Ik zie het inderdaad, had ik even gemist.
[ Voor 85% gewijzigd door Viper® op 30-01-2021 18:19 ]
Ik zie het inderdaad, had ik even gemist.
[ Voor 85% gewijzigd door Viper® op 30-01-2021 18:19 ]
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Bij mij staat er toch echt nadrukkelijk dat de eerste betaling (1/11de) op februari betaald moet worden. Overigens wel bijzonder ze bij mij van een ander inkomen uit gaan dan MIJN inkomen op de voorlopige aangifte van mijn vrouw (zij maakt de arbeidskorting niet vol).Jogai schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:08:
Wat ik geloof ik nog niet gezien heb is dat de betaling pas op 31 december binnen moet zijn. Leuk dat iedereen hier de voorlopige aanslag op 0 wil zetten, maar betalen hoeft pas op de laatste dag van het jaar, dus maakt ook niet zoveel uit.
Teams icm planner plugin van microsoft vind ik zelf heel fijn.DR.V schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:25:
Momenteel zit ik zelf te zoeken naar een goede project management oplossing om mijn lopende projecten overzichtelijk te houden. Dit zou ook voor alle klanten individueel inzichtelijk moeten zijn. Bij oplossingen als JIRA loop je gelijk tegen hoge kosten aan voor een paar accounts, die ook nog eens afwisselen aangezien de klanten ook wisselen.
Iemand hier een bepaalde oplossing voor?
Ligt een beetje aan je wensen natuurlijk. Ikzelf gebruik gewoon Azure Devops, maar als je veel klanten hebt loop je daar ook tegen licentie problemen als stakeholder niet voldoet.DR.V schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:25:
Momenteel zit ik zelf te zoeken naar een goede project management oplossing om mijn lopende projecten overzichtelijk te houden. Dit zou ook voor alle klanten individueel inzichtelijk moeten zijn. Bij oplossingen als JIRA loop je gelijk tegen hoge kosten aan voor een paar accounts, die ook nog eens afwisselen aangezien de klanten ook wisselen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Jogai schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:08:
Wat ik geloof ik nog niet gezien heb is dat de betaling pas op 31 december binnen moet zijn. Leuk dat iedereen hier de voorlopige aanslag op 0 wil zetten, maar betalen hoeft pas op de laatste dag van het jaar, dus maakt ook niet zoveel uit.
Betaling in één keer
Bij betaling in één keer van de totale aanslag krijgt u een betalingskorting van € 1. Deze korting
mag u aftrekken van het te betalen bedrag volgens de aanslag. Maar alleen als u op tijd betaalt.
Zorg er dus voor dat het te betalen bedrag min de korting op 28 februari 2021 op ons
rekeningnummer staat.
Om hoeveel accounts hebben we het?DR.V schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:25:
EU DNS: 86.54.11.100
Rond de 5 tegelijkertijd in een uiterste geval. Hoeven zeker geen volwaardige accounts te zijn, zolang ik maar guest systeem o.i.d met aangepaste rechten per project kan hanteren vanuit 1 account van mij als consultant.
Dan zou je met een gratis Azure Devops best een eind moeten komen. 5 gratis users, en daarnaast nog stakeholders die gratis zijn.DR.V schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:25:
[...]
Rond de 5 tegelijkertijd in een uiterste geval. Hoeven zeker geen volwaardige accounts te zijn, zolang ik maar guest systeem o.i.d met aangepaste rechten per project kan hanteren vanuit 1 account van mij als consultant.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Jazeker, ClickUp. Echt de beste project management tool die ik ken. Het heeft de voordelen van Notion voor documentatie, en boards zoals Asana dat heeft, en meer (/TellSell). Dat alles voor een zeer schappelijke prijs. Je kunt bepaalde delen van je backlog / documenten ook delen met de klant, zodat hij een afgebakende inkijk krijgt in jouw omgeving, zonder dat hij per sé hoeft in te loggen (je kunt ook delen met een beveiligde link). Na jaren zoeken naar een tool die alles kan wat Trello, Notion en Asana kan, is dit het eerste wat daar op lijkt.DR.V schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:25:
[ Voor 3% gewijzigd door Roet op 31-01-2021 09:22 . Reden: Typfouten en verduidelijking ]
Ik ben groot fan van pivotaltracker. Wel focus op software projecten maar werkt heel fijn.DR.V schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:25:
Vind het verwarrend. Als ik geen korting wil, kan ik het dan uiterlijk 31/12 1 keer betalen? Dat zie ik wel op de brief staan dat het uiterlijk 31/12 overgemaakt moet zijn.
Self hosted Jira kost in dat geval eenmalig 10,-. Heb je alleen nog wel hosting nodig.DR.V schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:25:
[...]
Nee, het systeem accepteert de totale som (minus die ene euro) op 28 februari of 11 maandelijkse betalingen van gelijke grootte. De ene maand 10k en de andere maand 4 euro resulteert in veel brieven.MrBabiSpangang schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:54:
[...]
Vind het verwarrend. Als ik geen korting wil, kan ik het dan uiterlijk 31/12 1 keer betalen? Dat zie ik wel op de brief staan dat het uiterlijk 31/12 overgemaakt moet zijn.
Op de website van de Belastingdienst spreken ze over 1 maand na de aanslag.![]()
https://www.belastingdien...-hoe-gaat-het-met-betalen
Mogelijk is het iets voor jou. Ik ben in elk geval benieuwd waarom wel of niet.DR.V schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:25:
Ik gebruik TimeChimp. Deze heeft, net als bij detachering, timesheets en registratie obv projecten.pennywiser schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:02:
Is er iemand die Kimai urenregistratie gebruikt? https://www.kimai.org/ Het doet voor mij precies wat ik wil, klanten en onderhangende projecten maken, uren erop boeken, pdf facturen printen, en statistieken. Of is er nog iets handigers? Dit lijkt voor mij het meest op de uren reg tools die ik afgelopen jaren gebruikt heb in de detachering.
Tnx dat is een goeie aanvulling inderdaad. Kimai moet dit ook gewoon kunnen (ben nog aan het stoeien). Die prijs van 6 euro pm voor TimeChimp hik ik een beetje tegenaanKrysa schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:25:
[...]
Ik gebruik TimeChimp. Deze heeft, net als bij detachering, timesheets en registratie obv projecten.
Je kunt ook urenstaten met handtekeningvelden aanmaken.
Als techneut zou je moeten weten dat als je geen requirements geeft je eigenlijk vooral antwoorden gaat hebben waar je weinig aan weetDR.V schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:25:
https://niels.nu
Ik gebruik MoneyMonk voor het bijhouden van ongeveer alles. Die kan dat ook (Klant -> Project -> Taak niveau uren registreren) en verder ook al m'n financiele shit; facturen, inkoopfacturen, bonnen, BTW aangifte, koppelen aan transacties, etc.pennywiser schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:02:
Is er iemand die Kimai urenregistratie gebruikt? https://www.kimai.org/ Het doet voor mij precies wat ik wil, klanten en onderhangende projecten maken, uren erop boeken, pdf facturen printen, en statistieken. Of is er nog iets handigers? Dit lijkt voor mij het meest op de uren reg tools die ik afgelopen jaren gebruikt heb in de detachering.
Ik gebruik Kimai, self hosted. Werkt prima samen met de app, al is de app verre van perfect. De webapp heeft ook flink wat ruwe randjes wat het soms lastig maakt om de overzichten te krijgen die je wilt. Het kan wel, maar het vergt wel wat inspanning. Gratis hepennywiser schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:02:
Tja
HehehMadEgg schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:12:
[...]
Ik gebruik Kimai, self hosted. Werkt prima samen met de app, al is de app verre van perfect. De webapp heeft ook flink wat ruwe randjes wat het soms lastig maakt om de overzichten te krijgen die je wilt. Het kan wel, maar het vergt wel wat inspanning. Gratis he
Exact expert nodig?
Tja, ik hou van open source en zet niets van mezelf in de cloud, dus dan moet je toch naar andere oplossingen zoeken. GnuCash doet (voor zover ik weet) geen urenadministratie dus daar moet sowieso iets anders bij. Facturen maakt GnuCash wel maar die zijn niet om aan te zien dus die maak ik ook apart. Maar voor de boekhouding zelf is het een heerlijk programma. Als ik nou honderden facturen per maand zou versturen zou ik het heroverwegen maar voor die 2 a 3 facturen per maand werkt dit prima.Crazy D schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:30:
Gewoon e-boekhouden. Uren, projecten, facturen. Alles in 1. Vast niet de hipste oplossing (voelt nogal oubollig aan) maar doet het best goed. Waarom zou ik ergens anders uren bij willen houden, om alsnog een openstaande post aan te moeten maken in e-boekhouden.
Tja
Niet als kritiek bedoeld maar ik vind het wel erg veel werk en erg veel onzekerheid om 10 bruto per maand te besparen. Als je hier per maand 10 minuten mee bezig bent, heb je volgens mij iets als MoneyMonk er al uit. En die hebben ook dingen als bankrekeningkoppelingen enzo, die het linken van facturen aan transacties een eitje maakt.MadEgg schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:12:
Ik gebruik Kimai, self hosted. Werkt prima samen met de app, al is de app verre van perfect. De webapp heeft ook flink wat ruwe randjes wat het soms lastig maakt om de overzichten te krijgen die je wilt. Het kan wel, maar het vergt wel wat inspanning. Gratis he
Draai je dit lokaal op je eigen PC dan? Want een externe VPS is natuurlijk ook gewoon 'de cloud'.MadEgg schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:36:
Tja, ik hou van open source en zet niets van mezelf in de cloud
Het gaat mij niet om het geld. Anders was ik ook wel van de Rabobank afgestapt naar KNABHydra schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:38:
[...]
Niet als kritiek bedoeld maar ik vind het wel erg veel werk en erg veel onzekerheid om 10 bruto per maand te besparen. Als je hier per maand 10 minuten mee bezig bent, heb je volgens mij iets als MoneyMonk er al uit. En die hebben ook dingen als bankrekeningkoppelingen enzo, die het linken van facturen aan transacties een eitje maakt.
Ieder z'n ding hoor; als je hier plezier uit haalt is er moeilijk een prijs aan te hangen, maar ik zou er geen lol en wel veel hoofdbrekens (backups e.d.) over hebben.
Ik heb een eigen fysieke server colocated in een datacentrum, daar draait het op. Net als mijn OwnCloud. Mag je "cloud" noemen maar dan wel 100% in eigen beheer.Hydra schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:39:
[...]
Draai je dit lokaal op je eigen PC dan? Want een externe VPS is natuurlijk ook gewoon 'de cloud'.
Tja
Ah, check. Kijk; als het gewoon vooral hobby voor je is, dan snap ik 'em wel. 'Ops' is mijn ding gewoon niet, dus ik besteed 't liever uit.MadEgg schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:40:
Ik heb een eigen fysieke server colocated in een datacentrum, daar draait het op. Net als mijn OwnCloud. Mag je "cloud" noemen maar dan wel 100% in eigen beheer.
Beroepsmatige deformatie en enige overengineeringHydra schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:48:
[...]
Ah, check. Kijk; als het gewoon vooral hobby voor je is, dan snap ik 'em wel. 'Ops' is mijn ding gewoon niet, dus ik besteed 't liever uit.
Tja
Same here, bevalt me prima!Crazy D schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:30:
Gewoon e-boekhouden. Uren, projecten, facturen. Alles in 1. Vast niet de hipste oplossing (voelt nogal oubollig aan) maar doet het best goed. Waarom zou ik ergens anders uren bij willen houden, om alsnog een openstaande post aan te moeten maken in e-boekhouden.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Volgens de belastingtelefoon mag je wel meer over maken maar niet minder dan de maandelijkse termijn. Ik heb de proef op de som genomen. Je hoort er nog vanjadjong schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:20:
[...]
Nee, het systeem accepteert de totale som (minus die ene euro) op 28 februari of 11 maandelijkse betalingen van gelijke grootte. De ene maand 10k en de andere maand 4 euro resulteert in veel brieven.![]()
Als jij op 28 februari precies 1/11e hebt betaald zet het systeem je over op maandelijkse betalingen.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
[ Voor 33% gewijzigd door Ernemmer op 01-02-2021 08:40 ]
Wij hebben een mannatje die altijd dat soort dingen regelt voor ons. Die heeft dat uitstekend geregeld.Stefangrp schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:33:
Vraagje voor degenen die als ZZP'er een nieuw huis gekocht hebben.
Hoe ben je bij je hypotheek aanbieder terecht gekomen?
Ik deed wat online research en kreeg een mooi rapport van Frits.nl. Is dat wat, of beter naar een adviseur zoals Hypotheker o.i.d. gaan?
Ik ben nu 3,5 jaar ondernemer en volgens de rekentools past het huis dat we op oog hebben binnen de maximale leenruimte
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik heb uiteindelijk geen huis gekocht, maar ben zeer goed geholpen door www.dehypotheekfabriek.nlStefangrp schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:33:
Ik deed wat online research en kreeg een mooi rapport van Frits.nl. Is dat wat, of beter naar een adviseur zoals Hypotheker o.i.d. gaan?
Ik ben nu 3,5 jaar ondernemer en volgens de rekentools past het huis dat we op oog hebben binnen de maximale leenruimte
Urenregistratie doe ik in een .txt, maar ik heb maar één (soms twee) klant(en).MadEgg schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:36:
[...]
Tja, ik hou van open source en zet niets van mezelf in de cloud, dus dan moet je toch naar andere oplossingen zoeken. GnuCash doet (voor zover ik weet) geen urenadministratie dus daar moet sowieso iets anders bij. Facturen maakt GnuCash wel maar die zijn niet om aan te zien dus die maak ik ook apart. Maar voor de boekhouding zelf is het een heerlijk programma. Als ik nou honderden facturen per maand zou versturen zou ik het heroverwegen maar voor die 2 a 3 facturen per maand werkt dit prima.
Toevallig op dit moment in het hypotheekproces.Stefangrp schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:33:
1. Vergelijkingssite vinden die de laagste rente laat ziet met mijn wensen.Stefangrp schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:33:
Care to share?FastFox91 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:42:
[...]
Urenregistratie doe ik in een .txt, maar ik heb maar één (soms twee) klant(en).
Voor de facturen heb ik een klein scriptje geschreven die de sqlite db van GnuCash uitleest en met html/css de opmaak doet.
Tja
GnuCash db werkt standaard met xml, maar je kan ook sqlite instellen. https://www.gnucash.org/d...-guide/basics-files1.htmlMadEgg schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:48:
[...]
Care to share?Ik ging eigenlijk uit van een minder standaard formaat voor de bestanden van GnuCash (XML-iets). Als het SQLite is maakt dat het een stuk eenvoudiger. Maar een voorbeeldscript is altijd handig!
Ik ben naar mijn financieel adviseur annex verzerkingskantoor gegaan waar ook mijn AOV en ORV lopen.Stefangrp schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:33:
Dat is niet mijn ervaring. Wij zijn bezig met "de hypotheker" en dit is niet bepaald haar eerste aanvraag vanuit een ZZPer, dus ze weet precies hoe dit werkt.t_captain schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:15:
Massa-formules als Hypotheker etc zou ik huiverig voor zijn. Volgens mij is het daar toch vooral "loonstrook, werkgeversverklaring, handtekening, alstublieft".
Even een updateje als mosterd na de maaltijd, maar mijn boekhouders heeft de BTW op mijn stroom thuis afgetrokken van de te betalen omzetbelasting. Toch weer een paar honderd euro terug-Jaap-io schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:54:
[...]
Volgens mij mag je de privé betaalde btw voor de stroom niet terug vragen. Ik doe het iig niet, ik boek de totale kosten voor verbruik (gemeten met MiD meter inderdaad) gewoon als kosten.
Ik heb het niet gedaan. Maar weten we hoe de BD hierin staat? Ik lees verschillende dingen terug als ik er op google (bij de ene site mag het wel, bij de andere weer niet). Maar ik vind zo snel niets op de site van de BD.Deveon schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:56:
[...]
Even een updateje als mosterd na de maaltijd, maar mijn boekhouders heeft de BTW op mijn stroom thuis afgetrokken van de te betalen omzetbelasting. Toch weer een paar honderd euro terug
[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 01-02-2021 14:05 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik heb hierom mijn boekhouder ook om opheldering gevraagd. Aangezien we van de overheid thuis moeten werken. En ik ook de melding kreeg van Vattenfall dat ik moet bijbetalen. Werk al sinds maart thuis.UrbanSnEAky schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:36:
[...]
Ik heb het niet gedaan. Maar weten we hoe de BD hierin staat? Ik lees verschillende dingen terug als ik er op google (bij de ene site mag het wel, bij de andere weer niet). Maar ik vind zo snel niets op de site van de BD.
[ Voor 17% gewijzigd door Miesjh op 01-02-2021 14:11 ]
Xbox Live: Miesjh NL
Deze kosten zijn niet gerelateerd aan mijn thuiswerkplek maar aan mijn auto. Mijn stroomverbruik voor het thuiswerken houd ik niet bij en trek ik ook niet af als zakelijke kosten.Hmmbob schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:04:
Is het niet gekoppeld aan dezelfde soort regels als de kosten voor je thuiskantoor? Dus eigen ingang, toilet etc? En/of je huis zakelijk of prive is?
[ Voor 10% gewijzigd door Deveon op 01-02-2021 14:51 ]
De Belastingdienst is daar altijd vaag over. Ik ben ook nog in afwachting van mijn boekhouder op de vraag of ik de BTW van een private lease auto mag verrekenen. Ten slotte mag dat voor onderhoud en reparatie wel.UrbanSnEAky schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:36:
[...]
Ik heb het niet gedaan. Maar weten we hoe de BD hierin staat? Ik lees verschillende dingen terug als ik er op google (bij de ene site mag het wel, bij de andere weer niet). Maar ik vind zo snel niets op de site van de BD.
Indien je regelmatig spreekt met je hiring manager bij je opdrachtgever, zou ik daar gewoon mee praten. Ligt het bijvoorbeeld aan de type opdracht, misschien heeft ie nog een ander project liggen. Daarnaast blijft freelancen mensenwerk, dus zou ik dit gewoon netjes aan je hiring manager mede delen. Mocht hij/zij moeilijk gaan doen (bijvoorbeeld over termijn), dan kun je alsnog tussenpersoon vragen om te bemiddelen. Stel jij wil per direct weg, zij willen dat je tot mei blijft, dan kun je misschien afspreken dat je weggaat wanneer je een nieuwe opdracht hebt gevonden of er een vervanger is gevonden en jij die 2 weken hebt ingewerkt.c-nan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:54:
Als je tussenpersoon en de opdrachtgever willen verlengen, maar jij wilt dat eigenlijk niet en gaat op zoek naar wat anders. Melden jullie het eerst aan je tussenpersoon, of opdrachtgever?
Eerst met de partij waar jij een zakelijke overeenkomst mee hebt.c-nan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:54:
Als je tussenpersoon en de opdrachtgever willen verlengen, maar jij wilt dat eigenlijk niet en gaat op zoek naar wat anders. Melden jullie het eerst aan je tussenpersoon, of opdrachtgever?
Precies dit. Ik bel de tussenpersoon, en dan vraag ik die of ik het de eindklant moet melden, of dat zij het willen doen. Ik zorg er voor dat ik 's ochtends de tussenpersoon bel, dan is er nog de rest van de dag om afspraken te maken en te bellen en dergelijke._Arthur schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:19:
Eerst met de partij waar jij een zakelijke overeenkomst mee hebt.
Ik heb vorige week toevallig een hypotheek afgesloten via Ikbenfrits.nl als ZZP'er. Op zich goed te doen al kreeg ik soms wat hoofdpijn van al het gedoe rondom de inkomensverklaring. Maar ik heb een paar BV's waar alles van moest worden nagetrokken. Een eenmanszaak is vermoedelijk minder werk. Kosten waren 1950 voor rente + advies, 425 taxatie en 585 exclusief btw voor de verklaring. Ik werk sinds september 2017 voor mijzelf.Stefangrp schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:33:
Ziet er erg goed uit dat ClickUp! Ongeveer wat ik voor ogen had, zeker met het voorbeeld wat je hebt gemaakt. Geeft wat structuur ipv mailtjes en documentjes over en weer.Roet schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:15:
[...]
Jazeker, ClickUp. Echt de beste project management tool die ik ken. Het heeft de voordelen van Notion voor documentatie, en boards zoals Asana dat heeft, en meer (/TellSell). Dat alles voor een zeer schappelijke prijs. Je kunt bepaalde delen van je backlog / documenten ook delen met de klant, zodat hij een afgebakende inkijk krijgt in jouw omgeving, zonder dat hij per sé hoeft in te loggen (je kunt ook delen met een beveiligde link). Na jaren zoeken naar een tool die alles kan wat Trello, Notion en Asana kan, is dit het eerste wat daar op lijkt.
Even snel wat opgezet ter voorbeeld:
https://doc.clickup.com/d/h/4b2g6-15/5752a988c3b7621/4b2g6-8
Een deel van mijn meeting notities, een deel van mijn project updates en een deel van mijn backlog gedeeld in een afgeschermde omgeving, opgezet binnen een paar minuten.
Daarnaast gebruik ik net zoals hierboven genoemd Azure DevOps, dat is een tool die ik ook al bijna 15 jaar gebruik inmiddels; extreem robuust en veelzijdig en daarnaast belachelijk goedkoop, zeker in vergelijking met GitLab bijvoorbeeld. Ik heb alleen gemerkt dat project planning en de gebruiksvriendelijkheid voor stakeholders te wensen over laat, het is meer een tool voor developers vind ik. Ik gebruik DevOps dan ook alleen voor mijzelf, om de software-ontwikkeling te toen door middel van de repos en pipelines met name.
Wellicht ook nog een kosteneffectieve methode. Zal dat voor een tientje ook eens proberen. Daarnaast ook iedereen super bedankt voor alle tips, er zit vast iets bij!c-nan schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:19:
[...]
Self hosted Jira kost in dat geval eenmalig 10,-. Heb je alleen nog wel hosting nodig.
Nadeel is wel dat Atlassian rond deze tijd zou gaan stoppen met verkoop van self hosted licenties, wees er dus snel bij :-)
Oh zeker. Ik zou sowieso rondshoppen.t_captain schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:25:
Ik denk dat het heel sterk afhankelijk is van de individuele adviseur, dus welk kantoor in de keten/franchise. Er zullen erbij zijn die veel ondernemers hebben gedaan.
Voor mij net andersom, de partij waar ik ingezet wordt daarmee probeer ik de best mogelijke relatie op te bouwen. Je weet nooit of je er weer eens heen wilt._Arthur schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:19:
[...]
Eerst met de partij waar jij een zakelijke overeenkomst mee hebt.
Je moet er ook een hebben die er zin in heeft. Soms verkopen ze nee alls je een wat complexere geval bent. Kost ze namelijk meer werk. Ze hebben liever een stel die beide 5k bruto verdienen, in een huurwoning zitten zonder schulden. 30k op de bank. Dan heb je morgen al een hypotheek klaarliggen.t_captain schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:25:
Ik denk dat het heel sterk afhankelijk is van de individuele adviseur, dus welk kantoor in de keten/franchise. Er zullen erbij zijn die veel ondernemers hebben gedaan.
[ Voor 8% gewijzigd door com2,1ghz op 02-02-2021 08:51 ]
In mijn geval via BLG moest het door 2 acceptatieafdelingen gaan. Consument en zakelijk. Heb een hoop documenten nog achteraf moeten opsturen. Aan screenshot van mijn Moneybird van het huidig jaar aan toe.t_captain schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:02:
Het is meer werk, maar het tarief is meestal ook iets anders. Ik denk dat ik drie jaar geleden 4k heb betaald.
Extra werk voor een onderneming:
* in kaart brengen van het inkomen waarmee moet worden gerekend (vanuit de jaarcijfers / belastingaanslagen, 3x)
* onderzoek of er geen schulden of aansprakelijkheden in de onderneming zitten die ten laste moeten worden gebracht van de financieringsruimte
* mogelijk een paar extra telefoontjes met de acceptant bij de bank, in het geval deze de aanvraag niet goed begrijpt of de regels verkeerd uitlegt.
Volgens mij is i.v.m. corona de WKR wel wat aangepast:Miesjh schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:09:
[...]
Ik heb hierom mijn boekhouder ook om opheldering gevraagd. Aangezien we van de overheid thuis moeten werken. En ik ook de melding kreeg van Vattenfall dat ik moet bijbetalen. Werk al sinds maart thuis.
363 euro thuiswerkvergoeding: 'Overheid heeft voorbeeldfunctie': https://www.rtlnieuws.nl/...bedrag%20van%20363%20euro.
Vroeger ging mensen nog wel eens met een hypotheekadviseur of bank zitten om te kijken wat ze maximaal konden lenen, dan werd in die prijs range naar een woning gezocht.mithras1 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:53:
Op de huidige woningmarkt in de randstad gaat het bieden vaak op inschrijving. Wat een bod aantrekkelijk maakt is naast een hoge prijs ook een gebrek aan ontbindende voorwaarden. Hebben jullie het als ZZPer aangedurfd om zonder financieringsvoorbehoud te bieden?
Concrete situatie:
- Bod €370.000
- gemiddelde winst afgelopen 3 jaar €70.000 met ruim het meeste in afgelopen jaar.
- overwaarde huidige appartement +-€100.000
- Liquide middelen >€50.000
Dus zelfs als ik maar een hypotheek zou krijgen van €220.000 zou ik er al mee wegkomen. Toch voelt het een tikje riskant, maar het zou goed het verschil kunnen maken als 15 mensen een bod uitbrengen.
De berekening die klopt wel, dat is het probleem niet. Volgens de berekening kan ik 400.000 aan hypotheek krijgen terwijl ik maar de helft minimaal nodig heb.Viper® schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:57:
[...]
Vroeger ging mensen nog wel eens met een hypotheekadviseur of bank zitten om te kijken wat ze maximaal konden lenen, dan werd in die prijs range naar een woning gezocht.
Je zou mogelijk een gesprek kunnen plannen met een hypotheek verstrekker, er zijn er een paar die ook ZZPer's doen, dan heb je iets meer bevestiging dat je berekening klopt.
Als je je financiele positie weet, waarom niet? Mijn inkomen was reeds vastgesteld door Raadhuys en wist dus prima wat ik kon lenen. Plus het feit dat ik een zak eigen knaken meenam heb ik gewoon geboden zonder financieringsvoorbehoud, maar alleen een bouwtechnischonderzoek voorbehoud met een maximum bedrag daar in. Het bouwtechnischonderzoek vond plaats op de dag van het het tekenen van de koopovereenkomst. Uit dat onderzoek kwamen geen andere dingen naar boven dan dat ik zelf reeds had gezien. En dus ook dat voorbehoud uit de koopovereenkomst laten laten.mithras1 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:53:
Hebben jullie het als ZZPer aangedurfd om zonder financieringsvoorbehoud te bieden?
Vooral door de verhalen hierboven over ellenlange doorlooptijden. Het lijkt me erg vervelend als je een week verwijderd zit van een boete van 10% en de bank heeft nog steeds geen toestemming gegeven._Arthur schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:12:
[...]
Als je je financiele positie weet, waarom niet?
De meeste mensen deugen!
Bij de belastingaangifte voor het opgeven van de verdeelsleutel staat zelfs letterlijk dat je voor jezelf de gunstigste verdeelsleutel mag kiezen, die hoeft dus niet overeen te komen met de werkelijkheid.Cassius schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:22:
Met het risico op "vraag het een financieel adviseur" (wat ik sowieso nog wil doen) - hoe "vrij" mag je omgaan met het aftrekken van de hypotheekrente wanneer deze hypotheek berust op mij en mijn partner via een bepaalde verdeelsleutel. Moet ik die financiële verdeelsleutel van de hypotheekdelen aanhouden of mag ik hier de gunstige uitkomst pogen te bereiken?
[ Voor 4% gewijzigd door Remcoder op 02-02-2021 10:27 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 02-02-2021 12:39 ]
Ja, dat kan zonder problemen.Oon schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:43:
Ik heb voor mijn onderneming een tweede vaste telefoonlijn genomen (SIP trunk). Ik lees dat een mobiel nummer sowieso zakelijk kan, maar een vast nummer niet altijd. Daarnaast lees ik dat een tweede vast nummer dat puur en alleen zakelijk gebruikt weer wel kan.
Weet iemand concreet hoe dit zit en of ik mijn (puur) zakelijke lijn wel of niet kan aftrekken onder telefoonkosten?
Ook genoeg verhalen dat het wel goed loopt hoormithras1 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:21:
Vooral door de verhalen hierboven over ellenlange doorlooptijden. Het lijkt me erg vervelend als je een week verwijdert zit van een boete van 10% en de bank heeft nog steeds geen toestemming gegeven.
Je moet de teveel opgewekte stroom als onttrekking boeken tegen kostprijs (meestal rond de 5 cent/kWh), en daar ook btw over heffen en afdragen.Jdw77 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:23:
Zijn er ook excel templates beschikbaar voor de boekhouding zzp mbt zakelijk zonnepanelen eigen woning + electrische auto. @pirke veel komt overeen met jou situatie. Aanschaf Tesla en 32 panelen, maar nog in mijn derde jaar als zzp aangeschaft (2020)
Beetje offtopic, maar hoe moet je bij hen een taxatie aanleveren, taxateur naar wens?Mandera schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:57:
[...]
Ik heb vorige week toevallig een hypotheek afgesloten via Ikbenfrits.nl als ZZP'er. Op zich goed te doen al kreeg ik soms wat hoofdpijn van al het gedoe rondom de inkomensverklaring. Maar ik heb een paar BV's waar alles van moest worden nagetrokken. Een eenmanszaak is vermoedelijk minder werk. Kosten waren 1950 voor rente + advies, 425 taxatie en 585 exclusief btw voor de verklaring. Ik werk sinds september 2017 voor mijzelf.
Ja, maar het is tegenwoordig wel belangrijk dat een taxateur geen persoonlijke relatie met je heeft. Dus geen makelaar die voor jou de aankoop of verkoop doet. Wij hebben de 2 taxaties via onze verkoopmakelaar geregeld, en die heeft hier 2 aparte makelaars/taxateurs voor ingeschakeld.ybos schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:40:
Beetje offtopic, maar hoe moet je bij hen een taxatie aanleveren, taxateur naar wens?
Mja, het zegt ook niet alles. Huis tegenover ons heeft op de eerste dag 10 bezoekers gehad, maar is toch net onder de vraagprijs weggegaan. Waarschijnlijk vanwege een combinatie van 't uitzicht en dat er nog het e.e.a. aan verspijkerd moest worden.Stefangrp schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:53:
en er is (uiteraard) veel belangstelling. Uh hu..
Denk niet dat er veel gaan zijn. Dan kom je al snel richting werving en selectie zoals dat veel voor medewerkers in dienst gaat. Voor freelancers heb ik zoiets nog nooit gezien.TweakerVincent schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:16:
Zijn er ook recruiters die alleen voor de fee werken die de opdrachtgever betaald ipv afsnoepen uurtarief? Ik wil na corona starten en leek mij mss handig om alvast goede recruiters warm te houden (nu connect ik maar doe er niks mee). Of is dat niet handig?
Nouja, het is marge. Het zit altijd tussen wat de klant wil betalen en wat jij wil hebben. Voor m'n huidige project (vorige was direct, dus geen recruiter) heb ik gewoon aangegeven wat ik wou hebben. En die recruiter is naar 'de klant' gegaan en gezegd dat was ze willen betalen te laag was. Hij kwam aan met een range van 85-90. Ik heb aangegeven 95 te willen. De recruiter heeft toen 105 eindtarief bedongen bij de klant.TweakerVincent schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:16:
Zijn er ook recruiters die alleen voor de fee werken die de opdrachtgever betaald ipv afsnoepen uurtarief? Ik wil na corona starten en leek mij mss handig om alvast goede recruiters warm te houden (nu connect ik maar doe er niks mee). Of is dat niet handig?
[ Voor 7% gewijzigd door Hydra op 02-02-2021 16:23 ]
Zo werkt het niet. Als jij een uurtarief hebt zeg 80 euro, dan laat jij jezelf niet naar beneden praten, zodat de recruiter zijn marge haalt.TweakerVincent schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:16:
Nee niet echt. Het probleem is dat ik meestal zo rond de 1 a 2 jaar op een project zit, en de gemiddelde recruiter het werk niet langer dan 6 maanden doet (uitzonderingen daargelaten). Dus de mensen met wie ik nu een goeie relatie heb, die zijn over 2 jaar heel iets anders aan het doen.TweakerVincent schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:40:
Ok helder! En ik neem aan dat jullie een selecte groep tussenpersonen hebben waar je mee samenwerkt of maakt dat allemaal niet uit? (naast directe klant)
Kan, maar je kunt er ook eentje via hun inschakelen. Dat heb ik gedaan. Opdracht werd toen doorgezet naar een lokale taxateur.ybos schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:40:
[...]
Beetje offtopic, maar hoe moet je bij hen een taxatie aanleveren, taxateur naar wens?
Daar vul je de betaalde rente in die je van je inkomen mag aftrekken - binnen de regels van de belastingdienst dus.Wat vul je in bij Hypotheekrenteaftrek? Bedrag hoeveel je rente hebt betaald, of gaat daar nog een rekening aan vooraf.
[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 02-02-2021 17:15 ]
Wat Hydra zegt. Ik heb nu een goede partij waar ik misschien vaker mee samen wil werken. Lage marge, goede begeleiding en duidelijke afspraken / transparant. Wat doe je eigenlijk?TweakerVincent schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:40:
Ok helder! En ik neem aan dat jullie een selecte groep tussenpersonen hebben waar je mee samenwerkt of maakt dat allemaal niet uit? (naast directe klant)
.NET/Azure developer. 7 jaar ervaring, aardig wat bedrijven van binnen gezien de afgelopen jaren. Ervoor SAP consultant maar blij dat ik dat niet meer ben.Krysa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:53:
[...]
Wat Hydra zegt. Ik heb nu een goede partij waar ik misschien vaker mee samen wil werken. Lage marge, goede begeleiding en duidelijke afspraken / transparant. Wat doe je eigenlijk?
[ Voor 6% gewijzigd door pablo5 op 02-02-2021 22:40 ]
Laten we eerlijk zijn, voor de financiële vergoeding hoef je het niet (persee) te doen. Je gaat er op vooruit, maar niet extreem. Echter voor de ervaring plus met wat je hiervoor al schreef, kan het ook gewoon beter bij je passen, maar dat blijft uiteindelijk altijd een persoonlijk dingpablo5 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 05:36:
@Hydra
Heel erg bedankt voor je antwoord!
Wat betreft het uurtarief, dat is goed om te horen.
Ik nam die “vuistregel” al met een korrel zout, die tool die jij linkt heb ik inderdaad ook al gezien, geeft een iets rooskleuriger (en realistischer) beeld
Ik ken een aantal ZZP’ers, maar niet gigantisch veel. Komt misschien ook omdat ik maar bij 2 bedrijven in loondienst gewerkt heb. Op LinkedIn word ik wel veel door recruiters benaderd maar het gros negeer ik (meestal voor loondienst), ben eigenlijk alleen actief met dit soort dingen wanneer ik op zoek ben naar een nieuwe baan.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq