Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ID-College schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:18:
[...]

Same here.. ik doe alles en mijn vriendin niets.. als ik er morgen niet meer ben heeft ze een uitdaging :P
Denk dat de key is om het simpel te houden. Als je een ORV hebt bij partij X is de naam en polisnummer genoeg, en verwijzing naar de digitale documenten..

Dat is al beter dan niks..
Polisnummer staat ook op de bankafschriften dus moet wel goed komen. Persoonlijk heb ik nog weinig geregeld in dit geval, maar gezien mij vrouw in mijn telefoon kan komen en contact op kan nemen met mijn boekhouder dan is het meeste wel te achterhalen.

Voor de toekomst heb ik dit nog wel op de planning staan en wil het tzt met een financieel adviseur oppakken die ook mijn pensioen plan even moet valideren en vastleggen. Daarmee hoop ik tot een redelijk document te komen waar contact mee opgenomen moe worden bij mijn overlijden. Met name mijn aandelen en crypto worden een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-10 09:43
Vergeet niet dat het niet alleen bij overlijden nodig is dat je partner zaken moet regelen, maar ook als je bv in een coma of iets dergelijks raakt.

Wich reminds me, die zaken moeten wij ook nog goed regelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-10 19:07
Deveon schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:13:
[...]

Polisnummer staat ook op de bankafschriften dus moet wel goed komen. Persoonlijk heb ik nog weinig geregeld in dit geval, maar gezien mij vrouw in mijn telefoon kan komen en contact op kan nemen met mijn boekhouder dan is het meeste wel te achterhalen.

Voor de toekomst heb ik dit nog wel op de planning staan en wil het tzt met een financieel adviseur oppakken die ook mijn pensioen plan even moet valideren en vastleggen. Daarmee hoop ik tot een redelijk document te komen waar contact mee opgenomen moe worden bij mijn overlijden. Met name mijn aandelen en crypto worden een uitdaging.
Dat is een idee maar persoonlijk vind ik dat te ver gaan. Het gaat er mij meer om dat ze geen accuut probleem krijgt met de kinderen. Voor zaken als crypto / beleggingen kan ze wel bij iemand terecht die haar opweg kan helpen maar dat zou niet hetgeen zijn dat ze als eerste moet gaan uitdokteren.
Basis is imo:
- verzekeringen bellen / updaten
- direct cash zodat er geen problemen ontstaan.
- erfenis afronden via notaris.

Andere zaken zoals beleggingen en crypto kan ook nog een jaar later bij wijze van. Ik ga er niet vanuit dat de verzekeringen er een half jaar over gaat doen, want ik ben (als het goed is :P) gewoon goed verzekerd.. En zij ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
padoempats schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:03:
[...]

Binnen 14 dagen na betalen eindklant
Degene die jouw factuur ontvangt heeft 30 dagen de tijd, hoe zij dat geld bij elkaar harken moeten ze zelf weten en is niet jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:55
Mijn vrouw weet waar ze de wachtwoorden kan vinden. Daarnaast doet mijn zus de boekhouding dus die is op de hoogte van alle andere rekeningen etc. zoals pensioenzaken.

Overigens doet een bank helemaal niks na overlijden, want iemand moet ze dat wel vertellen. En daar kun je prima een week of wat mee wachten. En zelfs als je het direct meld worden sowieso uitvaartkosten gewoon vergoed, ook als is de rekening al geblokkeerd.

Verder maakt het met een EMZ natuurlijk niet uit of het een zakelijke rekening is of niet. UIteindelijk is de vent de tent. Maar ik heb wel mijn geld gespreid over meedere banken, ook ivm deposito stelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
sverzijl schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:22:
[...]

Ik hield nooit zo'n groot bedrag aan op mijn zakelijke rekening, maar met de huidige lage rente/belasting die je op je zakelijke (spaar)rekening betaalt vs de VRH op box3 heb ik sinds vorig jaar dit bedrag ook aardig verhoogd (moet toch minimaal een Tesla en een reserve Tesla kunnen kopen als het nodig is)
Zakelijke rekening behoort ook tot het privé vermogen, of heb je een BV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-10 07:33
jadjong schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:47:
[...]

Zakelijke rekening behoort ook tot het privé vermogen, of heb je een BV?
Nee, privé vermogen valt in box 3, over je zakelijk vermogen betaal je alleen belasting over de daadwerkelijk ontvangen rente. Ook in geval van eenmanszaak. Je mag echter niet oneindig zakelijk sparen, het moet wel een zakelijk doel hebben (die dure Tesla bijvoorbeeld)

https://www.regiobank.nl/...r-zakelijk-spaargeld.html
Privé vs. zakelijk sparen
Uw privévermogen valt in box 3. U betaalt dan belasting over het fictieve rendement van uw vermogen. Bij uw zakelijke spaargeld betaalt u alleen belasting over de rente die u ontvangt van de bank. De rente wordt gezien als winst uit onderneming, en daarover betaalt u inkomstenbelasting (als zzp’er) of vennootschapsbelasting (als bv of andere rechtspersoon).

Zakelijk spaardoel
Het geld op uw zakelijke spaarrekening moet altijd een aantoonbaar zakelijk doel hebben. Bijvoorbeeld omdat u op korte termijn een bepaalde investering moet doen of een buffer voor minder goede tijden wilt hebben (bijvoorbeeld als u seizoenswerk doet, met eens per jaar een omzetpiek). U mag ook ontvangen btw tijdelijk op uw spaarrekening zetten, zodat u het makkelijker kunt terugbetalen aan de Belastingdienst.

[ Voor 50% gewijzigd door sverzijl op 10-03-2021 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dat is een zakelijke reservering, staat los van het banktegoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:41:
[...]

Degene die jouw factuur ontvangt heeft 30 dagen de tijd, hoe zij dat geld bij elkaar harken moeten ze zelf weten en is niet jouw probleem.
Toevallig ook zojuist een dergelijk contract onder mn neus gekregen. Ten eerste is het “debiteurenrisico” een punt. Ten tweede neem je via dat contract afstand van de waadi wet. Dit lijkt me niet helemaal correct. Wat is jullie ervaring in een dergelijke situatie? (Situatie is een driehoeksverhouding waar ik opdrachtnemer ben, opdrachtgever het “detacherings-bureau” en de client de eindklant.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Als de tussenpartij er zit omdat de eindklant geen rechtstreeks zaken doet met kleine zelfstandigen dan zoeken 'ze' het maar uit. Jij stuurt een factuur en die dient binnen 30 dagen betaald te worden. Risico op onbetaalde facturen is een dealtje tussen eindklant en tussenpartij, zij zijn degene die het onmogelijk maken om rechtstreeks zaken te doen.
Als de tussenpartij er zit omdat zij werk en arbeid tot elkaar brengen (recruiter) dan zoeken 'ze' het ook maar uit. :P Het is prima mogelijk om beide te factureren in dat geval. Jij stuurt een factuur naar eindklant voor geleverde diensten en de tussenpartij stuurt een factuur naar jou, of eindklant, voor bemiddelingskosten.
Als het een detacheringsbureau betreft waarvan de hoofdtaak het faciliteren van technische oplossingen is dan moeten ze helemaal niet zeuren. Zij komen mankracht te kort om klant X blij te maken en daarvoor huren ze jou in. Vaak mag men bij projecten pas de eindklant deelfacturen sturen als bepaalde tussentijdse doelen zijn behaald, kan jij drie maanden wachten op de volgende opleverdatum. 8)7

Ik ga er even van uit dat je als extra handje/voetvolk ingehuurd wordt. Wanneer je een compleet project uit handen neemt dan gelden er andere belangen

[ Voor 7% gewijzigd door jadjong op 11-03-2021 06:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-10 23:57
Ik ga binnenkort een holding-werkmaatschappij bv constructie opzetten. Holding bv krijgt aandelen in een derde bv, en via mijn werk bv ga ik aan die derde factureren voor mijn werkzaamheden.

Nu heeft de notaris die de constructie voor die derde bv gaat opzetten aangeboden ook voor mij de bv's op te zetten, maar ik heb daar nog niet de 'offerte' van gezien. Nu leek het me ook wel verstandig zelf het een en ander uit te zoeken. Deze notaris zit in omgeving Utrecht en ik in Haarlem. Misschien is het handiger in mijn eigen buurt een notaris te zoeken.

Dus mijn vraag is of er hier misschien mensen zijn die goede ervaringen hebben met een notaris in de buurt van Haarlem? Ik heb zelf een huis gekocht en heb dus daarvoor een lokale notaris, maar weet niet of die ook voor dit bv gebeuren een goede zou zijn.

Daarnaast is het misschien wel verstandig (een deel van) mijn boekhouding door een boekhouder te laten doen als het allemaal wat ingewikkelder wordt. Iemand aanbevelingen in die richting in de buurt van Haarlem?

Of is er misschien een andere plek om dit soort suggesties te vragen? Kan me voorstellen dat er wel meer zzpers zijn met deze behoefte. Zoeken op google levert over het algemeen tientallen pagina's met de goedkoopste aanbiedingen van bedrijfjes met niet de meest vertrouwen-inspirerende domeinnamen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Ik heb het gedaan via Firm24. 2 holdingen en 1 bv kostte iets rond de 700/800 euro incl notaris-kosten. Weet niet of Firm24 de beste en goedkoopste is, maar mijn ervaring was goed. Ze ontzorgen je goed. Plus je krijgt een notaris bij je in de buurt toegewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10 14:29
thijs42 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:04:
Dus mijn vraag is of er hier misschien mensen zijn die goede ervaringen hebben met een notaris in de buurt van Haarlem? Ik heb zelf een huis gekocht en heb dus daarvoor een lokale notaris, maar weet niet of die ook voor dit bv gebeuren een goede zou zijn.
Ik heb al een 10 tal bv's opgezet/aangepast/etc en ik raad je aan gewoon de goedkoopste te nemen. Het maakt geen drol uit, standaard papiertje en stelt niks voor.
Zijn ook veel online notarissen die het doen, gewoon prima als je het mij vraagt.

Voor boekhouding gebruik ik zelf Moneybird, erg tevreden over je kunt veel doen maar wat je niet wilt kun je laten doen (door een boekhouder). Combinatie hiervan maakt het vrij kosten efficient.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Getver, ik krijg zojuist een heel akelig verhaal te horen. Ik zit in een verzamelkantoor. Ik ga de post ophalen in de lobby, en wie zit daar aan de koffiebar? Een andere freelancer, die een tijdje terug in ons verzamelkantoor zat, maar vorig jaar was verhuisd naar een nieuwe ruimte.

We gingen wel eens gezamenlijk lunchen. Ik heb toendertijd nog geholpen met de verhuizing naar de nieuwe ruimte. Wat is het geval? Z'n partner was overleden. We zitten in hetzelfde broodfonds dus ik wist daar al van. Maar wat ik nu hoorde, was dat de nieuwe bedrijfsruimte na de verhuizing werd afgekeurd door een bouwkundige. Dus hij had tijdelijk geen inkomen, mislukte projecten, plus dat overlijden. Tevens kwam er een financiële tegenvaller omdat er een claim volgde op een van die projecten.

Het gesprek zat niet in de oplossingen-sfeer, meer even dat hij z'n verhaal wilde doen, en een hand op de schouder wilde voelen.

Maar ik vond het erg heftig om te horen, en het deed me realiseren dat freelancers hun ogen moeten openhouden, en risico's moeten afdekken waar nodig. Want anders zit je ineens op een heel kwetsbare positie.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Division
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 13:53
Volgende week offerte insturen voor klant die al mondeling akkoord is gegaan! Blij mee :) Mijn eerste klant. Ik ben nu dus bezig met de offerte op te maken.

Mijn vraag aan jullie, indien jullie dit willen delen ofc; hoeveel annuleringskosten hanteren jullie voor freelance/project werk? Dus bij het door klant annuleren NA schriftelijk akkoord van beide partijen op de offerte (overeenkomt).

Op sommige plaatsen lees ik 100% van het offertebedrag minus de kosten die nu niet gemaakt te hoeven worden, op andere plekken lees ik hou het dicht bij de 30% van het totale offertebedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Daar is geen zinnig woord over te zeggen zonder de rest van de offerte te kennen. Is het uurtje factuurtje? Is er een afgebakend aantal uren? Is het vaste prijs? Is er een opzegtermijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:24
@Division mijn suggestie zou zijn om niet te veel te focussen op het juridische deel. Als je goede lijntjes met de klant houdt hoef je je als 't goed is daar nooit op te beroepen. Pak iets leuks van internet wat je wel redelijk lijkt, en doe 't daar mee.

Overigens zou ik er bij projectwerk wel op letten dat de scope niet oneindig veel groter wordt. Hoe zorg je ervoor dat de klant niet blijft vragen om extra features die hij wel logisch vindt dat het er bij hoort, maar jij niet van te voren bedacht had?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
Skyaero schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:55:
Daar is geen zinnig woord over te zeggen zonder de rest van de offerte te kennen. Is het uurtje factuurtje? Is er een afgebakend aantal uren? Is het vaste prijs? Is er een opzegtermijn?
Vaste prijs voor vaste scope. Reden dat ik het er in wil hebben is omdat ik praat met een andere klant en zij willen ook in die week beginnen; in essentie zeg ik dan die andere klant niet toe. Ik wil ingedekt zijn tegen de financiële risico's van klanten die overeenkomsten annuleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jasperaap
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-06-2023
Division schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:30:
Volgende week offerte insturen voor klant die al mondeling akkoord is gegaan! Blij mee :) Mijn eerste klant. Ik ben nu dus bezig met de offerte op te maken.

Mijn vraag aan jullie, indien jullie dit willen delen ofc; hoeveel annuleringskosten hanteren jullie voor freelance/project werk? Dus bij het door klant annuleren NA schriftelijk akkoord van beide partijen op de offerte (overeenkomt).

Op sommige plaatsen lees ik 100% van het offertebedrag minus de kosten die nu niet gemaakt te hoeven worden, op andere plekken lees ik hou het dicht bij de 30% van het totale offertebedrag.
Geen annuleringskosten. Alleen betaling van reeds geplande werkzaamheden binnen 14 dagen na annulering. Als je twijfelt kun je bespreken dat het 50% vooraf is en bij geschatte looptijd van bijvoorbeeld 4 maanden 12,5% per opvolgende maand. Doe vooral een liquiditeit check, kost weinig.

Annuleringskosten niet te druk om maken. Het is zuur maar that's life. Nog nooit meegemaakt dat bedrijven niet willen betalen, soms regeling in goed overleg. Was met COVID bijvoorbeeld regelmatig.

Fixed Price betalen ze bij mij 50% bij tekenen en 50% bij oplevering. Soms willen ze gespreid betalen dan doe ik termijnen zonder extra kosten als het prima voelt. Soms zelfs meer termijnen dan de opdracht loopt.

Je algemene voorwaarden bepalen uiteindelijk hoe het werkt. Daar tekenen ze voor.

Check mijn voorwaarden gerust, staan online en zijn net toevallig getoetst door juridische afdeling en die vonden ze goed maar niet helemaal in balans voor klant. Toch getekend met langere betaaltermijn en paar subtiele aanvullende zaken.

[ Voor 25% gewijzigd door jasperaap op 13-03-2021 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 13:56

Crazy D

I think we should take a look.

Division schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:54:
Vaste prijs voor vaste scope. Reden dat ik het er in wil hebben is omdat ik praat met een andere klant en zij willen ook in die week beginnen; in essentie zeg ik dan die andere klant niet toe. Ik wil ingedekt zijn tegen de financiële risico's van klanten die overeenkomsten annuleren.
Hoewel ik dat snap, vind ik dat daar ook een stukje risico van het vak inzit. Maar dan hangt het er natuurlijk wel vanaf wanneer er wordt geannuleerd. Bij een opdracht die over 3 maanden zou starten is dat een heel ander verhaal dan wanneer ze 1 dag van te voren annuleren. Ik heb het sowieso gelukkig nog niet meegemaakt, maar goede om over na te denken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Het is niet ongebruikelijk dat er bij fixed price projecten in tranches betaald wordt in plaats van in 1 keer. Hoe groot die tranches zijn (2x50%, 4x25%) en waneer ze betaald worden, kan je natuurlijk helemaal zelf afstemmen.

Ik factureer zelf gewoon gemaakte uren dus heb hier zelf niet mee te maken, maar ken dit nog wel van 'vroeger' toen ik in loondienst projecten begeleidde.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:04:
Hoewel ik dat snap, vind ik dat daar ook een stukje risico van het vak inzit. Maar dan hangt het er natuurlijk wel vanaf wanneer er wordt geannuleerd. Bij een opdracht die over 3 maanden zou starten is dat een heel ander verhaal dan wanneer ze 1 dag van te voren annuleren. Ik heb het sowieso gelukkig nog niet meegemaakt, maar goede om over na te denken.
Dat zeker. Je zou in het contract wel op kunnen nemen dat geannuleerd kan worden tot 2 weken voor de start en dat daarna bij annuleren 50% ofzo in rekening gebracht wordt. Dat heb je ook als je een huisje huurt.

Ik denk ook dat voor dit soort dingen gewoon algemene voorwaarden op je website plaatsen wel handig is. Moet ik zelf ook eens gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Division
Wauw, bedankt voor de reacties! Precies de inzichten die ik zocht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
TucanoItaly schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:02:
Maar ik vond het erg heftig om te horen, en het deed me realiseren dat freelancers hun ogen moeten openhouden, en risico's moeten afdekken waar nodig. Want anders zit je ineens op een heel kwetsbare positie.
In hoeverre het juridisch houdbaar is weet ik niet, maar mijn vader had bij al zijn offertes en facturen altijd een regel eronder staan dat hij ten hoogste verantwoordelijk is voor het factuurbedrag en niet meer dan dat.

Anders kan het heel gauw heel vervelend worden. Je zou maar een klant hebben die zijn gederfde inkomsten op jou probeert te verhalen, omdat een systeem platligt door een fout ergens.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:23:
[...]
Grappig genoeg zijn de meeste ZZP opdrachten (die ik zie tenminste) meestal in de trant van "contract voor 6 maanden met optie voor verlenging" waarbij het er uiteindelijk op neer komt dat je er zo 2 jaar of meer zit.
Ik reageer even in het freelance topic... maar kom je dan niet in de problemen omdat je maar 1 opdrachtgever hebt?

De VAR regeling lijkt inmiddels iets van het verleden te zijn? En de wet DBA lijkt ook alweer vervangen te gaan worden?

https://www.ikgastarten.n...or-zzpers-vervangt-de-var

"Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker" mwoah :+

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:03

Peetman

Tjah....

Lethalis schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:49:
[...]

In hoeverre het juridisch houdbaar is weet ik niet, maar mijn vader had bij al zijn offertes en facturen altijd een regel eronder staan dat hij ten hoogste verantwoordelijk is voor het factuurbedrag en niet meer dan dat.

Anders kan het heel gauw heel vervelend worden. Je zou maar een klant hebben die zijn gederfde inkomsten op jou probeert te verhalen, omdat een systeem platligt door een fout ergens.
Ik heb in mijn huidige contract ook een limiet laten opnemen op basis van factuurbedrag, zo uit m'n hoofd max 3 maanden terug. Ik heb een BAV (uiteraard), maar contractueel dus een stuk lagere limiet afgesproken dan de max dekking die de verzekering biedt.

Die max x maanden komt met name van pas voor de wat langer lopende opdrachten en helpt ook in de discussie als je al een paar maanden weg bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:55
Aansprakelijkheid is beperkt tot verzekerd bedrag en wanneer iets niet onder verzekering valt tot ten hoogste het factuurbedrag. Met uurtje factuurtje kan dat wel eens lastig zijn (je komt goed weg als je net 3 weken vakatie hebt gehad) maar het dekt op zich voldoende af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Lethalis schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:58:
Ik reageer even in het freelance topic... maar kom je dan niet in de problemen omdat je maar 1 opdrachtgever hebt?
Kort samengevat; hopelijk niet :D

Niemand die het weet op dit moment. Wet DBA is niet te handhaven en dat wordt nu dus ook niet gedaan. Er is ook 1 iemand in dit topic (ben even kwijt wie) die een inspectie gehad heeft, en waar maar 1 primaire klant hebben geen issue was. Vergeet ook niet; dit geldt voor vrijwel alle software engineers die op grotere projecten zitten. Er is gewoon vanuit de klant een sterke wens dat je full time werkt.

Het is dus zien wat de tijd brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Lethalis schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:49:
Over het algemeen heb je een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Dat kost je 70 euro per maand voor een dekking tot 500k ofzo. En dit is meestal ook verplicht vanuit klanten. Ik betwijfel dus nogal sterk of wat je vader deed voor de rechter stand houdt, maar afgezien daarvan zijn het ook niet bepaald dure verzekeringen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wetgos
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-10 18:54
Nog een tip voor algemene voorwaarden: gebruik die van NLdigital (voorheen Nederland ICT, daarvoor ICT Office). https://www.nldigital.nl/nldigital-voorwaarden/ Heb verder geen belang, maar gebruik ze zelf ook.

Dat soort dingen wil je echt niet zelf gaan zitten verzinnen en zomaar een tekst van een ander gebruiken is niet aan te raden omdat er auteursrecht op kan zitten. Het moet juridisch kloppen en ook voldoende dekkend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntarr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11-2023
Hydra schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:17:
[...]

Kort samengevat; hopelijk niet :D

Niemand die het weet op dit moment. Wet DBA is niet te handhaven en dat wordt nu dus ook niet gedaan. Er is ook 1 iemand in dit topic (ben even kwijt wie) die een inspectie gehad heeft, en waar maar 1 primaire klant hebben geen issue was. Vergeet ook niet; dit geldt voor vrijwel alle software engineers die op grotere projecten zitten. Er is gewoon vanuit de klant een sterke wens dat je full time werkt.

Het is dus zien wat de tijd brengt.
Nou, precies dit :) Mijn huidige opdrachtgever gaf nadrukkelijk aan dat ze graag iemand hebben die echt voor de volle 100% voor hen kan werken, dus als ik nog uurtjes over heb, dan kan ik deze ook bij hen invullen. Maar zo werkt het nou eenmaal, grote projecten hebben vele in te vullen uren. Lijkt mij dat een belastingdienst daar niet onbekend mee is intern.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:42
Jullie weten dat de belastingdienst de wet niet schrijft en/of goedkeurt?

Ja ik weet dat ze wel een lijntje hebben naar Den Haag, maar het argument "de fiscus doet het dus het mag" is natuurlijk wel een beetje een onzinnig hè.

Ik zit inmiddels op 3 parallelle opdrachten per jaar. Een getemporiseerd project ivm budgetbeperkingen, een fulltime project waarbij ze genoegen nemen met iets minder omdat ze me graag wilden hebben, en daarnaast af en toe trainingen geven.
Je moet een beetje geluk hebben dat het zo samen valt, maar dergelijke situaties zijn ook weer niet heel moeilijk te realiseren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:57
Wellicht offtopic, maar ik denk dat ik jullie feedback/ervaringen wel kan gebruiken, betreft het kopen van een huis als freelancer.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Is dit haalbaar? Of is het een no-go omdat ik geen 3 fulltime jaren heb als freelancer.

[ Voor 12% gewijzigd door c-nan op 15-03-2021 17:47 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
c-nan schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:44:
Wellicht offtopic, maar ik denk dat ik jullie feedback/ervaringen wel kan gebruiken, betreft het kopen van een huis als freelancer.

***members only***

Is dit haalbaar? Of is het een no-go omdat ik geen 3 fulltime jaren heb als freelancer.
Hoeveel tijd zat er tussen dat je stopte met loondienst en je zelf omzet ging draaien? Als daar geen gat tussen zat lijkt 't me wel haalbaar. Ik heb vergelijkbare getallen (maar dan vanuit een BV), en nadat ik gestopt ben met loondienst en ging ondernemen zaten een aantal maanden tussen dat ik op m'n vermogen heb ingeteerd (eigen keuze). Dat vond de bank maar wat lastig, maar is uiteindelijk ook goed gekomen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Stefangrp schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:03:
Jullie weten dat de belastingdienst de wet niet schrijft en/of goedkeurt?

Ja ik weet dat ze wel een lijntje hebben naar Den Haag, maar het argument "de fiscus doet het dus het mag" is natuurlijk wel een beetje een onzinnig hè.
Lekker kort door de bocht :)

Ja. Dat weten we. Maar de fiscus is ook de club die zal moeten gaan handhaven. Of hoe dan ook; de overheid zal dit uiteindelijk moeten gaan doen. En het is natuurlijk onmogelijk om te gaan handhaven als je het zelf ook gewoon doet.

Dus de belastingdienst is een mooie kanarie. Als die opeens alle ZZPers eruit gaat gooien, dan is dat een moment om je zorgen te gaan maken. Als de belastingdienst zelf ook daarentegen het gewoon niet weet en maar een "3 jaar max" regel opstelt, tja. Dan zie ik het wel ff aan nog voorlopig; de kanarie is nog springlevend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
c-nan schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:44:

Bij mij hebben ze 2019 + 2020 + prognose van 2021 gemiddeld. Uiteindelijk voor de hypotheek bij de rabobank uitgekomen. Dat je nog geen 3 jaar ZZPer bent is dus niet perse een probleem, er zijn veel aanbieders waarbij dat geen eis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Freeaqingme schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:55:
[...]

Hoeveel tijd zat er tussen dat je stopte met loondienst en je zelf omzet ging draaien? Als daar geen gat tussen zat lijkt 't me wel haalbaar. Ik heb vergelijkbare getallen (maar dan vanuit een BV), en nadat ik gestopt ben met loondienst en ging ondernemen zaten een aantal maanden tussen dat ik op m'n vermogen heb ingeteerd (eigen keuze). Dat vond de bank maar wat lastig, maar is uiteindelijk ook goed gekomen.
Tussen loondienst en start 1e opdracht: 0 dagen. Ik had tijdens mijn loondienst mijn opdracht al binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Hydra schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:15:
[...]

Bij mij hebben ze 2019 + 2020 + prognose van 2021 gemiddeld. Uiteindelijk voor de hypotheek bij de rabobank uitgekomen. Dat je nog geen 3 jaar ZZPer bent is dus niet perse een probleem, er zijn veel aanbieders waarbij dat geen eis is.
Dus (versimpeld):
Salaris 2019 + winst 2019
+
Winst 2020
+
Prognose winst 2021
/
3
=
Waar ze mee rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
c-nan schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:27:
[...]

Dus (versimpeld):
+
Winst 2020
+
Prognose winst 2021
/
3
=
Waar ze mee rekenen?
Heel kort door de bocht wel, maar elke bank heeft ook weer (potentieel) andere regels. Bijvoorbeeld dat het gemiddelde weer niet hoger mag zijn dan je laatste jaar (is in jouw geval geen issue), dat soort dingen. Eerste gesprek met een hypotheekadviseur is gratis, dus ik zou daar sowieso gebruik van maken. Ik kwam met 110 + 140 + 150 uit op zo'n 700k dat ik kon lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 21:40

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

c-nan schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:27:
[...]

Dus (versimpeld):
+
Winst 2020
+
Prognose winst 2021
/
3
=
Waar ze mee rekenen?
Meneer van Dale wacht op antwoord... Dus nee zo rekenen ze niet ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Tylen schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:01:
[...]

Meneer van Dale wacht op antwoord... Dus nee zo rekenen ze niet ;)
Meneer van Dale is het wachten zat en is 28 jaar geleden met pensioen gegaan. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 21:40

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

jadjong schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:18:
[...]

Meneer van Dale is het wachten zat en is 28 jaar geleden met pensioen gegaan. :D
Dat doet hij goed. Ik wil ook :P

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 27-10 22:19
Wij hebben vorige maand een huis gekocht. Ik ben medio 2018 begonnen als ZZP-er.

Tijdens oriënterende gesprekken gaf de hypotheek adviseur van de Rabobank aan dat ze volgens 3,2,1 methode werken (eerste jaar telt 1* mee, 2e jaar 2*, 3e jaar 3*.)
Verder wilden ze een prognose voor 2021.

Mijn getallen waren 82k, 93k, 125k en prognose was 120k (omzet - bedrijfskosten)

Uiteindelijk stellen ze een IKV op en in mijn geval kwam dat uit op 112k, ruim genoeg voor wat we nodig hadden.

Overigens hadden we medio vorig jaar ook al een gesprek en toen was 4 ton ook mogelijk (terwijl mijn prognose voor 2020 toen 110k was)

[ Voor 12% gewijzigd door Metaalhoofd op 15-03-2021 21:57 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:03
ABN werkte voor mij erg goed als ZZPer. Tellen de laatste drie jaar mee, of in mijn geval twee jaar + prognose. Doen zelf de beoordeling, dus je hoeft niet langs een apart bureau om daar tegen betaling een inkomensverklaring te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Aftansert op 16-03-2021 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras1
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-10 06:21
Aftansert schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 01:13:
ABN werkte voor mij erg goed als ZZPer. Tellen de laatste drie jaar mee, of in mijn geval twee jaar + prognose. Doen zelf de beoordeling, dus je hoeft niet langs een apart bureau om daar tegen betaling een inkomensverklaring te krijgen.
Ik zit nu in de molen bij ABN. Ik vind eigenlijk dat ze belachelijk weinig informatie gebruiken. Ik had aangeboden een export van mijn boekhouding te geven, maar alleen de aangiftes inkomstenbelasting van de afgelopen 3 jaar is al genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
mithras1 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:06:
[...]

Ik zit nu in de molen bij ABN. Ik vind eigenlijk dat ze belachelijk weinig informatie gebruiken. Ik had aangeboden een export van mijn boekhouding te geven, maar alleen de aangiftes inkomstenbelasting van de afgelopen 3 jaar is al genoeg.
Dat gebruiken ze doorgaans ook voor mensen die in loondienst zitten, van hen hoeven ze ook niet te weten hoe duur hun internetabonnement is oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

mithras1 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:06:
[...]

Waarom is dat weinig? Dat is wat je uiteindelijk hebt verdient. Netto winst == bruto loon. Eventueel nog rekening houden met bijtelling van auto's, inkomsten van partner etc. Daar heb je dus je IB aangifte voor. En die lijkt me zelfs relevanter, want als jij 150K winst hebt gemaakt maar je partner 100K verlies, ga je toch echt niet zoveel kunnen lenen als wanneer je partner niet werkt (voor geld dan, om even politiek correct aan te geven dat een partner die het huishouden doet natuurlijk ook werken is, en *insert al die andere disclaimers* :P) met eenzelfde winst in jouw onderneming.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras1
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-10 06:21
Ik vind het verder ook prima hoor. Ik had echter in dit topic gehoord dat deze stap uitbesteed werd aan particuliere bureautjes door veel banken. Daardoor ging ik ervan uit dat je echt helemaal doorgelicht zou worden en alles moet verklaren. Blijkt dat ik er gewoon wat meer van verwachtte dan het is. Ik had zelfs nog mijn boekhouding tip top in orde gemaakt in moneybird, alle memoriaalboekingen gedaan, oude externe facturen toegevoegd enz. Maar dat blijkt hiervoor dus helemaal niet belangrijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:39
mithras1 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:18:
Ik vind het verder ook prima hoor. Ik had echter in dit topic gehoord dat deze stap uitbesteed werd aan particuliere bureautjes door veel banken. Daardoor ging ik ervan uit dat je echt helemaal doorgelicht zou worden en alles moet verklaren. Blijkt dat ik er gewoon wat meer van verwachtte dan het is. Ik had zelfs nog mijn boekhouding tip top in orde gemaakt in moneybird, alle memoriaalboekingen gedaan, oude externe facturen toegevoegd enz. Maar dat blijkt hiervoor dus helemaal niet belangrijk te zijn.
Ik heb via mijn adviseur wel zo'n mooie inkomensverklaring moeten aanvragen. Daar stond inderdaad wel van alles in. Loonstrookjes, jaaropgaven, boekhouding overzicht tot nu toe, screenshot van de bankomgeving met de saldi van mijn rekeningen, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-10 16:59
Een bank wil in feite drie dingen weten:

1. is je winst opgepompt, of verdien je echt zoveel als je zegt? --> aangiftes WUO vinden ze daarvoor aantrekkelijk, want je overrepresenteren heeft daar een forse penalty.
2. zitten er lijken in de kast? vermogen en aansprakelijkheden. Balans en bewijsstukken die daarmee overeenkomen.
3. ben je eerlijk aan je geld gekomen? --> een structureel hoog inkomen, vermogen op je zakelijke balans, overwaarde van een eerdere woning, alles waarmee de bank bij inspectie aannemelijk kan maken dat je vermogen eerlijk is en de bank dus niet heeft meegewerkt aan witwassen.

Het is allemaal wat extra werk t.o.v. een loonstrook + arbeidsovereenkomst, maar het is nou ook weer geen zwaar due diligence onderzoek.

Met dat derde punt heb ik overiens wel wat moeite.

* Ik vind dat een bank een administratieve dienstverlener en kredietverstrekker moet zijn, met volledige vrijeid om in die rollen te handelen. Handhaving van de wet zouden banken niet moeten doen, daar hebben we namelijk de FIOD voor. Ik vind het een onzalige trend dat onze overheid steeds meer private bedrijven voor de kar spant als hulpsinterklazen van de wetshandhaving. In het geval van notarissen heb ik daar begrip voor, maar een financieel adviseur zou onbelemmerd de belangen van dienst clienten moeten dienen, een meldplicht is daar niet op zijn plek. Evenmin als een zorgverzekeraar de kar van kostenbesparing zou moeten trekken, daar hebben we een minister voor.

* Je eigen inleg op je nieuwe huis, dat is je eigen geld. Het is het deel van de financiering waarvoor je de bank niet nodig hebt en wat dus feitelijk geen onderdeel van de hypotheekaanvraag is maar slechts een omstandigheid. Waarom zou ik over dat deel verantwoording moeten afleggen aan de bank die ik voor het andere deel van de financiering gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:22
t_captain schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:55:
* Ik vind dat een bank een administratieve dienstverlener en kredietverstrekker moet zijn, met volledige vrijeid om in die rollen te handelen. Handhaving van de wet zouden banken niet moeten doen, daar hebben we namelijk de FIOD voor. Ik vind het een onzalige trend dat onze overheid steeds meer private bedrijven voor de kar spant als hulpsinterklazen van de wetshandhaving. In het geval van notarissen heb ik daar begrip voor, maar een financieel adviseur zou onbelemmerd de belangen van dienst clienten moeten dienen, een meldplicht is daar niet op zijn plek. Evenmin als een zorgverzekeraar de kar van kostenbesparing zou moeten trekken, daar hebben we een minister voor.
Pff ja ik heb daar nu ook mee te maken. Nieuwe B.V. opgericht als werkmaatschappij onder mijn al bestaande holding. Ik wil nu een bankrekening openen, wat een drama. Ik zit verder bij KNAB, maar die accepteren geen nieuwe 'complexe bv's' 8)7. Een bv onder een holding is dus al complex voor ze. De reden: "het klantworden process moet nog geoptimaliseerd worden". Volgens mij heeft het allemaal te maken met al deze KYC wetgeving.

Ik wil liever niet bij de grootbanken, dus ik dacht me aan te melden bij Triodos. Ik de hele molen door (tich formulieren, bewijzen, UBO dingen, akte van oprichting aanleveren) en op het eind zeggen ze vrolijk "Voordat wij een zakelijke rekening openen, toetsen wij altijd eerst met wie we zaken doen. Daarom toetsen we de integriteit van je organisatie en de mensen die nauw bij het bedrijf betrokken zijn. En dat kost tijd. Houd daarom rekening met een aanvraagperiode van twee maanden voordat je gebruik kunt maken van de rekening." Het staat wel op de website, maar had het over het hoofd gezien.

Vandaag maar even een rondje bellen langs de grootbanken om te vragen hoe lang het bij hun duurt, ik heb toch een rekening nodig... dit moet toch gewoon in een paar dagen kunnen in 2021. Wordt er echt verdrietig van ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntarr
Vraagje, wellicht zitten hier soortgelijken:

Ik zit eens wat dingen omtrent mijn auto door te rekenen (Nu een VW 7 Variant uit 2015, benzine), omdat ik toch wel richting het einde van dit jaar wil kijken naar iets anders, en kom er eigenlijk op uit dat mijn volkswagen vrijwel evenduur is als een nieuwe Tesla model 3 SR. Heeft iemand hier ervaring hoe dit nou financieel gezien er nou uit ziet, het aanschaffen van een elektrische auto op de zaak?

BTW aftrek, opvoeren als kosten (en daarmee dus een flinke verlaging van de belastbare omzet), bijtelling, de MIA, ik raak een beetje het spoor bijster hoe het nu allemaal zit, en hoeveel dit mij nou daadwerkelijk zou gaan kosten. De rekentooltjes die ik tot dusver heb kunnen vinden online kom ik ook niet helemaal aan uit. Er is echt veel waar je allemaal rekening mee moet en kan houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Tip: bereken de impact op BTW en WUO apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:09:
[...]

Lekker kort door de bocht :)

Ja. Dat weten we. Maar de fiscus is ook de club die zal moeten gaan handhaven. Of hoe dan ook; de overheid zal dit uiteindelijk moeten gaan doen. En het is natuurlijk onmogelijk om te gaan handhaven als je het zelf ook gewoon doet.

Dus de belastingdienst is een mooie kanarie. Als die opeens alle ZZPers eruit gaat gooien, dan is dat een moment om je zorgen te gaan maken. Als de belastingdienst zelf ook daarentegen het gewoon niet weet en maar een "3 jaar max" regel opstelt, tja. Dan zie ik het wel ff aan nog voorlopig; de kanarie is nog springlevend. :)
Dat de belastingdienst dit doet maakt niks uit, want al werk jij er 10 jaar, dan veranderd er nog niks aan de kosten voor de BD.

Het grote nadeel is dat JIJ misschien niet als ondernemer wordt gezien als je jaren lang bij dezelfde club zit en je dan (met terugwerkende kracht) aangifte moet doen als inkomsten uit overig ipv als ondernemer. Wat het recies extra gaat kosten weet ik niet, maar ht is meer dan alleen de ondernemersaftrek, waarschijnlijk ook je investeringsaftrek en je WBSO subsidie.

Voor de wet DBA zijn er andere regels en zou het de BD ook geld kunnen gaan kosten, maar daar wordt niks gehandhaafd en zit je voorlopig veilig.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 17-03-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
unex154 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:42:
[...]
Vandaag maar even een rondje bellen langs de grootbanken om te vragen hoe lang het bij hun duurt, ik heb toch een rekening nodig... dit moet toch gewoon in een paar dagen kunnen in 2021. Wordt er echt verdrietig van ;w
De byzantijnse bureacratie bij Triodos ben ik ook tegengekomen voor twee werkmaatschappijen. Werd nog meer gezeik omdat een UBO niet goed bij de KvK stond en dat wijzigen is een hel.

Voor mijn holding ben ik naar de ING gegaan. Afspraak maken op kantoor duurde even, als gevolg van corona (twee weken geloof ik), maar eenmaal daar, had ik de rekening binnen een half uur en de volgende dag was alles geactiveerd.

Moreel heb ik een hekel aan de ING, maar ze hebben hun zaken aan de klantzijde wel gewoon in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 20:40

_Arthur

blub

Huntarr schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:42:

Ik zit eens wat dingen omtrent mijn auto door te rekenen (Nu een VW 7 Variant uit 2015, benzine), omdat ik toch wel richting het einde van dit jaar wil kijken naar iets anders, en kom er eigenlijk op uit dat mijn volkswagen vrijwel evenduur is als een nieuwe Tesla model 3 SR. Heeft iemand hier ervaring hoe dit nou financieel gezien er nou uit ziet, het aanschaffen van een elektrische auto op de zaak?

BTW aftrek, opvoeren als kosten (en daarmee dus een flinke verlaging van de belastbare omzet), bijtelling, de MIA, ik raak een beetje het spoor bijster hoe het nu allemaal zit, en hoeveel dit mij nou daadwerkelijk zou gaan kosten. De rekentooltjes die ik tot dusver heb kunnen vinden online kom ik ook niet helemaal aan uit. Er is echt veel waar je allemaal rekening mee moet en kan houden!
Ik heb zelf dit sheetje gekocht een tijd geleden om een afweging te maken tussen prive een auto kopen of zakelijk. -> https://www.boekhoudenine...o-van-de-zaak-of-prive-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 15:32
Huntarr schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:42:

Misschien voldoet dit: https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Bij ASN eind december aanvraag gedaan. Na 6 weken of zo werd ik gebeld, dat er wat vertraging was. Het zou nog zeker 6 weken gaan duren. Toen heb ik de aanvraag maar gestopt, ING online afspraak gemaakt, nog geen week later handtekening, 2 dagen later pasje binnen. Dus 2e rekening (niet al je geld bij 1 bank stallen...) dan toch maar bij de ING.

ABN rekening voor VOF geopend, duurde iets langer omdat externe partij thuis komt (of kwam, was eind vorig jaar) en ze waren even vergeten dat de mede vennoot aan de andere kant van NL woont... Daarom duurde het uiteindelijk een week of 4.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
[...]

Al eens naar Bunq gekeken? Was bij ons binnen een week geregeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
sverzijl schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:23:
[...]

Ik neem aan dat dit voor iedere AOV wel zo zal gelden. Kan me niet voorstellen dat er AOV's zijn die je nog 100% premie laten betalen als je voor 80% arbeidsongeschikt bent bijvoorbeeld.

Ik zie in mijn AOV (Amersfoortse) dat ik het laatste jaar ook geen premie hoef te betalen. Momenteel loopt mijn AOV tot mijn 67e, maar zoals het er nu naar uitziet zal ik al ruim voor die tijd gestopt zijn. Ik ga maar eens vragen wat me dat aan premie scheelt (tot 60 jaar bijv).
Bijna een maand later eindelijk antwoord hierop gekregen. Premie is ongeveer 50% als ik de wachttijd naar 2 jaar/eindleeftijd op 60 zet. Met 60 ben ik toch al gestopt, en zo niet dan werk ik alleen nog voor mijn plezier en niet meer voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hydra schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:15:
[...]

Dan krijg je toch gemiddelde van de jaren die je wel hebt * percentage ?

Als goedverdiendende ZZP-er blijft er vaak wel genoeg ruimte over. Ik zit in een huis wat slechts de helft van mijn leencapaciteit waard is. Prettig huis in een prima wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Een vraagje omtrent de FOR. Ik wil dit jaar het maximaal aan FOR reserveren (9395). Alleen wat mij nog niet helemaal duidelijk is:
- Ik heb een BND pensioenrekening nog van toen ik bij een werkgever werkte. Daar legde ik elk jaar mijn jaarruimte in.
- Kan ik die 9395 "gewoon' vanaf mijn zakelijke rekening overschrijven naar die BND rekening (die op mijn prive naam staat?).
- Toen ik nog in loondienst was, was de inleg op de BND rekening aftrekbaar via de IB. Ik neem aan dat dit nu niet meer mag omdat je al belasting uitstelt via de FOR.

Wat ik ook nog niet helemaal snap: wat als ik nu volgend jaar stop met ZZP'en. Krijg ik dan nog een naheffing of is het, omdat het op de pensioenrekening staat, al uitgesteld? Ik ga het ook nog ff checken met mijn boekhouder maar wilde het ook hier vragen hoe jullie dit doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
sverzijl schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:50:
[...]

Bijna een maand later eindelijk antwoord hierop gekregen. Premie is ongeveer 50% als ik de wachttijd naar 2 jaar/eindleeftijd op 60 zet. Met 60 ben ik toch al gestopt, en zo niet dan werk ik alleen nog voor mijn plezier en niet meer voor het geld.
Het gaat er niet om of je tot je 60ste werkt, maar of jij nu bij (50/75/100%) arbeidsongeschikt voldoende hebt om nog van 60 tot 67 te overbruggen. Mijn AOV loopt om die reden tot 67, maar verwacht rond de 45-50 het risico zelf te kunnen dragen en de verzekering op te zeggen. Ik heb daarom ook gekozen voor een oplopende premie.
ID-College schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:00:
- Toen ik nog in loondienst was, was de inleg op de BND rekening aftrekbaar via de IB. Ik neem aan dat dit nu niet meer mag omdat je al belasting uitstelt via de FOR.
Het is inderdaad niet "en-en", maar herinner mij dat het fiscaal interessanter is om de FOR niet toe te passen zodat je winst (en MKB-vrijstelling) hoger is en volgens in privé het bedrag in mindering te brengen op de IB.

[ Voor 26% gewijzigd door Deveon op 17-03-2021 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
Deveon schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:07:
[...]

Het gaat er niet om of je tot je 60ste werkt, maar of jij nu bij (50/75/100%) arbeidsongeschikt voldoende hebt om nog van 60 tot 67 te overbruggen. Mijn AOV loopt om die reden tot 67, maar verwacht rond de 45-50 het risico zelf te kunnen dragen en de verzekering op te zeggen. Ik heb daarom ook gekozen voor een oplopende premie.
Oh dat vergat ik erbij te zeggen, ik heb nu een buffer van zo'n 11 jaar, dus 60-65 kan ik daarmee makkelijk overbruggen. Wat ik bedoelde is dat als ik met 60 stop met werken (likely), dan stopt de AOV sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-10 21:35
mithras1 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:18:
Ik vind het verder ook prima hoor. Ik had echter in dit topic gehoord dat deze stap uitbesteed werd aan particuliere bureautjes door veel banken. Daardoor ging ik ervan uit dat je echt helemaal doorgelicht zou worden en alles moet verklaren.
Het gaat ze gewoon om het netto resultaat dat jij hebt gehaald. Ik snap wel dat ze niet voor iedere aanvraag een volledige boekhouding door gaan spitten. Kost veel te veel tijd en dus geld.

Toen ik 7 jaar geleden een hypotheekaanvraag deed moest ik overigens de jaarrekeningen van de laatste 3 jaar overleggen. Dat geeft natuurlijk al iets meer inzicht. Maar voor een gemiddelde ICT ZZP-er is het denk ik sowieso vrij overzichtelijk.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Deveon schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:07:
[...]

[...]

Het is inderdaad niet "en-en", maar herinner mij dat het fiscaal interessanter is om de FOR niet toe te passen zodat je winst (en MKB-vrijstelling) hoger is en volgens in privé het bedrag in mindering te brengen op de IB.
Is dat zo..? Dus jij zegt:
- Geen FOR reserveren
- Det daaropvolgende jaar je aarruimte berekenen van afgelopen jaar en dan max inleggen.
- Bij de daarop volgende IB aangifte de helft weer terugvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ID-College schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:07:
[...]

Is dat zo..? Dus jij zegt:
- Geen FOR reserveren
- Det daaropvolgende jaar je aarruimte berekenen van afgelopen jaar en dan max inleggen.
- Bij de daarop volgende IB aangifte de helft weer terugvragen?
Zo herinner ik het inderdaad, maar gebruik het zelf nog niet. Ik moet zelf dit jaar mijn winst zo hoog mogelijk houden om straks over mijn laatste jaar als werknemer te middelen. Daarna ga ik met jaarruimte en reserveringsruimte maximaal inleggen bij BND.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:33
Dat is volgens mij niet waar. De FOR en de afgetrokken lijfrentepremie in een bepaald jaar zijn communicerende vaten. Meer ruimte gebruiken in het een in een bepaald jaar is minder ruimte hebben in het ander.

Wat wel zo is, is dat het bedrag dat je aan FOR reserveert, geen winst is, dus je ontvangt er ook geen MKB wvs over. Zodra je die FOR vrij laat vallen ontvang je die wvs dan weer wel. Lijfrente premies daarentegen is gewoon aftrek van de IB die je anders had moeten betalen.

Welke precies voordeliger is hangt van een boel dingen af. De FOR heeft twee grote voordelen:

1) Hoeveel je mag reserveren voor de FOR in jaar x heeft te maken met je omzet in het jaar x; jaarruimte en reserveringsruimte gaan over de jaren _voor_ jaar x. Niet gebruikte FOR in jaar x wordt jaarruimte in jaar x+1. Afhankelijk van je omzet kan je dus ervoor kiezen om in jaar x alvast de FOR toe te passen, als je verwacht in jaar x+1 minder omzet te halen waardoor je nu meer belasting kan besparen (andere belastingschijf, of je hebt nog een hele bak reververingsruimte over, of misschien veranderen de belastingtarieven wel...). Het is dus een spelletje hoe bespaar ik de meeste belasting, je wil in de hoogste schijf vallen met het bedrag dat je aftrekt. Overigens is het moment waarop je voor het laatst kan beslissen of je FOR in jaar x doet, pas bij de belastingaangifte in jaar x+1 (over jaar x).

2) Het geld in de FOR zit niet vast. Je kan het gebruiken voor wat dan ook. Beleggen, uitkeren aan jezelf, zakelijke laptop van kopen, afstorten in een lijfrente.. Whatever. Het is ook niet veilig voor je schuldeisers. Eenmaal gestorte lijfrente premie krijg je niet zomaar terug daarentegen. Kost je veel belasting, of je moet arbeidsongeschikt raken.

Er komt in dit topic af en toe een spreadsheet voorbij van brand new day waarmee je dit kan berekenen, en zij hebben ook af en toe een webinar over FOR, jaarruimte, en dergelijke, dat is wel een aanrader om bij te wonen een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:39
Even zoeken op jaarruimte en mijn naam :+

Edit: hier dus:
Hmmbob schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:08:
Begin van het jaar, dus ook weer een nieuwe jaarruimte berekenaar online.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 125% gewijzigd door Hmmbob op 17-03-2021 22:03 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:06
Hmmbob schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:00:
Even zoeken op jaarruimte en mijn naam :+

Edit: hier dus:

[...]
Kan alleen nergens m'n aangifte van 2012 vinden. Heb wel op oude harde schijf mapje gevonden van de aangifte. Maar niet meer de bijhorende tool om 't te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:06
Wat betreft FOR vraag ik mij ook af wat wijsheid is. Ben afgelopen jaar begonnen en kwam in 2020 nog niet in de hoge belastingschijf. Dit jaar waarschijnlijk wel.

Tegelijkertijd kan ik echter wel wat cash gebruiken ivm nieuwe woning en evt investeringen in het eigen bedrijf.

Weet niet of FOR gebuiken daarvoor het handigst is als ik bv volgend jaar die alsnog op een pensioenrekening stort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 15:32
Wat zijn de meningen hier over Goodstaff (en aanverwanten, hier een overzichtje: Verwijderd in "Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen.").

Wat ze beloven; groter gezamelijk netwerk, gelijkgestemden om mee samen te werken/sparren, geen tussenpartij, 'eigen' projecten, (hulp bij) eigen productontwikkeling & gezelligheid.

Wat mij verbaasde was over eigen projecten, volgen eigen zeggen mikken ze op 50-100k projecten. Maar als dotnet dev zie ik vooral dat inhuur voor minimaal 3-6 maanden is, dat is al in dezelfde range volgens mij. Dat is dan toch niet echt een groot voordeel toch?

Oh en op de site staat bij lidmaatschap vooral dat je kan besparen, maar vermeldden ze de kosten niet, dat is toch ook best een 'red flag'.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:34
ID-College schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:00:
Een vraagje omtrent de FOR. Ik wil dit jaar het maximaal aan FOR reserveren (9395). Alleen wat mij nog niet helemaal duidelijk is:
- Ik heb een BND pensioenrekening nog van toen ik bij een werkgever werkte. Daar legde ik elk jaar mijn jaarruimte in.
- Kan ik die 9395 "gewoon' vanaf mijn zakelijke rekening overschrijven naar die BND rekening (die op mijn prive naam staat?).

Wat ik ook nog niet helemaal snap: wat als ik nu volgend jaar stop met ZZP'en. Krijg ik dan nog een naheffing of is het, omdat het op de pensioenrekening staat, al uitgesteld? Ik ga het ook nog ff checken met mijn boekhouder maar wilde het ook hier vragen hoe jullie dit doen :)
Als je de FOR reserveert hoef je nog niks te doen qua geld overboeken. De FOR is een reservering. En als je zegt dat je dit aar het maximaal aan de FOR wilt reserveren, bedoel je dan over belastingjaar 2021 of 2020? Want je kan dit jaar natuurlijk de FOR reservering in de boeken zetten over 2020. Het doen van die reservering doet je belastbare winst afnemen over 2020.

Dan kan je vervolgens besluiten om dit jaar die FOR reserving van 2020 af te storten op een pensioenrekening. Het maakt niet uit of dat van een zakelijke of privé rekeningen komt, zoals dat bij absoluut niks uitmaakt als je een eenmanszaak hebt (maar het is in principe een prive uitgave). Het gebruik van die reservering doet je belastbare winst weer toenemen met exact hetzelfde bedrag. Maar net zoals toen je nog in loondienst was, de inleg die je op dat moment doet op je pensioenrekening is weer aftrekbaar (waardoor je netto geen extra belasting betaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Hielko schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:46:
[...]

Als je de FOR reserveert hoef je nog niks te doen qua geld overboeken. De FOR is een reservering. En als je zegt dat je dit aar het maximaal aan de FOR wilt reserveren, bedoel je dan over belastingjaar 2021 of 2020? Want je kan dit jaar natuurlijk de FOR reservering in de boeken zetten over 2020. Het doen van die reservering doet je belastbare winst afnemen over 2020.

Dan kan je vervolgens besluiten om dit jaar die FOR reserving van 2020 af te storten op een pensioenrekening. Het maakt niet uit of dat van een zakelijke of privé rekeningen komt, zoals dat bij absoluut niks uitmaakt als je een eenmanszaak hebt (maar het is in principe een prive uitgave). Het gebruik van die reservering doet je belastbare winst weer toenemen met exact hetzelfde bedrag. Maar net zoals toen je nog in loondienst was, de inleg die je op dat moment doet op je pensioenrekening is weer aftrekbaar (waardoor je netto geen extra belasting betaald).
Helder, ik heb mijn boekhouder ook even gebeld en het is mij een stuk duidelijker nu. Ik ga er even over nadenken.. Ik neeg naar 9395 als FOR reserveren maar moet nog even nagaan of dat echt zo relaxt is. Het is idd maar een reservering maar wel een flexibele, waar de lijfrente dus wel vast staat (en niemand weet hoe de wereld er over 5 jaar uitziet)..

Edit: het ging trouwens over dit jaar want ik ben pas net gestart.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Als het over dit jaar is heb je in ieder geval nog meer dan een jaar om er over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
ID-College schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:35:
Helder, ik heb mijn boekhouder ook even gebeld en het is mij een stuk duidelijker nu. Ik ga er even over nadenken.. Ik neeg naar 9395 als FOR reserveren maar moet nog even nagaan of dat echt zo relaxt is. Het is idd maar een reservering maar wel een flexibele, waar de lijfrente dus wel vast staat (en niemand weet hoe de wereld er over 5 jaar uitziet)..
Je moet je overigens niet verkijken op de enorme voordelen die geld voor later aanhouden in een lijfrente product heeft he? Het hele FOR vs jaarruimte/reserveringsruimte verhaal gaat voor mij meer over 'hoe vul ik zo belastingtechnisch vriendelijk mijn lijfrente potje'.

Het feit dat je dat potje wil vullen staat zo'n beetje buiten twijfel, de enige kwalificaties voor deze uitspraak zijn 1) denk je oud te worden (sommige mensen weten helaas dat die kans niet heel groot is) en 2) heb je het geld over. Als je verder geen schulden met hoge rente hebt, je hebt gezonde buffers, en je kan het geld niet gebruiken als renderende investering in je bedrijf, zou iedereen gewoon als allereerste zijn lijfrente potje moeten vullen.

Er zijn ook mensen die de FOR gebruiken voor liquiditeits doeleinden, en dat kan ook een use case zijn, maar qua potje voor de oude dag is het het verstandigst om hem zsm af te storten in een (beleggings) lijfrente product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
bumble_bee schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:18:
[...]

Je moet je overigens niet verkijken op de enorme voordelen die geld voor later aanhouden in een lijfrente product heeft he? Het hele FOR vs jaarruimte/reserveringsruimte verhaal gaat voor mij meer over 'hoe vul ik zo belastingtechnisch vriendelijk mijn lijfrente potje'.

Het feit dat je dat potje wil vullen staat zo'n beetje buiten twijfel, de enige kwalificaties voor deze uitspraak zijn 1) denk je oud te worden (sommige mensen weten helaas dat die kans niet heel groot is) en 2) heb je het geld over. Als je verder geen schulden met hoge rente hebt, je hebt gezonde buffers, en je kan het geld niet gebruiken als renderende investering in je bedrijf, zou iedereen gewoon als allereerste zijn lijfrente potje moeten vullen.

Er zijn ook mensen die de FOR gebruiken voor liquiditeits doeleinden, en dat kan ook een use case zijn, maar qua potje voor de oude dag is het het verstandigst om hem zsm af te storten in een (beleggings) lijfrente product.
Uiteraard, daar ben ik het mee eens. Dat is feitelijk ook in loondienst zo maar je hebt er geen enkele controle over. Wat wel goed is om te beseffen is dat het natuurlijk altijd nog kan (tot 7 jaar terug). De use case verschilt dus wel.

Als starterde ZZP'er moet ik eerst vermogen opbouwen. Om het nu direct in de lijfrente te storten is een optie, maar wellicht niet het meest slimme op het moment omdat het dan wel vast zit. Ik neig er - voor nu - dus eerder naar: ik reserveer het bedrag voor de FOR maar laat het nog wel even staan zodat ik het kan liquideren mocht dat echt ineens nodig zijn. Na 2 a 3 jaar is mijn buffer voldoende en stort ik alsnog het hele bedrag af in je lijfrente. Het issue is alleen: ga je het ook doen? Of zeg je dat je het gaat doen maar doe je het niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:35

sebasd

loopt op espresso

Jogai schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:09:
Wat zijn de meningen hier over Goodstaff (en aanverwanten, hier een overzichtje: Verwijderd in "Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen.").

Wat ze beloven; groter gezamelijk netwerk, gelijkgestemden om mee samen te werken/sparren, geen tussenpartij, 'eigen' projecten, (hulp bij) eigen productontwikkeling & gezelligheid.
Wat ik ervan weet ik het een beetje een vergelijkbaar concept als The Future Group, met als verschil dat Goodstaff ook IT-ers in vaste dienst neemt (om ze te detacheren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:39
ID-College schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:27:
[...]

Uiteraard, daar ben ik het mee eens. Dat is feitelijk ook in loondienst zo maar je hebt er geen enkele controle over. Wat wel goed is om te beseffen is dat het natuurlijk altijd nog kan (tot 7 jaar terug). De use case verschilt dus wel.

Als starterde ZZP'er moet ik eerst vermogen opbouwen. Om het nu direct in de lijfrente te storten is een optie, maar wellicht niet het meest slimme op het moment omdat het dan wel vast zit. Ik neig er - voor nu - dus eerder naar: ik reserveer het bedrag voor de FOR maar laat het nog wel even staan zodat ik het kan liquideren mocht dat echt ineens nodig zijn. Na 2 a 3 jaar is mijn buffer voldoende en stort ik alsnog het hele bedrag af in je lijfrente. Het issue is alleen: ga je het ook doen? Of zeg je dat je het gaat doen maar doe je het niet..
Ik zou eerlijk gezegd je "reservering voor later" nu al opnemen in je budgetten. Nu weet ik niet wat je doet, maar in 1 jaar moet je voldoende buffer op kunnen bouwen en daarnaast wat inleggen in een lijfrente. Dat hoeft pas voor 31/12 gebeurd te zijn he.... En al stort je maar "iets": het begin is er dan. Ik heb dit jaar een mooi naar boven afgerond bedrag gestort wat gebaseerd is op de inleg die mijn laatste loondienstbaas deed - uiteraard binnen de beschikbare jaarruimte etc.

Voor mij zijn pensioen en AOV van begin af aan 'kosten' geweest die ik mee nam in mijn berekeningen. Ik ben in mijn 5e maand begonnen met maandelijks "iets" afstorten bij Brand New Day, en heb in november nog een grotere losse storting gedaan. Nu gaat er iedere maand een groter bedrag heen.

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 18-03-2021 11:51 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Hmmbob schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:49:
[...]

Ik zou eerlijk gezegd je "reservering voor later" nu al opnemen in je budgetten. Nu weet ik niet wat je doet, maar in 1 jaar moet je voldoende buffer op kunnen bouwen en daarnaast wat inleggen in een lijfrente. Dat hoeft pas voor 31/12 gebeurd te zijn he.... En al stort je maar "iets": het begin is er dan. Ik heb dit jaar een mooi naar boven afgerond bedrag gestort wat gebaseerd is op de inleg die mijn laatste loondienstbaas deed - uiteraard binnen de beschikbare jaarruimte etc.

Voor mij zijn pensioen en AOV van begin af aan 'kosten' geweest die ik mee nam in mijn berekeningen. Ik ben in mijn 5e maand begonnen met maandelijks "iets" afstorten bij Brand New Day, en heb in november nog een grotere losse storting gedaan. Nu gaat er iedere maand een groter bedrag heen.
Ik heb dit al jaren gedaan en deed het altijd 1x per jaar (vlak voor het einde van het jaar idd om een deel VRH te ontlopen). Ik ben van plan dit ook weer dit jaar te doen, maar dit is mijn 1e opdracht en 1e klant.. Wellicht vlieg ik er einde maand ineens uit, je weet het nooit :P

Het storten komt wel maar niet nu omdat ik eerst een beetje buffer wil hebben. Straks word ik niet verlengd en heb ik mijn geld al afgestort. Ik neem liever iets meer marge want weg = weg. Het staat overigens al op een apart potje op de rekening maar dat is niets meer dan een spaardoel..

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 18-03-2021 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntarr
ID-College schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:00:
[...]

Ik heb dit al jaren gedaan en deed het altijd 1x per jaar (vlak voor het einde van het jaar idd om een deel VRH te ontlopen). Ik ben van plan dit ook weer dit jaar te doen, maar dit is mijn 1e opdracht en 1e klant.. Wellicht vlieg ik er einde maand ineens uit, je weet het nooit :P

Het storten komt wel maar niet nu omdat ik eerst een beetje buffer wil hebben. Straks word ik niet verlengd en heb ik mijn geld al afgestort. Ik neem liever iets meer marge want weg = weg. Het staat overigens al op een apart potje op de rekening maar dat is niets meer dan een spaardoel..
Dit is imo ook een beetje the way to go. Laatste weken van december even de balans opmaken, mooi alle potjes vullen die gevuld mogen worden, en het jaar afsluiten. Geldt overigens voor alle niet kritieke grote "uitgaven" voor mij, zoals een auto aanschaffen en de FOR. Financieel gezien is bufferopbouw in de eerste plaats het belangrijkste in het eerste jaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Als starter kan het natuurlijk ook erg lonen om te middelen na aangifte van het eerste of tweede jaar. Aangezien ik mijn laatste jaar als werknemer een flinke aftrekpost had kan ik daar nog best veel inkomstenbelasting besparen.

https://www.knab.nl/middeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
bumble_bee schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:18:
[...]

Bij de FOR is het echter wel zo dat je aan het eind van je loopbaan en je de verschuldigde belasting erover hebt afgetikt, die pot geld kan gebruiken hoe je maar wil, bijv. voor het afbetalen van evt hypotheek, gift aan kinderen oid

Bij een lijfrente, wordt je toch verplicht om er een uitkering van te kopen en als die kans niet heel groot is om oud te worden (trouwens als dat je enige argument is om te kiezen voor een lijfrente, waarom zou je het niet nu al opmaken), heb je een hoop geld bij elkaar gespaard, waar bij voortijdig overlijden uiteindelijk alleen je verzekeraar blij van wordt (of je geregistreerde partner tot die overlijdt, maar niet je (meerderjarige) kinderen).

edit:
nu is het laatste alleen het geval bij een lijfrente verzekering, bij een lijfrentebankspaarrekening gaat het opgebouwde vermogen wel naar de erven (al moeten die er een uitkering van kopen)

Op dit moment doe ik alleen de FOR, ik heb nog niet zoveel opgebouwd dat VRH een issue wordt en wil nog wat financiele speelruimte overhouden, maar tzt zal ik misschien wel deels overstappen naar lijfrente bankspaar/beleggingsrekening (liefst een die ik zelf kan beheren want de rendementen die zij bieden vind ik bedroevend laag)

[ Voor 17% gewijzigd door Metaalhoofd op 18-03-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Metaalhoofd schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:36:
[...]

Bij de FOR is het echter wel zo dat je aan het eind van je loopbaan en je de verschuldigde belasting erover hebt afgetikt, die pot geld kan gebruiken hoe je maar wil, bijv. voor het afbetalen van evt hypotheek, gift aan kinderen oid

Bij een lijfrente, wordt je toch verplicht om er een uitkering van te kopen en als die kans niet heel groot is om oud te worden (trouwens als dat je enige argument is om te kiezen voor een lijfrente, waarom zou je het niet nu al opmaken), heb je een hoop geld bij elkaar gespaard, waar bij voortijdig overlijden uiteindelijk alleen je bank/verzekeraar blij van wordt (of je geregistreerde partner tot die overlijdt, maar niet je (meerderjarige) kinderen).
Uiteraard, dat is het hele eieren eten. Als je er af kan blijven. De enige reden om het in de lijfrente te stoppen is omdat het niet meetelt voor de VRH. In loondienst is het nog aftrekbaar van de IB (daarom interessant) maar als je al meedoet in de FOR vervalt dat ook. Alleen de VRH blijft dan nog over, wat je aan extra kosten hebt. In beide gevallen kan je het op een beleggingsrekening zetten en laten renderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
ID-College schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:02:
[...]

Uiteraard, dat is het hele eieren eten. Als je er af kan blijven. De enige reden om het in de lijfrente te stoppen is omdat het niet meetelt voor de VRH. In loondienst is het nog aftrekbaar van de IB (daarom interessant) maar als je al meedoet in de FOR vervalt dat ook. Alleen de VRH blijft dan nog over, wat je aan extra kosten hebt. In beide gevallen kan je het op een beleggingsrekening zetten en laten renderen :)
Dat voornamelijk, en daarnaast misschien ook nog dat je FOR bij failissement gewoon weg zal zijn, als je het in een lijfrente stopt valt dit buiten je failissement (zolang je het omzet naar een periodieke uitkering, zie https://www.gommerpension...illissement-na-expiratie/). Dit risico zal voor ons ITers niet zo groot zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door sverzijl op 18-03-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

sverzijl schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:02:
[...]

Dat voornamelijk, en daarnaast misschien ook nog dat je FOR bij failissement gewoon weg zal zijn, als je het in een lijfrente stopt valt dit buiten je failissement (zolang je het omzet naar een periodieke uitkering, zie https://www.gommerpension...illissement-na-expiratie/). Dit risico zal voor ons ITers niet zo groot zijn.
Mocht je failliet gaan, dan moet je belasting aftikken over het geld dat je gereserveerd had via de FOR waardoor de schuld nog wat groter wordt... Of als je stopt omdat je gewoon niet genoeg geld meer binnen harkt. Of moet stoppen vanwege ziekte. En helemaal een probleem als je niet zo verstandig was om er met je tengels van af te blijen. Zal voor de meeste IT'ers niet zo'n issue zijn maar de FOR in een virtueel potje stoppen en er verder niets mee doen, zou vervelend uit kunnen pakken op een moment dat het sowieso al niet zo fijn is.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Crazy D schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:21:
[...]

Mocht je failliet gaan, dan moet je belasting aftikken over het geld dat je gereserveerd had via de FOR waardoor de schuld nog wat groter wordt... Of als je stopt omdat je gewoon niet genoeg geld meer binnen harkt. Of moet stoppen vanwege ziekte. En helemaal een probleem als je niet zo verstandig was om er met je tengels van af te blijen. Zal voor de meeste IT'ers niet zo'n issue zijn maar de FOR in een virtueel potje stoppen en er verder niets mee doen, zou vervelend uit kunnen pakken op een moment dat het sowieso al niet zo fijn is.
True, maar dan ga je er vanuit dat je het geld hebt opgemaakt. Als je failliet gaat en je gereserveerde geld in je FOR nog netjes hebt staan ergens, dan is er in principe niets aan de hand (hoewel je kan afvragen of je failliet bent als je nog ergens je FOR geld hebt staan :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
ID-College schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:53:
[...]

True, maar dan ga je er vanuit dat je het geld hebt opgemaakt. Als je failliet gaat en je gereserveerde geld in je FOR nog netjes hebt staan ergens, dan is er in principe niets aan de hand (hoewel je kan afvragen of je failliet bent als je nog ergens je FOR geld hebt staan :P)
Als jij 200K vrij op je bankrekening hebt staan, ook al is dit je tbv FOR reservering, dan zal je nog niet failliet verklaard worden lijkt me (then again, ben geen faillisements-expert:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:36
Crazy D schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:21:
[...]

1 van de redenen inderdaad dat ik de FOR niet toe pas.
En lekker van de overheid ook. Toen ik me er in aan het verdiepen was stond er zelfs op de site dat je de FOR kon toepassen om extra bestedingsruimte te creëren voor investeringen als startende ondernemer, of wat extra cashflow tijdens de start van je bedrijf.
Ik had echt zoiets van: huh :? Maar meteen net doen alsof er gratis geld is :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Ik gebruik de FOR wel, maar stort het gewoon op een lijfrenterekening het daaropvolgend jaar. Als je een goed jaar hebt en je zit in de hoogste belastingschijf dan kan je fiscaal gezien gewoon het beste direct de FOR toepassen, want je weet natuurlijk niet hoe dat zit het volgende jaar. Als je dan de FOR niet hebt gebruikt heb je dat jaar wel veel vrije ruimte, maar wellicht trek je dan wel af in lagere belastingschijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
ID-College schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:02:
Uiteraard, dat is het hele eieren eten. Als je er af kan blijven. De enige reden om het in de lijfrente te stoppen is omdat het niet meetelt voor de VRH.
[...]
Alleen de VRH blijft dan nog over, wat je aan extra kosten hebt. In beide gevallen kan je het op een beleggingsrekening zetten en laten renderen :)
De VRH is niet de reden. Geld in de FOR staat op de balans van je onderneming en is dus niet van toepassing voor de VRH. Geld in een lijfrente product is vrijgesteld van VRH.
De echte reden is dat de beleggingswinst die je maakt in een lijfrente product ook weer vrijgesteld is van VRH. Als je winst maakt met geld van de FOR is dat gewoon belaste omzet voor je bedrijf. Het geld-op-geld effect is dus veel sterker bij een lijfrente dan bij de FOR. Daar staat tegenover dat een eventueel verlies op die beleggingen je overige belaste omzet verlaagt. Maar dat laatste zal doorgaans niet echt relevant zijn met een lange beleggingsgorizon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
Metaalhoofd schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:36:

Bij een lijfrente, wordt je toch verplicht om er een uitkering van te kopen [...]
Dit klopt zeker. Althans, een uitkering (van een verzekering) is niet verplicht, je kan het gespaarde bedrag ook periodiek laten uitbetalen tot het op is.
Maar dit is in principe ook wat je wil met je FOR. Waarom? Omdat ook na de AOW leeftijd er meer dan een belasting schijf is. Je wil het bedrag in de FOR langzaam laten vrij komen om jaar op jaar van die lagere schijf gebruik te kunnen maken. Bijvoorbeeld door de FOR op dat moment in een lijfrente om te zetten of je onderneming voortzetten na je pensioen en elk jaar een beetje de FOR te laten vrij vallen (al weet ik niet helemaal zeker of dat laatste kan).
Je hebt wel gelijk dat dit bij een FOR geen must is een bij een lijfrente wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
bumble_bee schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 23:40:
[...]

De VRH is niet de reden. Geld in de FOR staat op de balans van je onderneming en is dus niet van toepassing voor de VRH. Geld in een lijfrente product is vrijgesteld van VRH.
De echte reden is dat de beleggingswinst die je maakt in een lijfrente product ook weer vrijgesteld is van VRH. Als je winst maakt met geld van de FOR is dat gewoon belaste omzet voor je bedrijf. Het geld-op-geld effect is dus veel sterker bij een lijfrente dan bij de FOR. Daar staat tegenover dat een eventueel verlies op die beleggingen je overige belaste omzet verlaagt. Maar dat laatste zal doorgaans niet echt relevant zijn met een lange beleggingsgorizon.
Ah idd, goede toevoeging. Hoe zit het dan met verlies? Want op de balans staat 10k FOR, maar als je beleggingswaarde gehalveerd is, dan mis je wel 5k. Dat is dus een gevalletje van: risico van het vak? Of je moet dus 5k vrij laten vallen uit de FOR (en dan de belasting uit eigen zak betalen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Nu begin ik voor het eerste via een agency een contract* bij een klant van hun. Het probleem is dat mijn betaling lang op zich laat wachten:

1 Mei: ik begin
1 Juni: Ik factureer over mei
1 Juli: Uiterste betaaldatum (~30 dagen) van mijn factuur over mei

Dan zit ik praktisch mei en juni zonder inkomsten.

Wat is gangbaar in deze? 50/50 Vooruit laten betalen? Moet je dan korting geven?

* als freelancer na kortstondig loonwerk te hebben gedaan ergens anders, wat niet beviel.

[ Voor 18% gewijzigd door Blue-eagle op 19-03-2021 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:47

page404

Website says no

Blue-eagle schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:20:
Nu begin ik voor het eerste via een agency een contract* bij een klant van hun. Het probleem is dat mijn betaling lang op zich laat wachten:

1 Mei: ik begin
1 Juni: Ik factureer over mei
1 Juli: Uiterste betaaldatum (~30 dagen) van mijn factuur over mei

Dan zit ik praktisch mei en juni zonder inkomsten.

Wat is gangbaar in deze? 50/50 Vooruit laten betalen? Moet je dan korting geven?

* als freelancer na kortstondig loonwerk te hebben gedaan ergens anders, wat niet beviel.
Ik sta niet gek te kijken van die termijn. Kan je niet 2 maanden overbruggen dan? Vergeet niet als je 31 december stopt dat je in januari en februari nog uitbetaald krijgt.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 14:33
Genoeg buffer hebben om die eerste maanden door te komen?
Dat is vrij normaal namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
page404 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:32:
[...]

Ik sta niet gek te kijken van die termijn. Kan je niet 2 maanden overbruggen dan? Vergeet niet als je 31 december stopt dat je in januari en februari nog uitbetaald krijgt.
Helaas heb ik erg grote ongeplande uitgaven moeten doen waardoor mijn direct toegankelijke spaarpot is opgedroogd.
hackerhater schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:33:
Genoeg buffer hebben om die eerste maanden door te komen?
Dat is vrij normaal namelijk
Ja, zoals hierboven gezegd dus :) Die zijn nagenoeg leeg.

Ik weet dat men in de bouw vaak een ruim percentage aanbetaald krijgt, in de softwareontwikkeling is dat niet zo vermoed ik?

In mijn geval moet ik zelfs nog alle hardware nieuw aanschaffen. Ik had rekening gehouden met wat ik voorheen freelance voorelkaar kreeg: factuur + betaling binnen 7 dagen was gangbaar. Die 30 dagen vind ik wel erg ongemakkelijk om eerlijk te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Blue-eagle schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:37:
[...]

In mijn geval moet ik zelfs nog alle hardware nieuw aanschaffen. Ik had rekening gehouden met wat ik voorheen freelance voorelkaar kreeg: factuur + betaling binnen 7 dagen was gangbaar. Die 30 dagen vind ik wel erg ongemakkelijk om eerlijk te zijn.
Tjah, 30 dagen hoort er wel echt bij, en is in Corona-tijden ook geen zekerheid (afhankelijk van de business van je klant). Wellicht kan je middels factoring de factuur aan een 3e partij verkopen voor bijv. 95% van het factuurbedrag? Dan kost je dat 5% maar heb je wel in een paar dagen het geld op de rekening staan.

Verder is er wellicht een familielid ofzo waar je op kan terugvallen? Natuurlijk heb ik geen inzicht in je onvoorziene uitgaven, maar wellicht was je toch net iets te snel begonnen ipv nog ff een maandje (of 2) doorsparen. Maargoed, da's achteraf natuurlijk altijd makkelijk praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 14:33
Die 30 dagen is de maximale tijd, het kan natuurlijk dat je klant na 7 betaald.
Maar ze hebben 30 dagen dus daar moet je rekening mee houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Blue-eagle wat je aankaart is inderdaad vrij gebruikelijk qua betalingen, en niet heel gebruikelijk om vooraf te betalen als het puur over freelance uren gaat. Sommige tussenpersonen bieden wel de optie om eerder uit te betalen tegen een bepaalde fee. Een andere optie is natuurlijk om gewoon zelf ergens kort een persoonlijke lening te nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door Woy op 19-03-2021 16:48 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1 ... 213 ... 649 Laatste