Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
en dan heb je nog mazzel met de 30 dagen termijn. toen ik begon met freelancen had ik meteen 90 dagen betaaltermijn: kon ik ff lekker 4 maanden wachten op mijn eerste betaling + tussendoor een eerste btw-aangifte zonder dat ik nog maar een cent op m'n rekening had staan.
Die lange betaaltermijnen mogen gelukkig niet meer, maar 60 dagen kan nog steeds voorkomen.

zonder buffer beginnen lijkt me niet verstandig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:39
Blue-eagle schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:20:
Het probleem is dat mijn betaling lang op zich laat wachten:

1 Mei: ik begin
1 Juni: Ik factureer over mei
1 Juli: Uiterste betaaldatum (~30 dagen) van mijn factuur over mei

Dan zit ik praktisch mei en juni zonder inkomsten.
Dit is niet je probleem.
Blue-eagle schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:37:
Helaas heb ik erg grote ongeplande uitgaven moeten doen waardoor mijn direct toegankelijke spaarpot is opgedroogd.
Dit is je echte probleem.

Kan een heleboel what if's bedenken, maar ik hou hem gewoon lekker dicht bij mezelf: what if je je rechterarm breekt op 2 mei?

Zonder buffer gaan freelancen is niet echt een verstandig idee.
Hierboven zijn al wat ideeën geopperd, maar wat die agency doet is volstrekt normaal.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-10 19:07
Neem even contact op met je tussenpartij. Tegen een fee (%) kan je vaak eerder betaald krijgen. Kost je wel geld maar heb je eerder je centen.. aanbetaling lijkt me niet gangbaar. Je verkoopt geen spullen die deels aanbetaald dienen te worden dus gewoon geduld hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hmmbob schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:20:
[...]
Dit is niet je probleem.

[...]

Dit is je echte probleem.

Kan een heleboel what if's bedenken, maar ik hou hem gewoon lekker dicht bij mezelf: what if je je rechterarm breekt op 2 mei?

Zonder buffer gaan freelancen is niet echt een verstandig idee.
Hierboven zijn al wat ideeën geopperd, maar wat die agency doet is volstrekt normaal.
Mijn buffer zit in Bitcoin en indexfondsen, dus ik kán wel verder maar ik wil liever niet aan die bronnen komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:30
Buffers dien je cash aan te houden.

Als er morgen een nieuwe crisis aanbreekt en je opdrachtgever beslist om niet meer te betalen. Tegelijkertijd dalen alle koersen met 90%. Waar ga je dan van leven?

Houdt rekening met worst case, ellende komt nooit alleen. Gewoon minimaal 1 jaaruitgave aan cash aanhouden, liefst 2 als je éénverdiener bent, de rest kun je investeren hoe je wilt.

Technisch gezien wil je het dan ook nog over meerdere banken spreiden en een gedeelte fysiek cash in de kluis, maar misschien is dat wat te veel doemdenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-10 22:19
pirke schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 23:11:

Als er morgen een nieuwe crisis aanbreekt en je opdrachtgever beslist om niet meer te betalen. Tegelijkertijd dalen alle koersen met 90%. Waar ga je dan van leven?

Houdt rekening met worst case, ellende komt nooit alleen. Gewoon minimaal 1 jaaruitgave aan cash aanhouden, liefst 2 als je éénverdiener bent, de rest kun je investeren hoe je wilt.

Technisch gezien wil je het dan ook nog over meerdere banken spreiden en een gedeelte fysiek cash in de kluis, maar misschien is dat wat te veel doemdenken :)
Zo creëer je wel een kip ei probleem.
Voordat je begint met freelancen zou je dus een buffer van een jaar moeten hebben, maar pas als je gaat freelancen houdt menigeen pas genoeg geld over om een beetje een buffer op te bouwen.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:40

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Blue-eagle schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:20:
Nu begin ik voor het eerste via een agency een contract* bij een klant van hun. Het probleem is dat mijn betaling lang op zich laat wachten:

1 Mei: ik begin
1 Juni: Ik factureer over mei
1 Juli: Uiterste betaaldatum (~30 dagen) van mijn factuur over mei

Dan zit ik praktisch mei en juni zonder inkomsten.

Wat is gangbaar in deze? 50/50 Vooruit laten betalen? Moet je dan korting geven?

* als freelancer na kortstondig loonwerk te hebben gedaan ergens anders, wat niet beviel.
Hoezo zit je in mei zonder inkomsten?? Je krijgt eind april toch nog je laatste loon.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Eens dat een buffer cash en direct beschikbaar moet zijn, maar voor z’n uniek event wil ik wel risico lopen. Als je zo risico avers bent is volgens mij ondernemen niet de juiste stap.

Één of twee jaar direct opneembaar vind ik dat wat overdreven. Ik ben vorig jaar begonnen met één maand buffer,hanteer nu 3 maanden en wil uiteindelijk naar 6 maanden binnen 12-18 maanden. Met mijn belegde vermogen hou ik het met de huidige waarde nog 24 maanden uit. 90% minder waard is een probleem, maar met 50% kom ik nog steeds een heel eind bij z’n “black swan” event. Echter zou ik nooit de 24 maanden opgebouwd kunnen hebben als ik het op een spaarrekening had gezet, hooguit de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:44

MadEgg

Tux is lievvv

Jij wil minimaal een ton aan directe contanten of in ieder geval op een direct toegankelijke spaarrekening houden? Dat vind ik wel extreem doemdenken, en zonde van je vermogen met de huidige rentestand. Ik hou 10k direct beschikbaar, alles daarboven gaat naar indexfondsen en een deel crypto. Anders gooi je duizenden euro’s aan rendement weg.

Tja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:24

Oneens. Buffers dienen liquide te zijn, en index-fondsen zijn dat. Een index-fonds is doorgaans dusdanig liquide dat je op ieder moment van de dag een deel daarvan kan verkopen en dat in minder dan een week tijd op je bankrekening heb staan (veelal nog dezelfde dag).

Verder kan een indexfonds eigenlijk niet 90% dalen in 1 dag. Bij een daling van meer dan 20% van een indexfonds wordt het handelen de rest van de dag stilgelegd (in ieder geval naar Amerikaans recht, ik veronderstel dat het in NL vergelijkbaar zal zijn). Ter volledigheid nog even gezocht op 'S&P flash crash', en dan kom ik onder andere op deze wikipedia pagina uit. Daar zie je een 'flash crash', maar in plaats van 90% reductie zakte de prijs met ~10%. Ook was er weer heel snel een rebound.

Maargoed, als vraagsteller koste wat kost z'n indexfondsen niet wil verkopen, dan is factoring denk ik de makkelijkste weg. Zelf geen ervaring mee, maar hier kost het bijv. 4% van het factuurbedrag.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Freeaqingme schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:04:
[...]
Oneens. Buffers dienen liquide te zijn, en index-fondsen zijn dat. Een index-fonds is doorgaans dusdanig liquide dat je op ieder moment van de dag een deel daarvan kan verkopen en dat in minder dan een week tijd op je bankrekening heb staan (veelal nog dezelfde dag).
Ja eens, maar je moet natuurlijk wel een flinke discount op de waarde meetellen, want het is wel onzekerder dan het geld op je bankrekening. Ik heb zelf ook een deel van mijn spaargeld in ETF's zitten, en in principe zou ik die niet nodig hebben, maar bij een onverwachte grote tegenvaller is het wel gewoon een optie om die te liquideren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:30
MadEgg schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 07:46:
[...]

Jij wil minimaal een ton aan directe contanten of in ieder geval op een direct toegankelijke spaarrekening houden? Dat vind ik wel extreem doemdenken, en zonde van je vermogen met de huidige rentestand. Ik hou 10k direct beschikbaar, alles daarboven gaat naar indexfondsen en een deel crypto. Anders gooi je duizenden euro’s aan rendement weg.
Geef jij een ton uit op jaarbasis dan? Dan vind ik een buffer van 10k echt veel te laag ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:44

MadEgg

Tux is lievvv

pirke schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:44:
[...]

Geef jij een ton uit op jaarbasis dan? Dan vind ik een buffer van 10k echt veel te laag ja.
Nee, jij zei eigenlijk 2 jaar. Dan kom ik wel op een ton.

En de rest zie ik ook als buffer. Maar wel een die ik in de praktijk niet gebruik dus best wat rendement mag opleveren in de tussentijd. Met een (klein) risico dat een (groot) deel morgen opeens verdampt is. Zelfs als dat gebeurt komen we niet in de financiele problemen maar zal ik wel alle zeilen moeten bijzetten. Dat moet dan maar, in de tussentijd levert dat vermogen gewoon 5-15 procent rendement op.

[ Voor 42% gewijzigd door MadEgg op 20-03-2021 08:56 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 27-10 22:19
Als alle koersen in een paar dagen tijd met 90% krimpen dan heeft bijna iedereen een probleem.

Ik denk dat geld bij zo'n catastrofale crash ook snel weinig waard zal worden

Het lijkt me goed om rekening te houden met tijdelijke werkloosheid (ziekte, paar maanden zonder opdracht), dus om voor een half jaar aan cash aan te houden en tot 2 jaar in redelijk stabiele ETFs zoals VWRL. (En de rest in wat je verder wil)
Als je langer dan een half jaar zonder inkomen dreigt te zitten moet er serieus iets aan de hand zijn en dat zal je in het eerste half jaar dan ook wel moeten zien aankomen (zodat je maanden de tijd hebt om je ETFs ten gelde te maken).

Dus voor 2 jaar aan cash lijkt me onnodig en zonde van rendement wat je misloopt.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-10 15:32
Als je kijkt naar NDXT (want we zitten hier in de tech hoek) 'crashtte' tot -30% ongeveer, en na 2 maanden was hij weer terug op het oude nivo om dan weer door te stijgen. Allemaal niet zo spannend dus ook al heb je je buffer voor een deel belegd.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:36
Ja het kan natuurlijk goed zijn dat verlies van opdrachten samenvalt met economische malaise en beursdalingen, maar dan nog ben je denk ik beter af met geld beleggen dan het laten devalueren in een sok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:33
ID-College schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:51:
Ah idd, goede toevoeging. Hoe zit het dan met verlies? Want op de balans staat 10k FOR, maar als je beleggingswaarde gehalveerd is, dan mis je wel 5k. Dat is dus een gevalletje van: risico van het vak? Of je moet dus 5k vrij laten vallen uit de FOR (en dan de belasting uit eigen zak betalen?)
De reservering voor 10k blijft gewoon staan, ook al heb jij 50% verloren op een zakelijke belegging van 10k. Of je het vrij laat vallen of niet is aan jou. Je ondernemingsvermogen moet wel bij elke aangifte minimaal even hoog zijn als de reservering voor de FOR. Dus als je 10K aan aandelen koopt terwijl je 10K FOR gereserveerd hebt, je aandelen verliezen 50% aan waarde, en je hebt verder niks op de balans, dan moet je 5K uit prive bijstorten, of inderdaad 5K aan FOR vrij laten vallen, en de bijbehorende belasting uit eigen zak betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 27-10 19:07
bumble_bee schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:16:
[...]

De reservering voor 10k blijft gewoon staan, ook al heb jij 50% verloren op een zakelijke belegging van 10k. Of je het vrij laat vallen of niet is aan jou. Je ondernemingsvermogen moet wel bij elke aangifte minimaal even hoog zijn als de reservering voor de FOR. Dus als je 10K aan aandelen koopt terwijl je 10K FOR gereserveerd hebt, je aandelen verliezen 50% aan waarde, en je hebt verder niks op de balans, dan moet je 5K uit prive bijstorten, of inderdaad 5K aan FOR vrij laten vallen, en de bijbehorende belasting uit eigen zak betalen.
Het is mij duidelijk waarvoor dank :)

Wat betreft de buffer discussie: ik vind persoonlijk 6maanden net wat krap. Als het economisch wat minder gaat is 6 maanden best kort. Ik denk persoonlijk niet zo snel dat je 6maanden stil zit maar ik heb in mijn detacheringstijd 5 maanden op de bank gezeten in moeilijke tijden. Dat voelde zeker niet prettig maar het is dus niet heel ongewoon. Terwijl ik destijds nog een heel staffing apparaat om mij heen had draaien. Nu zegt dat niet alles maar ik voel mij persoonlijk dan ook prettiger bij een jaar maar dat zal voor iedereen vast verschillen :)

[ Voor 29% gewijzigd door ID-College op 21-03-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-10 15:36
Jogai schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:17:
Als je kijkt naar NDXT (want we zitten hier in de tech hoek) 'crashtte' tot -30% ongeveer, en na 2 maanden was hij weer terug op het oude nivo om dan weer door te stijgen. Allemaal niet zo spannend dus ook al heb je je buffer voor een deel belegd.
Je beschrijft nu wel het "best worst case scenario"...

Het kan ook gerust -30% en dan jarenlang aanmodderen of kalm aan nog verder wegzakken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Wie weet het volgende?

Ik rij een deelauto, zowel privé als zakelijk. Bij boeken van de deelauto, geef je aan of het zakelijk is, of niet. Einde maand krijg je netjes een overzicht daarvan. De BTW daarvan vraag ik terug. Ook boek ik een kilometer-vergoeding van 19 ct/km.

Maar omdat ik een net overzicht krijg, kan ik natuurlijk ook gewoon die facturen boeken als zijnde kosten, met een percentage privé.

Wat is juist hier?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-10 09:43
TucanoItaly schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:03:
Wie weet het volgende?

Ik rij een deelauto, zowel privé als zakelijk. Bij boeken van de deelauto, geef je aan of het zakelijk is, of niet. Einde maand krijg je netjes een overzicht daarvan. De BTW daarvan vraag ik terug. Ook boek ik een kilometer-vergoeding van 19 ct/km.

Maar omdat ik een net overzicht krijg, kan ik natuurlijk ook gewoon die facturen boeken als zijnde kosten, met een percentage privé.

Wat is juist hier?
Hoezo kun je én de btw terugvragen én jezelf een km vergoeding geven?

Btw kun je alleen terugvragen over zakelijke uitgaven, doordat je jezelf 19ct per km vergoedt is het geen zakelijke uitgave meer maar een privé uitgave waar je een vergoeding voor krijgt.

Of vergis ik me hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:42
Remcoder schreef op zondag 21 maart 2021 @ 17:04:
[...]

Hoezo kun je én de btw terugvragen én jezelf een km vergoeding geven?

Btw kun je alleen terugvragen over zakelijke uitgaven, doordat je jezelf 19ct per km vergoedt is het geen zakelijke uitgave meer maar een privé uitgave waar je een vergoeding voor krijgt.

Of vergis ik me hier?
BTW over zakelijke ritten met je prive auto kan je gewoon terugvragen.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:43
Ja, maar dan moet je dus wel de auto privé huren. Je kan niet de huur als zakelijke kosten boeken en ook nog 19 cent per km vergoeden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

RichieB schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:24:
Ja, maar dan moet je dus wel de auto privé huren. Je kan niet de huur als zakelijke kosten boeken en ook nog 19 cent per km vergoeden.
Precies, en nou zit ik dus e.e.a. uit te rekenen. En wat blijkt, als ik 19 ct. kilometervergoeding toe pas, kom ik op een 900 euro. Maar als ik de totale kosten boek, met een percentage privé, is dat toch een 1500 euro. Dus ik neig er naar om dat laatste te doen.

Is die 0,19 ct/km-vergoeding zo ontzettend schraal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-10 23:57
Op mijn eerdere vraag hier over het opzetten van een BV werd firm24 genoemd als een online boer die wel in goede aarde was gevallen.

Ik heb daar een account aangemaakt en wat dingen ingevuld om te kijken hoe en wat. En nog geen uur later een email van 'Joey van Firm24' met een aanbod om een persoonlijk gesprek te hebben over al mijn vragen. En 24 uur later nog een opvolg mail met aanbod om later vandaag maar gelijk een gesprek in te plannen.

Ik ben nogal allergisch voor dit soort hard-sell praktijken, maar goed, dat is misschien mijn probleem.

Ik heb n=1 aanbevelingen voor firm24, en ik weet dat anecdotes != data, maar toch hier de vraag of er meer van jullie firm24 gebruikt hebben, en hoe jullie ervaringen en oordeel daarover is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 22:43
thijs42 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:24:
[...]
Ik ben nogal allergisch voor dit soort hard-sell praktijken, maar goed, dat is misschien mijn probleem.
[...]
Joey wil graag zijn diensten verkopen. Jij hebt een account aangemaakt op hun platform. Dus jij bent een potentiële klant. Joey vraagt of je nog vragen hebt en geeft aan vanmiddag tijd te hebben om die te beantwoorden. Klinkt klantgericht. Als je geen vragen hebt of als je er nog niet uit bent of je wel een BV wilt, dan zeg je dat toch gewoon? Ja, Joey doet sales maar het is alleen "hard" als jij het dat laat zijn..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:47

page404

Website says no

thijs42 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:24:
Op mijn eerdere vraag hier over het opzetten van een BV werd firm24 genoemd als een online boer die wel in goede aarde was gevallen.

Ik heb daar een account aangemaakt en wat dingen ingevuld om te kijken hoe en wat. En nog geen uur later een email van 'Joey van Firm24' met een aanbod om een persoonlijk gesprek te hebben over al mijn vragen. En 24 uur later nog een opvolg mail met aanbod om later vandaag maar gelijk een gesprek in te plannen.

Ik heb n=1 aanbevelingen voor firm24, en ik weet dat anecdotes != data, maar toch hier de vraag of er meer van jullie firm24 gebruikt hebben, en hoe jullie ervaringen en oordeel daarover is?
Ik ga mee met @RichieB hierin. Als je een vrijblijvend gesprekje met Joey kan hebben, is dat toch alleen maar mooi. Kan je een beetje inschatten of ze een beetje weten waar ze het over hebben en ondertussen kom je wijzer van de markt dan toen je er heen ging. En je kan je ervaringen hier delen. win-win :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-10 15:32
Volgens mij worden dat soort 'persoonlijke' mails meestal gewoon automatisch verstuurd. Conversion rate zal wel hoger zijn als er een echte naam onder staat. Misschien ook wel slim gekoppeld met de agenda's van de medewerkers.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-10 10:13

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Hielko schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:33:
Ik gebruik de FOR wel, maar stort het gewoon op een lijfrenterekening het daaropvolgend jaar. Als je een goed jaar hebt en je zit in de hoogste belastingschijf dan kan je fiscaal gezien gewoon het beste direct de FOR toepassen, want je weet natuurlijk niet hoe dat zit het volgende jaar. Als je dan de FOR niet hebt gebruikt heb je dat jaar wel veel vrije ruimte, maar wellicht trek je dan wel af in lagere belastingschijven.
Dit jaar wordt mijn eerste keer dat ik de FOR wil gebruiken (of nou ja vorig jaar), maar ik wil het wel op een normale rekening zetten. Want stel dat je moet of gaat stoppen dan moet je 50% belasting kunnen af tikken, maar als het op een lijfrenterekening staat dan kan je er niet bij komen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
Dank voor de reacties. En ja, dat realiseer ik me ook, vandaar ook mijn opmerking
maar goed, dat is misschien mijn probleem.
Misschien had daar geen misschien moeten staan... ;)

Blijft mijn vraag staan of er meer van jullie ervaring hebben met firm24?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:22
thijs42 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:25:
Dank voor de reacties. En ja, dat realiseer ik me ook, vandaar ook mijn opmerking
[...]

Blijft mijn vraag staan of er meer van jullie ervaring hebben met firm24?
Ik heb ze laatst gebruikt, vond het prima.

Je vult alles online in en daarna wordt het overgedragen naar een 'lokale' notaris, welke ik 5 minuten heb gesproken via een whatsapp videogesprek om mijn identiteit te bevestigen en om heel kort de oprichting door te nemen. Het is echt lopende band, standaard werk tegenwoordig.

Het enige nadeel vind ik dat nu alleen een online aandeelhoudersregister heb in een of van andere tool van firm24, dat zal natuurlijk ook niet het eeuwige leven hebben. Heb er wel een PDF export uit kunnen trekken gelukkig.

En over die sales, dat is inderdaad een beetje standaard. Ze houden het wel alleen bij emails, op het eind komen ze ook nog even hun boekhoudservices aanbieden enzo ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

MarcoKL schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:16:
[...]

Dit jaar wordt mijn eerste keer dat ik de FOR wil gebruiken (of nou ja vorig jaar), maar ik wil het wel op een normale rekening zetten. Want stel dat je moet of gaat stoppen dan moet je 50% belasting kunnen af tikken, maar als het op een lijfrenterekening staat dan kan je er niet bij komen toch?
Of je stopt het in een ETF. Over de loop van 10-20 jaar hoef je niet zo bang te zijn dat het (veel) minder waard wordt dan je inleg en je kan er toch soort van altijd bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:34
MarcoKL schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:16:
[...]

Het afstorten van de FOR op een lijfrenterekening zorgt ook direct voor de afbouw van je FOR, dus als je dan in de toekomst stopt is er ook niks meer waar je belasting over moet betalen. De FOR gebruiken en het niet op een gegeven moment afstorten op een lijfrenterekening is praktisch nooit verstandig. Want dan blijft die reservering natuurlijk staan, en zal je op een gegeven moment wel die belasting moeten aftikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 23:43

ralpje

Deugpopje

Omdat ik weet dat er wat mensen met dezelfde 'setup' in dit topic zitten: ik gebruik Moneymonk in combinatie met Knab, met de automatische boekhoudkoppeling.
Ik merk de laatste dagen dat de koppeling niet goed werkt: MoneyMonk geeft aan dat het overzicht is bijgewerkt, maar de recente mutaties worden niet geladen. Een aantal weken terug had ik dat ook, toen heb ik de ontbrekende mutaties handmatig geïmporteerd waarna ze er een dag later alsnog stonden en ik ze weer kon verwijderen....

Ticket bij MoneyMonk geopend en die 'zijn er mee bezig', maar geven aan dat het een probleem alleen in mijn omgeving zou zijn....
Zijn er meer mensen die ditzelfde probleem ervaren? Die hele export/import is voor mij natuurlijk een black box, maar ik kan blijkbaar niet vertrouwen op de melding dat het overzicht is bijgewerkt. Dat betekent dat ik ook niet direct in Moneymonk kan zien of (bijvoorbeeld) een factuur betaald is.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
unex154 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:36:
[...]
Het enige nadeel vind ik dat nu alleen een online aandeelhoudersregister heb in een of van andere tool van firm24, dat zal natuurlijk ook niet het eeuwige leven hebben. Heb er wel een PDF export uit kunnen trekken gelukkig.
Volgens mij moet je ook een fysiek exemplaar krijgen. Als zij dat niet leveren dan is dat wel een oranje vlag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-10 13:56

Crazy D

I think we should take a look.

ralpje schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:14:
Omdat ik weet dat er wat mensen met dezelfde 'setup' in dit topic zitten: ik gebruik Moneymonk in combinatie met Knab, met de automatische boekhoudkoppeling.
Ik merk de laatste dagen dat de koppeling niet goed werkt: MoneyMonk geeft aan dat het overzicht is bijgewerkt, maar de recente mutaties worden niet geladen. Een aantal weken terug had ik dat ook, toen heb ik de ontbrekende mutaties handmatig geïmporteerd waarna ze er een dag later alsnog stonden en ik ze weer kon verwijderen....

Ticket bij MoneyMonk geopend en die 'zijn er mee bezig', maar geven aan dat het een probleem alleen in mijn omgeving zou zijn....
Zijn er meer mensen die ditzelfde probleem ervaren? Die hele export/import is voor mij natuurlijk een black box, maar ik kan blijkbaar niet vertrouwen op de melding dat het overzicht is bijgewerkt. Dat betekent dat ik ook niet direct in Moneymonk kan zien of (bijvoorbeeld) een factuur betaald is.
Ik heb het met e-boekhouden. Toen ik dat de vorige keer bij hun melde was het antwoord dat het probleem bij Knab bevind en zij er niets aan kunnen doen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob

Ik had het op 4 maart ook, maar die werder inderdaad dezelfde dag nog geïmporteerd. Ook dat was een probleem bij Knab, vertelde Moneymonk toen. Op maandag is er sowieso geen import: een beperking vanuit Knab zo begreep ik eerder van Moneymonk (ze hebben een werkdag (!=weekdag) nodig om de boekingen van het weekend te verwerken 8)7 ). Mijn imports zijn altijd dinsdag t/m zaterdag, met de info van de dag ervoor zeg maar.

Hiervoor lang geleden eens een storing in de import gehad, toen wees moneymonk ook naar Knab en bevestigde de Knab klantenservice dat het bij hen lag.

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 22-03-2021 10:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:56
Skyaero schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:22:
[...]

Volgens mij moet je ook een fysiek exemplaar krijgen. Als zij dat niet leveren dan is dat wel een oranje vlag
Jaren geleden een BV via Firm24 op laten zetten, prima ervaringen en was snel voor elkaar. Ik heb overigens wel alle stukken fysiek op de post gekregen destijds.

@thijs42 hier dus ook prima ervaring met Firm24, nadat alles opgezet is heb ik overigens niets meer met ze van doen gehad of spam gehad (wel moeten uitschrijven nieuwsbrief).

Vond het hele process om de BV op te zetten een eitje overigens (again, jaren geleden toen de flex BV er net was), ook de bank was toen zo geregeld (bij Rabobank toen, nu KNAB), kwam wel van een bestaande EMZ af.

Wat we wel hoofd pijn heeft gegeven (en nog doet) is e-herkenning, wat een gedrocht en geld klopperij is dat zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unex154
[...]

Goed om te weten, ik ga er even achteraan.
Jelle Pol, Directeur bij Dusk Network: “De samenwerking met Firm24 en LTO Network is een fantastisch voorbeeld hoe blockchain technologie werkend in de praktijk gebracht wordt.”

Vanaf nu wordt elke nieuwe oprichting via Firm24 automatisch aangemeld voor het digitale aandeelhoudersregister. Het register is enkel inzichtelijk voor het bedrijf en zijn aandeelhouders. Partijen kunnen zich ook afzijdig houden van deze digitale innovatie indien zij dat wensen. In dat geval ontvangen zij gewoon de ouderwetse papieren variant.
https://www.ictmagazine.n...erlandse-vennootschappen/

:X blockchain 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
[...]

Negative. Je kan dat ook bijvoorbeeld in een spreadsheet doen.

Hier ook prima ervaring met Firm24. De eerste keer was het wat minder, omdat ze toen net tussen twee verschillende platformen in zaten, en ik daar toen herhaaldelijk 'slachtoffer' van werd. Een jaar later weer bij hen gedaan, en nergens last van.

Tussendoor ook een BV opgericht rechtstreeks via een notaris. Dat kostte ongeveer hetzelfde, maar moest ik wel bijv. zelf het KVK-inschrijfwerk invullen. Toen was mijn conclusie dat ik dat graag de volgende keer gewoon weer via Firm24 doe.

Ook wel eens wat geprobeerd met Ligo (de grote concurrent van Firm24), dat ging alleen niet om het inschrijven van een BV maar het vastleggen van een merknaam. Dat leverde dusdanig veel 'issues' op dat ik besloten heb nooit meer zaken met die club te doen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-10 12:55

MIjn vrouw heeft er ook al tijdje last van. Week of 2 a 3 geloof ik. En inderdaad "ze zijn er mee bezig"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-07 19:04

Ik heb dezelfde setup, maar heb er nog nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Nu we het toch over Moneymonk hebben: heeft iemand hier zelf aangifte gedaan op basis van de cijfers van Moneymonk?

Ik heb een verschil van 6 euro bij mijn activa/passiva in de aangifte, maar kan niet vinden waar t in zit.... In Moneymonk is het verschil natuurlijk 0 :+

Ja kan een boekhouder vragen, nee die heb ik niet, ik wil graag alles zelf doen maar snap niet wat er mis gaat.

[ Voor 25% gewijzigd door Hmmbob op 22-03-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ichiko
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik ben bezig om mijn eerste jaar als ondernemer af te sluiten in de boekhouding. In MoneyMonk om precies te zien. In principe lukt dat. Ik maak eerst een memoriaalboeking aan om de BTW afdrachten en voorbelasting weg te boeken. Daarna verwerk ik het resultaat voor het boekjaar, wat resulteert in een automatische memoriaalboeking om alle omzet en kosten rekeningen weg te boeken en het eigen vermogen te belasten.

Tot zover conform verwachting.

Wat ik niet had verwacht is dat op de eindbalans (en daarmee ook de begin balans van 2021) de rekening voor Prive opnames (0410) belast blijft en daardoor het eigen vermogen heel hoog is. Boekhoudkundig kan ik dat wellicht zo laten (weet ik niet zeker), maar overzichtelijk is het niet.

Voor de goede orde, deze prive opnames zijn het "salaris" wat ik mijzelf gegeven heb. En dit zal tevens de reden zijn waarom MoneyMonk dit niet automatisch verwerkt, omdat een prive opname uiteraard niet perse "salaris" hoeft te betekenen.

Na nog eens de documentatie van MoneyMonk er op nageslagen te hebben, heb ik volgens mij gevonden wat ik zocht. Ik lees hier: https://www.moneymonk.nl/...f-te-sluiten-in-moneymonk
Heb je gedurende het jaar als natuurlijk persoon loon/ salaris onttrokken uit je onderneming, dan is het mogelijk om ook de Privé rekening te corrigeren op het Eigen Vermogen. Ook hiervoor maak je dan een Memoriaalboeking.
Nu heb ik dus op 31-12-2020 een tweede handmatige memoriaalboeking gedaan, om 0410 (Prive) weg te boeken tegen het Eigen Vermogen (0400).

Dat lijkt het gewenste effect te hebben, omdat op de balans op 1-1-2021 de Prive rekening nu mooi weer 0 is, en het Eigen Vermogen zoals verwacht overeenkomt met het banksaldo van dat moment, plus de openstaande facturen.

Ik hoop dat de situatie herkenbaar is voor anderen en ben benieuwd of dit de juiste manier is. Een ander idee is om de Prive rekening (in mijn geval "salaris") weg te boeken aan het einde van jaar tegen een kostenrekening. Echter, als eenmanszaak zijn dit volgens mij geen kosten, dus klopt de winst dan niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ichiko
Hmmbob schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:26:
Nu we het toch over Moneymonk hebben: heeft iemand hier zelf aangifte gedaan op basis van de cijfers van Moneymonk?

Ik heb een verschil van 6 euro bij mijn activa/passiva in de aangifte, maar kan niet vinden waar t in zit.... In Moneymonk is het verschil natuurlijk 0 :+

Ja kan een boekhouder vragen, nee die heb ik niet, ik wil graag alles zelf doen maar snap niet wat er mis gaat.
Bij zo weinig euro verschil zou ik het zoeken in de afrondingsverschillen. MoneyMonk geeft de bedragen met een getal achter de komma aan. Bij de belastingdienst vul je de cijfers in op hele getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ichiko schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:47:

Na nog eens de documentatie van MoneyMonk er op nageslagen te hebben, heb ik volgens mij gevonden wat ik zocht. Ik lees hier: https://app.moneymonk.nl/.../xxx/support/articles/525
Interessant, ik ga eens kijken, maar deze link is specifiek voor jou (xxx is de ID van jouw administratie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ichiko
Hmmbob schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:58:
[...]

Interessant, ik ga eens kijken, maar deze link is specifiek voor jou.
Goed dat je het zegt, ik heb het linkje aangepast naar het publiek beschikbare kennisbank artikel.

Het is nu waarschijnlijk toch al te laat en ik weet ook niet of het schadelijk is, maar zou jij voor de zekerheid ook mijn administratienummer uit je post weg willen halen? Thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door Ichiko op 22-03-2021 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Ichiko schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:05:
[...]

Goed dat je het zegt, ik heb het linkje aangepast naar het publiek beschikbare kennisbank artikel.

Het is nu waarschijnlijk toch al te laat en ik weet ook niet of het schadelijk is, maar zou jij voor de zekerheid ook mijn administratienummer uit je post weg willen halen? Thanks!
Done. Moet je zelf jouw quote van mijn post ook even aanpassen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ichiko
Hmmbob schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:12:
[...]

Done. Moet je zelf jouw quote van mijn post ook even aanpassen ;)
|:(

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ichiko schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:47:
Ik ben bezig om mijn eerste jaar als ondernemer af te sluiten in de boekhouding. In MoneyMonk om precies te zien. In principe lukt dat. Ik maak eerst een memoriaalboeking aan om de BTW afdrachten en voorbelasting weg te boeken. Daarna verwerk ik het resultaat voor het boekjaar, wat resulteert in een automatische memoriaalboeking om alle omzet en kosten rekeningen weg te boeken en het eigen vermogen te belasten.

Tot zover conform verwachting.

Wat ik niet had verwacht is dat op de eindbalans (en daarmee ook de begin balans van 2021) de rekening voor Prive opnames (0410) belast blijft en daardoor het eigen vermogen heel hoog is. Boekhoudkundig kan ik dat wellicht zo laten (weet ik niet zeker), maar overzichtelijk is het niet.

Voor de goede orde, deze prive opnames zijn het "salaris" wat ik mijzelf gegeven heb. En dit zal tevens de reden zijn waarom MoneyMonk dit niet automatisch verwerkt, omdat een prive opname uiteraard niet perse "salaris" hoeft te betekenen.

Na nog eens de documentatie van MoneyMonk er op nageslagen te hebben, heb ik volgens mij gevonden wat ik zocht. Ik lees hier: https://www.moneymonk.nl/...f-te-sluiten-in-moneymonk

[...]

Nu heb ik dus op 31-12-2020 een tweede handmatige memoriaalboeking gedaan, om 0410 (Prive) weg te boeken tegen het Eigen Vermogen (0400).

Dat lijkt het gewenste effect te hebben, omdat op de balans op 1-1-2021 de Prive rekening nu mooi weer 0 is, en het Eigen Vermogen zoals verwacht overeenkomt met het banksaldo van dat moment, plus de openstaande facturen.

Ik hoop dat de situatie herkenbaar is voor anderen en ben benieuwd of dit de juiste manier is. Een ander idee is om de Prive rekening (in mijn geval "salaris") weg te boeken aan het einde van jaar tegen een kostenrekening. Echter, als eenmanszaak zijn dit volgens mij geen kosten, dus klopt de winst dan niet meer.
Je bent een held, want dit was voor mij net het ontbrekende stukje in mijn aangifte. Enerzijds heb ik dat helpartikel nooit gezien, en anderzijds vielen alle puzzelstukjes ineens perfect samen toen ik de stappen gewoon volgde. Eerst BTW wegboeken (en inderdaad, daar was het afrondingsverschil!) en daarna de prive-onttrekkingen verrekenen, en dan het jaar afsluiten/resultaat verwerken.

Overigens komt net in mijn help chat/tickets van Moneymonk het volgende voorbij:
Op dit moment is MoneyMonk geoptimaliseerd voor het doen van de BTW-aangifte (omzetbelasting). De IB-belasting werd gezien als een privé belasting, die je kan doen aan de hand van de rapportages zoals de winst- en verliesrekening en de balans. Verder ondersteunen we hier niet in op dit moment.

We krijgen hier wel veel feedback over en daarom komt er een pagina die gaat helpen met de Inkomstenbelasting. Deze pagina is er echter nog niet en ik kan niet precies aangeven wanneer deze beschikbaar wordt voor al onze gebruikers. Dit zit wel al in de testfase. Als dit beschikbaar komt dan laten we het weten aan je.

(...Ik die vraagt of het nog voor boekjaar 2020 gaar lukken, of beter rekening houden met 2021...)

Er wordt al volop getest aan de hand van onze 'Erkende adviseurs'(boekhouders die werken met MoneyMonk). In principe is de pagina zo goed als af, alleen zijn er nog wat boekhoudkundige vraagstukken die moeten kloppen voordat we het 'live' zetten voor onze gebruikers.

Ik zou zelf verwachten dat dit bijvoorbeeld volgende maand beschikbaar komt, maar dit is niet met zekerheid te zeggen. Je zou het nog heel even kunnen afwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ichiko
Hmmbob schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:50:
[...]

Je bent een held, want dit was voor mij net het ontbrekende stukje in mijn aangifte. Enerzijds heb ik dat helpartikel nooit gezien, en anderzijds vielen alle puzzelstukjes ineens perfect samen toen ik de stappen gewoon volgde. Eerst BTW wegboeken (en inderdaad, daar was het afrondingsverschil!) en daarna de prive-onttrekkingen verrekenen, en dan het jaar afsluiten/resultaat verwerken.

Overigens komt net in mijn help chat/tickets van Moneymonk het volgende voorbij:

[...]
Top! Fijn dat het je geholpen heeft.
Ere wie ere toekomt: Ik heb gister samen met mijn vader naar mijn administratie gekeken, om goed te begrijpen wat ik aan het doen ben en om tot dit punt te komen. ;)

Over die nieuwe feature voor beter inzicht voor de Inkomstenbelasting:
Ik heb die pagina de afgelopen dagen zien staan, echter nog met een melding erbij dat deze functie binnenkort beschikbaar komt. Vandaag zag ik dat het linkje weer weg is.

Goed om te weten dat dit er waarschijnlijk zeer binnenkort aankomt. Ik denk voor veel freelancers een handig hulpmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
Lezend over het oprichten van een BV kom ik oa op dit artikel van KNAB:

Daarin staat de volgende voorwaarde voor bankieren met een BV bij KNAB
Het bedrijf heeft geen aandelen in één of meer andere rechtspersonen (bijvoorbeeld een holdingstructuur)
Members only:

Lijkt me een beetje een vreemde voorwaarde voor een zakelijke bankrekening? Kan iemand daar een goede reden voor bedenken? Of is dat omdat KNAB een duurdere variant voor dat soort opzetten hanteert?

Lijkt me dat er toch wel meer van jullie een multi-BV opzet hebben. Waar hebben jullie daarvoor de bankzaken ondergebracht?

ETA en ongerelateerd, maar volgens mij ook opmerkelijk: in dat artikel lijkt het alsof KNAB zegt dat je voor een Activa-passiva transactie omzetting van EMZ naar BV zonder notaris af kan:
Je richt een bv op bij de KVK en laat weten dat je eenmanszaak zal worden voortgezet als een bv.

[ Voor 15% gewijzigd door thijs42 op 23-03-2021 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
@thijs42 Vreemde voorwaarden en onjuiste informatie, lijkt me genoeg redenen om zakelijk niet voor KNAB te kiezen. Ik zit overigens bij ING en Triodos. Die laatste is trouwens zakelijk ook niet zo fijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Skyaero op 23-03-2021 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unex154
@thijs42 ik heb hier vorige week over gepost, het is inderdaad bizar.

Ik ben nu bezig bij Bunq, tot nu toe loopt het nog en zit ik in de molen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
thijs42 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:02:
Lezend over het oprichten van een BV kom ik oa op dit artikel van KNAB:

Daarin staat de volgende voorwaarde voor bankieren met een BV bij KNAB

[...]
Ik zou even checken bij Knab support of ze jouw situatie ondersteunen. Ik heb daar >12 maanden terug ook wat accounts geopend voor m'n holding + werkmij. Op de site stond destijds ook dat het niet ondersteund werd, maar volgens support was het (destijds) geen probleem. Het had enkel betrekking op complexere structuren. Zolang er 1 enkele UBO/DGA was, was het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
Freeaqingme schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:32:
[...]
Ik zou even checken bij Knab support of ze jouw situatie ondersteunen. Ik heb daar >12 maanden terug ook wat accounts geopend voor m'n holding + werkmij. Op de site stond destijds ook dat het niet ondersteund werd, maar volgens support was het (destijds) geen probleem. Het had enkel betrekking op complexere structuren. Zolang er 1 enkele UBO/DGA was, was het geen probleem.
Dank. Dat ga ik doen. Lijkt mij ook erg vreemd om zo'n standaard opzet te weigeren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unex154
Ben benieuwd. Mij werd vorige week verteld dat het niet kon, terwijl ik al klant ben met mijn holding en andere BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
unex154 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:44:
Ben benieuwd. Mij werd vorige week verteld dat het niet kon, terwijl ik al klant ben met mijn holding en andere BV.
Maar dat klinkt alsof het wel kan? Je bent al klant met je holding en andere bv? Dus dat is toch precies wat ik wil? Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
Blijkbaar erg druk bij de support van KNAB op dit moment... De contact pagina geeft een 502... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ja dan is dat recentelijk aangepast bij KNAB want ik heb ook daar een rekening een paar jaar geleden geopend op mijn holding BV. Zonder problemen.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
thijs42 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:45:
[...]

Maar dat klinkt alsof het wel kan? Je bent al klant met je holding en andere bv? Dus dat is toch precies wat ik wil? Of bedoel je iets anders?
ja, maar al jaren geleden klant geworden met die bedrijven. Ik heb nu een 2e werk bv opgericht voor andere activiteiten en daar kan ik dus geen rekening bij Knab mee openen. Zo ver ik het nu begrijp kan je op dit moment alleen klant worden met een simpele bv waar je direct aandeelhouder bent, maar dat is inderdaad helemaal niet de gangbare structuur van holding en werk bv.
* De bestuurder is 100% aandeelhouder van het bedrijf en dit staat ook zo vermeld in het handelsregister van de KVK
check voor je holding, niet check voor je werk bv.
* Het bedrijf heeft geen aandelen in één of meer andere rechtspersonen (bijvoorbeeld een holdingstructuur), participeert niet in een personenvennootschap en maakt geen deel uit van een organisatiestructuur.
niet check voor je holding (want aandelen in werk bv).

bron

[ Voor 6% gewijzigd door unex154 op 23-03-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Tja, dat is allemaal vanwege de extra eisen op gebied van compliancy die door de overheid gesteld worden. Knab kan blijkbaar onvoldoende onderzoeken hoe de complexere (...) constructies zitten en willen die daarom niet hebben. Een eenmanszaak of een enkele BV is snel door te lichten natuurlijk.

Voor mijn EMZ zit ik prima bij Knab, maar tegen de tijd dat het een rijtje BVs gaat worden gaan we maar naar een andere bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
unex154 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:09:
[...]
ja, maar al jaren geleden klant geworden met die bedrijven. Ik heb nu een 2e werk bv opgericht voor andere activiteiten en daar kan ik dus geen rekening bij Knab mee openen. Zo ver ik het nu begrijp kan je op dit moment alleen klant worden met een simpele bv waar je direct aandeelhouder bent, maar dat is inderdaad helemaal niet de gangbare structuur van holding en werk bv.
[...]
check voor je holding, niet check voor je werk bv.
[...]
niet check voor je holding (want aandelen in werk bv).
bron
Hhmm, wilde al reageren dat dat zou betekenen dat je wel een rekening voor je werk bv zou kunnen openen dan, maar idd, in dat geval is de holding 100% aandeelhouder en niet jij.

Damn. Wat een gedoe zeg. Maar ik heb een telefoonnummer van KNAB te pakken, dus maar even bellen om te zien of dat allemaal echt zo streng in elkaar zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
Members only:

Uh, dom van mij... nevermind... :F

[ Voor 7% gewijzigd door thijs42 op 23-03-2021 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-10 16:59
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Volgens mij gaat 70% van het topic daar over, of je nu wel of niet een ondernemer bent.

Ik zou hier beginnen
https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting

[ Voor 46% gewijzigd door Ernemmer op 23-03-2021 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-10 12:57
Ernemmer schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:11:
Volgens mij gaat 70% van het topic daar over, of je nu wel of niet een ondernemer bent.

Ik zou hier beginnen
https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting
Tsjah dan komt ie het "ik ben kenniswerker en heb te weinig klanten volgens de Belastingdienst" dilemma tegen...

Maar dat hoeft niet altijd uit te maken:
https://www.taxlive.nl/nl...er-is-toch-ib-ondernemer/

" Het beperken van het debiteurenrisico door het kiezen van financieel gezonde opdrachtgevers is voorts een teken van goed ondernemerschap. Het beroep van X is gegrond."

M.a.w. "dat is heel persoonlijk natuurlijk", de regels zijn niet duidelijk, de belastingdienst handhaaft niet/alleen als je het erg bont maakt en de politiek weet niet wat ze wil.

Maar zoals al eerder gezegd, het topic staat er vol mee, en het laatste woord is er nog niet over gezegd. O-)

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hoppa, weer een nieuwe opdracht binnen met een hoger tarief :)

[ Voor 155% gewijzigd door Ernemmer op 25-03-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Krystman schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:31:
[...]

" Het beperken van het debiteurenrisico door het kiezen van financieel gezonde opdrachtgevers is voorts een teken van goed ondernemerschap. Het beroep van X is gegrond."
In een onzekere markt kun je zeker beargumenteren dat het goed is om je werk te concentreren op financieel sterke opdrachtgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ernemmer schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:00:
Hoppa, weer een nieuwe opdracht binnen met een hoger tarief :)
Was het hoger tarief ook reden dat je een andere opdracht zocht? Of was je huidige opdracht gewoonweg contractueel beëindigd?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-10 13:56

Crazy D

I think we should take a look.

Krystman schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:31:
[...]

Tsjah dan komt ie het "ik ben kenniswerker en heb te weinig klanten volgens de Belastingdienst" dilemma tegen...

Maar dat hoeft niet altijd uit te maken:

M.a.w. "dat is heel persoonlijk natuurlijk", de regels zijn niet duidelijk, de belastingdienst handhaaft niet/alleen als je het erg bont maakt en de politiek weet niet wat ze wil.

Maar zoals al eerder gezegd, het topic staat er vol mee, en het laatste woord is er nog niet over gezegd. O-)
Maar goed dat de rechter niet verder vooruit kijkt want in dienst treden bij je grote opdrachtgever van dat jaar vind ik dan weer niet zo heel sterk overkomen. Maar het is wel een mooie uitspraak die vooral ook heel goed aantoont dat de beleidsmakers nog eens terug naar de tekentafel moeten en eerst eens goed gaan bedenken wat ze nu eigenlijk willen bereiken. Nu 1 opdrachtgever maar wel de intentie hebben meerdere opdrachtgevers te hebben is best een mooie :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Zag in de PostNL app dat er weer een blauwe envelop onderweg was voor me vandaag.... Toch altijd spannend, "wat hebben ze nu weer verzonnen".

"U moet in 2021 BTW aangifte doen - gebruik de volgende kenmerken: ...."

Pfft. Kan dat niet digitaal ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:33
Hmmbob schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:46:
Zag in de PostNL app dat er weer een blauwe envelop onderweg was voor me vandaag.... Toch altijd spannend, "wat hebben ze nu weer verzonnen".

"U moet in 2021 BTW aangifte doen - gebruik de volgende kenmerken: ...."

Pfft. Kan dat niet digitaal ofzo?
Haha, ik had gister dezelfde, en had precies dezelfde reactie.. Ik zag hem al niet voorbijkomen in de Berichtenbox app, dus wist al dat het iets voor de zaak moest zijn. Het werd tijd dat de belastingdienst ook die "Berichtenbox voor bedrijven" gaat gebruiken die bv. ook de RVO gebruikt, dan hoeven we niet te wachten op fysiek langsbrengen van dode bomen met hieroglyfen erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:58
Ik heb de belastingdienst gebeld en precies deze vraag neergelegd. Maar blijkbaar is in de wet ergens vastgelegd dat we per (fysieke)brief geïnformeerd moeten worden. Ik vind het ook zonde om die brieven te versturen terwijl ik dat bericht al heb gehad in mijn berichtenbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
thijs42 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:15:
[...]
Damn. Wat een gedoe zeg. Maar ik heb een telefoonnummer van KNAB te pakken, dus maar even bellen om te zien of dat allemaal echt zo streng in elkaar zit...
Niet gebeld, maar ge-chat. Antwoord was dat ik de net voor mijn EMZ opgezette bankrekening over kan zetten naar de werk bv als die opgezet is, maar dat ik niet voor mijn holding bv een rekening bij KNAB kan aanhouden op dit moment. Zijn ze wel mee bezig, zei de chat-persoon.

Oke, prima. Dan maar nog een gratis rekening bij N26 or revolut voor de holding, of zo. En dan als het wel weer kan misschien alles bij KNAB onderbrengen. Of niet.

Wat ik wel een beetje raar vind in deze is dat ze blijkbaar problemen hebben met een bv die aandelen in een andere bv heeft. En niet zozeer een bv die niet direct in handen van de persoon (ik dus) is. Want ik kan straks mijn werk bv (100% van de aandelen in bezit van mijn holding bv) op een KNAB rekening zetten, maar niet de holding (100% van de aandelen in mijn persoonlijke bezit).

Ik zou juist verwachten dat dat andersom zou zijn...

Aan de andere kant wel handig, want mijn werk bv krijgt dezelfde naam als nu mijn EMZ. Hoef ik daar niets aan te wijzigen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Crazy D schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:44:
[...]

Maar goed dat de rechter niet verder vooruit kijkt want in dienst treden bij je grote opdrachtgever van dat jaar vind ik dan weer niet zo heel sterk overkomen. Maar het is wel een mooie uitspraak die vooral ook heel goed aantoont dat de beleidsmakers nog eens terug naar de tekentafel moeten en eerst eens goed gaan bedenken wat ze nu eigenlijk willen bereiken. [...]
Precies dat. Het doel van de regelgeving is niet helder.

De ene keer gaat het om maatschappelijk onwenselijke zelfstandigheid (mensen die ondernemersrisico lopen maar niet genoeg verdienen om deze risico's te dragen). Dan gaat het weer over schijnzelfstandigheid (mensen die eigenlijk voor een baas werken maar dat in de vorm van een eenmanszaak doen). En dan weer over uitbuiting (mensen die minder verdienen dan het sociaal minimum ondanks dat ze wel voltijds werken). En soms over gedwongen zelfstandigheid (mensen die zijn ontslagen als werknemer maar wel als ZZP-er mochten terugkomen).
Om de ellende compleet te maken zit er overlap tussen de groepen.

Allereerst moet "Den Haag" maar eens helder krijgen wat acceptabele grenzen zijn voor regulering. Ik zou zeggen: uitbuiting is zeker een grens die je mag handhaven. En bovenmatige risico's voor de maatschappij waar het gaat om terugval op bijstand ook, alleen wordt dat al een beetje een grijs gebied. Wat is "bovenmatig" -> iemand met een creatief beroep en een flexcontract heeft ook een verhoogd risico om in de bijstand te komen.

Pas als die grenzen zijn geformuleerd, is het tijd om in oplossingen te gaan denken.

Kunnen ze geen Agile coach inhuren om dit soort processen te structureren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Voor de andere moneymonk gebruikers (/cc @Ichiko) hier nog even op terug komend:
Hmmbob schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:50:
Op dit moment is MoneyMonk geoptimaliseerd voor het doen van de BTW-aangifte (omzetbelasting). De IB-belasting werd gezien als een privé belasting, die je kan doen aan de hand van de rapportages zoals de winst- en verliesrekening en de balans. Verder ondersteunen we hier niet in op dit moment.

We krijgen hier wel veel feedback over en daarom komt er een pagina die gaat helpen met de Inkomstenbelasting. Deze pagina is er echter nog niet en ik kan niet precies aangeven wanneer deze beschikbaar wordt voor al onze gebruikers. Dit zit wel al in de testfase. Als dit beschikbaar komt dan laten we het weten aan je.

(...Ik die vraagt of het nog voor boekjaar 2020 gaar lukken, of beter rekening houden met 2021...)

Er wordt al volop getest aan de hand van onze 'Erkende adviseurs'(boekhouders die werken met MoneyMonk). In principe is de pagina zo goed als af, alleen zijn er nog wat boekhoudkundige vraagstukken die moeten kloppen voordat we het 'live' zetten voor onze gebruikers.

Ik zou zelf verwachten dat dit bijvoorbeeld volgende maand beschikbaar komt, maar dit is niet met zekerheid te zeggen. Je zou het nog heel even kunnen afwachten.
Ze pingen me net dat ik kan testen met dit nieuwe overzicht, en het sluit nu helemaal aan bij wat je bij de belastingdienst in moet vullen onder winst&verliesrekening en de balans (activa&passiva). Wat ik aangegeven heb nog te missen is het overzicht "priveonttrekkingen", en dat ik niet weet of hiermee ook de hele jaarafsluiting-flow 'vanzelf' gebeurd:

- Eerst (automatisch?) een memoriaalboeking voor de BTW verrekening
- Dan memoriaalboeking voor alle prive onttrekkingen
- En dan de resultaatverwerking, waarna dit IB rapport voor je klaar staat.

Als dat erin zou zitten, dan is het denk ik af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:36
Oh dat is wel heel handig. Ik schrok een beetje van de aangifte. Heel veel invulvelden met zeer beknopte omschrijvingen waarbij een voorbeeld, als ie er al is, in dezelfde deftige taal is als de term in plaats van even in jip en janneke taal het beter duiden zodat het voor zowel boekhouders als Jan de Zzp'er te volgen is.

Moet nog even tijd maken voor 1 mei om er even goed voor te gaan zitten. Maar dan bouw ik wel direct een eigen rapportage om m'n e-boekhouden data die het er volgend jaar zo uitspuugt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
Als we het dan toch daarover hebben... ik moet ook nog eraan geloven.

Zijn er hier mede-gnucash gebruikers die tips hebben? Heb er nog helemaal niet naar gekeken (slecht, ik weet het), maar zou wel handig zijn als er voor de aangifte met gnucash ook een handleiding is in de trant van deze voor de btw (of die van accoo).

Linkjes zeer welkom. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hertog_Martin schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:34:
Oh dat is wel heel handig. Ik schrok een beetje van de aangifte. Heel veel invulvelden met zeer beknopte omschrijvingen waarbij een voorbeeld, als ie er al is, in dezelfde deftige taal is als de term in plaats van even in jip en janneke taal het beter duiden zodat het voor zowel boekhouders als Jan de Zzp'er te volgen is.

Moet nog even tijd maken voor 1 mei om er even goed voor te gaan zitten. Maar dan bouw ik wel direct een eigen rapportage om m'n e-boekhouden data die het er volgend jaar zo uitspuugt.
Je hebt tot 8-5. En je kunt in een minuut tijd uitstel aanvragen. Misschien moet je dat even doen, dan is de tijdsdruk eraf. Als je uitstel hebt, mag je natuurlijk alsnog meteen indienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RomeoJ schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:36:
[...]

Was het hoger tarief ook reden dat je een andere opdracht zocht? Of was je huidige opdracht gewoonweg contractueel beëindigd?
Ik doe meestal meerdere, wat kleinere opdrachten tegelijk, nu een deeltijdopdracht voor 1,5 jaar aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:34:

Ik zou een boekhoudprogramma nemen die het zelf al doet. Als er dan iets in de regels veranderd hoef je zelf niks aan te passen.

Ik gebruik Acumulus en dan krijg je gewoon een lijst met getallen (en een duidelijke handleiding) die je op de aangegeven vakjes moet invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

TucanoItaly schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:03:
OK, ik denk dat ik er uit ben. Van een boekhouder krijg ik online het commentaar: "je kunt facturen voor huurauto's boeken, als ze voor bijzondere zakelijke doeleinden zijn". Dat is hier gewoon niet het geval, het is zeer gebruikelijk woon-werk verkeer. Ook wordt de deelauto voor het grootste deel privé gebruikt, en een klein deel zakelijk. Daarom is de (zeer schrale) kilometervergoeding van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:40

_Arthur

blub

TucanoItaly schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:37:
Dat is hier gewoon niet het geval, het is zeer gebruikelijk woon-werk verkeer.
Is het vestigings adres van je bedrijf hetzelfde als waar je je werkzaamheden uitvoert? Als in, rij je naar een klant-locatie? Dan is dat gewoon 100% zakelijk verkeer. Echter, als bijvoorbeeld je BV een eigen kantoorruimte heeft en dus je prive adres anders is dan je vestigings adres, is het weer wel woon-werk verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

_Arthur schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:42:
[...]

Is het vestigings adres van je bedrijf hetzelfde als waar je je werkzaamheden uitvoert? Als in, rij je naar een klant-locatie? Dan is dat gewoon 100% zakelijk verkeer.
Ja je hebt gelijk woon-werk is het verkeerde woord. Het is de klant-locatie waar ik het over heb. Echter, het is geen bestelbus die ik tijdelijk huur. Dat maakt het, voor zover ik kan redeneren, geen bijzondere zakelijke doeleinden. Het is wel zakelijk, en je kunt ook netjes BTW terugvragen en 19 ct/km boeken. Maar je kunt niet de hele factuur zakelijk boeken. Dit wordt althans zo gesteld door een boekhouder op het Acumulus forum (boekhoudpakketje).

[ Voor 12% gewijzigd door TucanoItaly op 27-03-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TucanoItaly schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:37:
[...]

OK, ik denk dat ik er uit ben. Van een boekhouder krijg ik online het commentaar: "je kunt facturen voor huurauto's boeken, als ze voor bijzondere zakelijke doeleinden zijn". Dat is hier gewoon niet het geval, het is zeer gebruikelijk woon-werk verkeer. Ook wordt de deelauto voor het grootste deel privé gebruikt, en een klein deel zakelijk. Daarom is de (zeer schrale) kilometervergoeding van toepassing.
Voor een huur of deel auto gelden toch geen andere regels dan voor een shortlease, voorloop auto of vervangend vervoer? Zo lang er geen privé ritten op de factuur staan dan is het lijkt het mij zakelijke mobiliteit en volledig aftrekbaar. Als er wel privé ritten op staan dan zou ik het als een OV kaart beschouwen waarbij je de privé kosten niet als kosten opvoert.

Hier had ik eigenlijk het idee om van de zomer een maandje een grote luxe auto zakelijk te huren en deze minimaal 10%.zakelijk te rijden zodat ik maar één maand hoef bij te tellen. De rest van het jaar rijd ik in een privé auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Deveon Tsja... je kunt het op twee manieren bekijken. Je kunt zeggen: die deelauto heeft een privé-karakter en die zakelijke ritten zijn alsof je je privé-auto af en toe zakelijk gebruikt -> km-vergoeding.

Je kunt het ook op jouw manier bekijken.

Ik speel op veilig. Ik probeerde de belastingdienst te bereiken maar in verband met Corona zijn ze tegenwoordig niet bereikbaar op zaterdag.

Ik ben niet boos, maar wel diep, diep teleurgesteld :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Persoonlijk bekijk ik het bij twijfel altijd in wat voor mij gunstig is en aan de inspecteur voldoende toe kan lichten dat ik verwacht dat er geen boete uit komt maar hooguit dat ik het alsnog privé moet betalen.

De kans op controle is met een omzet van meer dan een ton en een paar duizend euro aan kosten toch nihil. Er valt nauwelijks wat te halen tov bijvoorbeeld een aannemer die véél creatiever kan boekhouden en op een omzet van een ton ook 40-50k aan kosten opvoert. Deze bedragen zijn redelijk eenvoudig te achterhalen op basis van de OB en IB aangiftes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperaap
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-06-2023
thijs42 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:43:
[...]

Niet gebeld, maar ge-chat. Antwoord was dat ik de net voor mijn EMZ opgezette bankrekening over kan zetten naar de werk bv als die opgezet is, maar dat ik niet voor mijn holding bv een rekening bij KNAB kan aanhouden op dit moment. Zijn ze wel mee bezig, zei de chat-persoon.

Oke, prima. Dan maar nog een gratis rekening bij N26 or revolut voor de holding, of zo. En dan als het wel weer kan misschien alles bij KNAB onderbrengen. Of niet.

Wat ik wel een beetje raar vind in deze is dat ze blijkbaar problemen hebben met een bv die aandelen in een andere bv heeft. En niet zozeer een bv die niet direct in handen van de persoon (ik dus) is. Want ik kan straks mijn werk bv (100% van de aandelen in bezit van mijn holding bv) op een KNAB rekening zetten, maar niet de holding (100% van de aandelen in mijn persoonlijke bezit).

Ik zou juist verwachten dat dat andersom zou zijn...

Aan de andere kant wel handig, want mijn werk bv krijgt dezelfde naam als nu mijn EMZ. Hoef ik daar niets aan te wijzigen.
In deze constructie lijkt me het sowieso interessant m.b.t. het volstorten van je geplaatste aandelen i.v.m. aansprakelijkheid. Als dit niet is gedaan ben je gewoon persoonlijk aansprakelijk als ik het goed heb onthouden. Korte versie: dat moet wel goed gedaan worden.

Ik weet er zeker niet alles van maar voor volstorten aandelen (120 * 1 cent) moest ik prive naar holding 1,20 overmaken wat Rekening Courant werd gezet en dat vervolgens via holding weer naar werkmaatschappij. Idd klote om per maand te betalen voor een semi slapende BV. Maja, it is what it is.

Daarnaast heb ik gekozen voor Rabobank ivm een bankkoppeling met Yuki, niet alle banken kunnen met Yuki koppelen en wilde dat en mijn boekhouder doet alles in Yuki incl Nmb3rs voor loonstroken. Omdat er bar weinig in holding gebeurd geen Yuki licentie voor holding maar doet boekhouder het in Excel ofzo, don't know.

Naast de koppeling voor eventuele financiering in de toekomst leek het me chill om mijn cashstromen bij 1 bank te hebben voor makkelijk aanvragen, bijvoorbeeld kantoor ofzo.

Anyhow. Per 1 mei begint er een medewerkster bij me en had al 4 uur per week een assistente in loondienst. Volgens mij nu dan formeel geen freelancer mee, raar...

[ Voor 9% gewijzigd door jasperaap op 28-03-2021 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
jasperaap schreef op zondag 28 maart 2021 @ 08:20:
Anyhow. Per 1 mei begint er een medewerkster bij me en had al 4 uur per week een assistente in loondienst. Volgens mij nu dan formeel geen freelancer mee, raar...
Dat kan je toch nog steeds zijn? Dat ligt (imho) meer aan de aard van je werk. Je bent alleen geen ZZP'er meer - een Zelfstandige Zonder Personeel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
jasperaap schreef op zondag 28 maart 2021 @ 08:20:
[...]
In deze constructie lijkt me het sowieso interessant m.b.t. het volstorten van je geplaatste aandelen i.v.m. aansprakelijkheid. Als dit niet is gedaan ben je gewoon persoonlijk aansprakelijk als ik het goed heb onthouden. Korte versie: dat moet wel goed gedaan worden.

Ik weet er zeker niet alles van maar voor volstorten aandelen (120 * 1 cent) moest ik prive naar holding 1,20 overmaken wat Rekening Courant werd gezet en dat vervolgens via holding weer naar werkmaatschappij. Idd klote om per maand te betalen voor een semi slapende BV. Maja, it is what it is.
Ik heb morgen een orienterend gesprek met een boekhouder, dus ik zal aan hem vragen hoe het zit.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob

https://www.zipconomy.nl/2021/03/zijn-zzpers-zielig/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-10 16:18
Aah joh, vorig jaar liepen mensen ook te janken omdat sommige ZZP-ers niet genoeg buffer hadden en toen zeiden mensen ook maar "ja eigen risico je kan het toch wel een maandje uitzitten". En nu zitten we bijna in april 2021 met de lockdown.
Ondertussen hebben al die multinationals een financiele injectie gekregen, waarbij mensen alsnog werden ontslagen. Vervolgens lekker doorgaan met bonussen voor de top en dividentenuitkeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Heb je het artikel gelezen en filmpje gezien, of reageer je alleen op de kop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-10 20:00
t_captain schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:07:
[...]

Je hebt tot 8-5. En je kunt in een minuut tijd uitstel aanvragen. Misschien moet je dat even doen, dan is de tijdsdruk eraf. Als je uitstel hebt, mag je natuurlijk alsnog meteen indienen.
Hahaha.
Bij mij gaat de tijdsdruk meestal omhoog hiermee. En heb ik nog langer dat aapje op mijn schouder.
(makkelijk praten, ik heb een boekhouder die dit doet - (on)betaalbaar comfort voor mij dus...)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

De dreiging komt van vele kanten
Twitter:
Eurofound stelt een groeiende kloof vast tussen werknemers met een standaard arbeidscontract en medewerkers met atypische arbeidsovereenkomsten. Dat uit zich ondermeer in de toegang tot opleiding en sociale bescherming, tot carriè…https://lnkd.in/d4cyVYb
Let ook op de verwoordingen. "atypische contracten". Laat je niks wijsmaken, alles wat deze mensen willen is het arbeidscontract in loondienst als "het normale", "het uitgangspunt" te laten gelden, en al het andere is een abberatie, atypisch. Dit is 20e-eeuws denken, volledig uitgaande van werkgevers-gezagsverhoudingen waar de werknemers netjes in het gareel lopen en mogen mekkeren over hun 1,2% CAO-verhoginkjes en thuiswerkvergoedingen. Ik kots erop.

[ Voor 14% gewijzigd door page404 op 29-03-2021 13:33 . Reden: typo + quote ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Mijn toegang tot opleiding is prima en een hoog inkomen is in de praktijk een betere berscherming dan wat het UWV aanbiedt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Linkdropje: https://www.telegraaf.nl/...t-zich-richten-op-herstel
MKB-voorman wil pauze van twee jaar in nieuw beleid
Doe mij maar 4 jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-10 12:55
Deveon schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:45:
Persoonlijk bekijk ik het bij twijfel altijd in wat voor mij gunstig is en aan de inspecteur voldoende toe kan lichten dat ik verwacht dat er geen boete uit komt maar hooguit dat ik het alsnog privé moet betalen.

De kans op controle is met een omzet van meer dan een ton en een paar duizend euro aan kosten toch nihil. Er valt nauwelijks wat te halen tov bijvoorbeeld een aannemer die véél creatiever kan boekhouden en op een omzet van een ton ook 40-50k aan kosten opvoert. Deze bedragen zijn redelijk eenvoudig te achterhalen op basis van de OB en IB aangiftes.
DIe kans is juistheel groot. Niet omdat je loopt te rotzooien met de boekhouding, maar omdat de verhouding omzet/kosten riekt naar iets dat ze als loondienst kunnen beschouwen. Het is de primaire reden dat ik de 2020 aangifte misschien wel de spannendste vind na de vorige controle......
t_captain schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:34:
Mijn toegang tot opleiding is prima en een hoog inkomen is in de praktijk een betere berscherming dan wat het UWV aanbiedt.
Inderdaad. En daar snoept een FNV en aanverwante toko's graag van mee.
Pagina: 1 ... 214 ... 649 Laatste