Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:56
Edwin88 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:55:
[...]

Als je een goede band hebt met een recruitment bureau is het gewoon netjes om te vermelden dat je nu direct bij een oud klant gaat werken. Dat is gewoon fatsoen; je krijgt wellicht ooit weer opdrachten via dat bureau en dan is het prettig als je de arbeidsrelatie gewoon onderhoud.

Je hoeft het natuurlijk niet te vertellen, maar kan me zo voorstellen dat je als recruiter dit liever direct hoort van de persoon dan dat je het na een paar maanden toevallig op LinkedIn ziet. Niet alle recruiters zijn cowboys! (er zitten ongeveer 10% goede tussen 8)7 )
Zijn er ZZP-ers die een langdurige relatie met 1 recruitment bureau hebben ? (serieuze vraag, ik heb in de afgelopen 12 jaar slechts 1x een opdracht via een recruiter aangenomen). Tijdens en na die opdracht heb ik ze zo goed als nooit meer gesproken. Ik zou dan ook absoluut geen behoefte hebben om >1 jaar na de opdracht nog te vermelden dat ik direct bij deze klant aan de slag ga voor een nieuwe opdracht. Ik zie er het nut niet van in. Ze hebben me eenmalig aan een klus geholpen en zijn daar ook goed voor beloond (hun marge was prima, verder niets mis mee)

Misschien idd als je zoals jij zegt een goede band hebt met dit recruitment bureau, maar vind het erg lastig om me dat voor te stellen. Ik ga nu toevallig ook weer wat werk doen voor de klant waar ik 3 jaar geleden via die ene recruiter ben gekomen. Je kan wel raden of ik die recruiter heb ingelicht ;) En ik heb nu niet het idee dat dit 'niet netjes' is. Ze zijn simpelweg geen partij meer, we hebben geen zakelijke samenwerking meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 10:18
Marc3l schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:25:
[...]

Helaas is deze opdracht niet doorgegaan, heb vooralsnog geen opdrachten maar ben sinds deze week pas officieel freelancer. Hebben jullie nog tips om opdrachten te krijgen? Wat ik al heb gedaan:
  • LinkedIn tag line aangepast dat ik beschikbaar ben. Krijg daar wel 1 of 2 aanvragen van recruiters van maar nog geen opdracht uitgekomen.
  • Contact gezocht met andere freelance Laravel developers voor tips/werk
  • Intake gesprekken gehad bij wat tussenpartijen/recruiters
  • Regelmatig een zoekpoging doen op LinkedIn / andere social media kanalen
Andere vraag hoe gaan jullie om met recruiters die je willen connecten op LinkedIn. Ene kant denk ik, is prima zoek opdrachten maar aan de andere kant heb ik daar straks alleen mijn netwerk mee vol staan.
Tja is een lastig verhaal, ik denk dat je ook een beetje bekend moet zijn in het wereldje. Ik heb zelf een aantal keer een opdracht binnengehaald via een gewone vacature site waar ik werd benaderd. Toen aangegeven dat ik alleen nog maar freelance werk deed en in een aantal gevallen heeft dat geleid tot een opdracht.

Je kan ook zelf actief bedrijven benaderen die een open vacature hebben. Dat is wat veel van de wat mindere recruitment toko's ook doen.

Verder zou ik weg blijven bij alle Engelstalige bedrijfjes. Dat zijn over het algemeen boeven met een grote waffel en 0 connecties hier. Meestal hoor je er niks meer van terug, en daarbij komt nog dat er in mijn optiek al teveel recruiters zijn in Nederland.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik zou dat inderdaad ook niet melden aan de recruiter als er geen zakelijke band meer is, dat zou echt nergens op slaan vind ik persoonlijk. Ik heb toevallig nu 2 dagen in de week een opdracht bij de recruiter. Zag ik in het contact staan dat ik geen reiskostenvergoeding kreeg, want mijn uurtarief was all-in. Nu is alles opeens heel moeilijk, en moet dit nagevraagd worden. 1,5 week zijn we verder. Als ik niets hoor aankomende week, dan stopt het en ga ik bij mijn andere opdrachtgever 2 dagen extra werken. Ik mocht ook niet zelf declareren, dat doen zij voor mij, alsof dat een hele dienst is, ik factureer normaal vanuit mijn eigen boekhoudprogramma, waarmee alles samenhangt en die ook meteen mijn uren en km berekend. Nee, het moet via het systeem van de recruiter, zodat zij nog eens 20 euro per uur extra kunnen rekenen.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:54
Wat is jullie ervaring bij een betalingstermijn "binnen 30 dagen"?
Is het dan op de 30e dag of meestal halverwege? Ik snap nooit waarom je als bedrijf/tussenpersoon zo lang wacht met uitbetalen. Het is niet dat je er rente over krijgt ofzo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Krysa schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:42:
Is het dan op de 30e dag of meestal halverwege? Ik snap nooit waarom je als bedrijf/tussenpersoon zo lang wacht met uitbetalen. Het is niet dat je er rente over krijgt ofzo :)
Bij mij is het meestal als volgt:
Geef ik een factuur een termijn van 14 dagen, betalen ze binnen 14 dagen.
Geef ik een factuur een termijn van 30 dagen, betalen ze pas na 40 dagen (na herinnering).

Heb het idee dat facturen met een langere termijn vaker worden vergeten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 10:18
30e dag. Als het zou kunnen zouden ze het om 23.59 doen :+

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:59
Vorige opdrachtgever: herinnering op dag 31, binnen op dag 33-35.
Na een tijdje ben ik parttime voor ze gaan werken, toen was het ineens op dag 12-16. Geen idee waarom.

Huidige klant: dag 29

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valdi
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verschilt echt extreem per opdrachtgever. Heb er een gehad die betaalde soms op dag van factureren (was ook nog eens m'n eerste opdracht, echt genieten dus bij het versturen van m'n eerste factuur). Anderen wachten tot het laatste moment. Mijn tip is, zeker bij kleinere opdrachtgevers, om te achterhalen wie verantwoordelijk is voor het betalen en dat gewoon even informeel te checken. Niet gelijk een mail sturen, maar gewoon even vragen hoe het er voor staat. Kan ook via de 'hiring manager', die weet meestal wel hoe de hazen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik snap nooit waarom je als bedrijf/tussenpersoon zo lang wacht met uitbetalen. Het is niet dat je er rente over krijgt ofzo :)
Cashflow. Als ik het geld heb om jou te betalen kan ik daar ook een laptop van kopen, 30 dagen geld mee verdienen en dan jou alsnog betalen. Wanneer ik je direct betaal kan ik geen laptop meer kopen en is er geen groei mogelijk. Je bent als onderaannemer een doorlopend krediet van 30 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
Precies op dag 30 :) Nu echter wekelijkse betaling, altijd op vrijdag (via reverse billing). Tenzij ik zelf een keer vergeet mijn uren op te voeren in het urensysteem van de klant. Maar per week is dat niet zo'n probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
sverzijl schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:19:
[...]

Precies op dag 30 :) Nu echter wekelijkse betaling, altijd op vrijdag (via reverse billing). Tenzij ik zelf een keer vergeet mijn uren op te voeren in het urensysteem van de klant. Maar per week is dat niet zo'n probleem.
100% hetzelfde. Yacht/Randstad?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Ik wil zonnepanelen aanschaffen, zakelijk (eenmanszaak). De BTW wil ik als kosten nemen en dus niet als voorbelasting aftrekken. Zodat ik geen BTW hoeft te berekenen over teruggeleverde energie aan het net en aan mij prive. (Ik heb geen partner op wiens naam de zonnepanelen prive aangeschaft kunnen worden).

Iemand deze 'route' al eens bewandeld? En is dit uberhaupt mogelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door _Arthur op 06-03-2021 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Hmmbob schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:34:
[...]

100% hetzelfde. Yacht/Randstad?
Yacht ja, inclusief de 3 maandelijkse check. Tot eind deze maand, daarna weer ouderwets 30 dagen betaaltermijn. Zal wel weer even wennen worden:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
_Arthur schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:26:
Ik wil zonnepanelen aanschaffen, zakelijk (eenmanszaak). De BTW wil ik als kosten nemen en dus niet als voorbelasting aftrekken. Zodat ik geen BTW hoeft te berekenen over teruggeleverde energie aan het net en aan mij prive. (Ik heb geen partner op wiens naam de zonnepanelen prive aangeschaft kunnen worden).

Dat lijkt me niet mogelijk. Het feit of je wel of niet BTW terugvraagt heeft geen impact op het moeten rekenen van BTW als je levert.

Analoog voorbeeld: je kan als IT'er er voor kiezen om een laptop te kopen en de BTW niet terug te vragen. Maar dat betekent niet dat je vervolgens een factuur zonder BTW kan sturen naar je klanten als je via die laptop werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:49

sebasd

loopt op espresso

Ook in mijn ervaring hangt dat heel erg van de opdrachtgever af. Wat me wel is opgevallen is dat mijn opdrachtgevers buiten Nederland vaak een stuk sneller betalen dan de Nederlandse.

Hier is het inderdaad vaak dag 30 (en als die in het weekend valt altijd erna, nooit ervoor). Klanten buiten NL betalen vaak binnen een week, ook de typisch grote, logge organisaties (banken en zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

Waarom zou je het nog op de zaak willen doen als het je niet om de BTW gaat? Een optie die je kunt overwegen is om ze op de zaak te zetten, BTW af te trekken, de eerste jaren afschrijven en daarna doorverkopen naar prive. Ik weet niet precies hoe snel zonnepanelen ecomonisch afschrijven of dat interessant is. Maar als bijvoorbeeld in 5 jaar de zonnepanelen voor 50% economisch in waarde verminderen kan dat wel een ineterssante weg zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Volgens mij is de beste aanpak 1) kopen op naam van je partner en BTW terugvragen net als elke andere particulier.

Of 2) de installatie volledig zakelijk kopen zodat je de KIA (en MIA?) kan toepassen en vervolgens stroom verkoopt aan je partner. Hiervoor is het denk ik we handig om ook een zakelijke verbruiker te hebben als een elektrische auto waarmee je de afname kan verrekenen en verklaren waarom je zonnepanelen hebt gekocht op de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

@Hielko @Woy gaat mij eigenlijk om het deel waarbij je BTW moet afdragen over het prive gebruikte en teruggeleverde deel. Gezien het plan was om 15kWp te gaan leggen, loopt dat best op :-) Mijn berekening zit nu op Euro 350,- af te dragen BTW, per jaar.

De af te trekken voorbelasting (BTW) op de set is plusminus Euro 1750,-. Dan is na 5 jaar het 'voordeel' van het kunnen aftrekken van de voorbelasting van de set, teniet gedaan door het elk jaar voorbelasting moeten afdragen door de opwekking.

Als je zonnepanelen legt ben je voor de BTW altijd ondernemer, zoals Hielko al opmerkt.

Standaard mag je Zonnepanelen maar afschrijven over 20 jaar, er is wel wat beschreven dat 15 jaar ook mag, maar minder niet.

@Deveon zoals ik al vermeldde, er is geen partner. Dus die weg is niet mogelijk.

Door het leggen van 15kWp of meer, kan je eenmalig in aanmerking komen voor SDE EIA subsidie (netto 11% voordeel zo uit mijn hoofd). Naast natuurlijk de KIA.

[ Voor 8% gewijzigd door _Arthur op 07-03-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
_Arthur schreef op zondag 7 maart 2021 @ 08:42:
@Hielko @Woy gaat mij eigenlijk om het deel waarbij je BTW moet afdragen over het prive gebruikte en teruggeleverde deel. Gezien het plan was om 15kWp te gaan leggen, loopt dat best op :-) Mijn berekening zit nu op Euro 350,- af te dragen BTW, per jaar.

De af te trekken voorbelasting (BTW) op de set is plusminus Euro 1750,-. Dan is na 5 jaar het 'voordeel' van het kunnen aftrekken van de voorbelasting van de set, teniet gedaan door het elk jaar voorbelasting moeten afdragen door de opwekking.

Als je zonnepanelen legt ben je voor de BTW altijd ondernemer, zoals Hielko al opmerkt.

Standaard mag je Zonnepanelen maar afschrijven over 20 jaar, er is wel wat beschreven dat 15 jaar ook mag, maar minder niet.

@Deveon zoals ik al vermeldde, er is geen partner. Dus die weg is niet mogelijk.

Door het leggen van 15kWp of meer, kan je eenmalig in aanmerking komen voor SDE EIA subsidie (netto 11% voordeel zo uit mijn hoofd). Naast natuurlijk de KIA.
Wat voor aansluiting heb je dan wel niet als je installatie 15kWp wordt? Minimaal 3x35A?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Oogje schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:01:
Wat voor aansluiting heb je dan wel niet als je installatie 15kWp wordt? Minimaal 3x35A?
Gewoon 3x25A. 15kWp, verwachte opbrengst 12500 kWh. O&W beide 16x385Wp. Z 8x385Wp. Totaal dus 40x385Wp. Maar dat is minder relevant voor de discussie ;)

Heb even verder zitten rekenen. De KIA en EIA verzachten de 'pijn' zover dat het nog steeds interessant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 21:19
Korte vraag: het is toch oke om 2 factuurreeksen te hebben? Ik heb 2 klanten waar 1 klant via self-billing werkt en de ander niet. Ik zit te denken om de klant van self-billing een eigen factuurnr te geven, zodat het niet door mijn andere reeks heenloopt qua automatische nummering. Dus als gewone reeks iets van:
F1 / F2 / F3 /etc
SBF1 / SBF2 / SBF3 / etc.

Het is niet zo dat je maar beperkt ben tot 1 reeks toch? Zolang het maar sluitend is..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:02
@ID-College
Ik maak gewoon een eigen factuur op waar ik die van de self-billing klant aan toe voeg en ik "verzend" die dan handmatig. (lees gemarkeerd als verzonden).
Zodat mijn eigen reeksen netjes op blijven lopen.

Het nummer van de factuur van de klant zet ik dan neer als kenmerk.

[ Voor 13% gewijzigd door hackerhater op 08-03-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
hackerhater schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:45:
@ID-College
Ik maak gewoon een eigen factuur op waar ik die van de self-billing klant aan toe voeg en ik "verzend" die dan handmatig. (lees gemarkeerd als verzonden).
Zodat mijn eigen reeksen netjes op blijven lopen.

Het nummer van de factuur van de klant zet ik dan neer als kenmerk.
Ja is ook een optie idd..Gewoon aanmaken alsof jij hem aangemaakt hebt en die tussen het lijstje van je andere facturen staat? En dan die opgemaakte factuur door de 3e partij als PDF bijvoegen? Zal er eens mee rommelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:50
Ik voer de SB factuur als inkomende negatieve factuur in, waarbij ik een omzetcategorie selecteer. Dan hoef ik geen uitgaande factuur aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Vorige partij: 30 dagen is 30 of max 40 dagen. Heb me daar kwaad om gemaakt, had weinig nut (ze betaalden gelukkig wel, maar afspraak is afspraak)
Huidige partij: 30 dagen is (tot nu toe) ongeveer 20 dagen.

Het kan dus verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valoso
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-07 23:44
Voor mij ongeveer 45 dagen. Ik heb de optie om eerder betaald te krijgen tegen een percentage van de factuur, maar dat loopt aardig in de papieren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

ID-College schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:40:
Korte vraag: het is toch oke om 2 factuurreeksen te hebben? Ik heb 2 klanten waar 1 klant via self-billing werkt en de ander niet. Ik zit te denken om de klant van self-billing een eigen factuurnr te geven, zodat het niet door mijn andere reeks heenloopt qua automatische nummering. Dus als gewone reeks iets van:
F1 / F2 / F3 /etc
SBF1 / SBF2 / SBF3 / etc.

Het is niet zo dat je maar beperkt ben tot 1 reeks toch? Zolang het maar sluitend is..?
Amper een maand in dit topic aan bod geweest: Het freelance ICT-ers discussie topic Zie de reactie van @Hmmbob.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:50
Valoso schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:58:
Voor mij ongeveer 45 dagen. Ik heb de optie om eerder betaald te krijgen tegen een percentage van de factuur, maar dat loopt aardig in de papieren
Het is toch max 30? Als je de optie hebt om eerder betaald te kunnen krijgen dan kunnen ze niet het argument gebruiken dat het nu eenmaal niet sneller kan dan 45 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:52
Meestal (lees: 9/10 keer) krijg ik op dag 29 of 30 betaald. Soms een paar dagen eerder, een enkele keer moest ik er zelf achteraan bij mijn huidige opdracht.

Bij een vorige klus zat ik via De Staffing Groep die binnen 24 uur betaalde zodra de opdrachtgever had betaald. Gelukkig had de klant de boekhouding wel voor elkaar waardoor ik meestal na 10 dagen geld op de rekening had staan. Daar was ik zeer over te spreken (zowel over klant als DSG).

Ik heb nu ook een klus lopen die een termijn van 35 dagen hanteert. Vorige week eerste factuur verstuurd, we gaan zien hoe dat gaat lopen. Altijd maar afwachten de eerste factuur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Mandera schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:51:
[...]

Meestal (lees: 9/10 keer) krijg ik op dag 29 of 30 betaald. Soms een paar dagen eerder, een enkele keer moest ik er zelf achteraan bij mijn huidige opdracht.

Bij een vorige klus zat ik via De Staffing Groep die binnen 24 uur betaalde zodra de opdrachtgever had betaald. Gelukkig had de klant de boekhouding wel voor elkaar waardoor ik meestal na 10 dagen geld op de rekening had staan. Daar was ik zeer over te spreken (zowel over klant als DSG).

Ik heb nu ook een klus lopen die een termijn van 35 dagen hanteert. Vorige week eerste factuur verstuurd, we gaan zien hoe dat gaat lopen. Altijd maar afwachten de eerste factuur. :)
Same here.. hoewel niet erg vraag ik mij het nut nou.. Als de rente nog 5% was had ik het begrepen, maar wat is daar nu nog het doel van? Stamt dat nog uit de vooroorlogse tijd ofzo, want ik zou juist denken dat ze alleen maar moeten betalen bij teveel vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntarr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11-2023
Ik heb mooi 5 dagen afgedwongen bij de tussenpersoon. Ze verdienen 10 euro per uur op mij, voor een voor hun vaste klant en goede relatie, dan kunnen ze voor mij als nieuw zzp'er ook wel wat tegemoet komen, zo was mijn redenering. Daar gingen ze ook wel in mee, dus dat is mooi meegenomen :-)

Hielp uiteraard ook dat ik op het moment van toezeggen ook daadwerkelijk een andere optie had, dus dan heb je wat leverage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

ID-College schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:55:
[...]

Same here.. hoewel niet erg vraag ik mij het nut nou.. Als de rente nog 5% was had ik het begrepen, maar wat is daar nu nog het doel van? Stamt dat nog uit de vooroorlogse tijd ofzo, want ik zou juist denken dat ze alleen maar moeten betalen bij teveel vermogen?
Geen risico willen lopen. Pas betalen als zij betaald worden. Cash-flow issues. Geen geld uit reserves willen pakken maar het met de lopende inkomsten willen betalen. Dat soort redenen....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Crazy D schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:34:
[...]

Geen risico willen lopen. Pas betalen als zij betaald worden. Cash-flow issues. Geen geld uit reserves willen pakken maar het met de lopende inkomsten willen betalen. Dat soort redenen....
Ja ergens begrijpbaar natuurlijk.. nu zadel je de ander ermee op als starter maargoed.. overleef t ook wel maar het is wel echt last minute hier altijd..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Tja het is wel grappig. Bedrijven streven na dat hun klanten gemiddeld binnen 45 dagen betalen en tegelijkertijd proberen ze zelf gemiddeld hun leveranciers na 45 dagen te betalen. Bij B2B zit je dus allemaal zelfde na te streven. Maakt op zich weinig verschil nog dan of je allemaal direct betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valdi
  • Niet online
Als iemand hier nou eens een experiment doet en betalingskorting geeft bij snel betalen. x% korting als de factuur binnen 3 dagen betaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntarr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11-2023
valdi schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:33:
Als iemand hier nou eens een experiment doet en betalingskorting geeft bij snel betalen. x% korting als de factuur binnen 3 dagen betaald is.
Dat is toch precies wat de meeste tussenpersonen ook aanbieden? Ik meen dat het bij veel van de tussenpersonen waar ik mee heb gesproken 2 tot 5 procent voor betaling binnen 2 tot 5 werkdagen is. Sommige een vast bedrag, sommige een percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valdi
  • Niet online
Het was ironish bedoeld. Kijk, als een partij echt véél later betaald dan afgesproken is dat a-relaxt, maar over het algemeen is 30 dagen gewoon gangbaar en zou dat ook geen probleem moeten zijn. Dat er tussenpartijen zijn die snelle(re) betalingen doen en daar een prijs voor vragen weet ik ook, maar daar hebben ze aan mij iig geen klant aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 12:52
ID-College schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:55:
[...]

Ja het nut ontgaat mij ook totaal maar dat geldt ook voor tussenpartijen in mijn optiek. Het voegt allemaal weinig toe op een lead na die flink geld kost voor een eindklant. Maar goed die discussie hebben we al heel vaak gevoerd. :)

Misschien is het een Nederlands dingetje dat 2 voor 12 betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:04
Bij te laat betalen gewoon de opdracht terug geven. Een keer via Brainnet gezeten, kregen geen enkele factuur correct betaald maar wel de verplichte 8 dagen betalingskorting beuren.

Dus mail gestuurd met einde opdracht met projectleider en inkoopmanager klant in cc. Dezelfde dag nog geld binnen. Daarna ging het een stuk beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:15

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

fry77 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:29:
Bij te laat betalen gewoon de opdracht terug geven. Een keer via Brainnet gezeten, kregen geen enkele factuur correct betaald maar wel de verplichte 8 dagen betalingskorting beuren.

Dus mail gestuurd met einde opdracht met projectleider en inkoopmanager klant in cc. Dezelfde dag nog geld binnen. Daarna ging het een stuk beter :)
Bij te laat betalen stuur ik direct een herinnering. Meestal is dat voldoende.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:21

BombaAriba

Ondertitel

valdi schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:33:
Veel grote bedrijven hanteren dit ook. Ik heb op een finance afdeling gewerkt waarbij we automatisch altijd op de laatste dag van de termijn betaalden voor optimale cashflow. Veel leveranciers boden x.x% korting bij betalen binnen 3/7/14 dagen en dan werd altijd die termijn aangehouden. Anders 60 dagen.

Bijna alle finance pakketten hebben deze optie standaard wel ingebakken dus niks houdt je tegen om dit niet op te nemen in je facturen.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Mandera schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:16:
Misschien is het een Nederlands dingetje dat 2 voor 12 betalen.
Gezien de hoeveelheid berichten als de belastingdienst er even uit ligt op de laatste dag van de maand "nu kan ik mijn BTW niet doen" gebeurt het wel vaak :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Tylen schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:48:
Bij te laat betalen stuur ik direct een herinnering. Meestal is dat voldoende.
Maar meestal heeft het geen zin om direct na de vervaldatum een bericht te sturen, aangezien ie dan toch al in de betaalrun staat. Veel bedrijven zetten 'm in de week van de vervaldatum klaar. Dus als die vandaag verloopt maar ze betalen altijd op donderdag, kun je wel bericht sturen maar dan staat ie toch al klaar. Ergens wel een kwalijke zaak. Ze kunnen 'm ook in de betaalrun opnemen _voor_ de vervaldatum. Want als je zo achteloos werkt, krijg je wel commentaar. Maar goed, de meeste bedrijven doen dat dus druk maken heeft ook geen zin. Tenzij het de spuigaten uitloopt. Maar dan heeft een herinnering geen zin, dan moet je ze gewoon aanspreken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Crazy D schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 06:59:
[...]

Maar meestal heeft het geen zin om direct na de vervaldatum een bericht te sturen, aangezien ie dan toch al in de betaalrun staat. Veel bedrijven zetten 'm in de week van de vervaldatum klaar. Dus als die vandaag verloopt maar ze betalen altijd op donderdag, kun je wel bericht sturen maar dan staat ie toch al klaar. Ergens wel een kwalijke zaak. Ze kunnen 'm ook in de betaalrun opnemen _voor_ de vervaldatum. Want als je zo achteloos werkt, krijg je wel commentaar. Maar goed, de meeste bedrijven doen dat dus druk maken heeft ook geen zin. Tenzij het de spuigaten uitloopt. Maar dan heeft een herinnering geen zin, dan moet je ze gewoon aanspreken.
Gaat voorlopig altijd nog goed. En de herinnering gaat ook naar mijn contactpersoon, misschien had ik dat erbij moeten zetten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Tylen schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 07:32:
[...]

Gaat voorlopig altijd nog goed. En de herinnering gaat ook naar mijn contactpersoon, misschien had ik dat erbij moeten zetten ;).
Tjah en dan staat ie al in de betaalrun :P Nou ja tuurlijk zal het soms helpen maar de meeste bedrijven houden gewoon de standaarden en en maken geen uitzonderingen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Als het een keer incidenteel te laat is, of altijd exact de dag na vervallen binnen is heb ik er niet zo'n probleem mee. Als het gewoon structureel te laat is, wat ik bij 1 klant had, dan maak ik er wel meer werk van, en uiteindelijk ben ik bij die klant overgestapt op voorruit betalen. Ik vind het gewoon geen manier van zakendoen, ik kom mijn kant van de afspraak immers ook gewoon na.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:47
Mijn pooier hanteert een netto betalingstermijn van 30 dagen, en is altijd precies op tijd. De klant betaald binnen 15 dagen volgens collega's. Ik ben akkoord gegaan omdat ik destijds niet beter wist. Maar ik zou daar nu toch niet zomaar akkoord mee gaan.,

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:54
Allemaal het zelfde als ik dus. Uiteindelijk maakt het niet uit wanneer het overgemaakt wordt, maar in het begin was het even lastig. Gelukkig konden wij dat netjes oplossen en hanteer ik nu inderdaad de 30 dagen.
Flashbacks naar de dagen dat ik pizza's bezorgde. Daar werd je de "eerste week" uitbetaald wat resulteerde in elk uur je rekening checken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Grappig dat dat nu ter sprake komt. Zit zelf een beetje met een irritatie op dat vlak nu. Ik heb een factuur van 3-2 met als vervaldatum van 5-3 (best riant) die nog niet betaald is. Ik heb een tussenpersoon die er voor 10 per uur tussen zit, maar die betaalt 'gewoon' pas op het moment dat de klant betaalt. Dus die factuur is nu al 5 dagen over tijd.

Niet dat ik het geld nu nodig heb ofzo, buffer genoeg, maar ik vind het gewoon een beetje treurig om zo lang op je geld te moeten wachten.

Hiervoor zat ik zonder tussenpartij, alleen liep de (reverse) billing via Brainnet. En daar was het gewoon altijd de 1e of 2e van de maand, soms zelfs eerder.

Ik vind het een raar gebruik om facturen NA de verloopdatum te betalen. Waarom betaal je ze niet gewoon direct? Beter voor iedereen en het is niet alsof je rente krijgt op een spaarrekening.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Het zou iets met de cashflow van een bedrijf te maken kunnen hebben, hoe later zij betalen, hoe meer speling ze hebben tussen zelf betaald krijgen en weer geld uit moeten geven.
Deze cashflow zal bij sommige bedrijven wel heel erg groot zijn en zal elke dag meegenomen zijn.

Ik merk zelf altijd dat grote bedrijven rond de laatste dag betalen en kleinere bedrijven vaak binnen een week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 15:49
Waarom rekent er niemand hier rente over een te laat betaalde factuur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 21:38
Precies. Al bij 1 dag te laat betalen heb je recht op een standaardvergoeding van €40. Dan moet je wel even een aanmaning sturen met deze boete erop vermeld. Als het om een tussenpersoon gaat zou ik dat gewoon elke maand versturen, dan doen ze het vanzelf beter. Bij directe facturering naar een eindklant zou ik eerst een goed gesprek hebben met de financiële afdeling.

[ Voor 17% gewijzigd door RichieB op 09-03-2021 11:50 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Remcoder schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:16:
Omdat dat dat in de boekhouding gedoe is, niet zo heel goed voor de relatie met de klant, extra gedoe oplevert als ze 1 dag later wel de factuur betalen maar niet die 40 euro, etc. Gelukkig worden mijn facturen wel gewoon in normale termijnen betaald (op de factuur staat 14 dagen maar heb geen voorwaarden dus officieel is het 30, en het gebeurt zelden dat het echt ruim over die 30 dagen heengaat). En ik denk dat je beter in gesprek kunt gaan als er consequent te laat wordt betaald, en niet meteen na een dag een herinnering te sturen met een verhoging.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik zou dat pas doen als de relatie al echt verstoord is en ik al bezig zou zijn met iets nieuws. Ik heb net ff een appje gestuurd en er is kennelijk iets misgegaan. Nouja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik denk dat hij vaak in de voorwaarden is opgenomen, maar amper wordt uitgevoerd? Zo heb ik die clausule in ieder geval gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 15:49
Crazy D schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:28:
[...]

Omdat dat dat in de boekhouding gedoe is, niet zo heel goed voor de relatie met de klant, extra gedoe oplevert als ze 1 dag later wel de factuur betalen maar niet die 40 euro, etc. Gelukkig worden mijn facturen wel gewoon in normale termijnen betaald (op de factuur staat 14 dagen maar heb geen voorwaarden dus officieel is het 30, en het gebeurt zelden dat het echt ruim over die 30 dagen heengaat). En ik denk dat je beter in gesprek kunt gaan als er consequent te laat wordt betaald, en niet meteen na een dag een herinnering te sturen met een verhoging.
Hydra schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:58:
[...]

Ik zou dat pas doen als de relatie al echt verstoord is en ik al bezig zou zijn met iets nieuws. Ik heb net ff een appje gestuurd en er is kennelijk iets misgegaan. Nouja...
ANdrode schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:39:
[...]

Ik denk dat hij vaak in de voorwaarden is opgenomen, maar amper wordt uitgevoerd? Zo heb ik die clausule in ieder geval gebruikt.
Ja, als je het niet hard maakt dat de klant op tijd moet betalen mag je imho ook niet zeuren als de klant dan structureel te laat betaald.

Lijkt mij dat als het je zo hoog zit dat je dan op een gegeven moment gewoon dit pressiemiddel inzet, al is het dan maar slechts om je frustratie af te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Remcoder schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:00:
Ja, als je het niet hard maakt dat de klant op tijd moet betalen mag je imho ook niet zeuren als de klant dan structureel te laat betaald.
Je moet echt aan je manier van communiceren werken zeg...damn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Hydra schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:58:
[...]

Ik zou dat pas doen als de relatie al echt verstoord is
Als iemand €10 van je uurtarief afsnoept is de relatie al vanaf dag 1 echt verstoord..
en ik al bezig zou zijn met iets nieuws.
Want een tussenpersoon gaat zijn kip met de gouden eieren slachten omdat die kip nu eenmaal op de afgesproken tijd z'n graan wil krijgen?
Ik heb net ff een appje gestuurd en er is kennelijk iets misgegaan. Nouja...
Fijn dat ze je even hebben gewaarschuwd dat je geld iets later kwam deze maand..

Mocht je niet via een tussenpersoon facturen maar rechtstreeks aan de eindklant ben ik het helemaal met je eens. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
RichieB schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:14:
[...]

Als iemand €10 van je uurtarief afsnoept is de relatie al vanaf dag 1 echt verstoord..
Maar vaak is het niet zo dat er 10 euro van jouw tarief af gaat, maar 10 euro op jouw tarief gaat :+ Nuance, maar belangrijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Hmmbob schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:48:
[...]

Maar vaak is het niet zo dat er 10 euro van jouw tarief af gaat, maar 10 euro op jouw tarief gaat :+ Nuance, maar belangrijk verschil.
Bij een "factureringspartij" waarbij er €1 a €2 op het uurtarief wordt gedaan snap ik je punt. Bij een verschil van €10 is het duidelijk dat de klant significant meer over heeft voor het werk dat er gedaan wordt dan dat de ZZP-er er voor betaald krijgt. Dus ja, dat gaat echt keihard van het tarief van de ZZP-er af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
RichieB schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:14:
Fijn dat ze je even hebben gewaarschuwd dat je geld iets later kwam deze maand..
Het is de eerste keer dat het verkeerd gaat. Ik ga niet de eerste keer een enorm drama maken. Het is heel wat anders als het uiteindelijk een patroon gaat worden.

Ik zit via een recruiter bij mijn klant en de recruiter legt 10 euro bovenop mijn tarief. Dat is wat anders dan 'afsnoepen'. Ik hou dus zelf netjes 95 per uur over. Verder heb ik gewoon een goeie relatie met die recruiter en vind ik meteen moord en brand schreeuwen voor een factuur die 5 dagen te laat is, ronduit onprofessioneel. Ik heb 'em een appje gestuurd en kreeg daar meteen een reactie op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
RichieB schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:55:Bij een "factureringspartij" waarbij er €1 a €2 op het uurtarief wordt gedaan snap ik je punt. Bij een verschil van €10 is het duidelijk dat de klant significant meer over heeft voor het werk dat er gedaan wordt dan dat de ZZP-er er voor betaald krijgt. Dus ja, dat gaat echt keihard van het tarief van de ZZP-er af.
Dat is wel erg simpel gesteld. Ik heb om 95 gevraagd en gekregen. Ik kende de hele klant niet en was hier nooit voor 105 per uur terecht gekomen simpelweg omdat ik ze niet ken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RichieB schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:55:
[...]

Bij een "factureringspartij" waarbij er €1 a €2 op het uurtarief wordt gedaan snap ik je punt. Bij een verschil van €10 is het duidelijk dat de klant significant meer over heeft voor het werk dat er gedaan wordt dan dat de ZZP-er er voor betaald krijgt. Dus ja, dat gaat echt keihard van het tarief van de ZZP-er af.
Dat is puur afhankelijk van de inzet van de tussenpersoon om een match te maken. Als freelancer kan je simpelweg niet álle portalen volgen en sommige vereisen ook bepaalde inschrijvingseisen die als eenpitter niet rendabel zijn. Tuurlijk levert een opdracht uit je eigen netwerk altijd het meeste op, maar die match tussen vraag en aanbod moet er wel zijn op het moment dat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
Ik heb 1 opdracht waarbij er wordt betaald nadat de eindklant betaald heeft. Dan wordt het gelijk heel vaag wat de betaaltermijn is. Als ik vraag, waar blijft het, we zijn meer dan 30 dagen verder, dan is het standaard antwoord: we hebben zelf nog niet betaald gekregen of, we hebben maandag betaald gekregen: jij zit in de volgende betaalbatch.
Geleerd om strakke afspraken te maken en niet voor een betaling afhankelijk te zijn van een termijn van een ander wat ik niet kan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
padoempats schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:07:
Ik heb 1 opdracht waarbij er wordt betaald nadat de eindklant betaald heeft. Dan wordt het gelijk heel vaag wat de betaaltermijn is. Als ik vraag, waar blijft het, we zijn meer dan 30 dagen verder, dan is het standaard antwoord: we hebben zelf nog niet betaald gekregen of, we hebben maandag betaald gekregen: jij zit in de volgende betaalbatch.
Geleerd om strakke afspraken te maken en niet voor een betaling afhankelijk te zijn van een termijn van een ander wat ik niet kan controleren.
Zo’n tussenpartij loopt dan 0 risico. Zo wil ik ook wel ondernemen :) Dat eindklant niet betaalt aan tussenpartij hoort idd niet jouw risico te zijn. Dat mag wel, maar dan gaat de tussenpartij er maar tussenuit. Dan lopen zij ook geen risico meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 11:34
Ik heb 1 opdracht waarbij er wordt betaald nadat de eindklant betaald heeft. Dan wordt het gelijk heel vaag wat de betaaltermijn is.
En wat als de eindklant een keer helemaal niet betaalt, bijvoorbeeld ivm faillisement?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Freeaqingme schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:00:
[...]

En wat als de eindklant een keer helemaal niet betaalt, bijvoorbeeld ivm faillisement?
Ja dan wordt het interessant. Zou ik oneindig moeten wachten totdat ze betaald hebben. Uitindelijk is er een wettelijk maximum betaal termijn van 60 dagen dacht ik, dan zal die intreden. Kans dat dat gebeurt is zeer klein en dan vermoed ik dat ik juridisch sterk zal staan en zo niet dikke pech. Dat is dan stukje risico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
De termijn is 30 dagen tenzij anders afgesproken met wederzijds goedkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
jadjong schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 06:46:
Binnen 14 dagen na betalen eindklant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
jadjong schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 06:46:
Nope, 60 dagen tenzij anders afgesproken:
Betalingstermijn voor bedrijven
Voor de betalingstermijnen bij overeenkomsten tussen bedrijven gelden de regels van de Europese Richtlijn voor bestrijding van betalingsachterstand in het zakelijk verkeer:
  • Bedrijven moeten facturen binnen 60 dagen betalen, tenzij dat anders is afgesproken in een contract.
  • Een betalingstermijn van langer dan 60 dagen mag alleen als u kan laten zien dat hieraan geen nadelen zitten voor de koper en verkoper.
  • Is er geen betalingstermijn overeengekomen? Dan is de betalingstermijn 30 dagen.
  • Grote ondernemingen moeten in ieder geval binnen 60 dagen betalen aan het midden- en kleinbedrijf (mkb) en zelfstandige ondernemers.
(Uitgezonderd overheid:)
Betalingstermijn voor de overheid
Overheden moeten facturen binnen 30 dagen na ontvangst betalen. Dat mag alleen in zeldzame situaties worden verlengd tot 60 dagen. De Rijksoverheid gebruikt de algemene inkoop- en leveringsvoorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hmmbob schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:25:
[...]

Nope, 60 dagen tenzij anders afgesproken:
Uh volgens mij staat er betalingstermijn 30 dagen maar er moet toch wel binnen 60 dagen betaald zijn 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Wel een lastige situatie.. Dit wil ik ook niet maar ik ken al wat mensen die dit wel in hun contract hebben maar eigenlijk ook niet wilden. De tussenpersoon gaf niet mee en de klant deed vooral zaken met die tussenpersoon. Als je geen direct contact hebt met de klant hebt en de tussenpersoon zegt: "take it or leave it", hoe ga je hier dan mee om? Voordat je de opdracht bespreekt dit al bespreekbaar maken?

En ja, tuurlijk kan je zeggen: volgende opdracht, maar als het een leuke opdracht/klant is dan is dat makkelijker gezegd dan gedaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Crazy D schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:45:
[...]

Uh volgens mij staat er betalingstermijn 30 dagen maar er moet toch wel binnen 60 dagen betaald zijn 8)7
Oeps O+ :>

/cc @jadjong :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

ID-College schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:57:
[...]

Wel een lastige situatie.. Dit wil ik ook niet maar ik ken al wat mensen die dit wel in hun contract hebben maar eigenlijk ook niet wilden. De tussenpersoon gaf niet mee en de klant deed vooral zaken met die tussenpersoon. Als je geen direct contact hebt met de klant hebt en de tussenpersoon zegt: "take it or leave it", hoe ga je hier dan mee om? Voordat je de opdracht bespreekt dit al bespreekbaar maken?

En ja, tuurlijk kan je zeggen: volgende opdracht, maar als het een leuke opdracht/klant is dan is dat makkelijker gezegd dan gedaan..
Dan is het jammer dan. En leg het voor bij de eindklant.

Ik ga nooit akkoord met dat soort contructies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ID-College schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:57:
[...]
Als je geen direct contact hebt met de klant hebt en de tussenpersoon zegt: "take it or leave it", hoe ga je hier dan mee om? Voordat je de opdracht bespreekt dit al bespreekbaar maken?

Leave it. Zo simpel is het. Er zijn genoeg andere leuke opdrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 19:50

ralpje

Deugpopje

Mijn vrouw merkte gisteren terecht op 'als er nu iets met jouw gebeurt, hoe kom ik dan bij je zakelijke rekening' (om maar iets te noemen).
Hoe gaan jullie daar mee om? Is jullie partner als gevolmachtigde ingeschreven bij de KVK en op basis daarvan 'toegevoegd' aan jullie zakelijke rekening bijvoorbeeld? Of hebben jullie voor andere opties gekozen die ik nog niet ken? Of is het een bewust genomen risico om daar niets voor te regelen?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ralpje schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:45:
Mijn vrouw merkte gisteren terecht op 'als er nu iets met jouw gebeurt, hoe kom ik dan bij je zakelijke rekening' (om maar iets te noemen).
Hoe gaan jullie daar mee om? Is jullie partner als gevolmachtigde ingeschreven bij de KVK en op basis daarvan 'toegevoegd' aan jullie zakelijke rekening bijvoorbeeld? Of hebben jullie voor andere opties gekozen die ik nog niet ken? Of is het een bewust genomen risico om daar niets voor te regelen?
Gewoon bij de notaris in je testament opnemen. Ik heb opgenomen dat letterlijk alles wat ik bezit van mijn vriendin wordt. Daar vallen al m'n rekeningen ook onder.

Als je het niet via een notaris wil doen kun je een codicil opstellen, maar daar zitten nadelen aan.

Wachtwoorden e.d. kun je trouwens ook bij een Notaris neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Gisteravond heeft de tussenpersoon het gewoon geregeld overigens, ze zijn bezig met een migratie in het facturatiesysteem en er was wat misgegaan. Dus vanochtend stond 't gewoon netjes op de rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Freeaqingme schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:00:
In mijn contract staat een clausule dat als de klant niet wil betalen omdat ik een prutser ben, de tussenpartij niet hoeft te betalen. Maar er staat niks over het faillissement van de eindklant, dus de tussenpartij draagt daar het risico. In dit geval wel een beetje een non-issue want het is semi-overheid die eigenlijk niet falliet kan gaan, maar toch.

Verder is volgens mijn contract de tussenpartij diegene die mij betaalt, ongeacht van of de klant op tijd betaalt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Well we zijn getrouwd in gemeenschap van goederen dus ze kan gewoon dan met het bericht van overlijden contact opnemen met de bank.
Maar ik zou inderdaad ergens ook nog mijn "master-wachtwoorden" moeten neerleggen.
Waarmee ze dan overal aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Alle passwords/pincodes zitten in een kluis, dus als mijn vrouw mijn bankpasje heeft kan ze de zakelijke rekening zo leegtrekken. Onze spaarrekeningen zijn allemaal gezamelijk, ook vanwege het dubbele gedekte bedrag vanuit Depositogarantiestelsel. Dus daar kan mijn vrouw sowieso al bij.

Mochten mijn bankpasjes nu meegaan in het neergestorte vliegtuig waar ik in zat, dan zal er ook nog wel wat te regelen zijn sinds we in gemeenschap van goederen getrouwd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Was zelf ook wel nieuwsgierig hoe dat werkt, en de consumentenbond heeft er over geschreven: https://www.consumentenbo...ankrekening-en-overlijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Hydra schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:16:
Was zelf ook wel nieuwsgierig hoe dat werkt, en de consumentenbond heeft er over geschreven: https://www.consumentenbo...ankrekening-en-overlijden
Een bankrekening op één naam wordt na het overlijden van de rekeninghouder doorgaans geblokkeerd.
Dat moet ik nog even aan mijn vrouw doorgeven dan, dat ze snel moet zijn met de rekening leegtrekken:) Anders moet je aardig wat regelen zo te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
sverzijl schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:18:
Dat moet ik nog even aan mijn vrouw doorgeven dan, dat ze snel moet zijn met de rekening leegtrekken:) Anders moet je aardig wat regelen zo te lezen.
Er staat een aardige buffer op m'n Knab rekeningen dus ik denk dat ze het er wel voor over heeft :D Moet zeggen dat naar aanleiding van deze posts ik een beetje na ben gaan denken en ik het eigenlijk wel sjiek vindt om ook direct wat na te laten aan m'n beide dochters. Beiden 10k ofzo. Dit voor 't geval m'n vriendin na m'n overleiden bij een of andere oplichter terecht komt die d'r rekeningen leeg wil trekken.

[ Voor 30% gewijzigd door Hydra op 10-03-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Hydra schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:19:
[...]

Er staat een aardige buffer op m'n Knab rekeningen dus ik denk dat ze het er wel voor over heeft :D
Ik hield nooit zo'n groot bedrag aan op mijn zakelijke rekening, maar met de huidige lage rente/belasting die je op je zakelijke (spaar)rekening betaalt vs de VRH op box3 heb ik sinds vorig jaar dit bedrag ook aardig verhoogd (moet toch minimaal een Tesla en een reserve Tesla kunnen kopen als het nodig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
sverzijl schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:22:
Ik hield nooit zo'n groot bedrag aan op mijn zakelijke rekening, maar met de huidige lage rente/belasting die je op je zakelijke (spaar)rekening betaalt vs de VRH op box3 heb ik sinds vorig jaar dit bedrag ook aardig verhoogd (moet toch minimaal een Tesla en een reserve Tesla kunnen kopen als het nodig is)
:D

We hebben een huis gekocht dus ik hou het voor nu ff gewoon op een spaarrekening, maar ik ga als we alles kwa huis geregeld hebben (en er zonnepanelen op 't dak liggen) denk ik max een half jaar (uitgaande van 4k per maand dus 24k) op een spaarrekening houden en de rest op ETF trackers zetten. Weet verder ook niet zo goed waar ik heen moet met 't geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Mijn buffer heeft juist een flinke knauw gekregen vorig jaar.
Iets met het financial lease contract afkopen. Maar wel een fijn gevoel dat het bedrijf nu schuldenvrij is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
Ik moet nu ff kijken naar dat bitwarden ipv lastpass gezeur met 1 device, maar ik had bij lastpass altijd 'emergency access' aan staan + een wachttijd.
Stel, er gebeurt echt wat met mij, dan kan zij emergency access aanvragen op mijn kluis.. Ik heb een wachttijd van 3 dagen (oid) en binnen 3 dagen kan je dat verzoek afslaan. Als je dus niets mankeert (of misbruik) sla je het verzoek af. Als er echt wat aan de hand is, dan kan je het verzoek niet afslaan (immers, iets aan de hand).

Na 3 dagen krijgt ze dan toegang tot mijn kluis, en dus al mijn wachtwoorden. Het ww van mijn telefoon weet zij al dus ze kan dan doen en laten wat ze wil.. Alles zit sowieso 100% in de erfenis naar haar via mijn testament.. Enige waar ik soms nog aan denk is een soort van overzicht te maken wat ik allemaal heb en wta er loopt, zodat ze niet hoeft te zoeken in de paniek oid..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22
Ik ben zelf ook iemand die zo n beetje administratief alles doet. Vaak ook nogal op een complexe manier zoals het ieder jaar overstappen van energiemaatschappij. Investeren in crypto en aandelen, meerdere hypotheken.

Ik heb al mijn accounts in een password online manager. Ik heb een document gemaakt waar alles te vinden is inclusief mijn hoofdwachtwoord van de password manager.
Ook alle tussenpersonen zoals de hypotheekadviseur, broker van mijn opdracht.
Lijst van alle verzekeringen. Als je overlijdt, dan moet overal naar gebeld worden want de incasso's gaan gewoon door. Zo moet je ook maar net weten dat ik een AOV heb bij Centraal beheer en nog lid ben van SharePeople.
De accountant is ook een belangrijke. Die doet tegenwoordig al onze belastingzaken.

E-mail is echt een belangrijke. Daar kan je nog wachtwoord resets op doen om toch toegang te krijgen tot bepaalde diensten aangzien alles online gaat.

Mensen verkijken zich op "gemeenschap van goederen". Als er iemand overlijdt, het eerste wat de bank doet is de rekening blokkeren. Mijn moeder kwam daar aardig in problemen mee aangezien bepaalde incasso's niet mogelijk waren en het echt een paar weken duurde totdat ze toegang kreeg. En hadden ze nog wat terugbetalingsregelingen van de Belastingdienst die ook werden geblokkeerd. Krijg je meteen een rekening met het volledige bedrag in een keer opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

ID-College schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:38:
Enige waar ik soms nog aan denk is een soort van overzicht te maken wat ik allemaal heb en wta er loopt, zodat ze niet hoeft te zoeken in de paniek oid..
Dat is wel een goed ding ja. Als je overlijdt is er voor de nabestaanden toch al een hoop te regelen, als je dan gewoon een duidelijk lijstje hebt met wat er is en loopt, en waar bepaalde wachtwoorden gevonden kunnen worden dan is dat geen gek idee eigenlijk.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Crazy D schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:42:
[...]

Dat is wel een goed ding ja. Als je overlijdt is er voor de nabestaanden toch al een hoop te regelen, als je dan gewoon een duidelijk lijstje hebt met wat er is en loopt, en waar bepaalde wachtwoorden gevonden kunnen worden dan is dat geen gek idee eigenlijk.
Ja dat dus. En daarnaast heb ik het laatst met haar over gehad (na tips hier) om een bedrag..(10k?) op onze gezamenlijke rekening te zetten.. Mocht er wat zijn en ze moet processen etc. in, dan lopen de acute kosten wel door.. Met die 10k kan ze iig een 2 a 3 maanden overbruggen, in de hoop dat die instanties dan hun werk gedaan hebben.. Dan komt ze niet accuut in de problemen als er echt wat gebeurt..

Ik moet dat nog oppakken want heb het nog niet uitgedokterd, maar wel over gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Ik moet nu ff kijken naar dat bitwarden ipv lastpass gezeur met 1 device, maar ik had bij lastpass altijd 'emergency access' aan staan + een wachttijd.
Stel, er gebeurt echt wat met mij, dan kan zij emergency access aanvragen op mijn kluis.. Ik heb een wachttijd van 3 dagen (oid) en binnen 3 dagen kan je dat verzoek afslaan. Als je dus niets mankeert (of misbruik) sla je het verzoek af. Als er echt wat aan de hand is, dan kan je het verzoek niet afslaan (immers, iets aan de hand).

Na 3 dagen krijgt ze dan toegang tot mijn kluis, en dus al mijn wachtwoorden. Het ww van mijn telefoon weet zij al dus ze kan dan doen en laten wat ze wil.. Alles zit sowieso 100% in de erfenis naar haar via mijn testament.. Enige waar ik soms nog aan denk is een soort van overzicht te maken wat ik allemaal heb en wta er loopt, zodat ze niet hoeft te zoeken in de paniek oid..
Ik heb hiervoor een documentje op onze NAS staan 'Bij overlijden', waar alle details in staan. Ik bedenk me nu wel dat ik deze wel weer wat meer up-to-date moet maken. Maar sowieso heeft zijn ook toegang tot mijn gesharede passwords in Lastpass (gezinsaccount voor ons hele gezin, dus ik betaalde er toch al voor). Je hebt echter nu wel steeds vaker ook Digid/IDIN nodig, dat maakt het alweer wat lastiger om te delen.

Die emergency toegang is ook wel aardig dan ja. Maar ben bang dat ik dat toch teveel werk ga vinden om dit iedere x-dagen te moeten instellen. Ben nogal lui van nature :)

[edit] I'll be damned. Net nu deze discussie loopt krijg ik een vraag over 1 van de applicaties die wij hosten... De applicatie heet "Kwijtschelden Bij Overlijden"

[ Voor 5% gewijzigd door sverzijl op 10-03-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
sverzijl schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:46:
[...]

Ik heb hiervoor een documentje op onze NAS staan 'Bij overlijden', waar alle details in staan. Ik bedenk me nu wel dat ik deze wel weer wat meer up-to-date moet maken. Maar sowieso heeft zijn ook toegang tot mijn gesharede passwords in Lastpass (gezinsaccount voor ons hele gezin, dus ik betaalde er toch al voor). Je hebt echter nu wel steeds vaker ook Digid/IDIN nodig, dat maakt het alweer wat lastiger om te delen.

Die emergency toegang is ook wel aardig dan ja. Maar ben bang dat ik dat toch teveel werk ga vinden om dit iedere x-dagen te moeten instellen. Ben nogal lui van nature :)
Emergency access stel je eenmalig in. Als je vriendin ook lastpass hebt dan voeg je haar toe aan de lijst + je stelt een wachttijd in. That's it.
Zij ziet dan in haar lastpass dat zij emergency access heeft op jouw kluis, en zij kan die dan daar aanvragen. Als ze dat doet, gaat die wachttijd lopen (die jij zelf instelt). Als dat voorbij is, dan kan ze al jouw wachtwoorden zien (uit jouw kluis)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
ID-College schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:50:
[...]

Emergency access stel je eenmalig in. Als je vriendin ook lastpass hebt dan voeg je haar toe aan de lijst + je stelt een wachttijd in. That's it.
Zij ziet dan in haar lastpass dat zij emergency access heeft op jouw kluis, en zij kan die dan daar aanvragen. Als ze dat doet, gaat die wachttijd lopen (die jij zelf instelt). Als dat voorbij is, dan kan ze al jouw wachtwoorden zien (uit jouw kluis)..
Ah dat valt mee. Ga ik ook maar eens aanzetten dan. tnx:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:13

MadEgg

Tux is lievvv

Ik heb m'n wachtwoorden in een Keepass kluis staan. Het wachtwoord weet mijn vrouw hier wel van. De technische kennis om erbij te komen waarschijnlijk niet ;)

Misschien moet ik ook eens een document bij overlijden gaan opstellen waarin een en ander toegelicht wordt. Naast mijn freelance werk doe ik ook alle administratie dus er is sowieso van alles te regelen als ik plotseling kom te overlijden, het zal veel stress schelen om dat netjes opgesomd te hebben. Bijvoorbeeld ook om aanspraak te maken op de ORV die ik heb ipv een uitvaartverzekering. De grootste uitdaging met zo'n document is natuurlijk wel om het up-to-date te houden, er verandert regelmatig wat.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
MadEgg schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:02:
Ik heb m'n wachtwoorden in een Keepass kluis staan. Het wachtwoord weet mijn vrouw hier wel van. De technische kennis om erbij te komen waarschijnlijk niet ;)

Misschien moet ik ook eens een document bij overlijden gaan opstellen waarin een en ander toegelicht wordt. Naast mijn freelance werk doe ik ook alle administratie dus er is sowieso van alles te regelen als ik plotseling kom te overlijden, het zal veel stress schelen om dat netjes opgesomd te hebben. Bijvoorbeeld ook om aanspraak te maken op de ORV die ik heb ipv een uitvaartverzekering. De grootste uitdaging met zo'n document is natuurlijk wel om het up-to-date te houden, er verandert regelmatig wat.
Same here.. ik doe alles en mijn vriendin niets.. als ik er morgen niet meer ben heeft ze een uitdaging :P
Denk dat de key is om het simpel te houden. Als je een ORV hebt bij partij X is de naam en polisnummer genoeg, en verwijzing naar de digitale documenten..

Dat is al beter dan niks..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 17:28
Ze schuiven de risico door naar jou en dat hoort niet. Als tussenpersoon vangen ze geld en horen ze de risico te nemen. Volgende keer duidelijke afspraken maken. Jij hoort binnen de afgesproken termijn betaald te worden of de eindklant wel of niet betaald heeft.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:05
sverzijl schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:18:
[...]
Dat moet ze sowieso regelen, zou er ook mee oppassen om snel de rekening leeg te trekken want je moet alsnog de bank de overlijdensacte sturen. En dan zien die dat de rekening leeg is. Dit is juist om te zorgen dat eerst de eventuele schulden worden betaald voordat iemand er met het geld vandoor gaat.
Stel, er gebeurt echt wat met mij, dan kan zij emergency access aanvragen op mijn kluis.
Je kunt natuurlijk ook lastpass een paar euro per maand betalen zodat het gewoon geregeld is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
jongetje schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:35:
[...]

Dat moet ze sowieso regelen, zou er ook mee oppassen om snel de rekening leeg te trekken want je moet alsnog de bank de overlijdensacte sturen. En dan zien die dat de rekening leeg is. Dit is juist om te zorgen dat eerst de eventuele schulden worden betaald voordat iemand er met het geld vandoor gaat.
Dat is niet mijn pakkie an dan meer ;) En je kan beter het geld al hebben en daarna nog iets moeten regelen, dan eerst van alles moeten regelen en weken moeten wachten voordat je alsnog toegang krijgt. Ik ben meer van de pragmatische aanpak.
Daarnaast staat er ook meer dan genoeg op de gezamelijke (spaar)rekeningen, dus zal allemaal wel niet echt een probleem worden. Eerst maar eens overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:05
@sverzijl Ik geef alleen aan dat het evengoed geregeld moet worden. En is idd sowieso handig om wat geld op (gezamelijke)rekeningen te hebben waar ze sowieso bij kan om een paar dagen te kunnen overbruggen.
Pagina: 1 ... 212 ... 642 Laatste