar niet als werknemer" is m.i. een flinke rode vlag. Bij de meeste hier zal het omgekeerd zijn.

• Myagi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-11 11:00
wishmaster1986 schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:41:
Nog even om terug te komen op wat te kopen voor de KIA regeling.
Ik heb nog €1500 stuk te slaan om aan de regeling te voldoen maar ben opzich voorzien van de nodige gadgets, telefoon, tablets etc. dus iemand nog ideeen?

Heb prive een Tesla Model X gekocht maar heb nog een laadpaal nodig, maar ja hoe dit zakelijk te verantwoorden op een prive EV?
Ik heb dit jaar een laptop en monitor gekocht en ik dacht dat ik er daarmee wel kwam. Maar ik lees net dat je uit moet gaan van de bedragen ex. BTW (als je BTW terugvraagt, wat logisch is op de aanschaf van een laptop en monitor):

"Kunt u de btw op de aanschaf terugkrijgen, dan neemt u voor de investeringsaftrek het aanschafbedrag exclusief btw. Hebt u geen recht op btw-aftrek, bijvoorbeeld omdat u alleen vrijgestelde prestaties verricht? Dan gaat u uit van het investeringsbedrag inclusief btw." Bron

Daarmee kom ik net onder het bedrag voor de KIA. Even kijken of ik nog iets nodig heb dat minimaal € 450 ex. BTW kost...

[ Voor 10% gewijzigd door Myagi op 13-12-2021 10:54 ]

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:30
Einde van het jaar nadert dus even kijken wat ik met de financien ga doen. Investeringen, reserves, etc.

Doordat ik de IB achteraf betaal heb ik een smak geld op mijn rekening staan. Daardoor moet ik VRH gaan betalen en dat zie ik niet zo zitten :P

Hoe lossen jullie dat op? IB is prive, dus het geld dat je hebt gereserveerd kan je niet als zakelijk opvoeren. Maar om nou VRH te moeten betalen zie ik ook niet zo zitten.

EU DNS: 86.54.11.100

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

mannowlahn schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:58:
Ik gaf bij mijn huidige opdracht aan dat mijn tarieven gaan wijzigen, de preferred supplier gaf aan dat ik dat heel goed moet beargumenteren
Oh leuk, beargumenteren van je tarief :D

"Mijn tarief gaat wijzigen omdat de marktomstandigheden dit een opportuun moment maken. Mocht dit voor jullie niet het geval zijn, dan hoor ik dat graag uiterlijk 2021-12-31 want ik ben een fan van datums in ISO formaat."

En prettige kerstdagen dan maar :+

Edit: bovenstaande niet versturen, tenzij je het prima vindt dat zij het dan ook strikt zakelijk spelen.

[ Voor 8% gewijzigd door TucanoItaly op 13-12-2021 11:29 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Deveon
  • Niet online
c-nan schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:24:
Hoe lossen jullie dat op? IB is prive, dus het geld dat je hebt gereserveerd kan je niet als zakelijk opvoeren. Maar om nou VRH te moeten betalen zie ik ook niet zo zitten.
Deze maand de voorlopige aangifte bijstellen en voor 1 januari betalen. Mijn IB reserve staat overigens gewoon op mijn zakelijke rekening. Onder de ton verwacht ik daar geen vragen over en kan ik wel aannemelijk maken.

• pirke
En als je meer dan een ton aan IB moet betalen is er ook niet echt reden tot klagen :)

• pirke
c-nan schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:24:
Einde van het jaar nadert dus even kijken wat ik met de financien ga doen. Investeringen, reserves, etc.

Doordat ik de IB achteraf betaal heb ik een smak geld op mijn rekening staan. Daardoor moet ik VRH gaan betalen en dat zie ik niet zo zitten :P

Je hebt in mijn ogen pas een probleem als je geen VRH hoeft te betalen ;)
Pagina: 1 ... 266 ... 652 Laatste