Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:01

orf

Ik heb gewoon geen AOV. Ik heb wel eens in een adviestraject gezeten, maar vond het te onduidelijk wanneer uitgekeerd zou worden. Ik kan (een deel van) mijn werk nog steeds doen als ik vanaf mijn nek verlamd ben. Ook heb ik genoeg vermogen om een paar jaar wel te kunnen overbruggen zonder direct in te boeten op inkomen. Mijn bedrijf kan best een directeur aannemen die mij (tijdelijk) vervangt.

Als het echt noodzakelijk wordt, kan ik altijd mijn aandelen nog aanbieden. Dat zal voldoende op moeten brengen om redelijk financieel onafhankelijk te zijn.

Vooral wanneer er wel en niet uitgekeerd wordt vind ik lastig. Als ik ernstig ziek of gehandicapt ben zal ik ook minder uitgeven. Ik vind een beetje risico incalculeren ook niet erg. Als werknemer ben je vaak ook niet heel goed af bij langdurige uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Boy

www.byoscoop.nl

orf schreef op woensdag 25 november 2015 @ 13:36:
Ik heb gewoon geen AOV. Ik heb wel eens in een adviestraject gezeten, maar vond het te onduidelijk wanneer uitgekeerd zou worden. Ik kan (een deel van) mijn werk nog steeds doen als ik vanaf mijn nek verlamd ben. Ook heb ik genoeg vermogen om een paar jaar wel te kunnen overbruggen zonder direct in te boeten op inkomen. Mijn bedrijf kan best een directeur aannemen die mij (tijdelijk) vervangt.

Als het echt noodzakelijk wordt, kan ik altijd mijn aandelen nog aanbieden. Dat zal voldoende op moeten brengen om redelijk financieel onafhankelijk te zijn.

Vooral wanneer er wel en niet uitgekeerd wordt vind ik lastig. Als ik ernstig ziek of gehandicapt ben zal ik ook minder uitgeven. Ik vind een beetje risico incalculeren ook niet erg. Als werknemer ben je vaak ook niet heel goed af bij langdurige uitval.
Dat is ook een compleet andere situatie dan iemand die vrij kort pas gestart is, zzp-er is en nog niet veel heeft opgebouwd ...

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Boy schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:04:
[...]

Dat is ook een compleet andere situatie dan iemand die vrij kort pas gestart is, zzp-er is en nog niet veel heeft opgebouwd ...
Dat is wel zo, maar dat is niet altijd zo geweest natuurlijk. Ik was in den beginne ook zzp-er en later met weinig mensen in dienst was ik nog redelijk onmisbaar (of er was in ieder geval geen budget voor vervanging)

Toch vond ik toen ook de verhouding tussen kosten en mogelijke uitkering niet heel goed. Ik vond dat een adviseur veel te schimmig was over wanneer er uitgekeerd zou worden en voor hoe lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Nu online

Boy

www.byoscoop.nl

orf schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:09:
[...]

Dat is wel zo, maar dat is niet altijd zo geweest natuurlijk. Ik was in den beginne ook zzp-er en later met weinig mensen in dienst was ik nog redelijk onmisbaar (of er was in ieder geval geen budget voor vervanging)

Toch vond ik toen ook de verhouding tussen kosten en mogelijke uitkering niet heel goed. Ik vond dat een adviseur veel te schimmig was over wanneer er uitgekeerd zou worden en voor hoe lang.
Ik hoop ook groter te worden en dit niet nodig te hebben :) kan ik het gewoon opzeggen als ik vermogend genoeg ben...
financieel onafhankelijk...dat is de droom...werken omdat je wil, niet omdat het moet...werken aan eigen ideeēn ipv voor klanten...maar ik wijk af... :)

Mijn ABN AMRO adviseur was heel duidelijk....ik krijg gewoon na 1 maand minimaal 25% arbeidsongeschiktheid uitbetaald todat ik weer kan werken of 67 ben geloof ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Boy schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:59:
[...]

boh ja, is verplicht zo'n adviseur...maar die ging dus effe alles uitpluizen...SUPERveel documenten moeten opsturen en Skypen (via hun eigen omgeving, dat wel..dus niet echt Skype) en zo..pfff....duurde echt maanden voor het eindelijk rond was...
De vraag is dus of je zelf dat hele verhaal had willen doen? Een adviseur is over het algemeen redelijk transparant over zijn tarief (en dat is soms een % van de verzekering). Het feit dat de aanvraag lang duurt en er veel documenten over de lijn moeten, betekent vaak dat er dus redelijk wat kennis/vergelijking nodig is om tot een goed product te komen (of je adviseur was heel traag).

Je kan inderdaad redelijk snel een goedkope verzekering online vinden, maar als je niet weet waar je mee bezig bent is dat een risicovolle actie.

Zelfde geldt ook voor zorgverzekeringen. Het klopt dat je snel en zonder advies online iets kan vinden, maar helaas denkt men vaak niet goed na en lees je x maanden later in de krant dat die natura polis met dikke korting een rede had waarom hij zo goedkoop was (beperkt gecontracteerde zorg, hoger risico, etc). Dan gaat men klagen dat de verzekering ze "naait", terwijl ze eigenlijk gewoon zelf beter hadden moeten checken wat ze deden. Als je ergens geen verstand van hebt, moet je daar gewoon een expert naar laten kijken.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-10 12:05
Goede vergelijking. Het bijzondere is dat je een zorgverzekering meestal zelf samenstelt en voor een AOV vast zit aan een adviseur. Terwijl een zorgverzekering complexer is.

• Boy
  • Nu online

Boy

www.byoscoop.nl

.Gertjan. schreef op woensdag 25 november 2015 @ 17:26:
[...]

De vraag is dus of je zelf dat hele verhaal had willen doen? Een adviseur is over het algemeen redelijk transparant over zijn tarief (en dat is soms een % van de verzekering). Het feit dat de aanvraag lang duurt en er veel documenten over de lijn moeten, betekent vaak dat er dus redelijk wat kennis/vergelijking nodig is om tot een goed product te komen (of je adviseur was heel traag).

Je kan inderdaad redelijk snel een goedkope verzekering online vinden, maar als je niet weet waar je mee bezig bent is dat een risicovolle actie.

Zelfde geldt ook voor zorgverzekeringen. Het klopt dat je snel en zonder advies online iets kan vinden, maar helaas denkt men vaak niet goed na en lees je x maanden later in de krant dat die natura polis met dikke korting een rede had waarom hij zo goedkoop was (beperkt gecontracteerde zorg, hoger risico, etc). Dan gaat men klagen dat de verzekering ze "naait", terwijl ze eigenlijk gewoon zelf beter hadden moeten checken wat ze deden. Als je ergens geen verstand van hebt, moet je daar gewoon een expert naar laten kijken.
Ik wist precies wat ik wilde: AOV bij Movir...de dingen die je aan kan passen is of je indexatie wilt en na hoeveel maanden uitkeren en dan krijg je hoeveel het kost per maand...ik heb niet veel verrassends gehoord...maar ja..het moest via een adviseur...

was vast bedrag: 600 euro. Daar is overheen te komen (is aftrekbaar), maar de tijd die het me gekost heeft om met die man te kletsen en documenten in te scannen en op te sturen en te zoeken en zo...zodat hij z'n rapport kon maken....

ach ja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

t_captain schreef op woensdag 25 november 2015 @ 18:05:
Goede vergelijking. Het bijzondere is dat je een zorgverzekering meestal zelf samenstelt en voor een AOV vast zit aan een adviseur. Terwijl een zorgverzekering complexer is.
Partly true, een zorgverzekering is in principe ook redelijk basic (tenminste de basiszorg), maar je kan hem inderdaad met modules aanpassen. De AOV lijkt op het oog ook redelijk straight-forward, maar toch kan je daar ook met best wat parameters spelen voordat je iets hebt wat past. Denk dat ze eigenlijk wel redelijk gelijk op gaan.

Het onderscheid zit hem er volgens mij in, dat de AOV als een financieel product wordt gezien. Dat is ook de reden waarom de adviseurskosten niet meer mogen zijn opgenomen in het verzekeringsbedrag (net als de kosten vroeger bij je hypotheek). Volgens mij hebben ze hem geplaatst in hetzelfde rijtje als de hypotheekproducten.

Waarom we dan wel zonder probleem hier in NL iedereen een zorgverzekering laten kiezen is mij een raadsel, want dat is iets wat redelijk complex kan zijn en misschien niet echt geschikt is voor de bekende "Henk en Ingrid". Zeker omdat er tegenwoordig vooral reclame wordt gemaakt voor verzekeringen waarbij de "wow-factor" de lage prijs is. En helaas is nog niet iedereen in Nederland op de hoogte van het feit dat goedkoop in sommige gevallen toch wel duurkoop kan blijken...

Wat dat betreft eigenlijk vreemd dat een verzekering voor ondernemers (waarbij je over het algemeen verwacht dat daar enige intelligentie is te bespeuren) minder toegankelijk is gemaakt dan een verzekering welke complex is (en potentieel een hoop extra kosten kan meebrengen) die geldt voor iedereen in Nederland.

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• t_captain
Over advieskosten: als je een AOV moet verlengen en de oude was afgesloten onder het oude provisie-regime (waarin de maatschappij de adviseur betaalde voor advies en onderhoud), mag je dan gratis support verwachten met het verlangen?

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

t_captain schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:27:
Over advieskosten: als je een AOV moet verlengen en de oude was afgesloten onder het oude provisie-regime (waarin de maatschappij de adviseur betaalde voor advies en onderhoud), mag je dan gratis support verwachten met het verlangen?
Zou je even moeten checken met je adviseur.

Met mijn adviseur heb ik een "service-contract", hij kijkt jaarlijks naar de geschiktheid van de verzekering (inclusief evt oversluiten/aanpassen) en assisteert bij vraagstukken rondom de verzekering. Voor het omzetten naar een werknemers-versie hoefte ik daarom ook niets te betalen.

Mogelijk dat jouw adviseur ook zo'n constructie doet. De permie zou in ieder geval wat lager moeten worden na verlenging, aangezien de provisie niet meer in de premie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zit ook voor een AOV te kijken en nu kwam ik zelf.nl tegen. Hier kan je zelf je verzekering afsluiten en het is ook nog goed te betalen ook.
De daadwerkelijke afhandeling en bepaling van de uitkering gaat via Reaal.

Maximaal is 30000 bruto per jaar met 1 maand wachttijd. Premie voor mij zal dan worden.
01-01-2016 1 35 € 1.016,75
01-08-2016 2 36 € 1.841,57
01-08-2017 3 37 € 1.943,29
01-08-2018 4 38 € 2.048,15
01-08-2019 5 39 € 2.155,28
01-08-2020 6 40 € 2.265,00
01-08-2021 7 41 € 2.376,44
01-08-2022 8 42 € 2.488,73
01-08-2023 9 43 € 2.601,89
01-08-2024 10 44 € 2.714,48
01-08-2025 11 45 € 2.825,38
01-08-2026 12 46 € 2.934,29
01-08-2027 13 47 € 3.038,65
01-08-2028 14 48 € 3.137,60
01-08-2029 15 49 € 3.229,73
01-08-2030 16 50 € 3.312,17
01-08-2031 17 51 € 3.383,79
01-08-2032 18 52 € 3.440,89
01-08-2033 19 53 € 3.480,89
01-08-2034 20 54 € 3.500,68
01-08-2035 21 55 € 3.496,54
01-08-2036 22 56 € 3.463,62
01-08-2037 23 57 € 3.397,37
01-08-2038 24 58 € 3.292,08
01-08-2039 25 59 € 3.141,78
01-08-2040 26 60 € 2.938,77
01-08-2041 27 61 € 2.677,34
01-08-2042 28 62 € 2.354,38
01-08-2043 29 63 € 1.967,58
01-08-2044 30 64 € 1.507,84
01-08-2045 31 65 € 1.118,79
01-08-2046 32 66 € 940,66

De polis wordt niet geïndexeerd maar als je arbeidsongeschikt wordt gaat de uitkering wel met 2% per jaar omhoog.

Ik zoek een verzekering waarbij ik verzekerd ben voor als mij echt iets gebeurt, een ongeval of zo waardoor ik meerdere jaren niet zou kunnen werken.

Voordeel aan zelf.nl vind ik dat je niet van alles met een ''adviseur'' hoeft te bespreken, afspraken inplannen en dan vaak toch een verzekering afsluit waar de adviseur het meeste profijt van heeft ipv de verzekeringnemer.

Iemand ervaring met deze maatschappij en eventueel ook de verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:07
Heb contract voor volgend jaar binnen en het volgende valt me op:
Geen van partijen kan deze overeenkomst tussentijds opzeggen tenzij daarvoor schriftelijk toestemming wordt verleend door de eindopdrachtgever. Opdrachtnemer is zich bewust van zijn verantwoordelijkheid voor de opdracht en staat jegens opdrachtgever in voor de continuïteit van de
inzet van haar medewerkers.
Hoe zit het met de beëindiging van jullie klussen ? Hebben jullie een opzegtermijn van een maand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik heb contracten gehad met een looptijd van 3 tot 9 maanden (vaak meerdere op een project, bv verlenging per kwartaal), eigenlijk altijd met een maand opzegtermijn voor alle partijen.

Ik ben niet happig op een asymetrische opzegtermijn. Het zegt namelijk dat jij meer commitment moet hebben naar je opdrachtgever toe dan andersom; dat staat imho het principe van een gelijkwaardige relatie in de weg.

Hooguit zou ik zoiets voor het begin van een project voor een nieuwe klant overwegen. Je kunt dan bijvoorbeeld zelf een maand opzegtermijn aanhouden terwijl de klant in de eerste maand geen opzegtermijn heeft. Stukje service, risicovrij kennismaken. Maar voor doorlopende contracten zie ik geen reden waarom de commitment niet van twee kanten mag komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ik krijg nu een contract van een jaar en het zit me een beetje tegen dat ik geen opzegtermijn heb. Stel nou dat ik een leukere/beter betaalde klus krijg.. Dan zit ik gewoon vast. Ik zit het contract van vorig jaar te kijken en daar staat in dat i.v.m. overmacht/faillissement het contract kan worden opgezegd.

Er staat nu in het nieuwe contract dat als ik meer dan x dagen ziek wordt dat ik dan een vervanger moet zoeken.

Lijkt er wel op dat ik als een soort mini detacheringsbureautje wordt gezien... Ik ga eens even bij andere freelancers informeren die hier zitten. Er wordt nu meer risico richting mij geschoven. De nieuwe voorwaarden zijn niet nadelig ZOLANG alles goed gaat maar als er iets gebeurd (ziekte / geen zin meer in klus / etc ) dan loop ik wel risico. Maar dit wordt ook weer tegen gesproken:
Bij gebreke van vervanging van de deskundige binnen xx dagen na een daartoe strekkend verzoek van opdrachtgever
eindigt deze overeenkomst van rechtswege zonder dat daaraan voor opdrachtgever kosten verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Laatst online: 08-10 20:50
Rare constructie om dat zo op te zetten. Daarmee wordt je inderdaad meer als volwaardige ontwikkel bureau gezien dan freelancer. Één maand (vier weken) opzegtermijn is volgens mij gebruikelijk en ook vervanging regelen zou niet nodig moeten zijn. Dan moeten ze niet werken met freelancers maar gewoon en bureau inhuren.

Heb het zelf ook in mijn huidige contract staan en ben daar best blij mee. Als het om wat voor reden dan ook niet loopt of er komt een betere klus langs dan kan je die aanpakken. Helemaal bij lange projecten lijkt me.

[ Voor 13% gewijzigd door s_schimmel op 09-12-2015 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ja ik ga eens in gesprek want 1. ik zet me nu wel heel vast en 2. ik loop meer risico dan voorheen.

Heb wat freelancers gevraagd hier en die weten gewoon niet wat ze getekend hebben. Ik liet wat delen van mijn contract zien en ze vonden het ook raar. Ze gaan vanavond even voor me kijken hoe hun contract er uit ziet. Vind het wel vreemd dat mensen zonder meer een contract tekenen zonder de consequenties te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 10:44:
Ik zoek een verzekering waarbij ik verzekerd ben voor als mij echt iets gebeurt, een ongeval of zo waardoor ik meerdere jaren niet zou kunnen werken.

Voordeel aan zelf.nl vind ik dat je niet van alles met een ''adviseur'' hoeft te bespreken, afspraken inplannen en dan vaak toch een verzekering afsluit waar de adviseur het meeste profijt van heeft ipv de verzekeringnemer.

Iemand ervaring met deze maatschappij en eventueel ook de verzekering?
In dat geval kan je beter de wachttijd wat hoger maken, bijvoorbeeld 3 maanden, dit heft vaak behoorlijke invloed op de premie. Je eindbedrag zou dan omhoog kunnen, 30k per jaar vind ik echt weinig mocht je echt niet meer kunnen werken.
Rond de 1000 euro per jaar kan je ook 40/45k verzekeren met 3 maanden wachttijd namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ja, 30k is teweinig. Is het een beroepsarbeidsongeschiktheid ? Ik zou ook naar 3 maanden gaan. Let even op dat je niet voor de goedkoopste gaat ! Kijk goed naar de voorwaarden ! Lees anders even hier:

http://www.lancelots.nl/b...gen/arbeidsongeschiktheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:11
vortexnl1982 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 08:50:

[...]

Hoe zit het met de beëindiging van jullie klussen ? Hebben jullie een opzegtermijn van een maand ?
Ik had een vergelijkbare tekst in het contractvoorstel, maar ik heb op het hele contract aanpassingen laten maken. Nu is het gewoon 30 dagen opzegtermijn voor beide partijen.

Het concept van contractonderhandelingen is toch niet nieuw? Het is geen "dit is het, teken maar", maar een wisselwerking tussen twee partijen die net zo lang praten tot ze er allebei achter staan. Mocht dat niet lukken dan is het jammer maar helaas. Teken nooit iets waar je niet achter staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
pirke schreef op woensdag 09 december 2015 @ 11:34:
[...]

Ik had een vergelijkbare tekst in het contractvoorstel, maar ik heb op het hele contract aanpassingen laten maken. Nu is het gewoon 30 dagen opzegtermijn voor beide partijen.

Het concept van contractonderhandelingen is toch niet nieuw? Het is geen "dit is het, teken maar", maar een wisselwerking tussen twee partijen die net zo lang praten tot ze er allebei achter staan. Mocht dat niet lukken dan is het jammer maar helaas. Teken nooit iets waar je niet achter staat.
Ik ga ook nog onderhandelen want ik sta er niet achter ;-) Wacht alleen even af wat anderen in hun contract hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:09
vortexnl1982 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:48:
Ja ik ga eens in gesprek want 1. ik zet me nu wel heel vast en 2. ik loop meer risico dan voorheen.

Heb wat freelancers gevraagd hier en die weten gewoon niet wat ze getekend hebben. Ik liet wat delen van mijn contract zien en ze vonden het ook raar. Ze gaan vanavond even voor me kijken hoe hun contract er uit ziet. Vind het wel vreemd dat mensen zonder meer een contract tekenen zonder de consequenties te weten.
<knip> toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Nope, zie PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Viper® schreef op woensdag 09 december 2015 @ 11:02:
[...]

In dat geval kan je beter de wachttijd wat hoger maken, bijvoorbeeld 3 maanden, dit heft vaak behoorlijke invloed op de premie. Je eindbedrag zou dan omhoog kunnen, 30k per jaar vind ik echt weinig mocht je echt niet meer kunnen werken.
Rond de 1000 euro per jaar kan je ook 40/45k verzekeren met 3 maanden wachttijd namelijk
Er zijn inderdaad andere, misschien betere verzekeringen maar ik vond het constructie dat je het zelf kan regelen wel aantrekkelijk ipv dat je alles via een tussenpersoon moet doen. (veel meer regelen en gedoe).
Of weet iemand een goede tussenpersoon die zaken doet met Movir, die komt ook vaak als erg goed uit de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ja heb ik al eerder gepost : facn. Die doen execution only. Kost paar honderd euro maar dan heb je wel een goede verzekering....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:33
Contracten... ik begrijp maar niet dat freelancers ze niet goed willen lezen. Bij mij is het net stuk gelopen op het contract. Geen gelijkwaardige relatie. Een paar pagina's van de broker, en 20 tal pagina's (fontgrootte 9) van de klant.
Clausules als een externe partij laten auditen (in opdracht van klant) of je tarief nog goed is voor de klant, dat 50/50 moeten bekostigen en als de uitkomst gunstig voor de klant dat je je tarief daarop moet aanpassen.
Of 5 dagen ziek en het contract wordt ontbonden. Een andere is dat de klant kan opleggen dat de freelancer een externe cursus volgt en zelf de kosten moet betalen. En nog zo eentje dat in het contract staat opgenomen dat je tarief met 2,5% omlaag zal gaan na x maanden.

• mgizmo
vortexnl1982 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 08:50:

[...]

Bizarre clausule. Ik had een contract gekregen met 3 maanden opzegtermijn (wel voor beide partijen), vond ik al te lang.

• Viper®
  • Niet online
mgizmo schreef op donderdag 17 december 2015 @ 00:05:
Contracten... ik begrijp maar niet dat freelancers ze niet goed willen lezen. Bij mij is het net stuk gelopen op het contract. Geen gelijkwaardige relatie. Een paar pagina's van de broker, en 20 tal pagina's (fontgrootte 9) van de klant.
Clausules als een externe partij laten auditen (in opdracht van klant) of je tarief nog goed is voor de klant, dat 50/50 moeten bekostigen en als de uitkomst gunstig voor de klant dat je je tarief daarop moet aanpassen.
Of 5 dagen ziek en het contract wordt ontbonden. Een andere is dat de klant kan opleggen dat de freelancer een externe cursus volgt en zelf de kosten moet betalen. En nog zo eentje dat in het contract staat opgenomen dat je tarief met 2,5% omlaag zal gaan na x maanden.
Wat voor klanten doe jij zaken mee ?

Mijn contract staat weinig spanneds in. Behalve een relatiebeding welke ik verzocht heb eruit te halen. Opzegtermijn van een maand vanaf beide kanten.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:09
Heb eens een contract voorgeschoteld gekregen waar een bepaling in op was genomen dat de opdrachtgever om een geneeskunding onderzoek kan vragen en dat ik hier verplicht ben aan mee te werken. Contract stond vol met zulke gekke bepalingen en ging totaal niet uit van een gelijkwaardige relatie. Ben niet akkoord gegaan wat men toch heel vreemd vond; er werd nooit geklaagd over de inhoud van het contract.

Hopelijk gaan mijn mede-freelancers was beter contracten lezen en kritischer worden. Twee pagina's met de broodnodige bepalingen zou genoeg moeten zijn.

• mgizmo
Viper® schreef op donderdag 17 december 2015 @ 09:44:
[...]

Wat voor klanten doe jij zaken mee ?

Mijn contract staat weinig spanneds in. Behalve een relatiebeding welke ik verzocht heb eruit te halen. Opzegtermijn van een maand vanaf beide kanten.
In dit geval ging het om een internationale bank. Overigens zijn de clausules uit de algemene inkoopvoorwaarden die wel op mij van toepassing zijn (ik moet ermee akkoord gaan), maar veelal geschreven voor hele grote leveranciers van bijv airco installaties, onderhoud van datacenters e.d. (althans, ik kan me niet voorstellen dat ie voor de freelancer geschreven is) Ik had dan ook gewild dat ze dat algemene inkoopvoorwaarden niet meenemen in de onderhandelingen, maar ja... daar was geen opening.

Ik zit nu bij een verzekeraar, ook clausules uit laten halen. Zoals niet betalen als de klant niet betaald. Zo kan ik ook wel tussenhandel zonder risico opzetten.

• Bobbobbob
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-08-2022
Ik zit al meerdere jaren als freelance projectmanager bij één opdrachtgever. Daar doe ik verschillende projecten, met een gemiddelde doorlooptijd van circa een jaar. Ik voel mij een ondernemer, werk voor eigen rekening en risico en ben blij met de voordelen die ik geniet ten opzichte van werknemers (denk hierbij bijvoorbeeld aan hoeveelheid vrije tijd, de winst en vrijheid in aanpak van mijn werk).
In het licht van de VAR en de opvolger daarvan, de BGL, maak ik mij echter wel zorgen: zou de belastingdienst deze langdurige opdracht als verkapt dienstverband of schijnzelfstandigheid kunnen zien?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken:
• Zitten meer van jullie in dit zelfde schuitje?
• Hoe hoog schatten jullie de risico's in problemen te krijgen met de belastingdienst?
• Wat zijn maatregelen die jullie nemen om in geval van een geschil hierover het ondernemerschap aan te tonen?
• Hebben jullie of mensen in jullie omgeving in een vergelijkbare situatie weleens problemen hierover gehad met de Belastingdienst?

Wat ik zelf wel al doe:
• Ik hou gedetailleerd bij welke netwerkactiviteiten ik onderneem.
• Alle belletjes/mailtjes voor mogelijke opdrachten log ik.
• Ik heb visitekaartjes, die ik eigenlijk niet eens gebruik. Ben meer van de Social Media.

Wat ander overwegingen:
• Ik heb ook wel eens wat kleine opdrachten ernaast gedaan. Dat was mij achteraf veel te druk. Wil mij graag op één opdracht tegelijkertijd focussen.
• Een andere opdrachtgever zoeken is natuurlijk een mogelijkheid. Maar dat zou ik dan alleen doen om de belastingdienst te pleasen. Kan toch ook niet de bedoeling zijn.
• Mijns inziens is het inherent aan het type werk dat ik doe dat ik lang bij één opdrachtgever zit.

Ben benieuwd naar jullie visie hierop!

• t_captain
Als developer heb ik soms ook langdurige klantrelaties. Ik begrijp je zorg, maar overal waar ik het aankaart hoor ik dat het zo'n vaart niet loopt. Niemand kent iemand die een probleem met de toetsing van de arbeidsrelatie heeft gehad.

BGL zou het probleem moeten oplossen door te focussen op de contracten tussen ZZP-er en klant. Als de overeenkomst voldoet aan de normen van ondernemerschap, ben je van het gezeur af.

• Bobbobbob
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-08-2022
t_captain schreef op donderdag 17 december 2015 @ 13:06:
Niemand kent iemand die een probleem met de toetsing van de arbeidsrelatie heeft gehad.
Die indruk krijg ik ook. Goed om dat ook vanuit jou bevestigd te krijgen.

• vortexnl1982
Niemand kent iemand die een probleem met de toetsing van de arbeidsrelatie heeft gehad.
Er zitten op mijn huidige klus wat "freelancers" die al +/- tien jaar bij de klant zitten. Ik vind het een beetje een vreemde situatie en de belastingdienst zal ze dan waarschijnlijk ook zien als werknemers. Dat zagen die freelancers ook wel in en daarom maken ze gebruik van een soort hybride / uniforce BV. Zo'n bedrijfsvorm timmert het juridisch helemaal dicht en heb je geen last van de fiscus (is mij verteld). Het kost wat maar dan heb je ook wat ;-)...
mgizmo schreef op donderdag 17 december 2015 @ 00:07:
[...]

Bizarre clausule. Ik had een contract gekregen met 3 maanden opzegtermijn (wel voor beide partijen), vond ik al te lang.
Heb net nog even het oude en nieuwe contract uitgeprint en ik zie dat ze een stukje over beeindiging hebben verwijderd. In het stukje in het oude contract stond dat er bij overmacht, WSNP en > 3 maanden uitgeschakeld het contract per direct beëindigd mag worden.

In het nieuwe contract staat dat ik in geval van > 10 dagen niet werken door ziekte/problemen een vervanger moet zoeken, deze moet inwerken en dat dat op mijn kosten is. Ook staat er bij dat ik niet tussentijds kan opzeggen en dat ik rekening moet houden met de opdracht (oftewel kunnen ze me niet missen dan kan ik niet weg).

Ik ga morgen maar even bellen....

[ Voor 52% gewijzigd door vortexnl1982 op 17-12-2015 21:06 ]

• mgizmo
Die BV constructie is een optie, maar niet zaligmakend dacht ik. Maar goed, ik ben ondernemer geworden om te ondernemen. Ik snap dat nooit zo, maar ieder zn ding.

Wederom zeer vreemde clausules. Als je nu een detacheringsbureau hebt met meerdere medewerkers ala. En dat je niet kan opzeggen moet je even voorhouden dat je je VAR dan niet kan naleven. Wat een onzin zeg.

Als je voor een vervanger moet zorgen (wat lastig inwerken wordt als je ziek bent), staat er ook een clausule in voor hoeveel je max er tussen mag zitten? Of mag dan juist weer niet?

[ Voor 20% gewijzigd door mgizmo op 17-12-2015 21:15 ]

• t_captain
WSNP slaat imho nergens op. Ik denk dat het hiervandaan komt: bij failkissement van een BV kan een curator onder alle contracten met leveranciers en klanten uit.

Om deze ongelijkheid te balanceren, kan een klant het omgekeerde in hef contract bedingen: namelijk dat de klant ook het initiatief tot ontbinding mag nemen.

Dat vind ik in enige mate begrijpelijk. Maar dan heb ik het over een BV waarvan de sturing is weggenomen uit handen van de directie en waarvan het voortbestaan zeer onzeker is. Hoe je dat op WSNP kunt projecteren...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Nou ik heb gebeld met de broker en die geeft aan dat het verkeerde contract is opgestuurd. Het is een contract voor een BV ! Ze willen dan de verantwoordelijkheid wat meer richting de BV sturen.

Krijg nu het oude contract weer. Wel grappig dat sommige freelancers hier (eenmanszaakjes) dit contract hebben getekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

mgizmo schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:13:
Die BV constructie is een optie, maar niet zaligmakend dacht ik.
Klopt, daar hebben ze de VAR-DGA dan weer voor uitgevonden. Een BV is namelijk niet direct een garantie voor het niet hebben van werknemersschap. :) In principe vervalt je bewijslast pas als je werk laat uitvoeren door anderen dan jezelf (dus werknemers), maar dan kan je weer te maken krijgen met wetten rondom uitzendovereenkomsten en dergelijke.

Wat dat betreft was het idee goed (beschermen van kwetsbare mensen die geforceerd ondernemer dreigen te worden, bijvoorbeeld in de bouw/zorg), maar is de uitwerking helaas een administratieve last gebleken. Zeker als je beschouwt dat een foutieve/incomplete VAR even veel waard is als GEEN VAR.

De zure verhalen over de VAR komen vooral uit de "risico" sectoren en daar lijkt het alsof er veel drama is, maar bedenk je wel dat men eerder geneigd is te bashen op de overheid en BD, dan ze te complimenteren met het feit dat de VAR verklaring zonder problem op de mat viel en al jaren prima voor iemand werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
mgizmo schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:13:
Die BV constructie is een optie, maar niet zaligmakend dacht ik. Maar goed, ik ben ondernemer geworden om te ondernemen. Ik snap dat nooit zo, maar ieder zn ding.
Ik hoorde ook iets over uniforce. Volgens freelancer hier werkt dat goed.
Uniforce biedt een ondernemersvorm aan waarbij je een sociaal verzekerd werknemer bent binnen je eigen B.V. (DUBV). Je kunt werken voor wie je maar wilt en zolang je maar wilt. Als Uniforce professionals ben je niet afhankelijk van een VAR of een door de Belastingdienst goedgekeurde zzp-modelovereenkomst. Jouw opdrachtgever heeft met het inhuren van Uniforce professionals 100% garantie dat hij geen werkgever is en geen loonheffing en sociale verzekeringspremies hoeft te betalen. Daardoor heb je alle vrijheid over de invulling en de duur van de opdracht. Bovendien heb je, als werknemer binnen je DUBV, inkomenszekerheid dankzij het sociale stelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:33
8 jaar geleden voordat ik voor mezelf begon destijds ook gekeken naar constructies als Uniforce / ZZP-oké (laatste bestaat inmiddels niet meer). Er werd/wordt daarbij m.i. voornamelijk ingespeeld op de angst van beginnend ondernemers om door belastingdienst (door weinig transparante wet en regelgeving mbt VAR) niet te worden gezien als ondernemer. Maar reken maar dat naarmate dit soort 'schijn'-constructies populairder worden, ze ook scherper tegen het licht aangehouden worden.

Ik hoor hier nog niemand over de aankomende wet DBA die per april 2016 (of waarschijnlijker jan 2017) in gaat. Ik kan me voorstellen dat vooral opdrachtgevers en tussenbureau's hier wat zenuwachtig van worden. Heeft iemand hier al iets van meegekregen vanuit je netwerk, of zou het nog te vroeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Er staan al en aantal overeenkomsten online, mijn eerste indruk is dat het een stuk eenvoudiger gaat worden.

http://www.belastingdiens...beeldovereenkomsten%C2%A0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moerk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-10 21:51
Bobbobbob schreef op donderdag 17 december 2015 @ 12:45:
Ik zit al meerdere jaren als freelance projectmanager bij één opdrachtgever. Daar doe ik verschillende projecten, met een gemiddelde doorlooptijd van circa een jaar. Ik voel mij een ondernemer, werk voor eigen rekening en risico en ben blij met de voordelen die ik geniet ten opzichte van werknemers (denk hierbij bijvoorbeeld aan hoeveelheid vrije tijd, de winst en vrijheid in aanpak van mijn werk).
In het licht van de VAR en de opvolger daarvan, de BGL, maak ik mij echter wel zorgen: zou de belastingdienst deze langdurige opdracht als verkapt dienstverband of schijnzelfstandigheid kunnen zien?

....

Ben benieuwd naar jullie visie hierop!
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie. Ik ben begin 2014 begonnen als zelfstandig software tester bij een grote bank. Ik zit nu bijna 2 jaar later nog steeds op hetzelfde project en heb overwogen om begin volgend jaar een andere klus te zoeken om geen probleem met de Belastingdienst te krijgen. Mijn huidige opdrachtgever heeft mij echter zo'n goed aanbod gedaan om te blijven dat ik daarmee ingestemd heb. Dit betekent waarschijnlijk weer een project met 2 á 3 jaar fulltime werk.

Er zijn in mijn netwerk diverse freelancers die al meer dan 5 jaar bij dezelfde klant zitten. De meesten maken zich totaal geen zorgen over die situatie. Er zijn ook een aantal die gecontroleerd zijn door de Belastingdienst en die daar zonder problemen doorheen zijn gekomen op basis van hetzij het tarief (> €80 per uur) of door het kunnen aantonen dat het verschillende projecten betrof.

En tóch ben ikzelf er niet gerust over. De overheid wil het aantal schijnzelfstandigen terugdringen en hoewel ik onder die term eerder uitgeknepen timmermannen en PostNL-bezorgers versta, voorzie ik ook dat men zelfstandigen die bijna exact hetzelfde werk doen als mensen in loondienst en langdurig bij één opdrachtgever werken hier ook onder wil laten vallen. Hoewel de afgelopen 10 jaar de Belastingdienst redelijk coulant is geweest verwacht ik dat men in de toekomst een striktere norm gaat stellen. De ondernemersfaciliteiten (zelfstandigenaftrek, MKB winstvrijstelling, etc) zijn eigenlijk nooit bedoeld geweest voor deze categorie zelfstandigen. Ook de wet DBA verandert niets aan deze situatie maar maakt het zelfs complexer omdat bij de opdrachtgever er ook een onderscheid zal moeten zijn tussen een interne en externe medewerker (niet alleen op papier, maar ook in de praktijk).

Ikzelf heb besloten om voor mijzelf (en de opdrachtgever) de onzekerheid weg te nemen en de volgende alternatieven af te wegen: Payrolling, Uniforce of ZZP-Vooruit.
Payrolling is relatief duur aangezien in mijn geval een groot deel van mijn inkomsten tegen 52% belast zullen worden. Uniforce en ZZP-Vooruit lijken veel op elkaar. Hoewel ZZP-Vooruit iets goedkoper is heb ik een beter gevoel bij het bewezen trackrecord van Uniforce en ga ik per 1/1/2016 volgens dat concept werken.

bla-di-bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Voordat je heel moeilijk gaat moeilijk gaat doen met uniforce/payrolling/etc ga eerst eens praten met de belastingdienst (op kantoor, niet bellen). Zo heeft een andere ZZPer hier een briefje gekregen van de belastingdienst dat er geen problemen zijn omtrent zijn VAR (hij zit ook al enkele jaren bij dezelfde klant).

Kijk als jij kan aantonen dat je risico loopt, langlopende projecten doet (wat normaal is in softwareland) en ook doet aan acquisitie en er geen gezagsverhouding is tussen jou en je opdrachtgever kom je er misschien wel mee weg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
http://www.consultancy.nl...-op-schijn-zzp-consultant
http://www.ikwordzzper.nl...-heb-ik-nodig-voor-de-var
Zoals ik het zie... (let op ik ben geen expert)
Zoals vele andere ken ik niemand die daadwerkelijk gecontroleerd is waarbij de belastingdienst zegt jij bent een 'schijnzelfstandige'. Elke persoon en ondernemer is weer anders, de een zal wat meer netwerken, de ander doet wat meer studies/certificering.
Zoals vaker met de belastingdienst en de regels zijn er geen harde eisen en is er een enorm grijs gebied. De belastingdienst zal vooral kijken naar mensen die min of meer hetzelfde doen wat ze altijd gedaan hebben maar dan nu vanuit een zzp rol en niet in vaste dienst.
Eén opdrachtgever per jaar is mogelijk als er geen sprake is van een gezagsverhouding tussen de zzp’er en de opdrachtgever. De opdrachtgever kan niet aangeven hoe de zzp’er zijn werk moet uitvoeren omdat hij en zijn medewerkers er geen verstand van hebben.
Ik denk dat dit voor vele hier zal gelden. Je wordt vaak ingehuurd omdat je een bepaalde skillset hebt. Je bent niet alleen handjes maar hebt ook een adviserende rol en hebt ruimte binnen je opdracht om Eigen keuzes te maken.
Daarnaast besteed je vaak tijd aan seminars, blogs, boeken, studies etc. Vaak ga je naar meetings of doe je een certificering. Krijg je opdrachten waar je op reageert en breid je je network uit via linkedin.

Ik denk dat het laatste belangrijk is.
Als jij kan aantonen aan de belastingdienst dat je 'werkt' aan je onderneming (website, visite kaartjes, huisstijl, linkedin, opdrachten, netwerken, opleidingen, boeken, etc.) ben je in mijn ogen gewoon een ondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Praat gewoon met je belastinginspecteur en gooi het op tafel. Inderdaad vergeet niet de zaken te noemen die jou tot ondernemer maken.

Geef ook aan dat softwaretrajecten vaak langdurig van aard zijn. Je kan immers niet een groot softwarepakket maken in 2 maanden, dat kost gewoon jaren! Kijk het wordt natuurlijk anders als je ergens 10 jaar zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Freelancers in de IT zijn een vorm van flexibel personeel. Ze worden ingehuurd om de kennis die ze hebben tijdelijk in te zetten, danwel om niet-invulbare vacatures toch in te kunnen vullen. Verder koopt het bedrijf effectief een verzekering: als de freelancer zijn werk niet goed doet of als het economisch even slecht gaat kun je hem gratis buiten zetten. Daar is het tarief dan ook naar: de ontslagvergoeding zit effectief als risico opslag in het uurtarief. Een kort contract kent een hoger uurtarief dan een lang contract.

Verbieden om freelancers te gebruiken gaat recht in tegen de voordelen die ze nu bieden... binnen de IT in ieder geval.

Probleem is dat ze in andere sectoren uitgebuit worden omdat ze veel goedkoper zijn dan normaal personeel. Dit omdat er meer aanbod is aan werkzoekenden dan dat er vacatures zijn. Dan krijg je marktwerking en gaan de freelance tarieven omlaag. Zo laag dat bedrijven liever freelancers gebruiken dan vaste mensen aannemen. Dit is waar alle minimum tarief en andere CAO discussie over gaan, om werknemers die schijnzelfstandig zijn te beschermen. Die mensen zijn gedwongen freelance met wel de nadelen maar zonder de voordelen. Dat wil de overheid terecht aanpakken, maar in de IT speelt dat helemaal niet. Hier zijn de werknemers niet aan te slepen en veel vacatures niet in te vullen.

Ook dat is op lange termijn een risico, want als vacatures structureel niet ingevuld kunnen worden zal het werk verhuizen naar gebieden die wel voldoende werknemers hebben, waardoor er minder werk voor freelancers overblijft. Daarom moeten we in vette jaren zoals nu grote buffers aanleggen voor als er straks wat mindere jaren komen. Werkgelegenheid blijft cyclisch...

[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 21-12-2015 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-10 22:12
Boy schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:04:
[...]

Ga dan voor een broodfonds een prima tussen oplossing. Ik heb zelf geen AOV maar alleen broodfonds kosten zijn max 125 euro (ongeveer) uitkering als je ziek wordt 2500 netto na 2 maanden (of na gelang de afspraken binnen het broodfonds) en tot 2 jaar. Tevens als er geld in de pot achterblijft (dus weinig schenkingen) krijg je het gewoon weer terug. Het geld wat je stort in het brondfonds blijft altijd van jouw (minus de schenkingen aan andere leden). Het is een mooi system op basis van schenkingen aan elkaar dus als er zieken zijn gaat het iets uit jouw pot maar als jij ziek bent dan schenkt iedereen weer aan jouw. Ik heb gelukkig nog dat mijn vrouw meer kan gaan werken om extra op te vangen als ik het niet meer kan en voor nu heb ik bijna alle ziekte behalve extreem langdurig ziek zijn afgedekt.

En over de BGL blijf het altijd nog lekker onduidelijk maar het belangrijkste is de contracten aftimmeren (die model overeenkomsten) en de mate van vervangbaarheid van jouw als ZZP-er is belangrijk dus kan jij zo vervangen worden voor een andere ZZP'er dan is het al snel goed maar het is altijd blijven afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Nu online

Boy

www.byoscoop.nl

MeZZiN schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:12:
[...]

Ga dan voor een broodfonds een prima tussen oplossing. Ik heb zelf geen AOV maar alleen broodfonds kosten zijn max 125 euro (ongeveer) uitkering als je ziek wordt 2500 netto na 2 maanden (of na gelang de afspraken binnen het broodfonds) en tot 2 jaar. Tevens als er geld in de pot achterblijft (dus weinig schenkingen) krijg je het gewoon weer terug. Het geld wat je stort in het brondfonds blijft altijd van jouw (minus de schenkingen aan andere leden). Het is een mooi system op basis van schenkingen aan elkaar dus als er zieken zijn gaat het iets uit jouw pot maar als jij ziek bent dan schenkt iedereen weer aan jouw. Ik heb gelukkig nog dat mijn vrouw meer kan gaan werken om extra op te vangen als ik het niet meer kan en voor nu heb ik bijna alle ziekte behalve extreem langdurig ziek zijn afgedekt.

En over de BGL blijf het altijd nog lekker onduidelijk maar het belangrijkste is de contracten aftimmeren (die model overeenkomsten) en de mate van vervangbaarheid van jouw als ZZP-er is belangrijk dus kan jij zo vervangen worden voor een andere ZZP'er dan is het al snel goed maar het is altijd blijven afwachten.
Klinkt als iets mooi, dat broodfonds! Maar ik weet zeker dat m'n vrouw het niet prettig vindt dat als het echt mis gaat, na 2 jaar geen inkomsten meer zijn. Ik denk toch dat ik m'n AOV hou, maar toch ook dat broodfonds eens verder ga onderzoeken! Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Broodfondsen zijn toch alleen nuttig als je niet zelf een korte termijn buffer aan kunt houden? Iedereen moet toch zonder problemen twee jaar ziekte of geen opdrachten kunnen overbruggen (starters daargelaten)?

Voor lange termijn arbeidsongeschiktheid heb je er niks aan. Daar zit juist het grote risico: kleine kans dat het gebeurt maar mega impact. Dat wil je afdekken met een AOV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ben aan het rondkijken voor een AOV, maar wordt nog niet heel blij van wat ik zo kan vinden.

Ik wil me alleen voor het absolute doemscenario verzekeren, dus het geval waarin ik zelf niet meer in staat ben het inkomen te verdienen dat ik nodig heb om rond te komen (25k per jaar). Ik ga er vanuit dat als ik nog ander werk kan doen ik dat ga doen, en dat als ik daarmee minder dan 25k verdien, dat de verzekering het verschil bijlegt.

Tot nu toe het beste lijkt Dellta Lloyd met iets onder de 40 euro per maand (op basis van 60% korting de eerste 3 jaar), maar heb de exacte voorwaarden nog niet gelezen. Bij andere aanbieders lijkt ik veel duurder uit te zijn voor vergelijkbare voorwaarden.

Zijn er hier mensen die een vergelijkbare AOV hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Nikel schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:30:
Ik ga er vanuit dat als ik nog ander werk kan doen ik dat ga doen, en dat als ik daarmee minder dan 25k verdien, dat de verzekering het verschil bijlegt.
Dat hoeft dan niet. Je krijgt het verzekerde bedrag afhankelijk van de mate waarin je je huidige beroep niet meer kunt uitoefenen. Als je nog ander werk wel kunt doen, wordt dat niet ingehouden.

Even een voorbeeld:

1) Je bent danser en hebt een AOV met een verzekerd bedrag van 30.000 per jaar. Door een ongeluk moet je een voet missen, daardoor kun je nooit meer dansen. De verzekering keert 30.000 per jaar uit. Maar je kunt nog wel 50.000 per jaar verdienen als programmeur. Dan heb je dus een inkomen van 80.000 per jaar.

Omdat voor zelfstandige ict'ers vaak geldt dat ze hun beroep in veel gevallen nog wel kunnen uitoefenen, is dat risico voor de verzekeraar laag. Maar als ze arbeidsongeschikt raken voor hun eigen werk, kunnen ze vaak ook geen ander beroep uitoefenen. Daarom maakt het in de praktijk niet veel uit dat een AOV beroepsarbeidsongeschiktheid verzekert.

Een advies is wel dat je ook werkzaamheden omschrijft die je niet in alle gevallen kunt uitvoeren. Bijvoorbeeld presentaties geven, internationale klanten bezoeken (stel je mag niet meer vliegen vanwege een aandoening ...), telefonisch afstemmen etc. Bij dat soort werkzaamheden kun je deels beroepsarbeidsongeschikt worden als je je stem kwijtraakt, of als je een ontsierende huidaandoening hebt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:37
Emperor_ schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:48:
[...]

Zijn er mensen die http://www.it-bemiddelaars.nl/ gebruiken? Ik zie veel reacties welke uit 2007 stammen. Is er een website welke meer actuele info heeft?
Kent iemand een vergelijkbare site? Want met 2 beoordelingen in 2015 schiet http://www.it-bemiddelaars.nl/ inderdaad niet echt op.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LowLevel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-05-2024
Iemand hier ervaring met Levy Associates? Ben door ze gebeld en ken ze helemaal niet.
Of heeft iemand tips voor een andere organisatie.

[ Voor 23% gewijzigd door LowLevel op 12-01-2016 12:39 ]

"The production of too many useful things results in too many useless people." Karl Marx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-10 17:14
Ik heb ook maar de knoop doorgehakt en besloten te gaan freelancen. Zit nu sinds een paar maanden bij een nieuwe werkgever, maar voel me niet zo op mn plek hier. Dus er waren 2 mogelijkheden, A) ergens anders in loondienst, of B) Freelancen.

Ik heb alleen echter geen idee of er een beetje markt is voor webdevelopers en of het makkelijk is om aan opdrachten te komen. Is er iemand hier die daar wat meer kijk op heeft? Hoe ver vantevoren vinden jullie je opdrachten? Eigenlijk was het idee om eind van de kalendermaand op te zeggen en per 1 maart te beginnen, maar dan zou het wel fijn zijn als ik gelijk een opdracht heb.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Als je een opdracht hebt gevonden kun je vaak per direct of de eerstvolgende maandag beginnen. Dat gaat erg snel. Het is onwaarschijnlijk dat je 2 maanden van tevoren al iets vindt. Beschikbaarheid is een belangrijke factor in het selectieproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-10 17:14
pirke schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:19:
Als je een opdracht hebt gevonden kun je vaak per direct of de eerstvolgende maandag beginnen. Dat gaat erg snel. Het is onwaarschijnlijk dat je 2 maanden van tevoren al iets vindt. Beschikbaarheid is een belangrijke factor in het selectieproces.
Dank voor de uitleg, ik had al zo een vermoeden. Ik heb me al ingeschreven op verschillende sites om is te kijken hoe het zit met vraag en aanbod. Op zich was er redelijk wat interesse maar vooral recruiters en "brokers?". Nu snap ik dat bedrijven daarmee werken, maar ik ben er nooit zo een fan van.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik gok dat het overgrote deel vd freelance ITers via een tussenpersoon werkt. Bedrijven vinden het prettig om niet voor elke ingehuurde opnieuw contractonderhandelingen te doen, en 1 verzamelfactuur voor X ingehuurden is makkelijker dan X losse facturen. Daarnaast biedt een tussenpersoon een stuk continuïteit en recruitment: als er iemand weggaat kunnen zij voor een vervanger zorgen.

Voor de freelancer doen ze acquisitie en wellicht betalen ze eerder of consistenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-10 17:42

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik zoek online een goedkoop en goed boekhoud programma. Waar zijn de beste ervaringen mee?
Heb er al diverse bekeken, maar overal mis ik kleine dingen: De 1 kan ik de factuurtemplates bijna niet aanpassen(yoursminc), of niet simpel 10% korting op een factuur geven.
Welke online boekhouding heeft de meeste functionaliteit voor het geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Voor online boekhouden gebruik ik acumulus, dit werkt voor mij perfect. Factureren kan je er ook mee maar de sjabloon is niet makkelijk aan te passen.
Als je mooiere facturen wilt sturen zou je eens kunnen kijken naar https://www.factuursturen.nl/ , daar heb je veel meer opties voor je facturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik ga in de komende maanden proberen om meer remote te werken. Om dit te bereiken heb ik nu 2 profielen aangemaakt op sites voor freelancers: Ziptask en Toptal.

Toptal heeft wel een redelijk strenge selectie procedure, dus weet nog niet of ik daar doorheen kom. Wel verwacht ik dat ze goed zullen betalen. De selectie procedure bestaat uit een introductie gesprek via Skype, een aantal algoritmische problemen om op te lossen en een live coding sessie.

Ik wil in de toekomst meer remote werken, onder andere omdat ik wil emigreren. Ik zit nu inmiddels een kleine 2 maanden in Thailand en heb een leuke werkstek gevonden bij Anchor Coworking Pattaya. Ik zie mezelf hier wel fulltime zitten en werken. Het is leuk dat je bij deze coworking spaces toch ook wel een soort collega's hebt, al werk je niet direct samen.

[ Voor 4% gewijzigd door MacWolf op 14-01-2016 04:39 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Laatst online: 26-10 08:02
Leuk concept zo'n coworking space :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
MacWolf schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 04:34:
Ik ga in de komende maanden proberen om meer remote te werken. Om dit te bereiken heb ik nu 2 profielen aangemaakt op sites voor freelancers: Ziptask en Toptal.

Toptal heeft wel een redelijk strenge selectie procedure, dus weet nog niet of ik daar doorheen kom. Wel verwacht ik dat ze goed zullen betalen. De selectie procedure bestaat uit een introductie gesprek via Skype, een aantal algoritmische problemen om op te lossen en een live coding sessie.

Ik wil in de toekomst meer remote werken, onder andere omdat ik wil emigreren. Ik zit nu inmiddels een kleine 2 maanden in Thailand en heb een leuke werkstek gevonden bij Anchor Coworking Pattaya. Ik zie mezelf hier wel fulltime zitten en werken. Het is leuk dat je bij deze coworking spaces toch ook wel een soort collega's hebt, al werk je niet direct samen.
Ik zit in een soortgelijke situatie. Waar ik hier in dit topic heel veel mensen zie die via een bemiddelaar bij een grote klant terechtkomen om (wat ik vermoed) meestal vanuit dat kantoor te gaan werken ben ik wel benieuwd naar andere remote workers.

Zelf een aantal jaar terug via mijn studenttarief van 25 euro op https://www.freelancer.com/ een klusje gevonden en van daaruit zeer actief gaan werken in de cryptocurrency wereld (Bitcoin, Ethereum, NXT etc) en al mijn klanten ook via via leren kennen. Inmiddels vraag ik 50 euro ex, nog steeds geen enorm bedrag, maar ik freelance dan ook slechts 10-20 uur per week, de rest van de tijd gaat in mijn eigen startup zitten ( (nog geen revenue en self-funded met twee anderen).
Ben het afgelopen half jaar ook in Asia geweest en heb daar remote gewerkt vanuit Thailand, Bali en Singapore.

In Bali heb je bijvoorbeeld Hubud en in Singapore zat ik voornamelijk in BASH. Ben wel redelijk fan van deze concepten, ten eerste het is vaak relatief betaalbaar en het sociale aspect levert vaak ook wel wat op. In Singapore behoorlijk veel contacten opgedaan en kan daar eigenlijk op elk moment wel iets vinden qua (freelance) werk mocht het nodig zijn.

Maar goed, freelancen is voor mij alleen maar op te kunnen eten en leven, het doel is om de startup van de grond te krijgen en daar success mee te behalen. Ben wel benieuwd hoeveel mensen in dit topic aan een eigen bedrijf/startup werken ipv per uur voor een klant te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Eigen bedrijf is interessant.
Ik ga over naar een BV dit jaar, maar dat is puur uit financiële overweging.

Voor een eigen bedrijf zul je of een product of een dienst moeten leveren. Vaak beginnen beide met een goed idee, welke of afwijkt van de huidige markt (uniek) of een verbetering is van producten/diensten die er al zijn of een mogelijke concurerend product. Dit alles zal waarschijnlijk gepaard gaan met veel tijd/energie/[geld] tijden de opstart.
Sommige mensen voelen er niet zoveel voor. Soms ook de mogelijke reden waarom mensen in vast dienstverband werken en niet voor zichtzelf.
Op zich niks mis mee, ieder zijn eigen leven en keuzes.

Ik zit zelf in de rol als consultant in de EAI business, daarin is het lastig een product neer te zetten.
Ben nog wat huiverig voor het aannemen van personeel, gemixte ervaringen gehoord. Misschien ooit, maar op dit moment nog even niet.

Uiteindelijk doe ik nu min of meer precies hetzelfde wat ik deed toen ik in de detachering zat, echter nu vanuit mijn eigen bedrijf. Uiteraard is dit ook ondernemen, echter zie ik het echt hebben van vast personeel met een kantoor als een ander soort ondernemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Viper® op 14-01-2016 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Martijn19 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:07:
[...]
Ben wel benieuwd hoeveel mensen in dit topic aan een eigen bedrijf/startup werken ipv per uur voor een klant te werken?
Ik heb een eigen bedrijf met 30 medewerkers. Samen met een compagnon aandeelhouder. Beide hebben we onze eigen holding boven de werkmaatschappij. Ikzelf ben ingestapt in 2006 toen er in het bedrijf (VOF) twee medewerkers waren. Toen ik aandelen kocht zijn we direct BV geworden. We hebben rond 2008-2010 een flinke groei doorgemaakt. Nu niet meer enorm de behoefte om verder te groeien. Met 30 mensen is het management, HR en organisatorisch een flinke klus. Als we verder zouden groeien zal dat meer hiërarchisch moeten worden waardoor de overhead (verder) stijgt.

Afgelopen jaar al met organisatorische veranderingen bezig geweest en dat is ook het thema voor dit jaar. We werken in teamverband (SCRUM). De teams worden steeds zelfstandiger. We noemen ze nu al Business Units waarin die teams verantwoordelijk zijn voor eigen omzet, planning en uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Laatst online: 06-09-2024
Martijn19 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:07:
[...]

Maar goed, freelancen is voor mij alleen maar op te kunnen eten en leven, het doel is om de startup van de grond te krijgen en daar success mee te behalen. Ben wel benieuwd hoeveel mensen in dit topic aan een eigen bedrijf/startup werken ipv per uur voor een klant te werken?
Ik wil uiteindelijk ook geld verdienen door niet voor klanten te werken, maar niet in een bedrijf zoals gewoon gedacht wordt. Gewoon leuk spellen maken in mijn eentje en daar geld mee verdienen. Het liefst genoeg om niet meer te freelancen. En sommig werk, bijvoorbeeld design of audio outsourcen. Ik maak nu mijn eerste echte spel en dat is leuk - hopelijk gaat het wat geld opleveren.

Ik wil geen mensen managen of de baas spelen.

Mocht ik vanwege gigantisch geluk oid er 100.000 EUR mee verdienen, dan verkas ik gelijk uit NL. Het al wat spaargeld en dan is het voor me genoeg om fulltime hiermee bezig te gaan zonder voor klanten te werken. Dat is het uiteindelijke doel :)

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-10 12:39
Ik maak ook regelmatig eigen apps en webapplicaties naast mijn freelance werkzaamheden. Tot nu toe heeft geen enkele echter nog genoeg geld opgebracht om ook maar enigszins van te kunnen leven. Het is ook gewoon heel lastig omdat je een reëel probleem op moet lossen, en wat die problemen zijn daar kom je alleen achter als je bekend bent met de business. Ik ga nu dus gewoon door met freelancen en hou ondertussen m'n ogen open om te zien of ik dingen zie die beter kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zokiz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:33
Ik ben een aantal jaar zelfstandig en overweeg om voor zo'n uniforce constructie aan te gaan.
Kan iemand alleen uitleggen wat nu de verschillen zijn met een eenmanszaak behalve dat je recht op een ww en aov uitkering hebt? En daarnaast geen VAR nodig hebt.
Mijn motivatie is voornamelijk het sociaal vangnet omdat ik ook met de dag ouder wordt en je toch wat zekerheid wilt. Maar vraag mij toch af wat daarnaast de verschillen zijn. Wat ben je aan kosten kwijt aan Uniforce?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Laatst online: 26-10 22:12
Ik zit zelf in een maatschap die voor mij de VAR oplost (we hebben een convernant met de belastingdienst)

VAR aanvragen zelf is ook geen enkel probleem en ook niet moeilijk om aan te voldoen. De nieuwe wetgeving maakt het in de toekomst anders (nieuwe regels etc)

Zelf even zitten lezen of Uniforce snap hun concept niet helemaal 100% maar het is een BV constuctie dus een stuk complexer dan een maatschap / ZZP oplossing. Er zitten zeker kosten aan de initiele kosten zijn rond de 500-600 euro lijkt het. En dan natuurlijk een fee per uur lijkt me. Zal wel rond de 10-25% zijn. Die schoorsteen moet ook roken natuurlijk.

Zelf zou ik niet kiezen voor Uniforce vind mijn maatstap oplossing als ZZP-er fijner minder regels en minder complexe administratie. Meer controle hoe ik mijn geld bested en ik ben mede eigenaar van de maatschap ipv dat ik iemand moet toelaten in mijn BV. Tevens is een AOV verplicht hier en dat kost je gewoon 300-800 euro per maand. Ik zelf heb nu een broodfonds voor wanneer ik ziek wordt en dat is afdoende voor mij en stukken goedkoper.

Je moet eerder kijken wat kan zo contructie je opleveren voor mij levert de maatschap mij werk op ze hebben sales/accountmanagers die klussen/projecten regelen en als ik zelf iets vind krijg ik korting op de fee voor de maatschap. De maatschap heeft natuurlijk meerdere maten waarbij je gelijk een goed netwerk heb die je ook weer werk kan opleveren. En nuttige meetings/kennis sessies cursus budget etc uitjes zelfs. Erg fijn al je als zzp-er aan de gang bent stuk minder alleen dus lekker met ze alle ondernemen en lol hebben in het ondernemen zonder de zorgen als facturering en het halen van je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Laatst online: 23-10 15:23
MeZZiN schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:58:
Ik zit zelf in een maatschap die voor mij de VAR oplost (we hebben een convernant met de belastingdienst)

VAR aanvragen zelf is ook geen enkel probleem en ook niet moeilijk om aan te voldoen. De nieuwe wetgeving maakt het in de toekomst anders (nieuwe regels etc)

Zelf even zitten lezen of Uniforce snap hun concept niet helemaal 100% maar het is een BV constuctie dus een stuk complexer dan een maatschap / ZZP oplossing. Er zitten zeker kosten aan de initiele kosten zijn rond de 500-600 euro lijkt het. En dan natuurlijk een fee per uur lijkt me. Zal wel rond de 10-25% zijn. Die schoorsteen moet ook roken natuurlijk.

Zelf zou ik niet kiezen voor Uniforce vind mijn maatstap oplossing als ZZP-er fijner minder regels en minder complexe administratie. Meer controle hoe ik mijn geld bested en ik ben mede eigenaar van de maatschap ipv dat ik iemand moet toelaten in mijn BV. Tevens is een AOV verplicht hier en dat kost je gewoon 300-800 euro per maand. Ik zelf heb nu een broodfonds voor wanneer ik ziek wordt en dat is afdoende voor mij en stukken goedkoper.

Je moet eerder kijken wat kan zo contructie je opleveren voor mij levert de maatschap mij werk op ze hebben sales/accountmanagers die klussen/projecten regelen en als ik zelf iets vind krijg ik korting op de fee voor de maatschap. De maatschap heeft natuurlijk meerdere maten waarbij je gelijk een goed netwerk heb die je ook weer werk kan opleveren. En nuttige meetings/kennis sessies cursus budget etc uitjes zelfs. Erg fijn al je als zzp-er aan de gang bent stuk minder alleen dus lekker met ze alle ondernemen en lol hebben in het ondernemen zonder de zorgen als facturering en het halen van je geld.
Zo, meerdere regels vaker moeten lezen om te kunnen begrijpen wat er staat...

Zo'n maatschap klinkt best interessant, is er ook een site waar diverse maatschappen opstaan? Of is het meer zelf zoeken en geluk hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
Hmm mij lijkt zo'n maatschap gedoe. Wat gebeurd er bij gezeik met je andere "maat" ?

Volgens mij is dat uniforce niet zo duur. Een andere collega freelancer zit ook bij uniforce en is erg tevreden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:40

sebasd

loopt op espresso

Neal schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:40:
[...]
Zo'n maatschap klinkt best interessant, is er ook een site waar diverse maatschappen opstaan? Of is het meer zelf zoeken en geluk hebben?
Zie bijvoorbeeld Ervaringen met The Future Group?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moerk
  • Laatst online: 26-10 21:51
zokiz schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:34:
Ik ben een aantal jaar zelfstandig en overweeg om voor zo'n uniforce constructie aan te gaan.
Kan iemand alleen uitleggen wat nu de verschillen zijn met een eenmanszaak behalve dat je recht op een ww en aov uitkering hebt? En daarnaast geen VAR nodig hebt.
Mijn motivatie is voornamelijk het sociaal vangnet omdat ik ook met de dag ouder wordt en je toch wat zekerheid wilt. Maar vraag mij toch af wat daarnaast de verschillen zijn. Wat ben je aan kosten kwijt aan Uniforce?
Mijn Uniforce BV is toevallig gisteren opgericht. De kosten voor Uniforce zijn maandelijks €170 ex BTW. Voor de uitleg rondom de constructie kun je het beste eens een afspraak maken bij Uniforce.
Verder gelden alle reguliere verschillen tussen eenmanszaak en BV die je met een simpele google actie kunt vinden. Het voordeel is met name dat je geen VAR meer nodig hebt doordat je in loondienst bent van je eigen BV. Het nadeel is dat de kosten hoger zijn dan van een eenmanszaak. Maar het is voordeliger dan payrolling in mijn geval!

bla-di-bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Collega van mij had het over een VUR (var van uniforce). Daarmee had hij geen problemen met de belastingdienst + opdrachtgever (waar hij al 15 !!!! jaar zit inmiddels).

Heb je trouwens een probleem met de belastingdienst als je een BV hebt en je zit meerdere jaren bij een opdrachtgever ? Of biedt uniforce dan meer bescherming ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Nu online

Boy

www.byoscoop.nl

vortexnl1982 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 14:39:
Collega van mij had het over een VUR (var van uniforce). Daarmee had hij geen problemen met de belastingdienst + opdrachtgever (waar hij al 15 !!!! jaar zit inmiddels).

Heb je trouwens een probleem met de belastingdienst als je een BV hebt en je zit meerdere jaren bij een opdrachtgever ? Of biedt uniforce dan meer bescherming ?
Als je een BV hebt...of ja, eigenlijk in loondienst bent van je BV, dan lijkt me dat geen enkel probleem. Het is namelijk geen verkapt dienstverband, want je bent gewoon in dienst bij een bedrijf
(mijn mening, geen expert, maar leek mij logisch)

Ik heb nog een eenmanszaak nu als ZZP, maar mss dat ik na 3 jaar voordeel met zelfstandigenaftrek en startersaftrek over ga op een BV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Werken vanuit een eigen BV is toch net even anders dan als loondienst consultant in iemand anders' BV. Je bent DGA en daarmee zowel ondernemer als werknemer. Die dubbele status heeft bepaalde consequenties. Gebruikelijk loon, afroomrgeling, etc.

Qua VAR heb je een VAR-DGA. Die is vergelijkbaar met een VAR-WUO. De BV biedt dus geen volledige bescherming om gezien te worden als schijn-ondernemer.

Uniforce is een constructie waarbij je een BV met vennoten hebt. Zelf bezit je een holding met 80% van de werkmaatschappij, de stille vennoot bezit 20%. Omdat de aandelen van de BV over meerdere partijen zijn verdeeld, ziet de belastingdienst kennelijk minder ingangen om je ondernemerschap ter discussie te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Nu online

Boy

www.byoscoop.nl

voelt nog steeds allemaal als wassen neuzen waarmee de belastingdienst zich een beetje om de tuin laat leiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik ben het met die woordkeuze niet eens, "wassen neuzen" en "om de tuin". Er zijn andere manieren om je geld te verdienen dan in loondienst en loondienst mag imho ook niet de norm zijn.

Als je heel strikt zou gaan optreden en alle grenzen tussen rechtspersonen fiscaal transparant zou maken, dan is een ingehuurde developer van een softwarehuis in feite ook in dienst van de klant. Op die situatie zit volgens mij niemand te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ja ik dacht ook gelezen te hebben dat je met een BV ook problemen hebt met de VAR. Zo'n uniforce constructie lijkt me dan wel makkelijker als je op een langere klus zit. Zoals ik al zei heb ik een collega freelancer die al 15 jaar bij dezelfde opdrachtgever (overheid) zit ! Die is dus overgestapt naar uniforce want hij voelt zelf ook wel aan dat het hele VAR verhaal bij hem voor geen kanten klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Nu online

Boy

www.byoscoop.nl

Als ik afzie van de startersaftrek en zelfstandigenaftrek...zou de belastingdienst het dan geen probleem vinden als je 10 jaar bij dezelfde klant zit? Of heb ik meer voordelen waar zij de 'pijn' van voelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ik denk dat de belastingdienst zo denkt. Als je denkt zo lang ergens te zitten en je hebt een mooi uurtarief zou ik het zekere voor het onzekere nemen en zo'n uniforce achtige constructie kiezen. Dan maar wat kosten maar dan heb je zeker weten geen gezeik. Ook bied je je opdrachtgever meer zekerheid.

Het blijft een gedrocht dat VAR maar ik snap de overheid ook wel die uitbuiting van bv postbezorgers wil tegengaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik heb voordat ik begon met freelancen bij de belastingdienst nagevraagd hoe het zou zijn als ik lang op 1 project zit. Dat is totaal geen probleem: ondernemerschap wordt aan meerdere eisen getoetst, en hoeveel klanten je hebt (haal je 70% van je omzet bij 1 klant?) is slechts 1 vd toetsingen. Als jij ondernemersrisico loopt en je krijgt niet betaald als je niet werkt dan telt dat erg zwaar mee in de overweging of je ondernemer bent. Daarnaast is het gebruikelijk in de IT dat projecten een jaar of langer duren.

Dus voordat je je bang laat maken en allerlei vreemde constructie overweegt: vul de VAR aanvraag naar waarheid in. Wordt je beoordeeld als WUO dan is het in principe prima. Als je in de aanvraag zegt dat je veel verschillende klanten hebt en in de praktijk zit je 5 jaar bij dezelfde, dan ben je zelf stom bezig. Gewoon eerlijk alles invullen dus. Daarmee voorkom je een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Wij van wc-eend, adviseren wc-eend

Dat gevoel krijg ik bij al die tussen bureau constructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ik zou het ook niet doen zo'n uniforce constructie. Als ik echter vijftien jaar bij dezelfde toko freelance zou de belastingdienst wel eens anders kunnen denken, dan zou ik wel voor zo'n constructie kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
vortexnl1982 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 21:08:
Ik zou het ook niet doen zo'n uniforce constructie. Als ik echter vijftien jaar bij dezelfde toko freelance zou de belastingdienst wel eens anders kunnen denken, dan zou ik wel voor zo'n constructie kiezen.
Zonder simpelweg de belastingdienst te vragen hoe ze er tegenaan kijken? Het enige dat die bureaus doen is bangmakerij... Als ondernemer is de belastingdienst je grootste vriend, niet je vijand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
pirke schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 09:02:
[...]

Zonder simpelweg de belastingdienst te vragen hoe ze er tegenaan kijken? Het enige dat die bureaus doen is bangmakerij... Als ondernemer is de belastingdienst je grootste vriend, niet je vijand!
Ja dat is ook weer zo. Inderdaad eerst even een afspraak maken met een inspecteur van de belastingdienst voordat je overgaat naar dergelijke constructies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB83
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-10 18:28
Zelf heb ik ook lange(re) opdrachten en ik zou het heel vreemd vinden dat ik ergens weg zou moeten omdat de belastingdienst vindt dat ik ook andere opdrachten moet hebben.
Het voelt alsof ik altijd bij Shell tank, maar dat de belastingdienst vindt dat ik daar niet meer mag tanken maar naar de BP moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Viper® schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:31:
Wij van wc-eend, adviseren wc-eend

Dat gevoel krijg ik bij al die tussen bureau constructies.
Ik vraag mij dan ook altijd af of die constructie met die bureau's wel helemaal kloppen. Enige echte vrijwaring die een dergelijk bureau kan bieden is je op de payrol zetten en je als werknemer behandelen. Ook met verdeelde aandelen kan er een schijnconstructie zijn. Daarnaast vraag ik mij af of je wel wil dat zij 20% van de aandelen bezitten...
t_captain schreef op maandag 25 januari 2016 @ 11:32:
Werken vanuit een eigen BV is toch net even anders dan als loondienst consultant in iemand anders' BV. Je bent DGA en daarmee zowel ondernemer als werknemer. Die dubbele status heeft bepaalde consequenties. Gebruikelijk loon, afroomrgeling, etc.

Qua VAR heb je een VAR-DGA. Die is vergelijkbaar met een VAR-WUO. De BV biedt dus geen volledige bescherming om gezien te worden als schijn-ondernemer.
Helemaal juist, de consequenties kloppen, maar er zijn ook wel weer voordelen die je krijgt in een BV, die je niet hebt bij een IB onderneming. De neiging van mensen om naar een BV te gaan om een VAR probleem te voorkomen is de grootste onzin die je kan vinden op internet (op forums als lancelot zie je die ook met enige regelmaat). Als mensen daarop worden gewezen, bedenken ze een constructie met een holding en werkmaatschappij, ook leuk, maar daar kijkt de BD ook vrolijk doorheen.

Het beste is gewoon netjes de belastingdienst om advies vragen en een oordeel laten vellen, ben je van alle onzekerheid af. Mocht de belastingdienst namelijk merken dat je bewust de boel flest door creatieve constructies, ga je voor de bijl. Eerlijkheid is wat dat betreft het beste lijkt mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De Uniforce constructie heeft naar verluid een oordeel van de belastingdienst.

Ik blijf het hele onderwerp wat inconsequent vinden.

Als je de normen over "verkapt dienstverband" heel strikt zou uitleggen, dan kun je van de meeste ingeleende consultants in uitvoerende rollen claimen dat ze eigenlijk bij de klant in dienst zijn. Dat geldt in gelijke mate voor zelfstandigen als voor werknemers van detacheerders, softwarehuizen etc.

Wat men werkt in dezelfde mate wel of niet "onder latent gezag" van de klant. En het is in deze niet relevant of er ook een andere arbeidsverhouding met een ander bedrijf (detacherder) van toepassing is -- de toetsing van een arbeidsrelatie betreft telkens slechts twee partijen. Dus consultant <--> bemiddelaar en consultant <--> eindklant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-10 21:13

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik ben zo goed als klaar met mijn HBO studie Communication & Multimedia Design aan de NHL te Leeuwarden. Voor mijn afstudeerproject heb ik een web applicatie gebouwd in AngularJS en Ruby on Rails. En nu wil ik gaan reageren op een freelance opdracht in Leeuwarden waar ze een AngularJS developer zoeken, ze willen graag een indicatie van bruto uurloon. Aangezien ik geen werkervaring heb lijkt het mij niet dat ik hoog in kan zetten. Maar ik vind het ook erg lastig om een bedrag in te schatten waar ik wel voor zou kunnen werken. Misschien kunnen de meer ervaren Tweakers mij hier nog wat tips in geven.

Ik zou zelf misschien op 25 20 (?) euro bruto inzetten, voor mij voelt dat vrij hoog (heb nooit "echt" werk gehad).

Dit zijn de talen en vaardigheden die ik tot op zekere hoogte beheers, zo heb ik met AngularJS en Javascript nu een aardige basis dat ik vrij flot iets kan bouwen, maar HTML en CSS ben ik wel behoorlijk ervaren mee. jQuery zit er een beetje tussen in, dat heb ik het afgelopen jaar niet meer veel gebruikt. En met programma's zoals Git en Bower ben ik ook vrij goed bekend.
  • AngularJS
  • Ruby on Rails
  • Git
  • Bower
  • Javascript
  • jQuery
  • HTML/HAML
  • CSS/SASS
  • SCRUM
  • Agile
  • Lean

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Laatst online: 24-06-2024
MrVegeta schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:23:
Ik ben zo goed als klaar met mijn HBO studie Communication & Multimedia Design aan de NHL te Leeuwarden. Voor mijn afstudeerproject heb ik een web applicatie gebouwd in AngularJS en Ruby on Rails. En nu wil ik gaan reageren op een freelance opdracht in Leeuwarden waar ze een AngularJS developer zoeken, ze willen graag een indicatie van bruto uurloon. Aangezien ik geen werkervaring heb lijkt het mij niet dat ik hoog in kan zetten. Maar ik vind het ook erg lastig om een bedrag in te schatten waar ik wel voor zou kunnen werken. Misschien kunnen de meer ervaren Tweakers mij hier nog wat tips in geven.

Ik zou zelf misschien op 25 20 (?) euro bruto inzetten, voor mij voelt dat vrij hoog (heb nooit "echt" werk gehad).

Dit zijn de talen en vaardigheden die ik tot op zekere hoogte beheers, zo heb ik met AngularJS en Javascript nu een aardige basis dat ik vrij flot iets kan bouwen, maar HTML en CSS ben ik wel behoorlijk ervaren mee. jQuery zit er een beetje tussen in, dat heb ik het afgelopen jaar niet meer veel gebruikt. En met programma's zoals Git en Bower ben ik ook vrij goed bekend.
  • AngularJS
  • Ruby on Rails
  • Git
  • Bower
  • Javascript
  • jQuery
  • HTML/HAML
  • CSS/SASS
  • SCRUM
  • Agile
  • Lean
Ik zou dit in het ZZP topic vragen. Mijn gevoel is dat het tarief erg laag is. Daarnaast om net van school als freelancer aan de slag te gaan, zou ik niet aanraden. Volgens mij is bodemtarief zo'n beetje 40 euro voor junior front end developer. Er zijn diverse sites en artikelen te vinden, waarom je nooit met een laag tarief moet beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

DeveloperNL schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:37:
[...]

Ik zou dit in het ZZP topic vragen. Mijn gevoel is dat het tarief erg laag is. Daarnaast om net van school als freelancer aan de slag te gaan, zou ik niet aanraden. Volgens mij is bodemtarief zo'n beetje 40 euro voor junior front end developer. Er zijn diverse sites en artikelen te vinden, waarom je nooit met een laag tarief moet beginnen.
Ah sorry, kende dit topic wel maar het zzp'er topic niet. Ik dacht voor mijzelf dat als ik nu een freelance project van 2-4 maand kan pakken, wat ervaring kan opdoen, een referentie kan krijgen etc en ondertussen solliciteren naar een vaste job dat dat wel een goede zet zou zijn.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

• AngularJS
  • Ruby on Rails
  • Git
  • Bower
  • Javascript
  • jQuery
  • HTML/HAML
  • CSS/SASS
  • SCRUM
  • Agile
  • Lean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
MrVegeta schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:23:

• AngularJS
  • Ruby on Rails
  • Git
  • Bower
  • Javascript
  • jQuery
  • HTML/HAML
  • CSS/SASS
  • SCRUM
  • Agile
  • Lean
Truc is natuurlijk altijd om niet te hoog maar ook niet te laag te beginnen.
Verder moet je dan jezelf wel inschrijven bij de KvK om officieel betaald te kunnen worden. Zet een en ander dan ook vast in een soort contract en zet daarin ook dat jij geen schuld kunt hebben wanneer iets niet werkt.

En in het Freelance topic kijken kan nooit kwaad.

Over je uurtarief: ik zou beginnen met €50,- en kijken waar zij mee komen. Lager dan 40 zou ik overigens niet gaan.
Na deze klus kun je mogelijk nog meer klussen aannemen en dan langzaam ge tarief verhogen. Vraag ook aan collega's wat zij ongeveer vragen om hier een goed beeld in te krijgen. Je afstudeerstage kan bijvoorbeeld aangeven wat ze voor jou over zouden hebben als ze je in huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Neal schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:48:
[...]

Truc is natuurlijk altijd om niet te hoog maar ook niet te laag te beginnen.
Verder moet je dan jezelf wel inschrijven bij de KvK om officieel betaald te kunnen worden. Zet een en ander dan ook vast in een soort contract en zet daarin ook dat jij geen schuld kunt hebben wanneer iets niet werkt.

En in het Freelance topic kijken kan nooit kwaad.

Over je uurtarief: ik zou beginnen met €50,- en kijken waar zij mee komen. Lager dan 40 zou ik overigens niet gaan.
Na deze klus kun je mogelijk nog meer klussen aannemen en dan langzaam ge tarief verhogen. Vraag ook aan collega's wat zij ongeveer vragen om hier een goed beeld in te krijgen. Je afstudeerstage kan bijvoorbeeld aangeven wat ze voor jou over zouden hebben als ze je in huren.
Bedankt voor je bijdrage. Ik heb al een kvk nummer etc, het project wordt aangeboden via een detacheerder dus het lijkt me dat ik daar dan onder contract kom te staan?

50 euro, dat is wel flink veel zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
MrVegeta schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:50:
[...]

Bedankt voor je bijdrage. Ik heb al een kvk nummer etc, het project wordt aangeboden via een detacheerder dus het lijkt me dat ik daar dan onder contract kom te staan?

50 euro, dat is wel flink veel zeg.
Dan zou je dat even met die detacheerder moeten overleggen, mogelijk hebben zij een raamovereenkomst.

€50,- lijkt mij wel een redelijk starttarief in besprekingen voor iemand die HBO heeft, en al wat ervaring heeft.
Zakken kan altijd, stijgen nooit....

Als je dus uitkomt om 45 dan heb je een prima tarief lijkt me.

Meer ervaren developers zitten tussen 80 en 100 vaak.... En zelfs dan heb je nog uitschieters als het bijvoorbeeld een niche gebied is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik vraag me het volgende af: heb je het onderscheid tussen freelance en dienstverband helemaal helder?

Normaal gesproken zit er een factor 3 a 4 tussen bruto uurloon en freelance tarief. Je zou deze klus dus willen aannemen voor een brutoloon van 1000 euro? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
MrVegeta schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:44:

Ik zou zelf misschien op 25 20 (?) euro bruto inzetten
Dan ga je volledig aan het volgende voorbij:

- Als freelancer krijg je niet betaald als je ziek bent
- Als freelancer krijg je geen betaalde vakantiedagen
- Als freelancer krijg je geen betaalde feestdagen
- Als freelancer krijg je geen vakantiegeld
- Als freelancer moet je al je apparatuur en softwarelicenties zelf betalen, inclusief je internetverbinding, telefoonabo, trainingen, reiskosten, administratiekosten, etc.
- Je zult niet altijd opdrachten hebben, dus een tijd zonder inkomsten die je moet kunnen overbruggen
- Je moet sparen voor pensioen
- Je moet sparen voor arbeidsongeschiktheid
- Je bent als freelancer tijd kwijd aan administratie, acquisitie, netwerken

Voor elk van deze punten moet je de geschatte kosten bovenop je gewenste loon rekenen. Ik zou dus even online een uurtariefcalculator erbij pakken en dit allemaal invullen (en zoek ook echt op wat het kost, een WIA-verzekering is behoorlijk prijzig, maar wel echt een must als je gaat freelancen).

Een redelijker uurtarief zou tussen de 40 en 50 euro per uur zitten, ex. BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ah, ja dat is allemaal waar. De tijdsduur van het project staat tussen 2-6 maand, tijdens deze periode ben ik van plan om te solliciteren naar een vaste baan. Dus ik ben niet van plan om op lange termijn als freelancer aan de slag te gaan, tenzij dat natuurlijk goed bevalt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik heb een aantal posts hierheen verplaatst. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
MrVegeta schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:10:
Ah, ja dat is allemaal waar. De tijdsduur van het project staat tussen 2-6 maand, tijdens deze periode ben ik van plan om te solliciteren naar een vaste baan. Dus ik ben niet van plan om op lange termijn als freelancer aan de slag te gaan, tenzij dat natuurlijk goed bevalt ;).
Betekent niet dat je die kosten niet moet rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Neal schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:53:
[...]
Meer ervaren developers zitten tussen 80 en 100 vaak.... En zelfs dan heb je nog uitschieters als het bijvoorbeeld een niche gebied is.
Ligt heel erg aan je klantenkring. Als je inhuur bent voor grote partijen, dan kan je dat wel bedingen, maar de kleinere partijen zullen niet heel snel 80+ voor je betalen. Wel voor kleine consulting taken, maar voor langdurige en grote projecten zal je in het "MKB" eerder rond de 60~70 zitten als je enigszins ervaren bent.

Ook hangt het af of je fixed-price of nacalculatie hanteert, dat scheelt ook vaak een factor 10~20%.

Pagina: 1 ... 26 ... 649 Laatste