Ik lees al een poosje mee, sinds een jaar ook zelfstandig geworden. Velen hier roemen de vrijheid van vakantiedagen. Maar hoe doen jullie dat praktisch tijdens een opdracht? Je kan moeilijk zeggen dat je een weekje er niet bent... Tot nu toe heb ik tijdens een opdracht wisseling een paar weken vakantie gepakt, maar was benieuwd hoe jullie daarmee omgaan.
Waarom niet? Uiteraard hou ik wel rekening met lage bezetting *kuch* zomerperiode *kuch* en belangrijke release-datums. Maar verder is het dat, een vermelding dat ik op datum x t/m y er niet ben.wuppie007 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:01:
Je kan moeilijk zeggen dat je een weekje er niet bent...
Uiteraard wel ruim van de te voren.
Echte vakantie weet je vaak wel 2 maanden van tevoren en plan je dan ook zo in.wuppie007 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:01:
Ik lees al een poosje mee, sinds een jaar ook zelfstandig geworden. Velen hier roemen de vrijheid van vakantiedagen. Maar hoe doen jullie dat praktisch tijdens een opdracht? Je kan moeilijk zeggen dat je een weekje er niet bent... Tot nu toe heb ik tijdens een opdracht wisseling een paar weken vakantie gepakt, maar was benieuwd hoe jullie daarmee omgaan.
Maar als ik nu beslis dat ik volgende week donderdag en vrijdag vrij moet hebben dan zeg ik dat tegen de leidinggevende en klaar.
Is toch niet anders dan personeel dat een verzoek tot snipper in dienstwuppie007 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:01:
Alleen als ZZP hou je natuurlijk met een schuin oog wel rekening met het project/voortgang/bezetting maar je kan toch gewoon vrij plannen en doorgeven?
Precies.. Het gaat erom dat als je denkt: volgende week pak ik een dagje minder of je voelt dat je behoefte hebt aan een weekje vrij ivm de drukte, dan kan je die pakken.
Bij loondienst kwam altijd weer dat dilemma naar boven van: als ik nu vrij pak, dan wordt vakantie X korter (of moet ik met de kerst werken).. Je bent dus altijd aan het schuiven. Dat is nu niet zo, als je vrij wilt zijn, dan pak je dat.. Ik hoef niet te schuiven, want ik pak gewoon meer vrij.
Dat gevoel is fijn vind ik.. Ik zat altijd al begin van het jaar mijn vakantie in te vullen en dan moet je daar het hele jaar aan houden. Dat heb ik nu niet meer.. Als ik even er tussenuit wil, dan pak ik dat gewoon
Ik heb voor mijzelf wel afgesproken nu terughoudender te zijn omdat buffer aanvullen mijn prio is (als starter). Zodra de schaapjes op het droge zijn, is er ruimte en ga ik ook minder uren maken
Bij loondienst kwam altijd weer dat dilemma naar boven van: als ik nu vrij pak, dan wordt vakantie X korter (of moet ik met de kerst werken).. Je bent dus altijd aan het schuiven. Dat is nu niet zo, als je vrij wilt zijn, dan pak je dat.. Ik hoef niet te schuiven, want ik pak gewoon meer vrij.
Dat gevoel is fijn vind ik.. Ik zat altijd al begin van het jaar mijn vakantie in te vullen en dan moet je daar het hele jaar aan houden. Dat heb ik nu niet meer.. Als ik even er tussenuit wil, dan pak ik dat gewoon
Ik heb voor mijzelf wel afgesproken nu terughoudender te zijn omdat buffer aanvullen mijn prio is (als starter). Zodra de schaapjes op het droge zijn, is er ruimte en ga ik ook minder uren maken
[ Voor 12% gewijzigd door ID-College op 02-12-2021 09:13 ]
Meestal plan/boek ik mijn vakantie van juli/augustus ergens in de periode feb-apr. In feb-apr heb ik meestal nog geen contract(verlenging) voor juli-augustus. Dus ik houd nergens rekening mee. Hooguit met annuleren omdat ik 3, 4 maanden zonder opdracht kan zitten rond die tijdErnemmer schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:04:
[...]
Echte vakantie weet je vaak wel 2 maanden van tevoren en plan je dan ook zo in.
En verder deel ik altijd mee dat ik er niet ben, uiteraard rekening houdende met werk, afspraken en drukte.
Dat is ook een voordeel, gewoon 15-20 dagen meer kunnen werken (en betaald krijgen) dan wat je in loondienst deed.ID-College schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:12:
Precies.. Het gaat erom dat als je denkt: volgende week pak ik een dagje minder of je voelt dat je behoefte hebt aan een weekje vrij ivm de drukte, dan kan je die pakken.
Hoe ik het nu zie is dat loondienst meer als een wurgcontract voeltErnemmer schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:36:
[...]
Dat is ook een voordeel, gewoon 15-20 dagen meer kunnen werken (en betaald krijgen) dan wat je in loondienst deed.
Committen aan geld en tijd waar niemand gelukkiger van wordt.. Ik hoor overal hetzelfde van collega's, maar toch is het nog de norm en gaat iedereen erin mee.. Best bijzonder, anno 2021 zou ik toch wel anders verwachten maargoed..
Het ligt er natuurlijk aan hoe groot de hoop met bullshit is ("Dat certificaat heb ik nog niet, maar doe het examen volgende week" kan nog net) maar als ik iemand betrap op een regelrechte leugen ("Ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met techniek X") dan is het gesprek klaar. Snel beleefd afronden voor de vorm en door naar de volgende kandidaat.miena21 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:33:
[...]
Aan jou als interviewer de taak tijdens een intake om de CV op zijn echte waarde te schatten. Je komt er snel genoeg achter of er bullshit in staat. Dan mag de geïnterviewde dit even uitleggen, maar staat hij natuurlijk met 1-0 achter -> dit is ook waarde en zegt iets over de kandidaat
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik zeg in de zomer gewoon "ik kom 6 weken niet", en kondig dat vroeg genoeg aan. Als ze daar een probleem mee hebben zeg ik de opdracht wel op, maar dat willen ze nooit. Contractueel zouden ze kunnen vragen dat ik vervanging stuur, maar dat is praktisch natuurlijk totaal onhandig ivm inwerktijden. En ook daar: als ze moeilijk doen zeg ik het contract op.wuppie007 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:01:
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik werk om te leven en niet om zoveel mogelijk uren te maken. Ik ken ZZP-ers die pijn in hun portemonnee krijgen als ze een dag vakantie opnemen om iets leuk met hun gezin te doen. Maar ook die juist ZZP zijn geworden vanwege onbeperkte vakantie mogelijkheden en rustig 2 weken op wintersport en een maand in de zomer weg zijn.Ernemmer schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:36:
[...]
Dat is ook een voordeel, gewoon 15-20 dagen meer kunnen werken (en betaald krijgen) dan wat je in loondienst deed.
Haha herkenbaar! En natuurlijk altijd gedoe bij de beoordelingsgesprekken.ID-College schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:41:
[...]
Hoe ik het nu zie is dat loondienst meer als een wurgcontract voelt![]()
Committen aan geld en tijd waar niemand gelukkiger van wordt.. Ik hoor overal hetzelfde van collega's, maar toch is het nog de norm en gaat iedereen erin mee.. Best bijzonder, anno 2021 zou ik toch wel anders verwachten maargoed..
Ik meld me hier ook, op het moment in gesprek over een eerste opdracht als zzp'er in de techniek. Het gaat om het optimaliseren van een sales proces binnen een technische organisatie. Opdrachtduur van vijf maanden. Qua timing komt het onhandig uit doordat de buffer straks vrijwel leeg is vanwege een renovatie van onze woning. Factoring is daar wel een mooie oplossing voor aan de andere kant.
Het continue gedoe met leidinggevenden over groeimogelijkheden, vrijheid in het werk en beloning is voor mij de reden om het zzp-schap te onderzoeken.
Dat is juist het leuke aan ZZP-en, je mag het helemaal zelf weten.jongetje schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:19:
[...]
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik werk om te leven en niet om zoveel mogelijk uren te maken. Ik ken ZZP-ers die pijn in hun portemonnee krijgen als ze een dag vakantie opnemen om iets leuk met hun gezin te doen. Maar ook die juist ZZP zijn geworden vanwege onbeperkte vakantie mogelijkheden en rustig 2 weken op wintersport en een maand in de zomer weg zijn.
En hoe het met mij zit? Ik werk ongeveer 1000-1200 uur per jaar.
Kleine context change tussendoor, zijn er succesverhalen van mensen die zijn gaan ZZP'en met ongeveer 3-4 jaar ervaring? Om het concreet te maken als Full-stack Developer of Cloud Engineer (Of om het nog globaler te trekken: Als developer).
Ik zag wel paar berichten voorbij komen waar men aan gedacht had om te gaan ZZP'en met relatief weinig werkervaring, maar heb nog geen vervolg daarop kunnen vinden.
Vacatures/Opdrachten op LinkedIn en Indeed vragen meestal 5+ jaar ervaring, dus dan lijkt de kans klein dat je als "medior" snel aan een opdracht kan komen als dit een harde eis is. Vaak matched het wel grotendeels met mijn eigen skillset, alleen die jaren ervaring is de killer...
Dit is uiteraard een vraag die ik stel omdat door dit topic en het werken met andere ZZP'ers me wel een beetje getriggered hebben om me hierin te verdiepen
Ik zag wel paar berichten voorbij komen waar men aan gedacht had om te gaan ZZP'en met relatief weinig werkervaring, maar heb nog geen vervolg daarop kunnen vinden.
Vacatures/Opdrachten op LinkedIn en Indeed vragen meestal 5+ jaar ervaring, dus dan lijkt de kans klein dat je als "medior" snel aan een opdracht kan komen als dit een harde eis is. Vaak matched het wel grotendeels met mijn eigen skillset, alleen die jaren ervaring is de killer...
Dit is uiteraard een vraag die ik stel omdat door dit topic en het werken met andere ZZP'ers me wel een beetje getriggered hebben om me hierin te verdiepen
Vraagje, wat zijn jullie ervaringen met screenings? En dan met name het aantal referenties wat ze tegenwoordig vragen. Ze worden wel steeds veeleisender heb ik het idee.
Ik heb nu een screening waarin ze 3 referenties van de afgelopen 5 jaar vragen, en het wordt even spannend of ik die bij elkaar kan sprokkelen. Heeft iemand al eens meegemaakt dat je daar niet aan kon voldoen? En hoe wordt daar mee omgegaan?
Ik heb nu een screening waarin ze 3 referenties van de afgelopen 5 jaar vragen, en het wordt even spannend of ik die bij elkaar kan sprokkelen. Heeft iemand al eens meegemaakt dat je daar niet aan kon voldoen? En hoe wordt daar mee omgegaan?
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ja ik ben het met 3 jaar werkervaring gaan doen. Vrij snel maar ik heb niet de indruk dat externen per se beter moeten zijn, je uurtarief (althans dat van mij) ligt ook wat lager dan seniors. Wel worden ze er sneller uit gegooid als je echt slecht bent, maar bij een normale prestatie is er niets aan de hand.stukongeluk schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:07:
Kleine context change tussendoor, zijn er succesverhalen van mensen die zijn gaan ZZP'en met ongeveer 3-4 jaar ervaring? Om het concreet te maken als Full-stack Developer of Cloud Engineer (Of om het nog globaler te trekken: Als developer).
Super vet! Had je veel moeite met het vinden van opdrachten? Iedereen om me heen zegt dat het vinden van opdrachten niet zo moeilijk is, maar meestal hoor ik dat wel van mensen met 10+ jaar ervaringValoso schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:24:
[...]
Ja ik ben het met 3 jaar werkervaring gaan doen. Vrij snel maar ik heb niet de indruk dat externen per se beter moeten zijn, je uurtarief (althans dat van mij) ligt ook wat lager dan seniors. Wel worden ze er sneller uit gegooid als je echt slecht bent, maar bij een normale prestatie is er niets aan de hand.
Net in mijn mail; Verkeerde data en interpretaties kleuren het debat over toekomst zzp’er (van HeadFirst).
Interessant stukje om te lezen, hopelijk snapt de polletiek dat ze met de onderkant iets moeten en niet met de bovenkant.
https://www.headfirst.nl/...ebat-over-toekomst-zzper/
/f/image/odgehmwhyNLRMsW1iok1UJbW.png?f=fotoalbum_large)
Infographic:
https://headfirst.group/w...-De-zzper-bestaat-wel.pdf
Hele rapport te downloaden hier: https://headfirst.group/rapport-de-zzper-bestaat-wel/
Interessant stukje om te lezen, hopelijk snapt de polletiek dat ze met de onderkant iets moeten en niet met de bovenkant.
https://www.headfirst.nl/...ebat-over-toekomst-zzper/
/f/image/odgehmwhyNLRMsW1iok1UJbW.png?f=fotoalbum_large)
Infographic:
https://headfirst.group/w...-De-zzper-bestaat-wel.pdf
Hele rapport te downloaden hier: https://headfirst.group/rapport-de-zzper-bestaat-wel/
Zelf ben ik inmiddels al een tijdje aan het speuren naar een andere opdracht alleen tot dusver nog niet met het enthousiasme wat ik zoek. Dit ondanks dat ik mijn huidige opdracht, waarover ik ook hier had gepost, met toenemende mate mijn exit als een verlossing zal zien. (nog dank voor jullie feedback/ervaringen!)
Merk hierbij toch al snel dat ik in mijn zoektocht bij elke opdracht op de portals geïrriteerd raak door het gebrek aan autonomie. Autonomie als in de broker die ertussenin zit en geen waarde toegevoegd en mij eigenlijk ziet als een gedetacheerde, of bijvoorbeeld het inefficiënte gefactureer met een extra onnodige schakel die uurtarief aftapt.
Het hele gevoel van ondernemerschap mis ik hierdoor en geeft mij wat loondienstvibes. Tuurlijk bij voorkeur een opdracht in je eigen netwerk zoeken, maar dan heb je vaak nog te maken met brokers.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? In hoeverre vinden jullie veel ZZP-ers niet verkapte gedetacheerden met iets meer vrijheid (en vergoeding)?
Merk hierbij toch al snel dat ik in mijn zoektocht bij elke opdracht op de portals geïrriteerd raak door het gebrek aan autonomie. Autonomie als in de broker die ertussenin zit en geen waarde toegevoegd en mij eigenlijk ziet als een gedetacheerde, of bijvoorbeeld het inefficiënte gefactureer met een extra onnodige schakel die uurtarief aftapt.
Het hele gevoel van ondernemerschap mis ik hierdoor en geeft mij wat loondienstvibes. Tuurlijk bij voorkeur een opdracht in je eigen netwerk zoeken, maar dan heb je vaak nog te maken met brokers.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? In hoeverre vinden jullie veel ZZP-ers niet verkapte gedetacheerden met iets meer vrijheid (en vergoeding)?
Als je goed werk heb geleverd en niet met hoop onzin ben weggegaan. Dan moet het niet moeilijk zijn om referenties te vinden.page404 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:18:
Vraagje, wat zijn jullie ervaringen met screenings? En dan met name het aantal referenties wat ze tegenwoordig vragen. Ze worden wel steeds veeleisender heb ik het idee.
Zelf geef ik vaak aan sorry maar ik heb 5 jaar geleden daar en daar gewerkt. Ik heb verder geen contact meer met de personen. Vind een referentie als je van je laatste opdrachtgever meer dan genoeg. Willen ze meer dat kan maar iemand die ik 5 jaar geleden voor het laatst heb gezien kan niet beoordelen of ik nu goed werk kan leveren.
Gewoon eerlijk zijn daarin.
Momenteel is er veel werk en weinig personeel, veel eisend worden zal niet heel erg helpen om de juiste candidaten bij elkaar te krijgen.
Ooit een intake gehad met HR persoon, kreeg de opmerking dat ik heel erg communicatief was voor ITer. Later bleek. Dat de twee jongens die er vast indienst waren. Niet met andere mensen om konden gaan. Ik moest dus de rapportages gaan doen aan het management want zij durfde geen vragen te stellen of tegen gas te geven waardoor de omgeving niet op orde kwam. Na half jaar mezelf er uit geautomatiseerd was toch niet zo veel werk als gedacht.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Theoretisch zou ik 4 referenties hebben.
Echter bij 1 is de eigenaar gestorven (rip bedrijfje), op 1 na laatste klant is failliet gegaan.
En van nr 4 heb ik al een hele tijd niks meer gehoord, zou me niks verwonderen als die door Covid over de kop is gegaan.
Echter bij 1 is de eigenaar gestorven (rip bedrijfje), op 1 na laatste klant is failliet gegaan.
En van nr 4 heb ik al een hele tijd niks meer gehoord, zou me niks verwonderen als die door Covid over de kop is gegaan.
Hahahaha, mooi geformuleerd, lekker tragisch...DR.V schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:06:
...met toenemende mate mijn exit als een verlossing zal zien. (nog dank voor jullie feedback/ervaringen!)
Ik weet niet in welke sector je zit, maar als zzp-er heb je toch een opdrachtgever nodig waar je met bepaalde middelen/budget/tijd een probleem (project) moet oplossen. Ik ben nu 14 jaar zzp-er, autonoom in hoe ik oplossingen implementeer, maar niets verhevends verder. Gewoon een "loonslaaf". Ik doe niets anders dan wanneer ik een werknemer in loondienst zou zijn (behalve hele dure macBooks kopen die ik nauwelijks gebruik)
You're either part of the solution or you're part of the problem
Wellicht wat offtopic, maar omdat dit topic vol met ondernemers zit stel ik hier mijn vraag toch 
Naast uurtje-factuurtje wil ik ook andere inkomsten genereren. Ik heb (als techneut) heel wat ervaring in de hostingbranche. Toen ik in ~2002-2005 een hostingbedrijf wilde starten heb ik dat niet gedaan omdat ik toen dacht dat de markt te verzadigd was, achteraf had ik het gewoon moeten doen
Nu heb ik de mogelijkheid om een (klein) hostingbedrijf over te nemen, zonder personeel. Echter heb ik geen idee wat gangbaar is om te betalen voor een bedrijfsovername.
Fictieve cijfers:
Omzet: € 50.000,-
EBITDA: € 31.000,-
Aantal klanten: 160
Netto winst is nagenoeg gelijk aan EBITDA.
Als ik er naar ga zoeken kom ik cijfers tegen dat er in de IT 4 tot 6x de EBITDA wordt betaald voor een overname. Dat vind ik veel te veel.
Hebben jullie ervaringen met overnames? Wat voor bedragen zijn normaal/gangbaar?
Naast uurtje-factuurtje wil ik ook andere inkomsten genereren. Ik heb (als techneut) heel wat ervaring in de hostingbranche. Toen ik in ~2002-2005 een hostingbedrijf wilde starten heb ik dat niet gedaan omdat ik toen dacht dat de markt te verzadigd was, achteraf had ik het gewoon moeten doen
Nu heb ik de mogelijkheid om een (klein) hostingbedrijf over te nemen, zonder personeel. Echter heb ik geen idee wat gangbaar is om te betalen voor een bedrijfsovername.
Fictieve cijfers:
Omzet: € 50.000,-
EBITDA: € 31.000,-
Aantal klanten: 160
Netto winst is nagenoeg gelijk aan EBITDA.
Als ik er naar ga zoeken kom ik cijfers tegen dat er in de IT 4 tot 6x de EBITDA wordt betaald voor een overname. Dat vind ik veel te veel.
Hebben jullie ervaringen met overnames? Wat voor bedragen zijn normaal/gangbaar?
EU DNS: 86.54.11.100
Mijn ervaring is anders. Als zzp'er dien je beter te zijn dan internen of gedetacheerden. Waarom zouden ze anders jou inhuren? Je kost meer dan een interne en hebt niet een grote organisatie achter de hand om op terug te vallen qua expertise of vervanging (tenminste zo ziet de klant het).Valoso schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:24:
[...]
Ja ik ben het met 3 jaar werkervaring gaan doen. Vrij snel maar ik heb niet de indruk dat externen per se beter moeten zijn, je uurtarief (althans dat van mij) ligt ook wat lager dan seniors. Wel worden ze er sneller uit gegooid als je echt slecht bent, maar bij een normale prestatie is er niets aan de hand.
Waarom vind je dat te hoog? 4 jaar zo doorrollen en je hebt je investering terug verdiend.
Weekjes plan ik van tevoren in en meld ik aan mijn team. Hierbij hou ik waar mogelijk rekening met plannen van anderen, vind ik wel zo vriendelijk. Dagjes neem ik op als ik de behoefte voel. Gebeurt niet heel vaak maar het komt voor. Dan meld ik gewoon dat ik er niet ben en dat is het dan.wuppie007 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:01:
Wat voor mij het grootste verschil is dat ik nu niet hoef te rekenen hoeveel vakantieuren ik nog over heb, of ik nog uren op een ander tijdstip in moet halen en dat soort gedoe. Als ik niet werk kost ik ze ook niets, precies zoals het zou moeten zijn. In loondienst waar ze dikke marges op mij pakten kwam ik er af met 25 vakantiedagen. Ik zit nu rond de 35 - 25 is echt niet genoeg met een gezin, vrienden en hobby's.
Met name op het gebied van vakantiedagen ervaar ik een enorm verschil met in loondienst zijn.
Tja
Daarmee geef je dus aan dat de verschillen marginaal zijn eigenlijk (zo zie ik het ook). Het idee van vrijheid, elke twee maanden wat anders, etc...Niets van dat alles (voor mij was de verlossing: geen terugkomdagen meer na hard werken voor een externe klant...). Grootste verschil is inkomen trouwens (maar dat ebt ook weg als je alles hebt afbetaald)MadEgg schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:52:
[...]
Met name op het gebied van vakantiedagen ervaar ik een enorm verschil met in loondienst zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door poehee op 02-12-2021 12:55 ]
You're either part of the solution or you're part of the problem
Het leek er even op dat de betreffende persoon ook nog steeds daar in dienst moest zijnTo_Tall schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:11:
[...]
Als je goed werk heb geleverd en niet met hoop onzin ben weggegaan. Dan moet het niet moeilijk zijn om referenties te vinden.
Eentje neemt sowieso de telefoon niet op (die werkte vorige keer ook al niet mee), eentje is mijn ex-werkgever waar ik liever geen verzoekjes indien (zie mijn ervaringen met hun verder terug in dit topic). Blijven er 3 over, waarvan 2 wel willen en ik eentje nog niet heb kunnen bereiken. Je snapt het, het lukt allemaal wel maar helemaal simpel is het ook nooit.
ik ga er maar vanuit dat ze uiteindelijk akkoord gaan met de voorwaarden die ik dan stel. Hoe moet je anders aan 3 referenties komen als je 1 of 2 langdurige opdrachten hebt gehad en/of de betreffende managers al weg zijn?Zelf geef ik vaak aan sorry maar ik heb 5 jaar geleden daar en daar gewerkt. Ik heb verder geen contact meer met de personen. Vind een referentie als je van je laatste opdrachtgever meer dan genoeg. Willen ze meer dat kan maar iemand die ik 5 jaar geleden voor het laatst heb gezien kan niet beoordelen of ik nu goed werk kan leveren.
Gewoon eerlijk zijn daarin.
Momenteel is er veel werk en weinig personeel, veel eisend worden zal niet heel erg helpen om de juiste candidaten bij elkaar te krijgen.
Zo gaat dat dus in de praktijk...hackerhater schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:35:
Theoretisch zou ik 4 referenties hebben.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Dat ontken ik ook niet. Voorheen werkte ik gedetacheerd. Dus als externe bij een klant. De relatie daar is niet veranderd - anders dan dat ik nu zelf mijn klanten moet zoeken. Kost niet echt veel moeite. Alleen is de rol van detacheringsbureau overgenomen door de broker / tussenpartij. Gelukkig snoept die een stuk minder van mijn tarief af en heeft geen inspraak op vakantiedagen, werktijden en dat soort zaken.poehee schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:54:
[...]
Daarmee geef je dus aan dat de verschillen marginaal zijn eigenlijk (zo zie ik het ook). Het idee van vrijheid, elke twee maanden wat anders, etc...Niets van dat alles (voor mij was de verlossing: geen terugkomdagen meer na hard werken voor een externe klant...). Grootste verschil is inkomen trouwens (maar dat ebt ook weg als je alles hebt afbetaald)
Daarnaast doe ik nog andere kleinere klussen, en na het nodig gezeur had ik bij de detacheerder ontheffing van de non-compete clausule om dat te mogen blijven doen. Dus daar is weinig veranderd, behalve dan dat ze het daar maar raar en onhandig vonden dat ik dat wilde doen.
[ Voor 3% gewijzigd door MadEgg op 02-12-2021 13:00 ]
Tja
Grootste verschil met een zelfstandige vs een intern persoon, is dat de zelfstandige een "can-do" mentaliteit heeft en de interne vaak een "ho-verandering-is-eng".
Bedrijfswaardebepaling is ontzettend lastig. De 4-6x EBITDA is de grootste mythe die er is op het internet. Je kunt namelijk niet alleen van de EBITDA uitgaan.c-nan schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:50:
Belangrijk is in ieder geval wat op de balans staat
- assets (zoals eigen servers - afschrijving)
- schulden (leningen, achterlopende crediteuren etc)
Daarnaast, wat speelt er verder. Zijn er bijv potentiële rechtzaken/aansprakelijkheden die kunnen spelen.
Hoeveel omzet leveren de 16 grootste klanten? Welk risico loop je als de grootste klanten weglopen?
Moet er binnenkort flink geïnvesteerd worden?
Wat is de reden dat de klanten bij het bedrijf zitten? Goede service of kenden ze de eigenaar persoonlijk goed? Wat is het risico dat klanten weggaan bij een bedrijfsovername?
Hoeveel tijd stopt de oude eigenaar in de overdracht? Voor welke periode?
Wat zijn de marktontwikkelingen? Is dit een cashcow voor de komende 10 jaar, of riskeer je dat je over 2 jaar niet langer relevant bent?
Stel nu, dat je vanaf nul dit bedrijf zou gaan opbouwen. Hoeveel geld moet je er dan zelf insteken voordat je een gelijkwaardige omzet/winst hebt?
4 jaar is een lange tijd in een hoog-competetieve markt.Stefangrp schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:52:
Waarom vind je dat te hoog? 4 jaar zo doorrollen en je hebt je investering terug verdiend.
Ze vragen ook HBO opleidingen voor mbo functies... Vragen staat vrij natuurlijk. Ik had ook minder dan 5 jaar ervaring, maar zeker in deze tijd via een broker kan je ervaring op doen voor zeg 60 exbtw per uur. Binnen een paar jaar kan je naar 75+stukongeluk schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:07:
@c-nan Krijg je ook het personeel erbij die voor continuiteit zorgen? Of was het een eenmans operatie, en mag jij nu als enige het werk gaan overnemen?
Ik heb een onderneming die >100k winst draait, maar geen drol gaat daar ook maar een euro voor betalen omdat ik zelf het bedrijf ben. Als ik niks meer doe komt er ook geen omzet meer binnen.
Ik heb een onderneming die >100k winst draait, maar geen drol gaat daar ook maar een euro voor betalen omdat ik zelf het bedrijf ben. Als ik niks meer doe komt er ook geen omzet meer binnen.
Goede post, dankjewel!Skyaero schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:29:
[...]
Bedrijfswaardebepaling is ontzettend lastig. De 4-6x EBITDA is de grootste mythe die er is op het internet. Je kunt namelijk niet alleen van de EBITDA uitgaan.
Belangrijk is in ieder geval wat op de balans staat
- assets (zoals eigen servers - afschrijving)
- schulden (leningen, achterlopende crediteuren etc)
Daarnaast, wat speelt er verder. Zijn er bijv potentiële rechtzaken/aansprakelijkheden die kunnen spelen.
Hoeveel omzet leveren de 16 grootste klanten? Welk risico loop je als de grootste klanten weglopen?
Moet er binnenkort flink geïnvesteerd worden?
Wat is de reden dat de klanten bij het bedrijf zitten? Goede service of kenden ze de eigenaar persoonlijk goed? Wat is het risico dat klanten weggaan bij een bedrijfsovername?
Hoeveel tijd stopt de oude eigenaar in de overdracht? Voor welke periode?
Wat zijn de marktontwikkelingen? Is dit een cashcow voor de komende 10 jaar, of riskeer je dat je over 2 jaar niet langer relevant bent?
Stel nu, dat je vanaf nul dit bedrijf zou gaan opbouwen. Hoeveel geld moet je er dan zelf insteken voordat je een gelijkwaardige omzet/winst hebt?
Enige assets zijn de klanten, alles draait in de cloud, er is geen apparatuur. Alles is maandelijks opzegbaar. Verder ook geen schulden/leningen.
Zonder te investeren in groei kost het de huidige eigenaar 1 dag in de week om het draaiende te houden. Enige wat mij zorgen baart is dat grotendeels van de klanten bij hem zit omdat ze hem kennen, zijn allemaal lokale klanten/ondernemers bij hem in de buurt. Wat doet dat met een overname?
Daarnaast zijn de marktontwikkelingen voor de hostingbranche niet echt positief te noemen.
@c-nan
Controleer de cijfers wel heel goed en controleer ook of de klanten wel betalen.
Beetje zonde van je geld als je een kat-in-de-zak koopt.
Controleer de cijfers wel heel goed en controleer ook of de klanten wel betalen.
Beetje zonde van je geld als je een kat-in-de-zak koopt.
Er is geen personeel. hij doet het allemaal in zijn eentje. Mijn huidige onderneming draait ook >100k winst, maar dat is dus "uurtje-factuurtje" wat ik nu doe. Naast "uurtje-factuurtje" wil ik dus ook inkomsten uit iets anders hebben, in dit geval dus een hostingbedrijf.pirke schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:48:
@c-nan Krijg je ook het personeel erbij die voor continuiteit zorgen? Of was het een eenmans operatie, en mag jij nu als enige het werk gaan overnemen?
Mijn ervaring met hosten van klanten is niet positief.
Telkens gedoe over rekeningen die dan te laat betaald worden, buiten kantooruren voor storingen gebeld worden, etc.
Als ik de klok terug kon draaien had ik het nooit gedaan.
Vooral met klanten die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.
Telkens gedoe over rekeningen die dan te laat betaald worden, buiten kantooruren voor storingen gebeld worden, etc.
Als ik de klok terug kon draaien had ik het nooit gedaan.
Vooral met klanten die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.
[ Voor 14% gewijzigd door hackerhater op 02-12-2021 13:58 ]
Niet helemaal mee eens. 8 van de 10 bedrijven waar ik zowel gedetacheerd ben via werkgever als zelf. Zijn toch ter ondersteuning van de vaste medewerkers.Isildir schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:52:
[...]
Mijn ervaring is anders. Als zzp'er dien je beter te zijn dan internen of gedetacheerden. Waarom zouden ze anders jou inhuren? Je kost meer dan een interne en hebt niet een grote organisatie achter de hand om op terug te vallen qua expertise of vervanging (tenminste zo ziet de klant het).
Opdrachtgever heeft tijdelijk mankracht nodig door ziekte. Wil extra personeel dus wil door detacheer opdracht nieuwe werknemer versieren. Hoog verloop in personeel komt ook voor.
Hebben door een project voor X tijd gewoon extra personeel nodig om werkload beter te verdelen. Of er is gewoon extra werk bij gekomen door ontwikkelingen binnen het bedrijf voor een bepaalde tijd.
Het is echt niet zo dat ze een expert nodig hebben maar wel iemand die gelijk of misschien iets meer ervaring heeft.
Als hij het werk nu in zijn eentje doet, dan is hij het bedrijf. Leuk dat er assets zijn, maar die heb ik ook op m'n balans staan. Leuk dat ie klanten heeft, maar ik lees dat de meesten klant zijn omdat ze hem persoonlijk kennen. Wat houdt hem tegen om een nieuwe hosting op te zetten waar de klanten dan naartoe overstappen?c-nan schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:51:
[...]
Er is geen personeel. hij doet het allemaal in zijn eentje. Mijn huidige onderneming draait ook >100k winst, maar dat is dus "uurtje-factuurtje" wat ik nu doe. Naast "uurtje-factuurtje" wil ik dus ook inkomsten uit iets anders hebben, in dit geval dus een hostingbedrijf.
Ik zou er persoonlijk geen geld in steken, zeker als het meer werk is dan een uurtje per week en je 24/7 paraat moet staan. Dan is 30k een slechte beloning imho.
Check! Goed om te horen dat andere mensen ook met minder dan 5 jaar ervaring het ZZP'er schap goed hebben ervaren, neemt mijn twijfels iets meer weg. Mijn huidige werkgever heeft me nu voor hogere tarieven weten weg te zetten, dus ben benieuwd als ik het avontuur eventueel ga startenwuppie007 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:46:
[...]
Ze vragen ook HBO opleidingen voor mbo functies... Vragen staat vrij natuurlijk. Ik had ook minder dan 5 jaar ervaring, maar zeker in deze tijd via een broker kan je ervaring op doen voor zeg 60 exbtw per uur. Binnen een paar jaar kan je naar 75+
Je kan de vraag ook omdraaien: waarom zou ik geen zzper wordenstukongeluk schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:15:
[...]
Check! Goed om te horen dat andere mensen ook met minder dan 5 jaar ervaring het ZZP'er schap goed hebben ervaren, neemt mijn twijfels iets meer weg. Mijn huidige werkgever heeft me nu voor hogere tarieven weten weg te zetten, dus ben benieuwd als ik het avontuur eventueel ga starten
@stukongeluk
Ik ga volgend jaar freelancen! Na veel gelezen te hebben hier de knoop doorgehakt en een eerste opdracht gescoord.
5 jaar ervaring.
Ik ga volgend jaar freelancen! Na veel gelezen te hebben hier de knoop doorgehakt en een eerste opdracht gescoord.
5 jaar ervaring.
In de uitgangssituatie heb je gelijk, de werkgever zoekt extra personeel om de workload te verdelen.To_Tall schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:02:
[...]
Niet helemaal mee eens. 8 van de 10 bedrijven waar ik zowel gedetacheerd ben via werkgever als zelf. Zijn toch ter ondersteuning van de vaste medewerkers.
Opdrachtgever heeft tijdelijk mankracht nodig door ziekte. Wil extra personeel dus wil door detacheer opdracht nieuwe werknemer versieren. Hoog verloop in personeel komt ook voor.
Hebben door een project voor X tijd gewoon extra personeel nodig om werkload beter te verdelen. Of er is gewoon extra werk bij gekomen door ontwikkelingen binnen het bedrijf voor een bepaalde tijd.
Het is echt niet zo dat ze een expert nodig hebben maar wel iemand die gelijk of misschien iets meer ervaring heeft.
De crux zit hem in: a.) wat is je tarief? + b.) hoe lang mag je blijven c.q. hoeveel verlengingen krijg je aangeboden.
Zelf zie ik veel zzp'ers die ik middelmatig vind snel weer bij klanten verdwijnen (dit geldt ook voor andere externen). Dat is natuurlijk prima als je snel een andere opdracht kunt vinden maar voor mij persoonlijk is een hoger tarief + langdurige opdrachten (inkomens zekerheid) belangrijker. En om op die twee aspecten te kunnen scoren moet je gewoon een slag beter zijn dan de rest. Overigens heeft "beter zijn" zeker niet alleen met inhoudelijkheid te maken. Wat net al werd gezegd vond ik ook mooi; het heeft ook met een "can do" mentaliteit te maken. Maar naast de mentaliteit moet je het ook kunnen realiseren. Ook onder moeilijke omstandigheden.
Afijn, dit zijn mijn 2 cts en mijn persoonlijke mening, het kan natuurlijk voor ieder weer anders zijn.
.c-nan schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:49:
[...]
Enige assets zijn de klanten, alles draait in de cloud, er is geen apparatuur. Alles is maandelijks opzegbaar. Verder ook geen schulden/leningen.
Goed, stel dat je morgen alles laat vallen en een hostingsbedrijf opstart. Je spendeert een maand aan de techniek in de cloud en de overige 11 maanden (fulltime) aan acquisitie van lokale ondernemers. Heb je dan 160 klanten die gemiddeld 320 euro per jaar (= 26 euro per maand) betalen voor hosting?
Dan heb je een eigen jaaromzet (100+k) gebruikt om dit op te zetten, dat is 3x de EBITDA.
Daarbij ben ik van mening dat als je 11 maanden fulltime klanten gaat werven voor 26 euro per maand, je na de 11 maanden er minimaal 500 zou moeten hebben. Anders zijn je acquisitiekosten per klant gewoon veel te hoog.
Want vergeet niet, 11 maanden 160 klantne betekent 11 uur per klant aan aquisitietijd. Bij een tarief van 80 euro kost dat je 880 euro. Het kost bijna 3 jaar om die aquisitekosten terug te verdienen. Is dus de volgende vraag, wat is de rententie van klanten.
50 weken x 8 uur x 80 euro per uur = 32000 euro. Oftewel de winst is net zo veel als uurtje-factuurje. Daar is weinig passieve inkomen aan.Zonder te investeren in groei kost het de huidige eigenaar 1 dag in de week om het draaiende te houden.
Kom je weer terug over de vraag van rententie.Enige wat mij zorgen baart is dat grotendeels van de klanten bij hem zit omdat ze hem kennen, zijn allemaal lokale klanten/ondernemers bij hem in de buurt. Wat doet dat met een overname?
Pak ik duimregels (en die liggen niet vast) uit de SaaS wereld, dan zouden de aquisitiekosten eigenlijk niet meer dan 4 maanden omzet mogen bedragen. Praat je in dit geval over 4 x 26 = 100 euro per klant.
De waarde van de klanten zou dan 100 * 160 = 16.000 euro zijn, oftewel 0,5 x EBITDA. Verder zal er weinig goodwill zijn, tenzij de eigenaar een prachtig systeem heeft ontworpen in de cloud (en gedocumenteerd), dat bijvoorbeeld interessant is voor opschaling. Dan zijn de 160 klanten voor jou een 'referentie' om nieuwe klanten te werven ("al 5 jaar lang bijna 200 tevreden klanten")
Persoonlijk zou ik het bedrijf helemaal niet willen hebben, maar als je mij forceert om te kopen, zou ik er niet meer dan 20k voor over hebben. Op die manier kan ik risico voldoende mitigeren, draai ik binnen een jaar quite en kan ik de boel daarna opblazen.
20k is nog steeds te veel hoor, als je niet werkt komt er binnen afzienbare tijd ook niks meer binnen, en de waarde van 160 klanten is een stuk minder dan 20k. Aangezien je een dag in de week aan het besteden bent om het geheel draaiende te houden met daarbij 7 dagen standby dienst voor 30k winst per jaar zou ik zeggen dat de echte waarde van het bedrijf richting 0 gaat.
Pas als je het werk 100% kan uitbesteden (onderhoud, standby dienst en nieuwe acquisitie) en er dan elk jaar nog iets overblijft vd winst, dan pas kun je echt over waarde spreken. Dat is hier totaal niet het geval. Nu is het vooral bezigheidstherapie met "flexibele werktijden". Even een maandje op vakantie zit er in ieder geval niet meer in.
Pas als je het werk 100% kan uitbesteden (onderhoud, standby dienst en nieuwe acquisitie) en er dan elk jaar nog iets overblijft vd winst, dan pas kun je echt over waarde spreken. Dat is hier totaal niet het geval. Nu is het vooral bezigheidstherapie met "flexibele werktijden". Even een maandje op vakantie zit er in ieder geval niet meer in.
@c-nan waar je goed over na moet denken is of je altijd bereikbaar wil zijn. Het grote voordeel van uurtje-factuurtje is dat je om 1700 uur naar huis kan gaan, en pas de volgende ochtend je laptop weer open hoeft te klappen.
Ga je de hosting kant op, dan moet je in 1 keer 24/7 bereikbaar zijn voor storingen, en ook verwachten klanten dat ze je continue kunnen lastig vallen (edit: en je kleinste klanten betalen 't slechtst). Dat is dan ook weer lastig te combineren met klussen waar je op locatie zit.
Wil je ook weer verder groeien, of wil je 't dan bij deze ene acquisitie houden? Een punt wat ik vaak zie is dat de wat serieuzere mkb'ers zich ook druk maken over dingen als een bus-factor. Wat gebeurt er met hun webshop als jij onder die bus belandt die jou geen voorrang verleende?
Ga je de hosting kant op, dan moet je in 1 keer 24/7 bereikbaar zijn voor storingen, en ook verwachten klanten dat ze je continue kunnen lastig vallen (edit: en je kleinste klanten betalen 't slechtst). Dat is dan ook weer lastig te combineren met klussen waar je op locatie zit.
Wil je ook weer verder groeien, of wil je 't dan bij deze ene acquisitie houden? Een punt wat ik vaak zie is dat de wat serieuzere mkb'ers zich ook druk maken over dingen als een bus-factor. Wat gebeurt er met hun webshop als jij onder die bus belandt die jou geen voorrang verleende?
[ Voor 3% gewijzigd door Freeaqingme op 02-12-2021 16:40 ]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
@c-nan romantiseer je het niet een beetje?
Daarnaast klinkt het wel leuk om iets naast je uurtje-factuurtje te doen, en passief inkomen is ook nogal een buzzword. Maar in onze branche hangt aan die uurtje-factuurtje uren een behoorlijk stevig prijskaartje. Het is niet zo dat je tijd maar weinig waard is. Het stukje dat de influencers vaak vergeten is dat de tijdsinvestering om tot dat opgehemelde passieve inkomen te komen ook veel waard kan zijn. Het uitgangspunt is voor veel van hun gewoon anders.
Daarnaast klinkt het wel leuk om iets naast je uurtje-factuurtje te doen, en passief inkomen is ook nogal een buzzword. Maar in onze branche hangt aan die uurtje-factuurtje uren een behoorlijk stevig prijskaartje. Het is niet zo dat je tijd maar weinig waard is. Het stukje dat de influencers vaak vergeten is dat de tijdsinvestering om tot dat opgehemelde passieve inkomen te komen ook veel waard kan zijn. Het uitgangspunt is voor veel van hun gewoon anders.
[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 02-12-2021 16:51 ]
Ik ben onder de indruk van de posts, dank voor de kritische blik allen.
@Yucon ik heb het nergens gehad over passieve inkomen. Ik zei enkel het volgende:
Je hebt het zelf in de hand of je je lastig laat vallen. Tussen bepaalde tijden wordt de telefoon gewoon niet doorgeschakeld en krijgen ze een bandje te horen dat de helpdesk momenteel gesloten is
@Skyaero Dank alweer voor je uitgebreide reactie en berekening.
Dit zet mij goed aan het denken
@Yucon ik heb het nergens gehad over passieve inkomen. Ik zei enkel het volgende:
@Freeaqingme bedoeling is wel om te groeien, mocht het over bijvoorbeeld 5 jaar zo groot worden dat ik er goed van kan leven dan zou ik zelfs overwegen om te stoppen met uurtje-factuurtje.Naast uurtje-factuurtje wil ik ook andere inkomsten genereren.
Je hebt het zelf in de hand of je je lastig laat vallen. Tussen bepaalde tijden wordt de telefoon gewoon niet doorgeschakeld en krijgen ze een bandje te horen dat de helpdesk momenteel gesloten is
@Skyaero Dank alweer voor je uitgebreide reactie en berekening.
Dit zet mij goed aan het denken
Ik ben continue bezig om bedrijven weg te migreren van 'gewone' hosting naar clubs als AWS en Google Cloud. Je moet 't verder zelf weten hoor; maar hoe de *piep* ga je competen met OF AWS, of low-cost clubs zoals Hetzner?c-nan schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:50:
Wie is je target audience? Grote bedrijven? Kleine? Beiden gaan naar 'de cloud' en dan heb ik het niet over gewoon een VPSje.
https://niels.nu
Dit gaat om shared webhosting en zover ik weet kan je dat niet krijgen bij een AWS of GCP. Jij hebt het wellicht over enterprise omgevingen. Dit zijn meer lokale kleinere bedrijven, zeg maar de bakker om de hoek. Zie jij hen verhuizen naar een AWS/GCP/Azure?Hydra schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:30:
[...]
Ik ben continue bezig om bedrijven weg te migreren van 'gewone' hosting naar clubs als AWS en Google Cloud. Je moet 't verder zelf weten hoor; maar hoe de *piep* ga je competen met OF AWS, of low-cost clubs zoals Hetzner?
Wie is je target audience? Grote bedrijven? Kleine? Beiden gaan naar 'de cloud' en dan heb ik het niet over gewoon een VPSje.
Zeker, mijn site draait nu ook voor 50 cent per maand bij AWS. Kun jij het goedkoper aanbieden?c-nan schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:56:
[...]
Dit gaat om shared webhosting en zover ik weet kan je dat niet krijgen bij een AWS of GCP. Jij hebt het wellicht over enterprise omgevingen. Dit zijn meer lokale kleinere bedrijven, zeg maar de bakker om de hoek. Zie jij hen verhuizen naar een AWS/GCP/Azure?
Ben jij een bakker?Remcoder schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:06:
[...]
Zeker, mijn site draait nu ook voor 50 cent per maand bij AWS. Kun jij het goedkoper aanbieden?
Ik zou me niet druk maken over bakkers om de hoek die naar AWS gaan. Wel is het lastig om zo veel volume te draaien als de Hetzners van deze wereld, waardoor je kosten hoger liggen. Dan moet je 'dus' op zoek naar een USP die die spreekwoordelijke bakker om de hoek aanspreekt en wat niet de prijs is.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Dat zal die zelf niet doen maar waarom help je hem er niet mee en slijt je een onderhoudscontract?c-nan schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:56:
[...]
Dit gaat om shared webhosting en zover ik weet kan je dat niet krijgen bij een AWS of GCP. Jij hebt het wellicht over enterprise omgevingen. Dit zijn meer lokale kleinere bedrijven, zeg maar de bakker om de hoek. Zie jij hen verhuizen naar een AWS/GCP/Azure?
Zelf zit ik in InfoSec en jij brengt het ook mooi met "hele dure MacBooks kopen".poehee schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:49:
[...]
Hahahaha, mooi geformuleerd, lekker tragisch...
Ik weet niet in welke sector je zit, maar als zzp-er heb je toch een opdrachtgever nodig waar je met bepaalde middelen/budget/tijd een probleem (project) moet oplossen. Ik ben nu 14 jaar zzp-er, autonoom in hoe ik oplossingen implementeer, maar niets verhevends verder. Gewoon een "loonslaaf". Ik doe niets anders dan wanneer ik een werknemer in loondienst zou zijn (behalve hele dure macBooks kopen die ik nauwelijks gebruik)
14 jaar is wel een hele flinke tijd. Heb je dan nooit de behoefte gehad naar meer ondernemen en groei?
Absoluut. Heel veel aanbieders hosten ook voor MKB op AWS e.d.c-nan schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:56:
Dat zijn alle kosten voor je site? Domainname, hosting, etc?Remcoder schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:06:
[...]
Zeker, mijn site draait nu ook voor 50 cent per maand bij AWS. Kun jij het goedkoper aanbieden?
Sometimes you need to plan for coincidence
Alles behalve de domeinnaam.Hmmbob schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:41:
[...]
Dat zijn alle kosten voor je site? Domainname, hosting, etc?
De domeinnaam staat nog bij een andere partij (een overblijfsel uit het verleden), aangezien die binnenkort verlengd moet worden ga ik die ook verhuizen naar Amazon. Dat kost dan nog eens 10 dollar per jaar extra.
Hmmbob schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:41:
[...]
Dat zijn alle kosten voor je site? Domainname, hosting, etc?
Prijzen van dynamic hosting kan ik niet vinden. Ik weet überhaupt niet of ze dat aanbieden.Host a Static Website
The total cost of hosting your personal website on AWS will vary depending on your usage. Typically, it will cost $1-3/month if you are outside the AWS Free Tier limits. If you are eligible for AWS Free Tier and within the limits, hosting your personal website will cost around $0.50/month. To see a breakdown of the services used and their associated costs, see Services Used and Costs.
[ Voor 3% gewijzigd door c-nan op 03-12-2021 09:11 ]
Static websites kun je zelfs nog wel onder de € 0,50 hosten, in azure kan het bijvoorbeeld gewoon op een storage account voor €0.0176 per GB storage ( AWS en Google zal vast vergelijkbaar zijn ). Maar er zijn ook opties als github pages die gewoon gratis zijn. Als je er iets van compute achter nodig hebt wordt het al wat lastiger, maar ook dat is vrij goedkoop tot gratis te regelen als je niet echt eisen hebt.
[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 03-12-2021 09:14 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
M'n pa host z'n websites ook bij de lokale computerboer voor exorbitante bedragen, want dan "weet hij in ieder geval waar het staat".
Dat is hier denk ik de doelgroep, en daar zijn er best veel van.
Precies. Ik host ook een aantal websites voor €100 per jaar. Ik heb hier de hostingactiviteiten van een bevriende ZZP'er "gratis" overgenomen en er een flinke korting op gedaan, ze betaalden hem €150 per jaar. Ik vond dit al veel te veel, maar de klanten zijn zeer dankbaar.Bulder schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:17:
M'n pa host z'n websites ook bij de lokale computerboer voor exorbitante bedragen, want dan "weet hij in ieder geval waar het staat".
Op zich prachtig, draait al jaren en heb er zo goed als geen omkijken naar. Het is maar een handjevol klanten maar toch weer een paar duizend per jaar extra als vergoeding voor mijn bijna-hobby-matige fysieke server in een datacentrum.
Tja
Tuurlijk moet je specifieke competenties hebben, in tijden van voldoende aanbod kwa personeel zullen de opdrachten eerder gaan naar kandidaten die meer kennis en ervaring hebben. Dan iemand die net over de gevraagde competenties zit. Vaak zit er ook een management strategie achter. Externe die andere inzichten hebben door ervaringen die ze buiten het bedrijf hebben opgedaan. Maar ook dat betekend niet dat de externe veel beter moet zijn dan de interne collega's. en het meten wie is beter is zeer lastig wat is beter zijn dan?Isildir schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:21:
[...]
In de uitgangssituatie heb je gelijk, de werkgever zoekt extra personeel om de workload te verdelen.
De crux zit hem in: a.) wat is je tarief? + b.) hoe lang mag je blijven c.q. hoeveel verlengingen krijg je aangeboden.
Zelf zie ik veel zzp'ers die ik middelmatig vind snel weer bij klanten verdwijnen (dit geldt ook voor andere externen). Dat is natuurlijk prima als je snel een andere opdracht kunt vinden maar voor mij persoonlijk is een hoger tarief + langdurige opdrachten (inkomens zekerheid) belangrijker. En om op die twee aspecten te kunnen scoren moet je gewoon een slag beter zijn dan de rest. Overigens heeft "beter zijn" zeker niet alleen met inhoudelijkheid te maken. Wat net al werd gezegd vond ik ook mooi; het heeft ook met een "can do" mentaliteit te maken. Maar naast de mentaliteit moet je het ook kunnen realiseren. Ook onder moeilijke omstandigheden.
Afijn, dit zijn mijn 2 cts en mijn persoonlijke mening, het kan natuurlijk voor ieder weer anders zijn.
Ik zit nu ook op een opdracht omdat ik kennis heb die binnen het team nog niet aanwezig was.
Maar op andere vlakken zullen andere collega's meer kennis en ervaring hebben dan ik.
Maar het kan ook de andere kant op werken. Zoals je aangeeft can do mentaliteit, team leden werken al jaren op een specifieke manier. Op deze manier extrene aan trekken kan een impuls geven van heej zo kan het ook. Al zijn er in het begin veel strubbelingen geweest. Om veilig in de huidige kaders te blijven, veranderingen zijn eng.
Ik weet in iedergeval dat zowel nu als ZZP als toen in loondienst detacheer werk deed. Er eigenlijk geen verschil is behalve je eigen risico en salaris.
Ik dacht even, wow, dat is goedkoop. Maar toen bedacht ik dat die van mij bij netlify staat voor niets. Voor domeinen betaal ik ook vrij weinig, maar ondertussen heb ik wel een verzameling dusty domains.Remcoder schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:06:
[...]
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Die van mij draait gratis op gitlab pages. Enige kosten zijn de TransIP kosten per jaar.Remcoder schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:06:
[...]
Ik had verteld tegen iedereen die het wilde weten dat ik zzper wilde worden, en ben op een gegeven moment benaderd door een oud-collega. Dus ik kon vrij makkelijk vanuit loondienst naar zzp en dat is ook de opdracht waar ik nu nog op zit (13 maanden) dus in die zin heb ik weinig ervaring met het vinden van opdrachten als zzper.stukongeluk schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:34:
[...]
Super vet! Had je veel moeite met het vinden van opdrachten? Iedereen om me heen zegt dat het vinden van opdrachten niet zo moeilijk is, maar meestal hoor ik dat wel van mensen met 10+ jaar ervaring
Begrijp ik, maar dit aanbod is bijvoorbeeld 38 vrije dagen en ik denk niet dat er veel zzpers meer dan dat vrij hebben. Plus je zou natuurlijk iedere 1 a 2 jaar gewoon van werkgever kunnen wisselen.Mozart schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:22:
[...]
Geld is belangrijk maar voor mij niet de reden dat ik zzp-er ben geworden. Ik wil zelf mijn klussen kiezen en geen gezeur over vrije dagen meer. De vrijheid is voor mij belangrijker…
Wat wel aantrekkelijk is aan zzp is minder van die verplichte nummers als functioneringsgesprekken/POP/etc. En fiscaal is het erg gunstig.
Ik zit op 45 dagen voor dit jaar met ~1700uur facturabel.Valoso schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:00:
Begrijp ik, maar dit aanbod is bijvoorbeeld 38 vrije dagen en ik denk niet dat er veel zzpers meer dan dat vrij hebben.
Ik zit op 60 a 70 vrije dagen, en dat is nog exclusief de vaste vrije vrijdagValoso schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:00:
[...]
Begrijp ik, maar dit aanbod is bijvoorbeeld 38 vrije dagen en ik denk niet dat er veel zzpers meer dan dat vrij hebben.
Hier ook per ongeluk (een project startte later dan gepland) een zomervakantie gehad van 2 maanden oftewel 40 werkdagen. Dat kwam wel goed uit eigenlijk, zo kon ik een beetje opladen. In totaal zal ik dus ook 60+ vakantiedagen hebben dit jaar. Jaaromzet zit desondanks ruim boven mijn ondergrens target (van 80k).
Ik ben nu 4 maanden bezig, moet toegeven dat ik de eerste dag nog op moet nemen. Niet eens bewust, de tijd vloog gewoon voorbij! 
In januari een weekje gepland, maar ik mag wel iets meer vrij gaan nemen voortaan vind ik zelf.
In januari een weekje gepland, maar ik mag wel iets meer vrij gaan nemen voortaan vind ik zelf.
Dat uurtarieven ook omhoog gaanValoso schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:02:
Wat zijn jullie ervaringen?
Er valt sowieso beter te eisen is mijn ervaring. Goede tarieven, minder uren dan gevraagd, later starten. Wordt allemaal makkelijker geaccepteerd
Maar er kunnen ook weer andere tijden komen. Kan zo ineens omslaan. En zo bewegen we mee op de marktwerkingStefangrp schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:25:
Er valt sowieso beter te eisen is mijn ervaring. Goede tarieven, minder uren dan gevraagd, later starten. Wordt allemaal makkelijker geaccepteerd
Ja ik zou zelfde keuze maken, want ik vind sowieso dat ik na 2-3 jaar mijzelf begin te vervelen (bij elk bedrijf). Dus tot nu toe bevalt ZZP mij goed.Valoso schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:05:
[...]
Oke dat begrijp ik goed, verschil tussen uurtarief en salaris is dan wel erg groot. Als ze 30% bovenop je salaris gedaan hadden, zou je dan dezelfde keuze gemaakt hebben?
[ Voor 3% gewijzigd door DeveloperNL op 03-12-2021 22:42 ]
Ik zit momenteel op 1495 uur. Dat gaat de komende weken oplopen tot ~1625 (op 31/12).
2020 had ik afgesloten met 1900 uur
2020 had ik afgesloten met 1900 uur
1600 uur hier.. dat gaat kruipen richting de 1700 maar dan kap ik ermee.. veel meer dan gepland achteraf.. volgend jaar ff dimmen en wat meer relaxen!
Ik ben nog niet zo lang bezig dus kan alleen inschatten waar ik op jaarbasis op uit kom. Q4 zal ongeveer 380 uur zijn en dat is inclusief 2 weken vakantie met kerst. Dat is op zich best een redelijk uitgangspunt om te nemen voor de rest van het jaar. Dan kom ik op ongeveer 1500 productieve uren uit en dat vertelt mij vooral dat ik ruimte heb om meer vakantie te nemen of minder uren per week te werken.
Voordat ik begon heb ik de rekensommen gemaakt wat ik ongeveer aan productieve uren nodig heb om beter af te zijn dan in loondienst en dat zat zo rond de 1050 uur. Iets hoger zou fijn zijn om inclusief niet productieve uren aan het urencriterium te komen vanaf volgend jaar.
Voordat ik begon heb ik de rekensommen gemaakt wat ik ongeveer aan productieve uren nodig heb om beter af te zijn dan in loondienst en dat zat zo rond de 1050 uur. Iets hoger zou fijn zijn om inclusief niet productieve uren aan het urencriterium te komen vanaf volgend jaar.
[ Voor 8% gewijzigd door Afas op 04-12-2021 13:19 ]
Haha, bizar dat ik in vergelijking met loondienst weinig werk maar hier alsnog hoog uitval - de teller staat nu op 1700 gefactureerde uren en gaat nog wel stijgen naar rond de 1800 gefactureerde uren dit jaar. Netjes 7 weken vakantie, voor mij prima zo.
Tja
Ik kom dit jaar net onder de 1600 uur facturabel uit. Ietsje meer als vorig jaar. Staat tegenover geen reisuren etc. In 2019 nnet over de urencriterium grens gegaan, toen vond ik het wel mooi voor dat jaar 
Loondienst wel jaren gehad van 1900 factural. Nooit meer denk ik....
Loondienst wel jaren gehad van 1900 factural. Nooit meer denk ik....
O is het weer die tijd van het jaar? Ik ga even rekenen 😅…. 2290 uur (inclusief prognoses december). Nouja minder dan vorig jaar 😅
[ Voor 12% gewijzigd door Tylen op 04-12-2021 15:12 ]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik kom dit jaar uit op zo'n 1810 factureerbare uren. Over het jaar heen gezien voldoende vrij gehad. Komend jaar iets meer aaneensluitende weken vakantie
Dit is echt een krankzinnig jaar geweest. De teller staat nu op 1996 uur, er komt nog wel 150 uur bij deze maand, dat maakt een totaal van 2150 uur.
Heel leuk voor mijn bankrekening, dat wel. Volgend jaar toch maar weer wat rustiger aan doen.
Heel leuk voor mijn bankrekening, dat wel. Volgend jaar toch maar weer wat rustiger aan doen.
1785 gaat het hier worden, volgens de prognoses. Mooi sparen voor het huis
Sometimes you need to plan for coincidence
Pas maar op, straks heb je geen tijd meer om het zelf uit te geven.Tylen schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:45:
O is het weer die tijd van het jaar? Ik ga even rekenen 😅…. 2290 uur (inclusief prognoses december). Nouja minder dan vorig jaar 😅
Corona perikelen helpen ook niet echt mee.. wel qua kosten maar ik had wel wat meer willen doen 
Werk er zelf 36 maar zou niets liever willen dan 32.. dat is mijn volgende stap maar ik heb met mijzelf afgesproken dat ik nu nog even moet bufferen en dan mag ik genieten
Werk er zelf 36 maar zou niets liever willen dan 32.. dat is mijn volgende stap maar ik heb met mijzelf afgesproken dat ik nu nog even moet bufferen en dan mag ik genieten
[ Voor 47% gewijzigd door ID-College op 04-12-2021 17:27 ]
Net de Facturatie nagelopen van afgelopen jaar 1890 uur gemaakt december moet nog.
Veel stand-by gelopen afgelopen jaar
Veel stand-by gelopen afgelopen jaar
Ik ben net de 2500 uur en 300k omzet gepasseerd. Vooral de tweede helft van het jaar is echt idioot veel geweest. Eerste helft van volgend jaar ga ik nog door, maar daarna is het tijd voor een jaar vakantie
Tering wat een uren hier... pfff.. en ik vind dat ik al teveel werk
Sow, ik denk dat jij record meeste uren pakt dit jaarAftansert schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 17:59:
Ik ben net de 2500 uur en 300k omzet gepasseerd. Vooral de tweede helft van het jaar is echt idioot veel geweest. Eerste helft van volgend jaar ga ik nog door, maar daarna is het tijd voor een jaar vakantie
ik zit rond de 2100 gok ik zo, meer dan zat weer
Ik kom op 2200
gelukkig twee klussen gehad waar ik dubbele uren voor mag schrijven, stuk of 500 totaal, anders was ik rond de 1700 uur declarabel geweest. Ook twee directe contracten aangegaan met twee bedrijven waar eerder een recruiter tussen zat, scheelt ook weer 12,50 per uur. Mooi jaar, volgend jaar lekker wat rustiger aan.
Dat is toch niet gezond? Dat is structureel 50 uur per week, zonder vakantieAftansert schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 17:59:
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Hold my beer. Even kijken of ik nog in de buurt kan komen. Nee geintje. Je neemt mijn kroon over met een giga verschil.Aftansert schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 17:59:
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Denk dat ik er 100 of 200 uur onder uit ga komen. 2000 facturabel en dan nog 300 'aanklootmomentjes'. Dankzij covid loopt het sociale leven behoorlijk terug en dan besteed ik de vrije tijd liever aan wat extra uurtjes dan een nieuwe serie van Netflix.Woy schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 19:06:
[...]
Dat is toch niet gezond? Dat is structureel 50 uur per week, zonder vakantie
Behoorlijke cultuurschok overigens want pre-covid deed ik weliswaar ook aan lange dagen/veel werken, maar werd dat gecompenseerd door maar 160 tot 180 dagen per jaar te werken. Soms weken vrij, soms werkweken van welgeteld 3 dagen.
Hopelijk gaat men in 2022 weer verjaardagen vieren zodat we een beetje gedwongen worden tot sociale activiteiten.
Ik kom op 700 uur declarabel dit jaar, omdat ik ook iets voor mezelf aan het proberen ben in eigen tijd (anders meer richting 1500). Maar desalniettemin heerlijk rustig jaar geweest en genoeg omzet om prima van te leven.
Volgende klus wordt voor mij ook zeker niet meer dan 32 uur en met genoeg vakantie, onder het mom van werken om te leven en niet andersom
Volgende klus wordt voor mij ook zeker niet meer dan 32 uur en met genoeg vakantie, onder het mom van werken om te leven en niet andersom
Voor context, volgens mij wordt er vaak gerekend met 40 weken van 40 uur, dus 1600 werkbare uren in een jaar. Persoonlijk zou ik vooral willen ruilen met de mensen die het voor elkaar krijgen om -minder- te werken!
Toen ik nog in loondienst was. Werd er gereken met 43 weken werken minimaal 1750 uur. 1600 zit je redelijk aan de lage kant.Karp schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 20:54:
Voor context, volgens mij wordt er vaak gerekend met 40 weken van 40 uur, dus 1600 werkbare uren in een jaar. Persoonlijk zou ik vooral willen ruilen met de mensen die het voor elkaar krijgen om -minder- te werken!
De overheid rekent zelfs met 1836 uur voor 2021. En dat op basis van 36 uur ipv 40.
Minder werken kan altijd. Dan ga je 4 dagen van 8 uur maken of elke school vakantie vrij nemen.
Dat lijkt me sterk 51 x 36 = 1836. Zelfs bij de overheid krijg je minimaal 20 vakantiedagen.To_Tall schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:04:
[...]
De overheid rekent zelfs met 1836 uur voor 2021. En dat op basis van 36 uur ipv 40.
[…]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik verwacht rond de 1550 uit te komen. Volgend jaar mik ik op 1200 declarabele uren. Rustig afbouwen, ik ben al 40