Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@sebasd Pro-tip: zoek een plekje voor @BennieAragosta bij je klant, en dan zelf lekker 20 per uur er bovenop gooien :+

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-08 13:10
Lisadr schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:04:
[...]

Als je in loondienst 157.880 euro per jaar waard bent dan is jouw uurtarief van 95 euro te laag als freelancer. Als je binnen 1,5 jaar een hypotheek wilt dan kun je met de aangeboden salaris een hypotheek krijgen van 700.000 a 800.000 euro. Maar met een omzet van 164.160 mag je blij zijn als ze je een hypotheek geven van 400.000 a 500.000 euro.

157.880 is een uitstekend bod in Nederland voor een frontend developer. Je kunt altijd terug naar freelance werk als het niet bevalt.
Dan zou ik maar eens gaan praten bij een hypotheekverstrekker? Ik kon na 2 jaar zelfstandig (omzet tussen 150 en 175k) ruim 9 ton lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieAragosta
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11-04 10:23
TucanoItaly schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 07:48:
@sebasd Pro-tip: zoek een plekje voor @BennieAragosta bij je klant, en dan zelf lekker 20 per uur er bovenop gooien :+
ik hou me aanbevolen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieAragosta
Het is niet dat ik me zorgen maak. Ik vind wel weer een plekje. Ik ben meer verbaasd over de reactie van de klant. Ze stellen dat vanwege een rechterlijke uitspraak van afgelopen februari over Deliveroo dat ze ook geen ZZP-ers meer in dienst kunnen hebben. Het heeft volgens hen direct te maken met de gezagsverhouding als je in een team werkt.

de uitspraak met een beetje context:
https://www.accountancyva...je-schijnzelfstandigheid/

Bij de klant zijn er meerdere ZZP-ers waarbij het contract is gestopt. Ik was gewoon benieuwd of er meerdere organisaties zijn die hierop acteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:02
Nu ben ik een software-dev, maar mijn huidige klant trekt zich er niks van aan en de externen houden gewoon hun contract. Buiten dat ze de mankracht hard nodig hebben, brengen de (meeste) externen ook kennis binnen die er binnen het bedrijf niet of nauwelijks is.

Zoals in mijn geval: kennis van info-sec.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
BennieAragosta schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:07:
Het heeft volgens hen direct te maken met de gezagsverhouding als je in een team werkt.
De rechter kijkt naar het geheel dus dat is dan nogal een overdreven reactie. Bij Deliveroo is dat gezag nogal duidelijk aanwezig omdat ze je ook aansturen op hoe je het werk doet (hoe ver je fietst, hoe hard, wordt allemaal bijgehouden). Daarnaast zijn er een hoop andere factoren.

Je werkt altijd in opdracht van een klant, dus als dat puur de reden zou zijn dat je een arbeidscontract zou moeten hebben, dan zijn opeens vrijwel alle ZZPers in Nederland geen ZZPer meer. Ik maak me er niet zo druk over.

Ik krijg ook het gevoel dat deze uitspraak ook gewoon nogal toegeschreven is naar het "Deliveroo zit sowieso fout" verhaal. Ik denk dat als wij voor de rechter zouden staan, een rechter gewoon de andere aspecten (zelf factuur sturen e.d.) sterker zou wegen.

https://niels.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Als ik een hovenier inhuur, oefen ik ook een bepaalde mate van gezag uit.

Mijn gezag over de hovenier:
* waar hij werkt (maar: niet als op zichzelf staand gezag, "omdat ik het zeg", maar ingegeven door de aard van het project zijnde mijn tuin)
* wanneer hij werkt (niet: precies wanneer en hoe laat hij moet komen. wel: opleverdatum en randvoorwaarden voor wanneer hij in de tuin kan)
* hoe hij werkt (niet: hoe hij zijn werk doet. niet: met welke tools. wel: dat hij de regels mbt tot milieu en overlast voor de omgeving in acht neemt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Een quote uit het artikel:
‘De door Deliveroo beschreven reguliere gang van zaken (een automatische tweewekelijkse betaling door Deliveroo aan de bezorger) lijkt daarmee meer op de gang van zaken bij een arbeidsovereenkomst, waarbij de werkgever uit zichzelf het loon moet betalen, dan op die bij een opdrachtovereenkomst, waarbij de opdrachtnemer zelf factureert
De reverse billing kunnen we beter verlaten begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:52:
Als ik een hovenier inhuur, oefen ik ook een bepaalde mate van gezag uit.

Mijn gezag over de hovenier:
* waar hij werkt (maar: niet als op zichzelf staand gezag, "omdat ik het zeg", maar ingegeven door de aard van het project zijnde mijn tuin)
* wanneer hij werkt (niet: precies wanneer en hoe laat hij moet komen. wel: opleverdatum en randvoorwaarden voor wanneer hij in de tuin kan)
* hoe hij werkt (niet: hoe hij zijn werk doet. niet: met welke tools. wel: dat hij de regels mbt tot milieu en overlast voor de omgeving in acht neemt)
Plus dat je ook niet zo maar zit te wachten dat je hovenier A inhuurt en vervolgens hij zelfstandig de keuze kan maken dat hovenier B langs komt. Hier recent ook nog een klusjeman ingehuurd, maar als die opeens een ander stuurt zonder mijn goedkeuring dan had ik dat zeker niet gewaardeerd. In overleg of als assistent is natuurlijk een ander verhaal. Een ZZP'er huur je met name in om de persoon en in de IT is dit nog versterkt door accounts, niet delen van wachtwoorden, VOG verklaringen en/of multifactor authenicatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BennieAragosta
Nog even een episode om eraan toe te voegen: De klant geeft aan dat de belastingdienst hier naar gekeken heeft en tegen mijn klant heeft gezegd dat ZZP-ers via eigenlijk niet meer kunnen werken zoals ze nu ingehuurd zijn.

1x raden waar ik volgende week op gesprek mag als ZZP-er....... Idd die organisatie met die blauwe enveloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
Kan best zijn dat er een issue is met de modelovereenkomsten oid waaronder ze nu zitten.

Aan de andere kant: het blijft ook een risico-afweging van de klant. Mijn huidige en vorige klant hanteren allebei " max 2 jaar", bedrijf waar ik nu mee in gesprek ben zegt "nope, geen limiet"

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

Blue-eagle schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:17:
Maar nu heb ik ook een contractaanbieding liggen van een werkgever waar ik in loondienst ongeveer € 157.880 per jaar ga verdienen, inclusief (gemiddeld genomen) bonus en vakantiegeld.
Ik lees dit een paar keer maar uh... front ender in loondienst meer dan 150K? In welk paralel universum leef ik dan? 8)7

Tjah wat zou ik doen? Me ten eerste op m'n kop slaan waarom heb ik dan jarenlang voor 3000 netto gewerkt als ik nu een paar jaar later dus wel "iets meer" kan verdienen in loondienst ?! Weet je zeker dat niet iets in vreemde valuta voorstellen :P

Maar goed buiten die verbazing... Bepaal voor jezelf wat je leuk vind aan freelancen, en hoe dat zich in dienstverband zou kunnen verhouden. Ik vind het bv leuk dat ik meerdere opdrachten heb die flink van elkaar verschillen. Bij eerdere werkgevers had ik niet zoveel variatie (compleet andere branches). Dat is 1 van de dingen die ik leuk vind. Ik vind het lekker om 's middags weg te kunnen en 's avonds uren in te halen. Of in het weekend. Of een keertje niet (en dus minder factureren). Als dienstverband datzelfde zou bieden, dus werk bij een bedrijf met veel type klanten in meerdere branches en vrijheid in werktijden... Ik ben geen zzp'r omdat ik per se geen baas wil, maar vanwege de vrijheid. Als ik veel van die vrijheid in dienstverband kan hebben zou ik er een paar nachten goed over nadenken. Ik doe meer dan alleen de uurtje-factuurtje klussen, is daar ruimte voor of kom ik dan in de knoop met de belangen van werkgever (in mijn geval: eigen add-ons op software van Exact, als ik bij een bedrijf in dienst ga dat dat ook doet kan ik me voorstellen dat ze daar niet blij van worden).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:04
Deveon schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:22:
[...]

Plus dat je ook niet zo maar zit te wachten dat je hovenier A inhuurt en vervolgens hij zelfstandig de keuze kan maken dat hovenier B langs komt. Hier recent ook nog een klusjeman ingehuurd, maar als die opeens een ander stuurt zonder mijn goedkeuring dan had ik dat zeker niet gewaardeerd. In overleg of als assistent is natuurlijk een ander verhaal. Een ZZP'er huur je met name in om de persoon en in de IT is dit nog versterkt door accounts, niet delen van wachtwoorden, VOG verklaringen en/of multifactor authenicatie.
Maar dit is wel waar het verschil wordt gelegd: persoonlijke arbeid. De BD kijkt heel simpel: als jij zelf het werk _moet_ doen: dienstverband. Als je een ander kan sturen: onderneming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
fry77 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:06:
[...]

Maar dit is wel waar het verschil wordt gelegd: persoonlijke arbeid. De BD kijkt heel simpel: als jij zelf het werk _moet_ doen: dienstverband. Als je een ander kan sturen: onderneming.
Maar dat is toch het concept van een ZZP'er? Volgens mij is het enkel bij zeer hoge uitzondering mogelijk om een ander te sturen zonder goedkeuring van de opdrachtgever. Binnen de IT ken ik het in ieder geval niet, maar ook daar buiten kan ik het mij moeilijk voorstellen dat de particuliere of zakelijke opdrachtgever het tolereert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:47
fry77 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:06:
[...]

Heb je daar jurisprudentie voor?
Lijkt me nogal een dingetje voor "ons" als kenniswerkers. Ik word ingehuurd omdat ik een kunstje kan/ken die mijn klant niet in huis heeft/wil hebben. Daarom huur ik ook die tuinman in ik kan/wil niet met bielzen sjouwen, dat koop ik liever af.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Krystman schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:18:
[...]

[..]
Elke rechtszaak die de BD gevoerd heeft ongeveer? Dit is waar ze naar kijken. Kijk ook maar naar de webmodule en de ondernemerscheck. Tuurlijk zijn er daarna meer zaken waar naar gekeken _kan_ worden, maar dit is waar de BD primair naar kijkt. En ja, ook bij mijn eigen controle. En lasten we eerlijk zijn, wat wij als IT kunstje doen is ook weer niet zo speciaal dat daar geen mensen voor te vinden zijn in loondienst.

En daarom moet ik ook zo lachen om lui, ook in dit topic, die roepen: ik houd geen uren bij, ik koop niks want mijn klant geeft dat, boekhouder niet doen want scheelt weer 1000 piek per jaar al etc etc etc. Als de BD dan een keer langskomt is het "welkom in loondienst". Dan kun je het naar de rechter brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:35
Krystman schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:18:
[...]

Lijkt me nogal een dingetje voor "ons" als kenniswerkers. Ik word ingehuurd omdat ik een kunstje kan/ken die mijn klant niet in huis heeft/wil hebben. Daarom huur ik ook die tuinman in ik kan/wil niet met bielzen sjouwen, dat koop ik liever af.
De persoonlijke arbeid is 1 aspect waar naar gekeken wordt. In de modelcontracten die op de site van de belastingdienst staan heb je ook genoeg waarbij persoonlijke arbeid wel verplicht is. Maar als persoonlijke arbeid verplicht is dan moet er bijv. geen gezagsverhouding zijn. Maar zoals altijd bij dit onderwerp, niks is 100% duidelijk en daarom kunnen we het er ook oneindig lang over hebben in dit topic...

Overigens, juist bij zaken zoals bouw of werk in de tuin is het heel gebruikelijk dat er geen verplichting tot persoonlijke arbeid is. Als je iemand inhuurt om klus X te doen komen ze vaak genoeg met allerlei mannetjes die meehelpen of specifieke subtaken doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
Google resultaatje:
Er is sprake van een arbeidsovereenkomst, zodra aan de volgende drie aspecten gezamenlijk wordt voldaan:

gezag: de werkzaamheden vinden plaats onder leiding en toezicht; je kunt bindende aanwijzingen geven over de manier waarop het werk moet plaatsvinden; en
persoonlijke arbeid: de opdrachtnemer kan zich niet vrijelijk laten vervangen; en
loon: de opdrachtgever levert een tegenprestatie – meestal in geld – voor de bedongen arbeid.
Als gevolg van een arbeidsovereenkomst ben je inhoudingsplichtig en geldt het arbeidsrecht, zoals de ketenbepaling, het minimumloon en de transitievergoeding.
Persoonlijke arbeid is geen discussie over, want ze huren jou in. Loon is ook altijd sprake van, want niemand werkt gratis (en we verkopen uren, geen product).
En omdat er sprake is van persoonlijke arbeid, komt gezag ook al meteen om de hoek kijken.

En daarom zijn alle andere randzaken zo belangrijk om hierover discussie te vermijden. Tijdens mijn controle was mijn site nog niet klaar. Eerste opmerking: Geen website, hoe kun je dan een bedrijf zijn. Tuurlijk gaat dit bij de rechter geen standhouden. Maar icm geen urenadministratie, geen boekhourder, geen noem het maar op.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Hmmbob schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:03:
Kan best zijn dat er een issue is met de modelovereenkomsten oid waaronder ze nu zitten.

Aan de andere kant: het blijft ook een risico-afweging van de klant. Mijn huidige en vorige klant hanteren allebei " max 2 jaar", bedrijf waar ik nu mee in gesprek ben zegt "nope, geen limiet"
Mijn huidige klant hanteert 2.5jaar als gemiddelde daar voor, maar ondertussen zit ik er 3.5 jaar en andere zelfstandigen al 5+ jaar :+

Nogal fexibel dat soort limieten als het de klant uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:17:
[...]

Maar dat is toch het concept van een ZZP'er? Volgens mij is het enkel bij zeer hoge uitzondering mogelijk om een ander te sturen zonder goedkeuring van de opdrachtgever. Binnen de IT ken ik het in ieder geval niet, maar ook daar buiten kan ik het mij moeilijk voorstellen dat de particuliere of zakelijke opdrachtgever het tolereert.
Dat valt wel mee bij relatief korte klussen zoals bouw of (kraam)zorg. Dan schuif je een dag of weekje door naar een andere zzp'er die ook al jaren voor de klant werkzaam is. Het lijkt het een beetje op vakkenvullers die onderling wat vrije dagen wisselen. :P
Wanneer je rechtsstreeks voor een (prive)klant werkt en je bent tevens de enige inhuur dan is het eens stuk moeilijker om een bekende in te laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
fry77 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:31:
Google resultaatje:

[...]

En daarom zijn alle andere randzaken zo belangrijk om hierover discussie te vermijden. Tijdens mijn controle was mijn site nog niet klaar. Eerste opmerking: Geen website, hoe kun je dan een bedrijf zijn. Tuurlijk gaat dit bij de rechter geen standhouden. Maar icm geen urenadministratie, geen boekhouder, geen noem het maar op.....
Ik snap waar je heen wilt en ik ben het daar mee eens.

Door zaken als een urenadministratie, boekhouder, AOV, Pensioen, studiekosten, een eigen laptop, representatieve website, relatiegeschenken, uren voor meet-ups met collegae/klanten.
Geef je aan dat je ondernemertje speelt en is een "arbeidrelatie" minder aannemelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 22:15
fry77 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:24:
[...]

Elke rechtszaak die de BD gevoerd heeft ongeveer? Dit is waar ze naar kijken. Kijk ook maar naar de webmodule en de ondernemerscheck. Tuurlijk zijn er daarna meer zaken waar naar gekeken _kan_ worden, maar dit is waar de BD primair naar kijkt. En ja, ook bij mijn eigen controle. En lasten we eerlijk zijn, wat wij als IT kunstje doen is ook weer niet zo speciaal dat daar geen mensen voor te vinden zijn in loondienst.

En daarom moet ik ook zo lachen om lui, ook in dit topic, die roepen: ik houd geen uren bij, ik koop niks want mijn klant geeft dat, boekhouder niet doen want scheelt weer 1000 piek per jaar al etc etc etc. Als de BD dan een keer langskomt is het "welkom in loondienst". Dan kun je het naar de rechter brengen.
Ik hoor dit telkenmale, maar is er 1 IT'er hier die terecht is gewezen hierop? Ik ken vele zzp'ers, sommigen >10 jaar bij zelfde klant. Nooit iets van gehoord. Mijn tussenbureau vraagt om een opdrachtomschrijving, dan stuur ik een gedichtje van Gothe of zo (nee, grapje, maar bij wijze van spreken) en het is weer tippie toppie.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Sinds deze maand is mijn auto van de zaak de deur uit en rijd ik nu in onze Private Lease (elektrische) auto zakelijk. Gezien ik de omzetbelasting niet mag verrekenen en toch niet veel profijt heeft ga ik dan niet doen en enkel de 19ct per kilometer "declareren". Nu vroeg ik mij eigenlijk af of hier ook een sluitende kilometerregistratie voor nodig is. Toen ik als werknemer deze kosten declareerde had ik namelijk nooit begin en eindstanden nodig en was enkel het totaal aantal per dag voldoende. Is het hierin voldoende bewijslast om in mijn agenda per dag een item aan te maken met de locatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Deveon ik schreef op 1 januari in mijn agenda de begin kilometerstand op van mijn auto, hield gedurende het jaar alleen mijn zakelijke kilometers bij (aantal kilometers opgeslagen bij mijn urenregistratie) en dan op 31 december de eind kilometerstand.

dan kun je makkelijk het totaal prive kilometers en zakelijke kilometers uitrekenen voor je aangifte :P

[ Voor 8% gewijzigd door Leipo op 09-04-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 08:54
@Deveon die begin en eindstand is van belang wanneer je ook je onderhoud wil aftrekken. Als je meer dan x% zakelijk rijdt mag je onderhoud en reparaties ook aftrekken. Met die begin en eindstand en de zakelijke ritten kan je dat aan tonen.

Linkje: https://www.belastingdien.../u_rijdt_in_uw_eigen_auto

[ Voor 26% gewijzigd door BlackHawkDesign op 09-04-2021 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
poehee schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:23:
[...]

Ik hoor dit telkenmale, maar is er 1 IT'er hier die terecht is gewezen hierop? Ik ken vele zzp'ers, sommigen >10 jaar bij zelfde klant. Nooit iets van gehoord. Mijn tussenbureau vraagt om een opdrachtomschrijving, dan stuur ik een gedichtje van Gothe of zo (nee, grapje, maar bij wijze van spreken) en het is weer tippie toppie.
Ik ken er twee persoonlijk. Waarvan ik er zelf 1 ben. De ander had een bv met 12 man personeel, maar werd voor zijn eigen opdracht gewoon in de IB hoek geduwd. Tuurlijk blijft het voor jou allemaal anecdotisch, maar ik heb mijn controle en aandachtspunten vrij gedetaileerd in dit topic beschreven. Los daarvan, ga eens googlen, het barst van de zaken die je tegenkomt.

Leuk hoe jij met je tussenbureau omgaat, maar dat is het het hele gebeuren geen factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
BlackHawkDesign schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:39:
@Deveon die begin en eindstand is van belang wanneer je ook je onderhoud wil aftrekken. Als je meer dan x% zakelijk rijdt mag je onderhoud en reparaties ook aftrekken. Met die begin en eindstand en de zakelijke ritten kan je dat aan tonen.

Linkje: https://www.belastingdien.../u_rijdt_in_uw_eigen_auto
Klopt, maar er is geen onderhoud of reparatiekosten aan een lease auto. Vorig jaar had ik voor de omzetbelasting wel een sluitende kilometerregistratie (met geïmproviseerde start en eindstanden per rit) voor onderhoud en brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 17:28
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Lisadr op 09-04-2021 19:51 ]

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:38
fry77 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:51:
[...]
ik heb mijn controle en aandachtspunten vrij gedetaileerd in dit topic beschreven.
[...]
Het was even zoeken, maar ik denk dat dit de belangrijkste berichten zijn over je controle:

zaterdag 16 juni 2018 16:48

woensdag 4 juli 2018 21:20

dinsdag 3 november 2020 19:22

[ Voor 9% gewijzigd door RichieB op 09-04-2021 19:57 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:22
poehee schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:23:
[...]

Ik ken er ook geen enkele. Ik ken er tientallen die 8-10+ jaren op dezelfde plek zitten, echter de meeste anderen slechts 3-5 jaar. Maak me dan ook totaal geen zorgen als ik een keer 2-3 jaar dezelfde klus heb. Nu net weer een nieuwe klus na 2,5 jaar. Ik zie wel weer hoe lang deze gaat duren uiteindelijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Het punt dat fry77 schrijft is niet dat je een groot risico hebt om controle te krijgen, maar dat als je die controle onverhoopt krijgt, je een goed verhaal moet hebben. En, als je zijn berichten terugleest: 2 of 3 jaar bij 1 klant waarbij je handjes bent in een team, via een tussenpersoon, die ook nog eens je debiteurenrisico wegneemt ben je kansloos :P

Ik ben ook niet bang dat ik controle krijg, maar _als_ ik controle krijg vind ik het denk ik toch wel spannend. Je kunt namelijk prima voor 1 opdracht in loondienst geteld worden en voor een andere opdracht niet. Maar ja, als je daardoor je uren criterium opeens niet haalt (en als die ene een opdracht is van 3 dagen in de week wordt dat al lastiger dan wanneer het 1 dag in de week is...) kan dat best wat financiële gevolgen hebben (los van de gevolgen voor de gefactureerde uren waarover opeens wat betaald moet worden...).

Maar goed blijf vooral roepen "ik ken ook niemand". Feit is dat de controles wel plaatsvinden. Trek lering van wat iemand die het zelf ervaren heeft opschrijft. Heb je het geregeld, hoef je je wat minder zorgen te maken dat wanneer je die controle krijgt je vervelende discussies moet voeren en misschien zelfs naar de rechter toe gaan. Kost allemaal tijd, energie, geld, en als je dat wellicht gewoon had kunnen voorkomen door niet te roepen "ik ken niemand" maar nadenken over wat iemand die wel controle heeft gehad schrijft.... Afijn.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 15:49
Het verhaal van @fry77 is me grotendeels wel duidelijk. Alleen vraag ik me af wat het probleem vormt als een broker ertussen zit die het risico van een niet betalende eind klant draagt. Je loopt met een broker toch ook gewoon het risico dat zij niet betalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:29
Ik heb een basis cv waar alles op staat, en op basis van de rol waar ik 'm voor gebruik schrap ik eea weer.

Belangrijke rollen in detail, het overige vat ik samen op een regel of 2-3 onder kopje "overige".
Bijv: "business controller, opdrachtgever x periode a, opdrachtgever y periode b"

(ik zit in finance, niet IT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:20
Ik zie nu via HeadFirst een opdracht voorbij komen voor een System Engineer Mobility Services bij de belastingdienst. De eerste regel in de opdrachtbeschrijving:
Vanuit de Opdrachtgever is deze tijdelijke opdracht beoordeeld dat in het kader van de Wet DBA en de beleidsregels hieromtrent, alleen professionals voorgesteld kunnen worden die een dienstbetrekking hebben bij een Leverancier.
Er is toch echt wel iets aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Ik vraag me wel af in hoeverre dit nu andere freelancers raakt zoals journalisten? Moeten zij straks ook in dienst van een krant komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Er is blijkbaar ook al een oplossing voor, uniforce biedt de dubv constructie aan. Daarmee ben je gewoon een ondernemer.

Zipconomy heeft het er ook over in de voetnoot van dit artikel.

Dus als het echt zo erg wordt als hier nu veel verwacht wordt zal uniforce straks goede zaken gaan doen. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Remcoder op 10-04-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-02 22:11
Wat is het verschil tussen die dubv constructie en zoiets zelf opzetten met je eigen bv? Is het dat die 20% aandeel bij iemand anders ligt? Het verkooppraatje maakt dat niet helemaal duidelijk. Wat is nu precies het gouden sausje dat die constructie veilig maakt? En veilig omdat het al lang bestaat? Of omdat de BD (of rechter) er al uitspraak over heeft gedaan? Want als dat laatste niet het geval is, kan jij net diegene zijn die de sjaak is bij de volgende BD gril...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
Die tweede link schept enige verheldering. Maar ook daar weer, de schrijver is de directeur van Uniforce. Wij van wc-eend... etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Remcoder schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:53:
Er is blijkbaar ook al een oplossing voor, uniforce biedt de dubv constructie aan. Daarmee ben je gewoon een ondernemer.

Zipconomy heeft het er ook over in de voetnoot van dit artikel.

Dus als het echt zo erg wordt als hier nu veel verwacht wordt zal uniforce straks goede zaken gaan doen. :)
denk het niet hoor:
https://www.zipconomy.nl/...-concept-blijft-overeind/

ook uniforce is niet geheel veilig meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Zou me ook verbazen. Het schreeuwt aan alle kanten 'poging tot workaround'.... En volgens mij stond hier ergens ook al genoemd dat ook het hebben van een BV met medewerkers geen garantie is dat jouw klus als dienstverband wordt aangemerkt. Al ben ik wel benieuwd hoe dat zich gaat voortzetten, want als dat het geval is gaat er een streep door alle consultancy clubs die extra handjes leveren (want dan ondersteun je in de core business van een bedrijf). Maar goed dat is misschien nog een Next step....
Remcoder schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:44:
Het verhaal van @fry77 is me grotendeels wel duidelijk. Alleen vraag ik me af wat het probleem vormt als een broker ertussen zit die het risico van een niet betalende eind klant draagt. Je loopt met een broker toch ook gewoon het risico dat zij niet betalen?
Als je tussenpersoon jouw direct betaald ongeacht of de eindklant betaald, loop je dus op dat moment geen risico. Als die wel wacht tot betaling van de eindklant loop je wel risico en kan er een streepje door dat argument heen. Maar, als de broker het werk zoekt en jouw benadert vanwege je linked in profiel, is dat "minder ondernemerschap" dan wanneer je zelf klanten binnenhaalt. Dat is dan weer een ander puntje.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:49

sebasd

loopt op espresso

rool schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:11:
Ik zie nu via HeadFirst een opdracht voorbij komen voor een System Engineer Mobility Services bij de belastingdienst. De eerste regel in de opdrachtbeschrijving:

[...]

Er is toch echt wel iets aan de gang.
Dat is wel bijzonder. Ik ben net een paar weken geleden begonnen aan een opdracht bij diezelfde Belastingdienst, maar ik heb deze clausule nergens voorbij zien komen. Dus of het is echt heel recent ingevoerd, of er is een verschil in het soort aanvraag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Leipo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:23:
[...]

denk het niet hoor:

Het laat alleen wel duidelijk zien dat als wetgever tegen de markt ingaan onbegonnen werk is.

De hele reden dat we nu in deze situatie zitten, is omdat de overheid niet lijkt te snappen dat er gewoon een hele dikke noodzaak is bij veel bedrijven om mensen flexibel in te kunnen zetten. Seizoensarbeid in attractieparken, de horeca die het in de zomer veel drukker heeft, bouwbedrijven die weinig kunnen doen in de winter, etc. Je kunt niet zomaar zeggen "dat mag niet" want dan zouden die bedrijven de deuren moeten sluiten.

IMHO is deze hele regeldrang volkomen doorgeschoten; je kunt een imperfecte wereld niet perfect maken met simpele 'regels' wat betreft wat loondienst is en wat niet.

Ik denk dat het tijd is om terug te gaan naar 'Europa' en duidelijk te maken dat het voor Nederland noodzakelijk is om een minimumtarief voor al het werk, ongeacht van het dienstverband, af te stemmen, waarbij meegenomen wordt dat in het geval van 'zelfstandigheid' dit tarief hoger moet zijn om sociale zekerheid af te kunnen dekken.

Dan is er nog een instantie nodig om bedrijven te controleren (dat er niet 10 uur geschreven wordt voor 40 per uur, maar dat er ondertussen 40 uur gewerkt wordt voor 10 per uur), maar dat is denk ik een stuk simpeler dan de huidige situatie waarbij een rechter moet bepalen of er aan 10 vage regels voldaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Leipo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:23:
[...]

denk het niet hoor:

Nou, verderop staat dat het niet te maken heeft met de manier van werken van uniforce, zelfs de bd zegt dat uniforce kan blijven werken zoals ze doen.

Het enige wat veranderd is dat de belastingdienst niet meer op voorhand zegt “dit is goed”. Bij een controle achteraf zal de bd zoals het er nu voor staat die vorm gewoon goedkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
Dus 170 ex BTW pm in plaats van een losse AOV?

En een redelijke kans dat de BD het oke vindt.

Een optie. Al heb ik liever dat het nieuwe kabinet een betere oplossing gaat bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hydra schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:35:
[...]

Het laat alleen wel duidelijk zien dat als wetgever tegen de markt ingaan onbegonnen werk is.
Als het aan de "markt" ligt, wordt iedereen freelancer die uitgeknepen kan worden door "opdrachtgevers". Ja, je zit in de IT en daarmee in een luxere positie met betrekking tot onderhandelen, maar je hoeft maar een paar pagina's terug te bladeren in dit topic om te zien dat voorwaarden ook op ITers gewoon opgelegd worden door opdrachtgevers of tussenpersonen.

Het laatste wat we in Nederland/Europa zouden moeten hebben zijn Amerikaanse of Chinese toestanden.
De hele reden dat we nu in deze situatie zitten, is omdat de overheid niet lijkt te snappen dat er gewoon een hele dikke noodzaak is bij veel bedrijven om mensen flexibel in te kunnen zetten. Seizoensarbeid in attractieparken, de horeca die het in de zomer veel drukker heeft, bouwbedrijven die weinig kunnen doen in de winter, etc. Je kunt niet zomaar zeggen "dat mag niet" want dan zouden die bedrijven de deuren moeten sluiten.
Je noemt hele goede voorbeelden van flexibiliteit, maar jij bent IT-er. Jij plukt in de zomer geen tomaten en programmeert in de winter geen apps voor banken. Jij (en met jou vele anderen in dit topic) zitten 2 jaar of langer full time bij dezelfde opdrachtgever. Sommigen zitten er zelfs 10 jaar. Kun je niet echt meer spreken over flexibele inzet.

Ja de huidige wetgeving is kut, ja zzp-ers zouden vrijheden moeten hebben en behouden, maar het argument 'flexibiliteit' is lulkoek. Sterker nog, seizoenswerkers is iets wat nu juist wel goed is geregeld in de wet.
Ik denk dat het tijd is om terug te gaan naar 'Europa' en duidelijk te maken dat het voor Nederland noodzakelijk is om een minimumtarief voor al het werk, ongeacht van het dienstverband, af te stemmen, waarbij meegenomen wordt dat in het geval van 'zelfstandigheid' dit tarief hoger moet zijn om sociale zekerheid af te kunnen dekken.
Een minimum tarief gaat juist weer tegen het idee van zelfstandigheid in.
Dan is er nog een instantie nodig om bedrijven te controleren (dat er niet 10 uur geschreven wordt voor 40 per uur, maar dat er ondertussen 40 uur gewerkt wordt voor 10 per uur), maar dat is denk ik een stuk simpeler dan de huidige situatie waarbij een rechter moet bepalen of er aan 10 vage regels voldaan wordt.
Vervang een byzantijnse bureaucratie met een andere byzantijnse bureaucratie. Niet echt een oplossing vind je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:50

ralpje

Deugpopje

Skyaero schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:29:
[...]

Een minimum tarief gaat juist weer tegen het idee van zelfstandigheid in.
Dat hangt maar net van je definitie van zelfstandigheid af.
Onder dat minimumtarief kun je niet zelfstandig zorgen voor (privé)inkomen, verzekeringen, buffer, etc.
Dus als je onder dat minimumtarief zit, ben je niet zelfstandig.

Ik zou die redenatie wel kunnen volgen hoor :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

ralpje schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:43:
[...]

Dat hangt maar net van je definitie van zelfstandigheid af.
Onder dat minimumtarief kun je niet zelfstandig zorgen voor (privé)inkomen, verzekeringen, buffer, etc.
Dus als je onder dat minimumtarief zit, ben je niet zelfstandig.

Ik zou die redenatie wel kunnen volgen hoor :)
Ik niet want als ik een huis heb met 2k hypotheek heb ik een heel ander minimum tarief nodig dan iemand met een huurhuisje van 400 euro. En met een minimum tarief van 100 euro maar met maar 8 uur werk in een week kom ik alsnog in de knoop... Het is wel een middel om uitbuiting te kunnen herkennen/tegen te gaan, maar niet om de problemen zoals geen buffer etc op te lossen.

Maar ik denk dat de overheid eerst moet bepalen wat de bedoeling is. Flexibele arbeid zoals seizoensarbeid is volgens mij ook goed geregeld. 0 uren contracten om extra werk op te kunnen vangen volgens mij ook. Waar het in de arbeidscontracten "mis" gaat is 2 x verlengen, daarna vast contract. Als je tijdelijk handjes nodig hebt maar je weet nog niet hoe lang precies, kan dat dus onhandig zijn. Om maar even een random voorbeeld te geven, ben geen expert. Maar je moet eerst duidelijk hebben wat het probleem is dat je wilt oplossen (is het wel een probleem?) en dan denken over mogelijke oplossingen. Ik heb het idee dat het probleem niet concreet is behalve "uitbuiting, onderkant van de markt beschermen".

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:48
Ik snap heel het gedoe niet. Stel gewoon een verplichting dat je moet aantonen dat je risico's kent en ondervangen hebt. Spaargeld, fonds, verzekering. Het maakt niet uit.
Daar komt dan vanzelf een minimum kostenplaatje uit voor iedereen en vallen degene die dat niet kunnen dekken met een bepaald tarief (bijv. Door gedwongen schijnzelfstandigheid) vanzelf af, doordat ze er niet van kunnen leven.
Dat vereist uiteraard wel meer controleurs, maar dat kunnen we in Nederland nog wel dragen door de overige onnodig complexe belastingregels te versimpelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Caelorum op 10-04-2021 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Crazy D schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:59:
[...]

Ik lees dit een paar keer maar uh... front ender in loondienst meer dan 150K? In welk paralel universum leef ik dan? 8)7
D'r zijn een aantal bedrijven in en om Amsterdam die zoveel betalen in loondienst :) Denk aan Booking.com, Uber, etc. Ik werk nu voor een bank voor iets van €90k per jaar. Bij een bedrijf als Booking.com (ieder kwartaal een goede bonus gebaseerd op je performance) en Uber (gewoon goed salaris + lekkere eindejaarsbonus) kom je uiteindelijk netto veel hoger uit.

Een frontend developer salaris bij Booking.com wat ik kan krijgen zal tot €8000 per maand gaan, en per kwartaal komt daar een percentage van je salaris uit dat kwartaal er bovenop.

Dus salaris alleen al + vakantiegeld = €103.680
Jaarlijks een bonus van gemiddeld 30% = €31.104
Totaal: €134.784

Bij Uber is het nog een stapje hoger allemaal.
Tjah wat zou ik doen? Me ten eerste op m'n kop slaan waarom heb ik dan jarenlang voor 3000 netto gewerkt als ik nu een paar jaar later dus wel "iets meer" kan verdienen in loondienst ?! Weet je zeker dat niet iets in vreemde valuta voorstellen :P
Voordat ik op dit niveau zat heb ik mijn CV ook moeten opbouwen hoor ;) Ik heb in 2020 het hele jaar voor Apple gewerkt, daar goede referenties aan overgehouden, ook First American een hele tijd en andere grote namen in de sector.

Ik heb nu 20+ jaar ervaring en ik zit echt niet meer alleen HTML en CSS te sleutelen :+ Daar hoort ook management en coaching bij.
Maar goed buiten die verbazing... Bepaal voor jezelf wat je leuk vind aan freelancen, en hoe dat zich in dienstverband zou kunnen verhouden. Ik vind het bv leuk dat ik meerdere opdrachten heb die flink van elkaar verschillen. Bij eerdere werkgevers had ik niet zoveel variatie (compleet andere branches). Dat is 1 van de dingen die ik leuk vind. Ik vind het lekker om 's middags weg te kunnen en 's avonds uren in te halen. Of in het weekend. Of een keertje niet (en dus minder factureren). Als dienstverband datzelfde zou bieden, dus werk bij een bedrijf met veel type klanten in meerdere branches en vrijheid in werktijden... Ik ben geen zzp'r omdat ik per se geen baas wil, maar vanwege de vrijheid.
Dat zijn erg goede punten. Ik ben vorige week toegelaten tot Toptal.com ook en ik kan opdrachten de USA krijgen weer :) Dat past mij beter dan de Nederlandse 9-to-5 mentaliteit, daar heb ik veel meer vrijheid. Maarja, acquisitie valt mij erg zwaar moet ik zeggen. Genoeg aanbod, maar zodra men mijn prijs hoort valt 80% al af :P

En als ik flink ga zakken met mijn prijs dan zet ik mezelf weg voor te weing; dan zou in loondienst gaan bij een Booking.com of een Uber mogelijk interessanter zijn. Ook moderne bedrijven met veel vrijheid (ik heb in het verleden ook voor Booking gewerkt dus ik ken het bedrijf goed)...

En wat anderen ook zeggen, pensioen, zekerheid bij ziek-zijn, etc. is ook wat waard. Als freelancer neem je toch veel meer risico voor wat nu blijkt niet eens zo veel meer oplevert, qua geld dan.

Ik ben ook van mening dat ik met mijn kwaliteiten met €95 per uur veel te laag zit. Maar de freelance markt is niet zo progressief qua beloning als loondienst bij de best betalende bedrijven.
Als ik veel van die vrijheid in dienstverband kan hebben zou ik er een paar nachten goed over nadenken. Ik doe meer dan alleen de uurtje-factuurtje klussen, is daar ruimte voor of kom ik dan in de knoop met de belangen van werkgever (in mijn geval: eigen add-ons op software van Exact, als ik bij een bedrijf in dienst ga dat dat ook doet kan ik me voorstellen dat ze daar niet blij van worden).
Het is niet onmogelijk in dienstverband, maar als freelancer kom je met veel meer weg inderdaad.

Lastig dit.

Zeker nu ik uit het niets een blindedarmontsteking op ben gelopen. Ben d'r al 2 weken helemaal uit. Dat kost klauwen met geld :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
Remcoder schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:45:
[...]

Nou, verderop staat dat het niet te maken heeft met de manier van werken van uniforce, zelfs de bd zegt dat uniforce kan blijven werken zoals ze doen.

Het enige wat veranderd is dat de belastingdienst niet meer op voorhand zegt “dit is goed”. Bij een controle achteraf zal de bd zoals het er nu voor staat die vorm gewoon goedkeuren.
Eens, dat is het exact. Vooraf is er geen zekerheid meer voor de opdrachtgever, maar de constructie op zichzelf is moeilijk omver te gooien. Hoe kan het immers zo zijn dat als ik in dienst ben bij de DUBV voor de uitvoering van de opdracht van de opdrachtgever, ik ook tegelijkertijd in dienst ben bij de opdrachtgever? Natuurlijk is het een constructie waar fiscaal "doorheen gekeken" kan worden, maar waar ligt de prikkel voor de BD om daar energie in te gaan steken? Immers: via de DUBV worden evenveel werkgevers- en werknemerslasten afgedragen als ware ik in dienst bij een detacheerder of bij de opdrachtgever zelf.

Ik werk zelf al jaren via deze constructie, maar er zitten m.i. ook wel flinke nadelen aan zoals het opgeven van de fiscale voordelen van de eenmanszaak en daarnaast de uitleg van deze constructie aan opdrachtgevers. Ik geef altijd aan dat ik mijn eigen uitzendbureau via Uniforce heb gecreëerd, maar er blijft zeker de nodige koudwatervrees. Persoonlijk vind ik dat laatste lastiger dan de risico's bij een controle. Maar goed, zolang ik in de praktijk lange opdrachten doe en die ook het leukste vindt (wel bijna altijd in wisselende rollen/opdrachten) en ik geen fiscaal "veiliger" alternatief zie om mijn eigen winkeltje te draaien, blijf ik nog maar even zo door gaan.

Maar dus bij bijvoorbeeld een lage omzet (door BV en meer belasting), korte/veelvuldig verschillende opdrachten (eenvoudiger om ondernemerschap aan te tonen) of een hogere risicobereidheid: vooral niet aan beginnen!

Edit: verduidelijking toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Magpie schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:13:
Hoe kan het immers zo zijn dat als ik in dienst ben bij de DUBV ik ook tegelijkertijd in dienst ben bij de opdrachtgever?
Omdat je prima 2, 3 of 4 dienstverbanden kunt hebben :) 8 uur bij de 1, 16 uur bij de ander, 0 uren contract bij de 3e...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
Crazy D schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:46:
[...]

Omdat je prima 2, 3 of 4 dienstverbanden kunt hebben :) 8 uur bij de 1, 16 uur bij de ander, 0 uren contract bij de 3e...
Scherp, ik ben niet duidelijk genoeg. De opdracht wordt natuurlijk aangegaan vanuit een contract met de DUBV met de opdrachtgever. Daarmee ontstaat exact dezelfde situatie als ware ik in dienst bij een detacheerder. Ook daar kan een gedetacheerde nooit voor de uitvoering van één en dezelfde opdracht zowel in dienst zijn bij de detacheerder als in dienst bij de opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Magpie schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:53:
Scherp, ik ben niet duidelijk genoeg. De opdracht wordt natuurlijk aangegaan vanuit een contract met de DUBV. Daarmee ontstaat exact dezelfde situatie als ware ik in dienst bij een detacheerder. Ook daar kan een gedetacheerde nooit voor de uitvoering van één en dezelfde opdracht zowel in dienst zijn bij de detacheerder als in dienst bij de opdrachtgever.
En dan nog eens als jouw arbeidsovereenkomst met je eigen DUBV over een 40 urige inspanningsverplichtings werkweek praat.

Wordt het voor de BD toch erg lastig om dan te vinden dat jouw eigen arbeidsovereenkomst met je DUBV niet rechtsgeldig zou zijn en je toch in loondienst zou zijn bij de opdrachtgever die een contract heeft met je BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Magpie schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:53:
[...]

Scherp, ik ben niet duidelijk genoeg. De opdracht wordt natuurlijk aangegaan vanuit een contract met de DUBV met de opdrachtgever. Daarmee ontstaat exact dezelfde situatie als ware ik in dienst bij een detacheerder. Ook daar kan een gedetacheerde nooit voor de uitvoering van één en dezelfde opdracht zowel in dienst zijn bij de detacheerder als in dienst bij de opdrachtgever.
Niet voor dezelfde opdracht. Maar je zou nog steeds in dienst kunnen zijn van 2 bedrijven. Wat dus ook precies de vraag oproept: als een opdracht gezien kan worden als dienstverband bij de klant, wat zijn dan de gevolgen voor een detacheringsbedrijf...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:38
Volgens mij vallen de gevolgen voor detacheerders erg mee omdat de ze een branchevereniging heeft die aardig lobbyt in Den Haag. VNO-NCW komt echter niet op voor ons goedbetaalde ZZP-ers.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:00
Weet iemand of/wanneer de maximale betaaltermijn voor mkb (en zzp) verlaagd wordt naar 30 dagen? Dit is het laatste artikel wat ik hierover kan vinden, maar is nog steeds een wedsvoorstel: https://www.rijksoverheid...ijf-aan-mkb-naar-30-dagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krystman
RichieB schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:02:
Volgens mij vallen de gevolgen voor detacheerders erg mee omdat de ze een branchevereniging heeft die aardig lobbyt in Den Haag. VNO-NCW komt echter niet op voor ons goedbetaalde ZZP-ers.
Dit. Is er een goede branchevereniging voor kenniswerkers/ goedbetaalde ZZP'ers? Ik snap dat wij misschien niet direct de financiële backing kunnen krijgen zoals de VNO-NCWs van deze wereld.

Ik heb al eens gekeken naar partijen als ZZP-nederland en hun recent opgerichte VZN (https://www.zelfstandigennederland.nl/) en dat klinkt als een stap in de goede richting qua belangenbehartiging in Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
kwaazaar schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:41:
Weet iemand of/wanneer de maximale betaaltermijn voor mkb (en zzp) verlaagd wordt naar 30 dagen? Dit is het laatste artikel wat ik hierover kan vinden, maar is nog steeds een wetsvoorstel: https://www.rijksoverheid...ijf-aan-mkb-naar-30-dagen
https://www.arag.nl/zakel...telijke-betalingstermijn/

https://e-legal.nl/wettelijke-betalingstermijn

Wettelijke betalingstermijn in dag, Bedrijf, Overheid, Grote onderneming
Geen betalingstermijn overeengekomen, 30, 30, 30
Maximale betalingstermijn, 60, 30, 60
Maximale betalingstermijn bij wettelijke uitzondering, 60+, 60, niet mogelijk

Met bij de e-legal pagina hippe infographics en onderaan de pagina de wetteksten waaraan gerefereerd word. Ik kan ook nog nergens vinden dat die wet is aangenomen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:54

page404

Website says no

Krystman schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:44:
[...]

Dit. Is er een goede branchevereniging voor kenniswerkers/ goedbetaalde ZZP'ers? Ik snap dat wij misschien niet direct de financiële backing kunnen krijgen zoals de VNO-NCWs van deze wereld.

Ik heb al eens gekeken naar partijen als ZZP-nederland en hun recent opgerichte VZN (https://www.zelfstandigennederland.nl/) en dat klinkt als een stap in de goede richting qua belangenbehartiging in Den Haag.
Ik heb me net toch maar aangemeld bij ZZP-Nederland. Het kost echt maar 2€ per maand, dus daar hoef ik het niet voor te laten. Als een aanzienlijk deel van de ZZP-ers zich aan zou sluiten zouden ze toch een aardige lobby in Den Haag kunnen voeren en dat is gewoon hard nodig.
Mijn vrouw zit overigens al een tijdje bij SoloPartners. Die vallen onder dezelfde VZN koepel.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:34
page404 schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:06:
[...]

Ik heb me net toch maar aangemeld bij ZZP-Nederland. Het kost echt maar 2€ per maand, dus daar hoef ik het niet voor te laten. Als een aanzienlijk deel van de ZZP-ers zich aan zou sluiten zouden ze toch een aardige lobby in Den Haag kunnen voeren en dat is gewoon hard nodig.
Stond ook al even op mijn lijstje, nu dan toch ook maar even gedaan.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Al langer - iets met korting voor een verzekering die zichzelf terugverdiend :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11

MadEgg

Tux is lievvv

Ik ben al een tijd aangesloten bij ZZP Nederland. VZN klinkt ook goed op papier, maar ik zie nog weinig concreets. Wat nieuwsberichten die zelfstandigen aangaan, maar dat doet ZIpconomy ook al, bijvoorbeeld. Zijn ze nu ook concreet aan het lobbyen?

Voor die €2 per maand kunnen we weinig verwachten. Ik zou met plezier €100 per maand bijdragen maar daar moet dan wel een flinke activiteit tegenover staan, om flink tegengas te geven bij al het gedoe omtrent (schijn)zelfstandigheid en de flexibele arbeidsmarkt. Flink lobbyen dus.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

MadEgg schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:02:
Ik ben al een tijd aangesloten bij ZZP Nederland. VZN klinkt ook goed op papier, maar ik zie nog weinig concreets. Wat nieuwsberichten die zelfstandigen aangaan, maar dat doet ZIpconomy ook al, bijvoorbeeld. Zijn ze nu ook concreet aan het lobbyen?

Voor die €2 per maand kunnen we weinig verwachten. Ik zou met plezier €100 per maand bijdragen maar daar moet dan wel een flinke activiteit tegenover staan, om flink tegengas te geven bij al het gedoe omtrent (schijn)zelfstandigheid en de flexibele arbeidsmarkt. Flink lobbyen dus.
Daar heb je wel een punt. Ach, ik ben nu lid, dus nu heb ik het recht om dergelijke kritische vragen aan ze te stellen! Dat ga ik ook zeker doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adanedhel
  • Laatst online: 18-04 15:04
Hoi iedereen, ik zit nu bij een detacheerder en sinds kort ben ik ook aangestoken door het zzp-virus. Alhoewel ik nog geen klus heb, ben ik er wel overuit dat ik voor mezelf wil gaan beginnen. Nu staat er in mijn contract dat ik het projectermijn moet uitdienen, de huidige loopt deze maand af. Ik heb nog geen nieuw project bij de detacheerder, ook heb ik nog geen freelance opdracht.

Nu ben ik van plan om openkaart te gaan spelen met mijn werkgever. Vertellen dat ik van plan ben om zzp te gaan en dat ik hoogstens nog 1 project zal doen. Wat vinden jullie is dit een goed idee? Ik ben bang dat als ik te laat start, dat ik niet aan het urencriterium kan komen. Als ik openkaart speel en nu al een EZ begin, dan zou ik in de avonduren en weekeinden aan een app kunnen werken. Om zo alvast wat uren te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22
Adanedhel schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:22:
Hoi iedereen, ik zit nu bij een detacheerder en sinds kort ben ik ook aangestoken door het zzp-virus. Alhoewel ik nog geen klus heb, ben ik er wel overuit dat ik voor mezelf wil gaan beginnen. Nu staat er in mijn contract dat ik het projectermijn moet uitdienen, de huidige loopt deze maand af. Ik heb nog geen nieuw project bij de detacheerder, ook heb ik nog geen freelance opdracht.

Nu ben ik van plan om openkaart te gaan spelen met mijn werkgever. Vertellen dat ik van plan ben om zzp te gaan en dat ik hoogstens nog 1 project zal doen. Wat vinden jullie is dit een goed idee? Ik ben bang dat als ik te laat start, dat ik niet aan het urencriterium kan komen. Als ik openkaart speel en nu al een EZ begin, dan zou ik in de avonduren en weekeinden aan een app kunnen werken. Om zo alvast wat uren te maken.
Op het moment dat ze ruiken op je werk dat je gaat ZZPen dan gaat de sfeer wel anders worden daar.
Ik had exact dezelfde situatie. Ze beloofden mij een project te geven. Maar ik moest toch nog een laatste project doen. Daarna zeiden ze dat ze niet meewerken aan werknemers die willen freelancen.

Tevens tellen de uren voordat je je onderneming start ook mee. Dus de tijd die je besteed aan onderzoek en regelen van allerlei zaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Tja, als je zover bent qua buffer, ervaring, kennis en daadwerkelijk een ondernemer wil zijn - met alle risico's die daar bij horen - dan kan je beter de pleister snel van de wond trekken en opzeggen bij je baas.

Hou maar geen rekening met een vriendelijke overgangsperiode, en als je baas al wil "meedenken", dan gaat dat vast ten koste van je eigen marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanedhel
  • Laatst online: 18-04 15:04
Bedankt voor de reacties. Stel mijn volgend project is 6 maanden. Kan ik dan alvast een kvk-nummer aanvragen om me daarmee bij freelance-portalen in te schrijven? Zodat ik optijd een opddracht heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
Adanedhel schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:45:
Bedankt voor de reacties. Stel mijn volgend project is 6 maanden. Kan ik dan alvast een kvk-nummer aanvragen om me daarmee bij freelance-portalen in te schrijven? Zodat ik optijd een opddracht heb.
Opdrachtgevers wachten zelden langer dan 1 maand, dus ik denk dat 6 maanden een beetje zinloos gaat zijn.

Inschrijven kan altijd, maar verwacht niet dat je nu je klus voor over 6 maanden gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Laatst online: 15-09 17:28
Je kunt je inschrijven bij de KvK. Soms komt het voor dat een opdrachtgever waar je al zit weet dat er over 6 maanden een nieuwe opdracht is, maar voor nieuwe opdrachten komt het zelden voor dat ze nu iemand zoeken voor over 6 maanden. Op freelance-portalen zoeken ze vaak iemand die in de komende 2 a 6 weken beschikbaar is. Wat je wel alvast kunt doen is je netwerk opbouwen zodat je over 6 maanden meer kans hebt op werk.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Die KVK is zo geregeld. Doe het niet te lang van te voren, dan kan je langer genieten van je startersaftrek, die is 2 jaar.
Verder eens met de anderen, als je nu buffer hebt, ga aan de slag. Zeg je baan op, schrijf je in op portalen, zet het op je LinkedIn. Dan weten potentiële opdrachtgevers ook dat je snel kan starten en dat helpt. Als ze ruiken dat je je baan nog op moet zeggen etc haken ze snel af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Wat een kutcontract. Dus als je volgende week op een project van 2 jaar wordt gezet, zit je sowieso nog 2 jaar vast?

Als je zelfstandig verder wilt gaan: zsm je ontslag indienen. Ze gaan sowieso vragen wat je gaat doen, daar hoef je denk ik niet geheimzinnig over te doen tenzij er specifieke punten qua concurrentiebeding in je contract staan.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
page404 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:40:
[...]

Die KVK is zo geregeld. Doe het niet te lang van te voren, dan kan je langer genieten van je startersaftrek, die is 2 jaar.
Dit klopt niet; je hebt 3 jaar starters aftrek in de eerste 5 jaar van je ondernemerschap voor de Belastingdienst. Ergo, je inschrijving heeft hier 0,0 mee te maken (KvK inschrijving != Ondernemerschap).

Wel is het belangrijk om die KvK inschrijving te gaan doen: bij ieder portaal waar je je inschrijft heb je je KvK nummer en BTW nummer nodig (die laatste krijg je bij KvK inschrijving). Aangezien het enkel eenmalige kosten zijn (geen maandabonnement op de KvK dus) zijn de financiën ook geen beperking.

Dus: zsm inschrijven, want dat is de basisvoorwaarde voor je andere stappen (inschrijving op portalen, bankrekening etc).

Áls je dus voldoende na hebt gedacht over het zijn van ondernemer, het dragen van je risico's en denkt over voldoende buffer en kennis te beschikken. Het zal 9 vd 10 keer toch uitdraaien op "baan opzeggen en daarna pas een opdracht vinden", want de meeste bedrijven hebben geen zin om lang te wachten (politie is een grote uitzondering vanwege screening - zag gisteren een opdracht waarbij ze denken dat je in juli kan beginnen)

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 13-04-2021 08:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• valdi
  • Niet online
Ik kan je alleen maar hetzelfde advies geven. KvK regelen, baan opzeggen, op zoek naar een opdracht, in die volgorde. Toen ik begon probeerde ik ook eerst een opdracht te regelen voor ik m'n vaste baan wou opzeggen. Dat werkt niet. Pleister er af dus en gaan met die banaan.

Regel ook direct je verzekeringen (bedriifs/beroeps). Dit kan eventjes duren en is, naast dat het gewoon verstandig is, vaak ook verplicht gesteld door opdrachtgevers.

Maak ook een plan voor je AOV en pensioeninleg. Zoek een accountant. Werk een template uit voor je factuur. Lees even wat voorbeeldcontracten. Vergeet je zakelijke bankrekening niet. Etc, etc.

Al die uren zijn zakelijk en schrijf je even op in een excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:56:
[...]
want de meeste bedrijven hebben geen zin om lang te wachten (politie is een grote uitzondering vanwege screening - zag gisteren een opdracht waarbij ze denken dat je in juli kan beginnen)
Defensie is inderdaad ook een goed voorbeeld hiervan. Waar ik nu zit worden alleen interne van te voren gescreend, terwijl de externe vast ingewerkt worden (met beperkte toegang) terwijl de screening loopt. Als je de screening niet doorkomt is het wel direct exit omdat details van de screening niet bekend worden gemaakt door de AIVD.

Zelf ben ik een half jaar bezig geweest om vanuit loondienst een opdracht te vinden, maar uiteindelijk was het gewoon opzeggen en dan komt het vanzelf. Er is enorm veel werk binnen de IT.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
IANAL maar: ervanuitgaande dat je Nederlander bent, geloof ik er geen fluit van dat dat deel van je contract rechtsgeldig is. Je hebt alleen te maken met je werkgever in princiepe, en daar heb je gewoon een opzegtermijn als je een vast contract hebt, en als die niet expliciet gemeld staat is dat gewoon 1 maand.
Nu ben ik van plan om openkaart te gaan spelen met mijn werkgever. Vertellen dat ik van plan ben om zzp te gaan en dat ik hoogstens nog 1 project zal doen. Wat vinden jullie is dit een goed idee?
Ik vind aankondigen dat je weggaat altijd een bar slecht idee. Dat contract is waarschijnlijk niet rechtsgeldig dus laat het gewoon checken door een jurist (kost niet veel) en lach dan je ex-werkgever hard uit als ze erover beginnen als je weggaat.
Ik ben bang dat als ik te laat start, dat ik niet aan het urencriterium kan komen. Als ik openkaart speel en nu al een EZ begin, dan zou ik in de avonduren en weekeinden aan een app kunnen werken. Om zo alvast wat uren te maken.
Zelfs als je je urencriterium niet haalt, heb je nog steeds gewoon voordelen van ZZP zijn: de vrijheid en het hogere inkomen. Dat je dit jaar je urencriterium niet haalt, betekent niet dat je niet kan gaan ZZPen.

Maar hoe dan ook; volgens mij is het een non-issue. Laat je contract gewoon checken. Detacheerders hebben er nogal een handje van complete flauwekul in hun contracten te zetten in de hoop dat mensen niet zelf gaan checken of het uberhaupt mag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
valdi schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:02:
Ik kan je alleen maar hetzelfde advies geven. KvK regelen, baan opzeggen, op zoek naar een opdracht, in die volgorde. Toen ik begon probeerde ik ook eerst een opdracht te regelen voor ik m'n vaste baan wou opzeggen. Dat werkt niet. Pleister er af dus en gaan met die banaan.
Mijn ervaring ook. Meer dan een maand van te voren werkt eigenlijk niet, dan gaan bedrijven op zoek naar iemand anders. Ik had een opzegtermijn van 2 maanden en had dus ook het issue dat ik behoorlijk zenuwachtig moest gaan doen omdat ik in die eerste maand eigenlijk alleen maar te horen kreeg dat het te lang duurde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Hmmbob schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:56:
[...]

Dit klopt niet; je hebt 3 jaar starters aftrek in de eerste 5 jaar van je ondernemerschap voor de Belastingdienst. Ergo, je inschrijving heeft hier 0,0 mee te maken (KvK inschrijving != Ondernemerschap).
Sorry, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
:>
Hydra schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:28:
[...]

Mijn ervaring ook. Meer dan een maand van te voren werkt eigenlijk niet, dan gaan bedrijven op zoek naar iemand anders. Ik had een opzegtermijn van 2 maanden en had dus ook het issue dat ik behoorlijk zenuwachtig moest gaan doen omdat ik in die eerste maand eigenlijk alleen maar te horen kreeg dat het te lang duurde.
Wat wel grappig is, want ik zit nu bij een klant die ook een maand als opzegtermijn in het lopende contract hanteert, maar voor een potentieel nieuwe klant is dat plotseling helemaal geen probleem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:49:
Wat wel grappig is, want ik zit nu bij een klant die ook een maand als opzegtermijn in het lopende contract hanteert, maar voor een potentieel nieuwe klant is dat plotseling helemaal geen probleem :+
Het zou best zo kunnen zijn dat bedrijven er als je net gaat ZZPen ook wat huiveriger voor zijn dan als je het al een tijdje doet. Misschien dat je toch in die twee maanden watervrees krijgt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 21:19
Inschrijven bij KVK kan gewoon idd. Je moet dan wel aangifte gaan doen per kwartaal, ondanks dat je niet veel doet. Maar je zal wellicht wel spullen zakelijk aanschaffen dus daar moet je wel rekening mee houden.
Inschrijven is geen probleem, maar als het nog een half jaar gaat duren heeft dat nu niet veel zin imo.. Dan zou ik eerst even de fundering leggen voor jezelf, zodat je weet waar je aan begint, wat je allemaal moet regelen en je een zachte start hebt (ipv halsoverkop maar je baan opzeggen zonder dat je weet wat je allemaal exact moet doen)..

Baan opzeggen kan altijd en of je een klant hebt of niet maakt niet heel veel uit (ik zat ook bij een klant en heb hem ook opgezegd. Je wordt gewoon vervangen dus nu versneld zaken gaan regelen is helemaal niet echt nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 12:15
Via zzp-nederland (tip uit dit topic) kan je de beroeps/bedrijsfs verzekering regelen. Ik heb die van hiscox (ook een tip uit dit topic), dat gaat vrij snel (maar ik was half jaartje bezig, dus misschien maakte dat het iets makkelijker). Hiscox kan je niet rechtstreeks afsluiten, dus met een lidmaatschap van zzp nederland heb je 2 vliegen in 1 klap.

In de topicstart staan een aantal portalen genoemd om opdrachten te vinden.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Jogai schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:56:
Via zzp-nederland (tip uit dit topic) kan je de beroeps/bedrijsfs verzekering regelen. Ik heb die van hiscox (ook een tip uit dit topic), dat gaat vrij snel (maar ik was half jaartje bezig, dus misschien maakte dat het iets makkelijker). Hiscox kan je niet rechtstreeks afsluiten, dus met een lidmaatschap van zzp nederland heb je 2 vliegen in 1 klap.
Dit wil ik ook graag onderschrijven; was zelf nog niet bezig maar heb dit via ZZP Nederland geregeld (waar je ook pas lid kan worden met een KvK inschrijving, dus het is m.i. sowieso zaak dit gewoon te gaan regelen) en dat ging volgens mij heel snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valdi
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:58:
[...]

Dit wil ik ook graag onderschrijven; was zelf nog niet bezig maar heb dit via ZZP Nederland geregeld (waar je ook pas lid kan worden met een KvK inschrijving, dus het is m.i. sowieso zaak dit gewoon te gaan regelen) en dat ging volgens mij heel snel.
Dat is een goede tip. Ik ben ook via Hiscox verzekerd, maar dan zat de vertraging dus bij mijn assurantiënkantoor. Duurde overigens geen wéken, maar wel was nou ook weer niet in 5 werkdagen geregeld. Ik ga ook eens lid worden van ZZP Nederland, al is het alleen maar om hun lobby aantallen te verbeteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Jogai schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:56:

In de topicstart staan een aantal portalen genoemd om opdrachten te vinden.
Doen die ook speciaaltjes :?
Ik heb wat specialistisch werk, wat niet binnen de standaard lijstjes valt, dus val regelmatig buiten de boot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:59
Hydra schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:28:
[...]

Of een opdracht vinden waar je door een screening moet. Bijvoorbeeld bij de Politie. Zo een screening kan zomaar 8-10 weken duren. Als je hebt getekend en je weet dat je geen gekke dingen hebt gedaan in het verleden en je bent financieel gezond, dan kom je ook wel door de screening.

Of 1 van je managers benaderen waar je eerder mee hebt gewerkt. Bij mijn huidige opdracht hebben ze bijna 2 maanden op mij gewacht (vanwege de manager die ik ken).

[ Voor 10% gewijzigd door c-nan op 13-04-2021 09:53 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:51:
[...]
je weet dat je geen gekke dingen hebt gedaan in het verleden
Én je geen fout vrienden of discutabele familie hebt... De screening gaat zeker niet alleen om jezelf en kunnen de vreemdste zaken uitkomen. De eerste keer is altijd spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:36

JJJ

Mensen zeggen hier snel aan een nieuwe opdracht te kunnen komen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat best lastig vind tot nu toe en vraag me af of dat aan mijn profiel ligt (data scientist). Op de diverse platformen waar ik ingeschreven ben (freelance.nl, diverse DAS'en, headfirst, brainnet, flextender, politie, between/jobcatcher, et cetera) komen genoeg opdrachten voorbij maar vaak wordt expertise gevraagd in een stack die ik dan niet heb. Vaak heb ik wel ervaring met een andere stack die een equivalent is maar word ik er op afgewezen.

Voor de beeldvorming: ik heb sinds ~januari op diverse (stuk of 30) opdrachten gereageerd, diverse intake gesprekken gehad, paar keer close geweest maar nog geen match.

Misschien is het anders voor de meer hard core IT posities (en anders is mijn CV gewoon niet zo goed als ik zelf dacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
JJJ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:12:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat best lastig vind tot nu toe en vraag me af of dat aan mijn profiel ligt (data scientist). Op de diverse platformen waar ik ingeschreven ben (freelance.nl, diverse DAS'en, headfirst, brainnet, flextender, politie, between/jobcatcher, et cetera) komen genoeg opdrachten voorbij maar vaak wordt expertise gevraagd in een stack die ik dan niet heb. Vaak heb ik wel ervaring met een andere stack die een equivalent is maar word ik er op afgewezen.

Voor de beeldvorming: ik heb sinds ~januari op diverse (stuk of 30) opdrachten gereageerd, diverse intake gesprekken gehad, paar keer close geweest maar nog geen match.

Misschien is het anders voor de meer hard core IT posities (en anders is mijn CV gewoon niet zo goed als ik zelf dacht).
Ik hoop dat je tegen directheid kan: misschien is het geen match in persoonlijkheid, of is het inderdaad je CV / kennis? Met zoveel opdrachten en gesprekken zou je een resultaat verwachten inderdaad. Ik zie dagelijks Data Science klussen voorbij komen in mijn mailbox uit de diverse portals.

En anders, als het inderdaad een equivalente stack is, even certificaatje daarin halen? Je zal toch aan je eigen marktwaarde moeten blijven werken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 13-04-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Daar hebben vast ook aanbesteding tussen gezeten waarin ze toch echt een reden moeten opgeven waarom een je niet geschikt bent. De makkelijkste manier om veel punten te scoren op een aanbesteding is een laag tarief. Meestal weegt dat enorm zwaar, maar dan moet je natuurlijk geen tussenpersoon hebben die met de winst vandoor gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
c-nan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:51:
Of een opdracht vinden waar je door een screening moet. Bijvoorbeeld bij de Politie. Zo een screening kan zomaar 8-10 weken duren. Als je hebt getekend en je weet dat je geen gekke dingen hebt gedaan in het verleden en je bent financieel gezond, dan kom je ook wel door de screening.
Ik ben al meerdere malen door een AIVD level 2 (ofzo) screening geweest en daaruit is toch altijd voortgekomen dat ik een brave jongen ben. Dus in mijn geval zou ik me daar geen zorgen over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:17:
[...]

Ik ben al meerdere malen door een AIVD level 2 (ofzo) screening geweest en daaruit is toch altijd voortgekomen dat ik een brave jongen ben. Dus in mijn geval zou ik me daar geen zorgen over maken.
De mijne is nog actief :+

* Hmmbob is ook reservist in een vakgebied met een screening, altijd handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valdi
  • Niet online
Mijn ervaring tot nu toe is ook dat het een bepaald type bedrijf is dat via dat soort portals opdrachten uitzet. De meer 'sexy' bedrijven (scale-ups, tech, growth bedrijven, etc) lijken toch meer via LinkedIn hun lijntjes uit te gooien i.p.v. via dat soort portals. In mijn hoofd zijn de bedrijven op die portals toch wat traditioneler, met grote procurement afdelingen. Zit daar wellicht een mismatch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mja. Niet bedoeld als opscheppen maar om je een beeld te geven; ik ben 'Java' dev (lead rollen) met ongeveer 20 jaar ervaring en had afgelopen Nov binnen een week iets anders. Ik denk dat je als ZZPer vooral de indruk moet geven dat je meteen waarde toe kunt voegen; dus dat je eigenlijk meteen aan de slag kan.

Het probleem is ook vooral dat er gewoon best veel 'slechte' ZZPers zijn die allemaal hetzelfde beweren als wat jij 'beweert'. Die vraag is dus hoe jij je onderscheidt van die mensen die eigenlijk hun CV bij elkaar verzonnen hebben. Hoe je overkomt in een intake is immens belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 18:19

Met welke stacks heb je ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 16:42

Ik heb wat recente ervaring aan beide kanten van de vergelijking hier, dus kan je misschien wat context geven.
Ik ben zelf vanuit een software engineering rol een paar maanden geleden begonnen aan een zzp data engineering/science rol. Gewoon omdat het mij leuk leek om ook een keer wat anders te doen, omdat er best wel veel hype is in deze space, en ik wilde "iets gaan doen met ML / AI".
Ik had met geen enkele stack ervaring en had ook nog nooit als data engineer/scientist gewerkt. Ik heb via de diverse sites die jij noemt op een tiental data science rollen gereageerd, heb 6 gesprekken gevoerd, en 3 aanbiedingen gekregen. Daar heb ik er zelf 1 uit gekozen (niet eens voor het hoogste uur tarief gegaan, maar voor het leukste team).
De andere kant van de vergelijking is: ik heb nu toegang tot het wervings systeem van mijn klant, want ik moet nu ook mensen voor ze interviewen. De klant neemt zowel vast als zzp data scientists/engineers aan. 90% van de aanmeldigen die ze binnen krijgen wordt afgewezen (net als altijd in de IT), van de mensen die door de eerste ronde heen komen worden de meesten afgewezen op: gebrek aan technische kennis, te junior zijn, geen relevante ervaring, niet passen binnen de cultuur.
Ik denk dat het, zoals met alles, staat of valt met hoe goed jij jezelf weet te verkopen, wat voor indruk je achterlaat bij de mensen waar je mee praat, je basis skillset, en je eerlijkheid in gesprekken.
Dat gezegd hebbende, er is *ernom* veel vraag in deze sector, goede data mensen zijn nog veel schaarser dan in software engineering en dergelijke, er staan idioot veel rollen open. Dus als je ook echt de juiste mindset hebt, dan zou het moeten lukken.
Niet om aan acquisitie te doen via GoT, maar als je zin hebt, mag je een PM sturen, mijn klant is actief aan het werven ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Hydra schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:21:
[...]

Mja. Niet bedoeld als opscheppen maar om je een beeld te geven; ik ben 'Java' dev (lead rollen) met ongeveer 20 jaar ervaring en had afgelopen Nov binnen een week iets anders. Ik denk dat je als ZZPer vooral de indruk moet geven dat je meteen waarde toe kunt voegen; dus dat je eigenlijk meteen aan de slag kan.

Het probleem is ook vooral dat er gewoon best veel 'slechte' ZZPers zijn die allemaal hetzelfde beweren als wat jij 'beweert'. Die vraag is dus hoe jij je onderscheidt van die mensen die eigenlijk hun CV bij elkaar verzonnen hebben. Hoe je overkomt in een intake is immens belangrijk.
Ik kom altijd enorm onzeker over bij intakes. Omdat ik vertel dat ik het ook niet weet. Het enige dat ik kan meebrengen zijn alle fouten die ik in het verleden gemaakt heb. En ik ga nog vele fouten maken.
Wat ik kan beloven is inzet, oprechtheid, humor (de mijne, sorry, dat is niet altijd die van anderen) en enorme irritatie als iets me niet snel genoeg gaat of als ik ergens niet makkelijk uitkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
poehee schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:42:
[...]

Ik kom altijd enorm onzeker over bij intakes. Omdat ik vertel dat ik het ook niet weet. Het enige dat ik kan meebrengen zijn alle fouten die ik in het verleden gemaakt heb. En ik ga nog vele fouten maken.
Wat ik kan beloven is inzet, oprechtheid, humor (de mijne, sorry, dat is niet altijd die van anderen) en enorme irritatie als iets me niet snel genoeg gaat of als ik ergens niet makkelijk uitkom.
Het komt bijna over alsof je "te junior" bent om al te gaan zzpen? Hoe veel ervaring heb je? wat is jouw Selling point?

Of is het misschien beter om eerst wat langer in dienst te gaan, trainingen te volgen en te groeien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:36

JJJ

Hmmbob schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:16:
[...]
Ik hoop dat je tegen directheid kan: misschien is het geen match in persoonlijkheid, of is het inderdaad je CV / kennis? Met zoveel opdrachten en gesprekken zou je een resultaat verwachten inderdaad. Ik zie dagelijks Data Science klussen voorbij komen in mijn mailbox uit de diverse portals.

En anders, als het inderdaad een equivalente stack is, even certificaatje daarin halen? Je zal toch aan je eigen marktwaarde moeten blijven werken :)
en
Deveon schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:16:
[...]

Daar hebben vast ook aanbesteding tussen gezeten waarin ze toch echt een reden moeten opgeven waarom een je niet geschikt bent. De makkelijkste manier om veel punten te scoren op een aanbesteding is een laag tarief. Meestal weegt dat enorm zwaar, maar dan moet je natuurlijk geen tussenpersoon hebben die met de winst vandoor gaat.
Ik denk eerder CV inderdaad. Op feedback geven ze altijd wel aan dat er persoonlijk een goede match is maar ik krijg vaak terug dat een andere kandidaat beter passend is qua profiel. Op tarief kan ik nog wel concurreren (ik vraag nu meestal €80/hr).
Hydra schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:21:
[...]

Hier zal het deels ook wel in zitten inderdaad. Ik heb nu zelf 10+ jaar werkervaring in de energiesector. Vooral het meteen waarde toevoegen is iets wat ik wel lastig vind om uit te dragen. Op vlak van tooling en domeinkennis moet je eigenlijk wel een goede match hebben wil je dat meteen kunnen doen. Misschien moet ik ook gewoon eerlijk zijn en heb ik nog te weinig ervaring in een verscheidenheid aan sectoren met andere tooling. Mogelijk is locatie ook een factor (ik woon in het noorden).
Reiziger88 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:01:
[...]

Met welke stacks heb je ervaring?
Voornamelijk Python icm. scikit-learn, pandas, scipy, numpy. Wat dat betreft heb ik een prima (ook theoretische) basis in de data science in de zin dat ik pipelines op kan zetten, modellen kan verfijnen mbt cross validation en hyperparameter tuning en weet welke regressie/classificatie methoden er zijn en welke de juiste zijn om toe te passen. Verder ook ervaring met Java, Groovy, SQL, R en MATLAB. Zeker nuttige tools (in mijn ogen), maar soms wordt er ervaring met TensorFlow / PyTorch gevraagd of grotere commerciële analytics pakketten (Teradata bij de Belastingdienst, DataBricks bij Schiphol, Apache Spark bij andere bedrijven (meer in Data Engineering rollen).

Leuk te zien trouwens dat dit zoveel teweeg brengt. Hopelijk helpt het anderen in hun keuze ZZP'er te worden. Voor mij is het kvk lidmaatschap op z'n allerminst de beste en goedkoopste sollicitatietraining geweest die ik heb gehad :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• poehee
BennyV schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:48:
[...]

Het komt bijna over alsof je "te junior" bent om al te gaan zzpen? Hoe veel ervaring heb je? wat is jouw Selling point?

Of is het misschien beter om eerst wat langer in dienst te gaan, trainingen te volgen en te groeien?
Ik zzp 14 jaar nu. Met een omzet tussen 150k en 300k per jaar.
Dus geen zorgen. Ik neem regelmatig zelf intakes af voor mijn klanten/projecten - onzekerheid zie ik als een pré. Ik zie teveel grootst mogelijk onzin uitkramen door zogenaamde experts. Ik kijk liever naar wat iemand kan en of iemand zich iets aantrekt van datgene dat hij/zij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
poehee schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:56:
[...]

Ik zzp 14 jaar nu. Met een omzet tussen 150k en 300k per jaar.
Dus geen zorgen. Ik neem regelmatig zelf intakes af voor mijn klanten/projecten - onzekerheid zie ik als een pré. Ik zie teveel grootst mogelijk onzin uitkramen door zogenaamde experts. Ik kijk liever naar wat iemand kan en of iemand zich iets aantrekt van datgene dat hij/zij doet.
Zie nu dat ik op de verkeerde reageerde, oeps! Allebei een mooi paars logotje, niet naar de naam gekeken.

De vraag was eigenlijk voor @JJJ bedoeld.
Pagina: 1 ... 216 ... 642 Laatste