Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:00

MadEgg

Tux is lievvv

TucanoItaly schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:54:
[...]

Soms lees je zulke berichten in dit forum. Ik herinner me zelden dat het een lekkere cleane deal oplevert. Ten eerste gaat je werkgever van 30 naar 5 euro marge. Ten tweede spelen er emoties mee, bij jou (lekker blijven zitten waar je zit), en bij je werkgever (zij verliezen een klant), en bij beide partijen (afscheid nemen van elkaar, dat is soms makkelijk en soms wat lastiger).

Ik vind die 90 euro niet realistisch, persoonlijk. Ik zou verbaasd zijn als je uberhaupt 75 euro kan krijgen bij deze klant. Maar ik ken je specialiteiten niet goed.
Ik heb het ook zo gedaan, nog 3 maanden op mijn oude klus blijven zitten. Het kostte een beetje gesteggel maar is wel gelukt met op zich een redelijk cleane deal. Mijn oud-werkgever heeft €15,- marge per uur gepakt van die laatste 3 maanden. Aan de hoge kant maar niet heel uitzonderlijk voor recruitmentbureau's.

Je moet niet al te veel enthousiasme verwachten nee. :+

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:31
Hydra schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:12:
[...]

Hoe lang bestaat het bedrijf al?
6 jaar inmiddels, gestart in 2015. Ik geloof dat er inmiddels een kleine ~30 developers de stap naar freelancer hebben gemaakt die eerst in loondienst waren. Over alle developers in die 5 jaar is dat zo'n 12% van het totaal ongeveer.
ID-College schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:30:
Midlance is opzich niet echt een super slecht betaalde constructie, maar niet iets wat je zelf niet kan doen. Je mist de fiscale voordelen en je draagt een hoop af (waarschijnlijk rond de 25 a 30%?). Heb je al eens doorgerekend wat de midlance constructie je kost tov freelancen als je voor dit tarief (of iets eronder) gaat zitten?
Niet perse, zoals gezegd toen ik gestart ben had ik best wel wat persoonlijke zaken aan mijn hoofd, verkoop huis, nieuw onderdak vinden, financiële afhandeling met ex partner dus had toen geen zin in het geregel en een stukje onzekerheid.

Qua verdiensten als ik kijk naar 2020 dan heb ik met deze constructie een brutosalaris verdient van 91k en dat vind ik ruim voldoende op dit moment in mijn carriere, ben 27 geworden net. Daarnaast ja met midlance draag je relatief meer af maar je hebt ook als voordeel dat je vaak voor detacheerderstarieven wordt geplaatst en die vaak toch hoger zijn dan de freelance tarieven via brokers. Als ik nu kijk naar mijn huidige klus bij een grote bank dan zie ik dat er in mijn team freelancers zitten voor 75 á 85 euro per uur, terwijl ikzelf voor 110 euro per uur zit. Ik zou in de toekomst puur de overstap maken voor het werkplezier indien ik werkinhoudelijk niet meer de opdrachten kan krijgen die ik zelf wens.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ja, vandaar 'bruto' :)
Het klinkt wel als goedkoop maar een reguliere AOV is na aftrek IB ook niet zo heel duur.. Als je 20 per maand betaalt en een 10tje lidmaatschap, is het wel iets goedkoper maar ben je ook afhankelijk van anderen.. Wat als iedereen opzegt oid? Is dat wel veilig of meer schijnveilig? :)
Ik weet niet waar jij "niet zo duur" vandaan haalt, maar ik denk dat je het nogal onderschat wat een AOV die 3000 per maand netto uitkeert na 2 maanden je kost als je 40+ bent. Vraag maar eens een berekening aan. En niet afgaan op de simpele calculators; die nemen enorme kortingen mee die na een jaar ofzo aflopen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Davidshadow13 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:00:
6 jaar inmiddels, gestart in 2015. Ik geloof dat er inmiddels een kleine ~30 developers de stap naar freelancer hebben gemaakt die eerst in loondienst waren. Over alle developers in die 5 jaar is dat zo'n 12% van het totaal ongeveer.
Ik had al zo'n vermoeden dat ze nog 'jong' waren. Het grote probleem van het 'dead sea effect' treedt pas na een tijdje op. Oftewel alle goeien gaan weg, de 'mindere goden' hebben ondertussen een vast contract en 5 jaar kom je daar niet zo snel meer vanaf. Je ziet dat eigenlijk bij alle kleine consulting clubs langzamerhand ontstaan.

Mijn vorige werkgever was toen ik daar wegging (5 jaar gewerkt) zo'n 10 jaar oud, en daar zie je dat langzamerhand het bedrijf gewoon verandert. IMHO ging de kwaliteit best wel hard achteruit de laatste jaren, gewoon omdat de echt goeie mensen sneller weer vertrokken dan dat ze erbij kwamen. Niet dat ze het tegen kunnen houden (want de goeie mensen gaan toch wel weg) maar het daadwerkelijk gaan faciliteren is natuurlijk wel een flinke stap extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:19
Hydra schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:10:
[...]

Ja, vandaar 'bruto' :)

[...]

Ik weet niet waar jij "niet zo duur" vandaan haalt, maar ik denk dat je het nogal onderschat wat een AOV die 3000 per maand netto uitkeert na 2 maanden je kost als je 40+ bent. Vraag maar eens een berekening aan. En niet afgaan op de simpele calculators; die nemen enorme kortingen mee die na een jaar ofzo aflopen.
Ik weet wat ze kosten, ik heb hem net afgesloten een maandje terug :) 3k verzekeren is ook in de meeste gevallen niet per se nodig. Een AOV is een back-up voor het geval dat en geen luxeproduct. Bovendien ben ik niet alleen en is er al inkomen bij ons. Ik heb dus verzekerd wat echt nodig is en niet wat ik fijn zou vinden. Dan kom je ook uit op een paar tientjes per maand (na aftrek) dus ik vind dat niet duur nee!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
ID-College schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:43:
Zo te lezen is het geen vervanger van de OAV maar meer een tussenstap.
Dat is het dus precies. Het is gewoon een 'crowd sourced' verzekering voor max 2 jaar. Of je helemaal niets doet, een broodfonds alleen, of een broodfonds + AOV, is gewoon een persoonlijke keuze. Er is namelijk best een gerede kans dat je een keer langer arbeidsongeschikt raakt (2-6 maanden ofzo) als je iets breekt bij het sporten. Maar de kans in ons vakgebied dat je langer dan 2 jaar arbeidsongeschikt bent, en geen kasplantje bent, is natuurlijk een heel stuk kleiner.

M.i. is een broodfonds voor 2 jaar (vanwege de lage kosten) + een uitgestelde AOV (voor daarna) een mooie combinatie. Ik zou zelf bijvoorbeeld geen AOV willen die al na 2 maanden ingaat; want dan betaal je gewoon heel veel extra dat prima 'beter' af te dekken is.

Hoe dan ook; het is gewoon een persoonlijke keuze. Net zoals wat je met 'al' het geld doet dat je oppot. Of je dat nu aflost op je hypotheek, op een index-tracker zet, zonnepanelen koopt, of er gamestock aandelen voor koopt, dat is volledig afhankelijk van je persoonlijke overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ID-College schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:16:
Ik weet wat ze kosten, ik heb hem net afgesloten een maandje terug :) 3k verzekeren is ook in de meeste gevallen niet per se nodig. Een AOV is een back-up voor het geval dat en geen luxeproduct. Bovendien ben ik niet alleen en is er al inkomen bij ons. Ik heb dus verzekerd wat echt nodig is en niet wat ik fijn zou vinden. Dan kom je ook uit op een paar tientjes per maand (na aftrek) dus ik vind dat niet duur nee!
Prima, maar als het het je netto 20 per maand ofzo kost, schrijft dan ook gewoon ff op wat en hoe, dan hebben anderen er misschien ook nog wat aan.

Ik vind je insinuatie dat ik 'luxe' wil wel wat vervelend overigens. Ik heb 2 kinderen en m'n vriendin heeft op dit moment geen baan. Mijn situatie is waarschijnlijk anders dan die van jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:43
Is voor iedereen heel persoonlijk ja. Zelf zie ik niets in broodfondsen omdat het maar tot 2 jaar dekt. Die kosten kan ik zelf makkelijk dragen als het moet (en de kans dat ik er gebruik van moet maken is erg klein). Wel heb ik een AOV die na 1 jaar gaat uitkeren. Deze heb ik ook alleen voor het geval ik de rest van mijn leven arbeidsongeschikt zou worden. Risico daarop is laag, maar de impact is enorm en kan ik zelf (nog) niet bekostigen uit eigen middelen.
Mijn motto is dan ook: verzeker alleen wat je zelf niet kan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
sverzijl schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:30:
Is voor iedereen heel persoonlijk ja. Zelf zie ik niets in broodfondsen omdat het maar tot 2 jaar dekt. Die kosten kan ik zelf makkelijk dragen als het moet (en de kans dat ik er gebruik van moet maken is erg klein). Wel heb ik een AOV die na 1 jaar gaat uitkeren. Deze heb ik ook alleen voor het geval ik de rest van mijn leven arbeidsongeschikt zou worden. Risico daarop is laag, maar de impact is enorm en kan ik zelf (nog) niet bekostigen uit eigen middelen.
Nouja, kunnen en willen zijn twee dingen he. Ik heb op dit moment een buffer van een jaar (uitgaande van 3k per maand). Maar als ik een jaar arbeidsongeschikt raak (flinke breuk + revalidatie bijvoorbeeld) vind ik het wel fijn als ik niet die buffer op moet gaan eten. Dus 'kunnen' betalen en 'willen' betalen zijn twee aparte zaken :D Voor die 30 euro per maand ongeveer die ik nu kwijt ben, vind ik dat wel een mooie 'investering'. Ik ski graag en de kans is natuurlijk redelijk aanwezig dat ik daar een keer de mist in ga :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:42

Crazy D

I think we should take a look.

sverzijl schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:30:
Of wat je niet wilt betalen. Voor 2 jaar (minus 2 maanden wachttijd) 3000 euro per maand, en dat kost hooguit enkele tientjes per maand, zorgt ervoor dat je je buffer niet voor levensonderhoud hoeft aan te spreken maar bijvoorbeeld voor zorgkosten, aanpassingen in je woning of verkoop woning en aankoop andere woning. Om maar even wat situaties te benoemen... Even van worst case uitgaan want dat zijn zo ongeveer de situaties waarin velen van ons echt niet meer kunnen werken. 2 gebroken benen is focking onhandig maar een aardig deel van de mensen hier zou nog best 1 en ander kunnen werken dan. En 1 gebroken arm is onpraktisch maar velen van ons hier kunnen nog best productief zijn dan.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Hydra schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:22:
[...]

Prima, maar als het het je netto 20 per maand ofzo kost, schrijft dan ook gewoon ff op wat en hoe, dan hebben anderen er misschien ook nog wat aan.

Ik vind je insinuatie dat ik 'luxe' wil wel wat vervelend overigens. Ik heb 2 kinderen en m'n vriendin heeft op dit moment geen baan. Mijn situatie is waarschijnlijk anders dan die van jou.
3k is in de meeste gevallen niet nodig, dat wil niet zeggen dat dit altijd zo is. Dat jij 3k verzekeren voor jezelf aan luxe koppelt ligt meer aan jezelf dan aan mij :) Er zijn er zat die 3k verzekeren en dat niet nodig hebben. Ik ga er nu vanuit dat de adviseur gewoon de waarheid spreekt dus ik zie geen reden om daaraan te twijfelen!

Waar het op neerkomt is dat je het minimale verzekert, en als dat 3k is is dat 3k, en als dat 4k is, dan is dat 4k. Dan heb jij toch het broodnodige verzekerd wat voor jou nodig is, en dat zeg ik toch exact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Zoals ik dus al zei, het is heel persoonlijk. Ik ga geen verzekeringen afsluiten waarvan ik de kosten zelf kan dragen. Tuurlijk is het niet leuk om je buffer daarvoor aan te moeten spreken, maar als het moet, dan moet het maar. Inmiddels buffer voor een jaar of 10-11, dus ik kan wat hebben. Alleen nog net niet tot aan mijn pensioen. Zodra dat het geval is stop ik ook mijn AOV (alhoewel, zolang er geen harde verplichting komt op het hebben van een AOV voor ZZP-ers. Maar dan zal ik hem in ieder geval zover uitkleden als mogelijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hydra schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:51:
[...]

Nouja, kunnen en willen zijn twee dingen he. Ik heb op dit moment een buffer van een jaar (uitgaande van 3k per maand). Maar als ik een jaar arbeidsongeschikt raak (flinke breuk + revalidatie bijvoorbeeld) vind ik het wel fijn als ik niet die buffer op moet gaan eten. Dus 'kunnen' betalen en 'willen' betalen zijn twee aparte zaken :D Voor die 30 euro per maand ongeveer die ik nu kwijt ben, vind ik dat wel een mooie 'investering'. Ik ski graag en de kans is natuurlijk redelijk aanwezig dat ik daar een keer de mist in ga :)
Is ski'en niet weer uitgesloten? Ik was in ieder geval onaangemaam verrast door alle activiteiten die uitgesloten worden door élke AOV die ik onderzocht heb. Ik weet niet of ski'en erbij zat, maar in ieder geval zaken als parachutespringen, bergbeklimmen, zweefvliegen en wat al niet meer. En sowieso elk ongeval waarbij je alcohol geconsumeerd hebt. Blijkbaar wordt je geacht dat nog weer los te verzekeren.

Ben benieuwd hoe SharePeople hier tegenaan kijkt eigenlijk - ik hoop dat die er wel wat soepeler mee omgaan.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 12:15
Wackmack schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:13:
[...]

Is deze app groep nog actief, ja!
Echter is het er vrij rustig zo te zien.
Er is ook een linkedin groep: https://www.linkedin.com/groups/9012020/ :)

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
MadEgg schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:02:
Is ski'en niet weer uitgesloten?
SharePeople heeft niet van dit soort uitsluitingen gelukkig.
Ik was in ieder geval onaangemaam verrast door alle activiteiten die uitgesloten worden door élke AOV die ik onderzocht heb. Ik weet niet of ski'en erbij zat, maar in ieder geval zaken als parachutespringen, bergbeklimmen, zweefvliegen en wat al niet meer. En sowieso elk ongeval waarbij je alcohol geconsumeerd hebt. Blijkbaar wordt je geacht dat nog weer los te verzekeren.
Ja, dat soort dingen storen mij dus enorm. En ook die verhalen van mensen die naderhand alles moeten terugbetalen omdat ze iets in een ver en grijs verleden 'verzwegen' zouden hebben. Ik vind het wel vrij naar dat je zo duidelijk merkt dat die AOVs vooral als doel hebben om geld te verdienen voor het bedrijf, niet om mensen te helpen die 'in nood' zitten.

Edit: Net ff bij de Rabo gekeken en die sluiten arbeidsongeschiktheid door sporten in ieder geval niet uit. Ik kan 'wintersport' niet vinden, maar ik zie eigenlijk alleen uitzonderingen bij vrij grove nalatigheid. Dingen als met drank op achter 't stuur.

[ Voor 11% gewijzigd door Hydra op 22-02-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hydra schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:40:
[...]
Edit: Net ff bij de Rabo gekeken en die sluiten arbeidsongeschiktheid door sporten in ieder geval niet uit. Ik kan 'wintersport' niet vinden, maar ik zie eigenlijk alleen uitzonderingen bij vrij grove nalatigheid. Dingen als met drank op achter 't stuur.
Interessant! Het verbaast me dat ik die niet tegenkomen ben aangezien ik ook bij de Rabobank bankier. Toch mijn huiswerk niet goed gedaan. Helaas werkt de premie-bereken-functie momenteel niet, blijkbaar. Ga ik zeker nog even uitzoeken, misschien moet ik een overstap overwegen. Ook mooi dat ze alcoholmisbruik uitsluiten maar niet elk ongeval waarbij alcohol geconsumeerd is. Dat vind ik een stuk redelijker.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
MadEgg schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:04:
[...]

Interessant! Het verbaast me dat ik die niet tegenkomen ben aangezien ik ook bij de Rabobank bankier. Toch mijn huiswerk niet goed gedaan. Helaas werkt de premie-bereken-functie momenteel niet, blijkbaar.
Heb em net gedaan (om ff te kijken) en ik kom op ongeveer 200 per maand bruto uit voor 40k per jaar (da's netto zo'n 2300 per maand). Dus of de RABO is er het afgelopen uur uitgevlogen, of 't ligt aan jou :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hydra schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:11:
[...]

Heb em net gedaan (om ff te kijken) en ik kom op ongeveer 200 per maand bruto uit voor 40k per jaar (da's netto zo'n 2300 per maand). Dus of de RABO is er het afgelopen uur uitgevlogen, of 't ligt aan jou :P
Nieuwe poging werkte wel. ~€110 per maand met klimmende korting, 2 jaar wachttijd en ook eindleeftijd op 60 jaar, met 40k per jaar. Ietsje duurder dan waar ik nu zit, maar een stuk minder zaken uitgesloten. Zeker een goede optie.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MadEgg schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:20:
[...]

Nieuwe poging werkte wel. ~€110 per maand met klimmende korting, 2 jaar wachttijd en ook eindleeftijd op 60 jaar, met 40k per jaar. Ietsje duurder dan waar ik nu zit, maar een stuk minder zaken uitgesloten. Zeker een goede optie.
Hou je er rekening mee dat als je 70% arbeidsongeschikt raakt je vaak ook maar 70% van je geld krijgt en je premie wel door blijft lopen.

40k worrdt dan 28k- 2k premie zonder korting = 26k bruto per maand.
Netto zit je dan op 2000 per maand.

Misschien heeft jouw verzekering iets andere voorwaarden, maar dit was voor mij één van de redenen dat ik geen AOV heb genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:04
c-nan schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:26:
[...]

Je zal prima in je recht staan en wie ben ik daar over te oordelen :) maar dan begrijp ik wel waarom de premies zo hoog zijn :P

Je hebt dus en je gemiste omzet vergoed gekregen, en je AOV, en ook nog eens daggeld :o
IK heb het laten controleren en het werkt dus echt zo. Ik ging er vanuit dat mijn AOV zou claimen bij de veroorzaker, maar dat zijn echt twee losstaande zaken. En het daggeld zijn gewoon vasgestelde bedragen als vergoeding (betaald door veroorzaker, doet niks voor AOV)

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Vind t ergens wel logisch. AOV vergoed niet volledige inkomstenderving maar geeft een basis om te kunnen blijven leven. De veroorzaker mag schade vergoeden en als jij 10k per maand niet kunt factureren dankzij het ongeluk is dat schade.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Amersfoorste sloot weinig tot niks uit. Specifiek naar moeten zoeken want bij andere alles wat ik deed: motorrijden, vechtsporten, duiken, kitesurfen.

Ik betaal als 40+ nu 370 per maand, wachttijd van een maand en iets in de 3K netto.
En dat is niet eens luxe. Toen ik begon had mijn vrouw een salaris van 3*modaal. Die heeft inmiddels een eigen bedrijf in opstartfase en is nog niet verzekerd. In het slechtste geval moet ik dus 5K per maand ophoesten aan vaste lasten en 2* bedrijfslasten. 10 jaar wist ik van 3K per maand van gekkigheid niet wat ik er mee moest doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ernemmer schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:42:
[...]

Hou je er rekening mee dat als je 70% arbeidsongeschikt raakt je vaak ook maar 70% van je geld krijgt en je premie wel door blijft lopen.
In mijn AOV loopt dan slechts 30% van de premie door. Goed om rekening mee te houden, maar wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Deveon schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:10:
[...]

In mijn AOV loopt dan slechts 30% van de premie door. Goed om rekening mee te houden, maar wel logisch.
Ik neem aan dat dit voor iedere AOV wel zo zal gelden. Kan me niet voorstellen dat er AOV's zijn die je nog 100% premie laten betalen als je voor 80% arbeidsongeschikt bent bijvoorbeeld.

Ik zie in mijn AOV (Amersfoortse) dat ik het laatste jaar ook geen premie hoef te betalen. Momenteel loopt mijn AOV tot mijn 67e, maar zoals het er nu naar uitziet zal ik al ruim voor die tijd gestopt zijn. Ik ga maar eens vragen wat me dat aan premie scheelt (tot 60 jaar bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Binnenkort gaat er hoogstwaarschijnlijk een vriend meehelpen met de bouw van een website. Deze vriend is in loondienst en heeft geen KvK-inschrijving of BTW-nummer.

Nu heb ik altijd begrepen dat particulieren kwitanties mogen uitschrijven voor verrichtte werkzaamheden. Nu kan ik enkel niets vinden hierover bij de Belastingdienst. Enkel wat andere bronnen melden dit wel als optie maar zou graag wel een fact-check willen doen. Iemand die weet wat ik bedoel en ook weet waar dit beschreven staat bij de Belastingdienst?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:14
Ernemmer schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:42:
[...]

40k worrdt dan 28k- 2k premie zonder korting = 26k bruto per maand.
Netto zit je dan op 2000 per maand.

Misschien heeft jouw verzekering iets andere voorwaarden, maar dit was voor mij één van de redenen dat ik geen AOV heb genomen.
Dan dek je toch 42k af ipv 40k zodat je die 2k premiedoorbetaling van de uitkering kan betalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Remcoder schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:02:
[...]

Dan dek je toch 42k af ipv 40k zodat je die 2k premiedoorbetaling van de uitkering kan betalen :+
Je kan zoveel afdekken als jij wilt, maar dat stond niet in de post waar ik op reageerde :)

Ik gaf alleen even aan dat je er wel rekening mee moet houden dat je niet zomaar de volle 40k uitgekeerd krijgt en dat als je bruto loon kan gaan zien. Vaak is het een percentage er van en loopt je premie gewoon door terwijl je korting zakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ernemmer schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:16:
[...]

Je kan zoveel afdekken als jij wilt, maar dat stond niet in de post waar ik op reageerde :)

Ik gaf alleen even aan dat je er wel rekening mee moet houden dat je niet zomaar de volle 40k uitgekeerd krijgt en dat als je bruto loon kan gaan zien. Vaak is het een percentage er van en loopt je premie gewoon door terwijl je korting zakt.
Zo raar vind ik het overigens niet dat als je 70% arbeidsongeschikt bent je 70% compensatie krijgt. Maar wellicht is dat gewoon mijn instelling hoor. Ik zie mezelf niet werkeloos op de bank hangen omdat ik 70% arbeidsongeschikt ben - dan ga ik ervan maken wat ik kan met de overgebleven 30%. En de premie zakt ook naar rato in die situatie.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
MadEgg schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:19:
[...]

Zo raar vind ik het overigens niet dat als je 70% arbeidsongeschikt bent je 70% compensatie krijgt. Maar wellicht is dat gewoon mijn instelling hoor. Ik zie mezelf niet werkeloos op de bank hangen omdat ik 70% arbeidsongeschikt ben - dan ga ik ervan maken wat ik kan met de overgebleven 30%. En de premie zakt ook naar rato in die situatie.
Waarom zou de premie zakken? de kans dat je 100% ongeschikt raakt is er nog steeds.
die zakt dus toch wel

En het is inderdaad logisch dat je maar 70% krijgt, maar velen houden daar geen rekening mee in het bepalen van het uitkeringsbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ernemmer schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:22:
[...]

Waarom zou de premie zakken? de kans dat je 100% ongeschikt raakt is er nog steeds.

En het is inderdaad logisch dat je maar 70% krijgt, maar velen houden daar geen rekening mee in het bepalen van het uitkeringsbedrag.
Omdat je risico inruilt voor zekerheid. Je bént al arbeidsongeschikt. De premie voor dat risico heb je in de periode voorafgaand aan je arbeidsongeschiktheid al betaald.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
MadEgg schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:23:
[...]

Omdat je risico inruilt voor zekerheid. Je bént al arbeidsongeschikt. De premie voor dat risico heb je in de periode voorafgaand aan je arbeidsongeschiktheid al betaald.
Even opgezocht en bij Interpolis krijg je inderdaad na een jaar het kortingspercentage van wat je arbeidsongeschikt bent.
In mijn zoektocht een paar jaar geleden werd ik anders geadviseerd door een bemiddelaar. Voortaan dus gewoon maar weer zelf de voorwaarden door gaan lezen :)

pag 8.
https://www.interpolis.nl...chiktheidsverzekering.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Hydra schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:02:
[...]

Het is nogal afhankelijk van de klant. Sommige betalen snel, anderen betalen een stuk minder snel. Waar ik nu zit betaalt per 4 weken. Je krijgt dan binnen 2 weken na die periode een facturatievoorstel die je dan moet accepteren en dan krijg je binnen nog eens twee weken je geld. Gaat via brainnet dus je kunt dat laatste ook laten versnellen.

Ik krijg dus over een kleine drie weken m'n geld als 't goed gaat. Heb een buffer van 3 maanden ongeveer, 4 maanden als ik m'n vriendin d'r geld meereken.

Je voornaamste focus is natuurlijk om een klus te vinden. Heb je een opzegtermijn en zo ja, hoe lang? Hou er rekening mee dat het lastig is om een klus over bijvoorbeeld 2 maanden te vinden (daar had ik last van, opzegtermijn van 2 maanden), de meeste bedrijven willen iemand die, als het even kan, direct kan beginnen.
Goed dat je dit benoemt. Mijn opzegtermijn is 2 maanden echter leek het mij handig om dit misschien naar 3 maanden te zetten. Zodat er 3 maanden de tijd is om een opdracht te vinden maar dat lijkt dus niet ideaal, als ik jou zo lees.

Zou vanaf nu eens bijhouden als een opdracht openstaat en wanneer de opdracht begint. Mijn idee is nu, om voornamelijk via Linkedin een opdracht te zoeken. Mijn profiel staat nu dicht maar krijg toch maandelijks meerdere verzoeken, echter is dit wel voor een baan ipv een freelance opdracht. Ik heb een vrij groot netwerk 1000+ met voornamelijk IT collega's. Zou dan verwachten dat er ergens wel een opdracht voor een migratie/cloud(office 365/PowerPlatform)/adoptie/SharePoint consultant wel een opdracht te vinden is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:54
RomeoJ schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:54:
Binnenkort gaat er hoogstwaarschijnlijk een vriend meehelpen met de bouw van een website. Deze vriend is in loondienst en heeft geen KvK-inschrijving of BTW-nummer.

Nu heb ik altijd begrepen dat particulieren kwitanties mogen uitschrijven voor verrichtte werkzaamheden. Nu kan ik enkel niets vinden hierover bij de Belastingdienst. Enkel wat andere bronnen melden dit wel als optie maar zou graag wel een fact-check willen doen. Iemand die weet wat ik bedoel en ook weet waar dit beschreven staat bij de Belastingdienst?
Om hoeveel helpen gaat het?

[ Voor 29% gewijzigd door Krysa op 23-02-2021 09:59 . Reden: Verkeerd gelezen ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huntarr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11-2023
Wackmack schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:29:
[...]

Goed dat je dit benoemt. Mijn opzegtermijn is 2 maanden echter leek het mij handig om dit misschien naar 3 maanden te zetten. Zodat er 3 maanden de tijd is om een opdracht te vinden maar dat lijkt dus niet ideaal, als ik jou zo lees.

Zou vanaf nu eens bijhouden als een opdracht openstaat en wanneer de opdracht begint. Mijn idee is nu, om voornamelijk via Linkedin een opdracht te zoeken. Mijn profiel staat nu dicht maar krijg toch maandelijks meerdere verzoeken, echter is dit wel voor een baan ipv een freelance opdracht. Ik heb een vrij groot netwerk 1000+ met voornamelijk IT collega's. Zou dan verwachten dat er ergens wel een opdracht voor een migratie/cloud(office 365/PowerPlatform)/adoptie/SharePoint consultant wel een opdracht te vinden is :+
Overigens; even ter aanvulling... De meeste bedrijven willen inderdaad iemand die "morgen nog kan beginnen". In werkelijkheid betekent dat "over 2 weken".

Ikzelf heb in november vorig jaar mijn baan opgezegd met een 2 maanden opzegtermijn, en heb uiteindelijk in de eerste week van januari een opdracht gevonden, begonnen op 1 februari. Dat lijkt ook wel een beetje de termijn te zijn waarop je ongeveer moet kijken, maar uiteraard geldt dit niet altijd. Mijn opdracht heb ik overigens uiteindelijk ook gevonden door gewoon op alles wat ook maar enigszins in mijn straatje lag te reageren, via linkedin, freelance.nl, netwerk. Binnen no time had ik een heel scala aan recruiters voor de freelance markt in mijn netwerk, en vervolgens zie je vrijwel dagelijks wel een opdracht voorbij komen met potentie. Voor linkedin verzoeken voor een vaste baan heb ik inmiddels een standaardreactie, alleen even een naampje bovenin invullen en reply :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Huntarr schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:04:
[...]

Overigens; even ter aanvulling... De meeste bedrijven willen inderdaad iemand die "morgen nog kan beginnen". In werkelijkheid betekent dat "over 2 weken".

Ikzelf heb in november vorig jaar mijn baan opgezegd met een 2 maanden opzegtermijn, en heb uiteindelijk in de eerste week van januari een opdracht gevonden, begonnen op 1 februari. Dat lijkt ook wel een beetje de termijn te zijn waarop je ongeveer moet kijken, maar uiteraard geldt dit niet altijd. Mijn opdracht heb ik overigens uiteindelijk ook gevonden door gewoon op alles wat ook maar enigszins in mijn straatje lag te reageren, via linkedin, freelance.nl, netwerk. Binnen no time had ik een heel scala aan recruiters voor de freelance markt in mijn netwerk, en vervolgens zie je vrijwel dagelijks wel een opdracht voorbij komen met potentie. Voor linkedin verzoeken voor een vaste baan heb ik inmiddels een standaardreactie, alleen even een naampje bovenin invullen en reply :)
Aha, dat lijkt mij plan ook. Ga er vanuit dat mijn CV daarvoor prima in orde is. Wordt nu al regelmatig ingehuurd via mijn werkgever dus dat zit wel goed. Ook netjes de papieren op orde (MCSE/MCSA/MS-100/MS-700) :)

Tel nu even 20 recruiters maar die hebben allemaal de focus op een baan dus dat zal weinig toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntarr
Wackmack schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:09:
[...]

Aha, dat lijkt mij plan ook. Ga er vanuit dat mijn CV daarvoor prima in orde is. Wordt nu al regelmatig ingehuurd via mijn werkgever dus dat zit wel goed. Ook netjes de papieren op orde (MCSE/MCSA/MS-100/MS-700) :)

Tel nu even 20 recruiters maar die hebben allemaal de focus op een baan dus dat zal weinig toevoegen.
Ik was ook begonnen met binnen het netwerk van recruiters eens te peilen, maar dan krijg je vaak een reactie als "Sorry, ik bedien de freelance markt niet, maar ik zal het doorzetten naar een collega" waarna je vervolgens niks meer hoort. Binnen LinkedIn kun je jezelf ook op beschikbaar zetten, met alleen de "Contractwerk" optie aan, daarmee kom je al niet naar voren binnen de hagelschoten van de vaste markt-recruiters.

Ik denk dat ik er 2 weken over heb gedaan om een goede filtering te maken tussen de verschrikkelijke, minder verschrikkelijke en goede recruiters. Maar voor de rest staat in dit topic al veel informatie, dus zeker raadzaam in te lezen voor de beginnende freelancer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Huntarr schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:17:
[...]

Ik was ook begonnen met binnen het netwerk van recruiters eens te peilen, maar dan krijg je vaak een reactie als "Sorry, ik bedien de freelance markt niet, maar ik zal het doorzetten naar een collega" waarna je vervolgens niks meer hoort. Binnen LinkedIn kun je jezelf ook op beschikbaar zetten, met alleen de "Contractwerk" optie aan, daarmee kom je al niet naar voren binnen de hagelschoten van de vaste markt-recruiters.

Ik denk dat ik er 2 weken over heb gedaan om een goede filtering te maken tussen de verschrikkelijke, minder verschrikkelijke en goede recruiters. Maar voor de rest staat in dit topic al veel informatie, dus zeker raadzaam in te lezen voor de beginnende freelancer.
Helemaal mee eens! Qua buffer heb ik ongeveer 6 maanden dus dat moet lukken. Als het helemaal niks wordt, is een vaste baan gelukkig zo gevonden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wackmack schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:29:
[...]
Zou dan verwachten dat er ergens wel een opdracht voor een migratie/cloud(office 365/PowerPlatform)/adoptie/SharePoint consultant wel een opdracht te vinden is :+
Concreet heb ik niets maar zie regelmatig opdrachten voorbijkomen, met name specifiek voor Sharepoint. Zelf sta ik op de mailing van Brainnet, Staffing groep en hou Headfirst goed in de gaten en pak Freelance.nl erbij als ik op korte termijn beschikbaar ben. Bij de opdrachten die daar voorbij komen zoek ik vervolgens of ik ze via een ander kanaal kan vinden aangezien er veel cowboy recruiters zitten. Hoewel ik met een tussenpersoon geen probleem heb probeer ik te voorkomen dat er meerdere tussenpersonen tussen zitten want dat kost mij teveel van mijn tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Krysa schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Om hoeveel helpen gaat het?
In welke termen? Uren of kosten? Ik verwacht zo'n 5 - 10K.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
Ik weet niet wat het omslagpunt is, maar ik vermoed dat dit een nevenactiviteit is en dat ook blijft. In dit geval kun je een kwitantie schrijven als particulier. > 10k zou ik toch even inschrijven.
De kwitantie moet je goed bewaren en aangeven als inkomsten bij aangifte. Je betaalt dan het jaar daarop de belasting en dan is er niets aan de hand lijkt mij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ID-College
Huntarr schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:04:
[...]

Klopt.. Ik had 2 maanden vrij gepakt voor mij zelf en het doel gesteld 1 jan te starten. Op linkedIn gepost dat ik freelancer ben en beschikbaar ben. Ook dat 'open to work' aangezet en toen stroomde het vanzelf binnen.
Mijn tip zou wel zijn niet direct toe te happen. Dat is verleidelijk maar ik heb vast gehouden aan mijn principe: pas vanaf 1 jan start ik. Ik werd uiteraard direct al van alle kanten benaderd om direct te starten. Ik heb het niet gedaan en heb geprobeerd te rekken naar 1 jan. Dat lukte vaak niet maar na 3 a 4 weken merkte ik ook wel de diversiteit van klanten/opdrachten. Ik heb nu een klus die veel beter is dan waar ik eerst op inging. Beter tarief + dichterbij huis. Als ik direct ja had gezegd op de 1e opdracht zat ik voor minder per uur + ik moest reizen (als Corona voorbij was). Een een mooie grap dat ik nog een opdracht kreeg met helemaal een fluttarief en in Belgie met de mededeling: "Ja maar het is gewoon vanuit huis dus daar merk je niks van"! Ja dat snap ik maar over 6 maanden dan? Dan mag ik zeker reizen tegen een fluttarief? :'( |:( Zo dom ben ik ook weer niet..

Je merkt ook dat veel tussenpersonen naar hun eigen hand praten. "Jouw tarief is te hoog en dat gaat je nooit lukken" terwijl ik letterlijk tijdens dat gesprek een mailtje kreeg dat ik akkoord was. Ze praten je echt naar hun hand toe alsof ze het allemaal weten. Maar als je dan zegt dat het gewoon lukt voor dat tarief dan zeggen ze: "ja klopt het kan wel inderdaad". Ze draaien dan ineens 180 graden om en dan weet je direct dat hij gewoon zit te zwetsen om jou over te halen..

Mijn tip is vooral rustig te blijven en niet direct er bovenop te springen. Ik was ook direct zakelijk bij tussenpersonen. Wat betaalt de eindklant en hoeveel marge pak jij? Sommige vonden dat echt een no-go (nou mooi, dan doe ik geen zaken met jou want als het nu al schimmig is, is het dat straks ook) maar anderen gaven aan: terecht. Probeer zo wat "goede" mensen te vinden en als je er strak in staat dan vliegen de marges er zo af onder het mom van: "beter iets dan niets". Dat ligt natuurlijk wel aan je cv en ervaring maar dat zat bij mij wel goed (en dat wist ik) dus dan heb je ook meer die eisen te stellen..

[ Voor 15% gewijzigd door ID-College op 24-02-2021 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:24
Ja eens met wat hierboven gezegd wordt.
Probeer een goed beeld te hebben van wat je waard bent en wat er in de markt acceptabel is, en durf je poot stijf te houden als tussenpersonen met een aanbod komen dat daaronder zit.

Zo heb ik al meermaals betere klussen binnen gehengeld door geduldig te zijn, en tarieven uiteindelijk toch opgekrikt zien worden omdat er toch wat ruimte bleek te zijn.
En de pipo's die dan gaan mekkeren over "je gaat het toch niet laten lopen voor €2,50 p/u verschil tussen vraag en aanbod" moet je helemaal laten zwetsen. Het beste antwoord is dan "nee ik wil er zeker uit komen, maar tarief xyz is echt mijn ondergrens".

Als je dan een tussenpersoon en opdrachtgever treffen die weigeren water bij de wijn te doen, is het kennelijk geen match made in heaven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Stefangrp schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:59:
Probeer een goed beeld te hebben van wat je waard bent en wat er in de markt acceptabel is, en durf je poot stijf te houden als tussenpersonen met een aanbod komen dat daaronder zit.

Zo heb ik al meermaals betere klussen binnen gehengeld door geduldig te zijn, en tarieven uiteindelijk toch opgekrikt zien worden omdat er toch wat ruimte bleek te zijn.
En de pipo's die dan gaan mekkeren over "je gaat het toch niet laten lopen voor €2,50 p/u verschil tussen vraag en aanbod" moet je helemaal laten zwetsen. Het beste antwoord is dan "nee ik wil er zeker uit komen, maar tarief xyz is echt mijn ondergrens".

Als je dan een tussenpersoon en opdrachtgever treffen die weigeren water bij de wijn te doen, is het kennelijj geen match made in heaven :)
Klopt.. Ik merkte ook dat ze dan zaken gaan zeggen als: voor 2.50 of 5 euro laat je het toch niet lopen? Als je nu nee zegt en je volgende klus pas over een maand start dan ben je duurder uit. Ze trekken dus alles uit de kast om je over te halen. Ergens is er wat voor te zeggen maar trap er niet in als je de marges niet weet van de tussenpersoon. Die 2.50 / 5 euro gaat gewoon hun zak in (en niet die van jou of de klant). Het vereist wat discipline maar ik hanteerde de regel: bedrag X moet ik minimaal verdienen. 10% erboven op is mijn tarief waar ik akkoord mee ben, en als er reistijd bij komt komt er nog eens 10% bovenop om de auto+brandstof te kunnen dekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krysa
ID-College schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:05:
[...]

Klopt.. Ik merkte ook dat ze dan zaken gaan zeggen als: voor 2.50 of 5 euro laat je het toch niet lopen? Als je nu nee zegt en je volgende klus pas over een maand start dan ben je duurder uit. Ze trekken dus alles uit de kast om je over te halen. Ergens is er wat voor te zeggen maar trap er niet in als je de marges niet weet van de tussenpersoon. Die 2.50 / 5 euro gaat gewoon hun zak in (en niet die van jou of de klant). Het vereist wat discipline maar ik hanteerde de regel: bedrag X moet ik minimaal verdienen. 10% erboven op is mijn tarief waar ik akkoord mee ben, en als er reistijd bij komt komt er nog eens 10% bovenop om de auto+brandstof te kunnen dekken.
5 euro slaat inderdaad nergens op. Ikzelf zat in vaste dienst en moest na een aantal gesprekken de keuze maken. Ik ben uiteindelijk voor het minimum gegaan i.p.v. 2 euro meer, want dan had ik meer zekerheid om de stap te maken. Daarnaast was het voor de tussenpersoon (4,65) ook geen vetpot. Het is maar net wat de situatie is en of je de opdracht zó leuk vind dat je het gewoon moet doen. Daarnaast leer ik ook eens met Angular werken; dat bleef ook maar steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Krysa schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:14:
[...]

5 euro slaat inderdaad nergens op. Ikzelf zat in vaste dienst en moest na een aantal gesprekken de keuze maken. Ik ben uiteindelijk voor het minimum gegaan i.p.v. 2 euro meer, want dan had ik meer zekerheid om de stap te maken. Daarnaast was het voor de tussenpersoon (4,65) ook geen vetpot. Het is maar net wat de situatie is en of je de opdracht zó leuk vind dat je het gewoon moet doen. Daarnaast leer ik ook eens met Angular werken; dat bleef ook maar steken.
Goede kanttekening, het is inderdaad situationeel en daarom ook belangrijk om de marges te weten van de tussenpersoon die je spreekt. Wil hij er echt uitkomen met je of zit hij zijn eigen zakken te vullen? Ik laat het niet per se stuk lopen op een paar euro, maar wel als ik het idee krijgt dat hij zijn eigen zakken zit te vullen :) Dan gunt ie jou het gewoon niet terwijl hij zelf natuurlijk ook water bij de wijn kan doen om jou (en zichzelf) verder te helpen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headbullet
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-05-2022
Inderdaad hier zit ik er ook op dezelfde manier is, tussenpersonen mogen een graantje meepikken, maar geen onlogische bedragen natuurlijk.

Ook heb ik de indruk dat er altijd werk op de plank ligt, als freelancer zal je dus nooit werkongeschikt zijn, het hangt er natuurlijk wel vanaf wat de prijs is. Als ik morgen zeker wil werken en heb geen lopende contracten, dan kan ik meteen beginnen (maar zal dat bvb voor 'maar' 65 EUR/uur zijn), als ik bvb 75-85 EUR/uur wil dan moet ik even verder zoeken. Maar die 65 EUR/h is nog steeds meer dan iemand die niet in IT-freelanced natuurlijk :)

@Wackmack Ook heb ik de indruk dat 1 vacature zich op LinkedIn gedraagd als 20 vacatures. Stel er is 1 bedrijf op zoek naar een SharePoint profiel, dan zullen 20 recruiters deze vacature opnemen en iedereen beginnen bellen. Dat is het net of er 20 openstaande vacatures zijn (maar het gaat dus allemaal over dezelfde waar er mogelijks al een invulling voor is).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sverzijl
[...]

Klopt.. Ik merkte ook dat ze dan zaken gaan zeggen als: voor 2.50 of 5 euro laat je het toch niet lopen?
"Dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling dat ze/je mij voor die 2.50 euro laten lopen. Ik zou zeggen denk er nog eens goed over na. Wel hoor ik het graag uiterlijk voor eind van deze week omdat ik nog andere leads heb lopen momenteel"

(en misschien zit ik er wat makkelijker in hoor, maar die 'maar 2,50 euro' geldt natuurlijk voor beide kanten)

[ Voor 10% gewijzigd door sverzijl op 24-02-2021 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
[quote]ID-College schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:17:
[...]

Klopt.. Ik had 2 maanden vrij gepakt voor mij zelf en het doel gesteld 1 jan te starten. Op linkedIn gepost dat ik freelancer ben en beschikbaar ben. Ook dat 'open to work' aangezet en toen stroomde het vanzelf binnen.
Mijn tip zou wel zijn niet direct toe te happen. Dat is verleidelijk maar ik heb vast gehouden aan mijn principe: pas vanaf 1 jan start ik. Ik werd uiteraard direct al van alle kanten benaderd om direct te starten. Ik heb het niet gedaan en heb geprobeerd te rekken naar 1 jan. Dat lukte vaak niet maar na 3 a 4 weken merkte ik ook wel de diversiteit van klanten/opdrachten. Ik heb nu een klus die veel beter is dan waar ik eerst op inging. Beter tarief + dichterbij huis. Als ik direct ja had gezegd op de 1e opdracht zat ik voor minder per uur + ik moest reizen (als Corona voorbij was). Een een mooie grap dat ik nog een opdracht kreeg met helemaal een fluttarief en in Belgie met de mededeling: "Ja maar het is gewoon vanuit huis dus daar merk je niks van"! Ja dat snap ik maar over 6 maanden dan? Dan mag ik zeker reizen tegen een fluttarief? :'( |:( Zo dom ben ik ook weer niet..

Je merkt ook dat veel tussenpersonen naar hun eigen hand praten. "Jouw tarief is te hoog en dat gaat je nooit lukken" terwijl ik letterlijk tijdens dat gesprek een mailtje kreeg dat ik akkoord was. Ze praten je echt naar hun hand toe alsof ze het allemaal weten. Maar als je dan zegt dat het gewoon lukt voor dat tarief dan zeggen ze: "ja klopt het kan wel inderdaad". Ze draaien dan ineens 180 graden om en dan weet je direct dat hij gewoon zit te zwetsen om jou over te halen..

Mijn tip is vooral rustig te blijven en niet direct er bovenop te springen. Ik was ook direct zakelijk bij tussenpersonen. Wat betaalt de eindklant en hoeveel marge pak jij? Sommige vonden dat echt een no-go (nou mooi, dan doe ik geen zaken met jou want als het nu al schimmig is, is het dat straks ook) maar anderen gaven aan: terecht. Probeer zo wat "goede" mensen te vinden en als je er strak in staat dan vliegen de marges er zo af onder het mom van: "beter iets dan niets". Dat ligt natuurlijk wel aan je cv en ervaring maar dat zat bij mij wel goed (en dat wist ik) dus dan heb je ook meer die eisen te stellen..
[/quote]

Goede tips, echt heel waardevol. Zeker om aan te geven dat je nog niet gelijk moet happen, als je net openstaat voor een opdracht. Verder ook goed punt richting de tussenpersoon, het tarief moet toch transparant zijn. Waren het vooral de bekende tussenpersonen die bij de Layer, Sevenstars, enz werken of ook zzp'ers?

[quote]Stefangrp schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:59:

Als je dan een tussenpersoon en opdrachtgever treffen die weigeren water bij de wijn te doen, is het kennelijk geen match made in heaven :)
[/quote]

Zeg het tarief, waar je als medewerker via je werkgever wordt weg gezet, iets? Wordt nu als migratieconsultant voor €100,- weg gezet voor een half jaar. Qua berekening wil ik zelf op minimaal €75,- uitkomen maar dat lijkt mij zeker de onderkant.
headbullet schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:24:
Inderdaad hier zit ik er ook op dezelfde manier is, tussenpersonen mogen een graantje meepikken, maar geen onlogische bedragen natuurlijk.

Ook heb ik de indruk dat er altijd werk op de plank ligt, als freelancer zal je dus nooit werkongeschikt zijn, het hangt er natuurlijk wel vanaf wat de prijs is. Als ik morgen zeker wil werken en heb geen lopende contracten, dan kan ik meteen beginnen (maar zal dat bvb voor 'maar' 65 EUR/uur zijn), als ik bvb 75-85 EUR/uur wil dan moet ik even verder zoeken. Maar die 65 EUR/h is nog steeds meer dan iemand die niet in IT-freelanced natuurlijk :)

@Wackmack Ook heb ik de indruk dat 1 vacature zich op LinkedIn gedraagd als 20 vacatures. Stel er is 1 bedrijf op zoek naar een SharePoint profiel, dan zullen 20 recruiters deze vacature opnemen en iedereen beginnen bellen. Dat is het net of er 20 openstaande vacatures zijn (maar het gaat dus allemaal over dezelfde waar er mogelijks al een invulling voor is).
Dit zie je inderdaad vaak, google natuurlijk altijd even de eerste zin van de vacature en dan zie je heel veel vacatures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 14:47
Wackmack schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:39:
[s][quote]ID-College schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:17:
[...]

Dit zie je inderdaad vaak, google natuurlijk altijd even de eerste zin van de vacature en dan zie je heel veel vacatures.
Ik heb al een aantal keer aan mijn "pooier" gevraagd of zij "deze" ook hadden, met een referentie naar Freelance.nl, meestal is het antwoord ja, soms is het "nee, nog niet".

Via hun weet ik dat er 5 euro afgaat en wat ze daar voor doen (zeer weinig).

bij mijn huidige klus waren er 8 inschrijvingen van 6 bureaus dus ja die theorie klopt wel, dat is het idee van "de markt"

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[...]

Klopt.. Ik merkte ook dat ze dan zaken gaan zeggen als: voor 2.50 of 5 euro laat je het toch niet lopen?
Maar dat kun je ook andersom zeggen.... willen zij voor 2,50 verschil jou die opdracht niet geven?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Crazy D schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:04:
[...]

Maar dat kun je ook andersom zeggen.... willen zij voor 2,50 verschil jou die opdracht niet geven?
Uiteraard, het is een trucje. Ze geven vaak toch wel toe in the end maar hopen eerst dat jij toegeeft i.p.v. zij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Opdrachtgever vraagt of ik de werkzaamheden die ik voor hun doe, ook voor een klant van hun kan doen. Dit echter namens de opdrachtgever, dus dat opdrachtgever eigenlijk de dienst levert en het uitbesteed aan mij. Ik factureer dan de opdrachtgever en zij factureren de klant.

Moet ik nog ergens voor waken bij zo'n constructie? Ik heb verder zelfstandig meerdere opdrachtgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rool
  • Laatst online: 16-09 20:20
Hertog_Martin schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:26:
Opdrachtgever vraagt of ik de werkzaamheden die ik voor hun doe, ook voor een klant van hun kan doen. Dit echter namens de opdrachtgever, dus dat opdrachtgever eigenlijk de dienst levert en het uitbesteed aan mij. Ik factureer dan de opdrachtgever en zij factureren de klant.

Moet ik nog ergens voor waken bij zo'n constructie? Ik heb verder zelfstandig meerdere opdrachtgevers.
Zo zat ik bij mijn vorige opdracht ook. Accenture heeft mij ingehuurd omdat ze zelf niet genoeg iOS developers hadden, en mij vervolgens met een compleet team bij de Politie detacheerde. Mijn contract was niet met de eindklant, maar met de tussen partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00

Ik zie niet in wat dit verschilt van een andere tussenpersoon constructie eigenlijk....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 16-09 19:50

ralpje

Deugpopje

Zijn er meer MoneyMonk gebruikers die momenteel niet kunnen inloggen?
Ik bilijf de melding krijgen dat mijn 2FA token niet correct is, terwijl ik aan mijn kant in ieder geval niets heb gewijzigd sinds ik voor het laatst succesvol heb ingelogd ;)

Edit: Hm, laat maar. Op een andere machine (Windows in plaats van Mac, maar de TOTP komt vanuit dezelfde 1Password vault) werkt het wel. Vaag.

[ Voor 22% gewijzigd door ralpje op 24-02-2021 21:35 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Even checken waar het debiteurenrisico ligt. Met andere woorden, als de eindklant niet betaald, betaalt de tussenpartij jou dan ook niet?

Je kunt recht van cessie vastleggen, daarmee kun je de eindklant direct een rekening sturen bij problemen:
"Indien de Eindklant in gebreke blijft tot betaling aan Tussenpersoon over te gaan, is Tussenpersoon gerechtigd om de openstaande facturen van Tweaker middels cessie over te dragen aan Tweaker."

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 12-09 22:02
Goeie, thx. Ik was verder vooral benieuwd of het geen impact heeft qua eventuele schijnzelfstandigheid. Ik doe nu niets via tussenpersonen, ben ook niet vast ingehuurd ergens dus ik scoor zeer goed op de checklists daarvoor en dat wil ik graag zo houden als het kan.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:02
ralpje schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:29:
Zijn er meer MoneyMonk gebruikers die momenteel niet kunnen inloggen?
Ik bilijf de melding krijgen dat mijn 2FA token niet correct is, terwijl ik aan mijn kant in ieder geval niets heb gewijzigd sinds ik voor het laatst succesvol heb ingelogd ;)
MoneyMonk heeft daar soms last van, moet je even de complete history van de site weggooien.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Hmmbob
Hmmbob schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:10:
[...]

Ieder kwartaal moet ik een checklistje doorlopen, met o.a. de opdrachtomschrijving, of ik een toegangspas zonder einddatum heb, bedrijfskleding krijg, etc etc. Kan de oude checks nu niet openen, maar zodra de nieuwe binnen is deel ik het wel even. zal eind feb pas zijn :+

Daarna krijgt de inhurend manager dezelfde vragenlijst en beoordeeld YEM beide antwoorden.
Looks like this (boven deze vragen staan mijn gegevens en de opdrachtomschrijving):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USPAendhePnGFyXX2EvpjwyAd4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ohyeyRKEYhetYpU3AHKhu6lx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8Y6_IhxnTvuvyQ7jiywpFv0lXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YeaIZKjBqVUZOFcLZkKhBB9K.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headbullet
Vraag voor andere freelancers hier, hou zorgen jullie dat jullie recurring revenue opbouwen? Is dit iets die jullie bekijken? Hebben jullie lopende onderhoudscontracten, licenties, of andere zaken die jullie opbouwen?

Dit is alvast wel iets waar ikzelf naar kijk, maar is niet altijd zo makkelijk natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Hier een onderhoudscontract waarmee ik een in de orde van 3-5k per jaar omzet en een SaaS die zo'n 2k doet. Dat mag nog wel een eind omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Ja, ben ik ook naar aan het kijken. Nog niets spannends op dit moment maar ik ben wel toevallig net bezig met een offerte waarin, als het doorgaat, de omzet voor beheer zo'n 10K per jaar wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
Kennen jullie dat. Je opdracht eindigt binnenkort en je hebt jezelf voorgenomen om een tijdje rust/vakantie te nemen, beetje je kennis bijspijkeren/certificeringen behalen. Maar voordat het zover is komt er toch weer een hele leuke uitdagende opdracht op je pad, waar je dan toch in ieder geval part-time mee bezig wilt zijn. Maar het liefst willen ze dan alvast ook een paar uurtjes hier en daar voordat je huidige opdracht eindigt. En dan komt de huidige klant ineens toch ook nog met het verzoek of je toch niet een paar maandjes extra kan blijven.

Ik zal het maar scharen onder luxe-problemen. Net zoals het feit dan mijn mailbox 'volstroomt' met aanvragen nu ik op linkedIn het vinkje heb aangezet te zoeken naar nieuwe opportunities. Dit zijn goede tijden voor ons IT-ers volgens mij;)

[ Voor 13% gewijzigd door sverzijl op 26-02-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Ik denk er over na om een Udemy training neer te zetten. Verder wellicht wat mogelijkheden voor SaaS gericht op MKB. Maar het zal allemaal wel in de orde van een paar k per jaar zijn. Peanuts eigenlijk vergeleken met uurtje-factuurtje met mijn tarief.

Maar goed, het houd de blauwe enveloppen brigade weer even op afstand.
sverzijl schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:45:
Kennen jullie dat. Je opdracht eindigt binnenkort en je hebt jezelf voorgenomen om een tijdje rust/vakantie te nemen, beetje je kennis bijspijkeren/certificeringen behalen. Maar voordat het zover is komt er toch weer een hele leuke uitdagende opdracht op je pad, waar je dan toch in ieder geval part-time mee bezig wilt zijn. Maar het liefst willen ze dan alvast ook een paar uurtjes hier en daar voordat je huidige opdracht eindigt. En dan komt de huidige klant ineens toch ook nog met het verzoek of je toch niet een paar maandjes extra kan blijven.

Ik zal het maar scharen onder luxe-problemen. Net zoals het feit dan mijn mailbox 'volstroomt' met aanvragen nu ik op linkedIn het vinkje heb aangezet te zoeken naar nieuwe opportunities. Dit zijn goede tijden voor ons IT-ers volgens mij;)
Vooral die vakantie ja. Dat is tot nu toe pas 1 keer gelukt. Dat met die huidige klant ook, maar die had mooi pech. Je weet ruim van tevoren de einddatum. Ik geeft zelf ook altijd aan per wanneer ik weer de markt opga. Als je dan in de laatste 3 a 4 weken toch nog wel wil verlengen heb je pech (in mijn laatste week het ''heugelijke" nieuws dat mijn contract na intern overleg toch verlengd was :N )

[ Voor 67% gewijzigd door fry77 op 26-02-2021 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:48

sebasd

loopt op espresso

headbullet schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:14:
Vraag voor andere freelancers hier, hou zorgen jullie dat jullie recurring revenue opbouwen? Is dit iets die jullie bekijken? Hebben jullie lopende onderhoudscontracten, licenties, of andere zaken die jullie opbouwen?

Dit is alvast wel iets waar ikzelf naar kijk, maar is niet altijd zo makkelijk natuurlijk :)
Ik ontwikkel en onderhoud in opdracht van een klant een tweetal (open source) libraries, daar heb ik een maandelijkse retainer voor. Niet veel geld (USD 1500 per maand), maar het is een begin.

Daarnaast heb ik een paar klanten die regelmatig dezelfde training van mij afnemen, maar ik weet niet of dat helemaal is wat je bedoelt.

Ik begin binnenkort voor het eerst in een jaar weer met een uurtje-factuurtje klus, die inkomsten zijn toch nog steeds vele malen groter, en vooral ook constanter dan met trainingen, dat is toch best wel 'feast or famine'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra

Niet echt 'recurring' maar ben bezig met trainingen. Dan verkoop ik nog steeds mijn eigen uren, maar per uur is dat wel significant meer. En ik vind het leuk om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headbullet
sebasd schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:45:
[...]

Ik ontwikkel en onderhoud in opdracht van een klant een tweetal (open source) libraries, daar heb ik een maandelijkse retainer voor. Niet veel geld (USD 1500 per maand), maar het is een begin.

Daarnaast heb ik een paar klanten die regelmatig dezelfde training van mij afnemen, maar ik weet niet of dat helemaal is wat je bedoelt.

Ik begin binnenkort voor het eerst in een jaar weer met een uurtje-factuurtje klus, die inkomsten zijn toch nog steeds vele malen groter, en vooral ook constanter dan met trainingen, dat is toch best wel 'feast or famine'.
Dit is alvast mooi, 1500 per maand. Met recurring bedoel ik ook effectief geld die binnenkomt om 'heel weinig te doen', maar bijvoorbeeld wel ter beschikking te zijn voor problemen (zoals bij een onderhoudscontract) of het mogen gebruiken van een applicatie (licenties).

Recurring business betekent ook wat jij aanhaalt, dus namelijk klanten die dezelfde training afnemen, maar zolang dat er terug tijd tegenover staat, reken ik dit meer in het 'uurtje factuurtje' verhaal.

Momenteel heb ik slechts 2k recurring revenue per jaar (waar dus geen te spenderen tijd onder valt), extra tijd betekent extra factuur. Maar graag had ik 2021 afgesloten met een 7,5k recurring revenue. Hoe we daar geraken, dan is nog te bekijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headbullet
fry77 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:16:
Ik denk er over na om een Udemy training neer te zetten. Verder wellicht wat mogelijkheden voor SaaS gericht op MKB. Maar het zal allemaal wel in de orde van een paar k per jaar zijn. Peanuts eigenlijk vergeleken met uurtje-factuurtje met mijn tarief.
Udemy trainingen zijn idd correct, eenmaal die daar op het platform staat, brengt het hopelijk alleen maar op :) Wij vinden dat inderdaad peanuts, maar indien je bvb tot 7,5k zou geraken per jaar, betekent dit toch dat je 10 extra verlof dagen zou kunnen opnemen. Of we dit dan ook effectief gaan doen is een andere vraag 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headbullet
sverzijl schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:45:

Ik heb voor mezelf eigenlijk beslist dat ik enkel verlof neem tijdens grote trajecten. Dus bijv. enkele weken tijdens een 10 maand contracts, en dan na het contract snel terug begin in een nieuw contract. Dit betekent voor mijzelf dat ik wat meer kan genieten van mijn verlof (en niet bezig ben met het effectief zoeken van een nieuw contract)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• headbullet

even mezelf quoten: mijn bevinding rond recurring revenue is ook dat deze pas makkelijk aan te bieden is aan klanten waar je zelf rechtstreeks zit. Als je bijvoorbeeld werkt met een tussenfirma (consultancy bedrijf), dan is dit al veel moeilijker. Het is dus ook een kwestie van rechtstreeks bij bedrijven binnen te geraken zonder tussenpoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
headbullet schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:56:
[...]

Ik heb voor mezelf eigenlijk beslist dat ik enkel verlof neem tijdens grote trajecten. Dus bijv. enkele weken tijdens een 10 maand contracts, en dan na het contract snel terug begin in een nieuw contract. Dit betekent voor mijzelf dat ik wat meer kan genieten van mijn verlof (en niet bezig ben met het effectief zoeken van een nieuw contract)
Tot nu toe begon ik altijd meteen weer aan een nieuwe klus. Op de eoa manier rol ik altijd meteen door sinds ik in 2008 ben begonnen. Wilde dat nu eens anders doen, maar gaat me weer niet lukken vrees ik :) Dan doe ik die Google Cloud architect certificering wel ergens tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:32

Falcon10

Hit it i would !

Iemand enig idee voor volgend :

Klant van me heeft een extra FTE nodig, en heeft hiervoor iemand op het oog.
Enige probleem is dat klant zelf een eigen policy heeft dat ze normaal geen ZZP'ers in hun systeem willen/mogen van HQ.
Nu is me de vraag gesteld of ik die persoon wil inhuren en vervolgens prestaties doorfactureer aan hen, aangezien mijn bedrijf wel in hun systeem zit omdat we oa andere (eigen) personeel bij hen hebben zitten en materiaal aan hen leveren.
Nu heb ik al begrepen dat je normaal dus daar commissie op neemt (want voor niets gaat de zon op :D ), maar iemand enig idee wat daarvoor de percentages zijn ?
Is de eerste keer dat we die vraag krijgen, dus geen flauw idee wat realistisch is.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 08:16

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Falcon10 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:19:

Enige probleem is dat klant zelf een eigen policy heeft dat ze normaal geen ZZP'ers in hun systeem willen/mogen van HQ.
Nu is me de vraag gesteld of ik die persoon wil inhuren en vervolgens prestaties doorfactureer aan hen, aangezien mijn bedrijf wel in hun systeem zit omdat we oa andere (eigen) personeel bij hen hebben zitten en materiaal aan hen leveren.
Nu heb ik al begrepen dat je normaal dus daar commissie op neemt (want voor niets gaat de zon op :D ), maar iemand enig idee wat daarvoor de percentages zijn ?
Is de eerste keer dat we die vraag krijgen, dus geen flauw idee wat realistisch is.
€5,- per uur ofzo.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntarr

Ik kreeg bij mijn huidige plek te horen dat ze tot 10 euro per uur aan commissie willen geven, afhankelijk van het project waar ik iemand voor weet. Nou heb ik helaas niemand in mijn kring die beschikbaar is, maar dat kan dan natuurlijk snel oplopen. Nou snap ik die recruiters best :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:34

Ik zou niet kijken wat realistisch is, dan kom je uit op allemaal standaardgetallen, maar wat heb jij daar aan? *

Denk dat je beter kan beginnen met het in kaart van welke risico's je aangaat. Vervolgens kan je kijken tot in hoeverre je die risico's kan afdekken of wat voor vergoeding je zou willen voor het dragen van die risico's.

Daarnaast zou ik kijken waar je op termijn naartoe wilt groeien. Wil je wel mensen inhuren? Als het antwoord 'ja' is, is dit wellicht ook al een goed moment om te bedenken hoe je je wil positioneren tegenover je klant, en toekomstige klanten.

Om het wat concreter te maken; stel dat je iemand inhuurt en die levert broddelwerk op, ben jij daar dan verantwoordelijk voor? Als die persoon ziek wordt, ben jij dan verantwoordelijk om daar vervanging voor te regelen? Als je voor 2 FTE's aan werk levert, dan verdubbelt je omzet ook ongeveer, past dat nog binnen de polis van je aansprakelijkheidsverzekering (bijv. Hiscox biedt een standaardpakket voor omzetten tot 175K / jaar). En, stel dat je dit gaat doen, wat is dan je risico dat jij aansprakelijk wordt gesteld voor werkgeverspremies? Hoe ga je om met het debiteurenrisico?

Verder nog een idee; wil je nog wel per uur blijven werken? Naar mate je met meer man bent wordt het ook makkelijker om projecten als geheel aan te nemen. Dan kan je ook makkelijker verder opschalen, en een extra marge rekenen. Voordeel: je verdient meer en kan makkelijker doorgroeien. Nadeel: je loopt iets meer risico.

* Edit: vergeten te zeggen; een andere reden dat jij niet zoveel aan standaardbedragen hebt is dat jouw schaalmodel heel anders werkt. Een recruitmentbureau heeft enerzijds dedicated mensen in dienst voor het werven (=meer kosten), tegelijkertijd kunnen zij ook hun risico's verspreiden over meer kandidaten (= minder kosten). Ook hebben zij allerlei juristen eenmalig standaardcontracten laten opstellen, jij zal daar voor ieder document apart over moeten nadenken c.q. iemand inschakelen. Dat een ander - daarin gespecialiseerd bedrijf - het dus voor N euro doet betekent daarom niet dat jij dat uberhaupt ook maar zou kunnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Freeaqingme op 26-02-2021 23:06 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
sentja schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:39:
Ik wil heel misschien zelfs met mijn werkgever in gesprek of dat ik in overleg misschien kan blijven op mijn huidige opdracht (met bv 5 euro/uur aan afdracht aan hun). Heb het hier echt ontzettend naar mijn zin. Heeft iemand dit wel eens gedaan/gehoord? Of beter zelf een opdracht zoeken? Mooi topic trouwens dit, ontzettend leerzaam. Heb wat te lezen de komende tijd! :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-08 13:10

Ik doe dit ook regelmatig en plaats er meestal 10 euro bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
10 per uur is heel gangbaar voor een dergelijk 'tussenpersoon' tarief. Ik ga er wel vanuit dat de 'klant' dit betaalt en dat dit niet ten koste gaat van het tarief van de ZZPer trouwens.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22
Heb eindelijk een AOV verzekering geregeld. Zeker sinds ik normaal gesproken mijn woon werk op de motor doe, en ik er een circuitmotor erbij heb om af en toe even op het circuit te gaan rijden. Had het even nagevraagd bij Centraal Beheer en dit blijkt gedekt te zijn. Movir had ik opgebeld met deze vraag, zou worden teruggebeld maar nooit gebeurd.
Mijn buurman werkt ook als AOV verzekeraar en die vertelde mij ook het andere kant van het verhaal. Dat mensen toch blij waren dat ze verzekers waren nadat ze een diagnose voor kanker hebben gekregen, of na een beroerte. Aangezien ik het niet 10 jaar kan uitzingen met mijn "buffertje" vond ik het verstandig om te kijken naar een AOV.

Ik dacht laat ik dit even delen voor de rest die er nog niet naar gekeken heeft en het wel in zijn achterhoofd heeft zweven.

Het is aardig een klus om een AOV verzekering aan te vragen zo moest ik goed nadenken over het volgende:

Hoelang ik wil teren op mijn eigen centjes:
Ik ben al ruim een jaar lid van Sharepeople. Dus ik heb in ieder geval een laagdrempelig dekking vanaf 2 maanden tot 2 jaar voor 3000 netto per maand. Dus de AOV zou een overbruggende verzekering zijn. Sharepepeople is wat dat betreft een stuk goedkoper voor de eerste 2 jaar. Ik heb afgelopen jaar gemiddeld 20 euro netto per maand aan niet aftrekbare donatieverzoeken ontvangen.
De AOV heb ik pas laten ingaan na 2 jaar tot 68 jaar.

Hoeveel euro je wilt dekken:
Hier zit het grootste struikelpunt. Dan denk je aan bedragen dat je net aan rondkomt met 100% arbedisongeschiktheid, maar dan komt het. Wat doe je als je 50% arbeidsongeschikt bent? Dan heb je weer kans dat je niet kan rondkomen met je inkomen. Wie zegt dat je nog goed je beroep kunt uitoefenen.
Ik heb gekozen voor 35k bruto.

Beroepsarbeidsongeschiktheid:
Ja sorry je kan niet meer programmeren, ga maar schroeven sorteren. Hier gaat men niet gelukkig van worden. Ik heb gekozen dat als ik niet mijn vak kan uitoefenen, dat ik gewoon uitgekeerd krijg.

Indexering:
Het is normaal in de wereld van AOV verzekeringen dat het ieder jaar duurder wordt. Zo betaal je na 5 jaar bijna het dubbele, en 10 jaar later driedubbele wat je eerste jaar betaalt. Als je kiest voor indexering dan gaat dit heel rap.
Zo zou ik de eerste jaar 770 euro betalen, na 10 jaar 2045 euro. Ik heb daarom gekozen voor indexering in combinatie met een "lage" dekking van 35k per jaar.

Gezondheidsverklaring
Nou kon ik gelukkig overal op "nee" beantwoorden, maar je hoeft maar iets te mankeren zal je waarschijnlijk een extra clausule krijgen, hogere premie of je komt niet door de acceptatie heen.

Premieopbouw ziet er als volgt uit:
Samengevat is dit mijn polis:
Mijn leeftijd: 32 jaar oud.
Eigen risico periode vanaf 2 jaar
Dekking t/m 68 jaar
35.000 euro dekking met indexering
Beroepsarbeidsongeschiktheid
Geen medische opmerkingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0k8WBrPx_JImewi1zexVN0v0xSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YtdJhUImqtMZ2aFTE1ykbh8G.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door com2,1ghz op 01-03-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
sentja schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:39:
Hallo allemaal,

Ik werk nu 5 jaar in loondienst als BI Consultant / Azure Data Engineer en ik overweeg heel sterk om te gaan freelancen. Ik werk nu bij een klein bedrijfje (meer "mid-lance" achtig) en ik zie simpelweg de voordelen hiervan, zeker in deze tijd, niet meer.

[...]
Ik wil heel misschien zelfs met mijn werkgever in gesprek of dat ik in overleg misschien kan blijven op mijn huidige opdracht (met bv 5 euro/uur aan afdracht aan hun). Heb het hier echt ontzettend naar mijn zin. Heeft iemand dit wel eens gedaan/gehoord? Of beter zelf een opdracht zoeken? Mooi topic trouwens dit, ontzettend leerzaam. Heb wat te lezen de komende tijd! :)
Als je dat doet, laat het dan voor even zijn. Bij voorkeur een opdracht met duidelijk omschreven einddoel en misschien wel resultaatverplichting. Anders wekt het wel heel erg te ndruk van schijnzelfstandigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
com2,1ghz schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:48:

Hoelang ik wil teren op mijn eigen centjes:
Ik ben al ruim een jaar lid van Sharepeople. Dus ik heb in ieder geval een laagdrempelig dekking vanaf 2 maanden tot 2 jaar voor 3000 netto per maand. Dus de AOV zou een overbruggende verzekering zijn. Sharepepeople is wat dat betreft een stuk goedkoper voor de eerste 2 jaar. Ik heb afgelopen jaar gemiddeld 20 euro netto per maand aan niet aftrekbare donatieverzoeken ontvangen.
De AOV heb ik pas laten ingaan na 2 jaar tot 68 jaar.

Hoeveel euro je wilt dekken:
Hier zit het grootste struikelpunt. Dan denk je aan bedragen dat je net aan rondkomt met 100% arbedisongeschiktheid, maar dan komt het. Wat doe je als je 50% arbeidsongeschikt bent? Dan heb je weer kans dat je niet kan rondkomen met je inkomen. Wie zegt dat je nog goed je beroep kunt uitoefenen.
Ik heb gekozen voor 35k bruto.
Vanwaar de keuze om de eerste 2 jaar van 3000 per maand rond te komen en daarna slechts 35k? Je benoemt zelf het risico al dat je bij 50% arbeidsongeschiktheid maar de helft krijgt (en nog de helft aan premie verschuldigd bent). Het zou mij ook niet verbazen als je met 50% arbeidsongeschiktheid vervolgens 75% van je omzet weet te halen dat daar een hercalculatie gaat komen vanuit de verzekeraar.

Zelf redelijk in dezelfde situatie en heb gekozen voor 45k en 60 wachtdagen bij Klaverblad. Hierbij wel de keuze gemaakt voor een leeftijdafhankelijk tarief zodat ik nu aanzienlijk minder betaal (~1,5k incl instapkorting) dan wanneer ik 60 jaar ben (~5k p/j) omdat de planning is om rond mijn 40ste financieel onafhankelijk te zijn en het risico van deze verzekering zelf kan dragen. Als tussenstap overweeg ik om de 60 dagen op te hogen naar 1 of 2 jaar wanneer de instapkorting verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 15:44
t_captain schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:04:
[...]
... misschien wel resultaatverplichting ...
Ik ga persoonlijk liever voor inspanningsverplichting
Als ontwikkelaar ben ik onderdeel van een grotere geheel en met resultaatverplichting tot het opleveren van iets waarbij ik afhankelijk ben van partijen die niet onder mijn 'macht' staan, pas ik voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Je moet er zeker mee uitkijken. Ook hoe je de resultaten precies vastlegt. Je kunt bijvorbeeld gevolgschade uitsluiten een de resultaten beperken tot een set van controleerbare "werk compleet" zaken.

De reden om toch een resultaatverplichting te overwegen, is dat een uur-factuur werk met slechts een inspanningsverplichting en via je ex-werkgever wel een beetje lijkt op voortzetting van je dienstbetrekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22
Deveon schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:15:
[...]

Vanwaar de keuze om de eerste 2 jaar van 3000 per maand rond te komen en daarna slechts 35k? Je benoemt zelf het risico al dat je bij 50% arbeidsongeschiktheid maar de helft krijgt (en nog de helft aan premie verschuldigd bent). Het zou mij ook niet verbazen als je met 50% arbeidsongeschiktheid vervolgens 75% van je omzet weet te halen dat daar een hercalculatie gaat komen vanuit de verzekeraar.
Omdat het goedkoop is bij Sharepeople. Ik kan voor een uitkering van 3k netto per maand eenmaldig een donatieverzoek van hooguit 180 euro ontvangen. Tot nu toe was het hoogste verzoek 46 euro. Ik heb ook het idee dat de uitkering bij Sharepeople een stuk makkelijker gaat dan een AOV verzekering. Ook verwacht ik hier eerder aanspraak op te doen dan de AOV. De AOV heb ik echt voor wanneer er stront aan de knikker is.
Zelf redelijk in dezelfde situatie en heb gekozen voor 45k en 60 wachtdagen bij Klaverblad. Hierbij wel de keuze gemaakt voor een leeftijdafhankelijk tarief zodat ik nu aanzienlijk minder betaal dan wanneer ik 60 jaar ben (~5k p/j) omdat de planning is om rond mijn 40ste financieel onafhankelijk te zijn en het risico van deze verzekering zelf kan dragen. Als tussenstap overweeg ik om de 60 dagen op te hogen naar 1 of 2 jaar wanneer de instapkorting verloopt.
Ik heb nog wat inkomsten uit box 3(verhuurde woning) en een partner die werkt. Dus het gaat mij alleen om een vangnet zonder dat we de boel moeten verkopen. Nou ben ik gezond, echter heb ik nogal gevaarlijke hobbies. Dat is mijn grootste reden geweest om mij te verzekeren.
Dekking van 35k met indexering wordt ongeveer na 5 jaar 40k. Met een buffer erbij verwacht ik voldoende gedekt te hebben.

Het blijft een afweging tussen kosten en de dekking die je wenst. Dit is mijn persoonlijke overweging geweest om in ieder geval een vangnetje te hebben voor het een keer mis gaat. Een royale AOV is hartstikke duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Kolere wat een hoop recruiterspam op Linkedin vandaag. Zoveel dat het opvalt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 07:39
LinkedIn, dat is toch die Facebook concurrent van MicroSoft? Wat dacht je dat er dan op zou staan? Nuttige info? 8)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valdi
  • Niet online
Naast dat het inderdaad in de feed meer op een consumentenproduct lijkt, vind ik Linkedin wel degelijk meerwaarde bieden voor het vinden van opdrachten. Sterker nog, ik ben nu een aantal jaar bezig en al mijn opdrachten komen via dat platform, eigenlijk.

Hoewel ik recent ook wat reacties heb geplaatst op freelance.nl, daar kwamen toch ook wel echt interessante leads uit, van veel hogere kwaliteit dan ik van te voren had gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

RichieB schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:02:
LinkedIn, dat is toch die Facebook concurrent van MicroSoft? Wat dacht je dat er dan op zou staan? Nuttige info? 8)
Misschien dat het voor devvers niet werkt. Maar ik haal heel veel werk van linkedin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:48

sebasd

loopt op espresso

Ik begin later deze maand ook met een nieuwe klus, eerste fulltime klus sinds een paar jaar waarin ik vooral veel trainingen heb gegeven. Dat blijf ik er nu af en toe bij doen maar het gaat op een veel lager pitje. Maakt mijn inkomsten een stuk voorspelbaarder en hoef veel minder acquisitie te doen en dat kan ik wel even gebruiken.

Goed tarief, via een bevriende dienstverlener die preferred supplier is, maar wel via LinkedIn gevonden. Bewijst voor mij dat er, ondanks dat het gehalte stupide puzzeltjes en andere niet interessante updates steeds hoger wordt (hoera voor de mute-optie!), toch veel waarde zit in actief blijven posten en reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Tylen schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:51:
[...]

Misschien dat het voor devvers niet werkt. Maar ik haal heel veel werk van linkedin.
Ben wel benieuwd hoe je dat doet dan? Ga je actief op zoek naar concrete (aan)vragen van organisaties op LinkedIn? Gebruik je je eigen netwerk om privéberichten te sturen met de vraag of er nog werk is? Plaats je een (betaalde) oproep waarin je aangeeft dat je beschikbaar bent voor een opdracht?

Ik ben namelijk altijd wel benieuwd hoe dat aangepakt wordt.
Mijn afgelopen en huidige opdracht(gevers) heb ik uit mijn eigen netwerk gevonden, maar ben altijd wel benieuwd hoe mede-freelancers LinkedIn hier dan effectief voor inzetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

RomeoJ schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:21:
[...]

Ben wel benieuwd hoe je dat doet dan? Ga je actief op zoek naar concrete (aan)vragen van organisaties op LinkedIn? Gebruik je je eigen netwerk om privéberichten te sturen met de vraag of er nog werk is? Plaats je een (betaalde) oproep waarin je aangeeft dat je beschikbaar bent voor een opdracht?

Ik ben namelijk altijd wel benieuwd hoe dat aangepakt wordt.
Mijn afgelopen en huidige opdracht(gevers) heb ik uit mijn eigen netwerk gevonden, maar ben altijd wel benieuwd hoe mede-freelancers LinkedIn hier dan effectief voor inzetten?
Nee ik word altijd getagged door andere als iemand expertise vraagt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valdi
  • Niet online
Voor mij hetzelfde; of ik plaats zelf een bericht dat ik per <datum> beschikbaar ben, of ik word getagged. En het simpelweg weer even contact opnemen met recruiters waar je een goed gevoel bij hebt werkt natuurlijk ook. Voor mij zijn veel van die initiële contacten met recruiters in ieder geval ook via linkedin ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Het ging me om de vele connectie verzoeken en chat berichten die van recruiters kwamen vandaag. En ook ik wordt we eens getagd onder berichten, al komt daar lang niet altijd iets uit (heb nu eenmaal geen 80u beschikbaar ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

@Hmmbob het komt inderdaad in golfbewegingen, voornamelijk UK recruiters – deze laat ik per definitie al links liggen.
De NL recruiters met boodschap laat ik vaak wel gewoon toe. Eens in de zoveel tijd ga ik door mijn connecties van de afgelopen periode heen en gooi ik daar ook wel regelmatig connecties weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-08 11:15
Zijn er hier mensen die ook de gratis Excel boekhouding van E-boekhouden.nl gebruiken?

In basis ben ik blij met de functionaliteiten maar ik kom er niet uit hoe ik het beste kan afschijven binnen dit format.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntarr
Sideways schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:21:
Zijn er hier mensen die ook de gratis Excel boekhouding van E-boekhouden.nl gebruiken?

In basis ben ik blij met de functionaliteiten maar ik kom er niet uit hoe ik het beste kan afschijven binnen dit format.
Ikzelf gebruik op dit moment Rompslomp, maar deze kent zo zijn beperkingen. Over het algemeen wel fijn, zeker aangezien ik naar verwachting maar een factuur of 15-20 per jaar stuur.

Wel een andere vraag voor de kenners hier: Ik wil een NUC aanschaffen, maar heb hiervoor al los geheugen en een losse SSD besteld. De NUC zelf bestel ik pas +/- volgende week, maar kan ik dan alsnog deze drie aanschaffen samen boeken (waardoor ze dus binnen de KIA vallen)? Hetzelfde geldt voor een andere aankoop die ik heb gedaan, een laptop en een beeldscherm, heb ik beide los van elkaar met +/- 2 weken ertussen aangeschaft, maar worden wel samen gebruikt. Lijkt mij dat dit verklaarbaar bij elkaar hoort als aankoop, en dus samen geboekt mag worden, toch? Het beeldscherm kostte losstaand 440 euro, dus zou toch jammer zijn als deze er buiten zou vallen :)

Alle aanschaffen die hierboven staan zijn overigens ook nog bij allemaal verschillende zaken gekocht. Mocht dat uitmaken.

[ Voor 9% gewijzigd door Huntarr op 02-03-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Sideways schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:21:

Ik heb even gekeken op die website, want ik heb wel interesse in een gratis Excel boekhouding, maar ik kan hem niet vinden?
(Ik zat eerst in een gratis pakket bij Reeleezee, maar die zijn daar mee gestopt. Kon ik even € 250,= betalen om mijn boekhouding terug te krijgen uit het archief. ;w )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 14:47

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:02
Inderdaad.
Maar dat voorstel dat voor werknemers de uren en/of uurloon terug gebracht kan worden is echt idioot.
Genoeg mensen hebben nu al problemen om de lasten te betalen.

"Wet poortwachter" inkrimpen en die 2 jaar verkorten ben ik wel een voorstander van.
Naar mijn mening hoort het risico van arbeidsongeschiktheid (at least voor werknemers) bij de staat te liggen, tenzij de werkgever de oorzaak is. Denk aan arbo-regels negeren, geen goede beschermingen voor gevaarlijke stoffen, niks doen aan treiterijen, etc. Dan mag ie bloeden.

[ Voor 35% gewijzigd door hackerhater op 02-03-2021 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Huntarr schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:57:
[...]

Ikzelf gebruik op dit moment Rompslomp, maar deze kent zo zijn beperkingen. Over het algemeen wel fijn, zeker aangezien ik naar verwachting maar een factuur of 15-20 per jaar stuur.

Wel een andere vraag voor de kenners hier: Ik wil een NUC aanschaffen, maar heb hiervoor al los geheugen en een losse SSD besteld. De NUC zelf bestel ik pas +/- volgende week, maar kan ik dan alsnog deze drie aanschaffen samen boeken (waardoor ze dus binnen de KIA vallen)? Hetzelfde geldt voor een andere aankoop die ik heb gedaan, een laptop en een beeldscherm, heb ik beide los van elkaar met +/- 2 weken ertussen aangeschaft, maar worden wel samen gebruikt. Lijkt mij dat dit verklaarbaar bij elkaar hoort als aankoop, en dus samen geboekt mag worden, toch? Het beeldscherm kostte losstaand 440 euro, dus zou toch jammer zijn als deze er buiten zou vallen :)

Alle aanschaffen die hierboven staan zijn overigens ook nog bij allemaal verschillende zaken gekocht. Mocht dat uitmaken.
Laptop en monitor zijn duidelijk 2 losse producten, die je wel kunt koppelen maar daar houdt de samensmelting mee op. NUC, geheugen en SSD is op zich wel verdedigbaar om die als 1 apparaat te zien. Zonder die componenten heb je een los bakje zeg maar... Volgende keer een monitor kopen die een paar euro duurder is dan haal je sowieso enige twijfel weg :P

Exact expert nodig?

Pagina: 1 ... 210 ... 642 Laatste