• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 14:58

MadEgg

Tux is lievvv

Hielko schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:59:
[...]

Als ondernemer moet je winst en omzet in principe boeken in de periode dat je die hebt behaald, niet wanneer je het factureert. Je zal dus wel elk kwartaal die omzet moeten factureren en de bijbehorende btw moeten aangeven. Maar onder de noemer van goed koopmansgebruik kan je er wellicht van afwijken.

En ja, je moet wel met de uitgelezen waarden in de weer. Je mag expliciet niet gebruik maken van forfaitaire bedragen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het moet als je het zelf gebruikt. Ik heb hier thuis een rack staan waar ik wat colo doe voor een oude klant. Daar wordt dus voor betaald. De stroom (continue +- 220 Watt -> 1927 kWh per jaar) heb ik nooit verrekend met privé tot nu toe - hoofdzakelijk omdat ik er geen zin in had. Ik heb nu echter 8 zonnepanelen laten plaatsen die nu ook zakelijk eigendom zijn. Deze zullen net iets meer dan die 1927 kWh per jaar opleveren (ik ga uit van 2000-2100 kWh per jaar).

Alles is exact bemeterd (ik heb MID-gecertificeerde stroommeters in de meterkast, zowel voor de groep waar de servers op zitten als voor de 8 nieuwe zonnepanelen), maar ik zou geneigd zijn om die twee bij benadering gelijke posten tegen elkaar weg te strepen, zeker omdat het verschil geneuzel in de marge is. Moet ik voor die paar euro per jaar een kilowatt-registratie gaan bijhouden?

Als complicerende factoren staat de energienota op naam van mijn vrouw en is er nog een andere set zonnepanelen + eigen omvormer (op een andere groep) en wordt het verhaal nog complexer als de salderingsregeling afgebouwd gaat worden. Welke energieconsumptie streep je dan tegen welke opbrengst weg?

Tja

• Digibyter
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 15:58
Fable schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:10:
[...]

Ik zou voor een wat groter bureau gaan, een ZZP-er geeft teveel risico als er iets met hem/haar gebeurt.
Verder zou ik ook iemand nemen waarbij je zelf online ook alles zou kunnen doen, zodat je kan controleren wat er gebeurd.

Of natuurlijk lekker alles zelf doen, maar dan moet het je wel een beetje interesseren.
Bedankt voor de reactie :) Het is geen ZZP'er de boekhouder, ik ben de ZZP'er haha. Ze werken met zowel ZZP'ers als Start-ups en MKB's. Het bureau werkt met Exact en het is realtime zichtbaar. Ik kan zelf de bonnetjes uploaden door een foto te maken.

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13:31

Crazy D

I think we should take a look.

Digibyter schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:19:
[...]

Bedankt voor de reactie :) Het is geen ZZP'er de boekhouder, ik ben de ZZP'er haha. Ze werken met zowel ZZP'ers als Start-ups en MKB's. Het bureau werkt met Exact en het is realtime zichtbaar. Ik kan zelf de bonnetjes uploaden door een foto te maken.
Als het 100 euro incl licentiekosten Exact is valt het wel mee. Maar, afhankelijk van je werkzaamheden en hoe je factureert, zit je dan of aan een ander facturatie programma vast (of Word/Excel). Of, als je dat ook binnen Exact wilt doen, kan de teller opeens flink gaan oplopen. (maar goed ik doe mijn boekhouding zelf, die enkele minuten per dag dat het kost, en je bent uiteindelijk zelf toch verantwoordelijk).

En let op dat je documenten officieel moet bewaren in het format waarin je ze krijgt. Je papieren bonnetje moet je toch nog steeds bewaren :P

Exact expert nodig? itwize.nl

• Rem
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 22:13
Crazy D schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 13:38:
[...]

Als het 100 euro incl licentiekosten Exact is valt het wel mee. Maar, afhankelijk van je werkzaamheden en hoe je factureert, zit je dan of aan een ander facturatie programma vast (of Word/Excel). Of, als je dat ook binnen Exact wilt doen, kan de teller opeens flink gaan oplopen. (maar goed ik doe mijn boekhouding zelf, die enkele minuten per dag dat het kost, en je bent uiteindelijk zelf toch verantwoordelijk).

En let op dat je documenten officieel moet bewaren in het format waarin je ze krijgt. Je papieren bonnetje moet je toch nog steeds bewaren :P
Goed bedoelt hoor, niet persoonlijk op jou gericht, maar kunnen we misschien een regel in dit topic krijgen dat wanneer we administratie/belasting advies geven we dat alleen nog nog gaan doen met een link van de belastingdienst erbij? Dit is namelijk de zoveelste goedbedoelde post de laatste tijd die onjuist is en direct ontkracht word als je het even opzoekt bij de BD.

Dit is namelijk niet waar, je mag papieren bonnen inscannen en digitaal bewaren.

https://www.belastingdien...maken/uw_facturen_bewaren

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Een papieren bonnetje kan ik best bewaren maar na 2 jaar is die waarschijnlijk toch onleesbaar. Meestal gooi ik de “hardcopy” in een doos en als het echt nodig is zoek ik hem wel. Digitaal is het uiteraard allemaal wel inzichtelijk en heb ik een boekhouder die het inzichtelijk houd.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:06
In print juist alle digitale bonnen uit, schrijf er een nummer op waarmee hij terug te vinden/gelinkt is in de boekhouding, en die gaan na de jaarlijkse aangifte met een print vd boekhouding in een map in de kluis. 7 jaar later gaat het naar het oud papier, al dan niet versnipperd.

Digitaal is leuk, maar een hardcopy backup is wel zo veilig. En mochten ze een boekencontrole komen doen krijgen ze gewoon ouderwets een grote stapel mappen :)

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 13:08
Ik bewaar alleen digitaal. Papier is leuk voor de kinderen om op te tekenen, maar digitaal is wel zo handig. En mochten ze een boekencontrole komen doen, dan kan ik het 'voor hun gemak' altijd nog wel uitprinten ;)

• DarkFire1985
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16-09 21:13
Afas schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:51:
[...]

Let op dat je op het moment dat je niet meer onder de KOR valt je BTW over de opbrengst van je zonnepanelen moet gaan betalen. Dat mag je ook niet forfetair vaststellen maar moet je op basis van werkelijke opbrengst doen.
Voor de eenvoud van je administratie, zou je de panelen niet gewoon aan je partner kunnen verkopen? Ondertussen val je nog onder de KOR en hoeft er geen BTW over af te dragen.
Dat zou het allemaal wel wat makkelijker maken (of bedrijfsactiviteiten onder een VOF/BV verrichten, dan valt dat er weer buiten)

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:56

Yucon

*broem*

sverzijl schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:36:
Ik bewaar alleen digitaal. Papier is leuk voor de kinderen om op te tekenen, maar digitaal is wel zo handig. En mochten ze een boekencontrole komen doen, dan kan ik het 'voor hun gemak' altijd nog wel uitprinten ;)
Toch heeft het me wel wat aan het denken gezet. Ook een beetje in het licht van dit: Microsoft account vergrendeld / geblokkeerd

Nu zal diezelfde situatie niet letterlijk van toepassing zijn op een visma & co, maar stel dat daar de boel compleet instort door iets als niet herstelbare ransomware zit je er toch maar mooi mee. Als je besluit ze niet op papier te bewaren hoort daar eigenlijk wel een backupstrategie voor je digitale bonnetjes bij.

nu werd de noodzaak van een backup van cloud data in dat topic ook al gesteld, daar niet van. Maar het verschil daarmee is dat zodra je een scan in een boekhoudpakket importeert het geen bestand meer is. Je zult dan dus ofwel een dump uit het portal moeten maken of anders je geuploade scan als een apart bestand elders moeten bewaren. Complicerende factor is dat als je een geintegreerde bonnetjes scan app voor je bonnetjes gebruikt het waarschijnlijk zelfs nooit een bestand wordt. Misschien is onder de streep gezien gewoon een normale foto/scan maken en die met de hand importeren dus handiger.

[Voor 27% gewijzigd door Yucon op 12-09-2021 08:28]

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20:55
Yucon schreef op zondag 12 september 2021 @ 08:24:
[...]

[sub]nu werd de noodzaak van een backup van cloud data in dat topic ook al gesteld, daar niet van.
Recent al een paar keer aan gedacht, nu meteen in gang gezet, anders blijft het zo'n dingetje van: "ow ja, moet ik nog ff keertje doen".

Mooi om samen in te roosteren met de BTW aangifte. Misschien wat weinig, maar in ieder geval 4x per jaar een handmatige backup maken :Y

• Bakkerinho
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 17-09 16:11
Weet iemand waarom de tussenpartijen altijd vragen of je nog meerdere gesprekken hebt lopen?

Ik heb nu meerdere gesprekken lopen bij verschillende tussenpartijen, maar ze vragen allemaal of ik nog iets anders heb lopen.

Het wordt mijn eerste opdracht als ZZP'er, dus ben benieuwd waarom ze dit vragen.

Zeggen jullie bijvoorbeeld altijd dat er iets anders loopt, al dan niet bluffend?
Of gewoon ook eerlijk, als er niets anders loopt?

• c-nan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 18:02
Naar aanleiding van reacties hierboven heb ik ook maar eens een bericht getypt richting MoneyMonk. Mijn volledige administratie staat bij hen, lokaal heb ik ook wel het een en ander maar geen compleet administratie.

Jammer dat ze ook geen API hebben waar ik tegenaan kan babbelen om mijn administratie te exporteren.

• c-nan
Bakkerinho schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:16:
Weet iemand waarom de tussenpartijen altijd vragen of je nog meerdere gesprekken hebt lopen?

Ik heb nu meerdere gesprekken lopen bij verschillende tussenpartijen, maar ze vragen allemaal of ik nog iets anders heb lopen.

Het wordt mijn eerste opdracht als ZZP'er, dus ben benieuwd waarom ze dit vragen.

Zeggen jullie bijvoorbeeld altijd dat er iets anders loopt, al dan niet bluffend?
Of gewoon ook eerlijk, als er niets anders loopt?
Ik vertel het ze wel, maar zonder de details.

Kan meerdere redenen hebben, waaronder:
- Je profiel moet niet door meerdere partijen bij dezelfde klant terecht komen.
- Schatten hoe hoog de kans is dat jij met hen in zee gaat. Ze stoppen liever tijd in iemand die niet 5 gesprekken heeft lopen.

• Afas
  • Registratie: juli 2020
  • Nu online
c-nan schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:18:
[...]

Ik vertel het ze wel, maar zonder de details.

Kan meerdere redenen hebben, waaronder:
- Je profiel moet niet door meerdere partijen bij dezelfde klant terecht komen.
- Schatten hoe hoog de kans is dat jij met hen in zee gaat. Ze stoppen liever tijd in iemand die niet 5 gesprekken heeft lopen.
Zou het ook niet te maken hebben met het inschatten of er onderhandeld kan worden over het tarief?

Ik kreeg de vraag ook recent en heb aangegeven dat ik meerdere trajecten had lopen. Ben daarbij duidelijk geweest waar mijn voorkeur lag, over wat ik voor tarief wilde hebben en welke opslag ik acceptabel vind. Zijn we prima uitgekomen en opdracht gaat nu via deze partij lopen.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:22
c-nan schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:16:
Naar aanleiding van reacties hierboven heb ik ook maar eens een bericht getypt richting MoneyMonk. Mijn volledige administratie staat bij hen, lokaal heb ik ook wel het een en ander maar geen compleet administratie.

Jammer dat ze ook geen API hebben waar ik tegenaan kan babbelen om mijn administratie te exporteren.
https://www.moneymonk.nl/...exporteren-uit-moneymonk-

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• c-nan
Thanks, dat had ik al gevonden, maar allemaal geen API.

Tuurlijk zou je periodiek op wat export knopjes kunnen drukken, maar ik automatiseer het liever :-)

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 13:08
Yucon schreef op zondag 12 september 2021 @ 08:24:
[...]

Toch heeft het me wel wat aan het denken gezet. Ook een beetje in het licht van dit: Microsoft account vergrendeld / geblokkeerd

Nu zal diezelfde situatie niet letterlijk van toepassing zijn op een visma & co, maar stel dat daar de boel compleet instort door iets als niet herstelbare ransomware zit je er toch maar mooi mee. Als je besluit ze niet op papier te bewaren hoort daar eigenlijk wel een backupstrategie voor je digitale bonnetjes bij.
Ik zou inderdaad sowieso je digitale bonnen/facturen ook op je eigen NAS bewaren met Cloud backup.

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20:32
Bakkerinho schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:16:
[…]
Als ze jouw CV aanbieden aan een klant en die wil jou wel spreken, maar jij blijkt niet meer beschikbaar dan slaan ze een slecht figuur bij de eindklant. Afhankelijk van de (mantel) afspraken kunnen ze hiervoor zelfs een straf krijgen zoals bij de volgende opdracht niet mogen aanbieden.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online
Ik heb ook weleens moeten garanderen dat ik als ik door de papieren selectie kwam ik op een eerste gesprek zou komen. Prima, had nog wat andere dingen lopen. Uiteindelijk al eerder een andere klus. Je raad het al, mocht alsnog voor die opdracht op gesprek komen. Ik aangegeven dat ik prima op gesprek wil komen maar dat dat wel tijdverspilling voor beide partijen zou zijn. Dat snapten ze wel. Soms zijn er gewoon bijzondere eisen wat dit betreft, maar dan moet je als opdrachtgever gewoon sneller handelen.

• Deveon
  • Niet online
Het is niet ongewoon dat een opdrachtgever selectiviteit vereist. Je wilt geen kandidaat uitkiezen die vervolgens niet eens beschikbaar is. Of die uitstekende kandidaat die na een maand een vervanger aanbeveelt.

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13:31

Crazy D

I think we should take a look.

Rem schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:23:
[...]

Goed bedoelt hoor, niet persoonlijk op jou gericht, maar kunnen we misschien een regel in dit topic krijgen dat wanneer we administratie/belasting advies geven we dat alleen nog nog gaan doen met een link van de belastingdienst erbij? Dit is namelijk de zoveelste goedbedoelde post de laatste tijd die onjuist is en direct ontkracht word als je het even opzoekt bij de BD.

Dit is namelijk niet waar, je mag papieren bonnen inscannen en digitaal bewaren.

https://www.belastingdien...maken/uw_facturen_bewaren
Maar zoals op je eigen link ook te vinden is, is een simpele foto van je ontvangen bonnetje in de basis helemaal niet voldoende. Je moet meer maatregelen nemen om de authenticiteit van de scan te waarborgen. Maar goed dat kan iedereen voor zichzelf lezen en bedenk hoe hij/zij dat opvat en inregelt. Persoonlijk scan ik alles wel in, maar alles wat ik op papier krijg, gaat ook een map in zodat ik het origineel nog altijd heb (al dan niet leesbaar, want een bonnetje van de benzine is na 2 weken al nauwelijks meer leesbaar...).

Exact expert nodig? itwize.nl

• Metrik
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 17-09 12:05
Goedemorgen allemaal,

Ik volg dit topic nu een tijdje en heb na lang nadenken besloten om binnenkort ook de stap te gaan maken als ZZP'er binnen de IT. Voornaamste reden is dat er wat zaken spelen bij mijn huidige werkgever waar ik niet helemaal gelukkig mee ben, en dat ik in de toekomst wat meer vrijheid wil om mijn eigen opdrachten uit te zoeken.
Inmiddels heb ik mezelf al op veel zaken georiënteerd (zaken rond aanschaf van laptop/telefoon, lease-auto etc) dus weet ik een beetje wat ik er allemaal van kan verwachten. Ik heb ook een beeld van wat ik wil doen en in wat voor markt/kennisdomein ik wil gaan werken (voornamelijk software test engineering en testcoördinatie/testmanagement).

Paar zaken waar ik op dit moment tegenaan loop:

- Mijn huidige werkgever weet nog niet van mijn plannen en ik wil dat eigenlijk zo laten, omdat het mij het verstandigst lijkt om pas mijn ontslag in te dienen zodra ik concreet zicht heb op een eerste opdracht. Echter vind ik het lastig om mijn eigen netwerk (o.a. LinkedIn) in te zetten om een opdracht te vinden, aangezien het dan meteen bij mijn baas bekend is wat mijn plannen zijn (en ik ben bang dat, mocht het niet lukken om een opdracht te vinden, mijn eigen ruien heb ingegooid). Ben ik nu te voorzichtig? Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt.

- Ik rij nu een lease-auto welke ik zal moeten inleveren, wat betekent dat ik een nieuwe auto nodig heb. Kopen is financieel nu niet direct een optie dus wil ik opnieuw gaan leasen (of huren), het liefst een goedkope auto voor een wat kortere periode (bijv. een jaar) zodat ik wanneer ik eenmaal opgestart ben en de eerste inkomsten binnen zijn een auto voor langere tijd kan leasen of aanschaffen. Hebben jullie nog tips voor mij waar ik eens naar kan kijken?

Afijn, ik ben benieuwd wat jullie tips zijn als ervaren ZZP'ers :-)

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:41
Metrik schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:41:
Goedemorgen allemaal,

Ik volg dit topic nu een tijdje en heb na lang nadenken besloten om binnenkort ook de stap te gaan maken als ZZP'er binnen de IT. Voornaamste reden is dat er wat zaken spelen bij mijn huidige werkgever waar ik niet helemaal gelukkig mee ben, en dat ik in de toekomst wat meer vrijheid wil om mijn eigen opdrachten uit te zoeken.
Inmiddels heb ik mezelf al op veel zaken georiënteerd (zaken rond aanschaf van laptop/telefoon, lease-auto etc) dus weet ik een beetje wat ik er allemaal van kan verwachten. Ik heb ook een beeld van wat ik wil doen en in wat voor markt/kennisdomein ik wil gaan werken (voornamelijk software test engineering en testcoördinatie/testmanagement).

- Mijn huidige werkgever weet nog niet van mijn plannen en ik wil dat eigenlijk zo laten, omdat het mij het verstandigst lijkt om pas mijn ontslag in te dienen zodra ik concreet zicht heb op een eerste opdracht. Echter vind ik het lastig om mijn eigen netwerk (o.a. LinkedIn) in te zetten om een opdracht te vinden, aangezien het dan meteen bij mijn baas bekend is wat mijn plannen zijn (en ik ben bang dat, mocht het niet lukken om een opdracht te vinden, mijn eigen ruien heb ingegooid). Ben ik nu te voorzichtig? Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt.

- Ik rij nu een lease-auto welke ik zal moeten inleveren, wat betekent dat ik een nieuwe auto nodig heb. Kopen is financieel nu niet direct een optie dus wil ik opnieuw gaan leasen (of huren), het liefst een goedkope auto voor een wat kortere periode (bijv. een jaar) zodat ik wanneer ik eenmaal opgestart ben en de eerste inkomsten binnen zijn een auto voor langere tijd kan leasen of aanschaffen. Hebben jullie nog tips voor mij waar ik eens naar kan kijken?

Je lijkt inderdaad te voorzichtig in mijn ogen. Iedereen wil natuurlijk de stap maken, met al een vaste opdracht echter zal dat lastig zijn. Als je een vast contract hebt, heb je twee maanden opzegtermijn.

De opdrachten die vrij komen, wilenl meestal iemand hebben die per beschikbaar of binnen 4 weken. Als je uit gaat van je eigen kracht, groot bereik hebt op LinkedIn. Kan je in mijn ogen, prima je eigen baan opzeggen. Verder kan je je nog inschrijven op allerlei bekende sites/portalen. Waarschijnlijk zit er vast een opdracht bij voor jou. Zou adviseren, mik op 1 januari zodat je alles nog rustig kan voorbereiden.

In ieder geval, alvast veel succes!

• c-nan
Goedemorgen allemaal,

Dat probleem heeft (bijna) iedereen. Je hebt een vaste baan, maar wilt gaan ZZP'en echter wil je wel zekerheid. Dat wordt lastig.

Heb je een buffer, om bijvoorbeeld 3 maanden te kunnen overbruggen? Heb je al eens op Freelance.nl gekeken? Hoeveel opdrachten komen er langs wat bij je profiel past? Voeg de recruiters toe op LinkedIn en doe je verhaal.

Stel je zegt je baan op, je zoekt enige tijd naar een opdracht maar vind niks. Hoe groot/klein is de kans om weer een vaste baan te vinden?

Wat ga je trouwens doen? Developer? Cloud? Beheer?

• Stefangrp
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18:30
Goedemorgen allemaal,

Als je netwerk in orde is en/of je goede contacten hebt met bureaus, kun je prima eerst opzeggen en daarna gaan zoeken. Scheelt je ook weer ingewikkeld geheimzinnig moeten doen

auto: je zou ook eens op bijv www.leasetrader.nl kunnen kijken, voor overname van een leasecontract van een ander. Ik heb er zelf nooit een auto van overgenomen overigens, maar staan soms wel aardige opties tussen. Shortlease zou ook een optie kunnen zijn wellich? Of neem een NS business card voor de 1e klasse

[Voor 0% gewijzigd door Stefangrp op 13-09-2021 10:40. Reden: typo]

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 20:18
Crazy D schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:49:
[...]

Maar zoals op je eigen link ook te vinden is, is een simpele foto van je ontvangen bonnetje in de basis helemaal niet voldoende. Je moet meer maatregelen nemen om de authenticiteit van de scan te waarborgen.
Dan toch even het document waar naar verwezen wordt doorgespit. Daar zie ik op pagina 6 staan:
Bij conversie is het belangrijk dat u de gegevens volledig overzet. Scant u een document? Dan moet u de informatie op alle bladzijden (voor- en achterzijde) en bijlagen van het document converteren. Besteed ook aandacht aan echtheidskenmerken (zoals papiersoort, kleur, logo en watermerk). Bij conversie kunnen deze verloren gaan. Kunt u de echtheidskenmerken niet converteren? Dan moet u dat met technische en/of organisatorische maatregelen compenseren.

...

Voor het aannemelijk maken van kosten is niet alleen het (papieren) document van belang. De integriteit
en authenticiteit van een ontvangen factuur kunt u bijvoorbeeld aantonen door deze aan te sluiten bij de
betaling (bijvoorbeeld op een bankafschrift) en te vergelijken met andere documenten zoals offertes,
pakbonnen, orderbevestigingen en correspondentie over een zakelijke transactie, zoals e-mails en brieven.

Voldoet u aan de voorwaarden? Dan hoeft u de originele gegevens niet te bewaren na een conversie.
Voor zover ik een overeenkomst of factuur inscan is dit altijd gewoon a4-papier zonder verdere poespas. Ik kan me voorstellen dat het vooral interessant wordt als je gewaarmerkte papieren hebt (zoals de 'dure' kvk uittreksels). Maar als je gewoon een bonnetje of factuur inscant zal niemand de vraag stellen of het wel overeenkomst met het origineel.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Deveon
  • Niet online
@Metrik Werkgevers staan voor jou in een rij. Als het niet lukt met ZZP’en dan kan je altijd terug in loondienst en waarschijnlijk de volgende week beginnen. Zorg voor een fatsoenlijke buffer van 2-3 maanden en eventueel een vangnet (familie, vrienden, partner, ect). Zelf ben ik in januari begonnen maar had bijvoorbeeld de zomervakantie al op losse schroeven gezet mocht het niets worden en ik weer afhankelijk was van loondienst.

Wat betreft vervoer zou ik niet naar een dure lease auto kijken maar zoeken naar een youngtimer. Lage investering, maar wel risico op hoger onderhoud. Na 3 maanden in een Ford Focus van 15 jaar heb ik vervolgens een leasecontract overgenomen via leasetrader.nl zodat ik het voordeel had van een korte looptijd en de prijs van een langlopend contract.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Goedemorgen allemaal,

Je zou ook wat van die contacten kunnen bellen ipv openbaar op Linkedin zetten dat je beschikbaar bent voor ZZP klussen.

Hier is iedereen welkom

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

- Mijn huidige werkgever weet nog niet van mijn plannen en ik wil dat eigenlijk zo laten (...) Ben ik nu te voorzichtig? Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt.
Heel verstandig, geen slapende honden wakker maken. Ikzelf heb mjin CV achtergelaten bij diverse tussenpersonen zoals Computer Futures en toen een klus geaccepteerd die ze aanboden. Die route zorgt er voor dat je mogelijk sneller een klus krijgt, maar het zijn vaak niet de beste klussen. Plus, zij zitten er tussen met een zo hoog mogelijke marge. Beter is om iets zelf te vinden, maar dat vind ik persoonlijk niet mee vallen.
dus wil ik opnieuw gaan leasen (of huren), het liefst een goedkope auto voor een wat kortere periode
Staat er geen deelauto bij jou in de buurt? Bijv. GreenWheels, We Drive Solar, etc. Anders shortlease.

Renault Zoe Q90

• gotangclan
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 16:02
Echter vind ik het lastig om mijn eigen netwerk (o.a. LinkedIn) in te zetten om een opdracht te vinden, aangezien het dan meteen bij mijn baas bekend is wat mijn plannen zijn (en ik ben bang dat, mocht het niet lukken om een opdracht te vinden, mijn eigen ruien heb ingegooid). Ben ik nu te voorzichtig? Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt.
Ik zou me niet zo'n zorgen maken om je eigen netwerk te raadplegen. Je zou eventueel een DM bommetje eruit kunnen knallen.

Daarnaast kan ik je aanraden om je profiel te updaten dat je opzoek bent naar een freelance opdracht, LinkedIn zal dan zijn best doen om dat niet aan recruiters binnen je huidige bedrijf te weergeven.
Alleen niet de "#open to work" badge aanvinken; dan ziet je baas het ook :+

En mochten ze er vroeg of laat achter komen: so be it.
Kopen is financieel nu niet direct een optie dus wil ik opnieuw gaan leasen (of huren), het liefst een goedkope auto voor een wat kortere periode (bijv. een jaar) zodat ik wanneer ik eenmaal opgestart ben en de eerste inkomsten binnen zijn een auto voor langere tijd kan leasen of aanschaffen. Hebben jullie nog tips voor mij waar ik eens naar kan kijken?
Je zou kunnen kijken voor een private lease contract die je na 12 maanden kan opzeggen. Iets als Lynk & Co is wel leuk als je een iets dikkere wagen wil leasen. Anders kan je altijd voor een Aygo-trio gaan; zijn diverse aanbieders die een contract aanbieden wat na 12 maanden opzegbaar is.

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16-09 20:08

Hou er rekening mee dat je een opzegtermijn hebt en dat de meeste bedrijven die ZZPers inhuren willen dat je max over een maand start. Ik had toen ik op ging zeggen een opzettermijn van 2 maanden, en had dus geen keus mijn baan op te zeggen voordat ik iets hard.

Als het mogelijk is iets te vinden voordat je opzegt; vooral doen natuurlijk. Maar wees niet verbaasd als dat niet gaat lukken.
Ik had toen ik ging starten een buffer die niet toereikend was om ook nog een auto van te kopen (had hetzelfde; leaseauto die ingeleverd moest worden). Toen met een lening voor 8k een Volvo V70 YoungTimer gekocht, waar ik nu nog steeds in rij, die natuurlijk al lang afbetaald is. Zo iets zou je ook kunnen overwegen.

M.i. is lease gewoon erg duur.

https://niels.nu

• Daeron
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 21:39
Goedemorgen allemaal,

Hoe je werkgever erop gaat reageren is heel erg afhankelijk van de verstandhouding die je hebt. Bij mijn werkgever heb ik het op verschillende momenten aangegeven dat het mijn ambitie was om ooit voor mezelf te beginnen. Daardoor waren ze ook niet compleet overdonderd toen ik aangaf dat de tijd van gaan gekomen was.

Ik ben toen een jaar voor mijn beoogde datum begonnen met het opbouwen van een buffer, en heb het meer dan 3 maanden voor mijn beoogde einddatum kenbaar gemaakt in een gesprek, en toen een paar weken later de officiële opzegging ingediend. Daardoor zat ik nog mooi binnen de 2 maanden opzegtermijn. Mijn werkgever waardeerde het dat ik ze ruim de tijd gaf om alles te regelen met de klanten waar ik zat, en ik zat niet meer klem doordat ik niets op LI kon zetten.

Daarbij heb ik toen mijn laatste maand compleet vrij genomen om mijn opgebouwde vakantiesaldo op te maken. In mijn voorlaatste maand ben ik langzaam alles kenbaar gaan maken op LI enzo, en gaan inschrijven op de inhuurportalen. Daardoor had ik voordat mijn vakantie begon al een paar intakes gehad en zat ik al lekker ver in het onderhandelingstraject en kon ik gelijk op de beoogde datum starten bij mijn eerste klant.

Let hierbij wel op dat de opzegtermijn vaak in kalendermaanden is, dus bv vandaag opzeggen met 2 maanden opzegtermijn houdt in dat je oktober en november nog moet werken en dus pas op 1 december beschikbaar komt. Dat is geen fijne periode om beschikbaar te komen, aangezien iedereen zich voor aan het bereiden is op de jaarafsluiting, en daarna zit je in januari weer met de opstart van het nieuwe jaar. Meestal zie je dan ook de aanvragen opdrogen en vanaf februari weer langzaam aantrekken.

Voor wat betreft je auto, je kan er ook voor kiezen om het leasecontract over te nemen, alhoewel dat wel een kostbaar geintje is aangezien je dan én het leasetarief betaald, én de bijtelling. Ik heb ervoor gekozen om mijn auto een jaar voor mijn beoogde einddatum in te leveren en alles te doen met de auto van mijn partner. Voordeel daarvan was dat ik het leasebudget gewoon uitgekeerd kreeg waardoor ik ook sneller mijn buffer kon opbouwen. En de inleverboete is een aftrekpost van de bijtelling, dus als je hem inlevert moet je dat pas aan het einde van het jaar doen zodat je maximaal de aftrek hebt.

Je kan er ook voor kiezen om geen auto te nemen, en alles wat nodig is in het begin met het OV of de fiets te doen. Bij de NS kan je gewoon een NS Business Card aanvragen waarmee je alles kan doen in het OV, en indien nodig zelfs met een greenwheels auto. Hier zitten geen kosten aan verbonden, anders dan het normale tarief van het OV.

• jongetje
  • Nu online
Voornaamste reden is dat er wat zaken spelen bij mijn huidige werkgever waar ik niet helemaal gelukkig mee ben, en dat ik in de toekomst wat meer vrijheid wil om mijn eigen opdrachten uit te zoeken.

[...]

- Mijn huidige werkgever weet nog niet van mijn plannen en ik wil dat eigenlijk zo laten, omdat het mij het verstandigst lijkt om pas mijn ontslag in te dienen zodra ik concreet zicht heb op een eerste opdracht. Echter vind ik het lastig om mijn eigen netwerk (o.a. LinkedIn) in te zetten om een opdracht te vinden, aangezien het dan meteen bij mijn baas bekend is wat mijn plannen zijn (en ik ben bang dat, mocht het niet lukken om een opdracht te vinden, mijn eigen ruien heb ingegooid).
Dus je wilt zelfstandig worden, maar bent bang om geen opdracht te vinden (of vind dit moeilijk/spannend). Maar zou je dan wel bij die werkgever blijven? Lijkt me niet, zijn er 3 keuzes:
- ZZP worden, dat betekend ondernemer en dus wat risico nemen (en daar is je tarief dan ook naar)
- Zoals ik bij een (hele) kleine detacheerder gaan werken maar wel zelf ook opdrachten kunt zoeken en daarin meebeslissen. Dan is het risico waar je bang voor bent weg.
- Ergens anders in loondienst

Ik hikte ook vanuit mijn detacheerder tegen die dingen aan maar vind het wel fijn dat al die contractuele en administratieve zaken niet voor mij zijn. En ben tevreden over mijn salaris en voorwaarden dus geeft mij rust (financieel zou het verstandiger zijn om ZZP te zijn aangezien ik nooit op de bank heb gezeten en voor een goed tarief wegga. Maar vind dat het "stress" niveau niet waard op dit moment).

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 15:47

Q

Inactief

Praktische vraag:

Ik ik heb als beginnende freelancer een boekhoud pakketje afgenomen van ABNAMRO en opeens is mijn boekhouding 'weg'. Ongeacht of ze dit gaan fixen voor me, zoek ik eigenlijk gewoon iets heel ouderwets:

een 100% off-line niet-cloud-based boekhoud app.

Heeft iemand tips/advies?

• Tylen
  • Laatst online: 21:29

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Exact voor dos??

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Krysa
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 17-09 15:50
Ik had het zelfde probleem. Geen buffer door Corona etc. In januari in het geheim een intake gehad en in februari gestart. Je zegt op en kunt in je opzegtermijn starten. Bespreek dit vooral eerst met je baas, omdat dit nevenactiviteiten zijn!
In principe moest ik de auto ook inleveren. Dit heb opgelost door maand-op-maand te shortleasen. Het kost enorm veel t.o.v. zelf kopen, maar je hebt wel direct een auto. Ik heb gevraagd aan de betreffende tussenpersoon om mijn eerste factuur (gratis) extra snel te betalen. Hierdoor kon ik de borg etc. snel betalen en stond de auto snel voor de deur. Ga gewoon voor een driedeurs naaimachine; het gaat om vervoer. Daarna heb ik na 3 maanden een Tesla gekocht met financial lease. Voordeel is geen BKR en lagere maandlasten.
Ik had vooral in het begin echt veel geldzorgen, maar uiteindelijk komt het allemaal goed, mits je verstandige keuzes maakt. Alles is op te lossen in ieder geval. Daar ben ik wel achter ;)

• ralpje
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Krysa schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:58:
[...]

Ik had het zelfde probleem. Geen buffer door Corona etc. In januari in het geheim een intake gehad en in februari gestart. Je zegt op en kunt in je opzegtermijn starten. Zeg dit vooral niet tegen je baas, omdat dit nevenactiviteiten zijn!
Dus als je het niet vertelt, is het opeens wel toegestaan?

365Dude - Strava

• Metrik
Bedankt allemaal voor de reacties op mijn post van vanochtend, ik heb weer een hoop stof tot nadenken gekregen en een hoop tips waar ik wat mee kan :-)

Overigens is het zo dat ik een opzegtermijn heb van 1 maand, dus mocht ik in september nog opzeggen, dan kan ik in principe vanaf 1 november elders aan de slag. Goede tip ook dat december-januari in principe lastige maanden zijn om te starten, ik zal daar ook rekening mee houden.

• Freeaqingme
  • Laatst online: 20:18
Q schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:33:

Voor sommige dingen ben ik heel erg van het zelf-hosten. Echter, als je een pakket afneemt bij een partij wiens core business het is denk ik dat het ook wel goed zou moeten komen.

Wil je het toch zelf doen zou je aan iets als GnuCash kunnen denken. Of iets groters, zoals Exact Globe, maar dat is zeker niet bedoeld voor freelancers.

Edit: Iets wat een beetje tussen GnuCash en Exact Globe inzweeft is trouwens Odoo. Kan je ook nog overwegen.

(heb zelf een heel klein beetje ervaring met GnuCash. Met de rest geen hands-on ervaring. YMMV).

[Voor 16% gewijzigd door Freeaqingme op 13-09-2021 13:34]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• El Polo Diablo
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 21:24
Ik heb inmiddels anderhalve week geleden (1-9) mijn vaste contract opgezegd, zodat ik ook wat extra tijd heb om een en ander te regelen, en per 1-11 kan starten als freelancer. De inschrijving bij KvK is gedaan en inmiddels heb ik een eerste gesprek gepland staan voor een potentiele opdracht volgende week. Fingers crossed.

Auto rijd ik voorlopig prive en ik gebruik de €0,19 vergoeding. Laptop zit in het winkelmandje maar nog even wachten op Q4 met het bestellen. BAV en AVB zijn ook uitgezocht en boekhoudpakket heb ik ook een shortlist van. Domein en mail ook aangemaakt, niet noodzakelijk maar wel zo netjes. Al met al denk ik dat ik er redelijk klaar voor ben. Nu alleen de opdracht nog :/

• Q

Q

Inactief

Freeaqingme schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:04:
[...]

Voor sommige dingen ben ik heel erg van het zelf-hosten. Echter, als je een pakket afneemt bij een partij wiens core business het is denk ik dat het ook wel goed zou moeten komen.

Wil je het toch zelf doen zou je aan iets als GnuCash kunnen denken. Of iets groters, zoals Exact Globe, maar dat is zeker niet bedoeld voor freelancers.

Edit: Iets wat een beetje tussen GnuCash en Exact Globe inzweeft is trouwens Odoo. Kan je ook nog overwegen.

(heb zelf een heel klein beetje ervaring met GnuCash. Met de rest geen hands-on ervaring. YMMV).
Inmiddels kom ik weer in mijn boekhouden, maar de interactie met ABN AMRO is opmerkelijk, het is echt een zooi silo's die geen zicht op elkaar hebben. En natuurlijk geen storingsmelding op de site.

Maar mijn boekhouding is er nog... ;)

• Krysa
ralpje schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:00:
[...]

Beetje kromme zin inderdaad. Zelf heb ik dit in overleg gedaan, maar in de regel is dit niet toegestaan.
Ik vond het zonde om 3 weken vakantie op te nemen en dan te starten. Veel opdrachtgevers willen dat je z.s.m. begint en je opzegtermijn voorkomt dat.

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15:44
ralpje schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:00:
[...]

Nee, ze komen er alleen niet achter. Iets met slapende honden.

• c-nan
Krysa schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:58:
[...]

Ik had het zelfde probleem. Geen buffer door Corona etc. In januari in het geheim een intake gehad en in februari gestart. Je zegt op en kunt in je opzegtermijn starten. Bespreek dit vooral eerst met je baas, omdat dit nevenactiviteiten zijn!
In principe moest ik de auto ook inleveren. Dit heb opgelost door maand-op-maand te shortleasen. Het kost enorm veel t.o.v. zelf kopen, maar je hebt wel direct een auto. Ik heb gevraagd aan de betreffende tussenpersoon om mijn eerste factuur (gratis) extra snel te betalen. Hierdoor kon ik de borg etc. snel betalen en stond de auto snel voor de deur. Ga gewoon voor een driedeurs naaimachine; het gaat om vervoer. Daarna heb ik na 3 maanden een Tesla gekocht met financial lease. Voordeel is geen BKR en lagere maandlasten.
Ik had vooral in het begin echt veel geldzorgen, maar uiteindelijk komt het allemaal goed, mits je verstandige keuzes maakt. Alles is op te lossen in ieder geval. Daar ben ik wel achter ;)
Dit begrijp ik niet helemaal, wat zijn de nevenactiviteiten? Zoeken naar ander werk, of?

• ari3
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Q schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:33:
Praktische vraag:

Ik heb goede ervaringen met GnuCash, een open-source boekhoudpakket met goede reputatie. Kan MT940 bankafschriften importeren. Niet vergeten zelf backups te maken van de administratie.

[Voor 4% gewijzigd door ari3 op 13-09-2021 14:25]

"The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money." -- Margaret Thatcher

• Krysa
c-nan schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:09:
[...]

Dit begrijp ik niet helemaal, wat zijn de nevenactiviteiten? Zoeken naar ander werk, of?
Starten bij een opdracht terwijl je feitelijk nog in dienst bent bij je werkgever.

• Fable
  • Niet online
Q schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:40:
[...]

Inmiddels kom ik weer in mijn boekhouden, maar de interactie met ABN AMRO is opmerkelijk, het is echt een zooi silo's die geen zicht op elkaar hebben. En natuurlijk geen storingsmelding op de site.

Maar mijn boekhouding is er nog... ;)
Ik zou de boekhouding lekker bij een onafhankelijke commerciële partij ( www.acumulus.nl ) doen ipv bij een bank.

Of met www.boekhoudeninexcel.nl als je helemaal niks in de cloud wilt doen.

Hier is iedereen welkom

• Metrik
Krysa schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:24:
[...]

Starten bij een opdracht terwijl je feitelijk nog in dienst bent bij je werkgever.
Serieuze vraag: is het verboden om al bij een andere opdrachtgever te starten als je feitelijk nog in dienst bent van je oude werkgever, als je bijv. start terwijl je vakantie hebt opgenomen tijdens de laatste twee weken van je dienstverband? Kan me zo voorstellen dat dit voor je werkgever niet moet uitmaken.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:51
Metrik schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:32:
[...]

Serieuze vraag: is het verboden om al bij een andere opdrachtgever te starten als je feitelijk nog in dienst bent van je oude werkgever, als je bijv. start terwijl je vakantie hebt opgenomen tijdens de laatste twee weken van je dienstverband? Kan me zo voorstellen dat dit voor je werkgever niet moet uitmaken.
In de meeste arbeidscontracten zal staan dat je geen nevenactiviteiten mag ondernemen tijdens de duur van het arbeidscontract, of in ieder geval niet zonder toestemming van de werkgever.

• Deveon
  • Niet online
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat je werkgever daar moeilijk over gaat én kan doen. Dat houd toch totaal geen stand in de rechtszaal en niemand zal adviseren om dat aan te gaan vechten. Volgens mij is de nevenactiviteiten clausule toch al zwaar afhankelijk van het feit of je werkzaamheden of belangverstrekking er onder lijden.

Als je verwacht dat je werkgever zo afscheid wilt nemen dan zou ik ongeacht eerste een rechtsbijstandverzekering afsluiten want voor hetzelfde geld zie je nog iets over het hoofd. Mijn werkgever probeerde ook om elke euro waar ik recht op had nog in te houden en heb het uiteindelijk voor lief genomen toen de eerste factuur betaald werd. Dat gezeur was het mij niet meer waard.

• Daeron
Deveon schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:50:
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat je werkgever daar moeilijk over gaat én kan doen. Dat houd toch totaal geen stand in de rechtszaal en niemand zal adviseren om dat aan te gaan vechten. Volgens mij is de nevenactiviteiten clausule toch al zwaar afhankelijk van het feit of je werkzaamheden of belangverstrekking er onder lijden.
Daar zou ik niet zo zeker van zijn.

Je werkgever zit namelijk wel met risico's. Als jij tijdens je nevenwerkzaamheden een ongeval krijgt door die nevenwerkzaamheden, wie mag dan opdraaien voor de kosten?

Ik zou daar als werkgever niet blij mee zijn als een van mijn medewerkers op die manier bij mij op de lijn komt.

• Digibyter
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 15:58
[...]

Je mag meerdere baantjes naast elkaar hebben, dit zie je vaak bij docenten op hogescholen/universiteiten. In het contract kan wel iets staan over een concurrentiebeding of relatiebeding dit kan wel tegenwerken. Daarnaast is het nadelig qua belasting voor een normale arbeidsovereenkomst (loondienst), hoe op freelancebasis is weet ik niet.

• Deveon
  • Niet online
Daeron schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:55:
[...]

Daar zou ik niet zo zeker van zijn.

Je werkgever zit namelijk wel met risico's. Als jij tijdens je nevenwerkzaamheden een ongeval krijgt door die nevenwerkzaamheden, wie mag dan opdraaien voor de kosten?

Ik zou daar als werkgever niet blij mee zijn als een van mijn medewerkers op die manier bij mij op de lijn komt.
Tja, die kans bestaat ook wanneer ik een familielid help met verhuizen of wanneer ik thuis aan het klussen ben. Mag een werkgever dat dan ook verbieden voor de werknemers? Overigens wanneer je een ongeval hebt tijdens de nevenwerkzaamheden dan is er wél direct invloed op werkzaamheden, maar IANAL... Achteraf kan je natuurlijk wel problemen ermee krijgen maar preventief betwijfel ik.

[Voor 5% gewijzigd door Deveon op 13-09-2021 15:03]

• Hydra
IANAL maar volgens mij is het enige wat ze kunnen doen je ontslaan en dat is natuurlijk ten eerste een non-issue en kost ze daarnaast alleen maar geld. Ik kan me eerlijk gezegd ook echt niet voorstellen dat ze daar een issue van maken.

• ralpje
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Als je toch niet verwacht dat de werkgever daar moeilijk over gaat doen, is het een kleine moeite om even officieel toestemming te vragen. Dan kleur je in ieder geval binnen de lijntjes ;)

365Dude - Strava

• Hydra
Daeron schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:55:
Dat is, vooral in de ICT, wel een enorm hypothethisch geval. Daarbij is dit volgens mij helemaal niet zo onduidelijk; als jij op vakantie bent, draait je werkgever ook niet voor de kosten op. Je werkt op dat moment niet voor hen.

• Hydra
ralpje schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:12:
Als je toch niet verwacht dat de werkgever daar moeilijk over gaat doen, is het een kleine moeite om even officieel toestemming te vragen. Dan kleur je in ieder geval binnen de lijntjes ;)
Ik zou het als mededeling brengen, niet als vraag.

• Hielko
Hydra schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:13:
[...]

Dat is, vooral in de ICT, wel een enorm hypothethisch geval. Daarbij is dit volgens mij helemaal niet zo onduidelijk; als jij op vakantie bent, draait je werkgever ook niet voor de kosten op. Je werkt op dat moment niet voor hen.
En wat als je nu met de leaseauto van de baas naar je nieuwe werk gaat? Genoeg scenario's te bedenken waar er toch wel wat problemen kunnen optreden mijn inziens.

• Daeron
Hydra schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:13:
[...]

Als jij een ongeval krijgt op vakantie kom je in de ziektewet terecht, dan meld je je ziek, en je werkgever mag in plaats van verlofuren dan ziekteuren gaan uitbetalen. Alhoewel veel mensen niet weten dat je je tijdens je vakantie gewoon ziek mag melden heb je daar wel recht op ;)

En als je dus een ongeval door je nevenwerkzaamheden krijgt zou ik als werkgever dan ook vinden dat de andere werkgever mag opdraaien voor de kosten van het salaris wat doorloopt terwijl de werknemer geen omzet oplevert.

• Q

Q

Inactief

@Freeaqingme @ari3 @Fable thanks voor de tips!

• Hydra
Hielko schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:16:
En wat als je nu met de leaseauto van de baas naar je nieuwe werk gaat? Genoeg scenario's te bedenken waar er toch wel wat problemen kunnen optreden mijn inziens.
Wat is het verschil volgens jou dan tussen dat en met die leaseauto op vakantie gaan? Is toch ook gewoon geen woon-werk?

• Hielko
Hydra schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:47:
[...]

Wat is het verschil volgens jou dan tussen dat en met die leaseauto op vakantie gaan? Is toch ook gewoon geen woon-werk?
Wat ik beschrijf is juist wel woon-werk, en geen prive kilometers. Het is alleen woon-werk voor de andere werkgever, en dat zal geen onderdeel zijn van de leaseovereenkomst. Je benadeelt dan je "voormalige" werkgever door zijn bedrijfsmiddelen op zijn rekening en risico in te zetten voor een andere partij.

• gotangclan

Als je verwacht dat je werkgever zo afscheid wilt nemen dan zou ik ongeacht eerste een rechtsbijstandverzekering afsluiten want voor hetzelfde geld zie je nog iets over het hoofd. Mijn werkgever probeerde ook om elke euro waar ik recht op had nog in te houden en heb het uiteindelijk voor lief genomen toen de eerste factuur betaald werd. Dat gezeur was het mij niet meer waard.
Daar kan een werkgever zeker moeilijk over doen. Er is aardig wat jurisprudentie over soortgelijke zaken, net zoals het concurrentiebeding. nooit accepteren.

Er is tegenwoordig een stukje generieke tekst die iedere werkgever in zijn contract kan plakken, wat kan aanpassen en er vervolgens voor zorgt dat jij, indien je zelf een contract opzegt, je portemonnee mag open trekken.

Het gaat niet om een paar tientjes, welgeteld 100 duizend euro in een geval als deze.

Ondanks dat het absurd is dat dit kan; denk niet dat meneer/mevrouw de rechter je zal besparen in de rechtbank tegen een kwaadwillende werkgever. Grote kans dat je aan het kortste eind trekt.

• c-nan
Ik wilde via CTM Solution mijn eenmanszaak aanmelden bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Wat vragen ze veel zeg (t.o.v. andere organisaties), waaronder:
- Gedragsverklaring Aanbesteden (GVA)
- Verklaring Belastingdienst
- ten minste twee relevante referentieopdrachten waaruit ervaring binnen het domein ICT blijkt met werkzaamheden binnen Serverbeheer, Netwerkbeheer, Applicatiebeheer, Architectuur of regie m.b.t. changes en projecten of Projectleiding ICT voor een periode van ten minste 9 maanden aaneengesloten, die in de afgelopen drie jaar teruggerekend vanaf de sluitingsdatum van de Aanmelding is verricht. De gerealiseerde waarde van de referentieopdracht is ten minste € 35.000,- en is uitgevoerd bij een referent die voldoet aan de volgende kenmerken:

Referentie 1:
• Een vitale sector organisatie en-
• Organisatie met een complexe bestuurlijke component.
Referentie 2:
• Een commerciële organisatie en-
• Organisatie met een complexe bestuurlijke component.

Hebben jullie ervaring met bovenstaande documenten aanvragen? De 'Verklaring Belastingdienst' kan volgens mij alleen schriftelijk, niet digitaal. De GVA wel, maar daar heb ik geen ervaring mee.

• mustiej
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15-09 23:32
Interessante topic voor mij. Ben zelf nog een student en heb een beetje gezocht in dit topic en kwam op het volgende idee;

In hoeverre kan je op afstand werken voor/na pandemie? Werkt een van jullie in het buitenland maar werkt aan 'euro/dollar' opdrachten? Hoe werkt dat met de belasting? Betaal je belasting in Nederland of locatie waar je vanuit werkt?

Heb altijd al het idee gehad om als freelancer op afstand te werken in de buitenland maar betaald worden in euro's. Nooit echt gezocht hoe en wat eigenlijk..

• pirke
@mustiej wat zijn 'euro/dollar' opdrachten?

Je betaalt belasting daar waar je belastingplichtig bent, dat is van meerdere factoren afhankelijk.

Als je serieus geïnteresseerd bent (meer dan "een vaag idee") ga jezelf dan eens goed verdiepen in het onderwerp. Begin maar eens bij de website vd belastingdienst. En werk een concreet plan uit. Je huidige vraag komt nogal onvoorbereid over als ik eerlijk ben.

• mustiej
pirke schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:20:
@mustiej wat zijn 'euro/dollar' opdrachten?

Je betaalt belasting daar waar je belastingplichtig bent, dat is van meerdere factoren afhankelijk.

Als je serieus geïnteresseerd bent (meer dan "een vaag idee") ga jezelf dan eens goed verdiepen in het onderwerp. Begin maar eens bij de website vd belastingdienst. En werk een concreet plan uit. Je huidige vraag komt nogal onvoorbereid over als ik eerlijk ben.
Daarmee bedoelde ik dat je opdrachten vanuit Nederland in het buiteland uitvoert en daarbij profiteert van lokale lagere valuta.

• Lycaon
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 19:16
mustiej schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:23:
[...]

Daarmee bedoelde ik dat je opdrachten vanuit Nederland in het buiteland uitvoert en daarbij profiteert van lokale lagere valuta.
Dat is speculeren met valuta en kan altijd. Je kunt verdiende euro’s ook te allen tijde omzetten in dollars, of andere valuta.
Je blijft hier belastingplichtig (in euro’s).

Een buitenlandse opdracht uitvoeren i.v.m. hoger tarief kan uiteraard ook.
Maar begrijp de vraag dan ook niet helemaal, denk ik… :P

[Voor 13% gewijzigd door Lycaon op 13-09-2021 19:27]

• jongetje
  • Nu online
mustiej schreef op maandag 13 september 2021 @ 18:30:
Heb altijd al het idee gehad om als freelancer op afstand te werken in de buitenland maar betaald worden in euro's. Nooit echt gezocht hoe en wat eigenlijk..
Wat voor soort werk/opdrachten wil je dan doen? Mijn opdrachtgevers willen me graag regelmatig bij overleggen hebben (face2face) en dat vind ik persoonlijk ook wel fijn dan alles via het scherm.

Vanuit welk land wil je het dan gaan doen?

• init6
  • Registratie: mei 2012
  • Niet online
Interessante topic voor mij. Ben zelf nog een student en heb een beetje gezocht in dit topic en kwam op het volgende idee;

In hoeverre kan je op afstand werken voor/na pandemie? Werkt een van jullie in het buitenland maar werkt aan 'euro/dollar' opdrachten? Hoe werkt dat met de belasting? Betaal je belasting in Nederland of locatie waar je vanuit werkt?

Is werken via https://www.fiverr.com/ niet iets voor je dan?

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:49:
[...]

Maar zoals op je eigen link ook te vinden is, is een simpele foto van je ontvangen bonnetje in de basis helemaal niet voldoende. Je moet meer maatregelen nemen om de authenticiteit van de scan te waarborgen. Maar goed dat kan iedereen voor zichzelf lezen en bedenk hoe hij/zij dat opvat en inregelt. Persoonlijk scan ik alles wel in, maar alles wat ik op papier krijg, gaat ook een map in zodat ik het origineel nog altijd heb (al dan niet leesbaar, want een bonnetje van de benzine is na 2 weken al nauwelijks meer leesbaar...).
Het gaat er dan vooral om dat je het origineel kan terugvinden toch? Ik gebruikte genummerde stickers.

Ontvang -> Sticker er op -> Op de autofeeder. Scan -> In doos. Leuk wordt het niet maar wanneer je een document terugvindt kan je het vinden.
Optimalisatie: Kleur sticker per doel.

offtopic:
Of later: sticker -> lelijke telefoon foto.
Nog later/luier: nummer schrijven -> lelijke telefoon foto.

[Voor 5% gewijzigd door ANdrode op 13-09-2021 19:50]

• mustiej
jongetje schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:38:
[...]

Wat voor soort werk/opdrachten wil je dan doen? Mijn opdrachtgevers willen me graag regelmatig bij overleggen hebben (face2face) en dat vind ik persoonlijk ook wel fijn dan alles via het scherm.

Vanuit welk land wil je het dan gaan doen?
Ik dacht aan webdesign, beheer of e-commerce etc.. Voor een opdrachtgever als freelancer of via fiver.com.

Dat soort websites moet je dan zeker concurreren met mensen buiten Europa en dat is niet makkelijk denk ik?

• gotangclan
Werkt een van jullie in het buitenland maar werkt aan 'euro/dollar' opdrachten? Hoe werkt dat met de belasting?
Het verschilt heel erg van land tot land. Als je bijvoorbeeld een IT dienst levert (bijv. Webapplicaties) aan een Amerikaans bedrijf vanuit Nederland (B2B) dan ben je bijvoorbeeld geen omzetbelasting verschuldigd aan zowel de Nederlandse belastingdienst of de Amerikaanse IRS.

De Nederlandse belastingdienst zegt in dat geval dat je moet kijken wat de IRS zegt die op zijn beurt laat weten dat je niks hoeft te betalen als je het werk in het buitenland uitvoert. Ze geven wel de tip om het na te gaan bij de belastingdienst in je eigen land d:)b

Maar goed, dit is lang niet bij alle landen het geval. Het is allemaal afhankelijk aan welk land, wie, wat en onder welke condities je diensten levert.

• Hielko
Zo'n internationale belastingvraag is te complex om even in een paar alinea's te beantwoorden, zeker als je zelf zo te horen geen enkel idee hebt van hoe het werkt, en wellicht ook wat offtopic hier.

Maar in hoofdlijnen ben je belastingplichtig (voor de inkomstenbelasting) in het land waar je fysiek aanwezig bent. Afhankelijk van het land kan dat dan zijn alleen op het moment dat je er bent, dat je er meer bent dan X aantal dagen per jaar (180 komt vaak voor), of het type binding dat je er mee hebt. Maar in Nederland gaat het om het laatste, en dan met welk land je de grootste economische en sociale band mee hebt. En dan is de conclusie meestal dat zolang je niet ergens anders belastingplichtig bent, je dat in Nederland bent. Om "verlost" te worden van de Nederlandse belastingen moet je gewoon echt emigreren, een maand in Thailand op het strand werken is geen oplossing. Uiteraard kan je daar wel gewoon lekker genieten van de lagere prijzen tov in Nederland.

Voor de omzetbelasting (btw), hierboven genoemd, geldt over het algemeen dat je daar de regels moet volgen van het land waar je klant zich bevindt. De VS heeft geen omzetbelastingen over diensten (kan wellicht nog van de staat afhangen, maar volgens mij heeft geen enkele staat het), dus hoef je inderdaad geen omzetbelasting te rekenen. Maar daar heb je niks aan, je concurrentie rekent ook geen btw.

• init6
  • Registratie: mei 2012
  • Niet online
mustiej schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:21:
[...]

Ik dacht aan webdesign, beheer of e-commerce etc.. Voor een opdrachtgever als freelancer of via fiver.com.

Dat soort websites moet je dan zeker concurreren met mensen buiten Europa en dat is niet makkelijk denk ik?
Denk dat concurrentie groot is en je altijd goed werk moet leveren, anders gaat je review rating eraan. Wel leuk als je een paar jaar in een goedkoop 3e wereldland wil leven.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:56

Yucon

*broem*

ANdrode schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:49:
[...]

Het gaat er dan vooral om dat je het origineel kan terugvinden toch? Ik gebruikte genummerde stickers.

Ontvang -> Sticker er op -> Op de autofeeder. Scan -> In doos. Leuk wordt het niet maar wanneer je een document terugvindt kan je het vinden.
Optimalisatie: Kleur sticker per doel.

offtopic:
Of later: sticker -> lelijke telefoon foto.
Nog later/luier: nummer schrijven -> lelijke telefoon foto.
Ik denk dat je als onderdeel van dit geheel ook moet zien hoe de scan opgeslagen is. Als het in een boekhoudpakket zit met een timestamp op de scan zal er anders tegenaan gekeken worden dan wanneer het een los bestand op een schijf is. Dat zie je in die link van de belastingdienst ook waar het gaat om bankafschriften; men hecht meer waarde aan de authenticiteit van een transactie in een bankportal dan in een csv dump. Nu kan er natuurlijk altijd mee geprutst zijn op het moment van het maken van de scan.. maar als het op een dergelijke manier vastligt is het wel iig zeker dat er niet een half jaar later nog mee gerommeld is.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Yucon schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 06:43:
[...]
Dat zie je in die link van de belastingdienst ook waar het gaat om bankafschriften; men hecht meer waarde aan de authenticiteit van een transactie in een bankportal dan in een csv dump. Nu kan er natuurlijk altijd mee geprutst zijn op het moment van het maken van de scan.. maar als het op een dergelijke manier vastligt is het wel iig zeker dat er niet een half jaar later nog mee gerommeld is.
Het lijkt inderdaad over het voorkomen van tampering en traceerbaarheid te zijn. Uiteindelijk moet je elk stuk administratie naar een stuk kunnen herleiden als iemand er over doorvraagt (en het redelijkerwijs de moeite waard was om het op deze manier te bewaren). Althans, dat is mijn beeld.

Ik denk dat wijzigingen die vastliggen in een (extern, niet aan te passen door gebruiker) boekhoudpakket de tijdlijn meer dan voldoende vastleggen. De ondergrens is de equivalente zekerheid met de administratie op papier doen en de administratie pas op het moment van samenstellen vastleggen.
offtopic:
Ik gok dat BTW aangiftes dan het eerste punt zijn waarop je dingen niet meer zomaar kan veranderen

Bij mijn workflow ligt de focus op de traceerbaarheid. Ik wil minimale moeite doen wat betreft scannen maar alsnog de traceerbaarheid houden. En mijn scanner-stapel was een tijdje mijn postvak-in voor niet-urgende snail-mail :+

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Zo lastig maak ik het ook allemaal niet. Boekhouder zei dat ingescande bonnen prima zijn. Dus ik heb geïnvesteerd in een goede MFP met document feeder. Alle ingekomen zakelijke post en bonnetjes erin / eronder, worden automatisch op mijn NAS gezet en het origineel gaat de papierbak in. Ik heb geen zin in al die papieren meuk. De nummering zit in de bestandsnaam en die koppel ik vanuit mijn boekhouding. Ik heb goedkeuring van min huidige boekhouder en voorheen heb ik dit voor een B.V. besproken met een accountant en ook die zei dat een puur digitaal archief van ingescande documenten prima is.

Daar komt nog bij dat minstens 3/4e van mijn bonnen en facturen sowieso al per e-mail binnenkomen. Ik ga ze dan niet uitprinten om in het analoge archief bij te plakken. Het is wel 2021 inmiddels.

Tja

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20:32
Ik lees hier af en toe zaken zoals "mijn boekhouder vindt het goed". Het is natuurlijk prima dat je een expert vraagt om advies en zijn mening meeweegt maar de boekhouder gaat er niet over. Je blijft zelf verantwoordelijk voor de administratie en aangiftes en de belastingdienst kan die controleren. Het enige waar "mijn boekhouder vindt het goed" bij helpt is het aantonen dat je ter goeder trouw handelde en afging op het advies van een specialist. Ik weet niet hoe zich dat vertaalt in het ontwijken van boetes, maar het ontslaat je zeker niet van je eigen verantwoordelijkheid.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Niet mee eens. Ik ben data engineer, ik weet een hoop van ICT, software ontwikkelen en data pipelines. Ik ben geen expert op het gebied van boekhouding. Dat besteedt ik uit.

Net zoals mijn klanten een deel van hun werkzaamheden aan mij uitbesteden - daar waar mijn specialisatie ligt. Er wordt mij regelmatig om advies / input gevraagd en daar wordt ook naar geluisterd zonder dat ze het hele traject van informatievergaring en probleemanalyse opnieuw gaan doen. Dat verwacht ik ook van mijn boekhouder. Mocht de belastingdienst om wat voor reden dan ook boetes gaan opleggen die te relateren zijn aan (foutief) advies van de boekhouder dan weet ik hen ook te vinden en ga ik zeker mijn best doen om dat op hen te verhalen. Ik betaal hen immers zodat ik me er zelf niet in hoef te specialiseren.

En dan ben ik nog hoogopgeleid met redelijke basiskennis van belastingen en financiën. Je zou maar een oude digibeet zijn die een eigen bedrijf opzet met het naaien van kinderkleertjes en de boekhouding uitbesteedt.

[Voor 12% gewijzigd door MadEgg op 14-09-2021 11:37]

Tja

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17-09 15:43
MadEgg schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:33:
Ik ben geen expert op het gebied van boekhouding. Dat besteedt ik uit.
Maar de eindverantwoording (in het geval van de boekhouding en/of belastingadviezen) ligt nog steeds bij de ondernemer zelf en niet bij de partij waarbij je het hebt uitbesteed. Anders vraag eens de voorwaarden op bij je boekhouder/account.

• padoempats
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 13:37
Niet mee eens. Ik ben data engineer, ik weet een hoop van ICT, software ontwikkelen en data pipelines. Ik ben geen expert op het gebied van boekhouding. Dat besteedt ik uit.

Net zoals mijn klanten een deel van hun werkzaamheden aan mij uitbesteden - daar waar mijn specialisatie ligt. Er wordt mij regelmatig om advies / input gevraagd en daar wordt ook naar geluisterd zonder dat ze het hele traject van informatievergaring en probleemanalyse opnieuw gaan doen. Dat verwacht ik ook van mijn boekhouder. Mocht de belastingdienst om wat voor reden dan ook boetes gaan opleggen die te relateren zijn aan (foutief) advies van de boekhouder dan weet ik hen ook te vinden en ga ik zeker mijn best doen om dat op hen te verhalen. Ik betaal hen immers zodat ik me er zelf niet in hoef te specialiseren.
Het is natuurlijk wat anders en wat RichieB zegt klopt wel. De belastingdienst zal jouw verantwoordelijk stellen, niet jouw boekhouder. Jij kan op jouw beurt bij problemen je boekhouder weer aansprakelijk maken. Maar dat is weer een hele andere case

• pirke
Je blijft zelf eindverantwoordelijk. Met een beetje geluk kun je de boete doorschuiven, maar jouw boekhouder heeft weer een beroepsaansprakelijkheidsverzekering waardoor je claim naar zijn verzekering gaat die hem probeert te weerleggen.

• Afas
  • Registratie: juli 2020
  • Nu online
pirke schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:37:
Je blijft zelf eindverantwoordelijk. Met een beetje geluk kun je de boete doorschuiven, maar jouw boekhouder heeft weer een beroepsaansprakelijkheidsverzekering waardoor je claim naar zijn verzekering gaat die hem probeert te weerleggen.
Komt bij dat de eisen die aan een accountant gesteld worden veel zwaarder zijn dan aan een boekhouder. Sowieso wil ik graag begrijpen hoe de boekhouding in elkaar zit zodat ik zelf de meeste vragen ook kan beantwoorden en belangrijker er een gevoel bij krijg dat het goed zit.

• Fable
  • Niet online

En dan ben ik nog hoogopgeleid met redelijke basiskennis van belastingen en financiën. Je zou maar een oude digibeet zijn die een eigen bedrijf opzet met het naaien van kinderkleertjes en de boekhouding uitbesteedt.
Dat dacht mijn vader ook 30 jaar geleden toen er door een fout/onwetendheid/laksheid van de boekhouder een naheffing met boete kwam van in totaal 90k gulden.
Je bent aan het eind toch echt zelf verantwoordelijk voor een juiste administratie.

Hier is iedereen welkom

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Afas schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:41:
[...]

Komt bij dat de eisen die aan een accountant gesteld worden veel zwaarder zijn dan aan een boekhouder. Sowieso wil ik graag begrijpen hoe de boekhouding in elkaar zit zodat ik zelf de meeste vragen ook kan beantwoorden en belangrijker er een gevoel bij krijg dat het goed zit.
Dat wil ik ook en ik vraag hem ook altijd van alles bij de aangifte. Maar ik ga niet zijn kennis in twijfel trekken. Als ik dat wel zou doen kan ik beter een andere boekhouder zoeken.

Overigens kreeg ik hetzelfde advies van een "echte" accountant enkele jaren geleden voor de boekhouding van een B.V.

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Fable schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:43:
[...]

Dat dacht mijn vader ook 30 jaar geleden toen er door een fout/onwetendheid/laksheid van de boekhouder een naheffing met boete kwam van in totaal 90k gulden.
Je bent aan het eind toch echt zelf verantwoordelijk voor een juiste administratie.
Ja, en die verantwoordelijkheid neem ik door een specialist in de hand te nemen die dat voor mij doet.

Voor het zeer kleine risico dat er een mega-boete uitkomt heb ik een verzekering die zijn best gaat doen om de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van mijn boekhouder te laten opdraaien voor de fout. Lukt het allemaal echt niet dan is een boete van 90k gulden als ZZP'er in de ICT nou ook niet echt onoverkomelijk. Ik heb verzekeringen en specialisten die dingen voor mij regelen en afdekken. Dan neem ik het kleine risico wel dat ze fouten maken op de koop toe - ik ga niet alles wat ze zeggen in twijfel trekken. Dan kan ik die €600 per jaar beter in eigen zak houden en het niet uitbesteden.

Tja

• ari3
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Er zijn mensen die IT-opdrachten op afstand doen vanuit het buitenland. Ergens trekt mij dat ook wel, maar ik zie ook risico's als dit gemeengoed wordt. Het is natuurlijk fijn als je kosten voor levensonderhoud in het buitenland lager zijn, maar er is een gevaar voor een race naar de bodem dat niet onderschat moet worden. Ik denk dat veel ICT-werk in Nederland aan Nederlandse freelancers uitbesteed wordt omdat zij de Nederlandse taal en de Nederlandse sociale en zakelijke context begrijpen. Er zijn echter er ook opdrachtgevers die overgegaan zijn op Engels als voertaal en hun externen betrekken uit Oost-Europa en India. Die zitten in locaties waar de kosten voor levensonderhoud relatief laag zijn en kunnen dus tegen bodemtarieven hun diensten aanbieden.

Ik zie een belang om protectionistische maatregelen te nemen: ik zou graag zien dat software ontwikkelaar in Nederland een beschermd beroep wordt, net als chirurg en advocaat dat is. Je kunt alleen toetreden tot de beroepsgroep als je accreditatie conform de eisen van het beroepsgroep hebt. Bij geen accreditatie geldt dat een wettelijk verbod om als software ontwikkelaar in Nederland te werken. Op deze manier kan iemand met accreditatie nog steeds vanuit het buitenland werken, maar iemand zonder accreditatie uit India is automatisch uitgesloten van gunning.

"The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money." -- Margaret Thatcher

• Hydra
Hielko schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:24:
Wat ik beschrijf is juist wel woon-werk, en geen prive kilometers. Het is alleen woon-werk voor de andere werkgever
Ik zie echt niet gebeuren dat zowel die werkgever als die leasemaatschappij dit anders dan "prive" gaan rekenen.

• Deveon
  • Niet online
Ach zo lang je onmogelijk de Belastingdienst een situatie voor kan leggen en vragen kan stellen zal je altijd afhankelijk zijn van een specialist of interpretatie. Tegenwoordig is er genoeg te vinden over wat wel of niet mag, maar juist die grijze gevallen zijn bijna niet te achterhalen. Uiteraard moet je als ondernemer altijd in je achterhoofd houden dat jij zelf verantwoordelijk bent, maar in die verantwoordelijkheid kan je best afhankelijk zijn in advies van een derde.

Hier volg ik daarin ook meestal het advies en expertise van mijn boekhouder. Wanneer het serieuze bedragen betreffen of ik mijn twijfels hebt dan kan ik het altijd nog uitzoeken. In grote lijnen moet je eigen administratie natuurlijk begrijpen, zelfs als je een boekhouder of accountant hebt.

• jongetje
  • Nu online
ari3 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:05:
[...]
Ik zie een belang om protectionistische maatregelen te nemen: ik zou graag zien dat software ontwikkelaar in Nederland een beschermd beroep wordt, net als chirurg en advocaat dat is. Je kunt alleen toetreden tot de beroepsgroep als je accreditatie conform de eisen van het beroepsgroep hebt.
Dat is dus puur eigen belang. Of wil je dat dat ook gaat gelden voor een schilder, timmerman, loodgieter, manager, tester, schoonmaker etc.. Puur om mensen zonder Nederlandse nationaliteit te weren?

• Hydra
ari3 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:05:Ik zie een belang om protectionistische maatregelen te nemen: ik zou graag zien dat software ontwikkelaar in Nederland een beschermd beroep wordt, net als chirurg en advocaat dat is. Je kunt alleen toetreden tot de beroepsgroep als je accreditatie conform de eisen van het beroepsgroep hebt. Bij geen accreditatie geldt dat een wettelijk verbod om als software ontwikkelaar in Nederland te werken. Op deze manier kan iemand met accreditatie nog steeds vanuit het buitenland werken, maar iemand zonder accreditatie uit India is automatisch uitgesloten van gunning.
Ik ben an sich voor een vorm van accreditatie omdat er zoveel prutsers zijn. Maar ik vind het wel een hele nare smaak geven om het vooral in te steken om 'buitenlanders' buiten de deur te houden.

Als je door 'buitenlanders' niet aan werk kan komen, zou ik toch echt wat aan je skillset gaan doen. Bij Nederlandse bedrijven heb je sowieso als Nederlander wel een streepje voor.

• Deveon
  • Niet online
@ari3 Denk je niet dat de gebrekkige ontwikkelaars nu juist aan de bak weten te komen omdat er enorme tekorten zijn? Door het een beschermd beroep te maken zal die tekort alleen maar toenemen waardoor software ontwikkelen in Nederland volledig onbetaalbaar wordt. De partijen die het afnemen zullen dan hun werkgelegenheid ook buiten Nederland gaan onderbrengen.

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 17:05
[...]
Ik zie een belang om protectionistische maatregelen te nemen: ik zou graag zien dat software ontwikkelaar in Nederland een beschermd beroep wordt, net als chirurg en advocaat dat is.
Is dat niet in strijd met de Europese regels?

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:06:
Is dat niet in strijd met de Europese regels?
Nou het is niet in strijd om aan een advocaat of chirurgh eisen te stellen wat betreft bijv. een BIG registratie. Maar als het specifiek is om mensen buiten NL buiten de deur te houden, dan gaat het wel snel die kant op.

• hackerhater
  • Laatst online: 11:23
Een soort accreditatie en evt ook een eed a la artsen (gezien de gevoelige informatie velen aan kunnen) zou geen slecht idee zijn naar mijn mening.
Direct Europees uitrollen of zo.

[Voor 16% gewijzigd door hackerhater op 14-09-2021 13:12]

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 18:03
[...]

Op deze manier kan iemand met accreditatie nog steeds vanuit het buitenland werken, maar iemand zonder accreditatie uit India is automatisch uitgesloten van gunning.
Waarom zou iemand uit India hier geen diensten mogen leveren? Als de geleverde kwaliteit minder is, kijkt de opdrachtgever op termijn waarschijnlijk wel verder. Als de geleverde kwaliteit hetzelfde is maar het tarief veel lager, moet je vooral jezelf achter de oren krabben.

Mag ik m'n neefje dan trouwens ook niet meer aan m'n website laten sleutelen?

• UrbanSnEAky
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:36
DarkFire1985 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 23:48:
[...]

Voor de eenvoud van je administratie, zou je de panelen niet gewoon aan je partner kunnen verkopen? Ondertussen val je nog onder de KOR en hoeft er geen BTW over af te dragen.
Dat zou het allemaal wel wat makkelijker maken (of bedrijfsactiviteiten onder een VOF/BV verrichten, dan valt dat er weer buiten)
Heb je hier toevallig ervaring mee? Ik wil mijn zonnepanelen verkopen aan mijn partner, maar ik kan hier niets over vinden.
En ik lees dat @sverzijl aangeeft dat je de forfait regels niet mag toepassen (wat ik nu ook teruglees op de site van de BD). Dit is iets waar mijn boekhouder het niet over gehad heeft, we hebben over afgelopen jaar forfait toegepast. Dat zal ik even gaan aankaarten.
Overigens heb ik geen MID kWh meter en ik ben dan aangewezen op wat de omvormer mij verteld.

• hackerhater
  • Laatst online: 11:23
Bulder schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:26:
Waarom zou iemand uit India hier geen diensten mogen leveren? Als de geleverde kwaliteit minder is, kijkt de opdrachtgever op termijn waarschijnlijk wel verder. Als de geleverde kwaliteit hetzelfde is maar het tarief veel lager, moet je vooral jezelf achter de oren krabben.
Ik zou zelf de titel "software engineer" beschermd maken.
Iemand zonder een gerichte opleiding mag dan op zich wel programmeren, maar mag zich geen software engineer noemen.
Gezien ingenieur in NL al een beschermde titel is, is het niet zo afwijkend.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

hackerhater schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:06:
[...]

Ik zou zelf de titel "software engineer" beschermd maken.
Iemand zonder een gerichte opleiding mag dan op zich wel programmeren, maar mag zich geen software engineer noemen.
Gezien ingenieur in NL al een beschermde titel is, is het niet zo afwijkend.
En hoe zou je dan aan die titel moeten komen? Ik durf mijzelf zonder aarzelen een kundige software engineer te noemen, maar heb geen software engineering gestudeerd. Mag ik dan niet meer of is mijn digitale certificaat van Google dat ik op GCP data engineering kan bedrijven voldoende? Of is mijn opleiding kunstmatige intelligentie "gericht" genoeg?

Lijkt me lastig / onmogelijk om hier een betrouwbaar oormerk van op te stellen. Het landschap is continu in beweging dus wat je vandaag verzint is over een jaar al achterhaald. Bovendien zijn er talloze talen, frameworks, platforms en ontwerpfilosofiën die lastig onder één noemer te vatten zijn.

Tja

Pagina: 1 ... 245 246 247 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee