Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Veer_Tan schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:40:
Hallo allemaal! Ik ben onlangs zzp'er geworden en zit met de volgende kwestie ...

Mijn eerste inkomsten van een korte opdracht zijn binnen (13K)! :) Ik ben zelf software ontwikkelaar en ben van plan om bij verschillende bedrijven te gaan werken. Tegelijkertijd ben ik bezig met het ontwikkelen van mijn eigen product. Hierbij wil ik delen van het werk uitbesteden aan 2 (mij wel bekende) ontwikkelaars buiten de EU. Dit jaar gaan zij ongeveer 4K factureren. Ik verwacht dat dit een paar jaar zo door zal gaan, met een gemiddeld bedrag voor outsourcing van 15K per jaar. Dat is ongeveer 20% van mijn verwachte omzet. Ik wil in de toekomst mijn product in NL verkopen en, als alles naar wens verloopt, een BV oprichten. Mijn vraag is of ik deze 4K als kosten mag declareren bij aangifte inkomstenbelasting. Zo ja, kan ik dat de komende jaren zo blijven doen?

Het verkopen van mijn product is trouwens niet mijn hoofddoel; het is ook bedoeld als project voor mijn portfolio, waarmee ik potentiele klanten kan laten zien wat ik zoal kan. Kan iemand mij adviseren? Alvast bedankt!
1) ja
2) ga niet zelf je boekhouding doen als je dit soort vragen hebt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 12:34
Stefangrp schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:46:
[...]

1) ja
Je bent me net voor... Mee eens. Je kan het als kosten opvoeren, maar met de BTW weet ik het zo even niet. Investeer 2k per jaar in een goede boekhouder. Als je fouten maakt en je moet het achteraf herstellen ben je een poosje heeeel druk.

• Veer_Tan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07-02-2022
[...]

1) ja
Bedankt, ik ben inderdaad een newbie op dit gebied ... Die ontwikkelaars gaan mij netjes facturen sturen. Is het een probleem als ik die met mijn eigen prive-rekening betaal? Ik overweeg natuurlijk een zakelijke rekening, maar zie dat het aanvragen even tijd kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ybos schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:45:
[...]

Is het de schuld van KNAB dat jij rijkelijk laat was met de betaling :? :X
Waarheid ligt denk ik in het midden.
Zonder aangifte heeft overmaken niet zoveel zin. Het was mijn boekhouder die rijkelijk laat was met indienen zoals in de laatste zin te lezen was. Echter was de betaling té laat door de gecombineerde omstandigheden van KNAB die er een acceptgiro van maakte. Nu wil ik best de schuld daarvan op mij nemen maar dat lost de omstandigheden niet op. In het gevolg ben ik er wel achter hoe ik het als SEPA instant payment kan betalen, maar als mijn boekhouder nogmaals zo laat is ga toch overwegen of ik zijn dienstverlening blijft gebruiken.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:38
[...]

1) ja
Ik kan helaas maar 1 thumbs-up geven...

• RonaldHeirbaut
Deveon schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:08:
[...]

Het was mijn boekhouder die rijkelijk laat was met indienen zoals in de laatste zin te lezen was. Echter was de betaling té laat door de gecombineerde omstandigheden van KNAB die er een acceptgiro van maakte.
Mijn boekhouder, en dat is niet handige Harrie van 2 straten verder, zegt altijd: "ik doe het werk voor jou maar jij zet je handtekening en jij draagt daarvoor de verantwoordelijkheid". Dat betekent dus ook dat je je boekhouder achter de broek aan moet zitten soms.
En te laat betalen hoeft echt niet, ook niet in het weekend. je kan altijd een spoedoverboeking doen. Kost wat maar dan staat het binnen 2 uur bij de ontvanger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:13:
[...]

Mijn boekhouder, en dat is niet handige Harrie van 2 straten verder, zegt altijd: "ik doe het werk voor jou maar jij zet je handtekening en jij draagt daarvoor de verantwoordelijkheid". Dat betekent dus ook dat je je boekhouder achter de broek aan moet zitten soms.
En te laat betalen hoeft echt niet, ook niet in het weekend. je kan altijd een spoedoverboeking doen. Kost wat maar dan staat het binnen 2 uur bij de ontvanger.
Daar heb je helemaal gelijk in maar er is ook maar zoveel wat je kan doen om “achter de broek aan te zitten”. Dagelijks contact oké, maar ik ga niet meerdere keren per dag contact opnemen. Dat zit niet alleen mijn eigen productiviteit in de weg maar zet ook de relatie op losse schroeven. Als mijn klanten komen met dat soort geintjes verdwijnen ze ook onderop de stapel.

Een spoed overboeking is trouwens niet meer nodig gezien Knab Instant Payment ondersteund, alleen dan moet ik wel even een letter in de beschrijving zetten voordat het kenmerk invoert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Deveon schreef op donderdag 2 september 2021 @ 21:02:
[...]

Een spoed overboeking is trouwens niet meer nodig gezien Knab Instant Payment ondersteund, alleen dan moet ik wel even een letter in de beschrijving zetten voordat het kenmerk invoert.
Zo even tussen de regels door dé tip van de dag _/-\o_

• RonaldHeirbaut
Stefangrp schreef op donderdag 2 september 2021 @ 21:26:
[...]

Zo even tussen de regels door dé tip van de dag _/-\o_
Idd, weer wat geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jape14
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 14:52
Ik zit een beetje in dubio. Ik hoop binnenkort met mijn eerste freelance klus te gaan starten. Heb twee gesprekken gehad, maar het tarief (met tussenpartij) lijkt niet onderhandelbaar en het is net een paar euro lager dan ik in mijn hoofd had.

Wat te doen.. afzeggen en meer gesprekken voeren of accepteren want dan ben ik in ieder geval gestart...

Overigens ben ik nog in loondienst dus ik kan het me permitteren om een klus af te wijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Deveon schreef op donderdag 2 september 2021 @ 21:02:
[...]
Ja, wel met de kanttekening dat ze die instant payment in het verleden wel eens uitgeschakeld hadden in het weekend. Ik kan even niet meer herrineren wat exact de reden was, als je toevallig een keer erg laat bent is het fijn, maar ik zou er niet standaard vanuit gaan dat instant payment altijd werkt, en dus alsnog proberen normaal je aangifte ieder geval een paar dagen eerder te doen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:48

MadEgg

Tux is lievvv

jape14 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:23:
Ik zit een beetje in dubio. Ik hoop binnenkort met mijn eerste freelance klus te gaan starten. Heb twee gesprekken gehad, maar het tarief (met tussenpartij) lijkt niet onderhandelbaar en het is net een paar euro lager dan ik in mijn hoofd had.

Wat te doen.. afzeggen en meer gesprekken voeren of accepteren want dan ben ik in ieder geval gestart...

Overigens ben ik nog in loondienst dus ik kan het me permitteren om een klus af te wijzen.
Juist als ZZP'er kun je het je permitteren om klussen af te wijzen ;)

De afweging moet je zelf maken. Ik heb altijd een minimumtarief in mijn hoofd die ik nooit aan de tussenpartij of klant meedeel. Als ze daar niet aan voldoen bedank ik vriendelijk en zoek ik verder. Tussenpartijen zeggen heel vaak dat het niet onderhandelbaar is maar dat is vooral omdat ze zelf een hoge marge willen overhouden.

Alles valt of staat met hoe redelijk je eis is natuurlijk. En hoe hard zijn ze op zoek? Heb je een zeer schaarse expertise of valt dat mee? Hoe lastiger het is om iemand te vinden hoe meer leverage je hebt. En dan is er nog de factor van hoe leuk de klus je lijkt.

Als je het je kunt permitteren en het niet je droomplek is zou ik het hard spelen en niet met je tarief zakken.

Tja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28

Één van de meest waardevolle lessen die je kunt leren als ondernemer, is nee zeggen. Heeft voor mij veel te lang geduurd, maar jij kunt hem al meteen in je ondernemerscarrière oppikken. Grote kans overigens dat er ineens wél wat onderhandelbaar is als je aangeeft weg te lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Dat is aan jezelf als ondernemer om te bepalen. Echter lijkt mij dat die klus alsnog beter betaald dan loondienst en als je een vloeiende overstap kan maken is dat ook iets waard.

Zelf heb ik ook tussenpersonen gesproken die niets aan het tarief konden doen en ik de onderhandeling afkapte en twee dagen later hadden ze opeens meer budget beschikbaar. Of enkele weken later omdat de aangeboden kandidaat die wel voor die prijs wilde werken toch niet voldeed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09

Het is een inschatting die wij niet voor je kunnen maken. Stel je accepteert deze klus niet, hoe lang ga je dan verder in loondienst? Hoe snel denk jij een beter alternatief te vinden? Is het uurtarief dat jij wil ook realistisch?

Het is m.i. anders als je al ZZPer bent en al een klus hebt. De eerste is vaak het lastigste; en je loopt waarschijnlijk ook best veel geld mis als je nu nog een jaar in loondienst blijft.

Persoonlijk zou ik, als het om een paar euro gaat, niet daarvoor de stap naar ZZPen uitstellen. Het is m.i. echt wel wat anders als je van ZZP klus naar ZZP klus gaat (daar heb ik ook gewoon een getal waar ik niet van afwijk in m'n hoofd).

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Als het een paar euro is, zou ik het daar niet op laten afketsen (ik weet natuurlijk niet hoeveel die paar euro is op het uurtarief).
Die paar euro merk je waarschijnlijk niet echt, maar het geeft het een mooie opstap naar een freelance carriere waar je bij toekomstige opdrachten ook gewoon weer meer gaat vragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Bij onderhandelingen is *alles* onderhandelbaar. Als ze zeggen dat dat niet zo is is dat gewoon onderdeel vd strategie.

En als jij niet bereid bent om weg te lopen vd onderhandelingen zal de andere kant nooit (significant) toegeven. Want jij accepteert het toch wel. Pas als jij niet toegeeft zullen zij toegeven. Of niet, en dan loopt het stuk, ook prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut

Tarief is toch niet alles? Als ze van me verwachten dat ik 3x in de week naar Rotterdam kom (vanuit Zwolle), heb ik een heel ander tarief dan als ik maar 15 minuten hoef te reizen.

Wel heb ik geleerd: je kan maar 1x ja zeggen maar vaker nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Tarief is inderdaad niet alles, maar 5 euro minder op je tarief is toch snel 5000 euro netto minder op je bankrekening per jaar. Iedereen moet voor zichzelf bepalen wat de overige voorwaarden voor hun mogen ''kosten''.

En het kunnen veroorloven om de klus af te slaan omdat je nog in loondienst bent, is ook niet heel slim aangezien je zo gewoon geld misloopt. Hoe eerder je gaat ZZP-en hoe eerder je inkomsten omhoog gaan.

Je kan de klus natuurlijk gewoon aannemen en daarna zoeken naar een klus die beter betaald.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 03-09-2021 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jape14
Ernemmer schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:14:
En het kunnen veroorloven om de klus af te slaan omdat je nog in loondienst bent, is ook niet heel slim aangezien je zo gewoon geld misloopt. Hoe eerder je gaat ZZP-en hoe eerder je inkomsten omhoog gaan.
Ja, dat vind ik een hele goede. Ik ben al een paar jaar aan overwegen de stap te maken, dus ik heb al een hoop geld laten liggen wat dat betreft. Dan kan deze ~5000 euro per jaar er ook nog wel vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jape14
Hydra schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:10:
[...]

Het is een inschatting die wij niet voor je kunnen maken. Stel je accepteert deze klus niet, hoe lang ga je dan verder in loondienst? Hoe snel denk jij een beter alternatief te vinden? Is het uurtarief dat jij wil ook realistisch?
Ja, ik weet zeker dat het realistisch is. Het is wel een internationale klant, misschien dat die er iets anders in zitten.

En anders praat ik gewoon verder met andere partijen. Als dat wat langer duurt dan schuift het dan alleen weer een maand op ivm opzegtermijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

jape14 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:45:
[...]

Ja, dat vind ik een hele goede. Ik ben al een paar jaar aan overwegen de stap te maken, dus ik heb al een hoop geld laten liggen wat dat betreft. Dan kan deze ~5000 euro per jaar er ook nog wel vanaf.
Kijk uit met die gedachtegang. Want er is "altijd" wel een klus/plek waar je 1 euro meer kunt krijgen. Je laat geen geld liggen, je hebt klussen die soms meer en soms minder opleveren. Zodra je denkt aan geld laten liggen is het einde zoek.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jape14 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:45:
[...]

Nee, die 5k kan er niet vanaf, of je moet al genoeg geld hebben? 5k blijft 5k.
Crazy D schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:58:
[...]

Kijk uit met die gedachtegang. Want er is "altijd" wel een klus/plek waar je 1 euro meer kunt krijgen. Je laat geen geld liggen, je hebt klussen die soms meer en soms minder opleveren. Zodra je denkt aan geld laten liggen is het einde zoek.
Grappig om te zien hoe iedereen er anders over denkt :D

[ Voor 34% gewijzigd door Ernemmer op 03-09-2021 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ernemmer schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:59:
[...]

Nee, die 5k kan er niet vanaf, of je moet al genoeg geld hebben? 5k blijft 5k.

[...]

Grappig om te zien hoe iedereen er anders over denkt :D
Ik wil ook liever 5 euro per uur meer factureren :P Maar mijn punt is meer dat als je denkt in termen als "geld laten liggen" je dat ook kunt gaan denken als je 100 euro kunt schrijven, want 102,50 is meer 8)7 Snap je waar ik heen wil? Uiteraard is het wel gewoon serieus geld. (maar daarnaast, laat je dan ook geld liggen als je een middag niet werkt? week vakantie? kun je zaterdag ook wel werken want anders laat je ook dan weer geld liggen. Dat is een soort hellend vlakje waar ik voor wil waken want dat gaat heel geleidelijk als je niet uitkijkt).

Misschien extreem, maar degenen die na 2 jaar eigen bedrijf zwaar overspannen zijn omdat 80 uur per week werken niet gezond is, dachten toen ze dat deden ook niet dat dat niet zo handig is...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jape14
Crazy D schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:58:
[...]

Ja, dat is ook zo. En het gaat ook om de techniek waar je mee kunt werken, de locatie, werktijden, en of je leuke collega's hebt. Maar als ik 85 euro in mijn hoofd heb dan vind ik het wel erg jammer om bij mijn allereerste klus daar direct van af te wijken :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
Als freelancer ben je in de basis vrij, je ruilt je vrije tijd om voor geld. Je laat als je niet werkt geen geld liggen, in tegendeel: als je wel werkt laat je vrije tijd liggen ;)

Tijd is het enige middel dat je hebt dat eindig is. Je kan niet meer creëeren, geen rente op rente effect, je kan het alleen maar uitgeven. Ben dus heel kritisch waar je het aan uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jape14
Crazy D schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:08:
[...]

Ik wil ook liever 5 euro per uur meer factureren :P Maar mijn punt is meer dat als je denkt in termen als "geld laten liggen" je dat ook kunt gaan denken als je 100 euro kunt schrijven, want 102,50 is meer 8)7 Snap je waar ik heen wil? Uiteraard is het wel gewoon serieus geld. (maar daarnaast, laat je dan ook geld liggen als je een middag niet werkt? week vakantie? kun je zaterdag ook wel werken want anders laat je ook dan weer geld liggen. Dat is een soort hellend vlakje waar ik voor wil waken want dat gaat heel geleidelijk als je niet uitkijkt).

Misschien extreem, maar degenen die na 2 jaar eigen bedrijf zwaar overspannen zijn omdat 80 uur per week werken niet gezond is, dachten toen ze dat deden ook niet dat dat niet zo handig is...
Het is serieus geld, maar als je voor een lager tarief instapt laat je bij voorbaat geld liggen in dit scenario. Natuurlijk neem ik ook gewoon mijn vrije dagen, training e.d.. Maar ik werk 32-36 uur, dat mag hopelijk zo blijven, dus dan wil je wel een goed tarief om zoveel mogelijk uit mijn kostbare tijd te kunnen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:24
LIgt aan hoeveel minder ze bieden dan je vraagt. 5 euro is te overzien met enkele mitsen.

Ik zoiu het nu niet accepteren, maar voor een eerste opdracht? Mijn eerste klus was 70/uur, terwijl 80 a 85 normaal had geweest. Maar het betekende ook op vrijdag lease auto inleveren en op maandag aan de slag voor 10K per maand.

die 5 euro gaat bijvoorbeeld niet 3 maanden thuis zitten dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

jape14 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:19:
[...]

Het is serieus geld, maar als je voor een lager tarief instapt laat je bij voorbaat geld liggen in dit scenario. Natuurlijk neem ik ook gewoon mijn vrije dagen, training e.d.. Maar ik werk 32-36 uur, dat mag hopelijk zo blijven, dus dan wil je wel een goed tarief om zoveel mogelijk uit mijn kostbare tijd te kunnen halen.
En als je de klus niet krijgt omdat ze niet meer willen betalen laat je nog meer liggen. En als je voor 85 aan de slag kunt maar een andere klus komt voorbij voor 90 laat je ook geld liggen. Soms is een lager tarief wel goed voor je toekomst. Bv mooie klant op je cv, interessante opdracht waar je veel leert, etc etc.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Crazy D schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:08:
[...]

Dat klopt, maar vrije tijd is imo iets anders dan een lager tarief of maar nog wat langer in loondienst blijven.
Vrije tijd is erg belangrijk (bij ondervinding) en een hoger tarief of eerder gaan ZZP-en moet je gewoon doen, het kost je niks extra qua tijd.
fry77 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:33:
LIgt aan hoeveel minder ze bieden dan je vraagt. 5 euro is te overzien met enkele mitsen.

Ik zoiu het nu niet accepteren, maar voor een eerste opdracht? Mijn eerste klus was 70/uur, terwijl 80 a 85 normaal had geweest. Maar het betekende ook op vrijdag lease auto inleveren en op maandag aan de slag voor 10K per maand.

die 5 euro gaat bijvoorbeeld niet 3 maanden thuis zitten dekken.
Dat is inderdaad ook zo, beter iets dan niets en je kan altijd nog op zoek gaan naar iets beters.
Als je ergens de afspraak maakt dat je een jaar beschikbaar bent met 1 maand opzegtermijn, hoef je natuurlijk niet een jaar te blijven zitten, als je iets anders kan krijgen waar je 5 euro meer kan verdienen zou ik dat zeker overwegen.

Die 5 euro is wel het verschil tussen een VW Polo als leaseauto of een Mercedes GLE. :D

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 03-09-2021 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
jape14 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:19:
Kun je niet gewoon zeggen wat het tarief is en wat je wil? We doen er niet bepaald geheimzinnig over in dit topic.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
Ik merk juist dat ik weer hoger kan zitten, bij elke nieuwe klus gewoon weer (proberen) 5 euro erop drukken.
Mijn ervaring tot nu toe is vooral:

Ik roep 78 - reactie: nee das echt net teveel.. 75 kan net.
Ik roep 83 - reactie: nee das echt net teveel 80-81 is de max
ik roep 85 - reactie: hmm, hmm de klus kan tot max 82, voor die paar euro laat je het toch niet schieten?
ik roep 90 - reactie: oef.. deze klant kan/wil max 88 betalen.

kortom, maakt (bijna) niet uit wat ik roep, ze gaan er altijd onder zitten met een reden/excuus.
Ze weten wel dat het voor jou als freelancer (devver) je 100% inkomsten is en voor hun 1 van de zoveel, dus ze zitten heel anders in de wedstrijd/onderhandeling.

Zit nu op 85, ben bezig met weer lijntjes uit te gooien voor volgende klus.
Daar zet ik in op de 90 :-)
(als full-stack javaan)

toevoeging:
Voor mij helpt het wel om te zorgen dat ik al vanuit huidige klus naar volgende ga kijken/zoeken.
Dus de druk om snel iets te moeten hebebn is dan weg. Ben me namelijk ook zeker bewust dat een maand omzet missen meer impact heeft dan 2-3 euro zakken in tarief. Als die druk er niet is, hoef ik me niet druk te maken om beide mogelijke scenario's

[ Voor 22% gewijzigd door wvdl op 03-09-2021 14:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Waarom zou je als eerste een bedrag noemen? Ik vraag vaak gewoon naar het budget van de klant om daar de benodigde expertise op te pijlen, vaak zegt de omschrijving bar weinig. Liever onderbetaald op een uitdagende klus dan mooi tarief voor simpel werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Ik vraag zo af en toe aan een recruiter als ik een klus afwijs was 't uurtarief is dat 'ie voor ogen heeft. Dan heeft de recruiter geen incentive meer om lager in te zetten, en ik kan een beetje bij houden wat marktconform is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:03
Ik hou rekening met reistijd.. Tarief is gewoon 100 euro, maar als de klant dichterbij woont of er amper reistijd is kan ik wel iets zakken. Meeste partijen gaan gewoon akkoord met 100 euro. Als ze dat niet doen, dan niet.. Ik heb de ervaring, de certificaten en lever altijd goed werk af (althans, in die 9 jaar werkervaring altijd alleen maar kudo's gekregen, dus dat zegt wel iets over het werk wat ik lever.. Anders had daar best wat mindere beoordelingen tussen gezeten.). Als je liever 5 euro minder wil betalen, be my guest, maar dan kan je beter een ander zoeken..

Er is geen enkele garantie dat je niet dezelfde kwaliteit krijgt voor minder (of zelfs meer betaalt), maar het is aan de klant om dat risico in te schatten en te bepalen.. Die bal ligt bij hun. Ik geef aan wat ik lever voor mijn tarief, en de klant bepaalt of ie meer/minder wilt..

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 03-09-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
Deveon schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:40:
Waarom zou je als eerste een bedrag noemen? Ik vraag vaak gewoon naar het budget van de klant om daar de benodigde expertise op te pijlen, vaak zegt de omschrijving bar weinig. Liever onderbetaald op een uitdagende klus dan mooi tarief voor simpel werk.
Als ik iemand inhuur vraag ik ook wat zijn tarief is zodat ik offertes naast elkaar kan leggen.
Persoonlijk zie ik het ook als van: ik vind dat ik dit waard ben; marktbewust.
Ben dan ook vna mening dat ik beter kan bepaling in welke gradatie ik een match ben op het gezochte profiel dan de recruiter/hr persoon.

Maar das iedereen z'n eigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:40:
Ja dat doe ik ook. Toevallig vandaag nog voor een software architect rol. Kreeg "de range is 90-100 euro", dan reageer ik dus met "ah, jammer, dat ligt net onder mijn tarief van 110. Zelfde geintje maar dan omgekeerd. Worst case krijg je dan die 100. Met wat geluk doen ze er dan 5 bij op.

Ook gedaan bij m'n huidige klus. De max was echt 90. Ik krijg nu 95.

[ Voor 5% gewijzigd door Hydra op 03-09-2021 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
wvdl schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:27:
Als ik iemand inhuur vraag ik ook wat zijn tarief is zodat ik offertes naast elkaar kan leggen.
Persoonlijk zie ik het ook als van: ik vind dat ik dit waard ben; marktbewust.
Tja. Maar ga je het risico nemen om nu iemand af te wijzen op 5 euro per uur als je niet heel zeker weet dat je heel binnenkort iemand vindt die wel binnen je range valt.

Die onzekerheid hebben bedrijven net zo goed. Ik zit nu nota bene aan de inhurende kant en krijg vanuit een manager de vraag of ik niet te picky will zijn in de interviews omdat devs zo schaars zijn :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:52
Hydra schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:34:
[...]

Ja dat doe ik ook. Toevallig vandaag nog voor een software architect rol. Kreeg "de range is 90-100 euro", dan reageer ik dus met "ah, jammer, dat ligt net onder mijn tarief van 110. Zelfde geintje maar dan omgekeerd.
En daarna gezegd 'Maar jullie laten het toch niet om die paar euro hangen zeker?' ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Nu online
Hydra schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:34:
[...]

Ja dat doe ik ook. Toevallig vandaag nog voor een software architect rol. Kreeg "de range is 90-100 euro", dan reageer ik dus met "ah, jammer, dat ligt net onder mijn tarief van 110. Zelfde geintje maar dan omgekeerd. Worst case krijg je dan die 100. Met wat geluk doen ze er dan 5 bij op.
Ik heb er weinig moeite mee om mijn uurtarief te noemen. Het is geen onderhandeling (daarvoor is de vraag te groot). Ik heb bepaald wat ik mezelf waard vind per uur. Vindt een klant 't dat niet waard dan is dat prima, mag ie op zoek naar iemand anders.

Ik kwam laatst ook deze post tegen waarin goed toegelicht wordt waarom het gewenste uurtarief niet in de post staat: https://www.linkedin.com/...6827864174589165568-QCqK/
I see a lot of posts on LinkedIn from people who are frustrated about the use of “Competitive Salary” in job adverts, and I thought it might be good for freelancers to get a recruiter’s perspective🗣

Here are the 3 main reasons why I usually avoid putting rates on an advert⛔:

Reason 1️⃣
When I discuss budgets with a client, they will often say something like; “Ideally, we would pay (x), but if you have someone who matches all of the bonus skills, we can pay (x+€10)”.

So as a recruiter, what do you put in the advert?🤔

If I put the higher rate, everyone will ask for that whether they have the bonus skills or not. However, if I put the lower rate, the perfect candidate might ignore my advert because they look for the extra €10/hour.

Reason 2️⃣
If I advertise all of my positions at the maximum budget, then it's safe to assume everyone will ask for that rate.

So, when I send through the applications, my client will start to wonder why all of Foxtek’s candidates come in right at the top end of their budget, despite differing levels of experience. It will make me look like I'm taking advantage🤷‍♂️

Reason 3️⃣
In my experience, clients will weigh up the cost of a freelancer vs the level of experience they offer. So, if I put forward a slightly cheaper candidate with less experience for €70/hour, the client may look favorably on this and give them a chance to interview.

However, if I put the rate on the initial advert as €85/hour then it is likely that the €70/hour dev will ask for the same rate as other candidates who have much more experience, and they might be rejected🙅‍♀️

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-08 09:10
Hoe is het verloop van jullie uurtarief zo ongeveer geweest door de tijd heen?

Ik ben benieuwd aangezien ik bezig ben met mijn eerste opdracht à €50/u.

Dat is natuurlijk niet erg veel voor een front-end developer, maar niet slecht voor iemand met nog geen jaar concrete werkervaring.

Anderzijds denk ik dat het zeker geen jaren hoeft te duren voor ik naar een wat meer gemiddeld uurtarief (75?) toe kan.

Hoe realistisch, terug kijkend op jullie uurtarieven, is het om daar binnen een opdracht of 2-3 naartoe te klimmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Freeaqingme schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 18:29:
[...]

Ik heb er weinig moeite mee om mijn uurtarief te noemen. Het is geen onderhandeling (daarvoor is de vraag te groot). Ik heb bepaald wat ik mezelf waard vind per uur. Vindt een klant 't dat niet waard dan is dat prima, mag ie op zoek naar iemand anders.

Ik kwam laatst ook deze post tegen waarin goed toegelicht wordt waarom het gewenste uurtarief niet in de post staat: https://www.linkedin.com/...6827864174589165568-QCqK/

[...]
Het is duidelijk dat de opdrachtgever zijn klant is en de freelancer zijn product. Echter bij krapte op de markt is het misschien een goed idee om juist de freelancer als je klant te zien die waar moet krijgen voor zijn tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Nu online
gotangclan schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 18:50:

Hoe realistisch, terug kijkend op jullie uurtarieven, is het om daar binnen een opdracht of 2-3 naartoe te klimmen?
Daar is echt heel weinig over te zeggen. Enerzijds omdat je niet weet wat de markt gaat doen. Stel de beurs stort in en er komt een mega-recessie (kijkend naar de koersen niet waarschijnlijk, we zitten helemaal niet in een bubbel... /s) en er stort van alles in, dan is er veel minder vraag en moet je daar wellicht op inspelen met je tarief.

Anderzijds is het heel erg afhankelijk van de groei (en specialisme) van je skills wat die waard zijn. Ik ken (php) backend devs die in de 50 zijn met een uurtarief van 65 euro / uur, en ik ken ze met een tarief van 105 euro / uur. Dus dat maakt het lastig om voor jou concreet iets te kunnen zeggen.

Wel kan je natuurlijk als deze opdracht op z'n einde loopt kijken of de potentiele klant een hoger tarief slikt. Op die manier kom je er vanzelf wel een beetje achter wat men jou waard acht (en hoe goed je jezelf kan verkopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Nu online
Deveon schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 18:58:
[...]

Het is duidelijk dat de opdrachtgever zijn klant is en de freelancer zijn product. Echter bij krapte op de markt is het misschien een goed idee om juist de freelancer als je klant te zien die waar moet krijgen voor zijn tijd.
Ja, zo kan je 'm zien. Echter vind ik het eerste punt ook wel anders om werken:
When I discuss budgets with a client, they will often say something like; “Ideally, we would pay (x), but if you have someone who matches all of the bonus skills, we can pay (x+€10)”.

So as a recruiter, what do you put in the advert?🤔

If I put the higher rate, everyone will ask for that whether they have the bonus skills or not. However, if I put the lower rate, the perfect candidate might ignore my advert because they look for the extra €10/hour.
Dat zorgt er voor dat als de recruiter iemand zoekt voor een uurtarief van 55 euro ik nog steeds zonder problemen 70 euro kan roepen. Wellicht ben ik wel die droomkandidaat waar ze 15 euro / uur boven budget willen gaan zitten. En daarom maakt mij dat hele budget niet zo veel uit.

(gekozen tarieven zijn fictief)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Mijn tarief is nu 85% hoger dan 5 jaar geleden toen ik begon met weinig ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mehmet
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-07 10:04
Ik twijfel momenteel ook erg om de overstap te maken naar ZZP/Freelance. Ik werk momenteel al ruim 8 jaar in de IT branche waarvan het laatste 4 jaar als Systeembeheerder. Vanaf 2013 tot en met juni dit jaar heb ik in de detachering gezeten en alleen maar lange klussen gehad bij de overheid. Nu sinds juni ook in dienst bij een lokale gemeente. Het enige wat me een beetje tegenhoud is het feit dat ik nog niet heel veel certificaten heb. Daar in tegen beschik wel over zaken als ITIL en een MCSA titel. Op papier/CV heb ik wel echt aantoonbare ervaring

Vanaf 2018 tot en met 2020 heb ik wel een eigen bedrijf gehad in de IT maar dat was voornamelijk in en verkoop van hardware. Ik zit er nu sterk aan te denken om weer zoiets op te richten maar dan ook erbij te gaan freelancen of weer in dienst te gaan bij een detacheerder om nog meer kennis/ervaring op te doen en ondertussen wat papieren erbij te gaan halen. Momenteel heb ik een jaar contract waarvan niet zeker is of deze verlengd gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:01

sebasd

loopt op espresso

Ik begon in 2014 als freelancer met 62 per uur, gegroeid naar 85 voor de opdracht die ik net heb afgerond. Heb tussendoor ook wel klussen gehad voor 90-95, maar dat was vaak niet fulltime. En veel trainingen gegeven, maar dat is niet vergelijkbaar met uurtje factuurtje projectwerk.

Net een nieuwe klus begonnen, nu met een tarief per maand + incentives. Nieuwe tak van een bedrijf aan het opzetten, en als dat gaat lopen wordt het leuk, al kan ik van het vaste bedrag al prima leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl

Dat is natuurlijk niet erg veel voor een front-end developer, maar niet slecht voor iemand met nog geen jaar concrete werkervaring.

Anderzijds denk ik dat het zeker geen jaren hoeft te duren voor ik naar een wat meer gemiddeld uurtarief (75?) toe kan.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eledhrim
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-07 21:09
Een goede werkgever investeert in zijn personeel. Denk bijvoorbeeld aan trainingen of conferenties bezoeken.

Aan goede trainingen hangen vaak een flink prijskaartje. Een freelancer moet dat bedrag zelf ophoesten. Tijd besteed aan training of een conferentie zijn niet declarabele uren. Er staan dus ook geen inkomsten tegenover.

Toch lijkt het mij voor een freelancer van groot belang om up to date te zijn van de recente ontwikkelingen in zijn vakgebied.

Hoe zorgen freelancers dat hun skills op peil blijven?
Zijn jullie meer of minder tijd aan training of conferenties gaan besteden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 23:11
Ik heb 2 jaar geleden een opdracht geweigerd die me 55 euro boden. Nu 3 jaar later begonnen als zzp’er voor €80,-. Je kan zeggen €55,- was te laag, maar als ik 2 jaar lang voor €55,- had gewerkt, had ik in de afgelopen 2 jaar wel meer verdiend dan dat ik in loondienst heb verdiend. Dus je moet maar de afweging maken, of je overstapt of wacht tot een juiste uurtarief. Ieder zijn eigen keuze.

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotangclan
Eledhrim schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 22:32:
Ik leer zelf het meest van het lezen van documentatie en betrokken zijn met een bepaalde community (vaak Discord). Tevens zijn er voor veel open source projecten vaak issues op bijv. GitHub te vinden waar soms interessante dingen worden besproken (vaak off topic, maar wel leerzaam).

Online tech talks of YouTube video's in het algemeen check ik ook regelmatig. Daarnaast zijn er een aantal interessante nieuwsbrieven waar je op kan abonneren, althans, binnen web development: sommige op wekelijkse en andere op dagelijkse basis.

Daarnaast hou ik altijd een lijst bij met dingen waar ik wel is tegen aan loop om die in keer op een vrije avond / weekend op te pakken.

Maar goed, dat is iets wat ik altijd al zou hebben gedaan afgezien van het in loondienst / zzp'er zijn. Als je dit namelijk gedisciplineerd doet dan ga je op kennis gebied echt heel snel vooruit.
HhK1907 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 23:02:
Ik heb 2 jaar geleden een opdracht geweigerd die me 55 euro boden. Nu 3 jaar later begonnen als zzp’er voor €80,-. Je kan zeggen €55,- was te laag, maar als ik 2 jaar lang voor €55,- had gewerkt, had ik in de afgelopen 2 jaar wel meer verdiend dan dat ik in loondienst heb verdiend. Dus je moet maar de afweging maken, of je overstapt of wacht tot een juiste uurtarief. Ieder zijn eigen keuze.
Goed punt. Vaak brengt een "slecht" uurtarief nog meer op dan een (boven)gemiddeld maandsalaris. Ik verwacht ook dat des te sneller je als zzp'er begint, des te sneller je daarbinnen kan groeien (i.a.w. uurtarief omhoog gooien).

Het lijkt mij vrij aannemelijk dat iemand die al 3 jaar zzp't minder problemen zal hebben bij het afdwingen van een hoger tarief dan iemand die net om de hoek komt kijken, maar daarvoor 3 jaar langer heeft geloonslaaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:01

sebasd

loopt op espresso

Eledhrim schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 22:32:
Een goede werkgever investeert in zijn personeel. Denk bijvoorbeeld aan trainingen of conferenties bezoeken.

Aan goede trainingen hangen vaak een flink prijskaartje. Een freelancer moet dat bedrag zelf ophoesten. Tijd besteed aan training of een conferentie zijn niet declarabele uren. Er staan dus ook geen inkomsten tegenover.

Toch lijkt het mij voor een freelancer van groot belang om up to date te zijn van de recente ontwikkelingen in zijn vakgebied.

Ja, trainingen kosten geld, maar niet meer inzetbaar zijn omdat je kennis en ervaring achter lopen kost nog veel meer..

Ik ben wel kritisch op de trainingen die ik volg, maar ben zeker bereid voor goede trainingen te betalen, die investering verdien je wel weer terug. Het mooiste is nu dat ik zelf kan bepalen welke ik wel en niet volg.

Daarnaast is een deel van mijn werk het maken van trainingsmateriaal, en om dat een beetje fatsoenlijk te doen en up to date te houden moet je wel bijblijven.

Conferenties ben ik een stuk meer gaan doen, geen werkgever die meer zeurt over facturabele uren.. Heerlijk. Ook daar leer ik meestal het een en ander, maar het is ook vooral goed voor het bijhouden en uitbreiden van mijn netwerk. Ik moet er wel bij zeggen dat bij de meeste conferenties waar ik kom ik ook wel een praatje of workshop doe, dat scheelt alvast weer in de kosten. Soms op eigen initiatief (via de CFP), soms op uitnodiging.

Ik ben heel snel gestopt met uitrekenen wat een conferentie, training of vrije dag kost qua omzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
Ik ben daarin heel eerlijk tegen mijzelf. aan thuisstudie/bijhouden kom ik bijna niet.
Ik zoek dan ook vooral 80-20 klussen.
80% comfort-zone
20% nieuw te leren

Heb niet het idee dat ik achter loop, zal ook niet de expert worden voor niche/technische kennis.
Maar dat hoeft ook niet van mij :-)

Conferenties doe ik wel, vooral voor de leuk en om te kijken wat eraan 'komt'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
wvdl schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:04:
Ik ben daarin heel eerlijk tegen mijzelf. aan thuisstudie/bijhouden kom ik bijna niet.
Ik zoek dan ook vooral 80-20 klussen.
80% comfort-zone
20% nieuw te leren

Heb niet het idee dat ik achter loop, zal ook niet de expert worden voor niche/technische kennis.
Maar dat hoeft ook niet van mij :-)

Conferenties doe ik wel, vooral voor de leuk en om te kijken wat eraan 'komt'
Minder uren maken :P
Ik heb net in juli en september weer 2 certificaten binnen gehaald.. nu ga ik leren voor de 3e.. even wat cv building oppakken nu het uitkomt en de motivatie er is.. Ik heb van die momenten dat ik extreem gemotiveerd ben, zoals nu, en dan vind ik het wel leuk. Het is leerzaam, interessant en staat goed op je cv.. vind het wel leuk eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online

Jemig, voor 50 euro per uur ben je denk ik beter af in loondienst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Oef ik geloof ergens begonnen op €85,- en zit nu op €130,-

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut

Van €90,- in 2007 naar €50,- in 2009 via €80,- in 2011 naar €70/75 sinds 2014.

Ik blijf het grappig vinden dat het uurtarief zo belangrijk is. Uiteraard is het ook niet onbelangrijk; als ik mag kiezen uit €40,- of €90,- per uur heb ik ook liever meer. Maar meer is niet per definitie beter.
Nu doe ik €75,-. Het is niet veel en als technisch projectleider, technisch consultant of hoe ze mijn werk dan ook willen noemen, het is easypeasy. Ik vermaak me, prima werksfeer, voel zelden werkdruk of stress. Werk vanuit huis, sociale opdrachtgever, nooit gezeik. En dat heb ik liever dan €100,- met gezever en gezeik, oneindig gewauwel over deadlines en nooit tijd voor de sociale kant van werken.

Kijk, mijn allergrootste talent is nergens aankomen, uit de buurt blijven en vooral niks doen. Daarvoor vraag ik €225,- per uur. Maar of dat tarief is te hoog, of het talent is ongevraagd :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ontwikkelaar
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-05-2022
init6 schreef op zondag 5 september 2021 @ 21:24:
[...]

Jemig, voor 50 euro per uur ben je denk ik beter af in loondienst.
In loondienst krijg je als Front-end dev met 1 jaar ervaring ~3000 in de maand. 50 euro per maand is 8000+ in de maand. Ik weet niet hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotangclan
Ontwikkelaar schreef op zondag 5 september 2021 @ 22:46:
[...]

In loondienst krijg je als Front-end dev met 1 jaar ervaring ~3000 in de maand. 50 euro per maand is 8000+ in de maand. Ik weet niet hoor
Precies. Ik had een aantal aanbiedingen voor vaste dienst van ~3k met de hoogste uitschieter op 3550.

Dat was na serieus goed onderhandelen. Side note: ik heb geen relevant HBO/WO diploma, met had ik wellicht wel 4k kunnen krijgen.

Met 50 per uur zit je inderdaad op 8-9k in de maand. Dat is ruim het dubbele netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
50x40x45(je werkt niet hele jaar) /12
= 7500

Maar der gaat nog wat af en je krijgt nog wat aftrek posten.

Wat hou je realistisch over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gotangclan
badboyqxy schreef op zondag 5 september 2021 @ 23:01:
50x40x45(je werkt niet hele jaar) /12
= 7500

Maar der gaat nog wat af en je krijgt nog wat aftrek posten.

Wat hou je realistisch over
(260 - 20) * 8 * 50 = 96k (resp: werkdagen - vakantiedagen * werkuren per dag * uurtarief)

Ofwel 8k p/m.

Met de drie aftrekposten waar ik nu gebruik van kan maken (zelfstandigheidsaftrek, startersaftrek, MKB winstvrijstelling) heb ik een belastbaar inkomen van ~75k.

Na aftrek belastingen (~28.5k) blijft er dus netto 67.5k over = 5625 p/m.

Zeer royaal inkomen imo voor iemand begin in de 20.

EDIT: ik denk dat de gemiddelde zzp'er (hopelijk) wel wat meer dagen vakantie pakt dan 20, maar goed, dat is een keuze die je zelf maakt.

[ Voor 9% gewijzigd door gotangclan op 05-09-2021 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
RonaldHeirbaut schreef op zondag 5 september 2021 @ 22:14:
[...]

Kijk, mijn allergrootste talent is nergens aankomen, uit de buurt blijven en vooral niks doen. Daarvoor vraag ik €225,- per uur. Maar of dat tarief is te hoog, of het talent is ongevraagd :+
Dat was mijn antwoord toen ze vroegen hoe er minder bugs geïntroduceerd konden worden door het team: minder code opleveren. Als je niks oplevert introduceer je ook geen bugs O-)

Oftewel er is zeker vraag naar die kennis, maar mijn tarief is flink lager dan wat jij er voor vraagt 8)

(overigens ben ik zelf meer van het rigoureus verbouwen, maar dat terzijde...)

[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 06-09-2021 01:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funkeey
  • Laatst online: 10:33
gotangclan schreef op zondag 5 september 2021 @ 23:31:
[...]

(260 - 20) * 8 * 50 = 96k (resp: werkdagen - vakantiedagen * werkuren per dag * uurtarief)

Ofwel 8k p/m.

Met de drie aftrekposten waar ik nu gebruik van kan maken (zelfstandigheidsaftrek, startersaftrek, MKB winstvrijstelling) heb ik een belastbaar inkomen van ~75k.

Na aftrek belastingen (~28.5k) blijft er dus netto 67.5k over = 5625 p/m.

Zeer royaal inkomen imo voor iemand begin in de 20.

EDIT: ik denk dat de gemiddelde zzp'er (hopelijk) wel wat meer dagen vakantie pakt dan 20, maar goed, dat is een keuze die je zelf maakt.
Ik denk dat je jezelf met de rekensom hierboven wel wat rijk rekent, maar op de vraag of je beter af bent dan in loondienst met 3500~4000 bruto, dan is het antwoord nog steeds ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
mag weg.

[ Voor 94% gewijzigd door Ernemmer op 06-09-2021 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
funkeey schreef op maandag 6 september 2021 @ 07:48:
[...]

Ik denk dat je jezelf met de rekensom hierboven wel wat rijk rekent, maar op de vraag of je beter af bent dan in loondienst met 3500~4000 bruto, dan is het antwoord nog steeds ja.
Dat denk ik ook, dat je jezelf dan wat rijk rekent. Startersaftrek is maar de eerste 3 jaar. Het gaat maar om €2.123,-/jaar maar toch. De zelfstandigenaftrek wordt afgebouwd.
Je zal zelf iets moeten regelen voor je pensioen, je AOV en iets sparen voor de dagen dat je niet werkt. Daarnaast heb je netwerken, acquisitie, trainingen, administratie...
Met €50,- zit je echt aan de onderkant.

Zelf heb ik altijd de met een natte vinger in de lucht bepaald dat je omzet 1,6x je bruto jaarsalaris moet zijn om gelijk te blijven. Bij €4.000 en 8% vakantiegeld kom je dan op een jaaromzet van bijna 83k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ontwikkelaar
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-05-2022
Met minder dan een jaar ervaring en geen CS diploma ga je als front end dev geen 4000 per maand verdienen. Zelfs niet bij de bank of een grote verzekeraar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:57
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:09:
[...]

Zelf heb ik altijd de met een natte vinger in de lucht bepaald dat je omzet 1,6x je bruto jaarsalaris moet zijn om gelijk te blijven. Bij €4.000 en 8% vakantiegeld kom je dan op een jaaromzet van bijna 83k.
Omzet of (bruto)winst?

Denk dat dat van meerdere factoren afhankelijk is, o.a. de secundaire voorwaarden in loondienst.
Vakantiedagen kun je relatief eenvoudig terugrekenen naar loon m.b.v. uursalaris.

Ik verdiende €5.250 bruto in loondienst en voor mij was ~ 1.3x al voldoende om beter uit te komen als freelancer (incl. hogere pensioeninleg, riantere AOW voorziening, een zelfde aantal vrije dagen, premie zwv, etc.). Vanuit financieel oogpunt dus een eenvoudige beslissing voor mij.

Ik ben begonnen met een uurtarief van plm. €70, maar heb al heel gauw kunnen opschalen naar €85-€90.

[ Voor 4% gewijzigd door Lycaon op 06-09-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotangclan
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:09:
[...]

Dat denk ik ook, dat je jezelf dan wat rijk rekent. Startersaftrek is maar de eerste 3 jaar. Het gaat maar om €2.123,-/jaar maar toch. De zelfstandigenaftrek wordt afgebouwd.
Je zal zelf iets moeten regelen voor je pensioen, je AOV en iets sparen voor de dagen dat je niet werkt. Daarnaast heb je netwerken, acquisitie, trainingen, administratie...
Met €50,- zit je echt aan de onderkant.

Dat de startersaftrek tijdelijk is en de zelfstandigen aftrek door de jaren heen zal worden afgebouwd is een gegeven. Maar ik krijg het nu in ieder geval wel.

Daarnaast zijn de kosten beperkt. Pensioen gaat ook altijd nog van een bruto maandloon af, dus die kan je in feite tegen elkaar wegstrepen.

Verder zijn er inderdaad kosten die je maakt (in mijn geval alleen verzekeringen en AOV, boekhouding doe ik bijvoorbeeld zelf).

Anderzijds zijn er kosten die ik fiscaal kan aftrekken (voor mijn side business) en dan gaat het al snel om een paar duizend in een jaar als dit.

Ik kom van een bruto maandsalaris á 2550. Ik ben dus al ontzettend blij met deze mooie stap.

Dat 50 echt aan de onderkant van de markt is ben ik helemaal met je eens. Maar goed, lager zal het waarschijnlijk niet worden, hoger daarentegen wel.
Ontwikkelaar schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:24:
Met minder dan een jaar ervaring en geen CS diploma ga je als front end dev geen 4000 per maand verdienen. Zelfs niet bij de bank of een grote verzekeraar.
Klopt, daarom zei ik ook mét een CS diploma. Zonder kon ik 3500 krijgen en daarbij had ik wel echt het gevoel tegen de absolute max aan te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:44
funkeey schreef op maandag 6 september 2021 @ 07:48:
[...]

Ik denk dat het er sterk van af hangt hoe makkelijk / moeilijk hij aan een nieuwe opdracht komt zodra een lopende opdracht eindigd.

In loondienst ga je nergens 3500-4000 vangen. Pensioen is bij veel werkgevers ook slecht geregeld tegenwoordig dus dan moet je alsnog zelf extra inleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Lycaon schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:47:
[...]

Omzet of winst?

Denk dat dat van meerdere factoren afhankelijk is, o.a. de secundaire voorwaarden in loondienst.
Vakantiedagen kun je relatief eenvoudig terugrekenen naar loon m.b.v. uursalaris.
Omzet. Winst is omzet - kosten - belastingen (bij netto winst).

Maar zoals al zo vaak geschreven hier, er zijn zoveel variabelen die bepalen welk tarief goed is voor jou. Ik had 3 inwonende kinderen en betaalde alimentatie. Natuurlijk was geld toen belangrijker. Nu hoef ik alleen voor mezelf te zorgen. Dat wil niet zeggen dat ik akkoord ga met €50,-/uur, maar als ik €85,- vraag en ik krijg €75,- vind ik het best. Mensen die €125,- per uur weten te factureren maken mij niet jaloers; alles behalve zelfs. Met €75,- kan ik de verwachtingen makkelijker temperen ;)

Voor mij is werktijd tijd die ik niet aan privé kan besteden. Dus reistijd is werk. Niet facturabel, net als de reiskosten, maar wel mee te nemen in het tarief. Avond/weekendwerk? Prima, maar dat gaat mee in het tarief (waar je in loondienst een andere verrekening hebt) of wordt verrekend met uren overdag. Dus nogmaals, sec een tarief zegt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
retoohs schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:57:
[...]
Pensioen is bij veel werkgevers ook slecht geregeld tegenwoordig dus dan moet je alsnog zelf extra inleggen.
Niet alleen tegenwoordig overigens. Toen ik in 2008 na 14 jaar loondienst begon met ZZP ben ik pas geschrokken hoe weinig ik in die tijd had opgebouwd. Binnen 2 jaar ZZP-en had ik dit al meer dan verdubbeld (met max fiscaal aftrekbare inleg). Als ik het van die pensioeninleg had moeten hebben, dan had ik droge boterhammen kunnen gaan eten op m'n 65e ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jape14
Hydra schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:31:
[...]

Kun je niet gewoon zeggen wat het tarief is en wat je wil? We doen er niet bepaald geheimzinnig over in dit topic.

***members only***
Members only:
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:57
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:18:
[...]

Omzet. Winst is omzet - kosten - belastingen (bij netto winst).

Maar zoals al zo vaak geschreven hier, er zijn zoveel variabelen die bepalen welk tarief goed is voor jou. Ik had 3 inwonende kinderen en betaalde alimentatie. Natuurlijk was geld toen belangrijker. Nu hoef ik alleen voor mezelf te zorgen. Dat wil niet zeggen dat ik akkoord ga met €50,-/uur, maar als ik €85,- vraag en ik krijg €75,- vind ik het best. Mensen die €125,- per uur weten te factureren maken mij niet jaloers; alles behalve zelfs. Met €75,- kan ik de verwachtingen makkelijker temperen ;)

Voor mij is werktijd tijd die ik niet aan privé kan besteden. Dus reistijd is werk. Niet facturabel, net als de reiskosten, maar wel mee te nemen in het tarief. Avond/weekendwerk? Prima, maar dat gaat mee in het tarief (waar je in loondienst een andere verrekening hebt) of wordt verrekend met uren overdag. Dus nogmaals, sec een tarief zegt niks.
Helemaal met je eens.
In mijn 'berekening' heb ik de simpele aanname gemaakt dat de omstandigheden gelijk blijven.
Ik heb zelf ook kids dus voor mij is deze balans ook erg belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
Tarief via werkgever vs eigen tarief is niet echt vergelijkbaar. Via mijn voormalig werkgever IBM zat ik ook voor 180 euro/uur bij de klant. Als eenpitter ga je dit echt nooit krijgen. De klant betaalt dan meestal (veel) meer omdat hij dan ook garantie heeft (denkt te hebben) op snel een goede vervanger voor jou als je weg zou gaan. En je huurt de kennis/kunde in van het 'gehele bedrijf'. Als jij ergens niet uitkomt, schakel je even met je meer ervaren collega's en problem solved. (Zo wordt het in ieder geval vaak verkocht. Dat het in praktijk toch vaak echt niet zo werkt is een tweede).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
sverzijl schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:26:
[...]

Niet alleen tegenwoordig overigens. Toen ik in 2008 na 14 jaar loondienst begon met ZZP ben ik pas geschrokken hoe weinig ik in die tijd had opgebouwd. Binnen 2 jaar ZZP-en had ik dit al meer dan verdubbeld (met max fiscaal aftrekbare inleg). Als ik het van die pensioeninleg had moeten hebben, dan had ik droge boterhammen kunnen gaan eten op m'n 65e ;)
Ik bouw nu mijn 'pensioen' op via een pensioenspaarregeling. Formeel is het geen pensioen, maar bij het vrijvallen kan ik er een pensioen van kopen. Een ander voordeel daarvan is dat het geld uit de pot gewoon voor mij is, of voor mijn nabestaanden. Dus stel dat ik overlijd op mijn 67e, dan krijgen mijn kinderen het gespaarde deel en dat wat ik bij het ABP heb opgebouwd, dat blijft bij het ABP.

Op zich prima maar het ondermijnt wel een beetje het solidariteitsbeginsel van het pensioenstelsel. Maar dat kan ik toch niet oplossen.

[ Voor 0% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 06-09-2021 09:51 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Members only:

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 06-09-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jape14
sverzijl schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:43:
[...]

Tarief via werkgever vs eigen tarief is niet echt vergelijkbaar. Via mijn voormalig werkgever IBM zat ik ook voor 180 euro/uur bij de klant. Als eenpitter ga je dit echt nooit krijgen. De klant betaalt dan meestal (veel) meer omdat hij dan ook garantie heeft (denkt te hebben) op snel een goede vervanger voor jou als je weg zou gaan. En je huurt de kennis/kunde in van het 'gehele bedrijf'.
Natuurlijk, dan huur je ook IBM in. Ik werk nu bij een kleinschaliger detacheringsbedrijf, dat is veel uitwisselbaarder. Bij zo'n aanvraag via de Staffing Groep oid maakt het volgens mij niet zoveel uit of je van detachteerder A, B of een ZZP'er bent, het gaat om je profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Volgens mij houd je er in de nieuwe situatie echt veel meer aan over. Eenmaal gestart kan je altijd nog op zoek naar een beter opdracht, echter elke maand dat je het uitstelt loop je veel inkomsten mis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
Members only:

[ Voor 13% gewijzigd door Hydra op 06-09-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
jape14 schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:56:
[...]

Natuurlijk, dan huur je ook IBM in. Ik werk nu bij een kleinschaliger detacheringsbedrijf, dat is veel uitwisselbaarder. Bij zo'n aanvraag via de Staffing Groep oid maakt het volgens mij niet zoveel uit of je van detachteerder A, B of een ZZP'er bent, het gaat om je profiel.
Zelfs als je nu dan via een kleiner detacheringsbedrijf werkt dan in mijn geval IBM, dan nog is een verschil van +/- 10 euro erg weinig. Je zal er in ieder geval veel meer aan over houden dan nu via je werkgever. Werk je via een tussenbureau, dan zal dit bijv. ook al snel een tientje/uur kosten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik mag me hier nu melden als niet-meer-aankomend ZZP'er. Eind vorige week gehoord dat ze me graag willen hebben dus komende weken alles in orde maken.

To-do Lijstje:
- zakelijke bankrekening
- AVB
- Pensioen
- AOV
- zakelijk telefoonnummer
- boekhouder / accountant

Heeft iemand nog tips, trucs do's en don'ts?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Afas schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:46:
Ik mag me hier nu melden als niet-meer-aankomend ZZP'er. Eind vorige week gehoord dat ze me graag willen hebben dus komende weken alles in orde maken.

To-do Lijstje:
- zakelijke bankrekening
- AVB
- Pensioen
- AOV

• Visitekaartjes. Ik gebruik ze zelden/nooit meer maar bij controle van de Belastingdienst kan je wel wat laten zien. Zo heb ik ook nog meer dan 1000 vel briefpapier met logo uit 2007.
  • Beroepsaansprakelijkheidsverzekering en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
  • KVK, maar dat had je vast al gedaan.
  • Eventueel alvast een voorlopige aanslag regelen voor 2021, maar je kan ook geld opzij zetten en de aanslag afwachten.
  • Jezelf voorzien van mooie laptop, telefoon, buro, stoel, enz.
  • brandstofpas (bijv xximo)
  • Voor de diehards: office-centre pas regelen, Makro, Sligro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 17:53
Afas schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:46:

To-do Lijstje:
- zakelijke bankrekening
- AVB
- Pensioen
- AOV

Don't spend it all at once ;)
  • Langs de KVK
  • Neem een boekhoudpakket of vraag je boekhouder waar ze mee werken
  • Ik heb 40% korting op haar tarief kunnen regelen omdat ik zelf bonnetjes/facturen upload.
  • Let op je urencriterium en je belastingaangifte.
  • Maar je Boekhouder hoort je dit ook te vertellen het is al september...
  • Vertrouw niet blind op je boekhouder :X
  • Of zoals mijn vader altijd zegt: "Blijf altijd baas over je eigen"

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Nu online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:03:
[...]

[list]
• Visitekaartjes. Ik gebruik ze zelden/nooit meer maar bij controle van de Belastingdienst kan je wel wat laten zien. Zo heb ik ook nog meer dan 1000 vel briefpapier met logo uit 2007.
Wat/waarom zou de BD dan (aan) je visitekaartjes willen zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Freeaqingme schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:11:
[...]

Wat/waarom zou de BD dan (aan) je visitekaartjes willen zien?
Het is een tip die ik ooit kreeg. Blijkbaar (ik vind het maar onzin) vindt de BD je een serieuze zzp-er als je ook visitekaartjes hebt. Doe er verder mee wat je wil. Ik heb er ook 500 gemaakt, ook uitgedeeld. Daarna weer 500 maar die raak ik aan de straatstenen niet kwijt sinds 2014.

De enige kaartjes die ik ooit heb uitgedeeld bij de BD was toen ik daar werd ingehuurd ;)

[ Voor 0% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 06-09-2021 13:17 . Reden: grammatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Dank jullie voor de reacties. KvK heb ik inderdaad al geregeld.

Als iemand goede ervaringen met een boekhouder/accountant heeft of een goede verzekeringsadviseur weet, houd ik me aanbevolen via een PM :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Nu online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:15:
[...]

Het is een tip die ik ooit kreeg. Blijkbaar (ik vind het maar onzin) vind de BD je een serieuze zzp-er als je ook visitekaartjes hebt. Doe er verder mee wat je wil. Ik heb er ook 500 gemaakt, ook uitgedeeld. Daarna weer 500 maar die raak ik aan de straatstenen niet kwijt sinds 2014.
Ik kan me voorstellen dat dit inderdaad zo werkte, lang geleden. Zeker in de tijd dat je nog een eerstedagsmelding moest doen. Ik denk dat de BD daar tegenwoordig minder zwaar aan tilt aangezien bijna niemand meer visitekaartjes heeft.
De enige kaartjes die ik ooit heb uitgedeeld bij de BD was toen ik daar werd ingehuurd ;)
_/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Afas schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:17:

Als iemand goede ervaringen met een boekhouder/accountant heeft of een goede verzekeringsadviseur weet, houd ik me aanbevolen via een PM :*)
Een goeie boekhouder... dat is een kwestie van een klik voelen bij een gesprek, recenties opvissen en kijken naar hun historie. Zelf zit ik bij een middelgroot kantoor. Ik heb niet zoveel vertrouwen in 'het boekhoudertje om de hoek' die maar €500,- kost. Als hij er mee stopt, ziek wordt of geen zin heeft, neemt niemand het over.
Goedkoop is duurkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
Afas schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:17:

ZZP Nederland lid worden, dat verdient zich terug in de korting op de verzekeringen.

Ik gebruik geen boekhouder maar doe alles zelf (in Moneymonk). Ik zie de toegevoegde waarde niet, je kan zelf enorm veel. Zeker als je weinig bijzonderheden hebt kan het makkelijk zelf.

[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 06-09-2021 13:22 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
Wie heeft er nog tips voor een goede zakelijke bankrekening? Ik gebruik nu Bunq, maar dat is echt een disaster. Na vele bugs en gebrekkige support ben ik ze helemaal zat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
kwaazaar schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:24:
Wie heeft er nog tips voor een goede zakelijke bankrekening? Ik gebruik nu Bunq, maar dat is echt een disaster. Na vele bugs en gebrekkige support ben ik ze helemaal zat.
Ik zit bij KNAB. Ben er tevreden mee. Zelden gedoe en niet duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:22
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:03:
  • Jezelf voorzien van mooie laptop, telefoon, buro, stoel, enz.
Pas op: laptop en telefoon zijn aftrekbaar (investeringen), maar een bureau en stoel mag je niet als bedrijfskosten opvoeren, tenzij je ook daadwerkelijk een dedicated kantoor (aan huis) hebt, maar de regels hieromtrent zijn erg tricky.

In het kort komt het er op neer dat je het kan vergeten je bureau en stoel als bedrijfskosten op te voeren.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:25:
[...]

Ik zit bij KNAB. Ben er tevreden mee. Zelden gedoe en niet duur.
Persoonlijk vind ik KNAB echt ongelooflijk traag :'( Je moet dus wel wat geduld hebben, maar verder doet hij wat het moet doen, en hij is niet te duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:22
Hmmbob schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:21:
[...]

ZZP Nederland lid worden, dat verdient zich terug in de korting op de verzekeringen.

Ik gebruik geen boekhouder maar doe alles zelf (in Moneymonk). Ik zie de toegevoegde waarde niet, je kan zelf enorm veel. Zeker als je weinig bijzonderheden hebt kan het makkelijk zelf.
Hier 2x zelfde: ZZP Nederland lid, en meteen verzekeringen en AOV via hun gedaan. Na klein onderzoekje waren zij de goedkoopste, dus prima.

Voor boekhouding gebruik ik Moneymonk, en alleen bij de inkomensbelasting aan het einde van het jaar laat ik eenmalig een boekhouder alles even nakijken en de belastingaangifte invullen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Het is een tip die ik ooit kreeg. Blijkbaar (ik vind het maar onzin) vindt de BD je een serieuze zzp-er als je ook visitekaartjes hebt. Doe er verder mee wat je wil. Ik heb er ook 500 gemaakt, ook uitgedeeld. Daarna weer 500 maar die raak ik aan de straatstenen niet kwijt sinds 2014.

De vraag is of je sterker staat tegenover de Belastingdienst met visitekaartjes uit 2014 of zonder.. Persoonlijk doe ik er niet aan, zeker niet met als enige motivatie om professioneel over te komen richting de Belastingdienst. LinkedIn is mijn visitekaartje en zit direct achter mijn domein, dan zie ik ook gelijk wie mij opzoekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
Deveon schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:36:
[...]

De vraag is of je sterker staat tegenover de Belastingdienst met visitekaartjes uit 2014 of zonder.. Persoonlijk doe ik er niet aan, zeker niet met als enige motivatie om professioneel over te komen richting de Belastingdienst. LinkedIn is mijn visitekaartje en zit direct achter mijn domein, dan zie ik ook gelijk wie mij opzoekt :)
Bestaan die nog? Ik heb al jaren geen visitekaartjes meer gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
ID-College schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:36:
[...]

Persoonlijk vind ik KNAB echt ongelooflijk traag :'( Je moet dus wel wat geduld hebben, maar verder doet hij wat het moet doen, en hij is niet te duur!
Trage app bedoel je? Of traag bij verwerken van inschrijving?

En traag is nog altijd beter dan kapot, zoals nu bij Bunq. Waarbij ik overgeleverd ben aan buitenlandse studenten die de servicedesk bemannen en telkens weer dezelfde vragen stellen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
[...]

Precies.. Toen ik als YP bij een detacheerder in dienst kwam was 1 van de eerste zaken die je moest regelen: visitekaartjes aanvragen.. 4 jaar later had ik er nog 96 van de 100 8)7
kwaazaar schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:49:
[...]

Trage app bedoel je? Of traag bij verwerken van inschrijving?

En traag is nog altijd beter dan kapot, zoals nu bij Bunq. Waarbij ik overgeleverd ben aan buitenlandse studenten die de servicedesk bemannen en telkens weer dezelfde vragen stellen |:(
Trage site.. App is ook niet al te snel, maar daar ervaar ik het minder omdat je nu eenmaal minder doet via de app (althans, ik..)
T was vorige week even kapot, maar dat heb ik niet heel vaak ervaren iig..

[ Voor 31% gewijzigd door ID-College op 06-09-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
[...]

Ik zag pas een LinkedIn poll waarin 90% ofzo aangaf die dingen niet meer te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
kwaazaar schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:48:
[...]

Bestaan die nog? Ik heb al jaren geen visitekaartjes meer gezien :)
Ik heb ze ook nog laten maken in 2008, inclusief briefpapier. Denk dat ik het briefpapier een half jaar heb gebruikt voor de facturen, daarna alles digitaal. Visitekaartjes liggen ergens al een decennia stof te happen. Maar goed, het logo wat ik daarvoor heb laten ontwerpen kan ik gelukkig nog wel gebruiken.
Pagina: 1 ... 242 ... 643 Laatste