Ik zit ergens rond 1600 uur facturabel. Meer dan genoeg 
2019 was qua uren veel meer because reistijd.
2019 was qua uren veel meer because reistijd.
[ Voor 28% gewijzigd door hackerhater op 05-12-2021 09:32 ]
[ Voor 28% gewijzigd door hackerhater op 05-12-2021 09:32 ]
Zie je maar weer dat mensen verschillend in elkaar zitten. Ik vind werkdagen van 8 uur mooi genoeg als er geen urgente reden is om langer door te werken. Wat ik nogal eens doe sinds ik ZZP'er ben is vroeg beginnen en dan halverwege de middag al stoppen voor de dag.DarkFire1985 schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:59:
Juist dat gebrek aan reistijd, geeft veel ruimte om wat extra uurtjes te maken zonder het echt te voelen. Althans zo is dat wel bij mij.
8 uurtjes voor de ene klant en 2 voor de andere per dag.
Ik kom ook dit jaar rond de 1550 uit, zelfde als vorig jaar. Da's een prima 'score' voor dit jaar. Hou iets minder over onder de streep omdat ik dit jaar geen WBSO heb (stom eigenlijk, bij nader inzien had ik het wel moeten doen) maar toch wel weer een lekker inkomen, ondanks dat ik in de zomer 4 weken achtereen vrij ben geweest.pirke schreef op zondag 5 december 2021 @ 08:23:
Ik verwacht rond de 1550 uit te komen. Volgend jaar mik ik op 1200 declarabele uren. Rustig afbouwen, ik ben al 40
https://niels.nu
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ik werk 80% thuis. Dus 1 dag in de week op kantoor. Zin is het niet echt, maar ik voel het verder ook niet echt. Zeker gezien mijn vrouw is docent basisonderwijs.ID-College schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:49:
Ik werk dan 36 uur en zou no-way meer 40 uur gaan werken maar heb ook best wel weinig vakantie gehad ivm covid perikelen en kleine kinderen, waardoor vakantie best een uitdaging is..
Maar het verschil is wel bizar met mensen hier.. waren halen jullie in godsnaam de tijd en zin vandaan
[ Voor 4% gewijzigd door To_Tall op 05-12-2021 16:06 ]
A Soldiers manual and a pair of boots.
[ Voor 12% gewijzigd door KoudeAardbei op 06-12-2021 13:44 ]
Het is toch wel zo, mijn huidige inhuur vanuit de overheid zit op 1800 facturabele uren per jaar.RichieB schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 23:17:
[...]
Dat lijkt me sterk 51 x 36 = 1836. Zelfs bij de overheid krijg je minimaal 20 vakantiedagen.
- Spes consilium non est -
Dat is waarschijnlijk een maximum om te voorkomen dat je onbeperkt overuren maakt. Niemand verwacht dat je die 1800 uur allemaal gaat factureren.Isildir schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:26:
[...]
Het is toch wel zo, mijn huidige inhuur vanuit de overheid zit op 1800 facturabele uren per jaar.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Correct.RichieB schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:59:
[...]
Dat is waarschijnlijk een maximum om te voorkomen dat je onbeperkt overuren maakt. Niemand verwacht dat je die 1800 uur allemaal gaat factureren.
Hier inmiddels over de gebudgetteerde uren heen. Morgen maar even polsen wat ze daarmee van plan zijn.. Voorheen was 10% erover geen probleem.RichieB schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:59:
[...]
Dat is waarschijnlijk een maximum om te voorkomen dat je onbeperkt overuren maakt. Niemand verwacht dat je die 1800 uur allemaal gaat factureren.
Sommige leven om te werken en anderen werken om te levenjohn5951 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:32:
pff, harde werkers hier. Vorig jaar 1300 declarabele uren gemaakt (4 maanden zomervakantie / ouderschapsverlof genomen), dit jaar kom ik rond de 1650 declarabele uren met 36 uur per week. Ik moet er niet aan denken om nog 2000+ uren te werken - ben eerder aan het kijken of ik niet naar 32 uur per week kan...
De reistijd doet het hem bij mij anders had ik waarschijnlijk ook minder uren gewerkt.Rem schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:06:
Zal ongetwijfeld ook een stukje verschil in levensfases en interesses zijn!
Ik kan alleen maar toejuichen dat iemand 4 maanden oudersschapsverlof neemt.
Maar als jonge dertiger, startende ZZP'er zonder kinderen heb ik zelf niet eens het idee dat ik veel aan het werk ben. Helemaal nu dankzij COVID-19 reistijd gen factor is werk ik nu een stuk mínder dan ik voorheen deed!
EU DNS: 86.54.11.100
Ik heb mijn huidige AOV bij Klaverblad afgesloten, daar kan het rechtstreeks zonder advies. Als je er nooit eerder mee te maken hebt gehad is wat advies wel aan te bevelen om te voorkomen dat je jezelf over- of onderverzekert. Een goede tussenpersoon is meer dan een dozenschuiver en helpt je om inzicht te krijgen wat je nodig hebt.c-nan schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:50:
Ik wil binnenkort een AOV gaan afsluiten. Volgens mij heb je altijd een tussenpersoon nodig. Zijn de tussenpersonen echt dozenschuivers of kijken ze ook naar je situatie en krijg je passend advies?
Hoe hebben jullie je AOV afgesloten? Na hoeveel maanden laat je ze uitkeren en hoeveel % van je huidige inkomsten?
[ Voor 4% gewijzigd door Bigs op 07-12-2021 14:14 ]
Het kan ook online bij Allianz of Centraal Beheer. Maar het is een ingewikkeld product dus als je twijfelt over de hoogte, uitkeringsduur, wachttijd en dat soort zaken kan het zeker raadzaam zijn om het via een tussenpersoon af te sluiten.c-nan schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:50:
Ik wil binnenkort een AOV gaan afsluiten. Volgens mij heb je altijd een tussenpersoon nodig. Zijn de tussenpersonen echt dozenschuivers of kijken ze ook naar je situatie en krijg je passend advies?
Hoe hebben jullie je AOV afgesloten? Na hoeveel maanden laat je ze uitkeren en hoeveel % van je huidige inkomsten?
Ik heb op mijn zorgverzekering na (daarvan zeggen ze zelf al dat ze dat niet voordelig kunnen aanbieden) bij 1 tussenpersoon. Elk jaar kijkt hij of de AOV beter/anders kan, of de BAV anders/beter kan en regelmatig krijg ik een verbetervoorstel. Dus ze doen in mijn geval meer dan dozenschuiven.c-nan schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:50:
[ Voor 3% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 07-12-2021 14:49 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
[ Voor 5% gewijzigd door miena21 op 07-12-2021 17:51 ]
Je zou het na moeten kijken maar onder voorwaarden mag je mogelijk ook een fiets op voeren als je die een bepaald percentage van de werkdagen zakelijk gebruikt. Zit wel een (lage) bijtelling op.Bulder schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:56:
Iemand nog goede tips om de KIA vol te maken? Moet nog zo'n €500 maar ben al voorzien van standaardinvesteringen als laptops, telefoons, bureaustoelen etc.
Tv of beamer?Bulder schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:56:
Iemand nog goede tips om de KIA vol te maken? Moet nog zo'n €500 maar ben al voorzien van standaardinvesteringen als laptops, telefoons, bureaustoelen etc.
PSN: PcDCch
Ik ben bij de nieuwe opdracht per 1 januari van 85€ naar 90€ gegaan. De afgelopen twee jaar geen tariefverhoging onderhandeld.miena21 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:51:
In hoeverre rekenen jullie de huidige inflatie door naar de klant?
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Laadpaal?Bulder schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:56:
Je bent vrij om zelf een tarief te bepalen. Ik ken geen zzp-er of detacheerder die inflatie correctie doorvoert. Hoogstens met een verlenging een hoger (Of zelfs lager) tarief.miena21 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:51:
[ Voor 13% gewijzigd door jongetje op 07-12-2021 18:33 ]
Niet tussendoor. Heb een jaarcontract met vast tarief afgesproken.miena21 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:51:
Sometimes you need to plan for coincidence
Maar, wat raad je aan dan, om continue maar hetzelfde tarief te rekenen, ook bij een meerjarige klus?jongetje schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:32:
[...]
Je bent vrij om zelf een tarief te bepalen. Ik ken geen zzp-er of detacheerder die inflatie correctie doorvoert. Hoogstens met een verlenging een hoger (Of zelfs lager) tarief.
Inflatie correctie is meer iets voor personeel in loondienst of een uitkering.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Nee, ik word - als het goed is - iedere dag een heel klein beetje meer waard. Daarnaast wordt de euro iedere dag een heel klein beetje minder waard. Nou is het werken met dagprijzen lastig. In eerste instantie voor mij, en in tweede plaats ook voor de klant.jongetje schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:42:
Dus, hoeveel ben je waard en wordt dat in de nacht van 31 december op 1 januari meer?
Heb jaaaren op 70/75 gezeten. Had er weinig moeite mee. Leuk werk, leuke collega's, relaxte werksfeer. Geld zegt mij niet altijd zoveel. Sterker, ik begon in 2007 met €90 en daar zit ik nu weer. Verlies:14 jaar inflatie. Winst: 14 leuke jaren met leuke klussen met leuke mensen. Onbetaalbaar.ID-College schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:03:
75 euro vind ik wel matig persoonlijk maargoed, ken je situatie niet. Gemiddelde tarieven liggen wel hoger bij mij dus je zit aardig goedkoop als je het mij vergelijkt (PO rol)
Ik zou wel uitkijken met dit soort uitspraken. Je weet immers niet op wat niveau er geopereerd wordt. Ik heb wel eens met een 50-jarige PHP'er die 65 euro / uur vroeg, maar als ik naar zijn merge requests keek zelfs dat niet waard was.ID-College schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:03:
75 euro vind ik wel matig persoonlijk maargoed, ken je situatie niet. Gemiddelde tarieven liggen wel hoger bij mij dus je zit aardig goedkoop als je het mij vergelijkt (PO rol)
Als ik het grensbedrag niet haal mag ik ook de KIA op andere investeringen niet toepassen. Als je er vrij dichtbij zit is een relatief kleine aankoop netto vrijwel gratis, courtesy van de belastingdienst.jadjong schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:16:
Als je nu 500 over de balk gooit aan iets wat je toch niet nodig hebt is het voordeel toch weg.
Heb geen EV, maar misschien wordt dat ook maar eens tijd
Ik denk dat we een winnaar hebben. M'n vriendin/compagnon heeft nog een elektrische fiets nodig (om naar al die meetings te fietsen), die bijtelling geloof ik wel op dit soort bedragen.Afas schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:10:
[...]
Je zou het na moeten kijken maar onder voorwaarden mag je mogelijk ook een fiets op voeren als je die een bepaald percentage van de werkdagen zakelijk gebruikt. Zit wel een (lage) bijtelling op.
Ik denk dat ik inderdaad te laag zit met mijn WO diploma en 7 jaar bi ervaring (+ daarvoor nog jarenlang ervaring als web developer). Over mijn kwaliteiten twijfel ik ook niet. Het is meer een soort van loyaliteit om de klant niet teleur te stellen. Zij betalen gewoon goed, maar tussenpersoon pakt even 18 euro. Even goed over nadenken of ik het hard ga spelen.ID-College schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:03:
UiteraardRonaldHeirbaut schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:13:
[...]
Heb jaaaren op 70/75 gezeten. Had er weinig moeite mee. Leuk werk, leuke collega's, relaxte werksfeer. Geld zegt mij niet altijd zoveel. Sterker, ik begon in 2007 met €90 en daar zit ik nu weer. Verlies:14 jaar inflatie. Winst: 14 leuke jaren met leuke klussen met leuke mensen. Onbetaalbaar.
En thuis kwam er gewoon dikke zwarte rook uit de schoorsteen, dikke plak kaas op brood en de kinderen konden merkkleding dragen. M.a.w. niks te klagen met die €75,-. Maar jij mag dat natuurlijk matig vinden
Zeker. De huidige markt is gewoon enorm krap en dat biedt ruimte om meer te vragen. Ik ken niemand zelf die voor 75 zit maar dat zegt uiteraard helemaal niks. Ik vind het aan de lage kant maar het ligt er net aan hoe je jezelf profileert. Ik heb ook jaren bij een grote detacheerder gewerkt en daar lag het makkelijk boven de 100. Fus 100 an sich is geen gek tarief.. maargoed, het ligt aan t complete plaatje en als dat allemaal goed past is 75 aan de matige kant. Mijn mening, maar dat mag iedereen anders vinden natuurlijkFreeaqingme schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:20:
[...]
Ik zou wel uitkijken met dit soort uitspraken. Je weet immers niet op wat niveau er geopereerd wordt. Ik heb wel eens met een 50-jarige PHP'er die 65 euro / uur vroeg, maar als ik naar zijn merge requests keek zelfs dat niet waard was.
Ook kan de locatie uitmaken. Cost of living ligt in Limburg een stuk lager dan in bijvoorbeeld de Randstad. Ook dat soort dingen kunnen resulteren in een ander uurloon.
Tot slot heb je ongetwijfeld mensen die net van school komen, overwegen te gaan ZZP'en, en hier dan lezen dat "je prima 100 euro / uur kan vragen". Die gaan misschien van een koude kermis thuis komen.
Onderhandelen met de tussenpersoon dus.. daar zit je ruimte! Het is minder dan 18 of 0 euro lijkt mij.. zat werk in de markt of samen met de klant druk uitoefenen bij de tussenpersoon..Reiziger88 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:49:
[...]
Ik denk dat ik inderdaad te laag zit met mijn WO diploma en 7 jaar bi ervaring (+ daarvoor nog jarenlang ervaring als web developer). Over mijn kwaliteiten twijfel ik ook niet. Het is meer een soort van loyaliteit om de klant niet teleur te stellen. Zij betalen gewoon goed, maar tussenpersoon pakt even 18 euro. Even goed over nadenken of ik het hard ga spelen.
[ Voor 56% gewijzigd door ID-College op 07-12-2021 20:03 ]
Ja dat moet je wel meenemen. Hoge prijs straalt vaak toch meer kwaliteit uit en maakt soms de discussie / change management makkelijker dan wanneer het toch wat El cheapo overkomt.ID-College schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:50:
Voor 75 euro zou ik zelfs sceptisch worden als je in mijn team zou komen.. dan heb ik eerder t idee dat er iets niet klopt om eerlijk te zijn en bovendien is het onderlinge verschil dan ook wel echt groot.. dat gaat gedoe opleveren met mede zzpers..
Reiziger88 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:49:
[...]
Ik denk dat ik inderdaad te laag zit met mijn WO diploma en 7 jaar bi ervaring (+ daarvoor nog jarenlang ervaring als web developer). Over mijn kwaliteiten twijfel ik ook niet. Het is meer een soort van loyaliteit om de klant niet teleur te stellen. Zij betalen gewoon goed, maar tussenpersoon pakt even 18 euro. Even goed over nadenken of ik het hard ga spelen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Sterker nog. Ze reageren niet eens op mijn mails. En zijn telefonisch heel slecht bereikbaar (meneer die over tarieven gaat).. Ik denk dat ik het maar hard ga spelen. Mijn nieuwe tarief is 85 EUR. Indien geen reactie of gehoor laat ik de klant het verhaal weten en zoek ik iets anders:) Voelt aan de ene kant wel vervelend, omdat ik door de jaren heen zoveel kennis bezit over desbetreffende systemen. Maar goed, gewoon zakelijk houden.Woy schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:29:
[...]
die tussenpersoon vangt al jaren 18 euro per uur zonder daar nog een substantiële bijdrage voor te leveren, en dan zijn ze niet behulpzaam op het moment dat je het tarief wil bespreken?
Voor mij zou het heel simpel zijn, ik zou ze de keuze geven om de verdeling aan te passen naar 90 voor jou, 3 voor hun. Anders lekker wat anders zoeken. Ze doen al tijden alleen administratief werk ( wat nog niet eens echt wat toevoegt ) dan mogen ze daar ook naar betaald worden.
Prima dat tussenpersonen ook geld moeten verdienen, maar jaren achter elkaar zo'n groot stuk van de taart zou voor mij niet bespreekbaar zijn.
Mee eens! Ook een eindklant verwacht iets van een tussenpartij; zeker dat hij bereikbaar is voor hem (eindklant) en jou. Daar krijgen ze vorstelijk voor betaald. Vaak kan je wel, als het moet, via een andere tussenpartij. Gaat niet altijd helemaal zoals het hoort, maar hé, ze (de brokers) waren gewaarschuwd.Freeaqingme schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:55:
@Reiziger88 ik zou dat eerst even bij je eind-klant melden. Dan snappen zij hoe e.e.a. in elkaar steekt, en nemen ze 't jou niet kwalijk als zij met een verrassing geconfronteerd wordt
Tegelijkertijd, zij zijn de klant van de bemiddelaar. Wellicht dat een belletje van hun kant wel de boel aan 't bewegen krijgt.
Als je zo lang al bij de eindklant zit kan die eindklant misschien wel die tussenpersoon even wakker schudden. Ik heb altijd goede ervaring gehad door het gewoon bespreekbaar te maken bij de eindklant, als je het uitlegt snappen ze het echt welReiziger88 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:45:
[...]
Sterker nog. Ze reageren niet eens op mijn mails. En zijn telefonisch heel slecht bereikbaar (meneer die over tarieven gaat).. Ik denk dat ik het maar hard ga spelen. Mijn nieuwe tarief is 85 EUR. Indien geen reactie of gehoor laat ik de klant het verhaal weten en zoek ik iets anders:) Voelt aan de ene kant wel vervelend, omdat ik door de jaren heen zoveel kennis bezit over desbetreffende systemen. Maar goed, gewoon zakelijk houden.
Nothing to see here!
Dit dus. Je spreekt iets af, als je het daar niet mee eens bent moet je geen handtekening zetten. Na tekenen niet meer zeuren.RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:16:
[...]
Hij had geen medelijden met mijn tarief (heb je zelf ja tegen gezegd, dat was de les van mij ZZP-er zijn),
Ik ben beginnend ZZP'er dus heb nog geen verlengingsonderhandeling achter de rug. Als de inflatie zo door zet moet er aan het einde van mijn overeenkomst van 6 maanden zo maar € 5 per uur bij. Tegelijkertijd weet ik dat mijn tarief inclusief de opslag van de tussenpersoon voor de organisatie waar ik voor werk al hoog is afgezet tegen de CAO lonen en de tarieven van andere ingehuurde medewerkers. Hoe gaan jullie met zo'n situatie om? Matig je dan je inzet wat of is het graag of niet?pirke schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:38:
[...]
Dit dus. Je spreekt iets af, als je het daar niet mee eens bent moet je geen handtekening zetten. Na tekenen niet meer zeuren.
En bij een verlenging gaat het tarief omhoog met minimaal de inflatie. Meer kan omdat je gewoon meer waard bent geworden door extra kennis van de klant/situatie/domein/applicatie/systeem/etc. Elke verlenging ga ik opnieuw onderhandelen, want ik heb slechts getekend voor X tijd die ik netjes vol maak (meestal), daarna mag ik weer gaan zeuren en ligt de wereld open.
Dat zal ik dan wel slecht uitonderhandelen maar bij mij staat er altijd in dat verlengingen altijd voor het zelfde tarief en voorwaarden gaan. Op zich ook niet heel veel moeite mee. Ik hoef/wil niet elke 3 maanden weer een knokpartij aangaan over een paar euro. Maar na 2 jaar zeg ik gerust dat ik mijn contract niet wil verlengen. Dan wil ik het eventueel wel vernieuwen. En niet, dan niet, zoeken we wat anders.pirke schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:38:
[...]
En bij een verlenging gaat het tarief omhoog met minimaal de inflatie. Meer kan omdat je gewoon meer waard bent geworden door extra kennis van de klant/situatie/domein/applicatie/systeem/etc. Elke verlenging ga ik opnieuw onderhandelen, want ik heb slechts getekend voor X tijd die ik netjes vol maak (meestal), daarna mag ik weer gaan zeuren en ligt de wereld open.
Jij bepaalt je tarief, niemand anders.Afas schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:46:
[...]
Ik ben beginnend ZZP'er dus heb nog geen verlengingsonderhandeling achter de rug. Als de inflatie zo door zet moet er aan het einde van mijn overeenkomst van 6 maanden zo maar € 5 per uur bij. Tegelijkertijd weet ik dat mijn tarief inclusief de opslag van de tussenpersoon voor de organisatie waar ik voor werk al hoog is afgezet tegen de CAO lonen en de tarieven van andere ingehuurde medewerkers. Hoe gaan jullie met zo'n situatie om? Matig je dan je inzet wat of is het graag of niet?
Ik heb een vergelijkbare situatie in loondienst gehad. Bij binnenkomst hard onderhandeld over mijn salaris en mijn voorstel is toen uiteindelijk geaccepteerd. Later ben ik er achter gekomen dat het substantieel hoger was dan mijn collega's. Ik zou dat niet als reden zien om het komende jaar af te zien van een verhoging of er niet over te onderhandelen. Je zit er voor jezelf, nu als zzp'er al helemaal. Geen CAO of werknemersvereniging die jouw belangen behartigd. En €5,- per uur is op een jaar met 1800 uur toch €9.000,-Afas schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:46:
[...]
Ik ben beginnend ZZP'er dus heb nog geen verlengingsonderhandeling achter de rug. Als de inflatie zo door zet moet er aan het einde van mijn overeenkomst van 6 maanden zo maar € 5 per uur bij. Tegelijkertijd weet ik dat mijn tarief inclusief de opslag van de tussenpersoon voor de organisatie waar ik voor werk al hoog is afgezet tegen de CAO lonen en de tarieven van andere ingehuurde medewerkers. Hoe gaan jullie met zo'n situatie om? Matig je dan je inzet wat of is het graag of niet?
Nee hoor, als ze niet willen dat je gaat onderhandelen zetten ze gewoon in het contract dat je bij verlenging je tarief niet mag verhogen.pirke schreef op woensdag 8 december 2021 @ 07:23:
Als ze niet willen dat je elke 3 maanden gaat onderhandelen kunnen ze ook een jaarcontract afspreken, met een opzegtermijn van 1 maand is dat effectief hetzelfde
Precies!Je hoeft echt niet alles te slikken: als jij het ergens niet mee eens bent moet je het simpelweg niet tekenen tot het voldoende is aangepast.
En 1x per jaar inflatiecorrectie rond de (boek)jaarwisseling is heel normaal, als ze daar al moeilijk over doen kun je beter ergens anders gaan werken.
Genoeg vermogen en een werkende partner. Die combinatie geeft genoeg zekerheid.DeMolT. schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:19:
Zag dat er meer mensen met het AOV zelfregelen bezig zijn, ik vroeg mij af of er ook ZZP'ers zijn die bewust de keuze hebben gemaakt om geen AOV te nemen en wat zij dan als alternatief hebben?
Je kan dat stuk altijd openbreken.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 8 december 2021 @ 06:56:
[...]
Dat zal ik dan wel slecht uitonderhandelen maar bij mij staat er altijd in dat verlengingen altijd voor het zelfde tarief en voorwaarden gaan. Op zich ook niet heel veel moeite mee. Ik hoef/wil niet elke 3 maanden weer een knokpartij aangaan over een paar euro. Maar na 2 jaar zeg ik gerust dat ik mijn contract niet wil verlengen. Dan wil ik het eventueel wel vernieuwen. En niet, dan niet, zoeken we wat anders.
Ik heb me aangemeld bij SharePeople. Dan heb je na 2 maanden max 2 jaar lang dekking. Afgelopen week kreeg ik een mail of ik ook geinteresseerd zou zijn in een AOV na 2 jaar via SharePeople, daar heb ik me dus ook voor aangemeld. Ben benieuwd naar hoe ze het gaan aanpakken...DeMolT. schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:19:
Zag dat er meer mensen met het AOV zelfregelen bezig zijn, ik vroeg mij af of er ook ZZP'ers zijn die bewust de keuze hebben gemaakt om geen AOV te nemen en wat zij dan als alternatief hebben?
Zelf zit ik met een moeilijke situatie, ik heb een burn-out gehad toen ik nog in loondienst werkte, daarom ben ik begin van het jaar geweigerd, althans ik kreeg een negatief advies en heb toen de aanvraag ingetrokken.
Nu wil ik toch weer kijken of ik het voor elkaar krijg, andere punten die ook meetelden zijn gefixt, dus blijft alleen dat stuk over...en dat mogen ze van mij uitsluiten.
Echter nu zit ik ermee dat ik niet € 900 aan een adviseur wil gaan betalen, met de reeële kans dat ik uiteindelijk geen AOV krijg. Heb nu 3 adviseurs gesproken en allen geven ze aan dat het een lastig traject gaat worden. Ik zit er nu aan te twijfelen om het maar gewoon via Allianz of Klaverblad rechtstreeks te regelen, heb me inmiddels ingelezen in de voorwaarden en heb het gevoel dat ze helder zijn voor mij.
Ik weet ook wat ik wil qua uitkering en eindleeftijd etc.
Zijn er verder nog tips / dingen die vaak over het hoofd gezien worden?
Dit klinkt als een mooie optie, met daarnaast een eigen pot voor eventueel na de 2 jaar.Mozart schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:40:
[...]
Ik heb me aangemeld bij SharePeople. Dan heb je na 2 maanden max 2 jaar lang dekking. Afgelopen week kreeg ik een mail of ik ook geinteresseerd zou zijn in een AOV na 2 jaar via SharePeople, daar heb ik me dus ook voor aangemeld. Ben benieuwd naar hoe ze het gaan aanpakken...
Same here. Na een paar jaar ZZP kan je genoeg sparen om het risico zelf af te dekken.pirke schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:34:
[...]
Genoeg vermogen en een werkende partner. Die combinatie geeft genoeg zekerheid.
[…]
Daar hoop ik ook op alleen ben ik net begonnen dus ik ben enorm aan het bufferen 😀RichieB schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:02:
[...]
Same here. Na een paar jaar ZZP kan je genoeg sparen om het risico zelf af te dekken.
Op de korte termijn ja.RichieB schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:02:
[...]
Same here. Na een paar jaar ZZP kan je genoeg sparen om het risico zelf af te dekken.
Het risico wat je met spaargeld kunt afdekken is de eerste X maanden/jaren. Je kunt de eigenrisicoperiode van een AOV geleidelijk verhogen om premie te besparen.RichieB schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:02:
[...]
Waren dat onafhankelijk adviseurs? Zo ja, zou je misschien hen gegevens willen delen? Ik ben namelijk op zoek naar een onafhankelijke AOV adviseurDeMolT. schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:19:
Zelf zit ik met een moeilijke situatie, ik heb een burn-out gehad toen ik nog in loondienst werkte, daarom ben ik begin van het jaar geweigerd, althans ik kreeg een negatief advies en heb toen de aanvraag ingetrokken.
Nu wil ik toch weer kijken of ik het voor elkaar krijg, andere punten die ook meetelden zijn gefixt, dus blijft alleen dat stuk over...en dat mogen ze van mij uitsluiten.
Echter nu zit ik ermee dat ik niet € 900 aan een adviseur wil gaan betalen, met de reeële kans dat ik uiteindelijk geen AOV krijg. Heb nu 3 adviseurs gesproken en allen geven ze aan dat het een lastig traject gaat worden. Ik zit er nu aan te twijfelen om het maar gewoon via Allianz of Klaverblad rechtstreeks te regelen, heb me inmiddels ingelezen in de voorwaarden en heb het gevoel dat ze helder zijn voor mij.
EU DNS: 86.54.11.100
Ik reken voor het gemak ook met 2500 per maand om te overleven.pirke schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:34:
In overlevingsmodus 30k (netto) per jaar x 20 jaar = 600k, uitgaande van een rendement dat de inflatie volgt. In de praktijk heb je aan minder genoeg als je rendement boven de inflatie ligt.
Een paar jaar is wellicht wat kort, maar in 10 jaar is dat prima te doen.CodeCaster schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:56:
[...]
Ik reken voor het gemak ook met 2500 per maand om te overleven.
Maar zes ton is niet een bedrag dat je zomaar na de geclaimde "een paar jaar zzp'en" bij elkaar spaart, nog afgezien van de risico's en belasting.
Met een tarief van 125+ en 2000 uur per jaar komt het wel weer sneller dichtbij, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
Dat is nogal een generalisatie. Ik denk niet dat elke ZZP IT'er 60K netto per jaar kan sparen voor de mindere dagen, laten we nou niet doen alsof dat voor iedereen haalbaar is.pirke schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:02:
[...]
Een paar jaar is wellicht wat kort, maar in 10 jaar is dat prima te doen.
[ Voor 16% gewijzigd door CodeCaster op 08-12-2021 10:07 ]
900 euro?DeMolT. schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:19:
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
t_captain schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:38:
[...]
Echt zonder AOV kan doorgans pas als je wat ouder wordt. Dan ontstaat het punt waarop je met pensioen zou kunnen vanuit wat je nu hebt. Pas op dat moment heb je geen AOV meer nodig.
Ik ben nu 13 jaar ZZP-er en inderdaad, na 10 jaar had ik niet meer het gevoel dat het qua financiën nog fout kon gaan. Daarvoor ook niet echt, maar toen was het wellicht meer bravoure dan harde cijfers.pirke schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:02:
[...]
Een paar jaar is wellicht wat kort, maar in 10 jaar is dat prima te doen.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Ik ken hem zelf niet, maar hij is erg actief op het Higherlevel forum: https://www.higherlevel.nl/profile/214757-norbert-bakker/.c-nan schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:41:
[...]
Waren dat onafhankelijk adviseurs? Zo ja, zou je misschien hen gegevens willen delen? Ik ben namelijk op zoek naar een onafhankelijke AOV adviseur
Behalve als de baas thuis besluit dat we gaan verhuizenRichieB schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:02:
[...]
Sometimes you need to plan for coincidence
Dat is natuurlijk een mooi doel en iets om naar te streven, maar het is een hele andere tak van sport met hele andere risico's en investeringen. Ik kan zelf hele mooie producten en diensten bedenken en maken, maar die ook verkopen zodat de opbrengsten de investeringen waard zijn is een heel ander verhaal. Uurtje-factuurtje is lekker recht-toe-recht-aan qua werk en inkomsten. Producten en diensten hebben wellicht meer potentie qua inkomsten en ondernemerschap, maar of ik daarin succesvol kan zijn vind ik momenteel te ongewis om het risico te nemen.RomeoJ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:02:
Is ZZP-en (c.q. uurtje-factuurtje opdrachten) voor iedereen hier wel het ultieme doel?
Dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk, maar ik merk vooral aan mezelf dat ik ben gaan ondernemen om iets op- of uit- te bouwen, zoals een product of een dienst.
[...]
Dat ligt er helemaal aan hoe je het aanpakt. Wij zijn verhuisd naar een grotere woning met een goedkopere hypotheek (en iets meer reistijd). Onze oude woning verhuren we nu. Naast gaan ZZP-en was dat de beste financiële beslissing ooit.Hmmbob schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:11:
[...]
Behalve als de baas thuis besluit dat we gaan verhuizen
Voor mij zeker niet, ik doe nu ook freelance voor de inkomsten, maar ben ondertussen bezig met partners om te kijken om echt een product in de markt te zetten. Eerlijk gezegd lopen die gesprekken nog niet snel genoeg naar mijn wens, dus ga binnenkort nog maar kijken naar andere trajecten.RomeoJ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:02:
Is ZZP-en (c.q. uurtje-factuurtje opdrachten) voor iedereen hier wel het ultieme doel?
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Dank voor de tip! Ga ik zeker naar kijken.TommyGun schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:25:
[...]
900 euro?
Ik heb mijn AOV via Centraal Beheer geregeld; gratis (beeld)gesprek + meerdere premievoorstellen.
Zelf heb ik gekozen voor een regeling tot 68 jaar welke me 2500 netto p/m zou opleveren (denk ook aan je Indexering) bij meer dan 25% arbeidsongeschiktheid. Natuurlijk ga ik ook zelf sparen en mijn vriendin werkt full-time, dus ik kan wel wat lijden maar alsnog is het heel erg veel geld als je dat zelf moet ophoesten tot je AOW leeftijd...
Ik heb dit nu ook aan de hand in mijn nieuwe contract. Ik wil dus ook een cessie bepaling opnemen. Is de bovenstaande tekst (en dit voorbeeld) niet te vrijblijvend? De woorden "is gerechtigd" laten de mogelijkheid open om het niet te doen. Ik zou het liever wat dwingender formulieren:TucanoItaly schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:08:
[...]
Even checken waar het debiteurenrisico ligt. Met andere woorden, als de eindklant niet betaald, betaalt de tussenpartij jou dan ook niet?
Je kunt recht van cessie vastleggen, daarmee kun je de eindklant direct een rekening sturen bij problemen:
"Indien de Eindklant in gebreke blijft tot betaling aan Tussenpersoon over te gaan, is Tussenpersoon gerechtigd om de openstaande facturen van Tweaker middels cessie over te dragen aan Tweaker."
Is er een reden om dat niet te doen?Bij non-betaling door Eindklant van een factuur van Tussenpersoon, zal Tussenpersoon de bijbehorende factuur van Opdrachtnemer op de vervaldatum middels cessie overdragen aan Opdrachtnemer. Opdrachtnemer zal de voor deze factuur reeds door Tussenpersoon aan Opdrachtnemer betaalde geldbedragen aan Tussenpersoon terugbetalen binnen 7 kalenderdagen na datum van cessie.
[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 08-12-2021 12:03 ]
Hoe lang werk je al voor jezelf? Vrijwel iedereen die ik ken die z'n uren verkoopt is dat na een tijdje zat en gaat aan de slag met een eigen product. Gemiddeld zie ik dat dat na ongeveer 3-5 jaar gebeurt, dat lijkt een beetje het punt te zijn waarop uren maken wat minder interessant wordt, omdat je al zolang kunt kopen wat je wilt dat je doorhebt dat je daar ook niet gelukkig van wordt.RomeoJ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:02:
Dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk, maar ik merk vooral aan mezelf dat ik ben gaan ondernemen om iets op- of uit- te bouwen, zoals een product of een dienst.
Ben nu inmiddels al een aantal jaar aan het ZZP-en en eigenlijk puur enkel vanwege noodzaak om een cashflow te hebben voor enerzijds de boterhammen thuis en anderzijds funding te hebben om iets op de markt te zetten.
De kans is aanwezig dat er binnenkort wat concreets gaat lopen op het productontwikkelingsvlak, dan kan ik ook eerlijk gezegd niet wachten om het uurtje-factuurtje werk te stoppen of tot een minimaal af te schalen.
Soms ben ik het ook wel zat en zou ik liever een product maken voor mezelf en verkopen. Beetje anklooi'n in het digitale schuurtje. Dat doe ik ook wel, prutssciptje hier, tooltje daar. Maar dat is te vergelijken met een papieren vliegtuigje vouwen in mijn schuur en dat vervolgens verkopen aan de KLM. M.a.w. wat jij doet en kan is niet aan iedereen besteed.Bulder schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:08:
[...]
Hoe lang werk je al voor jezelf? Vrijwel iedereen die ik ken die z'n uren verkoopt is dat na een tijdje zat en gaat aan de slag met een eigen product. Gemiddeld zie ik dat dat na ongeveer 3-5 jaar gebeurt, dat lijkt een beetje het punt te zijn waarop uren maken wat minder interessant wordt, omdat je al zolang kunt kopen wat je wilt dat je doorhebt dat je daar ook niet gelukkig van wordt.![]()
Ik ben al een tijdje bezig met een sideproject, maar sinds deze maand reserveer ik een dag per week om echt stappen te maken. Daarbij dus ook bewust de keuze gemaakt volgend jaar waarschijnlijk minder omzet te draaien dan dit jaar, terwijl ik eerder altijd inzette op een stijging van 40% op jaarbasis.
Ik ben nu zo'n kleine 3 jaar bezig, maar wat ik al aangaf, mijn intentie is het nooit geweest om voor de lange termijn met freelance klussen bezig te zijn, hooguit als een soort van side deal voor een paar uur tot een paar dagen per week.Bulder schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:08:
[...]
Hoe lang werk je al voor jezelf? Vrijwel iedereen die ik ken die z'n uren verkoopt is dat na een tijdje zat en gaat aan de slag met een eigen product. Gemiddeld zie ik dat dat na ongeveer 3-5 jaar gebeurt, dat lijkt een beetje het punt te zijn waarop uren maken wat minder interessant wordt, omdat je al zolang kunt kopen wat je wilt dat je doorhebt dat je daar ook niet gelukkig van wordt.![]()
Ik ben al een tijdje bezig met een sideproject, maar sinds deze maand reserveer ik een dag per week om echt stappen te maken. Daarbij dus ook bewust de keuze gemaakt volgend jaar waarschijnlijk minder omzet te draaien dan dit jaar, terwijl ik eerder altijd inzette op een stijging van 40% op jaarbasis.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
De ideeen heb ik zelf vaak wel, maar de inhoudelijke kennis vaak niet plus de contacten. Had een aantal jaar geleden het idee om een online supermarkt neer te zetten zonder plastic verpakkingen direct van de boer door middel van regionale distribute centra goederen te verkopen via een app. Geen enkele ervaring met distributie van goederen, ken 1 boer met een melkveebedrijf en thats it. Inmiddels heb je Crisp, Picnic en Pieter Pot.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:12:
Bovendien... als je kijkt wat er allemaal al gemaakt is in deze wereld. En bijna overal 6 smaken van, van closed-source tot open-source. Wat zou ik dan nog kunnen bedenken als unique selling point voor mijn product? In de jaren 80 en 90 zat ik soms al te broeden... Intussen weet ik dat daar mijn gave niet ligt. Ik kan andere dingen
In 2009 heb ik een plannetje gemaakt voor een freelance-opdrachten-marktplaatsRonaldHeirbaut schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:12:
Bovendien... als je kijkt wat er allemaal al gemaakt is in deze wereld. En bijna overal 6 smaken van, van closed-source tot open-source. Wat zou ik dan nog kunnen bedenken als unique selling point voor mijn product? In de jaren 80 en 90 zat ik soms al te broeden... Intussen weet ik dat daar mijn gave niet ligt. Ik kan andere dingen
[ Voor 3% gewijzigd door _Arthur op 08-12-2021 14:06 ]
Ik heb een adviseur gevonden die volgens mij een stuk minder gekost heeft, en uiteindelijk een (goede?) AOV heeft gevonden waar geestelijke gezondheid bij voorbaat uitgesloten is. Dat scheelt een hoop discussie als je al eens een burnout hebt gehad en/of antidepressiva hebt gebruikt. Als je meer wil weten, stuur me even een DM dan deel ik die persoon met je.DeMolT. schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:19:
Nou, ik zou als IT-er juist een AOV willen waarbij issues met je geestelijke gezondheid juist wel gedekt zijn.page404 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:11:
Ik heb een adviseur gevonden die volgens mij een stuk minder gekost heeft, en uiteindelijk een (goede?) AOV heeft gevonden waar geestelijke gezondheid bij voorbaat uitgesloten is.
[ Voor 14% gewijzigd door _Arthur op 08-12-2021 14:13 ]
Ik zou ze juist gedekt willen hebben maar door niet nader te noemen toestanden in mijn verleden is dat gewoon niet mogelijk. Dus het is voor mij kiezen tussen geen AOV of een AOV die wel uitbetaalt als ik een hersenbloeding krijg of om andere medische redenen lang niet cq nooit meer kan werken. Als ik dus officieel knettergek verklaart wordt heb ik een probleem ja. Voor mij dus belangrijker dan ooit om mijn mental health in orde te houden, het is niet anders._Arthur schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:13:
[...]
Nou, ik zou als IT-er juist een AOV willen waarbij issues met je geestelijke gezondheid juist wel gedekt zijn.
Met-zonder 2 benen kan ik nog steeds prima typen en denken en dus functioneren. Maar met een probleem tussen-mijn-oren toch echt niet meer.
[ Voor 6% gewijzigd door page404 op 08-12-2021 14:26 ]
Je hoeft ook echt niet het ei van Columbus te ontdekken, je kunt ook een marginale verbetering maken van een bestaand product.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:12:
Bovendien... als je kijkt wat er allemaal al gemaakt is in deze wereld. En bijna overal 6 smaken van, van closed-source tot open-source. Wat zou ik dan nog kunnen bedenken als unique selling point voor mijn product?
Ook al is het gesprek gratis, de afsluitkosten zijn gewoon 149 euroTommyGun schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:25:
[...]
900 euro?
Ik heb mijn AOV via Centraal Beheer geregeld; gratis (beeld)gesprek + meerdere premievoorstellen.
Zelf heb ik gekozen voor een regeling tot 68 jaar welke me 2500 netto p/m zou opleveren (denk ook aan je Indexering) bij meer dan 25% arbeidsongeschiktheid. Natuurlijk ga ik ook zelf sparen en mijn vriendin werkt full-time, dus ik kan wel wat lijden maar alsnog is het heel erg veel geld als je dat zelf moet ophoesten tot je AOW leeftijd...
K to the KillaZ
Kan ik mee levenKillaZ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:44:
[...]
Ook al is het gesprek gratis, de afsluitkosten zijn gewoon 149 euro
[ Voor 16% gewijzigd door TommyGun op 08-12-2021 15:12 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Ik ben iets soortgelijks aan het doen, maar dan geen product of dienst maar een afdeling van een bedrijf. Krijg daarvoor een standaardtarief (waar ik prima van kan leven en sparen) en daar boven een percentage van de winst die de afdeling maakt (nu nog zo goed als niets maar volgend jaar zoals het er uit ziet wel).RomeoJ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:02:
Ben nu inmiddels al een aantal jaar aan het ZZP-en en eigenlijk puur enkel vanwege noodzaak om een cashflow te hebben voor enerzijds de boterhammen thuis en anderzijds funding te hebben om iets op de markt te zetten.
De kans is aanwezig dat er binnenkort wat concreets gaat lopen op het productontwikkelingsvlak, dan kan ik ook eerlijk gezegd niet wachten om het uurtje-factuurtje werk te stoppen of tot een minimaal af te schalen.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq