Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

t_captain schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:12:
En snel ook nog.

In 2017 verhuisd. Volgens de regels moest ik de verhuizing aan KvK melden. Nou leek het mij handig als je ook bewijsstukken hebt dat je geclaimde nieuwe adres inderdaad van jou is (en je dus niet probeert om je bedrijf tot een soort katvanger op een nepadres te maken).

Ik had dus bedacht om enkele dagen te wachten, een uittreksel bevolkingsregister aan te vragen en dat als bewijsstuk bnaar KvK te sturen bij de adreswijziging.

Nog binnen die paar dagen kreeg ik een brief. Ik was nalatig geweest om de verhuizing door te geven. Ze hadden het zelf even aangepast in de systemen, maar dit was natuurlijk niet de bedoeling.
Precies hetzelfde hier, daar verbaasde ik me ook over. Wij hebben een tijdje bij mijn ouders gelogeerd terwijl de laatste nodige dingen aan onze nieuwe huurwoning afgerond werden (wat schilder werk e.d.), maar wel alvast de verhuizing officieel gemaakt omdat onze oude woning veel verder weg was. Vier dagen later had ik een brief van Knab, dat mijn adres in het KVK register aangepast was en zij die wijziging overgenomen hadden.

Aan de ene kant heel fijn, maar aan de andere kant voelt het toch niet super dat je adres al meteen overal bekend is, zeker als ZZPer waar het gewoon je woonadres is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:04
Freeaqingme schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:58:
[...]
Op wat voor URL doe je dat? Ik zit te zoeken op Amersfoort.nl (toevallig mijn gemeente), maar ik zie daar geen inlogportaal of iets.
https://lmgtfy.app/?q=ame...mhouding+persoonsgegevens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 21:24

_Arthur

blub

Ook maar eens die geheimhouding aangevraagd. Beter laat, dan nooit.

Maar het beste moment is wanneer je tzt gaat verhuizen; als je het dan ruim voor je verhuizing aanvraagd, hebben rare organisaties alleen nog maar je oude adres en niet je nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Oh, dat ging best makkelijk inderdaad. Voor mijn vrouw ook maar eens indienen ;)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Oon schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:05:
[...]
Aan de ene kant heel fijn, maar aan de andere kant voelt het toch niet super dat je adres al meteen overal bekend is, zeker als ZZPer waar het gewoon je woonadres is
Bij de KvK is deze informatie toch al openbaar.. Zoek persoon A op LinkedIn, zoek bedrijfsnaam op KVK en tada daar is het adres. Als je echt je privacy wilt waarborgen dan zal je met een postbus moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Aftansert schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:41:
Ja, het is grond voor ontbinding, want dat betoog ik daarboven klip en klaar, inclusief voorwaarden daarvoor. Dit is mijn Tweakers-frustratie: een duidelijk antwoord geven en dan een reactie krijgen alsof de vraag onbeantwoord is, zonder een tegenwerping te geven op (of zelfs maar een enkel woord te besteden aan) het antwoord.
Zo gek is het toch niet als ik vraag waar je het op baseert? We zijn hier geen van allen juristen en dat jij iets "betoogt" is leuk en aardig, maar zonder juridische achtergrond (die ik ook niet heb) is het eigenlijk gewoon een mening. Je zal niet bepaald de eerste Tweaker zijn die heel stellig iets 'betoogt' wat uiteindelijk pertinent onwaar is. Ik zeg overigens niet dat je ongelijk hebt; alleen vind ik een mening die ook ondersteund wordt door jurisprudentie e.d. (die ik zelf dus ook niet kan vinden, vandaar dat ik het hier vraag) wel iets zwaarder wegen dan alleen en "ik vind dit".

Kijk als je gewoon jurist bent en dit weet; helemaal top. Maar gezien de topic titel vermoed ik dat jij, net zoals ik, gewoon leek bent.

https://niels.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
Hydra schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:43:
[...]

Zo gek is het toch niet als ik vraag waar je het op baseert? We zijn hier geen van allen juristen en dat jij iets "betoogt" is leuk en aardig, maar zonder juridische achtergrond (die ik ook niet heb) is het eigenlijk gewoon een mening. Je zal niet bepaald de eerste Tweaker zijn die heel stellig iets 'betoogt' wat uiteindelijk pertinent onwaar is. Ik zeg overigens niet dat je ongelijk hebt; alleen vind ik een mening die ook ondersteund wordt door jurisprudentie e.d. (die ik zelf dus ook niet kan vinden, vandaar dat ik het hier vraag) wel iets zwaarder wegen dan alleen en "ik vind dit".

Kijk als je gewoon jurist bent en dit weet; helemaal top. Maar gezien de topic titel vermoed ik dat jij, net zoals ik, gewoon leek bent.
En toch vrees ik dat de onderbouwing die jij zoekt er niet is. Je bent op zoek naar een bepaald mechanisme ('vervalt beding X automatisch bij ontbinding') dat er niet is*, en de afwezigheid van iets is nou eenmaal lastig te bewijzen.

Als je het echt zeker wil weten kan je natuurlijk een jurist in de arm nemen, maar ik denk dat die dan met eenzelfde soort artikel komt als die ik voorstelde.

offtopic:
* Dat zeg ik natuurlijk heel stellig, maar ik weet het slechts voor 95-99% zeker :)

[ Voor 3% gewijzigd door Freeaqingme op 15-04-2021 14:48 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Freeaqingme schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:47:
En toch vrees ik dat de onderbouwing die jij zoekt er niet is. Je bent op zoek naar een bepaald mechanisme ('vervalt beding X automatisch bij ontbinding') dat er niet is*, en de afwezigheid van iets is nou eenmaal lastig te bewijzen.
Dat is ook prima hoor; het is natuurlijk niet voor niets dat er online niet gewoon een 'simpel' antwoord op te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39
Wat ik zelf doe als mijn tussenpersoon later uitbetaald dan afgesproken: de volgende maandstaat nog niet insturen. Mocht de tussenpersoon omvallen, is er iedergeval nog iets van onderhandelingsruimte 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
BiLLY_daKid schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:25:
Wat ik zelf doe als mijn tussenpersoon later uitbetaald dan afgesproken: de volgende maandstaat nog niet insturen. Mocht de tussenpersoon omvallen, is er iedergeval nog iets van onderhandelingsruimte 😊
Hoe is dat in jouw voordeel dan? Daarmee biedt je toch juist ruimte aan je intermediair om te wachten met jou uitbetalen?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:09
Freeaqingme schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:26:
[...]
Hoe is dat in jouw voordeel dan? Daarmee biedt je toch juist ruimte aan je intermediair om te wachten met jou uitbetalen?
De intermediair krijgt ook niet meer betaald voor die volgende maand, dus die kan iig niet die tweede maand gebruiken om de eerste te coveren in geval van cashflow problemen. Dan is die misschien wat sneller geneigd die eerste wel te betalen en het truukje bij iemand anders te proberen.

Maar als het daar al op neerkomt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Freeaqingme schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:26:
Wat hij dus bedoelt is dat de eindklant de intermediair nog niet kan betalen.

Moet je daarna wel bij de eindklant kunnen aankloppen met je rekening.

Eigenlijk is de enige oplossing voor dit soort zaken een "recht van cessie" op te nemen de contracten die je afsluit met de intermediair/tussentoko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@_Arthur Precies, maar de vraag is of dat recht van cessie lukt. Of mijn werkwijze standhoudt, geen idee, maar zolang de broker niet een tweede factuur kan incasseren bij mijn klant en mij niet uitbetaald, heb ik ieder geval een maand "onderhandelingsruimte".

Maar eens met de eerdere opmerking, als het zover komt ben je eigenlijk al niet meer op goede voet..

[ Voor 2% gewijzigd door t_captain op 16-04-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hier wil ik eigenlijk 30 dagen van laten maken, maar hoe kansrijk is dit? Iemand ervaring met specifiek deze club?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:54
Hmmbob schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:01:
***members only***

Hier wil ik eigenlijk 30 dagen van laten maken, maar hoe kansrijk is dit? Iemand ervaring met specifiek deze club?
Ik zou een toeslag vragen van een aantal % en dan factoring doen. 60 dagen is mij te lang.
Je loopt 3 maanden achter en daarmee heb je ook een risico. De kosten van factoring neem je dan op in je uurtarief?

Edit:
Je verkoopt de factuur dan niet op de factuurdatum, maar 30 dagen daarna. Dit scheelt een procent of 1-2.

[ Voor 11% gewijzigd door Krysa op 16-04-2021 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:42
Hydra schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:43:
[...]

Zo gek is het toch niet als ik vraag waar je het op baseert?
Dat deed je niet. Je herhaalde je vraag gewoon, in typische stijl hier, zonder met ook maar één woord op het gegeven antwoord in te gaan. Maargoed, ook voor jou geldt dan maar: als je niet in staat bent te helder te communiceren, en liever meta babbelt dan op de inhoud in te gaan, zal ik de volgende keer m'n kennis wel gewoon niet delen.

[ Voor 8% gewijzigd door Aftansert op 16-04-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Krysa schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:03:
[...]

Ik zou een toeslag vragen van een aantal % en dan factoring doen. 60 dagen is mij te lang.
Je loopt 3 maanden achter en daarmee heb je ook een risico. De kosten van factoring neem je dan op in je uurtarief?

Edit:
Je verkoopt de factuur dan niet op de factuurdatum, maar 30 dagen daarna. Dit scheelt een procent of 1-2.
Ik zie dat ze zelf ook een optie hebben voor 3 euro/uur. Da's veel geld :+
Zit wel ook een verzekering in, maar toch.

Goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:54
Hmmbob schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:06:
[...]

Ik zie dat ze zelf ook een optie hebben voor 3 euro/uur. Da's veel geld :+
Zit wel ook een verzekering in, maar toch.

Goede tip!
Bij de meeste factoringbedrijven zit dit er standaard in. Ik zie van 4.5% voorbij komen maar ook 2.5%
Het verschil waar je mee zit is dat het per factuur (duurder) of voor een periode (goedkoper) is.
Let wel op: bij jouw tussenpersoon/klant is het waarschijnlijk vast voor de contractduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dat deed ik wel. Ik vroeg expliciet of je hier zelf ervaring mee hebt omdat dat niet duidelijk werd uit je reactie. Als jij dat vervelend vindt, dat ik dus expliciet vraag naar dingen die me niet duidelijk zijn in een reactie, dan vind ik het helemaal prima als je gewoon niet meer op me reageert. Scheelt ons beiden weer tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Hmmbob schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:01:
***members only***

Ik zou sowieso heel veel vraagtekens stellen bij dat artikel. Wat nou als xxx er 6 maanden over doet om een factuur aan te maken, duurt het dan 6+2 maanden + 4 dagen voordat jij je geld hebt? Ik zou in ieder geval zorgen dat je intermediair een fatale termijn heeft om jou uit te betalen, en dat wat hun klant doet daar verder niet op van invloed is.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hydra
Okay. Dat was dus weer bizar. Ook als 'word of warning' voor anderen.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Krysa schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:03:
De kosten van factoring neem je dan op in je uurtarief?
Wel een goed idee dat. Wil jij na 90 dagen pas betalen? Prima; factoringtarief gewoon bovenop je uurtarief. 30 dagen is standaard, langer is een keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:02
Hydra schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:29:

***members only***
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Hydra. Er is een reden waarom een aantal notoire oplichters en fraudeurs (Palm invest, Easy life, Incasso Kees) daar aan tafel hebben gezeten.. als je een goed product hebt, hoef je niet te betalen voor marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 19-09 09:26
@Hydra
Join the club :)
Die mafketels hebben mij ook al eens lastig gevallen.
Ik heb ze ook ongeveer uitgelachen. Als je echt geselecteerd zou worden (kan best in jouw geval ;) ) zullen ze jouw eerder betalen dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ja, heb het even serieus zitten overwegen. Nouja, het is weer een mooi verhaal voor bij de borrel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Hydra schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:43:
[...]

Wel een goed idee dat. Wil jij na 90 dagen pas betalen? Prima; factoringtarief gewoon bovenop je uurtarief. 30 dagen is standaard, langer is een keuze.
factoringtarief + nog een beetje. Anders maak je daar weer geen marge over, en je bent toch wel ondernemer.

Ik zou er dan wel voor zorgen dat je ook helder bent over rentes bij te laat betalen. Is wettelijk al een boel geregeld, maar de gemiddelde onderneming verwacht niet dat je bij 1 dag overschrijding al zakelijke handelsrente + incassokosten moet betalen. Echter, als ze zeggen 'oke dan doen we wel 30 dagen ipv 90', zou ik wel zorgen dat je actie onderneemt op dag 32 of 33.

Dit is overigens waarom ik niet vind dat de wetgever zich druk zou moeten maken over dingen als betaaltermijnen, dat kan B2B prima op een manier als deze uitonderhandeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb voor een nieuwe opdracht nu ook een vragenlijstje gekregen van Brainnet met als reden de wet DBA.
Maar als ik onderstaande zo doorlees heeft niet 1 vraag echt betrekking op de wet DBA toch?
Ik ben een beetje terughoudend, want heb eigenlijk niet veel zin om mijn info aan Brainnet te geven.

Aantal opdrachtgever en percentage bij 1 bedrijf heeft toch niks met de wet DBA te maken?

Vragenlijstje
Vraag Antwoord
Bent u ooit in loondienst (direct, gedetacheerd, of uitgezonden) geweest bij bedrijf B.V. (of andere werkmaatschappijen)? Nee / JA, van ……………..tot …………………..

Sinds wanneer werkt u als zzp’er* (direct of indirect) bij bedrijf B.V. (of andere werkmaatschappijen)? Sinds
Heeft u naast bedrijf B.V. (of andere werkmaatschappijen) nog andere opdrachtgevers en hoeveel? JA, ……….. stuks
NEE

Hoeveel procent van uw omzet is afkomstig van bedrijf B.V. (of andere werkmaatschappijen)?
(Graag ontvangen we per jaar het percentage van de omzet wat u in dat jaar bij bedrijf B.V. (of andere werkmaatschappijen) (direct of indirect) heeft gemaakt, waarbij u voor het lopende en volgende jaar een schatting kunt geven.)

Jaar % van omzet Jaar % van omzet
2011 2017
2012 2018
2013 2019
2014 2020
2015 2021
2016

Heeft u in de afgelopen 5 jaar via Brainnet bij een andere opdrachtgever gewerkt?
Dan ontvangen wij graag ook de gevraagde percentages uit onderstaande tabel.
U kunt voor het lopende en volgende jaar een schatting kunt geven.
Jaar % omzet via Brainnet Jaar % omzet via Brainnet
2016 2019
2017 2020
2018 2021

[ Voor 217% gewijzigd door Ernemmer op 16-04-2021 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37

***members only***
Dat is toch wel eens in dit topic voorbij gekomen dat je daar zelf voor moet betalen? Ik heb niet eens TV en zelfs ik weet dat.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:26
Ernemmer schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:00:
Ik heb voor een nieuwe opdracht nu ook een vragenlijstje gekregen van Brainnet met als reden de wet DBA.
Maar als ik onderstaande zo doorlees heeft niet 1 vraag echt betrekking op de wet DBA toch?
Ik ben een beetje terughoudend, want heb eigenlijk niet veel zin om mijn info aan Brainnet te geven.

Aantal opdrachtgever en percentage bij 1 bedrijf heeft toch niks met de wet DBA te maken?

Vragenlijstje
Vraag Antwoord
Bent u ooit in loondienst (direct, gedetacheerd, of uitgezonden) geweest bij bedrijf B.V. (of andere werkmaatschappijen)? Nee / JA, van ……………..tot …………………..

Sinds wanneer werkt u als zzp’er* (direct of indirect) bij bedrijf B.V. (of andere werkmaatschappijen)? Sinds
Heeft u naast bedrijf B.V. (of andere werkmaatschappijen) nog andere opdrachtgevers en hoeveel? JA, ……….. stuks
NEE

Hoeveel procent van uw omzet is afkomstig van bedrijf B.V. (of andere werkmaatschappijen)?
(Graag ontvangen we per jaar het percentage van de omzet wat u in dat jaar bij bedrijf B.V. (of andere werkmaatschappijen) (direct of indirect) heeft gemaakt, waarbij u voor het lopende en volgende jaar een schatting kunt geven.)

2011 2017
2012 2018
2013 2019
2014 2020
2015 2021
2016

Heeft u in de afgelopen 5 jaar via Brainnet bij een andere opdrachtgever gewerkt?
2016 2019
2017 2020
2018 2021
Lijken weer allemaal oude VAR vragen te zijn (minimaal 3 opdrachtgevers, max 70% bij 1 opdrachtgever etc etc). Ik snap je gevoel met info geven die niks met DBA te doen heeft (ik krijg via YER zo'n lijstje, maar dat zijn een stuk relevantere vragen). Dit is beetje zelfde categorie als partijen die je BTW aangifte willen hebben als bewijs dat je dat afdraagt.......

Die 5 jaar Brainney snap ik overigens wel, want dat kan op verkapt loondienst bij Brainnet duiden (ja, kommaneukers, hiervan is een uitspraak te vinden ergens in dit topic ;) ). Maar dan doet het percentage weer niet terzake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52

***members only***
Ik heb ze ook wel eens aan de lijn gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
Ernemmer schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:00:

Vragenlijstje
Vraag Antwoord

NEE

2011 2017
2012 2018
2013 2019
2014 2020
2015 2021
2016

2016 2019
2017 2020
2018 2021
Ik heb hier ook een beetje mot mee gemaakt ja. Want het bleef hier niet bij. Ik had dit wel ingevuld (zijn immers percentages en beetje oppervlakkig gehouden) maar toen kwam er nog meer achteraan. Daar had ik dan weer geen trek in en heb ook gezegd dat wet DBA geen vrijbrief is om alles uit te vragen wat ik niet relevant vond voor hen. Het voelt alsof ze alles willen weten, want wet DBA. Waar ligt dan de grens als je zo redeneert?

Uiteindelijk was dit maar een klein bijklusje dus was de kous afgedaan, maar heb dat ook aangegeven aan hen. Dit wisten ze allang dus wat voegen al deze vragen dan nog extra toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
fry77 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:13:
[...]

Lijken weer allemaal oude VAR vragen te zijn (minimaal 3 opdrachtgevers, max 70% bij 1 opdrachtgever etc etc). Ik snap je gevoel met info geven die niks met DBA te doen heeft (ik krijg via YER zo'n lijstje, maar dat zijn een stuk relevantere vragen). Dit is beetje zelfde categorie als partijen die je BTW aangifte willen hebben als bewijs dat je dat afdraagt.......

Die 5 jaar Brainney snap ik overigens wel, want dat kan op verkapt loondienst bij Brainnet duiden (ja, kommaneukers, hiervan is een uitspraak te vinden ergens in dit topic ;) ). Maar dan doet het percentage weer niet terzake.
Ik heb als antwoord gestuurd dat de vragen niks met de wet DBA te maken hebben en de goedgekeurde modelovereenkomst die er is opgesteld (niet met brainnet, want daar heb ik geen contract mee) genoeg is voor zekerheid over de wet DBA.

Ik zie wel wat ze ermee doen.
ID-College schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:17:
[...]

Ik heb hier ook een beetje mot mee gemaakt ja. Want het bleef hier niet bij. Ik had dit wel ingevuld (zijn immers percentages en beetje oppervlakkig gehouden) maar toen kwam er nog meer achteraan. Daar had ik dan weer geen trek in en heb ook gezegd dat wet DBA geen vrijbrief is om alles uit te vragen wat ik niet relevant vond voor hen. Het voelt alsof ze alles willen weten, want wet DBA. Waar ligt dan de grens als je zo redeneert?

Uiteindelijk was dit maar een klein bijklusje dus was de kous afgedaan, maar heb dat ook aangegeven aan hen. Dit wisten ze allang dus wat voegen al deze vragen dan nog extra toe?
Voor mij is het wel een grote klus, maar ik ben door een architect ingehuurd om een project van een aannemer te begeleiden (die alleen via Brainnet werkt)
Eigenlijk snap ik ook nog niet echt wat ik überhaupt met Brainnet te maken heb. (ik heb geen contract met hun, maar met de architect.

[ Voor 38% gewijzigd door Ernemmer op 16-04-2021 16:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Jogai schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:01:
Dat is toch wel eens in dit topic voorbij gekomen dat je daar zelf voor moet betalen?
Misschien? Geen idee?
Ik heb niet eens TV en zelfs ik weet dat.
Knap van je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
t_captain schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:14:
Ik heb ze ook wel eens aan de lijn gehad.
Wanneer vertelden ze bij jou dan dat 't geld zou kosten? Want het hele gebeuren kwam de eerste 45 minuten over alsof ze me 'gewoon' wilden interviewen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:17:
Eigenlijk snap ik ook nog niet echt wat ik überhaupt met Brainnet te maken heb. (ik heb geen contract met hun, maar met de architect.
Uiteindelijk is voor de wet DBA de eindklant verantwoordelijk voor of jij in loondienst bent of niet dus ik vermoed dat die eindklant Brainnet de factuuradministratie laat doen. Brainnet ziet dan natuurlijk een gat voor 'extra' services en het 'ontzorgen' van de eindklant. Dat ik max 2 jaar bij Bol.com mocht blijven komt bijvoorbeeld ook bij Brainnet vandaan. De enige loyailteit die die toko heeft, is naar de bedrijven voor wie ze werken, niet de externe partijen waar het geld eigenlijk vandaan komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Freeaqingme schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:41:
Dit is overigens waarom ik niet vind dat de wetgever zich druk zou moeten maken over dingen als betaaltermijnen, dat kan B2B prima op een manier als deze uitonderhandeld worden.
Hoewel ik het in principe met je eens ben, werkt het zo simpelweg niet in de praktijk: als kleine ondernemer tegenover een reus als brainnet, headfirst of wat dan ook wordt het gewoon slikken-of-stikken helaas. Alleen wetgeving gaat je daar echt tegen kunnen beschermen.

Mijn vrouw werkt bij een kleine MKB, en ook daar zijn het de grote bedrijven die gewoon eenzijdig 90dagen opleggen. Als kleine MKB wil je graag die grotere klussen hebben, maar ook daar is het "slikken" gehalte heel hoog.

Dus, moreel ben ik het eens, in de praktijk is het helaas anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Ik heb op LinkedIn drie actuele functies. "Owner" bij (eenmanszaak, adviesbedrijf). "Founder, CTO" bij (kleine SaaS startup) en "Consulting Partner" (bij de netwerkorganisatie waar ik deel van uit maak).

De eerste keer belde zo'n productiebedrijf voor die derde rol. Toen heb ik ze laten vertellen, tot we erachter kwamen dat ze niet mij moeten hebben maar iemand die tekenbevoegdheid heeft. Maar het was me in dat gesprek wel duidelijk geworden dat het hier om een soort van "Harry Mens programma" ging, en dat zijn allemaal betaalde pitches.

Later werd ik gebeld door een ander, en toen ging het om de "Owner" functie. Die heb ik vlot laten weten dat niet reclame maar capaciteit mijn bottleneck is.

Beide keren wel het gevoel met iemand te spreken die weet waar ze het over hebben vanuit hun vak als TV producer. Ik heb in mijn handel niet zoveel aan een TV optreden, maar het waren geen onprettige gesprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:26
Ernemmer schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:17:
[...]

Ik heb als antwoord gestuurd dat de vragen niks met de wet DBA te maken hebben en de goedgekeurde modelovereenkomst die er is opgesteld (niet met brainnet, want daar heb ik geen contract mee) genoeg is voor zekerheid over de wet DBA.

Ik zie wel wat ze ermee doen.

[...]

Voor mij is het wel een grote klus, maar ik ben door een architect ingehuurd om een project van een aannemer te begeleiden en zij zijn weer ingehuurd door een grote aannemer (die alleen via Brainnet werkt)
Aan wie factureer jij? Want dit riekt juist naar zo'n ketenbeding dat meer stuk maakt dan je lief is (ook voor de eindklant). Als jij een overeenkomst met de architect hebt en die jou ook betaald, heeft Brainnet er toch niks mee te maken?

Nou ja, ik roep altijd 5eur/uur opslag erbij als Brainnet erbij betrokken is, maar ze zijn nog niet verbeterd merk ik al :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik heb er al een week werk voor verzet en dit is de eerste keer dat ik hoor dat Brainnet er ook nog tussen zit.

Het tarief is al een stuk hoger dan wat ik vorig jaar hanteerde en het werk is erg leuk en een flinke stap omhoog. Ik zie wel wat ze van mijn antwoord vinden, nu eerst weekend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
t_captain schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:27:
Beide keren wel het gevoel met iemand te spreken die weet waar ze het over hebben vanuit hun vak als TV producer. Ik heb in mijn handel niet zoveel aan een TV optreden, maar het waren geen onprettige gesprekken.
Precies dat ook. Ik merkte alleen wel dat ze een beetje kortaf werd toen ik meldde dat ik echt niet van plan was hier geld voor te betalen, maar verder was het ook echt wel een leuk gesprek, waardoor eigenlijk alleen de teleurstelling achteraf des te groter was. Ik had m'n 'rise to stardom' al helemaal gepland :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:54

***members only***
Dat zou ik ook totaal niet aan hebben zien komen, dat jij moet betalen om hun programma vorm te geven. Kende dat programma verder ook niet, maar nu weet ik meteen dat ik daar niet naar hoef te gaan kijken. Tnx voor de heads up :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabello
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:18
Ze zijn er wel druk mee, met dat programmaatje. Ik heb dit zelfde verhaal de afgelopen weken al van meerdere ZZP-ers gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mirabello schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 21:36:
Ze zijn er wel druk mee, met dat programmaatje. Ik heb dit zelfde verhaal de afgelopen weken al van meerdere ZZP-ers gehoord.
En ik maar denken dat ik speciaal was :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32

***members only***
Ik had daar tijd terug ook een voicemail van. Niet teruggebeld, maar ze laten 't leuk klinken alsof je een prijswinnaar bent. Ff gekeken hoe weinig kijkers het trekt en dan weet je al dat de inkomsten uit jou komen en niet uit het reclameblok. Je bent de betalende adverteerder, niet de content waar anderen voor willen betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Oh dan zijn ze lekker druk aan het bellen ja. Ik had gemist nummer, ff opgezocht en zag in de commentaren dat het 1 of ander tv programma was met vaag verhaal. Nou. Mooi om te weten dat ze nu heel ZZP Nederland aan het afbellen zijn :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Ik dacht dat je juist betaald werd om bij een talkshow te zitten... ipv dat je zelf moet betalen 8)7 Maar ik kijk al jaren geen tv dus wellicht heb ik niks gemist :)

[ Voor 11% gewijzigd door pirke op 17-04-2021 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
pirke schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:11:
Ik dacht dat je juist betaald werd om bij een talkshow te zitten... ipv dat je zelf moet betalen 8)7 Maar ik kijk al jaren geen tv dus wellicht heb ik niks gemist :)
Soort ChoosingBeggars want je krijgt expositie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:09
Bijna al die programma's waar ze veel "experts" 1-op-1 "interviewen" of van die "how it's made"-programma's moet je voor betalen. Dirty jobs is er ook zo 1 waar ze gewoon geld voor neerleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Het was dus gewoon een ordinair sales gesprek. Man man man, je zou een rekening moeten sturen voor die 50 minuten. Hoe ouder ik word, hoe minder respect ik krijg voor de hele beroepsgroep.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabello
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:18
Hertog_Martin schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:36:
...Ff gekeken hoe weinig kijkers het trekt en dan weet je al dat de inkomsten uit jou komen en niet uit het reclameblok...
Als zo'n programma nou veel kijkers had, zou je nog kunnen overwegen om wat geld te lappen en iemand een vurig betoog te laten houden tegen al die commissie-Borstlap/Wet DBA onzin. Een soort 'Zendtijd voor politieke partijen' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Mirabello schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 12:22:
[...]

Als zo'n programma nou veel kijkers had, zou je nog kunnen overwegen om wat geld te lappen en iemand een vurig betoog te laten houden tegen al die commissie-Borstlap/Wet DBA onzin. Een soort 'Zendtijd voor politieke partijen' :P
Tegenwoordig moet je toch van te voren alles opsturen zodat de redactie moet bepalen of dit geen lange teentjes gaat trappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
TucanoItaly schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:45:
Het was dus gewoon een ordinair sales gesprek. Man man man, je zou een rekening moeten sturen voor die 50 minuten. Hoe ouder ik word, hoe minder respect ik krijg voor de hele beroepsgroep.
Yup. Er wordt eigenlijk gewon misbruik gemaakt van psychologische 'truukjes' zoals sunk cost fallacy om je maar ja te laten zeggen.

Donderdag ook een of andere Indier heel bot afgekapt (gewoon de hoorn erop gegooid) nadat ik 2 keer aangegeven had dat ik wil dat ze m'n gegevens verwijderen. Heb geen zin in je "ja maar waarom dan" gedram.

Sowieso; fuck die Indische call centers. Die gaan 9 van de 10 keer ook gewoon enorm onbehoorlijk doen als je aangeeft dat ze je gegevens moeten verwijderen. Als je als bedrijf een stel Indiers voor je laat bellen, dan doe ik sowieso geen zaken met je. Zelfs geldt ook voor UK recruiters; wegwezen. Ik geloof er geen fluit van dat je de NL markt kent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
com2,1ghz schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 12:36:
Tegenwoordig moet je toch van te voren alles opsturen zodat de redactie moet bepalen of dit geen lange teentjes gaat trappen.
Sowieso editen zij het verhaal; het is geen live opname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesiredPeanut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-08 21:47
Het onderwerp is hier al meerdere keren voorbij gekomen, maar het is mij toch nog niet helemaal duidelijk: verzekeringen voor freelance ICT-ers. Ik werk sinds kort fulltime als freelance web developer en ben me aan het verdiepen in verzekeringen. Het lijkt erop dat voor mij de volgende verzekeringen relevant zijn:

- Beroepsaansprakelijkheidsverzekering
- Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Ik heb contact gehad met Yezzer en zij hebben mij een offerte gestuurd voor de eerste twee verzekeringen, plus een "cyberverzekering" van Hiscox die mij eigenlijk een beetje overkill lijkt voor mijn situatie. Welke verzekeraars heeft men hier, goede/slechte ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Eentje wat ik ook heel erg aan raad: zakelijk rechtsbijstand.
Voor de BAV raad ik Hiscox aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
ABV/BAV heb ik de reguliere ICT voorwaarden van Hiscox, afgesloten via ZZP Nederland.
Rechtsbijstand heb ik niet, in principe als het zaken zijn die beroep doen op bovenstaande verzekeringen dan is dat ook niet nodig, maar als je geschillen krijgt over bv betalingen kan het wellicht nuttig zijn. @hackerhater waarom raad jij het zo expliciet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Well, je hoopt dat je het nooit nodig hebt, maar als je het nodig hebt ben je er blij mee.
De rekening van een advocaat zal heel snel oplopen en het kan al een dispuut over auteursrechten ed zijn.

Ik heb die al nodig gehad voor een dispuut over een overname en de bijbehorende overname som (vervalste cijfers).
In mijn geval schat ik dat de advocaat er rustig een uur of 20 mee bezig is geweest. 20 uur X like 150? per uur is een advocaat-rekening van 3000 euro. En dan was dit nog een simpele rechtzaak.

Voor een letselschade zaak omdat iemand je auto geramd heeft kan je dit rustig keer 3 of 4 doen.......

[ Voor 54% gewijzigd door hackerhater op 19-04-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
hackerhater schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:36:
Well, je hoopt dat je het nooit nodig hebt, maar als je het nodig hebt ben je er blij mee.
De rekening van een advocaat zal heel snel oplopen en het kan al een dispuut over auteursrechten ed zijn.
En dan moet je nog hopen dat die auteursrechtenkwesties wel gedekt worden door je verzekering. Dus als je het dan al graag zelf wilt doen (ipv via een adviseur) zou ik daar wel heel goed op letten.

Ik heb die al nodig gehad voor een dispuut over een overname en de bijbehorende overname som (vervalste cijfers).
In mijn geval schat ik dat de advocaat er rustig een uur of 20 mee bezig is geweest. 20 uur X like 150? per uur is een advocaat-rekening van 3000 euro. En dan was dit nog een simpele rechtzaak.
150 euro? Dat was een goedkope advo me thinks. Overigens ben ik dan wel weer benieuwd naar wat voor overname dit was? Als het een bedrijfsovernametraject was lijkt 20 uur me heel weinig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Freeaqingme schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:16:
150 euro? Dat was een goedkope advo me thinks. Overigens ben ik dan wel weer benieuwd naar wat voor overname dit was? Als het een bedrijfsovernametraject was lijkt 20 uur me heel weinig...
Geen idee wat de uiteindelijke rekening was :) Voordeel van een verzekering.
Het was een bedrijfsovername, maar gelukkig had ik alle papieren bewaard waardoor het vrij simpel werd om te bewijzen dat de cijfers vervalst waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valdi
  • Niet online
Ik ben laatst lid geworden van ZZP Nederland, daar bieden ze ook juridische hulp aan (voor 75,-/jaar, uit m'n hoofd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DesiredPeanut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-08 21:47
Dank allen. Ik heb nu een offerte van ~75 euro per maand voor ABV en BAV via Markel en rechtsbijstand zzp via DAS. Lijkt me een prima prijs.

@valdi Dit heb ik ook gezien inderdaad, maar volgens mij is de verzekering juist om bijvoorbeeld hoge kosten van een proces te dekken en de juridische hulp van ZZP Nederland meer voor kleine kwesties en vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
valdi schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:37:
Ik ben laatst lid geworden van ZZP Nederland, daar bieden ze ook juridische hulp aan (voor 75,-/jaar, uit m'n hoofd).
Daarmee weet je of je in je gelijk staat, maar met een rechtsbijstandverzekering wordt je ook geholpen aan je gelijk. Privé zit ik hiervoor bij ARAG maar moet zakelijk nog regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 22:37
Voor een letselschade zaak omdat iemand je auto geramd heeft kan je dit rustig keer 3 of 4 doen.......
Hoe ga je zakelijk letselschade verhalen op iemand die je auto ramt?

Dat is particuliere rechtsbijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Remcoder schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:33:
[...]

Hoe ga je zakelijk letselschade verhalen op iemand die je auto ramt?

Dat is particuliere rechtsbijstand.
Geen idee, het was maar een voorbeeld van wanneer je een advocaat nodig hebt.
Maar toegegeven, het voorbeeld van de auteursrechten was een betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:04

Ik had ook een rechtsbijstand met incasso afgesloten toen ik startte, en gelijk zodra ik ze de eerste keer "nodig" had (simpele vraag over hoe een contract zich precies tot de wet verhield) gelijk weer opgezegd. Maanden duurde het voor ze iets deden met mijn vraag, en dan ook nog alleen terugkomen met een wedervraag die niet relevant was, vervolgens weer maanden wachten. Man en paard: het was DAS. Nooit meer.
Voor het incasso deel zijn er factoring partijen, of anders per keer betalen voor incasso ondersteuning, mocht het een keer nodig zijn. Het is erg sector afhankelijk, maar verder bij IT EMZ alles op eigen naam kopen ook (laptops ed), dan kan je je beroepen op consumentenrecht en je prive rechstbijstand.
Verder is incidenteel 3k lappen aan een advocaat ook geen ramp toch. Dat heb je in 3 dagen weer terug verdiend.
Dat gezegd hebbende, als iemand een goede partij weet die zakelijke rechtsbijstand levert, die wel de moeite waard is om te hebben, en niet belachelijk duur is.. Hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetgos
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 15:14
bumble_bee schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:53:
[...]

Ik had ook een rechtsbijstand met incasso afgesloten toen ik startte, en gelijk zodra ik ze de eerste keer "nodig" had (simpele vraag over hoe een contract zich precies tot de wet verhield) gelijk weer opgezegd. Maanden duurde het voor ze iets deden met mijn vraag, en dan ook nog alleen terugkomen met een wedervraag die niet relevant was, vervolgens weer maanden wachten. Man en paard: het was DAS. Nooit meer.
Hier ook (nog) DAS. Wilde een keer wat pointers over auteursrecht voor een website die ik wilde opzetten... Daar "wisten ze niet genoeg van", ik werd doorverwezen naar een auteursrechtspecialist (tegen betaling natuurlijk) en anders "moest ik maar een boek lezen". 8)7
Misschien maar eens opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Ja ik weet ook niet precies wat te verwachten van rechtsbijstand. Maar nadruk ligt denk ik wel op de bijstand en de kwaliteit daarvan is dan nog weer andere kwestie. Het is geen private lease topadvocaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 18-09 18:03
Ja vooral dat. Ik heb er ook geen hoge pet van op van die rechtsbijstands maar het is makkelijk om te hebben. Zelf ook bij Arag afgesloten via ZZP-nederland. Particulier en zakelijk, dan heb je een combi korting.
Zakelijk niet echt nodig gehad maar prive wel al een paar keer gedoe gehad met mensen die dreigen brieven te sturen. Het voelt dan wel fijn om iets van back-up te hebben ipv dat je ineens post ontvangt en er alleen voor staat.

Ik heb wel 1x geinformeerd naar iets of dat wettelijk mocht. Toen hebben ze dat uitgezocht en teruggekoppeld aan mij. Dat heb ik gedaan omdat er een conflict dreigde maar verder doe ik er ook niet teveel mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
Heeft iemand van jullie ervaring met de aankoop van een bedrijfspand? Hoe hebben jullie dit gedaan, bijvoorbeeld wel of niet met een makelaar? Hoe happig zijn banken met het afgeven van een bedrijfshypotheek op basis van werk dat eigenlijk ook prima thuis verricht kan worden?

Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van bedrijfsruimte in de omgeving van Utrecht, maar merk dat er amper iets te koop is in de richting die ik wil (kleine tweeverdiepings bedrijfsunit met 'loods-deur'). Vraag me af of er een groter aanbod is als je een makelaar inschakelt, die niet op Funda terecht komt.

De ruimte wil ik vooral gaan gebruiken om spullen / gereedschap / machines neer te zetten voor onderzoek en ontwikkeling van duurzame techniek, terwijl ik m'n geld nu alleen met development- en advieswerk verdien. Liever koop dan huur, want ik kan in ieder geval de helft zelf financieren, en wil de vrijheid hebben rond verbouwingen.

Iemand ervaring / tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Het leuke aan het freelance topic vind ik wel dat het steeds meer een algemeenondernemers topic wordt ipv enkel geofcust op freelancen :)

Wat voor activiteiten wil je in die loods gaan uitvoeren? Gaan die zelfstandig rendabel zijn?

Hoeveel (edit:) eigen vermogencash heb je, ga er van uit dat je minimaal 1/3e zelf moet investeren.

Waar het wel langskomt weet ik niet, maar Funda lijkt me niet direct de plek. Als ik jou was zou ik eens bedrijfsmakelaars bellen. Die kunnen je vast verder helpen.

Overigens heb je het over 'gereedschap / machines'. Wellicht is het ook slim om even contact op te nemen met een verzekeringsadviseur. Wellicht stelt een verzekering ook nog aparte eisen aan je bedrijfsruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Ik heb het topic doorgespit en al wat opties gezien, maar ik mis eigenlijk een moderne oplossing voor het registreren van uren. Ik ben de laatste tijd zoveel freelance bezig geweest (naast mijn baan in loondienst) dat ik als ik zo door ga makkelijk de 1225 haal over dit jaar heen, maar omdat ik de afgelopen jaren steeds minder freelance ben gaan werken heb ik zo goed als geen administratie meer (buiten mijn financiële administratie).
Ik wil nu toch weer op gaan schalen en het iets serieuzer aan gaan pakken, waar ook dus een fatsoenlijke (uren)administratie bij hoort. Mijn vraag is of hier een moderne aanpak voor is, of dat bijhouden in Excel nog steeds de standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-02 22:11
Oon schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:48:
Mijn vraag is of hier een moderne aanpak voor is, of dat bijhouden in Excel nog steeds de standaard is.
Geen idee wat de standaard is en waarschijnlijk niet waar je naar op zoek bent, maar ik houd mijn uren bij in emacs met org-mode en org-clock is daar onderdeel van. Met twee toetscombinaties clock ik in en weer uit. Allemaal platte tekst, dus makkelijk iets mee te doen.

Heb voorbij zien komen dat er (online) boekhoud programma's zijn die ook een functie voor bijhouden uren hebben. En excel is natuurlijk altijd een optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik heb het topic doorgespit en al wat opties gezien, maar ik mis eigenlijk een moderne oplossing voor het registreren van uren.

(...)
(buiten mijn financiële administratie).
Ik gebruik de ingebouwde functies van mijn boekhoudprogramma daarvoor (moneymonk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:27:
[...]

Ik gebruik de ingebouwde functies van mijn boekhoudprogramma daarvoor (moneymonk)
hier hetzelfde (acumulus) ;)
kan ik die urenadministratie meteen gebruiken als ik de factuur genereer

[ Voor 13% gewijzigd door Leipo op 20-04-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Mijn vraag is of hier een moderne aanpak voor is, of dat bijhouden in Excel nog steeds de standaard is.
Hoe je het doet maakt voor de BD niet echt uit. Je moet (volgens mij) aannemelijk aannemelijk maken dat het 1225 uur is. Dat kan ook bijvoorbeeld met behulp van een agenda.

Ik heb zelf een tijd Harvest gebruikt. Tegenwoordig gebruik ik het open source Kimai. Doet hetzelfde, maar dan gratis (als je ergens iets hebt om 't te hosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valdi
  • Niet online
Het ligt er ook een beetje aan hoe "lastig" je uren registratie is. Werk je voor meerdere klanten op een dag kan ik me voorstellen dat je meer behoefte hebt aan een uitgebreide tool dan als je langlopende projecten doet. In het geval van langlopende projecten is excel (vind ik) toch eigenlijk wel het makkelijkst.

Ik heb deze template als basis genomen en wat zaken aangepast die het voor mij makkelijker maken (wat dingetjes om btw makkelijk te berekenen bijv.). Filter op factuurnummer, print to pdf, klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door valdi op 20-04-2021 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Laatst online: 11:44

MadEgg

Tux is lievvv

Hier ook Kimai met een app op mn telefoon. Met een paar “favoriete” taken kan ik snel in- en uitklokken en rond hij ook alles netjes af op kwartieren. Kan het zo overnemen in de urenregistratie van de klanten.

Ik werk dus voor meerdere klanten, een hoofdactiviteit en een paar kleine klussen tussendoor. Werkt prima zo voor mij.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
Freeaqingme schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:53:
[...]

Wat voor activiteiten wil je in die loods gaan uitvoeren? Gaan die zelfstandig rendabel zijn?

Hoeveel (edit:) eigen vermogencash heb je, ga er van uit dat je minimaal 1/3e zelf moet investeren.

Waar het wel langskomt weet ik niet, maar Funda lijkt me niet direct de plek. Als ik jou was zou ik eens bedrijfsmakelaars bellen. Die kunnen je vast verder helpen.
Die activiteiten zijn in eerste instantie vooral onderzoek en ontwikkeling, en voorlopig nog geen productie of verkoop, dus dat zal niet zelfstandig rendabel zijn. Daarvoor moet ik blijven freelancen (in ieder geval een deel van het jaar; zeg de helft), vandaar m'n vraag over of banken daar happig op zijn. In de prijsklasse waar ik nu kijk kan ik tot de helft zelf investeren.

Welke aanwijzingen heb jij dat Funda in business niet de goede plek is om zulke locaties te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Aftansert schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:27:
[...]

Welke aanwijzingen heb jij dat Funda in business niet de goede plek is om zulke locaties te vinden?
Hmz, ik had daar voor Corona wel eens gekeken, en toen leek me het aanbod vrij mager. Zodoende de veronderstelling dat er wellicht betere plekken waren. Inmiddels lijkt het aanbod op het eerste oog wel redelijk gevuld. Nevermind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
Ik heb het topic doorgespit en al wat opties gezien, maar ik mis eigenlijk een moderne oplossing voor het registreren van uren. Ik ben de laatste tijd zoveel freelance bezig geweest (naast mijn baan in loondienst) dat ik als ik zo door ga makkelijk de 1225 haal over dit jaar heen, maar omdat ik de afgelopen jaren steeds minder freelance ben gaan werken heb ik zo goed als geen administratie meer (buiten mijn financiële administratie).
Ik wil nu toch weer op gaan schalen en het iets serieuzer aan gaan pakken, waar ook dus een fatsoenlijke (uren)administratie bij hoort. Mijn vraag is of hier een moderne aanpak voor is, of dat bijhouden in Excel nog steeds de standaard is.
Toggl?

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Freeaqingme schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:03:
[...]

Hoe je het doet maakt voor de BD niet echt uit. Je moet (volgens mij) aannemelijk aannemelijk maken dat het 1225 uur is. Dat kan ook bijvoorbeeld met behulp van een agenda.

Ik heb zelf een tijd Harvest gebruikt. Tegenwoordig gebruik ik het open source Kimai. Doet hetzelfde, maar dan gratis (als je ergens iets hebt om 't te hosten.
valdi schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:40:
Het ligt er ook een beetje aan hoe "lastig" je uren registratie is. Werk je voor meerdere klanten op een dag kan ik me voorstellen dat je meer behoefte hebt aan een uitgebreide tool dan als je langlopende projecten doet. In het geval van langlopende projecten is excel (vind ik) toch eigenlijk wel het makkelijkst.

Ik heb deze template als basis genomen en wat zaken aangepast die het voor mij makkelijker maken (wat dingetjes om btw makkelijk te berekenen bijv.). Filter op factuurnummer, print to pdf, klaar.
MadEgg schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:53:
Hier ook Kimai met een app op mn telefoon. Met een paar “favoriete” taken kan ik snel in- en uitklokken en rond hij ook alles netjes af op kwartieren. Kan het zo overnemen in de urenregistratie van de klanten.

Ik werk dus voor meerdere klanten, een hoofdactiviteit en een paar kleine klussen tussendoor. Werkt prima zo voor mij.
Leipo schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:58:
[...]

hier hetzelfde (acumulus) ;)
kan ik die urenadministratie meteen gebruiken als ik de factuur genereer
Hmmbob schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:27:
[...]

thijs42 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:17:
[...]

Geen idee wat de standaard is en waarschijnlijk niet waar je naar op zoek bent, maar ik houd mijn uren bij in emacs met org-mode en org-clock is daar onderdeel van. Met twee toetscombinaties clock ik in en weer uit. Allemaal platte tekst, dus makkelijk iets mee te doen.

Heb voorbij zien komen dat er (online) boekhoud programma's zijn die ook een functie voor bijhouden uren hebben. En excel is natuurlijk altijd een optie...
Bedankt voor de tips allemaal, ik ga als eerste Kimai eens proberen, ik heb al een server staan thuis dus dat moet geen probleem zijn. Dit lijkt ook net het beetje extra klant en projectadministratie te doen dat ik nu mis in o.a. SnelStart (waar ik facturen mee stuur).

Een aantal van de alternatieve opties heb ik in het verleden ook geprobeerd, maar dat werkte niet echt lekker. Ik heb (nog) geen vaste workflow omdat het veelal kleine stukjes tussendoor zijn, dus misschien dat dat iets is waar ik t.z.t. nog anders mee zal omgaan, dat zien we dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Oon schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:11:
Bedankt voor de tips allemaal, ik ga als eerste Kimai eens proberen, ik heb al een server staan thuis dus dat moet geen probleem zijn. Dit lijkt ook net het beetje extra klant en projectadministratie te doen dat ik nu mis in o.a. SnelStart (waar ik facturen mee stuur).
Of je zoekt een alternatief voor snelstart waarin je juist wel alles goed samen kunt laten komen. Ik wordt bv allergisch van een workflow waarbij je in 1 systeem je uren boekt, en daarna in een ander systeem de factuur maakt. Of nog ergens, factuur ook uit een ander systeem laat komen en ergens anders enkel de openstaande post overneemt. Maar goed ieder zijn ding natuurlijk. Als dit werkt voor jou is het natuurlijk top :*)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Crazy D schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:47:
[...]

Of je zoekt een alternatief voor snelstart waarin je juist wel alles goed samen kunt laten komen. Ik wordt bv allergisch van een workflow waarbij je in 1 systeem je uren boekt, en daarna in een ander systeem de factuur maakt. Of nog ergens, factuur ook uit een ander systeem laat komen en ergens anders enkel de openstaande post overneemt. Maar goed ieder zijn ding natuurlijk. Als dit werkt voor jou is het natuurlijk top :*)
Ik gebruik Snelstart voor mijn hele financiele administratie, waar dan de boekhoudster weer toegang tot heeft en haar een hoop tijd scheelt (en mij dus geld). Had het liefst mijn uren en projecten ook meteen in Snelstart gezet, maar die optie hebben ze daar niet helaas.

Misschien dat ik wel de facturen meteen in Kimai ga maken en ze dan in Snelstart zet, die optie is er natuurlijk ook gewoon, maar ik heb ervaren dat een Nederlandse boekhoudster niet blij wordt van rare buitenlandse boekhoudpakketten en dat dat uiteindelijk heel veel tijd ging kosten om recht te trekken naar een Nederlandse boekhouding.

Als ik t.z.t. mijn boekhouding ook helemaal zelf ga doen dan kan ik daar natuurlijk altijd nog een keuze in maken, maar voor nu vind ik het niet erg om twee losse systemen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Crazy D schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:47:
[...]

Of je zoekt een alternatief voor snelstart waarin je juist wel alles goed samen kunt laten komen.
Dan zou je halverwege het jaar moeten switchen van boekhoudsysteem. Wellicht dat dat voor jou geen probleem is, maar ik zou dat liever niet halverwege het jaar doen. Overigens werkt voor mij Kimai prima met een handvol klanten. Dan maak ik aan 't eind van de maand gewoon even een export per klant, en ben ik in een half uurtje klaar.

Als ik tientallen klanten zou hebben zou ik dat sneller anders doen (of eens goed kijken naar Kimai's factuurfunctionaliteit en/of de API van m'n boekhoudsysteem)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Freeaqingme schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:59:
[...]

Dan zou je halverwege het jaar moeten switchen van boekhoudsysteem. Wellicht dat dat voor jou geen probleem is, maar ik zou dat liever niet halverwege het jaar doen. Overigens werkt voor mij Kimai prima met een handvol klanten. Dan maak ik aan 't eind van de maand gewoon even een export per klant, en ben ik in een half uurtje klaar.

Als ik tientallen klanten zou hebben zou ik dat sneller anders doen (of eens goed kijken naar Kimai's factuurfunctionaliteit en/of de API van m'n boekhoudsysteem)
Het hangt uiteraard af van de hoeveelheid mutaties die je hebt en hoeveel tijd het je kost. Halverwege een boekjaar switchen is idd niet heel handig, tenzij het aantal mutaties beperkt is dan zou je het hele jaar kunnen invoeren. Maar goed ieder z'n voorkeur. Misschien als ik meer korte dingen op 1 dag zou doen dat dit voor mij ook minder handig werkt. Ik ben gewoon anti-meerdere-programma's-terwijl-het-ook-in-1-applicatie-kan :P :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-08 10:47
Oon schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:51:
[...]

Ik gebruik Snelstart voor mijn hele financiele administratie, waar dan de boekhoudster weer toegang tot heeft en haar een hoop tijd scheelt (en mij dus geld). Had het liefst mijn uren en projecten ook meteen in Snelstart gezet, maar die optie hebben ze daar niet helaas.

Misschien dat ik wel de facturen meteen in Kimai ga maken en ze dan in Snelstart zet, die optie is er natuurlijk ook gewoon, maar ik heb ervaren dat een Nederlandse boekhoudster niet blij wordt van rare buitenlandse boekhoudpakketten en dat dat uiteindelijk heel veel tijd ging kosten om recht te trekken naar een Nederlandse boekhouding.

Als ik t.z.t. mijn boekhouding ook helemaal zelf ga doen dan kan ik daar natuurlijk altijd nog een keuze in maken, maar voor nu vind ik het niet erg om twee losse systemen te hebben.
Keeping is, afhankelijk van je Snelstart-pakket, direct te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 13:35
Ik maak zelf ook gebruik van Toggl voor urenadminstratie en snelstart voor de boekhouding.
Om facturen te sturen, gebruik ik nog steeds factuursturen.nl Deze heeft net wat meer mogelijkheden voor periodieke facturen etc. Factuursturen heeft een koppeling met snelstart, zodat de facturen daar ook automatisch in terecht komen.

Enige nadeel van snelstart is, dat ik de koppeling met Bunq mis. Ik moet zelf elke maand handmatig mijn afschriften inlezen in Snelstart..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ik betaal gewoon 10 euro per maand aan MoneyMonk en dan is al die shit geregeld :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 20:45
Aftansert schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:44:
Heeft iemand van jullie ervaring met de aankoop van een bedrijfspand? Hoe hebben jullie dit gedaan, bijvoorbeeld wel of niet met een makelaar? Hoe happig zijn banken met het afgeven van een bedrijfshypotheek op basis van werk dat eigenlijk ook prima thuis verricht kan worden?

Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van bedrijfsruimte in de omgeving van Utrecht, maar merk dat er amper iets te koop is in de richting die ik wil (kleine tweeverdiepings bedrijfsunit met 'loods-deur'). Vraag me af of er een groter aanbod is als je een makelaar inschakelt, die niet op Funda terecht komt.

De ruimte wil ik vooral gaan gebruiken om spullen / gereedschap / machines neer te zetten voor onderzoek en ontwikkeling van duurzame techniek, terwijl ik m'n geld nu alleen met development- en advieswerk verdien. Liever koop dan huur, want ik kan in ieder geval de helft zelf financieren, en wil de vrijheid hebben rond verbouwingen.

Iemand ervaring / tips?
Toevallig ben ik met iets soortgelijks bezig, de ABN is erg flexibel! Die zijn nu voor mij met een maatwerk financiering bezig en denken erg creatief mee :Y Aan de andere kant, als je 50% zelf kan aanbetalen zal financiering niet lastig mogen zijn.
Let er wel op of je de hal zakelijk of prive koopt (voordeel zakelijk: BTW verrekenen, prive: toekomstige boekwinst bij eventuele verkoop is niet belast, en verhuur van bijvoorbeeld de bovenverdieping is ook redelijk belastingvrij)

Ik weet niet hoe ver je buiten Utrecht zoek maar in Bunschoten zijn er volgens mij nog een aantal ruime units te koop.

https://www.fundainbusine...75174-amersfoortseweg-30/

(nee geen aandelen)

[ Voor 10% gewijzigd door ybos op 21-04-2021 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

SonataArctica schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:06:
[...]

Keeping is, afhankelijk van je Snelstart-pakket, direct te koppelen.
Dat ziet er ook wel uit als een mooie oplossing, ik zat er al aan te denken om mijn Snelstart één stapje hoger te zetten voor de periodieke facturen, dus dan zou dat heel fijn aalsuiten. Tegenover Kimai mis ik wel een stukje ingebouwd project/klantbeheer in hun overzicht/screenshots, heb jij persoonlijke ervaring met Keeping?
Hydra schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:19:
Ik betaal gewoon 10 euro per maand aan MoneyMonk en dan is al die shit geregeld :)
Dit ziet eruit als een hele mooie oplossing, maar op dit moment heb ik niet genoeg controle over mijn administratie en het hele boekhouden om het zelf te doen, waarbij het gebruik van Snelstart mij meer scheelt aan boekhoudkosten dan als ik over zou stappen op iets goedkopers.
Maar in de toekomst ga ik daar zeker nog eens over nadenken, want de beperkingen van Snelstart zijn wel duidelijk als je naar zo'n modernere oplossing kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:19:
Wut? Ze schrijven hier het dubbele af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Hmmbob schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:42:
De eerste 6 maanden 50% korting. Je betaalt € 10 p/m, daarna € 20 p/m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Die snap ik, maar @Hydra is al langer zzp'er dan 6 maanden dacht ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-08 10:47
Oon schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:38:
Dat ziet er ook wel uit als een mooie oplossing, ik zat er al aan te denken om mijn Snelstart één stapje hoger te zetten voor de periodieke facturen, dus dan zou dat heel fijn aalsuiten. Tegenover Kimai mis ik wel een stukje ingebouwd project/klantbeheer in hun overzicht/screenshots, heb jij persoonlijke ervaring met Keeping?
Ik gebruik Keeping al een jaar of 4, al voordat ik Snelstart gebruikte. Projecten en klantenbeheer zit er ook in, en dat werkt ook prima. De gratis versie beschikt daarnaast ook over een API die je kunt gebruiken, wat ook handig kan zijn. Ik heb er toevallig pas geleden nog een Laravel plugin voor in elkaar gedraaid in een paar avondjes: https://github.com/K-Bit-dev/laravel-keeping 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:42:
Oh ja sorry, 20 per maand idd. Je hebt gelijk :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:27:
Die snap ik, maar @Hydra is al langer zzp'er dan 6 maanden dacht ik :+
Yup, sinds 1 Jan 2019 :) Ik weet niet waarom ik die 10E in m'n hoofd had :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

SonataArctica schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:37:
[...]

Ik gebruik Keeping al een jaar of 4, al voordat ik Snelstart gebruikte. Projecten en klantenbeheer zit er ook in, en dat werkt ook prima. De gratis versie beschikt daarnaast ook over een API die je kunt gebruiken, wat ook handig kan zijn. Ik heb er toevallig pas geleden nog een Laravel plugin voor in elkaar gedraaid in een paar avondjes: https://github.com/K-Bit-dev/laravel-keeping 8)
Ik ga er vanavond eens induiken dan, dat zou toch mijn behoeften wel (grotendeels) moeten dekken. Mijn alternatieve optie was om een eigen tool te schrijven die precies op mijn vraag aansluit, maar dan zou ik ook weer de koppeling naar Snelstart moeten gaan regelen. Fijn dat er dus al een oplossing voor is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
  • Laatst online: 18-09 18:20
Boeken jullie (zakelijk) internet op de zaak? Als web developer zzp lijkt het me zeer redelijk om het in te brengen als zakelijke kost en de btw aftrekbaar te boeken.

Op de site van de belastingsdienst vind ik echter alleen voorbeelden voor allesbehalve developers en die gaan dan over het feit dat je thuis (ik werk vanuit huis) vooral prive zou gebruiken.

Veel tegenstrijdige info op andere sites gevonden, dus ik dacht ik pols het hier even :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Ik heb pas zelf 50% van de internet-factuur (jaar-factuur) als zakelijk ingeboekt.
Niveau van ja privé zou ik ook internet hebben, maar niet deze snelheid bij een dure provider (Freedom)
Pagina: 1 ... 218 ... 643 Laatste