Sometimes you need to plan for coincidence
Ik ga nu als software developer aan de slag bij een bedrijf in Brabant. Het is wat verder weg dan ik in eerste instantie op mikte, maar een leuke uitdaging. Iets meer lead-achtig, maar niet volledig lead.Hmmbob schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:47:
Maare, wat ga je doen dan?
We gaan daar echt een nieuw stuk software bouwen voor de medische sector, al met al een erg leuke uitdaging en voor mij nog wat onbekend terrein (de medische sector dan), wat het zo interessant maakte
Het tarief is iets lager dan ik op mikte, maar dat wordt m.i. prima gecompenseerd met de outlook en ervaring die ik daar weer uit mee kan nemen. Daarnaast is het nou ook niet zoveel lager dat het nou echt een flinke afweging was, het scheelt me nu bruto een kleine 400 per maand tov andere opties. Uiteindelijk geen van de opties die ik daarvoor had gesteld, maar juist een hele andere!
Volgens mij krijg je iets meer korting voor 30k dit jaar, namelijk 9 kipnuggetsbumble_bee schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:02:
Moet 30k betalen, met maar liefst 2 euro korting bij betaling in 1 keer
6 kipnuggets van de belastingbetaler.. Denk dat ik het toch maar niet doe.

Ik ben nu ook voor mezelf gestart als freelancer, maar ik heb een vraag waar ik maar geen antwoord op kan vinden.
Naast een vaste klus, heb ik nog een klein klusje erbij naast. Hiervoor wil ik gebruik gaan maken van een strippenkaart die zij af nemen, hiervoor betalen ze dan vooraf voor een X aantal uren.
Volgens mij zou ik hier voorwaarden aan moeten stellen en dit als een soort dienst moeten leveren, maar ik kan nog geen goed aanknopingspunt vinden hiervoor.
Waar ik nu mee zit zijn eigenlijk twee dingen:
- Geldigheid, maximaal een jaar geldig.
- Maximaal 8 uur per week gebruiken of anders in overleg
Zijn er hier freelancers die ervaring hebben met een soort strippenkaart dienst en zou je je ervaring willen delen?
Dit zou ik ook wel willen weten. Die site 'lijkt' te werken maar je komt in een soort loop.JJJ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:45:
Huurt ING nog zzp'ers in? Ik zie dat ze een aantal functies hebben waar ik qua profiel prima bij pas.
Uit https://www.zipconomy.nl/tool/marktplaatsen/ word ik verwezen naar ING hun career pagina, maar dat lijkt loondienst te zijn. Between/jobcatcher lijkt ook te bemiddelen voor ING maar die hebben helemaal geen opdrachten staan vanuit ING.
Of is ING ermee gekapt na het debacle met TCP Direct? Wat mis ik?
Ik hou me ook aanbevolen voor meer info
| Security Management |
Dit heb ik afgelopen jaar ook gedaan bij een klant. Inderdaad wat jezelf aangeeft, een maximale geldigheid, en duidelijke afspraken maken over hoe flexibel je in te zetten bent.szn schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:07:
Waar ik nu mee zit zijn eigenlijk twee dingen:
- Geldigheid, maximaal een jaar geldig.
- Maximaal 8 uur per week gebruiken of anders in overleg
Zijn er hier freelancers die ervaring hebben met een soort strippenkaart dienst en zou je je ervaring willen delen?
Ik heb wel afgesproken dat er in principe minstens een halve dag per keer afgenomen dient te worden. En maak duidelijke afspraken over eventuele reistijd.
Een ding waar ik wel een beetje mee moest spelen was kleine vraagjes en voorbereidend werk. Dat zijn dingen die toch nog wel wat tijd in beslag kunnen nemen zonder dat het heel veel opvalt
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
JJJ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:45:
Huurt ING nog zzp'ers in? Ik zie dat ze een aantal functies hebben waar ik qua profiel prima bij pas.
Uit https://www.zipconomy.nl/tool/marktplaatsen/ word ik verwezen naar ING hun career pagina, maar dat lijkt loondienst te zijn. Between/jobcatcher lijkt ook te bemiddelen voor ING maar die hebben helemaal geen opdrachten staan vanuit ING.
Of is ING ermee gekapt na het debacle met TCP Direct? Wat mis ik?
De strategie op de website is ook gewoon, "we hebben altijd meer mensen nodig".bord4kop schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:44:
Dit zou ik ook wel willen weten. Die site 'lijkt' te werken maar je komt in een soort loop.
Ik hou me ook aanbevolen voor meer info
Tot vorige maand zat ik bij de ING (ben weg gegaan ivm dat ik vond dat ik er alweer telang zat)
Wel weet ik dat per afdeling/team het anders is mbt zzp'ers. De afdelingen/teams mogen zzp'ers max 2 jaar inhuren. Er zit alleen iets meer papierwerk bij voor de 'chapterlead', dus die heeft er niet altijd zin in.
Dus ja, ze huren nog wel zzp'ers in. Alleen als je er niet via iemand komt kom je gewoon op de grote bult en heb je kans dat je op iemands stapel komt die net niet fan is van ZZP'ers. Brainnet is volgens mij 1 van de 2 prefered ZZP suppliers. Die zouden meer moeten weten.
Iemand dit hier gedaan met e-boekhouden? Ik begrijp dat sommige boekhoudpakketten een eenvoudige optie hebben om naast factuurdatum een omzetdatum op te geven en het voor de rest automatisch loopt, maar wil (nog) niet switchen hierom.
Wat ik nu eerst heb gedaan is factuur aangemaakt en verwerkt op omzetrekening, met datum in januari dus.
[ Voor 8% gewijzigd door Hertog_Martin op 10-01-2021 20:17 ]
Als je in de knowledge base zoekt op "omzet periode" krijg je een resultaat "hoe verplaats ik omzet naar een volgende periode". Dat doen, maar dan omgedraaidHertog_Martin schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:16:
Kom er nog niet helemaal uit hoe ik in e-boekhouden nou precies factuur over december die gefactureerd wordt in januari verwerk. Zover ik begrijp moet ik twee memoriaal boekingen maken in december, de factuur boeken in januari en dan nog een memoriaal boeking in januari. Maar welke (tegen)rekeningen nou precies bij welke mutatie.. volg het even niet.
Iemand dit hier gedaan met e-boekhouden? Ik begrijp dat sommige boekhoudpakketten een eenvoudige optie hebben om naast factuurdatum een omzetdatum op te geven en het voor de rest automatisch loopt, maar wil (nog) niet switchen hierom.
Wat ik nu eerst heb gedaan is factuur aangemaakt en verwerkt op omzetrekening, met datum in januari dus.
Exact expert nodig?
[edit] 0,01% volgens de belastingdienst zelf :
https://www.belastingdien...g,van%204%20naar%200%2C01.
Krijgt u een voorlopige aanslag 2021 die u moet betalen? En doet u dat in 1 keer, vóór de 1e betaaldatum? Dan krijgt u betalingskorting.
Het rentepercentage van de betalingskorting is vanaf 23 maart 2020 tot en met 31 december 2021 verlaagd van 4 naar 0,01. Dit komt doordat het is gekoppeld aan het rentepercentage van de invorderingsrente. Dat is wettelijk zo geregeld. En het kabinet heeft vanwege de coronacrisis het rentepercentage van de invorderingsrente tijdelijk verlaagd naar 0,01.
U kunt bezwaar maken tegen het bedrag van de betalingskorting die u krijgt. Maar als u bezwaar maakt omdat wij rekenen met het percentage van 0,01, zal uw bezwaar worden afgewezen.
[ Voor 63% gewijzigd door sverzijl op 11-01-2021 16:54 ]
Het kwam ook al eerder voorbij dat belastingrente verlaging verlengt is. Hier net als vorig jaar ga ik de voorlopige aangifte op 0 zetten en ga vanaf de zomer kijken hoe het uitkomt om eind van het jaar het bedrag weer in één keer over te maken.sverzijl schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:50:
Heeft iemand al naar zijn voorlopige aanslag 2021 gekeken ? Ik zie zojuist dat de betalingskorting als je in 1x betaalt (wat ik tot nu toe altijd gedaan heb) verlaagd is voor dit jaar naar maarliefst 0.004 %. Vorige jaar was het nog wel de moeite waard met 1,2% korting.
[edit] 0,01% volgens de belastingdienst zelf :
https://www.belastingdien...g,van%204%20naar%200%2C01.
[...]
De pilot webmodule is online. Alleen toegepast op bedrijven die rechtstreeks een natuurlijk persoon inhuren (eventueel via eenmanszaak of maatschap), niet via tussenpersonen en ook geen overeenkomsten met rechtspersonen (BV).
[ Voor 7% gewijzigd door pirke op 11-01-2021 17:27 ]
Hij wordt al genuanceerder, veel relevante vragen over o.a. hoogte van de vergoeding maar ook deelnemen aan kerstborrels, de reden van invulling van de vacature met een zelfstandige (schaarste) en dergelijke.pirke schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:25:
https://ondernemersplein....oordeling-arbeidsrelatie/
De pilot webmodule is online. Alleen toegepast op bedrijven die rechtstreeks een natuurlijk persoon inhuren (eventueel via eenmanszaak of maatschap), niet via tussenpersonen en ook geen overeenkomsten met rechtspersonen (BV).
Ik kom op 45 punten:
Kan er niet zo veel mee dusOp basis van de door u gegeven antwoorden kan geen oordeel worden gegeven over de arbeidsrelatie. De antwoorden wijzen zowel op werken buiten dienstbetrekking als op werken in dienstbetrekking. LET OP: Op dit moment verkeert de webmodule in een pilotfase. Tijdens deze pilotfase kunt u geen rechten ontlenen aan de uitkomst van de webmodule. Tijdens de pilotfase is de uitkomst van de webmodule slechts een indicatie.
Tja
Ik dacht eerder in het topic te lezen dat er ook een vernieuwde webmodule voor het perspectief van de ondernemer zelf kwam als vervanging van de oude ondernemerscheck - ben benieuwd of die eenduidiger is
De meeste mensen deugen!
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Totaal aantal punten: 85
Op basis van de door u gegeven antwoorden lijkt het erop dat er sprake zou kunnen zijn van een dienstbetrekking. Als op deze manier zou worden gewerkt is de kans groot dat er sprake is van een dienstbetrekking.
Ik ben gewoon een developer via een tussenpersoon bij een klant, met de gebruikelijke modelovereenkomsten en dergelijke. Een aantal van de vragen zijn wel nogal aan interpretatie onderhavig, wat zijn nou bijvoorbeeld materialen als developer, en als ik op mijn eigen laptop werk, maar wel gebruik maak van cloud accounts, github ed van de klant, werk ik dan met zijn 'bedrijfsmiddelen'?
Helaas komen ze niet echt veel verder dan hamers en bouwplaatsen als voorbeelden in die vragen. Beetje telerustellend van de overheid.
Maar weet je wat? Ik spreek de intentie tot burgelijke ongehoorzaamheid bij deze uit. Ik ga het niet eens laten om naar de klant z'n kerstborrel of teamuitje te gaan. De foto voor op facebook, die ga ik laten. Dit is geen regeren meer, en 37 vragen moeten invullen in een of andere gare website heeft niets meer van doen met duidelijke wetten en regels. Broddelwerk van de wetgever. Spreek je nou uit wat je wil in je land, dan kunnen we met z'n allen een duidelijke keuze maken of we hier nog willen blijven in dit stelsel, of dat we de biezen pakken en ons verdienpotentieel met bijbehorende belastingafdracht naar een land moeten slepen waar we wel kunnen werken op de manier die ons aanspreekt.
Loondienst krijg je me hoe dan ook nooit meer in terug.
Dit jaar heb ik de voorlopige aangifte voor het eerst ontvangen en wil deze ook graag op 0 zetten.Deveon schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:00:
[...]
Het kwam ook al eerder voorbij dat belastingrente verlaging verlengt is. Hier net als vorig jaar ga ik de voorlopige aangifte op 0 zetten en ga vanaf de zomer kijken hoe het uitkomt om eind van het jaar het bedrag weer in één keer over te maken.
Welke waardes zet je op 0 alles waar je iets moet invullen? Dus ook hypotheek, waarde bankrekeningen etc?
Is dat ook al een criterium? Ik ben nog geen klant tegengekomen waar ik _niet_ wordt uitgenodigd op teamuitjes/borrels/etentjes. Misschien ook omdat er anders vrijwel helemaal niemand komt, want meestal toch wel >50-60% inhuur.bumble_bee schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:00:
Ik ga het niet eens laten om naar de klant z'n kerstborrel of teamuitje te gaan
Ik had m juist dit jaar 50k hoger gezet zodat het ook zou kloppen, en ik wat meer "winst" kon pakken met vooruit betalen.Deveon schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:00:
[...]
Het kwam ook al eerder voorbij dat belastingrente verlaging verlengt is. Hier net als vorig jaar ga ik de voorlopige aangifte op 0 zetten en ga vanaf de zomer kijken hoe het uitkomt om eind van het jaar het bedrag weer in één keer over te maken.
Maar nu ga ik 'm maar juist verlagen dan, heeft weinig nut vooruit te betalen als er niks tegenover staat.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Tot dit jaar deed ik nooit voorlopige aangiftes dus heb enkel inkomsten ingeschat aan het eind van het jaar. Volgens mij wordt bovenstaande niet automatisch meegenomen in het volgende jaar toch? In het verleden lijkt de Belastingdienst mij wel elk jaar terug te zetten naar 0 inkomsten, ook toen ik vast dienstverband zat.NoReseth schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:02:
[...]
Dit jaar heb ik de voorlopige aangifte voor het eerst ontvangen en wil deze ook graag op 0 zetten.
Welke waardes zet je op 0 alles waar je iets moet invullen? Dus ook hypotheek, waarde bankrekeningen etc?

Uitkomst
Totaal aantal punten: 38
Op basis van de door u gegeven antwoorden lijkt het erop dat u de klus buiten dienstbetrekking kunt laten uitvoeren. LET OP: Op dit moment verkeert de webmodule in een pilotfase. Tijdens deze pilotfase kunt u geen rechten ontlenen aan de uitkomst van de webmodule. Tijdens de pilotfase is de uitkomst van de webmodule slechts een indicatie.
---
En als ik aangeef dat er ook werknemers zijn die deels wel/deels niet dezelfde werkzaamheden verrichten als de opdrachtnemer (beetje grijs gebied) :
Uitkomst
Totaal aantal punten: 48
Op basis van de door u gegeven antwoorden kan geen oordeel worden gegeven over de arbeidsrelatie.
[ Voor 20% gewijzigd door sverzijl op 11-01-2021 20:34 ]
Ik werk parttime en remote (want lockdown) als consultant op een project waarvoor binnen de organisatie niet de juiste competenties voorhanden zijn. Inspanningsverplichting, looptijd 3-6 maanden.Op basis van de door u gegeven antwoorden lijkt het erop dat u de klus buiten dienstbetrekking kunt laten uitvoeren
[ Voor 34% gewijzigd door Stefangrp op 11-01-2021 21:03 ]
Bij sommige vragen heb ben ik wel nieuwsgierig naar hoe dit meetelt. Wat maakt het voor een dienstverband uit of de opdrachtgever 100K of250mio omzet draait
Je kan terug gaan in de antwoorden, en het wijzigen. Heb niet alle opties geprobeerd, maar leek niks uit te maken qua punten.fry77 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:42:
41 punten, buiten dienstbetrekking.
Bij sommige vragen heb ben ik wel nieuwsgierig naar hoe dit meetelt. Wat maakt het voor een dienstverband uit of de opdrachtgever 100K of250mio omzet draait
Volgens mij stond er ook dat dit was om te zien wat voor soort bedrijven gebruik maken van deze webmodule.Hielko schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:13:
[...]
Je kan terug gaan in de antwoorden, en het wijzigen. Heb niet alle opties geprobeerd, maar leek niks uit te maken qua punten.
Wie heeft er zin om de vragenlijst te ontleden?
Lijkt dat dat antwoord dus al 10 punten oplevert.sverzijl schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:29:
Totaal aantal punten: 38
[...]
En als ik aangeef dat er ook werknemers zijn die deels wel/deels niet dezelfde werkzaamheden verrichten als de opdrachtnemer (beetje grijs gebied) :
Uitkomst
Totaal aantal punten: 48
[ Voor 17% gewijzigd door CodeCaster op 11-01-2021 23:15 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Gewoon een lijstje met:
- conditie A: 3 punten
- conditie B: 2 punten
- ...
Einduitslag: boven X dienstbetrekking, daaronder geen dienstbetrekking.
Klaar
Er staat aan het begin van de vragenlijst een link naar zo'n overzicht, dus geen reden om dat zelf te gaan doenCodeCaster schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:01:
Wie heeft er zin om de vragenlijst te ontleden?Lijkt me toch makkelijk om het aantal gegeven punten te extraheren door de keuzes een voor een te wijzigen en het totaalaantal te noteren.
• Vragenlijst
• Standaardweging
• Weging aanneming van werk
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Ik zit nu bij 1 klant en ben in principe een duur betaald teamlid, en de opdracht duurt voorlopig nog wel even. Verder word ik niet heel anders behandeld als de interne teamleden.
In veel gevallen zie je ook dat de klant voor bepaalde posities geen interne medewerkers weet te vinden. En dus huurt ie ze in, ofwel van een dure consultancy toko, of ZZP-ers. Die ZZP-ers hebben helemaal geen zin om intern te worden en/of zich te binden aan een bepaald bedrijf. Projectje doen en weer op naar een volgende klus.Edwin88 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:52:
Als ik een bouwvakker of PostNL bezorger zou zijn snap ik deze vragenlijst, voor de gemiddelde IT'er slaat hij absoluut de plank mis.
Ik zit nu bij 1 klant en ben in principe een duur betaald teamlid, en de opdracht duurt voorlopig nog wel even. Verder word ik niet heel anders behandeld als de interne teamleden.
Dat lijkt met de daadwerkelijke ingang van deze webmodule onmogelijk gemaakt te worden, gezien de puntentelling.
Met name interessant voor de tarieven die er staan, dus voor de geinteresseerden
https://flexwestbrabant.s...ublishedProposals?lang=nl
Keuze 3: "Ik wil iemand inhuren via een tussenpersoon. Ik ben de feitelijke werkverschaffer. De tussenpersoon sluit de overeenkomst af met de opdrachtnemer."
Antwoord:
"De webmodule is op deze situatie niet van toepassing omdat u geen arbeidsrelatie aangaat. De webmodule geeft uitsluitend een oordeel over de aard van een arbeidsrelatie."
Kennelijk is de hele module niet van toepassing voor opdrachtgevers die via een tussenpersoon handelen?
Interesante inkijk in andere beroepsgroepen dan IT-er (die tarieven ken ik wel:). Als ik de IT ooit zat ben ga ik denk ik boomverzorger wordenZorg schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:07:
Deze link gisteren via dit topic op terechtgekomen. Geen idee meer hoe of waar ik op geklikt heb maar het was iig een discussie over een portaal voor het inhuren. Toen ik vanmorgen de PC weer uit sleep modus haalde stond deze nog open.
Met name interessant voor de tarieven die er staan, dus voor de geinteresseerden
https://flexwestbrabant.s...ublishedProposals?lang=nl
Even een print screen maken van deze zin en je bent klaar. Je hebt geen arbeidsrelatie met de eindklant. De webmodule zei dat zelf!t_captain schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:17:
[...]
"De webmodule is op deze situatie niet van toepassing omdat u geen arbeidsrelatie aangaat. De webmodule geeft uitsluitend een oordeel over de aard van een arbeidsrelatie."
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
In dat geval hoeft de opdrachtgever deze webmodule niet in te vullen, maar de tussenpersoon wel dacht ik gisteren ergens gelezen te hebben (en dat gedeelte zal nog wel niet af zijn)t_captain schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:17:
Webmodule vraag 0.1:
Keuze 3: "Ik wil iemand inhuren via een tussenpersoon. Ik ben de feitelijke werkverschaffer. De tussenpersoon sluit de overeenkomst af met de opdrachtnemer."
Antwoord:
Kennelijk is de hele module niet van toepassing voor opdrachtgevers die via een tussenpersoon handelen?
Er kunnen uiteraard geen rechten uit worden ontleent...RichieB schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:19:
[...]
Even een print screen maken van deze zin en je bent klaar. Je heb geen arbeidsrelatie met de eindklant. De webmodule zei dat zelf!
bedoelen ze hier nou dat het allemaal geen probleem is zolang je uit een B.V. werkt of alleen dat ze daar nog niet klaar voor zijn? Ik vind het uit de toelichting klinken of er uberhaupt geen sprake kan zijn van een arbeidsrelatie...In een aantal situaties geeft de webmodule geen uitkomst. In deze situaties heeft het dus geen zin om de pilot op te starten: U gaat een overeenkomst aan met een rechtspersoon (zoals een bv):
Toelichting: In dat geval is er geen sprake van een arbeidsrelatie. Een arbeidsrelatie gaat u aan met een natuurlijk persoon. De webmodule zal geen uitkomst geven als er geen sprake is van een arbeidsrelatie.
Deze webmodule is daar niet geschikt voorunex154 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:31:
[...]
bedoelen ze hier nou dat het allemaal geen probleem is zolang je uit een B.V. werkt of alleen dat ze daar nog niet klaar voor zijn? Ik vind het uit de toelichting klinken of er uberhaupt geen sprake kan zijn van een arbeidsrelatie...
Er zit best een grote spreiding op dat tariefsverzijl schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:18:
[...]
Interesante inkijk in andere beroepsgroepen dan IT-er (die tarieven ken ik wel:). Als ik de IT ooit zat ben ga ik denk ik boomverzorger worden
Ik word dan wel een goede boomverzorger uiteraardpirke schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:39:
[...]
Er zit best een grote spreiding op dat tarief

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik vermoed dat in dat tarief ook een hoop materiaal meegerekend wordtTylen schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:11:
Ahh daarom heeft die boomverzorger altijd zo'n smile op z'n gezicht bij Frank Visser
Maar als je meedraait als een teamlid, ben je gewoon een medewerker. Dus zou je dat als schijnzelfstandigheid kunnen zien. Niet dat ik dat vind, maar als de overheid wil dat ondernemers die gewoon ergens een bepaalde periode werken en gewoon meedraaien in een team, als medewerkers ziet... dan is dat dus terecht dat dat onmogelijk wordt gemaakt. Nu weet ik niet of dat het doel is. En als je dat wel wilt toestaan.... dan is een PostNL bezorger net zo zelfstandig als iemand die 6 maanden op project 1 meedraait, daarna ergens 2 jaar op project 2 zit, en daarna weer 18 maanden op project 3...sverzijl schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:03:
[...]
In veel gevallen zie je ook dat de klant voor bepaalde posities geen interne medewerkers weet te vinden. En dus huurt ie ze in, ofwel van een dure consultancy toko, of ZZP-ers. Die ZZP-ers hebben helemaal geen zin om intern te worden en/of zich te binden aan een bepaald bedrijf. Projectje doen en weer op naar een volgende klus.
Dat lijkt met de daadwerkelijke ingang van deze webmodule onmogelijk gemaakt te worden, gezien de puntentelling.
Het is duidelijk dat de overheid een verplichte-zelfstandige willen beschermen (en dat is de onderkant van de markt, want tegen 100 euro per uur verplicht als zzp'r aan de gang zullen weinigen tegen zijn, tenzij je vaste salaris 200K netto per jaar is of zo
Exact expert nodig?
"Kwartiermaker financiële administratie" gewoon puur voor de jobtitle! Heb je ff een kwartiertje nodig? Maak ik voor je!sverzijl schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:18:
Interesante inkijk in andere beroepsgroepen dan IT-er (die tarieven ken ik wel:). Als ik de IT ooit zat ben ga ik denk ik boomverzorger worden
[ Voor 6% gewijzigd door Hydra op 12-01-2021 10:46 ]
https://niels.nu
Ja mooi he:) sverzijl in "Het freelance ICT-ers discussie topic"Tylen schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:35:
Whooop voorlopige aanslag 2021 binnen. Denk dat ik hem maar in 1 keer betaal dit keer. Die korting van €2,- is wel heel erg lekker.........
[ Voor 17% gewijzigd door sverzijl op 12-01-2021 10:46 ]
Klopt niet. Ik moet dan €4,4 euro korting krijgen... zal ik in bezwaar gaan?
Je doet hier nogal lichtzinnig over. Als de overheid opeens zou besluiten dat meewerken in een team je niet meer zelfstandig maakt, dan heeft dit immense gevolgen voor een enorm grote groep zelfstandigen. Dat niet alleen; volgens die definitie zou ook al snel detachering niet meer mogen.Crazy D schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:31:
Maar als je meedraait als een teamlid, ben je gewoon een medewerker. Dus zou je dat als schijnzelfstandigheid kunnen zien. Niet dat ik dat vind, maar als de overheid wil dat ondernemers die gewoon ergens een bepaalde periode werken en gewoon meedraaien in een team, als medewerkers ziet... dan is dat dus terecht dat dat onmogelijk wordt gemaakt. Nu weet ik niet of dat het doel is.
Ja ik krijg volgens de 0,01% regel ook 2,6 euro te weinig bij betaling in 1x. Bezwaar maken en vervolgens alsnog niet in 1x betalen?Tylen schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:49:
[...]
Klopt niet. Ik moet dan €4,4 euro korting krijgen... zal ik in bezwaar gaan?
Dat zal het wel zijn ja. 0,01% van de 1e 11 maandbedragen voor 11 maanden + 0,01% van de resterende 10 maandbedragen voor 10 maanden etc.Hielko schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:54:
[...]
Houden jullie wel rekening met de tijdsduur waarover je die 0.01% moet rekenen?
[ Voor 33% gewijzigd door sverzijl op 12-01-2021 11:08 ]
Houden jullie wel rekening met de tijdsduur waarover je die 0.01% moet rekenen?sverzijl schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:53:
[...]
Ja ik krijg volgens de 0,01% regel ook 2,6 euro te weinig bij betaling in 1x. Bezwaar maken en vervolgens alsnog niet in 1x betalen?
Ik doe er niet lichtzinnig over, maar constateer wel 'wat het is': iemand die gewoon meedraait in een team omdat er handjes nodig zijn en omdat een zelfstandige liever niet in dienstverband gaat (want niet voor niets zelfstandige) zou je prima als schijnzelfstandigheid kunnen zien. Blijkbaar wil de overheid schijnzelfstandigheid tegen gaan. Dat het flinke gevolgen heeft, absoluut waar. Is het terecht? Kun je over discussiëren maar dat hebben we al genoeg gedaan. Ik heb er geen moeite mee dat mensen ingehuurd worden voor werk dat ook door internen gedaan wordt, maar de overheid wil een groep mensen beschermen zoals de PostNL'ers. En ze zoeken naar een manier...Hydra schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:50:
[...]
Je doet hier nogal lichtzinnig over. Als de overheid opeens zou besluiten dat meewerken in een team je niet meer zelfstandig maakt, dan heeft dit immense gevolgen voor een enorm grote groep zelfstandigen. Dat niet alleen; volgens die definitie zou ook al snel detachering niet meer mogen.
Exact expert nodig?
Zijn het niet juist de PostNL'ers die niét meedraaien in een team van werknemers maar omringd zijn door (schijn)zelfstandigen?Crazy D schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:15:
[...]
Ik doe er niet lichtzinnig over, maar constateer wel 'wat het is': iemand die gewoon meedraait in een team omdat er handjes nodig zijn en omdat een zelfstandige liever niet in dienstverband gaat (want niet voor niets zelfstandige) zou je prima als schijnzelfstandigheid kunnen zien. Blijkbaar wil de overheid schijnzelfstandigheid tegen gaan. Dat het flinke gevolgen heeft, absoluut waar. Is het terecht? Kun je over discussiëren maar dat hebben we al genoeg gedaan. Ik heb er geen moeite mee dat mensen ingehuurd worden voor werk dat ook door internen gedaan wordt, maar de overheid wil een groep mensen beschermen zoals de PostNL'ers. En ze zoeken naar een manier...
Alsnog niets mis met werken in een team natuurlijk. Er zou ook gekeken moeten worden naar krapte op de markt, vereiste specialisatie en ook de beloning in vergelijking met mensen in loondienst zou zwaar moeten meewegen. Allemaal indicatoren dat iemand er echt vrijwillig voor kiest in plaats van"gedwongen" zelfstandig is.
Tja
Maar ook dat volgt niet uit de vragenlijst. Bij mijn klant werk ik nu ook in een team, die bestaat volledig uit externe mensen, maar er zijn ook wel interne mensen die ongeveer hetzelfde werk doen (Ik zou het ieder geval als >70% inschatten).MadEgg schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:19:
[...]
Zijn het niet juist de PostNL'ers die niét meedraaien in een team van werknemers maar omringd zijn door (schijn)zelfstandigen?
Alsnog niets mis met werken in een team natuurlijk. Er zou ook gekeken moeten worden naar krapte op de markt, vereiste specialisatie en ook de beloning in vergelijking met mensen in loondienst zou zwaar moeten meewegen. Allemaal indicatoren dat iemand er echt vrijwillig voor kiest in plaats van"gedwongen" zelfstandig is.
Bij PostNL is dat niet anders, er zijn ook gewoon postbezorgers in dienst die exact hetzelfde werk uitvoeren.
Mijn idee blijft gewoon vooral dat de overheid niet helder gespecificieerd heeft wat ze nu eigenlijk willen bereiken. Er wordt af en toe wat geroepen over beschermen van de onderkant van de markt, dan weer wat over schijnzelfstandigheid en soms nog wat over de belastingen (en voordelen voor zelfstandigen). Zolang dat doel niet heel duidelijk is komen er ook geen duidelijke oplossingen.
Er is vooral een trend dat 'iemand' een probleem signaleert, er dan halfslachtig een oplossing voor bedacht wordt, en als dan blijkt dat de oplossing niet werkt of zelfs erger is dan het probleem, de politiek de interesse verliest (want je gaat er geen stemmen mee winnen) en de overheid dan achterblijft met een misbaksel waar niemand z'n vingers nog aan wil branden.Woy schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:30:
Mijn idee blijft gewoon vooral dat de overheid niet helder gespecificieerd heeft wat ze nu eigenlijk willen bereiken. Er wordt af en toe wat geroepen over beschermen van de onderkant van de markt, dan weer wat over schijnzelfstandigheid en soms nog wat over de belastingen (en voordelen voor zelfstandigen). Zolang dat doel niet heel duidelijk is komen er ook geen duidelijke oplossingen.
Ik denk dat 'incompetentie' een veel betere verklaring is voor wat we nu hebben dan het idee dat 'de overheid' daadwerlijk een plan heeft.
Als dat je definitie is van schijnzelfstandigheid, dan is schijnzelfstandigheid natuurlijk geen probleem.Crazy D schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:15:
[...]
Ik doe er niet lichtzinnig over, maar constateer wel 'wat het is': iemand die gewoon meedraait in een team omdat er handjes nodig zijn en omdat een zelfstandige liever niet in dienstverband gaat (want niet voor niets zelfstandige) zou je prima als schijnzelfstandigheid kunnen zien.
Er wordt nogal wat gegoogeld met termen en definities. Vaak wordt de term "schijnzelfstandigheid" gebruikt, waar het eigenlijk gaat over "gedwongen zelfstandigheid", "maatschappelijk onwenselijke zelfstandigheid" of "uitbuiting".
Waarom is "deel uitmaken van een team" geen goede maat om de problemen eruit te halen:
Een werkgever die met zelfstandigen wil werken omdat die in het betreffende marktsegment goedkoper zijn (lees: onderkant van de markt), die heeft een hele simpele mogelijkheid. Knikker alle interne mensen uit dezelfde functie en outsource de hele afdeling. Zoals Deliveroo deed. Die bezorgers maken geen deel uit van een team in de organisatie, maar zijn en bloc geoutsourced.
Vorig jaar nog 1,6% Dat was nog de moeite waard (al had je het met hindsight beter naar de beurs kunnen brengen).Tylen schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:35:
Whooop voorlopige aanslag 2021 binnen. Denk dat ik hem maar in 1 keer betaal dit keer. Die korting van €2,- is wel heel erg lekker.........
4,- korting...
En toch heb ik in één keer betaald. Toch lekker als je inkomsten netto zijn voor een jaar (en ja, ik neem mezelf in de maling, maar wie niet?).
You're either part of the solution or you're part of the problem
Precies! Een beetje laf je IB geld in een ETF steken tja...dan ben je gewoon schijnzelfstandig.
Vooraf betalen van je IB is natuurlijk geen geld wat je de BD verschuldigd ben. Ik leg in het begin van het jaar in verhouding meer in op mijn investeringen dan op het eind omdat als ik vanaf september geen inkomsten heb hoef ik ook niet zoveel belasting te betalen.. De omzetbelasting is natuurlijk een ander verhaal want dat ben je wel altijd de BD verschuldigd.Hydra schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:04:
Echte ondernemers steken dat geld wat ze aan de BD schuldig zijn natuurlijk gewoon in Bitcoins om het een jaartje te laten renderen...
Maar zo'n PostNL bezorger gaat niet na 6 maanden ineens freelancen bij DHL of UPS. Die zit echt gewoon vast aan PostNL, dus dat vind ik wel degelijk een schijnconstructie. Terwijl die IT'er de projecten voor het oprapen heeft en wel kan afwisselen tussen opdrachtgevers die schaarste ervaren.Crazy D schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:31:
[...]
En als je dat wel wilt toestaan.... dan is een PostNL bezorger net zo zelfstandig als iemand die 6 maanden op project 1 meedraait, daarna ergens 2 jaar op project 2 zit, en daarna weer 18 maanden op project 3...
Vandaar dat diverse IT'ers jarenlang bij 1 opdrachtgever zitten... fulltime...RRunner schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:47:
[...]
Maar zo'n PostNL bezorger gaat niet na 6 maanden ineens freelancen bij DHL of UPS. Die zit echt gewoon vast aan PostNL, dus dat vind ik wel degelijk een schijnconstructie. Terwijl die IT'er de projecten voor het oprapen heeft en wel kan afwisselen tussen opdrachtgevers die schaarste ervaren.
Exact expert nodig?
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Nee, de dagtekening op verstuurde belastingstukken zijn vaak (enkele dagen / soms wel een week) in de toekomst. Let er maar eens op bij toeslagen / terugaven e.d.RichieB schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:35:
Dus je hebt het geld betaald voordat de brief volgens de belastingdienst is verstuurd? Rare jongens/meisjes daar toch in Apeldoorn..
Ja, dat was precies mijn punt. Ik erger me daar nogal aan. De officiële uitleg vind ik ook kul. En als je dan ook te vroege betalingen niet accepteert maak je het niet makkelijker (en ook niet leuker)._Arthur schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:36:
[...]
Nee, de dagtekening op verstuurde belastingstukken zijn vaak (enkele dagen / soms wel een week) in de toekomst. Let er maar eens op bij toeslagen / terugaven e.d.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ze vinden het zelf heel logisch. Blijkbaar 2 verschillende systemen of zo, die niet van elkaar weten wat de status is. Waarschijnlijk heb ik nu een van de bedragen naar een verkeerde rekening teruggeboekt (de rekening waarvan het is teruggestort), dus dat zal ook wel weer een probleem gaan opleverenRichieB schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:39:
[...]
Ja, dat was precies mijn punt. Ik erger me daar nogal aan. De officiële uitleg vind ik ook kul. En als je dan ook te vroege betalingen niet accepteert maak je het niet makkelijker (en ook niet leuker).

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Volgens mij is het zelfs ook zo dat als je bezwaar indient voor de dagtekening ze hem ook niet in behandeling (hoeven) nemen...RichieB schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:39:
[...]
Ja, dat was precies mijn punt. Ik erger me daar nogal aan. De officiële uitleg vind ik ook kul. En als je dan ook te vroege betalingen niet accepteert maak je het niet makkelijker (en ook niet leuker).
_Arthur schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:36:
[...]
Nee, de dagtekening op verstuurde belastingstukken zijn vaak (enkele dagen / soms wel een week) in de toekomst. Let er maar eens op bij toeslagen / terugaven e.d.
/f/image/dOOZ15BkHTEhfkwAox7OEGBl.png?f=fotoalbum_large)
Het is gewoon een kwestie van kunnen versus willen. Dat een ITer jaren bij 1 organisatie zit komt meestal omdat het bouwen van dingen een meerjarenplan is. Heck; ik ben net met een nieuw project gestart met 6 maanden contracten maar ze vroegen wel of ik wel de intentie had er minimaal 2 jaar te blijven. Het is de markt die dit vraagt, niet de ITers zelf. Sterker nog; als ik iedere keer na 2-3 maanden iets anders ga doen, ga ik op een gegeven moment problemen krijgen juist omdat je dan de schijn tegen je krijgt.Crazy D schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 07:37:
Vandaar dat diverse IT'ers jarenlang bij 1 opdrachtgever zitten... fulltime...
Alle vormen die gewoon meewegen hoe lang iemand ergens zit, slaan dus de plank mis. De situatie waar wij in zitten (wij willen zelfstandig zijn, de bedrijven willen ons in dienst) is letterlijk het tegenovergestelde van schijnzelfstandigen (die willen in dienst, bedrijf wil dat niet). Onmogelijk te vergelijken dus.
"Onze" beroepsgroep zou denk ik uit de "brand" zijn met de zelfstandigenverklaring/75 euro grens. Lijkt me dat je het dan makkelijk maakt en leuker..
Echter was destijds (jun 2020) de mening van Koolmees:
Misschien dat er voor Maart iemand opstaat die dit weer nieuw leven in blaast. Die krijgt (sneller) mijn stem..Ook de zelfstandigenverklaring voor zzp’ers die meer dan 75 euro per uur verdienen kon op commentaar rekenen. Zo zou deze maatregel de solidariteit binnen het stelsel van werknemersverzekeringen ondergraven en wordt het als oneerlijk ervaren dat er bij een hoog uurtarief andere regels gelden.
- Spes consilium non est -
Ja en nee. Vanuit de overheid kijkend dan. Als het enige 'ondernemen' dat je doet is zelf een factuur sturen omdat dat dikker betaald dan wanneer je in dienstverband bent, kun je je afvragen of je wel 'echt' zelfstandige bent. En dan is de tijd dat je op een opdracht zit wel degelijk een punt. Je maakt geen arbeidscontracten voor mensen die 4 dagen komen ondersteunen. Wel voor mensen die de komende jaren voor je bezig bent. Maar, ontwikkelen van complete systemen (of bouwen van kantoorpanden, en andere grote dingenHydra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:37:
[...]
Het is gewoon een kwestie van kunnen versus willen. Dat een ITer jaren bij 1 organisatie zit komt meestal omdat het bouwen van dingen een meerjarenplan is. Heck; ik ben net met een nieuw project gestart met 6 maanden contracten maar ze vroegen wel of ik wel de intentie had er minimaal 2 jaar te blijven. Het is de markt die dit vraagt, niet de ITers zelf. Sterker nog; als ik iedere keer na 2-3 maanden iets anders ga doen, ga ik op een gegeven moment problemen krijgen juist omdat je dan de schijn tegen je krijgt.
Alle vormen die gewoon meewegen hoe lang iemand ergens zit, slaan dus de plank mis. De situatie waar wij in zitten (wij willen zelfstandig zijn, de bedrijven willen ons in dienst) is letterlijk het tegenovergestelde van schijnzelfstandigen (die willen in dienst, bedrijf wil dat niet). Onmogelijk te vergelijken dus.
(en dan heb je ook nog de vraag, wat is het verschil tussen een zzp'r die 2 jaar op 1 plek zit, of een consultancy club met 80 man in dienst, die hun mensen 2 jaar op 1 plek laten inhuren)
Ze zoeken een manier om aan de ene kant mensen te beschermen aan de onderkant van de markt, maar alle manieren om specifiek die groep te beschermen zijn kansloos want op basis van functie of tarief is het al helemaal kansloos. En zaken zoals of je een vervanger kunt sturen of niet... soms wordt juist jij ingehuurd omdat je iets kunt, waarvan er niet zo heel veel zijn. Of in ieder geval een vervanger niet kunt sturen en direct superproducties kan zijn. En soms heb je gewoon te maken met dat de klant iets bepaald. De opdracht is nooit "bouw een huis" maar dat voldoet altijd aan bepaalde specs. En soms moet je ook gewoon hardware van de klant gebruiken bv vanuit veiligheidsoogpunt. Zijn dat dan redenen om het als schijnzelfstandigheid te zien?
De enige echte manier zou zijn: ben je vrijwillig als zelfstandige aan de slag gegaan. Maar de bedrijven die op die manier mensen eruit wippen om daarna in te huren zijn ook de bedrijven die voldoende druk uit kunnen oefen om jou te laten zeggen dat het vrijwillig was....
Exact expert nodig?
Lol, gisteren een intake moeten bijzitten en daar ging dit precies over: betrokkene had recentelijk een paar kortere opdrachten gedaan aldus zijn CV - wij wilden weten waarom hij zo snel tussen opdrachten gehopt was en/of ze wel afgemaakt waren (ja, het waren simpelweg korte opdrachten).Hydra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:37:
Sterker nog; als ik iedere keer na 2-3 maanden iets anders ga doen, ga ik op een gegeven moment problemen krijgen juist omdat je dan de schijn tegen je krijgt.
Maar dit dus: in 'onze branche' snel korte opdrachten na elkaar is 'verdacht', maar lijkt precies te zijn waar op aangestuurd wordt in deze regelset. Voor een zelfstandige schilder/tegelzetter is het weer precies andersom, dunkt me.
[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 14-01-2021 07:53 ]
Ja, ik zou het top vinden. Maar er is genoeg tegenin te brengen. Ook dat het het probleem niet oplost. Dan 'claimt' een postbezorger gewoon 1 uur gewerkt te hebben voor 100 per uur, terwijl hij in realiteit een dag gewerkt heeft.Krystman schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:49:
"Onze" beroepsgroep zou denk ik uit de "brand" zijn met de zelfstandigenverklaring/75 euro grens. Lijkt me dat je het dan makkelijk maakt en leuker..
Klopt, maar dat is door de belastingdienst/rechter natuurlijk redelijk eenvoudig onderuit te halen. Natuurlijk is zoiets niet waterdicht, en zeker voor tarieven die in die richting gaan is het aanlokkelijk om er mee te frauderen, maar dan nog is het wel een duidelijke maatstaaf.Hydra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:56:
[...]
Ja, ik zou het top vinden. Maar er is genoeg tegenin te brengen. Ook dat het het probleem niet oplost. Dan 'claimt' een postbezorger gewoon 1 uur gewerkt te hebben voor 100 per uur, terwijl hij in realiteit een dag gewerkt heeft.
Dit dus. Samen met een aantal ZZP'ers die ook van Whiskey houden hebben wij een " vergevorderd" plan ontwikkeld om een BV op te zetten, deze in te schrijven met een SBI code voor consultancy en onszelf te verhuren via ons eigen bedrijf. Wij worden werknemer/DGA, 5% uutarief in de pot etc. etc.Crazy D schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:52:
[...]
(en dan heb je ook nog de vraag, wat is het verschil tussen een zzp'r die 2 jaar op 1 plek zit, of een consultancy club met 80 man in dienst, die hun mensen 2 jaar op 1 plek laten inhuren)
echter:
https://www.zipconomy.nl/...ijk-of-is-het-niet-nodig/
- Spes consilium non est -
Tja, je brengt dit steeds weer naar voren. M.i. is dit gewoon jouw persoonlijke mening die je iedere keer verpakt in termen als "de overheid". "De overheid" boeit het weinig hoe jij je geld verdient. Als je maar belasting betaalt. Ik vind het dan bijzonder dat je dit soort claims naar voren brengt, tenzij jij bepaalde insights hebt over hoe de 'overheid' denkt die wij niet hebben?Crazy D schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:52:
Ja en nee. Vanuit de overheid kijkend dan. Als het enige 'ondernemen' dat je doet is zelf een factuur sturen omdat dat dikker betaald dan wanneer je in dienstverband bent, kun je je afvragen of je wel 'echt' zelfstandige bent.
Nederland is een serviceeconomie. Dan kan jij wel arbitraire scheidingen bedenken tussen wanneer je dan "zelfstandig" bent versus "niet zelfstandig". Gelukkig is de overheid zelf in mijn ervaring niet zo kortzichtig.
Vind jij. Ik vind het extreem kortzichtig. Of het nu van een ambtenaar komt, of van een ZZPer.En dan is de tijd dat je op een opdracht zit wel degelijk een punt.
Vooralsnog is de persoon die zo redeneert vooral jij.Nogmaals, zo kan de overheid redeneren he.
Je bent niet bepaald de eerste en je hebt hierin ook gewoon geen voordeel wat betreft wet DBA.Krystman schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:59:
Dit dus. Samen met een aantal ZZP'ers die ook van Whiskey houden hebben wij een " vergevorderd" plan ontwikkeld om een BV op te zetten, deze in te schrijven met een SBI code voor consultancy en onszelf te verhuren via ons eigen bedrijf. Wij worden werknemer/DGA, 5% uutarief in de pot etc. etc.
An sich wel. Groter probleem was dat 't vanuit europa gewoon niet mocht, in ieder geval wat betreft het idee voor een minimumtarief.Woy schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:59:
Klopt, maar dat is door de belastingdienst/rechter natuurlijk redelijk eenvoudig onderuit te halen. Natuurlijk is zoiets niet waterdicht, en zeker voor tarieven die in die richting gaan is het aanlokkelijk om er mee te frauderen, maar dan nog is het wel een duidelijke maatstaaf.
In plaats van een minimumtarief zou je ook kunnen kijken naar een omzetgrens of fiscale winst. Als je boven de 50k winst komt, heb je waarschijnlijk niks te klagen.
Ik zie zelf zeker wel het gevaar van platformbedrijven die mensen uitbuiten en ben er een groot voorstander van dat hier tegen opgetreden wordt. Ik vind het jammer dat onze overheid daar weer laat zien weinig goeie mensen aan boord te hebben.
Voorlopig vind ik de onduidelijkheid rondom het schijnzelfstandigheid verhaal behoorlijk kortzichtig, want daar komen dat soort punten uit voort. Persoonlijk boeit het mij niet zo bar veel hoelang je ergens zit, hoeveel vrijheid je hebt, etc. Dat zijn punten waar de overheid zelf mee komt om te bepalen of het schijnzelfstandigheid is of niet. En blijkbaar boeit het de overheid dus wel hoe je je geld verdient, anders zou er sowieso geen discussie over zijn.Hydra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:02:
[...]
Tja, je brengt dit steeds weer naar voren. M.i. is dit gewoon jouw persoonlijke mening die je iedere keer verpakt in termen als "de overheid". "De overheid" boeit het weinig hoe jij je geld verdient. Als je maar belasting betaalt. Ik vind het dan bijzonder dat je dit soort claims naar voren brengt, tenzij jij bepaalde insights hebt over hoe de 'overheid' denkt die wij niet hebben?
Nederland is een serviceeconomie. Dan kan jij wel arbitraire scheidingen bedenken tussen wanneer je dan "zelfstandig" bent versus "niet zelfstandig". Gelukkig is de overheid zelf in mijn ervaring niet zo kortzichtig.
[...]
Vind jij. Ik vind het extreem kortzichtig. Of het nu van een ambtenaar komt, of van een ZZPer.
[...]
Vooralsnog is de persoon die zo redeneert vooral jij.
Exact expert nodig?
Het hele schijnzelfstandigheid verhaal is natuurlijk heel gek. Ja, ik ken ook een ZZP'er die 1 rol bij 1 bedrijf heeft nu al 6 jaar lang voor €100,- per uur. Tja, dat tuin huisje van €35k bij zijn vakantie huis moest toch echt komen (

En je hebt natuurlijk ook de fotograaf/camera ZZP'er die net een nieuwe camera hebben gekocht pre covid van 50k(ik zeg maar wat). En die hebben jaar in jaar uit prima verdiend dus die dachten in 2020 ook weer prima te verdienen...
Wij IT'ers hebben over het algemeen vrij lage lasten, dus wij hebben makkelijk praten. De grootste last zal waarschijnlijk die lease tesla zijn van 700 netto per maand die nu stil staat. Tja, dikke vette pech, het werk gaat gewoon door en dus de facturen ook.
Als je ZZP'er bent zorg altijd dat je minimaal een jaar lasten financieel kan dragen(vind ik al weinig). Ook als er niets binnenkomt. Wat mij betreft zou dat een minimale eis mogen zijn voordat je bij de overheid mag aankloppen. Waarom ben je anders ondernemer en mag je wel van de belastingvoordelen genieten. Je hebt grote risico's als ondernemer zijnde, gedraag je er ook naar!
/rant
Een accu-lader om te verhinderen dat de accu van mijn zakelijke auto (ja staat in de boeken) niet naar de kloten te laten gaan nu ie zoveel stil staat door Covid.
Ik heb al een keer de accu hierdoor moeten laten vervangen.
Nu is die 100~150 euro (moet een waterdichte zijn ivm geen garage + alarm in de auto) prima prive te lijsten, maar well elke euro is er een he
[ Voor 28% gewijzigd door hackerhater op 14-01-2021 10:18 ]
Met die flankerende maatregel wordt het meest urgente doel gediend: tegengaan van een groeiende groep "working poor". Mensen die voltijd of zelfs meer werken maar niet of nauwelijks aan minimumloon komen. Daar zitten gedwongen zelfstandigen bij (gig economy), maar ook inleenkrachten via buitenlandse uitzendbureaus en andere contractor constructies. Het is onhandig en naief om wetgeving specifiek op de ZZP-ers te richten want het probleem is veel breder.
En de opt-out uit dienstbetrekking voor de beter bedeelden, dat geeft de mogelijkheid om jezelf op je eigen voorwaarden en buiten gezagsverhouding te verkopen. Daarmee wordt een ander groot doel gediend. Iets complexer dan het dossier van uitbuiting, maar niet minder relevant.
In de huidige wereldwijde trend van extreme vermogensconcentratie lijkt het het nuttig als er een flinke groep mensen ontstaat die een paar ton aan vrij vermogen bezitten. In plaats van een enkeling met 100 miljard en de rest van de wereld die geen significant bezit heeft. Het systeem levert namelijk een mensonwaardige verdeling van de economische macht op, met drie klassen:
1. machtshebbers (de lucky few)
2. mensen die waardevolle skills hebben (die worden tijdens hun werkzame leven netjes behandeld maar leggen geen gewicht in de schaal)
3. de rest (die mag leven van de kruimels)
Inzoomend op onze eigen beroepsgroep: als zelfstandige heb je de kans om een redelijke mate van bezit op te bouwen, en vanuit dat bezit en/of een paar slimme zijstappen in je onderneming een stuk passief inkomen. Dat geeft de mogelijkheid om een economisch belang te verwerven dat verder reikt dan je dagelijkse werkzaamheden en daarmee een stuk economische relevantie te behouden. Het is een klein opstapje vanuit groep 2 naar een klasse tussen groep 1 en 2 in.
In contrast: als werknemer in de ICT wordt er vaak ook goed wel voor je gezorgd. Maar die goede zorgen blijven gekoppeld aan je inspanningen. Nieuwe auto. Van de zaak. Salaris waar je goed van kunt rondkomen. Maar slechts met moeite een huis van kunt kopen, en niet genoeg om jezelf snel van de bijbehorende hypotheek te verlossen of aanzienlijke beleggingen van aan te kopen. Bonusregeling, maar alleen als je blijft werken. Samengevat, prima kwaliteit van leven maar wel een leven in afhankelijkheid en zonder mogelijkheden om deze afhankelijkheid te doorbreken.
- Heeft u zich verplicht tot persoonlijke arbeid? Dat is zo als u het werk zelf moet doen: u kunt dus niet zomaar iemand anders in uw plaats sturen.
- Is er een gezagsverhouding tussen u en uw opdrachtgever? Bepaalt uw opdrachtgever bijvoorbeeld hoe u de opdracht doet?
- Krijgt u loon? Bijvoorbeeld vast loon per maand. Krijgt u bijvoorbeeld ook betaald als u ziek bent?
Nee, hij vertelt wat hij wilt. Ik bepaal zelf hoe ik dit bouw en invulling geef.
Nee, ik word op basis van nacalculatie uitbetaald.
[url]Bron: https://ondernemersplein.kvk.nl/schijnzelfstandigheid-voorkomen-als-zzper/[/url]
Zo moeilijk is het niet. Wanneer een opdrachtgever mij vertelt hoe ik mijn werk moet uitvoeren, dan ben ik de volgende dag pleite.
Zoals anderen hier aangeven: een it-project is vaak complex en er is commitment nodig voor langere periode. Dit komt puur door schaarste op de markt en niet door persoonlijke binding met het bedrijf (bijv. loondienst).
Wat is het probleem van iemand die dermate goed verdiend ook wel al zijn verzekering goed geregeld heeft? Die persoon die 100 euro per uur verdiend is toch helemaal geen issue?sbmuc schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:11:
Het hele schijnzelfstandigheid verhaal is natuurlijk heel gek. Ja, ik ken ook een ZZP'er die 1 rol bij 1 bedrijf heeft nu al 6 jaar lang voor €100,- per uur. Tja, dat tuin huisje van €35k bij zijn vakantie huis moest toch echt komen (). Dat soort mensen mogen wat mij betreft wel echt aangepakt worden. Maar elke situatie is anders. En vooralsnog zijn het volgens mij de ZZP barista's en de postbezorgers(ik chargeer een beetje) die het "probleem" zijn. Wanneer daar iets gebeurd... Tja die hebben geen AOV / broodfonds / spaargeld waar ze op kunnen terugvallen.
/rant
Issue is toch de zzpérs die dermate te weinig verdienen eigenlijk niet een buffer kunnen opbouwen of geen vangnet kunnen betalen?
Ik ben oprecht benieuwd waarom iemand keihard aangepakt moet worden die totaal geen last is voor de maatschappij?
Dat is een prima zakelijk doel, toch?hackerhater schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:15:
Ik zit zelf nu een beetje met een vraag van een niet typisch IT-ding of dat zakelijk kan of niet:
Een accu-lader om te verhinderen dat de accu van mijn zakelijke auto (ja staat in de boeken) niet naar de kloten te laten gaan nu ie zoveel stil staat door Covid.
Ik heb al een keer de accu hierdoor moeten laten vervangen.
Nu is die 100~150 euro (moet een waterdichte zijn ivm geen garage + alarm in de auto) prima prive te lijsten, maar well elke euro is er een he
Zie mijn vorige post van 10:20. Kwade tongen zouden zeggen dat de wetgever de trend van vermogensconcentratie niet wil breken en de mogelijkheden om te ontsnappen uit de kaste der horigen naar de kaste der (beetje) vermogenden wil dwarszitten.mannowlahn schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:21:
[...]
Ik ben oprecht benieuwd waarom iemand keihard aangepakt moet worden die totaal geen last is voor de maatschappij?
Ik weet toevallig dat hij zijn zaken NIET goed heeft geregeld, geen verzekering en weinig spaargeld(wis hij stoer te vertellen). Dus als hij werkloos zou zijn/crisis waar zal hij aankloppen? Bij de overheid. Dat vind ik dan niet akkoord.mannowlahn schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:21:
[...]
Wat is het probleem van iemand die dermate goed verdiend ook wel al zijn verzekering goed geregeld heeft? Die persoon die 100 euro per uur verdiend is toch helemaal geen issue?
Issue is toch de zzpérs die dermate te weinig verdienen eigenlijk niet een buffer kunnen opbouwen of geen vangnet kunnen betalen?
Het "vervelende" is dat hij dit dat in deze branche ook kan doen. Want werkelijk werkeloos zijn in de IT als ZZP'er zijnde is vrij moeilijk.
Edit> Overigens vind ik het geen enkel probleem wanneer mensen een goed uur tarief hebben. Ik vind het juist schrijnend dat veel mensen hun financiele zaken niet goed in orde hebben en volledig naar hun inkomen gaan leven tot het maximale ipv sparen/aandelen/passief inkomen.
[ Voor 12% gewijzigd door sbmuc op 14-01-2021 10:38 ]
Gewoon de gewoonlijke shaming dat je het niet voor het geld mag doen of er flink van profiteren en diegene moeten dan aangepakt worden want je hebt een makkelijke manier van geld verdienen gevonden..mannowlahn schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:21:
[...]
Wat is het probleem van iemand die dermate goed verdiend ook wel al zijn verzekering goed geregeld heeft? Die persoon die 100 euro per uur verdiend is toch helemaal geen issue?
Blijkbaar hebben Nederlanders daar soms moeite mee.
Valt weinig aan te kloppen toch als zzpér, dat is juist een issue voor mensen die geen uur tarief hebben om dat soort zaken te kunnen overbruggen? Ik zie nog steeds niet in waarom mensen die wel het uur tarief verdienen om alles netje ste regelen, hard aangepakt moeten worden?sbmuc schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:28:
[...]
Ik weet toevallig dat hij zijn zaken NIET goed heeft geregeld, geen verzekering en weinig spaargeld(wis hij stoer te vertellen). Dus als hij werkloos zou zijn/crisis waar zal hij aankloppen? Bij de overheid. Dat vind ik dan niet akkoord.
Het "vervelende" is dat hij dit dat in deze branche ook kan doen. Want werkelijk werkeloos zijn in de IT als ZZP'er zijnde is vrij moeilijk.
Dat hij weinig spaargeld heeft zal hij straks merken als hij met pensioen wilt, tja, dat wordt dan lekker leven op een aow.
Is meer dat de tarieven tov vast dienstverband natuurlijk bizar uit elkaar liggen en ook voor mij de reden om te gaan freelancen. Waarom genoegen nemen met 65k per jaar als je 150k kan verdienencom2,1ghz schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:30:
[...]
Gewoon de gewoonlijke shaming je mag het niet voor het geld doen of er flink van profiteren en diegene moeten dan aangepakt worden want je hebt een makkelijke manier van geld verdienen gevonden..
Blijkbaar hebben Nederlanders daar soms moeite mee.

De overheid weet vooralsnog niet hoe dus ik verwacht van niet. Hoeveel ZZP'ers zullen ze voor de corona app hebben ingehuurd?blizzard001 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:32:
Maar wat is jullie verwachting? Dat ze vanaf oktober 2021 ook IT'ers streng gaan controleren?
In de IT kan dat makkelijk dus waarom niet inderdaadmannowlahn schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:32:
[...]
Is meer dat de tarieven tov vast dienstverband natuurlijk bizar uit elkaar liggen en ook voor mij de reden om te gaan freelancen. Waarom genoegen nemen met 65k per jaar als je 150k kan verdienen
Zal wel weer jaren duren denk ik. Dat hoop ik eigenlijk ooksbmuc schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:33:
[...]
De overheid weet vooralsnog niet hoe dus ik verwacht van niet. Hoeveel ZZP'ers zullen ze voor de corona app hebben ingehuurd?
Stel nou dat ze hun zin krijgen en freelancen op wat voor manier dan ook onmogelijk gemaakt wordt. Wat zou er dan gebeuren? Zouden de salarissen in de ICT dan stijgen om de ex-freelancers toch over te halen om toch in loondienst te komen werken? Of blijven de ex-freelancers thuis zitten of zich gedwongen zien akkoord te gaan met een "marktconform" salaris in loondienst?mannowlahn schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:32:
[...]
Is meer dat de tarieven tov vast dienstverband natuurlijk bizar uit elkaar liggen en ook voor mij de reden om te gaan freelancen. Waarom genoegen nemen met 65k per jaar als je 150k kan verdienen
Tja