• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@okio ik zie niet zo snel of er een voorwaarde is dat je op dat moment al daadwerkelijk een onderneming gestart moet zijn ( Ik neem aan dat KVK inschrijfdatum daarvoor gebruikt word ). Maar je mag sowieso ook alle uren die je bijvoorbeeld in je administratie, zelfstudie e.d. stopt ook meerekenen. Als je voor september al een uur of 250 gemaakt hebt, kom je vanaf september op zo'n 250 uur per maand, ruim 60 uur. Redelijk wat, maar niet totaal onrealistisch.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:55
okio schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:06:
Vraagje mbt urencriterium 2021,
Ik heb medio september mijn onderneming ingeschreven bij de kvk.
Vanaf dan t/m 31-12 verwacht ik ongeveer 800-900 uren te maken.

in de periode ervoor heb ik ook al wat voorbereidende werkzaamheden gedaan. Ik lees dat je de uren vooraf aan je officieel inschrijfdatum kvk ook mee mag tellen. Gesprekken, websites, oriëntatie, etc. Kortom het zal er een beetje om gaan hangen of ik aan die 1200 uur ga komen. Denk het net niet eerlijk gezegd.

Maar nou zag ik staan op de site van de belastingdienst: ...geldt er een goedkeuring voor de periode van 1 januari 2021 tot 1 juli 2021. U mag er in die periode van uitgaan dat u ten minste 24 uur per week aan uw onderneming hebt besteed. Ook als u dat niet werkelijk hebt gedaan....

Zou dit in mijn geval ook gelden / nog mee mogen tellen? Want dan zou ik er wel aan komen.
https://www.belastingdien...peling-urencriterium-2021

Het staat er niet expliciet, maar het klinkt aannemelijk dat je onderneming wel al gestart moet zijn om hiervan gebruik te maken. Ingeschreven bij KvK op 1 juli of later dan kan je er geen gebruik van maken. Zo interpreteer ik het in ieder geval.

De tijd die je nu spendeert aan het uitzoeken hiervan telt in ieder geval ook mee aan het urencriterium :)

[ Voor 3% gewijzigd door sverzijl op 26-11-2021 11:18 ]

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11 11:10
klopt, vraag me ook af of de kvk inschrijfdatum dan leidend is. Maar dat staat nergens zwart op wit / heb ik nergens kunnen vinden.

@Woy ja begrijp ik. Maar dan nog is het wel een beetje een dubbeltje op zn kant zeg maar. Heb ook niet zoveel zin aan gedoe. Lastig want scheelt wel een bak geld natuurlijk.

En omdat er op de site van de balastingdienst heel duidelijk staat: mag je er vanuit gaan dat je 24 uur per week aan je onderneming hebt besteedt, ook al is dat niet het geval.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-11 07:19
Jij maakt 250 uur per maand? Dat is 3,5 maand lang 60 uur per week. Zonder vakantie. Dat lijkt me geen gezonde situatie...

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
okio schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:18:
klopt, vraag me ook af of de kvk inschrijfdatum dan leidend is. Maar dat staat nergens zwart op wit / heb ik nergens kunnen vinden.

@Woy ja begrijp ik. Maar dan nog is het wel een beetje een dubbeltje op zn kant zeg maar. Heb ook niet zoveel zin aan gedoe. Lastig want scheelt wel een bak geld natuurlijk.

En omdat er op de site van de balastingdienst heel duidelijk staat: mag je er vanuit gaan dat je 24 uur per week aan je onderneming hebt besteedt, ook al is dat niet het geval.
Gewoon wat uren er bij verzinnen, ik ken niemand die er ooit op gecontroleerd is.
Al die uren die je op Tweakers zit om dit topic te lezen mag je ook meerekenen. :+
pirke schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:20:
[...]

Jij maakt 250 uur per maand? Dat is 3,5 maand lang 60 uur per week. Zonder vakantie. Dat lijkt me geen gezonde situatie...
Een ondernemer is altijd aan het werk toch O-)

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 26-11-2021 11:21 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:20

ralpje

Deugpopje

Ik heb die vrijstelling vorig jaar gebruikt om m'n urencriterium te halen en heb daarbij ook een periode voor m'n daadwerkelijke inschrijving meegeteld.
Geen controle gehad, dus geen concreet 'ja of nee', maar dus ook geen gedoe.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@okio Sowieso lijkt het met de informatie die op de site van de belastingdienst staat wel te verantwoorden. De kans op controle is minimaal, en in het ergste geval wordt er een correctie toegepast, maar dan ben je alsnog niet slechter uit dan als je het niet zo rekent. Dus gewoon rekenen met die 24 uur in die periode!

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• okio
Okay eens. Ja dan ga ik dat doen.

Ik zal de tweakers forum leestijd ook weer ff opvoeren vandaag ;)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
sverzijl schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:16:
[...]

Het staat er niet expliciet, maar het klinkt aannemelijk dat je onderneming wel al gestart moet zijn om hiervan gebruik te maken. Ingeschreven bij KvK op 1 juli of later dan kan je er geen gebruik van maken. Zo interpreteer ik het in ieder geval.
Ik zie daar niks staan wat er op duid dat je daadwerkelijk ingeschreven dient te staan in die periode. Meestal staan dat soort voorwaarden vrij duidelijk vermeld, dus ik zou er persoonlijk gewoon van uit gaan dat het ook voor @okio toe te passen is.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:14
Maar nou zag ik staan op de site van de belastingdienst: ...geldt er een goedkeuring voor de periode van 1 januari 2021 tot 1 juli 2021. U mag er in die periode van uitgaan dat u ten minste 24 uur per week aan uw onderneming hebt besteed. Ook als u dat niet werkelijk hebt gedaan....

Zou dit in mijn geval ook gelden / nog mee mogen tellen? Want dan zou ik er wel aan komen.
Was je toen fulltime in loondienst? Dan is die 24 uur niet realistisch. Deze aftrek is bedoeld voor mensen die min of meer fulltime zzp'en. Als jij fulltime in loondienst bent en iedere zaterdagochtend wat auto's gaat wassen kan je die aftrek niet gebruiken, vandaar ook het urencriterium.

Als je voordat je je onderneming inschreef geen andere bron van inkomsten had dan kan je denk ik wel die 24 uur per week wellicht gebruiken.

Maar, los daarvan, je mag deze aftrek maar X jaar toepassen toch? Dan kan je je afvragen of het op lange termijn niet beter is hem dit jaar niet toe te passen, omdat je vanaf volgend jaar wellicht veel meer geld af kan trekken, al was het maar omdat dat een vol jaar is ipv een paar maanden.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Freeaqingme schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:50:
[...]
Was je toen fulltime in loondienst? Dan is die 24 uur niet realistisch. Deze aftrek is bedoeld voor mensen die min of meer fulltime zzp'en. Als jij fulltime in loondienst bent en iedere zaterdagochtend wat auto's gaat wassen kan je die aftrek niet gebruiken, vandaar ook het urencriterium.

Als je voordat je je onderneming inschreef geen andere bron van inkomsten had dan kan je denk ik wel die 24 uur per week wellicht gebruiken.
Dat is niet zo relevant natuurlijk, de regel is gewoon dat je 24 uur mag rekenen, of dat nu wel/niet reeel maakt daar dus niet uit.
Maar, los daarvan, je mag deze aftrek maar X jaar toepassen toch? Dan kan je je afvragen of het op lange termijn niet beter is hem dit jaar niet toe te passen, omdat je vanaf volgend jaar wellicht veel meer geld af kan trekken, al was het maar omdat dat een vol jaar is ipv een paar maanden.
Dat is natuurlijk wel een valide punt, maar je loopt niet alleen de startersaftrek mis, maar ook de ondernemersaftrek, dat is lastig om in de komende jaren alsnog terug te verdienen door het uit te stellen.

• sverzijl
Woy schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:48:
[...]

Ik zie daar niks staan wat er op duid dat je daadwerkelijk ingeschreven dient te staan in die periode. Meestal staan dat soort voorwaarden vrij duidelijk vermeld, dus ik zou er persoonlijk gewoon van uit gaan dat het ook voor @okio toe te passen is.
Nou, ik zou het toch niet zomaar aannemen omdat het niet expliciet vermeld staat dat je een onderneming moet hebben om van deze regeling gebruik te maken.
Het is in ieder geval niet de intentie van deze regeling.

[ Voor 5% gewijzigd door sverzijl op 26-11-2021 12:31 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
sverzijl schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:27:
[...]

Nou, ik zou het toch niet zomaar aannemen omdat het niet expliciet vermeld staat dat je een onderneming moet hebben om van deze regeling gebruik te maken.
Het is in ieder geval niet de intentie van deze regeling.
Ik zou er niet zomaar extra regels aan koppelen die nergens vermeld staan ( Al kan ik niet zo snel het daadwerkelijke besluit van het kabinet vinden ), het is natuurlijk wel van belang dat je dit jaar door de belastingdienst als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt aangemerkt.

Met deze informatie die de belastindienst zelf aanlevert vind ik dat je wel ter goeder trouw ervan uit kunt gaan dat je die uren gewoon kunt rekenen. Zeker aangezien het gewoon is toegestaan om uren die je besteed voor het starten van je onderneming gewoon mee kunt rekenen, dus ook over die periode.

Ik zou er dus niet zo bang voor zijn om dat bij een controle te verantwoorden, en in het ergste geval wordt het alsnog gecorrigeerd, maar dan heb je ook niks verloren.

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Lastige is wel natuurlijk dat de regeling bedoeld is om omzet gerelateerde uren te compenseren (lijkt mij dat dat de geest is van de regel) en voorbereidingsuren had je waarschijnlijk (los van corona) sowieso kunnen maken.

Het is in ieder geval niet duidelijk omschreven en het is denk ik vooral de vraag of je het voor jezelf kunt verkopen. Grijs gebied.

Het twitter account van de BD zegt in ieder geval dat het niet mag:

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@DarkFire1985 die tweet van de belastingdienst lijkt inderdaad anders doen vermoeden. Ik heb even de originele kamerbrief erbij gezocht en daar staat deze text:

https://www.rijksoverheid...band-met-coronacrisis.pdf
2. Urencriterium
Ondernemers die belastingplichtig zijn voor de inkomstenbelasting kunnen onder
voorwaarden aanspraak maken op verschillende ondernemersfaciliteiten. Op
sommige van deze ondernemersfaciliteiten zoals de zelfstandigenaftrek, de
meewerkaftrek en de oudedagsreserve kan uitsluitend aanspraak worden
gemaakt als aan het zogenoemde urencriterium wordt voldaan. Aan dit
urencriterium wordt voldaan wanneer de ondernemer ten minste 1225 uren per
kalenderjaar besteedt aan werkzaamheden voor zijn onderneming. Ik verwacht
dat door het coronavirus dit in 2020 door sommige ondernemers niet kan worden
gehaald, met als gevolg dat zij het recht op bepaalde ondernemersfaciliteiten
kunnen verliezen. Het lid Van Weyenberg (D66) heeft op 6 april 2020 schriftelijke
vragen gesteld over de gevolgen van de coronacrisis voor het urencriterium, de
zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. Het lid Stoffer (SGP) heeft tijdens het
WGO van de commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 14 april
1 Kamerstukken II 2019/20, 25295, nr. 257.
2 Besluit van 15 september 2009, CPP2009/1799M.
Directie Algemene Fiscale
Politiek
Ons kenmerk
2020-0000080433
Pagina 8 van 8
2020 over hetzelfde thema vragen gesteld. De beantwoording van deze vragen
heb ik vandaag naar uw Kamer gestuurd.
Het feit dat ondernemers puur als gevolg van het coronavirus bepaalde
ondernemersfaciliteiten verliezen, acht ik onwenselijk en onrechtvaardig. Ik zal
daarom zo spoedig mogelijk regelen dat ondernemers in de periode van1 maart
2020 tot en met 31 mei 2020 geacht worden ten minste 24 uren per week aan
hun onderneming te hebben besteed, ook als ze die gelet op de coronacrisis niet
daadwerkelijk hebben besteed. Voor dit urenaantal is gekozen, omdat dit het
wekelijkse gemiddelde is van 1225 uur op kalenderjaarbasis, met een afronding
in het voordeel van de belastingplichtige. In lijn met deze systematiek wordt het
verlaagde urencriterium van 800 uren per kalenderjaar in de startersaftrek bij
arbeidsongeschiktheid versoepeld, waardoor de betreffende ondernemers geacht
worden ten minste 16 uren per week aan hun onderneming te hebben besteed.
Met de versoepeling van het urencriterium zullen de ondernemers die normaliter
voldoen aan het urencriterium, ook ondanks de coronacrisis aan het urencriterium
kunnen voldoen. Voor seizoengebonden ondernemers is dit niet het geval als de
piek van hun werkzaamheden in deze periode valt. Voor deze groep
seizoengebonden ondernemers zal ik een aanvullende regeling treffen. Zij worden
geacht het aantal uren te hebben besteed in deze periode zoals zij dat ook in
andere jaren plegen te doen. De ondernemer kan dan met behulp van de
administratie van vorig jaar inschatten hoeveel uren hij aan de onderneming
heeft besteed in de periode van 1 maart 2019 tot en met 31 mei 2019 en zo ook
beoordelen of hij in 2020 aan het urencriterium voldoet. Zo zal ook voor
seizoengebonden ondernemers een versoepeling van het urencriterium in 2020
gaan gelden.
Hier staat niks van een behoud in dat je daadwerkelijk ingeschreven moet zijn bij de KVK. Aangezien normaal ook gewoon uren gerekend kunnen worden die voor de inschrijfdatum liggen zou mijn interpretatie zijn dat dat gewoon moet kunnen. Ik geef toe dat het mogelijk niet helemaal in lijn met de geest van de regeling is, maar aan de andere kant kunnen jouw voorbereidingen ook wel degelijk in het water gevallen zijn, en mogelijk zelfs dat je pas later daadwerkelijk begonnen bent door de Corona.

Persoonlijk zou ik er ieder geval weinig moeite mee hebben om het toe te passen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:18

Yucon

*broem*

okio schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:18:

Ik zit in dezelfde situatie. Op basis van wat ik een paar maanden geleden uitgezocht heb is niet de kvk datum leidend maar zul je wel al iets aan je onderneming gedaan moeten hebben. 'iets' is vrij breed natuurlijk. Het is aan jezelf hoe je daarmee omgaat. Ik heb zelf besloten de aftrek niet op te voeren omdat ik het persoonlijk moreel vind aanvoelen als misbruik maken van coronasteun. En als we allemaal op de achterste benen staan als booking.com het doet moeten we daar zelf ok consequent in zijn. Vind ik dan.

Desondanks schat ik wel in dat je ermee weg zou komen.

edit: de woordkeuze in die kamerbrief doet me wel weer wat twijfelen over de 'grijsheid' ervan. Het wordt zo wat lichter grijs zeg maar.

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 26-11-2021 13:17 ]

• Freeaqingme
Woy schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:06:
[...]

Dat is niet zo relevant natuurlijk, de regel is gewoon dat je 24 uur mag rekenen, of dat nu wel/niet reeel maakt daar dus niet uit.
Het is in zovere relevant dat als de BD wel op controle komt dat ze dan vaak kijken hoe je tijdsbesteding er daadwerkelijk uitzag. Als je full time in dienst was, is het lastig te onderbouwen dat je ook serieus met je onderneming bezig was.

Of het specifiek voor deze regeling belangrijk is durf ik ook niet met zekerheid te zeggen, maar bij twijfel valt men natuurlijk graag en vaak terug op de dingen die wel al gebruikelijk zijn.

Toch zou ik me er in de praktijk inderdaad niet zo druk over maken. Als je een pleitbaar standpunt hebt is het in combinatie met de vrij kleine kans dat de inspecteur op bezoek komt sowieso al vrij klein (mits je het niet te bont maakt natuurlijk).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• okio
Nou voldoende stof tot nadenken voor mn ''kleine vraag''

Dank voor jullie uitzoekwerk, wat een fijn topic is dit toch _/-\o_ Het is op zn minst lichtgrijs gebied idd ook de originele tekst lezende.
Wat bij mij wel het geval is, is dat ik in de eerste helft van het jaar daadwerkelijk wel met planvorming etc bezig ben geweest. Ook naar lezingen geweest, powerpoints opgesteld, etc.
Nou weet ik niet of ik daarmee aan de 24 uur zou komen, maar er zijn wel serieus uren in gaan zitten.

Moreel heb ik er in mijn geval iets minder moeite mee, de regeling is namelijk voor iedereen gelijk. Daarnaast heb ik daadwerkelijk door wat onzekerheid rondom corona het besluit om voor mijzelf te beginnen en me daadwerkelijk in te schrijven uitgesteld.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
okio schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:06:
Nou voldoende stof tot nadenken voor mn ''kleine vraag''

Dank voor jullie uitzoekwerk, wat een fijn topic is dit toch _/-\o_ Het is op zn minst lichtgrijs gebied idd ook de originele tekst lezende.
Wat bij mij wel het geval is, is dat ik in de eerste helft van het jaar daadwerkelijk wel met planvorming etc bezig ben geweest. Ook naar lezingen geweest, powerpoints opgesteld, etc.
Nou weet ik niet of ik daarmee aan de 24 uur zou komen, maar er zijn wel serieus uren in gaan zitten.

Moreel heb ik er in mijn geval iets minder moeite mee, de regeling is namelijk voor iedereen gelijk. Daarnaast heb ik daadwerkelijk door wat onzekerheid rondom corona het besluit om voor mijzelf te beginnen en me daadwerkelijk in te schrijven uitgesteld.
Wat ik me af vraag is of je de uren vanaf september dit jaar ook allemaal als productieve uren in rekning brengt of dat een fors deel niet productief is om je onderneming te draaien. Dat maakt op zich niets uit maar als je controle krijgt waarbij je 40 uur factureert en dan nog 20 uur per week op geeft als ondersteunende activiteiten zonder factuur, dan is de kans dat je moeilijke vragen krijgt in dit geval wel groot denk ik omdat je dan een heel groot deel van de urennorm niet met factureerbare uren haalt.

Ik ben na de zomer dit jaar begonnen als zzp'er en heb met mijn boekhouder afgesproken dit jaar niet te gaan voor de aftrekpost omdat ik te weinig factureerbare uren maak en het dan lastig uit te leggen is. Wat ook van belang is dat je alleen deze aftrekpost mag gebruiken als je in het betreffende jaar voor >50% ondernemer bent.

[ Voor 10% gewijzigd door Afas op 26-11-2021 14:18 ]

• okio
Nee dat is zon 32-40 uur per week die ik factureer.
Maar daarnaast zit ik vrij veel in aquisitie (net gestart) en ontwikkel ik met een andere zzp'er een nieuw product wat we begin volgend jaar in de markt willen zetten. Dus zo kom ik zeg maar op een 50-60 uur per week wat ik er reeel in steek.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-11 22:36

TommyGun

Stik er maar in!

Terugkomend op overname leaseauto ( @kwaazaar @Crazy D @Metrik @ZveenT @Freeaqingme )

Ik heb mazzel gehad denk ik;
Uit de financiële toets blijkt dat de financiële informatie van de onderneming voldoen aan de criteria voor het aangaan van de overname onder de gebruikelijke voorwaarden. Dit houdt in dat wij zaken willen doen met uw onderneming. Welkom bij LeasePlan!
Ik hoef ook geen aanbetaling, voorschot of wat dan ook te betalen :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:35

in de periode ervoor heb ik ook al wat voorbereidende werkzaamheden gedaan. Ik lees dat je de uren vooraf aan je officieel inschrijfdatum kvk ook mee mag tellen. Gesprekken, websites, oriëntatie, etc. Kortom het zal er een beetje om gaan hangen of ik aan die 1200 uur ga komen. Denk het net niet eerlijk gezegd.

vergeet niet dat je meer uren in je eigen zaak moet hebben dan je reguliere job.

• okio
ybos schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:11:
[...]

vergeet niet dat je meer uren in je eigen zaak moet hebben dan je reguliere job.
Nou dat klopt niet hoor, althans niet als starter.

''Werk je langer dan 5 jaar als zzp'er? Dan moet je per kalenderjaar meer tijd besteden aan je bedrijf dan aan je werk in loondienst''

Bron kvk.nl

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:04
In een ander topic vertelde iemand dat het tarief van een senior helpdesk mw 40 euro is. Dat kan toch echt niet waar zijn? Hij was echt overtuigd dat dit zo laag was. Kan toch bijna niet?

niet dat ik dat ben hoor :D

[ Voor 7% gewijzigd door TweakerVincent op 27-11-2021 20:12 ]

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:34

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

TweakerVincent schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:12:
In een ander topic vertelde iemand dat het tarief van een senior helpdesk mw 40 euro is. Dat kan toch echt niet waar zijn? Hij was echt overtuigd dat dit zo laag was. Kan toch bijna niet?

Vanuit mijn bedrijf worden corona testen geregeld. Bleek dat deze mevrouw ook zzp was voor 45,- per uur.

Maar 45 weinig of teveel ?

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:04
NLKornolio schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:36:
[...]

Vanuit mijn bedrijf worden corona testen geregeld. Bleek dat deze mevrouw ook zzp was voor 45,- per uur.

Maar 45 weinig of teveel ?
Ik mag hopen dat een senior helpdesk 60 oid binnen haalde of is dat echt zo erg?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:43:
[...]

Ik mag hopen dat een senior helpdesk 60 oid binnen haalde of is dat echt zo erg?
Vraag en aanbod?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-11 12:39
TweakerVincent schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:43:
[...]

Wat is een senior helpdesk medewerker? Als je 5 telefoontjes per uur af kan handelen of als je zelfstandig het IP adres van een computer kan achterhalen middels powershell??

Denk dat je meer op kennis dan op functie naam moet oordelen.

Ik heb bij meerdere groter bedrijven gewerkt, weliswaar niet als helpdesk medewerker.

Maar de senior functie wordt hier en daar toch anders ingevuld. Bij het ene bedrijf betekend dat je al meerdere jaren werkt als helpdesk medewerker. Ander bedrijf betekend dat je bepaalde skils hebt en weer een ander bedrijf betekend dat je leiding kan geven aan een groepje juniors en soms ook nog probleem management onder je krijgt.
okio schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:03:
[...]

Nou dat klopt niet hoor, althans niet als starter.

''Werk je langer dan 5 jaar als zzp'er? Dan moet je per kalenderjaar meer tijd besteden aan je bedrijf dan aan je werk in loondienst''

Bron kvk.nl
Wat betekend meer tijd besteden aan je bedrijf? En welke werkzaamheden zouden hieronder moeten vallen?

Als ik zo ok KVK kijk. https://www.kvk.nl/advies...oondienst-waar-let-je-op/ Betekend dat eigenlijk dat je minimaal 1225 uur per jaar voor je zelf moet werken. Maaaaaarrrrrr het betekend ook als je nog ergens in loondienst werk. Je minder uren moet werken bij de baas en meer voor je zelf. Dus 51% werk je voor je zelf en 49% kan je dan voor een baas werken.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-11 22:36

TommyGun

Stik er maar in!

sverzijl schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:16:
[...]

De tijd die je nu spendeert aan het uitzoeken hiervan telt in ieder geval ook mee aan het urencriterium :)
Ik ben september j.l. gestart... hoe zit dat dan? Momenteel nog in de voorbereidende fase dus nagenoeg geen uren gedraaid. Heb al wel de nodige zaken aangeschaft in het kader van investeringsaftrek. Of staat dat los van de urencriterium?

[ Voor 20% gewijzigd door TommyGun op 27-11-2021 23:23 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• DarkFire1985
TommyGun schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 23:19:
[...]

Ik ben september j.l. gestart... hoe zit dat dan? Momenteel nog in de voorbereidende fase dus nagenoeg geen uren gedraaid. Heb al wel de nodige zaken aangeschaft in het kader van investeringsaftrek. Of staat dat los van de urencriterium?
De discussie betrof of je de compensatieuren mag tellen wanneer je nog niet ingeschreven bent. Dit om gebruik te kunnen maken van de ondernemersaftrek/zelfstandigenaftrek en/of startersaftrek die beide dit criterium als voorwaarde hanteren.

Dit criterium geldt niet voor de investeringsaftrek dus kun je gewoon hanteren mits je aan de andere voorwaarden voldoet.

En voor de mensen met een bv, zoals ik, geldt de ondernemers- en startersaftrek niet, evenals het urencriterium.

• sbmuc
  • Laatst online: 11-11 14:51
TweakerVincent schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:12:

“Senior” is bij elk bedrijf anders. En er zijn geen vaste freelance tarieven voor geen enkele functie. Er zullen senior helpdesk mw voor 35-40 werken maar ze zullen er ook zijn voor 90. Een senior kan iemand zijn die bepaalde ervaringen heeft dat hem senior maakt maar verder weinig specifieke verantwoordelijkheden. Maar er zijn ook seniors die hele afdelingen runnen.

Ik ken ook een “change coordinator” die in loondienst €2500,- vangt. Terwijl er zat change coördinatoren zijn die 4-6k bruto verdienen.

Hoeveel iemand per uur/per maand verdiend hangt van zo ongelofelijk veel factoren af… leeftijd, cv, onderhandeling salaris/tarief, etc etc

Maar either way is €40,- wel heel weinig… ook voor een “gewone” servicedesk medewerker

[ Voor 4% gewijzigd door sbmuc op 28-11-2021 10:18 ]

• ID-College
  • Laatst online: 22:39
sbmuc schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:53:
[...]

“Senior” is bij elk bedrijf anders. En er zijn geen vaste freelance tarieven voor geen enkele functie. Er zullen senior helpdesk mw voor 35-40 werken maar ze zullen er ook zijn voor 90. Een senior kan iemand zijn die bepaalde ervaringen heeft dat hem senior maakt maar verder weinig specifieke verantwoordelijkheden. Maar er zijn ook seniors die hele afdelingen runnen.

Ik ken ook een “change coordinator” die in loondienst €2500,- vangt. Terwijl er zat change coördinatoren zijn die 4-6k bruto verdienen.

Hoeveel iemand per uur/per maand verdiend hangt van zo ongelofelijk veel factoren af… leeftijd, cv, onderhandeling salaris/tarief, etc etc

Maar either way is €40,- wel heel weinig… ook voor een “gewone” servicedesk medewerker
Kan ook 1e lijns zijn die gewoon een flowchart afdraait en zaken doorzet. Kortom, uurtarief zegt helemaal niks.. het gaat om verantwoordelijkheden en ervaring. En die is bij iedereen anders, en dus ook het tarief..
Ik vind 40 ook niet heel veel maar ik zit niet in die wereld dus geen idee wat die tarieven doen om eerlijk te zijn..

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:13

MadEgg

Tux is lievvv

ID-College schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:56:
[...]

Kan ook 1e lijns zijn die gewoon een flowchart afdraait en zaken doorzet. Kortom, uurtarief zegt helemaal niks.. het gaat om verantwoordelijkheden en ervaring. En die is bij iedereen anders, en dus ook het tarief..
Ik vind 40 ook niet heel veel maar ik zit niet in die wereld dus geen idee wat die tarieven doen om eerlijk te zijn..
40€ per uur is voldoende om een zeer net salaris te bekostigen als je fulltime werkt. Vergelijkbaar met ICT’ers in loondienst. Bouwvakkers werken vaak voor 30-40 per uur en daar heb je meer skills voor nodig dan helpdeskmedewerker. Dus ik vind €40 per uur best netjes eigenlijk.

Tja

• jadjong
  • Niet online
Niet iedere functie is als freelance 3 tot 4x meer waard. Voor 45.- vind je vast wel een hele goede bouwvakker die ook nog eens een bus met gereedschap mee neemt. Die 45 is dan wel 'inkoopsprijs' voor een groot bouwbedrijf of architect, als particulier betaal je er vervolgens 55 tot 65 voor. Als je ze rechtstreeks inhuurt betaal je waarschijnlijk ook die 65, maar dat dekt dan weer de 'verloren tijd' die ze kwijt zijn aan offertes en facturen, het inkopen van materiaal en een stukje garantie wat altijd op het verkeerde moment terug komt.
Allemaal dingen waar je als helpdeskmedewerker, junior of senior, geen last van hebt. Eigen koffiebeker mee en je stuurt elke maand grofweg dezelfde factuur.

• ID-College
Bouwvakkers gaan ook wel mee met hun tijd.. geen idee wat ze tegenwoordig vragen maar het is allemaal een random bedrag.
Als je dan rekent met 50% arbeid en 50% materiaal van de totale kosten zit je ook aan een aardig tarief inmiddels. Met zelfs uitschieters die opereren onder het mom: dan toch niet, genoeg werk..
Allemaal kwestie van V&A idd, en zo werkt het overal :)

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-11 11:04
Ik heb momenteel een contractaanbod via een recruitmentpartij lopen om ergens volgend jaar te starten bij een klant.

Nu heb ik dus een contract met die recruiter, alleen er staat geen opzegtermijn in van mijn kant. Zij kan wel opzeggen met drie weken opzegtermijn, alleen nergens iets te vinden over mijn opzegtermijn...

Ik ga hier niet mee akkoord, het is een opdracht voor 8 maanden... Zou ik in theorie dus niet weg kunnen als ik dat zelf zou willen, wat ik nogal vreemd vind...

Is dit normaal / hebben jullie dit vaker meegemaakt?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:38
Pepernoot schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:27:

Is dit normaal / hebben jullie dit vaker meegemaakt?
Ik heb dat een keer gehad in loondienst (toen wel getekend en spijt van gehad) en op een opdracht (niet getekend). Nooit mee akkoord gaan is mijn mening.

• jadjong
  • Niet online
Als er geen opzegtermijn is gedefinieerd kan je dus elk moment weg. O-)

• Freeaqingme
Ik heb nog een leuke tip voor alle DGA's in dit topic.

Wellicht dat je boekhouder het standaard al doet voor je, maar bedrijven hebben voor hun werknemers de werkkostenregeling (WKR). Daarmee kan je onbelast bepaalde vergoedingen aan je werknemers verstrekken. In 2021 is dat 3% van de totale (bruto) loonsom. Over de eerste 2400 euro stelt de BD geen vragen, daarboven moet je een goed verhaal hebben.

Enfin, stel dat je jezelf 70K per jaar bruto aan salaris uitkeert, kan je jezelf dus een bonus geven van MAX(2400, 70000*0.03) = 2100 euro. Die dien je dan wel uiterlijk in december te verwerken, en moet bij de loonaangifte als WKR worden aangegeven (denk ik). Over deze 2100 euro wordt verder geen belasting geheven, en kan je gewoon onder het motto van een kerstbonus uitkeren.

Zitten een paar haakjes en ogen aan, maar als je geen NOW-regeling hebt gebruikt, eerder dit jaar niet de WKR gebruikt hebt of personeelsleden hebt is dit het redelijk denk ik.

(en dit is niet van toepassing op eenmanszaken of VOF's omdat je als ondernemer niet in dienst bent van deze ondernemingen)

[ Voor 7% gewijzigd door Freeaqingme op 28-11-2021 17:27 ]

• _Arthur
  • Laatst online: 20:31

_Arthur

blub

ID-College schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:32:
Bouwvakkers gaan ook wel mee met hun tijd.. geen idee wat ze tegenwoordig vragen
M'n electricien: Euro 39,- ex BTW en een reguliere timmerman/handigeharry zat op Euro 41,50 ex.

• Pepernoot
jadjong schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:44:
Als er geen opzegtermijn is gedefinieerd kan je dus elk moment weg. O-)
Nou, in eerste instantie dacht ik dat dus ook, maar de wet zegt anders ;)

• To_Tall
_Arthur schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:48:
[...]

M'n electricien: Euro 39,- ex BTW en een reguliere timmerman/handigeharry zat op Euro 41,50 ex.
Ik vind dat wel erg laag hoor. Op basis van 1750 uur is dat 70.000 euro. Mijn vader staat nu voor 47,50. Kan goed rondkomen maar heeft ook een hypotheek van 250 per maand.

Daar gaan afschrijvingen van je gereedschap van af en periodiek vervanging van aparatuur en jaarlijks keuring van je elektrische gereedschap.

Terwijl een helpdesk medewerker 40 euro per uur misschien een auto en een laptop heeft misschien een cursus hier en daar. Lang niet zo veel kosten heeft als die timmerman.

[ Voor 7% gewijzigd door To_Tall op 28-11-2021 18:12 ]

• To_Tall
.

[ Voor 99% gewijzigd door To_Tall op 28-11-2021 18:12 ]

• _Arthur
  • Laatst online: 20:31

_Arthur

blub

Ze maken natuurlijk ook nog marge op verkoop van materiaal.

• jadjong
  • Niet online
Hangt er van af of de timmerman verantwoordelijk is voor de hele klus (dus eigenlijk aannemer) of enkel komt timmeren in opdracht van een ander.

• jadjong
  • Niet online
Pepernoot schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:49:
[...]

Welke wet doel je dan op?

• Afas
  • Niet online
[...]

Wat zegt de wet daar over?

In mijn OvO staat specifiek dat beide partijen zonder schadeplichtig te worden tussentijds kunnen beëindigen, dus ik neem aan dat die bepaling stand houdt. Of is dat ook niet rechtsgeldig?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

De wet zegt er in een zakelijke overeenkomst in principe niks over. In veel contracten staat verder geen verplicting om een bepaald aantal uren te maken, dus hoewel je je natuurlijk wel gewoon aan je contract moet houden, kun je meestal gewoon geen uren meer maken, en zo het contract uitzitten, zonder er een prestatie voor te hoeven leveren. Vaak is er de andere kant op ook geen afname verplichting, dus die opzegtermijn is vaak sowieso een redelijk wassen neus.

• Pepernoot
@Afas , @Woy, @jadjong , ik ben geen jurist, dus pin me er niet op vast, maar dit is wat ik heb gevonden met uren googlen.

Ook is het misschien anders omdat ik via een recruitment bureau in dienst ga, en niet bij opdrachtgever direct.

- Voor de zzp'er geldt – mits partijen niet anders zijn overeengekomen – dat hij alleen kan opzeggen wanneer de overeenkomst voor onbepaalde duur geldt en niet is afgesproken dat de overeenkomst eindigt door de volbrenging van de opdracht. De zzp’er kan dus in principe niet opzeggen wanneer de opdrachtovereenkomst is aangegaan voor een bepaalde tijd of voor een bepaald werk.
- De zzp'er kan echter wel opzeggen als sprake is van gewichtige redenen. Of daarvan sprake is, hangt af van de omstandigheden, maar het coronavirus zal naar verwachting in veel gevallen wel aan te merken zijn als een dergelijke redelijke grond.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:58
@Pepernoot Waar staan deze regels beschreven dan?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• pirke
  • Laatst online: 11-11 07:19
Ga gewoon het gesprek aan met de klant, dat is het makkelijkst.

• Pepernoot
RichieB schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:35:
@Pepernoot Waar staan deze regels beschreven dan?
Hier bijvoorbeeld, en op meerdere websites van advocaten firma's als je googled op:
"geen opzegtermijn zzp in contract bepaalde tijd"

https://fnvzzp.nl/nieuws/...-een-opdrachtovereenkomst

@pirke , dat is ook mijn intentie, maar dit is een contract met een tussenpartij.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@RichieB / @Pepernoot , in principe volgt dat gewoon uit het feit dat je het contract na moet komen. Voor arbeidscontracten zijn er een hoop defaults als het niet opgenomen wordt, voor zakelijke contracten in principe niet.

In de basis zul je dus gewoon het contract na moeten komen. Maar zoals ik zeg staat er vaak geen uren (lever/afname) verplichting in. Dus hoewel je het contract niet zomaar kunt opzeggen, is er vaak geen verplichting om daadwerkelijk werk te verrichten. Niet opzeggen, maar geen werk verrichten is effectief natuurlijk redelijk hetzelfde als het contract opzeggen.

Verder gewoon wat @pirke zegt, want meestal is er in onderling overleg wel gewoon wat mogelijk. Maar dit speelt aan het begin van het contract, dus kun je beter gewoon meteen een opzegtermijn afspreken, is het meteen ook voor beide partijen duidelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Woy op 29-11-2021 09:03 ]

• RichieB
@Pepernoot Wat @Woy aanhaalt is het belangrijkste: je moet nakomen wat in het contract staat. De voorbeelden op de website die jij noemt hebben het ook over X uur besteden, iets opleveren, etc. Daar kan je niet zo maar onderuit. Maar een contract waarin staat "Bkkrnh gaat bij ons software ontwikkelen voor de komende 6 maanden" en na 3 maanden kom je niet meer zal het moeilijk worden voor de opdrachtgever om aan te tonen dat ze hierdoor schade leiden. Dan hadden ze beter moeten omschrijven wat je wanneer af moest hebben bijvoorbeeld.

Ik heb ook wel eens een contract getekend waarin geen opzegtermijn stond van mijn kant, maar wel aan de kant van de opdrachtgever. Ik had een hele goede verstandhouding met de opdrachtgever, dus in het geval dat ik had willen stoppen had ik hem gewoon het contract laten opzeggen. Maar beter is om wel een termijn op te laten nemen in het contract natuurlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door RichieB op 29-11-2021 09:22 ]

• Valoso
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-11 00:48
Ik heb het idee dat door het stijgen van de salarissen het verschil in compensatie tussen zzp en loondienst steeds kleiner wordt. Ik heb nu bijvoorbeeld het aanbod om te converteren van 75 eu per uur naar 100k excl 10% bonus en ben dat wel serieus aan het overwegen. Wat zijn jullie ervaringen?

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-11 09:53
Valoso schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:02:
Ik heb het idee dat door het stijgen van de salarissen het verschil in compensatie tussen zzp en loondienst steeds kleiner wordt. Ik heb nu bijvoorbeeld het aanbod om te converteren van 75 eu per uur naar 100k excl 10% bonus en ben dat wel serieus aan het overwegen. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik denk dat het nogal persoonlijk is. Salaris is vaak niet de enige factor die mee speelt. Ik ben van een zes cijfer OTE salaris naar ZZP gegaan sinds deze maand. Puur omdat ik een mooie kans kreeg om met een compagnon een BV op te richten en ik niet meer mee wil doen in de corporate rat-race.

Daarnaast denk ik dat het nogal scheelt of je een 'generieke' skillset hebt, of een specialisme. Dat laatste is zeker nu nog schaarser dan voorheen heb ik het idee, en die uurtarieven gaan alleen maar omhoog.

Creating my own hero.

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:50
Geld is belangrijk maar voor mij niet de reden dat ik zzp-er ben geworden. Ik wil zelf mijn klussen kiezen en geen gezeur over vrije dagen meer. De vrijheid is voor mij belangrijker…

PSN: PcDCch

Soms overvalt me het idee dat sommigen onder ons er wel makkelijk over denken, maar misschien heb ik het mis. Als ZZP-er ben je ondernemer. Je zegt ergens eenmaal ja tegen nadat je misschien een paar keer nee hebt gezegd. Je zegt ja tegen de afspraken die je maakt. Die afspraken staan in een contract. Daar zet je je handtekening onder en vervolgens ligt er een harde afspraak. Voor beide partijen, dus ook voor jou. Je gaat een contract aan voor een bepaalde tijd voor een bepaald tarief tegen bepaalde voorwaarden. Welke dat zijn bepaal jezelf. Maar als je eenmaal je handtekening hebt gezet, dan zit je er aan vast. Net als bij een hypotheek, een huurcontract, een leasecontract en een huwelijk (al is die laatste meestal voor onbepaalde tijd). Nadat je je handtekening hebt gezet is het klagen, mekkeren en koekwouzen klaar. Aan de bak! Voor 3 maanden, voor 6 maanden of voor 12 maanden. Voor dat geld.

Bedenk dus van te voren wat je wel en niet in je contract wil hebben. Ik sta bekend als een ongelofelijke contract-eikel. Ik laat alles eruit halen wat ik niet wil tekenen of zorg dat er ruimte is om daar omheen te komen. Ik moet namelijk helemaal niks. En dat vind ik zo fijn aan ZZP-er zijn. Niks meer moeten omdat er een klootviool in de organisatie bedenkt dat jij iets MOET. Paak zeffel (google die maar).

Mijn beste les ooit: klaag tot de handtekening, daarna nooit meer.

Groeten van Wonal

• hackerhater
  • Laatst online: 11-11 08:37
Of pas de boel aan bij verlengingen :)

• Afas
  • Niet online
RichieB schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:20:
@Pepernoot Wat @Woy aanhaalt is het belangrijkste: je moet nakomen wat in het contract staat. De voorbeelden op de website die jij noemt hebben het ook over X uur besteden, iets opleveren, etc. Daar kan je niet zo maar onderuit. Maar een contract waarin staat "Bkkrnh gaat bij ons software ontwikkelen voor de komende 6 maanden" en na 3 maanden kom je niet meer zal het moeilijk worden voor de opdrachtgever om aan te tonen dat ze hierdoor schade leiden. Dan hadden ze beter moeten omschrijven wat je wanneer af moest hebben bijvoorbeeld.

Ik heb ook wel eens een contract getekend waarin geen opzegtermijn stond van mijn kant, maar wel aan de kant van de opdrachtgever. Ik had een hele goede verstandhouding met de opdrachtgever, dus in het geval dat ik had willen stoppen had ik hem gewoon het contract laten opzeggen. Maar beter is om wel een termijn op te laten nemen in het contract natuurlijk.
Ik vind het nakomen van afspraken belangrijk, ik sloeg vooral aan op de opmerking van @Pepernoot en wilde daarom wat meer informatie. Mijn contract gaat uit van een opzegmogelijkheid 'te allen tijde' en als dat mogelijk geen rechtsgeldige bepaling is, wil ik dat weten. Maar het blijkt te gaan om contracten zonder opzegtermijn en dan is het op zich logisch dat je daar aan gehouden kunt worden.
hackerhater schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:20:
Of pas de boel aan bij verlengingen :)
Vaak mag dat niet omdat ze dat weer meenemen in het contract. Maar dan moet je gewoon ballen hebben en het contract niet verlengen. Ondernemersrisico toch?!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-11 15:56
RonaldHeirbaut schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:10:
Soms overvalt me het idee dat sommigen onder ons er wel makkelijk over denken, maar misschien heb ik het mis. Als ZZP-er ben je ondernemer. Je zegt ergens eenmaal ja tegen nadat je misschien een paar keer nee hebt gezegd. Je zegt ja tegen de afspraken die je maakt. Die afspraken staan in een contract. Daar zet je je handtekening onder en vervolgens ligt er een harde afspraak. Voor beide partijen, dus ook voor jou. Je gaat een contract aan voor een bepaalde tijd voor een bepaald tarief tegen bepaalde voorwaarden. Welke dat zijn bepaal jezelf. Maar als je eenmaal je handtekening hebt gezet, dan zit je er aan vast. Net als bij een hypotheek, een huurcontract, een leasecontract en een huwelijk (al is die laatste meestal voor onbepaalde tijd). Nadat je je handtekening hebt gezet is het klagen, mekkeren en koekwouzen klaar. Aan de bak! Voor 3 maanden, voor 6 maanden of voor 12 maanden. Voor dat geld.

Bedenk dus van te voren wat je wel en niet in je contract wil hebben. Ik sta bekend als een ongelofelijke contract-eikel. Ik laat alles eruit halen wat ik niet wil tekenen of zorg dat er ruimte is om daar omheen te komen. Ik moet namelijk helemaal niks. En dat vind ik zo fijn aan ZZP-er zijn. Niks meer moeten omdat er een klootviool in de organisatie bedenkt dat jij iets MOET. Paak zeffel (google die maar).

Mijn beste les ooit: klaag tot de handtekening, daarna nooit meer.

Groeten van Wonal
Dat dus.

Ik haal altijd de relatie- en concurrentiebedingen eruit. Vinden ze vaak heel vervelend. En ze zijn dan zooo tegenstrijdig: dat is marktconform blabla (allergisch voor)..en we doen niet moeilijk in de praktijk. Prima, maar haal er maar uit. Ik wil gewoon geen gezeur, en inderdaad, ik zeur daarna ook niet als het even tegenzit.
En intellectueel eigendom gaat er ook uit (alsof ik na de klus mijn hoofd kapot moet slaan op een rots of zo?).

You're either part of the solution or you're part of the problem

poehee schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:51:
[...]

Dat dus.

Ik haal altijd de relatie- en concurrentiebedingen eruit. Vinden ze vaak heel vervelend. En ze zijn dan zooo tegenstrijdig: dat is marktconform blabla (allergisch voor)..en we doen niet moeilijk in de praktijk. Prima, maar haal er maar uit. Ik wil gewoon geen gezeur, en inderdaad, ik zeur daarna ook niet als het even tegenzit.
En intellectueel eigendom gaat er ook uit (alsof ik na de klus mijn hoofd kapot moet slaan op een rots of zo?).
Relatie en concurentiebedingen laat ik ook weghalen en als ze niet willen (wat ik vanuit hun oogpunt ook wel snap) laat ik het beperken tot de afdeling waar ik de klus krijg. M.a.w. zetten ze me in bij de Douane dan vind ik het prima om Douane als concurentiebeding te hebben maar niet de hele Belastingdienst. En dat geldt voor alle grote bedrijven. En marktconform is net zo subjectief als 'scherp aanbieden'.

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06:47
RonaldHeirbaut schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:33:
[...]

Vaak mag dat niet omdat ze dat weer meenemen in het contract. Maar dan moet je gewoon ballen hebben en het contract niet verlengen. Ondernemersrisico toch?!
Exact. Ik had commitment gegeven bij een partij, vanaf februari tot a.s. kerst.
Men vraagt of ik door wil tot volgend jaar kerst, waarop ik zeg, prima. Maar wel middels een 3,5% correctie op m'n tarief, als inflatie.

Werd niet heel erg gewaardeerd. Ik gaf aan dat ik het er niet op zou laten lopen, maar het wel netjes zou vinden als het verzoek gehonereerd zou worden. T is immers geen salaris onderhandeling maar een tarief wijziging..

En akkoord bevonden.
T is een slok op een borrel (3 p.u euro voor mij (geen ICT'r), maar ik schrijf 40u per week. Kan ik weer wat meer beleggen) :*)

• Freeaqingme
poehee schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:51:
[...]
Huh? En wordt dat geaccepteerd als je dat er uit haalt?

Als je software schrijft voor partij X, ligt het auteursrecht van die (delen van) software bij jou. Dat betekent dat X nooit die software kan verkopen. Het is toch niet meer dan logisch dat als X jou $$$ betaalt zij ook de rechten krijgen van de code die jij schrijft?

• DarkFire1985
Maar als je eenmaal je handtekening hebt gezet, dan zit je er aan vast. Net als bij een hypotheek, een huurcontract, een leasecontract en een huwelijk (al is die laatste meestal voor onbepaalde tijd).
En aanvullend hierop: let erop dat contracten die je zakelijk tekent geen consumenten vangnetten kennen.
Koop je bijvoorbeeld zakelijk vastgoed? Dan heb je geen 14 dagen bedenktijd, etc.
Oftewel denk goed na over wat je tekent.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:34

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

1e contract welke ik ga tekenen als zzp maar zie paar puntjes. Ben aangenomen om de security weer up to date te krijgen van hun on-prem omgeving. Als ik dan onderstaand stukje aansprakelijkheid zie denk ik dalijk gaan zij mij aanrekenen dat er toch nog een gat in de verdediging zat. Zijn dit soort stukken normaal in het contract.

7. Aansprakelijkheid / schade
7.1 De Opdrachtnemer zal de Opdrachtgever vrijwaren tegen elke aanspraak, vordering of eis door derden
(waaronder de Cliënt) jegens de Opdrachtgever en tegen alle schade, verliezen, kosten, onkosten en
betalingen die de Opdrachtgever mocht lijden of oplopen in verband met het niet nakomen van de
Overeenkomst door de Opdrachtnemer. De Opdrachtgever kan deze vrijwaring verrekenen met de betalingen
die de Opdrachtgever aan de Opdrachtnemer dient te doen.
7.2 De Opdrachtnemer dient de Opdrachtgever te vrijwaren tegen alle aanspraken door de Cliënt en/of derden
aangaande productaansprakelijkheid als gevolg van een defect in een product of systeem dat door de Cliënt
aan een derden is geleverd en dat deels bestaat uit software die is geproduceerd door of namens de
Opdrachtgever.
7.3 Niet-nakoming wordt geen van beide partijen aangerekend, en geen van beide partijen kan de ander op
enigerlei wijze aansprakelijk stellen tot de schadevergoeding dwingen indien de prestatie onmogelijk wordt
gemaakt door staking, brand, overstroming, of een andere natuurramp, revolutie, optreden van de overheid,
ordeverstoringen door burgers, of een andere situatie waarbij het niet-nakomen buiten de invloedsfeer ligt van,
en niet te wijten is aan, de nalatigheid van de niet-nakomende partij.

Ook het vrijwaring stukje is naar mijn idee iets te open, net alsof er geen rechtelijk uitspraak aan te pas kan komen als wij het oneens zijn.

8. Vrijwaring
8.1 Opdrachtnemer vrijwaart Opdrachtgever tegen aansprakelijkheid en zal Opdrachtgever op eerste verzoek
schadeloos stellen ter zake van alle mogelijke opeisbare vorderingen van de Belastingdienst, hoe ook
genaamd en op welk standpunt ook gebaseerd, tot de inhouding en/of afdracht van loonbelasting en premies
volksverzekeringen, inclusief hierover eventueel verschuldigde boetes en rentes in verband met de door
Opdrachtnemer verrichte werkzaamheden voortvloeiend uit deze overeenkomst.
8.2 Opdrachtnemer zal Opdrachtgever alle medewerking verlenen om Opdrachtgever in staat te stellen aan de
Belastingdienst aan te tonen, dan wel daarover met deze instanties afspraken te maken, dat Opdrachtgever in
het kader van deze overeenkomst geen verplichtingen tot inhouding van loonbelasting en/of afdracht van
premies volksverzekeringen heeft.
8.3 In aansluiting op het bepaalde in artikel 6.1 kan Opdrachtgever op de nog te betalen vergoedingen aan
Opdrachtnemer loonbelasting en/of premies volksverzekeringen inhouden, indien Belastingdienst zich op enig
moment op het standpunt stelt of dreigt te stellen dat Opdrachtgever loonbelasting en/of premies
volksverzekeringen dient af te dragen. Eventueel uit hoofde van de overeenkomst op Opdrachtgever rustende
betalingsverplichtingen mogen in geval van (dreigende) claims van de Belastingdienst door Opdrachtgever
onder zich worden gehouden ter voldoening van dergelijke claims. Voor zover Opdrachtgever overgaat tot
betaling aan de Belastingdienst met betrekking tot de door Opdrachtnemer verleende diensten is
Opdrachtgever (voor het bedrag van die betaling) gevrijwaard van zijn verplichtingen jegens Opdrachtnemer.
8.4 Opdrachtnemer zal zijn volledige medewerking verlenen indien de Opdrachtgever voor aanvang van de
Overeenkomst een screening uit wil voeren, al dan niet uit naam van de Cliënt. Gezien de vertrouwelijke aard
van gegevens in het vakgebied van de Opdrachtnemer zal de Opdrachtnemer dergelijke screenings
waarheidsgetrouw voltooien. De Opdrachtnemer vrijwaart de Opdrachtgever tegen aansprakelijkheid en zal
Opdrachtgever op eerste verzoek schadeloos stellen ter zake van alle mogelijke opeisbare vorderingen van de
Cliënt indien blijkt dat een dergelijke screening buiten schuld van de Opdrachtgever niet (naar de waarheid) is
voltooid.
@NLKornolio Hoop bla bla waarin de broker zich probeert te ontdoen van elke verantwoordelijkheid. Want stel dat de Belastingdienst jouw contract gaat zien als een fictief dienstverband, dan ben je in dienst van ... tja, van wie eigenlijk? De broker? De eindklant? Ik ken geen verhalen waar iemand een fictief dienstverband in de schoenen is geschoven. Zelfs de Belastingdienst zelf wilde mij voor tenminste (!) drie jaar hebben.

Het is de wet die niet past op hoogopgeleide, goedbetaalde ICT-ers (o.a.) maar vooral zo is geformuleerd voor pakketbezorgers, bouwvakkers en andere laag onderbetaalde zzp-ers zodat deze beschermd kunnen worden. Helaas gaan theorie en praktijk niet samen hier.

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-11 08:28
Soms overvalt me het idee dat sommigen onder ons er wel makkelijk over denken, maar misschien heb ik het mis. Als ZZP-er ben je ondernemer. Je zegt ergens eenmaal ja tegen nadat je misschien een paar keer nee hebt gezegd. Je zegt ja tegen de afspraken die je maakt. Die afspraken staan in een contract. Daar zet je je handtekening onder en vervolgens ligt er een harde afspraak.
En een opzegtermijn van max een maand.

Vind ik het niks (heeft men mij een verkeerde voorstelling van de klus gegeven), dan vertrek ik weer. Ook als het een jaarcontract is: dat betekent alleen dat ik voornemens ben de klus een jaar lang uit te blijven voeren. Maar als het karakter van de opdracht verandert (gebeurde bij mn vorige opdracht; ineens geen Azure meer terwijl dat voor mij belangrijk was), dan houdt het op. Vond de opdrachtgever heel begrijpelijk in mijn situatie.

En dat werkt voor beide partijen zo natuurlijk.
kwaazaar schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:21:
En dat werkt voor beide partijen zo natuurlijk.
Dat is ook mijn ervaring. Je bent als ZZP-er wel ondernemer maar ook nog mens. Dat zien de opdrachtgevers ook wel. Zij hebben er niks aan als jij iets zit te doen wat je niet leuk vind waar ze bovendien ook nog veel geld voor neerleggen. In overleg kan het meeste wel opgelost worden.

Contracten zijn er vooral als je er samen niet meer uitkomt maar dan moet een van beiden het wel bont hebben gemaakt. Desondanks moet er geen bullshit in zo'n contract komen (wat ik bullshit vind dan).

• Zoidbergh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:00
Freeaqingme schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:31:
[...]

Huh? En wordt dat geaccepteerd als je dat er uit haalt?

Als je software schrijft voor partij X, ligt het auteursrecht van die (delen van) software bij jou. Dat betekent dat X nooit die software kan verkopen. Het is toch niet meer dan logisch dat als X jou $$$ betaalt zij ook de rechten krijgen van de code die jij schrijft?
Ik vermoed dat dat ook wel het geval is; bij mijn huidige opdracht bijvoorbeeld staat in de voorwaarden dat intellectueel eigendom bij mij blijft, maar de opdrachtgever wel alles met de door mij geschreven code mag doen wat zij wil. Met die constructie zou ik leuke stukjes code bij een andere opdracht kunnen hergebruiken met ctrl-c ctrl-v ipv het 'opnieuw' bedenken. Iets met een wiel en uitvinden.

In geval van Freeqingme zou het denk ik net andersom zijn; de opdrachtgever claimt intellectueel eigendom en opdrachtnemer zou niets meer met geschreven code mogen doen.

• kwaazaar
  • Laatst online: 06-11 08:28
Zoidbergh schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:08:
[...]

Ik vermoed dat dat ook wel het geval is; bij mijn huidige opdracht bijvoorbeeld staat in de voorwaarden dat intellectueel eigendom bij mij blijft, maar de opdrachtgever wel alles met de door mij geschreven code mag doen wat zij wil. Met die constructie zou ik leuke stukjes code bij een andere opdracht kunnen hergebruiken met ctrl-c ctrl-v ipv het 'opnieuw' bedenken. Iets met een wiel en uitvinden.

In geval van Freeqingme zou het denk ik net andersom zijn; de opdrachtgever claimt intellectueel eigendom en opdrachtnemer zou niets meer met geschreven code mogen doen.
Ik neem code van mezelf vaak mee, maar bij een volgende opdracht blijkt dat nooit as-is inzetbaar: de situatie is net even anders, de gebruikte techniek is inmiddels alweer verouderd, etc. Ik gebruik het dan vooral als inspiratie.

• poehee
kwaazaar schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:36:
[...]

Ik neem code van mezelf vaak mee, maar bij een volgende opdracht blijkt dat nooit as-is inzetbaar: de situatie is net even anders, de gebruikte techniek is inmiddels alweer verouderd, etc. Ik gebruik het dan vooral als inspiratie.
Dat bedoelde ik ook. De werkelijke code heeft geen of nauwelijks waarde. Alsof niet iemand anders dat kan schrijven. Ik heb veel hashing, telling en audit logging functies voor migraties. Die neem ik mee naar volgende migraties - maar uiteindelijk kost het me twee dagen om het vanuit scratch opnieuw te schrijven (en meestal weer iets verbeterd). Intellectueel eigendom op code is zo uit de tijd (was nooit een goed idee geweest, maar bezitterigheid doet gekke dingen)

[ Voor 8% gewijzigd door poehee op 30-11-2021 10:39 ]

• Zoidbergh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:00
kwaazaar schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:36:
[...]

Klopt, zo gaat dat bij mij in de praktijk meestal ook wel :) Maar ik vind het wel een prettig idee dat er verder geen restricties zijn op de manier waarop ik bestaande code wil kunnen benutten.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
NLKornolio schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:40:
1e contract welke ik ga tekenen als zzp maar zie paar puntjes. Ben aangenomen om de security weer up to date te krijgen van hun on-prem omgeving. Als ik dan onderstaand stukje aansprakelijkheid zie denk ik dalijk gaan zij mij aanrekenen dat er toch nog een gat in de verdediging zat. Zijn dit soort stukken normaal in het contract.

7. Aansprakelijkheid / schade
7.1 De Opdrachtnemer zal de Opdrachtgever vrijwaren tegen elke aanspraak, vordering of eis door derden
(waaronder de Cliënt) jegens de Opdrachtgever en tegen alle schade, verliezen, kosten, onkosten en
betalingen die de Opdrachtgever mocht lijden of oplopen in verband met het niet nakomen van de
Overeenkomst door de Opdrachtnemer. De Opdrachtgever kan deze vrijwaring verrekenen met de betalingen
die de Opdrachtgever aan de Opdrachtnemer dient te doen.
7.2 De Opdrachtnemer dient de Opdrachtgever te vrijwaren tegen alle aanspraken door de Cliënt en/of derden
aangaande productaansprakelijkheid als gevolg van een defect in een product of systeem dat door de Cliënt
aan een derden is geleverd en dat deels bestaat uit software die is geproduceerd door of namens de
Opdrachtgever.
7.3 Niet-nakoming wordt geen van beide partijen aangerekend, en geen van beide partijen kan de ander op
enigerlei wijze aansprakelijk stellen tot de schadevergoeding dwingen indien de prestatie onmogelijk wordt
gemaakt door staking, brand, overstroming, of een andere natuurramp, revolutie, optreden van de overheid,
ordeverstoringen door burgers, of een andere situatie waarbij het niet-nakomen buiten de invloedsfeer ligt van,
en niet te wijten is aan, de nalatigheid van de niet-nakomende partij.

Ook het vrijwaring stukje is naar mijn idee iets te open, net alsof er geen rechtelijk uitspraak aan te pas kan komen als wij het oneens zijn.

8. Vrijwaring
8.1 Opdrachtnemer vrijwaart Opdrachtgever tegen aansprakelijkheid en zal Opdrachtgever op eerste verzoek
schadeloos stellen ter zake van alle mogelijke opeisbare vorderingen van de Belastingdienst, hoe ook
genaamd en op welk standpunt ook gebaseerd, tot de inhouding en/of afdracht van loonbelasting en premies
volksverzekeringen, inclusief hierover eventueel verschuldigde boetes en rentes in verband met de door
Opdrachtnemer verrichte werkzaamheden voortvloeiend uit deze overeenkomst.
8.2 Opdrachtnemer zal Opdrachtgever alle medewerking verlenen om Opdrachtgever in staat te stellen aan de
Belastingdienst aan te tonen, dan wel daarover met deze instanties afspraken te maken, dat Opdrachtgever in
het kader van deze overeenkomst geen verplichtingen tot inhouding van loonbelasting en/of afdracht van
premies volksverzekeringen heeft.
8.3 In aansluiting op het bepaalde in artikel 6.1 kan Opdrachtgever op de nog te betalen vergoedingen aan
Opdrachtnemer loonbelasting en/of premies volksverzekeringen inhouden, indien Belastingdienst zich op enig
moment op het standpunt stelt of dreigt te stellen dat Opdrachtgever loonbelasting en/of premies
volksverzekeringen dient af te dragen. Eventueel uit hoofde van de overeenkomst op Opdrachtgever rustende
betalingsverplichtingen mogen in geval van (dreigende) claims van de Belastingdienst door Opdrachtgever
onder zich worden gehouden ter voldoening van dergelijke claims. Voor zover Opdrachtgever overgaat tot
betaling aan de Belastingdienst met betrekking tot de door Opdrachtnemer verleende diensten is
Opdrachtgever (voor het bedrag van die betaling) gevrijwaard van zijn verplichtingen jegens Opdrachtnemer.
8.4 Opdrachtnemer zal zijn volledige medewerking verlenen indien de Opdrachtgever voor aanvang van de
Overeenkomst een screening uit wil voeren, al dan niet uit naam van de Cliënt. Gezien de vertrouwelijke aard
van gegevens in het vakgebied van de Opdrachtnemer zal de Opdrachtnemer dergelijke screenings
waarheidsgetrouw voltooien. De Opdrachtnemer vrijwaart de Opdrachtgever tegen aansprakelijkheid en zal
Opdrachtgever op eerste verzoek schadeloos stellen ter zake van alle mogelijke opeisbare vorderingen van de
Cliënt indien blijkt dat een dergelijke screening buiten schuld van de Opdrachtgever niet (naar de waarheid) is
voltooid.
Bij 7.2 even een maximum bedrag toevoegen ten hoogte van je beroepsaansprakelijkheidsverzekering, en ook naar de voorwaarden van die verzekering verwijzen, met de voorwaarde dat als de verzekering het niet vergoed, jij niet persoonlijk aansprakelijk gesteld kan worden voor schade.

En die vrijwaring is inderdaad een heel verhaal, je moet daar gewoon even afwegen wat het risico voor jou is als je straks gecontroleerd wordt. (hele kleine kans en er wordt nu nog niet echt op gehandhaafd)
Op zich is die vrijwaring verder niet heel apart, zonder vrijwaring zal bijna niemand meer een voltijdse langdurige opdracht krijgen tegenwoordig.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:23
Stefangrp schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:02:
Hier ook nog een leuk dilemma. Had deze week een gesprek voor een kort klusje. We waren er snel uit, mooie klus. Alleen wel voor 3 maande ipv een paar weken.

Op zich top, maar ik heb ook nog een gesprek staan voor een andere klus. Die kan ik wel een paar weekjes terug duwen, maar 3 maanden..

Moet nog even bedenken hoe ik dat zodanig ga verkopen dat ze die vertraging in het starten accepteren :)
Tips zijn welkom!
Kleine update.
Open kaart gespeeld, goed gesprek gehad en alsnog de klus gekregen :)

Ik heb straks mogelijk 3 opdrachten tegelijk lopen. Gelukkig niet veel trainingen te geven.
Komende maanden wordt mijn grootste uitdaging om iedereen tevreden te houden :)

Ik ga maar alvast uitkijken naar iemand die het 'domme' werk voor me kan doen ofzo.
En nog een list verzinnen als men wil verlengen

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Stefangrp schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:40:
[...]

Kleine update.
Open kaart gespeeld, goed gesprek gehad en alsnog de klus gekregen :)

Ik heb straks mogelijk 3 opdrachten tegelijk lopen. Gelukkig niet veel trainingen te geven.
Komende maanden wordt mijn grootste uitdaging om iedereen tevreden te houden :)

Ik ga maar alvast uitkijken naar iemand die het 'domme' werk voor me kan doen ofzo.
En nog een list verzinnen als men wil verlengen
Had hetzelfde probleem. Ik had uitbesteed aan 2 jongens in Oost-Europa. Na 2 weken toch maar zelf gedaan in avonduren. Het uurtarief is goedkoper, maar ze zijn er 3x zo lang mee bezig en moest het meeste alsnog zelf doen. Was beetje uitproberen (heb nog wat MKB klanten en die wil ik eigenlijk uitbesteden).

• DeveloperNL
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Daarom heb ik liever 120k omzet als ZZP-er dan 120k aan bruto loon.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Daarvoor zou ik het ook niet doen. Er spelen voor mij veel factoren mee. Salaris in één ding. Met dit tarief zou ik toch wel minstens 130k€ bruto per jaar willen vangen voordat ik het ga overwegen, en dan lever ik er financieel alsnog op in. Komt nog bij dat je dan vastzit aan vakantiedagen en pensioen. Als een werkgever voor mij een deal kan regelen waarbij ik én een bruto salaris krijg dat niet heel veel onder mijn bruto omzet ligt, ik niet hoef deel te nemen aan pensioenpotjes en ik onbeperkt vrije dagen krijg dan wil ik er over na gaan denken. Onbeperkt vrije dagen ben ik wel tegen gekomen, maar concurrerende salarissen en opt-out van pensioenregelingen helaas niet. Toch vreemd, want voor externen willen ze het om de een of andere reden wel neerleggen.

Tja

• Karp
  • Laatst online: 00:59
Ik dacht dat mensen vaker een vergelijking maken van loondienst vs ZZP is ongeveer salaris x2. Heeft dat te maken met anders inschatten van kosten/opbrengsten, of meer met hoe zeer jullie ZZP waarderen?

• hackerhater
Karp schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:08:
Ik dacht dat mensen vaker een vergelijking maken van loondienst vs ZZP is ongeveer salaris x2. Heeft dat te maken met anders inschatten van kosten/opbrengsten, of meer met hoe zeer jullie ZZP waarderen?
Bovenop het brutoloon (salaris) komen nog een hoop kosten die de werkgever heeft. Oa verzekeringen, vakantie-reserveringen, ziektedagen, etc. De werkgeverskosten is grofweg 1.5 a 2X het bruto-loon

Die kosten zitten bij een zelfstandige in de omzet.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

hackerhater schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:14:
[...]

Bovenop het brutoloon (salaris) komen nog een hoop kosten die de werkgever heeft. Oa verzekeringen, vakantie-reserveringen, ziektedagen, etc. De werkgeverskosten is grofweg 1.5 a 2X het bruto-loon

Die kosten zitten bij een zelfstandige in de omzet.
Dat is wel vrij ruim als ik afga op https://www.berekenhet.nl...en-werkgever.html#calctop - voor de 130k€ die ik noemde kom je dan op €140k, dus 17% extra loonkosten. Het wordt meer als je pensioenen mee gaat nemen natuurlijk, maar dat wil ik zien als deel van het salaris - ik regel mijn eigen pensioen.

Tja

• hackerhater
MadEgg schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:18:
[...]

Dat is wel vrij ruim als ik afga op https://www.berekenhet.nl...en-werkgever.html#calctop - voor de 130k€ die ik noemde kom je dan op €140k, dus 17% extra loonkosten. Het wordt meer als je pensioenen mee gaat nemen natuurlijk, maar dat wil ik zien als deel van het salaris - ik regel mijn eigen pensioen.
Zeker, maar normaal zit het pensioen in het deel van de werkgevers-kosten, niet het brutoloon.
Ik zou ook liever hoger bruto-loon hebben maar normaal is dat erbuiten.
Net als het vakantie-geld dat vaak vergeten wordt.

Maar one way or the other, blijft nog steeds dat je de werkgeverslasten met de omzet moet vergelijken. Niet het brutoloon.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

hackerhater schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:28:
[...]

Zeker, maar normaal zit het pensioen in het deel van de werkgevers-kosten, niet het brutoloon.
Ik zou ook liever hoger bruto-loon hebben maar normaal is dat erbuiten.
Net als het vakantie-geld dat vaak vergeten wordt.
Klopt. Al mag vakantiegeld ook gewoon elke maand uitbetaald worden. Rare schijnconstructie is het eigenlijk, deze wettelijke verplichte 8% loonsverhoging. Verder klopt het natuurlijk dat je de juiste kosten met elkaar moet vergelijken.

Vanuit de opdrachtgever is het ook raar. Extern mag het meer kosten omdat het flexibel is. Ondertussen willen ze wel graag dat je blijft. Ook bij interne medewerkers zie je veel verloop, dus loondienst is zeker geen zekerheid voor de opdrachtgever dat je langer blijft.

Tja

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-11 11:25
hackerhater schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:28:
[...]

Maar one way or the other, blijft nog steeds dat je de werkgeverslasten met de omzet moet vergelijken. Niet het brutoloon.
Ook weer niet één op één. Het feit dat ik elke euro die ik in m'n pensioen steek zelf weg mag zetten i.p.v. in een verplicht fonds moet steken is mij best veel waard, om maar wat te noemen.

Ik krijg ook vaak de vraag voor welk salaris ik weer in loondienst zou gaan, maar dat is letterlijk voor geen enkel bedrag.

• sverzijl
Alleen al om alle verplichte nummertjes (reviews, functioneringsgesprekken, verplichte bedrijfsbijeenkomsten/-uitjes, POPs, PDFs, 360 graden feedbacks..) zou ik al nooit meer terugwillen naar loondienst. En eigenlijk ben ik ook wel heel blij dat ik nu zelf full control heb over mijn pensioeninleg en vakantiedagen. Het moet wel heel raar lopen wil ik nog terug in loondienst gaan.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-11 13:19
Hoe gaan jullie om met vragenlijsten en intaketests die verplicht gesteld worden? Ik heb deze altijd geweigerd, ik heb een track record wat voldoende moet spreken en waarbij mijn opdracht niet moet afhangen of ik een wat mij betreft weinig zeggende test moet maken. Daarbij had ik ook het geluk dat ik vaak gevraagd werd i.p.v. reageren op een vacature of recruiter. Echter merk ik de laatste paar maanden dat er steeds meer bedrijven vragen om dergelijke tests.

Ik heb genoeg onderzoeken voorbij zien komen waaruit blijkt dat dit soort testen een slechts indicatie geven of iemand wel/niet kan gaan functioneren, maar deze trend baart mij wel enigszins zorgen. Het gaat in sommige gevallen om 2 gesprekken van 1,5 uur elk plus een capability test van 3 uur... Dat zijn dus 5 uur die ik niet kan schrijven. Natuurlijk kan ik een wat hoger uurtarief vragen, maar ik zit al vaak aan de hogere kant waardoor er weinig extra ruimte is.

Benieuwd naar jullie ervaringen/meningen!

• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-08 09:10
Orangelights23 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:18:
Hoe gaan jullie om met vragenlijsten en intaketests die verplicht gesteld worden? Ik heb deze altijd geweigerd, ik heb een track record wat voldoende moet spreken en waarbij mijn opdracht niet moet afhangen of ik een wat mij betreft weinig zeggende test moet maken. Daarbij had ik ook het geluk dat ik vaak gevraagd werd i.p.v. reageren op een vacature of recruiter. Echter merk ik de laatste paar maanden dat er steeds meer bedrijven vragen om dergelijke tests.

Ik heb genoeg onderzoeken voorbij zien komen waaruit blijkt dat dit soort testen een slechts indicatie geven of iemand wel/niet kan gaan functioneren, maar deze trend baart mij wel enigszins zorgen. Het gaat in sommige gevallen om 2 gesprekken van 1,5 uur elk plus een capability test van 3 uur... Dat zijn dus 5 uur die ik niet kan schrijven. Natuurlijk kan ik een wat hoger uurtarief vragen, maar ik zit al vaak aan de hogere kant waardoor er weinig extra ruimte is.

Benieuwd naar jullie ervaringen/meningen!
Eens dat dit een trend is die je niet moet willen, zeker niet als freelancer. Iemand een beetje aan de tand voelen in een gesprek voordat je hem 80-100+ per uur gaat betalen; prima. Maar assignments en dergelijke; nee bedankt. In mijn geval zou ik het voor het komende jaar of 2 nog accepteren gezien mijn beperkte ervaring en track-record.

Maar aangezien het gros hier al meer dan 5 jaar in het vak zit (en jij waarschijnlijk ook) zou ik het niet doen. Er zijn steeds meer bedrijven die FAANG-achtige trekjes beginnen te krijgen.

• RichieB
Orangelights23 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:18:
Hoe gaan jullie om met vragenlijsten en intaketests die verplicht gesteld worden?
[...]
Heb je het dan over een "programmeeropdracht" voor een development opdracht of een "Leadership Capability Assessment" voor een C-level positie? Ik kan me voorstellen dat dit toch twee heel verschillende dingen zijn.

Ik heb het zelf niet meegemaakt en ik zou het afwegen of ik snap welk inzicht de uitkomst van die test de opdrachtgever oplevert in het kader van de opdracht die ik gevraagd wordt uit te voeren.

[ Voor 17% gewijzigd door RichieB op 01-12-2021 15:34 ]

• DeveloperNL
MadEgg schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:57:
[...]

Daarvoor zou ik het ook niet doen. Er spelen voor mij veel factoren mee. Salaris in één ding. Met dit tarief zou ik toch wel minstens 130k€ bruto per jaar willen vangen voordat ik het ga overwegen, en dan lever ik er financieel alsnog op in. Komt nog bij dat je dan vastzit aan vakantiedagen en pensioen. Als een werkgever voor mij een deal kan regelen waarbij ik én een bruto salaris krijg dat niet heel veel onder mijn bruto omzet ligt, ik niet hoef deel te nemen aan pensioenpotjes en ik onbeperkt vrije dagen krijg dan wil ik er over na gaan denken. Onbeperkt vrije dagen ben ik wel tegen gekomen, maar concurrerende salarissen en opt-out van pensioenregelingen helaas niet. Toch vreemd, want voor externen willen ze het om de een of andere reden wel neerleggen.
Ik werk voornamelijk voor big corps. Er valt daar niets te regelen, alles ligt vast in CAO's. Externen vallen onder andere potjes en flexibiliteit is ook wat waard. Daarnaast is het ook voor die organisaties haast onmogelijk om een (goede) dev te vinden. Wat ik ook zelf zie met de 'vaste' collega's is dat er voor hun ook haast geen doorgroeimogelijkheden zijn, behalve een treetje hoger op de CAO. Je krijgt zowat alleen promotie als er iemand weggaat.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

DeveloperNL schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:37:
[...]

Ik werk voornamelijk voor big corps. Er valt daar niets te regelen, alles ligt vast in CAO's. Externen vallen onder andere potjes en flexibiliteit is ook wat waard. Daarnaast is het ook voor die organisaties haast onmogelijk om een (goede) dev te vinden. Wat ik ook zelf zie met de 'vaste' collega's is dat er voor hun ook haast geen doorgroeimogelijkheden zijn, behalve een treetje hoger op de CAO. Je krijgt zowat alleen promotie als er iemand weggaat.
Dat inderdaad. Of in ieder geval, ik zie vaak dat bruto loon het enige is waarover onderhandeld kan worden. De rest willen ze voor al het personeel gelijk houden. Prima, maar ik teken niet voor 25 vakantiedagen per jaar. Zeker niet als dat me minder oplevert dan freelance met 35+ vakantiedagen per jaar.

Tja, dat zij dan na 2 jaar volgens eigen interpretatie van Wet DBA niet verder willen, is niet mijn probleem. Niet verder willen is niet het goede woord - niet verder mogen vanuit de legal department.

Er zijn in ieder geval meer factoren die werken als freelancer aantrekkelijker maken dan in loondienst.

Tja

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-11 13:19
RichieB schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:31:
[...]

Heb je het dan over een "programmeeropdracht" voor een development opdracht of een "Leadership Capability Assessment" voor een C-level positie? Ik kan me voorstellen dat dit toch twee heel verschillende dingen zijn.

Ik heb het zelf niet meegemaakt en ik zou het afwegen of ik snap welk inzicht de uitkomst van die test de opdrachtgever oplevert in het kader van de opdracht die ik gevraagd wordt uit te voeren.
Gaat in dit geval om een tijdelijke CISO rol bij een bank waarvoor ik een capaciteitentest, een leadership test, een IQ-test en een logic test moet maken. En dat voor één organisatie. Je moet een minimale score krijgen om naar de volgende ronde te mogen die uit een extra interview bestaat. En het gekke is dat ik in dit geval direct ben benaderd door het bedrijf. 'We willen je graag hebben, maar willen eerst dat je tijd weggooit aan het maken van tests!', én dat er geen andere kandidaten zijn. In dit geval willen ze mij inhuren om een framework te implementeren wat ik bij een andere bank heb gedaan, ze zijn al bekend met mijn aanpak en resultaten.

Sommige testen kunnen leuk en van toegevoegde waarde zijn, maar tot nu toe de meeste testen die ik in het verleden gemaakt heb, zijn generieke testen waar een score uitkomt waar ze verder vrij weinig mee doen, behalve een minimale passing score. Ik vind de resultaten altijd wel interessant van dit soort testen, maar met de uitkomsten heb ik tot nu toe vrij weinig moeten doen in de praktijk. Een oud collega van mij maakt alleen dergelijke testen als hij ze mag factureren nadat hij de opdracht gewonnen heeft. Benieuwd hoe anderen dit doen.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-11 20:58
Anderen vinden het óf hun tijd waard en springen door de hoepeltjes, óf zeggen "da doe ik nie" en lopen door.

Sometimes you need to plan for coincidence

• RichieB
Orangelights23 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:16:
[...]
In dit geval willen ze mij inhuren om een framework te implementeren wat ik bij een andere bank heb gedaan, ze zijn al bekend met mijn aanpak en resultaten.
[...]
In dat geval draagt de uitkomst van de test niet bij aan een beter begrip over het kunnen uitvoeren van de opdracht. Het is ook een beetje raar. Als je een C-level positie invult door iemand in loondienst aan te nemen loop je als organisatie een zeker risico, dan snap ik dat je dat risico van te voren in wilt kunnen schatten. Als je iemand inhuurt om een framework te implementeren, waarom is het dan belangrijk om de leadership skills te testen? In het allerergste geval beëindig je de opdracht voortijdig.

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03:26
Ik heb paar maanden geleden nog een klus laten lopen, omdat ik eerst een kun-je-devven-test moest doen. Heb de test uit nieuwsgierigheid gestart, zag dat het puzzeltjes waren die ik in 1e jaar HBO informatica ook kreeg en heb de test gestopt. Tussenpersoon laten weten dat ze prima mijn HBO en WO diploma (beide Informatica) mochten zien en vervolgens alsnog de opdracht afgewezen voordat ze daarop konden reageren, want ik kreeg ergens anders een leukere opdracht. Als mensen mijn CV niet op waarde kunnen schatten, dan ga ik in de huidige markt geen extra stappen ondernemen. Aan de andere kant laat het ook zien dat de eindklant weinig vertrouwen heeft in de mensen die ze in willen huren en op die basis ga ik liever geen opdracht voor hen uitvoeren. Mocht de markt verslechteren, dan lijkt het mij logisch dat je meer tijd in acquisitie gaat steken. Maar zo is de markt nu, voorij in ieder geval, niet.

• poehee
gem-p schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:29:
Ik heb paar maanden geleden nog een klus laten lopen, omdat ik eerst een kun-je-devven-test moest doen. Heb de test uit nieuwsgierigheid gestart, zag dat het puzzeltjes waren die ik in 1e jaar HBO informatica ook kreeg en heb de test gestopt. Tussenpersoon laten weten dat ze prima mijn HBO en WO diploma (beide Informatica) mochten zien en vervolgens alsnog de opdracht afgewezen voordat ze daarop konden reageren, want ik kreeg ergens anders een leukere opdracht. Als mensen mijn CV niet op waarde kunnen schatten, dan ga ik in de huidige markt geen extra stappen ondernemen. Aan de andere kant laat het ook zien dat de eindklant weinig vertrouwen heeft in de mensen die ze in willen huren en op die basis ga ik liever geen opdracht voor hen uitvoeren. Mocht de markt verslechteren, dan lijkt het mij logisch dat je meer tijd in acquisitie gaat steken. Maar zo is de markt nu, voorij in ieder geval, niet.
Mijn persoonlijke mening (ik heb ongeveer 40 a 50 intakes gedaan) is dat een CV echt helemaal niets zegt. Mijn manager zou ze zo hebben aangenomen (ruzie over gehad, hij zijn zin doorgedrukt, na twee maanden weer afscheid genomen van de kandidaat), maar tijdens de intake komen ze niet uit de meest simpele opdrachtjes. CV's zijn hooguit een basis om een gesprek te voeren, en het vertelt waar iemand heeft gewerkt, maar niet wat hij of zij kan.
Ik heb gewoon een blaadje met simpele (doch belangrijke) vragen die je redelijkerwijs moet beantwoorden omdat dat de zaken/taken zijn die iemand gaat uitvoeren. Manager tijdens de intake werd boos: ze heeft toch 20 jaar XYZ ervaring? Hence: aannemen...
Hoe snel iemand iets oppakt kom je pas achter als je hem/haar een week hebt zien werken (helaas - te laat - dan komen de discussies: wat doen we, manager zegt houden, lead developer zegt afscheid nemen - het gaat tijd/geld en moeite kosten).

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03:26
poehee schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:48:
[...]

Mijn persoonlijke mening (ik heb ongeveer 40 a 50 intakes gedaan) is dat een CV echt helemaal niets zegt. Mijn manager zou ze zo hebben aangenomen (ruzie over gehad, hij zijn zin doorgedrukt, na twee maanden weer afscheid genomen van de kandidaat), maar tijdens de intake komen ze niet uit de meest simpele opdrachtjes. CV's zijn hooguit een basis om een gesprek te voeren, en het vertelt waar iemand heeft gewerkt, maar niet wat hij of zij kan.
Ik heb gewoon een blaadje met simpele (doch belangrijke) vragen die je redelijkerwijs moet beantwoorden omdat dat de zaken/taken zijn die iemand gaat uitvoeren. Manager tijdens de intake werd boos: ze heeft toch 20 jaar XYZ ervaring? Hence: aannemen...
Hoe snel iemand iets oppakt kom je pas achter als je hem/haar een week hebt zien werken (helaas - te laat - dan komen de discussies: wat doen we, manager zegt houden, lead developer zegt afscheid nemen - het gaat tijd/geld en moeite kosten).
Ik had het dan ook over de code opdrachtjes die je in 1e jaar HBO ook krijgt. Niet over gerichte (technische) vragen die je tijdens een interview aan de kandidaat kan vragen. Geen probleem van mijn kant om een manager, lead dev, toekomstig teamgenoot of wie dan ook te overtuigen tijdens een gesprek. Ook even live coden met een lead-dev om een demonstratie van mijn kunnen te geven vind ik prima. Alleen trek ik de grens als ik meerdere uren moet gaan werken aan de eerder genoemde code opdrachten. Dat is naar mijn mening terug te vinden opijn CV onder het kopje opleidingen.

• ID-College
sverzijl schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:04:
Alleen al om alle verplichte nummertjes (reviews, functioneringsgesprekken, verplichte bedrijfsbijeenkomsten/-uitjes, POPs, PDFs, 360 graden feedbacks..) zou ik al nooit meer terugwillen naar loondienst. En eigenlijk ben ik ook wel heel blij dat ik nu zelf full control heb over mijn pensioeninleg en vakantiedagen. Het moet wel heel raar lopen wil ik nog terug in loondienst gaan.
Idem hier.. geen vakantiedagen meer plannen en lekker je eigen ding kunnen doen is toch wel het belangrijkste, naast een prima inkomen!

• miena21
  • Laatst online: 09-11 21:52
poehee schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:48:
[...]

Mijn persoonlijke mening (ik heb ongeveer 40 a 50 intakes gedaan) is dat een CV echt helemaal niets zegt.
Helemaal niets lijkt me wat overdreven. Het zegt juist heel veel. Aan jou als interviewer de taak tijdens een intake om de CV op zijn echte waarde te schatten. Je komt er snel genoeg achter of er bullshit in staat. Dan mag de geïnterviewde dit even uitleggen, maar staat hij natuurlijk met 1-0 achter -> dit is ook waarde en zegt iets over de kandidaat

Bij 80% van de intakes die ik heb gedaan weet ik na 4 minuten al of het een match is of niet. Maar ik heb ook intakes gehad waar er veel twijfel was over de technische capaciteit. Gewoon eerlijk gezegd tegen de geïnterviewde en gevraagd of hij het oké vond om een 2e wat dieper gesprek over de technische kant te hebben. En is de twijfel dan nog niet weg dan weet je voldoende.
Pagina: 1 ... 263 ... 652 Laatste