Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:11
Hoeveel marge pakt een recruiter/bemiddelaar momenteel? Neem aan marge op je uurtarief of een fee voor de klant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:29

_Arthur

blub

TweakerVincent schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:35:
Hoeveel marge pakt een recruiter/bemiddelaar momenteel? Neem aan marge op je uurtarief of een fee voor de klant?
Zoveel ie wilt en jij mee akkoord gaat. Is geen zinnig antwoord op te geven. Tussen de 1 en de 30+ heb ik hier al voorbij zien komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik zou aan wat @_Arthur terecht zegt willen toevoegen dat je -- mits je andere keuzes of wachttijd hebt -- niet in zee gaat met partijen die hun opslag niet delen richting jou en klant. Dergelijk gebrek aan transparantie is veelal een manier van zoveel mogelijk druk zetten aan beide kanten (hoog tarief bij klant en laag tarief bij jou).

Sowieso ben ik na 3 contracten wel klaar met de tussenpartijen (3 verschillende). Alle drie schuiven ze al het risico af met als argument "jij bent de ondernemer" maar willen ze een prachtige marge. Dat ze zelf een onderneming zijn vergeten ze gemakshalve. Ze bieden weinig tot geen tastbare waarde boven het "vinden" van de opdracht en het initiële contract (waar ze heel gewichtig over doen maar 75%+ komt rechtstreeks uit de model overeenkomst van de belastingdienst voor ICT professionals aangepast met de nodige risicoverlaging aan hun zijde).

Ik moet niet te vroeg bitter worden voor ik goed en wel begonnen ben -O- .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:59:
[...]

Zoveel ie wilt en jij mee akkoord gaat. Is geen zinnig antwoord op te geven. Tussen de 1 en de 30+ heb ik hier al voorbij zien komen.
Inderdaad, zoiets is het meestal.

Persoonlijk maakt het mij niet uit wat iemand er tussen zet en ik hoef dat ook niet te weten, als ik mijn tarief krijgt vind ik het goed.

Sommigen hier willen het wel weten omdat de opdrachtgever meer zou verwachten bij een hoger tarief. Ik denk dat zijn verwachtingen bij het eerste gesprek wel duidelijk zijn en dan kan hij zelf afwegen of jij het tarief (van de recruiter) waard bent of niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 25-01-2021 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ernemmer schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:33:
[...]
Sommigen hier willen het wel weten omdat de opdrachtgever meer zou verwachten bij een hoger tarief. Ik denk dat zijn verwachtingen bij het eerste gesprek wel duidelijk zijn en dan kan hij zien of je in dat profiel past of niet.
Het gaat wmb niet alleen om verwachtingen, het gaat ook om de kans bij aanbod. Als je in het profiel past bij dat gesprek maar je tarief (en je weet in dat gesprek je eigen tarief niet) is te hoog omdat de partij het leuk vond er +20 bovenop te gooien verlies je potentieel die opdracht. Dit vanuit ervaring, niet als verzonnen punt -- daarom zou ik sterk de voorkeur geven aan die transparantie.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 08:52
Misschien een domme vraag, maar ik kom er ondanks uitgebreid googlen maar niet achter.

Waar vul ik mijn KIA investeringen in?

Heb net mijn voorlopige aanslag 2020 ingevuld om te kijken hoeveel ik ongeveer moet gaan betalen straks aan loonheffingen enz, maar kon afgezien van mijn 'winst' niet veel meer invullen. Ik heb het urencriterium niet gehaald maar die is niet nodig voor KIA toch?

Moet ik het gewoon zelf van het winstbedrag aftrekken? Doe ik dat in mijn boekhoudsoftware? (moneybird)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntarr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11-2023
Cassius schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:20:
[...]

Ik zou aan wat @_Arthur terecht zegt willen toevoegen dat je -- mits je andere keuzes of wachttijd hebt -- niet in zee gaat met partijen die hun opslag niet delen richting jou en klant. Dergelijk gebrek aan transparantie is veelal een manier van zoveel mogelijk druk zetten aan beide kanten (hoog tarief bij klant en laag tarief bij jou).

Sowieso ben ik na 3 contracten wel klaar met de tussenpartijen (3 verschillende). Alle drie schuiven ze al het risico af met als argument "jij bent de ondernemer" maar willen ze een prachtige marge. Dat ze zelf een onderneming zijn vergeten ze gemakshalve. Ze bieden weinig tot geen tastbare waarde boven het "vinden" van de opdracht en het initiële contract (waar ze heel gewichtig over doen maar 75%+ komt rechtstreeks uit de model overeenkomst van de belastingdienst voor ICT professionals aangepast met de nodige risicoverlaging aan hun zijde).

Je hebt natuurlijk wel een punt, echter kan het voor bijvoorbeeld een startende Zzp'er wel een uitkomst bieden, mits je de onderhandeling goed doet. Ik heb bijvoorbeeld ook gevraagd wat zijn marge is en door op dat punt te blijven zitten wel geregeld dat de tussenpersoon mij binnen 5 dagen na factureren uitbetaald. Zonder voor mij extra kosten, want dat verrekenen ze maar uit de marge (12.50 per uur).

Nou had ik ook een sterke onderhandelingspositie, aangezien ik twee opdrachten aangeboden heb gekregen waar ik uit kon kiezen bij twee partijen, maar het geeft wel enige rust en zekerheid dat ik niet 30+ dagen hoef te wachten op mijn geld! Als er zometeen een sterkere buffer is, zal ik hier wellicht anders naar kijken. Dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-05 14:09

page404

Website says no

Edwin88 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:11:
Misschien een domme vraag, maar ik kom er ondanks uitgebreid googlen maar niet achter.

Heb net mijn voorlopige aanslag 2020 ingevuld om te kijken hoeveel ik ongeveer moet gaan betalen straks aan loonheffingen enz, maar kon afgezien van mijn 'winst' niet veel meer invullen. Ik heb het urencriterium niet gehaald maar die is niet nodig voor KIA toch?

Moet ik het gewoon zelf van het winstbedrag aftrekken? Doe ik dat in mijn boekhoudsoftware? (moneybird)
Volgens mij trek je het geïnvesteerde bedrag +28% van je winst af als kostenpost. Maar ik laat het lekker aan mijn boekhouder over.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:50

Crazy D

I think we should take a look.

page404 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 07:37:
[...]

Volgens mij trek je het geïnvesteerde bedrag +28% van je winst af als kostenpost. Maar ik laat het lekker aan mijn boekhouder over.
28% van je geïnvesteerde bedrag. En gewoon de afschrijving.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-05 17:11
Edwin88 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:11:

Deze vraag heb ik ook niet voorbij zien komen in de voorlopige aangifte. In de 'gewone' (echte) aangifte IB krijg je hem wel gewoon (dan vragen ze naar je activa op je balans mbt de KIA). Als je het echt zo precies wil schatten bij de voorlopige aangifte, kan je inderdaad 28% van je investeringen zonder BTW doen. Maar dit kan afwijken, afhankelijk van hoeveel je investeert, zie site van de BD.

Zelf heb ik de voorlopige aangifte 2021 op 0 gezet omdat je dit jaar bijna geen betalingskorting krijgt..

Voor de duidelijkheid: je doet dit niet in je zakelijke boehoud software, enkel in je IB aangifte. Het is immers een korting op de IB als je eenmanszaak bent, en met de IB heeft je zakelijke boekhouding niks te maken. Enkel de afschrijvingen boek je zakelijk (als kosten). Maar met de afschrijvingen heeft de KIA dan weer niks te maken :)

[ Voor 13% gewijzigd door bumble_bee op 26-01-2021 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-05 15:28
Cassius schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:20:
[...]

Hoe kun je dan voorkomen dan niet alle risico bij de freelancer komt te liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 16:28

MadEgg

Tux is lievvv

Heeft iemand een idee hoe het hele DBA-gebeuren aankijkt tegen recruitment bureaus als tussenpartij? In principe wordt er gesuggereerd dat er door dergelijke constructies heengekeken wordt wat betreft schijnzelfstandigheid.

Maar stel ik werk via Recruiter A bij bedrijf B en haal daar 60% van mijn omzet. En daarna via dezelfde Recruiter A bij bedrijf C en haal daar 40% van mijn omzet binnen. Wordt dit dan beschouwd als 100% omzet van recruiter A, of 60/40% van bedrijf B en C?

Er wordt niet gehandhaafd momenteel en de regels zijn onduidelijk maar probeer me er zo goed mogelijk in de geest van niet-schijnfzelfstandige te gedragen natuurlijk. Maar mijn ervaring met Recruiter A is vrji goed en ze betalen facturen binnen een week uit, dus zou er weinig bezwaar tegen hebben om bij een nieuwe eindklant via hen te werken.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 12:47
In mijn vakgebied is 10 een beetje het minimum (en tegens het max wat ik acceptabel vind). Ik ken uitschieters naar 25 maar dat vind ik bizar hoog. Vaak zie je ook nog eens dat verschillende recruiters voor hetzelfde contract verschillende marges hanteren.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
blizzard001 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:51:
Het risico ligt sowieso bij de freelancer. Je 'betaalt' die recruiters eigenlijk alleen voor het vinden van die opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 08:52
bumble_bee schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:53:
[...]

Deze vraag heb ik ook niet voorbij zien komen in de voorlopige aangifte. In de 'gewone' (echte) aangifte IB krijg je hem wel gewoon (dan vragen ze naar je activa op je balans mbt de KIA). Als je het echt zo precies wil schatten bij de voorlopige aangifte, kan je inderdaad 28% van je investeringen zonder BTW doen. Maar dit kan afwijken, afhankelijk van hoeveel je investeert, zie site van de BD.

Zelf heb ik de voorlopige aangifte 2021 op 0 gezet omdat je dit jaar bijna geen betalingskorting krijgt..

Voor de duidelijkheid: je doet dit niet in je zakelijke boehoud software, enkel in je IB aangifte. Het is immers een korting op de IB als je eenmanszaak bent, en met de IB heeft je zakelijke boekhouding niks te maken. Enkel de afschrijvingen boek je zakelijk (als kosten). Maar met de afschrijvingen heeft de KIA dan weer niks te maken :)
Thanks! Dan wacht ik gewoon geduldig nog even tot maart.

Ik had mijn 2020 aangifte vast ingevuld omdat ik graag wil weten hoeveel ik nog ongeveer (met ruime marge) apart moet houden.
Voor 2021 denk ik er wel over om op een redelijk bedrag in te stellen, zodat ik alvast elke maand wat kan betalen. Een beetje realistisch saldo op de bank is fijner dan 100k hebben waarvan je er nog 50 moet afdragen, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Edwin88 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:32:
[...]

Ik had mijn 2020 aangifte vast ingevuld omdat ik graag wil weten hoeveel ik nog ongeveer (met ruime marge) apart moet houden.
Voor 2021 denk ik er wel over om op een redelijk bedrag in te stellen, zodat ik alvast elke maand wat kan betalen. Een beetje realistisch saldo op de bank is fijner dan 100k hebben waarvan je er nog 50 moet afdragen, zeg maar.
Spaarrekeningen. Dan staat het iig niet bij je normale geld. Nou ja of vooruit betalen, dat kan natuurlijk ook.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Edwin88 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:32:
[...]

Ik heb gewoon voor mijzelf een excel gemaakt toen ik ging starten.
- Verwacht aantal uren x uurtarief
- Verwachte kosten
- Verwachte aftrekposten (startersaftrek, MKB aftrek)

winst even verdelen in de verschillende belastingsschalen en je weet redelijk nauwkeurig wat je aan belasting moet gaan betalen.
Deze sheet bleek achteraf akelig nauwkeurig (een aantal posten zijn te hoog ingeschat, een aantal aftrekposten bewust niet meegenomen), dus die kopieer ik nu gewoon elk jaar. is nu 5 minuten werk om in te vullen en ik weet heel aardig waar ik aan toe ben. Geeft mij iig rust :Y

Zo werk ik vaak de veilige kant op. Eind december had ik het te betalen bedrag voor 2020 al staan en BTW eind december ook betaald terwijl de facturen van november én december nog betaald moeten worden.
Van de facturen van november en december betaal ik mijn loon van januari en februari, en begin van die betalingen ook al te reserveren voor belasting 2021.
Dus óóit als ik stop, zal het voelen alsof ik 2 maanden gratis doorbetaald krijg, alles is reeds al betaald/gereserveerd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 08:17

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hydra schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:06:
[...]

Het risico ligt sowieso bij de freelancer. Je 'betaalt' die recruiters eigenlijk alleen voor het vinden van die opdracht.
Onzin. De Freelancer en de Recruiter dragen een risico.

1. De recruiter heeft een contract met de eindklant. Risico is voor de recruiter als de eindklant niet betaald;
2. De freelancer heeft een contract met de recruiter. Risico is voor de freelancer als de recruiter niet betaal.

Zo heb je beiden een ondernemers risico. En zo vertel ik het de tussenpartij ook altijd. Als de eindklant niet betaald zal mij een worst zijn. Dat soort dingen laat ik ook altijd uit een overeenkomst halen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 18:28
ybos schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:46:
[...]

Ik heb gewoon voor mijzelf een excel gemaakt toen ik ging starten.
- Verwacht aantal uren x uurtarief
- Verwachte kosten
- Verwachte aftrekposten (startersaftrek, MKB aftrek)

...
^Precies dit hier ook. Ik zat met mijn excel akelig dicht bij het te betalen bedrag in de buurt, maar dat kwam doordat ik niet precies wist hoe de afbouw van de aftrekposten (o.a. hypotheekrente) precies werd toegepast. Nu ik dat in een voorlopige aanslag even heb kunnen narekenen, is mijn excel tot op de euro nauwkeurig...

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-04-2022
Tylen schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:57:
[...]

1. De recruiter heeft een contract met de eindklant. Risico is voor de recruiter als de eindklant niet betaald;
2. De freelancer heeft een contract met de recruiter. Risico is voor de freelancer als de recruiter niet betaal.

Zo heb je beiden een ondernemers risico. En zo vertel ik het de tussenpartij ook altijd. Als de eindklant niet betaald zal mij een worst zijn. Dat soort dingen laat ik ook altijd uit een overeenkomst halen.
Bij mij is dat niet het geval, beide de recruiter en ik hebben een contract met de broker van de eindklant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:57:
[...]

^Precies dit hier ook. Ik zat met mijn excel akelig dicht bij het te betalen bedrag in de buurt, maar dat kwam doordat ik niet precies wist hoe de afbouw van de aftrekposten (o.a. hypotheekrente) precies werd toegepast. Nu ik dat in een voorlopige aanslag even heb kunnen narekenen, is mijn excel tot op de euro nauwkeurig...
En die wil je vast wel even delen hier :)

Ik heb zelf wel een lijstje gemaakt van wat ik moet betalen bij een bepaald inkomen, maar dit lijstje is dom en moet ik elk jaar weer bijwerken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

blizzard001 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:51:
[...]

Door niet al het risico-verschuiven in contracten te accepteren onder het mom van: "dat komt toch bijna niet voor" en met gezond verstand als ondernemer tegengas te geven. Clausules als:

Gekkigheid:
  1. Eenzijdige tariefverlagingen die de freelancer moet dragen
  2. Uitbetaling die langer dan 30 dagen duurt of geen uitbetaling bij vertraging/onmacht bij de klant
  3. Alle vormen van aanspraak doorschuiven
  4. Opzegtermijn uitzonderingen waarbij je per dag zonder opdracht kan zitten
  5. No-compete spul
  6. Exclusiviteit vragen voor de opdracht of je zelfs eisen geen andere opdrachten te bespreken terwijl je aangeboden bent voor deze opdracht (soms zelfs met boeteclausules als ze je niet meer kunnen aanbieden)
Potentiële mitigatie van bovenstaande "risico's":
  1. Tariefsverlagingen redelijkerwijs delen volgens <potentiële verdeelsleutel>
  2. Uitbetaling voor gemaakte *en geaccordeerde* uren door de klant geschiedt binnen 30 dagen anders heeft freelancer recht op <gevolg met voordeel voor freelancer> -> waarom zou je betalingsonwil vanuit de klant wat niet met jouw handelen te maken heeft accepteren? Waarom zou jouw geld langer dan 30 dagen vastgehouden moeten worden?
  3. Specificeer dat je alleen aanspraken en gevolgen accepteert die het gevolg zijn van jouw handelen (aantoonbaar) en maak het quantificeerbaar met de bedragen van je verzekeringen
  4. Wederom: laat je contract niet zonder gevolg ontbinden omdat er iets gebeurt is waar jij *geen* invloed op hebt. Tenzij er absolute overmacht is ga je niet akkoord met voorbeelden als "de klant mag altijd de opdracht ontbinden als er een geschil optreedt tussen klant en tussenpartij"
  5. Een no-compete is best logisch, maar is hij nog steeds logisch na 2 jaar? Na 3 jaar? Los van de verkapte dienstverband discussie kan je hier best grenzen aan stellen.
  6. Uit ervaring: ik heb exclusiviteit verleend en vervolgens werden er vanuit hen wel 4 kandidaten aangeboden. Is het een gelijkwaardige vorm van zakendoen als zij 100% win kans hebben (als preferred supplier) maar jouw kans actief 75% verlagen zonder dat je voor je broodwinning verder mag kijken? Onzin.
De tussenpartijen willen vaak weinig tot niet bewegen in contract en het is wel enigszins logisch gezien BW Artikel 6.67 met als tekst:

"Maakt de schuldenaar bij de uitvoering van een verbintenis gebruik van de hulp van andere personen, dan is hij voor hun gedragingen op gelijke wijze als voor eigen gedragingen aansprakelijk."

In andere woorden - een freelancer is een extensie van de tussenpartij en zij zijn zonder contractaanpassingen wel degelijk verantwoordelijk. Maar op de manier waarop dat nu vaak gebeurt wordt w.m.b. (te) weinig tegengas gegeven en zelfs dat feit wordt ook gebruikt in onderhandeling: "we hebben al vele freelancers die dit gewoon geaccepteerd hebben". Ik ben van het contract-kritische kamp - misschien heb je meer aan pragmatische tweakers hier om sneller een opdracht te vinden ;) .
Hydra schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:06:
[...]
Ik ben van mening dat er voor €10~15+ p/u best een stuk risico bij de tussenpartij mag liggen. Gratis geld ga je maar voor bedelen.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dat is afhankelijk van wat je bedingt. Dus nee dat is geen "onzin". Het is eerder uitzondering dan regel dat recruiters het betalingsrisico overnemen, in ieder geval wat ik tot nu toe gezien heb.

Zelf wil ik dat ook niet, want dat doet m.i. afbreuk aan mijn ondernemerschap. Dat je zelf risico draagt zal als er ooit nog eens gehandhaaft gaat worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-05 12:02
[...]

Dat zijn precies de situaties waar ik de kriebels van krijg. Eindklanten die betaald hebben, recruiters/brokers die failliet gaan...Ik zorg dat ik bij een klant zit waar ik zowel vertrouwen in beide partijen heb. In de praktijk wil de klant mij inhuren en wijzen ze hun huis-broker aan als intermediair (het is nooit zonder risico, zolang de klant zich maar op zijn minst verantwoordelijk voelt).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Cassius schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:31:
Ik ben van mening dat er voor €10~15+ p/u best een stuk risico bij de tussenpartij mag liggen. Gratis geld ga je maar voor bedelen.
Ik heb een bepaalde wens kwa uurtarief. Wat de recruiter daar bovenop legt, boeit me niet enorm veel, zolang het mij niet hindert in verdere onderhandelingen e.d. Dus of ik nu voor 95 per uur direct bij een klant zit, of voor 95 + 10 = 105 via een recruiter dat boeit me niet enorm veel.

Vind ik 10 euro per uur veel voor niks doen, sure. Maar dat is een beetje het minimum wat je ziet in recruiterland. Als ik dezelfde leuke klus had kunnen vinden zonde recruiter ertussen dan had ik dat wel gedaan natuurlijk.

Het betalingsrisico maak ik me zelf geen zorgen over. Ik zit niet bij klanten die 'opeens' falliet gaan, en als ze rare shit gaan doen met het niet willen betalen van gemaakte uren, dan ben ik waarschijnlijk niet de enige externe waar ze problemen mee gaan krijgen.

Daarbij vind ik het belangrijk dat ik in eventuele discussies met de belastingdienst kan laten zien dat ik ondernemer ben en ondernemersrisico draag. Als het betalingsrisico volledig bij een andere partij ligt, dan vind ik dat die discussie nog wel eens lastig kan worden. Als ITer heb je niet zoveel andere risico's namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
poehee schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:36:
Dat zijn precies de situaties waar ik de kriebels van krijg. Eindklanten die betaald hebben, recruiters/brokers die failliet gaan...Ik zorg dat ik bij een klant zit waar ik zowel vertrouwen in beide partijen heb. In de praktijk wil de klant mij inhuren en wijzen ze hun huis-broker aan als intermediair (het is nooit zonder risico, zolang de klant zich maar op zijn minst verantwoordelijk voelt).
Het is wel belangrijk hier strak op te zijn. Ik ken iemand die 3 maanden moest wachten op 't geld vanuit de recruiter. Ik zou dat nooit geaccepteerd hebben. Je hebt een betalingstermijn afgesproken en als je je daar niet aan houdt, dan breek je gewoon het contract.

Bij de ING zijn er een hoop mensen in de shit gekomen omdat zo'n tussenpartij falliet ging. ING was daar zo netjes om die ZZPers alsnog te betalen. Maar dat zal niet bepaald standaard zijn, hier was het ook omdat de ING zelf deze tussenpartij oplegde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Hydra schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:40:
[...]
Ik heb een bepaalde wens kwa uurtarief. Wat de recruiter daar bovenop legt, boeit me niet enorm veel, zolang het mij niet hindert in verdere onderhandelingen e.d. Dus of ik nu voor 95 per uur direct bij een klant zit, of voor 95 + 10 = 105 via een recruiter dat boeit me niet enorm veel.
Zolang ze hier transparant over zijn heb ik hier ook geen probleem mee.
Daarbij vind ik het belangrijk dat ik in eventuele discussies met de belastingdienst kan laten zien dat ik ondernemer ben en ondernemersrisico draag. Als het betalingsrisico volledig bij een andere partij ligt, dan vind ik dat die discussie nog wel eens lastig kan worden. Als ITer heb je niet zoveel andere risico's namelijk.
Eens, maar het is niet zwart-wit; het risico kent een bepaalde verdeelsleutel die beïnvloedt wordt door de opslag van de intermediair (hier is wederom die transparantie zo belangrijk). Als zij €3 p/u willen voor contractafhandeling en het vinden van de opdracht begrijp ik dat er weinig risico verwacht kan worden aan die zijde. Prima, bedankt en we gaan aan de slag!

Maar de partijen die zonder blikken of blozen €10~€25 per uur er bovenop verlangen en niets wezenlijks extra bieden anders dan "pech dat je via ons moet" (in vertaalde woorden voor de freelancer) krijgen niet dezelfde verdeelsleutel als het risico's betreft. Je neemt altijd ondernemersrisico zeker, maar niet altijd 100%.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hmmbob
Ernemmer schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:28:
[...]

En die wil je vast wel even delen hier :)

Ik heb zelf wel een lijstje gemaakt van wat ik moet betalen bij een bepaald inkomen, maar dit lijstje is dom en moet ik elk jaar weer bijwerken.
Sure.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 26-01-2021 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Cassius schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:46:
Zolang ze hier transparant over zijn heb ik hier ook geen probleem mee.
Dat is voor mij ook een voorwaarde. En ik kom er toch wel achter; ik vraag 't gewoon aan de klant. Die doen er nooit moeilijk over.
Eens, maar het is niet zwart-wit; het risico kent een bepaalde verdeelsleutel die beïnvloedt wordt door de opslag van de intermediair (hier is wederom die transparantie zo belangrijk). Als zij €3 p/u willen voor contractafhandeling en het vinden van de opdracht begrijp ik dat er weinig risico verwacht kan worden aan die zijde. Prima, bedankt en we gaan aan de slag!

Maar de partijen die zonder blikken of blozen €10~€25 per uur er bovenop verlangen en niets wezenlijks extra bieden anders dan "pech dat je via ons moet" (in vertaalde woorden voor de freelancer) krijgen niet dezelfde verdeelsleutel als het risico's betreft. Je neemt altijd ondernemersrisico zeker, maar niet altijd 100%.
Het is ook wat anders als het via een klant opgedrongen wordt. Bij de vorige moest het bijvoorbeeld via Brainnet, en dat werkt ook door de klant betaald.

Maar als het gaat om het vinden van een klus, dan vind ik 10e per uur niet raar. Da's gewoon een gangbaar tarief. Je kunt ook zelf zoeken natuurlijk. Het is jammer dat er gewoon geen goeie marktplaats is voor ZZP opdrachten. Soms lukt het dus via je netwerk (zoals m'n vorige opdracht, zat geen recruiter tussen) maar deze keer ging dat niet, niet voor iets leuks in ieder geval.

Kijk ik kan ook voor 90+ per uur zonder recruiter ertussen bij de NS of rabo terecht, maar dat wil ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-05 22:06
Hydra schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:40:
[...]

De klant beoordeelt jouw werk wel deels o.b.v. jouw uurtarief. Nu is het verschil tussen 95 en 105 natuurlijk minimaal, maar destijds wilde iemand mijn tarief van 90 verkopen voor 150. Dat is gelukkig niet doorgegaan, maar ik weet wel dat ik voor 150 per uur veel meer onder een vergrootglas lig dan voor 90.

Nu is dat een extreem voorbeeld, maar ik zie soms ook tarieven van 75 waar 100 van wordt gemaakt. In mijn ervaring wordt er voor 100 p.u. echt wel verwacht dat je een tikje harder loopt dan voor 75.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Bulder schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:53:
Nu is dat een extreem voorbeeld, maar ik zie soms ook tarieven van 75 waar 100 van wordt gemaakt. In mijn ervaring wordt er voor 100 p.u. echt wel verwacht dat je een tikje harder loopt dan voor 75.
Tuurlijk. Maar ik ga ook net in zee voor een marge die ik niet schappelijk vind. 25 euro vind ik volledig debiel. Huxley bijvoorbeeld probeert dat graag. Ik vind de redelijk gangbare 10e ook voor mij persoonlijk wel een beetje de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-05 22:06
Hydra schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:56:
[...]

Tuurlijk. Maar ik ga ook net in zee voor een marge die ik niet schappelijk vind. 25 euro vind ik volledig debiel. Huxley bijvoorbeeld probeert dat graag. Ik vind de redelijk gangbare 10e ook voor mij persoonlijk wel een beetje de max.
Helemaal mee eens dat er met €10 geen enkel probleem is, maar ik reageerde vooral op je opmerking dat het weinig uitmaakt wat de recruiter er bovenop legt. Ik stond er eerder ook zo in dat het me weinig uitmaakte zolang ik m'n eigen tarief maar ving, maar ben daar op teruggekomen toen ik achteraf hoorde dat men me voor €150 probeerde te slijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Bulder schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:53:
Ik heb een situatie gehad waarbij wij voor een van mijn teamleden 140/u betaalden, en hij 85 kreeg. Wij hadden daadwerkelijk veel hogere verwachtingen van hem dan van de anderen die voor 85-ish zaten.

Uiteindelijk is het daarop ook stukgelopen: niet waargemaakte verwachtingen en dat de freelancer zelf (een Brit) zich zwaar genaaid voelde door de broker. Dat begreep ik wel.

[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 26-01-2021 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
die ziet er goed uit, thnx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Bulder schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:58:
Helemaal mee eens dat er met €10 geen enkel probleem is, maar ik reageerde vooral op je opmerking dat het weinig uitmaakt wat de recruiter er bovenop legt. Ik stond er eerder ook zo in dat het me weinig uitmaakte zolang ik m'n eigen tarief maar ving, maar ben daar op teruggekomen toen ik achteraf hoorde dat men me voor €150 probeerde te slijten.
Ik zei het natuurlijk wel iets genuanceerder dan alleen "het maakt me weinig uit" :) Het maakt me weinig uit als het mij niet in de weg zit. Als ik er wel last van heb, op welke manier dan ook, maakt het me heel veel uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Erg nice! Een web versie daarvan a-la Bereken-het zou wel tof zijn. Subtiele hint? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:30:
[...]

Erg nice! Een web versie daarvan a-la Bereken-het zou wel tof zijn. Subtiele hint? :P
Of een grafiek toevoegen waarbij je vaste kosten gelijk blijven en je dan precies kan zien bij welk bruto inkomen je netto inkomsten zijn. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 26-01-2021 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
[...]

Of berekenhet gaat zelf hun calculator eens uitbreiden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ernemmer schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:32:
[...]

Of een grafiek toevoegen waarbij je vaste kosten gelijk blijven en je dan precies kan zien bij welk bruto inkomen je netto inkomsten zijn. :)
Ik accepteer Pull Requests :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:22
[...]

is niet volledig, maar zoiets? https://www.berekenhet.nl...netto-inkomen-zzp-er.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Punt is het "niet volledig". Die ken ik ja, ik verwijs niet voor niets naar die site natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
MadEgg schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:56:
Heeft iemand een idee hoe het hele DBA-gebeuren aankijkt tegen recruitment bureaus als tussenpartij? In principe wordt er gesuggereerd dat er door dergelijke constructies heengekeken wordt wat betreft schijnzelfstandigheid.

Maar stel ik werk via Recruiter A bij bedrijf B en haal daar 60% van mijn omzet. En daarna via dezelfde Recruiter A bij bedrijf C en haal daar 40% van mijn omzet binnen. Wordt dit dan beschouwd als 100% omzet van recruiter A, of 60/40% van bedrijf B en C?

Er wordt niet gehandhaafd momenteel en de regels zijn onduidelijk maar probeer me er zo goed mogelijk in de geest van niet-schijnfzelfstandige te gedragen natuurlijk. Maar mijn ervaring met Recruiter A is vrji goed en ze betalen facturen binnen een week uit, dus zou er weinig bezwaar tegen hebben om bij een nieuwe eindklant via hen te werken.
Geen idee, maar vanaf oktober willen ze hier op handhaven dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
blizzard001 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:25:
Puur persoonlijk hoor, maar als aankomend ZZPer hier advies vragen is een ding, geven vind ik wel weer een stap verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Hydra schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:27:
[...]

Puur persoonlijk hoor, maar als aankomend ZZPer hier advies vragen is een ding, geven vind ik wel weer een stap verder.
Wat bedoel je precies? Het is een feit dat ze vanaf oktober 2021 willen handhaven toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Hmmbob schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:36:
[...]

Of berekenhet gaat zelf hun calculator eens uitbreiden :+
Volgens mij mag je de fiscale bijtelling van je auto maximeren op de autokosten.
Dus veld B12 wordt dan zoiets als:
code:
1
=ALS(0,22*G3>C7;C7;0,22*G3)

Correct me if I'm wrong ;) hele fijne spreadsheet, dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
page404 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:36:
[...]

Volgens mij mag je de fiscale bijtelling van je auto maximeren op de autokosten.
code:
1

Ja, scherp: dat wist ik wel maar was in mijn geval niet van toepassing (bijtelling < autokosten) dus had daar niets mee gedaan. Zal eens kijken of ik het aangepast krijg :)

Edit: done. nieuwe versie online :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 26-01-2021 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:42:
[...]

Ja, scherp: dat wist ik wel maar was in mijn geval niet van toepassing (bijtelling < autokosten) dus had daar niets mee gedaan. Zal eens kijken of ik het aangepast krijg :)
@page404 weet precies hoe het moet, hij kan ook de nieuwe versie delen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
blizzard001 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:28:
[...]

Wat bedoel je precies? Het is een feit dat ze vanaf oktober 2021 willen handhaven toch? :P
Dat ligt er maar net aan wat voor kabinet we straks hebben en uit welke hoek de wind komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Ernemmer schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:45:
[...]

Dat ligt er maar net aan wat voor kabinet we straks hebben en uit welke hoek de wind komt.
Dat is zeker waar, maar je kunt maar beter rekening mee houden dat ze strenger gaan controleren. Dan weet je zeker dat er niks vervelends kan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
blizzard001 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:46:
[...]

Dat is zeker waar, maar je kunt maar beter rekening mee houden dat ze strenger gaan controleren. Dan weet je zeker dat er niks vervelends kan gebeuren.
Dan hebben de meesten hier 4 jaar geleden wel afgeleerd toen het aangekondigd werd. Iedereen ging dingen verzinnen en oplossingen bedenken en tot nu toe is er echt inhoudelijk 0,0 veranderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Ernemmer schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:44:
[...]

Al gefixt, heb meteen bijtellingspercentage configureerbaar gemaakt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ernemmer schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:44:
[...]

Ik heb een incrementele update aangeleverd O-)
blizzard001 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:46:
[...]

Hell no dat ik alvast ga anticiperen op een wetgeving die al 5 jaar boven de markt hangt en waar een eventueel nieuw kabinet misschien wel iets mee gaat doen. En dan nog, wat zou ik moeten doen? Alvast mijn contract beëindigen voor de zekerheid? Snel maar even ergens in loondienst? Lijkt me niet. Ik dek heel veel ondernemersrisico's af, maar ik heb hier al eerder gezegd, op gedrag van de overheid kan je niet anticiperen. Dat ga ik dus ook nu niet doen.
Overigens, bij deze de oproep om actief te zoeken naar progressieve pro-kleine ondernemerspartijen op het stembiljet. Er zijn er pas nog een paar genoemd hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dat ik zelf toen ik nog geen ZZPer was vooral ging lurken, en me niet in discussies ging mengen waar ik zelf eigenlijk weinig van wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-05 09:38
[...]

Geen feit, hoogstens verwachting:
Na afloop van de pilot webmodule beslist het kabinet op welk moment de handhaving (gefaseerd) wordt opgestart, op z’n vroegst is dat 1 oktober 2021. Uiteraard wordt de markt tijdig over zo’n besluit geïnformeerd. De Belastingdienst en de Inspectie SZW zitten in de tussentijd niet stil.
Hier op tweakers houden we niet zo van het presenteren van dingen alsof ze feiten zijn als dat nog niet vaststaat. :P

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Sowieso is dat verre van zeker, ook onder het huidige kabinet is dat een punt wat elke keer als een hete aardappel vooruit geschoven wordt. Er zitten gewoon nog te veel haken en ogen aan, ik verwacht ook niet dat de huidige regel as-is gehandhaafd gaat worden, want daar blijkt elke keer dat het gewoon niet duidelijk genoeg is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 16:28

MadEgg

Tux is lievvv

blizzard001 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:25:
[...]
Dat zeggen ze, zoals gezegd, al jaren. Op zich ben ik daar niet direct bang voor. Maar bij de ondernemerscheck van de belastingdienst is één van de vragen of je 70% van je gewerkte uren voor één klant realiseert. Ik vraag me dus even af hoe ik daar tegenaan moet kijken als ik dat zou willen vermijden. Is het dan voldoende om elk jaar halverwege het jaar van eindklant te wisselen of zou ik dan ook elk jaar halverwege het jaar van tussenpartij moeten wisselen.

Het is verre van leidend, maar waar mogelijk probeer ik me wel gewoon zo veel mogelijk aan die doelstellingen te houden, dan kan ik de toekomst alleen maar positief uitpakken voor mijn claim van zelfstandigheid.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

page404 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:36:
[...]

code:
1

Bij de autokosten zit daar ook de afschrijving bij? Die moet je er wel bijrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Tylen schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:13:
[...]

Bij de autokosten zit daar ook de afschrijving bij? Die moet je er wel bijrekenen.
Dat hangt er vanaf of je die optelt in de autokosten of niet. Maar wat is een handige vuistregel voor afschrijving van autos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

page404 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:18:
[...]

Dat hangt er vanaf of je die optelt in de autokosten of niet. Maar wat is een handige vuistregel voor afschrijving van autos?
Dat zeg ik ;) Zit die daarbij?

Vuistregel weet ik niet. Voor mij auto was het iig niet interessant en we hebben de auto uit de zaak gehaald en alleen voor de btw op de zaak. (dont ask me hoe dat werkt maar dat kan ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
[...]

Ik heb een operational lease contract, afschrijving zit daar al in verstopt ;)

Ding staat dus ook niet op mijn balans, maar op die van de leasemij. Kan me voorstellen dat je afschrijving gewoon als kosten opvoert?

TL;DR: niet op mij van toepassing, dus niet in de sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Hmmbob schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:21:
[...]

Ik heb een operational lease contract, afschrijving zit daar al in verstopt ;)

Ding staat dus ook niet op mijn balans, maar op die van de leasemij. Kan me voorstellen dat je afschrijving gewoon als kosten opvoert?

TL;DR: niet op mij van toepassing, dus niet in de sheet.
Bevalt leasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Ja, dat zijn gewoon autokosten, dus inderdaad ook van belang voor het bepalen van de maximale bijtelling.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
page404 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:18:
[...]

In principe kun je gewoon in 5 jaar afschrijven zoals je bij andere investeringen doet. Op het moment dat je hem van de hand doet moet je natuurlijk wel weer de restwaarde als winst registreren. Een logischere manier zou dus zijn om gewoon een restwaarde te kiezen, en daar naartoe af te schrijven in 5 jaar.

Een andere optie is om af te schrijven naar daadwerkelijke waarde in het economisch verkeer, maar dat is natuurlijk wat lastiger omdat je dan elk jaar een goede waarde moet bepalen, en daar wil je dan ook iets van ondersteunende informatie ( zoals een taxatie ) voor hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Woy op 26-01-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Jeen. Zoals al eens eerder hier genoemd "moest ik wel", omdat ik uit loondienst ging en getekend had om de auto mee te nemen. #naief

Ja: Vrijwel volledig ontzorgd voor vast bedrag per maand. Onderhoud, bandjes, glasreparatie, alles zit erin.
Nee: Vast bedrag per maand: ding staat nu meer stil dan dat ik rijd en dat kost dus veel centjes per maand. Mja, corona he.

Van 40k+ km in 2019 naar net geen 11k in 2020, waarvan zeker 80% prive :+. Had dus ook prima met een prive auto afgekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:43
Ach ja wellicht rij je dit jaar weer 40K KM, wie zal het zeggen.
Mijn aantal KM is ook drastisch gezakt en de auto staat op de balans xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik had eigenlijk in de planning staan om een nieuwe auto aan te schaffen, gelukkig pas toen de crisis al begonnen was, dus vanwege het geringe aantal KM's uitgesteld en nu een auto die zo goed als niks waard is op de balans, kost dus ook zo goed als niks. Zolang die nog rijd is dat ook prima.

[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 26-01-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik moet mijn vrouw halverwege volgend jaar toch maar eens voorrekenen dat we beter een auto kunnen kopen dan leasen, want mijn contract loopt nov 22 af en zij denkt dat we dan een nieuwe gaan leasen.

Als ik het zo zelf een beetje doorreken, is dat niet per se gunstig. Mja, zij houdt wel van het "voor vast bedrag volledig ontzorgt" principe.

Staat nog een 2e grote auto naast: die rijdt nog minder momenteel....

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 26-01-2021 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Je stelt veel vragen, maar heb je zelf ook al eens wat onderzoek gedaan? Want dat ontbreekt volgens mij wel heel erg bij je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

hackerhater schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:36:
Ach ja wellicht rij je dit jaar weer 40K KM, wie zal het zeggen.
Hier ook. En ook een lease... Nou ja. Bijtelling is nooit hoger dan de werkelijke autokosten dus ik reken maar dat ik voor de kosten van 1 Outlander, nu 2 auto's heb staan 8)7

Heb wel geïnformeerd om 'm over te halen naar prive, en behalve de schimmige truuk om m te verkopen aan een vriend en een dag later weer terug te kopen, is het uitgangspunt van de Noab gecertificeerde accountants dat je eenmaal een keuze maakt (bij aanschaf dus), en tja.. dat je dan dit jaar mogelijk minder rijdt dan 500km prive, of minder dan 10% van de km's zakelijk zijn, dat is dan maar zo. Volgend jaar kan het weer anders zijn.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-05 07:51
Hmmbob schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:40:
Ik moet mijn vrouw halverwege volgend jaar toch maar eens voorrekenen dat we beter een auto kunnen kopen dan leasen, want mijn contract loopt nov 22 af en zij denkt dat we dan een nieuwe gaan leasen.

Als ik het zo zelf een beetje doorreken, is dat niet per se gunstig. Mja, zij houdt wel van het "voor vast bedrag volledig ontzorgt" principe.

Staat nog een 2e grote auto naast: die rijdt nog minder momenteel....
Ik voeg zelf nog een 12% én 22% bijtelling regel in jouw leuke Excel. Ben bezig namelijk met het aankoop van een nieuwe elektrische auto die ik pas rond september laat leveren (hopelijk dan weer meer op de weg).

Ik was zelf ook bezig met een excel maar je hebt hem net wat uitgebreider (hyptoheekrente) waarvoor dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
hackerhater schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:36:
Youngtimer FTW :) Die staat ook eigenlijk alleen maar stil. Drukt wel flink de kosten maar ik ben zolangzamerhand me wel zorgen aan 't maken over de toestand van de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Hydra schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:25:
maar ik ben zolangzamerhand me wel zorgen aan 't maken over de toestand van de accu.
Druppellader er op als het kan. En anders accu er uit en binnen aan de lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
I second de lader erop.
Dat heb ik hier ook maar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
_Arthur schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:29:
Druppellader er op als het kan. En anders accu er uit en binnen aan de lader.
Druppellader kan niet helaas ivm waar de parkeerplaatsen zijn bij ons. En iedere keer een accu erin en eruit is ook niet echt een optie.

Als het goed is gaan we in de zomer verhuizen en dan heb ik een 'oprit', dus dan is een druppellader wel een optie. Maargoed; ik denk dat ik bij de volgende beurt gewoon ga vragen de Accu te vervangen. Die is ook niet bepaald nieuw meer geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Als je überhaupt nog kan starten straks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Nu auto’s toch weer eens de revue passeren.. laten we zeggen dat ik voor €10.000 excl een auto koop en voor 2500 marge inruil. Kan ik dan op de oorspronkelijke aanschaf nog steeds €2100 BTW terugvragen? Of moeten daarvoor beide transactie volledig los van elkaar verwerkt worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:13:
Nu auto’s toch weer eens de revue passeren.. laten we zeggen dat ik voor €10.000 excl een auto koop en voor 2500 marge inruil. Kan ik dan op de oorspronkelijke aanschaf nog steeds €2100 BTW terugvragen? Of moeten daarvoor beide transactie volledig los van elkaar verwerkt worden?
De BTW staat los van jou marge inruil (heb het ook gedaan) en kan dus gewoon verrekend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Deveon schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:13:
Los van elkaar kan interessanter zijn. Ik had een marge auto, deze heb ik ingeruild op een BTW auto. De BTW auto staat op het bedrijf. Echter de inruilwaarde + eventuele korting op de BTW auto, heb ik allemaal prive genoten (en dus ook op prive rekening gestort gekregen). De BTW auto tegen de volle verkoopprijs (paar duizend onder de cataloguswaarde want demo model) geheel voor rekening van mijn bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Euh, hebben ze nu bij de belastingdienst het rekeningnummer verwijderd van de download van je BTW aangifte? Wat irritant zeg. Ik rond de aangifte af, download em, en kan dan nergens het nummer waar 't geld naar toe moet inzien. Wat is dat nu voor debiels? Wij moeten aan allerhande eisen voldoen wat betreft onze facturen maar de ambtenaren mogen lukraak dit soort shit aanpassen? Pfff.

Nota bene staat 't tijdens de aangifte wel in beeld, maarja, dat is niet terug te halen.

</rant>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
hackerhater schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:59:
Als je überhaupt nog kan starten straks
Ik had een tijd terug een probleem met m'n ventilator; die bleef aanstaan waardoor m'n accu leegtrok. Maar dan ook leeg leeg; centrale deurvergrendeling deed ook niks meer. Dus dan denk je; hop, laadkabels erop. Maarja; die liggen bij m'n reservewiel achterin. En die kan je niet optillen met de achterklep dicht. En de achterklep kan je bij m'n V70 alleen via de centrale deurvergrendeling open doen. Oops :D

M'n vriendin heeft nu ook startkabels voor haar auto :)

Maargoed; ik heb regelmatig een auto moeten starten met laadkabels, meestal niet mijn eigen. Da's gelukkig niet het grootste probleem.

Waar ik ook achter gekomen ben met m'n V70 is dat je niet op de reserve nog 50km door moet rijden. Die "nog 100km" is eerder 50. Nu al 2 keer bij 't tankstation in de buurt gestaan met een jerrycan; best genant :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:23:
Euh, hebben ze nu bij de belastingdienst het rekeningnummer verwijderd van de download van je BTW aangifte? Wat irritant zeg. Ik rond de aangifte af, download em, en kan dan nergens het nummer waar 't geld naar toe moet inzien. Wat is dat nu voor debiels? Wij moeten aan allerhande eisen voldoen wat betreft onze facturen maar de ambtenaren mogen lukraak dit soort shit aanpassen? Pfff.

Nota bene staat 't tijdens de aangifte wel in beeld, maarja, dat is niet terug te halen.

</rant>
Ja, je moet tegenwoordig wachten op de brief en daarna moet je het geld pas overmaken na de dagtekening datum.
Ik kreeg gisteren een brief met dagtekening 26 februari. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:27:
[...]

Ik had een tijd terug een probleem met m'n ventilator; die bleef aanstaan waardoor m'n accu leegtrok. Maar dan ook leeg leeg; centrale deurvergrendeling deed ook niks meer. Dus dan denk je; hop, laadkabels erop. Maarja; die liggen bij m'n reservewiel achterin. En die kan je niet optillen met de achterklep dicht. En de achterklep kan je bij m'n V70 alleen via de centrale deurvergrendeling open doen. Oops :D

M'n vriendin heeft nu ook startkabels voor haar auto :)

Maargoed; ik heb regelmatig een auto moeten starten met laadkabels, meestal niet mijn eigen. Da's gelukkig niet het grootste probleem.

Waar ik ook achter gekomen ben met m'n V70 is dat je niet op de reserve nog 50km door moet rijden. Die "nog 100km" is eerder 50. Nu al 2 keer bij 't tankstation in de buurt gestaan met een jerrycan; best genant :D
De eerste keer valt wel mee, maar de tweede keer zou inderdaad genant zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 24-05 22:25
Ernemmer schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:27:
[...]

Ja, je moet tegenwoordig wachten op de brief en daarna moet je het geld pas overmaken na de dagtekening datum.
Ik kreeg gisteren een brief met dagtekening 26 februari. 8)7
Heb je daar een bron van? Ik ging er van uit uiterlijk zaterdag aangifte te doen, en dan meteen het geld over te maken (lang leve instant payments). Is dit veranderd?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Freeaqingme schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:29:
[...]

Heb je daar een bron van? Ik ging er van uit uiterlijk zaterdag aangifte te doen, en dan meteen het geld over te maken (lang leve instant payments). Is dit veranderd?
Eigen ervaring van de laatste paar weken. Ik dacht nog even voor 1 januari mijn rekening te legen door een voorlopige aangifte te doen, maar je krijgt niet direct een nummer. Vorige week heb ik het eindelijk over kunnen maken.

Hierboven ergens is ook iemand die zelfs het geld terug op de rekening kreeg, omdat ie het voor de dagtekening had verzonden.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 28-01-2021 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:27:
Huh? Dus ik hem 'em nu ingediend maar moet 'em dan dus ergens volgende maand pas overmaken? Normaal moet het toch ook in de maand na de periode waarover de aangifte gaat overmaken? Anders krijg (kreeg) je een boete. Weet je dit zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:31:
[...]

Huh? Dus ik hem 'em nu ingediend maar moet 'em dan dus ergens volgende maand pas overmaken? Normaal moet het toch ook in de maand na de periode waarover de aangifte gaat overmaken? Anders krijg (kreeg) je een boete. Weet je dit zeker?
IB moest ik wachten op een brief met betalingskenmerk.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 28-01-2021 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Oh wacht: op de loginpagina:
Op dit moment worden het betalingskenmerk en het rekeningnummer van de Belastingdienst niet getoond op de pdf van uw btw-aangifte. Wij werken aan een oplossing. Uw betalingskenmerk wordt wel getoond bij btw-aangiften op het tabblad 'Omzetbelasting' wanneer u bent ingelogd op Mijn Belastingdienst Zakelijk. Informatie over het betalen van de btw en het rekeningnummer vindt u op Btw betalen. Excuses voor het ongemak.
Wat een prutsers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Maar ik heb het heel duidelijk over de BTW en op de site staat ook dat je dat zelf meteen moet betalen. Dus ik snap niet dat je dan zegt dat dat later kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Nee dus. Je moet 't zelf nog steeds 'meteen' overmaken. Alleen moet je met de hand het nummer en kenmerk opzoeken omdat ze bij de BD prutsers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 24-05 22:25
Hydra schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:36:
[...]

Nee dus. Je moet 't zelf nog steeds 'meteen' overmaken. Alleen moet je met de hand het nummer en kenmerk opzoeken omdat ze bij de BD prutsers zijn.
Oke, prima. Ik gebruik tegenwoordig Visma eAccounting, en die regelt dat voor me, dus dat scheelt weer. 8)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:34:
[...]

Maar ik heb het heel duidelijk over de BTW en op de site staat ook dat je dat zelf meteen moet betalen. Dus ik snap niet dat je dan zegt dat dat later kan.
Ik wist het niet meer en heb het (iets te traag) uit mijn post gehaald, op mijn PDF die ik altijd krijg van de BD staat het iig niet bij Q4.

Voor de IB moet je op een brief wachten.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 28-01-2021 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Over de betalingen aan de belastingdienst: jullie hebben het over verschillende dingen :+
Overeenkomst: op zowel de PDF van de BTW als de PDF van je voorlopige aanslag staan de gegevens nu niet.

BTW Q4 2020 moet je nog deze maand betaald hebben, voor je voorlopige aangifte inkomstenbelasting moet je wachten tot na de dagtekening van de brief.

Van die laatste krijg je inderdaad een brief waar de rekeninggegevens wel op staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 28-01-2021 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Freeaqingme schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:39:
Oke, prima. Ik gebruik tegenwoordig Visma eAccounting, en die regelt dat voor me, dus dat scheelt weer. 8)
Ja moneymonk heeft die koppeling helaas nog niet. Het was ook altijd gewoon heel weinig werk, nu is het gewoon meer gedoe omdat ik niet gewoon simpel vanuit die PDF de overboeking in kan vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02
Hydra schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:18:
[...]

Ja moneymonk heeft die koppeling helaas nog niet. Het was ook altijd gewoon heel weinig werk, nu is het gewoon meer gedoe omdat ik niet gewoon simpel vanuit die PDF de overboeking in kan vullen.
nog even ... die feature staat voor Q1 op de planning (dacht ik)

Maar je hebt gelijk, ik had me ook al even lopen frustreren aan deze faalactie van de belastingdienst.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:43:
BTW Q4 2020 moet je nog deze maand betaald hebben
Precies. Onhandig om dan te horen te krijgen dat je kan wachten. Da's een boete ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ConQuestador schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:19:
Maar je hebt gelijk, ik had me ook al even lopen frustreren aan deze faalactie van de belastingdienst.
Leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:18:
[...]

Ja moneymonk heeft die koppeling helaas nog niet.
Die komt wel, dacht ik gelezen te hebben. Ik dacht zelfs dat je voor Q1 2021 dit zou moeten kunnen gebruiken.

edit: klopt!
De voorlopige agenda voor Q1 2021
BTW-aangifte (direct) digitaal inschieten

Deze feature gaat het voor een groot aantal gebruikers (Aan de wetgeving zitten wat haken en ogen, waardoor het bijvoorbeeld bij BV's nog een complex verhaal kan worden i.v.m. directeuren, PEP en het UBO-register) mogelijk maken om, direct vanuit MoneyMonk, je aangifte omzetbelasting in te schieten bij de Belastingdienst!

[ Voor 46% gewijzigd door Hmmbob op 28-01-2021 10:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Let daarbij wel op dat instant payments niet altijg gegarandeerd zijn, zeker in het weekend kan het dus nog steeds zo zijn dat het geld pas maandag bij de BD is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:22
Ik wacht altijd tot de 15e van een nieuw kwartaal (15 jan 2021) om de BTW aangifte te doen + direct betalen. Waarom zou je tot de laatste dag wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik wacht altijd tot de verrekening brandstof van de leasemij binnen is, de backdaten ze naar de laatste dag van het kwartaal maar komt vaak 2 weken in het nieuwe kwartaal pas binnen. Dan aangifte doen en betalen.

Pagina: 1 ... 204 ... 628 Laatste