• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16-09 20:08
MadEgg schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:00:
Dat je je kantoorinrichting zakelijk kunt boeken, zoals je eigenlijk zou verwachten.
Maar dat is toch niet afhankelijk van of je het verhuurt aan jezelf? Als ik de zolder nu aan mezelf verhuur maakt het niet opeens dat dat toegestaan is. Volgens mij is de site van de BD vrij duidelijk.

https://niels.nu

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 14:58

MadEgg

Tux is lievvv

Hydra schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:09:
[...]
Maar dat is toch niet afhankelijk van of je het verhuurt aan jezelf? Als ik de zolder nu aan mezelf verhuur maakt het niet opeens dat dat toegestaan is. Volgens mij is de site van de BD vrij duidelijk.
Voor wat ik begrepen heb moet als je je kantoorinrichting zakelijk wilt boeken, je kantoorruimte onafhankelijk zijn en verhuurbaar aan anderen, en daarmee ook op je zakelijke balans komen. Als ik dat verkeerd begrepen heb, neem ik het terug. Mijn kantoor-aan-huis heeft een eigen ingang en eigen watervoorziening. Geen sanitair maar dat zou ik kunnen toevoegen. Ik heb het niet gedaan tot nu toe omdat ik in de veronderstelling verkeer dat ik dan de hele ruimte zou moeten overhevelen van privé-eigendom naar zakelijk eigendom en ik me dat niet op de hals wil halen.

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

ID-College schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:03:
[...]

Ik zit ook bij Hiscox en de verschillen zijn er wel, dus ik denk dat de premie dat wel verklaart.
Ik heb een hoger verzekerd bedrag, 2x per jaar een uitkering bij bedrijfsaansprakelijkheid en een lager eigen risico bij beide verzekeringen.. Als je dit aanpast zal het ook wel zakken vermoed ik zo..!

Edit: even gekeken, het goedkoopste - ongeveer gelijkwaardig bedrag - is 54 euro en dan ben je nog 'beter' verzekerd. Het is dat je niet lager kan gaan qua eigen risico en verzekerde bedragen, maar ik denk dat het elkaar niet veel ontloopt in de premie..
Alles het goedkoopste is bij Hiscox 45 euro per maand, dan ben je iets matiger verzekerd dan Merkel, maar heb je wel weer een lager eigen risico en dekken ze 2x ipv 1x in 1 jaar..
Ik heb via Yezzer ook een offerte aangevraagd en kom op €37,10 uit bji Markel, of €60,50 via Hiscox. Grotendeels dezelfde voorwaarden maar bij Markel wel een eigen risico van 2k€.. 38% goedkoper is wel een flink verschil daarvoor.

Tja

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:02
MadEgg schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:11:
[...]

Voor wat ik begrepen heb moet als je je kantoorinrichting zakelijk wilt boeken, je kantoorruimte onafhankelijk zijn en verhuurbaar aan anderen, en daarmee ook op je zakelijke balans komen. Als ik dat verkeerd begrepen heb, neem ik het terug. Mijn kantoor-aan-huis heeft een eigen ingang en eigen watervoorziening. Geen sanitair maar dat zou ik kunnen toevoegen. Ik heb het niet gedaan tot nu toe omdat ik in de veronderstelling verkeer dat ik dan de hele ruimte zou moeten overhevelen van privé-eigendom naar zakelijk eigendom en ik me dat niet op de hals wil halen.
Het is een vrije keuze of je de kantoorruimte als zakelijk of prive vermogen wilt aanmerken. Dat heeft geen effect op de aftrekbaarheid van de kosten van de inrichting. Dus als je eigen ingang hebt en eigen sanitaire voorzieningen kan het in beginsel (mits je ook aan de andere voorwaarden voldoet, maar dat zijn de belangrijksten).

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Yucon schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:49:
Zoals ik het begrijp splits je grootboekrekeningen als je de boekingen erop anders wil behandelen. Ik gebruik m'n priveauto. Er zijn dan 3 soorten autokosten
- Zakelijke kilometers: aftrekbare kosten, btw terug te vragen
- Woon/werk: aftrekbare kosten, btw niet terug te vragen
- Auto-uitgaven (aan prive auto, tankbonnetjes e.d.) waar ik later pro rato de btw van terug wil vragen
Hier vallen alle autokosten gewoon onder "autokosten" grootboek met zelfs een mix van twee verschillende auto's. Zakelijke kilometers opgevoerd als kosten die privé betaald zijn op 0% BTW en de BTW bonnetjes voor mijn privé auto is enkel de BTW geboekt dus allemaal "0" posten.
Ander voorbeeld: Ik heb twee soorten communicatiekosten. mijn zakelijke kantoorlijn die 100% zakelijk is en m’n zakelijk gebruikte privetelefoon die ik op 75% zakelijk inschat. M’n vaste privelijn thuis laat ik buiten beschouwing want dat verdelen wordt te lastig en loont zich niet. Als ik die twee allebei op 4720 – Telecommunicatie boek lijkt het me lastig dit later weer uit elkaar te halen. Klopt die denkwijze en moet er een extra rekening voor komen of denk ik verkeerd en is er een andere oplossing? Ik kan me ook voorstellen dat het toch die rekening is en dat er een extra rekening voor niet terug te vorderen btw voor privegebruik krijg en dat ik de btw met een extra boekingsregel tussen beide rekeningen moet verdelen.
Makkelijkste lijkt mij alles zakelijk boeken en eind van het jaar een correctie boeking per item door voor het privé gebruik op de balans onder "privé opnamen".
Dan nog twee kleine praktische dingetjes:
- Boek je dingen van <450,= zoals een waterkoker van een paar tientjes op inventaris of kantoorbenodigheden danwel overige kantoorkosten?
- Als IT ZZP'er zijn zo'n beetje alle kosten gerelateerd aan je kantoor omdat dat immers de kern van je bedrijf is. Maar het lijkt me toch weer wat te breed. Vallen generieke softwareabbo's (office, malwarebytes e.d.) en kosten voor hosting en domeinnamen ook onder kantoorbenodigheden/overige kantoorkosten of hoort daar ook een afzonderlijke rekening voor te zijn omdat het toch wel iets anders dan een pen en schrijfblok is?
Inventaris is volgens mij enkel voor zaken die je wilt afschrijven. Zelf heb ik gescheiden grootboeken voor abonnementen, kleine aanschaffingen en kantoorbenodigheden, maar uiteindelijk is het aan jou hoe je administratie inricht. Kan je niet zien hoe je boekhouder het in het verleden heeft geboekt en in die lijn mee te gaan? Dat lijkt mij namelijk voor hem/haar ook wel zo makkelijk wanneer hij de boel wilt controleren. Iedereen heeft tenslotte zijn eigen stijl hierin.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 11:24
MadEgg schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:14:
[...]

Ik heb via Yezzer ook een offerte aangevraagd en kom op €37,10 uit bji Markel, of €60,50 via Hiscox. Grotendeels dezelfde voorwaarden maar bij Markel wel een eigen risico van 2k€.. 38% goedkoper is wel een flink verschil daarvoor.
Die eigen risico's geloof ik op zich ook wel, in mijn hele carriere nog nooit gedoe gehad iig. Mijne loopt toevallig wel net af op 1-12, dus er is een mooie kans om hem om te hangen :)

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20:55
Hydra schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:57:
[...]

Wat schiet je hier mee op dan? Je trekt de kosten dan misschien af, maar je hebt ook 'winst' op de verhuur.
Winst op verhuur is vrij van belasting als het pand prive bezit is.

Maar, helaas mag je niet aan jezelf verhuren, en ook niet aan je broer, zwager of wat dan ook.
Dat valt onder de terbeschikkingsregeling.

Ik had met mn broer het plan al klaar. We kopen 2 bedrijfshallen (prive) en verhuren die zakelijk aan elkaar. Zakelijke kosten, dus de belastingdienst draagt grofweg de helft mee want aftrekbaar.
Van die huurinkomsten kan je makkelijk prive de hypotheek betalen, dus de belastingdienst betaald grofweg de helft van de hal.
Helaas, gaat een dikke streep doorheen. Van een vreemde mag je wel huren en de kosten aftrekken, maar zodra het een constructie wordt om prive beter van te worden mag het niet meer.

(Of het opvalt is een tweede natuurlijk, maar we hebben het risico maar niet genomen. Nu hebben we samen een pand prive gekocht en verhuren het aan een derde :P )

[Voor 9% gewijzigd door ybos op 07-09-2021 15:34]

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ybos schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:32:
[...]
Winst op verhuur is vrij van belasting als het pand prive bezit is.
Niet zondermeer als het je eigen woning is in box-1: https://www.belastingdien.../kamerverhuurvrijstelling

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Voor wat betreft aftrekbaarheid van kosten van de werkruimte: https://www.belastingdien...ent/hulpmiddel-werkruimte

Je moet het zo doen dat je meer dan 70% van je inkomsten vanuit die ruimte maakt, meer dan 10% maar minder dan 90% zakelijk gebruik van de ruimte maken ( Zet er een TV met console neer ;) ), dan valt het wel onder het prive vermogen, maar heb je wel recht op aftrek. Je moet dan wel een deel als Box-3 vermogen aanmerken.

[Voor 6% gewijzigd door Woy op 07-09-2021 15:50]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20:55
i stand corrected. Ik denk dat dit mede te maken heeft omdat je dan EN hypotheekrenteaftrek kan toepassen EN vrijgesteld zou zijn van belasting op huurinkomsten.

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:58
MadEgg schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:54:
[...]

WAt ik me hierbij afvraag: kun je je werkruimte niet aan jezelf verhuren, van privé aan zakelijk? Dat eigendom-gebeuren maakt het nodeloos complex. De eis is dat je het aan iemand anders kunt verhuren, dus waarom dan niet aan jezelf? Betaal een (marktconform) bedrag aan huur aan jezelf (welk bedrag in privé dan waarschijnlijk weer belast wordt) en het is klaar. Zit je ook niet met gedoe als je stopt of verhuisd.
Als BV zijn daar mogelijkheden, als eenmanszaak niet omdat jij als natuurlijk persoon het bedrijf bent. Je kan niet iets aan jezelf verhuren.

En een basis bureaustoel is niet aftrekbaar, maar als jij graag een arbo goedgekeurde werkplek wilt hebben (wat je als prive persoon echt nooit zou doen om even 10 minuten je email te kunnen lezen) dan is het verdedigbaar dat je de meerprijs daarvan bovenop de basisinrichting wel als zakelijke kosten kan boeken.

Computerapparatuur, printers, etc zijn dan wel weer gewoon zakelijke kosten, dat is geen inrichting voor de ruimte.

Deze regeling komt omdat men vroeger hele prive bankstellen op de zaak gooide als kantoorinrichting. Want waar eindigt de definitie (bureau/directie)stoel, en waar begint de definitie (eetkamer/relax)fauteuil?

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:17

Yucon

*broem*

Deveon schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:23:

[...]

Makkelijkste lijkt mij alles zakelijk boeken en eind van het jaar een correctie boeking per item door voor het privé gebruik op de balans onder "privé opnamen".
Ja dat is precies m'n punt. Door het op dezelfde rekening te boeken weet je toch juist niet hoe groot die correctie moet zijn zonder die complete rekening door te gaan? in dit voorbeeld is dat wat betreft aantallen wel te doen, maar voor grotere aantallen niet en daarom was ik benieuwd naar de gangbare werkwijze
Inventaris is volgens mij enkel voor zaken die je wilt afschrijven. Zelf heb ik gescheiden grootboeken voor abonnementen, kleine aanschaffingen en kantoorbenodigheden, maar uiteindelijk is het aan jou hoe je administratie inricht. Kan je niet zien hoe je boekhouder het in het verleden heeft geboekt en in die lijn mee te gaan? Dat lijkt mij namelijk voor hem/haar ook wel zo makkelijk wanneer hij de boel wilt controleren. Iedereen heeft tenslotte zijn eigen stijl hierin.
Bij voorkeur wel. Maar hij heeft het vers opgezet dus er is nog geen verleden.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ybos schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:49:
[...]

i stand corrected. Ik denk dat dit mede te maken heeft omdat je dan EN hypotheekrenteaftrek kan toepassen EN vrijgesteld zou zijn van belasting op huurinkomsten.
Inderdaad, maar uit het hulpmiddel of je kosten voor de werkruimte af mag trekken komt het volgende
U rekent uw werkruimte tot uw privévermogen en u voldoet aan de inkomenseis. Dat betekent voor u:
  • De werkruimte hoort niet tot uw eigen woning in box 1. U rekent de werkruimte tot de bezittingen in box 3 voor een evenredig deel van de WOZ-waarde. U verlaagt de waarde van uw woning in box 1 met hetzelfde bedrag.
  • Hebt u een hypotheek op het pand? Reken dan naar verhouding een gedeelte van de hypotheek tot de schulden in box 3. Verlaag uw hypotheekschuld in box 1 met hetzelfde bedrag.
  • U mag de rente van het hypotheekdeel dat u vermeldt in box 3 niet meer aftrekken.
  • U kunt kosten aftrekken:
    • een percentage van de WOZ-waarde van de werkruimte. Klik hier voor het juiste percentage.
    • overige kosten van de werkruimte, zoals energiekosten, behang- en schilderwerk, stoffering en aanwezige inventaris, voor zover u deze kosten voor uw onderneming hebt gemaakt.
Dus als je kosten wil aftrekken, en het wel als prive vermogen aanmerkt ( meer dan 10%, minder dan 90% zakelijk gebruik ) dan verplaatst het gewoon naar box-3, en betaal je daar gewoon VRH over.

Wel jammer dat het linkje over het percentage van de WOZ-waarde die je mag gebruiken niet werkt.

[Voor 3% gewijzigd door Woy op 07-09-2021 16:02]

• ID-College
@MadEgg: die 2k eigen risico bij Yezzer is dat profiel: hoog? Ze vragen om geen/laag/gemiddeld/hoog, maar vermelden niet echt erbij waar je dan aan moet denken.. :? Dat zijn nogal subjectieve klasses :P

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

ID-College schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:05:
@MadEgg: die 2k eigen risico bij Yezzer is dat profiel: hoog? Ze vragen om geen/laag/gemiddeld/hoog, maar vermelden niet echt erbij waar je dan aan moet denken.. :? Dat zijn nogal subjectieve klasses :P
Die snap ik niet? Op welke vraag is dat? Als ik op https://www.yezzer.nl/ver...idsverzekering-aanvragen/ het formulier invul kan ik kiezen tussen €0, €500, €1000, €2500 en €5000 eigen risico. In de offerte vertalen ze dat blijkbaar naar €2000,- eigen risico. Ik zie niets over een profiel staan?

Tja

• ID-College
MadEgg schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:28:
[...]

Die snap ik niet? Op welke vraag is dat? Als ik op https://www.yezzer.nl/ver...idsverzekering-aanvragen/ het formulier invul kan ik kiezen tussen €0, €500, €1000, €2500 en €5000 eigen risico. In de offerte vertalen ze dat blijkbaar naar €2000,- eigen risico. Ik zie niets over een profiel staan?
Hmm, bijzonder.. Ik zat via deze link: https://www.yezzer.nl/ver...edrijfsverzekering/pakket.

Dan kan je e.e.a. invullen en krijg je een profiel met geen/laag/gemiddeld/hoog (zonder bedragen dus). Maargoed, jouw link geeft wel bedragen weer inderdaad, dus geen idee waar het verschil in zit..

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 11:23
pirke schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:49:
En een basis bureaustoel is niet aftrekbaar, maar als jij graag een arbo goedgekeurde werkplek wilt hebben (wat je als prive persoon echt nooit zou doen om even 10 minuten je email te kunnen lezen) dan is het verdedigbaar dat je de meerprijs daarvan bovenop de basisinrichting wel als zakelijke kosten kan boeken.
Om deze reden heb ik de verstelbare bureaustoel, verstelbaar bureau en monitor vesa-mounts gewoon op de zaak gegooid. Inderdaad om een arbo goedgekeurde werkplek te maken, zeker gezien ik al 1.5 jaar fulltime thuiswerk door Covid.

Dat durf ik ook zeker te verdedigen tijdens een belasting-controle. Die 1500 euro is niks vergeleken met de kosten van mogelijk RSI.

• ID-College
hackerhater schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:26:
[...]

Om deze reden heb ik de verstelbare bureaustoel, verstelbaar bureau en monitor vesa-mounts gewoon op de zaak gegooid. Inderdaad om een arbo goedgekeurde werkplek te maken, zeker gezien ik al 1.5 jaar fulltime thuiswerk door Covid.

Dat durf ik ook zeker te verdedigen tijdens een belasting-controle. Die 1500 euro is niks vergeleken met de kosten van mogelijk RSI.
Same here.. Ik vind het wel verdedigbaar in de COVID periode, dus heb het zelf ook zakelijk aangeschaft..

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 15-09 23:35
Als ik ruimte had in huis, zou ik ook een werkplek inrichten op de zaak. Mijn opdrachtgever heeft zelfs een verklaring laten tekenen dat ik een fatsoenlijke werkplek heb ingericht (niet dus, ik zoek een groter huis).

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13:31

Crazy D

I think we should take a look.

hackerhater schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:26:
[...]

Tjah. Succes met verdedigen als je een controle krijgt. Alles lijkt er nog steeds op dat het niet mag. Het gaat er niet om of de kosten van RSI hoger zouden zijn, maar gewoon of je inventaris mag aanschaffen of niet op de zaak... wat dus niet mag. Wel verdedigbaar dat ben ik met je eens hoor, en ik denk dat een redelijke belastinginspecteur bij controle of zegt, nou ja, mag niet maar ok, of een deel van de kosten (extra kosten t.o.v. bureau wat prive redelijkerwijs gekocht zou zijn) wel mag aftrekken. Maar goed, zwart-wit gezien mag het niet.

Exact expert nodig? itwize.nl

• Afas
  • Registratie: juli 2020
  • Nu online
Crazy D schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:12:
[...]

Tjah. Succes met verdedigen als je een controle krijgt. Alles lijkt er nog steeds op dat het niet mag. Het gaat er niet om of de kosten van RSI hoger zouden zijn, maar gewoon of je inventaris mag aanschaffen of niet op de zaak... wat dus niet mag. Wel verdedigbaar dat ben ik met je eens hoor, en ik denk dat een redelijke belastinginspecteur bij controle of zegt, nou ja, mag niet maar ok, of een deel van de kosten (extra kosten t.o.v. bureau wat prive redelijkerwijs gekocht zou zijn) wel mag aftrekken. Maar goed, zwart-wit gezien mag het niet.
Aangezien in nieuw ben als zzp'er en nog wat dingen moet kopen, heb ik het zo goed begrepen: computer, telefoon, printer e.d. mag je op de zaak zetten (eventueel afschrijven afhankelijk van het bedrag), werkplek niet, auto heb je de keuze zakelijk of privé?

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17-09 15:43
Huur voor 2 maanden een kantoorruimte (bij Regus oid). Op dag 1 dat je huurcontract in gaat koop je al je kantoorspul. Na 2 maanden heb je door een gewijzigde business visie de kantoorruimte niet meer benodigd en verhuis je al je spul naar je eigen huis.

• c-nan
  • Registratie: juni 2008
  • Nu online
Hoe zit het eigenlijk als je wel een kantoor huurt? Ik huur samen met iemand anders namelijk een klein kamer in een bedrijfspand. Ik heb geen werkplek hoeven aanschaffen, dat zat er al in.

Stel ik wil alsnog een nieuw bureau, stoel, de hele mikmak aanschaffen omdat de aanwezige werkplek sterk verouderd is. Ik schrijf alles in 1x af.

2 maanden later zeg ik mijn huur op. Wat moet ik dan met de spullen doen? Mag ik die prive overnemen?

• c-nan
  • Nu online
_Arthur schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:31:
Huur voor 2 maanden een kantoorruimte (bij Regus oid). Op dag 1 dat je huurcontract in gaat koop je al je kantoorspul. Na 2 maanden heb je door een gewijzigde business visie de kantoorruimte niet meer benodigd en verhuis je al je spul naar je eigen huis.
Haha, dit had ik niet eens gezien toen ik mijn reactie schreef.

Maar ik huur daadwerkelijk ook een ruimte, echter maak ik daar al maanden geen gebruik van, beetje zonde. Binnenkort ga ik mijn huur dus opzeggen.

[Voor 14% gewijzigd door c-nan op 08-09-2021 11:32]

• Hydra
ID-College schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:30:
Same here.. Ik vind het wel verdedigbaar in de COVID periode, dus heb het zelf ook zakelijk aangeschaft..
Ik hoop dat je wel snapt dat de regels gewoon niet aangepast zijn en een belastinginspecteur gewoon naar de regels kijkt. En juist dit soort uitgaven zijn ze, omdat er veel mee gesjoemeld is, enorm scherp op.

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik vind dit wel heel riskant en ik snap niet dat je boekhouder er mee akkoord gaat.

• gotangclan
  • Registratie: april 2020
  • Nu online
Ik zou het gewoon niet doen voor die paar knaken. Je hebt al een belastingvoordeel aangezien je de BTW (naar rato) wel mag aftrekken, daar geldt namelijk niet de regel dat je een zelfstandige werkruimte moet hebben.

Voor de meesten zal het dus prima mogelijk zijn om 80-90% van de BTW als zakelijk te kunnen boeken.

[Voor 0% gewijzigd door gotangclan op 08-09-2021 12:22. Reden: Typo]

• gotangclan
  • Nu online
-weg-

[Voor 98% gewijzigd door gotangclan op 08-09-2021 12:22]

• ID-College
Hydra schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:09:
[...]

Ik hoop dat je wel snapt dat de regels gewoon niet aangepast zijn en een belastinginspecteur gewoon naar de regels kijkt. En juist dit soort uitgaven zijn ze, omdat er veel mee gesjoemeld is, enorm scherp op.

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik vind dit wel heel riskant en ik snap niet dat je boekhouder er mee akkoord gaat.
Dat begrijp ik. Als er controle komt en ze het willen inzien, en ze vinden mijn argumenten niet goed genoeg dan pas ik het aan en corrigeer de boel. Daar ben ik mij van bewust en accepteer ook dat risico. Ga ook niet huilen als t niet mag.. gegokt en verloren.. Hoort erbij :)

• Hielko
c-nan schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:31:
Hoe zit het eigenlijk als je wel een kantoor huurt? Ik huur samen met iemand anders namelijk een klein kamer in een bedrijfspand. Ik heb geen werkplek hoeven aanschaffen, dat zat er al in.

Stel ik wil alsnog een nieuw bureau, stoel, de hele mikmak aanschaffen omdat de aanwezige werkplek sterk verouderd is. Ik schrijf alles in 1x af.

2 maanden later zeg ik mijn huur op. Wat moet ik dan met de spullen doen? Mag ik die prive overnemen?
Ja, dat mag. Maar dan zul je wel een marktconforme prijs aan jezelf moeten rekenen, en aangezien de boekwaarde op dat moment nul is realiseer je dus een winst die wel belastbaar is.

Edit; overigens niet bekend met de exacte regels. Ik kan me ook voorstellen dat als je iets voor 2 maanden gebruikt, zegt 2e hands is het 50% waard en dan naar privé overneemt de belastingdienst daar niet direct enthousiast van wordt.

[Voor 13% gewijzigd door Hielko op 08-09-2021 12:49]

• Crazy D
  • Laatst online: 13:31

Crazy D

I think we should take a look.

En een inspecteur die serieus de boeken in duikt omdat ie inboedel op je balans ziet zonder een (huur)pand, zal ook daar vragen over stellen. Niet waarom je na 2 maanden de huur opzegt maar wel waarom je de inboedel niet verkocht hebt (of naar prive over hebt geboekt). Zeker na 2 maanden is het wel erg ongeloofwaardig dat je je mooie dure bureau (want als het om een Ikea bureautje gaat van 100 euro is het de moeite al helemaal niet waard) hebt weggegooid of hebt laten staan.

Maar goed iedereen moet vooral voor zichzelf weten wat ie zakelijk koopt en wat prive. Ik zou het tof vinden als de belastingdienst logische dingen wel toe gaat staan. Een bankstel en eettafel (bank zodat klanten lekker kunnen zitten terwijl ze moeten wachten, eettafel voor als die klant tijdens de lunch komt) vind ik als zzp'r nogal ongeloofwaardig, maar een degelijke werkplek zeker als ict'r is niet meer dan logisch (een bureau "om je administratie te doen" als zelfstandig schilder is dan wel schimmiger). En als werkgever mag je zoiets wel kopen om thuiswerkplekken te creëren dus er zit wel wat kroms in. Maar dat is hier al wel vaker besproken.

Exact expert nodig? itwize.nl

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15:44
Hydra schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:09:
[...]

Die regels zijn niet zwart wit, de interpretatie van de inspecteur speelt ook een rol.Anders kan je dat "huur een kantoor voor 1 maand en koop al het inventaris" truukje doen. Net als het bepalen of iets wel of niet zakelijk is.
Een bouwvakker kan 1 zakelijke laptop hebben voor zijn administratie. Een software ontwikkelaar kan er 4 hebben voor zijn dagelijkse werkzaamheden. Ik zou eventueel ook 10 mobiele telefoons kunnen hebben als ik mobile developer was.

Ik heb ook een zakelijk bureau gekocht met goedkeuring van mijn boekhouder. Hij zei dat een tandarts ook een tandartsstoel nodig heeft voor zijn werkzaamheden en ik moeilijk met mijn laptop in de lucht kan werken.

Mijn boekhouder zei dat in mijn geval met mijn werkzaamheden dit te verdedigen valt en het gewoon prima is. Nou is dit geen garantie, maar hij komt vaker in contact met de inspecteurs dan ik.

[Voor 3% gewijzigd door com2,1ghz op 08-09-2021 12:55]

• Stefangrp
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18:30
Lang verhaal kort dus:
inrichting van mijn toekomstige werkkamer in de kelder zakelijk doen is mogelijk verdedigbaar.
Dus de boel volledig zakelijk maken levert alleen aftrek voor de verbouwkosten op, een stevige aanslag bij verkoop van het huis, en administratief gedoe.

Ik ga er nog wel even over nadenken.. Klinkt nog niet als een heel goed idee :)

• ID-College
Stefangrp schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:58:
Lang verhaal kort dus:
inrichting van mijn toekomstige werkkamer in de kelder zakelijk doen is mogelijk verdedigbaar.
Dus de boel volledig zakelijk maken levert alleen aftrek voor de verbouwkosten op, een stevige aanslag bij verkoop van het huis, en administratief gedoe.

Ik ga er nog wel even over nadenken.. Klinkt nog niet als een heel goed idee :)
Kijk, ik koop geen bouwmarktspullen die niks te maken hebben met mijn ZZP werkzaamheden. Alles wat ik zakelijk aanschaf, gebruik ik ook zakelijk.

Al met al komt het neer op het totale plaatje hoe je onderneemt (vind ik). Als daar iets tussenzit waarvan de BD zegt: mag niet, dan heb ik daar vrede mee. Ik vind dit nog verdedigbaar, maar als het echt zo zwart-wit is, dan hoor ik dat graag en corrigeer ik de boel. Ze gaan verder niets vinden, maar gesjoemel voor 10tjes werk wat totaal los staat van mijn ZZP werkzaamheden doe ik niet. Ze zullen dus hooguit dit vinden en zeker niets anders.. Maargoed: dat moet ieder voor zichzelf bepalen. Zo zit ik erin en de tijd zal leren of dit verdedigbaar is (of niet..)

• Hydra
Nouja. Ik vind de criteria wat betreft de BD nogal enorm duidelijk. Als je daar dan van afwijkt omdat het je er niet mee eens bent dan gaat het m.i. niet meer om een meningsverschil maar meer gewoon gokken op dat je geen audit krijgt.

Geen waardeoordeel verder hoor; maar voor mij persoonlijk gaat dat te veel richting fraude. En voor die paar centen zou ik dat gewoon niet doen.

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 11:23
Ik hou er zeker rekening mee dat er opmerkingen op komen en ik het eventueel moet corrigeren.
Wordt het toegestaan leuk, if not: well gegokt en verloren.

Daarom heb ik ook alleen het bureau (met toebehoren) en de stoel erop gezet. Niet de rest van het meubilair wat hier in het kantoortje staat.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als de regels aangepast worden dat je er minimaal x% van de tijd moet werken voor het mag. Dat zou het probleem voor bureauwerkers oplossen.

[Voor 22% gewijzigd door hackerhater op 08-09-2021 13:15]

• ID-College
Hydra schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:11:
Nouja. Ik vind de criteria wat betreft de BD nogal enorm duidelijk. Als je daar dan van afwijkt omdat het je er niet mee eens bent dan gaat het m.i. niet meer om een meningsverschil maar meer gewoon gokken op dat je geen audit krijgt.

Geen waardeoordeel verder hoor; maar voor mij persoonlijk gaat dat te veel richting fraude. En voor die paar centen zou ik dat gewoon niet doen.
Ben ik met je eens en als er geen COVID was geweest, dan lagen de kaarten ook anders op tafel. Dit is een bijzondere/uitzonderlijke situatie dus ik vind (mijn mening) dat de BD daar rekening mee dient te houden. Dat doen ze ook deels (b.v. het versoepelen van de urennorm) maar ik snap ook dat de BD niet op dit niveau regeltjes onder de loep kan nemen en uitzonderingen kan maken. Daarom ga ik graag het gesprek aan.

Om even terug te gaan naar de BAV/BVA verzekering: yezzer biedt hem idd een stuk goedkoper aan dan Hiscox, bijna de helft dus dat kan zeker nog interessant zijn voor anderen hier :)

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:05
Wat een gedoe allemaal voor twee of drie honderd euro aan euro belasting af te kunnen trekken. Ga je daar zoveel tijd en moeite en kosten in stoppen dat je zelfs daar honderden euro's huur tegenaan gooit? Koop het dan gewoon privé en ga in die uren waarvan je de kantoorruimte zou huren lekker in de zon zitten vanmiddag.

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15:44
We houden ons hier allemaal wel bezig met tientjeswerk, de een doet het met "zakelijke" dineetjes en de ander met hun vaste internetverbinding thuis of met een pak post its. Of zelfs bankkosten van 5 euro per maand.

Bij mijn vorige werkgever(>1 miljoen winst, 50 man) gingen we even een drankje doen en had mijn manager ook eventjes de bon opgevraagd. Ging om 5 euro ofzo.
Ik denk dat we het wel in het midden kunnen laten wat wel of niet onzin is om af te trekken.

[Voor 0% gewijzigd door com2,1ghz op 09-09-2021 09:43. Reden: winst, geen omzet]

• Mirabello
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:11
Mijn huidige opdrachtgever geeft haar medewerkers een budget van ruim EUR 1500,- om volgens een cafetaria-model een thuiswerkplek in te richten. Medewerkers mogen daarvan een bureau, een stoel, een scherm etc. naar eigen inzicht aanschaffen. En er zijn meer bedrijven die dat doen. Ik heb mezelf ook een budget gegeven.

De regels van de belastingdienst zijn duidelijk, maar we weten ook dat de belastingdienst nogal eens achter de feiten aanloopt en daar ook wel eens voor op de vingers getikt wordt. In de huidige omstandigheden hebben we al meer regels zien buigen.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Mirabello schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:45:
Mijn huidige opdrachtgever geeft haar medewerkers een budget van ruim EUR 1500,- om volgens een cafetaria-model een thuiswerkplek in te richten. Medewerkers mogen daarvan een bureau, een stoel, een scherm etc. naar eigen inzicht aanschaffen. En er zijn meer bedrijven die dat doen. Ik heb mezelf ook een budget gegeven.

De regels van de belastingdienst zijn duidelijk, maar we weten ook dat de belastingdienst nogal eens achter de feiten aanloopt en daar ook wel eens voor op de vingers getikt wordt. In de huidige omstandigheden hebben we al meer regels zien buigen.
Dat kan alleen als je een BV hebt, want anders heb je geen personeel voor de werkkostenregeling. En dan nog denk ik dat dit erg op het randje zit.

Hier is iedereen welkom

• Rutix
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:34
Leuk die discussie hier :) maar heeft iemand hier weleens een audit gehad? Ik ken dus wel iemand die dat heeft gehad en daar is de zit-sta bureau en ergonomische bureaustoel gewoon geaccepteerd. Andere dingen zoals lunch enzo werd dan wel weer zwaarder naar gekeken of dat klopte. Ik heb onderlaatst ook een zit/sta bureau gekocht specifiek omdat ik gewoon last van mijn lichaam kreeg door de werkplek hier thuis. En ik vertrouw mijn boekhouder gewoon op dit gebied. Als ik dan toch pech heb bij een audit dan corrigeer ik het wel idd.

Nothing to see here!

• Bender
  • Laatst online: 17-09 16:51
Hielko schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:41:
[...]
Ja, dat mag. Maar dan zul je wel een marktconforme prijs aan jezelf moeten rekenen, en aangezien de boekwaarde op dat moment nul is realiseer je dus een winst die wel belastbaar is.
Dit klopt, maar zakelijk gezien is het ook een kosten/baten afweging en ik weet niet hoe daar naar gekeken wordt.

Ik heb vaker dan eens iets weggegooid omdat de effort van het te koop zetten (tijd), opslaan, etc totaal niet opwegen tegen de profits. Eigenlijk alles wat onder de 300 euro per stuk is gaat per definitie weg zonder verkoop.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

• Jozzle
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 09-09 16:38
Bender schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:16:
[...]

Dit klopt, maar zakelijk gezien is het ook een kosten/baten afweging en ik weet niet hoe daar naar gekeken wordt.

Ik heb vaker dan eens iets weggegooid omdat de effort van het te koop zetten (tijd), opslaan, etc totaal niet opwegen tegen de profits. Eigenlijk alles wat onder de 300 euro per stuk is gaat per definitie weg zonder verkoop.

Ja, hup op marktplaats (desnoods gratis afhalen) of naar de kringloop. :)

• Bender
Jozzle schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:35:
[...]
Ja, hup op marktplaats (desnoods gratis afhalen) of naar de kringloop. :)
Marktplaats doe ik per definitie niet, de tijd van het maken van een foto, advertentie aanmaken, vullen met inhoud, etc kost mij meer geld dan doorgaans producten opleveren.
Laat staan de 10 mensen die berichtjes sturen, 5 die willen komen kijken, 1 die het maar koopt... en dan wil die nog contant betalen en moet je nog een kasboek gaan bijhouden ook.

Het product moet dan wel echt genoeg waard zijn om dit process te willen doorlopen, en dat is zeer zelden voor mij.
En kringloop is wel makkelijker, maar ook dat kost tijd en geen garantie dat ze het willen.

• c-nan
  • Nu online
Hoe gaan jullie om met bedrijfsuitjes en uren schrijven? Er is een bedrijfsuitje georganiseerd tijdens werkuren. Ga jij er naar toe? Indien je gaat, declareer je je uren? Ga je niet? Blijf je op kantoor?

• Bender
c-nan schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:46:
Hoe gaan jullie om met bedrijfsuitjes en uren schrijven? Er is een bedrijfsuitje georganiseerd tijdens werkuren. Ga jij er naar toe? Indien je gaat, declareer je je uren? Ga je niet? Blijf je op kantoor?
Bedrijfsuitje bij een klant bedoel je neem ik aan?

Buiten kantoortijden ga ik altijd, ik vind het gezellig (ga ik van uit), maar vind het ook erg belangrijk voor de klantenbinding en geeft voor de klant ook een soort erkenning dat je hun leuk vind (ipv dat je ze afwijst).

Tijdens kantoortijden moet ik het waard vinden, want ik declareer de uren niet. Ik vermoed dat een klant dat ook niet zou accepteren.
(training en teambuilding zaken vind ik geen bedrijfsuitje en zou ik wel declareren)

• fry77
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 16-09 16:24
sommige korte opdrachtend sla ik over, zeker als het team niet je van het is. Verder ligt het ook aan de klant.

Bij een zekere bank was het als externe gezeik als je niet mee ging EN gezeik als je wel meeging en de uren schreef. Maar mijn teller loopt gewoon als iets semi-verplicht word. Ook omdat een project wel gewoon een deadline heeft....

Huidige klant laat me al uren schrijven als ik een cursus doe waar hij wat aan denkt te hebben.

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 17:05
Bijna altijd in overleg.
Kom toevallig nu net terug van bootje varen door de Utrechtse grachten. Er werd wel van me verwacht dat ik mee ging, en aangezien het me toch bijna een dag kostte schrijf ik vandaag wel. Maar uiteraard een moreel verplichte borrel om 16.00 niet. En soms betaal ik gewoon een rondje (of twee). Kan zat van mijn tarief.

• gotangclan
  • Nu online
Bender schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:16:
[...]

Meestal zal je gebruikte goederen (die je in eerste instantie als ondernemer hebt aangeschaft en als kostenpost hebt opgegeven), doorverkopen aan particulieren.

Grote kans dat dit tegen minder geld is dan waar je het initieel voor hebt gekocht (let wel: dit gaat om het bedrag ex. BTW); in dat geval mag je dat product zonder BTW aan een particulier verkopen (maar wel met factuur).

Een dergelijke transactie maakt dus geen deel uit van de aangifte omzetbelasting, maar, zijn wel inkomsten. Daar betaal je aan het einde van de rit dus ook weer inkomstenbelasting over.

Rekenvoorbeeld:

Ik koop op 1 januari een product van 900 ex. BTW. In oktober besluit ik het toch te verkopen aan een particulier á 650, hier hoef ik geen BTW over in rekening te brengen.

Eindsaldo voor de inkomstenbelasting is dus dat ik 250 kosten heb gemaakt.

• Bender
gotangclan schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:52:
[...]
Rekenvoorbeeld:

Ik koop op 1 januari een product van 900 ex. BTW. In oktober besluit ik het toch te verkopen aan een particulier á 650, hier hoef ik geen BTW over in rekening te brengen.

Dat is niet wat ik vraag ;-)

Ik verkoop namelijk niks omdat mijn kosten (niet declarabele uren) en lasten van verkopen hoger zijn dan de profit die het oplevert.
Waardoor ik dus niet verkoop, maar het de container in gaat.

• Afas
  • Nu online
Bender schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:26:
[...]

Ik verkoop namelijk niks omdat mijn kosten (niet declarabele uren) en lasten van verkopen hoger zijn dan de profit die het oplevert.
Krijg je er dan niet mee te maken dat als het aankoopbedrag meer dan 450 euro is geweest je het moet activeren op de balans en het daar dus ook nog een tijdje blijft staan nadat je het product niet meer in bezit hebt?

• Hielko
Rekenvoorbeeld:

Weet je heel zeker dat je daar geen BTW over in rekening hoeft te brengen? Lijkt mij namelijk heel vreemd. Of laat ik het anders zeggen, eigenlijk weet ik dat wel zeker dat dat niet kan kloppen.
Bender schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:26:
[...]

Dat kan en mag natuurlijk, dan is de restwaarde gewoon nul en als het dan al niet volledig afgeschreven is in je boekhouding dan kan je dat op moment van weggooien alsnog doen.

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:10
Bedrijfsuitjes ter ontspanning kosten bij mij geen geld, wanneer het ook is. Vind het al aardig dat ze de biefstuk en de kartbaan willen betalen. :P Zodra ze de lokale Emile Ratelband inhuren haak ik ongeacht de betaling af en wens ze veel plezier. Als ik niet mee ga en geen werkzaamheden kan verrichten heb ik een onverwachte vrije dag en daar ben ik dol op.

• pirke
[...]

Dit is BTW fraude. Alles wat jij zakelijk verkoopt moet je BTW op rekenen (uitgezonderd bepaalde vrijgestelde zaken waar je als ITer niet mee te maken hebt). Als je dat niet doet dan is dat fraude. Zelfs als je het product naar privé over brengt moet je als privépersoon daar BTW over betalen.

In jouw voorbeeld koop je voor 900*1,21=1089 euro een product waarvan je 189 BTW weer terugkrijgt.

Als je het verkoopt dien je 650*1,21=786,50 in rekening te brengen, waarvan je 136,50 BTW weer afdraagt aan de fiscus.

Als particulieren iets tweedehands doorverkopen gaat dat ex BTW. Maar jij verkoopt als bedrijf en dan moet je altijd BTW rekenen. Tenzij je het product zonder BTW gekocht hebt (Margeregeling, bijv een garage die een gebruikte auto *van een particulier* koopt hoeft bij de verkoop van *die* auto geen BTW in rekening te brengen. Wel moet hij over de meerprijs BTW afdragen aan de fiscus)

Je eindconclusie dat het je effectief 250 euro kost klopt inderdaad.

[Voor 14% gewijzigd door pirke op 09-09-2021 19:32]

• Deveon
  • Niet online
[...]
Grote kans dat dit tegen minder geld is dan waar je het initieel voor hebt gekocht (let wel: dit gaat om het bedrag ex. BTW); in dat geval mag je dat product zonder BTW aan een particulier verkopen (maar wel met factuur).
De eindconsument betaald toch altijd de BTW? Heb je een bron dat ik zakelijke zaken kan kopen en deze BTW vrij kan verkopen want ik ben erg benieuwd waar de lijn ligt dat het op handel begint te lijken..

Edit: Ben een beetje laat zie ik.. Op Discord kwam laatst wel zoiets voorbij en kan er zelf niets over vinden.

[Voor 10% gewijzigd door Deveon op 09-09-2021 19:39]

• gotangclan
  • Nu online
pirke schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:27:
[...]

Dit is BTW fraude. Alles wat jij zakelijk verkoopt moet je BTW op rekenen (uitgezonderd bepaalde vrijgestelde zaken waar je als ITer niet mee te maken hebt). Als je dat niet doet dan is dat fraude. Zelfs als je het product naar privé over brengt moet je als privépersoon daar BTW over betalen.

In jouw voorbeeld koop je voor 900*1,21=1089 euro een product waarvan je 189 BTW weer terugkrijgt.

Als je het verkoopt dien je 650*1,21=786,50 in rekening te brengen, waarvan je 136,50 BTW weer afdraagt aan de fiscus.
Volgens mij niet: https://paperdork.nl/twee...:text=Als%20je%20jouw,Heb

• Rem
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 22:20
Uhm, de margeregeling geld alleen als je die spullen zonder btw hebt ingekocht volgens mij.

Edit: ja dus.
https://www.belastingdien...en/wat_zijn_margegoederen

[Voor 21% gewijzigd door Rem op 09-09-2021 20:04]

• pirke
Rem schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:02:
[...]

Uhm, de margeregeling geld alleen als je die spullen zonder btw hebt ingekocht volgens mij.
Helemaal correct:

https://www.belastingdien...rgeregeling/margeregeling

En dan dus alleen als het onderdeel is van je normale bedrijfsvoering (zoals een garagebedrijf dat regelmatig auto's van particulieren koopt).

• pirke
@gotangclan De website vd belastingdienst legt het meestal helder uit met alle voorwaarden die erbij komen kijken. Daar heb je veel meer aan dan zo'n blogpost.

• DarkFire1985
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16-09 21:13
Een andere uitzondering is als je nog deelneemt aan de KOR regeling. Ook dan verkoop je BTW vrijgesteld maar in principe zal vrijwel niemand in dit topic hiervoor gekozen hebben omdat je max 20k omzet mag maken.

Ik ga komende maand beginnen als ZZPer maar val er vanwege de zonnepanelen keuze destijds nog wel onder en je er alleen vanaf kan als de periode van 3 jaar na aanmelding eindigt of wanneer je meer dan 20k aanraakt. Op dat moment dien je je direct af te melden.

• Afas
  • Nu online
DarkFire1985 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:40:
Een andere uitzondering is als je nog deelneemt aan de KOR regeling. Ook dan verkoop je BTW vrijgesteld maar in principe zal vrijwel niemand in dit topic hiervoor gekozen hebben omdat je max 20k omzet mag maken.

Ik ga komende maand beginnen als ZZPer maar val er vanwege de zonnepanelen keuze destijds nog wel onder en je er alleen vanaf kan als de periode van 3 jaar na aanmelding eindigt of wanneer je meer dan 20k aanraakt. Op dat moment dien je je direct af te melden.
Let op dat je op het moment dat je niet meer onder de KOR valt je BTW over de opbrengst van je zonnepanelen moet gaan betalen. Dat mag je ook niet forfetair vaststellen maar moet je op basis van werkelijke opbrengst doen.

• Hielko
DarkFire1985 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:40:

Jup, maar dan had je ook de BTW niet kunnen terugvragen bij aanschaf. Dus bij verkoop gebruikt item aan particulier was er wel gewoon BTW over betaald (zelfs meer dan als je het eerst terugvraagt en daarna over de lagere verkoopprijs weer BTW rekent).

• c-nan
  • Nu online
Bender schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:51:
[...]

Bedrijfsuitje bij een klant bedoel je neem ik aan?

Buiten kantoortijden ga ik altijd, ik vind het gezellig (ga ik van uit), maar vind het ook erg belangrijk voor de klantenbinding en geeft voor de klant ook een soort erkenning dat je hun leuk vind (ipv dat je ze afwijst).

Tijdens kantoortijden moet ik het waard vinden, want ik declareer de uren niet. Ik vermoed dat een klant dat ook niet zou accepteren.
(training en teambuilding zaken vind ik geen bedrijfsuitje en zou ik wel declareren)
Bij de klant inderdaad :)

Normaal krijgen we de maandelijkse update over het bedrijf via Teams, maar dit keer dus tijdens het uitje. Na de update blijven we een paar uur wat drinken en eten.

Tsja, vind ik het waard? Geen idee, ik sta er in ieder geval niet op te wachten :)

Iets anders, hebben jullie ervaring met
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zojuist heb ik contact gehad met ze, ze zoeken een kandidaat wat perfect matcht met mijn profiel. Ze vragen o.a. 10+ jaar ervaring in een bepaalde hoek. Echter is het tarief maar
Members only:
wat ik niet helemaal kan matchen.

Werken zij altijd met dit soort tarieven?

• BaseLine
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20:44
c-nan schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:50:
[...]

Normaal krijgen we de maandelijkse update over het bedrijf via Teams, maar dit keer dus tijdens het uitje. Na de update blijven we een paar uur wat drinken en eten.

Tsja, vind ik het waard? Geen idee, ik sta er in ieder geval niet op te wachten :)

***members only***

Zojuist heb ik contact gehad met ze, ze zoeken een kandidaat wat perfect matcht met mijn profiel. Ze vragen o.a. 10+ jaar ervaring in een bepaalde hoek. Echter is het tarief maar
***members only***

Geen ervaring met deze partij, maar dit heet een uitknijp tarief. Waarschijnlijk gooien ze er nog eens 40 euro per uur bovenop omdat ze zich profileren als een groot ICT bedrijf. Verdienen ze ongeveer 70K per jaar aan je en kunnen ze lekker achterover leunen.

• Afas
  • Nu online
Nu ik ga starten als ZZP'er wil ik voor de rest van 2021 een betere begroting maken zodat ik kan bepalen wat ik mezelf ongeveer uit kan keren als 'loon'. De opbrengsten en kosten heb ik redelijk in beeld en weet ook dat ik dit jaar maar beperkt gebruik kan maken van een aantal regelingen. Ik heb dit jaar al in loondienst gewerkt waardoor het iets minder makkelijk is te bepalen hoeveel belasting ik vervolgens moet betalen. Is daar online een tooltje voor beschikbaar waar je je salaris uit loondienst en de verwachte winst uit de onderneming in kunt vullen om te zien wat je over houdt of wat je aan belasting moet betalen?

@c-nan werkinhoudelijk kan ik dat lastig beoordelen maar het zit dicht aan tegen het minimum tarief dat door NIBUD (of vergelijkbare partij) berekend is om fatsoenlijk van te kunnen leven en alle kosten van te betalen (verzekeringen, pensioen e.d.)

[Voor 16% gewijzigd door Afas op 10-09-2021 11:05]

• Deveon
  • Niet online
Zelf ook bezig geweest met een opdracht via Yacht en de accountmanager was direct duidelijk dat zij €5 p/u marge pakken. Het was wel op een Europese aanbesteding en uiteindelijk is de opdracht niet door gegaan.

• page404
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16-09 19:14

page404

Website says no

Afas schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:03:
Nu ik ga starten als ZZP'er wil ik voor de rest van 2021 een betere begroting maken zodat ik kan bepalen wat ik mezelf ongeveer uit kan keren als 'loon'. De opbrengsten en kosten heb ik redelijk in beeld en weet ook dat ik dit jaar maar beperkt gebruik kan maken van een aantal regelingen. Ik heb dit jaar al in loondienst gewerkt waardoor het iets minder makkelijk is te bepalen hoeveel belasting ik vervolgens moet betalen. Is daar online een tooltje voor beschikbaar waar je je salaris uit loondienst en de verwachte winst uit de onderneming in kunt vullen om te zien wat je over houdt of wat je aan belasting moet betalen?

@c-nan werkinhoudelijk kan ik dat lastig beoordelen maar het zit dicht aan tegen het minimum tarief dat door NIBUD (of vergelijkbare partij) berekend is om fatsoenlijk van te kunnen leven en alle kosten van te betalen (verzekeringen, pensioen e.d.)
Voldoet deze calculator van berekenhet niet gewoon aan je vraag?
https://www.berekenhet.nl...tenbelasting.html#calctop

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Bender
[...]
Ze bieden altijd te weinig, maar nooit accepteren want ze vinden er toch niemand voor.

[Voor 7% gewijzigd door Bender op 10-09-2021 11:20]

• kwaazaar
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16:08
[...]

***members only***

***members only***

Yacht heeft verschillende bedrijven. Ik heb via Yacht Externals Management gewerkt, ook wel YEM. Die doen alleen administratie voor 2,50 per uur oid. Ik heb ook contact gehad met Yacht als recruitement partij. Ik weet de afspraak niet meer, maar dat ging wel over een normaal tarief (85/90 voor senior dev).

• Afas
  • Nu online
page404 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:15:
[...]

Voldoet deze calculator van berekenhet niet gewoon aan je vraag?
https://www.berekenhet.nl...tenbelasting.html#calctop
Dat zou prima zijn als ik alleen als ZZP'er werkzaam ben maar ik heb dus ook een inkomen uit loondienst en daar ook al een deel van de heefingskortingen gebruikt en loonbelasting betaald. Ik kan misschien mijn salaris uit loondienst er bij op tellen en vervolgens de betaalde loonheffing corrigeren. Is wel wat foutgevoeliger.

• Hydra
Yacht is een veredeld uitzendbureau met enorme marges waarvoor ze niks toevoegen. Heb alleen maar slechte dingen van ze gehoord.

• kwaazaar
Hydra schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:24:
[...]

Yacht is een veredeld uitzendbureau met enorme marges waarvoor ze niks toevoegen. Heb alleen maar slechte dingen van ze gehoord.
Op mij kwamen ze juist vrij professioneel over. De opdracht werd niks, maar de recruiter vroeg wel netjes aan mij of hij mn CV nog 6mnd in hun systeem mocht registreren. De meeste recruiters vragen helemaal niks en doen dat gewoon.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Afas schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:03:
Het is vrij eenvoudig, over je (omzet - kosten) * 0,86 ( wegens 14% winstvrijstelling ) betaal je 49,50% inkomstenbelasting, daarbij nog een beetje effect op afbouw algemene heffingskorting en arbeidskorting, maar dat is afhankelijk van hoeveel er al verrekend is binnen je loondienst.

Ik zou gewoon uitgaan van 50% over je volledige winst, dan hou je aan het einde nog wat over.

• Hydra
Bender schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:20:
Ze bieden altijd te weinig, maar nooit accepteren want ze vinden er toch niemand voor.
Kreeg onlangs een UK recruiter (waar ik sowieso geen zaken mee doe) die aankwam met een tarief van 300-500 per dag voor een senior Java dev. Heb ook even teruggemeld (wel heel vriendelijk) dat we ten eerste in Nederland met uurtarieven werken, en dat een uurtarief van 80 wel een minimum is om iemand te kunnen vinden die enigzins competent is. Ze zou het "meenemen". :)

Maar serieus, 37 per uur voor een Java dev. Hoe dan? :D Onze schoonmaker verdient bijna nog meer...

• Hydra
kwaazaar schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:26:
Op mij kwamen ze juist vrij professioneel over. De opdracht werd niks, maar de recruiter vroeg wel netjes aan mij of hij mn CV nog 6mnd in hun systeem mocht registreren. De meeste recruiters vragen helemaal niks en doen dat gewoon.
Ja, las het. Apart. Heb ze zelf maar een paar keer gehad (met erg lage tarieven) voordat ik als ZZPer gestart was dus misschien dat bepaalde afdelingen het nu wel snappen?

• Afas
  • Nu online
Woy schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:27:
[...]

Het is vrij eenvoudig, over je (omzet - kosten) * 0,86 ( wegens 14% winstvrijstelling ) betaal je 49,50% inkomstenbelasting, daarbij nog een beetje effect op afbouw algemene heffingskorting en arbeidskorting, maar dat is afhankelijk van hoeveel er al verrekend is binnen je loondienst.

Ik zou gewoon uitgaan van 50% over je volledige winst, dan hou je aan het einde nog wat over.
Daar zat ik ook aan te denken. Hoewel ik denk dat het wel een stukje minder zal zijn in verband met de kosten voor AOV en pensioen die volgens mijn boekhouder als privé uitgaven geboekt worden en bij de aangifte inkomstenbelasting verrekend worden maar dus niet als bedrijfskosten gezien worden.

• Daeron
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 21:39
[...]

***members only***

***members only***

Het hangt vooral van de eindklant af. Ik zit nu ook op een opdracht via Yacht voor een normaal tarief. Maar ik kwam eerst met ze in contact voor een andere opdracht waar de eindklant maximaal 60 euro per uur bood voor een senior Java dev 8)7

Uiteindelijk is het met alle tussenpartijen zo dat ze voor de professional momenteel amper iets toevoegen, maar je komt er bijna niet omheen omdat ze de eindklanten paaien met mooie praatjes.

• pirke
Hydra schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:27:
[...]

Kreeg onlangs een UK recruiter (waar ik sowieso geen zaken mee doe) die aankwam met een tarief van 300-500 per dag voor een senior Java dev. Heb ook even teruggemeld (wel heel vriendelijk) dat we ten eerste in Nederland met uurtarieven werken, en dat een uurtarief van 80 wel een minimum is om iemand te kunnen vinden die enigzins competent is. Ze zou het "meenemen". :)

Maar serieus, 37 per uur voor een Java dev. Hoe dan? :D Onze schoonmaker verdient bijna nog meer...
Jij werkt gewoon veel te veel uur op een dag. Zij gaan uit van 3 tot 5 uur blijkbaar ;)

• wErudite
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 22:24
[...]
Schoonmaken voor 37 per uur? Waar kan ik me aanmelden?

Inkakken is bijpakken

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Afas schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:30:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken. Hoewel ik denk dat het wel een stukje minder zal zijn in verband met de kosten voor AOV en pensioen die volgens mijn boekhouder als privé uitgaven geboekt worden en bij de aangifte inkomstenbelasting verrekend worden maar dus niet als bedrijfskosten gezien worden.
AOV betaal je inderdaad netto, dus kan je niet als bedrijfskosten berekenen. Pensioen zijn ook prive kosten, maar kun je wel aftrekken, dus uiteindelijk haalt het niet zoveel uit ( Zelfs iets voordeliger, want er gaat nog wel 14% winstvrijstellig af voordat je het aftrekt ).

Al met al is 50% van de winst gewoon een veilige inschatting, je zult dan nagenoeg altijd aan het eind van de rit nog extra geld overhouden. Bij mij zit het echte percentage dichter bij de 30%.

• kwaazaar
Iemand kwam laatst met de formule dat je je uurloon * 1000 moet doen om je netto inkomen op jaarbasis te berekenen. Dat klopt redelijk, volgens mij.

• ConQuestador
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:18
[...]

***members only***
Ik ga binnenkort aan een nieuwe opdracht beginnen via hun. Ze pakken in mijn geval rond de 10 euro, en dan komt YEM ook nog om de hoek kijken als broker voor 2,50.

Maar zelfs met die 12,50 die erbij komt, heb ik een prima tarief, dus jouw bodem tarief zal eerder aan de eindklant liggen, dan aan de tussenpersoon. Ze staan in ieder geval niet bekend als partij die er 20+ opleggen

• Fable
  • Niet online
wErudite schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:43:
[...]

Mijn buurman heeft dit soort werk gedaan en dat verdiende best leuk.

PS. dit was niet het normale schoonmaakwerk :D

[Voor 3% gewijzigd door Fable op 10-09-2021 12:12]

Hier is iedereen welkom

• Yucon

Yucon

*broem*

Afas schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:51:
[...]

Let op dat je op het moment dat je niet meer onder de KOR valt je BTW over de opbrengst van je zonnepanelen moet gaan betalen. Dat mag je ook niet forfetair vaststellen maar moet je op basis van werkelijke opbrengst doen.
Hoe werkt dat met tijdsvakken? De site van de belastingdienst negeert dit en dat doet me denken dat je het mee moet nemen in het tijdvak dat je de jaarlijkse energiefactuur ontvangt. Dus de overige 3 kwartalen niet.

Controlevraag: er wordt volgens mij niet verwacht dat je met je uitgelezen waarden in de weer gaat. Klopt dat? indien wel zou het wat vervelend zou zijn want m'n datalogger ligt eruit en ik vond het niet de moeite waard het te fixen

• Deveon
  • Niet online
Afas schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:24:
[...]

Dat zou prima zijn als ik alleen als ZZP'er werkzaam ben maar ik heb dus ook een inkomen uit loondienst en daar ook al een deel van de heefingskortingen gebruikt en loonbelasting betaald. Ik kan misschien mijn salaris uit loondienst er bij op tellen en vervolgens de betaalde loonheffing corrigeren. Is wel wat foutgevoeliger.
Ligt het zo op het randje of je meer gaat verdienen als zelfstandige? Als je gewoon wat je nu als netto loon naar privé blijft halen als winst/privé opname dan kan het haast niet misgaan. Uiteraard moet je voor volgend jaar wel even polsen je inderdaad aanzienlijk erop vooruit gaat, maar neem aan dat je dat al gedaan hebt voordat je ontslag ingediend hebt.

Qua kosten valt het ook allemaal wel, alleen vervoer is iets om scherp op te zijn. Voor de inkomstenbelasting kan je ook pas in december de voorlopige aangifte goed zetten en als je in oktober begint hoef je ook pas in januari de omzetbelasting af te dragen.

• Lycaon
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 22:19
Yucon schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:22:
[...]

Hoe werkt dat met tijdsvakken? De site van de belastingdienst negeert dit en dat doet me denken dat je het mee moet nemen in het tijdvak dat je de jaarlijkse energiefactuur ontvangt. Dus de overige 3 kwartalen niet.

Controlevraag: er wordt volgens mij niet verwacht dat je met je uitgelezen waarden in de weer gaat. Klopt dat? indien wel zou het wat vervelend zou zijn want m'n datalogger ligt eruit en ik vond het niet de moeite waard het te fixen
Mijn boekhouder verwerkt het idd na toesturen van jaarlijkse nota van energiemaatschappij.

• Bender
[...]

Ik zou het inderdaad ook gewoon terugrekenen naar een uurtarief en aangeven dat ik dan 4 uur per dag voor ze werk.
Willen ze dat niet, gaan ze toch verder zoeken.. ben ik vrij makkelijk in geworden :+

• Hielko
Yucon schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:22:
[...]

Als ondernemer moet je winst en omzet in principe boeken in de periode dat je die hebt behaald, niet wanneer je het factureert. Je zal dus wel elk kwartaal die omzet moeten factureren en de bijbehorende btw moeten aangeven. Maar onder de noemer van goed koopmansgebruik kan je er wellicht van afwijken.

En ja, je moet wel met de uitgelezen waarden in de weer. Je mag expliciet niet gebruik maken van forfaitaire bedragen.

[Voor 3% gewijzigd door Hielko op 10-09-2021 13:03]

• Afas
  • Nu online
Deveon schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:23:
[...]

Ligt het zo op het randje of je meer gaat verdienen als zelfstandige? Als je gewoon wat je nu als netto loon naar privé blijft halen als winst/privé opname dan kan het haast niet misgaan. Uiteraard moet je voor volgend jaar wel even polsen je inderdaad aanzienlijk erop vooruit gaat, maar neem aan dat je dat al gedaan hebt voordat je ontslag ingediend hebt.

Qua kosten valt het ook allemaal wel, alleen vervoer is iets om scherp op te zijn. Voor de inkomstenbelasting kan je ook pas in december de voorlopige aangifte goed zetten en als je in oktober begint hoef je ook pas in januari de omzetbelasting af te dragen.
Nee het ligt niet op de rand, als ik uit ga van 45 weken van 30 uur productief is mijn omzet ongeveer 1,7x mijn bruto salaris. Is een goed idee om voorlopig mijn huidige nettosalaris te onttrekken verhoogd met de uitgaven voor pensioen en aov. Dat is net geen 40% van de maandomzet.

Voorlopige aangifte is inderdaad iets voor volgend jaar.

• Yucon

Yucon

*broem*

Hielko schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:59:
[...]

Als ondernemer moet je winst en omzet in principe boeken in de periode dat je die hebt behaald, niet wanneer je het factureert. Je zal dus wel elk kwartaal die omzet moeten factureren en de bijbehorende btw moeten aangeven. Maar onder de noemer van goed koopmansgebruik kan je er wellicht van afwijken.

En ja, je moet wel met de uitgelezen waarden in de weer. Je mag expliciet niet gebruik maken van forfaitaire bedragen.
Die heb ik niet. M'n logger werkte niet. IT problemen, de ironie O+

Ik zou dus iets moeten berekenen aan de hand van de opbrengst van de installatie van de buren, en er is dan wat ruzie tussen twee principes: dat van dezelfde periode en het feit dat een exacte waarde beter is dan een schatting.

Gezien het feit dat het om een erg laag bedrag gaat neig ik een beetje naar de makkelijke oplossing.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:27
Afas schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:24:
[...]

Misschien heb je iets aan mijn sheet:
Hmmbob schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:40:
Er zat een rekenfout in mijn excelsheet: die had te maken met de "tariefsaanpassing aftrekposten". Kudo's voor @Cassius die dit gevonden heeft! Het scheelde bij mij (toevallig?) maar een paar euro's, maar hij komt nu 100% overeen met mijn voorlopige aanslag 2020 :)

Om dit te fixen moest ik even de "betaalde hypotheekrente" en "eigen woningforfait" uit elkaar trekken en een wijziging doen in welke aftrekposten wel en niet meegenomen worden.
Heb daarnaast wat ROUNDUP en ROUNDDOWN gebruikt hier en daar, zodat de waardes overeenkomen met wat de Belastingdienst gebruikt. Je mag altijd in je voordeel afronden :)

Nieuwe kopie staat online op dezelfde plek.
Ik herhaal het bericht uit die vorige post nog eens:

***members only***

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Stefangrp
Hier ook goede ervaringen met voorgenoemd bureau. Acceptabele opslag van €12,50, prettig contact, meedenkend en soepele factuur- en betaalstroom. Ik zou zo weer zaken met ze doen.

• jape14
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 13:31
Members only:

• Stefangrp
Members only:

• DeveloperNL
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 21:47
Ik weet niet of het je hoofd project was? Ik had laatst ook een klus, waar de klant zelf nog niet klaar voor was (start up opzetten naast een bestaand bedrijf). Ze hadden grootse plannen en alles fixed prijs. Ik zeg ik werk zo en anders zoek je maar iemand anders. Na 6 maanden kwamen ze op hangende pootjes terug en nu doe ik het project op mijn voorwaarden. Ik wil best fixed price doen, maar dan ook fixed scope en duidelijke verwachtingen met user stories en een design en niet een half a4tje met requirements en we willen een offerte.

• Digibyter
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 15:58
Ik ben momenteel aan het rondkijken naar een boekhouder, het liefst doe ik alles online. Het liefst heb ik geen papieren administratie. Nu heb ik een bedrijf gevonden die wellicht zou passen, kosten +/- €70 - €100 p.m., dit hangt samen met het aantal mutaties. Daarnaast geven ze ook proactief advies. Het ziet er allemaal goed uit en de reviews zijn ook positief.

Nu ben ik natuurlijk benieuwd naar jullie ervaring met boekhouders/ accountants. Wat zijn de kosten, waar moet je op letten, wat is verstandig om te controleren of vragen? Ter info, ik ben een freelancer (Geen IT'er, maar dat maakt voor een boekhouder weinig uit) :)

[Voor 5% gewijzigd door Digibyter op 10-09-2021 14:35. Reden: Geen IT'er]

• Stefangrp
Nou gezien alle politiek verwacht ik niet dat ze mij meteen weer gaan bellen straks, maar wie weet :)
Was wel mijn hoofd project ja (3-4 dagen per week) maar dat gat heb ik met een weekje wel weer gevuld denk ik. Even wat leads uit de pijplijn en van de plank trekken

• Hydra
wErudite schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:43:
Chargeerde een beetje maar onze schoonmakers (een stel) betalen we 50e voor een uur werk (delen door 2 dus). Als jij het beter/voor minder doet dan ben je van harte welkom :D

• Stefangrp
Hier ook.

Is ook wel lekker voor je denk ik, beetje risico spreiding enzo. Geen DBA gezeik zo met verschillende opdrachtgevers ook

• Fable
  • Niet online
Digibyter schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:34:
Ik ben momenteel aan het rondkijken naar een boekhouder, het liefst doe ik alles online. Het liefst heb ik geen papieren administratie. Nu heb ik een bedrijf gevonden die wellicht zou passen, kosten +/- €70 - €100 p.m., dit hangt samen met het aantal mutaties. Daarnaast geven ze ook proactief advies. Het ziet er allemaal goed uit en de reviews zijn ook positief.

Nu ben ik natuurlijk benieuwd naar jullie ervaring met boekhouders/ accountants. Wat zijn de kosten, waar moet je op letten, wat is verstandig om te controleren of vragen? Ter info, ik ben een freelancer (Geen IT'er, maar dat maakt voor een boekhouder weinig uit) :)
Ik zou voor een wat groter bureau gaan, een ZZP-er geeft teveel risico als er iets met hem/haar gebeurt.
Verder zou ik ook iemand nemen waarbij je zelf online ook alles zou kunnen doen, zodat je kan controleren wat er gebeurd.

Of natuurlijk lekker alles zelf doen, maar dan moet het je wel een beetje interesseren.

Hier is iedereen welkom

Pagina: 1 ... 244 ... 247 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee