Zou iemand me even een sanity-check kunnen geven op het als ZZPer kopen van een auto? Ik heb het onderwerp 'zakelijk auto kopen' compleet genegeerd omdat ik geen auto gebruik(te).
Ik heb
dit artikel doorgelezen, en de site van de Belastingdienst. Dan kom ik uit op deze conclusies, waarvan ik me nogal afvraag of het klopt.
Stel dat:
- Ik zakelijk een volledig elektrische auto koop, cataloguswaarde 30.000 euro, aanschafprijs 30.000 euro
- Ik 1000 kilometer zakelijk maak, en 9000 kilometer privé
Dan:
- Kan ik de auto afschrijven in 5 jaar, € 6.000 per jaar
- Kan ik alle verzekeringskosten, motorrijtuigenbelasting, onderhoud/reparatie e.d. ex. BTW volledig boeken als zakelijke kosten
- Kan ik alle brandstofkosten ex. BTW, ook voor de 9000 kilometer privé, opvoeren als zakelijke kosten
- Moet ik privé een bijtelling betalen van 12% van € 30.000 per jaar, dus € 3.600 per jaar
- Kan ik 10% van de BTW van bovengenoemde kosten zakelijk aftrekken (want de auto wordt maar 10% zakelijk gebruikt)
Klopt dat? Vooral de aftrek van benzinekosten excl. BTW terwijl de auto 90% privé wordt gebruikt, klinkt me nogal vreemd in de oren. Maar ik kan op de gelinkte pagina (of bij de Belastingdienst) niet terugvinden dat dat niet zou kunnen. Alleen dat de BTW op kosten naar verhouding van privégebruik gedaan moet worden.
Is dat nog anders als ik een BV zou hebben op het moment van aanschaf en het op naam van de BV heb staan, i.p.v. als ZZPer?