Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1234
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-08 13:57
Als je bij je huidige werkgever blijft, maar dan van loondienst naar ZZP, dan val je onder schijnzelfstandigheid volgens DBA.
Maar wat als je huidige werkgever een detacheringspartij is die jou ook ergens neer heeft gezet, dan kan je een van deze vragen toch beantwoorden met nee en is er geen schijnzelfstandigheid?
https://www.belastingdien...-is-sprake-van-loondienst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 15:49
vincent_1234 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:45:
Als je bij je huidige werkgever blijft, maar dan van loondienst naar ZZP, kan val je onder schijnzelfstandigheid volgens DBA.
Maar wat als je huidige werkgever een detacheringspartij is die jou ook ergens neer heeft gezet, dan kan je een van deze vragen toch beantwoorden met nee en is er geen schijnzelfstandigheid?
https://www.belastingdien...-is-sprake-van-loondienst
Ik zou het er gewoon niet op wagen. Als je start als zzp-er gewoon het eerste jaar opdrachten via je ex-werkgever vermijden. Daarna is er wel genoeg tijd overheen gegaan dat ze het niet meer zullen zien als schijnzelfstandigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
We hebben het hier wel eens over reiskosten gehad die je maakt in opdracht / op verzoek van je klant.

Ben eerder wel eens naar Israel gevlogen voor een klant, maar de reis+hotel had het interne reisbureau geboekt (en betaald) en de maaltijden werden door een medewerker van de klant afgetikt. Ergo, heb zelf nauwelijks iets hoeven declareren en dat beetje was zo klein dat ik dat zelf gepakt heb (parkeerkosten Schiphol bijv).

Maar wat nu als de klant je naar Berlijn wil hebben, bijvoorbeeld, en je zou met de eigen (lease)auto reizen: hoe brengen jullie die kosten in rekening?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:34
Hmmbob schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:39:
Maar wat nu als de klant je naar Berlijn wil hebben, bijvoorbeeld, en je zou met de eigen (lease)auto reizen: hoe brengen jullie die kosten in rekening?
Uiterekenen wat dat zou kosten als je 't met een shortlease auto zou doen, en op z'n minst die kosten per km rekenen. Dan ga je al snel richting een euro / km.

Edit: of gewoon de trein pakken? Veel leuker en productiever.

[ Voor 7% gewijzigd door Freeaqingme op 31-03-2021 16:50 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Freeaqingme schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:50:
[...]

Uiterekenen wat dat zou kosten als je 't met een shortlease auto zou doen, en op z'n minst die kosten per km rekenen. Dan ga je al snel richting een euro / km.
Nice. Thanks.
Edit: of gewoon de trein pakken? Veel leuker en productiever.
Ja, heb echter ook vrienden in die buurt wonen waar ik met de trein niet bij ga komen :+
Normaal zou ik zeker de internationale trein pakken, goede ervaring mee naar Parijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 11:02
Hmmbob schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:56:
[...]
Nice. Thanks.

[...]

Ja, heb echter ook vrienden in die buurt wonen waar ik met de trein niet bij ga komen :+
Normaal zou ik zeker de internationale trein pakken, goede ervaring mee naar Parijs.
Daar prive een auto huren om je vrienden te bezoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:15

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hmmbob schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:39:
We hebben het hier wel eens over reiskosten gehad die je maakt in opdracht / op verzoek van je klant.

Ben eerder wel eens naar Israel gevlogen voor een klant, maar de reis+hotel had het interne reisbureau geboekt (en betaald) en de maaltijden werden door een medewerker van de klant afgetikt. Ergo, heb zelf nauwelijks iets hoeven declareren en dat beetje was zo klein dat ik dat zelf gepakt heb (parkeerkosten Schiphol bijv).

Ben al paar keer naar buitenland geweest voor klanten. En ik declareer alles bij ze. Hun willen tenslotte dat je erheen gaat.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:13

MadEgg

Tux is lievvv

Voor buitenlandse reisjes zou ik inderdaad wel een redelijke reisvergoeding rekenen. Sowieso alle onkosten, maar ook een deel van de reistijd, zeker als je ver weg moet overnachten.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Heeft iemand ervaring met zonnepanelen op de zaak? Ik heb een zeer kleine colo aan huis voor een paar klanten. Dit kost zo +- 1000 kWh per jaar. Onze woning is volgelegd met zonnepanelen om nul-op-de-meter te zijn, maar dit is buiten deze 1000 kWh omgerekend. Hier wordt ook gewoon voor betaald - puur zakelijke kosten dus.

Nu wil ik nog 4 panelen op het dak van de berging leggen om dit aan te vullen. De zonnepanelen-boer kan dit wel uitbreiden en meent dat de extra panelen wel op dezelfde omvormer kunnen. De bestaande panelen staan op naam van mijn vrouw, omwille van de BTW-teruggaaf. Als ik de nieuwe panelen zakelijk zou aanschaffen kan ik BTW terugvragen via mijn bedrijf en de afschrijving aftrekken van de winst. Het gaat dan om een afschrijfperiode van 20 jaar?

Is dit nog enigszins de moeite waard of kan ik de panelen beter privé aanschaffen? Zou eventueel een aparte omvormer + MID-energiemeters de boel nog vereenvoudigen?

[ Voor 4% gewijzigd door MadEgg op 31-03-2021 18:38 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Tylen schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:16:
[...]

Ben al paar keer naar buitenland geweest voor klanten. En ik declareer alles bij ze. Hun willen tenslotte dat je erheen gaat.
Ja precies, maar mijn punt was dus hoe tot "alles" te komen :+

Tickets, hotel rekening etc is allemaal heel tastbaar, maar dan de rest nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Hmmbob schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:44:
[...]

Ja precies, maar mijn punt was dus hoe tot "alles" te komen :+

Tickets, hotel rekening etc is allemaal heel tastbaar, maar dan de rest nog.
Gewoon alles wat geld kost. (Oke de avondjes aan de bar en de prostituées niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:05
@MadEgg Waarom zo omwikkeld. Waarom niet privé die 4 panelen (wat kost dat, rond de 800 euro incl. materiaal?). Kun je toch beter de elektra zakelijk boeken voor x cent kwh. Zit je ook niet met lange afschrijving indien je stopt met je mini datacenter binnen die afschrijftermijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Met de auto naar Duitsland voor een paar dagen:
35 cent per gereden kilometer.
16x uurtarief per dag*
100.- voor voedsel (ontbijt hotel is vaak al 20 euro)
Uiteraard de hotelkosten, parkeerkosten en andere prullaria. Deze worden met 21% marge doorgefactureerd.

*Ervaring leert dat je bij korte klussen met tijdsdruk toch wel lange dagen werkt of je zit op een plek waar je een groot stuk met de auto moet rijden voordat je in het leuke gedeelte van het dorp zit. Dan wordt het dagen lang werk-hotel-werk-hotel. Mocht ik ergens terecht komen waar ik een halve vakantie om heen kan bouwen dan doe ik uiteraard wat schappelijker met de uurtjes en zal ik ook niet al het eten in rekening brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

jongetje schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:27:
@MadEgg Waarom zo omwikkeld. Waarom niet privé die 4 panelen (wat kost dat, rond de 800 euro incl. materiaal?). Kun je toch beter de elektra zakelijk boeken voor x cent kwh. Zit je ook niet met lange afschrijving indien je stopt met je mini datacenter binnen die afschrijftermijn.
Als jij een adresje hebt waar ik voor €800 inclusief optimizers, bekabeling en montage 4 zonnepanelen kan fiksen dan hoor ik het graag ;) Het komt eerder op het dubbele neer wat ik zo rondkijk.

Maar goed, punt blijft hetzelfde. Alleen kan ik mezelf voor zover ik weet geen facturen van zakelijk naar privé sturen, dan moet je met privé en zakelijke aandelen in facturen gaan rommelen en daar wordt het ook niet duidelijker van. Al moet ik daar voor afgelopen jaar sowieso aan gaan geloven, dat ga ik nog even uitzoeken met de boekhouder.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:38
@MadEgg De energiekosten voor je colo zijn helaas niet aftrekbaar als zakelijke kosten tenzij je thuis een kantoorruimte hebt met eigen ingang en sanitair. Dus je kan je privé-zelf geen vergoeding geven vanuit de zaak hiervoor. Zakelijk zonnepanelen aanschaffen is dus ook niet van toepassing.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
MadEgg schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:30:
Voor buitenlandse reisjes zou ik inderdaad wel een redelijke reisvergoeding rekenen. Sowieso alle onkosten, maar ook een deel van de reistijd, zeker als je ver weg moet overnachten.
Ik zou de zonnepanelen prive doen, niet zakelijk. Prive levert het echt veel meer op, zelfs als je de btw gewoon aftikt. Zonnepanelen op de zaak is helemaal een gedoe. De opbrengst is omzet en je moet ook btw afdragen. Of je kiest voor een forfait, maar die komt elk jaar terug. Dan heb je na 3 jaar al meer btw betaalt.

Ik heb vorig jaar ook veel panelen bijgelegd. Helaas zat mijn vriendin al in de KOR vanwege al eerder btw teruggevraagd op panelen. Ik heb de btw niet teruggevraagd, want dat leverde veel meer gedoe en zelfs kosten op lange termijn op, dan dat ik ermee win.
Panelen prive leggen. De verbruikte kWhs van je colo kun je prima als kosten opvoeren. Net als thuis laden met een zakelijke auto kun je die kWhs ook aftrekken. Je moet wel hard kunnen maken om hoeveel kWhs het gaat met een meter er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
RichieB schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:32:
@MadEgg De energiekosten voor je colo zijn helaas niet aftrekbaar als zakelijke kosten tenzij je thuis een kantoorruimte hebt met eigen ingang en sanitair. Dus je kan je privé-zelf geen vergoeding geven vanuit de zaak hiervoor. Zakelijk zonnepanelen aanschaffen is dus ook niet van toepassing.
Dit gaat om kantoorinrichting die aan huis in principe altijd als prive worden aangemerkt. Wat MadEgg betreft gaat het om privekosten die hij maakt voor colo, dat is toch heel wat anders dan een kantoor. Zakelijke EV thuisladen kun je ook aftrekken, dat is exact hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:41
Voor mijn server rack hier hangt ook een kWh meter voor d.m.v. een Sonoff POW R2 en de verbruikte kWh gaan netjes keer de prijs van mijn energie leverancier contract en opvoeren als kosten.
Backups van klanten (2e locatie), test/kennis lab etc. moeten toch ergens staan en dus zakelijke kosten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

padoempats schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:41:
[...]
Dit gaat om kantoorinrichting die aan huis in principe altijd als prive worden aangemerkt. Wat MadEgg betreft gaat het om privekosten die hij maakt voor colo, dat is toch heel wat anders dan een kantoor. Zakelijke EV thuisladen kun je ook aftrekken, dat is exact hetzelfde.
Dat was ook mijn gedachte, het is in dit geval absoluut niet dubieus of het zakelijk of privé is. Deze infra wordt puur zakelijk gebruikt en voor niets anders.

Ik ga ze dan ook maar privé aanschaffen, klinkt als minder werk uitendelijk. Zeker als ik met forfaits moet gaan werken. En een bijzonder lange afschrijfperiode.
wishmaster1986 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:04:
Voor mijn server rack hier hangt ook een kWh meter voor d.m.v. een Sonoff POW R2 en de verbruikte kWh gaan netjes keer de prijs van mijn energie leverancier contract en opvoeren als kosten.
Backups van klanten (2e locatie), test/kennis lab etc. moeten toch ergens staan en dus zakelijke kosten :+
Ik heb het hier ook achter een kWh-meter hangen dus kan het exact bijhouden. Ik ga het zo oplossen :)

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@padoempats, @wishmaster1986 en @MadEgg: het lijkt er inderdaad op dat je de energie van zakelijke apparatuur ook in een niet zelfstandige werkruimte gewoon mag aftrekken als zakelijke kosten. Weer wat geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

RichieB schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:24:
@padoempats, @wishmaster1986 en @MadEgg: het lijkt er inderdaad op dat je de energie van zakelijke apparatuur ook in een niet zelfstandige werkruimte gewoon mag aftrekken als zakelijke kosten. Weer wat geleerd!
Maar ik vind het ook weer niet zo helemaal zwart-wit duidelijk want cateringbedrijf met koelkasten is duidelijk. Een 'echte' server ook, maar waar ligt de grens met de stroom voor je laptops en monitoren? En de genoemde airco om het wat comfortabeler te maken (tenzij aantoonbaar nodig om de ruimte van je servers te koelen...) staat weer als concreet voorbeeld dat dat niet zakelijk zou zijn. Vind het wel een grijs gebied. Kun je niet beter een keer een computer kopen voor je vrouw en die zakelijk rekenen? :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:59:
[...]

Maar ik vind het ook weer niet zo helemaal zwart-wit duidelijk want cateringbedrijf met koelkasten is duidelijk. Een 'echte' server ook, maar waar ligt de grens met de stroom voor je laptops en monitoren? En de genoemde airco om het wat comfortabeler te maken (tenzij aantoonbaar nodig om de ruimte van je servers te koelen...) staat weer als concreet voorbeeld dat dat niet zakelijk zou zijn. Vind het wel een grijs gebied. Kun je niet beter een keer een computer kopen voor je vrouw en die zakelijk rekenen? :P
De overheid vond het ook een grijs gebied en heeft toen gezegd, geen zakelijk thuiskantoor is geen vergoeding, om zo alles lekker eenvoudig zwart-wit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
De grens voor een thuiskantoor is duidelijk gemaakt. Maar kosten die je direct zakelijk maakt, kun je wel zakelijk opvoeren. Als je een kwh meter plaatst aan je stekkerblok en zo hard kunt maken wat je verbruikt, kun je dat inderdaad opvoeren. En nu mensen in het jaar meer thuiswerken, is daar wel wat voor op te voeren, want dat staat volledig los van kantoorinrichting. Alleen stroomverbruik direct van bedrijfsmiddelen, niet je airco, geen verwarming, geen koffie.

[ Voor 11% gewijzigd door padoempats op 01-04-2021 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
wishmaster1986 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:04:
Moet hier geen MID gecertificeerd kWh meter tussen zoals bij een laadpaal? De bedragen liggen waarschijnlijk wel iets lager.

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 01-04-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
padoempats schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:09:
De grens voor een thuiskantoor is duidelijk gemaakt. Maar kosten die je direct zakelijk maakt, kun je wel zakelijk opvoeren. Als je een kwh meter plaatst aan je stekkerblok en zo hard kunt maken wat je verbruikt, kun je dat inderdaad opvoeren. En nu mensen in het jaar meer thuiswerken, is daar wel wat voor op te voeren, want dat staat volledig los van kantoorinrichting. Alleen stroomverbruik direct van bedrijfsmiddelen, niet je airco, geen verwarming, geen koffie.
Heb je daar een linkje van, want ik dacht altijd dat dit niet kon.

Ik vind alleen deze, maar of dat nou een betrouwbare bron is
https://www.ikwordzzper.n...energiekosten-als-zzp-er/

Wel vind ik deze, en als ik die invul komt daar uit dat ik de energiekosten niet mag aftrekken.
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/
U hebt geen recht op kostenaftrek

U hebt geen zelfstandige werkruimte. Dat betekent voor u:

U mag de kosten van de werkruimte, inclusief de inrichtingskosten, niet aftrekken.

Dit zijn kosten zoals: huurkosten, energiekosten, behang- en binnenschilderwerk, stoffering en aanwezige inventaris (bureau, kast, lamp).

[ Voor 34% gewijzigd door Ernemmer op 01-04-2021 16:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Lol, vandaag is er officieel een super leuke rol vrijgekomen bij een grote techreus in de buurt. Daar heb ik gisteren al een gesprek voor gehad dankzij een oud collega, maar vandaag twee recruiters in de telefoon dat dit toch echt wel goed bij mij paste. "Ik weet er alles van, gisteren al een heel leuk gesprek over gehad :+ "

Rol moet opengezet worden (procedures etc), maar wel grappig dat die twee clubs dan ook daadwerkelijk bij mij uitkomen zodra er een functie is bij het bedrijf waarvan ik aangegeven had nog wel een keer een klus te willen doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
Ernemmer schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:12:
[...]

Heb je daar een linkje van, want ik dacht altijd dat dit niet kon.

Ik vind alleen deze, maar of dat nou een betrouwbare bron is
https://www.ikwordzzper.n...energiekosten-als-zzp-er/

Wel vind ik deze, en als ik die invul komt daar uit dat ik de energiekosten niet mag aftrekken.
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

[...]
Ik denk dat het wel kan, zolang het maar gaat over apparatuur die je op je zakelijke balans hebt staan. Je inrichting van je kantoor mag niet op de zakelijke balans, en het elektrisch verbruik van de inrichting (lampen, koffiezetapparaat etc) mag je niet van de winst aftrekken. Maar als pc/monitor zakelijk gekocht hebt en zakelijk gebruikt, dan moet dat in theorie kunnen. Weet niet hoeveel je er aan hebt om het elektrisch verbruik van je laptop van de winst af te trekken, maar zie geen reden om te geloven dat het niet mag. Als je als IT'er een flink serverpark thuis hebt draaien 100% zakelijk kan het wellicht wel de moeite waard worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:41
Deveon schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:32:
[...]

Moet hier geen MID gecertificeerd kWh meter tussen zoals bij een laadpaal? De bedragen liggen waarschijnlijk wel iets lager.
We hebben het hier over 700,- aan gemeten stroom kosten per jaar. Ik denk dat ik dat wel verklaarbaar kan maken tegen over wat er in het rack hangt zonder een gecertificeerde meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hielko schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:46:
[...]

Ik denk dat het wel kan, zolang het maar gaat over apparatuur die je op je zakelijke balans hebt staan. Je inrichting van je kantoor mag niet op de zakelijke balans, en het elektrisch verbruik van de inrichting (lampen, koffiezetapparaat etc) mag je niet van de winst aftrekken. Maar als pc/monitor zakelijk gekocht hebt en zakelijk gebruikt, dan moet dat in theorie kunnen. Weet niet hoeveel je er aan hebt om het elektrisch verbruik van je laptop van de winst af te trekken, maar zie geen reden om te geloven dat het niet mag. Als je als IT'er een flink serverpark thuis hebt draaien 100% zakelijk kan het wellicht wel de moeite waard worden.
U kunt de kosten van de werkruimte, inclusief de inrichtingskosten, niet aftrekken. Tot deze kosten horen: energiekosten, behang- en schilderwerk, stoffering en aanwezige inventaris (bureau, kast, lamp).
Toch staat het er niet echt onduidelijk of zo. Ik zou er dus niet glashard vanuit gaan dat het geen discussie gaat opleveren. De belastingdienst zegt immers ergens anders wel dat zakelijke kosten afgetrokken mogen worden, maar ja, daar zit dus een grijs gebied in (zoals een degelijke bureaustoel omdat je 50 uur per week werkt ipv 1 uur in de week even de prive administratie bijhoudt) waar kosten in zitten die je toch niet mag aftrekken. Als je het zeker wilt weten: belastinginspecteur.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Crazy D schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:55:
[...]

[...]

Toch staat het er niet echt onduidelijk of zo. Ik zou er dus niet glashard vanuit gaan dat het geen discussie gaat opleveren. De belastingdienst zegt immers ergens anders wel dat zakelijke kosten afgetrokken mogen worden, maar ja, daar zit dus een grijs gebied in (zoals een degelijke bureaustoel omdat je 50 uur per week werkt ipv 1 uur in de week even de prive administratie bijhoudt) waar kosten in zitten die je toch niet mag aftrekken. Als je het zeker wilt weten: belastinginspecteur.
Daar staat toch wat ik zeg? Je kan inrichtingskosten niet aftrekken, incl. stroomverbruik. Er bestaat echter geen twijfel over dat je als IT’er een computer zakelijk kan aanschaffen (in tegenstelling tot een bureaustoel!) en dat is dus geen onderdeel van de inrichting en valt dus niet onder die regel die je quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Ja ik snap de verwarring ook niet, duidelijk onderscheid gemaakt dat kantoorinventaris niet op de balans kan dus kun je kWhs daar niet van aftrekken, maar alles wat wel op je balans staat wel.
Maar de kWhs van je laptop en monitor met thuiswerken is echt zo weinig dat dat niet veel zoden aan de dijk zet. Echter, als je altijd thuiswerkt dan kan het een beetje lonen, met mijn monitors en laptop doe ik ongeveer 1 kWh per dag (alles hangt hier wel aan kWh meter :) ). Dat zit ik op 250 kWh per jaar =~ 50 euro.

Draai je thuis echter een server 24/7 voor je backups en wat diensten, dan wordt het interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hmmbob schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:09:
Voor de andere moneymonk gebruikers (/cc @Ichiko) hier nog even op terug komend:

[...]
Ze pingen me net dat ik kan testen met dit nieuwe overzicht, en het sluit nu helemaal aan bij wat je bij de belastingdienst in moet vullen onder winst&verliesrekening en de balans (activa&passiva). Wat ik aangegeven heb nog te missen is het overzicht "priveonttrekkingen", en dat ik niet weet of hiermee ook de hele jaarafsluiting-flow 'vanzelf' gebeurd:

- Eerst (automatisch?) een memoriaalboeking voor de BTW verrekening
- Dan memoriaalboeking voor alle prive onttrekkingen
- En dan de resultaatverwerking, waarna dit IB rapport voor je klaar staat.

Als dat erin zou zitten, dan is het denk ik af :+
En hier dan weer op terugkomend: het lijkt erop dat het Inkomstenbelasting overzicht in MoneyMonk stiekem General Availability heeft (ik heb nergens een aankondiging gezien in ieder geval):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aL34VTwd8pIg4a0c0tSOugA1FpY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/14zDdGgatFdMjKemDyoIjyo4.png?f=user_large

Je krijgt dan een mooi gecategoriseerd overzicht te zien wat je kan helpen bij de aangifte Inkomstenbelasting: het bevat exact dezelfde "kopjes" en "subkopjes" als die aangifte. Super handig!

Je vindt het overzicht door via het menu naar Rapportages > Inkomstenbelasting te gaan. Het bijbehorende help-item is bijzonder summier en zegt eigenlijk precies dit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Wat doen jullie als de tekenbevoegde van de urenstaat laks is en soms wel een week wacht met tekenen?
Die gast is ook nog eens in dienst bij de tussenpartij waarbij ik via ben ingehuurd.

Dus ik denk dat ik maar gewoon de factuur ga sturen zonder de urenstaat. Die voeg ik later wel toe.

[ Voor 5% gewijzigd door Tylen op 02-04-2021 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valdi
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tylen schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:23:
Wat doen jullie als de tekenbevoegde van de urenstaat laks is en soms wel een week wacht met tekenen?
Die gast is ook nog eens in dienst bij de tussenpartij waarbij ik via ben ingehuurd.

Dus ik denk dat ik maar gewoon de factuur ga sturen zonder de urenstaat. Die voeg ik later wel toe.
Die persoon even bellen kan ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 11:34
Of gewoon een weekje wachten?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Zelf de handtekening zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

valdi schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:44:
[...]

Die persoon even bellen kan ook helpen.
Hij werkt niet op goedevrijdag en neemt dus niet op. Heb hem maar weer een herinnerings mail gestuurd met waar de uren blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

padoempats schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:18:
Ja ik snap de verwarring ook niet, duidelijk onderscheid gemaakt dat kantoorinventaris niet op de balans kan dus kun je kWhs daar niet van aftrekken, maar alles wat wel op je balans staat wel.
Dat is dus niet zo. Een bureaustoel van 250 euro staat niet op je balans maar mag je toch niet aftrekken. Je mag gewoon geen enkele kosten aftrekken voor de werkruimte zelf. Het discussiepunt is dus of stroom die je verbruikt dus bij de ruimte horen of niet. Als het heel duidelijk zou zijn, zou dat namelijk gewoon los te vinden zijn bij de belasting: "ja je mag de stroomkosten van het zakelijk gebruik blah blah aftrekken" (al dan niet met een officiële tussenmeter, of een duidelijk: nee, mag niet, pech).

Ik kan mij voorstellen dat als je een aparte meter hebt, en je kunt die waarde ook redelijk onderbouwen door het gemiddelde verbruik (volgens de specs) van je server te pakken x 24/7 (onderbouwen dus als in, dat is geen belachelijk verbruik) je bij een controle daar geen probleem bij zult krijgen. Maar, omdat het dus niet zo duidelijk gemeld staat, stel ik dus dat je er ook niet blind van uit moet gaan dat je die kosten wel kunt doorbelasten. (daarna de discussie tegen welk tarief, wel/geen BTW want als jij prive de aansluiting hebt kun je officieel geen BTW rekenen).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:24
ari3 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:20:
[...]
Het voordeel van alles op één factuur is dat als het factuurbedrag ex. btw minstens 450 euro bedraagt én je totaal aan meer dan 2400 euro aan facturen van 450 euro of hoger hebt, je de KIA (Kleinschalige Investerings Aftrek) kan toepassen. Je hebt dan eenmalig een extra aftrekpost (28% van het aanschafbedrag) bij de aangifte inkomstenbelasting in het jaar van aanschaf.

Het nadeel van facturen van 450 euro of meer voor bedrijfsmiddelen (zoals de laadpaal en bijbehorende voorzieningen) is dat je max. 20% per jaar mag afschrijven.

Een laadpaal kost in de losse aanschaf al snel meer dan 450 euro (ex.btw) dus je zit daarmee sowieso vast aan een termijn van minstens 5 jaren voor de afschrijving.
Even een oude post quoten. Laadpaal is zojuist geplaatst en ik heb alles op 1 factuur.

Ik mag nog willekeurig afschrijven omdat ik nog startende ondernemer ben. Nu wil ik de laadpaal in 1 jaar afschrijven maar ik heb geen flauw idee wat ik voor restwaarde moet invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Crazy D schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:46:
[...]

Dat is dus niet zo. Een bureaustoel van 250 euro staat niet op je balans maar mag je toch niet aftrekken. Je mag gewoon geen enkele kosten aftrekken voor de werkruimte zelf. Het discussiepunt is dus of stroom die je verbruikt dus bij de ruimte horen of niet. Als het heel duidelijk zou zijn, zou dat namelijk gewoon los te vinden zijn bij de belasting: "ja je mag de stroomkosten van het zakelijk gebruik blah blah aftrekken" (al dan niet met een officiële tussenmeter, of een duidelijk: nee, mag niet, pech).

Ik kan mij voorstellen dat als je een aparte meter hebt, en je kunt die waarde ook redelijk onderbouwen door het gemiddelde verbruik (volgens de specs) van je server te pakken x 24/7 (onderbouwen dus als in, dat is geen belachelijk verbruik) je bij een controle daar geen probleem bij zult krijgen. Maar, omdat het dus niet zo duidelijk gemeld staat, stel ik dus dat je er ook niet blind van uit moet gaan dat je die kosten wel kunt doorbelasten. (daarna de discussie tegen welk tarief, wel/geen BTW want als jij prive de aansluiting hebt kun je officieel geen BTW rekenen).
Tja, de uitleg van de belastingdienst lees ik heel specifiek als kosten voor kantoorinventaris / spullen / ruimte die niet aftrekbaar zijn als het aan je privewoning hangt. Stroomkosten zijn geen kosten om de kantoorruimte draaiende te houden, dat zijn kosten om je zakelijke apparatuur draaiende te houden. Stroom voor een airco of verlichting, dat zijn typisch stroomkosten om je kantoorruimte draaiende te houden en dus niet aftrekbaar en daar zit hem het verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door padoempats op 02-04-2021 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Genestealer schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:49:
[...]

Even een oude post quoten. Laadpaal is zojuist geplaatst en ik heb alles op 1 factuur.

Ik mag nog willekeurig afschrijven omdat ik nog startende ondernemer ben. Nu wil ik de laadpaal in 1 jaar afschrijven maar ik heb geen flauw idee wat ik voor restwaarde moet invullen.
0. Je gaat die laadpaal nog wel een tijdje gebruiken, tegen de tijd dat je m echt gaat verkopen issie geen cent meer waard :)
Maar, ik zou wel proberen te berekenen of in zijn geheel nu afschrijven nuttig is. Als je door bv de helft af te schrijven al net onder de belastinggrens blijft kun je het restant misschien beter volgend jaar afschrijven.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

padoempats schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:37:
[...]

Tja, de uitleg van de belastingdienst lees ik heel specifiek als kosten voor kantoorinventaris / spullen / ruimte die niet aftrekbaar zijn als het aan je privewoning hangt. Stroomkosten zijn geen kosten om de kantoorruimte draaiende te houden, dat zijn kosten om je zakelijke apparatuur draaiende te houden.
Inclusief het woordje "energiekosten"... Daar zit dus het gebied wat ik aan de ene kant heel duidelijk vind (staat op die manier benoemd, dus nee, mag niet) maar ook grijs, want dat bureaulampje dat 2 uur per dag aanstaat is nog tot daaraan toe, maar een paar servers die je voor je werk gebruikt...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Crazy D schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:43:
[...]

Inclusief het woordje "energiekosten"... Daar zit dus het gebied wat ik aan de ene kant heel duidelijk vind (staat op die manier benoemd, dus nee, mag niet) maar ook grijs, want dat bureaulampje dat 2 uur per dag aanstaat is nog tot daaraan toe, maar een paar servers die je voor je werk gebruikt...
Energiekosten om je kantoorruimte draaiende te houden zijn inderdaad niet aftrekbaar. Dan gaat het om verlichting, airco, verwarming, elektrisch verstelbaar bureau, etc etc., oftewel, alles wat prive is en niet zakelijk is aangeschaft. Want kantoorinventaris voor priveruimte kun je niet zakelijk aanschaffen.

Energiekosten om je zakelijke apparatuur (is wat anders dan kantoorruimte) draaiende te houden, is dat wel, dus je laptop, je monitor, je server, je printer, je EV... whatever je zakelijk hebt aangeschaft) evt verminderd met privebijtelling

Zie je het verschil?

[ Voor 10% gewijzigd door padoempats op 02-04-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

padoempats schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:45:
[...]

Energiekosten om je kantoorruimte draaiende te houden zijn inderdaad niet aftrekbaar. Dan gaat het om verlichting, airco, verwarming, elektrisch verstelbaar bureau, etc etc., oftewel, alles wat prive is en niet zakelijk is aangeschaft. Want kantoorinventaris voor priveruimte kun je niet zakelijk aanschaffen.

Energiekosten om je zakelijke apparatuur (is wat anders dan kantoorruimte) draaiende te houden, is dat wel, dus je laptop, je monitor, je server, je printer, je EV... whatever je zakelijk hebt aangeschaft) evt verminderd met privebijtelling

Zie je het verschil?
Ja maar ik zie het niet concreet benoemd worden. En een werkruimte heeft geen energiekosten. Die krijgt pas energiekosten als je er gaat zitten werken. Maar goed, als iemand controle krijgt die flinke energiekosten heeft opgevoerd en dat wordt goedgekeurd, weten we het zeker.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hoe toon je aan hoeveel stroom je zakelijk gebruikt? Moet je een (ge-ijkte) kWh-meter op een stekkerdoos hebben of mag schatten a.d.v. genoemd vermogen op de zakelijke apparaten?

En stel dat je tot een zakelijk kWh gebruik komt, boek je dan ook naar rato zakelijk/privé een deel van vastrechtkosten zakelijk?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

Als dat structureel is zou ik gewoon de eerste van de maand de factuur versturen en later de urenstaat erachteraan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
ari3 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:00:
Hoe toon je aan hoeveel stroom je zakelijk gebruikt? Moet je een (ge-ijkte) kWh-meter op een stekkerdoos hebben of mag schatten a.d.v. genoemd vermogen op de zakelijke apparaten?

En stel dat je tot een zakelijk kWh gebruik komt, boek je dan ook naar rato zakelijk/privé een deel van vastrechtkosten zakelijk?
Voor zover ik weet is een geijkte aan te raden, iig voor een EV omdat het dan om serieus veel kWh's gaat. Voor kleiner grut is een onderbouwde schatting meestal wel voldoende.

Vastrecht niet, dat zijn geen extra kosten die je hebt gemaakt om zakelijke apparatuur thuis te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Crazy D schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:00:
[...]

Ja maar ik zie het niet concreet benoemd worden. En een werkruimte heeft geen energiekosten. Die krijgt pas energiekosten als je er gaat zitten werken. Maar goed, als iemand controle krijgt die flinke energiekosten heeft opgevoerd en dat wordt goedgekeurd, weten we het zeker.
Een thuiskantoor heeft zeker wel energiekosten, die kosten die ik net noemde, verwarming, airco, verlichting. Alles direct in verband met kantoor niet. Maar een PC, laptop, printer zijn GEEN kantoorkosten. Een bureau, stoel, kasten, meubels, lampen, verf, schoonmaakkosten, verbouwing, hypotheek etc, dat allemaal wel, dus ook je energiekosten die hier direct mee te maken hebben. Een laptop hoort niet bij je kantoor, ook al gebruik je hem daar.

Maar bij incidenteel thuiswerken gaat het echt werkelijk om 10x niks. Ook fulltime thuiswerken is qua laptop + monitor ook eigenlijk niet eens de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Crazy D schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:46:
[...]

Dat is dus niet zo. Een bureaustoel van 250 euro staat niet op je balans maar mag je toch niet aftrekken.
Maar dat is toch precies wat we zeggen? De bureaustoel is onderdeel van de kantoorinrichting. De bureaustoel mag je niet op de balans zetten en kan je niet aftrekken van je kosten. En daarom kan je dus ook niet indirecte kosten zoals elektriciteit opvoeren. De PC mag je echter wel op je balans zetten en dus kan je ook indirecte kosten zoals elektriciteit opvoeren. De PC is geen onderdeel van je kantoorinrichting.
Het is toch ook 100% duidelijk dat je de elektriciteit die je zakelijk voor de auto gebruikt als kostenpost kan opvoeren? Dat is toch hetzelfde? Auto is zakelijk en mag/moet op de balans, en dus kan je de elektriciteit ook verrekenen.

De enige vraag is wat de belastingdienst precies accepteert qua bewijsvoering. Mag het verbruik geschat worden? Mag het via een random meter? Of moet je (zoals met de auto volgens mij wel moet) perse een officiele tussenmeter gebruiken. En dan is het natuurlijk niet echt interessant meer als we het hebben over het verbruik van een laptop en een scherm oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:24
Ik wil komende jaren meer management kant op gaan tov huidig specialisme. Dwz genoeg kennis opgedaan.

Hoe zit het met interim IT management markt. Is dat ook prima te doen als ZZP-er? Specialisme is .NET/Azure.

Of kan je dan beter in loondienst blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Bedoel je ook project manager? Daar is werk zat in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:24
Hmmbob schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:05:
Bedoel je ook project manager? Daar is werk zat in
nee dat vind ik geen management. Gewoon teams leiden en hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:05
@TweakerVincent Waarom zou een bedrijf jou moeten inhuren om een team te gaan leiden? Welke ervaring breng je mee?

Vaak wordt er juist extern ingehuurd omdat een team niet lekker loopt. Normaal wil een bedrijf juist zijn management door internen laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik heb zelf een keer een afdeling ad interim geleid als freelancer - maar toen zat ik daar als Project manager binnen (thanks btw) en kon ik doorschuiven.

Ik zie weinig interim manager opdrachten in de mailbox voorbij komen (ingeschreven op een aantal portals).

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 03-04-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
t_captain schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:07:
[...]

Je hebt tot 8-5. En je kunt in een minuut tijd uitstel aanvragen. Misschien moet je dat even doen, dan is de tijdsdruk eraf. Als je uitstel hebt, mag je natuurlijk alsnog meteen indienen.
Ik heb idd maar even uitstel aangevraagd. Het zijn maar paar dingetjes waar ik even op vast loop, maar ik denk dat ik toch maar op zoek ga naar een boekhouder om mij te helpen. Voor ik er een gevonden heb en alles klaar is zijn we wel voorbij 6 mei verwacht ik.

Ik wil het graag zelf doen, maar ook weer niet te lang besteden aan vraagstukken als; Ik ben in december 2020 een project begonnen, deze loopt nog en factureer ik in 1 keer in mei 2021. Moet ik de uren (in principe wordt factuurbedrag bepaald aan hand gewerkte uren) in december nog verwerken als Nog Te Facturen Omzet, wat dan meetelt als inkomsten voor de IB over 2020?

En dan nog weer uitzoeken HOE dat eventueel te boeken, en dan nog hoe ik alles invul in de aangifte.

Ik heb graag een boekhouder in een ondersteunende rol die ik af en toe wat kan vragen en die sommige taken kan overnemen, maar waar ik wel in de regie blijf. Zoals eerder aangegeven ben ik wel nogal pessimistisch over de expertise van de gemiddelde boekhouder, maar wil ook niet te vaak vastlopen op boekhoud vraagstukken.

Daarnaast wil ik wellicht personeel in dienst gaan nemen met de tijd en dat wordt het denk ik helemaal te veel hooi op m'n vork. Wat dat betreft zoek ik eigenlijk ook een boekhouding/accounting consultancy bureau die kan meegroeien met mij in zowel diensten als prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Hertog_Martin schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:20:
[...]
Ik wil het graag zelf doen, maar ook weer niet te lang besteden aan vraagstukken als; Ik ben in december 2020 een project begonnen, deze loopt nog en factureer ik in 1 keer in mei 2021. Moet ik de uren (in principe wordt factuurbedrag bepaald aan hand gewerkte uren) in december nog verwerken als Nog Te Facturen Omzet, wat dan meetelt als inkomsten voor de IB over 2020?

En dan nog weer uitzoeken HOE dat eventueel te boeken, en dan nog hoe ik alles invul in de aangifte.
Die vraag kan ik iig wel beantwoorden. Dat is inderdaad omzet over 2020, en bij je belastingaangifte valt dat onder overige vorderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hertog_Martin schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:20:
Ik heb graag een boekhouder in een ondersteunende rol die ik af en toe wat kan vragen en die sommige taken kan overnemen, maar waar ik wel in de regie blijf. Zoals eerder aangegeven ben ik wel nogal pessimistisch over de expertise van de gemiddelde boekhouder, maar wil ook niet te vaak vastlopen op boekhoud vraagstukken.

Daarnaast wil ik wellicht personeel in dienst gaan nemen met de tijd en dat wordt het denk ik helemaal te veel hooi op m'n vork. Wat dat betreft zoek ik eigenlijk ook een boekhouding/accounting consultancy bureau die kan meegroeien met mij in zowel diensten als prijs.
Zoek iig iets als een NOAB gecertificeerde accountant. Iedere boerenl*l kan zich boekhouder noemen, accountant niet... Mijn ervaring met mensen die zich boekhouder noemen is ook dat teveel ervan ergens jarenlang de administratie hebben gedaan en daardoor denken dat ze wel zelf als boekhouder aan de slag kunnen.
De meeste (zo niet alle) accountants hebben wel of een strippenkaart systeem, of je betaald voor tijd die het kost om vragen te beantwoorden. Doe je lekker zelf de boekhouding maar vraag je wel of ze eind van het jaar je boeken kunnen controleren.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:56
TweakerVincent schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:53:
Ik wil komende jaren meer management kant op gaan tov huidig specialisme. Dwz genoeg kennis opgedaan.

Hoe zit het met interim IT management markt. Is dat ook prima te doen als ZZP-er? Specialisme is .NET/Azure.

Of kan je dan beter in loondienst blijven?
Ik heb daar geen volledig beeld van natuurlijk, maar heb tot nu toe vrijwel nooit een ZZP-er op zo'n positie gezien. Of het moet misschien bij een relatief klein bedrijf zijn, maar zeker niet bij de wat grotere bedrijven waar ik tot nu toe gezeten heb. Teamleads vaak wel ZZP-ers, maar (lijn)management/IT-managers eigenlijk altijd intern. Hier hebben de meeste bedrijven blijkbaar niet zo'n moeite mee om zo'n positie intern te laten invullen. Salaris is op dit soort posities vaak ook redelijk goed, in tegenstelling tot bij specialistische rollen intern.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:01
Het kan.. mijn schoonvader had een it manager positie bij een van de Nederlandse supermarkt ketens voor de opzet van de online verkoop. Na enkele jaren zzp is die alsnog in loondienst gegaan, maar hij is als zzp-er binnen gekomen.

Bij een bedrijf waar ik zelf zat ( startup dochter van groot bedrijf) was de directeur zelfs zzp-er.

Kortom: het kan zeker, maar een dergelijke positie vinden is niet makkelijk.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 09:24
Vandaag kreeg ik mijn verlenging binnen via de mail van Headfirst. Om de overeenkomst volledig te maken moest ik in hun portal alleen nog even de Ondernemerscheck invullen. Ik ben al een stuk of 6x verlengd bij deze opdrachtgever maar niet eerder heb ik zoiets hoeven invullen. Er kwam ook de welbekende 70% van de tijd vraag voorbij. Nou zit ik gewoon voltijd bij deze ene opdrachtgever dus het antwoord kan je wel raden. Iemand die weet wat dit kan betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
De ondernemerscheck is alleen nuttig voor de freelancer, om te bepalen of hij/zij voor de belastingdienst als ondernemer aangifte mag doen.

Geen idee wat Headfirst met de uitslag wilt doen, aangezien verkapt dienstverband niks met ondernemerschap te maken heeft.
Verkapt dienstverband ondervang je met een goedgekeurde modelovereenkomst van de belastingdienst met een goede projectomschrijving. In die goedgekeurde contracten staat nergens iets over een maximale looptijd van het contract en of je voor meerdere opdrachtgevers moet werken.

[ Voor 38% gewijzigd door Ernemmer op 06-04-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 16:42
Even een kort 'wat zouden jullie doen' vraagje.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 12:52
bumble_bee schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:30:

***members only***
Dit verhaal onderstreept maar weer eens de toegevoegde waarde van de meeste tussenpartijen: 0,0

Maar goed. Je hebt dus een toezegging gekregen die later enkel mondeling bleek en de eindklant wil alsnog stoppen. Ik denk dat je dit met behulp van je rechtsbijstand uit kunt vechten met de tussenpartij met alle gevolgen van dien. Lees: relatie dusdanig verstoord dat jullie in de toekomst niks meer voor elkaar gaan doen.

Wanner je uit prinicipe graag je gelijk wilt halen is het een optie. Als ik in jou schoenen zou staan zou ik het er lekker bij laten. Je hebt als ik het goed begrijp niet gewerkt in die maand opzegtermijn omdat de eindklant de stekker er uit heeft getrokken. Ondertussen ben je al aan een andere opdracht begonnen. Lekker daar op focussen zou ik zeggen.

Conclusie: tussenpartij is in eerste instantie niet helemaal transparant en eerlijk richting jou geweest. Les voor de toekomst geleerd. Ik zou persoonlijk ook geen zaken meer met ze doen tenzij ze knetterhard alles zwart op wit gaan zetten qua beloftes en dat ook de waarheid is. en zelfs dan weet ik niet of je in de praktijk aan het langste eind gaat trekken want het blijft tenslotte een tussenpartij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
bumble_bee schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:30:

***members only***
Zakelijke overeenkomst, dus wat stond er in het contract en de algemene voorwaarden die je met de tussenpersoon hebt getekend?

Edit: en begrijp ik het nu goed dat je de opdracht met drie maanden verlengt, maar dat die opdracht op elk moment, in achtneming van 1 maand opzegtermijn, opgezegd kan worden? Wat een slechte voorwaarden.

[ Voor 25% gewijzigd door Skyaero op 06-04-2021 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Je wil ook geen reputatie dat je alles wel prima vindt... Als een TP heef zitten stuntelen mogen ze best op de blaren zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:47
Vincent17 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:29:
Vandaag kreeg ik mijn verlenging binnen via de mail van Headfirst. Om de overeenkomst volledig te maken moest ik in hun portal alleen nog even de Ondernemerscheck invullen. Ik ben al een stuk of 6x verlengd bij deze opdrachtgever maar niet eerder heb ik zoiets hoeven invullen. Er kwam ook de welbekende 70% van de tijd vraag voorbij. Nou zit ik gewoon voltijd bij deze ene opdrachtgever dus het antwoord kan je wel raden. Iemand die weet wat dit kan betekenen?
Zelfde dingetje van mijn pooier ontvangen met een verhaal over NEN normen en audits en dat ze een recente kvk uittreksel en zo'n Ondernemerscheck nodig hadden om te voldoen aan regels.
Ik heb de vraag bij hun terug neergelegd.
"Hier is mijn contract en uitreksel. 90% van jullie zzp'ers is voltijd. De ondernemerscheck heeft geen enkele juridische basis. Hoe gaan jullie daar mee om?"
Als ze me op die basis niet willen, want te groot risico op "werknemerschap", dan gaan ze er toch gewoon tussenuit :+

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Skyaero schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:00:
Edit: en begrijp ik het nu goed dat je de opdracht met drie maanden verlengt, maar dat die opdracht op elk moment, in achtneming van 1 maand opzegtermijn, opgezegd kan worden? Wat een slechte voorwaarden.
Vrij standaard in de IT dienstverlening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:31:
[...]

Vrij standaard in de IT dienstverlening?
Ik zit niet in de IT dienstverlening, maar in de contracten die ik afsluit zitten dat soort beperkende zaken er niet in. Voor een markt waar de vraag hoger zou zijn dan het aanbod, is de vrager behoorlijk dicterend ten opzichte van de aanbieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Skyaero schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:42:
[...]

Ik zit niet in de IT dienstverlening, maar in de contracten die ik afsluit zitten dat soort beperkende zaken er niet in. Voor een markt waar de vraag hoger zou zijn dan het aanbod, is de vrager behoorlijk dicterend ten opzichte van de aanbieder.
Die opzegtermijn is toch wederzijds mag ik hopen? Bij mijn huidige opdrachtgever is het zelfs 10 werkdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@bumble_bee De tussenpersoon tekent een contract met 1 maand opzegtermijn naar jou toe. Na het moment van opzeggen van dat contract kan je dus nog 1 maand factureren. Dat je in die maand geen uren hebt kunnen maken bij de eindklant is aantoonbaar hun fout. Dit heet zakelijk zijn. Denk je dat zij 1 maand omzet zouden laten lopen als het andersom was? Gewoon een nette mail sturen met een factuur erbij. Komen ze vanzelf met een tegenvoorstel. Gaan ze moeilijk doen dan heb je altijd je rechtsbijstand nog achter de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Er zal vast ergens iets staan dat alleen de gemaakte uren gefactureerd kunnen worden, en dan kan je een maand opzegtermijn hebben, maar als je niet kan werken valt er niks te factureren. Dat soort bureautjes hebben de contracten wel dichtgetimmerd.

En over de opzegtermijn, die is bij mij altijd wederzijds en de ene keer 2 weken en de andere keer een maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

RichieB schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:44:
@bumble_bee De tussenpersoon tekent een contract met 1 maand opzegtermijn naar jou toe. Na het moment van opzeggen van dat contract kan je dus nog 1 maand factureren. Dat je in die maand geen uren hebt kunnen maken bij de eindklant is aantoonbaar hun fout. Dit heet zakelijk zijn. Denk je dat zij 1 maand omzet zouden laten lopen als het andersom was? Gewoon een nette mail sturen met een factuur erbij. Komen ze vanzelf met een tegenvoorstel. Gaan ze moeilijk doen dan heb je altijd je rechtsbijstand nog achter de hand.
Waarschijnlijk heb je ook een getekende urenstaat nodig. En die heb je natuurlijk niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
RichieB schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:44:
Ik zou niet weten hoe een vergelijkbare situatie er andersom zou moeten uitzien, met name ook omdat ik mij houd aan mijn modelinge toezeggingen.. Ik denk niet dat zij een factuur zouden sturen naar de eindklant voor de uren die ik niet gewerkt heb, als ze met de eindklant hadden verlengd, maar van mij slechts een mondelinge toezegging hadden gehad, als je dat bedoelt.
En inderdaad, zonder getekende urenstaat heb ik (tot dan toe in ieder geval) geen facturen ingediend. Nu staat deze eis op zich niet in het contract, het is meer 'de procedure'.

Ik lees verschillende meningen, wel/niet..

Ik was ook benieuwd of iemand in een vergelijkbare situatie heeft gezeten? En misschien er voor gekozen heeft om 'gewoon' een factuur te sturen of een schikking te treffen? Wil graag weten hoe dat dan is gegaan.

Of is er echt niet eerder iemand hier tegenaan gelopen? Nu wissel ik relatief vaak van opdracht, misschien ligt het daar aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 21:28
Niet een case zoals dit. Wel een klant die vrijdagmiddag een meeting inplande om maandag de overdracht te bespreken, twee weken opzegtermijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
bumble_bee schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:58:

Of is er echt niet eerder iemand hier tegenaan gelopen? Nu wissel ik relatief vaak van opdracht, misschien ligt het daar aan..
In mijn geval was de klant het met mij eens en heeft de factuur gewoon betaald. Mocht iemand hebben zitten slapen zoals in jouw geval dan volgt er gewoon een factuur, hooguit dat ik het reduceer naar enkel de gemiste dagen als ik tussentijds iets anders vind. Mocht de klant er weinig aan kunnen doen vanwege aantoonbaar onverwachte externe factoren dan wil ik best wat liever zijn. Eerste maandje corona van vorig jaar heb ik bijvoorbeeld de factuur gehalveerd bij 0 gewerkte uren. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Wat zouden jullie doen?

Ik ben nu in Nederland als freelance frontend developer bezig en mijn uurtarief is € 95. Op jaarbasis, uitgaande van gemiddeld 18 werkbare dagen per maand:

(95*8)*18 = € 13.680 * 12 = € 164.160 per jaar

Mits ik geen overbruggingsperiodes heb zonder werk, geen vakanties opneem, niet ziek word, etc.

Maar nu heb ik ook een contractaanbieding liggen van een werkgever waar ik in loondienst ongeveer € 157.880 per jaar ga verdienen, inclusief (gemiddeld genomen) bonus en vakantiegeld.

Freelance: vrijheid, zelf verantwoordelijk, maar ook acquisitie, onzekerheid, geen vangnet.
Loondienst: hiërarchisch groot bedrijf, vakantiedagen, doorbetaald wanneer ziek, sociaal vangnet.

Ook ben ik van plan op niet al te lange termijn (maximaal 1,5 jaar) een hypotheek te willen nemen voor een koopwoning. Maar als freelancer is dat een heel ander verhaal dan iemand die in loondienst werkt, natuurlijk.

Het bijkomende nadeel van deze loondienst aanbieding is dat ik niet verwacht om dit salaris (binnen Nederland) ooit te kunnen verbeteren. En als freelancer zie ik mijn uurtarief nog kunnen toenemen tot € 110 tot € 120 per uur binnen nu en een paar jaar.

Wat waren ook alweer de overige voordelen van freelancen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Tja, dit is een keuze die je zelf (ok, en met je eventuele partner) zal moeten maken: je hebt de voor- en nadelen van beiden ardig in beeld denk ik. Zo makkelijk als je nu in loondienst kan gaan, kan je er natuurlijk ook weer uit: je weet al wat het is om te freelancen.

Hou je er rekening mee dat een eventuele bonus niet meetelt in je hypotheekberekening?
Er zijn in dit topic trouwens genoeg discussies geweest over freelance & hypotheek - met 2 tot 3 jaar aan gegevens (+evt prognose) krijg je bij veel aanbieders ook al een hypotheek.

Voor de volledigheid wil je misschien liever netto dan bruto rekenen - je verliest natuurlijk een aantal aftrekposten (o.a. de 14% MKB-winstvrijstelling).

[ Voor 64% gewijzigd door Hmmbob op 08-04-2021 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Tenzij je een miljoenenvilla wilt kopen krijg je met anderhalve ton winst op jaarbasis ook aardig hypotheekje hoor, daar zou ik het niet om doen.

Qua geld zal het elkaar weinig ontlopen. De belangrijkste vraag lijkt me wat je de leukste functie lijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 13:32

bord4kop

maximaal 100KB!

Je zit toch niet tot einde der tijden vast aan die werkgever? bevalt het uiteindelijk toch niet zo goed van beide kanten.. > ;w

Als het verschil (€ in welke vorm dan ook) zo minimaal is zou ik afwegen hoeveel de vrijheid je waard is.
vrijheid vs zekerheid misschien?

mind you; vrijheid is subjectief IHMO
- als je 3 maanden, 4 maand of nog langer geen opdracht hebt neem je ook alles aan toch?
- als je in loondienst na 6 maanden erachter komt dat alles kud is, dan zoek je toch ook een andere baan?

Ik wel tenminste }:O

[ Voor 7% gewijzigd door bord4kop op 08-04-2021 12:13 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:15
Blue-eagle schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:17:
Als je dat vraagt dan kan je net zo goed in dienst gaan :+

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Maar nu heb ik ook een contractaanbieding liggen van een werkgever waar ik in loondienst ongeveer € 157.880 per jaar ga verdienen, inclusief (gemiddeld genomen) bonus en vakantiegeld.
Wat is het pensioen aanbod?

Da's echt een ding wat iedereen negeert, maar wat mijns inziens bij je primaire arbeidsvoorwaarden hoort.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:48
Zoveel in loondienst verdienen is erg netjes. Ik neem aan dat er dan een redelijke bonus of RSU's bij in zit? Let daar dan idd wel op met je hypotheek, dat telt niet mee in de max hypotheek berekening.

Verder lijkt mij een uurtarief van €110/120 als frontender wel redelijk hoog, zo niet haast onhaalbaar. Of je moet naar een ander soort functie doorgroeien. Je huidige tarief van €95 zit al aan de hoge kant denk ik, even puur afgaand op mijn eigen ervaring.

Persoonlijk, als ik net zoveel in loondienst kon verdienen als met freelance zou ik overstappen naar loondienst denk ik. Maar idd wel afhankelijk van o.a. secundaire arbeidsvoorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:54

page404

Website says no

Jogai schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:18:
[...]

Als je dat vraagt dan kan je net zo goed in dienst gaan :+
Bij mij is het het voor 80% de afweging van VEEL minder gezeik tov VEEL meer inkomsten. Ik denk als ik een leuke werkgever kon vinden die bv 90% van mijn freelance inkomen betaalt, dat de afweging inkomsten wegvalt en daar zekerheid/groepsgevoel er voor in de plek komt. Dat is een heel andere afweging en kan mogelijk bij mij hetzelfde dilemma als @Blue-eagle geven.
Als het dan een werkgever is waar je weinig gezeik hebt en je HEEL erg leuke dingen kan gaan doen, dan zou ik ook goed na moeten denken. Voordeel is wel, je kan altijd terug :9

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat zouden jullie doen?

Ik ben nu in Nederland als freelance frontend developer bezig en mijn uurtarief is € 95. Op jaarbasis, uitgaande van gemiddeld 18 werkbare dagen per maand:

Mits ik geen overbruggingsperiodes heb zonder werk, geen vakanties opneem, niet ziek word, etc.

Freelance: vrijheid, zelf verantwoordelijk, maar ook acquisitie, onzekerheid, geen vangnet.
Loondienst: hiërarchisch groot bedrijf, vakantiedagen, doorbetaald wanneer ziek, sociaal vangnet.

Ook ben ik van plan op niet al te lange termijn (maximaal 1,5 jaar) een hypotheek te willen nemen voor een koopwoning. Maar als freelancer is dat een heel ander verhaal dan iemand die in loondienst werkt, natuurlijk.

Het bijkomende nadeel van deze loondienst aanbieding is dat ik niet verwacht om dit salaris (binnen Nederland) ooit te kunnen verbeteren. En als freelancer zie ik mijn uurtarief nog kunnen toenemen tot € 110 tot € 120 per uur binnen nu en een paar jaar.

Freelance tarieven van €110/€120 per uur zie ik zelf niet vaak voorbij komen voor web developers. Mogelijk voor database beheer, of specialist op een bepaald gebied.

Interessant is te weten wat je nu na winst uit onderneming netto overhoudt en wat je straks over zou houden. Aangezien het hier loondienst vs eenmanszaak gaat zal de berekening best anders zijn.
In dit geval is je salaris zometeen bijna net zoveel als je freelance bruto omzet. Dat is behoorlijk lekker verdienen.
Want als freelancer moet je rekening houden met ziekte, vakantie, investeringen, pensioen, opdrachten acquisitie, verantwoording, verzekeringen etc.
Dat heb je allemaal niet meer in loondienst.

Afgezien daarvan zou ik kijken of je de functie bij het bedrijf leuk zou vinden, dat beetje meer/minder verdienen is dan minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee

Je vergeet hierbij ook dat je in die loondienst functie waarschijnlijk 25 vakantiedagen hebt, dus een doorbetaalde maand waarvoor je freelance had moeten werken, of niet?
Waarom reken je met 18 werkbare dagen per maand? Dat zijn er in de praktijk (bij mij dan) meer. En hoe hoog is die bonus, en hoe zeker is het dat je hem echt altijd krijgt? Wat staat er precies in het contract, mag je bijklussen en dergelijke, mocht je dat willen?

Het is een beetje lastig appels met appels vergelijken in zo'n situatie. Ik zou sowieso netto gaan rekenen, dan kom je bedrogen uit gok ik.

De niet-financiele afweging kan niemand anders voor je maken, dat kan je alleen zelf. Ik zou het zelf nooit doen, als was de netto hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
  • Laatst online: 12-08 15:15
fry77 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:18:
[...]

DIe kans is juistheel groot. Niet omdat je loopt te rotzooien met de boekhouding, maar omdat de verhouding omzet/kosten riekt naar iets dat ze als loondienst kunnen beschouwen. Het is de primaire reden dat ik de 2020 aangifte misschien wel de spannendste vind na de vorige controle......
Valt wel mee. Ik heb al jaren relatief weinig kosten ten opzichte van mijn inkomsten. Als IT-er heb ik in principe voldoende aan een telefoon een laptop en een manier om me te verplaatsen. En nu Corona is kom ik al een jaar niet bij klanten, maar doe ik alles van huis uit.
Ik denk dat het dit jaar juist veel makkelijker is. De belastingdienst heeft de handen vol aan al die Corona maatregelen en als je controle krijgt en je hebt wat weinig klanten, dan kun je altijd zeggen dat door Corona je klantenstroom wat is opgedroogd.
Ik heb eenmaal een vraag gekregen van de belastingdienst om iets op mijn aangifte te verduidelijken, maar ze zijn nog nooit bij mij geweest om mijn boekhouding te controleren. En ik denk dat ze dat door Corona nu ook niet mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
  • Laatst online: 12-08 15:15
bumble_bee schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:42:
[...]

Je vergeet hierbij ook dat je in die loondienst functie waarschijnlijk 25 vakantiedagen hebt, dus een doorbetaalde maand waarvoor je freelance had moeten werken, of niet?
Waarom reken je met 18 werkbare dagen per maand? Dat zijn er in de praktijk (bij mij dan) meer. En hoe hoog is die bonus, en hoe zeker is het dat je hem echt altijd krijgt? Wat staat er precies in het contract, mag je bijklussen en dergelijke, mocht je dat willen?

Het is een beetje lastig appels met appels vergelijken in zo'n situatie. Ik zou sowieso netto gaan rekenen, dan kom je bedrogen uit gok ik.

De niet-financiele afweging kan niemand anders voor je maken, dat kan je alleen zelf. Ik zou het zelf nooit doen, als was de netto hetzelfde.
Dat klopt. Als ZZP-er hou je per gewerkt uur meer over. Echter moet je ook wat zaken in het oog houden:
- Heb je een AOV? Zo ja, dan moet je dat ook van je winst af trekken. Zo nee, hou er dan rekening mee, dat je bij ziekte in loondienst wel wordt doorbetaald en anders niet.
- Wat doe je voor je oude dag? Ben je in loondienst dan zit daar normaal gesproken een pensioen bij die geheel of gedeeltelijk door je werkgever wordt betaald.
- Zit er een bonus structuur bij?
- Auto van de zaak?

En vooral hoe oud ben je? Als je wat ouder wordt, dan kan het zijn dat het handig is om wat meer zekerheid in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

bumble_bee schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:42:
[...]

Waarom reken je met 18 werkbare dagen per maand? Dat zijn er in de praktijk (bij mij dan) meer.
Ik denk als je die vakantie/ziekte/etc doorrekent over het jaar dat 18 werkbare dagen een goeie schatting is. Ik kwam op 17,2 dagen per maand vorig jaar, en werk niet fulltime.
Dat vind ik ook wel een interessante berekening, wat het netto uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

page404 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:02:
Ik denk als je die vakantie/ziekte/etc doorrekent over het jaar dat 18 werkbare dagen een goeie schatting is. Ik kwam op 17,2 dagen per maand vorig jaar, en werk niet fulltime.
Wij hebben een kind en ik heb echt wel de helft van de zorgtaken. No way dat ik boven de 18 dagen p/mnd kom.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 15:49
feuniks schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:57:
[...]
- Heb je een AOV? Zo ja, dan moet je dat ook van je winst af trekken. Zo nee, hou er dan rekening mee, dat je bij ziekte in loondienst wel wordt doorbetaald en anders niet.
Zo'n vetpot is die zekerheid ook niet hoor...

Vergeet niet dat doorbetaling slechts 2 jaar is, en daarna val je terug op de uitkering van het UWV, wat 70% is van je laatst verdiende salaris. Doordat je meestal bij ziekte na 2-3 maanden nog maar 70-80% van je salaris krijgt doe je dus na 2 jaar een aardige val terug in inkomen. 70% van 70% is nog maar 49% van je oorspronkelijke salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wetgos
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 19:39
Remcoder schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:50:
[...]

Zo'n vetpot is die zekerheid ook niet hoor...

Vergeet niet dat doorbetaling slechts 2 jaar is, en daarna val je terug op de uitkering van het UWV, wat 70% is van je laatst verdiende salaris. Doordat je meestal bij ziekte na 2-3 maanden nog maar 70-80% van je salaris krijgt doe je dus na 2 jaar een aardige val terug in inkomen. 70% van 70% is nog maar 49% van je oorspronkelijke salaris.
Misschien enigzins off topic, maar volgens mij wordt in de WIA gerekend met je laatst verdiende salaris vóórdat je ziek werd. Dus volgens mij klopt die 49% niet.

Desalniettemin het is vaak geen vetpot nee...

[ Voor 0% gewijzigd door wetgos op 08-04-2021 15:01 . Reden: percentage vervangen door algemene formulering ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

TucanoItaly schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:25:
[...]

Wij hebben een kind en ik heb echt wel de helft van de zorgtaken. No way dat ik boven de 18 dagen p/mnd kom.
ik heb dit jaar gebudgetteerd op 14,7 dagen. Tenminste, dat is het omgerekend met een target van 120k. Dan heb ik ook nog wat tijd om in het huishouden en met het gezin te helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

@Blue-eagle ik ben wel benieuwd wat er in de tussentijd is gebeurd. Je gaf een poos geleden aan dat je de overstap gemaakt had van Apple naar een Nederlandse werkgever per 1 januari jl. maar dat er achteraf moeilijk werd gedaan over een bonusregeling.

Nu lees ik dat je toch aan het freelancen bent geslagen, en toch weer een contract hebt liggen voor loondienst. Interessante ontwikkelingen!

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:18
157.000 euro bruto salaris voor een frontend developer, wait wut?? Zijn die salarissen sinds dit jaar met 50% omhoog gebeukt ofzo? sterke nog 100.000 euro slaris voor een frontender zou ik al van op kijken.

[ Voor 22% gewijzigd door mannowlahn op 08-04-2021 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Persoonlijk zie ik weinig verschil tussen of jij nou voor 40u pw ingehuurd bent voor lang freelance contract of dat je in loondienst bent waarin men tegenwoordig ook zeker niet meer standaard tot pensioen leeftijd blijft hangen. Hell, ik zie jonge mensen in loondienst sneller jobhoppen dan veel freelancers. Die laatste zie ik vaak hopen dat hun halfjaarcontract voor vijfde keer verlengd wordt..

Als je ook al van het 9-5 qua werktijden was en houd van regelmaat dan moet je denk ik alleen nog kiezen op basis van of de werkzaamheden en opdrachtgever jou positief prikkelen.

In die zin is het ook redelijk afwisselbaar de contractvorm die je hebt bij een bedrijf. In principe kan je van arbeidscontract naar freelancecontract naar arbeidscontract etc als je wenst. Je kan altijd nog onderhandelen over je arbeidsvoorwaarden als je bv aantal vrije dagen karig vind (hoewel dit soms ook gelijk is voor iedereen om geen onvrede onderling te creëren)

Zelf ben ik meer projectmatig bezig voor diverse opdrachtgevers tegelijk en plannen om uit te breiden, voor mij is loondienst dan wel echt andere koek. Maar als je niet zoveel verschil ziet zelf dan dus gewoon kiezen voor de uitdaging die je meeste plezier en ontwikkeling geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 17:28
Wat zouden jullie doen?

Als je in loondienst 157.880 euro per jaar waard bent dan is jouw uurtarief van 95 euro te laag als freelancer. Als je binnen 1,5 jaar een hypotheek wilt dan kun je met de aangeboden salaris een hypotheek krijgen van 700.000 a 800.000 euro. Maar met een omzet van 164.160 mag je blij zijn als ze je een hypotheek geven van 400.000 a 500.000 euro.

157.880 is een uitstekend bod in Nederland voor een frontend developer. Je kunt altijd terug naar freelance werk als het niet bevalt.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieAragosta
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11-04 10:23
Dag Allemaal,

ik ben al ruim 7 jaar bewust ZZP-er(ICT/Test 15 jaar werkervaring) en heb altijd mooie opdrachten mogen doen. Normaal gesproken is het zoeken naar nieuwe opdrachten geen probleem en is er altijd wel een leuke klus te vinden. Alleen de laatste weken loop ik tegen het volgende aan:

Mijn huidige opdracht wordt niet verlengd vanwege het feit dat ik ZZP-er ben. Het betreft een overheidsinstelling die vanwege de wet DBA alle ZZP-ers eruit gooit. Ook tijdens het zoeken naar een nieuwe opdracht wordt er bijna dagelijks bij opdrachten gezegd dat ZZP-ers niet meer aangenomen worden.

Ik was benieuwd of er meer ZZP-ers zijn die hier tegenaan lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb alleen in 2017 bij de introductie van DBA last gehad van een plotselinge angst in de markt. Toen heb ik twee projecten voor buitenlandse klanten (DE en BE) gedaan. Daarna weer in NL aan het werk. Een startup, een scale-up en een ouder MKB bedrijf en een groot energiebedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
BennieAragosta schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:46:
Dag Allemaal,

ik ben al ruim 7 jaar bewust ZZP-er(ICT/Test 15 jaar werkervaring) en heb altijd mooie opdrachten mogen doen. Normaal gesproken is het zoeken naar nieuwe opdrachten geen probleem en is er altijd wel een leuke klus te vinden. Alleen de laatste weken loop ik tegen het volgende aan:

Mijn huidige opdracht wordt niet verlengd vanwege het feit dat ik ZZP-er ben. Het betreft een overheidsinstelling die vanwege de wet DBA alle ZZP-ers eruit gooit. Ook tijdens het zoeken naar een nieuwe opdracht wordt er bijna dagelijks bij opdrachten gezegd dat ZZP-ers niet meer aangenomen worden.

Ik zie de NS regelmatig test rollen plaatsen, weet niet of je dat vooruit helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:49

sebasd

loopt op espresso

BennieAragosta schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:46:
Dag Allemaal,

Ik ben ook ZZPer in de testwereld (testautomatisering), net zo lang en net zoveel jaar ervaring als jij, vorige maand op zoek gegaan naar een nieuwe opdracht en dit herken ik helemaal niet. Binnen no time een nieuwe opdracht gevonden bij een grote overheidsinstelling.
Pagina: 1 ... 215 ... 642 Laatste