Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:15:

https://www.belastingdien...ebruik_privevervoermiddel

Succes. Geloof dat er weinig discussie over kan zijn... Het gaat niet over of het aannemelijk is dat je dat voor je plezier doet of niet. Het is gewoon heel duidelijk: alle kosten moet je met die 19 cent betalen. Belachelijk? Ja...

Overigens zou ik in het geval van 30 of 40 euro parkeergeld dit gewoon doorbelasten aan de klant.
Ik zal tzt verslag uit brengen. :P
De daadwerkelijke parkeerkosten bereken ik overigens ook altijd door, met 21% opslag omdat ik het voor moet schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Zijn er hier ook freelancers die vanuit Duitsland factureren? Wat ik nogal een nadeel vind van Duitsland is dat de zorgverkeringspremie voor zzp'ers bij de zorgverzekeraar waar ik eerder bij zat inmiddels 882,84€ per maand is. Er moeten genoeg Nederlanders in Duitsland zitten, dus hier zal wel een oplossing voor zijn. Een BV in Nederland aanhouden en zelf in Duitsland wonen lijkt me nog gunstiger dan daar een bedrijf aan te melden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:21
Oh crap, was al bijna vergeten dat ik ook nog een auto heb. Moet hem weer eens uitlaten voordat de accu het begeeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52
Hebben jullie al IB aangifte gedaan? Mijn boekhouder heeft dat ergens begin maart direct gedaan, maar vanuit de BD duurt het mij allemaal te lang. Ik heb nog steeds geen bericht. Ik wil af van het geld dat niet van mij is :P

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 09:26
sverzijl schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:45:
Oh crap, was al bijna vergeten dat ik ook nog een auto heb. Moet hem weer eens uitlaten voordat de accu het begeeft :)
Voor dat heb ik een accu-lader (op de zaak uiteraard) gekocht waar ie om de zoveel tijd aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 10:26

page404

Website says no

c-nan schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:18:
Hebben jullie al IB aangifte gedaan? Mijn boekhouder heeft dat ergens begin maart direct gedaan, maar vanuit de BD duurt het mij allemaal te lang. Ik heb nog steeds geen bericht. Ik wil af van het geld dat niet van mij is :P
Mijn boekhouder doet het altijd later in het jaar. Dus ik verwacht ergens in september of oktober pas antwoord. Weet nog niet of ik dat prettig vind of niet. Heb de belastingreservering maar verborgen in mijn bankierenapp want ik word ongemakkelijk van die hoge bedragen :P

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24
c-nan schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:18:
Hier inderdaad ook aangifte gedaan, maar ongeveer de helft betaal ik altijd vooruit in een maandelijkse voorlopige aanslag.
Ik ben gek van vooruit betalen :P :X

Restbedrag staat gewoon klaar, en ik vind het ook een prettig idee om het af te tikken, dan is alles weer "glad".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ik word eerder ongemakkelijk van de rekening "algemene reserves"
Dat bedrag is een stuk hoger dan de IB-reservering.
aka: moet eens meer geld uit gaan geven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 11:34
Weet iemand of je als eenmanszaak met een zakelijke (financial of operational) auto lease een BKR notering krijgt?
Dit ivm met eventuele hypotheekaanvraag..

[ Voor 15% gewijzigd door Pingu007 op 26-04-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:21
Pingu007 schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:07:
Weet iemand of je als eenmanszaak met een zakelijke (financial of operational) auto lease een BKR notering krijgt?
https://leaseparcours.nl/...ease-veelgestelde-vragen/
Wordt financial leasing geregistreerd bij het BKR?

Wanneer de contractant een hoofdelijk aansprakelijk ondernemer is, vindt bij een aanvraag verplicht toetsing plaats bij Bureau Krediet Registraties (BKR) in Tiel. In overige gevallen kan er een BKR-toetsing plaatsvinden. Bij het aangaan van een leaseovereenkomst vindt er altijd een registratie plaats bij het BKR (zie artikel 6.5 van onze algemene voorwaarden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 10:12
Ja dat is geregistreerd, zie mijn post van wishmaster1986 in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Ai das minder, dat wordt dan eerst huis kopen en daarna mijn lease regelen.. :-(

..of gewoon een auto kopen op de zaak :P

[ Voor 7% gewijzigd door Pingu007 op 26-04-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Pingu007 schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:18:
[...]

Ai das minder, dat wordt dan eerst huis kopen en daarna mijn lease regelen.. :-(

..of gewoon een auto kopen op de zaak :P
Als je de middelen hebt: gewoon kopen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Pingu007 of gewoon een auto prive kopen en € 0,19/km aan de zaak doorbelasten. Door dingen als bijtelling valt dat best vaak voordeliger uit dan hem op de zaak aanschaffen ( Als je geen gebruikt maakt van de oldtimer regeling of dingen als MIA en lage bijtelling voor een electrische auto, maar dat laatste voordeel is al hard aan het afnemen )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Woy schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:27:
@Pingu007 of gewoon een auto prive kopen en € 0,19/km aan de zaak doorbelasten. Door dingen als bijtelling valt dat best vaak voordeliger uit dan hem op de zaak aanschaffen ( Als je geen gebruikt maakt van de oldtimer regeling of dingen als MIA en lage bijtelling voor een electrische auto, maar dat laatste voordeel is al hard aan het afnemen )
Daar lijkt het wel op.. Toch raar eigenlijk dat je geen voordeel kunt halen uit het feit dat je ondernemer bent..
Als je de wagen op de eenmanszaak koopt moet je dan ook bijtelling betalen? :? Zo ja, wat een onzin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Pingu007 schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:37:
[...]

Daar lijkt het wel op.. Toch raar eigenlijk dat je geen voordeel kunt halen uit het feit dat je ondernemer bent..
Als je de wagen op de eenmanszaak koopt moet je dan ook bijtelling betalen? :? Zo ja, wat een onzin..
Hoezo zou dat onzin zijn? Natuurlijk moet je bijtelling betalen als je de auto op de eenmanszaak koopt en er prive gebruik van maakt. De eenvoudige weg daaromheen is om de auto gewoon alleen zakelijk te gebruiken.

De bijtellingsregels zijn zeker niet perfect, maar ik vind het wel logisch dat ook beloning in natura belast word.

Het voordeel dat je haalt uit het ondernemer zijn moet vooral zitten in de winst die je genereert, en daar mag je dan ook weer fijn belasting over betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 26-04-2021 14:44 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

page404 schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:21:
Mijn boekhouder doet het altijd later in het jaar. Dus ik verwacht ergens in september of oktober pas antwoord. Weet nog niet of ik dat prettig vind of niet. Heb de belastingreservering maar verborgen in mijn bankierenapp want ik word ongemakkelijk van die hoge bedragen :P
Vergeet niet de belastingrente mee te rekenen >:)
https://www.belastingdien...en_bij_inkomstenbelasting

Vanaf 1 oktober 2020 is het tarief van de belastingrente 4% voor alle belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Als eenmanszaak hoef je in ieder geval nooit meer bij te tellen dan je kosten hebt gemaakt. Dat is bij een BV wél. Echter kan je niet met terugwerkende kracht ook nog 19ct/km uitkeren wat in dat geval voordeliger was geweest.

Auto's worden nou eenmaal, net als kantoor aan huis, streng gereguleerd. Soms kijk ik jaloers naar de Amerikanen die auto's in één jaar mogen afschrijven en elke willekeurige garage als zakelijke kosten kunnen opvoeren, maar ja daar zijn weer andere problemen ;)

[ Voor 198% gewijzigd door Deveon op 26-04-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Woy schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:44:
[...]

Hoezo zou dat onzin zijn? Natuurlijk moet je bijtelling betalen als je de auto op de eenmanszaak koopt en er prive gebruik van maakt. De eenvoudige weg daaromheen is om de auto gewoon alleen zakelijk te gebruiken.

De bijtellingsregels zijn zeker niet perfect, maar ik vind het wel logisch dat ook beloning in natura belast word.

Het voordeel dat je haalt uit het ondernemer zijn moet vooral zitten in de winst die je genereert, en daar mag je dan ook weer fijn belasting over betalen.
Omdat eenmanszaak en privé als het de belastingdienst uitkomt over 1 kam wordt geschoren maar in dit soort gevallen niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Nou ja. Je least/koopt een auto, en je drukt je winst daardoor behoorlijk? Staat bijtelling tegenover, maar ga maar rekenen of wat voordeliger is...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Crazy D schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:00:
[...]

Nou ja. Je least/koopt een auto, en je drukt je winst daardoor behoorlijk? Staat bijtelling tegenover, maar ga maar rekenen of wat voordeliger is...
Dat is ook zo idd.
Mijn private lease van 450,- per maand voor 10k km per jaar en cataloguswaarde van 40k is denk ik vrij scherp, ik verleng nog maar een jaartje denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Pingu007 schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:56:
[...]
Omdat eenmanszaak en privé als het de belastingdienst uitkomt over 1 kam wordt geschoren maar in dit soort gevallen niet..
Juist hier heb je gewoon de keuze of je het prive of zakelijk wil doen, dus dat zie ik niet zo. Als je het ten koste van de winst wil doen wordt het prive gebruik net zo belast als bij een andere rechtsvorm. Als je geld uit je onderneming haalt moet je er ook gewoon inkomstenbelasting over betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MocroBorsato
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 16:25
Ik heb een tijdje zitten loeren in dit topic, ook heel TS gelezen, en eigenlijk wil ik graag mijn situatie schetsen zodat ik wat advies kan krijgen:

Ik ben op hele jonge leeftijd (13 / 14) begonnen met programmeren, dit was voor mij ergens in 2010/2011. Ik ben vorig jaar op 23e jarige leeftijd afgestudeerd voor de opleiding HBO-ICT en nu ook werkzaam als 'Software Architect' (werkend met voornamelijk React.js, Typescript). Ik heb eigenlijk al 10 jaar 'ervaring' met programmeren en heb hier in mijn vrije tijd ook veel tijd ingestoken. Het probleem is echter dat ik geen 'bewijs' heb dat ik daadwerkelijk veel meer ervaring heb dan de net-afgestudeerde, terwijl ik zeker weet dat van mijn mede-afgestudeerden ik uitstak met betrekking tot programmeren.
Natuurlijk heb ik wel wat bewijs: projecten waar ik dus voornamelijk in mijn vrije tijd aan gewerkt heb, maar niet bewijs als in werkervaring. In feite werk ik nu pas een half jaar bij een bedrijf, en dit is dan ook mijn eerste grotemensenbaan. Ik neem aan dat als ik zou freelancen ik daardoor zou starten met een lager loon.

Is er echter genoeg aanbod voor iemand zonder aantoonbaar werkervaring? Op enkele websites waar opdrachten staan zie ik voornamelijk aanbod voor senior developers, echter zie ik weinig voor developers met minder ervaring. En hoe zouden jullie zo een situatie als deze aanpakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
Ze kijken naar keiharde jaren heb ik gemerkt. Je zit namelijk op een stapel, en aan de hand van je jaren en expertise in de gevraagde tools wordt je eruit gepikt.
Tevens zou ik wel 3 keer nadenken of ik wel een software architect zou aannemen die net een jaar van school af is. Dat zijn vaak titels voor verstofde software ontwikkelaars die alleen maar powerpoints maken, mails sturen en in meetings zitten. Je moet ook een hoop corporate ervaring hiervoor hebben.

Ik zou eerder aanraden om de consultancy in te gaan zodat je hierop ervaring opbouwt.
Ik ging freelancen vanaf mijn 29e jaar, toen had ik al 8 jaar ervaring.
Ervaring telt op het moment dat je iets daarwerkelijk bij een bedrijf hebt bereikt. Zo tellen mijn HTML en PHP projectjes op mijn 12e ook niet.

In je intake voor een opdracht van 90 euro per uur ga je niet zeggen dat je sinds je 13e programmeert. Je moet ook als iemand overkomen die 90 euro per uur waard is.

Als een klant vraagt om een React developer, dan willen ze bewijs zien in vorm van jaren en verschillende klanten.

Dus mijn advies is om de consultancy in te gaan. Wellicht dat je op je 25~27 jaar een betere positie hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:08
MocroBorsato schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:34:
Ik heb een tijdje zitten loeren in dit topic, ook heel TS gelezen, en eigenlijk wil ik graag mijn situatie schetsen zodat ik wat advies kan krijgen:

Ik ben op hele jonge leeftijd (13 / 14) begonnen met programmeren, dit was voor mij ergens in 2010/2011. Ik ben vorig jaar op 23e jarige leeftijd afgestudeerd voor de opleiding HBO-ICT en nu ook werkzaam als 'Software Architect' (werkend met voornamelijk React.js, Typescript). Ik heb eigenlijk al 10 jaar 'ervaring' met programmeren en heb hier in mijn vrije tijd ook veel tijd ingestoken. Het probleem is echter dat ik geen 'bewijs' heb dat ik daadwerkelijk veel meer ervaring heb dan de net-afgestudeerde, terwijl ik zeker weet dat van mijn mede-afgestudeerden ik uitstak met betrekking tot programmeren.
Natuurlijk heb ik wel wat bewijs: projecten waar ik dus voornamelijk in mijn vrije tijd aan gewerkt heb, maar niet bewijs als in werkervaring. In feite werk ik nu pas een half jaar bij een bedrijf, en dit is dan ook mijn eerste grotemensenbaan. Ik neem aan dat als ik zou freelancen ik daardoor zou starten met een lager loon.

Is er echter genoeg aanbod voor iemand zonder aantoonbaar werkervaring? Op enkele websites waar opdrachten staan zie ik voornamelijk aanbod voor senior developers, echter zie ik weinig voor developers met minder ervaring. En hoe zouden jullie zo een situatie als deze aanpakken?
Wie niet waagt, die niet wint

Maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat als jouw CV onder mijn neus komt je onderop de stappel komt te liggen. Programmeerskills alleen is super handig, maar vaak is werkervaring en de 'link' kunnen leggen veel belangrijker.

Tip dus: Ga echte (ontwikkel)werkervaring op doen. Dan lijkt met Software Architect niet de goede start.

Ow ja. Wellicht toch nog even meer verdiepen in freelance werk. Dan praten we namelijk niet meer over loon :+

[ Voor 3% gewijzigd door miena21 op 26-04-2021 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:23

MadEgg

Tux is lievvv

13/14 is niet hele jonge leeftijd ;) Maar goed, laten we zeggen dat je veel talent hebt en veel ervaring met hobby-projectjes. Supergoed uitgangspunt om je snel op te werken, maar je zult ook eerst nog ervaring moeten opdoen in het professioneel werken in teams, leren communiceren en werken met stakeholders, product owners, collega's en whatnot, weten wanneer je gelijk hebt en moet krijgen en wanneer je beter iets kunt laten gaan, je manoeuvreren door politieke spelletjes tussen afdelingen, de juiste link leggen tussen wensen en eisen en technische requirements en ga zo maar door. Zonder professionele werkervaring ga je niet makkelijk iets vinden ben ik bang. Ik zou eerst een paar jaar bij een consultancy-bedrijf gaan werken en zien dat je zo veel mogelijk verschillende projecten meepakt zodat je kunt laten zien wat je in je mars hebt en ook overal kunt proeven hoe dingen in de praktijk gaan.

Ik heb mezelf ook ietwat vroegtijdig tot senior gepromoveerd op mijn CV (met succes), maar het schept bepaalde verwachtingen die ook echt wel verder gaan dan alleen goed kunnen programmeren.

Je kunt het altijd proberen als freelancer natuurlijk, maar ik zou de lat niet direct te hoog leggen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
Kijk anders eens bij wat midlance clubs. In dit topic wordt daar wat sceptisch naar gekeken maar als daar daadwerkelijk meer in teams wordt gewerkt kan je er misschien wel de relevante ervaring opdoen. Want zoals gezegd, een baan/opdracht is meer dan alleen programmeren. En programmeren in een enterprise omgeving is ook wel anders dan zelf een project in elkaar sleutelen.

Wat andere gekke ideeen. Heb je misschien mooie open source projecten die je als ervaring kan aandragen? Zo niet, misschien is dat een idee? Of je gaat een avontuur aan zoals https://codefromanywhere.com/ Je bent maar 1 keer jong...

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MocroBorsato
Bedankt voor de reacties allen.

Dan de vraag: hoezo zou ik eerder bij een consultancy bedrijf willen werken in plaats van ergens vast te zitten als softwareontwikkelaar? Zitten daar veel verschillen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MocroBorsato
Jogai schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:43:
Heb je misschien mooie open source projecten die je als ervaring kan aandragen? Zo niet, misschien is dat een idee? Of je gaat een avontuur aan zoals https://codefromanywhere.com/ Je bent maar 1 keer jong...
Ik merk eigenlijk dat ik behoorlijk veel vrije tijd heb, die ik nu gebruik om te bekijken wat ik eigenlijk wil doen als ik groot ben of om wat te werken aan projecten die in mij opkomen. Die projecten gebruik ik dan o.a., als ze groot genoeg zijn, om als ervaring op te dragen.

En dat digital nomad gebeuren (tenminste, ik neem aan dat de link die je gegeven hebt dat is) lijkt me eerlijk gezegd niets :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Ik zou je aanraden om tenminste een jaar of 5 in een gerespecteerde organisatie te werken als developer alvorens freelancer te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:23

MadEgg

Tux is lievvv

MocroBorsato schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 07:41:

Dan de vraag: hoezo zou ik eerder bij een consultancy bedrijf willen werken in plaats van ergens vast te zitten als softwareontwikkelaar? Zitten daar veel verschillen in?
Als je de ambitie hebt om (snel) als freelancer te starten biedt consultancy je de mogelijkheid om snel bij veel verschillende bedrijven mee te draaien. Goed voor je ontwikkeling en cv. In vaste loondienst ga je meer de diepte in, wat zeker ook leuk is maar minder breed. Ieder bedrijf doet het op zijn eigen manier.

Je zou elk halfjaar je baan kunnen opzeggen en iets anders nemen maar daar worden nieuwe werkgevers weer niet blij van als ze dat op je CV zien.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Het ligt er natuurlijk wel aan bij wat voor consultancy bedrijf je terecht komt. Als je vervolgens 3 jaar op 1 project zit zie je niet echt meer dan wanneer je ergens in loondienst bent. Maar professionele werkervaring opdoen (wat iets anders is dan thuis aan een applicatie of website werken) is voor veel vakgebieden wat mij aangaat wel noodzakelijk voordat je goed als zzp'r aan de slag kunt. Waarom zou ik iemand inhuren die net van school komt en geen ervaring heeft? Enige reden zou zijn "zodat ik niet iemand in dienst hoef te nemen" (zzp'r kom je makkelijker van af dan wanneer je iemand in dienst neemt).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Pingu007 schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:07:
In tegenstelling tot wat hierboven gezegd wordt heeft dit op deze manier volgens mij helemaal geen invloed op een hypotheekaanvraag, het zijn gewoon zakelijke kosten.

Je fiscale winst is uiteraard wel lager en dat bepaald uiteindelijk je hypotheek als eenmanszaak. (je zakelijke auto is daar al vanaf dus het is niet relevant of je die leased of niet)

Lease je prive, dan wordt er wel naar gekeken.

[ Voor 11% gewijzigd door Navi op 27-04-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
MocroBorsato schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 07:41:

Consultancy/detachering lijkt meer op zzp omdat je vaker van omgeving wisselt

Een alternatief kan zijn een B2B Saas ontwikkelen en vermarkten. Je kan vervolgens uren schrijven voor aanpassingen/integratie etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
[...]

Krijg altijd wel een beetje de kriebels van mensen met een eigen zaak die zeggen dat ze door bijtelling dubbel betalen voor de auto. Van die opmerkingen die je vaak op feestjes en partijtjes hoort. Alle kosten voor auto op de zaak zijn volledig btw vrij en aftrekbaar van de winst. Totdat je prive gaat rijden, want aan prive rijden is niets zakelijks aan.
Een privepersoon kan ook niet alle autokosten in aftrek nemen van de inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
padoempats schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:25:
[...]

Krijg altijd wel een beetje de kriebels van mensen met een eigen zaak die zeggen dat ze door bijtelling dubbel betalen voor de auto. Van die opmerkingen die je vaak op feestjes en partijtjes hoort. Alle kosten voor auto op de zaak zijn volledig btw vrij en aftrekbaar van de winst. Totdat je prive gaat rijden, want aan prive rijden is niets zakelijks aan.
Een privepersoon kan ook niet alle autokosten in aftrek nemen van de inkomstenbelasting.
Same, ik zou alleen willen dat de bijtelling sneller omlaag gaat (i.p.v. pas na 15 jaar) als de auto ouder wordt.
Gewoon om te stimuleren om langer met de auto te rijden dan 4 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik ben 41 en heb dus 19 jaar 'ervaring' uitgaande van dat ik begonnen ben op mijn 22. Ik reken ook geen 30 jaar gewoon omdat ik op m'n 11e begonnen ben met QBasic.

Om het bot te zeggen; als je dit soort dingen gaat claimen op een interview wordt het een korte, in ieder geval bij mij. Daarbij vind ik de titel "software architect" met ongeveer 1 jaar industrie ervaring volkomen belachelijk.
Is er echter genoeg aanbod voor iemand zonder aantoonbaar werkervaring?
Er is vrijwel geen vraag naar ZZPers zonder aantoonbare werkervaring. Het idee is dat je als ZZPer juist meteen aan de slag kunt. Junior developers met een jaar ofzo ervaring zijn niet zo lastig te vinden. Seniors wel.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:04
Klein tip(je) voor de mensen die dit net als ik hadden gemist:

Prijs van e-boekhouden ZZP/mini is verlaagd naar 9,95 ex per maand.
Dit passen ze uiteraard niet automatisch aan voor bestaande klanten, maar als je ze ff support ticket stuurt wel.

Scheelt toch weer 2 minuten omzet per maand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
hackerhater schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:31:

Same, ik zou alleen willen dat de bijtelling sneller omlaag gaat (i.p.v. pas na 15 jaar) als de auto ouder wordt.
Ik heb zelf een YoungTimer en vind de regeling volkomen debiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Hydra schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:54:
[...]

Ik heb zelf een YoungTimer en vind de regeling volkomen debiel.
:+

Maar daarom niet minder prettig (wel eerlijk!) ;) 8)

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 28-04-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Als je je auto zakelijk hebt gekocht; je bijtelling kan nooit hoger zijn dan de echte autokosten. Vaak is de 22% bijtelling lager dan de echte autokosten in de eerste 5 jaar; voornamelijk door de afschrijving.

De afschrijving is 1 van de hoogste posten in die autokosten. Na 5 jaar heb je een nieuwe auto (ik reken voor het gemak met 50k ex BTW inc BPM als aanschafwaarde en 10k restwaarde) voor 40k afgeschreven. Blijft dus nog een jaarlijks restje afschrijving + de werkelijke autokosten over waar je bijtelling over dient te betalen (in het 6e jaar en verder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
_Arthur schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:21:
[...]

Als je je auto zakelijk hebt gekocht; je bijtelling kan nooit hoger zijn dan de echte autokosten. Vaak is de 22% bijtelling lager dan de echte autokosten in de eerste 5 jaar; voornamelijk door de afschrijving.

De afschrijving is 1 van de hoogste posten in die autokosten. Na 5 jaar heb je een nieuwe auto (ik reken voor het gemak met 50k ex BTW inc BPM als aanschafwaarde en 10k restwaarde) voor 40k afgeschreven. Blijft dus nog een jaarlijks restje afschrijving + de werkelijke autokosten over waar je bijtelling over dient te betalen (in het 6e jaar en verder).
Helaas gaat dat niet op als je de auto 2e-hands koopt ;)
Zeker de duurdere auto's schrijven niet zo snel af (na de eerste 4 jaar) dat je bijtelling omlaag gaat i.v.m. de echte kosten.
Waardoor je effectief een dief van je eigen portemonnee bent :'(

[ Voor 11% gewijzigd door hackerhater op 28-04-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
_Arthur schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:21:
[...]
Maar als de bijtelling gelijk staat aan de daadwerkelijke kosten is er niet veel reden meer om hem nog zakelijk te rijden, en is prive goedkoper. ( Behalve dat je niet kunt wisselen na X, jaar en de auto dus alsnog zult moeten verkopen als je de auto niet meer zakelijk wil rijden ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bumble_bee schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:50:

Dit passen ze uiteraard niet automatisch aan voor bestaande klanten, maar als je ze ff support ticket stuurt wel.

Thanks, heb ze gelijk gemaild. Die 240 boeking zijn wel krap, maar ik betaal nu hetzelfde voor enkele de facturatie module voor dat handje vol facturen dat die ik verstuur (en te lui ben om een andere oplossing te zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MocroBorsato
Hydra schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:47:
[...]

Er is vrijwel geen vraag naar ZZPers zonder aantoonbare werkervaring. Het idee is dat je als ZZPer juist meteen aan de slag kunt. Junior developers met een jaar ofzo ervaring zijn niet zo lastig te vinden. Seniors wel.
Hoezo is er eigenlijk zo weinig aanbod in seniors? Zijn mensen het programmeren al snel beu? Als ik lees over het inkomen dan lijkt mij dat toch aardig wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Het zit meer aan de vraagkant.

Door aanhoiudende tekorten aan specialisten is er vooral behoefte aan mensen die zelfstandig werken en technisch de juiste richting op gaan ook als er weinig capaciteit is om te begeleiden.

Bij ingehuurde specialisten is dat effect natuurlijk nog sterker. Je betaalt niet de hoofdprijs voor een externe om hem vervolgens nog te moeten inwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
[...]

Het eerlijkst zou zijn om een km-bijtellingsprijs te bepalen per auto. Die km-bijtelling is dan gebaseerd op werkelijke kosten.
Dus of je koopt het af volgens huidige regels met bijtelling over een jaar, of een km-bijtelling. Dan stimuleer je minimaal gebruik, en is de belasting correct en eerlijk. Het vereist wel meer administratie, maar het is dezelfde administratie als je 19c km vergoeding neemt. Ik rij maar heel weinig prive met mijn auto, maar cataloguswaarde is skyhigh. Huidige wijze van bijtelling zou extreem veel belasting betekenen voor die paar km\s per maand. 19c komt het beste uit, maar omdat ik de auto veel zakelijk gebruik zou het logischer zijn deze op de balans te hebben. Huidige vorm van bijtelling is een alles of niks regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

padoempats schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:36:
Het eerlijkst zou zijn om een km-bijtellingsprijs te bepalen per auto. Die km-bijtelling is dan gebaseerd op werkelijke kosten.
Je bijtelling is nooit hoger dan de werkelijke kosten (note to self: afschrijving wordt ook tot die werkelijke kosten gerekend...). Daardoor heb ik de keuze gemaakt om naast de Outlander een Kona 4% te leasen. Even los van de zakelijke kosten, is de bijtelling van die 2 auto's samen net zo hoog als die van de Outlander los (maar dan wel alle auto km's met die auto rijden dus mijn autokosten zijn dan ook hoger). Enige nadeel is de BTW correctie, die 2,75% van de catalogusprijs. Dat was wel even slikken want die was ik natuurlijk een klein beetje vergeten :+ Dus feitelijk is dat ook al wel zo....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]
Huidige vorm van bijtelling is een alles of niks regeling.
Ja de huidige regel heeft als resultaat eigenlijk precies het tegenovergestelde dan dat je zou willen. Als je veel prive gebruik maakt van de auto is het vaak voordelig om hem zakelijk te zetten, rij je juist veel zakelijk valt de vergelijking eerder naar prive.

Disclaimer: Is natuurlijk veel te generiek gezegd, want erg afhankelijk van de daadwerkelijk kosten/afschrijving van een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
MocroBorsato schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:28:
Hoezo is er eigenlijk zo weinig aanbod in seniors? Zijn mensen het programmeren al snel beu? Als ik lees over het inkomen dan lijkt mij dat toch aardig wat.
De vraag is gewoon veel sneller gestegen dan het aanbod. Er gaan gewoon relatief weinig mensen informatica doen en er zijn gewoon relatief veel mensen nodig. Daarbij wordt software ook complexer, dus je hebt ook nog eens meer 'goeie' mensen nodig, en minder mensen die een beetje HTML en JS kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Dus of je koopt het af volgens huidige regels met bijtelling over een jaar, of een km-bijtelling. Dan stimuleer je minimaal gebruik, en is de belasting correct en eerlijk. Het vereist wel meer administratie, maar het is dezelfde administratie als je 19c km vergoeding neemt. Ik rij maar heel weinig prive met mijn auto, maar cataloguswaarde is skyhigh. Huidige wijze van bijtelling zou extreem veel belasting betekenen voor die paar km\s per maand. 19c komt het beste uit, maar omdat ik de auto veel zakelijk gebruik zou het logischer zijn deze op de balans te hebben. Huidige vorm van bijtelling is een alles of niks regeling.
Dit is in principe exact wat momenteel met OB wel kan en bij motoren de IB ook. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat je vanaf 500 km per jaar opeens de hoofdprijs betaald. Nu ben ik groot voorstander van simpliciteit, maar geef daarnaast gewoon de optie om op complexe wijze reëel belasting te betalen voor het privé gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Crazy D schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:56:
[...]

Je bijtelling is nooit hoger dan de werkelijke kosten (note to self: afschrijving wordt ook tot die werkelijke kosten gerekend...). Daardoor heb ik de keuze gemaakt om naast de Outlander een Kona 4% te leasen. Even los van de zakelijke kosten, is de bijtelling van die 2 auto's samen net zo hoog als die van de Outlander los (maar dan wel alle auto km's met die auto rijden dus mijn autokosten zijn dan ook hoger). Enige nadeel is de BTW correctie, die 2,75% van de catalogusprijs. Dat was wel even slikken want die was ik natuurlijk een klein beetje vergeten :+ Dus feitelijk is dat ook al wel zo....
Klopt, maar je bijtelling zou niet nooit hoger moeten zijn dan je werkelijke 'totale' kosten, maar niet hoger dan je werkelijk privevoordeel. Dus volledig afhankelijk van deel naar ratio tussen prive:zakelijk. 20% prive, dan kun je maximaal 80% van de kosten van de winst boeken en hetzelfde voor de btw teruggave. Simpeler en eerlijker kan bijna niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:48

Peetman

Tjah....

Om de een of andere reden worden dingen die ogenschijnlijk simpel en eerlijk zijn in een wet gegoten die op het oog makkelijk lijkt, maar waardoor je vervolgens 6 excelsheets doormoet om break-even punten te berekenen etc.

Eerlijk is het uiteindelijk toch niet, want een deel van de leaserijders rijdt vervolgens op kosten van de zaak overal en nergens naartoe 'omdat het ze toch niks kost'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Peetman schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:00:
Eerlijk is het uiteindelijk toch niet, want een deel van de leaserijders rijdt vervolgens op kosten van de zaak overal en nergens naartoe 'omdat het ze toch niks kost'.
Ik snap je redenatie niet. Het kost ze niet niks; je hebt bijtelling en over het algemeen ook leasekosten die je anders bruto uitgekeerd zou kunnen krijgen.

Dus als je honderden euro's per maand betaalt lijkt het me nogal logisch dat je die auto gewoon prive gebruikt.

Ik heb zelf een YoungTimer, dus met bijtelling, en voor mij geldt hetzelfde. Ik 'betaal' die bijtelling om m'n auto ook prive te mogen gebruiken. Anders had ik geen bijtelling gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

padoempats schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:38:
[...]

Klopt, maar je bijtelling zou niet nooit hoger moeten zijn dan je werkelijke 'totale' kosten, maar niet hoger dan je werkelijk privevoordeel. Dus volledig afhankelijk van deel naar ratio tussen prive:zakelijk. 20% prive, dan kun je maximaal 80% van de kosten van de winst boeken en hetzelfde voor de btw teruggave. Simpeler en eerlijker kan bijna niet
Maar je hebt ook zakelijk wel degelijk voordeel van het rijden van die auto. Of beter gezegd, je hebt geen nadeel van het zakelijk rijden van je prive auto waar je maar 19 cent voor krijgen. En als het naar rato moet, moet je km registratie hebben die sluitend is. Ook de nodige nadelen dus...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:48

Peetman

Tjah....

Hydra schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:16:
[...]

Ik snap je redenatie niet. Het kost ze niet niks; je hebt bijtelling en over het algemeen ook leasekosten die je anders bruto uitgekeerd zou kunnen krijgen.

Dus als je honderden euro's per maand betaalt lijkt het me nogal logisch dat je die auto gewoon prive gebruikt.

Ik heb zelf een YoungTimer, dus met bijtelling, en voor mij geldt hetzelfde. Ik 'betaal' die bijtelling om m'n auto ook prive te mogen gebruiken. Anders had ik geen bijtelling gehad.
Iets meer nuance in mijn formulering was wel op z'n plaats geweest. "Het kost ze niks extra", of dat zo is weet ik niet, maar wel wat mij verteld werd, dus ik vermoed ook vaak naar gehandeld. Weet dat dat zeker bij alle werkgevers niet zo is, maar de extra kosten zijn soms prive best laag voor wat meer kilometers. Een milieuimpact / gezondheidsdiscussie is niet op z'n plek in dit topic.

Ik ga nu ook een auto op de zaak zetten (BEV) vanwege de fiscale voordelen. Ik ben dus zeker niet tegen, maar ik zou zelf graag zien dat de voordelen ook naar de omvang ervoor zouden worden afgerekend, ipv de alles of niets regeling die er nu is.

[ Voor 5% gewijzigd door Peetman op 28-04-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Crazy D schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:20:
[...]

Maar je hebt ook zakelijk wel degelijk voordeel van het rijden van die auto. Of beter gezegd, je hebt geen nadeel van het zakelijk rijden van je prive auto waar je maar 19 cent voor krijgen. En als het naar rato moet, moet je km registratie hebben die sluitend is. Ook de nodige nadelen dus...
Maar bijtelling obv werkelijke kosten is toch onder aan de streep werkelijk 0 fiscaal voordeel? Wat je aftrekt plus je gelijk weer bij. Sterker nog, bijtelling komt bij je IB. Maar kosten die je van je winst afhaalt zijn effectief maar 86% vanwege de 14% mkb-aftrek. Dus stel dat je 10000 autokosten maakt in een jaar, is je winst maar 8600 lager, maar mag je wel 10000 bijtelling op je IB? BTW voordeel is er praktisch ook niet.

Met 19c / km is nog die 19c / km aftrekbaar van je IB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Pro rato bijtellen is fiscaal gunstig. Want je betaalt in prive dan alleen de variabele kosten over de privekilometers + een deel van de vaste kosten. Dat is gunstiger dan een aparte prive-auto en valt daarmee in het bakje "fiscaaal gunstig".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
bumble_bee schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:50:

Volgens mij ruil je dan wel het aantal boekingen/mutaties om. Dat is nu 240 en was voorheen volgens mij 1000. Dat zijn dus 60 mutaties per kwartaal.. Dat is niet veel. (In)wisselen van je abbo betekent dus wel dat je krap gaat uitkomen vermoed ik zo.. Je krijgt daar de factuurmodule voor terug maar die vond ik juist zelf weer erg basic. Je kan met een Word template hetzelfde want zo spannend is die module niet..

Als je daar overheen gaat dan betaal je ineens voor het duurdere abbo?

[ Voor 10% gewijzigd door ID-College op 28-04-2021 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ID-College schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:45:
[...]
Als je daar overheen gaat dan betaal je ineens voor het duurdere abbo?
Dan krijg je een aanbod daarvoor inderdaad. Gezien ik nu geen auto van de zaak meer heb en BTW van mijn private lease niet mag verrekenen scheelt dat wel enorm in het aantal mutaties waardoor ik verwacht om onder die 240 te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
ID-College schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:45:
Volgens mij ruil je dan wel het aantal boekingen/mutaties om. Dat is nu 240 en was voorheen volgens mij 1000. Dat zijn dus 60 mutaties per kwartaal.. Dat is niet veel. (In)wisselen van je abbo betekent dus wel dat je krap gaat uitkomen vermoed ik zo.. Je krijgt daar de factuurmodule voor terug maar die vond ik juist zelf weer erg basic. Je kan met een Word template hetzelfde want zo spannend is die module niet..
Ik weet niet van welk abo jij komt, maar ik had hiervoor ook al max 240. Mogelijk had je een ouder abonnement? Ik ben pas een paar jaar terug gestart.
Facuratiemodule is basic idd, maar wel handig om het geintegreed te hebben vind ik, zeker als je ook je uren bijhoudt, plus je krijgt UBL support enz.
240 is best wel krap inderdaad. Ik kwam vorig jaar er niet mee uit. In november upgrade gedaan, januari jaar afgesloten en weer downgrade >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
MocroBorsato schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:28:
[...]

Nog een reden: het is eenvoudig om je eigen product te maken . Een kernfysicus begint geen kerncentrale, een dev wel een webapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
t_captain schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:31:
Pro rato bijtellen is fiscaal gunstig. Want je betaalt in prive dan alleen de variabele kosten over de privekilometers + een deel van de vaste kosten. Dat is gunstiger dan een aparte prive-auto en valt daarmee in het bakje "fiscaaal gunstig".
Wat bedoel je met in het bakje 'fiscaal gunstig' ? Dat de belastingdienst er daarom niet aan meedoet, of gewoon een constatering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Constatering. Alles wat gunstiger is dan je prive spullen prive kopen valt in die categorie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
bumble_bee schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:03:
[...]

Ik weet niet van welk abo jij komt, maar ik had hiervoor ook al max 240. Mogelijk had je een ouder abonnement? Ik ben pas een paar jaar terug gestart.
Facuratiemodule is basic idd, maar wel handig om het geintegreed te hebben vind ik, zeker als je ook je uren bijhoudt, plus je krijgt UBL support enz.
240 is best wel krap inderdaad. Ik kwam vorig jaar er niet mee uit. In november upgrade gedaan, januari jaar afgesloten en weer downgrade >:)
Ik dacht dat het 1000 was maar weet het ook niet zeker. Bij de aanmelding staat er ook niets van vermeld dus kan het niet terug zoeken. Wss was het dan al altijd 240!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 22:27

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

.

[ Voor 99% gewijzigd door Tylen op 28-04-2021 19:57 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Iedereen trouwens netjes z'n BTW aangifte gedaan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Of course

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headbullet
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-05-2022
hoe krijgen jullie de belasting op het eind van het jaar naar beneden?

Geen idee hoe de situatie in Nederland is, maar in België wordt je bijvoorbeeld belast aan 20.4% op 0-100k winst en dan aan 25% op alles boven 100k winst.

Stel je hebt 150k winst, dan betekent dit 33k te betalen aan belastingen...
Nu ben ik namelijk geen sponsor van de staat (alvast niet in hoofdberoep) en wens dit ook niet te worden :) wat zijn zaken die jullie helpen om deze belastingen naar beneden te krijgen?

Voorbeeld: aankoop van vastgoed (stel 200k) -> afschrijven op 20 jaar, dus 10k extra kosten, maar indien we dit verhuren aan bvb 600 EUR / maand, genereren we terug 7200 EUR inkomsten, dus hebben we 'maar' 3k meer kosten. Nu zullen er wel meer kosten bij komen bij het verhuren, maar vastgoed alleen zal dit probleem dus niet oplossen vrees ik... En pensioensparen e.d. zijn ook opties maar ook allemaal met plafond natuurlijk.

Enige reacties? Ideëen?

(een voorbeeld zou 'Tax Loss Harvesting' kunnen zijn, maar is dan verboden in België (in vergelijk met veel landen waar dit wel is toegestaan)

[ Voor 7% gewijzigd door headbullet op 29-04-2021 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
headbullet schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:55:
Geen idee hoe de situatie in Nederland is, maar in België wordt je bijvoorbeeld belast aan 20.4% op 0-100k winst en dan aan 25% op alles boven 100k winst.
Hebben jullie nog een plekske over in Belgie?? Ik kom er vanavond aan. Hoe makkelijk is die zachte G onder de knie te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Inderdaad, is er nog plek?
Hier in NL betaal je als eenmanszaak gewoon IB dat hard op loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Hydra schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:22:
Iedereen trouwens netjes z'n BTW aangifte gedaan? :P
Morgen na 18u nog ff overmaken dmv een Instant Payment. Ga de belastingdienst niet meer spekken dan nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
bumble_bee schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:00:
[...]

Hebben jullie nog een plekje over in Belgie?? Ik kom er vanavond aan. Hoe makkelijk is die zachte G onder de knie te krijgen?
Heb vaker de opmerking gehoord dat het in Duitsland en Belgie minder belasting werd betaald. Uiteindelijk gaat het om de belastingdruk waarbij we stiekem toch minder belasting betalen in NL ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Stel je hebt 150k winst, dan betekent dit 33k te betalen aan belastingen...
Nu ben ik namelijk geen sponsor van de staat (alvast niet in hoofdberoep) en wens dit ook niet te worden :) wat zijn zaken die jullie helpen om deze belastingen naar beneden te krijgen?
Of gewoon netjes je bijdrage aan de maatschappij doen.
Voorbeeld: aankoop van vastgoed (stel 200k) -> afschrijven op 20 jaar, dus 10k extra kosten, maar indien we dit verhuren aan bvb 600 EUR / maand, genereren we terug 7200 EUR inkomsten, dus hebben we 'maar' 3k meer kosten. Nu zullen er wel meer kosten bij komen bij het verhuren, maar vastgoed alleen zal dit probleem dus niet oplossen vrees ik... En pensioensparen e.d. zijn ook opties maar ook allemaal met plafond natuurlijk.
Ik denk niet dat je vastgoed over 20 jaar mag afschrijven tenzij je expliciet kunt aantonen dat de waarde na 20 jaar nihil is.

Even los ervan dat die 3k meer kosten letterlijk weggegooid geld is: je maakt een negatief rendement op je investering. Als je zo graag van je geld af wilt, kan ik je wel een factuur van 50k sturen.
Enige reacties? Ideëen?
Anders dan een meer extravagante werkstijl (bijvoorbeeld fancy kantoor) of complexe belastingtruucjes met de Kaaimaneilanden is er weinig dat je kunt doen. Alles dat je investerteert en rendement maakt, levert alleen maar meer winst op.

Ik zou er eerder anders naar kijken, jij maakt 117k nettowinst. Dat is een bak met geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
hackerhater schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:01:
Inderdaad, is er nog plek?
Hier in NL betaal je als eenmanszaak gewoon IB dat hard op loopt.
Ik vraag me af of @headbullet het wel over freelance heeft of over een BV. Een Nederlandse BV betaalt tot 200k 16,5% venootschapsbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
_Arthur schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:02:
[...]

Morgen na 18u nog ff overmaken dmv een Instant Payment. Ga de belastingdienst niet meer spekken dan nodig :+
Je weet dat de Belastingdienst overheid kan lenen tegen negatieve rente hé? Door op de laatste dag over te maken bespaar je juist (minimale) kosten bij de Belastingdienst ten koste van je bank. Niet voor niets dat banken op spaartegoeden van particulieren boven de 100k op eens negatieve rente gaat rekenen. Niemand wil momenteel meer geld op de balans dan nodig.

Aangezien ik zelf geen profijt heb van het geld op mijn rekening maak ik het liefst zo snel mogelijk over. Vorige kwartaal kreeg ik al een waarschuwing dat ik te laat was omdat Knab de betaling automatisch omzet naar acceptgiro ipv Instant Payment. Dit keer heb ik in de omschrijving simpel "OB" ervoor gezet zodat het een Instant Payment is.

Voor de IB heb ik dan weer een voorlopige aangifte ingediend waarop ik niets hoef te betalen (+/- 30K). Dit geeft iets meer vrijheid in cashflow en zie het persoonlijk ook dat ik over de eerste 30k geen belasting hoef te betalen. In de loop van het jaar zet ik steeds meer per maand opzij om vervolgens aan het eind accurate correctie te doen op de voorlopige aangifte en het weer in één keer over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Deveon schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:19:
Je weet dat de Belastingdienst overheid kan lenen tegen negatieve rente hé? Door op de laatste dag over te maken bespaar je juist (minimale) kosten bij de Belastingdienst ten koste van je bank.
*hap*

Had ik er toch nog "/sarcasme" bij moeten zetten. Kennelijk wast de clown niet genoeg.

(Heb zelf begin deze week de BTW al overgemaakt 8))

[ Voor 4% gewijzigd door _Arthur op 29-04-2021 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Voor de IB heb ik dan weer een voorlopige aangifte ingediend waarop ik niets hoef te betalen (+/- 30K). Dit geeft iets meer vrijheid in cashflow en zie het persoonlijk ook dat ik over de eerste 30k geen belasting hoef te betalen. In de loop van het jaar zet ik steeds meer per maand opzij om vervolgens aan het eind accurate correctie te doen op de voorlopige aangifte en het weer in één keer over te maken.
Dit is ook wat ik afgelopen jaar gedaan heb, en nu weer aan het doen ben (weliswaar met 0 ipv 30k :+ ). Volgens mij had ik in de zomer een eerste aangifte ter waarde van 2/3 van de verwachte omzet gedaan en die afgetikt, en in november een correctie op basis van de gehele verwachte omzet incl betaling. Bij de aangifte zat er nog een verschil van ~400 euro te betalen in - geld wat klaar stond op de rekening uiteraard en wat buiten de omzetprognoses was gebleven (zeg maar "rest omzet" van kleine klusjes tussendoor). Dat was voor mij acceptabel genoeg qua nauwkeurigheid, én er staat niet teveel geld op mijn rekening op 1 jan :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
In ander nieuws: net in mijn LinkedIn inbox gewoon reclame voor The Future Group. Wist wel dat de maten regelmatig proberen uit te breiden, maar rechtstreekse benadering via LinkedIn is nieuw voor me:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOR2hoag4Ot2AOPR9FslLDHScxQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1f9iu3lE1gITuc6IBYxT5zCS.png?f=user_large

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 09:26
[...]

Je weet dat de Belastingdienst overheid kan lenen tegen negatieve rente hé? Door op de laatste dag over te maken bespaar je juist (minimale) kosten bij de Belastingdienst ten koste van je bank. Niet voor niets dat banken op spaartegoeden van particulieren boven de 100k op eens negatieve rente gaat rekenen. Niemand wil momenteel meer geld op de balans dan nodig.

Aangezien ik zelf geen profijt heb van het geld op mijn rekening maak ik het liefst zo snel mogelijk over. Vorige kwartaal kreeg ik al een waarschuwing dat ik te laat was omdat Knab de betaling automatisch omzet naar acceptgiro ipv Instant Payment. Dit keer heb ik in de omschrijving simpel "OB" ervoor gezet zodat het een Instant Payment is.

Ik vul meerdere keren per jaar een voorlopige aangifte in, die ik dan niet verstuur. Gewoon om een idee te hebben of mijn reserveringen nog in lijn zijn met wat ik moet betalen. In decemer verstuur ik 'm en tik ik af.

Geld op je rekening doet inderdaad niks, ,maar gooi gewoon een flink deel (incl de IB reservering) in etf's. Veilig genoeg om er niet veel mee bezig te zijn en zo kan dat belastinggeld nog een beetje renderen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
fry77 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:21:
Geld op je rekening doet inderdaad niks, ,maar gooi gewoon een flink deel (incl de IB reservering) in etf's. Veilig genoeg om er niet veel mee bezig te zijn en zo kan dat belastinggeld nog een beetje renderen :) )
Mijn eerste gedachte toen ik dit las was: beleggen met geleend geld is geen goed idee, en met belasting geld al helemaal niet.
Maar toen dacht ik: als je het zakelijk doet, is een eventueel verlies op die belegging ook een verlies voor je bedrijf, waardoor dat je belasting ook drukt. Andersom werkt dat ook, dus het dempt elkaar.
Het zou dus mogelijk lucratief kunnen zijn op lange termijn met een laag risico ETF.
Beleg jij dit zakelijk of prive?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Geld voor de Belastingdienst investeren gaat mij te ver (IB of OB). Ik hou dan liever een iets kleinere buffer aan waarbij ik eventueel deze reserve daar ook nog voor kan gebruiken. Als die inkomstenkraan stil komt te staan heb ik namelijk ook minder van deze reserve nodig, Daarmee kan ik met een acceptabel risico een kleine buffer hanteren (paar maanden) en als deze vol zit investeren in diezelfde ETFs zonder aan het eind van het jaar te hoeven verkopen. ETFs zijn laag risico voor de lange termijn, maar met een horizon van korter als een jaar kan het zo maar zijn dat je reservering voor IB opeens 10-20% lager uitvalt. Stel je voor dat je net in de Covid dip je IB moest betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:46:
In ander nieuws: net in mijn LinkedIn inbox gewoon reclame voor The Future Group. Wist wel dat de maten regelmatig proberen uit te breiden, maar rechtstreekse benadering via LinkedIn is nieuw voor me:
Heb die lui meerdere malen aan de 'lijn' gehad, zowel voor als nadat ik ben gaan ZZPen. Vooral in dat laatste geval heb ik wel echt zo'n "wat denk je zelf?" gevoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Skyaero schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:10:
Je zegt "gewoon netjes" impliceert dat hij ongewoon, en niet netjes is. Of wat bedoel je eigenlijk?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

hoe krijgen jullie de belasting op het eind van het jaar naar beneden?
Enige reacties? Ideëen?
Kijk naar wat men vanuit de overheid beloont. Hier in Nederland wordt bij bepaalde type projecten een extra belastingaftrek gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headbullet

Dit doe ik wel hoor, maar correct fiscaal optimaliseren is toch niets mis mee? Ik betaal sowieso alles correct en ben al relatief voorzichtig, volgens mij ben ik reeds een 'modelburger', maar dit betekent niet dat ik geen goede boekhouder mag spelen voor mijn eigen zaak, toch?

Het is inderdaad een BV (en dus geen eenmanszaak), daarnaast mogen we in België vastgoed afschrijven op 20 jaar.

Even los ervan dat die 3k meer kosten letterlijk weggegooid geld is: je maakt een negatief rendement op je investering.
Dit is geen negatief rendement, wel een minwaarde van 3k op 20 jaar. Moest die 3k veranderen in 0k heb je volgens jou een nul-rendement, maar eigenlijk heb je dan zelf een 5% rendement gehaald (kort door de bocht). Mijn rendement is 7,2k/200k (plus extra kosten), dus zal idd wel wat minder zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door headbullet op 29-04-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headbullet
TucanoItaly schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:07:
[...]

Kijk naar wat men vanuit de overheid beloont. Hier in Nederland wordt bij bepaalde type projecten een extra belastingaftrek gegeven.
Bedankt, dit is inderdaad een goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headbullet
[...]

Ik zou er eerder anders naar kijken, jij maakt 117k nettowinst. Dat is een bak met geld.
Misschien vergat ik nog te melden, dat mijn bedragen als voorbeeld gelden. Ik zit dus niet op 117k (jammer genoeg ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
bumble_bee schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:30:
[...]

Mijn eerste gedachte toen ik dit las was: beleggen met geleend geld is geen goed idee, en met belasting geld al helemaal niet.
Maar toen dacht ik: als je het zakelijk doet, is een eventueel verlies op die belegging ook een verlies voor je bedrijf, waardoor dat je belasting ook drukt. Andersom werkt dat ook, dus het dempt elkaar.
Het zou dus mogelijk lucratief kunnen zijn op lange termijn met een laag risico ETF.
Beleg jij dit zakelijk of prive?
Beleggingen is allemaal prive.

Ik heb ruwweg 30/30/30 verdeeld: 30% cash, 30% etf 30 crypto. Die laatste is el afscheid nemen zodra je iets koopt, dus dat moet echt "weggooi" geld zijn.
Daarbovenop komt dan nog IB geld (geen OB, das echt te korte termijn werk en te weinig om iets op te leveren met in achtneming van transactiekosten), wat ikook in etf's gooi. Nogmaals, ETF's zijn langzaam. Afgelopen december had ik net een koersdip toen in wilde verkopen voor de IB. DUs dat heb ik niet gedaan en vanauit Cash betaald, en na de stijging dat deel verkocht om cash terug te krijgen. Aangezien mijn accountant IB uitstel aanvraagt zodra hij op 1 januari wakker word heb ik dus 2 jaar om koersen te ondervangen. Maar inderdaad, er zit een zeker risico aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
headbullet schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:23:
[...]
Dit doe ik wel hoor, maar correct fiscaal optimaliseren is toch niets mis mee? Ik betaal sowieso alles correct en ben al relatief voorzichtig, volgens mij ben ik reeds een 'modelburger', maar dit betekent niet dat ik geen goede boekhouder mag spelen voor mijn eigen zaak, toch?
Absoluut niet, maar je bericht kwam een beetje over als het proberen te ontduiken van belasting.
Het is inderdaad een BV (en dus geen eenmanszaak), daarnaast mogen we in België vastgoed afschrijven op 20 jaar.
Dat is een bijzondere constructie. Het vastgoed heeft dus na 20 jaar geen waarde meer in de boeken? Wat gebeurd er dan als je deze na 25 jaar alsnog verkoopt? Is de totale verkoopprijs dan omzet die volledig belast wordt?

Je blijft echter met hetzelfde probleem zitten: als je 5% netto-aanvangsrendement rekent, dan is je rendement gelijk aan je afschrijving. Voordeel: je betaalt geen belasting over je rendement (want netto-resultaat = 0), maar voor je bestaande winst helpt het niet.

Ja, bij een NAV kleiner dan 5% helpt het wel (een klein beetje), maar dan moet je je gaan afvragen of zo'n laag rendement wel past bij de risico's van vastgoed.

[ Voor 6% gewijzigd door Skyaero op 29-04-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieAragosta
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11-04 10:23
Pimpbizkitnl schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:55:
[...]

Ik heb dit helaas nu al 2 keer mee moeten maken. Het is echt te bizar voor woorden. Deze wet heeft voor mij nog helemaal niets opgeleverd alleen maar problemen. Zowel voor mij als voor mijn klanten.
Het is volgens mij een kwestie tijd tot iedereen in verzet komt >:) . Ik hoor zelfs van recruiters nu dat ze niet meer weten waar ze kandidaten vandaan moeten halen en hoe ze klanten kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
fry77 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:35:
[...]

Beleggingen is allemaal prive.

Ik heb ruwweg 30/30/30 verdeeld: 30% cash, 30% etf 30 crypto. Die laatste is el afscheid nemen zodra je iets koopt, dus dat moet echt "weggooi" geld zijn.
Daarbovenop komt dan nog IB geld (geen OB, das echt te korte termijn werk en te weinig om iets op te leveren met in achtneming van transactiekosten), wat ikook in etf's gooi. Nogmaals, ETF's zijn langzaam. Afgelopen december had ik net een koersdip toen in wilde verkopen voor de IB. DUs dat heb ik niet gedaan en vanauit Cash betaald, en na de stijging dat deel verkocht om cash terug te krijgen. Aangezien mijn accountant IB uitstel aanvraagt zodra hij op 1 januari wakker word heb ik dus 2 jaar om koersen te ondervangen. Maar inderdaad, er zit een zeker risico aan vast.
Dat klinkt alsof het qua bedragen niet veel scheelt met wat ik doe maar alleen dat de labels anders zijn. Hoezo de keuze om niet altijd IB te betalen uit je cashreserve? Er vanuit gaan dat je met 30% nog steeds ruim voldoende hebt om enkele maanden te overbruggen. Dat scheelt je alleen wel kosten op verkopen van de ETFs of het missen van "een goeie dag" op de beurs. Als je één van de de top 10 beste dagen per jaar op de beurs mist scheelt dat enorm veel rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 19-09 20:56
Skyaero schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:38:

[...]

Dat is een bijzondere constructie. Het vastgoed heeft dus na 20 jaar geen waarde meer in de boeken? Wat gebeurd er dan als je deze na 25 jaar alsnog verkoopt? Is de totale verkoopprijs dan omzet die volledig belast wordt?
@headbullet ik wou ook uitgebreid hier op reageren, maar toen ik zag dat je uit Belgie kwam dat toch niet gedaan omdat ik de wet- en regelgeving daar niet zo goed ken. In ieder geval weet ik dat je in Nederland als BV je vastgoed maximaal mag afschrijven tot de WOZ-waarde. Dat is zeg maar het bedrag dat de overheid vaststelt als de waarde van het object (t.b.v. de belasting).

Die woz-waarde ligt doorgaans iets lager dan de marktwaarde, maar daar heb je op lange termijn dus niet zo veel aan.

Nogmaals, hoe dit in belgie zit weet ik niet, maar ik denk niet dat je het zakelijk kan verantwoorden om af te schrijven tot 0.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
Deveon schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:49:
[...]

Dat klinkt alsof het qua bedragen niet veel scheelt met wat ik doe maar alleen dat de labels anders zijn. Hoezo de keuze om niet altijd IB te betalen uit je cashreserve? Er vanuit gaan dat je met 30% nog steeds ruim voldoende hebt om enkele maanden te overbruggen. Dat scheelt je alleen wel kosten op verkopen van de ETFs of het missen van "een goeie dag" op de beurs. Als je één van de de top 10 beste dagen per jaar op de beurs mist scheelt dat enorm veel rendement.
OMdat cash bedoeld is voor day-to-day plus paar maanden geen werk plus voorfinanciering van tweede bedrijf. Daanaast loopt naarmate het jaar vordert de verdeling scheef doordat het IB geld ook in de etf's zit. En als het goed is heeft het IB geld dan z'n werk gedaan: op z'n minst dividend, geen negatieve rente, liefst nog wat koerswinst. Mss dat ik ooit op een punt komt dat ik belastingen idd standaard vanuit cash betaal, maar zover ben ik nog niet ;)

Overigens staat het niet hele jaar door in etf's, of in dezelfde etf's, ik rouleer ook wat heen en weer tussen fondsen als ik de dividend data weet. En afgelopen week heb ik eea verkocht voor wat koerswinst. Ik verwacht volgende week een koersdoel te halen en dan word het ook verkocht. Kom ik na de zomer wel weer een keer terug. Ik zit nu op 7,1% rendement YTD op die manier.

[ Voor 4% gewijzigd door fry77 op 29-04-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

headbullet schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:23:
Bedankt, dit is inderdaad een goede tip!
Het valt niet mee, hoor. Dat zeg ik er meteen bij. Het kan lonen om eens te zoeken naar een adviesbureau die meer kijk hierop heeft. Die moeten betaald worden, maar regelmatig is dan nog steeds interessant. De meningen verschillen hierover; een vriend van mij doet het zelf, maar ik besteed het uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 19-09 20:56
fry77 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:01:
[...]

doordat het IB geld ook in de etf's zit.
Nou ben ik de eerste om geld niet alleen op z'n bankrekening te laten staan maar ook 'slim' te investeren (maar dan vanuit een BV dus toch net iets anders). Maar is het slim om je IB-geld in ETF's te stoppen? Wat is je strategie voor als er een keer een beursdaling van >50% is?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headbullet
[...]

Absoluut niet, maar je bericht kwam een beetje over als het proberen te ontduiken van belasting.

[...]
Geen probleem! het was inderdaad niet zo bedoeld :)
[...]

Inderdaad, in België mag je het volledige bedrag afschrijven van de aankoopprijs (wel exclusief de grondwaarde) maar wel inclusief aankoopkosten. Na 20 jaar is het volledige pand in de boekhouding echter niets meer waard (behalve dus de grondwaarde). Stel ik koop is van 200k (er wordt bepaald dat de grond 40k waard is), ik schrijf dus 160k af op 20 jaar, en verkoop het na 20 jaar voor 250k (stel dat de prijs dus met 50k zou gestegen zijn). Dan betaal ik belastingen in dit jaar op 210k (de meerwaarde ten opzichte van het bedrag in de boekhouding die nog op 40k staat (dus de grond). Het is dus m.a.w. een probleem voor later, of het is met zicht op opbouwen van vastgoedportfolio die niet meer wordt verkocht en louter als opbrengsten dient.

Je blijft echter met hetzelfde probleem zitten: als je 5% netto-aanvangsrendement rekent, dan is je rendement gelijk aan je afschrijving. Voordeel: je betaalt geen belasting over je rendement (want netto-resultaat = 0), maar voor je bestaande winst helpt het niet.
Inderdaad, een goed idee is het niet, want praktisch gezien is het dus nuloperatie. Daarom mijn initiële vraag :)

[ Voor 5% gewijzigd door headbullet op 29-04-2021 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Freeaqingme schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:39:
[...]

Nou ben ik de eerste om geld niet alleen op z'n bankrekening te laten staan maar ook 'slim' te investeren (maar dan vanuit een BV dus toch net iets anders). Maar is het slim om je IB-geld in ETF's te stoppen? Wat is je strategie voor als er een keer een beursdaling van >50% is?
In een utopische wereld zou je de keuze tussen belasting op forfaittair rendement en belasting op gerealiseerd rendement pas achteraf hoeven te maken. Verlies -> doe maar in box 1. Winst -> doe maar in box 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
Freeaqingme schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:39:
[...]

Wat ik hierboven al zei, anderszins opvangen. Maar het IB is natuurlijk maar een deel van de portefeuille. Dus in het ergste geval had ik het IB deel met 50% verlies moeten verkopen en de rest bij moeten leggen. Dat is op te vangen. De laatste AEX crash in maart had overigens bijna 3 weken nodig meen ik om iets meer dan een derde te kelderen. Zeker met etf's is dat genoeg tijd om een beslissing te nemen. En die heb ik net gemist omdat ik de IB al betaald had :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

2 tips die mijn boekhouder mij gaf na de laatste IB aangifte:
- 1. stop meer geld in je pensioen, aan elke euro betaald de belastingdienst ~50% mee (indien je belastbaarinkomen boven de 68.508 uit komt). Uitkering tzt is wel belast ofcourse.
- 2. kom met je heffingvrije vermogen niet boven de grens die dan geldt (2021: 50k voor alleenstaanden of 100k indien fiscaal partner)
Pagina: 1 ... 220 ... 643 Laatste