1) jaVeer_Tan schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:40:
Hallo allemaal! Ik ben onlangs zzp'er geworden en zit met de volgende kwestie ...
Mijn eerste inkomsten van een korte opdracht zijn binnen (13K)!Ik ben zelf software ontwikkelaar en ben van plan om bij verschillende bedrijven te gaan werken. Tegelijkertijd ben ik bezig met het ontwikkelen van mijn eigen product. Hierbij wil ik delen van het werk uitbesteden aan 2 (mij wel bekende) ontwikkelaars buiten de EU. Dit jaar gaan zij ongeveer 4K factureren. Ik verwacht dat dit een paar jaar zo door zal gaan, met een gemiddeld bedrag voor outsourcing van 15K per jaar. Dat is ongeveer 20% van mijn verwachte omzet. Ik wil in de toekomst mijn product in NL verkopen en, als alles naar wens verloopt, een BV oprichten. Mijn vraag is of ik deze 4K als kosten mag declareren bij aangifte inkomstenbelasting. Zo ja, kan ik dat de komende jaren zo blijven doen?
Het verkopen van mijn product is trouwens niet mijn hoofddoel; het is ook bedoeld als project voor mijn portfolio, waarmee ik potentiele klanten kan laten zien wat ik zoal kan. Kan iemand mij adviseren? Alvast bedankt!
2) ga niet zelf je boekhouding doen als je dit soort vragen hebt