Je kunt ook 20211, 20212, etc. doen. Of in jouw geval 202199, 2021100, 2021101 etc. Moet dat voorkomen.Hydra schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:34:
[...]
Ik begin elk jaar met een nieuwe reeks. 202101, 202102, etc. Ik acht de kans nogal klein dat ik meer dan 99 facturen ga sturen
Dan gaan we gewoon naar de bron:MadEgg schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:11:
[...]
Voor zover ik weet moeten ze standaard en regelmatig zijn. Je mag wel het klantnummer erin verwerken, maar je mag niet de ene klant factuur 1, 2, 3, sturen en de andere klant 20210213001 en 20210313002.
Het doel van die regels is fraude en het wegmoffelen van facturen te bemoeilijken. Als elke klant zijn compleet eigen nummersysteem krijgt bereikt het helemaal niets.
Ik hou het overzichtelijk, ben ooit begonnen met factuur 1 en inmiddels op 246 aangekomen. Ook makkelijker te volgen in mijn eigen administratie.
Dus je mag het zo kunstig maken als je wil, als er maar een duidelijke opvolgende serie per reeks is.Aan welke eisen moeten facturen voldoen voor uw btw-administratie?
Bent u verplicht te factureren? Vermeld op uw factuur dan altijd de volgende gegevens:
(....)
een factuurnummer
Gebruik opeenvolgende nummers voor uw facturen, met 1 of meer reeksen. Elk factuurnummer mag maar 1 keer voorkomen.
(...)
[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 13-02-2021 19:03 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Volgens mij is de discussie eerder voorbijgekomen maar kwam het volgende tegen (over auto’s raak ik nooit uitgepraat):
Waar staat:
Als er vervolgens ook geen rol met de IB is dan zou ik volgens mij de BTW van mijn private lease ook prima kunnen terug vragen en de marge forfaitregeling toepassen, ondanks dat ik als éénpitter nog een auto op de zaak hebt.
En ze linken hierbij naar: https://www.belastingdien...n/keuzemogelijkheden_autoOndanks dat de (bestel)auto voor de inkomstenbelasting privé geboekt kan worden, kunt u (als u ondernemer met een eenmanszaak/VOF/maatschap bent) voor de btw tóch gewoon de ondernemersregelingen toepassen en daarmee de btw op de aanschaf én op de gebruikskosten aftrekken.
Waar staat:
Als je de BTW van de aanschaf van een auto die voor de IB op de privé balans staat mag terug vragen en vervolgens de marge forfait regeling toe te passen dan is dat toch een enorm voordeel?Keuzemogelijkheden voor de btw
Als u een auto helemaal of gedeeltelijk voor uw onderneming gebruikt, maakt u voor de btw zelf de keuze: of u rekent de auto tot uw privévermogen of u rekent de auto tot uw ondernemingsvermogen. De keuze die u hebt gemaakt voor de inkomstenbelasting, speelt hierbij geen rol.
Als er vervolgens ook geen rol met de IB is dan zou ik volgens mij de BTW van mijn private lease ook prima kunnen terug vragen en de marge forfaitregeling toepassen, ondanks dat ik als éénpitter nog een auto op de zaak hebt.
Betekend ook dt je de btw correctie op prive gebruik moet opgeven,dus het voordeel neemt alweer wat af.Deveon schreef op zondag 14 februari 2021 @ 22:35:
Volgens mij is de discussie eerder voorbijgekomen maar kwam het volgende tegen (over auto’s raak ik nooit uitgepraat):
[...]
En ze linken hierbij naar: https://www.belastingdien...n/keuzemogelijkheden_auto
Waar staat:
[...]
Als je de BTW van de aanschaf van een auto die voor de IB op de privé balans staat mag terug vragen en vervolgens de marge regeling toe te passen dan is dat toch een enorm voordeel?
Als er vervolgens ook geen rol met de IB is dan zou ik volgens mij de BTW van mijn private lease ook prima kunnen terug vragen en de marge regeling toepassen, ondanks dat ik als éénpitter nog een auto op de zaak hebt.
Dit dus... makkelijk om over het hoofd te zienfry77 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:15:
[...]
Betekend ook dt je de btw correctie op prive gebruik moet opgeven,dus het voordeel neemt alweer wat af.
Exact expert nodig?
Klopt, maar als je bij aanschaf 21% BTW bespaart kan je daar best een aantal jaren de forfait van betalen (zelfs met rekening houden met dat je het bij verkoop weer moet afdragen). Bij bedrijfswagens heb je hiermee zelfs het voordeel van de lagere MRB en geen CO2 heffing, zonder dat je belast wordt over de bijtelling over de volledige cataloguswaarde.fry77 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:15:
[...]
Betekend ook dt je de btw correctie op prive gebruik moet opgeven,dus het voordeel neemt alweer wat af.
Deveon schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:19:
[...]
Klopt, maar als je bij aanschaf 21% BTW bespaart kan je daar best een aantal jaren de forfait van betalen (zelfs met rekening houden met dat je het bij verkoop weer moet afdragen). Bij bedrijfswagens heb je hiermee zelfs het voordeel van de lagere MRB en geen CO2 heffing, zonder dat je belast wordt over de bijtelling over de volledige cataloguswaarde.
Afhankelijk van wat je bedoelt met bedrijfswagen natuurlijk maar aangezien je het hebt over lagere MRB ga ik uit van grijs kenteken. Overigens mag je sowieso niet _alle_ autokosten aftrekken, als je prive een auto hebt mag je wel BTW terugvorderen (en corrigeren via het forfait) maar je autokosten zelf mag je 19 cent belastingvrij voor rekenen. De rekensom prive of zakelijk gaat dus verder dan enkel kijken naar wat je aan BTW terug kunt krijgen. Dat is wat ik probeer te zeggenDe regels voor privégebruik van een auto gelden ook voor bijna alle bestelauto's. Uitzondering hierop zijn bestelauto's die bijna uitsluitend geschikt zijn voor het vervoer van goederen. Het gaat dan om auto's die bijvoorbeeld alleen een bestuurdersstoel hebben en waarvan de bevestigingspunten van de passagiersstoel zijn weggeslepen of dichtgelast. In zulke gevallen verrekent u het aantal privékilometers maal de werkelijke kilometerprijs met de autokosten.
Exact expert nodig?
Het ging mijn in deze puur even om effect op OB en niet IB. Wat mij betreft is de forfait regeling voor OB véél aantrekkelijker (nobrainer bij een BTW voertuig) dan de forfait regeling voor de IB (bijtelling). In de link van de Belastingdienst staat heeft het ene namelijk geen effect op de ander (muv dat wanneer je bijtelling betaalt je de BTW forfait als zakelijke kosten mag rekenen gezien het privé kosten zijn wat gedekt wordt door de bijtelling).
Voor een bedrijfswagen op grijskenteken begrijp ik alleen dat wanneer die voor de IB ook op de zaak staat dat je ook de KIA mag toepassen, maar de bijtelling hierop is erg fors vanwege de hoge cataloguswaarde door de CO2 heffing. Voor een personen auto denk ik dat het als eenmanszaak ook interessant kan zijn om een BTW auto te kopen van +/- 5 jaar oud die zijn bijtellingskorting verliest. Het voelt alleen als een erg complexe constructie en de bronnen lijken niet gelijkgestemd in wat hierin wel of niet mag.
Voor een bedrijfswagen op grijskenteken begrijp ik alleen dat wanneer die voor de IB ook op de zaak staat dat je ook de KIA mag toepassen, maar de bijtelling hierop is erg fors vanwege de hoge cataloguswaarde door de CO2 heffing. Voor een personen auto denk ik dat het als eenmanszaak ook interessant kan zijn om een BTW auto te kopen van +/- 5 jaar oud die zijn bijtellingskorting verliest. Het voelt alleen als een erg complexe constructie en de bronnen lijken niet gelijkgestemd in wat hierin wel of niet mag.
BTW auto's van die leeftijd, dat zijn vrijwel allemaal ex-lease. Zit weinig bijzonders bij dat aanbod toch?
De auto's met een stekker uit 2015 (7%) en 2016 (15%) die enorm afgeschreven zijn waarbij ik zelf met name interesseert ben in een Passat GTE, maar ook andere populaire lease auto's uit die tijd zoals een Toyota Corolla of Renault Clio met lage kilometerstanden.
Ik heb mijn nummer verwijderd, maar nog geen dreigbrief gehad zoals sommigesbmuc schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:03:
[...]
Zou ook als tip moeten komen voor elke nieuwe zzp’er. Koop een sim kaart bij de lokale gsm boer voor €5,- en gebruik die voor je kvk registratie. Dat heb ik ik gedaan..
Is het echt belangrijk dat facturen ed opvolgend zijn? Ik heb zoveel gaten, omdat via ING bij het uploaden van een nieuwe pdf automatisch nummers worden aangemaakt. En soms worden meerdere attachment herkent en allerlei loze nummers aangemaakt wat je niet kan terugdraaien.
Nummers is toch gewoon iets voor je eigen administratie, dat is voor de belastingdienst niet relevant lijkt me?
Nummers is toch gewoon iets voor je eigen administratie, dat is voor de belastingdienst niet relevant lijkt me?
Lijkt me anders wat fraudegevoelig. Als het opvolgend is kan een inspecteur zien als er een factuur mist, anders niet. Maar pin me er niet op vast.padoempats schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:08:
Is het echt belangrijk dat facturen ed opvolgend zijn? Ik heb zoveel gaten, omdat via ING bij het uploaden van een nieuwe pdf automatisch nummers worden aangemaakt. En soms worden meerdere attachment herkent en allerlei loze nummers aangemaakt wat je niet kan terugdraaien.
Ja, is wel relevant. Men wil zeker weten dat jij niet allemaal facturen verstuurt, en deze vervolgens niet opneemt in je administratie. Hoe werkt jouw administratie dan, icm ING?padoempats schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:08:
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
De eis is opeenvolgend. Een reeks met gaten is niet opeenvolgend. Je zou wel kunnen beargumenteren dat elk factuurnummer een nieuwe reeks is met een arbitrair startpunt
Tja
Ik denk alleen niet dat je de belastinginspecteur daar blij mee maakt.MadEgg schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:17:
[...]
De eis is opeenvolgend. Een reeks met gaten is niet opeenvolgend. Je zou wel kunnen beargumenteren dat elk factuurnummer een nieuwe reeks is met een arbitrair startpunt
Los van dat je als mogelijke fraudeur ergens in de systemen terecht komt, dat moet je niet willen.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Hoe lastig kan de BD nou zijn als je als fraudeur te boek staat, niet alsof daar recent nog problemen mee geweest zijnOogje schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:30:
[...]
Ik denk alleen niet dat je de belastinginspecteur daar blij mee maakt.
Los van dat je als mogelijke fraudeur ergens in de systemen terecht komt, dat moet je niet willen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik heb mijn zakelijke Mac Mini met M1 chip recent omgeruild met mijn broer voor een nagenoeg hetzelfde kostende Macbook Air met M1 chip; probleem is nu een beetje dat hij de Macbook Air via marktplaats had gekocht.
Ik zie niet zoveel problemen om de Mac Mini op mijn balans te laten staan, ook al gebruik ik die dus in de praktijk nu niet meer. Hij kost nagenoeg hetzelfde dus het voelt niet alsof ik nu de belastingdienst een oor aannaai..
Zouden jullie hem wel netjes verwerken in de administratie?
Ik zie niet zoveel problemen om de Mac Mini op mijn balans te laten staan, ook al gebruik ik die dus in de praktijk nu niet meer. Hij kost nagenoeg hetzelfde dus het voelt niet alsof ik nu de belastingdienst een oor aannaai..
Joh, alsof de belastinginspecteur het verschil ziet tussen een Mac Mini en een Macbook Air. Maar het mag natuurlijk niet!
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Waarschijnlijk zien ze het verschil tussen een Big Mac en een Mac Mini niet eensRichieB schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:41:
Joh, alsof de belastinginspecteur het verschil ziet tussen een Mac Mini en een Macbook Air. Maar het mag natuurlijk niet!
[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 15-02-2021 16:49 ]
Ik zou er ook wakker van liggen...Edwin88 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:50:
Ik heb mijn zakelijke Mac Mini met M1 chip recent omgeruild met mijn broer voor een nagenoeg hetzelfde kostende Macbook Air met M1 chip; probleem is nu een beetje dat hij de Macbook Air via marktplaats had gekocht.
Oef, die eeuwige belastingregels
Ik heb mijn Macbook Pro uit 2018, die ik zakelijk overnam van mijn oude werkgever, dus vervangen door een Mac Mini. Mede dankzij deze uitgaves (en een scherm van 999,-) kwam ik vorig jaar over de KIA grens heen en kan ik dat ook toepassen. Lekker bezig!
Nu heb ik eindelijk alles overgezet en de oude Macbook verkocht, en moet ik deze in de boeken opnemen als winst (geloof ik). Ik maak dan een factuur voor het bedrag (cash) wat ik er voor kreeg en boek deze in op de administratie.
Nu mag je als starter willekeurig afschrijven, waardoor je winst word gedrukt. Maar als ik de laptop weer verkoop, heb ik weer winst, wat dat teniet doet. Toch? Maakt het dan uit of ik wel of niet willekeurig heb afgeschreven?
Ik haal in 2020 niet de 1225 uur, maar in 2021 makkelijk. Kan ik hem dan in 2021 eventueel willekeurig afschrijven?
Ook heb ik natuurlijk de KIA toegepast, maar als ik het goed begreep hoef je geen desinvesteringsbijtelling te betalen als het _verkoop_ bedrag onder de grens voor de KIA blijft. De laptop is verkocht voor 1200, dus dat is niet het geval.
Pff, tijd voor een boekhouder wellicht, want ook al is het allemaal in de basisbegrippen redelijk eenvoudig, je hebt toch steeds het gevoel dat je iets vergeet of verkeerd begrijpt....
Ik heb mijn Macbook Pro uit 2018, die ik zakelijk overnam van mijn oude werkgever, dus vervangen door een Mac Mini. Mede dankzij deze uitgaves (en een scherm van 999,-) kwam ik vorig jaar over de KIA grens heen en kan ik dat ook toepassen. Lekker bezig!
Nu heb ik eindelijk alles overgezet en de oude Macbook verkocht, en moet ik deze in de boeken opnemen als winst (geloof ik). Ik maak dan een factuur voor het bedrag (cash) wat ik er voor kreeg en boek deze in op de administratie.
Nu mag je als starter willekeurig afschrijven, waardoor je winst word gedrukt. Maar als ik de laptop weer verkoop, heb ik weer winst, wat dat teniet doet. Toch? Maakt het dan uit of ik wel of niet willekeurig heb afgeschreven?
Ik haal in 2020 niet de 1225 uur, maar in 2021 makkelijk. Kan ik hem dan in 2021 eventueel willekeurig afschrijven?
Ook heb ik natuurlijk de KIA toegepast, maar als ik het goed begreep hoef je geen desinvesteringsbijtelling te betalen als het _verkoop_ bedrag onder de grens voor de KIA blijft. De laptop is verkocht voor 1200, dus dat is niet het geval.
Pff, tijd voor een boekhouder wellicht, want ook al is het allemaal in de basisbegrippen redelijk eenvoudig, je hebt toch steeds het gevoel dat je iets vergeet of verkeerd begrijpt....
Sowieso vind ik het het geld wel waard. Ik doe wel zelf de BTW dus 't kost me maar 500 per jaar, maar hij heeft ook alle shit geregeld voor m'n hypotheekaanvraag. En toen er onduidelijkheden waren hebben ik de hypotheekadviseur lekker rechtstreeks met mm'n boekhouder laten mailen.Edwin88 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:23:
https://niels.nu
Nog niet gezien hier:
https://nos.nl/artikel/23...ers-eisen-nabetaling.html
Volgens mij goed nieuws voor ons.
https://nos.nl/artikel/23...ers-eisen-nabetaling.html
Volgens mij goed nieuws voor ons.
Zitten componenten in de uitspraak (op NOS) die gunstig zijn, ik denk dat wij wel onderhandelen over tarief, niet automatisch betaald (altijd factuur of via self-billing), voldoende tarief om te kunnen verzekeren en als zij zelfs al voldoende ruimte krijgen om zelf invulling te geven...
Dat maakt de hele pilot met de Webmodule nkg interessanter, want hoe gaat de belastingdienst deze uitspraak meenemen in de code (spoiler: niet).
Dat maakt de hele pilot met de Webmodule nkg interessanter, want hoe gaat de belastingdienst deze uitspraak meenemen in de code (spoiler: niet).
Geen idee of dit goed nieuws is eigenlijk
Mensen die voor 1 bedrijf werken en hetzelfde klusje op aangeven van de opdrachtgever doen zijn dus geen zelfstandigen lees ik.
Ook het feit dat een vakbond zich hier mee bemoeit zie ik zelf niet echt zitten, waar ligt straks de grens?
Mensen die voor 1 bedrijf werken en hetzelfde klusje op aangeven van de opdrachtgever doen zijn dus geen zelfstandigen lees ik.
Ook met veel vrijheid vallen ze onder een arbeidsovereenkomst. Nu is natuurlijk ''veel vrijheid'' een ruim begrip, maar ik vind het toch redelijk vaag.Volgens de uitspraak van vandaag hebben bezorgers van Deliveroo inderdaad relatief veel vrijheid, maar dat sluit niet uit dat ze onder een arbeidsovereenkomst moeten vallen.
Bovenstaand stukje geeft nog wel wat hoop, maar heel veel ZZP-ers hebben niet echt iets te onderhandelen over het tarief en krijgen gewoon al dan niet via reversed billing gewoon elke maand automatisch hun geld, al ligt die vaak wel wat hoger.Bezorgers worden om de twee weken automatisch betaald, wat volgens het gerechtshof erg lijkt op een arbeidscontract. Er is geen mogelijkheid voor bezorgers om te onderhandelen over de prijs en het gerechtshof vindt het inkomen, van 11 tot 13 euro per uur, niet genoeg voor bezorgers om zich ook goed te kunnen verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid en werkloosheid.
Ook het feit dat een vakbond zich hier mee bemoeit zie ik zelf niet echt zitten, waar ligt straks de grens?
[ Voor 47% gewijzigd door Ernemmer op 16-02-2021 14:00 ]
Ik denk dat die interpretatie wel wat kort door de bocht is. Ik zoek zelf een opdracht uit bij wat ik wil en kan. Een deliveroo medewerker kan niet 'even' een andere opdracht zoeken. Da's echt een andere verhouding.Ernemmer schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:54:
Je zorgen vind ik terecht overigens, maar ik denk zelf dat 't zo'n vaart niet loopt. De impact van zo'n interpretatie zou immens zijn.
Hoe bedoel je dit? Ik heb m'n tarief ook omhoog geluld voor de start van m'n huidige klus, en ook tijdens mijn vorige. Daarbij selecteer ik opdrachten voor een te laag tarief op voorhand al uit.maar heel veel ZZP-ers hebben niet echt iets te onderhandelen over het tarief
[ Voor 20% gewijzigd door Hydra op 16-02-2021 14:10 ]
Ik heb bij een nieuwe verlening een verhoging doorgevoerd en dat was ook akkoord.Hydra schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:08:
[...]
Hoe bedoel je dit? Ik heb m'n tarief ook omhoog geluld voor de start van m'n huidige klus, en ook tijdens mijn vorige. Daarbij selecteer ik opdrachten voor een te laag tarief op voorhand al uit.
Toch kan een rechter zo een uitspraak doen die zo een hele branche op z'n kop kan zetten, ongeacht de impact. Vind dat avondklok-debacle van vandaag een prima voorbeeld. Daar staat de overheid ook even met z'n billen bloot, wat ook zo zou zijn als in full-time verband freelancen niet meer mag, gezien de hoeveelheid freelance ICT-ers bij de overheid.Hydra schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:08:
[...]
Je zorgen vind ik terecht overigens, maar ik denk zelf dat 't zo'n vaart niet loopt. De impact van zo'n interpretatie zou immens zijn.
Tja. Een rechter kan ook per morgen bedenken dat melk verboden is omdat 't dierenmishandeling is. Ik ga niet teveel in 'whatifs' blijven hangen.Bulder schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:57:
Toch kan een rechter zo een uitspraak doen die zo een hele branche op z'n kop kan zetten, ongeacht de impact.
De Deliveroo bezorger zoekt ook een opdracht uit bij wat ie wil en kan en is ook vrij om voor een ander bedrijf te werken.Hydra schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:08:
[...]
Ik denk dat die interpretatie wel wat kort door de bocht is. Ik zoek zelf een opdracht uit bij wat ik wil en kan. Een deliveroo medewerker kan niet 'even' een andere opdracht zoeken. Da's echt een andere verhouding.
[...]
Hoe bedoel je dit? Ik heb m'n tarief ook omhoog geluld voor de start van m'n huidige klus, en ook tijdens mijn vorige. Daarbij selecteer ik opdrachten voor een te laag tarief op voorhand al uit.
Veel opdrachten in ZZP land hebben toch ook echt een maximum tarief wat gewoon vast staat, voor jou misschien niet, maar bij veel opdrachten die ik langs zie komen wel.
En de soep zal vast niet zo heet gegeten worden, maar het begin is er en niemand weet waar het straks stopt.
Alles loopt door elkaar in deze discussie.
De zelfstandigheid bij Deliveroo is wellicht maatschappelijk onwenselijk, omdat er een flink aantal mensen met een minimuminkomen zonder werknemersbescherming zitten.
Maar waarop het kan worden aangepakt zijn dan weer hele andere factoren. Zo is bijvoorbeeld de verplichting om de groengekleurde branding van de klant over te nemen, een verbod om intussen voor andere klanten te rijden, etc. Factoren die maken dat de koerier niet echt een ondernemer is, maar met de (on)wenselijkheid van het ondernemerschap niets te maken hebben.
De kloof tussen die twee werelden: “wat is wenselijk” en “wat maakt een ondernemer”, dát is het echte probleem. Als maatschappij (en in het verlengde daarvan, politiek en rechter) zou je op het eerste moeten focussen. Maar iedere keer komen we toch weer in het tweede domein uit.
Ik heb geen vertrouwen in wet DBA of wat er dan ook voor in de plaats komt. Vanwege die kloof en de focus op het thema “zelfstandigheid” waarmee je aan de verkeerde kant van de kloof opereert. Liever zou ik wat strengere wetgeving tegen uitbuiting zien, en dan geldig voor alle arbeidsrelaties.
De zelfstandigheid bij Deliveroo is wellicht maatschappelijk onwenselijk, omdat er een flink aantal mensen met een minimuminkomen zonder werknemersbescherming zitten.
Maar waarop het kan worden aangepakt zijn dan weer hele andere factoren. Zo is bijvoorbeeld de verplichting om de groengekleurde branding van de klant over te nemen, een verbod om intussen voor andere klanten te rijden, etc. Factoren die maken dat de koerier niet echt een ondernemer is, maar met de (on)wenselijkheid van het ondernemerschap niets te maken hebben.
De kloof tussen die twee werelden: “wat is wenselijk” en “wat maakt een ondernemer”, dát is het echte probleem. Als maatschappij (en in het verlengde daarvan, politiek en rechter) zou je op het eerste moeten focussen. Maar iedere keer komen we toch weer in het tweede domein uit.
Ik heb geen vertrouwen in wet DBA of wat er dan ook voor in de plaats komt. Vanwege die kloof en de focus op het thema “zelfstandigheid” waarmee je aan de verkeerde kant van de kloof opereert. Liever zou ik wat strengere wetgeving tegen uitbuiting zien, en dan geldig voor alle arbeidsrelaties.
[ Voor 33% gewijzigd door t_captain op 16-02-2021 18:47 ]
Wanneer is het uitbuiting? Genoeg ZZP’ers die het niet zien als uitbuiting omdat ze per maand meer denken over te houden. 1.600 uur per jaar voor 35 euro per uur en 5.000 euro vaste kosten per jaar komt neer op ongeveer 40.000 netto per jaar. Dat klink voor velen aantrekkelijker dan 40.000 bruto per jaar. Echter ze bereken dan niet alle kosten en risico’s en voor een organisatie is het goedkoper en minder risicovol om een ZZP’er aan te nemen voor 35 euro per jaar dan een vaste medewerker met een salaris van 40.000 bruto euro per jaar.
GoT, You have to love it!
En wanneer ben je echt ondernemer? Wat wenselijk is, is dat degenen die niet vrijwillig zelfstandige zijn, dat niet hoeven te zijn. Maar inderdaad, zodra je dan een plaatje gaat voorhouden over hoeveel je dan "verdient" vinden velen dat toch wel heel interessant klinken... Dat is het lastige. En als je net 2 jaar lang nooit zonder werk hebt gezeten houdt niet iedereen er rekening mee dat dat wel kan gaan gebeuren. En de 'werkgever' vind het prima want die loopt minder financieel risico.Lisadr schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 00:27:
Wanneer is het uitbuiting?
En als je meer focust op het ondernemer zijn kun je daar flink lang over discussiëren. Als je kijkt naar inzetbaarheid en vervangbaarheid, heb je ook een aardige bron voor discussie.
Misschien is de basis van het probleem wel het arbeidsrecht waarin de werknemer blijkbaar zoveel beschermt is, dat de enige manier om echt vrijheid te hebben als werkgever, mensen inhuren is. Daar weet ik niet genoeg van af, maar misschien als er een contractvorm is waarbij het financieel verschil (en risico) voor opdrachtgever tussen in dienst hebben of inhuren dusdanig klein is, dat in dienst houden/nemen wel als beste optie uit de bus rolt. Dan zou je wellicht de echte onderkant van de markt beschermen, en dat is volgens mij de groep die het meeste de bescherming nodig zou hebben. De ICT'er, jurist of ander duur betaalde functie verdienen genoeg dat als je je zaakjes niet op orde hebt, je het wel onder "eigen schuld dikke bult" kunt scharen...
2 cents tijdens bakkie koffie. Ik ga weer even verder met veel verdienen
Exact expert nodig?
Tja, misschien gebeurt dat, omdat je pas iets zinnigs kunt zeggen over het eerste als je helderheid hebt over het tweede? Nu worden in dat domein schimmige termen als "schijnzelfstandigheid" en "arbeidsrelatie" gebruikt naast allerlei uiterst arbitraire criteria. Dit creëert een grijs gebied waar alleen politici baat bij hebben, maar waar geen bruikbare oplossing uit voort komt.t_captain schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 17:50:
...
...
En om dan maar de vraag te beantwoorden, zoals ik het zie: wat maakt een ondernemer? Dat iemand zijn middelen naar eigen inzicht inzet, daarvan alle risico's draagt en daarvan alle vruchten plukt. Niet de website, de visitekaartjes of het aantal klanten.
Wanneer iemand, na aftrek van de kosten voor zijn onderneming en na aftrek voor een redelijke reservering voor niet-werkzame tijd, minder dan minimumuurloon verdient.Lisadr schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 00:27:
Wanneer is het uitbuiting?
Afhankelijk van je politieke smaak mag je misschien “CAO uurloon” invullen voor minimumuurloon.
Het eerste, iemand laten werken tegen minder dan we als maatschappij hebben afgesproken als norm voor een menswaardig bestaan, dat mag je wat mij betreft wel uitbuiting noemen. Voor het tweede vind ik “onderbetaling” een betere term.
Moet deze discussie gekoppeld worden aan ondernemerschap en (schijn)zelfstandigheid? Denk het niet. Ten eerste omdat je zó weer in het heilloze wet-DBA domein zit, daar komt gewoon geen wetgeving uit die een goede grens trekt om de zwakkeren te beschermen en de sterkeren vrij te laten.
Ten tweede omdat uitbuiting en onderbetaling een veel breder maatschappelijk probleem is. Mensen inhuren tegen minder dan minimum via buitenlandse uitzendbureaus moet onder dezelfde wetgeving worden aangepakt.
die laatste zin is wel interessant, want er is al eens gebleken dat een deliveroo-er volgens de webmodule best zelfstandig zou kunnen zijn.BiLLY_daKid schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:47:
Zitten componenten in de uitspraak (op NOS) die gunstig zijn, ik denk dat wij wel onderhandelen over tarief, niet automatisch betaald (altijd factuur of via self-billing), voldoende tarief om te kunnen verzekeren en als zij zelfs al voldoende ruimte krijgen om zelf invulling te geven...
Dus je zou kunnen stellen dat de rechter met deze uitspraak de webmodule heeft afgeschoten
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Ze hebben ook al aangegeven dat dat experiment met de "webmodule" volkomen gefaald is. Wel jammer dat er nog steeds mensen zijn die naar die module verwijzen alsof het oordeel ook maar enige waarde heeft. Het is gewoon weer een grote IT faal waarbij het duidelijk is dat niemand echt de regels/logica aangeleverd heeft en het dus in een prototypefase is blijven steken. Waarschijnlijk nadat 10 man er 6 maanden aan gewerkt heeft.-Jaap-io schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:58:
die laatste zin is wel interessant, want er is al eens gebleken dat een deliveroo-er volgens de webmodule best zelfstandig zou kunnen zijn.
Dus je zou kunnen stellen dat de rechter met deze uitspraak de webmodule heeft afgeschoten
oh dat heb ik dan even gemist, ik dacht dat de webmodule nog steeds in pilot was en dat het wachten was op de uitkomst.Hydra schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:56:
[...]
Ze hebben ook al aangegeven dat dat experiment met de "webmodule" volkomen gefaald is. Wel jammer dat er nog steeds mensen zijn die naar die module verwijzen alsof het oordeel ook maar enige waarde heeft. Het is gewoon weer een grote IT faal waarbij het duidelijk is dat niemand echt de regels/logica aangeleverd heeft en het dus in een prototypefase is blijven steken. Waarschijnlijk nadat 10 man er 6 maanden aan gewerkt heeft.
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Zit je aangesloten bij ZZP Nederland? Daar kwam dat een tijdje terug langs in de mail.-Jaap-io schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:59:
oh dat heb ik dan even gemist, ik dacht dat de webmodule nog steeds in pilot was en dat het wachten was op de uitkomst.
Uit nieuwsgierigheid zat ik even te kijken op de pagina van Deliveroo, maar je bent niet verplicht de uitrusting van Deliveroo te gebruiken en je kan elke rit weigeren of accepteren. Zie niet dat je niet ondertussen ook voor thuisbezorgd oid aan de slag zou kunnen.Maar waarop het kan worden aangepakt zijn dan weer hele andere factoren. Zo is bijvoorbeeld de verplichting om de groengekleurde branding van de klant over te nemen, een verbod om intussen voor andere klanten te rijden, etc. Factoren die maken dat de koerier niet echt een ondernemer is, maar met de (on)wenselijkheid van het ondernemerschap niets te maken hebben.
Jup, maar de grote vraag is hoe? Ondernemer zijn is ook risico lopen, en bij de "echte" ondernemer is het ook helemaal niet raar als er een keertje een jaar verlies gedraaid wordt. Dus zelfs zoiets als een simpele check of iemand minimaal het minimumloon verdiend loop je toch al snel tegen praktische problemen aan. Het is natuurlijk niet voor niks dat de overheid al jaren met deze wetgeving in zijn maag zit. Helpt natuurlijk ook niet dat er bij verschillende partijen niet direct consensus is wat de wetgeving exact moet bewerkstelligen, maar het zal hoe dan ook lastig zijn.t_captain schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:54:
[...]
Wanneer iemand, na aftrek van de kosten voor zijn onderneming en na aftrek voor een redelijke reservering voor niet-werkzame tijd, minder dan minimumuurloon verdient.
Afhankelijk van je politieke smaak mag je misschien “CAO uurloon” invullen voor minimumuurloon.
Het eerste, iemand laten werken tegen minder dan we als maatschappij hebben afgesproken als norm voor een menswaardig bestaan, dat mag je wat mij betreft wel uitbuiting noemen. Voor het tweede vind ik “onderbetaling” een betere term.
Moet deze discussie gekoppeld worden aan ondernemerschap en (schijn)zelfstandigheid? Denk het niet. Ten eerste omdat je zó weer in het heilloze wet-DBA domein zit, daar komt gewoon geen wetgeving uit die een goede grens trekt om de zwakkeren te beschermen en de sterkeren vrij te laten.
Ten tweede omdat uitbuiting en onderbetaling een veel breder maatschappelijk probleem is. Mensen inhuren tegen minder dan minimum via buitenlandse uitzendbureaus moet onder dezelfde wetgeving worden aangepakt.
Ik denk dat intuïtief iedereen het er wel min of meer over eens is dat als er een schoolvoorbeeld is van schijnzelfstandigheid het de deliveroo bezorger is. Niemand denkt als ie een student op de fiets voorbij ziet komen, daar gaat weer een jonge ondernemer die een eigen zaak heeft. Maar toch, timmer dat maar eens netjes dicht.
De overheid heeft het probleem zelf veroorzaakt door niet te onderkennen dat er gewoon behoefte is aan flexibel werk, zowel aan de aanbod als de vraagkant, zonder dat die partijen gedwongen moeten worden een contract af te sluiten. Niet alleen bezorgen, maar ook dingen als de horeca en de bouw kunnen sterk seizoensgebonden zijn. Door flexibel werk steeds lastiger te maken, duwen ze steeds meer mensen aan de onderkant van de markt richting gedwongen zelfstandigheid. Eigenlijk is de overheid zelf diegene die de dwang uitvoert.Hielko schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:17:
Ik denk dat intuïtief iedereen het er wel min of meer over eens is dat als er een schoolvoorbeeld is van schijnzelfstandigheid het de deliveroo bezorger is. Niemand denkt als ie een student op de fiets voorbij ziet komen, daar gaat weer een jonge ondernemer die een eigen zaak heeft. Maar toch, timmer dat maar eens netjes dicht.
Dat maakt vrij lastig omdat de ene ZZP'er meer kosten maakt dan een andere ondanks hetzelfde werk en uurloon. ZZP-1 koop een laptop van 500 euro en een smartphone van 250 euro en heeft daar voldoende aan. ZZP-2 doet exact hetzelfde werk, maar koopt een laptop van 2200 euro, een smartwatch van 500 en een smartphone van 1000 euro. ZZP-2 rijd in een dure leaseauto van 1000 euro per maand en heeft een dure accountant en door zijn eigen kosten verdient minder dan minimumloon. Is het dan uitbuiting?t_captain schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:54:
[...]
Wanneer iemand, na aftrek van de kosten voor zijn onderneming en na aftrek voor een redelijke reservering voor niet-werkzame tijd, minder dan minimumuurloon verdient.
Niet elke ICT freelancer heeft een hoge uurtarief. Er zijn bedrijven die gebruik maken van ZZP'ers voor hun eerstelijns support en er zijn ZZP'ers die dat doen tegen lage uurtarieven en niet besseffen dat ze meer zouden verdienen in loondienst.
GoT, You have to love it!
Mijn favoriete aanpak zou zijn om ieder bedrijf in de keten van inlenende bedrijven aansprakelijk te maken voor onderbetaling en/of uitbuiting in de hele keten, tenzij ze aannemelijk kunnen maken dat het aan hun niet heeft gelegen.
Als je iemand inhuurt voor 90 euro per uur, dan is alleen het contract genoeg om de verdenking te weerleggen.
Huur je een maatijdbezorger in voor 2.50 per rit, dan moet je zorgen dat je je dossier heel goed op orde hebt.
Als je iemand inhuurt voor 90 euro per uur, dan is alleen het contract genoeg om de verdenking te weerleggen.
Huur je een maatijdbezorger in voor 2.50 per rit, dan moet je zorgen dat je je dossier heel goed op orde hebt.
In dat opzicht is het jammer dat dat plan met het minumumtarief (EUR75) is afgeschoten, dat was voor mij best een uitkomst geweest.t_captain schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:25:
Mijn favoriete aanpak zou zijn om ieder bedrijf in de keten van inlenende bedrijven aansprakelijk te maken voor onderbetaling en/of uitbuiting in de hele keten, tenzij ze aannemelijk kunnen maken dat het aan hun niet heeft gelegen.
Maar ik maak me er niet zo druk om, we zien wel wat de spelregels worden en hoe daar tegen die tijd mee om te gaan...
Dit soort oplossingen zijn ontzettend fraudegevoelig en niet te controleren. En vaak ook nog onrechtmatig.
Mijn boekhouder kost 30 euro per BTW aangifte en 150 voor de IB van mij en mijn partner (optioneel).Edwin88 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:23:
Oef, die eeuwige belastingregels
Ik kan hem onbeperkt vragen stellen en dingen laten controleren als ik twijfel.
Als ie het idee krijg dat je best veel vragen hebt gesteld dan rekent ie er de volgende keer een half uurtje bij bij de volgende BTW aangifte. Netto kosten zijn voor alles nog geen 300 per jaar.. daar ga je toch niet moeilijk over doen?
Doe de administratie zelf en bij twijfel vraag ik het even na.. De boekhouder loopt alles nog na voordat ie op de knop ramt.. Waarom zo moeilijk doen voor die paar centen?
Even een recruiter ervaring delen: ik zoek een senior .net dev klus en ben daarvoor in contact met iemand van Harvey Nash. Nu ben ik afgewezen, omdat de nadruk op C# en Visual Studio ligt en die niet op mijn CV staan.
(C# is .NET programmeertaal en Visual Studio is de IDE/editor voor C#)
Zo iemand heeft dus geen idee wat voor mensen ze voor bemiddelt. Ook de opdrachtgevers zijn slechter met hen af. Eén telefoontje om me te leren kennen was misschien ook handig geweest.
Zo iemand heeft dus geen idee wat voor mensen ze voor bemiddelt. Ook de opdrachtgevers zijn slechter met hen af. Eén telefoontje om me te leren kennen was misschien ook handig geweest.
Misschien maar goed ook, tenzij je 25piek/uur af had willen staan.kwaazaar schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:06:
Even een recruiter ervaring delen: ik zoek een senior .net dev klus en ben daarvoor in contact met iemand van Harvey Nash. Nu ben ik afgewezen, omdat de nadruk op C# en Visual Studio ligt en die niet op mijn CV staan.
Weet je wie de eindklant is? Gewoon via andere kanalen benaderen als dat lukt.
Eindklant is Cito. Heb HR daar aangeschreven hierover. Wie weet._Arthur schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:46:
[...]
Misschien maar goed ook, tenzij je 25piek/uur af had willen staan.
Weet je wie de eindklant is? Gewoon via andere kanalen benaderen als dat lukt.
Overigens heb ik een duimpje-naar-beneden gegeven bij freelance.nl, maar er verschijnt geen 'tip' bij hen. Dus die tips en tops worden blijkbaar gereviewd eerst.
Ik heb eenzelfde ervaring en daarom werk ik alleen met gespecialiseerde recruiters. Mijn CV staat vol met Kubernetes maar ik moest voor een opdracht ervaring hebben met containers / Docker.. zelfde gehad met Debian (CV) en Linux (gevraagd).kwaazaar schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:06:
(C# is .NET programmeertaal en Visualiu Studio is de IDE/editor voor C#)
[ Voor 55% gewijzigd door mrwiggs op 19-02-2021 15:27 ]
Maar wat zijn gespecialiseerde recruiters dan?
Ik heb wel eens een recuiter gehad die mij vroeg om hem uit te leggen wat Kubernetes was. Da's altijd nog beter dan uberhaupt geen gesprek aangaan en zelf zomaar oordelen.
Ik heb wel eens een recuiter gehad die mij vroeg om hem uit te leggen wat Kubernetes was. Da's altijd nog beter dan uberhaupt geen gesprek aangaan en zelf zomaar oordelen.
Probeer, door op steekwoorden uit de opdracht beschrijving te zoeken, om te zien of andere recruiters ook deze opdracht hebben.kwaazaar schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:11:
Eindklant is Cito. Heb HR daar aangeschreven hierover. Wie weet.
Overigens heb ik een duimpje-naar-beneden gegeven bij freelance.nl, maar er verschijnt geen 'tip' bij hen. Dus die tips en tops worden blijkbaar gereviewd eerst.
Ik doe veel via toptal.com . Maar heb wel het idee dat het platform de laatste tijd overspoeld wordt met goedkope krachten uit landen als India (ondanks de strenge selectieprocedure). Eerst was het geen probleem om aan opdrachten te komen met mijn tarief, inmiddels is dat lastiger omdat steeds meer opdrachten een budget hebben van ~$70/uur, ik kan me niet voorstellen dat westerse specialisten voor dat tarief aan de slag gaan (het platform pretendeert alleen de top 3% beste freelancers te hebben dus voor simpele klussen ga je er niet heen).kwaazaar schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:30:
Maar wat zijn gespecialiseerde recruiters dan?
Nee, dat is nog geen 58 euro/uur. Voor Indiers zijn dit echter prima tarieven.mrwiggs schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:38:
[...]
Ik doe veel via toptal.com . Maar heb wel het idee dat het platform de laatste tijd overspoeld wordt met goedkope krachten uit landen als India (ondanks de strenge selectieprocedure). Eerst was het geen probleem om aan opdrachten te komen met mijn tarief, inmiddels is dat lastiger omdat steeds meer opdrachten een budget hebben van ~$70/uur, ik kan me niet voorstellen dat westerse specialisten voor dat tarief aan de slag gaan (het platform pretendeert alleen de top 3% beste freelancers te hebben dus voor simpele klussen ga je er niet heen).
Dat is echt hoog voor een Indiër, als ik zie wat wij aan inhuur outsourcen daarheen....
Mja, hier ook al eens aangehaald dat ik niet aangeboden werd bij de eindklant omdat ik CISSP heb en niet CISM.
Mja, hier ook al eens aangehaald dat ik niet aangeboden werd bij de eindklant omdat ik CISSP heb en niet CISM.
Toptal is een eng clubje als je het mij vraagt. Ben zelf ooit door ze benaderd, heb wat gesprekken met ze gehad, uiteindelijk niks mee gedaan want ik had al een andere opdracht gevonden voor ik bij ze verder kon.
Volgens mij maar goed ook, want er bleek al iemand via toptal bij mn klant destijds te zitten. Die jongen zat in oost Europa, voor 50 dollar per uur. Ook voor hun een prima tarief als ze dat vangen in hun thuisland. Ik vroeg of hij wist wat toptal dan voor hem ving, maar dat mocht hij absoluut niet bespreken met de klant, stond in zijn contract. Hij mocht ook niet aan de klant vertellen wat hij zelf kreeg, ook contractueel. Mij vertelde hij het wel na een tijdje, omdat ik niet echt 'de klant' was.
Ik zou zelf niet gaan werken onder deze voorwaarden, ik ga alleen ergens zitten als ik weet wat de marges zijn en wat er voor mij betaald wordt.
Volgens mij maar goed ook, want er bleek al iemand via toptal bij mn klant destijds te zitten. Die jongen zat in oost Europa, voor 50 dollar per uur. Ook voor hun een prima tarief als ze dat vangen in hun thuisland. Ik vroeg of hij wist wat toptal dan voor hem ving, maar dat mocht hij absoluut niet bespreken met de klant, stond in zijn contract. Hij mocht ook niet aan de klant vertellen wat hij zelf kreeg, ook contractueel. Mij vertelde hij het wel na een tijdje, omdat ik niet echt 'de klant' was.
Ik zou zelf niet gaan werken onder deze voorwaarden, ik ga alleen ergens zitten als ik weet wat de marges zijn en wat er voor mij betaald wordt.
Indiers zijn al niet zo goedkoop meer. Maar als ze dit tarief zelf krijgen is het natuurlijk wel zeer behoorlijk (ken toevallig een clubje zeer goede Indiers die ook tussen 45-55 euro/uur zitten, direct bij eindklant. Maar hun niveau is echt vele malen hoger dan de gemiddelde IBM/Infosys/TCS, die ook nog eens iedere 3 maanden jobhoppen. Waar ik ze overigens geen ongelijk in geef.)Hmmbob schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:54:
Dat is echt hoog voor een Indiër, als ik zie wat wij aan inhuur outsourcen daarheen....
Had een prepaid nummer maar te lang niet gebruikt dus die doet het niet meer, ook rustigMarcoKL schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:05:
[...]
Ik heb mijn nummer verwijderd, maar nog geen dreigbrief gehad zoals sommige

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Niet om je op details te pakken, maar CISSP en CISM zijn wel wezenlijk andere certificeringen (ik heb ze beiden). Nu weet ik dat jij management ervaring hebt en samen met CISSP zou dat gelijk kunnen staan aan CISM. Maar als ik een CISM gecertificeerde specialist zoek om bijv. een security programma op te tuigen zou ik niet zomaar genoegen nemen met een CISSP certificaat.Hmmbob schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:54:
[...]
Kan iemand die al actief is bij SharePeople zijn emailadres of naam delen, zodat we beiden 3 maanden gratis kunnen deelnemen.
Eerste die via PM reageert is de gelukkige.
[ Voor 4% gewijzigd door Hunkaroglu op 20-02-2021 09:19 ]
Lekker dan, gisteren avond mijn rechter bovenarm gebroken. Je weet wel, de arm waarmee ik het meeste doe en ik het meeste nodig heb voor mijn werk.
Maandag de AOV tussenpersoon maar eens bellen voor advies etc. Aangezien ik als project manager meer dan de halve dag aan het vergaderen ben, komt dat nog wel goed. Typen gaat wat lastig.,...
Iemand ervaring met deze situatie?
Maandag de AOV tussenpersoon maar eens bellen voor advies etc. Aangezien ik als project manager meer dan de halve dag aan het vergaderen ben, komt dat nog wel goed. Typen gaat wat lastig.,...
gelukkig niet, beterschap.
ik zou kijken naar speech-to-text programma's om zo min mogelijk met links te hoeven typen
Werkt dit goed? En hoe gaat het in de praktijk?Hunkaroglu schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:13:
Kan iemand die al actief is bij SharePeople zijn emailadres of naam delen, zodat we beiden 3 maanden gratis kunnen deelnemen.
Er staat gemiddeld 20 euro per maand aan donaties.
Geen idee. Net aangemeld.Krysa schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:24:
[...]
Werkt dit goed? En hoe gaat het in de praktijk?
Er staat gemiddeld 20 euro per maand aan donaties.
Ik lees er wel positieve verhalen over.
Het is eerder €40 een keer in de 3 maanden. Dat stelt weinig voor. Ik heb er gelukkig nog geen gebruik van hoeven maken dus geen idee hoe het uitpakt als ik wel arbeidsongeschikt zou worden.
Je betaalt wel €120 per jaar aan deelnamekosten, dus dat tientje per maand zit je wel aan minimaal.
Je betaalt wel €120 per jaar aan deelnamekosten, dus dat tientje per maand zit je wel aan minimaal.
Tja
Hallo allemaal,
Ik werk nu 5 jaar in loondienst als BI Consultant / Azure Data Engineer en ik overweeg heel sterk om te gaan freelancen. Ik werk nu bij een klein bedrijfje (meer "mid-lance" achtig) en ik zie simpelweg de voordelen hiervan, zeker in deze tijd, niet meer. Ik werk al een jaar thuis en hoewel mijn werkgever zijn uiterste best doet om het leuk te maken voor ons (borrel pakketjes etc.) denk ik dat ik een stuk beter af ben als freelancer. Ik heb een ontzettend goed CV met mooie namen en een hoop Microsoft certificeringen. Ik ben ondernemend en verkoop mezelf makkelijk. Via mijn werkgever zit ik bij een grote verzekeraar nu voor 90 euro per uur. Mijn LinkedIn inbox zit bomvol met recruiters die freelance opdrachten sturen (ik heb al een kvk inschrijving, dat is ook te zien op mijn LinkedIn, vandaar waarschijnlijk). Denken jullie dat afgaande op dit verhaaltje dat freelancen voor mij een goede zet is en ik ook minimaal 90+ kan vragen? Ik wil heel misschien zelfs met mijn werkgever in gesprek of dat ik in overleg misschien kan blijven op mijn huidige opdracht (met bv 5 euro/uur aan afdracht aan hun). Heb het hier echt ontzettend naar mijn zin. Heeft iemand dit wel eens gedaan/gehoord? Of beter zelf een opdracht zoeken? Mooi topic trouwens dit, ontzettend leerzaam. Heb wat te lezen de komende tijd!
Ik werk nu 5 jaar in loondienst als BI Consultant / Azure Data Engineer en ik overweeg heel sterk om te gaan freelancen. Ik werk nu bij een klein bedrijfje (meer "mid-lance" achtig) en ik zie simpelweg de voordelen hiervan, zeker in deze tijd, niet meer. Ik werk al een jaar thuis en hoewel mijn werkgever zijn uiterste best doet om het leuk te maken voor ons (borrel pakketjes etc.) denk ik dat ik een stuk beter af ben als freelancer. Ik heb een ontzettend goed CV met mooie namen en een hoop Microsoft certificeringen. Ik ben ondernemend en verkoop mezelf makkelijk. Via mijn werkgever zit ik bij een grote verzekeraar nu voor 90 euro per uur. Mijn LinkedIn inbox zit bomvol met recruiters die freelance opdrachten sturen (ik heb al een kvk inschrijving, dat is ook te zien op mijn LinkedIn, vandaar waarschijnlijk). Denken jullie dat afgaande op dit verhaaltje dat freelancen voor mij een goede zet is en ik ook minimaal 90+ kan vragen? Ik wil heel misschien zelfs met mijn werkgever in gesprek of dat ik in overleg misschien kan blijven op mijn huidige opdracht (met bv 5 euro/uur aan afdracht aan hun). Heb het hier echt ontzettend naar mijn zin. Heeft iemand dit wel eens gedaan/gehoord? Of beter zelf een opdracht zoeken? Mooi topic trouwens dit, ontzettend leerzaam. Heb wat te lezen de komende tijd!
Wat je werkgever voor jou vraagt is niet per se hetzelfde tarief wat je ook kan vragen als ZZP'er. Jouw werkgever heeft een hoop overhead, en biedt ook makkelijker vervangend personeel bij ziekte.sentja schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:39:
Denken jullie dat afgaande op dit verhaaltje dat freelancen voor mij een goede zet is en ik ook minimaal 90+ kan vragen?
Als je 1 op 1 wil omrekenen van het tarief wat je werkgever vraagt vs wat je zelf zou kunnen vragen, zou ik daar 10-20% vanaf trekken. Having said that, je kan het natuurlijk proberen voor 90. Als het lukt dan zit je mooi gebakken
Wat ik trouwens nog wel in je verhaal mis is hoe je netwerk is. Hoe denk je opdrachten binnen te halen?
offtopic:
nb, een enter of 2 in je verhaal had geen kwaad gekunt, leest wat makkelijker
nb, een enter of 2 in je verhaal had geen kwaad gekunt, leest wat makkelijker
[ Voor 5% gewijzigd door Freeaqingme op 20-02-2021 21:57 ]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Niet mijn arm gebroken, maar ik heb wel een tijd met mijn niet-dominantie hand (links) moeten muizen en typen dat ging na een aantal dagen best goed. Autorijden met 1 hand en met links schakelen ging aanzienlijk moeilijker.Hmmbob schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:53:
Lekker dan, gisteren avond mijn rechter bovenarm gebroken. Je weet wel, de arm waarmee ik het meeste doe en ik het meeste nodig heb voor mijn werk.
Sterkte de aankomende weken.
[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 21-02-2021 07:10 ]
Is deze app groep nog actief, ja!
Echter is het er vrij rustig zo te zien.
[ Voor 10% gewijzigd door Wackmack op 21-02-2021 12:28 ]
Thanks. Met de muis werken gaat vrij aardig, binnenkort ook de speech to text functie in Windows maar eens proberen. Gelukkig is veel van mijn zakelijke communicatie in het Engels, want nld wordt niet ondersteund in speech to text zag ik.Ernemmer schreef op zondag 21 februari 2021 @ 06:59:
[...]
Niet mijn arm gebroken, maar ik heb wel een tijd met mijn niet-dominantie hand (links) moeten muizen en typen dat ging na een aantal dagen best goed. Autorijden met 1 hand en met links schakelen ging aanzienlijk moeilijker.
Sterkte de aankomende weken.
Mijn vrouw gaf ook al aan: anders dicteer jij en haal ik eventuele doen ik uit de gegenereerde text.... Komt vast goed allemaal
[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 21-02-2021 15:25 ]
Via welke kanalen zoek jij je klussen als iemand in de security? Ik heb namelijk dat namelijk opgegeven (nu in loondienst in het buitenland) omdat ik zag dat recruiters 0,0 ervaring hadden met security in het algemeen, ik zit zelf aan de management kant en recruiters snappen de waarde van certificaten nietHmmbob schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:54:
Mijn huidige klus was via de portal van de klant zelf.... Anders toch ook de brokers of mijn eigen netwerk
@Orangelights23 Eigen netwerk werkt altijd het beste. De laatste keer dat ik via een recruiter binnen kwam heb ik de 2 anderen die me voor dezelfde positie hadden afgewezen na afloop daarop gewezen. Vonden ze niet zo leuk. Ze hadden me kunnen aanbieden, maar kozen om dat niet te doen en daarom liepen ze de opdracht mis.
Ze hebben geen idee wat een klant zoekt en wie de beste kandidaat daarvoor is..
[ Voor 10% gewijzigd door RichieB op 21-02-2021 17:54 ]
Done! Hoop dat ik de eerste wasHunkaroglu schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:13:
Al eerder gezegd maar; bedrijven weten dat wij geen overhead hebben en dus zijn de uurtarieven die je als Freelancer kan krijgen meestal wat lager. Maar ik denk dat je er met bijv. 80 per uur nog steeds op vooruit gaat, tenzij je nu echt heel erg goed verdient.sentja schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:39:
Denken jullie dat afgaande op dit verhaaltje dat freelancen voor mij een goede zet is en ik ook minimaal 90+ kan vragen?
Je kunt het altijd vragen. Veel werkgevers willen hier niet aan mee werken (ook wel logisch natuurlijk) en als ze dat niet willen zou ik zelf geen zin hebben in juridisch gedoe. Dus in dat geval kan je beter zelf zoeken.Ik wil heel misschien zelfs met mijn werkgever in gesprek of dat ik in overleg misschien kan blijven op mijn huidige opdracht (met bv 5 euro/uur aan afdracht aan hun). Heb het hier echt ontzettend naar mijn zin. Heeft iemand dit wel eens gedaan/gehoord? Of beter zelf een opdracht zoeken?
Darn! Maar goeie keuze
Idd. Die 120 is wel bruto trouwens.MadEgg schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:08:
Jemig dat is rot zeg! Beterschap!Hmmbob schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:53:
Lekker dan, gisteren avond mijn rechter bovenarm gebroken.
Ligt heel erg aan het bedrijf denk ik en jij kunt het beste inschatten hoe jouw baas erop gaat reageren. Bij ons op het werk hebben ze zelfs een hele training voor mensen die willen overstappen van loondienst naar ZZP met uitleg over de administratie e.d. door mensen van onze finance afdeling. Daarna kun je zelfs vaak op je opdracht blijven of gebruik maken van onze sales funnel tegen een vergoeding van enkele euro's per uur. Dus er zijn zeker wel bedrijven die daar ook in meedenken.Hydra schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:46:
Je kunt het altijd vragen. Veel werkgevers willen hier niet aan mee werken (ook wel logisch natuurlijk) en als ze dat niet willen zou ik zelf geen zin hebben in juridisch gedoe. Dus in dat geval kan je beter zelf zoeken.
HD4Life @ Full-HD
De gemiddelde detacheerder doet dat niet hoor. Die willen niet als springplank gebruikt worden. Dus het is heel mooi dat jouw bedrijf dat wel doet (je bent dus geen Freelancer zelf begrijp ik?) maar dat is echt een uitzondering.Davidshadow13 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:51:
Ligt heel erg aan het bedrijf denk ik en jij kunt het beste inschatten hoe jouw baas erop gaat reageren. Bij ons op het werk hebben ze zelfs een hele training voor mensen die willen overstappen van loondienst naar ZZP met uitleg over de administratie e.d. door mensen van onze finance afdeling. Daarna kun je zelfs vaak op je opdracht blijven of gebruik maken van onze sales funnel tegen een vergoeding van enkele euro's per uur. Dus er zijn zeker wel bedrijven die daar ook in meedenken.
Klopt ik werk zelf gewoon in loondienst via een midlance constructie en dat bevalt goed. Kom net uit een onzekere periode in mijn leven met beindiging van langdurige relatie dus dan is een beetje zekerheid en vastigheid wel fijn.Hydra schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:57:
[...]
De gemiddelde detacheerder doet dat niet hoor. Die willen niet als springplank gebruikt worden. Dus het is heel mooi dat jouw bedrijf dat wel doet (je bent dus geen Freelancer zelf begrijp ik?) maar dat is echt een uitzondering.
De filosofie bij ons is echter dat mensen die echt goed zijn in hun werk en freelancer willen worden dit uiteindelijk toch wel gaan doen. Ze behouden voor het bedrijf als waardevolle toevoeging voor onze klanten levert uiteindelijk meer op dan als ze met een vervelend gevoel vertrekken en misschien via een andere tussenpartij of concurrent aan de slag gaan.
HD4Life @ Full-HD
Hoe lang bestaat het bedrijf al?Davidshadow13 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:06:
De filosofie bij ons is echter dat mensen die echt goed zijn in hun werk en freelancer willen worden dit uiteindelijk toch wel gaan doen. Ze behouden voor het bedrijf als waardevolle toevoeging voor onze klanten levert uiteindelijk meer op dan als ze met een vervelend gevoel vertrekken en misschien via een andere tussenpartij of concurrent aan de slag gaan.
Is dat dan ook aftrekbaar? Het klinkt wel als goedkoop maar een reguliere AOV is na aftrek IB ook niet zo heel duur.. Als je 20 per maand betaalt en een 10tje lidmaatschap, is het wel iets goedkoper maar ben je ook afhankelijk van anderen.. Wat als iedereen opzegt oid? Is dat wel veilig of meer schijnveilig?
Midlance is opzich niet echt een super slecht betaalde constructie, maar niet iets wat je zelf niet kan doen. Je mist de fiscale voordelen en je draagt een hoop af (waarschijnlijk rond de 25 a 30%?). Heb je al eens doorgerekend wat de midlance constructie je kost tov freelancen als je voor dit tarief (of iets eronder) gaat zitten?Davidshadow13 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:06:
[...]
Klopt ik werk zelf gewoon in loondienst via een midlance constructie en dat bevalt goed. Kom net uit een onzekere periode in mijn leven met beindiging van langdurige relatie dus dan is een beetje zekerheid en vastigheid wel fijn.
[ Voor 52% gewijzigd door ID-College op 22-02-2021 09:32 ]
Sharepeople zelf zegt dat de deelnamekosten aftrekbaar zijn: https://www.sharepeople.nl/faq/#toggle-id-22 - donaties zijn privé.ID-College schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:30:
[...]
Is dat dan ook aftrekbaar? Het klinkt wel als goedkoop maar een reguliere AOV is na aftrek IB ook niet zo heel duur.. Als je 20 per maand betaalt en een 10tje lidmaatschap, is het wel iets goedkoper maar ben je ook afhankelijk van anderen.. Wat als iedereen opzegt oid? Is dat wel veilig of meer schijnveilig?
De €10 per maand betaal je dus jaarlijks in een factuur van €120 + BTW. De BTW verreken ik direct bij de aangifte omzetbelasting en de €120 geef ik ook op als zakelijke kosten. Een keer in de paar maanden krijg ik een donatieverzoek van rond de €40,-, die betaal ik dan volledig privé. Daar wordt ook geen BTW over geheven.
AOV kost wel stukje meer, daar betaal ik nu relatief weinig voor met €55 per maand, netto, en dat gaat groeien tot tegen de €100 per maand als de aanvangskorting wegvalt. Het risico is daar ook veel groter natuurlijk.
En ja, wat als iedereen opzegt. Dan heb je een probleem. Als iedereen zijn geld opneemt bij de bank dan hebben we ook een probleem. Niet een heel realistisch scenario voorlopig lijkt me? Het is een (klein) risico zoals we er zo velen nemen als ondernemer.
Tja
Zo te lezen is het geen vervanger van de OAV maar meer een tussenstap. Je moet minimaal 50% arbeidsongeschikt zijn (wanneeer gebeurt dat uberhaupt?) en je moet arbeidsgeschikt zijn bij instap (wordt dat gecheckt dan?). Ik denk dat er een reden is dat AOV's zo streng zijn, wss omdat er veel mee gerommeld wordtMadEgg schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:36:
[...]
Sharepeople zelf zegt dat de deelnamekosten aftrekbaar zijn: https://www.sharepeople.nl/faq/#toggle-id-22 - donaties zijn privé.
De €10 per maand betaal je dus jaarlijks in een factuur van €120 + BTW. De BTW verreken ik direct bij de aangifte omzetbelasting en de €120 geef ik ook op als zakelijke kosten. Een keer in de paar maanden krijg ik een donatieverzoek van rond de €40,-, die betaal ik dan volledig privé. Daar wordt ook geen BTW over geheven.
AOV kost wel stukje meer, daar betaal ik nu relatief weinig voor met €55 per maand, netto, en dat gaat groeien tot tegen de €100 per maand als de aanvangskorting wegvalt. Het risico is daar ook veel groter natuurlijk.
En ja, wat als iedereen opzegt. Dan heb je een probleem. Als iedereen zijn geld opneemt bij de bank dan hebben we ook een probleem. Niet een heel realistisch scenario voorlopig lijkt me? Het is een (klein) risico zoals we er zo velen nemen als ondernemer.
Persoonlijk vind ik het geen vervanger van een echte AOV die tot 68 jaar loopt en als extra'tje kan ik hem ook niet rijmen. Wat zou hier het voordeel van zijn tov een reguliere AOV? Een budget versie die slecht uitkeert met een max duurt van 2 jaar kost toch ook niets?
Vaak wordt het gecombineerd met een AOV die pas na 2 jaar gaat uitkeren en die is dan een flink stuk goedkoper.ID-College schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:43:
Persoonlijk vind ik het geen vervanger van een echte AOV die tot 68 jaar loopt en als extra'tje kan ik hem ook niet rijmen. Wat zou hier het voordeel van zijn tov een reguliere AOV? Een budget versie die slecht uitkeert met een max duurt van 2 jaar kost toch ook niets?
Het is je eigen afweging natuurlijk.ID-College schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:43:
[...]
Zo te lezen is het geen vervanger van de OAV maar meer een tussenstap. Je moet minimaal 50% arbeidsongeschikt zijn (wanneeer gebeurt dat uberhaupt?) en je moet arbeidsgeschikt zijn bij instap (wordt dat gecheckt dan?). Ik denk dat er een reden is dat AOV's zo streng zijn, wss omdat er veel mee gerommeld wordt
Mijn insteek is dat áls ik nu arbeidsongeschikt wordt voor korte termijn, ik geen grote concessies wil doen in mijn leven. Dus ik moet de vaste lasten blijven betalen. Ik heb SharePeople dan ook met een hoger maandbedrag dan mijn AOV. Maximum bij SharePeople is €3000. Sharepeople heeft ook veel minder rompslomp en uitzonderingen dan AOV's, dus dat zou minder effect moeten hebben.
Ben ik langdurig arbeidsongeschikt dan gaat na 2 jaar mijn AOV in (die betaalt de eerste 2 jaar niets, zodat ik minder premie betaal). Het verzekerde maandbedrag daar is ook lager, aangezien als ik langdurig / permanent arbeidsongeschikt word (kleine kans), ik ook concessies ga doen. Dan hoeft die tweede auto ook niet meer voor de deur. Een kleiner huis is een optie. We krijgen wellicht meer toeslagen. Mijn vrouw kan meer gaan werken ter compensatie. Genoeg opties om de vaste lasten omlaag te brengen.
Voor mij vind ik dit een mooie combinatie die mij voldoende zekerheid geeft. Maar dat mag iedereen voor zichzelf bepalen. Je zou ook kunnen stellen dat als je arbeidsongeschikt wordt je die 2 jaar wel zelf kunt ophoesten van je buffer. Dat kan ook wel, maar vind ik zonde van het geld. Dan doe ik het liever met een soort van sociaal stelsel als SharePeople.
Het is ook geen vervanging van een echte AOV, maar een aanvulling. Mijn "echte" AOV loopt overigens tot ik 60 ben, die laatste jaren worden steeds duurder namelijk en met de groeiende buffer kan ik die in die ongelukkige situatie zelf wel opvangen. Ook kan ik als ik permanent arbeidsongeschikt wordt mijn pensioenspaarpot vroegtijdig aanspreken zonder belastingboetes.Persoonlijk vind ik het geen vervanger van een echte AOV die tot 68 jaar loopt en als extra'tje kan ik hem ook niet rijmen. Wat zou hier het voordeel van zijn tov een reguliere AOV? Een budget versie die slecht uitkeert met een max duurt van 2 jaar kost toch ook niets?
Een budgetversie die tot 2 jaar uitkeert is dus SharePeople
[ Voor 28% gewijzigd door MadEgg op 22-02-2021 09:54 ]
Tja
Ook als reactie op @sentja , ik heb een ervaring aan de andere kant van het spectrum, een werkgever die full ballistic ging omdat ik het alleen nog maar voorstelde. Ik wilde sowieso weg, en dacht er wel afspraken te maken waren over een fee en het voordeel voor hun dat er nog ogen en oren bij die opdrachtgever zouden zijn. Niks van dat alles, ik heb een jurist in moeten schakelen om de discussie te mitigeren.Davidshadow13 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:51:
[...]
Ligt heel erg aan het bedrijf denk ik en jij kunt het beste inschatten hoe jouw baas erop gaat reageren. Bij ons op het werk hebben ze zelfs een hele training voor mensen die willen overstappen van loondienst naar ZZP met uitleg over de administratie e.d. door mensen van onze finance afdeling. Daarna kun je zelfs vaak op je opdracht blijven of gebruik maken van onze sales funnel tegen een vergoeding van enkele euro's per uur. Dus er zijn zeker wel bedrijven die daar ook in meedenken.
Het is dus heel onvoorspelbaar. Probeer eens na te gaan welke “afspraken” er zijn gemaakt met je ex-collega’s, zeker als zij in dienst gingen bij de opdrachtgever of toen ze gingen freelancen.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Doordat je de "grote mensen" AOV pas 2 jaar later laat uitkeren (nadat SharePeople ophoud) is de premie voor deze ook een stuk lager.MadEgg schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:50:
[...]
Het is ook geen vervanging van een echte AOV, maar een aanvulling. Mijn "echte" AOV loopt overigens tot ik 60 ben, die laatste jaren worden steeds duurder namelijk en met de groeiende buffer kan ik die in die ongelukkige situatie zelf wel opvangen. Ook kan ik als ik permanent arbeidsongeschikt wordt mijn pensioenspaarpot vroegtijdig aanspreken zonder belastingboetes.
Een budgetversie die tot 2 jaar uitkeert is dus SharePeopleEn is geen volwaardige AOV - als die verplicht gaat worden zoals over gesproken wordt gaat geen van beide als voldoende aangemerkt worden en moet je toch een AOV afsluiten die langer doorbetaalt dan slechts 2 jaar.
- Spes consilium non est -
In dienst gaan bij een opdrachtgever is vaak gen probleem. Sterker nog, grotere afnemers als ABN Rabo hebben gewoon in de detacheringsoverkomst staan dat na 6 maanden het concurrentiebeding vervalt mocht de gedetacheerde over willen stappen.
Ik zat beetje tussen de uitersten in. Nee, meewerken wilden ze niet (begrijpelijk) maar vanuit opdrachtgever was er wel de wens dat ik zou blijven. Daar is uiteindelijk wel eea uitgekomen. Maar het blijft een spel. Opdrachtgever zegt: ik wil hem inhuren, als jullie hem niet kunnen behouden, huur ik 'm direct in. Ik heb mijn handen er af getrokken en bij elke vraag van klant en accountmanager ze naar elkaar verwezen onder het mom "ik ga uit dients, regel je eigen zaken maar".
En altijd bereid zijn gewoon weg te lopen, ook als je straks in onderhandeling bent met klanten over opdrachten.
Ik zat beetje tussen de uitersten in. Nee, meewerken wilden ze niet (begrijpelijk) maar vanuit opdrachtgever was er wel de wens dat ik zou blijven. Daar is uiteindelijk wel eea uitgekomen. Maar het blijft een spel. Opdrachtgever zegt: ik wil hem inhuren, als jullie hem niet kunnen behouden, huur ik 'm direct in. Ik heb mijn handen er af getrokken en bij elke vraag van klant en accountmanager ze naar elkaar verwezen onder het mom "ik ga uit dients, regel je eigen zaken maar".
En altijd bereid zijn gewoon weg te lopen, ook als je straks in onderhandeling bent met klanten over opdrachten.
Mss mosterd na maaltijd reactie:Hmmbob schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:53:
begin '18 door een vrachtwagen van mijn fiets gereden. Gebroken sleutelbeen, meerdere operaties.
Ik heb meteen alles aangemeld bij AOV. Een arm staat voor 25% arbeidsongeschikt, maar omdat ze stelden dat ik daardoor 100% niet kon werken (niet autorijden, dus niet naar klanten) kreeg ik na wachtperiode volledige vergoeding. Bij tweede operatie helemaal geen wachttijd want gevolgd van zelfde ongeval.
Ik deed toen ontwikkelklus en mijn dominantie arm lag er bijna 6 maanden uit.
Pro-tip: trackbal muis. Gebruik ik al bijna 25 jaar, maar nu was het helemaal handig. Arm neerleggen, hand op de muis en jezelf helemaal de ziekte vingeren
Uiteindelijk een prima businesscase trouwens: doordat er een veroorzaker was, betaalde diens verzekeraar volledig mijn weggevallen omzet. Daarbovenop keerde mijn eigen AOV uit
En ik heb alles door een advocaat laten regelen. Dan komt er ook nog een daggeld vergoeding uit (als er een veroorzaker is) omdat je het huishouden niet meer kunt doen en daar hulp voor mag inhuren.
Interessant:) Dus je kreeg eigenlijk dubbel vergoed ? Uiteindelijk dus nog een bedankje gestuurd naar die vrachtwagenchauffeur neem ik aan ?fry77 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:22:
[...]
Uiteindelijk een prima businesscase trouwens: doordat er een veroorzaker was, betaalde diens verzekeraar volledig mijn weggevallen omzet. Daarbovenop keerde mijn eigen AOV uit
En ik heb alles door een advocaat laten regelen. Dan komt er ook nog een daggeld vergoeding uit (als er een veroorzaker is) omdat je het huishouden niet meer kunt doen en daar hulp voor mag inhuren.
Je zal prima in je recht staan en wie ben ik daar over te oordelenfry77 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:22:
[...]
Mss mosterd na maaltijd reactie:
begin '18 door een vrachtwagen van mijn fiets gereden. Gebroken sleutelbeen, meerdere operaties.
Ik heb meteen alles aangemeld bij AOV. Een arm staat voor 25% arbeidsongeschikt, maar omdat ze stelden dat ik daardoor 100% niet kon werken (niet autorijden, dus niet naar klanten) kreeg ik na wachtperiode volledige vergoeding. Bij tweede operatie helemaal geen wachttijd want gevolgd van zelfde ongeval.
Ik deed toen ontwikkelklus en mijn dominantie arm lag er bijna 6 maanden uit.
Pro-tip: trackbal muis. Gebruik ik al bijna 25 jaar, maar nu was het helemaal handig. Arm neerleggen, hand op de muis en jezelf helemaal de ziekte vingeren
Je hebt dus en je gemiste omzet vergoed gekregen, en je AOV, en ook nog eens daggeld
EU DNS: 86.54.11.100
In dit geval is het grotendeels mijn eigen schuld, misschien een beetje van de scoutingclub waar ik was (er lagen betonnetten op het veld zonder markering en het was donker), maar ik wil zon traject eigenlijk niet met hun in gan.
Vooralsnog gaat het werken best ok eigenlijk. Beetje langzamer, maar kan nog steeds doen wat ik moet doen.
Vooralsnog gaat het werken best ok eigenlijk. Beetje langzamer, maar kan nog steeds doen wat ik moet doen.
Soms lees je zulke berichten in dit forum. Ik herinner me zelden dat het een lekkere cleane deal oplevert. Ten eerste gaat je werkgever van 30 naar 5 euro marge. Ten tweede spelen er emoties mee, bij jou (lekker blijven zitten waar je zit), en bij je werkgever (zij verliezen een klant), en bij beide partijen (afscheid nemen van elkaar, dat is soms makkelijk en soms wat lastiger).sentja schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:39:
Ik wil heel misschien zelfs met mijn werkgever in gesprek of dat ik in overleg misschien kan blijven op mijn huidige opdracht (met bv 5 euro/uur aan afdracht aan hun). Heb het hier echt ontzettend naar mijn zin. Heeft iemand dit wel eens gedaan/gehoord?
Ik vind die 90 euro niet realistisch, persoonlijk. Ik zou verbaasd zijn als je uberhaupt 75 euro kan krijgen bij deze klant. Maar ik ken je specialiteiten niet goed.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ik weet niet of het verstandig is om gelijk van dienstverband naar zzp-schap te gaan met je voormalige werkgever als eerste opdrachtgever. Ik heb wel eens gehoord dat de bd dat als verkapt loondienstverband ziet. Ik denk zelf dat het beste is om je oude werkgever de eerste jaren links te laten liggen en het volledig zelf te doen.sentja schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:39:
Ik wil heel misschien zelfs met mijn werkgever in gesprek of dat ik in overleg misschien kan blijven op mijn huidige opdracht (met bv 5 euro/uur aan afdracht aan hun). Heb het hier echt ontzettend naar mijn zin. Heeft iemand dit wel eens gedaan/gehoord? Of beter zelf een opdracht zoeken?