Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-06 21:03
MadEgg schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:37:
[...]

Stel nou dat ze hun zin krijgen en freelancen op wat voor manier dan ook onmogelijk gemaakt wordt. Wat zou er dan gebeuren? Zouden de salarissen in de ICT dan stijgen om de ex-freelancers toch over te halen om toch in loondienst te komen werken? Of blijven de ex-freelancers thuis zitten of zich gedwongen zien akkoord te gaan met een "marktconform" salaris in loondienst?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:55
mannowlahn schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:32:
[...]

Is meer dat de tarieven tov vast dienstverband natuurlijk bizar uit elkaar liggen en ook voor mij de reden om te gaan freelancen. Waarom genoegen nemen met 65k per jaar als je 150k kan verdienen 8)7
Ik was hiervoor consultant en dat is precies wat ik me besefte. En ik zat nog onder die 65k.
Keiharde imposter syndrome, maar ik wist beter dan dat.

Mijn oude collega's(en managers) die mij niet geschikt vonden om naar bepaalde klanten gedetacheerd te worden omdat iedereen denkt aan zijn eigen hachje. De managers willen je in dienst houden en langzaam naar leukere/grotere projecten sturen, de consultants die willen liever zelf naar leuke projecten want bonus.

En dan is het payback time, en kom je ze tegen bij dezelfde klant. Die mensen die nogal kleinerend deden in mijn performance review, zit ik om de tafel mee omdat ze aan mijn API willen aansluiten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-06 16:43
[...]

Stel nou dat ze hun zin krijgen en freelancen op wat voor manier dan ook onmogelijk gemaakt wordt. Wat zou er dan gebeuren? Zouden de salarissen in de ICT dan stijgen om de ex-freelancers toch over te halen om toch in loondienst te komen werken? Of blijven de ex-freelancers thuis zitten of zich gedwongen zien akkoord te gaan met een "marktconform" salaris in loondienst?
Dan ga ik emigreren naar een land met hele lage inkomensbelasting en remote voor exact dezelfde klanten blijven werken :+.

Lijkt me sterk dat ooit zoiets zou gebeuren, maar mocht dat wel zo zijn, ben ik weg. Ik ga nooit meer terug in loondienst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
[...]

Ik vermoed een beetje van allemaal.

Sommigen zullen niet meer werken, die verkopen hun huis en bezittingen en gaan ergens ver weg in de zon zitten. Een ander deel verandert de aard van zijn werkzaamheden en doet geen uur/factuur meer. Een derde groep zal ergens in dienst gaan. En een vierde groep zal zijn werk in nieuwe juridische verbanden organiseren waarmee je je een stukje van je inkomen in box 1 geniet en de rest in box 3. En een deel vertrekt uit NL om in het buitenland te gaan werken.

Noch de werkgevers, noch de schatkist, noch de economie als geheel zou gebaat zijn bij deze uitkomsten.

[ Voor 8% gewijzigd door t_captain op 14-01-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:46

MadEgg

Tux is lievvv

t_captain schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:58:
[...]

Ik vermoed een beetje van allemaal.

Sommigen zullen niet meer werken, die verkopen hun huis en bezittingen en gaan ergens ver weg in de zon zitten. Een ander deel verandert de aard van zijn werkzaamheden en doet geen uur/factuur meer. Een derde groep zal ergens in dienst gaan. En een vierde groep zal zijn werk in nieuwe juridische verbanden organiseren waarmee je je een stukje van je inkomen in box 1 geniet en de rest in box 3. En een deel vertrekt uit NL om in het buitenland te gaan werken.

Noch de werkgevers, noch de schatkist, noch de economie als geheel zou gebaat zijn bij deze uitkomsten.
Een beetje van alles is waarschijnlijk inderdaad. Ik denk dat midlance dan ook nog wel eens een vlucht zou kunnen nemen. Ik zou zelf niet weer in reguliere loondienst willen in ieder geval, daarvoor is de vrijheid van freelance me veel te veel waard. Midlance zou dan nog een redelijk compromis zijn, afhankelijk van hoe je daar uitkomt met verlof en dergelijke.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
sbmuc schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:28:
[...]

Ik weet toevallig dat hij zijn zaken NIET goed heeft geregeld, geen verzekering en weinig spaargeld(wis hij stoer te vertellen). Dus als hij werkloos zou zijn/crisis waar zal hij aankloppen? Bij de overheid. Dat vind ik dan niet akkoord.
Van welke regeling denkt hij dan gebruik te maken? Volgens mij is de enige regeling de bijstand en dat kan je pas aanvragen nadat je in dat boekjaar geen inkomsten hebt, je huis verkocht hebt, geen partner met werk hebt en je spaargeld er doorheen is. Misschien een optie als je nog jong bent en nog een reset naar 0 kan hebben, maar persoonlijk zou ik daar niet aan moeten denken. Hier is alles behalve werkloosheid gedekt en zelfs al zijn er geen opdrachten meer te vinden dan zit ik als IT'er zo in loondienst om mijn vaste lasten te dekken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 14:21
sbmuc schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:11:
Het hele schijnzelfstandigheid verhaal is natuurlijk heel gek. Ja, ik ken ook een ZZP'er die 1 rol bij 1 bedrijf heeft nu al 6 jaar lang voor €100,- per uur. Tja, dat tuin huisje van €35k bij zijn vakantie huis moest toch echt komen ( |:( ). Dat soort mensen mogen wat mij betreft wel echt aangepakt worden.
/rant
Want? Als hij en zijn opdrachtgever tevreden zijn, wie zijn wij dan om daar een oordeel over te vellen? Waarop zou hij 'aangepakt' moeten worden?

Hoe geindoctrineerd zijn sommigen hier wel niet de afgelopen jaren? Who gives a fuck als zowel opdrachtgever als opdrachtnemer tevreden zijn? Als ik tevreden ben met een schoonmaaker ga ik die er ook niet elke 2 jaar uitflikkeren. Of die nu 2 of 40 uur per week voor me werkt boeit niet.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
sbmuc schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:28:
Ik weet toevallig dat hij zijn zaken NIET goed heeft geregeld, geen verzekering en weinig spaargeld(wis hij stoer te vertellen). Dus als hij werkloos zou zijn/crisis waar zal hij aankloppen? Bij de overheid. Dat vind ik dan niet akkoord.
Wel heel knap dat je dat dan relateert aan dat hij lang op 1 plek zit.

Daarbij geloof ik het hele verhaal niet. Ik vind het wel heel erg makkelijk/toevallig dat je zo even een voorbeeld van iemand die 100 euro per uur verdient maar geen enkele cent spaargeld heeft uit je mouw schudt. Met zo'n tarief, full time, moet je serieus je best doen om al dat geld uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:13:
Van welke regeling denkt hij dan gebruik te maken?
Het hele verhaal is verzonnen. Komop zeg. 100 euro per uur, full time, en dan jezelf naar bijstandsniveau terug laten vallen. Tuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Ik denk dat het het meest aannemelijk is dat ZZPers dan samen in maatschapsconstructies gaan werken en 'echte' bedrijven op gaan richten, waarbij de maten wel veruit het meeste opstrijken. Van die TFG-achtige constructies.

Uiteindelijk is er geen verschil tussen dat en detachering natuurlijk. En ze kunnen moeilijk detachering onmogelijk maken.

Ik geloof niet dat het zo ver gaat komen; uiteindelijk gaan ze wel tot de conclusie komen dat als de markt iets wil, je daar als overheid niet van gaat winnen. Je best case scenario is een hele grote economische schade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:21
Hydra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:29:
[...]

Wel heel knap dat je dat dan relateert aan dat hij lang op 1 plek zit.

Daarbij geloof ik het hele verhaal niet. Ik vind het wel heel erg makkelijk/toevallig dat je zo even een voorbeeld van iemand die 100 euro per uur verdient maar geen enkele cent spaargeld heeft uit je mouw schudt. Met zo'n tarief, full time, moet je serieus je best doen om al dat geld uit te geven.
Dure tesla, duur huis, vakantiehuis blijkbaar lukt het hem prima om al dat geld uit te geven. Wellicht is het grootspraak en heeft hij wel gewoon genoeg spaargeld om een flinke financiele winter te overleven maar dat is niet hoe hij het vertelde.

En ja, hij(en wij..) zal nooit op bijstand terugvallen. En dat zei ik ook, in de IT zal dit nooit gebeuren..
Hydra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:30:
[...]
Het hele verhaal is verzonnen. Komop zeg. 100 euro per uur, full time, en dan jezelf naar bijstandsniveau terug laten vallen. Tuurlijk.
Lezen wat je wil lezen en mij uitmaken voor leugenaar. De Hydra die we kennen en houden ;)

[ Voor 17% gewijzigd door sbmuc op 14-01-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
com2,1ghz schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:42:
Ik was hiervoor consultant en dat is precies wat ik me besefte. En ik zat nog onder die 65k.
Keiharde imposter syndrome, maar ik wist beter dan dat.
Hier een beetje een soortgelijk verhaal, maar ik wist al wel toen ik bij m'n laatste werkgever begon dat ik daarna zou gaan ZZPen. Ik wou vooral meer focus aanbrengen in m'n CV, want dat ging daarvoor alle kanten op (zowel C# als Java, zowel advies als projectmanagement als development, etc.). Uiteindelijk een jaar langer gebleven dan ik eerst van plan was, want het was erg leuk, maar toch maar die stap genomen.

Ik werd ook daar wel moe van het geneuzel in de marge als het om inkomen gaat. Ik wist dat ik in 5 jaar tijd van ongeveer 90 per uur naar 120 per uur gegaan was, maar mijn eigen stijging was niet in verhouding en ik moest er iedere keer om bedelen. Verder waren de 'gesprekken' daarover altijd mosterd na de maaltijd; je kreeg per 1 Jan een verhoging maar je gesprek daarover was pas in maart. En da's natuurlijk gewoon een handige truuk; op dat moment ben je al impliciet akkoord gegaan.
En dan is het payback time, en kom je ze tegen bij dezelfde klant. Die mensen die nogal kleinerend deden in mijn performance review, zit ik om de tafel mee omdat ze aan mijn API willen aansluiten :P
Grappig he? Kreeg ook vandaag weer een vraag van een oud-collega of hij via mij iemand kon plaatsen bij de klant waar ik net zit.

"Ja onderschat niet hoe moeilijk het is opdrachten te vinden". Nou, als je echt wat kunt valt dat heel erg mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Met een eigen huis vakantiehuis en een Tesla in bezit is de kans dat je de samenleving veel gaat kosten middels een bijstandsuitkering niet erg groot.

Ten eerste is er een behoorlijke correlatie tussen hoeveel je nu verdient en hoeveel je in de toekomst zult verdienen. Om het iets stigmatiserender te schrijven: een groot deel van de bijstandsgerechtigden zit structureel op het minimum en heeft nooit veel verdiend.

Ten tweede kent de bijstand een vermogenstoets. Een vermogen van een paar ton ketekent dat de risico's van de samenleving jarenlang zijn gedekt.
MadEgg schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:12:
[...]

Een beetje van alles is waarschijnlijk inderdaad. Ik denk dat midlance dan ook nog wel eens een vlucht zou kunnen nemen. Ik zou zelf niet weer in reguliere loondienst willen in ieder geval, daarvoor is de vrijheid van freelance me veel te veel waard. Midlance zou dan nog een redelijk compromis zijn, afhankelijk van hoe je daar uitkomt met verlof en dergelijke.
Midlance is gewoon detachering.

Detachering komt een werkgeversgezag dat juist verder gaat dan in interne dienst. In interne dienst kies jij het bedrijf (locatie, cultuur, tech stack etc) en ben je binnen die keuze gehouden aan het gezag van de door jouzelf uitgekozen baas. In de detachering mag je werkgever jou naar een klant sturen waar je zelf nooit voor had gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
sbmuc schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:33:
Lezen wat je wil lezen en mij uitmaken voor leugenaar. De Hydra die we kennen en houden ;)
Ik zeg niet dat jij het verhaal verzonnen hebt. Het kan prima zijn dat die persoon een lulverhaal opgehangen heeft. Maar dan vind ik het naief van jou dat je het hier zo weergeeft.

En ja sorry, ik ben gewoon enorm sceptisch over verhalen die ik op internet lees. Er is makkelijk over te liegen en als het aannemelijker is dat het verhaal niet waar is, ben ik snel geneigd het gewoon niet te geloven. Sorry :)

Probleem is daarbij ook nog eens dat dit soort verhalen ook nog eens als een lopen vuurtje rondgaan, en voor je het weet is een volledig verzonnen verhaal de nieuwe waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
Dat soort mensen gaan ook nooit in de bijstand komen, maar als er serieus shit is en je zit met je gezin met je huis/huizen en vaste lasten. Als je een of andere ziekte krijgt, wie gaat je gezin onderhouden? Er zijn heel veel verschillende situaties en dat maakt het geheel lastig.

De meeste van ons hebben gewoon een jaar aan vaste lasten op de spaarrekening staan en in aandelen zitten. Als ik dit zo volhou kan ik binnen 5 jaar met financieel pensioen.

Echter er zijn ook teveel gevallen die dat niet hebben. Het zijn de rotte appels die het verpesten voor de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
sbmuc schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:53:
Dat soort mensen gaan ook nooit in de bijstand komen, maar als er serieus shit is en je zit met je gezin met je huis/huizen en vaste lasten. Als je een of andere ziekte krijgt, wie gaat je gezin onderhouden? Er zijn heel veel verschillende situaties en dat maakt het geheel lastig.
Dat is aan hen toch? Ik krijg af en toe wel vaak het idee dat mensen hier doen alsof ze alles weten over iemand's persoonlijke situatie. Dat iemand ergens niet over vertelt, betekent niet dat het er niet is. Over een stuk vangnet aan mijn vriendin haar kant vertel ik ook niks over, gewoon omdat niemand dat wat aangaat bijvoorbeeld.
De meeste van ons hebben gewoon een jaar aan vaste lasten op de spaarrekening staan en in aandelen zitten. Als ik dit zo volhou kan ik binnen 5 jaar met financieel pensioen.

Echter er zijn ook teveel gevallen die dat niet hebben. Het zijn de rotte appels die het verpesten voor de rest.
Nu maak je weer diezelfde fout. Dat iemand niet een jaar aan geld heeft, maakt het geen rotte appel. Je weet zelf ook best dat je met flink wat ervaring in de IT in no time een baan hebt. Misschien niet ideaal, maar een heel stuk idealer dan de bijstand. Mijn "worst case scenario" is weer in loondienst (uitgaande van het probleem van werkloosheid, niet arbeidsongeschiktheid), niet op een houtje bijten.

Jij kunt niet voor een andere die risicoinschatting doen. Ten eerste is het ongepast. Ten tweede ken je de situatie niet volledig. Jij weet niet in hoeverre een partner bijvoorbeeld die lasten over kan nemen. Als ik niet werk, kan mijn vriendin natuurlijk wel fulltime werken. Dat is slechts een voorbeeldje. Misschien hebben mensen wel hun huis helemaal afbetaald; weet jij veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

t_captain schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:45:
Midlance is gewoon detachering.

Detachering komt een werkgeversgezag dat juist verder gaat dan in interne dienst. In interne dienst kies jij het bedrijf (locatie, cultuur, tech stack etc) en ben je binnen die keuze gehouden aan het gezag van de door jouzelf uitgekozen baas. In de detachering mag je werkgever jou naar een klant sturen waar je zelf nooit voor had gekozen.
Ja, verder dan interne dienst. Maar interne dienst zou ik niet snel doen, ik vind variatie in projecten veel leuker. Dus dan zou het op detachering of midlance neerkomen. En bij midlance heb je meer vrijheid en hou je er meer aan over dan bij een detacheerder, dus dan is de keuze snel gemaakt, als freelance niet meer mogelijk zou zijn.

Ik vind het heel krom dat detachering zonder problemen allemaal kan en mag maar dat freelance dan uit den boze zou zijn. Maar daar lijkt geen rekening mee gehouden te worden. Blijkbaar moeten er meerdere managers met een zeer dikke bak kunnen rijden voordat het maatschappelijk acceptabel is om hoge uurtarieven te kunnen rekenen - één per inhuurkracht is blijkbaar niet voldoende :+

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-06 10:58
[...]

goeie vraag, het is niet zo dat bedrijven mensen in vaste dienst kunnen zoeken, ook het zzp'ers zijn interessant voor bedrijven. in het begin zal er een dip zijn, daarna zullen ze toch weer moeten concurreren.

Gelukkig is remote werken nu normaal, dus buiten nederland remote werk vinden behoort dan ook tot de mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hydra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:38:
[...]
Grappig he? Kreeg ook vandaag weer een vraag van een oud-collega of hij via mij iemand kon plaatsen bij de klant waar ik net zit.

"Ja onderschat niet hoe moeilijk het is opdrachten te vinden". Nou, als je echt wat kunt valt dat heel erg mee.
Ik vond het "image" dat freelancen had bij mijn laatste werkgever vooral bijzonder. In het algemeen was het beeld dat je een heel klein beetje meer ging verdienen voor heel veel meer risico. De realiteit is precies omgekeerd, in ieder geval voor de komende jaren. En mocht de vraag naar inhuurkrachten in de ICT in elkaar storten dan blijven de detacheerders ook niet goed overeind natuurlijk, dus dat risico hou je toch.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
MadEgg schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:10:
Ik vond het "image" dat freelancen had bij mijn laatste werkgever vooral bijzonder. In het algemeen was het beeld dat je een heel klein beetje meer ging verdienen voor heel veel meer risico. De realiteit is precies omgekeerd, in ieder geval voor de komende jaren. En mocht de vraag naar inhuurkrachten in de ICT in elkaar storten dan blijven de detacheerders ook niet goed overeind natuurlijk, dus dat risico hou je toch.
Ja, dat kreeg ik ook te horen. "Reken je niet rijk en je neemt een enorm risico", van de manager die heel erg baalde dat nummer drie in korte tijd vertrok. Nou sorry, mijn inkomen is verdubbeld en ik kan helemaal zelf bepalen welke opdrachten ik aanneem. Welk risico? Ik krijg nog steeds al die recruiter spam.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

MadEgg schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:02:
[...]

Ja, verder dan interne dienst. Maar interne dienst zou ik niet snel doen, ik vind variatie in projecten veel leuker. Dus dan zou het op detachering of midlance neerkomen. En bij midlance heb je meer vrijheid en hou je er meer aan over dan bij een detacheerder, dus dan is de keuze snel gemaakt, als freelance niet meer mogelijk zou zijn.

Ik vind het heel krom dat detachering zonder problemen allemaal kan en mag maar dat freelance dan uit den boze zou zijn. Maar daar lijkt geen rekening mee gehouden te worden. Blijkbaar moeten er meerdere managers met een zeer dikke bak kunnen rijden voordat het maatschappelijk acceptabel is om hoge uurtarieven te kunnen rekenen - één per inhuurkracht is blijkbaar niet voldoende :+
Ik heb ook een beetje een hekel aan detacheerders.

Ja, ze zorgen dat je met een pool van peers doet aan kennisdeling, ze verzorgen je verzekeringen en pensioen en (meestal) een aardig salaris én zorgen dat je aan het werk blijft, maar daar is in mijn ervaring wel alles mee gezegd.

Ik heb in verschillende periodes aan het begin van mijn loopbaan gesolliciteerd bij grote en kleine recruiters, en als zij mij al niet wilden ("sorry, maar Hogeschool Leiden levert niet de kwaliteit die wij zoeken, en als je Tanenbaum niet uit jezelf hebt gelezen dan ben je niet slim genoeg" (die netwerkbijbel heeft láng als monitorstandaard dienstgedaan, er staat veel nuttigs in, maar een deel wist ik ook al uit jaren opleiding en ervaring met routing en diverse netwerkprotocollen implementeren dan wel debuggen)) dan wilde ik hen al niet. En wel om de volgende redenen:

• Mager basissalaris, en dan schermen met bonussen. Als je tenminste gemiddeld minimaal 40 uur per week maakt. "Veel van onze medewerkers werken graag meer dan dat voor onze klanten!". En dan ook nog dagen of avonden op kantoor moeten maken. Ik werk ook graag hard, maar ik was als mid-twintiger niet van plan om mijn hele sociale leven op het spel te zetten voor een paar tientjes per maand extra.
• Zij bepalen de reistijd. "Wat is je actieradius?" - Dat is nogal afhankelijk van de bereikbaarheid, ik wil niet graag langer dan een uur reizen. "Maar wat is dan je actieradius?" - Okay, zeg, 50 kilometer. Nooit meer wat gehoord, terwijl ik middenin Zuid-Holland woon.
• Vind je een opdracht waarop je geplaatst gaat worden niet interessant? Ofwel inhoudelijk, dan wel vanwege de afstand? Weiger dat twee, drie keer, en je vliegt er bij de eerste de beste mogelijkheid uit. Ze houden niet van bankzitters.

Waar het in essentie op neerkomt, weet ik ook uit ervaringen met collega's van diverse detacheringsbureaus, is dat die mensen voor 100+ euro per uur ook gewoon jarenlang op één project bij één klant worden gezet, waarvan dan 50 euro per uur naar hun managers en de overhead van het bureau gaan, en zij er met moeite 3500-5000 per maand aan overhouden, bruto. Overstappen is moeilijk, want "er is geen vervangende collega en je bent zo onmisbaar voor de klant", en als je zelf stopzet omdat je het gevoel hebt dat je vastzit in je ontwikkeling of dat de reis- en/of werktijd echt niet meer uitkomt in verband met veranderingen in je privéleven, dan zijn de detacheringsmanagerpoppen plots aan het dansen, maar niet op een leuke manier.

Weet je, dan doe ik het wel lekker zelf. In de ondertussen acht jaar die ik voor mezelf werk, heb ik één keer drie maanden thuisgezeten omdat ik niks leuks in de buurt kon vinden, en heb die tijd uiterst nuttig gebruikt. Mij ga je nooit in zo'n constructie krijgen, tenzij alle bovengenoemde bezwaren worden weggenomen, en ik heb nog geen detacheerder kunnen vinden die dat kan.

Is (een fase van) een project klaar, of ben ik er klaar mee, dan stap ik op, en er is nog geen enkele partij geweest die dat niet jammer vond of die me niet heeft teruggevraagd of aangeboden om in dienst te komen.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
CodeCaster schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:23:
Ik heb ook een beetje een hekel aan detacheerders.
Ben het an sich wel met je eens, maar wel met 1 kanttekening: de kleine detacheerder waar ik voor gewerkt heb de 5 jaar voordat ik ging ZZPen was wel echt een heel leuk bedrijf. Dus ze zijn er wel. Het is ook echt een eindstation wat betreft werknemerschap, want mensen blijven er werken, of ze gaan ZZPen. Het grootste deel van de mensen daar kwam vanuit grote detacheerders, vooral omdat ze het daar zat waren. En precies wat je zegt; te lang reizen, geen leuke opdrachten. Ik was zelf een beetje een vreemde eend in de bijt omdat ik vanuit een technologiebedrijf kwam ipv een detacheerder.

Ik heb wel door dat bedrijf een heel mooi CV opgebouwd, gepushed om dingen te doen die goed voor me waren (presentaties op conferenties, publicaties in een vakblad) en hele leuke mensen leren kennen, die ik nu nog steeds regelmatig spreek. Daar weggaan voelde voor mij alsof ik het uitmaakte met vrienden, en niet of ik weg ging bij een werkgever.

Dus die leuke detacheerders zijn er wel, je moet er alleen wel echt naar opzoek gaan. En hoewel ik af en toe zit te klagen over ze hier (hey, ik ben hollander) draag ik ze wel een enorm warm hart toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 21:38

page404

Website says no

Als we het dan toch over politiek hebben, de verkiezingen komen eraan. Ik neem aan dat jullie ook stemmen op een partij die zelfstandigen en ondernemers hoog in het vaandel hebben staan. Vroeger was dat de VVD, maar die is niet zo betrouwbaar gebleken ;)
Ik zag dat er een nieuwe Europese partij in opkomst is die dit jaar in Nederland mee wil doen, namelijk Volt. Die partij ga ik de komende 2 maanden goed in de gaten houden. Ik hoop dat ze genoeg ondersteuningsverklaringen binnen krijgen om mee te doen in maart.

[ Voor 4% gewijzigd door page404 op 14-01-2021 13:34 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 12:46
Hier ook goede ervaring met detacheerders. Leuke sfeer, veel uitjes, skitrips, opleiding, leuke opdrachten. En wij waren met ongeveer 100+ man dus ook redelijk groot.

Op een gegeven moment besef je echter dat je het ook zelf kan voor het dubbele en ga je verder. Maar als je 3-4 jaar ervaring hebt is het een heel goede CV boost en ervaring voordat je kan gaan ZZPen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:28

Crazy D

I think we should take a look.

hackerhater schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:15:
Ik zit zelf nu een beetje met een vraag van een niet typisch IT-ding of dat zakelijk kan of niet:

Een accu-lader om te verhinderen dat de accu van mijn zakelijke auto (ja staat in de boeken) niet naar de kloten te laten gaan nu ie zoveel stil staat door Covid.
Ik heb al een keer de accu hierdoor moeten laten vervangen.

Nu is die 100~150 euro (moet een waterdichte zijn ivm geen garage + alarm in de auto) prima prive te lijsten, maar well elke euro is er een he :p
Natuurlijk zijn dat zakelijke kosten. Is toch nodig voor de auto die je ook zakelijk hebt?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
MadEgg schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:02:
[...]

De gewraakte wetsvoorstellen (Wet DBA etc) gaan niet over de beoordeling van ondernemerschap maar over de beoordeling van arbeidsrelatie. Dat is even goed van toepassing op een ingeleende kracht van een detacheerder als op een ingeleende zelfstandige.

Volgens wet DBA kan je ingeleende Capgemini/Atos/CGI/... consultant ook tot werknemer worden verklaard. Nu zal de naheffing loonbelasting niet het probleem mogen zijn, want als het goed is is die al afgedragen door de detacheerder. Maar andere zaken zoals CAO kunnen wel degelijk voor problemen zorgen. Denk aan de situatie dat je al drie jaar een consultant hebt ingehuurd die bij zijn detacheerder 3000 per maand verdient en volgens je eigen CAO 4500 zou moeten verdienen. Dan ben je 54k aan achterstallig salaris verschuldigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Edwin88 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:43:
Hier ook goede ervaring met detacheerders. Leuke sfeer, veel uitjes, skitrips, opleiding, leuke opdrachten. En wij waren met ongeveer 100+ man dus ook redelijk groot.

Op een gegeven moment besef je echter dat je het ook zelf kan voor het dubbele en ga je verder. Maar als je 3-4 jaar ervaring hebt is het een heel goede CV boost en ervaring voordat je kan gaan ZZPen.
Wat bedoel je precies? Dat je 3-4 jaar ervaring moet hebben voor je kunt ZZPen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

t_captain schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:38:
[...]

De gewraakte wetsvoorstellen (Wet DBA etc) gaan niet over de beoordeling van ondernemerschap maar over de beoordeling van arbeidsrelatie. Dat is even goed van toepassing op een ingeleende kracht van een detacheerder als op een ingeleende zelfstandige.

Volgens wet DBA kan je ingeleende Capgemini/Atos/CGI/... consultant ook tot werknemer worden verklaard. Nu zal de naheffing loonbelasting niet het probleem mogen zijn, want als het goed is is die al afgedragen door de detacheerder. Maar andere zaken zoals CAO kunnen wel degelijk voor problemen zorgen. Denk aan de situatie dat je al drie jaar een consultant hebt ingehuurd die bij zijn detacheerder 3000 per maand verdient en volgens je eigen CAO 4500 zou moeten verdienen. Dan ben je 54k aan achterstallig salaris verschuldigt.
Is dat zo? De vraagstellingen lijken daar op, maar die webmodule zegt bijvoorbeeld ook weer om niets te kunnen zeggen als je iemand inhuurt via een BV. Het is al bekend dat daar mogelijk door eenmans-BV's heengeprikt wordt, maar als werknemer van een detacheerder is dat niet aan de orde natuurlijk.

Ook wordt er steeds gesproken over "schijnzelfstandigheid" - het lijkt me toch dat je als werknemer van een detacheerder niet eens pretendeert om zelfstandig te zijn. Dan kun je dus ook niet schijnzelfstandig zijn - je wordt gewoon verhuurd door een bedrijf waar je in dienst bent. En in de ICT zijn dat nagenoeg altijd mensen met vaste contracten, in tegenstelling tot de uitzendkrachten die men ook nog wel eens in de spotlight willen zetten om de argumenten dat flexwerkers het zo zwaar hebben kracht bij te zetten.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:32

Peetman

Tjah....

[...]

Dat zou voor menig overheidsorganisatie nog best een issue kunnen worden met inhuur ICT-ers. En ik vermoed ook bij verschillende grote bedrijven in de financiële sector.

Dat probleem heb je dan weer niet bij de meeste ICT freelancers, die verdienen meestal meer dan de CAO >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Peetman op 14-01-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
MadEgg schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:43:
[...]

Is dat zo? De vraagstellingen lijken daar op, maar die webmodule zegt bijvoorbeeld ook weer om niets te kunnen zeggen als je iemand inhuurt via een BV. Het is al bekend dat daar mogelijk door eenmans-BV's heengeprikt wordt, maar als werknemer van een detacheerder is dat niet aan de orde natuurlijk.
Wellicht dat ie al langsgekomen is en ik hem gemist heb, maar ZiPconomy heeft daar een leuk stuk over gepubliceerd vanochtend: "Controleren interimmers met BV via webmodule niet mogelijk. Of is het ‘niet nodig’?".

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Krysa schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:21:
Nee, de rest van het scrumteam kan prima mijn taken overnemen als ik onder de tram loop;
Er zijn denk ik niet veel beroepen waarvan er geen anderen zijn die je werk zouden kunnen overnemen. Het zal wel soms lastig zijn om diegene te vinden of vrij te maken om die taken op te pakken. En daarom wordt je toch soms ook ingehuurd. Je zou zelfs kunnen stellen, dat als je makkelijk uitwisselbaar bent, dat misschien juist wel eerder als schijnzelfstandheid zou kunnen tellen dan wanneer je een specifiekere expertise hebt. Maar beiden vind ik persoonlijk onzin (hoewel ik misschien soms anders overkom).
Nee, hij vertelt wat hij wilt. Ik bepaal zelf hoe ik dit bouw en invulling geef.
Je zal soms wel moeten. In ieder geval binnen bepaalde kaders. Handig als jij java kiest als taal en de rest van het team C# ontwikkeld :P De vraag is dus, hoeveel vrijheid heb je binnen 'bepaalt uw opdrachtgever hoe u de opdracht doet'. Als die zegt, moet in C# en je moet algoritme X implementeren, is dat een stuk minder vrijheid dan wanneer de enige eis C# is (met eventueel wat Coding standaarden).
Ook dat vind ik niet echt een goede check. Er zijn ook genoeg dingen ook buiten software ontwikkeling te bedenken waarbij je wel flinke kaders hebt waarbinnen je moet werken. En, als je dat dus wel als criterium zou willen gebruiken, vind ik die bewoording nogal ruim. Waar is de grens 'gezagsverhouding'. Maar ja, dan heb je weer de PostNL bezorgers die per se een wit busje moeten hebben met (is dat nog steeds?) een PostNL logo erop.... dat is wat mij betreft wel duidelijk over die grens (wil opdrachtgever dat, regelt die maar een busje, al kom je dan op het punt of je je eigen hardware/materieel gebruikt, waar ook weer genoeg uitzonderingen op te bedenken zijn).
Nee, ik word op basis van nacalculatie uitbetaald.
Al zou het vaste prijs zijn, of vooruit betaling op basis van de inschatting dat je 40 uur per week werkt... Zodra je het loon noemt, is het dienstverband want een zelfstandige factureert... Dus bedrijf zal nooit loon uitkeren. Doorbetaling bij ziekte is misschien wel een heel concreet punt, maar goed, ken ook niemand die de uren die hij niet werkt omdat ie ziek is wel door mag factureren... Ken trouwens ook niemand die vanuit eergevoel het terecht vind een factuur te sturen voor een dag werk terwijl die ziek was die dag.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[...]

Weet niet of ik daarom moet lachen, heel hard moet lachen of moet huilen. Maar zou dat ook met terugwerkende kracht (bv tot 10 jaar terug...) kunnen tellen? Dan ga ik nog eens even terugdenken waar ik opdrachten heb gedaan namens mijn toenmalige werkgever :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:04
Al zou het vaste prijs zijn, of vooruit betaling op basis van de inschatting dat je 40 uur per week werkt... Zodra je het loon noemt, is het dienstverband want een zelfstandige factureert... Dus bedrijf zal nooit loon uitkeren. Doorbetaling bij ziekte is misschien wel een heel concreet punt, maar goed, ken ook niemand die de uren die hij niet werkt omdat ie ziek is wel door mag factureren... Ken trouwens ook niemand die vanuit eergevoel het terecht vind een factuur te sturen voor een dag werk terwijl die ziek was die dag.
Maar niet iedereen werkt uurtje-factuurtje. Ik ben geen ICT'er, maar wel zelfstandige en ik factureer o.a. een management fee per kwartaal. Uiteindelijk willen mijn klanten natuurlijk wel resultaat zien, maar hoeveel uur ik aan mijn werkzaamheden besteed boeit ze niet en hoef ik ook niet te verantwoorden. Ik kan morgen een maand op vakantie gaan, en ze krijgen precies dezelfde factuur (en ze zouden het niet eens weten dat ik op vakantie ben, dat gaat ze ook niks aan, en heb ik ze ook nog nooit verteld in het verleden). Dus krijg ik dan doorbetaald bij ziekte/vakantie?

Maar het lijkt me in ieder geval duidelijk dat er geen traditionele werknemer/werkgever gezagsverhouding bestaat in mijn geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
blizzard001 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:42:
Je 'moet' jezelf kunnen verkopen, dat is het enige wat 'moet' :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Hydra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:36:
[...]

Je 'moet' jezelf kunnen verkopen, dat is het enige wat 'moet' :)
Zelf dat niet. Genoeg bemiddelingspartijen en recruiters die dat voor je willen doen (met de bijkomende marges).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Je "moet" kwaliteit kunnen leveren, omdat je anders door de mand valt en het niet heel lang volhoudt als zelfstandige. In dienstverband kun je je vaak wat makkelijker verschuilen en is het lastiger van je af te komen (als je je proeftijd en je tijdelijke contract voorbij bent). Dat is het enige wat moet. Wat handig is, is ervaring zodat je snel inzetbaar bent, verschillende organisaties hebt meegemaakt met meerdere mensen hebt samengewerkt zodat je verschillende "situaties" hebt meegemaakt, etc. (en, zonder ervaring moet je wel een goede verkoper zijn :P)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:18
[...]

Ze kiezen er voor om de eerste paar jaar vallen en op staan te doen in de baas zijn tijd zodat die betaalt voor het vallen en je helpt met op staan. Niemand houdt je tegen om dat op eigen kosten te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
RoNoS schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:44:

Zelf dat niet. Genoeg bemiddelingspartijen en recruiters die dat voor je willen doen (met de bijkomende marges).
Die intakes doe ik toch echt zelf, en niet de recruiters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
[...]

De kern: een externe neem je aan voor de skills die hij meeneemt, niet om hem op te leiden in de skills die je organisatie nodig heeft. Je moet dus je mannetje staan. Hoeveel jaar ervaring je daarvoor nodig hebt, verschilt van persoon tot persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

t_captain schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:34:
De kern: een externe neem je aan voor de skills die hij meeneemt, niet om hem op te leiden in de skills die je organisatie nodig heeft. Je moet dus je mannetje staan.
Inderdaad, maar nu ik een paar jaar freelance, zie ik dat er behoorlijk wat speling in kan zitten. Mijn klanten hebben tot nu toe mij de ruimte gegeven om te experimenteren met nieuwe technieken. Niet overdreven veel, maar ze keken echt niet op een weekje extra.

Ervaren meer mensen dit? Of heb ik geluk met m'n klanten?

[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 14-01-2021 21:21 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

TucanoItaly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:20:
[...]

Inderdaad, maar nu ik een paar jaar freelance, zie ik dat er behoorlijk wat speling in kan zitten. Mijn klanten hebben tot nu toe mij de ruimte gegeven om te experimenteren met nieuwe technieken. Niet overdreven veel, maar ze keken echt niet op een weekje extra.

Zeker, bij elke klant tot nu toe aan de orde. Ik heb veel ervaring en theoretische kennis, maar ben lang niet met alle mogelijke software en implementaties ervaren, dus er zijn altijd wel meerdere technieken die ik nog onder de knie moet krijgen. Mijn expertise is schaars genoeg om dat geen issue te laten zijn.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik probeer me aan te melden voor het DAS van UBRijk - maar ik zie niet goed voor welke categorie ik me zou moeten aanmelden, iemand dit al doorlopen en de goede gevonden? Keuzes:
  • Categorie 01: Projectleiding
  • Categorie 02: Projectbeheersing
  • Categorie 03: Inkoop-en contracten
  • Categorie 04: Techniek
  • Categorie 05: Omgeving
  • Categorie 06: Financieel
  • Categorie 07: HRM
  • Categorie 08: Inkoop
  • Categorie 09: Real Estate (Vastgoed) & Facility Management
  • Categorie 10: Juridisch
  • Categorie 11: Lijnmanagement
  • Categorie 12: Kennis-en Innovatiemanagement
Ze hebben allemaal dezelfde code - dus misschien is het een aribitraire onderverdeling? Maar deze DAS ondersteunt geen profiel-gestuurde segmentinschrijvingen dus het aanvragenoverzicht is nu helemaal blanco :/ .

Ik zou hierboven kiezen voor "techniek" maar zie dan direct: "Dynamisch aankoopsysteem Rijkswaterstaat en Rijksvastgoedbedrijf voor de inhuur van externe capaciteit en expertise op het gebied van Ingenieursdiensten en Bedrijfsvoering". Lijkt me niet.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:07
@Cassius Volgens mij wordt de inhuur van ICTers niet via het DAS gedaan, zie punt 1.4.2 van dit document.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra

Voor een deel wel, maar je hebt wel de ervaring die je gebruikt om in te schatten of je de goeie kant opgaat. Ik heb bij m'n vorige klant ook veel tijd besteed aan DataFlow bijvoorbeeld, dat was nieuw voor mij. Maar ik kan met mijn ervaring wel inschatten dat het op de lange termijn een goeie keuze is.

Dat is heel wat anders dan iemand met nog geen 2 jaar ervaring z'n gang laten gaan. Dat gaat je niet snel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-06 19:02

bord4kop

maximaal 100KB!

[...]

Hier niet hoor.. Ik moet direct leveren :D
Vaak krijg je een 1 a 2 dag om de mensen te leren kennen, maar daarna moet er ik direct geleverd worden.

Denk aan: nulmeting / Analyse > PvA > uitvoeren/opleveren
of Audit > bevindingen

Ik denk dat het aan de tak van sport ligt. Ik zit in de Informatie beveiliging. Dat is misschien anders dan echt iets maken.

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:13
bord4kop schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:48:
[...]

Hier niet hoor.. Ik moet direct leveren :D
Vaak krijg je een 1 a 2 dag om de mensen te leren kennen, maar daarna moet er ik direct geleverd worden.

Denk aan: nulmeting / Analyse > PvA > uitvoeren/opleveren
of Audit > bevindingen

Ik denk dat het aan de tak van sport ligt. Ik zit in de Informatie beveiliging. Dat is misschien anders dan echt iets maken.
Hier hetzelfde. Paar jaar geleden als zzp’er gewerkt in de informatiebeveiliging en hoewel ik uitsluitend korte klussen wou, betekende dit altijd even een uurtje kennismaken en gelijk presteren.

Overigens in de consultancy gegaan omdat er maar weinig bureaus zijn die mij aan opdrachten konden helpen, dus als iemand nog tips heeft in deze branche :) ik werk nu in Zweden maar hier werken we veel met flexitime, dus af en toe een opdracht van een paar dagen tussendoor moet goed lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
Same here, het moet al af zijn voordat je start. Was vroeger in de consultancy ook al zo. Niet heel gek want meestal word je ingehuurd voor een specifiek doel of een klus, met bijbehorende planning en budgetten.
Persoonlijk vind ik het niet erg want dat geeft wel een mooi doel waar je naartoe werkt met de bijbehorende druk.
Los van dat is alles niet zo in beton gegoten dat het per se af moet die dag. Er kunnen altijd tegenslagen zijn en/of zaken die toch net niet zo zaten als bedacht. Je kan dus best wat spelen hier en daar, zolang het maar geen weken uit gaat lopen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chnub
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 13:46
Cassius schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:36:
Ik probeer me aan te melden voor het DAS van UBRijk - maar ik zie niet goed voor welke categorie ik me zou moeten aanmelden, iemand dit al doorlopen en de goede gevonden? Keuzes:
De grote ICT organisaties van de Rijksoverheid maken gebruik van o.a. Headfirst, Bergler, IT-Staffing, LinkIT en Brainnet om ZZP-ers in te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:22
er stond een tijdje geleden ook een ander interessant artikel op zipconemy, over de webmodule, met 10 voorbeelden en uitkomsten. Wat blijkt? Veel voorbeelden zijn twijfelgevallen of mogelijke arbeidsverhouding, maar de deliveroo bezorger zou er zomaar mee weg kunnen komen.
Volgens mij was dat nou net zo'n ongewenst geval wat aangepakt moest worden...

nou ja we gaan het wel weer zien.

en de link ook nog even https://www.zipconomy.nl/...-de-uitkomst-een-analyse/

[ Voor 12% gewijzigd door -Jaap-io op 15-01-2021 09:40 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
-Jaap-io schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:26:
er stond een tijdje geleden ook een ander interessant artikel op zipconemy, over de webmodule, met 10 voorbeelden en uitkomsten. Wat blijkt? Veel voorbeelden zijn twijfelgevallen of mogelijke arbeidsverhouding, maar de deliveroo bezorger zou er zomaar mee weg kunnen komen.

Ik denk persoonlijk dat het weer jaren gaat duren voor ze hier iets mee gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

blizzard001 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:05:
[...]

Ik denk persoonlijk dat het weer jaren gaat duren voor ze hier iets mee gaan doen.
En als wij nu op wat pro-kleine ondernemer partijen stemmen in maart is het misschien uiteindelijk van de baan en kunnen we verder met geld verdienen belasting betalen O-)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
-Jaap-io schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:26:

Dat was ook de verwachting. Deliveroo heeft z'n hele afdeling bezorging geoutsourced. Niemand is in dienst, dus er is geen inbedding in de organisatie.

Dat criterium is zo mogelijk nog krommer dan waar ze eerst naar keken.

De hele wet is broken beyond repair. Terug naar de tekentafel, en nu eindelijk een keer echt nadenken over wat je wil bereiken. Gaat het om schijnzelfstandigheid? Of om ondernemers die te weinig verdienen om hun risico's goed af te dekken? Om maatschappelijke risico's (bijstand)? Om het tegengaan van uitbuiting en onderbetaling? In dat laatste geval, is onderbetaling t.o.v. een CAO problematisch of alleen onderbetaling t.o.v. minimum? Wat moet de scope zijn, nationaal of internationaal? En alleen ZZP of ook uitzendbureaus en andere vormen van contracting?

Het lijkt of ze die stap hebben overgeslagen en er verschillende mensen in het proces betrokken zijn geraakt die verschillende ideeen hebben over de bedoeling en scope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:22
t_captain schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:39:
[...]

Dat was ook de verwachting. Deliveroo heeft z'n hele afdeling bezorging geoutsourced. Niemand is in dienst, dus er is geen inbedding in de organisatie.

De hele wet is broken beyond repair. Terug naar de tekentafel, en nu eindelijk een keer echt nadenken over wat je wil bereiken. Gaat het om schijnzelfstandigheid? Of om ondernemers die te weinig verdienen om hun risico's goed af te dekken? Om maatschappelijke risico's (bijstand)? Om het tegengaan van uitbuiting en onderbetaling? In dat laatste geval, is onderbetaling t.o.v. een CAO problematisch of alleen onderbetaling t.o.v. minimum? Wat moet de scope zijn, nationaal of internationaal? En alleen ZZP of ook uitzendbureaus en andere vormen van contracting?

Het lijkt of ze die stap hebben overgeslagen en er verschillende mensen in het proces betrokken zijn geraakt die verschillende ideeen hebben over de bedoeling en scope.
Eens. Wat is het probleem wat opgelost moet worden?

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:08
page404 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:15:
[...]

En als wij nu op wat pro-kleine ondernemer partijen stemmen in maart is het misschien uiteindelijk van de baan en kunnen we verder met geld verdienen belasting betalen O-)
Dat is inderdaad een vraag die ik hier nog wilde stellen:

Welke zijn de pro-kleine ondernemer partijen? Puur vanuit ZZP gezien, welke partijen kan je beter wel/niet stemmen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

De hele gedachte dat er niemand in de organisatie vergelijkbaar werk doet is ook gewoon krom. Juist voor een organisatie kan het enorm lonen om een deel in dienst te hebben en aanvullen met externe (bijv. 80-20). Op moment dat de inkomsten in gevaar komen kan je de externe lozen en op interne doordraaien.

In de beheertak is het ook interessant om bijvoorbeeld een VDI expert aan te trekken op moment dat het platform ontworpen wordt en als het eenmaal goed draait (kan zeker langer dan een jaar duren in een grote omgevingen) kan je die VDI expert weer inwisselen voor een Cloud expert wanneer je die overgang wilt maken. Dat ze een specialisme hebben betekent echter niet dat ze naast het project waar ze voor binnenkomen ook andere werkzaamheden op zich kunnen nemen waar het interne team niet aan toe komt. Daarnaast heeft externe inhuur ook in andere keukens meegekeken en kan hier lessen uit meebrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 15:41
ConQuestador schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:21:
[...]

Welke zijn de pro-kleine ondernemer partijen? Puur vanuit ZZP gezien, welke partijen kan je beter wel/niet stemmen.
https://www.zipconomy.nl/tag/tk2021/

Succes :)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:04
[...]

Spijker. Kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:43
ID-College schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:09:
Same here, het moet al af zijn voordat je start. Was vroeger in de consultancy ook al zo. Niet heel gek want meestal word je ingehuurd voor een specifiek doel of een klus, met bijbehorende planning en budgetten.
Persoonlijk vind ik het niet erg want dat geeft wel een mooi doel waar je naartoe werkt met de bijbehorende druk.
Los van dat is alles niet zo in beton gegoten dat het per se af moet die dag. Er kunnen altijd tegenslagen zijn en/of zaken die toch net niet zo zaten als bedacht. Je kan dus best wat spelen hier en daar, zolang het maar geen weken uit gaat lopen :)
Dat komt natuurlijk ook omdat veel organisaties ergens aan beginnen en het zelf willen doen/ proberen, dan ergens tot de conclusie komen dat het niet lukt en bedenken dat ze wellicht iemand met ervaring moeten inhuren om het recht te trekken. Er is dan al een (groot) deel van de beschikbare tijd tot deadline verstreken en het moet dan snel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

ConQuestador schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:21:
[...]

Geen ChristenUnie, géén PvdA, geen CDA, geen GroenLinks.
SP is een twijfelgeval ( ze zeggen van wel, ik vertrouw ze niet op dit vlak ;))
VVD praat veel maar doet in de praktijk niks.
D66 heeft daar nauwelijks een mening over
PVV/FvD gaan toch niet mee regeren.=>
PVV: "Een van de punten in het PVV-programma, is het tegengaan van de ‘doorgeschoten flexibilisering’ van de arbeidsmarkt. Waarin de arbeidsmarkt precies is doorgeschoten en hoe ver, wordt niet duidelijk. Ook doet de PVV geen concrete voorstellen hoe deze flexibilisering kan worden tegengegaan."
FVD: "De partij wil terug naar ‘een overzichtelijke en effectieve regeling, vergelijkbaar met de VAR’. Dat is opvallend, want vier jaar geleden benadrukte FvD nog dat de partij in elk geval ‘geen terugkeer naar de VAR’ wilde.

Wat we ons hier nu precies bij moeten voorstellen wordt uit het programma niet duidelijk. FvD heeft zich in de afgelopen vier jaar niet laten zien in debatten en commissievergaderingen over de vervanging van de Wet DBA."

Wordt dus lastig. Ik begrijp dat Volt redelijk progressief en pro-kleine ondernemer is. Moeten ze eerst nog aan alle eisen voldoen om dit jaar met de TK2021 mee te doen.

[ Voor 29% gewijzigd door page404 op 15-01-2021 11:48 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• t_captain
Ik zou graag een partij hebben met een economische visie die voor kleine graaiers is en tegen grote graaiers :)

Dat klinkt natuurlijk grappig, maar ik geloof oprecht dat vermogensconcentratie op miljarendenschaal een van de grote thema's in de maatschappij is. Ik heb het gevoel dat er een tegenstelling is ontstaan tussen mijn verlangen om gaandeweg een miljoen bij elkaar te rapen en het verlangen van grotere en machtigere personen om al het geld van de wereld bij elkaar te rapen, de rest in een afhankelijke positie te drukken, en te dicteren wie op welke manier mag leven.

VVD zou de publieksfavoriet moeten zijn van mensen die een paar ton of een miljoen aan vermogen nastreven, maar ze lijken aan de andere kant te staan in deze tegenstelling beland.

In het verlengde van deze visie ben ik nadrukkelijk voor de EU. Ik geloof dat een grote en intern open economische zone, samen met harmonisatie van boekhoudkundige principes en belastingen en desnoods stevige importrechten, noodzakelijk is om de trend te keren dat internationale bedrijven steeds minder belasting afdragen. Ik ben ook overtuigd dat we als land veel winst maken op de EU. Het geeft ons bedrijfsleven een grote interne markt en wezenlijke besparingen. We kunnen zonder lokale remmen concurreren met bedrijven uit landen met minder ontwikkelde economieen. Dat levert ons welvaart.

Illustratie: in oost-Europa staan de schappen van de duurdere supers vol met merken van Unilever. Mensen die het geld hebben, kopen graag westerse A-merken. Unilever kan zonder invoerrechten leveren. Bovendien kan ze fabrieken bouwen in dezelfde landen om tegen gunstige kosten te produceren. Dus oost-Europeanen maken en kopen hun eigen eten, maar wel met tussenkomst van westerse merken die R&D, marketing en logistiek leveren. En natuurlijk prijsmarges. Zo verdienen de westerse landen aan een open markt.

Wat we wel moeten doen, is de voor- en nadelen van de EU herbalanceren tussen bedrijfsleven en burgers. Want het in stand houden van die interne markt behelst een bepaalde geldstroom van de rijkere naar de zwakkere landen. Dat is een noodzakelijk kwaad. Probleem: dit geld wordt middels belastingen opgehaald bij de burger, terwijl de winsten bij de internationale bedrijven terecht komen.

Ben ik nou links of rechts?

Op rechts zit VVD die partij lijkt te kiezen voor Jeff Bezos en tegen mij. En een paar partijen die populistisch tegen de EU zijn waarmee we dus geen steek verder komen om Google, Amazon, Unilever of Shell te laten meebetalen aan onze schatkist.

Op links vind ik medestanders in mijn pro-EU idee en in mijn ideaal om de grote bedrijven meer te laten meebetalen. Maar daar lijkt men mij mijn kleinschalige gegraai weer niet te gunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door t_captain op 15-01-2021 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 16:08
t_captain schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:55:

Op rechts zit VVD die partij lijkt te kiezen voor Jeff Bezos en tegen mij. En een paar partijen die populistisch tegen de EU zijn waarmee we dus geen steek verder komen om Google, Amazon, Unilever of Shell te laten meebetalen aan onze schatkist.

Op links vind ik medestanders in mijn pro-EU idee en in mijn ideaal om de grote bedrijven meer te laten meebetalen. Maar daar lijkt men mij mijn kleinschalige gegraai weer niet te gunnen.
Mooi antwoord :)

Ik ben zelf in principe redelijk rechts, maar ik ben absoluut tegen de populistische partijen als FvD en PVV. De afgelopen jaren heb ik VVD gestemd, en neig daar toch weer naar. Echter: zoals jij zo mooi zegt: VVD is meer begaan met de zeer grote jongens, dan de kleintjes die iets groter willen worden.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 07-06 10:03
Ik ben in principe links en heb verschillende jaren op de SP gestemd (mede wegens hun houding voor het kleinbedrijf)
Maar dit jaar is Volt ook een goede kanshebber mochten ze mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-06 18:31
ConQuestador schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:05:
[...]

Mooi antwoord :)

Ik ben zelf in principe redelijk rechts, maar ik ben absoluut tegen de populistische partijen als FvD en PVV. De afgelopen jaren heb ik VVD gestemd, en neig daar toch weer naar. Echter: zoals jij zo mooi zegt: VVD is meer begaan met de zeer grote jongens, dan de kleintjes die iets groter willen worden.
Ongeveer hetzelfde hier.

Maar als de grote jongens blijven betekent dat voor ons (de meeste) als IT-ers wel werk. En de VVD zal ZZP-ers niet in de ban willen doen. Dus voor mijn persoonlijke situatie zou de VVD wel het 'beste' passen. Alle andere bekende partijen sowieso niet. Beetje minst slechte van alles dus. Ik had stiekem gehoopt dat D66 super pro ZZP en Ondernemerschap zouden worden. Maar die partij is afgezakt naar niks in mijn ogen. Erg jammer. Altijd een trouwe D66 stemmer geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

t_captain schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:55:
Ik zou graag een partij hebben met een economische visie die voor kleine graaiers is en tegen grote graaiers :)

Dat klinkt natuurlijk grappig, maar ik geloof oprecht dat vermogensconcentratie op miljarendenschaal een van de grote thema's in de maatschappij is. Ik heb het gevoel dat er een tegenstelling is ontstaan tussen mijn verlangen om gaandeweg een miljoen bij elkaar te rapen en het verlangen van grotere en machtigere personen om al het geld van de wereld bij elkaar te rapen, de rest in een afhankelijke positie te drukken, en te dicteren wie op welke manier mag leven.

VVD zou de publieksfavoriet moeten zijn van mensen die een paar ton of een miljoen aan vermogen nastreven, maar ze lijken aan de andere kant te staan in deze tegenstelling beland.

In het verlengde van deze visie ben ik nadrukkelijk voor de EU. Ik geloof dat een grote en intern open economische zone, samen met harmonisatie van boekhoudkundige principes en belastingen en desnoods stevige importrechten, noodzakelijk is om de trend te keren dat internationale bedrijven steeds minder belasting afdragen. Ik ben ook overtuigd dat we als land veel winst maken op de EU. Het geeft ons bedrijfsleven een grote interne markt en wezenlijke besparingen. We kunnen zonder lokale remmen concurreren met bedrijven uit landen met minder ontwikkelde economieen. Dat levert ons welvaart.

Wat we wel moeten doen, is de voor- en nadelen van de EU herbalanceren tussen bedrijfsleven en burgers. Want het in stand houden van die interne markt behelst een bepaalde geldstroom van de rijkere naar de zwakkere landen. Dat is een noodzakelijk kwaad. Probleem: dit geld wordt middels belastingen opgehaald bij de burger, terwijl de winsten bij de internationale bedrijven terecht komen.

Deze ga ik ophangen en inlijsten. Ook ik ben sterk pro EU, om precies de redenen die jij noemt. En inderdaad, het lijkt er op dat je of voor het grootkapitaal moet zijn, of er tegen zijn maar dan blijk je zelfs met een ton omzet of minder al gauw bij dat grootkapitaal te horen. En dan óók nog niet in loondienst willen :P
Dus ja, in het bestaande bestel zit niemand die een grote groep mensen wil vertegenwoordigen. Dus ik ga heel erg onderop de kieslijst kijken, of anders maar blanco stemmen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
De VVD holt de positie van hoger opgeleiden uit. Op dit moment kan een "kenniswerker" aan de slag in NL vanaf ongeveer minimumloon + 50% (en een diploma hoeft niet). Dat moet nog makkelijker :

https://www.vvd.nl/standpunten/kenniswerkers/
We willen dat het makkelijker wordt voor bedrijven en instellingen om kenniswerkers naar Nederland te halen.
Maar als globalisering voordeel oplevert voor jou en mij is het opeens een probleem :
Pakketjes uit China worden veel te goedkoop naar Nederland verstuurd, vindt regeringspartij VVD. Nederlandse ondernemers zijn daardoor de dupe van de opmars van Chinese internetwinkels.
https://www.ad.nl/politie...ijn-te-goedkoop~abc86754/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:09
thlst schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:38:
De VVD holt de positie van hoger opgeleiden uit. Op dit moment kan een "kenniswerker" aan de slag in NL vanaf ongeveer minimumloon + 50% (en een diploma hoeft niet). Dat moet nog makkelijker :
Als je positie onder druk staat door geïmporteerde kenniswerkers die de taal niet spreken, geen netwerk hebben en voor minimumloon + 50% willen werken, schort er wellicht iets aan je skillset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ik ben een beetje op zoek naar iets als GroenRechts denk ik. Stemmen op iets als Volt zou, los van de standpunten, voelen als mijn stem weggooien want ik heb niet het gevoel dat ze wel eens een zetel zouden kunnen halen.

Ik sluit me redelijk aan bij wat @t_captain hierboven zegt maar naast economie zijn er meer belangrijke punten. O.a. op het gebied van privacy en milieu. Er lijkt hoe dan ook geen partij te zijn waar ik mij voor het grootste deel in de standpunten kan vinden helaas. Dat was al lastig, maar sinds ik ZZP'er ben is het er niet makkelijker op geworden.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Bulder schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:05:
[...]

Als je positie onder druk staat door geïmporteerde kenniswerkers die de taal niet spreken, geen netwerk hebben en voor minimumloon + 50% willen werken, schort er wellicht iets aan je skillset.
Net afgestudeerden hebben er direct mee te maken inderdaad, maar het drukt de hele keten in elkaar .

En vergeet de 30 % belasting korting niet. Niet echt een level playing field.

[ Voor 8% gewijzigd door thlst op 15-01-2021 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
MadEgg schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:11:
Stemmen op iets als Volt zou, los van de standpunten, voelen als mijn stem weggooien want ik heb niet het gevoel dat ze wel eens een zetel zouden kunnen halen.
Dat zou ik niet te hard roepen. Bij de EU verkiezingen in Nederland had men 1,8% van de stemmen. Niet voldoende voor een Europese zetel, maar als deze score bij de 2de kamer wordt gehaald, dan zijn dat 2 tot 3 zetels. Ik zie het ze wel doen en mijn stem hebben ze.

edit: ze mogen volgens mij al meedoen met de verkiezingen omdat ze de drempel van 501 (?) 580 ondersteuningsverklaringen hebben gehaald. Ze zijn nu nog bezig dat het ook mogelijk is om in alle districten op hen te kunnen stemmen. Als dat lukt krijgen ze ook PP zendtijd.

https://twitter.com/VoltN...49810951424454668/photo/1

[ Voor 24% gewijzigd door Skyaero op 15-01-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
thlst schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:38:

[...]
Wat mij betreft symptomatisch voor de keuze van de VVD: er zit een kiem van conflict tussen een groep hoogopgeleide en goed verdienende kiezers (de traditionele achterban) en een groep werkgevers die graag de positie van die andere groep op de arbeidsmarkt niet te goed wil laten worden.

Welke kant kiezen de kabinetten Rutte I t/m III met hun beleid? Die van de werkgevers.

De "kleine graaier" is dus ondergeschikt aan de "grotere graaier".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-06 19:59
sja, ik zou het nu ook niet weten. VVD was traditioneel voor de ondernemers, maar dat geldt nu alleen nog multinationals, niet voor MKB en ZZP ondernemers.
Qua EU neig ik meer naar een EEG variant.

Verder lijkt iets van SociaalRechts mij wel iets, maar dat bestaat niet. Vorige week las ik nav #ophef over bijstand en boodschappen een artikel dat de bijstand voor een gezin met 2 kinderen tussen 12-18 op loopt naar ruim 2400 euro netto/maand exclusief gemeentelijke extraas. Mijn eerste reactie is WTF? Mijn vader heeft dat als lasser en later als chauffeur nog nooit in z'n leven verdiend. En in de bijstand 'krijg' je dat? Mijn tweede reactie is, als dat al niet voldoende is om van rond te komen (uit zelfde artikel), dan kun je dat van een modaal inkomen in Nederland (~2800 bruto/mnd) ook niet. Daar zit wel serieus iets scheef.

En een partij die alle niet democatisch gekozen machtspartijen (Regio, FNV, ) eruit tieft krijgt sowieso mijn stem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-05 14:26
fry77 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:28:
sja, ik zou het nu ook niet weten. VVD was traditioneel voor de ondernemers, maar dat geldt nu alleen nog multinationals, niet voor MKB en ZZP ondernemers.
Qua EU neig ik meer naar een EEG variant.

Verder lijkt iets van SociaalRechts mij wel iets, maar dat bestaat niet. Vorige week las ik nav #ophef over bijstand en boodschappen een artikel dat de bijstand voor een gezin met 2 kinderen tussen 12-18 op loopt naar ruim 2400 euro netto/maand exclusief gemeentelijke extraas. Mijn eerste reactie is WTF? Mijn vader heeft dat als lasser en later als chauffeur nog nooit in z'n leven verdiend. En in de bijstand 'krijg' je dat? Mijn tweede reactie is, als dat al niet voldoende is om van rond te komen (uit zelfde artikel), dan kun je dat van een modaal inkomen in Nederland (~2800 bruto/mnd) ook niet. Daar zit wel serieus iets scheef.

En een partij die alle niet democatisch gekozen machtspartijen (Regio, FNV, ) eruit tieft krijgt sowieso mijn stem :)
DIt is precies waar ik mij verschrikkelijk aan stoor. De enige manier om je uit armoede te trekken is door een tweeverdienend stel ~3k per maand te zijn zonder kinderen.
Het loont niet om in je eentje te werken qua geld dan. Ik ben nog steeds niet jaloers op mensen die niet willen werken en misschien netto meer vangen dan ik met een "dikke" baan. Geestelijk word je er armoedig van en je wereldje wordt enorm klein.
Ben je alleen of werkt 1 van de 2: je komt nooit meer uit je sociale huurwoning als starter.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Behalve dus als zzp'er. Als éénverdiener kun je een prima boterham verdienen, in de IT is een ton netto per jaar in je eentje zeer goed te doen. In de bouw kun je ook erg goed verdienen, helemaal als je hier en daar een beetje zwart bij klust. Zelfs de afhaal restaurants hier geven aan dat je niet meer kan pinnen, goh, waarom dat? Valt anders de compensatie weg?

Het nadeel vd bijstand is dat je geen bezit mag hebben. Dan is het lastig om er in te komen, maar het werkt ook een andere kant op: mensen worden gedwongen om alles maar op te maken. Elk jaar dus verplicht op vakantie, nieuwe tv, nieuwe mobieltjes, want ze mogen niet teveel sparen. Dat geeft een verkeerde boodschap.

En in navolging vd toeslagen affaire:
  • Alle toeslagen afschaffen
  • Alle heffingskortingen afschaffen
  • Kinderopvang wordt gratis voor iedereen
  • HRA en eigen woning forfait afschaffen
  • Als je structureel X huur kunt betalen, kun je ook X hypotheek betalen (minus marge voor onderhoud). In dat geval verplichte acceptatie bij de bank.
  • Zelfstandigenaftrek afschaffen
  • MKB winstvrijstelling afschaffen
  • Flink versoepeld ontslagrecht. Werkgevers moeten makkelijk van hun mensen af kunnen komen, zodat mensen in dienst nemen geen gigantisch risico meer is. Geen geneuzel met tijdelijke contracten: je bent in dienst of je bent het niet. Indien wel: opzegtermijn voor de werkgever van 1 tot 12 maanden afhankelijk van het aantal dienstjaren (1 maand per jaar erbij)
  • Indien je liever uurtje factuurtje werkt als freelancer: veel plezier, jouw keuze. Geen limitaties, ook geen (extra) fiscaal voordeel. Wellicht dat een hoger uurtarief voor extra flexibiliteit en zakelijke kosten kunnen boeken genoeg voordeel is?
  • WW ook afschaffen, mensen kunnen altijd de bijstand in indien geen spaargeld meer
  • Minimumloon 50% omhoog naar 15 euro/uur
  • De inkomens van fiscale partners worden op 1 hoop gegooid voor de IB: geen onderscheid tussen éénverdieners en tweeverdieners bij hetzelfde gezinsinkomen
  • Bij fiscale partners verdubbelen de schijven
  • Tot 25k (50k voor partners) 0% inkomstenbelasting
  • Tot 75k (150k) 25%
  • Daarboven 35%
De meeste mensen gaan harder consumeren: goed voor de economie en goed voor de BTW inkomsten.

De bijstand is een sociaal vangnet voor iedereen, verplichte AOV is dus niet nodig. Dat is een keuze voor als je luxer wilt leven voor het geval je toch arbeidsongeschikt wordt. Van de bijstand hoef je niet op vakantie te kunnen gaan of elk jaar een nieuwe tv van te kunnen kopen...

Vennootschapsbelasting wordt gelijk getrokken en volgt de inkomstenbelasting. In het geval van aanmerkelijk belang maakt het niet meer uit of het als salaris of dividend wordt uitgekeerd of dat het in de zaak blijft. Jouw aandeel in de bedrijfswinst wordt simpelweg bij je inkomen opgeteld, of het uitgekeerd wordt of niet. De BV mag de belasting over het niet uitgekeerde deel afdragen.

Dividendbelasting zonder aanmerkelijk belang 0%.

Geen vermogensrendementsheffing, vermogensopbouw dient gestimuleerd te worden.

Geen limiet wat je fiscaal gunstig apart mag zetten voor de oude dag. Dit mag je ook vroegtijdig uit laten keren of opnemen, waarbij het gewoon als inkomen belast wordt. Als je tijdelijk zonder werk zit, een sabbatical wil, of wat dan ook, kun je dat potje aanspreken. Aangezien er geen VRH meer geheven wordt is dit vooral nuttig om je inkomen handmatig te kunnen middelen: in goede tijden apart zetten, en in slechte tijden tegen een lager tarief uitkeren.

Minder regels (toeslagen/uitkeringen/etc), minder controle, minder overheidskosten.

Welke partij gaat dit waar maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het begint wel erg politiek te worden hier. Ik denk alleen niet dat ons land klaar is om het ontslagrecht praktisch op te heffen. Dat heeft enorme gevolgen op alle bestaande contracten, zowel personeel als inhuur.

Waar het land denk ik nu met de impact van Covid wel klaar voor is een onafhankelijk basisinkomen met een vlaktax voor álle vormen van inkomen, met huidige vrijstellingen voor erf, schenk en vermogen. Als je de poten gaat zagen dan liever één voor één.

Eventueel eerst in de vorm van een aftrekpost en als je de aftrekpost in een jaar vult heb je de jaren daarop volgend recht op een deel van de uitkering. Bijv 10 of 20% per jaar. Waarbij studenten ingeschreven voor een voltijd opleiding een halve uitkering ontvangen en de andere helft gaat naar de onderwijs instantie.

KISS :+

- Verzekeringen van het UWV blijven in, eerste instantie. Wel geminderd met het basisinkomen.
- Ontslagrecht blijft gelijk en 0 uren contract alleen mogelijk met bij de KvK ingeschreven ondernemers.
- Minimumloon is niet meer nodig.
- Gratis kinderopvang tot het huidige tarief en maximaal drie dagen in de week.

Tot heden wordt de stem hier blanco. Ik zie geen partij waar ik achter kan staan. Een kleine overheid die álle mensen een waardig leven gunt en met respect voor het milieu. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:27
pirke schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:48:
Welke partij gaat dit waar maken?
Dat weet ik niet, maar ik ben het met vrijwel al je punten eens, als jij dit voor elkaar krijgt heb je mijn stem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Snooby schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 01:47:
[...]

Dat weet ik niet, maar ik ben het met vrijwel al je punten eens, als jij dit voor elkaar krijgt heb je mijn stem :)
Ik ben meer voor het programma van @Deveon ;) zo zie je maar, zoveel mensen zoveel wensen. Mooi om te zien. Wel vind ik het opvallend dat geen van deze stromingen in de huidige politiek vertegenwoordigd wordt. Ik denk dat het echt tijd wordt voor nieuwe progressieve partijen. Misschien moeten we die een kans geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Nu online
Het probleem van het basisinkomen is hetzelfde probleem als wat de toeslagen problematiek aanwakkerde: gratis geld nodigt enorm uit tot fraude. Heel Europa gaat zich hier inschrijven om gratis geld te krijgen, en het wordt een enorme klus om alles goed te controleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Nu online
Snooby schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 01:47:
[...]

Dank :) Het zou een interessante carrière switch zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
pirke schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:01:
Het probleem van het basisinkomen is hetzelfde probleem als wat de toeslagen problematiek aanwakkerde: gratis geld nodigt enorm uit tot fraude. Heel Europa gaat zich hier inschrijven om gratis geld te krijgen, en het wordt een enorme klus om alles goed te controleren...
Voor elk probleem is een oplossing, misschien is juist op Europese schaal geen gek idee. Dan zijn we ook af van de afwijking pensioenleeftijden. Uiteraard betalen de landen het zelf en mogen ze zelf de bedragen bepalen.

Dit bereid ons ook voor op meer technologische werkloosheid in tegenstelling tot het versoepelen van het ontslagrecht en verhogen van het minimumloon.

Helaas ga je nooit draagkracht vinden voor zulke grote wijzigingen en met kleine wijzigingen blijf je aanmodderen. Het is net als in de IT, soms moet je volledig opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
Even off topic :+ : binnenkort ga ik aan de slag via een tussenpersoon (een goede.. ze bestaan).
Nu wordt er verlangt dat ik bij de factuur een goedgekeurde urenstaat wordt bijgevoegd.
Dit is niet moeilijk, want ik houd alles bij via TimeChimp. Maarrrr hoe doen jullie het met goedkeuren?

Procedure 1: Uitprinten > eigen handtekening > inscannen> mailen > klant tekent > klant scant in > terugmailen > uiteindelijk toevoegen.

Procedure 2: Opsturen > klant geeft akkoord per mail

Ik neem aan dat procedure 2 ook voldoende is, maar je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:18
Deveon schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:30:
[...]

De hele gedachte dat er niemand in de organisatie vergelijkbaar werk doet is ook gewoon krom. Juist voor een organisatie kan het enorm lonen om een deel in dienst te hebben en aanvullen met externe (bijv. 80-20). Op moment dat de inkomsten in gevaar komen kan je de externe lozen en op interne doordraaien.

In de beheertak is het ook interessant om bijvoorbeeld een VDI expert aan te trekken op moment dat het platform ontworpen wordt en als het eenmaal goed draait (kan zeker langer dan een jaar duren in een grote omgevingen) kan je die VDI expert weer inwisselen voor een Cloud expert wanneer je die overgang wilt maken. Dat ze een specialisme hebben betekent echter niet dat ze naast het project waar ze voor binnenkomen ook andere werkzaamheden op zich kunnen nemen waar het interne team niet aan toe komt. Daarnaast heeft externe inhuur ook in andere keukens meegekeken en kan hier lessen uit meebrengen.
Je moet het afdekken met tijdsduur en niet beginnen met (verlengbare) jaarcontracten. Duurt het project drie jaar? Dan is het contract ook voor drie jaar. Natuurlijk kan je dat verlengen als we, zoals gewoonlijk, dik uit lopen. :P Ben je de tijdelijke vervanger van een ziek persoon dan is dat ook prima. Als die persoon niet meer terug blijkt te komen kan je in dienst treden of naar de volgende klus gaan als ze een andere kandidaat hebben gevonden.
Als je extra personeel nodig hebt omdat de onderneming gegroeid is moet je gewoon mensen in dienst nemen, hooguit externe aantrekken om het gat op te vullen totdat de sollicitatie voltooid is.

Verder stem ik al jaren Melle Smit. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Krysa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:50:
Even off topic :+ : binnenkort ga ik aan de slag via een tussenpersoon (een goede.. ze bestaan).
Nu wordt er verlangt dat ik bij de factuur een goedgekeurde urenstaat wordt bijgevoegd.
Dit is niet moeilijk, want ik houd alles bij via TimeChimp. Maarrrr hoe doen jullie het met goedkeuren?

Procedure 1: Uitprinten > eigen handtekening > inscannen> mailen > klant tekent > klant scant in > terugmailen > uiteindelijk toevoegen.

Heeft de klant daar zelf geen procesje voor?

Bij al mijn klanten schreef ik uren in hun systeem en kon ik "goedgekeurde" staten uitdraaien en naar de broker sturen. Bij mijn huidige klant zelfs nog makkelijker, daar regelt de broker dit helemaal en doet aan reverse billing: zij maken adhv het systeem meteen een factuur op namens mij en zetten de betaling klaar.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
Hmmbob schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:41:
[...]

Heeft de klant daar zelf geen procesje voor?

Bij al mijn klanten schreef ik uren in hun systeem en kon ik "goedgekeurde" staten uitdraaien en naar de broker sturen. Bij mijn huidige klant zelfs nog makkelijker, daar regelt de broker dit helemaal en doet aan reverse billing: zij maken adhv het systeem meteen een factuur op namens mij en zetten de betaling klaar.

***members only***
Weet ik nog niet. Ik vind het ook fijn om eigen uren bij te houden, dus het kan uiteindelijk ook op 2 manieren.
Vanuit mijn oud werkgever moest ik mij houden aan proces 1 :o
Klanten konden daar met hun pet niet bij en vonden mij maar vervelend :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Oh, ik hou ook zelf uren bij in mijn boekhouding hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 12:46
Krysa schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:56:
[...]

Weet ik nog niet. Ik vind het ook fijn om eigen uren bij te houden, dus het kan uiteindelijk ook op 2 manieren.
Vanuit mijn oud werkgever moest ik mij houden aan proces 1 :o
Klanten konden daar met hun pet niet bij en vonden mij maar vervelend :(
Hier kunnen wij allerlei meningen over hebben maar degene die er mee akkoord moet gaan is toch echt je opdrachtgever.

Zelf hou ik ze altijd zelf bij en vul ik ze einde van de week even in in het verouderde achterlijke systeem van de opdrachtgever. Aan het einde van de maand kan ik daar een 'uitdraai' van maken waar ze ook gelijk goedgekeurd in worden en dat hang ik aan de factuur. Zolang het getalletje onder de streep hetzelfde is als wat ik factureer is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online

procedure 2 waarbij ik het als pdf opstuur en de klant daarin een digitale handtekening zet (zijn meerdere tools voor om dat te kunnen doen, zelf doe ik het altijd via https://dochub.com dit zit ook ingebouwd in Gmail bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 15:07

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon pdf openen in acrobat reader. Kan je er heel makkelijk een handtekening inzetten.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:09
All,

Iemand enig idee wat zo wat de markwaarde is van een (senior) system engineer als freelancer? Is een daily rate van 750 EUR haalbaar denken jullie?
Ik spreek over een system engineer met ervaring in storage/netwerking/firewalls/Azure AD en MS365 (geen sharepoint) en dergelijke.

Tnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat is wel haalbaar. Ik ken er een paar die op 100 p/u zitten, maar de meeste seniors houden er tussen de 80 en 90 aan over en mediors 70-80.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Zullen we de politieke discussie laten waar hij hoort? Dit is geen AWM.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ik hou zelf ook mijn uren bij die veel precisier is dan het reverse billing systeem van de klant.
1 keer per week vul ik bij hen in en gaat het automatisch naar de betreffende manager van de klant.

Bij geen reactie van hem gaat deze automatisch naar het billing systeem en uiterlijk 30 dagen later wordt ik betaal in vakken van 4 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
hackerhater schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:35:
Bij geen reactie van hem gaat deze automatisch naar het billing systeem en uiterlijk 30 dagen later wordt ik betaal in vakken van 4 weken.
Stuur je geen factuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Reverse billing systeem van de klant.
Zij maken de facturen aan in mijn naam die ik dan in mijn administratie verwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 12:13

Huidige klant:
Fysiek uitprinten urenstaat van de huidige maand, tekenen door lead engineer, scannen en opsturen naar inhuurdesk samen met de factuur.
Corona procedure: mail sturen met urenstaat, lead engineer stuurt approval via mail. Email oplsaan als pdf en sturen naar inhuurdesk. (Elke maand een mail terug van een andere medewerker van de inhuurdesk dat het niet goed is. Vervolgens de newspost van de inhuurdesk van intranet meesturen en alsnog akkoord krijgen..)

[ Voor 8% gewijzigd door Krystman op 18-01-2021 10:07 ]

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
DBA vraagje:

Wat gebeurt er als je opdrachtgever zich opsplitst/ een bedrijfsonderdeel afsplitst: kan je daar dan aan de slag gaan waarbij de bekende "2 jaar teller" weer opnieuw gaat lopen? Of kijken ze door deze splitsing heen naar de situatie die daarvoor was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:42
@Hmmbob Ik ken ZZP-ers die al 10+ jaar op dezelfde klus zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
jongetje schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:35:
@Hmmbob Ik ken ZZP-ers die al 10+ jaar op dezelfde klus zitten...
Ik ook (13y zelfs), maar dat was niet mijn vraag :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:59
Hmmbob schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:33:
DBA vraagje:

Wat gebeurt er als je opdrachtgever zich opsplitst/ een bedrijfsonderdeel afsplitst: kan je daar dan aan de slag gaan waarbij de bekende "2 jaar teller" weer opnieuw gaat lopen? Of kijken ze door deze splitsing heen naar de situatie die daarvoor was?
Er bestaat volgens mij helemaal geen “2 jaar teller” in de wet DBA (die ook nog eens niet gehandhaafd wordt). Bij mijn klant hanteren ze zelf wel max 2 jaar (maar die 2 jaar is vrij rekbaar tot 3 jaar).

https://www.salarisnet.nl...983-1668160325.1610967983
10 Klopt het dat een zzp’er maximaal 2 jaar bij dezelfde opdrachtgever mag werken met maximaal 3 overeenkomsten, waarna er 6 maanden tussen moet zitten?

Nee. Het arbeidsrecht kent de ‘ketenbepaling’ bij tijdelijke arbeidsovereenkomsten. Als er geen sprake is van een arbeidsovereenkomst, dan geldt deze bepaling niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-06 22:48
Hoe zit het ook al weer met een project in één keer factureren?
Ik lees dat je werkzaamheden van bijvoorbeeld december uiterlijk 15 januari zou moeten factureren.

Kan ik echter ook uren maken in december, januari en begin februari voor een project en dit na oplevering in één keer factureren? Lijkt mij van wel, zulke facturen zijn toch niet ongewoon, maar botst met het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:15:
Ik lees dat je werkzaamheden van bijvoorbeeld december uiterlijk 15 januari zou moeten factureren.
Waar?
Kan ik echter ook uren maken in december, januari en begin februari voor een project en dit na oplevering in één keer factureren? Lijkt mij van wel, zulke facturen zijn toch niet ongewoon, maar botst met het bovenstaande.
In de branches waar op projectbasis wordt gewerkt is dit hoe het gewoonlijk werkt. Factuur aan het einde van het project indien zo afgesproken met de opdrachtgever (soms werken wij bijvoorbeeld met een aanbetaling of midtermijnbetaling, afhankelijk van de grootte en risico van het project).

Als het een 'uurtje-factuurtje' opdracht is, zou het wel kunnen zijn dan je de uren die je in december maakt, wel al als omzet in je boeken moet zetten (onder 'nog te factureren bedragen'), maar dat hangt heel erg af van hoe je andere bedrijfsactiviteiten eruit zien.
Pagina: 1 ... 202 ... 629 Laatste