Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 12:34
ConQuestador schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:33:
een bureau en stoel mag je niet als bedrijfskosten opvoeren, tenzij je ook daadwerkelijk een dedicated kantoor (aan huis) hebt, maar de regels hieromtrent zijn erg tricky.
Wat is een dedicated kantoor? Een 'hok' met eigen voordeur of is een slaapkamer die geen slaapkamer meer is ook goed?
Overigens voer ik daarvoor geen kosten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:51
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:56:
[...]

Wat is een dedicated kantoor? Een 'hok' met eigen voordeur of is een slaapkamer die geen slaapkamer meer is ook goed?
Is vaak genoeg beschreven, voor details moet je even opzoeken. Maar komt er op neer: afgesloten deel van je huis met eigen ingang & sanitaire voorziening.

Zoals ik zei: Zelden relevant danwel interessant

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:56:
[...]

Eigen voordeur, keukenblok en wc oftewel een verhuurbare zelfstandige ruimte. Er zijn wel wat uitzonderingen maar vaak niet interessant. Hier staat mijn bureaustoel wel zakelijk op balans. Het is 100% zakelijk gebruik en wie weet heb ik hem wel bij de klant staan omdat ik niet op de stoel van een ander wil zitten. Sommige zijn echt ranzig of oncomfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:08

Yucon

*broem*

Wat betreft dat visitekaartjes verhaal is het misschien beter om met dezelfde motivatie ca 250 euro aan het laten maken van een huisstijl uit te geven. Dat voegt wel wat toe. Het maakt je facturen e.d. toch net wat strakker dan wanneer je het zelf zou doen en de insteek tov de belastingdienst is hetzelfde.

Over de visitekaartjes heb ik verder geen mening. Maar voor degenen die later in het jaar gestart zijn, hun urencriterium niet gaan halen maar wel graag de mkb winstvrijstelling willen (want: hiervoor geen urencriterium) lijkt het me toch handig om wat extra argumenten achter de hand te hebben als het tot een discussie komt.

Bedrukte pennen trouwens hetzelfde verhaal. Die gewoon overal laten rondslingeren kan best een goed idee zijn.. denk bijvoorbeeld maar eens aan die gele 123inkt pennen die ondertussen half nederland wel kent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Yucon schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:18:
Bedrukte pennen trouwens hetzelfde verhaal. Die gewoon overal laten rondslingeren kan best een goed idee zijn.. denk bijvoorbeeld maar eens aan die gele 123inkt pennen die ondertussen half nederland wel kent.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:29
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:25:
[...]

Ik zit bij KNAB. Ben er tevreden mee. Zelden gedoe en niet duur.
Ik zit ook bij KNAB, helemaal niet duur inderdaad.

Maar zelden gedoe? Laatste tijd heb ik best wat problemen ervaren, gelukkig geen grote, maar wel irritant. Daarnaast vind ik hun website niet echt zakelijk ogen, als je een bericht opent beweegt de window eerst naar beneden om vervolgens weer naar boven te komen. Ik wil een bericht openen en gelijk op een kruisje drukken, maar je moet dus eerst wachten dat ie klaar is met bewegen, irritant.

Je kan alerts instellen wanneer je bijvoorbeeld een x bedrag hebt ontvangen, die krijg ik pas in de nacht terwijl de boeking al overdag is geweest.

En nog een paar van dat soort kleine irritaties, maar verder werkt het wel goed :+

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
USB sticks rond laten slinger die bij het inprikken in de machine gelijk fullscreen een advertentie openen om mij te bellen.. :+

Wat betreft KNAB alleen last gehad dat een betaalkenmerk direct leid tot een acceptgiro (paar pagina's terug) en verder jammer dat je niet automatisch een bepaald percentage van binnenkomsten kan overboeken (BTW) of dat automatisch sparen alleen werken met vaste bedragen tot €5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
c-nan schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:43:

Je kan alerts instellen wanneer je bijvoorbeeld een x bedrag hebt ontvangen, die krijg ik pas in de nacht terwijl de boeking al overdag is geweest.
Hmm, de betaling van mijn laatste klant werd zo goed als "instant" gemeld, maar de "dagtotalen" komen inderdaad ook pas later bij me. Misschien dat dat het verschil is?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]
als je een bericht opent beweegt de window eerst naar beneden om vervolgens weer naar boven te komen. Ik wil een bericht openen en gelijk op een kruisje drukken, maar je moet dus eerst wachten dat ie klaar is met bewegen, irritant.
Grappig, dat heb ik helemaal niet. Ik zie niks naar beneden en naar boven bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Hmmbob schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:55:
[...]

Hmm, de betaling van mijn laatste klant werd zo goed als "instant" gemeld, maar de "dagtotalen" komen inderdaad ook pas later bij me. Misschien dat dat het verschil is?
Ik heb een aantal alerts (e-mail) erbij gepakt:
do 15 jul. 01:35
do 29 jul. 01:47
di 17 aug. 02:21

Allemaal 's nachts. Verder niet heel bijzonder, maar wel irritant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:55
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:55:
[...]

Grappig, dat heb ik helemaal niet. Ik zie niks naar beneden en naar boven bewegen.
@c-nan zit gewoon op IE11 :P Hier ook geen last van.. Ook mailtjes die 's nachts aankomen geen last van, ik heb ze eigenlijk altijd binnen 30 minuten.. Alleen weleens gehad dat ik niets heb gehad op de mail, terwijl het wel door de grens heen was gekomen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-08 09:10
ConQuestador schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:33:
[...]

Pas op: laptop en telefoon zijn aftrekbaar (investeringen), maar een bureau en stoel mag je niet als bedrijfskosten opvoeren, tenzij je ook daadwerkelijk een dedicated kantoor (aan huis) hebt, maar de regels hieromtrent zijn erg tricky.

In het kort komt het er op neer dat je het kan vergeten je bureau en stoel als bedrijfskosten op te voeren.
Inventaris is voor het gross inderdaad niet aftrekbaar (de ruimte moet i.p.c. "los" te verhuren zijn, dus met eigen ingang en toilet). Voor de meeste van ons op de zolderkamer gaat die aftrekpost dus niet op.

Wel kan je daarentegen de BTW aftrekken (voor het deel dat je bijv. je bureaustoel zakelijk t.o.v. privé gebruikt). Da's toch weer een korting van waarschijnlijk 15-21% voor de meesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabianspoelman
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-09 15:47
Ik gebruik Tellow voor mijn administratie, nooit problemen mee gehad en doe alles zelf.

De IB laat ik inderdaad wel nakijken door een boekhouder, maar bij het meest uitgebreide pakket van Tellow zit die er zelfs ook bij (€ 500/jaar).

Ben onlangs trouwens naar Knab gegaan, ik zat eerst ook bij Bunq maar dat is echt zo dramatisch slecht geworden dat ik ze gedag heb gezegd.

[ Voor 23% gewijzigd door fabianspoelman op 06-09-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:26
Deveon schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:48:
USB sticks rond laten slinger die bij het inprikken in de machine gelijk fullscreen een advertentie openen om mij te bellen.. :+

[...]
Het is mijn ervaring dat dit het beste werkt als je alle bestanden op het systeem versleutelt. Dan bellen ze je zeker. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:48
Beetje sneu om trots te vertellen hoe je voor een paar tientjes of iets dergelijks fraudeert met je belastingaangifte terwijl je als goedverdienende ICT zpp'er al ongeveer de laagste belastingdruk hebt van Nederland... Overigens hoop ik dat je wel rekening houdt met de drempel van de aftrekbaarheid van de kosten slash de beperkte aftrekbaarheid van relatiegeschenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RichieB schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:41:
[...]

Het is mijn ervaring dat dit het beste werkt als je alle bestanden op het systeem versleutelt. Dan bellen ze je zeker. :+
Hmm, in dat geval beter pas contact na het storten van een kleine aanbetaling voor Bitcoin. :+

Nee de wet overtreden lijkt mij niet verstandig dus de reclame moet gewoon weg te drukken zijn uiteraard, echter denk ik wel dat het bijzonder effectief is.. alleen moet het wel bij de juiste persoon uitkomen. Een werknemer van een groot bedrijf zal waarschijnlijk enkel rood aanlopen en snel wegdrukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Deveon schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:23:
[...]

Hmm, in dat geval beter pas contact na het storten van een kleine aanbetaling voor Bitcoin. :+

Nee de wet overtreden lijkt mij niet verstandig dus de reclame moet gewoon weg te drukken zijn uiteraard, echter denk ik wel dat het bijzonder effectief is.. alleen moet het wel bij de juiste persoon uitkomen. Een werknemer van een groot bedrijf zal waarschijnlijk enkel rood aanlopen en snel wegdrukken ;)
Daarom moet die wegklikknop ook een gecamoufleerde mailbutton zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als software developer ben ik via een tussenpartij schijnbaar verplicht om een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Die heb ik al vele jaren niet en ook nooit nodig gehad.

Die onzin kost bij Unive al €60 per maand.

Hebben jullie dit? Waarom?

Ik zit hier en denk vooral:
  • De software die ik schrijf wordt door collega's gereviewed mbv. pull requests (bedrijfsverantwoordelijkheid);
  • Het wordt door testers getest (bedrijfsverantwoordelijkheid);
  • Bij software schrijven heb je altijd wel bugs, waarom zou ik daar aansprakelijk voor zijn? Zeker in combinatie met bovenstaande twee punten.
De tussenpartij die het vereist (wederom de recruiters) dat ik dit heb. Ik vind het onzin. Ben ik te koppig en hebben jullie het wel, of moet ik gewoon rechtsbijstand afsluiten en dat genoeg vinden? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:10

MadEgg

Tux is lievvv

Blue-eagle schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:51:
Als software developer ben ik via een tussenpartij schijnbaar verplicht om een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Die heb ik al vele jaren niet en ook nooit nodig gehad.

• De software die ik schrijf wordt door collega's gereviewed mbv. pull requests (bedrijfsverantwoordelijkheid);
  • Bij software schrijven heb je altijd wel bugs, waarom zou ik daar aansprakelijk voor zijn? Zeker in combinatie met bovenstaande twee punten.
De tussenpartij die het vereist (wederom de recruiters) dat ik dit heb. Ik vind het onzin. Ben ik te koppig en hebben jullie het wel, of moet ik gewoon rechtsbijstand afsluiten en dat genoeg vinden? :P
Ik betaal €60 per maand aan Hiscox hiervoor ja. Helaas. Maar goed, binnen een uur ruimschoots terugverdiend dus ik ga er niet te moeilijk over doen. Mijn vorige klus vereiste het, met huidige ook weer. Beide via Brainnet. De recruiters die daar nog weer voorzitten zeggen dat het van Brainnet moet, ik weet niet precies wat de waarheid is. Met onze tarieven vind ik het niet de moeite waard om er veel tijd een aandacht aan te besteden.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hielko schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:52:
[...]

Beetje sneu om trots te vertellen hoe je voor een paar tientjes of iets dergelijks fraudeert met je belastingaangifte terwijl je als goedverdienende ICT zpp'er al ongeveer de laagste belastingdruk hebt van Nederland... Overigens hoop ik dat je wel rekening houdt met de drempel van de aftrekbaarheid van de kosten slash de beperkte aftrekbaarheid van relatiegeschenken.
Is ook een beetje sneu maar ik zie wel sneuere dingen. Iedereen probeert wel ergens wat extra's; kilometerfraude, tankbonnetjes, dslr opvoeren voor de foto's van de website... En uiteraard kom ik lang niet aan die drempel; nog nooit boven de €300,- gekomen. Ik trek geen winkel leeg of zo. En ik krijg ook niet alles terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ik twijfel. Ik ben er namelijk ook net over in gesprek en ik hou niet zo van oververzekeren. Je kunt altijd wel roepen 'stel je voor dat..' maar het is onder normale omstandigheden echt extreem zeldzaam dat je zo'n claim zult krijgen. Zo gaan we in nederland niet met elkaar om en daarnaast is de bewijslast veel te lastig.

Ransomware is wel een tricky iets waarbij mensen mogelijk wel moeite gaan doen vanwege de enorme gevolgen. Alleen lijkt dat ook nog enigszins tussen wal en schip te vallen tussen een bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid. De eerste reflex van verzekeringsagenten is om 'beroepsaansprakelijkheid' te roepen. Nu vind ik ransomware meer in de hoek van een omgestoten virtuele vaas vallen dan iets dat het directe gevolg van je beroepsuitoefening is.. plus nog dat het bij een beroepsaansprakelijkheid ook nog een beetje tussen wal en schip lijkt te vallen. De maximale dekking voor datazaken is namelijk weer vrij laag bij zo'n verzekering.

Bottomline: verzekeringsdame was met deze uitleg eigenlijk ook wel benieuwd en gaat het uitzoeken, en daarnaast heb ik zelf besloten het eerste jaar ook een beroepsaansprakelijkheid af te sluiten en vervolgens met wat meer ervaring opnieuw te overwegen.

Als de eis een keihard onderdeel van een opdracht is ligt het wat anders. Het is dan naast een risicoinschatting ook een commerciële afweging. En dat is weer geen verzekeringsvraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:42
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:00:
[...]
Is ook een beetje sneu maar ik zie wel sneuere dingen.
Je komt dit zelf trots lopen vertellen, en als je erop wordt aangesproken dan schiet je in bagatelliserend whataboutism. Wat had je verwacht met zo'n opmerking? Schouderklopjes? Tientjesfraude is saai :O

[ Voor 7% gewijzigd door Aftansert op 06-09-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:40

Ik heb het in het verleden bij 2 opdrachten gehad dat een beroepsaansprakelijkheidsverzekering verplicht werd gesteld. Ik heb het eruit laten halen voordat ik akkoord ging. Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heb ik wel laten staan. Die 7-8 tientjes per jaar had ik er nog wel voor over.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat de beroepsaansprakelijkheidsverzekering destijds een stuk duurder was dan nu (uit mijn hoofd 200-250/maand voor verzekerd bedrag van 500K). Ik vond het risico voor mijzelf te klein om hiervoor te gaan verzekeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:24
Eerste vraag van de belastingdienst die ik kreeg was "Heb je een website, zonder ben je geen bedrijf"

DUs ik zou die visite kaartjes laten liggen (ik heb ze ook nog alle 500) en een website in elkaar flansen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77

Bij directe klanten wordt het ook wel eens geeist. EN het is niet alleen voor werk fouten. Ik eb al een keer een klant-laptop uit elkaar laten donderen ....

Overiges, programmeren is bijna overal uitgesloten van dekking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:57
fry77 schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:16:
[...]

Bij directe klanten wordt het ook wel eens geeist. EN het is niet alleen voor werk fouten. Ik eb al een keer een klant-laptop uit elkaar laten donderen ....

Laptop van klant laten vallen wordt gedekt door de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
fry77 schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:16:
[...]

Pardon? Daar heb je toch een beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor? Die zijn er voor it'ers echt wel volop te vinden.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:20
Deveon schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:48:
Waarom niet automatisch een reversed bill opsturen naar jou? Scheelt ze weer kostbare tijd aan een telefoontje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Freeaqingme schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:22:
[...]

Pardon? Daar heb je toch een beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor? Die zijn er voor it'ers echt wel volop te vinden.
Afhankelijk van je werkzaamheden en klantenkring moet je opletten dat technische automatisering gedekt is... dat wordt vaak uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
pirke schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:29:
[...]

Afhankelijk van je werkzaamheden en klantenkring moet je opletten dat technische automatisering gedekt is... dat wordt vaak uitgesloten.
Klopt. In ieder geval voor de dingen die online te selecteren zijn. Echter, mijn beeld is dat een beetje adviseur daar wel raad mee weet.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09

Dit is vrij gangbaar dat het verplicht is. En waarom? Omdat hoofdelijk aansprakelijk zijn voor 500k schade nogal lastig uit te leggen is aan je wederhelft.

En het zijn 60 euro per maand zakelijke kosten. Waar hebben we 't over...

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
sverzijl schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:12:
Ik heb het in het verleden bij 2 opdrachten gehad dat een beroepsaansprakelijkheidsverzekering verplicht werd gesteld. Ik heb het eruit laten halen voordat ik akkoord ging. Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heb ik wel laten staan. Die 7-8 tientjes per jaar had ik er nog wel voor over.
Heb beiden via Hiscox, 60 per maand. Dekt ook software dev.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 15:03
Hydra schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:01:
[...]

Dit is vrij gangbaar dat het verplicht is. En waarom? Omdat hoofdelijk aansprakelijk zijn voor 500k schade nogal lastig uit te leggen is aan je wederhelft.
Lijkt me dat je gewoon een bv hebt als freelancer. Daarnaast is trouwen onder huwelijkse voorwaarden ook een belangrijke als één van de twee wilt gaan ondernemen, dat is wat elk financieel adviseur zal adviseren.

Hoe dan ook is een aansprakelijkheidsverzekering wel een vereiste voor je eigen gemoedsrust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Orangelights23 schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:17:
Lijkt me dat je gewoon een bv hebt als freelancer.
Waarom lijkt je dat 'gewoon'? De meeste zullen een eenmanszaak hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:07

Rem

[...]

Lijkt me dat je gewoon een bv hebt als freelancer. Daarnaast is trouwen onder huwelijkse voorwaarden ook een belangrijke als één van de twee wilt gaan ondernemen, dat is wat elk financieel adviseur zal adviseren.

Hoe dan ook is een aansprakelijkheidsverzekering wel een vereiste voor je eigen gemoedsrust.
Assumptions are the mother of all fuck ups!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
[...]

Dat lost het niet per se op. Een verzekering is goedkoop en gangbaar. Als je die dus niet hebt en je gaat failliet, kan je in een extreem geval alsnog persoonlijk aansprakelijk gesteld worden.

Ook huwelijkse voorwaarden lossen niet alles op. Stel dat jij en je vrouw een huis kopen voor ieder 175K. Vervolgens krijg je een claim van 2 ton aan je broek. Blij dat je wederhelft niet hoeft te lappen, maar jullie zullen vermoedelijk toch je huis moeten verkopen zodat jij jouw helft kan monetizen. Mijn vriendin zou daar iets van vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:18
Freeaqingme schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:37:
[...]

Dat lost het niet per se op. Een verzekering is goedkoop en gangbaar. Als je die dus niet hebt en je gaat failliet, kan je in een extreem geval alsnog persoonlijk aansprakelijk gesteld worden.

Ook huwelijkse voorwaarden lossen niet alles op. Stel dat jij en je vrouw een huis kopen voor ieder 175K. Vervolgens krijg je een claim van 2 ton aan je broek. Blij dat je wederhelft niet hoeft te lappen, maar jullie zullen vermoedelijk toch je huis moeten verkopen zodat jij jouw helft kan monetizen. Mijn vriendin zou daar iets van vinden...
Elke ondernemer heeft toch alles van waarde op naam van de partner staan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 15:40
Remcoder schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:39:
[...]

Elke ondernemer heeft toch alles van waarde op naam van de partner staan? :+
En de partner zelf dan ? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
Die gaat er met de buit vandoor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 15:03
Rem schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:31:
[...]

Assumptions are the mother of all fuck ups!
Helaas, dat blijkt. Veel mensen die niet de juiste informatie vergaren voordat zij voor zichzelf beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
[...]

Maar zelden gedoe? Laatste tijd heb ik best wat problemen ervaren....

... En nog een paar van dat soort kleine irritaties, maar verder werkt het wel goed :+
Als ik de reviews van de Knab app bekijk in de play store, dan doen die me vooral aan de Bunq app denken 😕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Euh nee. En dan nog; als je al een BV hebt (heb ik dus niet) zit er waarschijnlijk een hoop kapitaal in je BV dat je dan alsnog kwijt bent.
Daarnaast is trouwen onder huwelijkse voorwaarden ook een belangrijke als één van de twee wilt gaan ondernemen, dat is wat elk financieel adviseur zal adviseren.
Onder huwelijkse voorwaarden getrouwd zijn betekent niet dat opeens een hele berg geld dat verdampt geen flinke impact heeft op je gezin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Die van mij heeft alles van waarde op naam van haar vriend staan. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28

Ik heb een klant die als eis een BAV met een dekking van minstens 2 miljoen aanhield, stond ook in de algemene voorwaarden. Toen ik aangaf dat ze dan maar iemand anders moesten zoeken, hebben ze die eis laten vallen.

Ik heb niks tegen jezelf verzekeren, maar wel wat tegen anderen die mij vertellen hoe ik m'n bedrijf moet runnen.

Volgens mij geeft deze partij je wel meer kopzorgen, gekeken naar je eerdere posts. Zou gewoon wat feller in de wedstrijd zitten en niet teveel pikken. Talent is op dit moment verschrikkelijk schaars en 99% van de eisen zijn altijd wel bespreekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik ben zakelijke bankrekeningen aan het vergelijken en één van de belangrijkste verschillen is of een boekhoudkoppeling mogelijk is. Wat is jullie ervaring als ZZP'er, heeft je boekhouder zo'n koppeling nodig of kun je ook wel zonder met een beperkt aantal transacties per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hydra schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:03:
[...]

Heb beiden via Hiscox, 67 per maand. Dekt ook software dev.
Maar dus geen automatisering. Staat expliciet in hun voorwaarden.

Ik zit voor 35 euro per maand bij Markel, die dekt dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
c-nan schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:00:
[...]

Ik heb een aantal alerts (e-mail) erbij gepakt:
do 15 jul. 01:35
do 29 jul. 01:47
di 17 aug. 02:21

Allemaal 's nachts. Verder niet heel bijzonder, maar wel irritant :)
Oh, ik krijg push alerts - die doen het sinds een maand of 4 ofzo in de Android app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
pirke schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:20:
Maar dus geen automatisering. Staat expliciet in hun voorwaarden.
Heb je een linkje? Ik heb het over deze.

Ik weet dus niet precies wat je bedoelt met "automatisering" want daar staat nergens iets dergelijks uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Bulder schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:17:
[...]

Ik heb een klant die als eis een BAV met een dekking van minstens 2 miljoen aanhield, stond ook in de algemene voorwaarden. Toen ik aangaf dat ze dan maar iemand anders moesten zoeken, hebben ze die eis laten vallen.
"Oh dat is zeker mogelijk maar zit niet verwerkt in het tarief." ... "dan wordt de prijs X euro per uur extra"

Als je nog eens klanten hebt die iets eisen waar je geen zin in hebt is dat vaak een leuke tactiek. Ofwel droppen ze de eis, ofwel heb je een zeer goed verdienende klus. X zou ik tenminste op 10 euro zetten, heb je het er in 1 dag / maand weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
Afas schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:18:
Ik ben zakelijke bankrekeningen aan het vergelijken en één van de belangrijkste verschillen is of een boekhoudkoppeling mogelijk is. Wat is jullie ervaring als ZZP'er, heeft je boekhouder zo'n koppeling nodig of kun je ook wel zonder met een beperkt aantal transacties per maand?
Lijkt me evident dat zoiets simpels gewoon aanwezig is. In mijn zoektocht destijds hadden vrijwel alle goedkope online pakketjes dat wel. Muv Snelstart geloof ik, maar daar wilde ik sowieso niets mee te maken hebben (die begonnen na een trial zomaar facturen te sturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotangclan
Freeaqingme schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:37:
[...]

Sterker nog, in beginsel ben je 'gewoon' aansprakelijk met je privé vermogen. Eenmanszaak = jij al natuurlijk persoon. Met een BV ben je dit in beginsel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Neuh, moet niet. Tot voor kort stuurde ik 1x per jaar de hele mt940 reut die werd ingelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hydra schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:34:
[...]

Heb je een linkje? Ik heb het over deze.

Ik weet dus niet precies wat je bedoelt met "automatisering" want daar staat nergens iets dergelijks uitgesloten.
Je moet de voorwaarden pakken, niet de marketing folder :)

Maar ook in de voorwaarden staat het nu niet meer (wat ik zo snel kan zien). Een paar jaar geleden stond dat nog expliciet genoemd, ze hebben het er waarschijnlijk uitgehaald.

Overigens moet je vooral in de voorwaarden van je eigen verzekering kijken, die kunnen afwijken van wat er nu wordt aangeboden als je een nieuwe verzekering afsluit.

[ Voor 11% gewijzigd door pirke op 06-09-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
kwaazaar schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:46:
[...]

Lijkt me evident dat zoiets simpels gewoon aanwezig is. In mijn zoektocht destijds hadden vrijwel alle goedkope online pakketjes dat wel. Muv Snelstart geloof ik, maar daar wilde ik sowieso niets mee te maken hebben (die begonnen na een trial zomaar facturen te sturen).
Dat valt tegen, bijvoorbeeld knab en sns bieden het niet aan en rabobank vraagt er 6,5 euro per maand voor

Ook asn biedt het niet aan, wat verder een sympathieke bank is.

[ Voor 6% gewijzigd door Afas op 06-09-2021 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:01:
[...]

En het zijn 60 euro per maand zakelijke kosten. Waar hebben we 't over...
Het is niet die 60 euro per maand, het is een optelsom van allerlei verplichtingen waar ik volgens mij geen enkele baat bij heb. Als ik een fout maak in de software die 2 miljoen euro aan schade oplevert, dan is dat gewoon het gevolg van:

A. Complexe software maken resulteert altijd in bugs, en daarom...
B. ...reviewen mijn collega's bij de klant mijn werk, en aangezien zij soms ook fouten maken...
C. ...wordt het geheel getest door professionele testers.

De opdrachtgever zelf is verantwoordelijk voor het uitrollen van de software die onder zijn leiding is geschreven. Als hij twijfels had over de kwaliteit had hij dat niet moeten doen als eindverantwoordelijke.

In dit kader valt mij helemaal niets te verwijten. Waar eindigt de blamage-ketting dan? De buurman die mij wakker heeft gehouden waardoor ik minder goed kon opletten? Apple die mij met een MacBook Air in staat stelt slecht werk te leveren? De Chinees die de laptop inelkaar zette?

Dus oprecht en serieus, wat dekt zo'n verzekering voor een software engineer precies? Helemaal niets, toch? Zijn er voorbeelden van mensen waar zo'n verzekering heeft geholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-09 20:52
Afas schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:10:
[...]
Dat valt tegen, bijvoorbeeld knab en sns bieden het niet aan en rabobank vraagt er 6,5 euro per maand voor

Afhankelijk van je boekhoudprogramma, kun je ook de PSD2 gebruiken. Jortt en Knab gebruik ik en die hebben een PSD2-koppeling. Wel irritant dat je het ieder kwartaal moet verversen, maar het is niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Blue-eagle schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:15:
[...]

Het is niet die 60 euro per maand, het is een optelsom van allerlei verplichtingen waar ik volgens mij geen enkele baat bij heb. Als ik een fout maak in de software die 2 miljoen euro aan schade oplevert, dan is dat gewoon het gevolg van:

B. ...reviewen mijn collega's bij de klant mijn werk, en aangezien zij soms ook fouten maken...

De opdrachtgever zelf is verantwoordelijk voor het uitrollen van de software die onder zijn leiding is geschreven. Als hij twijfels had over de kwaliteit had hij dat niet moeten doen als eindverantwoordelijke.

In dit kader valt mij helemaal niets te verwijten. Waar eindigt de blamage-ketting dan? De buurman die mij wakker heeft gehouden waardoor ik minder goed kon opletten? Apple die mij met een MacBook Air in staat stelt slecht werk te leveren? De Chinees die de laptop inelkaar zette?

Dus oprecht en serieus, wat dekt zo'n verzekering voor een software engineer precies? Helemaal niets, toch? Zijn er voorbeelden van mensen waar zo'n verzekering heeft geholpen?
Het belangrijkste aan zo'n verzekering is dat als er ooit gedoe is, dat je dan rechtshulp krijgt. Als je een verzekering hebt die tot 500k dekt en je hebt een claim van 700k, dan zal die verzekering er alles aan doen om die hele claim weg te werken, omdat zij hun 500k willen houden.

En inderdaad: code wordt gereviewed door (meestal) meerdere personen, die allemaal akkoord geven. Het geheel wordt getest (automatisch en handmatig, al dan niet door iemand anders). Daarna wordt het in het grote geheel geïntegreerd, waarschijnlijk zit daar weer een review en/of (automatische) testen als gate in. Daarna heb je nog alpha, beta voordat het uiteindelijk in productie bij klanten komt. Als je al een aantoonbare fout hebt gemaakt, dan heeft het hele vangnet aan alle kanten gefaald. Dat zullen ze nooit op jou gaan verhalen. Mits jij je aan alle interne procedures hebt gehouden tenminste, anders zou er opzet in het spel kunnen zijn. Maar dan keert de verzekering meestal ook niet uit, want opzet is nooit gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
[...]

Een verzekering dekt ongelukjes. Dat kan los van de ontwikkelwerk zijn (ik heb wel eens per ongeluk een productie database weggepleurd, ik kon het weer herstellen, maar zoiets zou gedekt zijn), dus bv zaken die niet eens met review etc opgelost kunnen worden.

Daarnaast vind ik het nogal gemakzuchtig om te zeggen "groot project, dus A, B en C." Je wordt ook ingehuurd voor je extra kennis, juist om A, B en C te verminderen. Met een fixed prize gaat dit al helemaal niet op, maar ook op uurbasis, als jij A, B, C niet vastlegt in contract of algemene voorwaarden, dan kun je vinden wat je wilt, maar daar blijft het wel bij dan ;)

En nogmaals, tientjeswerk op jaarbasis. De meeste kun je ook nog eens pauzeren als je een maandje geen opdracht hebt. De eerste week van het jaar heb je echt al je verzekeringen al bekostigd.....
Ik vond het ook wel bij ondernemen horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
[...]
Knab heeft wel degelijk een boekhoudkoppeling, ik meen 1,50 per maand.

edit: jep, kosten zijn incl btw. gewoon de MT940 downloaden is gratis trouwens.

https://www.knab.nl/zakel...erzicht/boekhoudkoppeling

[ Voor 20% gewijzigd door Hmmbob op 06-09-2021 20:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik gebruik voor mijn bedrijf,

-Zakelijke rekening bij ING en werkt altijd.
-Acumulus voor de boekhouding, werkt ook altijd en je vragen (ook over boekhouden) worden bijna direct beantwoord.
-Bedrijfsaansprakelijkheid bij de ING
-Beroepsaansprakelijkheid heb ik niet, dat risico is afgedekt in mijn algemene voorwaarden.
-Geen zakelijk nummer, al mijn contacten kennen mij met mijn privé nummer, een extra zakelijk nummer geeft alleen meer gedoe.
-Alle administratie en mail op O365. Extra cloud backup op dropbox.
-Pensioen doe ik nog niet aan.
-AOV heb ik ook niet, omdat voor mij heel veel dingen buiten de verzekering vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
fry77 schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:45:
[...]

Een verzekering dekt ongelukjes. Dat kan los van de ontwikkelwerk zijn (ik heb wel eens per ongeluk een productie database weggepleurd, ik kon het weer herstellen, maar zoiets zou gedekt zijn), dus bv zaken die niet eens met review etc opgelost kunnen worden.
Als jij de database weg tikt heb je ongeveer de volgende kosten:
- Jouw eigen tijd; hoogst waarschijnlijk minder dan 10K
- Tijd van collega's die moeten overwerken; 10 tot 20K
- Gemiste productiecapaciteit, tienmiljoenmiljardtriljoen

Welke kosten neemt jouw verzekering op zich?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]

Jawel, KNAB heeft een boekhoudkoppeling. Kost 1,50 per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]

Het hoeft niet per se met je programmeerkunsten te maken te hebben. Stel dat je in een productieomgeving werkt en je komt op de werkvloer (even een labelprintertje aansluiten bij de inpakmachine) en je struikelt over een cookie, grijpt je vast aan het eerste wat je tegenkomt en het blijkt de hoofdschakelaar. Hele productiehal staat stil... Oke, het is wat overdreven, maar je begrijpt mijn punt. Hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
Zou iemand me even een sanity-check kunnen geven op het als ZZPer kopen van een auto? Ik heb het onderwerp 'zakelijk auto kopen' compleet genegeerd omdat ik geen auto gebruik(te).

Ik heb dit artikel doorgelezen, en de site van de Belastingdienst. Dan kom ik uit op deze conclusies, waarvan ik me nogal afvraag of het klopt.

Stel dat:
- Ik zakelijk een volledig elektrische auto koop, cataloguswaarde 30.000 euro, aanschafprijs 30.000 euro
- Ik 1000 kilometer zakelijk maak, en 9000 kilometer privé

Dan:
- Kan ik de auto afschrijven in 5 jaar, € 6.000 per jaar
- Kan ik alle verzekeringskosten, motorrijtuigenbelasting, onderhoud/reparatie e.d. ex. BTW volledig boeken als zakelijke kosten
- Kan ik alle brandstofkosten ex. BTW, ook voor de 9000 kilometer privé, opvoeren als zakelijke kosten
- Moet ik privé een bijtelling betalen van 12% van € 30.000 per jaar, dus € 3.600 per jaar
- Kan ik 10% van de BTW van bovengenoemde kosten zakelijk aftrekken (want de auto wordt maar 10% zakelijk gebruikt)

Klopt dat? Vooral de aftrek van benzinekosten excl. BTW terwijl de auto 90% privé wordt gebruikt, klinkt me nogal vreemd in de oren. Maar ik kan op de gelinkte pagina (of bij de Belastingdienst) niet terugvinden dat dat niet zou kunnen. Alleen dat de BTW op kosten naar verhouding van privégebruik gedaan moet worden.

Is dat nog anders als ik een BV zou hebben op het moment van aanschaf en het op naam van de BV heb staan, i.p.v. als ZZPer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
Aftansert schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:46:
Zou iemand me even een sanity-check kunnen geven op het als ZZPer kopen van een auto? Ik heb het onderwerp 'zakelijk auto kopen' compleet genegeerd omdat ik geen auto gebruik(te).

Ik heb dit artikel doorgelezen, en de site van de Belastingdienst. Dan kom ik uit op deze conclusies, waarvan ik me nogal afvraag of het klopt.

Stel dat:
- Ik zakelijk een volledig elektrische auto koop, cataloguswaarde 30.000 euro, aanschafprijs 30.000 euro

Dan:
- Kan ik alle verzekeringskosten, motorrijtuigenbelasting, onderhoud/reparatie e.d. ex. BTW volledig boeken als zakelijke kosten
- Kan ik alle brandstofkosten ex. BTW, ook voor de 9000 kilometer privé, opvoeren als zakelijke kosten
- Moet ik privé een bijtelling betalen van 12% van € 30.000 per jaar, dus € 3.600 per jaar
- Kan ik 10% van de BTW van bovengenoemde kosten zakelijk aftrekken (want de auto wordt maar 10% zakelijk gebruikt)

Klopt dat? Vooral de aftrek van benzinekosten excl. BTW terwijl de auto 90% privé wordt gebruikt, klinkt me nogal vreemd in de oren. Maar ik kan op de gelinkte pagina (of bij de Belastingdienst) niet terugvinden dat dat niet zou kunnen. Alleen dat de BTW op kosten naar verhouding van privégebruik gedaan moet worden.

Is dat nog anders als ik een BV zou hebben op het moment van aanschaf en het op naam van de BV heb staan, i.p.v. als ZZPer?
Ik zou geen benzine in een elektrische auto gooien :+

Volgens mij klopt je verhaal aardig. Je schrijft echter af tot de restwaarde van de auto en die is na 5 jaar zeer zeker niet gelijk aan 0. Houdt daar rekening mee.

Ook de BTW over de aanschafwaarde kun je voor slechts 10% terugvragen in jouw geval, geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
Lycaon schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:52:
[...]
Ik zou geen benzine in een elektrische auto gooien :+
lol, whoops. I'm in hypothetical lala-land. Dat toont maar weer hoe weinig ik met auto's doe :P Het is een wonder dat ik een rijbewijs heb...

Dank voor de correctie over de restwaarde.

[ Voor 15% gewijzigd door Aftansert op 06-09-2021 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
Aftansert schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:54:
[...]

lol, whoops. I'm in hypothetical lala-land. Dat toont maar weer hoe weinig ik met auto's doe :P Het is een wonder dat ik een rijbewijs heb...

Dank voor de correctie over de restwaarde.
Overigens; voor correctie privégebruik brandstof betaal je o.a. de bijtelling.

Zie opmerking hieronder.

[ Voor 4% gewijzigd door Lycaon op 06-09-2021 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Lycaon schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:58:
[...]

Overigens; voor correctie privégebruik brandstof betaal je o.a. de bijtelling.
Dat is niet waar, de bijtelling is simpelweg een belasting van privegenot van een zakelijk middel, dit staat buiten je correctie privegebruik wat een correctie is op je zakelijk opgevoerde kosten.

Zie het als een belasting in je prive op "loon in natura": in dit geval: het prive gebruiken van een zakelijke auto.

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 06-09-2021 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
Hmmbob schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:01:
[...]

Dat is niet waar, de bijtelling is simpelweg een belasting van privegenot van een zakelijk middel, dit staat buiten je correctie privegebruik.

Zie het als een belasting op "loon in natura": in dit geval: het prive gebruiken van een zakelijke auto.
Excuus. Verkeerd geformuleerd, dit is echter exact wat ik bedoel :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

e-boekhouden met Knab. De koppeling is echt relaxt. Je hebt stiekem toch wel meer boekingen dan je denkt, en door ze de juiste omschrijving te geven kan heel veel automatisch gedaan worden (sowieso factuurbetaling en ontvangsten matcht bijna alles perfect, en overboekingen van bv betaal naar BTW-spaarrekeningen kun je rule voor instellen). Voor die 1,50 (incl BTW :P) echt een no-brainer.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:30:
[...]

Jawel, KNAB heeft een boekhoudkoppeling. Kost 1,50 per maand.
Dat hangt er dan wel weer vanaf welk boekhoudpakket je hebt. Ik gebruik Visma E-accounting, en zij roepen al twee jaar dat ze samen met Knab bezig zijn om te bespreken hoe die koppeling moet gaan werken. Nu mijn rekeningen bij Knab aan 't stoppen omdat het er nog steeds niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:43:
[...]

Het hoeft niet per se met je programmeerkunsten te maken te hebben. Stel dat je in een productieomgeving werkt en je komt op de werkvloer (even een labelprintertje aansluiten bij de inpakmachine) en je struikelt over een cookie, grijpt je vast aan het eerste wat je tegenkomt en het blijkt de hoofdschakelaar. Hele productiehal staat stil... Oke, het is wat overdreven, maar je begrijpt mijn punt. Hoop ik.
En daar is je bedrijfsaansprakelijkheid voor. Die kost iets van 170 euro per jaar. En beroepsaansprakelijkheid kost vaak meer, beetje afhankelijk van de branche waarin je werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 07-09-2021 07:44 . Reden: nieuwe info vanuit de posts hieronder ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Ernemmer schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:29:
[...]

En daar is je bedrijfsaansprakelijkheid voor. Die kost iets van 170 euro per jaar. En beroepsaansprakelijkheid kost vaak een tienvoud daarvan.
Ik betaal iets van 800 voor beide bijelkaar :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
c-nan schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:34:
[...]

Ik heb net ook even gezocht. Ik zit op 711 per jaar voor beiden samen. Via een tussenpersoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotangclan
Ernemmer schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:29:
[...]

En daar is je bedrijfsaansprakelijkheid voor. Die kost iets van 170 euro per jaar. En beroepsaansprakelijkheid kost vaak een tienvoud daarvan.
Ik betaal 450 per jaar voor beide. De verzekering loopt bij Markel en heb ik afgesloten via Yezzer.

Hele goede ervaring met de laatstgenoemde. Nette communicatie en eerlijk advies.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pirke

Stel dat:

Dan:

Ik zou persoonlijk 10% restwaarde hanteren na 5 jaar. Dus slechts 90% (lineair) afschrijven: 18% per jaar (eerste en laatste jaar naar rato 1/12 van die 18% per maand).

Alle kosten zijn inderdaad volledig zakelijk aftrekbaar, daar betaal je bijtelling voor.

Voor BTW moet je ook rekening houden met de aanschafprijs vd auto. Die BTW moet ook in 5 jaar gecorrigeerd worden. Zie bijvoorbeeld https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/ voor het volledige verhaal of https://www.belastingdien...hulpmiddel-btw-en-de-auto voor een rekenhulp.

Merk op dat je zelf mag kiezen of je de werkelijke btw correctie mag toepassen, of een forfait. Je kiest natuurlijk welke voordeliger is. Als je weinig privekosten hebt is de werkelijke btw voordeliger. Als je 90% van de kosten (incl afschrijving!) voor prive gebruikt, dan kun je beter het forfait toepassen.

Om voor de btw de verhouding zakelijk-prive te bepalen is geen sluitende kilometerregistratie nodig, je moet wel de verhouding aannemelijk kunnen maken. Bijv X keer retour naar klant A a Y kilometer = X*Y=Z(akelijke) kilometer. Dan pak je totale kilometer - Z = prive kilometers voor dat jaar. Daarmee heb je aannemelijk gemaakt dat je (minimaal) Z kilometers zakelijk hebt gereden. In de praktijk wel meer, want even omrijden om te tanken, zakenlunch, weet ik wat heb je allemaal niet meegeteld. Maar het scheelt een bak administratie als je het zo grof inschat in je eigen nadeel.

Mocht je de verhouding niet aannemelijk kunnen maken dan zit je vast aan het forfait en heb je geen keus.

Als je onder de bijtelling uit wilt komen omdat je max 500km prive hebt gereden zul je wel een sluitende rittenregistratie moeten bijhouden. Voor de btw ligt die eis er niet.

Nog een dingetje: de autokosten die meetellen voor de btw correctie zijn alleen de autokosten waar daadwerkelijk btw op zat. De verzekeringspremie is zonder btw, die hoef je dus niet mee te tellen voor de autokosten.

Verkeersboetes zijn overigens nooit zakelijk aftrekbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
gotangclan schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:51:
[...]

Ik betaal 450 per jaar voor beide. De verzekering loopt bij Markel en heb ik afgesloten via Yezzer.

Hele goede ervaring met de laatstgenoemde. Nette communicatie en eerlijk advies.
Ik heb net even wat ingevuld op hun site, even kijken of zij het iets goedkoper kunnen aanbieden.
c-nan schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:34:
[...]

Dat ligt dan aan de branche, ik zou ongeveer 2000 moeten betalen voor beide verzekeringen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 07-09-2021 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ernemmer schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 07:44:
[...]

Ik heb net even wat ingevuld op hun site, even kijken of zij het iets goedkoper kunnen aanbieden.

[...]

Dat ligt dan aan de branche, ik zou ongeveer 2000 moeten betalen voor beide verzekeringen.
Ik dacht dat de beroepsaansprakelijkheid sowieso al relatief duur was voor ICT'ers - ook de reden dat veel verzekeringen het uitsluiten. Ik krijg regelmatig mail van Interpolis dat ik toch echt een BAV zou moeten hebben maar als ik dan het formulier invul weten ze alleen een BVA aan te raden nadat ik heb ingevuld wat voor werk ik eigenlijk doe.

Bij Hiscox, met korting via ZZP Nederland, betaal ik €59,77 per maand met een dekking tot €500.000,-. Dus €714 - dit bedrag is inclusief een BVA.

Ben wel benieuwd wat voor high-risk sector jij zit dat je het drievoudige zou moeten betalen. Bij mijn klanten kunnen betrekkelijk kleine foutjes al gauw tot tonnen omzetverlies leiden. Op de miljoenen omzet die ze draaien wordt daar ook niet eens heel moeilijk over gedaan - het komt wel eens voor.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ik vind je nogal naief hoor. Als jij ergens een fuckup maakt en iemand anders heeft dat niet gezien, en het kost een bedrijf geld (dat kan gewoon gebeuren, reviews of niet), maakt het dan uit of jij vindt dat iemand anders het maar had moeten reviewen? Het gaat niet om wat jij vindt nameijk, het gaat erom dat een bedrijf dat misschien wel vindt en waarschijnlijk sowieso een legal team heeft dat dat prima kan beargumenteren.

Als jij zo'n verzekering niet nodig vindt; prima. Het is jouw leven :) Dus dan kan je dat beter vooraf ff melden in je in-takes want het is gewoon bij veel grote bedrijven een verplichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Freeaqingme schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:18:
Dat hangt er dan wel weer vanaf welk boekhoudpakket je hebt. Ik gebruik Visma E-accounting, en zij roepen al twee jaar dat ze samen met Knab bezig zijn om te bespreken hoe die koppeling moet gaan werken. Nu mijn rekeningen bij Knab aan 't stoppen omdat het er nog steeds niet is.
Dat ligt dan toch echt vooral aan Visma hoor. MoneyMonk heeft zoals gezegd die koppeling en Flow heeft ook een KNAB koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
pirke schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:59:
Je moet de voorwaarden pakken, niet de marketing folder :)
Die heb ik ook gecheckt hoor.
Maar ook in de voorwaarden staat het nu niet meer (wat ik zo snel kan zien). Een paar jaar geleden stond dat nog expliciet genoemd, ze hebben het er waarschijnlijk uitgehaald.

Overigens moet je vooral in de voorwaarden van je eigen verzekering kijken, die kunnen afwijken van wat er nu wordt aangeboden als je een nieuwe verzekering afsluit.
Ik heb de mijne eind 2018 afgesloten en daar staat het dus niet in (polisblad e.d. in m'n mail gecheckt). Zou nogal bijzonder raar zijn om bij een verzekering voor ICTers 'automatisering' uit te sluiten. Ben je niet in de war met de andere verzekeringen waarbij ze je (natuurlijk) richting de ICT verzekering willen duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hydra schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:02:
[...]

Die heb ik ook gecheckt hoor.

[...]

Ik heb de mijne eind 2018 afgesloten en daar staat het dus niet in (polisblad e.d. in m'n mail gecheckt). Zou nogal bijzonder raar zijn om bij een verzekering voor ICTers 'automatisering' uit te sluiten. Ben je niet in de war met de andere verzekeringen waarbij ze je (natuurlijk) richting de ICT verzekering willen duwen?
Nee zeker niet. Ik heb meerdere verzekeringen vergeleken toen ik het geheel afsloot.

Dit stond in de verklaring die ik moest tekenen als ik akkoord wilde gaan met de offerte van de Hiscox ICT beroepsaansprakelijkheidsverzekering (lang leve gmail search):
1. dat er geen activiteiten (technologie producten en/of diensten) worden uitgevoerd/ geleverd op/in de navolgende gebieden;
- de automotive-sector
- systemen/machines die een productie- of logistiek proces aansturen (process control software/industriële automatisering)
- medische- en/of laboratoriumdoeleinden die bij een falen daarvan direct resulteert in personenschade
- systemen die beveiliging of aansturing van motorrijtuigen, luchtvaartuigen en/ of treinen regelen
- games, ringtones, music downloads, sound-logo’s
Daarna heb ik nog mail contact gehad om deze verklaring te verduidelijken, en wat ik vermoedde was correct. Mee ontwikkelen aan software voor machines van bijvoorbeeld ASML/Philips/Bosh/Vanderlande/etc werd allemaal uitgesloten en niet gedekt.

[ Voor 8% gewijzigd door pirke op 07-09-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
pirke schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:10:
Dit stond in de verklaring die ik moest tekenen als ik akkoord wilde gaan met de offerte van de Hiscox ICT beroepsaansprakelijkheidsverzekering (lang leve gmail search):
Oh! Ja maar dat vind ik wel wat anders dan "gewoon" automatisering. Dit gaat om zaken waar als het misgaat het heel snel echt in de miljoenen gaat lopen. Dus dat daarvoor 'maatwerk' noodzakelijk is, snap ik wel. De term automatisering is natuurlijk veel breder dan deze hele specifieke uitsluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Hydra schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:12:
[...]

Oh! Ja maar dat vind ik wel wat anders dan "gewoon" automatisering. Dit gaat om zaken waar als het misgaat het heel snel echt in de miljoenen gaat lopen. Dus dat daarvoor 'maatwerk' noodzakelijk is, snap ik wel. De term automatisering is natuurlijk veel breder dan deze hele specifieke uitsluitingen.
Toch lastig als dit de sector is waar je in werkt :)

Bij Markel was er geen beperking, en die was nog goedkoper ook.

[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 07-09-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Stel dat:

Dan:

Als je naar een Cupra Born gaat kijken heb je 5 jaar onderhoud erbij (dus geen extra kosten). En een electrische auto heeft geen motorrijtuigenbelasting ;) En vergeet ook de MIA niet mee te rekenen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Hydra schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:00:
[...]

Dat ligt dan toch echt vooral aan Visma hoor. MoneyMonk heeft zoals gezegd die koppeling en Flow heeft ook een KNAB koppeling.
Klopt. Ware het niet dat die koppelingen al voor de introductie van PSD2 bestonden. Ik begrijp dat sinds de introductie van PSD2 enorme implementatiekosten voor de koppeling aan Visma zou vragen, ofzo. In ieder geval, beide partijen blijven naar elkaar wijzen, en van bank stap ik nou eenmaal significant makkelijker over dan boekhoudpakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Na alle verhalen hier over banken en koppelingen heb ik voorlopig voor een pragmatische oplossing gekozen en dat is een rekening aanvragen bij de grootbank waar ik al privé een rekening heb. Is de eerste 6 maanden gratis dus kan altijd nog overstappen als het niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Net de offerte binnen van Yezzer en ik kom op 100 euro per maand aan premie bij Merkel voor beide verzekeringen. Dat is al een stuk lager dan wat ik 5 jaar geleden had uitgezocht.
Al zijn de voorwaarden van SureBusiness wel iets beter (US ook verzekerd en gebruikt ook de branchebrede algemene voorwaarden) en kost 112 euro per maand.
MadEgg schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:37:
[...]

Ik dacht dat de beroepsaansprakelijkheid sowieso al relatief duur was voor ICT'ers - ook de reden dat veel verzekeringen het uitsluiten. Ik krijg regelmatig mail van Interpolis dat ik toch echt een BAV zou moeten hebben maar als ik dan het formulier invul weten ze alleen een BVA aan te raden nadat ik heb ingevuld wat voor werk ik eigenlijk doe.

Bij Hiscox, met korting via ZZP Nederland, betaal ik €59,77 per maand met een dekking tot €500.000,-. Dus €714 - dit bedrag is inclusief een BVA.

Ben wel benieuwd wat voor high-risk sector jij zit dat je het drievoudige zou moeten betalen. Bij mijn klanten kunnen betrekkelijk kleine foutjes al gauw tot tonnen omzetverlies leiden. Op de miljoenen omzet die ze draaien wordt daar ook niet eens heel moeilijk over gedaan - het komt wel eens voor.
Ik werk als bouwkundig ingenieur en de dekking is 1,25mlj per gebeurtenis en 2,5mlj per jaar

[ Voor 83% gewijzigd door Ernemmer op 07-09-2021 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
Idem. Offerte ontvangen van Yezzer (act.; software-ontwikkelaar / programmeur).

Voor een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid betaal ik, bij Markel, €35,40 per maand (€424,83 per jaar).
Voor de beroepsaansprakelijkheid geldt een verzekerd bedrag van €500.000,00 per aanspraak (eens per jaar) en voor de bedrijfsaansprakelijkheid een verzekerd bedrag van €1.250.000,00 (eens per jaar).
Beide bedragen kunnen tussentijds, bijv. wanneer een opdrachtgever dat vereist, worden opgehoogd.
Eigen risico bedraagt respectievelijk €5000,00 en €125,00.

Bij Hiscox betaal ik voor een vergelijkbaar pakket een maandelijkse premie van €62,01.

[ Voor 8% gewijzigd door Lycaon op 07-09-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ernemmer schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:22:

Ik werk als bouwkundig ingenieur en de dekking is 1,25mlj per gebeurtenis en 2,5mlj per jaar
Right. Kan ook high-impact zijn natuurlijk, maar waarom het dan 3 keer zo duur moet zijn? Verzekeraars...
Lycaon schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:36:
Idem. Offerte ontvangen van Yezzer (act.; software-ontwikkelaar / programmeur).

Voor een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid betaal ik, bij Markel, €35,40 per maand (€424,83 per jaar).
Voor de beroepsaansprakelijkheid geldt een verzekerd bedrag van €500.000,00 per aanspraak (eens per jaar) en voor de bedrijfsaansprakelijkheid een verzekerd bedrag van €1.250.000,00 (eens per jaar).
Beide bedragen kunnen tussentijds, bijv. wanneer een opdrachtgever dat vereist, worden opgehoogd.
Eigen risico bedraagt respectievelijk €5000,00 en €125,00.

Bij Hiscox betaal ik voor een vergelijkbaar pakket een maandelijkse premie van €62,01.
Hmm, dat is wel een fors verschil. Al blijft het per jaar wisselgeld. Maar misschien moet ik toch eens kijken naar een overstap naar Markel.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Freeaqingme schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:40:
Klopt. Ware het niet dat die koppelingen al voor de introductie van PSD2 bestonden. Ik begrijp dat sinds de introductie van PSD2 enorme implementatiekosten voor de koppeling aan Visma zou vragen, ofzo. In ieder geval, beide partijen blijven naar elkaar wijzen, en van bank stap ik nou eenmaal significant makkelijker over dan boekhoudpakket.
Er zijn een aantal 'tussenpartijen' die dit soort koppelingen leveren (heb er voor 1 gewerkt) en dat kost inderdaad geld ja. Maar het is niet KNAB dat dat van ze vraagt. Het probleem voor veel bedrijven is dat je voor een PSD2 koppeling een banklicentie nodig hebt.

Dan nog vind ik het typisch dat Visma naar KNAB wijst want dat is gewoon aantoonbaar onwaar. Kennelijk willen ze gewoon de moeite niet nemen die KNAB-specifieke koppeling te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:55
MadEgg schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:41:
[...]

Right. Kan ook high-impact zijn natuurlijk, maar waarom het dan 3 keer zo duur moet zijn? Verzekeraars...

[...]

Hmm, dat is wel een fors verschil. Al blijft het per jaar wisselgeld. Maar misschien moet ik toch eens kijken naar een overstap naar Markel.
Ik zit ook bij Hiscox en de verschillen zijn er wel, dus ik denk dat de premie dat wel verklaart.
Ik heb een hoger verzekerd bedrag, 2x per jaar een uitkering bij bedrijfsaansprakelijkheid en een lager eigen risico bij beide verzekeringen.. Als je dit aanpast zal het ook wel zakken vermoed ik zo..!

Edit: even gekeken, het goedkoopste - ongeveer gelijkwaardig bedrag - is 54 euro en dan ben je nog 'beter' verzekerd. Het is dat je niet lager kan gaan qua eigen risico en verzekerde bedragen, maar ik denk dat het elkaar niet veel ontloopt in de premie..
Alles het goedkoopste is bij Hiscox 45 euro per maand, dan ben je iets matiger verzekerd dan Merkel, maar heb je wel weer een lager eigen risico en dekken ze 2x ipv 1x in 1 jaar..

[ Voor 24% gewijzigd door ID-College op 07-09-2021 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
De vraag is of je bijv. een bedrag van €5000,00 (ER) wil verzekeren voor plm. €10,00 in de maand.
Ik vind dat relatief duur.

Andere variabelen zijn inderdaad afhankelijk van eigen afwegingen en/of vereisten van opdrachtgever(s).

Toevoeging: Even nagevraagd, verhoging van bedrag €500.000,00 naar €1.000.000,00 voor beroepsaansprakelijkheid doet de premie met ~ €5,00 verhogen.

[ Voor 24% gewijzigd door Lycaon op 07-09-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:30
We gaan binnenkort de kelder verbouwen en daar een werkkamer maken voor mij. Logischerwijs denk ik ook meteen na over de fiscale kant.

Volgens mij is het zo dat met een eigen ingang (kan gerealiseerd worden) en toilet, ik de boel als zakelijk kan aanmerken. Een paar vragen:

- Wanneer kwalificeren de ingang en toilet als 'eigen'? De ingang zal direct op mijn werkkamer uitkomen, de toiletpot staat natuurlijk niet naast mijn bureau. Moet dat bijv x meter ver zijn, maximaal 1 deur ertussen, of wat?
Context: we denken aan een draaikiepdeur en het toilet staat gepland voor een paar deuren verder in de kelder

- moet ik dat deel van het huis aan mijn eenmanszaak verkopen? En alleen in de boekhouding of ook cash rondje, notaris etc?
- bij zakelijk mag ik fiscaal gaan aftrekken. Das leuk, maar ook een keer afrekende over de waardevermeerdering. Die zal er zijn, want van kale kelder naar werkruimte is een upgrade. Is het dan financieel wel slim om te doen?
- nog andere zaken om rekening mee te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Stefangrp schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:00:
We gaan binnenkort de kelder verbouwen en daar een werkkamer maken voor mij. Logischerwijs denk ik ook meteen na over de fiscale kant.

Volgens mij is het zo dat met een eigen ingang (kan gerealiseerd worden) en toilet, ik de boel als zakelijk kan aanmerken. Een paar vragen:

- Wanneer kwalificeren de ingang en toilet als 'eigen'? De ingang zal direct op mijn werkkamer uitkomen, de toiletpot staat natuurlijk niet naast mijn bureau. Moet dat bijv x meter ver zijn, maximaal 1 deur ertussen, of wat?
Context: we denken aan een draaikiepdeur en het toilet staat gepland voor een paar deuren verder in de kelder

- moet ik dat deel van het huis aan mijn eenmanszaak verkopen? En alleen in de boekhouding of ook cash rondje, notaris etc?
- bij zakelijk mag ik fiscaal gaan aftrekken. Das leuk, maar ook een keer afrekende over de waardevermeerdering. Die zal er zijn, want van kale kelder naar werkruimte is een upgrade. Is het dan financieel wel slim om te doen?
- nog andere zaken om rekening mee te houden?
Vd belastingdienst:
Kostenaftrek is mogelijk als sprake is van een ‘zelfstandige’ werkruimte die u intensief gebruikt voor het verwerven van inkomen. De ruimte moet duidelijk te onderscheiden zijn van de rest van de woning.

Of een werkruimte ‘zelfstandig’ is, hangt af van een aantal factoren. Bijvoorbeeld:
  • De werkruimte heeft een eigen ingang of opgang.
  • De werkruimte heeft sanitaire voorzieningen.
  • U zou de werkruimte kunnen verhuren aan een derde.
Een losse werkplek in de woonkamer of een slaapkamer ingericht als werkruimte is dus geen zelfstandige werkruimte.
Kun je je kelder verhuren aan een derde? Zonder dat hij zomaar door jouw huis loopt, en zonder dat jij hem in de weg zit in de kelder?

Dan kun je hem op de balans zetten:
U hebt recht op kostenaftrek
In deze situatie hoort uw werkruimte tot uw ondernemingsvermogen. Dat betekent voor u:
  • De werkruimte hoort in box 1 tot de winst uit onderneming en niet meer tot de eigen woning.
  • U moet de werkruimte voor de werkelijke waarde vermelden op de balans. Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming.
  • Hebt u een hypotheek op het pand? Dan moet u het gedeelte van de hypotheek voor de werkruimte vermelden als schuld op de balans. Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming.
  • U kunt jaarlijks kosten voor de werkruimte aftrekken. Gebruikt u de werkruimte voor uw onderneming en voor privé? Dan mag u alleen de kosten aftrekken die u hebt gemaakt voor uw onderneming.
  • Stopt u later met uw onderneming of verkoopt u het pand? Dan moet u rekening houden met het resultaat dat u behaalt met de verkoop (voor het gedeelte van de werkruimte) of de overdracht naar uw privévermogen.
Je huis komt voor een bepaald percentage op de balans te staan. Bij verkoop of beëindiging bedrijf betaal je tzt ook inkomstenbelasting over de waardestijging van dat percentage. Dat kan nog wel eens duurder zijn dan de werkkamer privé aanhouden.

Bijvoorbeeld: je huis heeft een marktwaarde van 500k. Totale woonoppervlak is 150m2 waarvan 22,5m2 zakelijk (15%). Dan zet je 15% vd marktwaarde = 75k op de balans.

Als je huis over X jaar 900k waard is en je gaat verhuizen of stoppen met zzpen, mag je over (900k-500k)*15%=60k inkomstenbelasting a 50% gaan afrekenen=30k.

Je zou (denk ik) de balanswaarde ook elk jaar kunnen ophogen, en op die manier boekwinst creëren en dus jaarlijks afrekenen. Dan komt er het eerste jaar 7,5k bij (10%) waar je inkomstenbelasting over betaalt. Heb je minder dan 7,5k kosten, had je het beter prive kunnen houden.

Als je eenmaal onroerend goed op je balans hebt gaat de belastingdienst ook beter opletten of alles wel klopt, aangezien dat fraudegevoelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

M'n accountant is op dit moment wat verminderd bereikbaar vanwege vakantie. Hoewel hij een administratiekantoor is hebben we afgesproken dat ik zelf binnenkomende facturen zowel invoer als naar de juiste rekening boek. Dit omdat ik van mening ben dat je dat zelf moet kunnen omdat je anders je eigen financiële rapportages niet kunt begrijpen.

Met een achtergrond in ERP is het concept van boekingsdimensies ook allemaal wel te begrijpen. Maar ik vraag me af of het rekeningschema dat hij opgezet heeft wel goed aansluit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
240 Inventaris
241 Cum. afschrijving inventaris
270 Vervoermiddelen
271 Cum. afschrijving vervoermiddelen
500 Eigen vermogen
610 AOV
630 Aanslagen inkomstenbelasting/ZVW
640 Prive stortingen
650 Prive opnamen
1000    Kas
1100    ING Bank 123123
1110    Bank 2
1180    Kruisposten
1200    Debiteuren
1220    Nog te factureren omzet
1360    Vooruitbetaalde bedragen
1500    Crediteuren
1520    Nog te ontvangen facturen
1600    Btw verkoop, hoog tarief (21%)
1601    Btw verkoop, laag tarief (9%)
1610    Btw inkoop, hoog tarief (21%)
1611    Btw inkoop, laag tarief (9%)
1625    Btw verkoop, 0%
1626    Btw inkoop, 0%
1650    Btw verkoop binnen EU
1651    Btw inkoop binnen EU
1652    Btw inkoop binnen EU (voorbel.)
1656    Btw diensten binnen EU
1661    Btw inkoop buiten EU
1662    Btw inkoop buiten EU (voorbel.)
1690    Btw-afdrachten/-teruggaven lopend jaar
1910    Vooruitontvangen bedragen
2000    Vraagposten
4124    Afschrijving inventaris
4127    Afschrijving vervoermiddelen
4195    Verkoopresultaat materiële vaste activa
4205    Kilometervergoedingen
4210    Onkostenvergoedingen
4300    Huur onroerend goed
4320    Gas, water en elektra
4330    Verzekering onroerend goed
4340    Vaste lasten onroerend goed
4350    Schoonmaakkosten
4380    Overige huisvestingskosten
4510    Representatiekosten
4511    Reclame- en advertentiekosten
4512    Reis- en verblijfkosten
4640    Leasekosten auto
4680    Overige autokosten
4700    Kantoorbenodigdheden
4720    Telecommunicatie
4730    Portokosten
4780    Overige kantoorkosten
4800    Accountantskosten
4810    Zakelijke verzekering
4880    Overige algemene kosten
4900    Ontvangen rente
4980    Rente en bankkosten
7100    Uitbestede werkzaamheden
8100    Omzet hoog
8105    Omzet laag
8120    Omzet btw verlegd
8125    Omzet btw-vrij
8130    Omzet ABC-leveringen
8135    Omzet leveringen binnen de EU
8140    Omzet diensten hoog tarief
8145    Omzet diensten laag tarief
8150    Omzet diensten binnen de EU
8155    Omzet export buiten EU
9000    Buitengewone baten
9200    Buitengewone lasten
9310    Betalingsverschillen
9380    Overige verschillen
9400    Overige opbrengsten

Zoals ik het begrijp splits je grootboekrekeningen als je de boekingen erop anders wil behandelen. Ik gebruik m'n priveauto. Er zijn dan 3 soorten autokosten
- Zakelijke kilometers: aftrekbare kosten, btw terug te vragen
- Woon/werk: aftrekbare kosten, btw niet terug te vragen
- Auto-uitgaven (aan prive auto, tankbonnetjes e.d.) waar ik later pro rato de btw van terug wil vragen

Moet je dan ook niet 3 grootboekrekeningen daarvoor hebben? Anders moet je weer een kenmerk zien te vinden om binnen die rekening weer dingen op te gaan splitsen bij de btw aangifte.

Ander voorbeeld: Ik heb twee soorten communicatiekosten. mijn zakelijke kantoorlijn die 100% zakelijk is en m’n zakelijk gebruikte privetelefoon die ik op 75% zakelijk inschat. M’n vaste privelijn thuis laat ik buiten beschouwing want dat verdelen wordt te lastig en loont zich niet. Als ik die twee allebei op 4720 – Telecommunicatie boek lijkt het me lastig dit later weer uit elkaar te halen. Klopt die denkwijze en moet er een extra rekening voor komen of denk ik verkeerd en is er een andere oplossing? Ik kan me ook voorstellen dat het toch die rekening is en dat er een extra rekening voor niet terug te vorderen btw voor privegebruik krijg en dat ik de btw met een extra boekingsregel tussen beide rekeningen moet verdelen.

Dan nog twee kleine praktische dingetjes:
- Boek je dingen van <450,= zoals een waterkoker van een paar tientjes op inventaris of kantoorbenodigheden danwel overige kantoorkosten?
- Als IT ZZP'er zijn zo'n beetje alle kosten gerelateerd aan je kantoor omdat dat immers de kern van je bedrijf is. Maar het lijkt me toch weer wat te breed. Vallen generieke softwareabbo's (office, malwarebytes e.d.) en kosten voor hosting en domeinnamen ook onder kantoorbenodigheden/overige kantoorkosten of hoort daar ook een afzonderlijke rekening voor te zijn omdat het toch wel iets anders dan een pen en schrijfblok is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

pirke schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:22:
[...]

Vd belastingdienst:

[...]

Kun je je kelder verhuren aan een derde? Zonder dat hij zomaar door jouw huis loopt, en zonder dat jij hem in de weg zit in de kelder?

Dan kun je hem op de balans zetten:

[...]

Je huis komt voor een bepaald percentage op de balans te staan. Bij verkoop of beëindiging bedrijf betaal je tzt ook inkomstenbelasting over de waardestijging van dat percentage. Dat kan nog wel eens duurder zijn dan de werkkamer privé aanhouden.

Bijvoorbeeld: je huis heeft een marktwaarde van 500k. Totale woonoppervlak is 150m2 waarvan 22,5m2 zakelijk (15%). Dan zet je 15% vd marktwaarde = 75k op de balans.

Als je huis over X jaar 900k waard is en je gaat verhuizen of stoppen met zzpen, mag je over (900k-500k)*15%=60k inkomstenbelasting a 50% gaan afrekenen=30k.

Je zou (denk ik) de balanswaarde ook elk jaar kunnen ophogen, en op die manier boekwinst creëren en dus jaarlijks afrekenen. Dan komt er het eerste jaar 7,5k bij (10%) waar je inkomstenbelasting over betaalt. Heb je minder dan 7,5k kosten, had je het beter prive kunnen houden.

Als je eenmaal onroerend goed op je balans hebt gaat de belastingdienst ook beter opletten of alles wel klopt, aangezien dat fraudegevoelig is.
WAt ik me hierbij afvraag: kun je je werkruimte niet aan jezelf verhuren, van privé aan zakelijk? Dat eigendom-gebeuren maakt het nodeloos complex. De eis is dat je het aan iemand anders kunt verhuren, dus waarom dan niet aan jezelf? Betaal een (marktconform) bedrag aan huur aan jezelf (welk bedrag in privé dan waarschijnlijk weer belast wordt) en het is klaar. Zit je ook niet met gedoe als je stopt of verhuisd.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
MadEgg schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:54:
WAt ik me hierbij afvraag: kun je je werkruimte niet aan jezelf verhuren, van privé aan zakelijk? Dat eigendom-gebeuren maakt het nodeloos complex. De eis is dat je het aan iemand anders kunt verhuren, dus waarom dan niet aan jezelf? Betaal een (marktconform) bedrag aan huur aan jezelf (welk bedrag in privé dan waarschijnlijk weer belast wordt) en het is klaar. Zit je ook niet met gedoe als je stopt of verhuisd.
Wat schiet je hier mee op dan? Je trekt de kosten dan misschien af, maar je hebt ook 'winst' op de verhuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hydra schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:57:
[...]

Wat schiet je hier mee op dan? Je trekt de kosten dan misschien af, maar je hebt ook 'winst' op de verhuur.
Dat je je kantoorinrichting zakelijk kunt boeken, zoals je eigenlijk zou verwachten.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Yucon schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:49:
M'n accountant is op dit moment wat verminderd bereikbaar vanwege vakantie. Hoewel hij een administratiekantoor is hebben we afgesproken dat ik zelf binnenkomende facturen zowel invoer als naar de juiste rekening boek. Dit omdat ik van mening ben dat je dat zelf moet kunnen omdat je anders je eigen financiële rapportages niet kunt begrijpen.

Met een achtergrond in ERP is het concept van boekingsdimensies ook allemaal wel te begrijpen. Maar ik vraag me af of het rekeningschema dat hij opgezet heeft wel goed aansluit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
240 Inventaris
241 Cum. afschrijving inventaris
270 Vervoermiddelen
271 Cum. afschrijving vervoermiddelen
500 Eigen vermogen
610 AOV
630 Aanslagen inkomstenbelasting/ZVW
640 Prive stortingen
650 Prive opnamen
1000    Kas
1100    ING Bank 123123
1110    Bank 2
1180    Kruisposten
1200    Debiteuren
1220    Nog te factureren omzet
1360    Vooruitbetaalde bedragen
1500    Crediteuren
1520    Nog te ontvangen facturen
1600    Btw verkoop, hoog tarief (21%)
1601    Btw verkoop, laag tarief (9%)
1610    Btw inkoop, hoog tarief (21%)
1611    Btw inkoop, laag tarief (9%)
1625    Btw verkoop, 0%
1626    Btw inkoop, 0%
1650    Btw verkoop binnen EU
1651    Btw inkoop binnen EU
1652    Btw inkoop binnen EU (voorbel.)
1656    Btw diensten binnen EU
1661    Btw inkoop buiten EU
1662    Btw inkoop buiten EU (voorbel.)
1690    Btw-afdrachten/-teruggaven lopend jaar
1910    Vooruitontvangen bedragen
2000    Vraagposten
4124    Afschrijving inventaris
4127    Afschrijving vervoermiddelen
4195    Verkoopresultaat materiële vaste activa
4205    Kilometervergoedingen
4210    Onkostenvergoedingen
4300    Huur onroerend goed
4320    Gas, water en elektra
4330    Verzekering onroerend goed
4340    Vaste lasten onroerend goed
4350    Schoonmaakkosten
4380    Overige huisvestingskosten
4510    Representatiekosten
4511    Reclame- en advertentiekosten
4512    Reis- en verblijfkosten
4640    Leasekosten auto
4680    Overige autokosten
4700    Kantoorbenodigdheden
4720    Telecommunicatie
4730    Portokosten
4780    Overige kantoorkosten
4800    Accountantskosten
4810    Zakelijke verzekering
4880    Overige algemene kosten
4900    Ontvangen rente
4980    Rente en bankkosten
7100    Uitbestede werkzaamheden
8100    Omzet hoog
8105    Omzet laag
8120    Omzet btw verlegd
8125    Omzet btw-vrij
8130    Omzet ABC-leveringen
8135    Omzet leveringen binnen de EU
8140    Omzet diensten hoog tarief
8145    Omzet diensten laag tarief
8150    Omzet diensten binnen de EU
8155    Omzet export buiten EU
9000    Buitengewone baten
9200    Buitengewone lasten
9310    Betalingsverschillen
9380    Overige verschillen
9400    Overige opbrengsten

Zoals ik het begrijp splits je grootboekrekeningen als je de boekingen erop anders wil behandelen. Ik gebruik m'n priveauto. Er zijn dan 3 soorten autokosten
- Zakelijke kilometers: aftrekbare kosten, btw terug te vragen
- Woon/werk: aftrekbare kosten, btw niet terug te vragen
- Auto-uitgaven (aan prive auto, tankbonnetjes e.d.) waar ik later pro rato de btw van terug wil vragen

Moet je dan ook niet 3 grootboekrekeningen daarvoor hebben? Anders moet je weer een kenmerk zien te vinden om binnen die rekening weer dingen op te gaan splitsen bij de btw aangifte.

Ander voorbeeld: Ik heb twee soorten communicatiekosten. mijn zakelijke kantoorlijn die 100% zakelijk is en m’n zakelijk gebruikte privetelefoon die ik op 75% zakelijk inschat. M’n vaste privelijn thuis laat ik buiten beschouwing want dat verdelen wordt te lastig en loont zich niet. Als ik die twee allebei op 4720 – Telecommunicatie boek lijkt het me lastig dit later weer uit elkaar te halen. Klopt die denkwijze en moet er een extra rekening voor komen of denk ik verkeerd en is er een andere oplossing? Ik kan me ook voorstellen dat het toch die rekening is en dat er een extra rekening voor niet terug te vorderen btw voor privegebruik krijg en dat ik de btw met een extra boekingsregel tussen beide rekeningen moet verdelen.

Dan nog twee kleine praktische dingetjes:
- Boek je dingen van <450,= zoals een waterkoker van een paar tientjes op inventaris of kantoorbenodigheden danwel overige kantoorkosten?
- Als IT ZZP'er zijn zo'n beetje alle kosten gerelateerd aan je kantoor omdat dat immers de kern van je bedrijf is. Maar het lijkt me toch weer wat te breed. Vallen generieke softwareabbo's (office, malwarebytes e.d.) en kosten voor hosting en domeinnamen ook onder kantoorbenodigheden/overige kantoorkosten of hoort daar ook een afzonderlijke rekening voor te zijn omdat het toch wel iets anders dan een pen en schrijfblok is?
De administratie is alleen voor jezelf opgedeeld.

Als jij een software abo bij kantoorbenodigdheden wilt boeken moet je dat zelf weten, ik boek het meeste bij diversen, ik hoef niet per onderdeel precies te kunnen zien wat ik er aan uitgeef.

Ik gebruik alleen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xv_jYVxju00lbo8H9mfTGJvSXM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zXZnOxF63GOZQvUBxHdF3l1z.jpg?f=user_large

PS. kijk eens naar Acumulus, die berekend alle verschillende bedragen, % percentage prive ed. vanzelf, waardoor je handmatig veel minder hoeft te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ls-VjAzrZp4DZxSseAoQQh09wmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9uYhNXdAgFwnp2ik6Ne8pgJC.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande invullen en 90% van mijn boekingen zijn gedaan.
De overige zijn speciale boekingen die een eigen invulblad hebben

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 07-09-2021 15:12 ]

Pagina: 1 ... 243 ... 643 Laatste