Ik ben bezig om mijn eerste jaar als ondernemer af te sluiten in de boekhouding. In MoneyMonk om precies te zien. In principe lukt dat. Ik maak eerst een memoriaalboeking aan om de BTW afdrachten en voorbelasting weg te boeken. Daarna verwerk ik het resultaat voor het boekjaar, wat resulteert in een automatische memoriaalboeking om alle omzet en kosten rekeningen weg te boeken en het eigen vermogen te belasten.
Tot zover conform verwachting.
Wat ik niet had verwacht is dat op de eindbalans (en daarmee ook de begin balans van 2021) de rekening voor Prive opnames (0410) belast blijft en daardoor het eigen vermogen heel hoog is. Boekhoudkundig kan ik dat wellicht zo laten (weet ik niet zeker), maar overzichtelijk is het niet.
Voor de goede orde, deze prive opnames zijn het "salaris" wat ik mijzelf gegeven heb. En dit zal tevens de reden zijn waarom MoneyMonk dit niet automatisch verwerkt, omdat een prive opname uiteraard niet perse "salaris" hoeft te betekenen.
Na nog eens de documentatie van MoneyMonk er op nageslagen te hebben, heb ik volgens mij gevonden wat ik zocht. Ik lees hier:
https://www.moneymonk.nl/...f-te-sluiten-in-moneymonkHeb je gedurende het jaar als natuurlijk persoon loon/ salaris onttrokken uit je onderneming, dan is het mogelijk om ook de Privé rekening te corrigeren op het Eigen Vermogen. Ook hiervoor maak je dan een Memoriaalboeking.
Nu heb ik dus op 31-12-2020 een tweede handmatige memoriaalboeking gedaan, om 0410 (Prive) weg te boeken tegen het Eigen Vermogen (0400).
Dat lijkt het gewenste effect te hebben, omdat op de balans op 1-1-2021 de Prive rekening nu mooi weer 0 is, en het Eigen Vermogen zoals verwacht overeenkomt met het banksaldo van dat moment, plus de openstaande facturen.
Ik hoop dat de situatie herkenbaar is voor anderen en ben benieuwd of dit de juiste manier is. Een ander idee is om de Prive rekening (in mijn geval "salaris") weg te boeken aan het einde van jaar tegen een kostenrekening. Echter, als eenmanszaak zijn dit volgens mij geen kosten, dus klopt de winst dan niet meer.