Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
https://www.belastingdien...bijhouden/facturen_maken/
U verstuurt de factuur uiterlijk op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u hebt geleverd.
Natuurlijk wel afhankelijk van wat je levert. Als dat gewoon uren zijn moet je dus uren van december voor 15 januari facturen. Als je een product levert, onafhankelijk van de uren die je maakt is het natuurlijk wat anders

[ Voor 22% gewijzigd door Woy op 18-01-2021 12:41 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 10:03
Hmmbob schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:33:
Wat gebeurt er als je opdrachtgever zich opsplitst/ een bedrijfsonderdeel afsplitst: kan je daar dan aan de slag gaan waarbij de bekende "2 jaar teller" weer opnieuw gaat lopen? Of kijken ze door deze splitsing heen naar de situatie die daarvoor was?
Er is vanuit de wet geen 2 jaar teller (BD zelf houdt nota bene 3 jaar aan). Aangezien dit bedrijfs-interne regels zijn, is dat ook aan het bedrijf om dat te bepalen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 16:52
hackerhater schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:15:
[...]

Reverse billing systeem van de klant.
Zij maken de facturen aan in mijn naam die ik dan in mijn administratie verwerk.
Hier ook. Reverse billing bij de ene klant en bij de andere klant stuur ik een factuur. Ik houd ze overigens ook bij in mijn boekhouding (zodat ik altijd kan checken of t klopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Wat factureren jullie precies voor de reiskosten als je tarief excl reiskosten is?

Een bedrag per km ofzo? Wat is daarin dan redelijk?

De opdrachtgever wil graag excl ivm lockdown. Eventuele reizen zullen per auto zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-06 12:13
Sinds wanneer zijn contracten exclusief reiskosten?
eventueel spul naar buitenland niet meetellend.

Zou dan zelf met de standaard 19ct/km rekenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik reken 35 cent per km aan reiskosten, 2 cent meer dan wat mijn auto eigenlijk kost per km.
Daarbij is 1 uur per dag reistijd mijn eigen tijd, daarna gaat mijn normale uurtarief in.

[ Voor 75% gewijzigd door Ernemmer op 18-01-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
hackerhater schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:30:
eventueel spul naar buitenland niet meetellend.

Heb eens met een freelancer gesproken en die gaf aan dat hij werkte met een dag tarief, als hij zijn dag tarief kon schrijven dan ging hij niet moeilijk doen over een paar tientjes reiskosten. Tarief zat niet aan de lage kant zoals je kan begrijpen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-06 08:20

Crazy D

I think we should take a look.

Ligt aan de klant. Bij 1 klant is het vast bedrag van net geen 50 euro wat op 30 cent neerkomt (na mijn verhuizing, tot vorig jaar voorjaar was dat 50 cent). Bij andere klant 0 (maar dat was voor de verhuizing 3 km.. na de verhuizing 120 enkel reis :X). Bij beiden aangegeven ook al voor Corona dat ik amper op kantoor zal zijn... Andere klanten reken ik 50 cent per km. Wat op zich nog relatief matig te noemen is, bij 50 km enkele reis is dat 50 euro extra. Als het tegenzit is 50 km enkele reis 45-60 minuten rijden, dus uurtarief van 25 euro eigenlijk. Maar goed als je dan door het tarief overdag alsnog boven de 80 zit vind ik dat nog wel te doen, als het een enkele keer is (mooi moment om wat podcasts te luisteren of te bellen en zo).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-06 12:16
Stefangrp schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:28:
Wat factureren jullie precies voor de reiskosten als je tarief excl reiskosten is?

Een bedrag per km ofzo? Wat is daarin dan redelijk?

De opdrachtgever wil graag excl ivm lockdown. Eventuele reizen zullen per auto zijn
Ik declareer nooit reiskosten, alle kosten zitten in mijn uurtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
hackerhater schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:30:
Wanneer opdrachtgever en opdrachtnemer dat overeenkomen. Je bent ondernemer! Je hebt vrijheid om hier over te onderhandelen.
Je weet dat die 19 cent de belastingvrije vergoeding is voor woon-werkverkeer van een werkgever aan een werknemer?

Reken eens uit wat een kilometer in je auto werkelijk kost, brandstof, onderhoud, afschrijving etc. De eerder genoemde 35 cent per kilometer komt dan al aardig in de richting als je een klein autootje rijdt, maar nog steeds laag.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om reistijd tegen vol uurtarief te declareren en dan reiskosten achterwege te laten. Maar zoals gezegd, dat hangt van de onderhandeling af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-06 12:40
Skyaero schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:35:
[...]

Waar?

[...]

In de branches waar op projectbasis wordt gewerkt is dit hoe het gewoonlijk werkt. Factuur aan het einde van het project indien zo afgesproken met de opdrachtgever (soms werken wij bijvoorbeeld met een aanbetaling of midtermijnbetaling, afhankelijk van de grootte en risico van het project).

Als het een 'uurtje-factuurtje' opdracht is, zou het wel kunnen zijn dan je de uren die je in december maakt, wel al als omzet in je boeken moet zetten (onder 'nog te factureren bedragen'), maar dat hangt heel erg af van hoe je andere bedrijfsactiviteiten eruit zien.
Aha. Tja dit is m'n tweede opdrachtgever. Andere opdrachtgever is in principe uurtje factuurtje.

Beste dan dus om wel bij andere opdrachtgever bij oplevering te factureren en Nog Te Factureren omzet bij te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:34:
[...]

Aha. Tja dit is m'n tweede opdrachtgever. Andere opdrachtgever is in principe uurtje factuurtje.

Beste dan dus om wel bij andere opdrachtgever bij oplevering te factureren en Nog Te Factureren omzet bij te houden?
De meeste projecten bestaan uit een aantal fases en ik laat mijn klanten een percentage betalen per fase. (deze zijn meestal zo gepland tussen de 2-4 weken)
Ik heb geen zin om 6 maanden aan een project te werken en daarna geen cent te zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 18-01-2021 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alionfire
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-03-2023
Ik lees mee!

Ben zelf consultant in de InfoSec sector, maar zit eraan te denken om toch maar voor mijzelf te beginnen aangezien ik nu al in de projecten- en detacheringwereld zit. Veel nuttige informatie, "even" inlezen! :>

Security & Privacy Geek • PSN: alionfiree •

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 02-06 12:40
Ernemmer schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:39:
[...]

De meeste projecten bestaan uit een aantal fases en ik laat mijn klanten een percentage betalen per fase. (deze zijn meestal zo gepland tussen de 2-4 weken)
Ik heb geen zin om 6 maanden aan een project te werken en daarna geen cent te zien.
Ja zal ik bij langere projecten ook zo doen. Deze duurt wrs 4-6 weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-06 07:54
Skyaero schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:25:

Je weet dat die 19 cent de belastingvrije vergoeding is voor woon-werkverkeer van een werkgever aan een werknemer?
Niet alleen van werkgever aan werknemer, maar ook voor de eenmanszaak geldt dat 19c per kilometer (zakelijk) van de inkomstenbelasting afgetrokken kan worden.

Qua vergoeding kan je alles vragen aan de klant, al is dit gewoon omzet. Je kan ook 5 cent / km aan vergoeding vragen, en toch 19c aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 10:31
Het bedrag is hetzelfde, de regels zijn anders. Een zelfstandige mag altijd 19 ct/km aftrekken van de belastbare winst, een werknemer heeft alleen de aftrek voor een eventuele vergoeding die in de loonheffingen bij zijn werkgever is afgetrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:42
Hmmbob schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:33:
DBA vraagje:

Wat gebeurt er als je opdrachtgever zich opsplitst/ een bedrijfsonderdeel afsplitst: kan je daar dan aan de slag gaan waarbij de bekende "2 jaar teller" weer opnieuw gaat lopen? Of kijken ze door deze splitsing heen naar de situatie die daarvoor was?
Zoals anderen aangeven is er geen harde twee jaar vastgelegd.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Wanneer opdrachtgever en opdrachtnemer dat overeenkomen. Je bent ondernemer! Je hebt vrijheid om hier over te onderhandelen.

[...]

Reken eens uit wat een kilometer in je auto werkelijk kost, brandstof, onderhoud, afschrijving etc. De eerder genoemde 35 cent per kilometer komt dan al aardig in de richting als je een klein autootje rijdt, maar nog steeds laag.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om reistijd tegen vol uurtarief te declareren en dan reiskosten achterwege te laten. Maar zoals gezegd, dat hangt van de onderhandeling af.
19ct per kilometer is dankzij die vrijstelling de standaard geworden om reiskosten te vergoeden. Vaak is het echter meer dan dat. Echter kan je niet alles kosten meenemen in de meerprijs die je hebt door die extra kilometers. Uit een leasecontract haal je meestal een meerprijs van tussen de 5 en 10ct per kilometer tel daar de brandstof of energie bij op en je hebt je meerprijs die je maakt.

Zelf verkoop ik mijn tijd en als mijn tarief excl reiskosten is dan reken ik simpelweg mijn tarief voor de reistijd. Zeker als de opdrachtgever bepaalt wanneer ik waar moet zijn. In overleg ben ik bereid om tot de helft te zaken omdat rijden natuurlijk wel minder inspanning vereist, maar liefst gewoon uurtarief incl reiskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:45

MadEgg

Tux is lievvv

[...]
Dat hangt ook sterk van het aantal gereden kilometers af. Voor mijn beoogde doel zou mijn compacte auto (Peugeot 208) op de €0,185 per km uitkomen volgens die rekentool van de ANWB. En dan is hij nog wat pessimistisch over het dieselgebruik - hij rekent ruim 1 cent per km meer dan het daadwerkelijke gebruik. Dankzij Corona kom ik niet aan een fractie van die kilometers dus nu is hij een stuk duurder per KM en is die €0,19 / km verre van kostendekkend - met de daadwerkelijke afstand kom ik nu op €0,397 per km.

Desalniettemin ben ik al lang blij als ik zakelijke kilometers kan rijden tegen €0,19 per km want de vaste lasten lopen gewoon door natuurlijk, en die aftrekpost maakt het alsnog gunstiger.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

padoempats schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:06:
[...]

Niet alleen van werkgever aan werknemer, maar ook voor de eenmanszaak geldt dat 19c per kilometer (zakelijk) van de inkomstenbelasting afgetrokken kan worden.

Qua vergoeding kan je alles vragen aan de klant, al is dit gewoon omzet. Je kan ook 5 cent / km aan vergoeding vragen, en toch 19c aftrekken.
Ja daar ontstaat soms wat verwarring (niet alleen hier). 19 cent is gewoon wat jij mag boeken als autokosten als je geen auto van de zaak rijdt. Of je gaat op de fiets naar je klant. Of je loopt. Of je laat je ophalen... En ook als je naar een winkel rijdt om een laptop te kopen... etc.

Wat je doorbelast aan je klant spreek je fijn onderling af. Ken een bedrijf dat geen reiskosten rekent, maar 8 uur factureert terwijl de consultant 7 uur op locatie is (en met een tarief van 150 per uur is dat op zich geen slechte deal, tenzij je klant 200km verder zit...). Ander bedrijf rekent 1 euro per km. Weer een ander bedrijf rekent voorrijkosten in een staffel op basis van afstand kantoor - klant. Zoveel mensen zoveel wensen.

Persoonlijk vind ik een los tarief overzichtelijker maar dat is lekker ieder voor zich natuurlijk.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Well met mijn huidige klant zijn de reiskosten gewoon included in het uurtarief.
Maar ik moet wel zeggen dat ik toen ik de klus aan naam het tarief wat verhoogd heb om de reiskosten te includen (200KM/day, 4 dagen per week telt op)

Dus ja nu met Covid ben ik wel sorta spekkoper. Hetzelfde tarief en alleen de vaste lasten van de auto.
Daaraantegen een kilometervreter auto die nu vooral stil staat -_-'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-05 23:12
Hoe werkt dit dan? Je vraagt dan bijvoorbeeld 85 euro per uur en daarnaast 20 euro per dag voor reiskosten of begrijp ik het verkeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door blizzard001 op 19-01-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
blizzard001 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:08:
Hoe werkt dit dan? Je vraagt dan bijvoorbeeld 85 euro per uur en daarnaast 20 euro per dag voor reiskosten of begrijp ik het verkeerd?
Ik vraag 85 euro per uur exclusief reiskosten en zit 8 uur per dag bij de klant. Dagtarief is dus 8 x 85 = 680 euro.

Nu heb ik 20 euro reiskosten per dag (en eventueel zou je hier ook reistijd of overnachting of lunch of wat dan ook nog bij op kunnen tellen -- de methodiek is hetzelfde). Mijn werkelijk "all-in" dagtarief is dan 700 euro.

Mijn all-in uurtarief wordt dan 700 / 8 = 87,50

Of je factureert de klant 680 euro aan uren en 20 euro aan reiskosten.

[ Voor 5% gewijzigd door Skyaero op 19-01-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 21:17
Met een broker is dit vaak hoofdpijn. Gewoon lekker een all prijs doorrekenen want dat is simpelweg uren * tarief.
Tenzij je uiteraard veel moet reizen naar verschillende locaties. In mijn geval valt dit onder mijn reguliere uurtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
blizzard001 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:08:
Over het algemeen hebben de klanten gewoon behoefte aan een all-in tarief. Ze willen zich niet ook nog een keer druk gaan maken over of, naast het aantal uren, ook of je al dan niet gereisd hebt die dag. Ik ken in mijn omgeving dus niemand die naast hun uurtarief dat nog eens apart heeft. Vergeet niet dat je bij 85 euro per uur het over 680 per dag hebt; die 20 euro is dan echt peanuts.

Het is natuurlijk wat anders als je reizen een sterk variabel karakter hebben, dus als je 'voor' een opdrachtgever naar verschillende locaties gaat. Maar dat is in de ICT echt een uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
com2,1ghz schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:55:
Met een broker is dit vaak hoofdpijn.
Voor mezelf net zo goed. Heb geen zin om een complexe administratie te moeten gaan bijhouden om op basis daarvan weer lastige facturen te maken. Als het gewoon zo is dat ik elke dag dat werk ook reis, dan is het alsnog simpeler om het gewoon in te bakken in je tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:14
En om dta aan te vullen: in een eerdere rol moest ik voor de klant naar Israel, daarbij gebruik gemaakt van het reisbureau van de klant voor vlucht en hotel, en heb ik een factuur gestuurd voor overige verblijfskosten - al werd het merendeel opgepakt door een interne medewerker die ook mee was (betaalde ook meteen voor mij, scheelde in gedoe).

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:59

ralpje

Deugpopje

Hydra schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:28:
[...]

Voor mezelf net zo goed. Heb geen zin om een complexe administratie te moeten gaan bijhouden om op basis daarvan weer lastige facturen te maken. Als het gewoon zo is dat ik elke dag dat werk ook reis, dan is het alsnog simpeler om het gewoon in te bakken in je tarief.
Ik maak tegenwoordig nog wel eens de afspraak dat mijn tarief op basis van remote werk is, en dat ik voor een bezoek op locatie X-euro 'voorrijkosten' reken. Ik bepaal dan zelf of ik bij meerdere dagen op locatie (ik geef traingen, dus dit komt wel regelmatig voor) voor dat bedrag heen en weer rij of een hotelletje pak in de buurt.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hydra schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:27:
[...]

Over het algemeen hebben de klanten gewoon behoefte aan een all-in tarief. Ze willen zich niet ook nog een keer druk gaan maken over of, naast het aantal uren, ook of je al dan niet gereisd hebt die dag. Ik ken in mijn omgeving dus niemand die naast hun uurtarief dat nog eens apart heeft. Vergeet niet dat je bij 85 euro per uur het over 680 per dag hebt; die 20 euro is dan echt peanuts.

Het is natuurlijk wat anders als je reizen een sterk variabel karakter hebben, dus als je 'voor' een opdrachtgever naar verschillende locaties gaat. Maar dat is in de ICT echt een uitzondering.
Als je ergens vast x-dagen per week zit zou ik ook niet over losse km's beginnen, dan past dat mooi in je uurtarief. Wanneer je meer consultancy opdrachten hebt (en soms dus variërend van paar dagen tot paar weken, soms 1 of 2 dagen in de week voor langere tijd) dan zijn klanten gewend dat er ook over reis/voorrijkosten wordt gesproken. En zeker in het MKB heb ik bij eerdere werkgever ook weleens discussies gehad. "waarom is het zoveel km vanaf kantoor terwijl jij hier vlak bij woont". Ja uh, lees de voorwaarden val mij er niet mee lastig :P
Klinkt soms mierenneukerig maar goed, bij kleinere bedrijven heb je daar soms ook mee te maken.

Maar ben met je eens dat 20 euro het verschil dan ook niet echt maakt. Zeker niet als het een uurtje rijden is.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-05 21:34
Geen idee of dit eerder al de revue gepasseerd heeft, maar tijdens wat speurwerk bij het CBS ontdekte ik dat Nederlands met afstand de grootste verandering in het aandeel zzp'ers van Europa heeft, gemeten van 2008 tot 2018.

Sterker nog, de stijging is 35% hoger dan bij nummer twee, het VK. Misschien draagt deze afwijking van het Europees gemiddelde bij aan het ontmoedigingsbeleid van de overheid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbvz1NkOD8HlwLkZZKDWzqqlFgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aa38RBUv4wAK7rAJP9ezlAt9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 21:17
Bulder schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:03:
Geen idee of dit eerder al de revue gepasseerd heeft, maar tijdens wat speurwerk bij het CBS ontdekte ik dat Nederlands met afstand de grootste verandering in het aandeel zzp'ers van Europa heeft, gemeten van 2008 tot 2018.

Sterker nog, de stijging is 35% hoger dan bij nummer twee, het VK. Misschien draagt deze afwijking van het Europees gemiddelde bij aan het ontmoedigingsbeleid van de overheid?

[Afbeelding]
Kunnen we ook een grafiekje pakken met het aantal niet geregistreerden? In al die landen onderaan het lijstje is het ook gangbaar dat je gewoon werkt met contant geld en je gewoon niets aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

[Afbeelding]
Helaas ontbreekt of dit allemaal fulltime ZZP'ers zijn of zitten er bijbaantjes tussen zoals 's avonds je internet bedrijfje runnen (blog, dropship, fotografie ect)? Daarnaast veel belangrijker zijn deze ZZP'er vrijwillig zelfstandig geworden of gedwongen? Met name dat laatste moet bovenop de agenda staan als het om ZZP'er gaat.

Tot slot stonden we met aantal ZZP'ers nog op 7. Percentage zijn altijd nog afhankelijk van een absoluut aantal. Zo staat Roemenië heel hoog in aantal ZZP'er, maar ook heel hoog in afname aantal ZZP'ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
com2,1ghz schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:11:
[...]

Kunnen we ook een grafiekje pakken met het aantal niet geregistreerden? In al die landen onderaan het lijstje is het ook gangbaar dat je gewoon werkt met contant geld en je gewoon niets aangeeft.
Een lijstje met dingen die je niet weet wordt lastig :+ maar achter de link zit ook een grafiek het aantal ZZP'ers per land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11

[Afbeelding]
Nederland heeft weliswaar de meeste groei, maar als je verder kijkt... in jouw lijstje staat Roemenie een-na-laatste, terwijl Roemenie op Griekenland na de meeste ZZP'ers heeft.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Bnuxy9q.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Welk ontmoedigingsbeleid? Dat een overheid (terecht) excessen aan wil pakken betekent niet dat er een globaal ontmoedigingsbeleid zou zijn natuurlijk. Ik wijd de huidige situatie vooral aan "Hanlon's razor"; de overheid is simpelweg niet in staat iets te reguleren wat zo enorm complex is.

Het is overigens een situatie die ze zelf veroorzaakt hebben. Veel gedwongen zelfstandigheid is ontstaan door het heel lastig maken van seizoensgebonden arbeid bijvoorbeeld. Ik denk dat het belangrijk is dat men in gaat zien dat het heel lastig is om regels te maken die bepaalde verdienmodellen onmogelijk maken zonder dat er dan alternatieven ontstaan. In ieder geval als je niet ook die regel stevig gaat handhaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:29
@Hydra Uit eerdere voorbeschouwing (door diverse HR experts) blijkt dat voor 40% van de zzp-ers die webmodule een probleem gaat vormen. Dan is niet het doel om de excessen aan te pakken.

Het doel was om de onderkant te beschermen. En dat hebben ze juist losgelaten, door laten vervallen van minimum tarief en de 75e grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-05 09:47
Ik ben op zoek naar een boekhouders. Alleen voor inkomstenbelasting en jaarrekening. Wie heeft tips waar ik op moet letten of hoe ik ze het best kan vinden? Of maakt het geen bal uit en is de eerste de beste in de buurt vrijwel zeker goed genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-06 12:16
kwaazaar schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:58:
Ik ben op zoek naar een boekhouders. Alleen voor inkomstenbelasting en jaarrekening. Wie heeft tips waar ik op moet letten of hoe ik ze het best kan vinden? Of maakt het geen bal uit en is de eerste de beste in de buurt vrijwel zeker goed genoeg?
Als er niet zoveel bijzonders aan de hand is is vaak de eerste de beste prima. Ik vind Moneybird een fijn boekhoudpakket en daarin kun je direct een boekhouder zoeken die goed met Moneybird overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
Iemand ervaring met zonnepanelen en een zakelijke elektrische auto?

Situatie: Ik heb in 2018 zonnepanelen op het dak laten monteren, toen nog geen ZZP'er en ook niet over nagedacht, dus alles op mijn naam laten zetten en de BTW van de zonnepanelen teruggevraagd door ondernemer voor de BTW te worden (valt dan onder de KOR). Vermogen van de zonnepanelen is 7500 Wattpiek.

Sinds mei 2020 maak ik als ZZP'er omzet en val ik daarmee buiten de KOR, dus ik mag fofait gaan betalen. Echter heb ik sinds augustus een zakelijk gekochte elektrische auto.
Wat de auto verbruikt, meet ik met een MID KWh meter. Wat de zonnepanelen opleveren niet via een MID KWh meter maar door de omvormer zelf (SolarEdge).

Hoe kan ik dit het beste boeken in mijn administratie?
Simpel weg de forfait opnemen en het verbruik van de auto in KWh x KWh-prijs?
Of is er een beter manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
@UrbanSnEAky
Lijkt me het makkelijkst om vanuit prive een "factuur" naar je bedrijf te sturen voor het gebruik van de laadpaal?
Geen idee wat je mag rekenen uit mijn hoofd, maar dat lijkt me de makkelijkste oplossing.
Het is voor je bedrijfje dan hetzelfde als wanneer je aan een publiekelijke paal zou laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

UrbanSnEAky schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:11:
Iemand ervaring met zonnepanelen en een zakelijke elektrische auto?

Situatie: Ik heb in 2018 zonnepanelen op het dak laten monteren, toen nog geen ZZP'er en ook niet over nagedacht, dus alles op mijn naam laten zetten en de BTW van de zonnepanelen teruggevraagd door ondernemer voor de BTW te worden (valt dan onder de KOR). Vermogen van de zonnepanelen is 7500 Wattpiek.

Sinds mei 2020 maak ik als ZZP'er omzet en val ik daarmee buiten de KOR, dus ik mag fofait gaan betalen. Echter heb ik sinds augustus een zakelijk gekochte elektrische auto.
Wat de auto verbruikt, meet ik met een MID KWh meter. Wat de zonnepanelen opleveren niet via een MID KWh meter maar door de omvormer zelf (SolarEdge).

Hoe kan ik dit het beste boeken in mijn administratie?
Simpel weg de forfait opnemen en het verbruik van de auto in KWh x KWh-prijs?
Of is er een beter manier?
Ik heb een laadpaal via Vattenfal, ik boek gewoon elke maand een factuur alsof ik die heb ontvangen vanuit Vattenfal, tegen gewoon tarief (23,nog wat cent voor mij). Laadpaal is wel volledig zakelijk gekocht. Excel sheet erbij met export vanuit de portal waarop alle laadsessies staat en het aantal KWh, dus dat keer 23 cent en dat boek ik als factuur "betaald via prive". Heb nog geen jaarcontrole van de accountant gehad dus het kan zijn dij het er niet mee eens is, maar dan wordt het dezelfde boeking maar dan zonder BTW terug te vragen (want als particulier mag je immers geen BTW rekenen). Ik heb ook zonnepanelen maar voor het laden boeit het niet waar die stroom vandaan komt dus daar hou ik ook geen rekening mee (zou niet eens weten hoe...).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@UrbanSnEAky Hier dezelfde situatie. Voor de zonnepanelen gebruik ik de forfait regeling en voor de zakelijke auto vraag ik per jaar de BTW terug van de stroom die door de meter is gegaan en voer excl BTW op als kosten zijnde privé betaald met meeste recente jaarafrekening van de energiemaatschappij op mijn naam als factuur. Voor het einde van de maand hoor ik wat mijn boekhouder ervan maakt ;)

Achteraf gezien had ik de PV op naam van mijn vrouw moeten kopen, maar zoveel is het forfait ook weer niet. Of het hele installatie op zaak (KIA en MIA).

PS: Als je de opwekking en afname direct met elkaar wilt verrekenen dan moet je denk ik aan beide kanten een MiD gecertificeerde meter hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Deveon op 20-01-2021 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
@Deveon
Zoveel is het idd ook niet, maar het was beter geweest als ik het toen al op mijn vrouws naam had gezet.
Wat bedoel je met hele installatie op de zaak? In principe is dat toch al zo omdat je de BTW hebt kunnen terugvragen?

Vandaag even met m'n boekhouder bellen hoe we dit het beste kunnen boeken, ik neem jullie suggesties mee. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Ik heb er zelfs van af gezien om btw terug te vragen over de zonnepanelen. Al die jaren forfait zou vanzelf meer worden dan dat ik aan btw terug kan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
Ja, of op naam van je partner. Had ik destijds niet over nagedacht.
Zou het mogelijk kunnen zijn om de zonnepanelen te verkopen aan mijn partner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntarr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11-2023
UrbanSnEAky schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:36:
Ik denk dat ze dat wel door zouden hebben ;) Al geplaatste zonnepanelen worden "verkocht" van de ene huiseigenaar aan de andere. Dat klinkt alleen al vrij sketchy, niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Als je het verkoopt moet je wel weer BTW rekenen, een natuurlijk een realistische prijs vragen. Verder is het volgens mij geen punt

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
@Huntarr klinkt idd sketchy, daarom geen idee of het valide is :)

@Woy Klopt, maar in theorie zou m'n vrouw die BTW dan weer terug kunnen vragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
Panelen aanschaffen op naam van mn partner is helaas geen optie meer. In 2019 al btw teruggevraagd voor die paar euro vanwege nieuwbouw, maar sinds 2020 wordt je automatisch in de KOR2.0 gezet en als je dan nog een keer btw wil terugvragen ben je verplicht om 3 jaar lang elk kwartaal aangifte te doen (met forfait). Dat forfait zou bij elkaar ongeveer evenveel zijn als de btw zelf, dus ervan afgezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
UrbanSnEAky schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:09:
@Huntarr klinkt idd sketchy, daarom geen idee of het valide is :)
Zolang jij een reeele prijs rekent zie ik er geen enkel probleem mee, ik zou dat wel proberen te onderbouwen door bijvoorbeeld een vergelijkbaar aanbod op internet te zoeken, en dat te bewaren als onderbouwing.
@Woy Klopt, maar in theorie zou m'n vrouw die BTW dan weer terug kunnen vragen
Mmm, ja daar had ik nog niet over nagedacht, dan zou het inderdaad helemaal uit moeten kunnen. Voor jouw bedrijf zie ik ieder geval geen probleem. Mogelijk wel aan de kant van je vrouw die de BTW terug wil vragen:
Zorg wel dat u aan de voorwaarden voor btw-teruggaaf voldoet: uw naam moet op de factuur van de zonnepanelen staan. En op de factuur van het energiebedrijf. Vraag de btw terug binnen 6 maanden na het jaar waarin u investeert in zonnepanelen.
Je zult de tenaamstelling van je energiecontract ieder geval ook aan moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
padoempats schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:13:
[...]

Panelen aanschaffen op naam van mn partner is helaas geen optie meer. In 2019 al btw teruggevraagd voor die paar euro vanwege nieuwbouw, maar sinds 2020 wordt je automatisch in de KOR2.0 gezet en als je dan nog een keer btw wil terugvragen ben je verplicht om 3 jaar lang elk kwartaal aangifte te doen (met forfait). Dat forfait zou bij elkaar ongeveer evenveel zijn als de btw zelf, dus ervan afgezien.
De kans dat je nog een keer BTW terug gaat vragen binnen drie jaar is erg klein. Daarnaast kan je waarschijnlijk voor alleen PV ook per jaar aangifte doen (wel eerst aanvragen).

Zoals eerder genoemd loont het terugvragen alleen niet zoveel als je de forfait moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Deveon schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 18:18:
@UrbanSnEAky Hier dezelfde situatie. Voor de zonnepanelen gebruik ik de forfait regeling en voor de zakelijke auto vraag ik per jaar de BTW terug van de stroom die door de meter is gegaan en voer excl BTW op als kosten zijnde privé betaald met meeste recente jaarafrekening van de energiemaatschappij op mijn naam als factuur. Voor het einde van de maand hoor ik wat mijn boekhouder ervan maakt ;)

Achteraf gezien had ik de PV op naam van mijn vrouw moeten kopen, maar zoveel is het forfait ook weer niet. Of het hele installatie op zaak (KIA en MIA).

PS: Als je de opwekking en afname direct met elkaar wilt verrekenen dan moet je denk ik aan beide kanten een MiD gecertificeerde meter hebben.
Volgens mij mag je de privé betaalde btw voor de stroom niet terug vragen. Ik doe het iig niet, ik boek de totale kosten voor verbruik (gemeten met MiD meter inderdaad) gewoon als kosten.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
-Jaap-io schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:54:
[...]

Volgens mij mag je de privé betaalde btw voor de stroom niet terug vragen. Ik doe het iig niet, ik boek de totale kosten voor verbruik (gemeten met MiD meter inderdaad) gewoon als kosten.
Als mijn boekhouder dat bevestigd zal ik het nog even bijwerken maar ik zie geen reden waarom ik de BTW niet zou mogen terugvragen. De eindfactuur voldoet aan alle voorwaarden voor de omzetbelasting gezien de naam en adres privé en zakelijk gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Deveon schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:01:
[...]

Als mijn boekhouder dat bevestigd zal ik het nog even bijwerken maar ik zie geen reden waarom ik de BTW niet zou mogen terugvragen. De eindfactuur voldoet aan alle voorwaarden voor de omzetbelasting gezien de naam en adres privé en zakelijk gelijk zijn.
wat ik begrepen heb is dat je eigenlijk vanuit privé een factuur naar zakelijk stuurt voor de gebruikte energie. Een privé persoon mag geen btw in rekening brengen, dus dat mag je dan zakelijk ook niet terug vragen.

Ik heb dit "probleem" dit overigens niet, ik heb het omgekeerd. Ik heb minder zakelijk verbruikt, dan zakelijk opgewekt met de panelen, dus ik moet het naar prive "verkopen" en dus btw afragen 😒

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 10:31
Hydra schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:15:
[...]

Welk ontmoedigingsbeleid? Dat een overheid (terecht) excessen aan wil pakken betekent niet dat er een globaal ontmoedigingsbeleid zou zijn natuurlijk. Ik wijd de huidige situatie vooral aan "Hanlon's razor"; de overheid is simpelweg niet in staat iets te reguleren wat zo enorm complex is.
Ik vind de huidige wetgeving en niet-handhaving (die jarenlang een bepaalde onzekerheid boven de markt laat hangen) wel een vorm van ontmoediging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
-Jaap-io schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:04:
[...]

wat ik begrepen heb is dat je eigenlijk vanuit privé een factuur naar zakelijk stuurt voor de gebruikte energie. Een privé persoon mag geen btw in rekening brengen, dus dat mag je dan zakelijk ook niet terug vragen.
Met een eenmanszaak kan ik toch geen factuur naar mijzelf sturen? In principe zie ik geen verschil tussen een telefoonrekening als consument afsluiten en deze zakelijk boeken en BTW terugvragen (naar ratio). Enkel zou het mooier zijn als ik mijn afrekening van de energierekening ook rond de jaarwisseling zou ontvangen maar in principe staat de prijs toch vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
t_captain schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:13:
Ik vind de huidige wetgeving en niet-handhaving (die jarenlang een bepaalde onzekerheid boven de markt laat hangen) wel een vorm van ontmoediging.
Nouja, ontmoediging implicieert dat ze bewust ons dwars willen zitten. Ik gooi het meer op onbewust onbekwaam. Maar moedeloos word ik er wel van ja :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Deveon schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:46:
[...]

De kans dat je nog een keer BTW terug gaat vragen binnen drie jaar is erg klein. Daarnaast kan je waarschijnlijk voor alleen PV ook per jaar aangifte doen (wel eerst aanvragen).

Zoals eerder genoemd loont het terugvragen alleen niet zoveel als je de forfait moet betalen.
Als je het de eerste keer aanvraagt, en je hebt geen eenmanszaak, dan kan je het aanvragen en daarna gelijk gebruik maken van de KOR. Maw, 1x forfait betalen en dan niet meer.

Maar zit je in de KOR, en wil je weer btw aftrekken, dan moet je voor 3 jaar uit de KOR en 3 jaar forfait betalen. Na die 3 jaar mag je weer in de KOR. 3 jaar forfait betalen is in sommige gevallen meer dan de btw (in mijn geval was dat zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Flesje bier of wijn als iemand me kan vertellen waarom ik geen actieve "sign" functionaliteit in Acrobat krijg bij bepaalde UEA's (bijvoorbeeld Politie, Gemeente Utrecht) terwijl dit in andere geen probleem is (Den Bosch, Provincie Brabant).

Ik krijg het *niet* voor elkaar, ik klik op het handtekening veld onder Deel VI en de PDF toont de pop-over:
"The author of this form has specified the fields which you can fill. Click on any field to start filling form." Geen manier om te zien welke velden verplicht zijn, alleen een OK knop.

Maar ondanks dat ik meerdere UEA's regel voor regel heb ingevuld, noch nadat ik ook velden ging invullen die niet nodig waren, noch op een Mac/Windows bak ... het *Sign* knopje uit de "Fill & Sign" tool en het *Digitally Sign* vinkje vanuit de Certificates tool blijven greyed-out.

Nu kan ik al die UEA's wel uitprinten en inscannen - maar ik heb geen ADF op de scanner en weinig zin om een uur per-pagina afbeeldingen op te slaan, die samen te voegen tot een PDF en dan mogelijk afgekeurd worden door de DAS-tooling omdat het geen "origineel" betreft.

Anyone :) ?

Acrobat is up-to-date, met- of zonder login van Adobe maakt geen verschil, de UEA's zijn per DAS gedownload en reeds ingevulde velden niet aangepast.

[ Voor 6% gewijzigd door Cassius op 21-01-2021 19:47 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Is 80 euro per uur voor een ontwikkelaar met zes jaar werkervaring marktconform?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Itar
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-06 15:02
Cassius schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:46:
Flesje bier of wijn als iemand me kan vertellen waarom ik geen actieve "sign" functionaliteit in Acrobat krijg bij bepaalde UEA's (bijvoorbeeld Politie, Gemeente Utrecht) terwijl dit in andere geen probleem is (Den Bosch, Provincie Brabant).

.....
Nu kan ik al die UEA's wel uitprinten en inscannen - maar ik heb geen ADF op de scanner en weinig zin om een uur per-pagina afbeeldingen op te slaan, die samen te voegen tot een PDF en dan mogelijk afgekeurd worden door de DAS-tooling omdat het geen "origineel" betreft.

Acrobat is up-to-date, met- of zonder login van Adobe maakt geen verschil, de UEA's zijn per DAS gedownload en reeds ingevulde velden niet aangepast.
Ik denk dat de auteur/uitgever van de UEA deze optie gewoon bewust inactief heeft gemaakt (of eigenlijk dat er niet is gekozen voor het invoeren van een digitaal ondertekenenoptie). In gevallen waarin digitaal ondertekenen niet mogelijk was (de meeste UEA's in mijn ervaring) heb ik altijd enkel de laatste pagina geprint, ondertekend, weer gescand en dan weer achter pagina 1 t/m n-1 geplakt. Pagina 1 t/m n-1 zijn dan dus nooit geprint en gescand. Nog nooit op afgewezen. Ik zou die gok bij een volgende UEA zo weer nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Itar schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:58:
[...]

Ik denk dat de auteur/uitgever van de UEA deze optie gewoon bewust inactief heeft gemaakt (of eigenlijk dat er niet is gekozen voor het invoeren van een digitaal ondertekenenoptie). In gevallen waarin digitaal ondertekenen niet mogelijk was (de meeste UEA's in mijn ervaring) heb ik altijd enkel de laatste pagina geprint, ondertekend, weer gescand en dan weer achter pagina 1 t/m n-1 geplakt. Pagina 1 t/m n-1 zijn dan dus nooit geprint en gescand. Nog nooit op afgewezen. Ik zou die gok bij een volgende UEA zo weer nemen.
Nou bedankt dan ga ik dat zo proberen. Het vreemde is dat alle probleemgevallen onder "Document Properties" - "Security" - "Allowed" hebben staan bij "Signing". Hmpf.

Edit: ik lees nu https://www.pianoo.nl/nl/...ieve-pdf-uniform-europees punt 6:

code:
1
2
3
Het interactieve pdf kan niet digitaal ondertekend worden.
Als u om ondertekening vraagt dan moet de ondernemer het formulier printen,
ondertekenen om het daarna te scannen.

Gekunstel dus :X .
blizzard001 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:51:
Is 80 euro per uur voor een ontwikkelaar met zes jaar werkervaring marktconform?
Ligt aan meerdere zaken (hoe lang is de opdracht, hoe groot is het risico, is die volle 6 jaar opdracht relevant, lijkt het je leuk), maar zonder flauw te doen lijkt het me een prima uurloon. Bij de NS zitten ze gemiddeld op €85~90 per uur voor seniors kreeg ik recent te horen.

[ Voor 15% gewijzigd door Cassius op 21-01-2021 22:39 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zes jaar werkervaring zegt niet zoveel, maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Is 80 euro voor een vliegticket met lufthansa marktconform?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:32
Zijn 80 sarcastische comments Tweakersconform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:09
padoempats schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:28:
Ik heb er zelfs van af gezien om btw terug te vragen over de zonnepanelen. Al die jaren forfait zou vanzelf meer worden dan dat ik aan btw terug kan vragen.
Net voordat ik de BTW terug wilde vragen (formulier al ingevuld...) ook uitgevonden dat je dat beter niet kunt doen. Werd steeds duidelijker dat je dat als zzp-er beter niet kunt doen.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 17:44
poehee schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:28:
[...]

Net voordat ik de BTW terug wilde vragen (formulier al ingevuld...) ook uitgevonden dat je dat beter niet kunt doen. Werd steeds duidelijker dat je dat als zzp-er beter niet kunt doen.
Als natuurlijke ZZP'er niet.. ALS DGA ZZP'er kan het prima.

De zonnepanelen btw gaat op natuurlijke persoon.
Als je dus geen btw nummer hebt op jouw eigen natuurlijke persoon (maar je zit in een VOF of BV)
Dan kun je het weer gewoon aanvragen zoals een particulier ook doet( je krijgt een extra btw nummer en moet weer een extra btw aangifte doen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-05 09:27
Cassius schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:46:

Ik krijg het *niet* voor elkaar, ik klik op het handtekening veld onder Deel VI en de PDF toont de pop-over:
"The author of this form has specified the fields which you can fill. Click on any field to start filling form." Geen manier om te zien welke velden verplicht zijn, alleen een OK knop.

Maar ondanks dat ik meerdere UEA's regel voor regel heb ingevuld, noch nadat ik ook velden ging invullen die niet nodig waren, noch op een Mac/Windows bak ... het *Sign* knopje uit de "Fill & Sign" tool en het *Digitally Sign* vinkje vanuit de Certificates tool blijven greyed-out.

Printen naar PDF en dan de nieuwe PDF openen en digitaal ondertekenen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-05 21:25

bord4kop

maximaal 100KB!

poehee schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:28:
[...]

Heb je een vrouw / man / partner?

Dan die het laten doen :*)

* bord4kop heeft ook een vrouw met zonnepannels

| Security Management |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
bord4kop schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:11:
[...]

Heb je een vrouw / man / partner?

Dan die het laten doen :*)

* bord4kop heeft ook een vrouw met zonnepannels
De energierekening staat op de en/of rekening.
Het is te klein bier (t.o.v. omzet) om de belastingdienst wakker te maken. Al ruim 25 jaar geen last van gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
Deveon schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:07:
[...]

Zes jaar werkervaring zegt niet zoveel, maar ja.
Ik ben allergisch voor het argument "marktconform".
Mijn baas (voordat ik zzp-er werd) gebruikte dat altijd om de salarisverhogingen te dempen.

Het is graag of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
poehee schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:24:
Mijn baas (voordat ik zzp-er werd) gebruikte dat altijd om de salarisverhogingen te dempen.
Marktconform is m.i. gewoon een synoniem voor "gemiddeld". Als ze een gemiddeld salaris willen betalen, krijgen ze gemiddelde developers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:16
poehee schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:24:
[...]

Net zoals grote multinationals de 'Peer Benchmark' gebruiken om te bezuinigen op IT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05:19
Even een check of ik een denkfout maak:

T.a.v. de voorlopige aanslag en vervallen van de korting: (voorheen vond ik het altijd moeite om in 1 keer te betalen, nu niet meer).

-> Ik zet de voorlopige aanslag op 0
-> Ik zet maandelijks het bedrag opzij
-> Ergens in Nov 2021 check ik wat heb verdiend en pas de voorlopige aanslag aan
-> Ik betaal dit bedag voor 31/12/2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
tony-stark schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:10:

T.a.v. de voorlopige aanslag en vervallen van de korting: (voorheen vond ik het altijd moeite om in 1 keer te betalen, nu niet meer).

-> Ergens in Nov 2021 check ik wat heb verdiend en pas de voorlopige aanslag aan
-> Ik betaal dit bedag voor 31/12/20222021 / nadat ik bericht heb ontvangen van de BD
^

verder prima. Ik doe hetzelfde, maar gebruik begin oktober als punt in tijd om alvast een voorlopige aanslag in te dienen.

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 22-01-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
tony-stark schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:10:

-> Ik betaal dit bedag voor 31/12/2022
Ook mijn plan. Voor 2020 had ik het in 1x betaald, dit jaar ga ik dat niet meer doen.

Wat ik doe is elke maand (omzet - kosten) * 0,4 naar een specifieke IB-spaarrekening.

Hoe zet je overigens eenvoudig de voorlopige aangifte op 0? Ik heb zitten goochelen met cijfers om exact op 0 uit te komen omdat van alles al was ingevuld.

[ Voor 10% gewijzigd door padoempats op 22-01-2021 14:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Inkomen/winst op 0 zetten?

[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 22-01-2021 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
padoempats schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:39:
[...]

Ook mijn plan. Voor 2020 had ik het in 1x betaald, dit jaar ga ik dat niet meer doen.

Wat ik doe is elke maand (omzet - kosten) * 0,4 naar een specifieke IB-spaarrekening.

Hoe zet je overigens eenvoudig de voorlopige aangifte op 0? Ik heb zitten goochelen met cijfers om exact op 0 uit te komen omdat van alles al was ingevuld.
Hier zat ik zelf ook naar te kijken, maar het leek mij gewoon niet de gegevens van voorgaande jaar overnemen en inkomen 0 opgeven. Tijdelijke aangifte hoeft volgens mij niet aan de verwachting te voldoen, maar gezien ik twijfelde heb ik het gewoon bij mijn boekhouder neergelegd dat ik net als dit jaar mijn IB over 2021 pas eind van het jaar wil betalen om een reserve op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Nu online
Je winst op 0, je huis eraf, geen kosten voor lijfrente, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Stefangrp schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:40:
Je winst op 0, je huis eraf, geen kosten voor lijfrente, etc.
Ja zo heb ik het ook gedaan, maar het kwam omslachtig over. Liever had ik ergens aangevinkt: Geen voorlopige aangifte.

Mijn aanpassingen hebben overigens het voorstel van de belastingdienst gekruist, krijg zojuist het voorstel binnen gebaseerd op 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:59
Ik had de voorlopige aangifte aangepast op de dag dat die ook geprint werd, nu is het systeem in de war. :P Iemand die de batch nog een keer kan draaien? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Binnen hoeveel weken hadden jullie je freelance opdracht gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 07:01

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

blizzard001 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:39:
Niet. Die komen gewoon aanwaaien ;).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
jadjong schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:32:
Ik had de voorlopige aangifte aangepast op de dag dat die ook geprint werd, nu is het systeem in de war. :P Iemand die de batch nog een keer kan draaien? :D
Wijziging gewoon nog een keer submitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rool
  • Laatst online: 02-06 17:21
Mijn vorige opdracht bij de Nationale Politie liep eind december af, waarbij de laatste twee weken alle externen niet meer mochten werken. Ik ben begin november begonnen met zoeken, in december drie gesprekken gehad die op niets uitgeliepen. Op oudjaarsdag zag ik dat iemand developers zocht voor een nieuwe corona gerelateerde app. Gereageerd, en half januari begonnen.

Heb dus twee weken zonder opdracht gezeten, of vier weken zonder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-05 14:26
rool schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:01:
[...]

Mijn vorige opdracht bij de Nationale Politie liep eind december af, waarbij de laatste twee weken alle externen niet meer mochten werken. Ik ben begin november begonnen met zoeken, in december drie gesprekken gehad die op niets uitgeliepen. Op oudjaarsdag zag ik dat iemand developers zocht voor een nieuwe corona gerelateerde app. Gereageerd, en half januari begonnen.

December was dan ook echt de slechte maand voor acquisities ooit. Alleen maar recruiters die veel beloofden, maar liep op niets uit.
Begin januari gelijk een klap op 3 opdrachten die kwamen aanwaaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Tylen schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:43:
[...]

Niet. Die komen gewoon aanwaaien ;).
Zo makkelijk? :9

[ Voor 8% gewijzigd door blizzard001 op 23-01-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
[...]

Is het dan onhandig om in december op zoek te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
blizzard001 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:44:
[...]

Beter van niet, net als in juli en juni gebeurt er dan vaak weinig. Eind januari tot februari en eind augustus tot september is meestal de piek. Of er is net budget of het budget moet nog op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Deveon schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:47:
[...]

Beter van niet, net als in juli en juni gebeurt er dan vaak weinig. Eind januari tot februari en eind augustus tot september is meestal de piek. Of er is net budget of het budget moet nog op ;)
Bedankt voor je tip. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-05 14:26
Deveon schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:47:
[...]

Inderdaad en vorig jaar december waren veel bedrijven erg terughoudend i.v.m. COVID-19 had ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:32
[...]
Ik zie dat je iOS development doet. Mag ik brutaal vragen wat je uurtarief ongeveer is? Ballpark.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huntarr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11-2023
Ik had eind november mijn contract opgezegd bij mijn vaste baan, half januari had ik een opdracht. Opzich niet zo gek, want ik had een 2 maanden uitwerktermijn dus ik kon pas eind deze maand starten. Aangezien ik een buffer heb voor 2 werkloze maanden, valt het mij niet tegen! Komende week begin ik voor mijn eerste opdracht, direct een jaar met verlenging. Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Nu online
Mijn ervaring met januari dit jaar vs vorig jaar is wel opvallend.

Destijds was het de eerste 3 weken heel stil en kwam er pas in maart een interessante opdracht voorbij. Nu was het eigenlijk meteen al druk met leads etc, en afgelopen donderdag alweer gestart op een nieuwe superleuke klus.

Ook een jaar verder qua skills en ervaring natuurlijk, maar toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Huntarr schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:27:
[...]

Ik had eind november mijn contract opgezegd bij mijn vaste baan, half januari had ik een opdracht. Opzich niet zo gek, want ik had een 2 maanden uitwerktermijn dus ik kon pas eind deze maand starten. Aangezien ik een buffer heb voor 2 werkloze maanden, valt het mij niet tegen! Komende week begin ik voor mijn eerste opdracht, direct een jaar met verlenging. Ik ben benieuwd :)
Mag ik vragen hoe jij je opdracht heb gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hoe snel/langzaam dat gaat is enorm afhankelijk van ervaring, vakgebied en locatie. We kunnen dit wel gaan opsommen, maar je hebt daar uiteindelijk niet zo veel aan. That said; tussen dat ik begon met zoeken en de mondelinge toezegging dat ik de opdracht had zat afgelopen keer iets meer dan een week. En dat ging vooral via recruiters en LinkedIn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
blizzard001 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:44:
Ik heb dat in 2018 gedaan en had er geen rekening mee gehouden dat vooral in de 2e helft van Dec eigenlijk alles stil ligt. Wel gelukt uiteindelijk (ging via m'n eigen netwerk), maar het was wel spannend. Kan het je dus niet aanraden. Zelfde geldt voor de zomervakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Krysa schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:40:
Inderdaad en vorig jaar december waren veel bedrijven erg terughoudend i.v.m. COVID-19 had ik het idee.
In Maart werd het erg stil maar in Mei ging het eigenlijk 'back to usual'. Afgelopen Dec was het volgens mij vooral de standaard "het is bijna vakantie dus ik heb er ff geen zin meer in". Ben afgelopen jaar eind Oct / begin Nov op zoek gegaan (per eind Nov liep m'n opdracht af) en dat ging erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:47:
[...]

Ik heb dat in 2018 gedaan en had er geen rekening mee gehouden dat vooral in de 2e helft van Dec eigenlijk alles stil ligt. Wel gelukt uiteindelijk (ging via m'n eigen netwerk), maar het was wel spannend. Kan het je dus niet aanraden. Zelfde geldt voor de zomervakantie.
Same, maar dan een jaar later. Niet via netwerk maar via een freelance-portal van opdrachtgever zelf. Was eigenlijk meer een gelukje, want heel veel was er op dat moment niet...

Ik wil dit jaar dan ook eind Q3 begin Q4 op zoek naar de volgende klus. Of eerder als deze eerder afgelopen is, maar aangezien een van de interne PMs weg gaat denk ik voldoende werk te hebben voorlopig ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hmmbob
Begin van het jaar, dus ook weer een nieuwe jaarruimte berekenaar online.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Pagina: 1 ... 203 ... 628 Laatste