Dank allen voor de reacties, goed om een kritische blik te hebben

MadEgg schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:32:
[...]
Je weet dat DataBricks een managed cloud Apache Spark omgeving is? Van een data scientist zou ik in ieder geval wel enige ervaring met big data tools verwachten, op zijn minst pyspark. Die missen nog aardig in je lijstje.
Ik zou kijken naar een data science certificaat op basis van bijvoorbeeld Spark, dan kom je al een stuk verder.
Klopt, dat is zeker een gat in mijn kennis. Dit helpt mij ook in kaart te brengen waar ik aan moet werken om mijn profiel aantrekkelijker te krijgen, dank!
Stefangrp schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:45:
Mijn advies zou zijn om ook iets opportunistische te zijn.
Ken je het element niet maar verwacht je het snel te kunnen leren? Dan gewoon zeggen dat je er van gehoord hebt, wel gezien, tijdje geleden blabla en dergelijke zaken altijd snel genoeg oppikt.
Kortom jij gaat de klant gewoon ontzorgen want je bent een goede.
Dit soort dingen vind ik dus lastig. Je merkt het ook een beetje aan een aantal reacties van anderen in dit topic: het is prima om opportunistisch te zijn als je het uiteindelijk ook waar kan maken (binnen kaders van tijd en kwaliteit). Zoals hierboven: big data tools heb ik dus heel weinig ervaring mee, dan moet ik er zelf ook niet te licht over denken om mij aan te bieden en te zeggen dat ik dat wel even oppik.
Ik kom natuurlijk wel een heel eind, in die zin twijfel ik niet aan mijn vermogens, maar meteen leveren is dus wel een andere kwestie.
Dit heb ik al gedaan voor een aantal tools om te showcasen wat mijn kennis is (cloud deployment naar Heroku, beetje Django), maar nog niet specifiek voor Tensorflow idd.
Lisadr schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:21:
[...]
Persoonlijk heb ik zelden opdrachten via platforms. Ze zoeken vaak een heel specifiek profiel en durven geen enkele risico te nemen als je daar maar iets van afwijkt. Zoals Front-End Developer met 5 jaar werkervaring binnen de financiële sector bij een grote Nederlandse bank. Vervolgens wijzen ze iemand af met 10 jaar werkervaring als Front-End Developer, waarvan 3 jaar bij een Fintech bedrijf en dat zien ze niet als ervaring bij een grote Nederlandse bank. Wat ook een rol speelt is dat die platforms vaak de voorkeur hebben aan mensen waar ze eerder mee hebben gewerkt.
Belangrijkste bron van opdracht is netwerk. Bouw je netwerk uit.
Mijn profiel helpt wat dat betreft ook niet mee. Ik heb werkervaring bij 1 bedrijf (wel diverse functies) en ben momenteel nog in loondienst. Mijn idee was vanuit deze baan iets te zoeken (heb een opzegtermijn van 1 maand).
Tot op heden heb ik in mijn afwijzingen nog geen motivatie gehad dat mijn opzegtermijn / datum van starten problematisch was. En natuurlijk ken ik de adviezen hier wel: zeg je baan op en ga dan aan de slag, maar vraag is of dat het slimste is om te doen gegeven mijn ervaringen tot zover

Hydra schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:42:
[...]
Ik denk dat dit wel een beetje de crux is. 10 jaar ervaring maar gewoon niks geen kennis van Apache Spark is wel wat euh, schraal. Het stelt ook niet bepaald veel voor. Ik heb met gewoon hobby-ervaring met Spark (vooral, beetje mee gedaan in een project) op Devoxx een praatje gegeven over Spark. Ik heb als Dev ook met Apache Beam (spark like, in de managed Google Cloud DataFlow versie) gewerkt. Ik zou nogal voorzichtig zijn dat weg te zetten als 'data engineering'. Juist als ZZPer wordt wel wat meer van je verwacht dan "ik ken Python en een paar libraries". Met een "taal" kennen kom je sowieso nergens; iedere developer kent 'talen'; een taal leren kost geen tijd. Een ecosysteem van tooling leren daarentegen wel.
Ik lees dit een beetje in de context van de feedback van @
MadEgg. Qua mezelf verkopen is het handig kennis te hebben van ten minste een pakket en deze principes te kunnen extrapoleren naar eventuele andere platformen.
Even gechargeerd kan het goed dat ik vanuit mijn achtergrond van "0" kennis van tooling niet aan opdrachten kom, terwijl iemand met kennis van ~1+ tool dat mogelijk wel kan.
Het is me in ieder geval duidelijk geworden dat ik nog wel een gat in mijn kennis aan te vullen heb. Dank voor alle feedback tot zover en ik ermee aan de slag. Aan de andere kant, op z'n minst is dit een ervaring van iemand voor wie het tot op heden nog niet zo snel gelukt is een opdracht te vinden met achtergrond waarom niet.