Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
Division schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:20:
Boeken jullie (zakelijk) internet op de zaak? Als web developer zzp lijkt het me zeer redelijk om het in te brengen als zakelijke kost en de btw aftrekbaar te boeken.
Ik, DGA van een BV, ga thuis een server neerzetten tbv backups. Daarnaast is er niets zo vervelend als niet (optimaal) kunnen werken omdat er een verbinding down is. Daarom neem ik zakelijk 2 internetverbindingen af waar ik die server ook aan kan hangen.

Vervolgens factureer ik vanuit m'n BV een symbolisch bedrag aan prive voor internet. Daarvoor heb ik gewoon op iets als internetten.nl gekeken wat een goedkoop adsl-lijntje zou kosten (die factuur zou ik eventueel nog uit de WKR kunnen voldoen...). Op die manier vind ik dat ik het zakelijk netjes opgelost heb.

Let wel op dat als je ook tv kijkt (wij kijken thuis enkel tv via dingen als npo.nl) het lastig is om die ook zakelijk te verantwoorden.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 19-09 09:26
Ik heb het dus andersom staan :)
Internetverbinding is op privé naam met een gespecificeerde rekening (internet, telefonie en TV als losse prijzen)
En vanuit de zaak "vergoed" ik dan een deel van de internet kosten naar privé.
Waardoor telefonie en de TV als puur privé uitgaven worden gezien

[ Voor 13% gewijzigd door hackerhater op 21-04-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Even wat anders.
Hoe zouden jullie reageren als de klant waar je al 2,5 jaar een klus het doen bent (en er nog een hoop uitdaging qua verbetering in het verschiet zit) vraagt of je je geïnteresseerd bent in dienst te komen?

Dit i.v.m wet DBA (waar ze nu tegenaan hikken).
Bedrijf is een international met behoorlijk diepe pockets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

hackerhater schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:39:
Even wat anders.
Hoe zouden jullie reageren als de klant waar je al 2,5 jaar een klus het doen bent (en er nog een hoop uitdaging qua verbetering in het verschiet zit) vraagt of je je geïnteresseerd bent in dienst te komen?

Doe je nu iets wat zij intern ook doen? Of gaat het om 'verbreding' van wat het bedrijf doet? Als je systeembeheerder bent en wordt ingehuurd omdat ze zelf geen systeembeheerder hebben en nu zelf systeembeheerders in dienst willen, dan is dat prima te verdedigen denk ik. Maar als je al wordt ingehuurd voor iets waar ze zelf ook mensen voor in dienst hebben, wordt het lastig te verdedigen denk ik.

Maar ik zou het niet doen omdat ik niet de hele week bij 1 klant wil zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy D op 21-04-2021 12:55 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Crazy D schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:54:
Doe je nu iets wat zij intern ook doen? Of gaat het om 'verbreding' van wat het bedrijf doet? Als je systeembeheerder bent en wordt ingehuurd omdat ze zelf geen systeembeheerder hebben en nu zelf systeembeheerders in dienst willen, dan is dat prima te verdedigen denk ik. Maar als je al wordt ingehuurd voor iets waar ze zelf ook mensen voor in dienst hebben, wordt het lastig te verdedigen denk ik.

Maar ik zou het niet doen omdat ik niet de hele week bij 1 klant wil zitten.
Ja en nee. Het deel PHP-programmeur wel (al nauwelijks van mijn niveau), maar de info-sec en dev-op kennis: nee. Maar ja hoe kijkt corperate en belangrijker de belastingdienst er tegenaan?

Qua die 2 laatste ben ik de interne wel langzaam op het leiden.
Uiteindelijk zou ik wel weg gaan, maar met de upgrades die nog op de planning staan (lees complete upgrade en verbetering van de software) zitten we eerder op nog 2 jaar dan iets anders.

[ Voor 13% gewijzigd door hackerhater op 21-04-2021 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Even wat anders.

Kijk naar de modelcontracten van de belastingdienst, wellicht dat je bij de volgende verlenging die kan gebruiken? Verder zorgen voor eigen middelen, zorgen dat je zelf bepaalt hoe/wie/waar je je werk uit voert.

Overigens is freelancen voor een groot deel ook ondernemen. Als je toch aan 1 club vast zit, wat blijft er dan nog over van het ondernemen? Wat zou er dan op tegen zijn om in dienst te gaan?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Freeaqingme schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:58:
Kijk naar de modelcontracten van de belastingdienst, wellicht dat je bij de volgende verlenging die kan gebruiken? Verder zorgen voor eigen middelen, zorgen dat je zelf bepaalt hoe/wie/waar je je werk uit voert.

Overigens is freelancen voor een groot deel ook ondernemen. Als je toch aan 1 club vast zit, wat blijft er dan nog over van het ondernemen? Wat zou er dan op tegen zijn om in dienst te gaan?
Ik gebruik al mijn eigen spullen en zo. Zelfs een ander OS dan mijn collega's :P
Buiten de overlegmomenten ben ik op de andere dagen in principe vrij om te doen en laten wat ik wil. Al werk ik vanaf de Bahama's om 3 uur het 's nachts.

Nu is er inderdaad niet veel ondernemen aan buiten mijn eigen spullen gebruiken, zelf verantwoordelijk zijn voor de licenties, zelf verantwoordelijk zijn voor de kennis bij te houden ed.
En uiteraard risico niet betaald te worden/ziek te worden O-)

Maar ja dat is redelijk normaal in de IT voor de meer interessante klussen. Die duren nu eenmaal lang en kosten veel tijd.
En in deze tijd met Covid kies ik als kostwinner op dit moment voor zekerheid. Een grote klant die geen financiële issues heeft en altijd netjes op tijd betaald is op dit moment een groter pre.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

hackerhater schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:56:
[...]

Ja en nee. Het deel PHP-programmeur wel (al nauwelijks van mijn niveau), maar de info-sec en dev-op kennis: nee. Maar ja hoe kijkt corperate en belangrijker de belastingdienst er tegenaan?

Qua die 2 laatste ben ik de interne wel langzaam op het leiden.
Uiteindelijk zou ik wel weg gaan, maar met de upgrades die nog op de planning staan (lees complete upgrade en verbetering van de software) zitten we eerder op nog 2 jaar dan iets anders.
Wat @Freeaqingme zegt: check een modelovereenkomst. Daarmee verdedig je je zelfstandigheid van de tijd die je er tot nu toe hebt gewerkt. En als je voor de rol die zij jou nu aanbieden diezelfde overeenkomst invult en er komt uit dat het niet als zelfstandigheid wordt gezien, heb je daarmee denk ik op dit moment het beste 'bewijs' dat het de afgelopen tijd terecht was dat je werd ingehuurd en het nu terecht is dat je in dienst gaat.

Je kunt op je klompen aanvoelen dat volgens welke regels er ook gekeken wordt: eerst als zelfstandige en daarna 100% identiek werk maar in dienstverband, dat er discussie kan (en zal?) ontstaan over hoe zelfstandig je dan die periode ervoor was.

Dus als je kunt afstemmen dat zij een voorstel doen en een functieomschrijving maken voor je waarmee volgens wat je nu kunt controleren (modelovereenkomst zou ik dan aanhouden) je niet als zelfstandige wordt gezien (en dus terecht in dienst gaat), maar voor wat je tot nu toe voor ze gedaan hebt wel, ben je volgens mij veilig. Dan voldeed je aan hoe je nu kunt aantonen dat je zelfstandige bent. En tegelijk toon je daarmee aan dat de reden om in dienst te gaan, ook de 'juiste' is volgens diezelfde regels.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Crazy D schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:07:
[...]

Je kunt op je klompen aanvoelen dat volgens welke regels er ook gekeken wordt: eerst als zelfstandige en daarna 100% identiek werk maar in dienstverband, dat er discussie kan (en zal?) ontstaan over hoe zelfstandig je dan die periode ervoor was.
Daar zou ik me niet te druk over maken. Vooralsnog wordt er bijna niet gehandhaafd, en tegen de tijd dat ze dat wel actief bij goedbetaalde it'ers gaan doen zijn we echt wel een tijd verder. De kans dat ze het dan ook nog eens met terugwerkende kracht gaan doen lijkt me heel klein.

Zelfs al zouden ze dat doen, dan kan je natuurlijk altijd iets verklaren als: "We constateerden dat het soort werkzaamheden langzaam maar zeker aan het veranderen was. Zodra dat het geval was hebben we de relatie omgezet in die van werkgever/-nemer."

Dan is er geen (belasting)ambtenaar die er verder tijd in gaat stoppen als dat al lange tijd geleden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Die modelovereenkomsten zeggen helaas niet zo veel (dat is allang geregeld), het is hoe de pet van de belastingdienst staat.

Ik doe zeker niet 100% hetzelfde als mijn collega's. Het primaire werk wellicht, maar alles eromheen is anders:

- Ik word per gewerkt uur betaald, zij vast maandloon
- Zij moeten toestemming vragen voor vrije dagen, ik ben alleen gebonden aan dat er 1 ontwikkelaar van het team altijd aanwezig moet zijn.
- Ik heb geen toegang tot de productie-omgeving en andere meer beschermde interne dingen
- Zij hebben verplichte (betaalde) cursussen, bijeenkomsten, etc. Ik niet.
- Zij krijgen de apparatuur van het bedrijf, ik regel alles zelf (ja oké de klant regelt op locatie de schermen en bureau + stoel)
- etc.

Qua secundaire dingen is er duidelijk onderscheid tussen internen en externen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Freeaqingme schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:12:
[...]

Daar zou ik me niet te druk over maken. Vooralsnog wordt er bijna niet gehandhaafd, en tegen de tijd dat ze dat wel actief bij goedbetaalde it'ers gaan doen zijn we echt wel een tijd verder. De kans dat ze het dan ook nog eens met terugwerkende kracht gaan doen lijkt me heel klein.

Zelfs al zouden ze dat doen, dan kan je natuurlijk altijd iets verklaren als: "We constateerden dat het soort werkzaamheden langzaam maar zeker aan het veranderen was. Zodra dat het geval was hebben we de relatie omgezet in die van werkgever/-nemer."

Dan is er geen (belasting)ambtenaar die er verder tijd in gaat stoppen als dat al lange tijd geleden is.
Nou ja de grap is: nobody knows.. dus ik snap het dat mensen toch voor de zekerheid het wel zo goed mogelijk dichtzetten en zeker het bedrijf (die zit ook niet te wachten op een flinke naheffing). Je kunt namelijk ook andersom redeneren: waar is meer te halen voor de BD, bij wat bezorgers die misschien 2500 per maand kunnen factureren of bij IT'ers met een jaaromzet van 180K. Al ben ik wel met je eens dat je je er ook niet heel veel zorgen voor hoeft te maken, maar goed, als je met een kleine moeite van jezelf en je mogelijke nieuwe werkgever het iets zekerder kan maken (voor zover dat kan) snap ik wel dat dat rust geeft voor zowel werkgever als de ex-zzp'r. En idd, ergens vastleggen wat jij zegt (bv in een brief bij het voorstel) kan al genoeg zijn he. Ik bedoel ook niet dat het 4 weken vergaderen en advocaten erbij betrekken moet worden :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Dat is dus het probleem. Je kan het wel netjes in model-overeenkomsten vast leggen.
Maar als de belastingdienst anders beslist heb je pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 18:20
Division schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:20:
Boeken jullie (zakelijk) internet op de zaak? Als web developer zzp lijkt het me zeer redelijk om het in te brengen als zakelijke kost en de btw aftrekbaar te boeken.

Op de site van de belastingsdienst vind ik echter alleen voorbeelden voor allesbehalve developers en die gaan dan over het feit dat je thuis (ik werk vanuit huis) vooral prive zou gebruiken.

Veel tegenstrijdige info op andere sites gevonden, dus ik dacht ik pols het hier even :)
Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik heb de belastingdienst even gebeld om het even zeker te weten. Hun antwoord:

Zowel zakelijk internet als mobiele telefonie kan je aftrekken van de BTW en als kost inboeken; maar bij de kwartaal BTW-aangifte resp. de inkomstenbelasting op het einde van het jaar dien je een correctie voor prive-gebruik te maken. Dit doe je doorgaans met een percentage naar waarheid en zo accuraat mogelijk ingeschat. Je hoeft hiervoor geen verbruiksregistratie bij te houden maar zorg wel dat het percentage zakelijk hard te maken is. Bijv: Een oliebollenbakker kan al moeilijk 70% zakelijk internetgebruik op thuisadres eisen itt bijvoorbeeld een blogger.

[ Voor 29% gewijzigd door Division op 21-04-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Well ja dat heb ik sorta ondervangen door het vanaf het begin al op 50/50 te zetten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
Crazy D schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:17:
[...]

waar is meer te halen voor de BD, bij wat bezorgers die misschien 2500 per maand kunnen factureren of bij IT'ers met een jaaromzet van 180K.
Ja in theorie heb je gelijk. Echter; de wet DBA is er gekomen met oog op 'zielige' schoonmakers en pakketbezorgers. Een postnl gebruikt gewoon dezelfde overeenkomst voor 100.000 werknemersondernemers. Dat is 1 overeenkomst en 1 opdrachtgever die je moet onderzoeken, en 1 partij die je een naheffing kan sturen.

Daar staan al die IT'er tegenover die allemaal weer andere activiteiten uitvoeren, verschillende (soorten) opdrachtgevers hebben, etc. Daarnaast hebben die ook allemaal een goed gevulde warchest/schatkist om dure advocaten te betalen als het er op aankomt.

Uiteraard kan het zijn dat ze zich een keer vastbijten in een IT'er, maar als ze een relatief klein deel van de ICT'ers gaan onderzoeken gaat alle opsporingscapaciteit daar in zitten, en blijft er geen capaciteit over voor de 'simpele' zaken (als uber/deliveroo/schoonmakers/postbezorgers).

Juist omdat ze ook maar beperkte capaciteit hebben en weinig zin in allemaal goedbetaalde advocaten acht ik de kans bijzonder klein dat ze ook nog eens met terugwerkende kracht dit gaan handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 01:02
Tja of wat tegenwoordig vaker gaande is mensen die onderbetaald worden zoals in de zorg of IT die dan gaan ZZP-en. Gek genoeg vinden bedrijven dit allemaal prima want geen vast personeel, komt uit een ander potje en op papier zien ze er gezonder uit.
Alleen maar vanwege het feit dat de salarissen zwaar achter zijn gebleven tegenover de lasten.
Het jeukt ook een beetje bij de Belastingdienst omdat ze wat inkomsten mislopen bij deze groep en soms wel eens "tegengeluid" tonen maar concreet zijn ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Het meeste last wat wij hebben van die pruts wetten is opdrachtgevers die terughoudend worden -_-'
Het helpt de nep-zzp'ers compleet niet, die hebben niks te zeggen over wat ze doen.

Wat de IT'ers doen: well je zou kunnen beargumenteren dat het niet echt ondernemen is, maar je draagt wel alle risico's. Ik heb bij de vorige klant al meegemaakt dat ze in de financiële problemen kwamen en dat je als externe er eerst uit gaat. Risico van het vak.
Heb ook al eens meegemaakt dat een klant niet meer kon betalen en failliet ging (pech 5K weg). Dat zijn de risico's die je loopt als zelfstandige. Daar is je uurtarief ook naar om die problemen (net als ziekte) op te kunnen vangen.

En met de belastingdienst heb ik echt geen medelijden gezien de hoop belasting die ik elk jaar mag aftikken. Ik zit een flink stuk in schaal 3.

De reden waarom ik doorsnee 90 a 95% van mijn omzet bij 1 klant vandaan haal is vrij simpel: Ik hou van die grote, ingewikkelde bouw of verbouwtrajecten. En die duren nu eenmaal lang met fulltime time-sinks. Laat staan minder.
Bijvoorbeeld legacy projecten om bouwen van oude meuk naar moderne frameworks naar moderne standaarden. Direct met automatische tests, code checks ed. Dat soort projecten vind ik leuk, maar die zijn nu eenmaal groot. Op dat punt zie ik niet echt verschil tussen een IT'er inhuren die daar de kar trekt of een interim-manager inhuren om de boel recht te trekken.

Maar de realiteit is ook dat het bedrijf geen behoefte meer heeft aan de specifieke kennis van die IT'er zodra de boel weer op rolletjes loopt en de interne mensen bijgeschoold zijn.
Die IT'er gaat dan weer naar de volgende uitdagende klus. In loondienst zou dit uit zien als een jobhopper.......

Wat bijvoorbeeld leuke uitdagingen zouden zijn (als ik carte blanche zou krijgen): De boel op orde stellen bij de Belastingdienst of UWV. Op dat niveau moet je denken.
Dus ja is dat dat zelfstandigheid of werknemerschap? Zeg het maar..........

[ Voor 50% gewijzigd door hackerhater op 21-04-2021 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
hackerhater schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:29:
Het meeste last wat wij hebben van die pruts wetten is opdrachtgevers die terughoudend worden -_-'
Het helpt de nep-zzp'ers compleet niet, die hebben niks te zeggen over wat ze doen.

Dus ja is dat dat zelfstandigheid of werknemerschap? Zeg het maar..........
Laat je niet gek maken. Ook hier zie ik regelmatig 'gatekeeping'

Doe gewoon waar jij gelukkig van wordt. Het zij als loondienst, freelancer, ondernemer, etc etc.
Bepaal lekker zelf waar je wel en geen risico's wilt nemen.
De belastingdienst is alleen helaas een speelpartner waar je niet omheen kunt, net zoals de staat/wetboek.
Het is alleen niet zo'n monster als vaak gedaan wordt.

imo genoeg grijs gebied om te laveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Even wat anders.

Ik denk dat je je drukker moet maken of de BD je nog wel als ondernemer ziet na 2,5 jaar bij dezelfde klant dan over de wet DBA.

Persoonlijk zou ik niet bij een klant in dienst willen, de afwisseling tussen de diverse klanten en de vrijheid van het ZZP-en zou ik niet meer kwijt willen.
hackerhater schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:19:
Dat is dus het probleem. Je kan het wel netjes in model-overeenkomsten vast leggen.
Maar als de belastingdienst anders beslist heb je pech.
Als jij kan aantonen dat je volgens een goedgekeurde modeloverenkomst gewerkt hebt, heeft de BD geen poot om op te staan voor de rechter.

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 21-04-2021 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Well, geen idee of we eruit gaan komen.
Heb al laten vallen dat de enige reden waarom ik het überhaupt overweeg voor een paar jaar dat complete rewrite project is wat veel nadenken vereist.

Op dit moment ga ik er vanuit dat ik vanaf juli een nieuwe opdracht nodig heb :)
Mij gaat het niet om de afwisseling, maar juist die moeilijke projecten.
En de realiteit is dat dat geen blijvende situatie is bij bedrijven waardoor ik me na een tijdje ga vervelen.
Standaard IT spul (productie draaien) is saai :O :O

Zeker dat de BD bot gaat vangen bij de rechter, maar het maakt de klanten wel terughoudend.

[ Voor 39% gewijzigd door hackerhater op 21-04-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
hackerhater schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:59:
Well, geen idee of we eruit gaan komen.
Heb al laten vallen dat de enige reden waarom ik het überhaupt overweeg voor een paar jaar dat complete rewrite project is wat veel nadenken vereist.

Op dit moment ga ik er vanuit dat ik vanaf juli een nieuwe opdracht nodig heb :)
Mij gaat het niet om de afwisseling, maar juist die moeilijke projecten.
En de realiteit is dat dat geen blijvende situatie is bij bedrijven waardoor ik me na een tijdje ga vervelen.
Standaard IT spul (productie draaien) is saai :O :O

Zeker dat de BD bot gaat vangen bij de rechter, maar het maakt de klanten wel terughoudend.
Even het doomscenarion :D
In de modelovereenkomst staat dat je uitdrukkelijk geen intentie hebt om bij de klant in dienst te treden.

Als je dan na 2,5 jaar wel in dienst treed, heb je niet volgens de modelovereenkomst gewerkt en wordt er met terugwerkende kracht belastingpremie geëist. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Ernemmer schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:06:
In de modelovereenkomst staat dat je uitdrukkelijk geen intentie hebt om bij de klant in dienst te treden.

Als je dan na 2,5 jaar wel in dienst treed, heb je niet volgens de modelovereenkomst gewerkt en wordt er met terugwerkende kracht belastingpremie geëist. O-)
5 contracten en 1 crisis later :P Niemand kon de Covid-19-crisis voorzien 2.5 jaar geleden :)
In dat geval zou het zijn: See you in court.

1) Verzekering voor rechtsbijstand
2) Een goed gevulde warchest :P

[ Voor 6% gewijzigd door hackerhater op 21-04-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ernemmer schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:06:
[...]

Intentie kant veranderen, dus dat je iets alsnog doet toont geen intentie in het verleden aan. Lijkt mij geen realistisch scenario.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nu had ik gehoopt op een nieuwe MacBook Pro 16" met M1-chip, maar helaas is dat nog even wachten tot de WWDC (waarschijnlijk ;) ) – maar ik had wél per mei een nieuwe Mac nodig voor mijn werk als developer.

Dus ik ben voor nu gegaan voor een 8/8-core 16GB MacBook Air. Die zal mij de komende jaren goed kunnen helpen natuurlijk, maar ik wil wel zo snel als het kan switchen naar de 16" M1 MacBook Pro, zodra die uitkomt dit jaar.

Maar, hoe zit het dan als ik een ~3 maanden oude MacBook Air heb? Die is natuurlijk nog niet afgeschreven maar wel gekocht op mijn bedrijf. Zomaar verkopen mag volgens mijn accountant ook niet. Kan ik dit zakelijk omruilen? Zakelijk vervangen?

Dus wat zijn dan zakelijk correct gezien mijn opties?

Een alternatief is om mettertijd te gaan voor niet de 16" M1 MacBook Pro maar voor de "pro" iMac die nog aangekondigd moet worden. Dan is de Air voor mobiel gebruik en de iMac voor mijn thuiswerkplek. Een beetje onnodig allemaal, maar niet helemaal een verkeerd idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
Je kan hem gewoon verkopen hoor. Dan is die verkoop gewoon zakelijke omzet en afhankelijk van de boekwaarde op dat moment boek je er winst of verlies op (en je moet er natuurlijk btw over rekenen aan je klant).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
Blue-eagle schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:24:
Maar, hoe zit het dan als ik een ~3 maanden oude MacBook Air heb? Die is natuurlijk nog niet afgeschreven maar wel gekocht op mijn bedrijf. Zomaar verkopen mag volgens mijn accountant ook niet. Kan ik dit zakelijk omruilen? Zakelijk vervangen?

Dus wat zijn dan zakelijk correct gezien mijn opties?
Je mag het gewoon verkopen hoor. Je moet wel een factuur maken. Als je er winst op maakt dan wordt dat als inkomen gezien en belast. En KIA wordt verhoudingwijs gecorrigeerd. BTW wordt al gecorrigeerd door de factuur die je al gemaakt hebt.

Ook ik wacht op de nieuwe Macbook pro 16 inch.

[ Voor 3% gewijzigd door com2,1ghz op 21-04-2021 22:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ernemmer schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:54:
Ik denk dat je je drukker moet maken of de BD je nog wel als ondernemer ziet na 2,5 jaar bij dezelfde klant dan over de wet DBA.
Gelukkig is dat slechts 1 van de 7 criteria voor de belastingdienst, dus ik denk dat die echt wel wat beters te doen hebben.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Hydra schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:56:
[...]

Gelukkig is dat slechts 1 van de 7 criteria voor de belastingdienst, dus ik denk dat die echt wel wat beters te doen hebben.
Ik maak me er ook niet druk om. Het is meer de klant die er onrustig van wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Ik vraag me wel eens af wat "beter" is:

* 10 jaar lang dezelfde 5 klanten tegelijk bedienen, ieder tegen 20% allocatie
* elke 2 jaar 1 nieuwe klant bedienen, 100% allocatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Qua veiligheid is het eerste beter (minder kans op alle omzet verliezen)
Qua technologische diepte e.d. zou het 2e beter zijn, maar verder dus risico dat in 1 klap je omzet weg valt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Ik ben persoonlijk van mening dat meerdere langlopende contracten meer op een onderneming lijkt dan steeds wisselende kortlopende contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-08 13:10
t_captain schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:19:
Ik ben persoonlijk van mening dat meerdere langlopende contracten meer op een onderneming lijkt dan steeds wisselende kortlopende contracten.
Daar zou ook een verschil in moeten zijn, omdat het verschillende type ondernemingen zijn. Interm consultant/dev/manager voor korte termijn om brandjes te blussen of extra capaciteit of langere projecten. Ik zeg express projecten want als het langdurig capaciteit is zie ik het wel als verkapt dienstverband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:26

page404

Website says no

com2,1ghz schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:29:
[...]

Je mag het gewoon verkopen hoor. Je moet wel een factuur maken. Als je er winst op maakt dan wordt dat als inkomen gezien en belast. En KIA wordt verhoudingwijs gecorrigeerd. BTW wordt al gecorrigeerd door de factuur die je al gemaakt hebt.

Ook ik wacht op de nieuwe Macbook pro 16 inch.
Het is op zich geen probleem om 2 laptops te bezitten toch? Zware machine voor thuis en licht bakkie voor onderweg? Of zou dat problemen opleveren bij controle?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
page404 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:47:
[...]

Het is op zich geen probleem om 2 laptops te bezitten toch? Zware machine voor thuis en licht bakkie voor onderweg? Of zou dat problemen opleveren bij controle?
Wel als stucadoor, niet als IT-er. Je zou er 5 kunnen bezitten.

Ik kan bijvoorbeeld niet zomaar 2 zakelijke auto's hebben. Een automonteur kan dat weer wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:42
Ik heb net een tweede fully kitted Macbook M1 gekocht, als backup. Een enkele dag niet kunnen werken door computerproblemen zou me al meer geld kosten dan deze laptop (inclusief afschrijven en KIA) kopen. Zeker omdat je zo'n laptop vaak lange tijd kwijt bent in het geval van reparatie. Ook nuttig voor razendsnelle CI, hoewel de laptop vormfactor daarvoor niet zo nodig is.

[ Voor 22% gewijzigd door Aftansert op 22-04-2021 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zelf heb ik een iPad Pro met Magic keyboard als mobiele/reserve werkplek. Het stelt mij ook in staat om deze nieuwe ontwikkeling te testen als vervanging van een reguliere laptop icm een VDI. Aangezien ik het meeste werk op apparatuur van de klant vanwege security eisen heb ik daarnaast geen zakelijke laptop, maar wel privé.

Een tweede auto op de zaak is ook geen probleem zo lang je voor beide bijtelling betaald. Een auto puur zakelijk en een ander voor privé wordt een stuk lastiger om hard te maken dat er een zakelijk belang. Laatst las ik zelfs een uitspraak van de rechter over een medewerker die ondanks de “verklaring geen privé gebruik” alsnog bijtelling verschuldigd was omdat hij geen sluitende kilometeradministratie had. Al hielp het waarschijnlijk ook niet mee dat hij de “zakelijke” ritten op feestdagen niet kon onderbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:44

MadEgg

Tux is lievvv

Ik heb twee zakelijke laptops (XPS 15 en MacBook Air) en nog een laptop van mijn huidige "hoofd-klant". Ik gebruik ze alle drie voor zakelijke doeleinden, dagelijks (verschillende klanten / toepassingen). Makkelijk te rechtvaardigen als ICT'er.

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hankie0412 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:43:
[...]

Daar zou ook een verschil in moeten zijn, omdat het verschillende type ondernemingen zijn. Interm consultant/dev/manager voor korte termijn om brandjes te blussen of extra capaciteit of langere projecten. Ik zeg express projecten want als het langdurig capaciteit is zie ik het wel als verkapt dienstverband.
Ik zie ook dat niet als verkapt dienstverband. Een zeer belangrijke factor (naar mijn bescheiden mening) is de wens en macht van de opdrachtnemer/werknemer. ICT is nu eenmaal een markt met meer vraag dan aanbod. Hierdoor hebben ICT'ers dus ook de macht om als freelancer genoeg werk te krijgen. Hoe lang dat dan duurt, dan moeten opdrachtgever en -nemer maar uitzoeken, maar je kunt lastig beweren dat de opdrachtnemer hier wordt uitgebuit. "Verkapt dienstverband" klinkt alsof je iets doet wat onwenselijk is, en dat is hier zeker niet aan de orde.

Maar goed, ze weten het in Den Haag allemaal ook niet, dus het zal wel.

[ Voor 5% gewijzigd door MadEgg op 22-04-2021 11:04 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ballys
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03:55
Hoe zouden jullie het volgende voorstellen aan je opdrachtgever.
Er is een taak die gedaan moet worden binnen de organisatie waar ik als zzper aan de slag ben. Ik kan die taak maar zij vinden dat ik een bepaalde cursus moet hebben gedaan. Cursus kost €4000 excl. en kost 8 werkdagen ( a 880 euro per dag) totaal dus zon €12.000.
Wat is reeel om te vragen dat zij betalen? Ik wilde voorstellen dat zij de volledige 12.000 op zich nemen en dat ik dan beloof een jaar ofzo te blijven.. wat zouden jullie acceptabel vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ballys schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:08:
Er is een taak die gedaan moet worden binnen de organisatie waar ik als zzper aan de slag ben. Ik kan die taak maar zij vinden dat ik een bepaalde cursus moet hebben gedaan. Cursus kost €4000 excl. en kost 8 werkdagen ( a 880 euro per dag) totaal dus zon €12.000.
Wat is reeel om te vragen dat zij betalen? Ik wilde voorstellen dat zij de volledige 12.000 op zich nemen en dat ik dan beloof een jaar ofzo te blijven.. wat zouden jullie acceptabel vinden?
Ik zou niets beloven. Zij vinden dat je die cursus moet doen, zij betalen voor de uren die je ervoor moet inzetten en de kosten van de cursus. En anders zou ik er vriendelijk voor bedanken. Tenzij je zelf héél graag die cursus wilt doen voor andere toepassingen dan deze klant, maar dan zou ik eerder voorstellen om de uren tegen gereduceerd tarief te rekenen ofzo.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:26

page404

Website says no

Je kan ook meenemen in hoeverre dat papiertje nog van pas komt bij een andere opdrachtgever en dan maar een (significant) deel doorbelasten.
MadEgg schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:04:
[...]

Ik zie ook dat niet als verkapt dienstverband. Een zeer belangrijke factor (naar mijn bescheiden mening) is de wens en macht van de opdrachtnemer/werknemer. ICT is nu eenmaal een markt met meer vraag dan aanbod. Hierdoor hebben ICT'ers dus ook de macht om als freelancer genoeg werk te krijgen. Hoe lang dat dan duurt, dan moeten opdrachtgever en -nemer maar uitzoeken, maar je kunt lastig beweren dat de opdrachtnemer hier wordt uitgebuit. "Verkapt dienstverband" klinkt alsof je iets doet wat onwenselijk is, en dat is hier zeker niet aan de orde.

Maar goed, ze weten het in Den Haag allemaal ook niet, dus het zal wel.
Mee eens. @Hankie0412 , dat woord "verkapt dienstverband" is echt een zwaar framende titel die echt is verzonnen door mensen met andere belangen. Persoonlijk vind ik alle consultancy in loondienst namelijk "verkapt ZZP-schap" met een schandelijke uitbuiting en ik vind dat daar een einde aan moet komen. See what I did there? >:)
Echt, er is niks fundamenteel verkeerds aan het voor langere tijd inhuren van kenniswerkers. Want als je het via een consultancyclubje doet is het ineens geen probleem. Dat is toch niet logisch?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
t_captain schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:19:
Dat is volledig afhankelijk van wat je doet. Er zijn genoeg bedrijven met werknemers die 1 grote klant hebben. Is dat een risco? Sure. Maakt je dat geen 'onderneming'? Ik denk het niet.

In mijn 'niche' is het gewoon niet te doen om meerdere klanten aan te houden. Wat we doen is een complex traject waarbij ik me week in week uit moet focussen op wat we doen. Als ik 3 klanten zou hebben, zou ik niet die diepte in kunnen gaan. Ik doe niet steeds 'hetzelfde' bij verschillende klanten; elke software architectuur waar ik aan werk is volkomen uniek.

Ik heb dat vroeger overigens wel gedaan (als werknemer); consulting bij verschillende bedrijven waar ik bij elk bedrijf uit ging leggen hoe ons systeem werkt, en af en toe korte integratie projecten waarbij ik in een week een simpele 'glue' service bouw. Maar dat is heel anders dan het soort enterprise development waar ik nu in zit; daar werkt dat gewoon niet. Als ik een derde van mijn tijd maar op zo'n klant zou zitten, zou ik sneller dingen vergeten dan ik informatie op zou nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Is de kennis herbruikbaar? Zo niet dan m.i. is het hun keuze dus zij betalen. En sowieso geen 'beloftes' over blijven. Is de kennis wel herbruikbaar dan moet jij zelf inschatten wat de ROI daarop is. Dan zou je uit kunnen komen op bijv. 50% zij en 50% jij. Of een andere verdeling. Maar dat kan ik niet inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
MadEgg schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:01:
Ik heb twee zakelijke laptops (XPS 15 en MacBook Air) en nog een laptop van mijn huidige "hoofd-klant". Ik gebruik ze alle drie voor zakelijke doeleinden, dagelijks (verschillende klanten / toepassingen). Makkelijk te rechtvaardigen als ICT'er.
Ik geef af en toe workshops en heb sowieso altijd 2 laptops mee. 1 als backup (want hoe schraal is het als je voor een klas staat en je moet melden dat de hele bende niet doorgaat) die ook wel eens gebruikt wordt door een cursist die issues heeft met zijn laptop. Als ik me ergens geen zorgen over maak is het verantwoorden van 't kopen van laptops. Een timmerman heeft waarschijnlijk ook meerdere hamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
page404 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:47:
Nee ik heb er nu twee die ik echt gebruik en als de grote MacBook Pro M1 uitkomt, komt daar een derde bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:54
In soortgelijke gevallen heb ik het tot nu toe met de klant zo geregeld dat de kosten 50/50 verdeeld worden. Maar dan had ik in dat geval ook wel iets aan deze cursus. Als jij zelf al niet vindt dat je die cursus nodig hebt (je schrijft immers " Ik kan die taak" (ook zonder cursus wel...) ) dan wordt het een ander verhaal. Dan zou ik denk ik ook willen dat ze de totale kosten dragen, als zij het echt nodig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Bij mijn huidige klant hebben ze om de zoveel tijd "security-trainingen" die verplicht zijn. Voor internen en externen.
Qua kosten laat ik het eraf hangen hoe nuttig het is buiten die klant:

1) Heel nuttig (bijvoorbeeld GPDR-kennis): klant betaald de cursus (groep-cursus, niet persoonlijk), geen uren-declaratie.
2) Redelijk nuttig: uren 50/50
3) Onbruikbaar buiten de klant: klant betaald cursus + uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 13:12

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Als zij dat vinden dan mogen ze betalen. Ik zou die 12K gewoon in rekening brengen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
hackerhater schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:51:
Bij mijn huidige klant hebben ze om de zoveel tijd "security-trainingen" die verplicht zijn. Voor internen en externen.
Had ik bij m'n vorige klant ook en die heb ik gewoon in hun tijd op hun kosten gedaan. Als je mij voor de 10e keer door alle OWASP shizzle wil laten gaan voor een checkbox in jullie systeem prima, maar dat ga ik niet op eigen kosten doen.

Huige klant had een VOG nodig. Kosten daarvan heb ik ook doorgefactureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 15:32
Wat kost het hun om iemand te vinden die de taak doet?

Stel het is een taak van 40 uur + 10 uur inwerken en ze kunnen iemand vinden voor 120 euro per uur die de taak doet. Dat kost het hun 6.000 euro. Waarom zouden ze jou betalen om de cursus te doen en vervolgens jou betalen om de 40 uurige taak te doen?

Stel het is een taak van 400 uur + 60 uur inwerken en ze kunnen iemand vinden voor 120 euro per uur die de taak doet. Dat kost het hun 55.200 euro. Dan is het de moeite waard om jou 400x110 euro te betalen + 11.040 euro curus. In zo een situatie kun je ze goodwill creeren door hun te cursus te laten betalen + 40% korting op jouw uurtarief voor die 8 werkdagen.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:26
"Verplichte" interne meuk waar ik niet onderuit kom (omdat mijn contract doorloopt na de deadline bv) is kosten klant + facturabele tijd.

Externe training voor vinkjes etc kijk ik naar wat ik er aan heb. Heb ik de training nodig of heb ik de kennis al, is het een certificaat waar ik bij andere projecten ook iets aan heb, is het uberhaupt iets waar ik wat mee wil doen? Afhankelijk daarvan kan ik een deel van de kosten als investering zien en draag ik die. Anders niet. Je wist wat ik deed en kon toen je me inhuurde.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ballys
Bedankt voor alle input. Het is een cursus die ik in de toekomst sowieso wel wil doen. Maar liever niet nu en niet online.
Het is eigenlijk onmogelijk om iemand te vinden die het kan (daarom ook mijn lekkere uurtarief) zelfs al bieden ze €200 per uur gaat het ze nog niet lukken.
Ik merk dat ik het lastig vind om zoveel te vragen. Maar ik wil de onderhandeling ingaan met dat zij de volle €12.000 op zich nemen met daar tegenover dat ik een jaar blijf. Ik wil vooral de tijd vergoed krijgen, dus dat wordt mijn absolute minimum. Maar ik denk dat ik tevreden ga zijn met tijd + 50% van het cursustarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou de cursus zelf betalen en daarna het uurtarief omhoog gooien omdat je immers meer kan dan voorheen.
Als het een of andere bullshit cursus is waar ik nooit meer iets aan heb mogen ze de cursus en de verloren dagen aftikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Ik heb een keer een aanbod gehad om bij een inhouse cursus van de klant aan te schuiven die ik zelf erg graag wilde doen - ik mocht dan alleen geen uren schrijven maar hoefde ook de cursus niet te betalen.

Uiteindelijk is dat een goede business case, want als ik die cursus een ander moment gevolgd zou hebben, zou ik óók geen uren gedraaid hebben maar wél moeten betalen voor de cursus. En nu kon ik meesnoepen van de inhouse lunch etc :+

Maar, lang verhaal kort: als het iets is wat de klant per sé wil, dan betalen ze er maar voor. Je werkt niet voor de kinderboerderij ofzo.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ballys
Maar, lang verhaal kort: als het iets is wat de klant per sé wil, dan betalen ze er maar voor. Je werkt niet voor de kinderboerderij ofzo.
Je hebt gelijk, ik ga maar eens goed onderhandelen. Ik zit in een goede en gewilde positie ik moet er maar eens gebruik van gaan maken :7

Overigens grenst mijn kantoor wel aan een kinderboerderij :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:40:
Ik heb een keer een aanbod gehad om bij een inhouse cursus van de klant aan te schuiven die ik zelf erg graag wilde doen - ik mocht dan alleen geen uren schrijven maar hoefde ook de cursus niet te betalen.
Heb een keer gehad dat ik me ingeschreven had voor een dergelijke interne cursus die ik graag wou doen (en ook wel niet had willen factureren) maar daar ben ik uitgeknikkerd omdat internen voorrang hadden helaas :D
Ik denk dat de utibater van de lokale kinderboerderij me ook hard uitlacht als ik 'em op een cursus wil doen op zijn kosten; die gast heeft 't al moeilijk genoeg :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 20:45
com2,1ghz schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:51:
[...]

Wel als stucadoor, niet als IT-er. Je zou er 5 kunnen bezitten.

Ik kan bijvoorbeeld niet zomaar 2 zakelijke auto's hebben. Een automonteur kan dat weer wel.
2 zakelijke auto's kan volgens mij wel (en in theorie 5 ook)
Als jij netjes bijtelling betaald e.d.
Belastingdienst bepaald niet hoe jij je bedrijf moet runnen.
Als jij vindt dat je 2 auto's nodig hebt om je bedrijf goed te laten draaien, wie zijn zij dan om er iets van te vinden?

Volgens mij is er al eens eerder discussie over geweest maar kan het niet zo terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesiredPeanut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-08 21:47
Ik krijg de indruk dat de meesten hier langdurige interne klussen oppakken voor grote werkgevers. Zijn er ook freelancers hier die veel voor kleinere klanten werken met kortere klussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Toevallig recent bij de hand gehad.
Ik zou het niet zoals jij doet in geld uitdrukken.
Mijn voorstel: ik de kosten voor de cursus, jullie de tijd.
Was akkoord. Dat de cursus veel goedkoper is dan de tijd realiseert men zich vaak niet :P

Edit: voor mij wel een nuttige cursus, sterker nog, ik stond al ingeschreven voordat ik het aftikte met opdrachtgever :o
Men lanceerde een nieuw product waardoor ik deze cursus ook moest doen, terwijl ik hem voor mezelf al gepland had, geluk bij een ongeluk 8)

[ Voor 12% gewijzigd door ybos op 22-04-2021 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@ybos Vergeet niet hoeveel makkelijker dat voorstel is voor de opdrachtgever. Geen cursus inkopen maar gewoon regulier uurtjes uitbetalen. Gemak dient de mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:54
Deveon schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:01:
@ybos Vergeet niet hoeveel makkelijker dat voorstel is voor de opdrachtgever. Geen cursus inkopen maar gewoon regulier uurtjes uitbetalen. Gemak dient de mens.
Vooral bij grote organisaties, waar er meteen een grote administratieve rompslomp achter zit. Dan heeft men liever dat je wat extra uren boekt, ook al is dat niet helemaal correct natuurlijk ;)

[ Voor 7% gewijzigd door sverzijl op 22-04-2021 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Deveon schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:01:
uren zijn bijna 3 keer zo duur als de cursus. Van een teamleider snap ik het want lekker makkelijk, ik denk dat de manager van de teamleider hier toch anders over denkt :P
Maar, ik vind het prima :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

DesiredPeanut schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:33:
Ik krijg de indruk dat de meesten hier langdurige interne klussen oppakken voor grote werkgevers. Zijn er ook freelancers hier die veel voor kleinere klanten werken met kortere klussen?
*O*
Nou ja ik doe beiden, 2 a 3 dagen in de week via een Exact partner zit ik bij een klant. De overige dagen verdeel ik over 3 andere klanten, elke 1 dag (nou ja zo ongeveer dus). Bij 2 doe ik implementatie, bij 1 ben ik de 'technical lead' 8) maar wat vooral ook heel tof is, omdat het voor een vriend van me is. En heb daarnaast nog wat losse uurtjes voor andere klanten. Nooit 1 ding voor een paar weken maar continue variatie. Dat vind ik het allerleukste. Hoewel het soms wel lastig is, als je net een dag lekker bezig bent en de volgende dag dat je voor die klant werkt pas een weekje later is. Maar ja. Op andere momenten is het weer heel relaxt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ybos schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:46:
[...]
Toevallig recent bij de hand gehad.
Ik zou het niet zoals jij doet in geld uitdrukken.
Mijn voorstel: ik de kosten voor de cursus, jullie de tijd.
Was akkoord. Dat de cursus veel goedkoper is dan de tijd realiseert men zich vaak niet :P
Een kleine besparing op een doorlopende kostenpost zie je niet op je budget. Een eenmalige extra uitgave wel. Daarnaast zijn opleidingsbudgetten vaak per werknemer. Ik zie direct waarom het makkelijker is voor de manager.
offtopic:
En die doet die rekensom ook wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headbullet
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-05-2022
Hier heb ik ook 1 langdurig 'groot' contract, en kan ik zoveel op werken als ik zelf wil, maar probeer ondertussen wat nieuwe klanten te vinden.

Die nieuwe klanten moeten voor mij liefst langdurige relaties zijn en niet al te klein (>100 WN'ers) zodat die ook wel wat geld aan IT kunnen besteden, zo heb ik er momenteel 3 naast mijn groter contract. Je kan al vermoeden dat dit groot contract een veel goedkopere rate krijgt als de andere (zo'n 25% goedkoper) maar zij vinden het dan ook niet erg als ik zaken bij hen uitzoek, maak deel uit van een team etc.

Op lange termijn, heb ik graag zo'n set van 7-tal langdurige klanten, die ik kan afwisselen.
Ik ben zo'n 2-tal jaar geleden gestart, zie die 3 klanten wel nog enkele jaren blijven en als ik die goed onderhoud makkelijk >5j, en ondertussen heb ik wat ademruimte bij mijn 'groot' contract.

Is het DE manier om eind van het jaar de hoogste omzet te behalen? Volgens mij niet, maar voor mij wel een goed gevoel om gestaag te groeien, en binnen een 4-tal jaar geen grote contracten meer nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:52
Ik heb net weer eens iets in Slack gepost, maar die is wel heel erg stil 😉
Any how als iemand ervaring heeft met DocuSign of oneplace solutions, kijken even in #jobs op de slack 😉

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headbullet
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-05-2022
-Jaap-io schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:00:
Ik heb net weer eens iets in Slack gepost, maar die is wel heel erg stil 😉
Any how als iemand ervaring heeft met DocuSign of oneplace solutions, kijken even in #jobs op de slack 😉
Ik heb in het verleden DocuSign implementaties door middel van Power Automate flows uitgevoerd, dus het verzenden van envelopes die moeten getekend worden + het verplaatsen van e-mail naar SharePoint via OnePlaceMail gecombineerd met metadata. Is het dit die je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Een vraagje van mijn kant. Ik zie dat er hier in het topic geregeld gesproken is over de WBSO. Ik denk dit jaar mijn 500 uren aan puur R&D werk makkelijk te halen, heb de WBSO aangevraagd en deze is toegekend.

Maar wat is nu de beste manier om je projectadministratie aan het eind van het jaar op te leveren? Is een registratie van uren genoeg? Ik vind het met name lastig omdat ik natuurlijk niet zomaar IP gevoelige dingen van de klant naar derden kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:52
headbullet schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:36:
[...]

Ik heb in het verleden DocuSign implementaties door middel van Power Automate flows uitgevoerd, dus het verzenden van envelopes die moeten getekend worden + het verplaatsen van e-mail naar SharePoint via OnePlaceMail gecombineerd met metadata. Is het dit die je zoekt?
ik reageer wel even via pm :)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:04
Bio schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:55:
Een vraagje van mijn kant. Ik zie dat er hier in het topic geregeld gesproken is over de WBSO. Ik denk dit jaar mijn 500 uren aan puur R&D werk makkelijk te halen, heb de WBSO aangevraagd en deze is toegekend.

Maar wat is nu de beste manier om je projectadministratie aan het eind van het jaar op te leveren? Is een registratie van uren genoeg? Ik vind het met name lastig omdat ik natuurlijk niet zomaar IP gevoelige dingen van de klant naar derden kan sturen.
Omdat je het hebt over 500 uur, neem ik aan dat het gaat om een eenmanszaak. Daarvoor hoef je de daadwerkelijk gemaakte uren niet door te geven. Je krijgt ergens begin van het jaar een brief met 'geef aub door als je de 500 uur niet gehaald hebt'.
Bij een controle krijg je vziw bezoek, al is (was?) dat anders tijdens corona. Las ergens dat ze dan digitaal je uren administratie opvragen, en dan mag je het doorsturen. Hoe en in welk formaat dat gaat: geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Bio schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:55:

Hoe heb je die aanvraag dan gedaan? Die staat toch ook al vol met vertrouwelijke dingen?

Mijn suggestie zou zijn om enerzijds een documentje bij te houden met knelpunten waar je tegen aan loopt. "We hadden X niet voorzien bij de start van het project. Uiteindelijk hebben we Y1 en Y2 geprobeerd, maar dat werkte ook niet want $reden, en kwamen uiteindelijk op Z uit". Als je daar een kantje of 2 van hebt dan laat je duidelijk zien dat er sprake was van een onderzoekend karakter, en dat het niet puur implementatie was.

Anderzijds zou ik - naast een urenadministratie - zorgen dat je bijvoorbeeld de output van 'git log' gefiltered op je eigen commits maakt.

Tot slot is de WBSO-tak van de RVO natuurlijk altijd bezig met bedrijfsgevoelige gegevens. Ik meen dat zij ook ergens in hun documentatie een geheimhoudensverklaring afgeven (en zo niet mag deze imho alsnog verondersteld worden). Overigens is de kans op controle 1 op 7. Dus je kan ook heel goed gewoon alleen deze dingen bijhouden, en pas als je een controle krijgt met je opdrachtgever in conclaaf gaan of je dit zo mag delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Bij mijn vorige werkgever hoefde je ook niet alle details in de urenregistratie te stoppen, maar je het een aanvraag waarin al wat 'geheime info' staat. In de urenregistratie ging het vooral om benoemen in hoofdpunten wat je hebt gedaan. Bij onvoorziene zaken wellicht korte toelichting. Weet niet of er ooit controle is geweest, ben er al een tijdje weg. Maar je hoeft echt niet de complete sources aan te leveren met changes van die dag.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik doe beide, maar heb wel liever grote werkgevers. Kleine klanten is vaak gedoe en het uurtarief is lager. Kleine klanten bedien ik vaker fixed price en liever niet uurtje factuurtje. Ben wel aan het kijken of ik een echt bedrijf kan worden, maar ben wel huiverig om mensen aan te nemen. Ik heb ook eigen startup, dus later moet ik hoe dan ook mensen gaan aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik heb altijd 1 grote klus met daarnaast veel kleine klussen tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

DeveloperNL schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 15:55:
[...]

Ik doe beide, maar heb wel liever grote werkgevers. Kleine klanten is vaak gedoe en het uurtarief is lager. Kleine klanten bedien ik vaker fixed price en liever niet uurtje factuurtje. Ben wel aan het kijken of ik een echt bedrijf kan worden, maar ben wel huiverig om mensen aan te nemen. Ik heb ook eigen startup, dus later moet ik hoe dan ook mensen gaan aannemen.
Grappig. Bij mij vinden de langdurige opdrachtgevers dat het tarief wel iets omlaag kan "langere tijd opdracht, meer zekerheid". Nou ja. Voordeel van iets lager tarief is wel dat er iets minder strak op je gekeken wordt. En wel ergens terecht ook, als ik zelf iemand inhuur voor 120 euro per uur verwacht ik ook meer inzet, kwaliteit en snelheid dan wanneer ik iemand voor 80 inhuur.

Maar ja mag niet veel klagen, de langdurige opdracht voor 2-3 dagen in de week mag ik nog een vast bedrag voor support factureren waardoor het tarief per uur alsnog goed uitkomt :)

Moet mensen aannemen? Of misschien zoeken in een constructie van inhuur/mede-eigenaar? Ik vind mensen in dienst nemen wel een serieus volgende stap met alle risico's die daar aan vastzitten.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Grote klant en langdurige klant zijn niet hetzelfde. ;) Als je twee jaar lang bij McKinsey aan de slag gaat moet het tarief ook een paar tientjes omlaag. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:53:
[...]

Grappig. Bij mij vinden de langdurige opdrachtgevers dat het tarief wel iets omlaag kan "langere tijd opdracht, meer zekerheid".
Ja, dat zei een recruiter ook een keer tegen me. Toen gaf ik terug dat ik 'lange' opdrachten (6 maanden of meer) eerder als risico zie dan als voordeel. Ik vind 3 maanden prima; ze worden toch wel weer verlengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:42
Vorige 2 opdrachten waren kleinere klanten en kortere opdrachten. Nu zit ik bij een grote klant voor langere tijd. Ze willen mij het liefst nog jaren aanhouden en als ik mijn huidige taak niet meer leuk vind dan moet ik dat aangeven dan kan ik op een andere afdeling terecht... Ik vind het maar vreemd dat ze zo ver voor verlenging dit aangeven.. voor mij in de huidige situatie wel prettig maar ik geef de voorkeur aan “kortere” opdrachten (<1,5 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Crazy D schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:53:
[...]
Maar ja mag niet veel klagen, de langdurige opdracht voor 2-3 dagen in de week mag ik nog een vast bedrag voor support factureren waardoor het tarief per uur alsnog goed uitkomt :)
Hoe heb je dit precies geregeld? Ik heb ik een langlopende opdracht, waar ik ook hosting en support doe. Nu gaat dit gewoon op best effort en bij de normale uren erbij, maar ben wel aan het nadenken om dit in een support contract te gieten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Woy schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:34:
[...]

Hoe heb je dit precies geregeld? Ik heb ik een langlopende opdracht, waar ik ook hosting en support doe. Nu gaat dit gewoon op best effort en bij de normale uren erbij, maar ben wel aan het nadenken om dit in een support contract te gieten.
Nou ja niet echt 'geregeld'. Was geen effort van mijn kant. Is ook een beetje een wassen neus want er zijn eigenlijk geen afspraken over wanneer het echt onder support valt. Er is een SLA maar die zegt alleen dat er binnen zoveel-tijd gereageerd moet zijn (en dat doet de tussenpartij). Alle benodigde werkzaamheden worden gewoon altijd op de consultancy dagen gedaan. Of op een andere dag maar dan valt dat ook gewoon onder consultancy 8)7 Maar ik zit er via een tussenpartij (heb samen met 3 anderen en die tussenpartij mee gedaan met een aanbesteding) denk dat dit ook een beetje een manier was van die tussenpartij om ons voor de gehele termijn te binden. Wij wilden een hoger tarief, maar het was weer zo'n aanbesteding waarbij de maximale aanneemsom wel was vastgesteld dus ons tarief was niet haalbaar (tenzij de tussenpartij er geen marge op zou vangen....), en via deze constructie kon het wel. Ik vind het best :P

Voor mijn normale werkzaamheden zou ik niet weten hoe ik dat in een abonnement zou moeten gieten. Ik werk uurtje-factuurtje of heb onderhoud op wat producten die ik verkoop. Een keer een vraag tussendoor beantwoord ik wel maar zodra het echt wel werk wordt (meer dan een kwartiertje/half uur) dan geef ik aan dat ze moeten wachten tot de volgende consultancy dag. Zie niet echt een manier om daarin nog support te verwerken (daarvoor komt het ook niet vaak genoeg voor).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

jadjong schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:52:
Grote klant en langdurige klant zijn niet hetzelfde. ;) Als je twee jaar lang bij McKinsey aan de slag gaat moet het tarief ook een paar tientjes omlaag. :P
Wat een onzin. Ik heb een tarief. En die gaat niet omlaag als het om een langdurige opdracht gaat. Daar doe ik niet aan mee ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 11:34
Genestealer schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:56:
Ik zit eraan te denken om een elektrische auto aan te schaffen door middel van financial lease. Bij een dealer heb ik een vrijblijvend rekenvoorbeeld aangevraagd. BTW is gebruikt als aanbetaling en de dealer heeft een restwaarde opgegeven.

Nu komt hieruit een maand bedrag van €810

Ik krijg het niet helemaal helder wat nou de daadwerkelijke zakelijke kosten zijn (netto) onderaan de streep en hoe ik dit administratief zou moeten verwerken. Ook geld MIA nog in 2021 wat ik niet heb meegenomen in de berekeningen.
Hi, heb jij hier ooit een goed antwoord op gekregen? Ik zit nl. in hetzelfde schuitje nu...maar kan nergens vinden wat ik netto maandelijks kwijt ben..
Wil het vergelijken met de private lease die ik nu heb nl.
Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html

Deze gebruik ik altijd om een goed beeld te krijgen wat een auto mij zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Deveon schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:53:
https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html

Deze gebruik ik altijd om een goed beeld te krijgen wat een auto mij zou kosten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfLOkCBS3KkIj_3l8Ab2frOAB-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HYeafJMSz5hjLTBVHV7p04vb.png?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik dit vergelijken met mijn Private Lease van 450 per maand excl benzine?
Speelt de restwaarde een rol?

Dat contract loopt binnenkort af, dus ben aan het kijken wat het meest interessant is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Pingu007 schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:04:
[...]

[Afbeelding]

Hoe kan ik dit vergelijken met mijn Private Lease van 450 per maand excl benzine?
Speelt de restwaarde een rol?

Dat contract loopt binnenkort af, dus ben aan het kijken wat het meest interessant is!
Nog een keer de calculator draaien maar dan met de kostprijs en restwaarde gelijk en de leaseprijs opvoeren bij verzekering omdat je de BTW niet terug kan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Deveon schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:27:
[...]

Nog een keer de calculator draaien maar dan met de kostprijs en restwaarde gelijk en de leaseprijs opvoeren bij verzekering omdat je de BTW niet terug kan vragen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Us6bMGRnxyr47FF5KkRYCG1yYm0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aRtMyz7DSRtMwds1mraJiSQA.png?f=fotoalbum_large

Dan krijg ik deze uitslag! Private lease dus voordeliger? Of zie ik nog iets over het hoofd?

[ Voor 29% gewijzigd door Pingu007 op 25-04-2021 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Hydra schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:11:
[...]

Ja, dat zei een recruiter ook een keer tegen me. Toen gaf ik terug dat ik 'lange' opdrachten (6 maanden of meer) eerder als risico zie dan als voordeel. Ik vind 3 maanden prima; ze worden toch wel weer verlengd.
Klopt. En zeker bijn een wat ingewikkelder (IT-) landschap ben je ook al makkelijk 4 - 8 weken aan het inwerken is mijn ervaring. Bij een contractduur van 3 maanden bestaat je eerste termijn voor 70% uit inwerken, dan moeten er echt wel zwaarwegende redenen zijn om dat sowieso niet te verlengen.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Pingu007 schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:43:
[...]

[Afbeelding]

Dan krijg ik deze uitslag! Private lease dus voordeliger? Of zie ik nog iets over het hoofd?
Dat is wel een fors verschil, maar volgens mij maak je ook niet veel kilometers. Houd wel rekening mee dat parkeerkosten in de vergoeding is inbegrepen. Mocht je op een opdracht komen waarbij er 10 tot 30 euro per dag aan parkeergeld doorheen gaat dan is een zakelijke auto wel wenselijk. Idem met veerboten of tolwegen waar je privé misschien gebruik van maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Parkeergeld gaat bij mij gewoon de administratie in als dat nodig is. Ze kunnen het dak op met hun 19 cent per kilometer die dat moet dekken. :P Je gaat niet voor je plezier dagelijks 30 tot 70 euro aan Qpark doneren terwijl je 56 kilometer verderop woont. Zeker niet als het tijdens werktijd is. Die belastingdienst strooit altijd met 'aannemelijk', 'redelijkerwijs' en nog meer van dat soort woorden. In mijn geval vind ik het niet aannemelijk dat ik ooit voor mijn plezier 65.- naar de Qpark breng en kan je er redelijkerwijs van uit gaan dat als ik dat toch tijdens werktijden doe, het werk-gerelateerd is. Mocht er ooit een inspecteur dwars gaan liggen dan gaan we door tot het Hof van Justitie in Luxemburg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

RomeoJ schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:21:
[...]

Klopt. En zeker bijn een wat ingewikkelder (IT-) landschap ben je ook al makkelijk 4 - 8 weken aan het inwerken is mijn ervaring. Bij een contractduur van 3 maanden bestaat je eerste termijn voor 70% uit inwerken, dan moeten er echt wel zwaarwegende redenen zijn om dat sowieso niet te verlengen.
Dat hoor ik vaker. Ik komt toch eigenlijk altijd in complexe it-landschappen en inwerken is toch nooit echt nodig. Wat is jullie werkgebied dat dit 4 tot 8 weken kan duren?
jadjong schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:05:
Parkeergeld gaat bij mij gewoon de administratie in als dat nodig is. Ze kunnen het dak op met hun 19 cent per kilometer die dat moet dekken. :P Je gaat niet voor je plezier dagelijks 30 tot 70 euro aan Qpark doneren terwijl je 56 kilometer verderop woont. Zeker niet als het tijdens werktijd is. Die belastingdienst strooit altijd met 'aannemelijk', 'redelijkerwijs' en nog meer van dat soort woorden. In mijn geval vind ik het niet aannemelijk dat ik ooit voor mijn plezier 65.- naar de Qpark breng en kan je er redelijkerwijs van uit gaan dat als ik dat toch tijdens werktijden doe, het werk-gerelateerd is. Mocht er ooit een inspecteur dwars gaan liggen dan gaan we door tot het Hof van Justitie in Luxemburg. :+
Idem hier. Inclusief wasstraat elke week ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Tylen schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:39:
[...]

Dat hoor ik vaker. Ik komt toch eigenlijk altijd in complexe it-landschappen en inwerken is toch nooit echt nodig. Wat is jullie werkgebied dat dit 4 tot 8 weken kan duren?
Mijn werkgebied zijn development en engineering, primair gefocust op bedrijfskritische IT-landschappen. Daarin draai je over het algemeen mee in verschillende teams. Zwaartepunten bij inwerken: meerdere stakeholders over meerdere teams, verschillende tools, en een verscheidenheid aan technieken.

Wil overigens niet zeggen dat je niet vanaf dag 1 al kan meedraaien en waarde inbrengt. Je scope is echter veel beperkter, en breidt zich gaandeweg steeds verder uit, ik kan wel zeggen dat ik bij mijn huidige opdracht pas de volledige scope in beeld had na 8 weken.

De crux bij mij is dat het hier vrij breed georienteerd is. De ene keer draai ik mee als Java developer en de andere keer ben ik de backends van terminals aan het migreren.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Crazy D schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:28:
[...]
Voor mijn normale werkzaamheden zou ik niet weten hoe ik dat in een abonnement zou moeten gieten. Ik werk uurtje-factuurtje of heb onderhoud op wat producten die ik verkoop. Een keer een vraag tussendoor beantwoord ik wel maar zodra het echt wel werk wordt (meer dan een kwartiertje/half uur) dan geef ik aan dat ze moeten wachten tot de volgende consultancy dag. Zie niet echt een manier om daarin nog support te verwerken (daarvoor komt het ook niet vaak genoeg voor).
Ja dat is eigenlijk het probleem waar ik ook tegen aan loop, op zich is support eigenlijk nooit echt nodig buiten kantoortijden. Maar in geval van storing wordt het wel erg gewaardeerd als ik er buiten mijn normale tijden even naar kijk, want het kan wel zijn dat klanten dan geen toegang tot het systeem hebben. De afspraken zijn nu duidelijk best-effort, en storingen komen eigenlijk zo goed als niet voor ( buiten bijvoorbeeld de Azure storing laatst ). Buiten kantoortijden wordt het systeem ook niet heel veel gebruikt, maar er zijn ondertussen ook mensen in andere tijdzones die er gebruik van maken.

Ik wil bewust geen beschikbaarheidsdiensten 's avonds gaan draaien e.d. ( Als dat nodig is zal ik gaan kijken om daar iemand extern voor aan te trekken ), maar wil het wel iets meer formalizeren. Punt waar ik dan vooral mee zit zijn dingen als vakantie. Anders zou ik iets van een SLA afspreken waar binnen 24 uur response en 48 oplossing o.i.d. ( voor high impact issues )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:12
Tylen schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:39:
[...]
Idem hier. Inclusief wasstraat elke week ;)
Elke week?!?! Zit je in de wegenbouw dat je door de modder rijdt? Ik was die van mij 4 keer per jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

jongetje schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:08:
[...]

Elke week?!?! Zit je in de wegenbouw dat je door de modder rijdt? Ik was die van mij 4 keer per jaar...
Heb mooie auto en dat wil ik zo houden. Hij rijd lekkerder als hij schoon is. O en ik woon in een nieuwbouwwijk met idd veel modder en zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

RomeoJ schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:04:
[...]

Mijn werkgebied zijn development en engineering, primair gefocust op bedrijfskritische IT-landschappen. Daarin draai je over het algemeen mee in verschillende teams. Zwaartepunten bij inwerken: meerdere stakeholders over meerdere teams, verschillende tools, en een verscheidenheid aan technieken.
Dat lijkt op mijn werkgebied. Ik vraag altijd een orchanogram.
Wil overigens niet zeggen dat je niet vanaf dag 1 al kan meedraaien en waarde inbrengt. Je scope is echter veel beperkter, en breidt zich gaandeweg steeds verder uit, ik kan wel zeggen dat ik bij mijn huidige opdracht pas de volledige scope in beeld had na 8 weken.
8 werken. Denk dat mijn opdrachtgevers dat echt niet accepteren. Ik doe ook vaak troubleshoots. Dat is meestal 1 dag, inclusief omgeving verkennen.
De crux bij mij is dat het hier vrij breed georienteerd is. De ene keer draai ik mee als Java developer en de andere keer ben ik de backends van terminals aan het migreren.
Ah nu snap ik heb. Je bent programmeur/devver/code klopper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Woy schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:22:
Ja dat is eigenlijk het probleem waar ik ook tegen aan loop, op zich is support eigenlijk nooit echt nodig buiten kantoortijden. Maar in geval van storing wordt het wel erg gewaardeerd als ik er buiten mijn normale tijden even naar kijk, want het kan wel zijn dat klanten dan geen toegang tot het systeem hebben. De afspraken zijn nu duidelijk best-effort, en storingen komen eigenlijk zo goed als niet voor ( buiten bijvoorbeeld de Azure storing laatst ). Buiten kantoortijden wordt het systeem ook niet heel veel gebruikt, maar er zijn ondertussen ook mensen in andere tijdzones die er gebruik van maken.
Je zou kunnen kijken wat je gemiddeld kwijt bent aan tijd, en dat tegen iets gereduceerd tarief aanbieden als abonnement. Maar het is wel heel lastig want als het weinig voorkomt, is het ook voor klanten veel minder interessant.
jadjong schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:05:
https://www.belastingdien...ebruik_privevervoermiddel

Succes. Geloof dat er weinig discussie over kan zijn... Het gaat niet over of het aannemelijk is dat je dat voor je plezier doet of niet. Het is gewoon heel duidelijk: alle kosten moet je met die 19 cent betalen. Belachelijk? Ja...

Overigens zou ik in het geval van 30 of 40 euro parkeergeld dit gewoon doorbelasten aan de klant.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Deveon schreef op maandag 26 april 2021 @ 06:51:
[...]

Dat is wel een fors verschil, maar volgens mij maak je ook niet veel kilometers. Houd wel rekening mee dat parkeerkosten in de vergoeding is inbegrepen. Mocht je op een opdracht komen waarbij er 10 tot 30 euro per dag aan parkeergeld doorheen gaat dan is een zakelijke auto wel wenselijk. Idem met veerboten of tolwegen waar je privé misschien gebruik van maakt.
Ja ik vind het verschil ook wel heel groot..
Ik rij 2.000 zakelijk en 10.000 prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Pingu007 schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:36:
[...]

Ja ik vind het verschil ook wel heel groot..
Ik rij 2.000 zakelijk en 10.000 prive.
De bijtelling hakt er helaas hard in wanneer je niet veel kilometers maakt. Eventueel kan je ook een (gebruikte) elektrische auto overwegen of een youngtimer (15 jaar oud, 35% over economische waarde). Al zijn er weinig betrouwbare en comfortabele auto’s die in privé minder dan 5-6k per jaar kosten.

Het is jammer dat je voor de IB niet zelf de bijtelling mag berekenen op basis van het zakelijk gebruik zoals bij een motor wel mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimpbizkitnl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 08:09
BennieAragosta schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:46:
Dag Allemaal,

ik ben al ruim 7 jaar bewust ZZP-er(ICT/Test 15 jaar werkervaring) en heb altijd mooie opdrachten mogen doen. Normaal gesproken is het zoeken naar nieuwe opdrachten geen probleem en is er altijd wel een leuke klus te vinden. Alleen de laatste weken loop ik tegen het volgende aan:

Mijn huidige opdracht wordt niet verlengd vanwege het feit dat ik ZZP-er ben. Het betreft een overheidsinstelling die vanwege de wet DBA alle ZZP-ers eruit gooit. Ook tijdens het zoeken naar een nieuwe opdracht wordt er bijna dagelijks bij opdrachten gezegd dat ZZP-ers niet meer aangenomen worden.

Ik was benieuwd of er meer ZZP-ers zijn die hier tegenaan lopen
Ik heb dit helaas nu al 2 keer mee moeten maken. Het is echt te bizar voor woorden. Deze wet heeft voor mij nog helemaal niets opgeleverd alleen maar problemen. Zowel voor mij als voor mijn klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:08:
[...]

Ik flikker er ook elke week wat water en zeep overheen, maar dat is dan wel voor eigen kosten.
Pagina: 1 ... 219 ... 643 Laatste