Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik vind het erg positief juist dat de meeste partijen het "werknemer, tenzij" afwijzen en ZZPers die willen ZZPen gewoon die ruimte willen geven. Verder logisch dat het "advies Borstlap" voor een groot deel van de tafel geveegd wordt; ik vond het in zijn "cherry picken mag niet" geheel vrij waardeloos.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Huntarr schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:57:
[...]

Ikzelf gebruik op dit moment Rompslomp, maar deze kent zo zijn beperkingen. Over het algemeen wel fijn, zeker aangezien ik naar verwachting maar een factuur of 15-20 per jaar stuur.

Wel een andere vraag voor de kenners hier: Ik wil een NUC aanschaffen, maar heb hiervoor al los geheugen en een losse SSD besteld. De NUC zelf bestel ik pas +/- volgende week, maar kan ik dan alsnog deze drie aanschaffen samen boeken (waardoor ze dus binnen de KIA vallen)? Hetzelfde geldt voor een andere aankoop die ik heb gedaan, een laptop en een beeldscherm, heb ik beide los van elkaar met +/- 2 weken ertussen aangeschaft, maar worden wel samen gebruikt. Lijkt mij dat dit verklaarbaar bij elkaar hoort als aankoop, en dus samen geboekt mag worden, toch? Het beeldscherm kostte losstaand 440 euro, dus zou toch jammer zijn als deze er buiten zou vallen :)

Alle aanschaffen die hierboven staan zijn overigens ook nog bij allemaal verschillende zaken gekocht. Mocht dat uitmaken.
Als je die laptop en scherm gezamenlijk wilt zien zou ik er een toetsenbord, muis en (thunderbolt) dockingstation bij doen. Dan lijkt het nog op een kantoor-opstelling die ook mobiel te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:49

sebasd

loopt op espresso

Even een vraag voor de ZZPers met een eenmanszaak die indexbeleggen via bijvoorbeeld Meesman: doen jullie dat met een rekening op eigen naam of op naam van je eenmanszaak? En waarom?

Ik heb al wel wat zitten lezen (bijvoorbeeld hier: https://www.evivanlanscho...-zzp-er-zakelijk-of-prive) maar ik kom er nog niet helemaal uit..

Mijn eerste ingeving is prive (want dan kan ik de beleggingsrekening op naam van zowel mijzelf als mijn vrouw zetten) en als eenmanszaak ben je toch hoofdelijk aansprakelijk, maar het zou prima kunnen dat ik allerlei voordelen van deze rekening op naam van mijn eenmanszaak zetten over het hoofd zie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
sebasd schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:55:
Even een vraag voor de ZZPers met een eenmanszaak die indexbeleggen via bijvoorbeeld Meesman: doen jullie dat met een rekening op eigen naam of op naam van je eenmanszaak? En waarom?

Ik heb al wel wat zitten lezen (bijvoorbeeld hier: https://www.evivanlanscho...-zzp-er-zakelijk-of-prive) maar ik kom er nog niet helemaal uit..

Mijn eerste ingeving is prive (want dan kan ik de beleggingsrekening op naam van zowel mijzelf als mijn vrouw zetten) en als eenmanszaak ben je toch hoofdelijk aansprakelijk, maar het zou prima kunnen dat ik allerlei voordelen van deze rekening op naam van mijn eenmanszaak zetten over het hoofd zie..
Ik zou het privé doen. Als je het zakelijk doet dan wordt de opbrengst ook als winst gezien. Privé valt het gewoon in box 3, meestal is dat voordeliger. Zakelijk heb je wel het voordeel dat je eventuele verlies ook ten koste van de winst gaat, maar dat lijkt mij niet de insteek ;)

Tevens heeft het zakelijk het voordeel dat je nog geen inkomstenbelasting hoeft te betalen over de inleg. Maar als zzp'er lijkt belegen mij niet echt een zakelijke activiteit, ik neem aan dat je geen professionele belegger bent die daar zijn hoofdzakelijke inkomen uit haalt

[ Voor 11% gewijzigd door Woy op 02-03-2021 18:03 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Woy schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:01:
[...]

Ik zou het privé doen. Als je het zakelijk doet dan wordt de opbrengst ook als winst gezien. Privé valt het gewoon in box 3, meestal is dat voordeliger. Zakelijk heb je wel het voordeel dat je eventuele verlies ook ten koste van de winst gaat, maar dat lijkt mij niet de insteek ;)

Tevens heeft het zakelijk het voordeel dat je nog geen inkomstenbelasting hoeft te betalen over de inleg. Maar als zzp'er lijkt belegen mij niet echt een zakelijke activiteit, ik neem aan dat je geen professionele belegger bent die daar zijn hoofdzakelijke inkomen uit haalt
Nee, zeker niet :) Dank je voor je uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 16:29
Misschien het hier al eerder gevraagd maar op hoop van zegen.

Ik (eenmanszaak, prive pand) wil graag op mn kale zolder werkruimte laten bouwen. Kosten zo'n 15k.

In hoeverre kan ik de ontwikkeling van een dergelijk ruimte zakelijk gezien aftrekken? Het internet staat vol met verhalen over aftrekken kosten van de ruimte zelf (dus elektrisch, internwt etc), maar het gaat hier echt puur om de verbouwing. Resultaat is een werkkamer van 40m2 eventueel met eigen toilet als dat nodig als voorwaarde.is om hem zakelijk te boeken.

Met de huidige situatie verwacht ik niet dat ik uberhaupt ooit meer dan 3 dagen extern zit, dus zal dit een investering zijn voor langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:50
sebasd schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:55:

Ik doe het privé met geleend geld vanuit mijn BV, zodat slechts de beleggingswinst in box 3 meetelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
Wel een andere vraag voor de kenners hier: Ik wil een NUC aanschaffen, maar heb hiervoor al los geheugen en een losse SSD besteld. De NUC zelf bestel ik pas +/- volgende week, maar kan ik dan alsnog deze drie aanschaffen samen boeken (waardoor ze dus binnen de KIA vallen)? Hetzelfde geldt voor een andere aankoop die ik heb gedaan, een laptop en een beeldscherm, heb ik beide los van elkaar met +/- 2 weken ertussen aangeschaft, maar worden wel samen gebruikt. Lijkt mij dat dit verklaarbaar bij elkaar hoort als aankoop, en dus samen geboekt mag worden, toch? Het beeldscherm kostte losstaand 440 euro, dus zou toch jammer zijn als deze er buiten zou vallen :)

Alle aanschaffen die hierboven staan zijn overigens ook nog bij allemaal verschillende zaken gekocht. Mocht dat uitmaken.
Ik ben er altijd van uit gegaan dat de individuele producten wel op 1 factuur moeten staan wil je het in aanmerkingen laten komen voor KIA. Anders wordt het wel echt lastig uit te leggen dat het bij elkaar hoort.

Zo heb ik laatst een battery back bij mijn telefoon meebesteld omdat de telefoon 440 ex kostte >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:34
mrwiggs schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:53:
[...]

Ik doe het privé met geleend geld vanuit mijn BV, zodat slechts de beleggingswinst in box 3 meetelt.
Dan gaat het om een bedrag van <16K? Daarboven moet je weer zakelijke rente rekenen (over het gehele bedrag), en dan kom je er niet met 2%.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
Freeaqingme schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:56:
[...]

Dan gaat het om een bedrag van <16K? Daarboven moet je weer zakelijke rente rekenen (over het gehele bedrag), en dan kom je er niet met 2%.
Ja ik reken een zakelijke rente maar die zit wel in de range die jij aangeeft. Je moet een risico-opslag rekenen over het gemiddelde T/U-rendement en die staan momenteel heel laag.

De rekening courant gebruik ik niet voor beleggingen maar gewoon waarvoor hij bedoeld is, dingen voorschieten enzo.

[ Voor 11% gewijzigd door mrwiggs op 02-03-2021 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
las3r schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:04:
Resultaat is een werkkamer van 40m2 eventueel met eigen toilet als dat nodig als voorwaarde.is om hem zakelijk te boeken.
Om kosten voor de werkruimte af te kunnen trekken moet het een zelfstandige werkruimte zijn. De belastingdienst zegt daar het volgende over:
Een werkruimte is zelfstandig als deze duidelijk is te onderscheiden door uiterlijke kenmerken. Bijvoorbeeld door:
  • een eigen opgang of ingang
  • andere voorzieningen in de werkruimte, zoals eigen sanitair (toilet en watervoorziening)
De werkruimte zou u ook als zodanig kunnen verhuren aan bijvoorbeeld een onbekende.
De verbouwingskosten van de ruimte zie ik niet anders dan de inrichtingskosten. Maar mogelijk dat het voor de verbouwing om het een zelfstandige ruimte te maken zelfs nog wel onder prive kosten valt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
@Woy dat is inderdaad ook de reden dat ik het over een toilet had. Die laatste vraag die je stelt is ook precies mijn vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door las3r op 02-03-2021 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
las3r schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:51:
@Woy dat is inderdaad ook de reden dat ik het over een toilet had. Die laatste vraag die je stelt is ook precies mijn vraag.
Ik bedoelde dat alleen een toilet niet voldoende is, maar je ook een eigen ingang nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sideways
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-08 11:15
HeleBoel schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:28:
[...]

Ik heb even gekeken op die website, want ik heb wel interesse in een gratis Excel boekhouding, maar ik kan hem niet vinden?
(Ik zat eerst in een gratis pakket bij Reeleezee, maar die zijn daar mee gestopt. Kon ik even € 250,= betalen om mijn boekhouding terug te krijgen uit het archief. ;w )
Hier valt hij te verkrijgen: https://excel-boekhouden.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Woy schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:17:
[...]

Ik bedoelde dat alleen een toilet niet voldoende is, maar je ook een eigen ingang nodig hebt.
dakterras erbij bouwen en een grote witte H erop schilderen :?

:+

(serieus: ik denk niet dat dit volstaat volgens de huidige regels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Haha my bad. Er is een eigen opgang te creeeren (want kale zolder). Een gedeelde voordeur hoeft dan toch geen probleem te zijn? Anyhoo, ik heb 'm uiteraard ook even bij de boekhouder neergelegd, ben benieuwd wat zijn advies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:54
tsja... lastige keuze. VVD komt er toch het beste en met een duidelijke mening uit (in mijn geval)

Maar weer 4 jaar met VVD aan de top? Ik weet niet of dat nu zo'n goed idee is voor NL. Maar aan de andere kant zie ik ook geen goede opvolger/vervanger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 16:42
mrwiggs schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:59:
[...]
Ja ik reken een zakelijke rente maar die zit wel in de range die jij aangeeft. Je moet een risico-opslag rekenen over het gemiddelde T/U-rendement en die staan momenteel heel laag.
Ik zou op zich wel gecharmeerd zijn van een doorrekening van wat hier nou precies het voordeel van is, of een link met meer informatie, ben geintrigeerd..

Want hoe werkt het? Stel je 'leent' 100K van je BV. Je betaalt elk jaar 2% rente over deze lening aan je BV.
Moet je dan ook prive vermogensbelasting betalen over deze 100K of kan je het wegstrepen tegen elkaar omdat het ook een schuld is?
Loop je dan niet het risico dat als de beurs 10 jaar in een dip zit, dat jij vrolijk zakelijke rente over 100K moet blijven rekenen terwijl de waarde van je beleggingen misschien gehalveerd is, en de rente verdubbeld kan zijn?

Ben benieuwd hoe dit uitpakt in deze scenarios, en op de lange (30jr) termijn met een normaal verloop van beurs koersen en rentestanden. Dit alles afgezet tegen het normale scenario van uitbetalen als dividend en gewoon prive beleggen, mogelijk met puur zakelijk beleggen erbij als derde alternatief. Ik vind het helemaal niet evident dat het voordeliger is zo, namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11
Een schuld kun je helaas niet meer wegstrepen tegen een bezit, daarvoor gelden andere tarieven en een drempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
bumble_bee schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:42:
[...]
Want hoe werkt het? Stel je 'leent' 100K van je BV. Je betaalt elk jaar 2% rente over deze lening aan je BV.
Correct.
Moet je dan ook prive vermogensbelasting betalen over deze 100K of kan je het wegstrepen tegen elkaar omdat het ook een schuld is?
Ook correct.
Loop je dan niet het risico dat als de beurs 10 jaar in een dip zit, dat jij vrolijk zakelijke rente over 100K moet blijven rekenen terwijl de waarde van je beleggingen misschien gehalveerd is, en de rente verdubbeld kan zijn?
Dat klopt ook en is inderdaad een risico. Bij slechte beurs (~minder rendement dan je rente) verlies je meer dan als je deze constructie niet had gehad.
Ben benieuwd hoe dit uitpakt in deze scenarios, en op de lange (30jr) termijn met een normaal verloop van beurs koersen en rentestanden. Dit alles afgezet tegen het normale scenario van uitbetalen als dividend en gewoon prive beleggen, mogelijk met puur zakelijk beleggen erbij als derde alternatief. Ik vind het helemaal niet evident dat het voordeliger is zo, namelijk.
Het voordeel zit hem in dat je van de rente die je aan je BV betaalt, effectief maar ~38% betaalt (Vpb en dividendbelasting). Dat is bij een rente van 2% slechts 0,8% en dat is minder dan de VRH. Let wel: met de nieuwe vermogensbelastingregels van 2021 is deze constructie niet zo interessant met een box 3 vermogen onder de 100k (dan is je VRH überhaupt al laag). Zelf probeer ik mijn box 3 onder de 100k te houden.

Overigens is de BD wel bezig met excessief lenen door DGA’s aan banden te leggen en mag het nu geloof ik nog tot 500k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:23:
[...]

Ik vind het erg positief juist dat de meeste partijen het "werknemer, tenzij" afwijzen en ZZPers die willen ZZPen gewoon die ruimte willen geven. Verder logisch dat het "advies Borstlap" voor een groot deel van de tafel geveegd wordt; ik vond het in zijn "cherry picken mag niet" geheel vrij waardeloos.
Wat is er mis met 'werknemer, tenzij'? Ik dacht dat men hier zo zeker was van zijn zelfstandigheid. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
pirke schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:49:
Een schuld kun je helaas niet meer wegstrepen tegen een bezit, daarvoor gelden andere tarieven en een drempel.
Die plannen zijn toch nog niet actief? Naar mijn weten is het nu enkel een hoger tarief gebaseerd op hoeveel vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
las3r schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:07:
Haha my bad. Er is een eigen opgang te creeeren (want kale zolder). Een gedeelde voordeur hoeft dan toch geen probleem te zijn? Anyhoo, ik heb 'm uiteraard ook even bij de boekhouder neergelegd, ben benieuwd wat zijn advies is.
Ik zie even niet hoe je dat bedoelt met het delen van de voordeur, maar wel een eigen opgang? Het idee is dat je het zo inricht dat je het in principe ook zo aan een vreemde zou kunnen verhuren, dus geen toegang tot jouw eigen woning nodig is. Dat lijkt mij niet het geval als je de voordeur deelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Wat ik er van begrepen heb is dat je in theorie de ruimte ook aan een ander zou kunnen verhuren zonder dat je daar in je privevertrekken moeilijkheden mee hebt.
Ik weet niet hoe happig je bent om een huurder toegang te geven tot je eigen (privé)voordeur :P Uiteraard blijft het allemaal theoretische scenario's want je gaat natuurlijk nooit een andere huurder toelaten.

Edit: what ^^^^ said :D

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
jadjong schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 06:10:
Wat is er mis met 'werknemer, tenzij'? Ik dacht dat men hier zo zeker was van zijn zelfstandigheid. :+
Hoe zeker ik ben van mijn zelfstandigheid en hoe zeker een willekeurige ambtenaar die de regels moet interpreteren dat is, zijn twee hele verschillende zaken. Ik weet niet of je die testcases in die Excel sheet destijds gelezen hebt, maar de interpretatie van de contractvorm was volkomen willekeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Met een aftrekpost van een paar honderd euro durf ik het risico wel aan. De kans op controle is nihil en de inspecteur moet het dan ook nog vinden. Op een bedrag van 15k is dat toch anders en zou ik het volgens de regeltjes doen.

Er is een mogelijkheid om af te wijken van de eigen entree, toilet en keukenblokje zoals je in een verhuurbare ruimte mag verwachten als je 10% van je woning opneemt op de zakelijke balans. Dit betekent echter ook dat wanneer je woning stijgt in waarde die voor dat percentage in box 1 belast wordt.

Bron: https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

Woy schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:02:
De verbouwingskosten van de ruimte zie ik niet anders dan de inrichtingskosten. Maar mogelijk dat het voor de verbouwing om het een zelfstandige ruimte te maken zelfs nog wel onder prive kosten valt.
Dat lijkt me nogal logisch dat de verbouwing om 'm zakelijk te kunnen huren, prive is. Het is immers pas een zelfstandig verhuurbare unit na die verbouwing. Kaal opgeleverd kan natuurlijk wel, en kun je de inrichting van die ruimte wel zakelijk nemen.

Of het verstandig is is een ander verhaal. Een gemiddelde inrichting kost geen 1000'en euro's. Prive verhuren aan jezelf win je niks mee. (als dat al mag), dus moet je die werkruimte op de zaak zetten. Handig bij verkoop over een aantal jaar met overwaarde, dan moet je dat evenredig delen met je bedrijf waardoor je alsnog belasting mag aftikken daarover. Er zullen vast scenario's zijn waarin dat wel zinnig is, maar ik denk (maar goed, geen expert) dat voor een gemiddelde IT-werkplek dat niet echt geldt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Woy schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 07:38:
[...]

Ik zie even niet hoe je dat bedoelt met het delen van de voordeur, maar wel een eigen opgang? Het idee is dat je het zo inricht dat je het in principe ook zo aan een vreemde zou kunnen verhuren, dus geen toegang tot jouw eigen woning nodig is. Dat lijkt mij niet het geval als je de voordeur deelt.
Het is een wat 'ander' pand - het is een 3-laags winkelpand. BG met winkelpand (staat nu leeg), met een grote trap naar de beide bovenste etages. De 'deur' op de eerste verdieping om ons huis in te komen is een voordeur met slot, idem met de deur om richting zolder te gaan. Dus zie het als een gedeelde voordeur (voor winkel, 1e en 2e verdieping) met 'eigen deuren' voor iedere ruimte (met eigen slot etc).

Idee in de verre toekomst is om alles te splitsen en los te gaan verhuren - dus in die zin ook bewezen dat het 'los verhuurbaar' gaat worden. :-)
Deveon schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:35:
[...]

Met een aftrekpost van een paar honderd euro durf ik het risico wel aan. De kans op controle is nihil en de inspecteur moet het dan ook nog vinden. Op een bedrag van 15k is dat toch anders en zou ik het volgens de regeltjes doen.

Er is een mogelijkheid om af te wijken van de eigen entree, toilet en keukenblokje zoals je in een verhuurbare ruimte mag verwachten als je 10% van je woning opneemt op de zakelijke balans. Dit betekent echter ook dat wanneer je woning stijgt in waarde die voor dat percentage in box 1 belast wordt.

Bron: https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/
Thanks voor die link. Ik wil het ook in een keer goed doen en gezeik voorkomen.

[ Voor 29% gewijzigd door las3r op 03-03-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
bumble_bee schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:42:
[...]

Ik wil hier nog wel een kanttekening bij plaatsen, want volgens mij is die 2% veel te laag. Het moet een zakelijke lening zijn, en de vraag is dan of je diezelfde lening ook aan derden voor dat percentage zou verstrekken, of dat er andere partijen zijn die een dergelijke rente zouden bieden.

Tenzij er een onderpand gevestigd wordt (bijv. eerste recht van hypotheek (met bijbehorende notariskosten)) kom je er echt niet in de markt met 2%. Als ik even op geld.nl zoek naar een lening, dan kom ik uit op percentages van 3.9% - 8.7%. Ook bij qredits.nl (zakelijke lening) zie ik percentages van 5.75 - 8.75%.

Persoonlijk heb ik er geen probleem als mensen creatieve constructies bedenken, maar als je dat dan doet moet je niet verrast zijn als de belastinginspecteur een keer een minder plesante brief verstuurt.

Overigens kan je ook overwegen om in je BV zelf te beleggen. Dan betaal je enkel VPB op het moment dat je een deel van je aandelen verkoopt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Crazy D schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:59:
[...]
Dat lijkt me nogal logisch dat de verbouwing om 'm zakelijk te kunnen huren, prive is. Het is immers pas een zelfstandig verhuurbare unit na die verbouwing.
Een ingang maken wel, maar bijvoorbeeld een WC plaatsen zou ik nog wel kunnen verdedigen, ik kan mij ook prima voorstellen dat je een kale ruimte zonder sanitair aan een ander bedrijf verhuurt. In die zin is het wel te verdedigen om die kosten ook zakelijk te nemen.
Prive verhuren aan jezelf win je niks mee. (als dat al mag), dus moet je die werkruimte op de zaak zetten.
Juist als je het van je prive aan de zaak verhuurt hoef je het eigendom niet in de zaak te stoppen, en kun je er toch de winst mee drukken. Het is dan gewoon rendement in box-3, dat kan zeker voordelen hebben.
las3r schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:03:
[...]
Het is een wat 'ander' pand - het is een 3-laags winkelpand. BG met winkelpand (staat nu leeg), met een grote trap naar de beide bovenste etages. De 'deur' op de eerste verdieping om ons huis in te komen is een voordeur met slot, idem met de deur om richting zolder te gaan. Dus zie het als een gedeelde voordeur (voor winkel, 1e en 2e verdieping) met 'eigen deuren' voor iedere ruimte (met eigen slot etc).
Ah, zo, dan zou dat inderdaad wel moeten kunnen lijkt mij ja. Ik zou er zelf geen goed antwoord op kunnen geven of het inrichten van bijvoorbeeld een WC zakelijk geboekt mag worden, ik kan redenaties voor beide kanten bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Woy schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:13:
Een ingang maken wel, maar bijvoorbeeld een WC plaatsen zou ik nog wel kunnen verdedigen, ik kan mij ook prima voorstellen dat je een kale ruimte zonder sanitair aan een ander bedrijf verhuurt. In die zin is het wel te verdedigen om die kosten ook zakelijk te nemen.
Ik denk dat wc plaatsen idd een discussiepunt zou kunnen zijn. Wellicht zijn er regels rondom het wel of niet mogen verhuren van een ruimte zonder sanitair. Het zou natuurlijk ook wel een handige maas zijn: lege ruimte maar wel met eigen voordeur (los af te sluiten ruimte) verhuren. Zakelijk het mooi opknappen met toilet en keukentje, wandje hier en daar. En dan de huur opzeggen. En omdat je zelf de huurbaas bent stel je geen wurgcontract op van minimaal 5 jaar huur (wat bij heel veel zakelijke ruimtes wel het geval is, iig dat is de ervaring van het bekijken van 10 tallen werkruimtes voor mijn vrouw) en heb je mooi de hele verbouwing zakelijk gedaan.
Juist als je het van je prive aan de zaak verhuurt hoef je het eigendom niet in de zaak te stoppen, en kun je er toch de winst mee drukken. Het is dan gewoon rendement in box-3, dat kan zeker voordelen hebben.
Je drukt je winst, maar hebt vervolgens nog inkomsten uit 'derden' bij je IB (of hoe heet die optie precies) waardoor het vooral een kwestie van berekenen is of dat echt voordeliger is. Of je nu 100.000 netto winst hebt uit je bedrijf, of 90.000 maar 10.000 bij hebt verdient, voor je IB heb je in beide gevallen 100.000 verdient.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Freeaqingme schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:11:
[...]

[...]
Tenzij er een onderpand gevestigd wordt (bijv. eerste recht van hypotheek (met bijbehorende notariskosten)) kom je er echt niet in de markt met 2%. Als ik even op geld.nl zoek naar een lening, dan kom ik uit op percentages van 3.9% - 8.7%. Ook bij qredits.nl (zakelijke lening) zie ik percentages van 5.75 - 8.75%.
Met overwaarde in je eigen woning zou je natuurlijk een aflossingsvrije hypotheek kunnen afsluiten binnen je eigen BV om te liquideren om te investeren.Daarnaast kan je met voldoende vermogen in de BV zou je ook 10% (of soms 20%) per jaar kunnen onderbrengen in je BV van de reguliere aftrekbare hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Crazy D schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:47:
[...]
Je drukt je winst, maar hebt vervolgens nog inkomsten uit 'derden' bij je IB (of hoe heet die optie precies) waardoor het vooral een kwestie van berekenen is of dat echt voordeliger is. Of je nu 100.000 netto winst hebt uit je bedrijf, of 90.000 maar 10.000 bij hebt verdient, voor je IB heb je in beide gevallen 100.000 verdient.
De inkomsten vallen in principe in box-3, het is dus niet zo dat je de daadwerkelijke huur op dient te geven als inkomsten, maar wel een deel van de waarde van het huis gaat naar box-3.

https://www.belastingdien..._kamerverhuurvrijstelling
Als u niet aan de voorwaarden voldoet, valt het verhuurde deel van uw woning in box 3 (sparen en beleggen). U geeft dan de waarde van het gedeelte dat u verhuurde en een even groot deel van de eigenwoningschuld aan in box 3. De rente over het verhuurde deel mag u niet aftrekken. Dit geldt alleen als u voor langere tijd uw woning verhuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Woy schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:24:
[...]

De inkomsten vallen in principe in box-3, het is dus niet zo dat je de daadwerkelijke huur op dient te geven als inkomsten, maar wel een deel van de waarde van het huis gaat naar box-3.

https://www.belastingdien..._kamerverhuurvrijstelling

[...]
Maar dat geldt toch alleen als je maximaal nog 5500 euro aan huur vangt? (afhankelijk van het jaar...). Op zich heb ik weleens harder moeten werken voor 5500 euro minder omzet (dus zeg maar 2750 minder belasting) maar zo megaveel scheelt dat ook niet. Zeker als je prive eerst flink moet lappen om het als losse ruimte echt te kunnen verhuren (zodat je die kosten zakelijk kunt boeken voor inrichting en zo). Al gaat het hier over "bv een kamer". Dit klinkt (hoewel summier beschreven) dat je dus een kamer wel zou mogen verhuren aan je zelf ook als die niet een zelfstandige ingang en zo heeft?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik heb een nieuwe opdracht aan de haak geslagen, maar wil even jullie mening weten over het volgende:
De locatie van de opdracht is eigenlijk remote, echter willen ze graag de eerste paar weken in person meeten voor de opstart. Het is voor mij ongeveer 130km enkele rit.
Nou vind ik het niet erg om de eerste paar weken op en neer te rijden (is een opdracht voor 1 dag per week). Maar nu is mijn vraag, factureren jullie dergelijke voorrijkosten in een dergelijk scenario? Of nemen jullie die kosten voor lief als investering voor de samenwerking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:59
g1n0 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:14:
Ik heb een nieuwe opdracht aan de haak geslagen, maar wil even jullie mening weten over het volgende:
De locatie van de opdracht is eigenlijk remote, echter willen ze graag de eerste paar weken in person meeten voor de opstart. Het is voor mij ongeveer 130km enkele rit.
Nou vind ik het niet erg om de eerste paar weken op en neer te rijden (is een opdracht voor 1 dag per week). Maar nu is mijn vraag, factureren jullie dergelijke voorrijkosten in een dergelijk scenario? Of nemen jullie die kosten voor lief als investering voor de samenwerking?
Ik geef altijd een all-in prijs. Van te voren is de locatie bekend en aan de hand daarvan pas ik mijn uurtarief aan.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat is een beetje afhankelijk of dit vooraf besproken. Het maakt mij niet uit of ik reis of werk voor de klant en zou voor remote werkzaamheden een ander tarief hanteren dan een onsite werkzaamheden.

Als het niet vooraf besproken is zou ik mij behoorlijk in het ooitje genomen voelen en voorstellen om de reistijd 50/50 te delen volgens het reguliere tarief.

Echter als je een prima (lees: “onsite”) tarief krijgt en dan kan je als ondernemer het voor lief nemen om de relatie op goede voet te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
c-nan schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:23:
[...]

Ik geef altijd een all-in prijs. Van te voren is de locatie bekend en aan de hand daarvan pas ik mijn uurtarief aan.
De opdracht is dan ook aangeboden als remote, waarop ik mijn financiële aanbod heb gedaan. Vandaar deze vraag.
Deveon schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:28:

Echter als je een prima (lees: “onsite”) tarief krijgt en dan kan je als ondernemer het voor lief nemen om de relatie op goede voet te starten.
Was ook mijn idee, maar wilde toch even jullie ervaringen/meningen weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

g1n0 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:49:
[...]

De opdracht is dan ook aangeboden als remote, waarop ik mijn financiële aanbod heb gedaan. Vandaar deze vraag.

[...]

Was ook mijn idee, maar wilde toch even jullie ervaringen/meningen weten.
Daarom noem ik altijd een uurtarief en een bedrag per km als ik op lokatie moet werken. Dan bepalen zij maar of ik op lokatie moet komen of niet. Vind het persoonlijk ook niet handig als ik overal een wisselend tarief heb omdat ik reistijd in het uurtarief verreken. En ik vind het duidelijker. Dit kosten mijn uren, en dat kost het om mij op lokatie te hebben. (en wat doe je als het bedrijf meerdere locaties heeft?). Maar ja als er niet gesproken is over op lokatie komen en het tarief is wel goed genoeg zou ik in dit geval het accepteren dat dat dan mijn eigen kosten zijn. En volgende keer gewoon km prijs benoemen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Crazy D schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 06:25:
[...]

Daarom noem ik altijd een uurtarief en een bedrag per km als ik op lokatie moet werken. Dan bepalen zij maar of ik op lokatie moet komen of niet. Vind het persoonlijk ook niet handig als ik overal een wisselend tarief heb omdat ik reistijd in het uurtarief verreken. En ik vind het duidelijker. Dit kosten mijn uren, en dat kost het om mij op lokatie te hebben. (en wat doe je als het bedrijf meerdere locaties heeft?). Maar ja als er niet gesproken is over op lokatie komen en het tarief is wel goed genoeg zou ik in dit geval het accepteren dat dat dan mijn eigen kosten zijn. En volgende keer gewoon km prijs benoemen.
Even voor mijn beeldvorming en even concreet, wat is het bedrag per km wat jij dan in rekening brengt?

Ik heb tot nu toe enkel nog een vast uurtarief (incl. eventuele reistijd) gerekend vanwege gemak voor zowel mijn opdrachtgever en voornamelijk mijzelf.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RomeoJ schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 07:29:
[...]

Even voor mijn beeldvorming en even concreet, wat is het bedrag per km wat jij dan in rekening brengt?

Ik heb tot nu toe enkel nog een vast uurtarief (incl. eventuele reistijd) gerekend vanwege gemak voor zowel mijn opdrachtgever en voornamelijk mijzelf.
50 cent per km. Vanuit huis-lokatie waar ze me willen hebben (zodat ik niet de sjaak ben als de klant zelf 30km verderop zit maar ze me aan de andere kant van het land willen zien).

Als ik veel thuiswerk heb ik daardoor feitelijk geen 'vergoeding' voor de auto dus kost me wat meer, maar goed, het is mijn keuze om een auto voor de deur te willen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11

MadEgg

Tux is lievvv

Met de Corona-situatie die hopelijk ten einde komt en klanten die vaak ver van mij (noorden <-> randstad) zitten denk ik hier ook over na. Nu met thuiswerken ideaal, maar voor daarna denk ik eigenlijk er overna om aan te bieden dat ik standaard 2 dagen op kantoor ben, en als ze me meer willen, dan bereken ik de extra reistijd als gewone werkuren. Lijkt mij een redelijke oplossing.

Corona heeft aangetoond dat thuiswerken veelal een prima oplossing. Ik heb ervoor gekozen om in het noorden te wonen dus die twee dagen reistijd zijn mijn eigen inbreng. Zou dat redelijk zijn?

Reistijd apart rekenen zijn recruiters niet echt happig op heb ik gemerkt, die willen gewoon altijd een all-in tarief om mee te werken.

Tja

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Ik ben ook wel erg benieuwd wat er de komende tijd gaat gebeuren. Mijn huidige klant heeft gewoon objectieve 'metrics' (sprint velocity) die omhoog gegaan zijn met het thuiswerken, zelf als je in acht neemt dat mensen in het begin nog moesten wennen. En die heeft dus ook helemaal niet de behoefte om mensen weer te verplichten om op kantoor te werken. Sowieso is kantoorruimte duur.

Met de persoon (ook ZZPer) met wie ik het meest samenwerk hebben we ook al afgestemd dat wij eigenlijk het meest zien in max 1/2 dagen per week op kantoor (voor de meetings) en de rest gewoon lekker thuis in je focus zitten.

Als er iets positiefs gekomen is uit 2020 is dat onomstotelijk duidelijk is geworden dat veel thuiswerken prima kan in onze branche, en dat we geleerd hebben wat de voor en nadelen van volledig remote werken zijn. Bedrijven die claimen dat je perse aanwezig 'moet' zijn, hebben nu geen poot meer om op te staan. En dat maakt onze onderhandelingspositie daarin wel veel sterker.

Ik denk dus dat er wel een verschuiving gaande is in wat de 'norm' is. Als externe was de norm altijd dat je maar gewoon moest komen en dat je reistijd e.d. je eigen probleem is. Als de norm dus thuiswerken is, dan is het ook veel makkelijker te beargumenteren dat als kantoorwerk verplicht is, de extra kosten daarvoor dus ook gewoon doorberekend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zie zowel voordelen als nadelen aan het thuiswerken. In sommige gevallen gaat de productiviteit omhoog, zeker als je ervaren gemotiveerde professionals hebt. Maar in andere situatie gaat hij ook zeker omlaag.

Echter heb ik ook vaak de team-lead rol, en ik merk dat het wel lastiger is om verstoringen vroegtijdig op te merken. Als je op kantoor bent heb je toch op een laagdrempeligere manier contact met elkaar, en krijg je dus eerder vragen, maar ook zie je gewoon als iemand even niet lekker in zijn vel zit, of tegen een issue aanloopt.

Tevens is het voor juniors veel lastiger om ervaring op te doen, want normaal heb je daar veel intensiever contact mee, en is het makkelijk om even snel bevestiging ergens over te vragen.

Op zich allemaal ook prima remote te doen, maar daar merk ik toch dat de communicatie net iets minder soepel verloopt, en je details mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Nog wel een gerelateerd vraagje waar jullie misschien nog creatieve ideen voor hebben. Volgende week ben ik (ieder geval voorlopig) voor het laatst bij een klant. Normaal zou ik dan wat lekkers voor bij de koffie meenemen naar kantoor. Maar nu is dat nogal lastig omdat iedereen thuiswerkt, maar ik zou het wel leuk vinden om wat leuks voor het team en de mensen waar ik mee samen gewerkt heb te doen, maar ik zou op het moment niet echt weten hoe ik dat practisch in kan richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:21:
Ik denk dus dat er wel een verschuiving gaande is in wat de 'norm' is. Als externe was de norm altijd dat je maar gewoon moest komen en dat je reistijd e.d. je eigen probleem is. Als de norm dus thuiswerken is, dan is het ook veel makkelijker te beargumenteren dat als kantoorwerk verplicht is, de extra kosten daarvoor dus ook gewoon doorberekend worden.
Het is niet enkel de kosten maar ik merk dat ik bij gebrek aan woon-werkverkeer vaak ook langere dagen maak. Sinds ik thuiswerk werk ik structureel meer uren per week dan fulltime op kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:47:
Het is niet enkel de kosten maar ik merk dat ik bij gebrek aan woon-werkverkeer vaak ook langere dagen maak. Sinds ik thuiswerk werk ik structureel meer uren per week dan fulltime op kantoor.
Ja, daar moet ik wel mee uitkijken. Als ik diep in m'n focus zit vergeet ik de tijd. Dan komt om 18:00 m'n vriendin boven met "euh, jij zou toch koken?". Oops.

Als je op kantoor zit is dat toch anders, dan wordt 't steeds leger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Woy schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:30:
Nog wel een gerelateerd vraagje waar jullie misschien nog creatieve ideen voor hebben. Volgende week ben ik (ieder geval voorlopig) voor het laatst bij een klant. Normaal zou ik dan wat lekkers voor bij de koffie meenemen naar kantoor. Maar nu is dat nogal lastig omdat iedereen thuiswerkt, maar ik zou het wel leuk vinden om wat leuks voor het team en de mensen waar ik mee samen gewerkt heb te doen, maar ik zou op het moment niet echt weten hoe ik dat practisch in kan richten.
Ik heb voor teamleden een boek gekocht en per post verstuurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Woy schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:27:
Ik zie zowel voordelen als nadelen aan het thuiswerken. In sommige gevallen gaat de productiviteit omhoog, zeker als je ervaren gemotiveerde professionals hebt. Maar in andere situatie gaat hij ook zeker omlaag.

Echter heb ik ook vaak de team-lead rol, en ik merk dat het wel lastiger is om verstoringen vroegtijdig op te merken. Als je op kantoor bent heb je toch op een laagdrempeligere manier contact met elkaar, en krijg je dus eerder vragen, maar ook zie je gewoon als iemand even niet lekker in zijn vel zit, of tegen een issue aanloopt.
Ja, dit is mijn ervaring ook. Sommige mensen kunnen het gewoon beter dan anderen. In m'n vorige team hadden we ook een situatie waarbij een andere developer 2 weken aan het knutselen was geweest, dat niet afgestemd had met mij (lead dev) en uiteindelijk gewoon volledig het verkeerde gebouwd heeft. Dat was wel balen.

Je moet in een lead rol echt het contact opzoeken met mensen en dan nog zie je dat niet iedereen even open is over waar ze mee bezig zijn. Wat ik ook wel eens merk is dat mensen van mijn leeftijd ook soms gewoon moeite hebben met het hele idee van wat ze gaan doen afstemmen met me.
Tevens is het voor juniors veel lastiger om ervaring op te doen, want normaal heb je daar veel intensiever contact mee, en is het makkelijk om even snel bevestiging ergens over te vragen.

Op zich allemaal ook prima remote te doen, maar daar merk ik toch dat de communicatie net iets minder soepel verloopt, en je details mist.
Absoluut hoor. Vandaar dat ik zelf ook denk dat een mix van 1 a 2 dagen op locatie en dan vooral een focus op design sessies en de rest thuis het meest efficient is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

MadEgg schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 07:49:
Reistijd apart rekenen zijn recruiters niet echt happig op heb ik gemerkt, die willen gewoon altijd een all-in tarief om mee te werken.
Snap ik, daar werk ik dan weer niet mee dus dat weet ik niet, maar dat rekent voor hun natuurlijk makkelijker. Prima, dan gaat er 10 of 15 euro bovenop het uurloon :)

Reistijd doorbelasten heb ik altijd wat moeite mee. Dat maakt het voor mijn gevoel nogal random wat je doorbelast. Stond er file of niet, etc. En als je dan zegt, op basis van inschatting van Google (dus bv uur enkele reis), dan komt daar dus effectief ook een km-prijs uit (uurtarief / aantal km's). Al kun je het dan ook als vast bedrag "voorrij kosten" noemen maar dat klinkt zo als een wasmachinemonteur die langs komt :)
Woy schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:30:
Ik heb laatst bij https://www.borrelpost.nl wat besteld voor wat collega's. Verpakking is niet zo blits maar het eten (had zoet en zout pakketje voor iedereen) was mega lekker.

Lastige van enkel thuiswerken zoals nu vind ik dat je veel communicatie tussen de overleggen door mist. Juist de momenten waarop je wel wat opvangt wat anderen doen en je toch iets hoort waar je over twijfelt of dat goed gaat of zo. Als er echt vragen zijn wordt er natuurlijk wel even een teams call gedaan maar ja dat ding staat niet 8 uur continue open. Dat is denk ik het ergste wat ik mis.

En de scheiding tussen prive en werk. Helemaal omdat we nu ook nergens heen kunnen. Even uit eten of naar de film zit er niet in, officieel nog niet eens met z'n 2en even bij iemand op bezoek. Het is op dit moment wel heel erg dat prive en werk dusdanig in elkaar overlopen dat het eigenlijk teveel van het goede is. Snak ernaar dat we weer echt ergens heen kunnen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 21:38
Deveon schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:47:
[...]

Ja, herkenbaar. Op die dagen ben ik wel blij dat ik een uurtje-factuurtje contract heb. 8)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11

MadEgg

Tux is lievvv

Crazy D schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:35:
[...]

Snap ik, daar werk ik dan weer niet mee dus dat weet ik niet, maar dat rekent voor hun natuurlijk makkelijker. Prima, dan gaat er 10 of 15 euro bovenop het uurloon :)

Reistijd doorbelasten heb ik altijd wat moeite mee. Dat maakt het voor mijn gevoel nogal random wat je doorbelast. Stond er file of niet, etc. En als je dan zegt, op basis van inschatting van Google (dus bv uur enkele reis), dan komt daar dus effectief ook een km-prijs uit (uurtarief / aantal km's). Al kun je het dan ook als vast bedrag "voorrij kosten" noemen maar dat klinkt zo als een wasmachinemonteur die langs komt :)
File is het risico van willen dat ik op kantoor verschijn, natuurlijk. Als ik thuiswerk sta ik per definitie niet in de file. Een dag of twee per week heeft zeker meerwaarde om op kantoor te zijn, daar bovenop is het wat mij betreft dan voorkeur van de klant dus daar moeten ze dan ook voor betalen. Net als dat ik nu weer een security training moet doen van 1,5 uur, waar zowel ik zelf als de klant geen spat beter van wordt (open deuren enzo). Dat ga ik dus ook in rekening brengen.

Het maakt mij niet uit of de klant mij wil betalen om wat nuttigs te doen voor waar ik goed in ben, of dat ik in de auto zit, maar ik voel niet de behoefte om daar een speciaal tarief voor te hanteren. In ieder geval niet als het geen meerwaarde heeft.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
Pwah, net even ingelogd voor de aangifte IB maar wat moet je daar een hoop invullen als zzp'er. Balans, activa passiva, ik zal er nog maar eens even voor gaan zitten.

Ik had gedacht gewoon mijn netto winst ergens in een vakje in te vullen en klaar :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Hmmbob dat is 1 van de redenen dat ik Acumulus gebruik voor mijn administratie: voor de belastingaangifte kan ik dan zo een hele handleiding genereren die precies zegt wat ik waar in moet vullen. Zonder dit zou ik er zelf denk ik niet uit komen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 21:15

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hmmbob schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:24:
Pwah, net even ingelogd voor de aangifte IB maar wat moet je daar een hoop invullen als zzp'er. Balans, activa passiva, ik zal er nog maar eens even voor gaan zitten.

Ik had gedacht gewoon mijn netto winst ergens in een vakje in te vullen en klaar :+
Daarom heb ik een boekhouder ;). Ik begin er niet aan. Hahaha.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Kan het allemaal uit moneymonk halen, maar dit is de eerste keer dat ik als ondernemer aangifte doe een schrok dus even van de details. Naïef als ik was dacht ik echt alleen de nettowinst aan te hoeven geven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Hmmbob schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:20:
Kan het allemaal uit moneymonk halen, maar dit is de eerste keer dat ik als ondernemer aangifte doe een schrok dus even van de details. Naïef als ik was dacht ik echt alleen de nettowinst aan te hoeven geven :+
Ik dacht dat op basis van de voorlopige aangifte ook eigenlijk. Kan opzich wel een boekhouder gebruiken ook, maar hoe kaf van 't koren te scheiden. Te vaak dat dat soort lui dingen niet weten die je na ff googelen zelf wel achter komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb mijn boekhouder in 1 jaar, een stuk of 5 vragen gesteld en 3 keer zijn antwoord moeten weerleggen of corrigeren. Ook enkele posten van de IB aangifte waren niet juist.
Voelt een beetje alsof ik hem telkens weer een kans wil geven, terwijl het puur een zakelijke relatie is. Wel goedkoop en behulpzaam, maar ik zou liever meer betalen voor meer kwaliteit en pro-activiteit.
Voordeel is wel, dat hij verzekerd is voor gemaakte fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:54

page404

Website says no

@Hertog_Martin ik snap je gevoel. Kijk of je iemand in je omgeving kent die tevreden is over zijn boekhouder. Ik heb wel goede ervaringen met Omega Accountancy in Veenendaal. Misschien is dat te ver voor jou. Anderen hebben hier misschien ook nog suggesties.
@indexample gauw een andere zoeken! Aan die verzekering heb je geen drol natuurlijk.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:20:
Moneymonk heeft een lijst van boekhouders op hun site die vanuit moneymonk werken. Zo ben ik bij de mijne gekomen. Wel fijn; ik doe alles behalve de IB aangifte. Die doet m'n boekhouder vanuit moneymonk en wat extra info die ik aan moet leveren (jaaropgaaf van m'n vriendin, dat soort spul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hertog_Martin schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:26:
Ik dacht dat op basis van de voorlopige aangifte ook eigenlijk. Kan opzich wel een boekhouder gebruiken ook, maar hoe kaf van 't koren te scheiden. Te vaak dat dat soort lui dingen niet weten die je na ff googelen zelf wel achter komt.
Tja. Die van mij had ook wat issues met de cijfers die de hypotheekverstrekker nodig had. Was wel grappig om al die mailtjes tussen de hypotheekadviseur en hem te zien. "Ja maar nu heb je weer je naam en logo van het rapport afgehaald!". Was kennelijk de eerste keer dat 'ie het deed :D

Het stelt ook niet zo veel voor. Ik denk dat het vooral scheelt dat iemand het gewoon veel doet. Ik heb geen zin mezelf iets aan te leren en ieder jaar weer hard na te moeten gaan denken over hoe het ook al weer zat. Iemand die honderden aangiftes per jaar doet, zal daar vanzelf beter in worden dan ik ooit zal worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 07:46:

Het stelt ook niet zo veel voor. Ik denk dat het vooral scheelt dat iemand het gewoon veel doet. Ik heb geen zin mezelf iets aan te leren en ieder jaar weer hard na te moeten gaan denken over hoe het ook al weer zat. Iemand die honderden aangiftes per jaar doet, zal daar vanzelf beter in worden dan ik ooit zal worden.
Ik snap je, maar voor mij is dit precies omgekeerd: ik wil weten hoe dit werkt en vooral welke gegevens ingevuld/doorgegeven worden. Ik ben er uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor, dus wil het graag zelf kunnen en doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 07:50:
[...]

Ik snap je, maar voor mij is dit precies omgekeerd: ik wil weten hoe dit werkt en vooral welke gegevens ingevuld/doorgegeven worden. Ik ben er uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor, dus wil het graag zelf kunnen en doen.
Snap de behoefte hoor. Ik kijk alleen of het overeenkomt met de berekening op berekenhet.nl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

indexample schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 07:10:
Ik heb mijn boekhouder in 1 jaar, een stuk of 5 vragen gesteld en 3 keer zijn antwoord moeten weerleggen of corrigeren. Ook enkele posten van de IB aangifte waren niet juist.
Voelt een beetje alsof ik hem telkens weer een kans wil geven, terwijl het puur een zakelijke relatie is. Wel goedkoop en behulpzaam, maar ik zou liever meer betalen voor meer kwaliteit en pro-activiteit.
Voordeel is wel, dat hij verzekerd is voor gemaakte fouten.
Herkenbaar. De mijne kwam daarnaast beloftes ook niet na, en dat kan 1 misschien 2 keer gebeuren, maar de 3e keer is gewoon onfatsoenlijk. In januari had ik gezegd dat het na de BTW-aangifte niet meer hoeft, heb nu een ander gevonden, eens zien of deze wel correct en proactief is, en beloftes nakomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
RomeoJ schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:06:
Herkenbaar. De mijne kwam daarnaast beloftes ook niet na, en dat kan 1 misschien 2 keer gebeuren, maar de 3e keer is gewoon onfatsoenlijk.
Uit nieuwsgierigheid; wat is er gebeurd dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Hydra schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:14:
[...]

Uit nieuwsgierigheid; wat is er gebeurd dan?
Boekhouder zou dividend in orde maken (notulen opstellen, aangifte doen) vorig jaar. Na 3 herinneringen kwam de boekhouder terug met een datum dat het in orde gemaakt zou worden. 2 weken na die deadline nog niets gehoord en had blijkbaar ook nog niets gedaan. Dividend van vorig jaar is dus nog steeds niet geregeld en laat ik nu de nieuwe boekhouder in orde maken. Soortgelijke situatie met de VPB aangifte vorig jaar.

Als klap op de vuurpijl was de BTW-aangifte Q4 2020 ook te laat afgerond. Boekhouder kwam daar na een aantal herinneringen van mij ook pas vrijdag namiddag 29 januari mee aanzetten waardoor mijn overboeking te laat was. Dit keer gelukkig geen boete maar wel de eerste en laatste waarschuwing van de BD binnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hier erg tevreden over mijn boekhouder, maar de afgelopen kwartaalaangifte op de laatste werkdag pas de BTW aangifte ingediend waardoor ik niet op tijd kon betalen (had mijn reader nodig) en KNAB zet de betaling automatisch om naar een acceptgiro waardoor SEPA instantpay niet gebruikt werd. Na het binnenkomen van de waarschuwing van de Belastingdienst is hij hier echter achteraan gegaan om eventueel bezwaar in te dienen en uit te zoeken waar het mis ging.

Volgende keer maar even uitzoeken of ik kan voorkomen dat KNAB het automatisch als acceptgiro overmaakt, maar hoop dat hij zelf ook de aangifte tegen die tijd eerder indient. Gelukkig merk ik wel dat hij hard werkt, het erg druk heeft en eigenlijk meer op de centen let dan ikzelf. Een boete van €50 voor te laat betalen lig ik niet wakker van, maar maak mij meer zorgen om dat het de kans op een audit verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 21:15

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hier 0.0 problemen met de boekhouder. Is erg pro-actief en komt met goede ideeen. Ja kost wat maar dan heb ik ook wat.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Deveon schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:30:
Volgende keer maar even uitzoeken of ik kan voorkomen dat KNAB het automatisch als acceptgiro overmaakt,
Door het betaalkenmerk in te vullen wordt het een giralebetaling. Of dit nu KNAB, ABN of de pietjepukbank is, maakt daar niet voor uit.
maar hoop dat hij zelf ook de aangifte tegen die tijd eerder indient.
Dat is natuurlijk gewoon de oplossing :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Laatst online: 17:00
Wie heeft er ervaring met werken in NL via een UK-based recruiter? Gaat mij om het feit dat je dat vanuit UK betaald wordt. Hoe zit dat met belasting? In EU wordt het verlegd, maar UK weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:22
kwaazaar schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:44:
Wie heeft er ervaring met werken in NL via een UK-based recruiter? Gaat mij om het feit dat je dat vanuit UK betaald wordt. Hoe zit dat met belasting? In EU wordt het verlegd, maar UK weet ik zo niet.
Lijkt me ook wel interessant om het antwoord hierop te weten. Voor de brexit zou ik er wellicht niet zoveel issues bij zien (afgezien van de vaak hoge marges die UK recruiters hanteren), maar nu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Heb helaas (nouja) geen antwoord op je vraag maar; is er er geen manier om dat niet te doen? Mijn ervaringen met UK recruiters zijn echt enorm slecht tot nu toe, en dan heb ik nog nieteens via hen een project gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
Hydra schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:55:
[...]

Heb helaas (nouja) geen antwoord op je vraag maar; is er er geen manier om dat niet te doen? Mijn ervaringen met UK recruiters zijn echt enorm slecht tot nu toe, en dan heb ik nog nieteens via hen een project gedaan.
Ik ontwijk ze liever, maar NL-recruiters kunnen geen goede uurtarieven bieden. Via deze gasten wel. (zeker 10 euro pu hoger)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Verleggen geldt alleen voor de BTW. Nu de Brexit is geweest hoeft dat niet meer, je stuurt een factuur zonder BTW (net als bijvoorbeeld naar de US).

Volgens de site van de Belastingdienst:
De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt.

Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?

* U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen.
* U stuurt een factuur zonder Nederlandse btw.
* U geeft deze dienst niet aan in uw btw-aangifte.
* U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.
Toevallig net gisteren nog een factuur naar een bedrijf in de UK gestuurd, en daarom even bij de boekhouder gedubbelcheckt.

Hoe het precies met dat eerste bullet point zit weet ik niet. Ik stuur incidenteel (2-3x per jaar) een factuur naar de UK, voor een paar honderd tot een paar duizend EUR / GBP, dus dat is niet heel boeiend. Structureel is een ander verhaal. Misschien even aan een boekhouder vragen?

De meeste UK recruitment agencies die ik ken hebben overigens ook een kantoor in de EU, dat is misschien makkelijker..

[ Voor 4% gewijzigd door sebasd op 05-03-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
In beginsel is het buiten de EU, dus factureren zonder BTW. Het zou kunnen dat de Britse fiscus nog iets van je wil (is voor goederen wel het geval), maar ik weet niet of dat voor diensten ook is.

Pre-brexit wel goede ervaringen mee, overigens. Competente recruiter die ook iedere paar maanden naar NL vloog om bij al z'n klanten langs te gaan en wist waar 'ie 't over had (maar waar je ook prima een biertje mee kon drinken).

Voor mij is vooral belangrijk wat voor cultuur iemand meebrengt. Als het iemand met een westerse cultuur is waar je leuk mee kan levelen is 't voor om 't even in welk EU-land ze zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:12
Marc3l schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:41:
Vanaf maart 2021 ook aan de slag als freelancer, gisteren mijn ontslagbrief ingeleverd (2 maanden opzegtermijn). Via mijn werkgever kan ik ook een oproepcontact krijgen mocht ik geen werk hebben.
Vorige week al een telefoontje gehad (via mijn eigen site) voor een opdracht voor in maart.
...
Helaas is deze opdracht niet doorgegaan, heb vooralsnog geen opdrachten maar ben sinds deze week pas officieel freelancer. Hebben jullie nog tips om opdrachten te krijgen? Wat ik al heb gedaan:
  • LinkedIn tag line aangepast dat ik beschikbaar ben. Krijg daar wel 1 of 2 aanvragen van recruiters van maar nog geen opdracht uitgekomen.
  • Contact gezocht met andere freelance Laravel developers voor tips/werk
  • Intake gesprekken gehad bij wat tussenpartijen/recruiters
  • Regelmatig een zoekpoging doen op LinkedIn / andere social media kanalen
Andere vraag hoe gaan jullie om met recruiters die je willen connecten op LinkedIn. Ene kant denk ik, is prima zoek opdrachten maar aan de andere kant heb ik daar straks alleen mijn netwerk mee vol staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Ben niet zo goed thuis in de PHP wereld. Is Laravel een beetje "hot" momenteel?

Op https://freelancedev.nl/opdrachten zie ik niet veel PHP langskomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-08 07:40
Marc3l schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:25:
[...]
  • LinkedIn tag line aangepast dat ik beschikbaar ben. Krijg daar wel 1 of 2 aanvragen van recruiters van maar nog geen opdracht uitgekomen.
  • Contact gezocht met andere freelance Laravel developers voor tips/werk
  • Intake gesprekken gehad bij wat tussenpartijen/recruiters
  • Regelmatig een zoekpoging doen op LinkedIn / andere social media kanalen
Andere vraag hoe gaan jullie om met recruiters die je willen connecten op LinkedIn. Ene kant denk ik, is prima zoek opdrachten maar aan de andere kant heb ik daar straks alleen mijn netwerk mee vol staan.
Ik denk dat je goede eerste acties uitgezet hebt. Eigen netwerk en warme contacten zijn voor mij erg belangrijk voor nieuwe opdrachten. Daarnaast heb ik een eigen site waar ik vorig jaar een Google Ads campagne op gezet heb. Zo kom ik aan mijn huidige opdracht.

Recruiters die willen connecten op LinkedIn. Moeilijk... Hangt erg van m'n humeur en 't bericht af. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
[...]

Recruiters voeg ik in principe wel toe, je moet ze hooguit negeren, maar kan verder weinig kwaad. Behalve bij de zoveelste recruiter die met me wil connecten omdat hij nog wel een interessante Dev-klus heeft. Ik ben geen devver en wil het ook nooit worden. Dan lees je mijn profiel gewoon niet goed. Die connect ik dus niet, want dan weet ik van tevoren al dat er geen match gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]
Ik voeg ze niet toe, als ik ooit een recruiter nodig heb om aan werk te komen heb je er binnen 5 minuten genoeg gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
Freeaqingme schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:11:
[...]

In beginsel is het buiten de EU, dus factureren zonder BTW. Het zou kunnen dat de Britse fiscus nog iets van je wil (is voor goederen wel het geval), maar ik weet niet of dat voor diensten ook is.

Pre-brexit wel goede ervaringen mee, overigens. Competente recruiter die ook iedere paar maanden naar NL vloog om bij al z'n klanten langs te gaan en wist waar 'ie 't over had (maar waar je ook prima een biertje mee kon drinken).

Voor mij is vooral belangrijk wat voor cultuur iemand meebrengt. Als het iemand met een westerse cultuur is waar je leuk mee kan levelen is 't voor om 't even in welk EU-land ze zitten.
Je zult toch belasting moeten betalen op je inkomsten in de UK? Binnen EU moet je in ieder geval gewoon in NL belasting betalen, dus profiteer je niet van gunstiger belastingstelsels in bv Luxemburg of Zwitserland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• valdi
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik plaats ook gewoon een LinkedIn bericht wanneer ik weer beschikbaar ben en op zoek naar een nieuwe opdracht. En als je net voor jezelf begonnen bent, zeker ook even posten dat je die stap gezet hebt en op zoek bent naar <waar je naar op zoek bent> en dat ze je kunnen bellen, mailen en dat een forward gewaardeerd wordt. Het starten van een freelance bestaan is best spannend en mijn ervaring is dat gebruik maken van je netwerk erg sterk is.

Nog even op het topic van accountants. Ik heb geen problemen met mijn accountant, kwaliteit is goed en heb geen rare dingen als te laat zijn met btw aangifte. Wat voor mij echt de cherry on the cake zou zijn is een boekhouder die óók financieel "advies" kan geven. De mijne wimpelt vragen over pensioen, slim boeken, etc af; ik zoek juist iemand die weet waar de randjes zitten en die op durft te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
kwaazaar schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:57:
[...]

Je zult toch belasting moeten betalen op je inkomsten in de UK? Binnen EU moet je in ieder geval gewoon in NL belasting betalen, dus profiteer je niet van gunstiger belastingstelsels in bv Luxemburg of Zwitserland.
Ja, uiteraard moet je belasting betalen. Dat wordt vooral bepaald door het land waar de arbeid verricht is. Als je dus in Nederland je arbeid verricht, betaal je gewoon in Nederland je inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. Waar ik 't over had was de BTW, dat maakt waarschijnlijk vooral alleen uit qua administratieve lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 12:52
Ik zou het aan hun vragen als het echt tot een deal kan komen. Ik meen ooit eens gehoord te hebben dat veel van die UK agencies die in NL recruiten/spammen een brievenbusfirma hebben in bijv. Amsterdam waardoor ze onder de Nederlandse wet- en regelgeving vallen. Maar pin me er niet op vast.

Ik ben zelf ook meerdere keren benaderd door een UK agency (en velen hier met mij) maar het is bij mij nooit tot een klus gekomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik negeer ze ook altijd: teveel kans op gedoe en er zijn zat andere recruiters in NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:12
Bedankt iedereen voor het reageren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

valdi schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:00:

Wat voor mij echt de cherry on the cake zou zijn is een boekhouder die óók financieel "advies" kan geven. De mijne wimpelt vragen over pensioen, slim boeken, etc af; ik zoek juist iemand die weet waar de randjes zitten en die op durft te zoeken.
Precies ook mijn issue! Ik zou het liefste zien dat er een boekhouder of accountant is met een grote belastingtechnische kennis waardoor je daar ook via slimme manieren kan profiteren. In mijn post schaarde ik dit ook onder "proactiviteit", dat mis ik namelijk nogal. Zou voor mij ook een enorme meerwaarde hebben.

Wat betreft UK recruiters: ik negeer ze altijd op LinkedIn. Vaak reposten ze opdrachten van diverse publieke kanalen waardoor hun meerwaarde laag is, en ze proberen zo een klein graantje mee te pikken. Ze willen inderdaad vaak nog wel eens onder het recruitmenttarief gaan zitten die de Nederlandse clubs hanteren waardoor je een hoger tarief kunt bedingen. Ze proberen ook echt voor de "massa" te gaan en vinden het niet erg om er voor een paar euro's tussen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

RomeoJ schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:32:
Precies ook mijn issue! Ik zou het liefste zien dat er een boekhouder of accountant is met een grote belastingtechnische kennis waardoor je daar ook via slimme manieren kan profiteren. In mijn post schaarde ik dit ook onder "proactiviteit", dat mis ik namelijk nogal. Zou voor mij ook een enorme meerwaarde hebben.
Eigenlijk zijn het 3 verschillende 'functies'. De boekhouder doet het 'simpele bonnetjes' werk. De accountant kan ook de grotere BV constucties doen en wil je belastingtechnisch advies heb je een fiscalist nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Freeaqingme schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:06:
[...]

Ja, uiteraard moet je belasting betalen. Dat wordt vooral bepaald door het land waar de arbeid verricht is. Als je dus in Nederland je arbeid verricht, betaal je gewoon in Nederland je inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. Waar ik 't over had was de BTW, dat maakt waarschijnlijk vooral alleen uit qua administratieve lasten.
Vennootschapsbelasting betaal je in het vestigingsland van je BV.
Loon- en inkomstenbelasting (over gebruikelijk loon in box 1, over dividendin box 2) betaal je in het land waar jij woont en werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
t_captain schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:36:
[...]

Vennootschapsbelasting betaal je in het vestigingsland van je BV.
Dat klopt. Maar je moet dan wel onderscheid maken tussen het vestigingsland volgens de KvK (of lokaal equivalent), en het vestigingsland van de onderneming voor de belasting. Die twee kunnen verschillen, en de 2e is voor een DGA zonder personeel nagenoeg altijd het land waar deze woont en werkzaamheden verricht:
Of een onderneming voor de belasting in Nederland is gevestigd, hangt af van:

de plaats waar de leiding is gevestigd
de plaats van het hoofdkantoor
de plaats waar de aandeelhoudersvergadering plaatsvindt
bron

Zo heb ik ook wel eens met een (veel te duurbetaalde) fiscalist gesproken die een briljant plan had. Enige dingetje was dat ik naar Singapore zou moeten verhuizen. Tjah, dat was niet direct iets wat ik van plan was, laat staan m'n vriendin...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Als je verhuist naar Isle of Man, of naar Monaco, of naar Zwitserland, betaal je ook minder belasting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 16:42
_Arthur schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:59:
[...]
Eigenlijk zijn het 3 verschillende 'functies'. De boekhouder doet het 'simpele bonnetjes' werk. De accountant kan ook de grotere BV constucties doen en wil je belastingtechnisch advies heb je een fiscalist nodig.
Ik ben ook super blij met mijn accountant, fiscalist, en boekhouder.. Erg aardige mensen. Goh, ik ben het zelf allemaal :)
Het is allemaal echt niet zo moeilijk als je een beetje logisch kan nadenken, goed kan googlen, wat tijd over hebt, en snel van begrip bent. Voor mij bovendien ook bewuste keuze, want dan kan ik er lekker veel uren op schrijven, kom ik zeker weten wel aan de uren norm, ook al werk ik maar 4-5 maanden in het jaar.

Speaking of, net eindelijk gelukt om de belasting aangifte te doen, 130k omzet, 10k kosten&afschrijvingen, en 30k IB over 2020. Met dank aan de WBSO met name :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Even een fictieve casus die me te binnenschoot: stel je hebt 6 maanden voor een opdrachtgever gewerkt zo'n 1,5 jaar geleden. Deze opdracht ben je via een recruitmentbureau aangegaan.

Nu is de situatie zo dat je positief bent opgevallen bij de opdrachtgever in die 6 maanden, en je hebt ook gewoon een nette relatie met het recruitmentbureau.

Zou je jezelf na die 1,5 jaar – als de kans zich voordoet – opnieuw aanbieden bij die opdrachtgever maar dan zonder tussenkomst van het recruitmentbureau? Dit terwijl de kans groot is dat het recruitmentbureau er lucht van gaat krijgen? Hoe zouden jullie dit zelf aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

RomeoJ schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:27:
Even een fictieve casus die me te binnenschoot: stel je hebt 6 maanden voor een opdrachtgever gewerkt zo'n 1,5 jaar geleden. Deze opdracht ben je via een recruitmentbureau aangegaan.

Nu is de situatie zo dat je positief bent opgevallen bij de opdrachtgever in die 6 maanden, en je hebt ook gewoon een nette relatie met het recruitmentbureau.

Zou je jezelf na die 1,5 jaar – als de kans zich voordoet – opnieuw aanbieden bij die opdrachtgever maar dan zonder tussenkomst van het recruitmentbureau? Dit terwijl de kans groot is dat het recruitmentbureau er lucht van gaat krijgen? Hoe zouden jullie dit zelf aanpakken?
Check je contract wat je destijds hebt ondertekend. De meeste kennen een relatiebeding. Staat daar in: binnen 1 jaar geen contact met eindklant. Dan zit je gewoon safe en kan je direct zaken doen met die eindklant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

_Arthur schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:29:
[...]

Check je contract wat je destijds hebt ondertekend. De meeste kennen een relatiebeding. Staat daar in: binnen 1 jaar geen contact met eindklant. Dan zit je gewoon safe en kan je direct zaken doen met die eindklant.
Check, vergeten te melden: stel dat je inderdaad een relatiebeding hebt voor 1 jaar (wat een vrij normale clausule is). De vraag is ook meer wat je moreel gezien zou doen ook al ben je contractueel helemaal safe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

RomeoJ schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:36:
Check, vergeten te melden: stel dat je inderdaad een relatiebeding hebt voor 1 jaar (wat een vrij normale clausule is). De vraag is ook meer wat je moreel gezien zou doen ook al ben je contractueel helemaal safe?
Ja hoor, lekker gaan met die banaan. Een volgende keer werk je weer via dat bureau en zijn zij weer blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valdi
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zou die "relatie" met een recruitmentbureau ook niet al te heftig zien, inderdaad. Als je de profielen van de meeste van die gasten ziet zijn ze ook allemaal maximaal voor zichzelf bezig en werken ze (vermoed ik) op commissie basis. Als je direct voor de opdrachtgever mag én kan werken, is het zelf toevoegen van een tussenpartij wat mij betreft filantropie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
RomeoJ schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:36:
[...]

Moreel en recruitment bureaus in 1 zin noemen 8)7 :z

Gewoon zakelijk blijven, en ze desnoods op de hoogte stellen maar aangeven dat je het nu direct doet omdat je geen relatiebeding meer hebt. Zolang je niets achter hun rug om doet is het prima.

Ik ben zelf benaderd door het bedrijf waar ik ook gedetacheerd zat (6-7 maanden later). Ik heb toen aangegeven dat ik nog een relatiebeding had en ze dat ook moesten afstemmen met mijn oude werkgever. Uiteindelijk pakken ze 5 uur op mijn tarief en zijn we beide blij.

Nu verloopt dat bijna (het jaar dat ik voor het laatst in dienst was) en probeer ik nu die 5 euro weer naar mezelf te laten gaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Edwin88 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 07:57:
[...]

Moreel en recruitment bureaus in 1 zin noemen 8)7 :z

Gewoon zakelijk blijven, en ze desnoods op de hoogte stellen maar aangeven dat je het nu direct doet omdat je geen relatiebeding meer hebt. Zolang je niets achter hun rug om doet is het prima.
'iets achter hun rug om doen' speelt hier niet. Je hebt immers netjes gewacht tot het relatiebeding afgelopen is. Je hebt nu geen enkele verplichting meer richting dit recruitment bureau. Ik zou ze dus niet eens op de hoogte brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
sverzijl schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:06:
[...]

'iets achter hun rug om doen' speelt hier niet. Je hebt immers netjes gewacht tot het relatiebeding afgelopen is. Je hebt nu geen enkele verplichting meer richting dit recruitment bureau. Ik zou ze dus niet eens op de hoogte brengen.
Als je een goede band hebt met een recruitment bureau is het gewoon netjes om te vermelden dat je nu direct bij een oud klant gaat werken. Dat is gewoon fatsoen; je krijgt wellicht ooit weer opdrachten via dat bureau en dan is het prettig als je de arbeidsrelatie gewoon onderhoud.

Je hoeft het natuurlijk niet te vertellen, maar kan me zo voorstellen dat je als recruiter dit liever direct hoort van de persoon dan dat je het na een paar maanden toevallig op LinkedIn ziet. Niet alle recruiters zijn cowboys! (er zitten ongeveer 10% goede tussen 8)7 )
Pagina: 1 ... 211 ... 642 Laatste