Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Hydra schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:43:
[...]
Ik ben een tijdje out of the running wat tweakers betreft maareh, jij had toch 1 a 2 man in dienst? Mee gestopt? Puur uit interesse.
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
https://niels.nu
Ik ben momenteel bezig met een urenregistratie programma (C#.net) voor ZZP'ers en Freelancers waarbij je je uren kunt bijhouden in een Windows calendar en je hierover grafieken en declaratieoverzichten kan genereren ( en die je vervolgens ook kan exporteren naar excell en PDF).
Nu vraag ik mij af of jullie aan deze velden als ZZP' er in de praktijk genoeg zouden hebben? Of ontbreken er toch belangrijke velden die je sowieso zou willen invullen?
[ Voor 18% gewijzigd door MasterTweaker op 07-09-2015 10:47 ]
Meer dan een simpele excel zou ik absoluut niet willen...
Ook ontgaat mij het nut een beetje van nog een projecturen / km app, er staan er al genoeg in de diverse appstores.
[ Voor 62% gewijzigd door Ernemmer op 22-08-2015 08:08 ]
https://niels.nu
Waarbij ik wel moet zeggen dat de ultieme oplossing niet bestaat. Er zijn inderdaad tig alternatieven, maar meestal zijn ze redelijk duur of bieden ze weer niet de functionaliteiten die je zoekt. Zelf ben ik ooit bij Paymo beland en dat bevalt goed, daar heb je voor $ 5,- geen limitaties en heb je een fijne web interface + desktop widget. Daarnaast kan je uren schrijven op "tijd" (dus tussen 9:00 en 10:00 en doet hij de rest voor je), handig om te zien of je niet iets vergeet in je verantwoording.Avalaxy schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 11:54:
@MasterTweaker: waarom zou je zoiets in hemelsnaam zelf maken? Uren registratie heb je een miljard bestaande oplossingen voor.
Recentelijk ook weer aan het neuzen geweest voor een oplossing voor een groter team, maar de grotere oplossingen zijn vaak behoorlijk aan de prijs. Ook daar won Paymo uiteindelijk, helaas hebben ze geen staffel korting, dus helaas wordt het op een gegeven moment redelijk prijzig voor grote team.
Maar ik snap wel waarom je zelf wil bouwen, een IT-er heeft snel de neiging het zelf op te willen lossen
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Vaak doe ik de administratie wanneer ik tijd heb op een device wat dan beschikbaar is. Tussendoor even je boekhouding updaten of je uren bijwerken. Ik denk dat het voor jouw app belangrijk is dat al die custom velden ook op andere devices invulbaar zijn.MasterTweaker schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:30:
Nu vraag ik mij af of jullie aan deze velden als ZZP' er in de praktijk genoeg zouden hebben? Of ontbreken er toch belangrijke velden die je sowieso zou willen invullen?
Verder zou het mooi als project, prijs en klant gekoppeld kunnen worden. Kijk vooral ook bij je concurrent.
Als je het urencriterium niet haalt, dan zul je vrees ik geen aanspraak kunnen maken op de voordelen van de ondernemersaftrek. Houdt er echter rekening mee dat meer uren meetellen dan je denkt. Het gaat niet enkel om de uren die je effectief aan opdrachten besteed. Ook allerlei randzaken zoals reistijd, tijd voor acquisitie, administratie, enzovoort telt allemaal mee. Het maakt niet eens uit of de tijd 'effectief' besteed wordt, dus zelfs zaken als nadenken, in de file staan, telt allemaal mee, zolang het maar voor je onderneming is. Zoals Bonsaiboom al aangaf, mag je ook tijd voor het opzetten van je onderneming (inschrijven bij Kvk, ondernemersplan schrijven, naam van onderneming bedenken, investeerders zoeken, netwerken, enzovoort) allemaal meerekenen. Misschien dat je zo toch aan de 1225 uur kunt komen. Blijft echter wel reëel en zorg dat je de uren kunt aantonen met een goede urenregistratie en eventueel (zakelijke) agenda.Gunn4 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 16:09:
Ik wil ontslag gaan nemen als software ontwikkelaar (ik werk momenteel nog via detachering) en voor mezelf gaan beginnen. In verband met mijn opzegtermijn van 2 kalendermaanden kan ik pas 1 augustus van start. Hierdoor ga ik het urencriteria van 1.225 voor de zelfstandigenaftrek denk ik niet meer halen voor dit jaar.
Gaat dit mij niet gigantisch veel geld kosten? Waarom hanteert de belastingdienst niet een maatregel die rekening houdt met het feit dat mensen halverwege het jaar kunnen starten? Heb ik nog opties om toch in aanmerking te komen voor een of andere aftrek?
Mocht je het desondanks toch niet halen, dan kan je in ieder geval nog gebruik maken van de mkb-winstvrijstelling van 14%. Dit komt er op neer dat 14% van je winst belastinvrij is. Hiervoor hoef je niet te voldoen aan het urencriterium. Hetzelfde geldt voor de kleine ondernemersregeling, als je hiervoor in aanmerking komt.
Zie voor meer informatie over de ondernemersaftrek, het urencriterium en de mkb-winstvrijstelling deze blogpost: https://iada.nl/blog/arti...voordeel-voor-ondernemers
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Nope, de meeste aftrekposten van de ondernemersaftrek kan je ieder jaar opnieuw blijven toepassen. Of in ieder geval tot het politieke bewind in Den Haag veranderd en men besluit de ondernemersaftrek af te schaffen, maar ik blijf hopen dat dat niet gebeurtNiGeLaToR schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 14:28:
Voordeel van er dit jaar geen voordeel uit halen is dat je volgende kalenderjaren dit nog wel kunt doen. Het gaat toch om een beperkt aantal jaar dat dit voordeel werkt? Dan beter zo lang mogelijke jaren van maken toch?
Het enige waar dat niet voor geldt is de startersaftrek. Dit is een relatief kleine verhoging van de zelfstandigenaftrek die je slechts drie keer kunt toepassen. Echter is er een bijkomend voordeel aan de startersaftrek, namelijk dat je de deze inclusief de zelfstandigenaftrek kunt verrekenen met inkomsten uit andere bronnen, zoals loondienst. Dat laatst zou juist voor Gunn4 erg voordelig kunnen zijn, omdat hij aangeeft begin dit jaar nog in loondienst te hebben gewerkt. Hij zou dan direct een flink wat belasting kunnen terugkrijgen, ook al zou zijn onderneming nog geen of weinig winst maken (wat natuurlijk altijd lastig is in het begin).
Dit is denk ik tevens de reden waarom de Belastingdienst geen rekening houdt met ondernemers die halverwege het jaar starten, maar simpelweg een alles of niets principe toepast. Anders zou je in theorie als je ontslagen wordt 'even' een onderneming kunnen opstarten en 1225 uur maken (ongeacht of je daarmee nou winst maakt of niet) en daarmee een leuk belastingvoordeel krijgen.
Voor meer info: https://iada.nl/blog/arti...voordeel-voor-ondernemers
[ Voor 3% gewijzigd door kevin131 op 24-08-2015 14:49 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Persoonlijk zou ik oppassen met zo'n grove, wekelijkse urenregistratie. Je moet namelijk het daadwerkelijk bestede aantal uren bijhouden en niet zozeer gemiddelden. Dit zal misschien uiteindelijk wel ongeveer kloppen, maar kan bij de belastingdienst argwaan opwekken. Er zijn voorbeelden bekent waarbij de zelfstandigenaftrek is geschrapt door een te grove urenregistratie: http://www.z24.nl/onderne...nregistratie-zzper-531522. Nu was dat misschien nog een stukje grover, maar het laat in ieder geval zien dat er gecontroleerd wordt en dat niet zomaar alles geaccepteerd wordt. Helaas is de belastingdienst zelf niet heel duidelijk over wat ze wel en niet voldoende vinden.pirke schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 13:36:
Mijn urenadministratie is een excel sheet met datum+uren+activiteit. Ik hou het puur bij voor de belastingdienst om aan de eis van zelfstandigenaftrek te voldoen. Als ik een project heb waar ik normaal 40 uur/week declareer dan vul ik die sheet 1x per week in met 1 regel: datum vrijdag, uren 40, activiteit project X. Reistijd tel ik er dan bij op (grof gemiddelde a 1 uur enkele reis).
Meer dan een simpele excel zou ik absoluut niet willen...
Ik raad aan om je uren in ieder geval minstens per dag bij te houden en hierbij de daadwerkelijk bestede tijd te noteren. Maak hierbij ook een onderscheid tussen de reistijd en de projecturen. De kans dat je dan in de problemen komt bij een controle is dan een stuk kleiner.
Een Excel-sheet is in jouw huidige situatie misschien afdoende, maar als je dagelijks aan verschillende projecten werkt, dan wordt het al snel vervelend dit in Excel te moeten bijhouden. Ook het feit dat een Excel-sheet enkel op één computer te beheren is, is voor mij een groot nadeel. Natuurlijk kan je dit oplossen met dingen als Dropbox of Google Docs, maar een Excel-sheet bewerken op een telefoon of tablet is in mijn ervaring ook niet echt een pretje.
Het grote verschil met de link die je gaf is dat ik wel de daadwerkelijk gewerkte uren bijhoud ipv een gemiddelde per taak per week maal 52 weken.
Als ze over mijn administratie moeilijk gaan doen dan ga ik dat aanvechten, naar mijn mening voldoet dit aan de gestelde eisen en hou ik eerlijk mijn uren bij. Als ze een gedetailleerdere administratie willen dan mogen ze dat duidelijk specificeren. Om elke dag nauwkeurig 10 minuten meer of minder reistijd te moeten verantwoorden vind ik persoonlijk sterk overdreven. Ook maak ik uren die ik niet altijd invul (administratie, facturen opstellen, verzekeringen vergelijken en afsluiten, etc). Ik kom toch wel ruim boven de urengrens uit dit jaar...
Zelf heb ik nu een 4 maanden (netto) buffer en vind dat eigenlijk wel genoeg qua opbouw. Prive heb ik namelijk ook nog een spaarbuffer.
Laten jullie je buffer maandelijks toch nog groeien, of hebben jullie net zoals ik gespaard tot een bepaald bedrag?
Ik heb geen BV dus heb geen scheiding tussen prive en zakelijk buffer. Ik wil genoeg buffer om de mogelijkheid te hebben wat jaartjes eerder met pensioen te kunnen gaan. Of ik dat ook daadwerkelijk doe weet ik niet. Vooralsnog netto buffer voor +/- 8 jaar bij huidige (niet echt zuinige) uitgavepatroon. Maar m'n pensioenpot (pensioen aantal ex-werkgevers+diverse lijfrentes+BrandNewDay) is nog slechts tot 60% van de gewenste hoogte gevuld. Dus ik mag nog wel even, maar vooralsnog ga ik met veel plezier naar m'n opdrachtgevers toe.MB83 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:13:
Hoe gaan jullie om met je buffer? Houden je een netto of een bruto buffer aan?
Zelf heb ik nu een 4 maanden (netto) buffer en vind dat eigenlijk wel genoeg qua opbouw. Prive heb ik namelijk ook nog een spaarbuffer.
Laten jullie je buffer maandelijks toch nog groeien, of hebben jullie net zoals ik gespaard tot een bepaald bedrag?
Mijn redenatie is dat de aansprakelijkheid in het ergste geval altijd bij de BV terecht komt waardoor de kosten voor een BAV net zo goed uitgespaard kunnen worden. De schade is in het ergste geval een faillissement van de BV toch?
Ik ben ook wel benieuwd of jullie een BAV afgesloten hebben en of het jullie ervaring is dat opdrachtgevers een BAV verplicht stellen in hun inkoopvoorwaarden?
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Bedrijfsaansprakelijkheid wil je bij een BV overigens ook verzekeren, en wellicht beroeps ook? Stel het gaat mis dan krijg je en juridische hulp en jij draait niet voor de kosten op...
Verder: bij wanbestuur ben je ook bij een BV nog steeds hoofdelijk aansprakelijk.
Ik heb toch wel voor minimaal 6 maanden buffer (eenmanszaak dus privé en zakelijk zijn hetzelfde). Dat moet ook wel (vind ik) want ik heb een vrouw en twee jonge kindjes. Dat geld houd ik liquide (dus niet beleggen) zodat ik er makkelijk bij kan. Ook probeer ik mijn vaste lasten laag te houden.MB83 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:13:
Hoe gaan jullie om met je buffer? Houden je een netto of een bruto buffer aan?
Daarnaast heb ik (om risico's af te dekken) een goede overlijdensrisicoverzekering zodat mijn vrouw financieel goed rond kan komen mocht ik komen te overlijden. Ook heb ik een AOV van Movir mocht ik (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt raken.
Pensioen zit ik nog over na te denken: zelf beleggen (box 3, maar geld is wel direct beschikbaar) of in een lijfrentepolis/bankspaarding/zzp "pensioen" bij BND.
[ Voor 5% gewijzigd door vortexnl1982 op 26-08-2015 07:52 ]
Misschien moet ik ook maar overwegen om de komende tijd m'n buffer rustig door te laten groeien naar 6 maanden...
Je kan ook beide doen, ik maak eind van het jaar de balans op; hoeveel mag ik aftrekken in box 1 en bij BND storten, verder hou ik wat maanden cash aan, een stukje beleggen, aflossing hypotheek et cetera.vortexnl1982 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 07:43:
[...]
Pensioen zit ik nog over na te denken: zelf beleggen (box 3, maar geld is wel direct beschikbaar) of in een lijfrentepolis/bankspaarding/zzp "pensioen" bij BND.
[ Voor 3% gewijzigd door Ascension op 26-08-2015 09:11 ]
Dat is inderdaad ook al waar ik aan zat te denken. Heb nu denk ik zo'n 10 jaar pensioen opgebouwd bij meerdere werkgevers dus ik heb nog wat te gaanAscension schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 09:11:
[...]
Je kan ook beide doen, ik maak eind van het jaar de balans op; hoeveel mag ik aftrekken in box 1 en bij BND storten, verder hou ik wat maanden cash aan, een stukje beleggen, aflossing hypotheek et cetera.
Ik zit zelf wel na te denken hoe ik wat minder IB kan gaan betalen. Ik kom sowieso in de hoogste schijf te zitten. Mijn voorkeur zou zijn om IB te betalen over het geld wat ik nodig heb om van te leven. Ik zou dan misschien in de 42% schijf kunnen blijven of een klein gedeelte in de 52% schijf.
Stel nou dat ik het geld wat ik niet gebruik ergens (in een andere rechtsvorm ?) stal en daar later (als ik het geld gebruik) belasting over betaal. Op die manier kan ik de 52% schijf vermijden en als er wat mindere tijden zijn dat geld gebruiken.
Ik wil geen belasting ontduiken maar ik wil mijn inkomen voor de belasting zo laag mogelijk houden. Op dit moment heb ik een eenmanszaak en volgens mij kan ik deze constructie (later belasting over betalen zodat je in een lagere schijf komt) niet gebruiken omdat privé en zakelijk in elkaar lopen.
Hebben jullie een idee of zoiets mogelijk is ?
Overigens haal je de 52% nooit, als ondernemer krijg je 14% MKB-winstvrijstelling dus effectief is de belastingdruk wat lager. Voordeel bij een eenmanszaak is misschien wel dat je gelijk afrekent met de belastingdienst, je hebt dus geen last van lastige constructies of mogelijke wijzigingen in de wetgeving.
Die vermogensrendementheffing maakt het wel weer irritant, sowieso zou de drempel voor ondernemers een stuk hoger mogen liggen omdat we nu eenmaal een hogere buffer aan moeten houden dan de gemiddelde werknemer.
(Enige is dat je in principe geen grote bedragen mag aanhouden op je zakelijke rekening zonder dat daarvoor een zakelijk doel/noodzaak is.)
Kom ik daar niet aan als ik 75 euro per uur beur met 1600 uur per jaar ? Hmm, ik had dat wel verwacht..Ascension schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:11:
Dan zou je moeten sparen in een BV.
Overigens haal je de 52% nooit, als ondernemer krijg je 14% MKB-winstvrijstelling dus effectief is de belastingdruk wat lager. Voordeel bij een eenmanszaak is misschien wel dat je gelijk afrekent met de belastingdienst, je hebt dus geen last van lastige constructies of mogelijke wijzigingen in de wetgeving.
Die vermogensrendementheffing maakt het wel weer irritant, sowieso zou de drempel voor ondernemers een stuk hoger mogen liggen omdat we nu eenmaal een hogere buffer aan moeten houden dan de gemiddelde werknemer.
Inderdaad, ik kan dat geld wat boven de VRH grens komt op m'n zakelijke rekeningen houden echter betaal ik er dan wel eerst belasting over in box 1 en dat is juist wat ik wil voorkomen. Want mijn zakelijke inkomsten zijn ook privé dus betaal ik daar IB over.sverzijl schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:21:
Je betaalt geen VRH over het vermogen op je zakelijke rekeningen. De ontvangen rente wordt wel belast, maar die is nu zo laag dat dit weinig zal uitmaken.
(Enige is dat je in principe geen grote bedragen mag aanhouden op je zakelijke rekening zonder dat daarvoor een zakelijk doel/noodzaak is.)
Ja, maar je mag eerst 14% van je netto winst aftrekken alvorens je inkomstenbelasting betaald, effectief betaal je dus nooit 52% ;-)vortexnl1982 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:24:
[...]
Kom ik daar niet aan als ik 75 euro per uur beur met 1600 uur per jaar ? Hmm, ik had dat wel verwacht..
Alleen over de ontvangen rente betaal je IB, dat is met de huidige lage rente op zakelijke spaarrekening van +/- 1% een stuk voordeliger dan VRH.vortexnl1982 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:24:
Inderdaad, ik kan dat geld wat boven de VRH grens komt op m'n zakelijke rekeningen houden echter betaal ik er dan wel eerst belasting over in box 1 en dat is juist wat ik wil voorkomen. Want mijn zakelijke inkomsten zijn ook privé dus betaal ik daar IB over.
[ Voor 76% gewijzigd door sverzijl op 26-08-2015 10:38 ]
Heh, ik snap het even niet. Stel mijn omzet is 120.000 euro, gaan 20.000 kosten vanaf en nog wat aftrekposten. Over die belastbare winst betaal ik toch gewoon IB ? Of bedoel je dat ik een bedrag in een spaar bv stort ?sverzijl schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:34:
Effectief 52% betalen is sowieso onmogelijk gezien ons progressieve belastingstelsel
[...]
Alleen over de ontvangen rente betaal je IB, dat is met de huidige lage rente op zakelijke spaarrekening van +/- 1% een stuk voordeliger dan VRH.
Oh ja inkomen laag houden is natuurlijk ook interessant voor allerlei toeslagen :-) Ik betaal nu bijvoorbeeld 1900 euro in de maand voor 3 dagen kinderopvang 2x. Ik krijg dan 800 euro kinderopvangtoeslag maar als inkomen wat omlaag gaat krijg ik wat meer
[ Voor 18% gewijzigd door vortexnl1982 op 26-08-2015 10:42 ]
Yep snap ik, maar stel nu dat ik met 50k rond kan komen en die 36k voor later bewaar (en dus IB betaal op het moment dat ik het gebruik). Dan kom ik op:pirke schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:44:
Als je 100k winst hebt, dan heb je 14k winstvrijstelling. Over 86k betaal je dus belasting, en over de eerste 50k (grofweg) betaal je slechts 42%. Een zeer grove berekening komt dus uit op 50k*42% + 36k * 52% = 40k belasting op 100k winst = 40% belasting.
Nu :
50k*42% = 21k
Later :
36k*42% = 15k
Totaal 36k belasting, 4k in da pocket
[ Voor 27% gewijzigd door Ascension op 26-08-2015 10:55 ]
Het ging me over het verschil tussen VRH over prive vermogen en IB over (ontvangen rente van) zakelijk vermogen. De belasting op je winst staat daar idd los van.vortexnl1982 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:41:
[...]
Heh, ik snap het even niet. Stel mijn omzet is 120.000 euro, gaan 20.000 kosten vanaf en nog wat aftrekposten. Over die belastbare winst betaal ik toch gewoon IB ? Of bedoel je dat ik een bedrag in een spaar bv stort ?
Ja, bijvoorbeeld ! Als ik het geld nu niet nodig heb dan bescherm ik het liever voor de tengels van de belastingdienst (indien mogelijk).Ascension schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:54:
Wanneer wil je dat later af gaan rekenen dan? In een jaar waar je verder geen inkomsten heb? Als je een jaar niks wil doen kan je ook middeling toe laten passen.
Dat kan dus niet met een eenmanszaak.vortexnl1982 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:52:
Yep snap ik, maar stel nu dat ik met 50k rond kan komen en die 36k voor later bewaar (en dus IB betaal op het moment dat ik het gebruik).
Dan zul je een BV moeten opzetten. Dan kan je alles boven je minimaal verplichte DGA salaris laten staan en betaal je slechts 20% vennootschapsbelasting totdat je het uit je BV onttrekt.vortexnl1982 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:56:
[...]
Ja, bijvoorbeeld ! Als ik het geld nu niet nodig heb dan bescherm ik het liever voor de tengels van de belastingdienst (indien mogelijk).
Ja dat dacht ik al... Probleem weer met BV dat het niet aantrekkelijk is met mijn omzet (~120k).
De overheid heeft alle achterdeurtjes goed dichtgetimmerd
[ Voor 20% gewijzigd door vortexnl1982 op 26-08-2015 11:05 ]
En met 120k omzet per jaar heb je niks te klagen, na 5 jaar werken kun je met pensioen, dus waar praten we over?
Ja FOR zat ik ook al aan te denken. Ik zal ook eens mijn boekhouder vragen.pirke schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:13:
Je kunt ook nog de FOR gebruiken om wat geld apart te zetten. Als je dan een tijdje niet werkt dan vervalt dat weer en kun je tegen 42% afrekenen.
En met 120k omzet per jaar heb je niks te klagen, na 5 jaar werken kun je met pensioen, dus waar praten we over?
Na vijf jaar met pensioen gaat misschien lukken als ik geen euro uitgeef maar dat is helaas niet het geval
De FOR is wel een gedrocht; de knaken die je daar voor reserveert, moet je ook echt wel apart zetten & niet aanraken op het moment dat het mogelijk iets minder gaat.pirke schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:13:
Je kunt ook nog de FOR gebruiken om wat geld apart te zetten.
Inderdaad, maar dat is een kwestie van discipline (en opletten dat je niet in de problemen komt waardoor je al eerder je FOR reservering moet aanspreken).._Arthur schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:16:
[...]
De FOR is wel een gedrocht; de knaken die je daar voor reserveert, moet je ook echt wel apart zetten & niet aanraken op het moment dat het mogelijk iets minder gaat.
Precies. De FOR is dan ook meer 'uitstel van betalen van belasting'. Het ligt aan de situatie op dat moment tegen welke percentage je moet afdragen.vortexnl1982 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:30:
het hangt als een zwaard van damocles want je moet het wel ooit aftikken (als je bv stopt met je bedrijf)...
http://www.lancelots.nl/b...n/fiscale-oudedagsreserve
De getallen uit dat lancelots artikel zijn redelijk verouderd. Ook zijn er verschillende condities waarbij de FOR vrijvalt (2 jaar achter elkaar het urencriterium niet halen).
Oh ja...met rente erbij natuurlijk!
[ Voor 7% gewijzigd door zokiz op 26-08-2015 11:56 ]
Ja, alleen is het volgens mij heel veel werk om het aan te vragen.pirke schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:53:
Vraagje: kom je als freelancer ook in aanmerking voor speur&ontwikkelingswerk als je dat voor een klant doet?
Is dat zo ? Ik ken hier een collega ZZPer die ook zoiets heeft gedaan. Hij zit nu bij een klant en doet iets met ontwikkeling van een netwerk protocol. Al die uren die hij maakt voor de klant schrijft hij voor WBSO._Arthur schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:10:
[...]
Ja, alleen is het volgens mij heel veel werk om het aan te vragen.
Ik zit voor diezelfde klant software te schrijven voor een bepaald modem/radio. Ben wel benieuwd of ik die uren ook kan schrijven voor WBSO. Ik lees wel het volgende :
• U moet de S&O-werkzaamheden zelf organiseren en uitvoeren. Dit betekent dat als u de werkzaamheden in opdracht of in een samenwerkingsverband uitvoert, u moet kunnen aantonen dat u zelf de S&O-werkzaamheden verricht en de aansturing van het werk bepaalt
[ Voor 21% gewijzigd door vortexnl1982 op 26-08-2015 12:52 ]
Zelf aansturen is natuurlijk een ruim begrip. In principe is de persoon die de werzaamheden uitvoert de gene die S&O kan aanvragen en niet de persoon wie het project "bezit". Dit levert best interessante problemen op bij projecten waar een deel via outsourcing/contractors gebeurt. De contractors kunnen dan S&O aanvragen, maar de eigenaar niet. Dat heeft een nadelig gevolg voor de eigenaar, daar hij ook de innovatiebox niet kan toepassen.vortexnl1982 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:46:
[...]
Is dat zo ? Ik ken hier een collega ZZPer die ook zoiets heeft gedaan. Hij zit nu bij een klant en doet iets met ontwikkeling van een netwerk protocol. Al die uren die hij maakt voor de klant schrijft hij voor WBSO.
Ik zit voor diezelfde klant software te schrijven voor een bepaald modem/radio. Ben wel benieuwd of ik die uren ook kan schrijven voor WBSO. Ik lees wel het volgende :
Voor een ZZP-er/IB-ondernemer is het best goed te doen om een aanvraag in te dienen, ik heb dat in het verleden ook gedaan. Wel is het zo dat je minimaal 500 uur moet besteden en dat het bedrag wat gehanteerd wordt forfaitair is (dus meer dan 500 uur levert niets extra's op).
Zodra je binnen het project zelf innovatie toepast in de vorm van ontwikkeling kan je dat prima onder S&O kwijt, mits je kan aantonen dat het project wat wordt uitgevoerd innovatief genoeg is om te classificeren als S&O project.
Overigens speelt er binnen S&O op dit moment een mooie discussie over welk werk nu onder de regeling valt in IT projecten. Het lijkt erop dat S&O voor IT nooit echt goed is uitgedacht en veel dingen tussen wal en schip vallen. Voorheen gold de visie dat enkel het ontwikkelwerk classificeerde, maar bijvoorbeeld functional designs of bug fixing niet (en zelfs "dom" werk zoals een db opzetten zou niet onder de regeling vallen). Hierover is recentelijk een rechtszaak gevoerd waarin het oordeel was dat die wel (voor een deel) in aanmerking kwamen. Helaas zie je dat die uitspraak nog niet helemaal door lijkt gedrongen bij de beoordelaars (die sowieso onderling vaak niet op een lijn lijken te liggen) en er dus soms verkeerde informatie wordt gedeeld of projecten worden afgewezen.
Dat is wel interessant. Ik ben voor een klant al een jaar fulltime aan de slag. Dat zal volgend jaar ook wel zo door gaan..Gertjan. schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:42:
[...]
Zelf aansturen is natuurlijk een ruim begrip. In principe is de persoon die de werzaamheden uitvoert de gene die S&O kan aanvragen en niet de persoon wie het project "bezit". Dit levert best interessante problemen op bij projecten waar een deel via outsourcing/contractors gebeurt. De contractors kunnen dan S&O aanvragen, maar de eigenaar niet. Dat heeft een nadelig gevolg voor de eigenaar, daar hij ook de innovatiebox niet kan toepassen.
Voor een ZZP-er/IB-ondernemer is het best goed te doen om een aanvraag in te dienen, ik heb dat in het verleden ook gedaan. Wel is het zo dat je minimaal 500 uur moet besteden en dat het bedrag wat gehanteerd wordt forfaitair is (dus meer dan 500 uur levert niets extra's op).
Zodra je binnen het project zelf innovatie toepast in de vorm van ontwikkeling kan je dat prima onder S&O kwijt, mits je kan aantonen dat het project wat wordt uitgevoerd innovatief genoeg is om te classificeren als S&O project.
Overigens speelt er binnen S&O op dit moment een mooie discussie over welk werk nu onder de regeling valt in IT projecten. Het lijkt erop dat S&O voor IT nooit echt goed is uitgedacht en veel dingen tussen wal en schip vallen. Voorheen gold de visie dat enkel het ontwikkelwerk classificeerde, maar bijvoorbeeld functional designs of bug fixing niet (en zelfs "dom" werk zoals een db opzetten zou niet onder de regeling vallen). Hierover is recentelijk een rechtszaak gevoerd waarin het oordeel was dat die wel (voor een deel) in aanmerking kwamen. Helaas zie je dat die uitspraak nog niet helemaal door lijkt gedrongen bij de beoordelaars (die sowieso onderling vaak niet op een lijn lijken te liggen) en er dus soms verkeerde informatie wordt gedeeld of projecten worden afgewezen.
Als ik het goed heb begrepen is het alleen mogelijk een aanvraag te doen voor het komende jaar, oftewel het werk voor dit jaar valt helaas buiten de boot?
Je kan voor dit jaar nog een aanvraag doen, volgens mij moet dat wel een à twee maanden van te voren en kan je alleen voor de toekomst aanvragen, mogelijk dat je dus voor de laatste maanden van 2015 nog kan aanvragen.vortexnl1982 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 11:58:
[...]
Dat is wel interessant. Ik ben voor een klant al een jaar fulltime aan de slag. Dat zal volgend jaar ook wel zo door gaan.
Als ik het goed heb begrepen is het alleen mogelijk een aanvraag te doen voor het komende jaar, oftewel het werk voor dit jaar valt helaas buiten de boot?
Zoals hierboven, uren die je voor je klant schrijft mogen ook. Ik doe ook R&D en heb ook WBSO.pirke schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:53:
Vraagje: kom je als freelancer ook in aanmerking voor speur&ontwikkelingswerk als je dat voor een klant doet? De RVO website laat dat in het midden, die zeggen alleen dat je minimaal 500 uur / jaar eraan moet besteden, niet of het uitmaakt of je betaalt wordt voor die uren...
Die freelancewebsites lijken me niks, dat is alleen maar een race to the bottom waar goedkope indiërs alles winnen.
Ik heb het voor mij ook berekend, omslagpunt voor een BV ligt om en nabij de 150k-200k omzet dacht ik. Maar goed dat is afhankelijk van verschillende zaken natuurlijk.vortexnl1982 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:00:
[...]
Ja dat dacht ik al... Probleem weer met BV dat het niet aantrekkelijk is met mijn omzet (~120k).
De overheid heeft alle achterdeurtjes goed dichtgetimmerdZelfs met een BV dien je de DGA een aannemelijk inkomen te geven.
Betreffende een BV en DGA, grappig stukje: http://www.denarius-advie...n-2015-waar-houdt-het-op/
Probleem is dat het een beetje een grijs gebied is.Ik kreeg op Linkedin een mooie reactie op een eerder pleidooi over het DGA-loon, nota bene van een in Italië gevestigde Noor die lang in NL gewerkt en gewoond heeft: “Als we dan ook de belasting over dat DGA-loon terugkrijgen in de jaren dat we verlies lijden…”.
Als ik 200k omzet per jaar heb in mijn BV en mijzelf als DGA een salaris van 50.000 per jaar toeken gaat de belastingdienst hier zeker moeielijk over doen, dit omdat ik blijkbaar meer waard ben dan ik mijzelf als salaris betaal. Dus loopt de belastingdienst inkomstenbelasting mis.
De vraag is natuurlijk, wat is schappelijk.
Zover ik begrepen heb kan het interessant zijn jezelf een salaris te geven waarbij je met je aftrekposten (hypotheek, bijtelling) net in de 42% schaal beland. Maar goed ik ben geen expert.
Edit: wacht je bedoelt van die websites waar klusjes op staan die je dan thuis in elkaar hackt ofzo? Dat lijkt me inderdaad kansloos.Avalaxy schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:21:
Iemand tips waar ik als .NET developer (web, mobile, cloud) part-time freelance-opdrachten kan vinden? Ik heb momenteel tijd over dus ik zou graag wat werk doen in de avonden en weekenden, maar veel opdrachten vereisen dat je full-time werkt, of op locatie.
Die freelancewebsites lijken me niks, dat is alleen maar een race to the bottom waar goedkope indiërs alles winnen.
Schrijf je anders in op https://www.freelance.nl of https://www.4-freelancers.nl. Zo ben ik aan mijn huidige klus gekomen (goed tarief, langere tijd).
[ Voor 17% gewijzigd door vortexnl1982 op 22-10-2015 11:23 ]
Een klant vraagt om een factuur, echter dien ik hier BTW over te rekenen? Het gaat om een aantal uur.
Heb je een BTW nummer toegekend gekregen?frG schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 22:20:
Vraagje, ik ben in loondienst fulltime, en soms in de avonduren klus ik wat bij (met een VAR, deze valt onder "resultaat uit overige werkzaamheden".
Een klant vraagt om een factuur, echter dien ik hier BTW over te rekenen? Het gaat om een aantal uur.
Dan dus geen BTW rekenen; zelfs niet op de factuur vermelden (dus niet 0% BTW, of 'BTW geen').
Dus iets als "10 uur maal 25 euro = 250 euro totaal".
Een VAR is een inschatting van je arbeidsrelatie met de klant. Met de BTW heeft dat niet veel te maken.frG schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 22:20:
Vraagje, ik ben in loondienst fulltime, en soms in de avonduren klus ik wat bij (met een VAR, deze valt onder "resultaat uit overige werkzaamheden".
De relevante vragen zijn:
1. ben je ingeschreven bij de KvK?
2. indien 1, heb je je onderneming ook bij de Belastingdienst geregistreerd?
3. indien 2, heb je een BTW-nummer gekregen?
Indien 3: je moet BTW factureren aan je klant en de ontvangen BTW aangeven in je aangifte omzetbelasting. Indien niet 3, mag je geen BTW factureren. Zoals gezegd, ook niet 0% ofzo, gewoon geen regel met BTW op je factuur.
Een voetnoot: je bent sneller BTW-ondernemer dan IB-ondernemer. Zodra je werk een structureel of herhalend karakter krijgt, zou je in aanmerking komen. Dat kan ook voor een klein handeltje naast een voltijdse baan, dus ook met een VAR-ROW. Als jouw inschatting is dat je misschien BTW-ondernemer zou kunnen zijn, moet je dat melden bij de Belastingdienst.
Ik denk dat hij bedoelt dat de overheid en pensioenfondsen er jarenlang een zooitje van hebben gemaakt.Zaken als het pensioenstelsel staan onder druk, doordat veel mensen zelfstandig zijn. Zzp’ers krijgen te veel belastingvoordeel en dat is rampzalig.
Lijkt het banken verhaal wel. Jarenlang aankloten en bij problemen naar iemand anders wijzenDe pensioenfondsen hebben daarnaast nog andere problemen. Hun geld is belegd in onder meer vastgoed, staatsobligaties en aandelen. Door de financiële crisis leveren die bezittingen veel minder rendement op dan eerder geraamd. Ook de lage rentestand speelt de fondsen parten. Want die speelt een belangrijke rol bij de berekening van hun financiële situatie op langere termijn.
Je link is stuk, dit is de juiste:Viper® schreef op maandag 02 november 2015 @ 16:15:
http://www.telegraaf.nl/d...ordeel_voor_zzp_er___.htm
[...]
Ik denk dat hij bedoelt dat de overheid en pensioenfondsen er jarenlang een zooitje van hebben gemaakt.
[...]
Lijkt het banken verhaal wel. Jarenlang aankloten en bij problemen naar iemand anders wijzen
http://www.telegraaf.nl/d...rdeel_voor_zzp_er___.html
En zoals gebruikelijk weer lekker stemmingmakerij zonder het verschil op te merken tussen mensen die gedwongen zelfstandig zijn geworden en voor dat risico vrijwel niet gecompenseerd worden en ondernemers die een goed te vermarkten specialisme hebben en daar maximaal gebruik van willen maken. De eerste groep mag wat mij betreft meteen in bescherming genomen worden, de tweede groep moet je lekker met rust laten.Viper® schreef op maandag 02 november 2015 @ 16:15:
http://www.telegraaf.nl/d...ordeel_voor_zzp_er___.htm
Lijkt het banken verhaal wel. Jarenlang aankloten en bij problemen naar iemand anders wijzen
Inmiddels ben ik geen ZZPer meer, maar toen al en zeker nu betaal ik netto meer belasting dan de meeste mensen in Nederland überhaupt verdienen. Lekker als zo'n nieuwsartikel je dan afschildert alsof je op de zak van de rest van Nederland teert terwijl je in de praktijk meebetaalt aan voorzieningen waar je niet eens recht op hebt
De eerste groep is waar dit soort 'negatieve' nieuwsberichten vaak over wordt geschreven. De tweede groep heeft zijn zaakjes beter op orde en betaalt ook gewoon 'flink' belasting.
ZZP is sowieso een beetje een rare term. Het wordt soms verkocht als rechtsvorm terwijl dat dus niet het geval is. Ik ben meer voor de term ondernemer. De mensen die gedwongen worden om zich te registreren bij de KvK en als onderaannemer aan de slag gaan in de zorg/bouw zijn wat mij betreft geen ondernemer. Pas als je je bedrijf/vak tot een succes wil maken en daar ook alles op onderneemt val je in de groep ondernemer. En de klets van "Zonder personeel" vind ik al helemaal onzinnig, want dat zegt helemaal niets over je ondernemendheid.MB83 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:48:
Het wordt tijd dat er verschil wordt gemaakt tussen verschillende type ZZP'ers. Ik ben wel tegengekomen dat er onderscheid wordt gemaakt tussen ZZP'ers (zorg/bouw) en de ZP'ers (Zelfstandige Professionals).
De eerste groep is waar dit soort 'negatieve' nieuwsberichten vaak over wordt geschreven. De tweede groep heeft zijn zaakjes beter op orde en betaalt ook gewoon 'flink' belasting.
De jacht op de ZZP-er is een beetje symboolpolitiek wat mij betreft, er zijn ook genoeg ZZP-ers die niet profiteren van de "potjes" bij de belastig (zodra je VPB ondernemer wordt gaan heel veel potjes op slot). Daarnaast word je als ZZP-er ook weer benadeeld op andere zaken, zo betaal je vrolijk mee aan de sociale zekerheid in Nederland, maar mag je als je bedrijfje uit elkaar valt niet aankloppen om je handje op te houden bij een aantal potjes. En als je een leaseauto neemt als ZZP-er betaal je ook de hoofdprijs (zowel leasebedrag als bijtelling als BTW aftrekvermindering op de auto vanwege prive gebruik).
Maar goed, belasting is ook een mooi toverwoord om zieltjes te winnen. Gezellig bashen op ZZP-ers en bedrijven als Starbucks zonder disclosure te geven over wat die groepen opleveren voor de staat. Want hoewel een Starbucks belastingafspraken heeft gemaakt, dragen ze alsnog goed bij aan de schatkist. En hetzelfde geldt voor ZZP-ers/ondernemers/freelancers/whatever wat mij betreft.
Verwijderd
- Is het mogelijk om een succesvole ZZP'er te zijn met een MBO niveau 4 diploma?
- Is het mogelijk om nu al te beginnen tijdens me studie?
- Wat is het belangrijkste om te weten? (behalve belastingen etc.)
- Is de vraag naar WordPress Developer ook hoog?
Ik zou wel eerst een aantal jaar werkervaring opdoen. Development is een kennisintensieve markt. Een klant huurt extern in omdat ze kennis missen. Vandaar dat er in de ZZP markt relatief veel seniors worden gevraagd en niet zoveel starters.
Verwijderd
Hahah dankje wel voor je reactie, maar ben zojuist gebeld en heb een afspraak! Jongens tips voor morgen? Waar moet ik rekening mee houden met inschrijving KvK etc.?t_captain schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:42:
Web developers zijn best gevraagd. Wordpress is daar volgens mij geen uitzondering op.
Ik zou wel eerst een aantal jaar werkervaring opdoen. Development is een kennisintensieve markt. Een klant huurt extern in omdat ze kennis missen. Vandaar dat er in de ZZP markt relatief veel seniors worden gevraagd en niet zoveel starters.
Gebeld door een potentiele klant? Zie het als een korte sollicitatie waarin je klant het gevoel moet krijgen dat het werk bij jou in goede handen is. Verder moet je het gesprek in met een redelijk beeld van wat een passend tarief is voor de klus.
Zoeken even uit wat het bedrijf precies doet, hoeveel vestigingen etc.
Print 2 cv's uit van jezelf, 1 om te overhandigen
Kort verhaal over jezelf, beweegredenen voor zelfstandigheid, interesses op ICT vlak etc.
Informeer naar de opdracht, duur, mogelijkheden, globale tooling/software eisen etc.
Min of meer een verkooppraatje waarbij de klant en jij beide elkaar wat aftasten om te kijken of het klikt. Daarnaast wordt soms je technisch skillset getest.
Ga overigens niet te laag zitten met je tarief. Raar maar soms werkt een heel laag tarief averechts en nemen ze liever een 'duurder' iemand omdat ze denken, duur = goed.
Schrikt niet als de klant het tarief te hoog vindt, dat vinden ze altijd (dubbeltje eerste rij).
Zolang jij een goed verhaal hebt waarom je dat waard bent en je weet wat de gangbare tarieven zijn is het te verdedigen.
[ Voor 5% gewijzigd door Viper® op 04-11-2015 14:18 ]
Verwijderd
Mijn taak zal zijn websites maken voor andere klanten. Die opdrachten krijg ik van me werkgever. Ik dien wel zelf een factuur voor me zelf dan te maken met uurtarief etc. (Wat is passend uurtarief dat ik kan vragen?)
Project blijft lopend ik krijg meerdere websites/opdrachten in een maand, hoeveel dat precies zijn weet ik ook echter niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2015 14:58 ]
Ben je in dienst of heb je klanten? Je praat alsof je het over dienstverband hebt.Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:56:
...Die opdrachten krijg ik van me werkgever....
Verwijderd
Ik ga bij een ''bedrijf'' die opdrachten krijgen van andere klanten om websites te maken, vervolgens krijg ik die opdracht dan weer mijn kant opgestuurd. Ik moet alleen voor mezelf bepalen wat me uurtarief is en me overige administratie.pirke schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:03:
[...]
Ben je in dienst of heb je klanten? Je praat alsof je het over dienstverband hebt.
Verwijderd
Zo dat is niet slecht inderdaad! Ik ben wel nog maar 20 jaar hé? Is dat dan geen probleem voor mijn leeftijd?t_captain schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:13:
Je wilt dus als subco voor een webbureau gaan werken. Lijkt me geen gek businessmodel. Als junior PHP/Wordpress developer zou ik denken aan 35 a 40 per uur.
Kun je zelfstandig features toevoegen aan een WP site, inclusief de bijbehorende taken (git, unit tests, jenkins etc)? Dan is er geen reden om lager te gaan zitten met je uurtarief.
Ik zie bovengenoemde bedragen als ondergrens. Als je het waard bent moet je zeker niet minder vragen. Als je het niet waard bent, moet je overwegen of je niet beter wat ervaring kunt opdoen in loondienst. Werkgevers zijn er om je te ontwikkelen, opdrachtgevers zijn er slechts om gebruik te maken van de skills die je zelf hebt ontwikkeld.
In loondienst zul je inderdaad opgeleid worden, vooral ook op niet vak-inhoudelijk gebied. Dat is hele waardevolle kennis en ervaring waardoor je later weer meer geld kunt vragen.
Ik zie twee mogelijkheden:
(1) TS is een voldoende ontwikkelde wordpress/php developer die zelfstandig een goede kwaliteit werk kan opleveren met voldoende voorspelbaarheid, binnen een redelijke termijn en redelijk aantal uren. Dan is een junior-engineer tarief van een euro of 35 gepast, ongeacht zijn leeftijd. Je huurt een ZZP-er immers niet in omdat hij jong of oud is, maar omdat hij je werk kan aanpakken.
(2) TS voldoet nog niet aan bovenstaande profiel. Gezien zijn achtergrond, 20 jaar MBO4 schoolverlater zou dat helemaal geen schande zijn.
Mijn mening is dat je situatie (2) niet oplost door op een ZZP-onwaardig uurtarief van 25 euro te gaan zitten maar door je eerst tot het gewenste niveau van een subco te ontwikkelen. Niet alles laat zich even goed in euro's uitdrukken, vandaar.
Ik lees dat het een bijverdienste naast een studie betreft. Het is dan zeer de vraag of het de moeite waard is om te ondernemen, zeker als je het urencriterium niet haalt. Als de eigenaar van het webbureau niet openstaat voor een arbeidsovereenkomst, kun je payrolling overwegen.Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 22:47:
Ik zal naast dit gewoon doorgaan met me studie en dat wat me opdrachtgever ook.
Ondernemen als WUO zal misschien niet haalbaar zijn, maar er zijn ook nog andere varianten zoals ROW. Ik kan mij wel voorstellen dat door de niet consistente beschikbaarheid van een student het gunstiger kan zijn om een inhuur te doen op basis van zelfstandigheid.t_captain schreef op donderdag 05 november 2015 @ 08:55:
[...]
Ik lees dat het een bijverdienste naast een studie betreft. Het is dan zeer de vraag of het de moeite waard is om te ondernemen, zeker als je het urencriterium niet haalt. Als de eigenaar van het webbureau niet openstaat voor een arbeidsovereenkomst, kun je payrolling overwegen.
Zonder uren criterium kan het nog steeds do-able zijn om te ondernemen, een student heeft niet direct behoefte aan zekerheid van inkomen en kan in een ondernemers constructie nog steeds een redelijk tarief voor beide partijen hanteren.
Dat is wel weer zo, je moet inderdaad wel een beetje weten waar je aan begint.t_captain schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:01:
Ik zie iemand met 0 ervaring met ondernemerschap; schijnbaar is het plan geboren vanuit de vraag naar een subco. Vandaar dat ik payrolling zou overwegen.
Dus daar sluit ik mij bij aan
Per 1-1-2016 hoeven ZP-ers hun pensioen niet meer op te eten als ze in de bijstand belanden (bij een premie inleg van minimaal 5 jaar) dus nu lijkt het me echt tijd worden voor een pensioenspotje, maar wat? zelf beleggen/sparen/banksparen/bnr/brightpensioen/zzppensioen wie heeft wat en kan wat aanbevelen?
hier een mooie module die veel duidelijk maakt! https://www.moneywise.nl/pensioen/zzp/
[ Voor 16% gewijzigd door technopeuter op 11-11-2015 15:39 ]
diskeltische lurker
Zelf nog niet echt gekeken naar pensioen e.d.
Mijn idee was om volgend jaar vermogen in mijn BV in te brengen en daarmee te investeren (beleggen) voor een rendement van een paar procent.
Daarnaast los ik waar mogelijk mijn hypotheek af.
zo kun je bijv. niet bij je geld mocht je arbeidsongeschikt worden, dit kan evt (onder voorwaarden) wel bij andere aanbieders en laat je vanaf BND nu kosteloos mogen overstappen!vortexnl1982 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:25:
Ik zat zelf te kijken naar BND, het is een soort bankspaar constructie en de inleg daarvan beleggen ze. Voordeel is dat de belasting daarvoor is uitgesteld (dus je gaat pas lappen bij uitkering). Nadeel (vind ik) dat je niet (zonder boete) bij je geld kan. Het staat dus vast..
diskeltische lurker
http://www.z24.nl/onderne...-bijstand-belanden-598752Het klonk mooi: zelfstandigen en anderen die via een fiscale lijfrenteconstructie pensioen opbouwen voor later, hoeven die pensioenpot niet op te eten als ze gedurende hun loopbaan in de bijstand belanden. De uitwerking van het voorstel zorgt ervoor dat in veel gevallen toch het opgebouwde vermogen moet worden aangesproken.
Dus als je meer dan 6K per jaar inlegt mag je (alles? of alleen gedeelte boven die 6K/jaar) alsnog eerst gaan opeten.De inleg mag echter niet meer dan zesduizend euro per jaar bedragen. Dus over vijf jaar niet meer dan 30 duizend euro.
Vrij waardeloze regeling.
Hoe zit het als je het in een BV gooit ? Plukken ze die ook kaal ?Starters met zzp-pensioen en banksparen vallen buiten de boot
“Als je nu begint met lijfrente banksparen of een zzp-pensioen dan duurt het dus 5 jaar voordat de bescherming geldt. Sla je een jaar over, dan begint die termijn weer opnieuw.”
Heb trouwens vandaag mijn contract voor volgend jaar binnen : mag 1700 uur schrijven
[ Voor 11% gewijzigd door vortexnl1982 op 11-11-2015 20:33 ]