Metrik schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:41:
Goedemorgen allemaal,
Ik volg dit topic nu een tijdje en heb na lang nadenken besloten om binnenkort ook de stap te gaan maken als ZZP'er binnen de IT. Voornaamste reden is dat er wat zaken spelen bij mijn huidige werkgever waar ik niet helemaal gelukkig mee ben, en dat ik in de toekomst wat meer vrijheid wil om mijn eigen opdrachten uit te zoeken.
Inmiddels heb ik mezelf al op veel zaken georiënteerd (zaken rond aanschaf van laptop/telefoon, lease-auto etc) dus weet ik een beetje wat ik er allemaal van kan verwachten. Ik heb ook een beeld van wat ik wil doen en in wat voor markt/kennisdomein ik wil gaan werken (voornamelijk software test engineering en testcoördinatie/testmanagement).
Paar zaken waar ik op dit moment tegenaan loop:
- Mijn huidige werkgever weet nog niet van mijn plannen en ik wil dat eigenlijk zo laten, omdat het mij het verstandigst lijkt om pas mijn ontslag in te dienen zodra ik concreet zicht heb op een eerste opdracht. Echter vind ik het lastig om mijn eigen netwerk (o.a. LinkedIn) in te zetten om een opdracht te vinden, aangezien het dan meteen bij mijn baas bekend is wat mijn plannen zijn (en ik ben bang dat, mocht het niet lukken om een opdracht te vinden, mijn eigen ruien heb ingegooid). Ben ik nu te voorzichtig? Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt.
- Ik rij nu een lease-auto welke ik zal moeten inleveren, wat betekent dat ik een nieuwe auto nodig heb. Kopen is financieel nu niet direct een optie dus wil ik opnieuw gaan leasen (of huren), het liefst een goedkope auto voor een wat kortere periode (bijv. een jaar) zodat ik wanneer ik eenmaal opgestart ben en de eerste inkomsten binnen zijn een auto voor langere tijd kan leasen of aanschaffen. Hebben jullie nog tips voor mij waar ik eens naar kan kijken?
Afijn, ik ben benieuwd wat jullie tips zijn als ervaren ZZP'ers :-)
Hoe je werkgever erop gaat reageren is heel erg afhankelijk van de verstandhouding die je hebt. Bij mijn werkgever heb ik het op verschillende momenten aangegeven dat het mijn ambitie was om ooit voor mezelf te beginnen. Daardoor waren ze ook niet compleet overdonderd toen ik aangaf dat de tijd van gaan gekomen was.
Ik ben toen een jaar voor mijn beoogde datum begonnen met het opbouwen van een buffer, en heb het meer dan 3 maanden voor mijn beoogde einddatum kenbaar gemaakt in een gesprek, en toen een paar weken later de officiële opzegging ingediend. Daardoor zat ik nog mooi binnen de 2 maanden opzegtermijn. Mijn werkgever waardeerde het dat ik ze ruim de tijd gaf om alles te regelen met de klanten waar ik zat, en ik zat niet meer klem doordat ik niets op LI kon zetten.
Daarbij heb ik toen mijn laatste maand compleet vrij genomen om mijn opgebouwde vakantiesaldo op te maken. In mijn voorlaatste maand ben ik langzaam alles kenbaar gaan maken op LI enzo, en gaan inschrijven op de inhuurportalen. Daardoor had ik voordat mijn vakantie begon al een paar intakes gehad en zat ik al lekker ver in het onderhandelingstraject en kon ik gelijk op de beoogde datum starten bij mijn eerste klant.
Let hierbij wel op dat de opzegtermijn vaak in kalendermaanden is, dus bv vandaag opzeggen met 2 maanden opzegtermijn houdt in dat je oktober en november nog moet werken en dus pas op 1 december beschikbaar komt. Dat is geen fijne periode om beschikbaar te komen, aangezien iedereen zich voor aan het bereiden is op de jaarafsluiting, en daarna zit je in januari weer met de opstart van het nieuwe jaar. Meestal zie je dan ook de aanvragen opdrogen en vanaf februari weer langzaam aantrekken.
Voor wat betreft je auto, je kan er ook voor kiezen om het leasecontract over te nemen, alhoewel dat wel een kostbaar geintje is aangezien je dan én het leasetarief betaald, én de bijtelling. Ik heb ervoor gekozen om mijn auto een jaar voor mijn beoogde einddatum in te leveren en alles te doen met de auto van mijn partner. Voordeel daarvan was dat ik het leasebudget gewoon uitgekeerd kreeg waardoor ik ook sneller mijn buffer kon opbouwen. En de inleverboete is een aftrekpost van de bijtelling, dus als je hem inlevert moet je dat pas aan het einde van het jaar doen zodat je maximaal de aftrek hebt.
Je kan er ook voor kiezen om geen auto te nemen, en alles wat nodig is in het begin met het OV of de fiets te doen. Bij de NS kan je gewoon een NS Business Card aanvragen waarmee je alles kan doen in het OV, en indien nodig zelfs met een greenwheels auto. Hier zitten geen kosten aan verbonden, anders dan het normale tarief van het OV.