• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 01:13
RichieB schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:02:
Tenzij die huurruimte in het buitenland is en je de panelen op die ruimte wilt leggen zie ik niet hoe dat van invloed kan zijn op de BTW.
Het gaat er om dat je zakelijk een kantoor huurt als ZZPer. Thuis gooi je zonnepanelen op je dak.
Thuis en kantoor is dan fysiek gescheiden.

Thuis is dan 100% privé terwijl het kantoor 100% zakelijk is.

Thuis kantoor mag bv geen bureau aangeschaft worden.
Maar in een kantoor ruimte weer wel.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• indexample
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Als jij nou mijn zolderkantoortje huurt, en ik die van jou, dan komt daar wel een zakelijke inrichting in, en zijn mijn bruto kosten jouw netto inkomsten, volgens de kamerverhuurvrijstelling

Huurprijsje van 450 euro
Voorwaarden voor kamerverhuurvrijstelling
Uw totale huuropbrengsten in 2021 zijn niet meer dan € 5.668. Voor 2020 was dit € 5.506. Dit is inclusief alle extra vergoedingen die met de verhuur te maken hebben. Bijvoorbeeld voor energiekosten of het gebruik van wasmachine en droger.
De kamer die u verhuurt, is een deel van uw eigen woning en geen zelfstandige woning.
U staat de hele huurperiode ingeschreven bij de gemeente op het adres van uw huis. En de huurder ook.
https://www.belastingdien...r-kamer-belasting-betalen

Vast te simpel gedacht :))

• ginojo
  • Registratie: maart 2016
  • Niet online
Klopt. Ruimte moet eigen sanitaire voorzieningen hebben etc. Volgens mij zelfs eigen ingang. Zijn dus nogal wat voorwaarden aan verbonden.

• indexample
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
ginojo schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:14:
[...]

Klopt. Ruimte moet eigen sanitaire voorzieningen hebben etc. Volgens mij zelfs eigen ingang. Zijn dus nogal wat voorwaarden aan verbonden.
Ik dacht dat dat alleen gold als je een ruimte in je eigen huis zakelijk wilt gebruiken, en niet als je ergens anders kantoorruimte huurt...?

[Voor 6% gewijzigd door indexample op 21-11-2021 12:25]

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:34
Dat zou al die bedrijfsverzamelgebouwen volledig nutteloos maken. :P

• ginojo
  • Registratie: maart 2016
  • Niet online
indexample schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:24:
[...]

Ik dacht dat dat alleen gold als je een ruimte in je eigen huis zakelijk wilt gebruiken, en niet als je ergens anders kantoorruimte huurt...?
Heb het hier ook over het zolderkantoortje :)

Quote:
Een werkruimte is zelfstandig als deze duidelijk is te onderscheiden door uiterlijke kenmerken. Bijvoorbeeld door:

een eigen opgang of ingang
andere voorzieningen in de werkruimte, zoals eigen sanitair (toilet en watervoorziening)
De werkruimte zou u ook als zodanig kunnen verhuren aan bijvoorbeeld een onbekende.

Bron: https://www.belastingdien...ent/hulpmiddel-werkruimte

[Voor 41% gewijzigd door ginojo op 21-11-2021 12:38]

• UrbanSnEAky
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:44
Jackisgek schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:26:
[...]

Ik volg de hele zonnepanelen-BTW discussie met interesse. Ik zit in dezelfde situatie: in 2016 zonnepanelen gekocht, BTW teruggevraagd, dit jaar als ZZP'er begonnen en sinds dit kwartaal uit de KOR. Nu dus BTW-plichtig over de opbrengst waarmee je erg ongunstig uit bent. Verkopen aan mijn vrouw zou kunnen, maar in dat geval betaal je dus over de winst? Tegen welke waarde is heb jij de verkoop gedaan? Lineair afgeschreven sinds aanschaf op basis van x aantal jaar?
In een latere post sprak Lycaon over hetvolgende:
Lycaon schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:12:
Als alleen de BTW (omzetbelasting) is teruggevraagd, maar ze niet op de ‘zaak’ staan, hoef je bij verkoop aan partner alleen de BTW te verrekenen.

D.w.z.; Jij rekent BTW over verkoopbedrag en draagt dit af. Partner kan BTW weer terugvragen en gebruikmaken van KOR.

In dat geval ben je geen inkomstenbelasting verschuldigd over de verkoopprijs excl. BTW, omdat dit niet toekomt aan de winst.
Je hoeft alleen de BTW te betalen omdat de panelen niet op de balans staan.
Aangezien ik de BTW voor m’n vrouw ga terugvragen, maakt het verkoop bedrag niet zo veel uit lijkt me. Ik ben even uitgegaan van een levensduur van 20 jaar. Totale kosten gedeeld door 20 keer 4 (want 4 jaar op het dak). Dat bedrag heb ik van de oorspronkelijk aankoopbedrag gehaald en dat gefactureerd naar mijn vrouw.

[Voor 0% gewijzigd door UrbanSnEAky op 21-11-2021 13:33. Reden: Typo]

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:03
To_Tall schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:31:
[...]

Het gaat er om dat je zakelijk een kantoor huurt als ZZPer. Thuis gooi je zonnepanelen op je dak.
Thuis en kantoor is dan fysiek gescheiden.

Thuis is dan 100% privé terwijl het kantoor 100% zakelijk is.

Thuis kantoor mag bv geen bureau aangeschaft worden.
Maar in een kantoor ruimte weer wel.
Ja, prima. Maar wat maakt dat uit voor de BTW over de opbrengst van je zonnepanelen? Daarvoor ben je IB-ondernemer. Als je dat ook al bent als ZZP-er dan moet je die BTW bij elkaar nemen. Maar niet uit waar je de panelen neerlegt.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:13
Hmmbob schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:26:
Voor de gebruikers van Knab icm Moneymonk:

Vandaag viel me op dat Knab en Moneymonk nu net als andere banken via de (gratis) PSD2 methode te koppelen zijn, in plaats van de betaalde boekhoudkoppeling vanuit Knab. Scheelt toch weer 1,50/maand :+

https://www.moneymonk.nl/...ng-aanmaken-in-moneymonk-

(ik hoop voornamelijk dat het betrouwbaarder wordt, die oude koppeling lag er wel eens een aantal dagen uit)
Artikeltje met voor- en nadelen van de nieuwe PSD2 koppeling: https://www.moneymonk.nl/help/709

Kleine verrassing in dat doc:

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• RichieB
Hmmbob schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:50:
[...]
Artikeltje met voor- en nadelen van de nieuwe PSD2 koppeling: https://www.moneymonk.nl/help/709
[...]
Grappig, Moneybird geeft juist aan geen PSD2 te gebruiken oa omdat PSD2 een aantal inhoudelijke beperkingen heeft:
Tijdens ons technisch onderzoek naar PSD2 kwamen we er ook achter dat de PSD2 API's tekortkomingen hebben voor boekhoudkoppelingen. De banken met wie we daarover spraken, bevestigen dit: naast de PSD2 API's verwachten zij altijd ook nog aparte boekhoudkoppelingen te blijven aanbieden.
Dat staat dan weer niet bij de nadelen die Moneymonk noemt.

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 26-11 08:41
Hmmbob schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:50:
[...]

Kleine verrassing in dat doc:
[Afbeelding]
Dat van dat er maar 1 koppeling mogelijk is, is een beperking van MoneyMonk en niet van die PSD2 APIs.

https://niels.nu

• Hydra
RichieB schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:18:
Grappig, Moneybird geeft juist aan geen PSD2 te gebruiken oa omdat PSD2 een aantal inhoudelijke beperkingen heeft:

[...]

Dat staat dan weer niet bij de nadelen die Moneymonk noemt.
PSD2 is geen standaard, elke bank heeft een andere API.

• Hmmbob
En ik begreep dat Moneymonk spaarrekeningen alleen bij Knab op kan halen via PSD2 - en niet bij de andere banken.

Mja, voor mij geen issue :+
Hydra schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:02:
Dat van dat er maar 1 koppeling mogelijk is, is een beperking van MoneyMonk en niet van die PSD2 APIs.
Weet ook niet hoeveel van hun klanten tegen dat issue aan gaan lopen. Ze richten zich natuurlijk vooral op eenmanszaken en ZZP'ers met een kleine BV.

* Hmmbob praat t niet goed, maar denk dat hier de crux in zit

[Voor 60% gewijzigd door Hmmbob op 22-11-2021 17:09]

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• c-nan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21:57
Een bekende van mij is momenteel in Turkije. De TRY doet het de laatste paar dagen erg slecht t.o.v. de EUR. Apple heeft zijn prijzen in TRY nog niet aangepast, waardoor het voor mij nu enorm goedkoop is om af te rekenen in TRY. Diegene komt over een week terug naar NL en neemt het dan voor mij mee.

Kan ik een bon (in het Turks) gewoon opnemen in mijn administratie en zakelijk opvoeren? Haken en ogen?

• AJM
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:40
Het valt mij op bij de brokers en inhuurportalen (politie, Brainnet, Headfirst etc.) die ik volg dat bij steeds meer opdrachten een opmerking staat dat de opdracht niet geschikt is voor zzp'ers i.v.m. wet DBA. Daarentegen merk de laatste tijd dat ik weer veel wordt benaderd door recruiters voor nieuwe opdrachten. Nou vraag ik mij af of die recruiters daar dan ook niet tegenaan lopen of dat er constructies bedacht worden om zzp'ers toch op dit soort klussen binnen te krijgen? Iemand recent hier ervaring mee?

[Voor 4% gewijzigd door AJM op 23-11-2021 11:41]

• RichieB
Gokje: recruiters liegen tegen de eindklant.

• Hmmbob
Dan komen ze vanzelf bij jou met de "payroll" oplossing. Dat is voor hun wel een oplossing, maar niet voor jou.

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:27
Neem personeel aan, een schoonmaker ofzo, dan ben je geen zzp meer :)

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• Z-Dragon
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 25-11 20:22
c-nan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:46:
Een bekende van mij is momenteel in Turkije. De TRY doet het de laatste paar dagen erg slecht t.o.v. de EUR. Apple heeft zijn prijzen in TRY nog niet aangepast, waardoor het voor mij nu enorm goedkoop is om af te rekenen in TRY. Diegene komt over een week terug naar NL en neemt het dan voor mij mee.

Kan ik een bon (in het Turks) gewoon opnemen in mijn administratie en zakelijk opvoeren? Haken en ogen?
Beetje offtopic, maar zit je er niet al mee dat je het verkeerde toetsenbord krijgt?

^ Wat hij zegt.

• RichieB
Z-Dragon schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:12:
[...]

Beetje offtopic, maar zit je er niet al mee dat je het verkeerde toetsenbord krijgt?
Bij Apple kan je zelf je toetesbord kiezen. Ik koopt altijd US-English... anders krijg je de default International English en dan zit de tilde/backqoute niet meer linksboven. Daarmee kan ik niet programmeren bash-scripten, hoor! 8)

[Voor 3% gewijzigd door RichieB op 23-11-2021 13:15]

• c-nan
Z-Dragon schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:12:
[...]

De iPad heeft geen fysieke toetsenbord ;) Ik wil de Magic keyboard erbij bestellen en die kan gewoon geleverd worden in Amerikaans (Engels).

NL/EUR:
iPad Air: 589,-
Magic keyboard: 339,-
Totaal: 928,- (767,- ex btw)

TR/TRY:
iPad Air: 6799,-
Magic keyboard: 2999,-
Totaal: 9798,- (met de huidige koers: EUR 679,- inclusief BTW)

/edit
647,- inmiddels :o

• pirke
- disregard -

[Voor 88% gewijzigd door pirke op 23-11-2021 13:59]

• Krystman
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 25-11 13:49
RichieB schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:42:
Gokje: recruiters liegen tegen de eindklant.
Ik ken 2 zzp'ers waarbij aangegeven is dat de eindklant geen zzp'ers wil en dat zij dus dienen te doen alsof de eindklant niet weet dat ze niet in dienst zijn bij de tussenpersoon.

Is dat waar we heen willen vraag ik me af? En dan bedenk ik me dat ik daar niet over ga en dat de mensen die daar over gaan het ook niet (willen) weten.

- Adde parvum parvo magnus acervus erit -

• RichieB
Krystman schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:07:
[...]
Is dat waar we heen willen vraag ik me af?
[...]
Dat we een marge betalen aan tussenpersonen omdat die beter kunnen liegen tegen de eindklant dan wijzelf? Daar zijn we toch al jaren?

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 26-11 14:10
pirke schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:07:
Naar de letter van het woord klopt het. Maar ik kende iemand die als ZZP-er gewoon 14 man in dienst had. Geen idee waarom hij dat zo deed en er geen BV van had gemaakt, want dat leek me makkelijker. Ik kan het het ook niet meer vragen helaas.

• Hydra
pirke schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:07:
Een BV hebben beschermt je niet tegen wet DBA. Ook niet met personeel. Helaas.

• Z-Dragon
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 25-11 20:22
RichieB schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:14:
[...]

Bij Apple kan je zelf je toetesbord kiezen. Ik koopt altijd US-English... anders krijg je de default International English en dan zit de tilde/backqoute niet meer linksboven. Daarmee kan ik niet programmeren bash-scripten, hoor! 8)
Als je 'm online bestelt wel, wat me lastig lijkt wanneer je zomaar even in het buitenland bent. Maar goed, dit alles terzijde. ;)

^ Wat hij zegt.

• pirke
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:18:
[...]

Naar de letter van het woord klopt het. Maar ik kende iemand die als ZZP-er gewoon 14 man in dienst had. Geen idee waarom hij dat zo deed en er geen BV van had gemaakt, want dat leek me makkelijker. Ik kan het het ook niet meer vragen helaas.
ZZP = zelfstandige zonder personeel

Jij kende een zelfstandige zonder personeel met personeel? Vind ik knap :)

Rechtsvorm (eenmanszaak) en of je wel of geen personeel hebt staan los van elkaar...

• pirke
Hydra schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:20:
[...]

Een BV hebben beschermt je niet tegen wet DBA. Ook niet met personeel. Helaas.
Er staat in de vacature "geen ZZP", door personeel te hebben voldoe je aan de eis vd vacature.

• padoempats
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 23:17
[...]

Dan is het geen ZZP'er meer. Met een BV kan je ook ZZP'er zijn. Je bedoelt denk ik een eenmanszaak, wat de term is bekend bij de belastingdienst.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
pirke schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:28:
[...]

Er staat in de vacature "geen ZZP", door personeel te hebben voldoe je aan de eis vd vacature.
Volgens mij is een vacature tekst niet leidend en zou ik verwachten dat ze zelf moeten controleren of je er ook aan voldoet. Idem met als ze een HBO opleiding eisen en je reageert met een CV waar geen diploma benoemd is. Als ze er verder niet op controleren zie ik dat meer als gebrek van de uit vrager, als aanbieder loop je dan gewoon het risico dat je z'n controle niet door komt.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

• Rem
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 26-11 17:43
[...]

Volgens mij verwar je ZZP ( Zelfstandige Zonder Personeel ) voor een eenmanszaak ( rechtsvorm ).

• Hydra
pirke schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:28:
Nou ZZP is sowieso geen rechtsvorm dus tja :D

• To_Tall
Hydra schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:50:
[...]

Nou ZZP is sowieso geen rechtsvorm dus tja :D
Eenmanszaak dan weer wel.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:57
Ervaringen hier met brainnet? Weer een mooie voorwaarde in het contract: als eindklant niet betaald word ik ook niet betaald (dubbel debiteurenrisico).
Daarnaast: eerste 10 dagen werken -> resultaat bevalt eindklant niet -> niets betaald.

Is het jullie gelukt om dit te schrappen? Ik heb nu aangegeven schrappen die handel maar weet niet hoe moeilijk dit zal gaan.

• jadjong
ybos schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:55:
Ervaringen hier met brainnet? Weer een mooie voorwaarde in het contract: als eindklant niet betaald word ik ook niet betaald (dubbel debiteurenrisico).
Daarnaast: eerste 10 dagen werken -> resultaat bevalt eindklant niet -> niets betaald.

Is het jullie gelukt om dit te schrappen? Ik heb nu aangegeven schrappen die handel maar weet niet hoe moeilijk dit zal gaan.
Welke bank is dat? :P

• To_Tall
Ik zou daar niet mee akkoord gaan. Als klant niet betaald dan moet de tussen partij incasso inschakelen om alsnog het geld te krijgen.

Net als jij je geld niet krijgt van de tussen partij.

Hoe kan jij controleren dat de tussen partij niet betaald is? Laten ze de bank rekening zien?

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 20:21
@ybos vraag voor de grap eens of ze een derdenrekening gebruiken, het geld door een onafhankelijke entiteit (stichting) laten gaan, of dat ze het geld gewoon tot hun eigen omzet rekenen.

Indien dat laatste heb jij natuurlijk niets met (de betaalstatus van) hun debiteuren te maken.

offtopic:
Optie 1 en 2 zijn het sowieso niet. Maar persoonlijk vind ik dat dat soort clubs daar eens over moeten gaan nadenken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• ybos
geen bank, ik ken de opdrachtgever, kan me niet voorstellen dat dit vanuit hen komt.
Ik denk dat ze bij elke specifieke klantwens denken: hm, dat is wel makkelijk en dat gewoon toevoegen in het standaard contract.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
ybos schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:55:

Allebei niet heel interessant imo, de eindklant zal alleen echt slechte mensen er binnen 10 dagen uitgooien, de kans dat dat gebeurt is echt heel klein.
Dat de eindklant niet betaald is bij een groot bedrijf ook extreem klein, hier zou ik ook niet te zwaar aan tillen.

Maar Brainnet was bij mij wel EXTREEM traag met het opzetten en aanpassen van een contract voor ondertekening. Ik was al 4 weken aan het werk voordat het contract eindelijk ondertekend was. (het opstellen en 1 maal aanpassen kostte 6 weken)
De rest loopt wel goed bij hun, altijd binnen 35 dagen mijn geld op de rekening.

• RichieB
@Fable Ook daar moet je mee oppassen. Ik heb een keer een collega gehad die er na 2 maanden werken bij de ING achter kwam dat er toch geen budget was voor zijn opdracht. Ik begin echt niet voordat er een contract is.

Enne.. de betaling loopt zo goed dat die altijd 5 dagen na de afgesproken 30 dagen binnen is? 😂

[Voor 19% gewijzigd door RichieB op 23-11-2021 19:53]

• ybos
Fable schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:22:
[...]

Allebei niet heel interessant imo, de eindklant zal alleen echt slechte mensen er binnen 10 dagen uitgooien, de kans dat dat gebeurt is echt heel klein.
Dat de eindklant niet betaald is bij een groot bedrijf ook extreem klein, hier zou ik ook niet te zwaar aan tillen.
Je zou ook kunnen zeggen, als de kans zo klein is, waarom dan opnemen in contract :?
Maar ik snap je wel hoor. Ik zit ook wel een beetje in die modus maar ook weleens goed om eens tegengas te geven en te kijken naar de reactie.

• pirke
RichieB schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:51:
@Fable Ook daar moet je mee oppassen. Ik heb een keer een collega gehad die er na 2 maanden werken bij de ING achter kwam dat er toch geen budget was voor zijn opdracht. Ik begin echt niet voordat er een contract is.
Inderdaad. Als je de eindklant een paar dagen voordat je begint even inseint dat er nog geen getekend contract ligt en dat je anders niet begint, dan is 1 belletje vanuit hun genoeg om die tussenpartij te gaan laten rennen.

• RonaldHeirbaut
pirke schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:27:
[...]

ZZP = zelfstandige zonder personeel

Jij kende een zelfstandige zonder personeel met personeel? Vind ik knap :)

Rechtsvorm (eenmanszaak) en of je wel of geen personeel hebt staan los van elkaar...
Damn... you win :+

• valdi
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20:57
Heeft iemand ervaring in het (deels) factureren in crypto? Ik vraag me af hoe ik daar bijvoorbeeld BTW over reken, if any. Uiteraard gaat deze vraag ook naar mijn accountant, maar misschien heeft iemand hier ervaringen die hij kan delen?

• ybos
valdi schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:06:
Heeft iemand ervaring in het (deels) factureren in crypto? Ik vraag me af hoe ik daar bijvoorbeeld BTW over reken, if any. Uiteraard gaat deze vraag ook naar mijn accountant, maar misschien heeft iemand hier ervaringen die hij kan delen?
Waarom zou je dat willen doen :? Valutarisico is nogal een dingetje... :X
Als beiden partijen iets zwart willen doen is het een optie maar lijkt me niet :P

Eigenlijk lijkt het me heel simpel. Factuur gewoon opstellen in euro's, en een wisselkoers op de factuur vermelden. Dat dient de opdrachtgever aan crypto over te maken aan jou. Jij zal gewoon de BTW in euro's af moeten dragen.

[Voor 18% gewijzigd door ybos op 24-11-2021 08:10]

• pirke
Dat is hetzelfde als de vraag of je in goud of pepernoten kan factureren. Doe mij 214,56 gram, ex btw ... ?

• DarkFire1985
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23:34
Ja crypto in de basis is niets anders dan een vreemde valuta.
Je zal op het moment van aanmaken van de factuur in je boekhouding een BTW bedrag in euro moeten berekenen op basis van een wisselkoers en die zul je uiteindelijk moeten afdragen aan de belastingdienst (uitzonderingen daargelaten).

Het risico dat je wel loopt is wanneer de klant uiteindelijk betaald, dat de betaling in crpyto natuurlijk wel overeenkomt met de waarde die je hebt gevraagd maar dat de waarde in euro een stuk lager is. Dat verschil zul je daarna zelf bij moeten leggen om de BTW af te kunnen dragen.

https://www.ondernemeneni...cturen-in-je-boekhouding/
https://zakelijkgroeien.n...werken-in-je-boekhouding/

• Fable
  • Niet online
RichieB schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:51:

Enne.. de betaling loopt zo goed dat die altijd 5 dagen na de afgesproken 30 dagen binnen is? 😂
Klopt, ik ga het ook nooit meer doen. Maar de klant had haast en etc etc. Maar de volgende keer iets zakelijker zijn en inderdaad eerst een handtekening voordat ik een uur maak.

• valdi
  • Laatst online: 20:57
ybos schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:09:
[...]

Waarom zou je dat willen doen :? Valutarisico is nogal een dingetje... :X
Als beiden partijen iets zwart willen doen is het een optie maar lijkt me niet :P

Eigenlijk lijkt het me heel simpel. Factuur gewoon opstellen in euro's, en een wisselkoers op de factuur vermelden. Dat dient de opdrachtgever aan crypto over te maken aan jou. Jij zal gewoon de BTW in euro's af moeten dragen.
Waarom: opdrachtgever is actief in die space (en ik ook, soms). Uitbetaling dus deels in euro, deels in tokens van het desbetreffende project. Om het nog interessanter te maken gaat het om een pre-seed start-up, waarbij de tokens nu nog in private sale rondes verkeren.
DarkFire1985 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:26:
Ja crypto in de basis is niets anders dan een vreemde valuta.
Je zal op het moment van aanmaken van de factuur in je boekhouding een BTW bedrag in euro moeten berekenen op basis van een wisselkoers en die zul je uiteindelijk moeten afdragen aan de belastingdienst (uitzonderingen daargelaten).

Het risico dat je wel loopt is wanneer de klant uiteindelijk betaald, dat de betaling in crpyto natuurlijk wel overeenkomt met de waarde die je hebt gevraagd maar dat de waarde in euro een stuk lager is. Dat verschil zul je daarna zelf bij moeten leggen om de BTW af te kunnen dragen.

https://www.ondernemeneni...cturen-in-je-boekhouding/
https://zakelijkgroeien.n...werken-in-je-boekhouding/
Omdat het project nog niet live is en de tokens nog niet verhandelbaar is dat voor nu nog makkelijk, denk ik. Dank in ieder geval voor de replies. Tijd om de accountant op de hoogte te stellen van de plannen en advies in te winnen hoe dit netjes in te richten..

• _Arthur
  • Laatst online: 21:10
c-nan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:23:
[...]

De iPad heeft geen fysieke toetsenbord ;) Ik wil de Magic keyboard erbij bestellen en die kan gewoon geleverd worden in Amerikaans (Engels).

NL/EUR:
iPad Air: 589,-
Magic keyboard: 339,-
Totaal: 928,- (767,- ex btw)

TR/TRY:
iPad Air: 6799,-
Magic keyboard: 2999,-
Totaal: 9798,- (met de huidige koers: EUR 679,- inclusief BTW)

/edit
647,- inmiddels :o
Hoop dat je nog net op tijd was: https://www.nu.nl/economi...n-na-instorting-lira.html

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:07

Yucon

*broem*

Ik heb een contract met freelance constructie via een detacheerder voor me liggen. Hierin wordt verwacht dat ik teken dat ik niet spreek over tarief en voorwaarden. Het is tussen ZZP'ers niet ongebruikelijk dat wel te doen.

Is zo'n formele clausule gebruikelijk? Ik vind het namelijk wel een goed gebruik als papieren afspraken en werkelijkheid ook met elkaar overeenkomen.

• Hmmbob
"Wat hebben ze te verbergen" is het eerste wat in me opkomt.

Weet je zeker dat je via hun aan de slag wil? Misschien even navragen wat het doel is van deze clausule, en dan alsnog niet tekenen natuurlijk :+

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Yucon ik zou er zelf niet heel vrolijk van worden, maar is ook een beetje afhankelijk van hoe de andere voorwaarden allemaal zijn. Staat er bijvoorbeeld een boeteclausule bij, of niet?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• El Polo Diablo
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 19:32
Ik moet even een stukje frustratie van me afschrijven hier en hopelijk heeft iemand een goed advies.

Per 1-10 ben ik begonnen als ZZP'er. Ivm teruggave BTW op Zonnepanelen een aantal jaar geleden heeft de belastingdienst mijn in de KOR geplaatst. Mijn eerste opdracht verloopt via een tussenpersoon, op zich tevreden over. Echter vragen ze mij om een bewijs, afgegeven door de belastingdienst, dat ik vrijgesteld ben van BTW op mijn facturen. In een 'normale' situatie zou ik op mijn facturen vermelden dat ik daarvan vrijgesteld ben ivm artikel 25 Wet OB (KOR). Echter doet de tussenpersoon aan reversed billing.

Na meerdere malen, over een periode van 4 weken, contact te hebben gehad met de belastingdienst en de toezegging te hebben gekregen dat dit 'bewijs' verstuurd wordt, gaat er iets niet goed daar en hebben ze het nu inmiddels voor de derde keer verstuurd zonder dat ik dat ontvangen heb. De tussenpersoon wilt mij niet factureren voordat ik dat bewijs aan hun heb aangeleverd omdat zij aangeven compliant te moeten zijn. Ik heb ze mijn factuur gestuurd maar ik krijg daarop de respons dat ze daar niks mee doen. Ook het argument dat ik verantwoordelijk ben voor het afdragen van BTW en mijn BTW administratie wordt van tafel geveegd met het argument dat zij compliant moeten zijn.

Helaas is er nergens online bij de belastingdienst een bewijs of vermelding te vinden dat ik onder de KOR val en vind ik het vrij bizar dat mijn factuur, die volgens de belastingdienst aan alle voorwaarden voldoet, de prullenbak in verdwijnt.

Het enige wat ik nu kan doen is afwachten in de hoop dat de brief van de belastingdienst toch nog komt. Of heeft iemand een ander advies voor me?

• Mirabis
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 26-11 15:02
El Polo Diablo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:51:
Ik moet even een stukje frustratie van me afschrijven hier en hopelijk heeft iemand een goed advies.

Per 1-10 ben ik begonnen als ZZP'er. Ivm teruggave BTW op Zonnepanelen een aantal jaar geleden heeft de belastingdienst mijn in de KOR geplaatst. Mijn eerste opdracht verloopt via een tussenpersoon, op zich tevreden over. Echter vragen ze mij om een bewijs, afgegeven door de belastingdienst, dat ik vrijgesteld ben van BTW op mijn facturen. In een 'normale' situatie zou ik op mijn facturen vermelden dat ik daarvan vrijgesteld ben ivm artikel 25 Wet OB (KOR). Echter doet de tussenpersoon aan reversed billing.

Na meerdere malen, over een periode van 4 weken, contact te hebben gehad met de belastingdienst en de toezegging te hebben gekregen dat dit 'bewijs' verstuurd wordt, gaat er iets niet goed daar en hebben ze het nu inmiddels voor de derde keer verstuurd zonder dat ik dat ontvangen heb. De tussenpersoon wilt mij niet factureren voordat ik dat bewijs aan hun heb aangeleverd omdat zij aangeven compliant te moeten zijn. Ik heb ze mijn factuur gestuurd maar ik krijg daarop de respons dat ze daar niks mee doen. Ook het argument dat ik verantwoordelijk ben voor het afdragen van BTW en mijn BTW administratie wordt van tafel geveegd met het argument dat zij compliant moeten zijn.

Helaas is er nergens online bij de belastingdienst een bewijs of vermelding te vinden dat ik onder de KOR val en vind ik het vrij bizar dat mijn factuur, die volgens de belastingdienst aan alle voorwaarden voldoet, de prullenbak in verdwijnt.

Het enige wat ik nu kan doen is afwachten in de hoop dat de brief van de belastingdienst toch nog komt. Of heeft iemand een ander advies voor me?
Hmm ik wacht op confirmatie dat KOR per nieuw aangifteperiode stopgezet is (in 2018 aangemeld) omdat ik op 01-01-2022 als eenmanszaak start. Dat de brieven niet aankomen maakt mij dan wel bezorgd.

Specifiek, in jouw geval, kan je de belastingdienst niet vragen het document digitaal beschikbaar voor te stellen middels hun eigen "Belastingdienst Filetransfer"? https://filetransfer.bela...iletransferbasics.html.nl

• c-nan
El Polo Diablo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:51:

Vervelend!

Geen advies, maar wel een vraag. Kan je niet stoppen met de KOR en gewoon wel de BTW berekenen?

• Afas
  • Registratie: juli 2020
  • Niet online
c-nan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:06:
[...]

Vervelend!

Geen advies, maar wel een vraag. Kan je niet stoppen met de KOR en gewoon wel de BTW berekenen?
Nee dat kan niet zo maar. Zo lang je in de KOR zit mag je geen BTW in rekening brengen. Als je in de oude regeling zit kun je 1x per kwartaal aanvragen om vrijwillig uit de KOR te gaan ( zo lang je onder de omzetdrempel zit).

Anders wordt het op het moment dat je de 20k omzet over gaat. Vanaf 20.001 euro moet je BTW in rekening brengen en direct na de handeling waarmee je de 20k over gaat moet je een formulier invullen en naar de belastingdienst sturen. Vanaf het moment dat je over de 20k gaat ben je verplicht BTW in rekening te brengen over alle volgende facturen en ben je per direct uit de KOR.

• Afas
  • Niet online
Mirabis schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:02:
[...]

Hmm ik wacht op confirmatie dat KOR per nieuw aangifteperiode stopgezet is (in 2018 aangemeld) omdat ik op 01-01-2022 als eenmanszaak start. Dat de brieven niet aankomen maakt mij dan wel bezorgd.

Specifiek, in jouw geval, kan je de belastingdienst niet vragen het document digitaal beschikbaar voor te stellen middels hun eigen "Belastingdienst Filetransfer"? https://filetransfer.bela...iletransferbasics.html.nl
Als je dat verzoek nu al gedaan hebt, zit je ruim voor de 4 weken voorgaand aan het nieuwe tijdvak dus zou het goed moeten komen.

• Yucon

Yucon

*broem*

@Hmmbob @Woy Geen duidelijke boeteclausule direct in dit lid, maar overkoepelend is er vast wel een en ander tussengeschoven. Het is nogal een bijbel. Er stonden nog wel meer twijfelachtige dingen in. Zo wilden ze een concurrentiebeding tegen de klant én tegen de detacheerder. En zat er een medische vragenlijst bij tot en met urineweginfecties (!?) toe.

• El Polo Diablo
Mirabis schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:02:
[...]

Het afmelden heb ik gedaan. Maar dat is pas per eerste van volgend kwartaal (01-01) in de tussentijd mag ik geen BTW op mijn facturen rekenen.

Ik ben as we speak aan de telefoon met de belastingdienst, via email willen/ kunnen ze het niet versturen werd mij al eerder verteld. Hij gaat nu uitzoeken of die filetransfer een mogelijkheid is.

Update: Ze kunnen het niet digitaal versturen en ik moet afwachten tot de 5 werkdagen termijn verstreken is die staat voor het versturen van het document. Als ik het maandag niet heb mag ik terugbellen en kunnen ze actie ondernemen. Op de vraag wat die actie dan precies inhoudt kreeg ik als antwoord. Dan versturen we het nog een keer (4e keer), en weer 5 werkdagen afwachten. :'(

[Voor 17% gewijzigd door El Polo Diablo op 24-11-2021 15:41]

• RonaldHeirbaut
Yucon schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:36:
Ik heb een contract met freelance constructie via een detacheerder voor me liggen. Hierin wordt verwacht dat ik teken dat ik niet spreek over tarief en voorwaarden. Het is tussen ZZP'ers niet ongebruikelijk dat wel te doen.

Is zo'n formele clausule gebruikelijk? Ik vind het namelijk wel een goed gebruik als papieren afspraken en werkelijkheid ook met elkaar overeenkomen.
Staat er bij mij ook. Het is een wassen neus. Gaan ze je gesprekken opnemen, je afluisteren? Ga gewoon netjes om met die informatie. Zet het niet op Facebook... zoiets.

• FastFox91
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22:00
Iemand nog tips/ervaring om een recruiter te overtuigen om akkoord te gaan met tariefverhoging bij verlenging contract? Eindklant overbetaald wel prima, maar heb zelf te laag ingezet in het begin.

• Afas
  • Niet online
FastFox91 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:33:
Iemand nog tips/ervaring om een recruiter te overtuigen om akkoord te gaan met tariefverhoging bij verlenging contract? Eindklant overbetaald wel prima, maar heb zelf te laag ingezet in het begin.
Ligt er een beetje aan hoe redelijk de recruiter is, hoeveel marge er tussen zit en als niet mee willen of je bereid bent te dreigen met afscheid nemen. Je kunt niet veel meer doen dan beargumenteren waarom je een hoger tarief waard bent en als je iets achter de hand hebt kun je dat ook gebruiken.

[Voor 13% gewijzigd door Afas op 24-11-2021 15:35]

• Daeron
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23:23
Ik zit nu ook voor het eerst in dit traject, en ook in dezelfde situatie, aanvankelijk ben ik te snel akkoord gegaan met het tarief wat ze boden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 5% gewijzigd door Daeron op 24-11-2021 15:37]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Yucon schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:22:
@Hmmbob @Woy Geen duidelijke boeteclausule direct in dit lid, maar overkoepelend is er vast wel een en ander tussengeschoven. Het is nogal een bijbel. Er stonden nog wel meer twijfelachtige dingen in. Zo wilden ze een concurrentiebeding tegen de klant én tegen de detacheerder. En zat er een medische vragenlijst bij tot en met urineweginfecties (!?) toe.
Dingen als het concurrentiebeding moeten er sowieso uit, dus dan is het schrappen van dat extra beding ook logisch IMHO.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Yucon

Yucon

*broem*

Hoe graag willen ze je houden?

• pirke
Bereid zijn om weg te lopen (en dat ook echt zijn!) en dan gewoon alles in gang zetten voor de overdracht etc. Als ze alsnog willen betalen zijn ze welkom natuurlijk, en anders vertrek je gewoon. Jij bepaalt je tarief, niemand anders.

• FastFox91
@Afas De recruiter stelt zich op dat de klant of dat ik moet buigen.
Ik vermoed ook wel dat ze een soort van regel hebben dat ze nooit gaan toegeven, want als het rondgaat dat er valt te onderhandelen doet dat op langer termijn meer pijn dan nu een kandidaaat verliezen.
Geen idee of deze gedachte klopt, vandaar dat ik hoopte een paar succeservaringen te horen.

@Daeron
Beweging is al positief nieuws. Hoe kan je dreigen op een nette manier? "Beargumenteren" waarom je meer waard bent, zoals @Afas stelt heeft niet zo veel nut bij recruiters die inhoudelijk er niet zoveel vanaf weten.
Ik kan wel een vacature delen bv waar meer wordt gevraagd of wat Linkedin berichtjes delen, maar voor je het weet gaan ze ook met die partijen bellen en andere mensen erop zetten.

@Yucon Collega's zijn zeer tevreden, maar de persoon die erover gaat heb ik geen contact mee.

@pirke Het liefst heb ik een backup plan, alleen gaat dat ook lastig. Als je als werknemer gaat solliciteren en je zegt achteraf "nee" dat komt wel voor. Maar als freelancer wordt dat minder gewaardeerd lijkt het.

• Yucon

Yucon

*broem*

FastFox91 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:18:
Ik vermoed ook wel dat ze een soort van regel hebben dat ze nooit gaan toegeven, want als het rondgaat dat er valt te onderhandelen doet dat op langer termijn meer pijn dan nu een kandidaaat verliezen.
Geen idee of deze gedachte klopt, vandaar dat ik hoopte een paar succeservaringen te horen.
Daar geloof ik niets van, tenzij ze nu al een echt minimale marge hebben. Maar ga er maar vanuit dat die recruiters commercieel veel geslepener zijn dan jij.

• ConQuestador
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 26-11 17:09
Onderhandelen kan altijd, bij mijn vorige opdracht zaten meerdere mensen via dezelfde recruiter, achteraf bleek allemaal met verschillende marges, afhankelijk hoe hard ze onderhandeld hadden (al dan niet bij verlenging).

Tevens hoef je niet te "verklaren waarom je het waard bent". Je bent zelfstandige en je hebt een tarief, als je meer wilt dan zeg je "Per 1-1 gaat mijn tarief met 5euro omhoog, take it or leave it". Als je niet bereid bent dat te doen, dan moet je gewoon accepteren dat je niet het maximale krijgt nu.

• jadjong
Yucon schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:24:
[...]

Daar geloof ik niets van, tenzij ze nu al een echt minimale marge hebben. Maar ga er maar vanuit dat die recruiters commercieel veel geslepener zijn dan jij.
Mwah, van mensen die financieel sterk zijn (wat kennis betreft dan) krijg ik nooit zo veel vertrouwen. Omdat ze heel erg goed weten wat ze doen ligt het risico dan ook niet bij hen maar de klant of een onnozele geldschieter. In het geval van recruiters of tussenpersonen ben effectief die geldschieter...

• ID-College
  • Laatst online: 23:28
El Polo Diablo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:27:
[...]

Het afmelden heb ik gedaan. Maar dat is pas per eerste van volgend kwartaal (01-01) in de tussentijd mag ik geen BTW op mijn facturen rekenen.

Ik ben as we speak aan de telefoon met de belastingdienst, via email willen/ kunnen ze het niet versturen werd mij al eerder verteld. Hij gaat nu uitzoeken of die filetransfer een mogelijkheid is.

Update: Ze kunnen het niet digitaal versturen en ik moet afwachten tot de 5 werkdagen termijn verstreken is die staat voor het versturen van het document. Als ik het maandag niet heb mag ik terugbellen en kunnen ze actie ondernemen. Op de vraag wat die actie dan precies inhoudt kreeg ik als antwoord. Dan versturen we het nog een keer (4e keer), en weer 5 werkdagen afwachten. :'(
Mensen die ik heb gesproken hebben dit ook gehad. Wat die deden was gewoon een extra factuurtje wachten. De grens is volgens mij op 20k omzet, maar met een goeie maand ben je er al bijna. Die hebben dus de eerste factuur niet direct na de eerste maand opgemaakt, maar na de 2e maand. Dan zit je over de 20k heen en mag je dus wel gewoon BTW op je factuur vermelden.

Kan je de tussenpartij niet vragen wat extra uren uit de huidige maand op de factuur erbij te zetten? Of dus een extra maandje wachten zodat je 1 factuur krijgt van 2 maanden werk?

• Rutix
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 26-11 14:20
FastFox91 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:18:
Ik ken zat mensen die in die wereld zitten en geloof me onderhandelen kan altijd. Het aanbod van ZZP-ers is nu zo laag dat ze niet de luxe hebben om een kandidaat "te verliezen". Die regel is meer "zo moeilijk doen als je kunt en als ze daar doorheen prikken mag je pas toegeven".

Nothing to see here!

• Hydra
Rutix schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:44:
Ik ken zat mensen die in die wereld zitten en geloof me onderhandelen kan altijd. Het aanbod van ZZP-ers is nu zo laag dat ze niet de luxe hebben om een kandidaat "te verliezen". Die regel is meer "zo moeilijk doen als je kunt en als ze daar doorheen prikken mag je pas toegeven".
Ben een beetje semi-actief bezig met een nieuwe klus en heb ook een recruiter die probeert m'n tarief omlaag te onderhandelen. Nope. Gaat niet gebeuren. "Ja maar dan is het echt een kans van 1 in de miljoen". Tja, jammer joh. Je hebt me alleen nu wel het bedrijf verteld dus als het jullie straks niet lukt, ga ik het lekker zelf proberen d:)b

• El Polo Diablo
ID-College schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:31:
[...]

Mensen die ik heb gesproken hebben dit ook gehad. Wat die deden was gewoon een extra factuurtje wachten. De grens is volgens mij op 20k omzet, maar met een goeie maand ben je er al bijna. Die hebben dus de eerste factuur niet direct na de eerste maand opgemaakt, maar na de 2e maand. Dan zit je over de 20k heen en mag je dus wel gewoon BTW op je factuur vermelden.

Kan je de tussenpartij niet vragen wat extra uren uit de huidige maand op de factuur erbij te zetten? Of dus een extra maandje wachten zodat je 1 factuur krijgt van 2 maanden werk?
Hele goede, ik heb het bij de tussenpersoon neergelegd. Dankjewel.

[Voor 52% gewijzigd door El Polo Diablo op 26-11-2021 06:04]

• ConQuestador
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 26-11 17:09
Hydra schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:53:
[...]
Je hebt me alleen nu wel het bedrijf verteld dus als het jullie straks niet lukt, ga ik het lekker zelf proberen d:)b
De kans bestaat dat het bedrijf een contract getekend heeft waardoor ze jou niet mogen inhuren zonder hun ertussen, voor de komende X maanden.

• ID-College
Zelf ook alweer bezig maar afgelopen 1 maand a 1,5 maand er heel wat gesproken. Bij geen enkel was het tarief fixed. Ze gaven wel aan dat ik op het plafond zat maar dat snap ik. Ook zat die het voor minder wilden doen, en dat is ook wel mogelijk als het gat niet te groot is en je er veel kan leren.

Wat ik vooral merkte is dat de recruiters/tussenpersonen wel meegaan, maar de klant niet altijd. Die liet wel de gesprekken doorgaan en dan met 1 of 2 andere kandidaten, maar dan toch te kiezen voor een goedkopere kracht. Eigenlijk heb ik vooral geleerd bij mijn expertise te blijven. Iemand vinden met die kennis op dat moment is gewoon wat waard.. Die laten ze niet snel lopen en als ze het wel deden, kregen ze er altijd iets minder voor terug..

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:53:
[...]

Ben een beetje semi-actief bezig met een nieuwe klus en heb ook een recruiter die probeert m'n tarief omlaag te onderhandelen. Nope. Gaat niet gebeuren. "Ja maar dan is het echt een kans van 1 in de miljoen". Tja, jammer joh. Je hebt me alleen nu wel het bedrijf verteld dus als het jullie straks niet lukt, ga ik het lekker zelf proberen d:)b
Ik ben ook bezig met een nieuwe opdracht, en had eigenlijk een beetje hetzelfde verwacht, ik heb mijn tarief aan het begin wel genoemd, en nu is er aangegeven dat de klant verder wil, en het tarief akkoord was. Komt iets later de vraag van de recruiter wat mijn tarief ook al weer was, eigenlijk had ik nog een wat hoger tarief moeten communiceren de tweede keer :o

Nu even wachten hoe de contracten geregeld worden, ik geef altijd aan dat ik zelf de contracten wil opstellen, maar aangezien dit een grote internationale klant is willen ze dat graag zelf in de hand houden. Prima, zolang er maar geen gekke zaken in staan die we niet vooraf besproken hebben.

• RichieB
Ik moet zeggen dat je wel kan merken dat het een krappe markt is momenteel. Vroeger was het altijd "heb je ervaring met X, kan je dat hier voor ons ook doen?" en nu is het meer "heb je vergelijkbare dingen gedaan, kan je X snel leren en bij ons toepasssen?". Vind ik prima zo. 8)

• Freeaqingme
@RichieB het hangt er wellicht ook af van wat X is. Een 18 maanden terug kreeg ik heel veel vraag naar mijn Go-skills (die op mijn linkedin-pagina staan). Tegenwoordig krijg ik steeds meer berichtjes "Yo je kan taal X en Y, wellicht vind je 't dan ook leuk om Go te leren?"

Alsof de recruiters zelf ook doorhadden dat er weinig developers Go kunnen, maar ook dat mensen die veel ervaring met - ik zeg maar wat - PHP en C hebben dat ook kunnen leren.

Wellicht dat jouw X gewoon een iets minder veel voorkomende skill is?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Hydra
ConQuestador schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:16:
De kans bestaat dat het bedrijf een contract getekend heeft waardoor ze jou niet mogen inhuren zonder hun ertussen, voor de komende X maanden.
Denk niet dat deze toko een relatie heeft met dat bedrijf.

• NLKornolio
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 21:33

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Woot na mijn 1e gesprek aangenomen. Kan 01/01 beginnen. De broker geeft alleen aan dat een BAV verplicht is, waar hebben jullie de bedrijfsaansprakelijks verzekering en hoe maak ik deze zo goedkoop mogelijk, zag al prijzen van 40,- per maand wat ik een beetje gortig vindt als thuiswerker in de IT. Ik neem naar mijn idee geen risco aangezien ik wijzigingen altijd na akkoord doe van opdracht gever.

Low Key Gaming

• Freeaqingme
@NLKornolio ik zou vooral ook kijken naar de dekking. Los van of je het wel/geen onzin vindt, in de IT draai je al snel >7500* euro omzet per maand. Daar valt die 40 (of voor mijn part 100) euro bij in 't niet.

offtopic:
4 dagen van 8 uur per week werken voor een uurtarief van 60 euro en je zit er boven. Daarmee denk ik dat 't een redelijke ondergrens is.

Edit: Om ook inhoudelijk antwoord te geven. Ik heb een verzekeringsadviseur via b2bsure.nl die van alles voor me regelt, en waarbij ik op Hiscox cyber-nogwat verzekering heb waar alles in zou moeten zitten qua BAV etc. Daar betaal ik iets van 1000 euro per jaar voor, e.a.a. ook afhankelijk van de gekozen dekking etc.

[Voor 30% gewijzigd door Freeaqingme op 25-11-2021 21:07]

• NLKornolio

NLKornolio

@Freeaqingme thanks voor snelle reply. Denk inderdaad dat het geen probleem wordt en is allemaal aftrekbaar maar moet deze verzekering aangaan voordat ik mijn eerst geld op de rekening heb gehad. Daarom liever goed en goedkoop. Verder geen ervaringem met deze verzekering dus hoopte dat iemand hier goed ervaring optie had.

Low Key Gaming

• Fable
  • Niet online
NLKornolio schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:25:
Woot na mijn 1e gesprek aangenomen. Kan 01/01 beginnen. De broker geeft alleen aan dat een BAV verplicht is, waar hebben jullie de bedrijfsaansprakelijks verzekering en hoe maak ik deze zo goedkoop mogelijk, zag al prijzen van 40,- per maand wat ik een beetje gortig vindt als thuiswerker in de IT. Ik neem naar mijn idee geen risco aangezien ik wijzigingen altijd na akkoord doe van opdracht gever.
Je moet even goed onderscheid maken tussen een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

De eerste dekt materiële schade die jij maakt bij de klant.
De tweede dekt werkfouten die je maakt als professional.

De eerste is altijd een eis.
De tweede is niet altijd een eis.

Voor een verzekering kan je bij www.yezzer.nl goed terecht.

[Voor 42% gewijzigd door Fable op 25-11-2021 19:48]

• TweakerVincent
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 00:12
Fable schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:45:
[...]

Je moet even goed onderscheid maken tussen een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Uiteraard doen, maar ik vraag me af of je echt aansprakelijk wordt gesteld als je een domme fout maakt. Database verwijderen oid. Ken niemand die dat ooit gehad heeft? iemand hier wel?

Inno3D RTX 3090 iChill X4 | AMD 5950x | Gigabyte MASTER x570 | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C14D 32 GB | Samsung Pro 980 2 TB | Samsung Pro 980 1 TB | Meshify 2 XL | Reverb 2 | Quest 2

• FastFox91
Een korte update: ik heb ondertussen een sollicitatiegesprek gepland voor een hoger tarief bij een andere klant (via een andere recruiter). Van te voren helder geweest dat ik potentieel wil verlengen bij de huidige, maar graag een backup plan wil hebben. Ben nu meer zelfverzekerd.

• DeveloperNL
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 26-11 10:06
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
.

• Stefangrp
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 01:49
Hier ook nog een leuk dilemma. Had deze week een gesprek voor een kort klusje. We waren er snel uit, mooie klus. Alleen wel voor 3 maande ipv een paar weken.

Op zich top, maar ik heb ook nog een gesprek staan voor een andere klus. Die kan ik wel een paar weekjes terug duwen, maar 3 maanden..

Moet nog even bedenken hoe ik dat zodanig ga verkopen dat ze die vertraging in het starten accepteren :)
Tips zijn welkom!

• NLKornolio

NLKornolio

Fable schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:45:
[...]

Thanks moet inderdaad helaas beide. wil alleen even kosten etc vergelijken ga niet al mijn gegevens invullen om de premie vergelijking te krijgen wat helaas nodig is bij deze site.

Low Key Gaming

• Yucon

Yucon

*broem*

@NLKornolio 40 euro per maand is al de goedkope versie. Dit is waarschijnlijk Markel. Die ben ik nu ook aan het afsluiten alleen niet via yezzer omdat ik al een prettige tussenpersoon had. De standaardkeuze is Hiscox en die is rond de 800. Praktisch nut zie ik zelf ook niet echt buiten ransomware, maar m'n huidige opdrachtgever eist het en dan is het simpelweg een commerciële afweging.

Overigens, om nog een puntje van een aantal maanden geleden aan te halen. Hiscox biedt een extra polismodule voor dataverlies. Mijn tussenpersoon heeft expliciet bij hiscox nagevraagd hoe het zit, en aansprakelijk gesteld worden voor het veroorzaken van schade omdat je een ransomwareinfectie getriggerd hebt valt onder de standaard polis. Daar is geen dataverlies module voor nodig. Die is namelijk bedoeld om je eigen kwijtgeraakte data (ongeacht de oorzaak) weer terug te halen.

[Voor 10% gewijzigd door Yucon op 25-11-2021 20:12]

• Afas
  • Niet online
Yucon schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:11:
@NLKornolio 40 euro per maand is al de goedkope versie. Dit is waarschijnlijk Markel. Die ben ik nu ook aan het afsluiten alleen niet via yezzer omdat ik al een prettige tussenpersoon had. De standaardkeuze is Hiscox en die is rond de 800. Praktisch nut zie ik zelf ook niet echt buiten ransomware, maar m'n huidige opdrachtgever eist het en dan is het simpelweg een commerciële afweging.

Overigens, om nog een puntje van een aantal maanden geleden aan te halen. Hiscox biedt een extra polismodule voor dataverlies. Mijn tussenpersoon heeft expliciet bij hiscox nagevraagd hoe het zit, en aansprakelijk gesteld worden voor het veroorzaken van schade omdat je een ransomwareinfectie getriggerd hebt valt onder de standaard polis. Daar is geen dataverlies module voor nodig. Die is namelijk bedoeld om je eigen kwijtgeraakte data (ongeacht de oorzaak) weer terug te halen.
Ik zit ook bij Markel en heb die afgesloten via ZZP Nederland. Ik zit in een heel andere branche dan de IT en aangezien mijn opdrachtgever tot 4x de opdrachtwaarde wil kunnen verhalen is de premie inclusief assurantiënbelasting zo'n € 700.

• NLKornolio

NLKornolio

Thanks @Yucon @Afas volgens mij is het ook alleen vanuit de broker want heb specifiek gevraagd wat ik nodig heb. Ze verplichten wat maar ze zeggen niks over de dekking wat mij nogal hoofdzaak lijkt. Verzekering adviseur lijkt mij ook geen slecht idee kan de rest ook is op een hoop gegooit worden.

Low Key Gaming

• To_Tall
BAV die ik betaal is 39 euro. Ook nog zonder je factuur te hebben verzonden zal die 40 euro wel te betalen zijn.

Mijn verzekering dekt 1,5miljoen. Dan kan je er al van uitgaan dat het risico al heel laag is. Vandaar dat de verzekering ook redelijk goedkoop is.

• hackerhater
  • Laatst online: 26-11 15:35
TweakerVincent schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:52:
[...]

Uiteraard doen, maar ik vraag me af of je echt aansprakelijk wordt gesteld als je een domme fout maakt. Database verwijderen oid. Ken niemand die dat ooit gehad heeft? iemand hier wel?
Better have it and not need it.
Net als de opstal-verzekering van je huis. Je hoopt dat je die nooit nodig hebt, maar wanneer er brand uit breekt ben je er blij mee.

Sowieso zijn dit zakelijke kosten. Ja de eerste 1 a 2 keer moet je het eventueel uit eigen zak betalen, maar dat geld kan je erna gewoon van je zakelijke rekening terug pakken.
Wel netjes in de administratie verwerken.

[Voor 10% gewijzigd door hackerhater op 26-11-2021 08:30]

• ID-College
Hier ook gewisseld naar Yezzer (Markel) ipv Hiscox. Scheelde toch een 300 euro per jaar en de dekkingen zijn hetzelfde.. Ik heb alleen een flink ER gepakt om de premie te drukken. Ik verwacht er niet heel veel gebruik van te gaan maken dus dat ER durd ik wel aan.. Het scheelde wel dusdanig op de premie dat ik het de moeite waard vond :)

• DeveloperNL
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 26-11 10:06
Stefangrp schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:02:
Hier ook nog een leuk dilemma. Had deze week een gesprek voor een kort klusje. We waren er snel uit, mooie klus. Alleen wel voor 3 maande ipv een paar weken.

Op zich top, maar ik heb ook nog een gesprek staan voor een andere klus. Die kan ik wel een paar weekjes terug duwen, maar 3 maanden..

Moet nog even bedenken hoe ik dat zodanig ga verkopen dat ze die vertraging in het starten accepteren :)
Tips zijn welkom!
Misschien kun je parttime bij je 2e klus beginnen, zodat je wel eerder kunt starten. Bij nieuwe klant kan het misschien rustiger zijn op woensdag en vrijdag en kun je 1e klus afronden.

• okio
  • Registratie: juni 2002
Vraagje mbt urencriterium 2021,
Ik heb medio september mijn onderneming ingeschreven bij de kvk.
Vanaf dan t/m 31-12 verwacht ik ongeveer 800-900 uren te maken.

in de periode ervoor heb ik ook al wat voorbereidende werkzaamheden gedaan. Ik lees dat je de uren vooraf aan je officieel inschrijfdatum kvk ook mee mag tellen. Gesprekken, websites, oriëntatie, etc. Kortom het zal er een beetje om gaan hangen of ik aan die 1200 uur ga komen. Denk het net niet eerlijk gezegd.

Maar nou zag ik staan op de site van de belastingdienst: ...geldt er een goedkeuring voor de periode van 1 januari 2021 tot 1 juli 2021. U mag er in die periode van uitgaan dat u ten minste 24 uur per week aan uw onderneming hebt besteed. Ook als u dat niet werkelijk hebt gedaan....

Zou dit in mijn geval ook gelden / nog mee mogen tellen? Want dan zou ik er wel aan komen.

[Voor 3% gewijzigd door okio op 26-11-2021 11:12]

• hackerhater
  • Laatst online: 26-11 15:35
okio schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:06:
Vraagje mbt urencriterium 2021,
Ik ben rond september gestart met mijn onderneming.
Vanaf dan t/m 31-12 verwacht ik ongeveer 800-900 uren te maken.

in de periode ervoor heb ik ook al wat voorbereidende werkzaamheden gedaan. Ik lees dat je de uren vooraf aan je officieel startdatum ook mee mag tellen. Gesprekken, websites, oriëntatie, etc. Kortom het zal er een beetje om gaan hangen of ik aan die 1200 uur ga komen. Denk het net niet eerlijk gezegd.

Maar nou zag ik staan op de site van de belastingdienst: ...geldt er een goedkeuring voor de periode van 1 januari 2021 tot 1 juli 2021. U mag er in die periode van uitgaan dat u ten minste 24 uur per week aan uw onderneming hebt besteed. Ook als u dat niet werkelijk hebt gedaan....

Zou dit in mijn geval ook gelden / nog mee mogen tellen? Want dan zou ik er wel aan komen.
Dit is de Covid uitzondering op het urencriterium. Ik weet niet zeker of dat ook geld voor startende ondernemers.
Pagina: 1 ... 261 262 263 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee