Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-07 16:01
Hydra schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:40:
[...]

Je hebt sowieso een KvK nummer/BTW id nodig om te kunnen starten; je kunt geen contract tekenen zonder. Ook heb je een KvK nummer nodig voor 'zakelijke' dingen zoals een zakelijke rekening, BAV, etc.
Yes, dat snap ik. In een ver verleden toen ik studeerde al eens KVK gehad.
Maar was meer benieuwd naar de overstap van baan in loondienst naar je eerste freelance opdracht.

Dus in loondienst al KVK regelen en vanaf dat moment gaan kijken welke opdrachten kan krijgen.
Huntarr schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:50:
[...]

Deels, ja. Ik heb mij begin november ingeschreven bij de KvK, toen begon het mij wel heel erg te kriebelen. Aangezien ik een 2 maanden opzegtermijn had, kreeg ik geen opdrachten (Niemand wil immers een freelancer die pas over 2 tot 2.5 maanden kan beginnen)... Dus eind november de stap genomen en mijn baan opgezegd.

Eind deze maand dus officieel "Werkloos", maar dat zet ook wat extra druk op de ketel op het zoeken naar een nieuwe opdracht.
Twee maanden is best lang. Zover ik weet is dat bij mijn huidige werkgever gewoon een maand.
Geloof inderdaad dat, wanneer je een KVK aanmaakt, het ook echt begint te kriebelen.

Goed om te lezen hoe je dit hebt aangepakt. Succes met je keuze. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:34
Genestealer schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:07:
Simpele vraag wellicht maar ik kan het niet vinden. Ik heb zojuist een VOG moeten regelen voor mijn nieuwe opdracht. Ik wil de VOG boeken als kosten maar klopt het dat hier geen BTW op zit?
Als er geen BTW gespecificeerd staat op je bonnetje, kan je inderdaad geen BTW boeken.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Huntarr schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:54:
Ik moet wel zeggen dat ik sowieso meer neig naar opdracht 1. Dit is veruit de meest uitdagende, want daar wordt echt nauw gelet op het halen van de targets, maar het feit dat het een internationaal bedrijf is en een grote en zeer interessante opdracht geeft ze toch de edge.
IMHO is dit de enige echte beslisfactor. Tarief, reistijd etc speelt allemaal mee, maar de uitdaging, mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen en de inhoud van de opdracht zijn naar mijn mening het aller belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 15:04

page404

Website says no

Huntarr schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:50:
[...]

Deels, ja. Ik heb mij begin november ingeschreven bij de KvK, toen begon het mij wel heel erg te kriebelen. Aangezien ik een 2 maanden opzegtermijn had, kreeg ik geen opdrachten (Niemand wil immers een freelancer die pas over 2 tot 2.5 maanden kan beginnen)... Dus eind november de stap genomen en mijn baan opgezegd.

Eind deze maand dus officieel "Werkloos", maar dat zet ook wat extra druk op de ketel op het zoeken naar een nieuwe opdracht.
Gefeliciteerd! Zo voelde dat voor mij ruim een jaar geleden ook, 'werkeloos'. Een raar, maar bevrijdend gevoel. Veel dingen blijven hetzelfde, maar een heleboel andere dingen veranderen. Voor mij is dat tot nu toe alleen naar het positieve toe. Ik mis de verbondenheid (of moet ik zeggen, afhankelijkheid) met een werkgever ook helemaal niet.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-06 22:15
page404 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:39:
[...]

Gefeliciteerd! Zo voelde dat voor mij ruim een jaar geleden ook, 'werkeloos'. Een raar, maar bevrijdend gevoel. Veel dingen blijven hetzelfde, maar een heleboel andere dingen veranderen. Voor mij is dat tot nu toe alleen naar het positieve toe. Ik mis de verbondenheid (of moet ik zeggen, afhankelijkheid) met een werkgever ook helemaal niet.
Hoe spijker je nu je kennis bij? Gewoon in je vrije tijd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

blizzard001 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:23:
[...]

Hoe spijker je nu je kennis bij? Gewoon in je vrije tijd?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus ik weet niet precies wat er veranderd is :*) Ik koop wat boeken, doe zelfstudie en betaal mijn eigen examens. Lekker belangrijk. Ik ga van 4500 bruto (excl auto/vakantiegeld) naar 12500 bruto (min wat kosten). Daar kan ik wel een paar uurtjes van afsnoepen of wat kosten voor maken zonder dat het pijn doet. En zonder gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
page404 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:00:
[...]

***members only***

Dus ik weet niet precies wat er veranderd is :*) Ik koop wat boeken, doe zelfstudie en betaal mijn eigen examens. Lekker belangrijk. Ik ga van 4500 bruto (excl auto/vakantiegeld) naar 12500 bruto (min wat kosten). Daar kan ik wel een paar uurtjes van afsnoepen of wat kosten voor maken zonder dat het pijn doet. En zonder gezeik.
Dat zie je bij de meeste bedrijven inderdaad. Uiteindelijk moet je zoveel jaar in dienst blijven wil je niks terug hoeven te betalen.

Mis je het samenwerken aan projecten met collega's zoals hackathons niet of had je die niet echt?

Uit nieuwsgierigheid, maar ben je een developer? Hoeveel jaar ervaring had je voordat je ging freelancen?

[ Voor 21% gewijzigd door blizzard001 op 05-01-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:46
In 2020 niks gedaan betreft pensioen.
Ik wil gebruik maken van mijn reserveringsruimte.
Als ik nu geld stort op een pensioenrekening (gebruikmakend van reserveringsruimte van 2020), moet ik dit dan bij mijn aangifte van 2021 (over 2020) aangeven, of bij mijn aangifte in 2022 over 2021?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:19
c-nan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:50:
Als ik nu geld stort op een pensioenrekening (gebruikmakend van reserveringsruimte van 2020), moet ik dit dan bij mijn aangifte van 2021 (over 2020) aangeven, of bij mijn aangifte in 2022 over 2021?
Aangeven in belastingjaar 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Alles wat je dit jaar stort, gaat mee in de aangifte over dit jaar (welke je volgend jaar doet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-07 07:34
blizzard001 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:40:
[...]

...

Mis je het samenwerken aan projecten met collega's zoals hackathons niet of had je die niet echt?

Uit nieuwsgierigheid, maar ben je een developer? Hoeveel jaar ervaring had je voordat je ging freelancen?
Even inhaken

Wij hadden elke maand dev-avondjes, veel team uitjes, vaak uit eten en elk jaar ski-vakantie en op conferentie met het hele team. Ik mis dat zeker wel.

Maar je hebt nog steeds collega's waarmee je samenwerkt, hackatons kan je nog steeds doen alleen ja je moet er wat meer zelf achteraan. Je bent niet voor niets 'zelfstandig'

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:50

_Arthur

blub

Edwin88 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:21:
Even inhaken

Wij hadden elke maand dev-avondjes, veel team uitjes, vaak uit eten en elk jaar ski-vakantie en op conferentie met het hele team. Ik mis dat zeker wel.

Maar je hebt nog steeds collega's waarmee je samenwerkt, hackatons kan je nog steeds doen alleen ja je moet er wat meer zelf achteraan. Je bent niet voor niets 'zelfstandig'
Zaken die ik niet mis: PoP's, verplicht elke maand naar kantoor voor een of andere meeting, salaris verhoging van 1-3%, standaard een handjevol vakantie dagen, toch geen inspraak in welke klus je gaat doen, beperkte keuze leaseauto's (want budget) en vast nog wel meer dingen :+

Opleidingsuren waren destijds ook al je eigen uren, dus daarin veranderde al niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Edwin88 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:21:
[...]

Even inhaken

Mijn ervaring met de opdrachtgevers waar ik gezeten heb is dat ze bij team-uitjes geen onderscheid maken tussen intern of extern. Ik kan daar wel geluk mee gehad hebben maar vond dat altijd wel chic van het bedrijf. Zeker als de intentie is dat je langere tijd bij het team blijft, dan is zo'n informele bijeenkomst met het team ook fijn.

De wat grotere team uitjes betaal ik (deels) uit eigen zak indien nodig. Vorig jaar (voor COVID) was het idee ontstaan om met een club af te reizen naar Noorwegen op "bezoek" bij een collega en daar teamactiviteiten te doen. Ik had als externe voorgesteld om een bepaald bedrag voor mijn reis- en verblijskosten te betalen via een korting die ik toepas op mijn factuur. Ik wilde voorkomen dat het voor scheve gezichten zou zorgen.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick_A
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:20
c-nan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:50:
Bij de aangifte IB2021 die je in 2022 doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

blizzard001 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:40:
[...]

Dat zie je bij de meeste bedrijven inderdaad. Uiteindelijk moet je zoveel jaar in dienst blijven wil je niks terug hoeven te betalen.

Members only:

Ik ben van huis uit developer (Oracle stack), maar de laatste jaren meer richting (data-)architectuur aan het gaan. Vroeger ook veel informatie-analyse en functioneel ontwerp gedaan. Inmiddels 23 jaar ervaring 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
page404 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:35:
[...]

***members only***

Ik ben van huis uit developer (Oracle stack), maar de laatste jaren meer richting (data-)architectuur aan het gaan. Vroeger ook veel informatie-analyse en functioneel ontwerp gedaan. Inmiddels 23 jaar ervaring 8)
Members only:

Mijn vraag aan diegene welke in systeembeheer / cloud omgevingen werken etc. Hoe belangrijk zijn certificaatjes voor jullie opdrachtgevers? Kan je wegkomen met een verlopen redhat certificaat en aantoonbare ervaring met AWS, of zijn certificaten leading in het process om ergens binnen te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-07 11:40
init6 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:55:
[...]

***members only***

Mijn vraag aan diegene welke in systeembeheer / cloud omgevingen werken etc. Hoe belangrijk zijn certificaatjes voor jullie opdrachtgevers? Kan je wegkomen met een verlopen redhat certificaat en aantoonbare ervaring met AWS, of zijn certificaten leading in het process om ergens binnen te komen?
Ik zit in de security cloud omgeving en momenteel als consultant ingehuurd door een overheidsinstantie. Mijn cv en dus mijn ervaring heeft men altijd veel meer interesse in dan de aantal certificaten die ik heb. Zo ook met mijn huidige opdracht. Nooit om certificaten gevraagd. Echter vind het ik zelf altijd wel netjes staan en zorg ik ervoor dat ik altijd aan zelfstudie werk maar dat is meer voor kennis bijhouden en niet specifiek voor het papiertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-07 21:18
[...]

***members only***

DIt is nogal lastig te zeggen. Aan de ene kant is ervaring belangrijk, want dat is dat gene wat waardevol is voor de klant, aan de andere kant moet je ook maar genoeg hebben gedaan in de tool.
Bij mijn huidige klant zijn we bezig met Azure migratie en ik heb maar toegang tot een klein hoekje ervan. Ik mag zo n beetje niets buiten het aanmaken van de release pipelines.

Bij de detachering werd wel weer waarde aan gehecht aan certificeringen omdat het bedrijf een partner kon worden van Google, Oracle etc. Hiervan was de voorwaarde dat er x aantal mensen in dienst een bepaalde certificaat moesten hebben.

Ik ben inmiddels certified AWS Developer Associate en heb meer met de tools mogen doen dan bij mijn huidige klant in Azure :9 Al hoewel dit zo n beetje mn enige ervaring met AWS is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRunner
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-02-2024
com2,1ghz schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:33:
[...]
Ik ben inmiddels certified AWS Developer Associate en heb meer met de tools mogen doen dan bij mijn huidige klant in Azure :9 Al hoewel dit zo n beetje mn enige ervaring met AWS is.
Ik ben nu met dat certificaat bezig. Met een beetje geluk heb ik die op zak voordat ik start. Overigens heb ik zowel met Azure en AWS hands-on ervaring, dus dat helpt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
[...]

***members only***

Dat ligt eraan hoe de opdrachtgevers je CV scoren. Soms is een cert een knock-out, soms gewenst. Een certificaat met aantoonbare ervaring is altijd lekker.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:42
[...]

***members only***

Overheidsvacatures die ik tot nu toe heb gezien (infra/beheer/architect) hanteren *Knock-out* eisen.
Geen RHCE 7/ NCDA/ RHCSA etc. dan ben je af en gaat je CV naar de prullenbak.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:44

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Krystman schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:39:
[...]

Overheidsvacatures die ik tot nu toe heb gezien (infra/beheer/architect) hanteren *Knock-out* eisen.
Geen RHCE 7/ NCDA/ RHCSA etc. dan ben je af en gaat je CV naar de prullenbak.
Tenzij je de inhuurdende afdeling kent. Dan is het niet meer zo *Kock-Out* ;)

Zelf doe ik niet zoveel meer met certificeringen (oke toevallig maandag nog nutanix ncp-mci gehaald) want merk dat ervaring meer telt.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tylen schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:53:
[...]

Tenzij je de inhuurdende afdeling kent. Dan is het niet meer zo *Kock-Out* ;)

Zelf doe ik niet zoveel meer met certificeringen (oke toevallig maandag nog nutanix ncp-mci gehaald) want merk dat ervaring meer telt.
Dan moet je echter wel voor het aanbesteding proces betrokken zijn, want een kandidaat die niet voldoet aan de eisen is aanbestedingsfraude. Ze gaan hier regelmatig de mist in door bepaalde wensen als eisen op te voeren. Het schrijven van een aanbesteding om een bepaald persoon binnen te halen is wel mogelijk, mits het enigszins algemeen uitgeschreven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
Ik heb tot nu toe gemerkt als frontend developer dat niemand keek naar enige certificaten. Nu wil ik echter zelf wel me meer gaan verdiepen in Azure en AWS omdat ik daar eigenlijk bij elke opdracht wel mee te maken krijg.
Is het nuttig om dit via zo'n certificate programma te doen (dat kost ook wel wat wellicht) en dan ook maar gelijk wat mooie titeltjes op mijn CV te kunnen plakken?

Of is het droge stof en leer je 'meer' van de vele honderden normale tutorials die er op allerlei sites te vinden zijn en niet perse van de 'officiele' stof? (ik heb Linkedin Learning dus zou daar eens kunnen kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:05
Goedemorgen,

Ik ben geen freelancer, maar mijn vorige werkgever heeft me gevraagd om een javascript oplossing (Google Apps Script) die ik destijds heb gemaakt te fixen. Kennelijk hebben mensen niet zo goed opgelet bij de overdracht :+
Zijn er mensen die een beetje een indicatie kunnen geven voor een passend uurtarief? Het betreft heel low level javascript (niet eens OO) maar het is wel dusdanig niche dat ze geen zin hebben om een eigen developer hierop te zetten. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de javascript devs niet bekend zijn met de google apps script omgevingen en de data analisten zich er geen raad (meer) mee weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
-Casper schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:26:
Goedemorgen,

Ik ben geen freelancer, maar mijn vorige werkgever heeft me gevraagd om een javascript oplossing (Google Apps Script) die ik destijds heb gemaakt te fixen. Kennelijk hebben mensen niet zo goed opgelet bij de overdracht :+
Zijn er mensen die een beetje een indicatie kunnen geven voor een passend uurtarief? Het betreft heel low level javascript (niet eens OO) maar het is wel dusdanig niche dat ze geen zin hebben om een eigen developer hierop te zetten. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de javascript devs niet bekend zijn met de google apps script omgevingen en de data analisten zich er geen raad (meer) mee weten.
Het ligt een beetje aan de motivatie die je hebt om het te doen. Een minimum die ik zou aanhouden is € 75,- per uur, maar ik zou eigenlijk eerder inzetten om € 100,- per uur.

Let wel even op of het is toegestaan binnen je huidige contract. Meestal heb je en beding over nevenwerkzaamheden, dus zul je ook toestemming van je huidige werkgever moeten hebben.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:05
Woy schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:31:
[...]

Het ligt een beetje aan de motivatie die je hebt om het te doen. Een minimum die ik zou aanhouden is € 75,- per uur, maar ik zou eigenlijk eerder inzetten om € 100,- per uur.

Let wel even op of het is toegestaan binnen je huidige contract. Meestal heb je en beding over nevenwerkzaamheden, dus zul je ook toestemming van je huidige werkgever moeten hebben.
Ahja goed punt. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@-Casper laat je ieder geval niet afschepen met het verhaal dat het zo'n hoog tarief is. Door het uberhaupt te overwegen doe je ze al een gunst. Als het te duur is kunnen ze het ook gewoon iemand van het eigen personeel laten doen, dan kost het waarschijnlijk nog meer.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:04
Edwin88 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:18:
Ik heb tot nu toe gemerkt als frontend developer dat niemand keek naar enige certificaten. Nu wil ik echter zelf wel me meer gaan verdiepen in Azure en AWS omdat ik daar eigenlijk bij elke opdracht wel mee te maken krijg.
Is het nuttig om dit via zo'n certificate programma te doen (dat kost ook wel wat wellicht) en dan ook maar gelijk wat mooie titeltjes op mijn CV te kunnen plakken?

Of is het droge stof en leer je 'meer' van de vele honderden normale tutorials die er op allerlei sites te vinden zijn en niet perse van de 'officiele' stof? (ik heb Linkedin Learning dus zou daar eens kunnen kijken)
Ik zou geen certificaten gaan halen buiten je vakgebied. Managers die je cv zien denken* dan al vlug dat je core skills daar liggen, en dat je front-end 'erbij doet'. Wat betreft Azure kan je hier eens kijken: https://channel9.msdn.com/Tags/azure Vrij korte videos over vanalles om je wat ideeen te geven.

* Ligt misschien aan de bedrijven waar ik contact mee heb gehad, maar mijn ervaring is dat CV's heel slecht gelezen worden. Vaak krijg ik vragen waarvan het antwoord op het CV te vinden is. Is dat herkenbaar of heb ik net pech?

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-07 10:32

bord4kop

maximaal 100KB!

Even over knock out eisen..

Ik heb gemerkt dat ik vaak => prullenbak ging vanwege knock out eisen.

Bijvoorbeeld: een ISMS implementatie of CISO rol waarbij CISSP of CEH gevraagd wordt ipv CISM of zelfs CISA :X

Beetje zelfde idee als MCSA gevraagd terwijl je MCSE hebt. En dan afgewezen worden.

Dan weet je gewoon dat de aanvrager een klepel heeft horen luiden, niet wetende waar de klok hing. En dat lees je dan ook in de aanvraag teksten terug.

Uiteraard probeer ik dat dan in begeleidend schrijven terug te laten komen, maar vaak kom je niet eens zo ver.

Hoe regel je dat dan wel?
PS: bij DAS-sen, overheid, etc. krijg je niet de kans om even te bellen met de aanvrager ;)

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RRunner
Jogai schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:39:
[...]

Ik zou geen certificaten gaan halen buiten je vakgebied. Managers die je cv zien denken* dan al vlug dat je core skills daar liggen, en dat je front-end 'erbij doet'. Wat betreft Azure kan je hier eens kijken: https://channel9.msdn.com/Tags/azure Vrij korte videos over vanalles om je wat ideeen te geven.

* Ligt misschien aan de bedrijven waar ik contact mee heb gehad, maar mijn ervaring is dat CV's heel slecht gelezen worden. Vaak krijg ik vragen waarvan het antwoord op het CV te vinden is. Is dat herkenbaar of heb ik net pech?
Ik zit regelmatig bij gesprekken voor m’n huidige werkgever, en het is niet zo dat we je CV niet lezen, maar dat we eigenlijk gewoon in je eigen woorden willen horen wat je hebt gedaan. Zeker bij de dozenschuivers kun je soms zien dat de CV door de accountmanager is aangedikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
bord4kop schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:43:
Even over knock out eisen..

Ik heb gemerkt dat ik vaak => prullenbak ging vanwege knock out eisen.

Bijvoorbeeld: een ISMS implementatie of CISO rol waarbij CISSP of CEH gevraagd wordt ipv CISM of zelfs CISA :X

Beetje zelfde idee als MCSA gevraagd terwijl je MCSE hebt. En dan afgewezen worden.

Dan weet je gewoon dat de aanvrager een klepel heeft horen luiden, niet wetende waar de klok hing. En dat lees je dan ook in de aanvraag teksten terug.

Uiteraard probeer ik dat dan in begeleidend schrijven terug te laten komen, maar vaak kom je niet eens zo ver.

Hoe regel je dat dan wel?
PS: bij DAS-sen, overheid, etc. krijg je niet de kans om even te bellen met de aanvrager ;)
Dit is dan vooral een tussenbureau wat zelf geen idee heeft wat ze vragen. Ik heb daar zelf al een keer achteraan gebeld en zo'n tussenpartij de vraag laten stellen of het andere certificaat (CISSP ipv CISM in mijn geval) ook afdoende was - dat bleek inderdaad zo te zijn. Tussenpersoon ook blij, want die leerde meteen over het verschil tussen die twee.

Soms kun je de tussenpartij kiezen, soms ook niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
Jogai schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:39:
[...]

Waarom zou dat niet goed zijn? Het is eerder een goed teken dat je buiten je vakgebied aan de slag kan.

Nou is het ook de vraag wat je verstaat onder je vakgebied. Mijn vakgebied zou software development zijn. Zowel front-end en backend, en mobile kan ik me wel uit de voeten. En ja ik heb tijden gehad dat ik 1.5 jaar aan alleen javascript zat, en daarna nog 1.5 jaar aan Java in Android. Nu weer 4 jaar aan REST api's in Spring.
Als je denkt dat je vakgebied frontend is, dan ga je nogal een harde tijd krijgen om aan te tonen dat je een expert bent in React, Angular en Vue. Op het moment dat je deze regel leest is er alweer een nieuwe versie uit :+

Ik kan geen ingewikkelde stored procedures schrijven, maar weet wel hoe je een correcte relationele database moet opzetten. Zou mooi in mijn profiel passen als ik ook nog eens een certificaatje zou hebben dat ik dit onder de knie zou hebben.
Vandaag de dag als developer is het ook niet gek dat je kaas gegeten moet hebben van cloud oplossingen.

Als je bijvoorbeeld als klassieke systeembeheerder nog steeds denkt dat je met je CCNA papieren baangarantie hebt dan moet ik je helaas teleurstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 09:04
RRunner schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:44:
[...]

Ik zit regelmatig bij gesprekken voor m’n huidige werkgever, en het is niet zo dat we je CV niet lezen, maar dat we eigenlijk gewoon in je eigen woorden willen horen wat je hebt gedaan. Zeker bij de dozenschuivers kun je soms zien dat de CV door de accountmanager is aangedikt.
Goed punt, ook al was dat in die gevallen niet van toepassing, maar dat is wel iets om om te letten.

@com2,1ghz Goed argument voor al zou ik er dus voorzichtig mee zijn. Vooral omdat zoals je zegt certificeringen in front-end moeilijker te krijgen zijn.

Zelf leg ik de nadruk meer op ervaring. Juist omdat technieken snel veranderen, en certificaten vlug verouderen, of helemaal niet meer relevant kunnen zijn.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
RRunner schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:44:
[...]

Ik zit regelmatig bij gesprekken voor m’n huidige werkgever, en het is niet zo dat we je CV niet lezen, maar dat we eigenlijk gewoon in je eigen woorden willen horen wat je hebt gedaan.
Als inhurend manager wilde ik dat ook rechtstreeks horen inderdaad: wat is jouw verhaal, want een CV kan door iemand anders bewerkt of opgepoetst zijn. Qua CV keek ik vooral ook naar werkervaring in het vakgebied / niche waarvoor ik op zoek was (tool xyz of domein abc), met eventueel relevante certificeringen. Ik keek ook of iemand vaak snel weer weg was bij opdrachten, en wilde dan weten waardoor dat kwam. Kan zijn dat het een korte klus was, maar vaker een indicator van hoe iemand in een team past (of niet dus).

Basically: "pas je als persoon en met je ervaring bij wat ik zoek voor mijn team". En dat wil ik in een gesprek vaststellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRunner
Hmmbob schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:34:
[...]

Als inhurend manager wilde ik dat ook rechtstreeks horen inderdaad: wat is jouw verhaal, want een CV kan door iemand anders bewerkt of opgepoetst zijn. Qua CV keek ik vooral ook naar werkervaring in het vakgebied / niche waarvoor ik op zoek was (tool xyz of domein abc), met eventueel relevante certificeringen. Ik keek ook of iemand vaak snel weer weg was bij opdrachten, en wilde dan weten waardoor dat kwam. Kan zijn dat het een korte klus was, maar vaker een indicator van hoe iemand in een team past (of niet dus).

Basically: "pas je als persoon en met je ervaring bij wat ik zoek voor mijn team". En dat wil ik in een gesprek vaststellen :+
Dat dus. Laatst nog een gesprek gehad waarbij AWS skills werden gevraagd. Stond op de CV, maar bij navraag bleek hij eigenlijk geen kennis er van te hebben, want z’n teamgenoot had alles gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
RRunner schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:19:
[...]

Dat dus. Laatst nog een gesprek gehad waarbij AWS skills werden gevraagd. Stond op de CV, maar bij navraag bleek hij eigenlijk geen kennis er van te hebben, want z’n teamgenoot had alles gedaan.
Ik heb wel eens een recruiter gehad die mijn CV 'wat had aangepast' aan de hand van een gesprek. Hij is letterlijk een lijstje met buzzwords afgegaan in ons telefoongesprek, die hij vervolgens op het CV als skills had gezet. Gelukkig kon ik op tijd ingrijpen want er stonden echt allerlei dingen op waar ik eigenlijk niet echt mee had gewerkt.

Ik heb deze recruiter daarna ook vriendelijk bedankt en heb onze samenwerking snel weer gestopt... Wat een amateurs af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
Vraagje; ik zoek een boekhouder die af en toe mee kan kijken of waar ik vragen aan kan stellen, ook omdat ik 1 factuur per maand stuur en ongeveer 4-10 bonnetjes per maand aan kosten maak. Niet heel spannend dus.

Ik zoek alleen ook een financieel adviseur die me kan helpen met het goed uitzoeken van een geschikte AOV & pensioenplan / oudedagsvoorziening. Ook denk ik er over om het meer-inkomen de komende tijd in onze hypotheek te storten, maar misschien is dit wel helemaal niet handig.

Kortom, is het gebruikelijk dat boekhouders ook iets weten over persoonlijke financien en een soort combi-package kunnen bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Edwin88 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:50:
Vraagje; ik zoek een boekhouder die af en toe mee kan kijken of waar ik vragen aan kan stellen, ook omdat ik 1 factuur per maand stuur en ongeveer 4-10 bonnetjes per maand aan kosten maak. Niet heel spannend dus.

Ik zoek alleen ook een financieel adviseur die me kan helpen met het goed uitzoeken van een geschikte AOV & pensioenplan / oudedagsvoorziening. Ook denk ik er over om het meer-inkomen de komende tijd in onze hypotheek te storten, maar misschien is dit wel helemaal niet handig.

Kortom, is het gebruikelijk dat boekhouders ook iets weten over persoonlijke financien en een soort combi-package kunnen bieden?
De combinatie zal vast bestaan, maar ik denk dat je beter een specialist daarvoor kan inschakelen omdat het toch een andere expertise is. Een boekhouder werkt over het algemeen volgens mij ook voor een iets ander tarief dan een financieel adviseur. Zelf heb ik erg goeie ervaringen met hypotheek adviseur die ook persoonlijke financiën doet. Eventueel kan je ook een fiscalist erbij betrekken als je echt het maximale eruit wilt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06-07 07:30
Ik ben al een tijdje bezig met het beredeneren of freelancen voor mij iets is. Vooral het financiele plaatje lijkt in eerste instantie een flinke opsteker maar als ik loondienst met ZZP vergelijk kom ik op papier niet tot een heel groot positief verschil (Financieel gezien dan).

Ik zou graag een feedback krijgen of ik hier iets mis.

Als ik uitga van een ietswat somber tarief van €85 en 150 uren per maand zou kunnen factureren, zou dat €12.500 op maandbasis zijn. Ik heb de berekening gemaakt met €11.000 aan jaarlijkse kosten (telefoon, internet, reiskosten, pensioen en verzekeringen) en €27.000 aan reserveringen (Vakantiegeld, vakantiedagen, reserve) dan blijft er onder aan de streep €55.744 over.

Komt deze berekening een beetje in de buurt van de realiteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:00
12500x12=150,000, weet niet hoe je dan ooit op 55,000 uit gaat komen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:35
El Polo Diablo schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:32:
[...]
Als ik uitga van een ietswat somber tarief van €85 en 150 uren per week zou kunnen factureren, zou dat €12.500 op maandbasis zijn. Ik heb de berekening gemaakt met €11.000 aan jaarlijkse kosten (telefoon, internet, reiskosten, pensioen en verzekeringen) en €27.000 aan reserveringen (Vakantiegeld, vakantiedagen, reserve) dan blijft er onder aan de streep €55.744 over.

Ik weet dat sommige ZZP-ers heel veel moeten werken voor hun geld, maar ik kan je aanraden om meer dan 16 uur per week te reserveren om te slapen. Zeker in het begin.

Als je bedoelt dat je 150 uur per maand gaat factureren zit je met €55k over aan de lage kant. Zal doorgaans meer zijn tenzij je langere tijd geen opdracht hebt oid.

[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 06-01-2021 16:46 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06-07 07:30
Hielko schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:42:
12500x12=150,000, weet niet hoe je dan ooit op 55,000 uit gaat komen...
Inkomstenbelasting en de reserveringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik ben al een tijdje bezig met het beredeneren of freelancen voor mij iets is. Vooral het financiele plaatje lijkt in eerste instantie een flinke opsteker maar als ik loondienst met ZZP vergelijk kom ik op papier niet tot een heel groot positief verschil (Financieel gezien dan).

Als ik uitga van een ietswat somber tarief van €85 en 150 uren per maand zou kunnen factureren, zou dat €12.500 op maandbasis zijn. Ik heb de berekening gemaakt met €11.000 aan jaarlijkse kosten (telefoon, internet, reiskosten, pensioen en verzekeringen) en €27.000 aan reserveringen (Vakantiegeld, vakantiedagen, reserve) dan blijft er onder aan de streep €55.744 over.

In dit topic is de 1/3 methode nogal vaak voorbij gekomen:
- 1/3 van je omzet voor kosten / reserveringen;
- 1/3 voor de belastingdienst;
- 1/3 voor 'salaris'.

Denk bij kosten ook aan je verzekeringen, pensioen etc etc etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 06-01-2021 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:51:
[...]

- 1/3 voor 'salaris'.

Deze komt inderdaad veel voorbij, maar volgens mij zit deze wel heel erg aan de voorzichtige kant.
Ik hou ruim 50% over als loon van mijn omzet.

Zelf hou ik altijd uurloon x 1000 aan als indicatie van het netto inkomen per jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 06-01-2021 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blizzard001
Wat moet een freelance developer minimaal kunnen volgens jullie? Zou een medior developer ook prima kunnen freelancen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Hmmbob schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:51:
[...]

- 1/3 voor 'salaris'.

Lijkt me nogal een willekeurig BS systeem.

1. Over je kosten hoef je geen belasting te betalen.
2. Als je inkomen daadwerkelijk "maar" 55K is dan is je effectieve belastingdruk ~15% of iets dergelijks
3. Enorme reserveringen zijn geen kosten en als ze niet nodig blijken dan hoef je echt niet elk jaar maar meer en meer geld opzij te zetten. Over pensioen hoef je ook geen belasting te betalen (en is uiteindelijk ook gewoon geld wat onderdeel is van je inkomen, netzoals een pensioenbijdrage dat in loondienst is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
blizzard001 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:57:
Wat moet een freelance developer minimaal kunnen volgens jullie? Zou een medior developer ook prima kunnen freelancen?
Iedereen kan freelancen, juniors zijn ze ook nog wel eens naar op zoek. En het maakt de eindklant weinig uit of jij via een broker als ZZP binnenkomt of via een detacheerder waar je in loondienst bent.

Meer ervaring is een hoger tarief, maar dit geldt in loondienst ook.

Belangrijkste is dat je minimaal 1 kunstje heel goed kan en de opdrachtgever precies op zoek in naar iemand die dat kunstje kan.

Ik ben zelf direct na mijn opleiding (omscholing) gaan freelancen, tijdens mijn stage merkte ik dat ik het kunstje erg goed kon en er is erg veel vraag naar. In 5 jaar is mijn tarief ook 50% hoger geworden.

[ Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 06-01-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Ernemmer schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:59:
[...]

Iedereen kan freelancen, juniors zijn ze ook nog wel eens naar op zoek. En het maakt de eindklant weinig uit of jij via een broker als ZZP binnenkomt of via een detacheerder waar je in loondienst bent.

Meer ervaring is een hoger tarief, maar dit geldt in loondienst ook.
Duidelijk. _/-\o_

Dacht ik stiekem ook al, maar soms heb ik het idee dat er heel veel wordt verwacht van freelancers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

Nee, hieronder de berekening die wel klopt.
27k aan reserves is imo ruim overdreven, voor sommigen is dat gewoon een jaarloon. Ik heb 10k aangehouden, maar uiteindelijk is dat ook gewoon netto inkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yd-eJG9tuGO6pMSK4S0R6EKUG6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzsGM7bUhZDiIQjWA5RM4pXV.jpg?f=fotoalbum_large

73k+10k reservering is 83k netto per jaar bij een uurloon van 85 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ernemmer schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:57:
Deze komt inderdaad veel voorbij, maar volgens mij zit deze wel heel erg aan de voorzichtige kant.
Precies de reden waarom hij vaker als rule of thumb genoemd werd, volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:13:
[...]

Precies de reden waarom hij vaker als rule of thumb genoemd werd, volgens mij.
Het verschil is wel erg groot imo

1/3 van 153k = 50k
berekening hierboven zegt 83k

verschil ruim 60%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Laatst online: 13-03 15:07
Even een vraag hier over administratie, hopelijk weet een van jullie daar meer van. Facturen die niet op naam van je eenmanszaak zijn gezet, maar wel kosten zijn die voor je eenmanszaak zijn en ook betaald vanaf de rekening van die eenmanszaak, mag je die gewoon opvoeren? Ik probeer de tenaamstelling op de factuur nog aan te laten passen, maar dat stuit op nogal wat weerstand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Bonsaiboom schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:16:
Even een vraag hier over administratie, hopelijk weet een van jullie daar meer van. Facturen die niet op naam van je eenmanszaak zijn gezet, maar wel kosten zijn die voor je eenmanszaak zijn en ook betaald vanaf de rekening van die eenmanszaak, mag je die gewoon opvoeren? Ik probeer de tenaamstelling op de factuur nog aan te laten passen, maar dat stuit op nogal wat weerstand...
Ja, een bonnetje zonder naam mag je gewoon als kosten opvoeren als het een zakelijke aankoop is. Met welke rekening je hem betaald hebt maakt niks uit.

De grens ligt bij 100 euro vind ik via Google.
https://administratiepart...-facturen-en-kassabonnen/

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 06-01-2021 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Bonsaiboom schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:16:
Het hangt er af van wat je er precies mee wilt doen. Als je de BTW wilt terugvragen zal je een correcte BTW factuur nodig hebben, waarop jouw naam staat of de naam van je bedrijf. Aangezien er bij een eenmanszaak geen onderscheid is tussen jou en je zaak maakt het niet of jouw naam of de naam van de zaak op de factuur staat. Als je de factuur alleen gebruikt om de kosten van de inkomstenbelasting af te trekken maakt het volgens mij nog minder uit, dan zijn er geen strikte eisen waaraan je moet voldoen. Zolang je maar kan bewijzen dat je de kosten gemaakt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Laatst online: 13-03 15:07
Ernemmer schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:18:
[...]

Ja, een bonnetje zonder naam mag je gewoon als kosten opvoeren als het een zakelijke aankoop is. Met welke rekening je hem betaald hebt maakt niks uit.
Ok, bedankt. Het is helaas geen bonnetje, maar een onderdeel van mijn investeringen in 2020. Een en ander speelt dus ook nog meer met de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek :-/

Maar goed, dan ga ik hem gewoon opvoeren.
Hielko schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:28:
[...]

Het hangt er af van wat je er precies mee wilt doen. Als je de BTW wilt terugvragen zal je een correcte BTW factuur nodig hebben, waarop jouw naam staat of de naam van je bedrijf. Aangezien er bij een eenmanszaak geen onderscheid is tussen jou en je zaak maakt het niet of jouw naam of de naam van de zaak op de factuur staat. Als je de factuur alleen gebruikt om de kosten van de inkomstenbelasting af te trekken maakt het volgens mij nog minder uit, dan zijn er geen strikte eisen waaraan je moet voldoen. Zolang je maar kan bewijzen dat je de kosten gemaakt hebt.
BTW aftrekken, opvoeren in de administratie en dus van de IB af, en het is onderdeel van de investeringen voor KIA. De factuur staat op mijn prive naam, de bedrijfsnaam had ik wel aangegeven maar is niet op de factuur geeindigd...

[ Voor 48% gewijzigd door Bonsaiboom op 06-01-2021 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Bonsaiboom schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:28:
[...]

Ok, bedankt. Het is helaas geen bonnetje, maar een onderdeel van mijn investeringen in 2020. Een en ander speelt dus ook nog meer met de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek :-/

Maar goed, dan ga ik hem gewoon opvoeren.
bonnetje/factuur, één pot nat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
@Bonsaiboom Naast wat hierboven al gemeld is, is het ook belangrijk dat je hier later nog een verhaal bij hebt. Een goede en volledige administratie eindigt niet bij het louter inboeken van facturen; je moet bijvoorbeeld ook agenda's en aantekeningen 7 jaar bewaren. Als het niet voor zich spreekt doe je er goed aan ergens een notitie te maken (wellicht in je boekhoudprogramma zelf?) waar deze factuur vandaan kwam, en waarom deze - ondanks een eventuele verkeerde tenaamstelling - toch daar thuishoort. Voorlopig onthoud je dit soort dingen wel, maar wat als je over - zeg - 4 jaar een controle krijgt?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Disclaimer: ik ben zelf een medior. Freelancen is hierin misschien wel wat veranderd de afgelopen paar jaar (in positieve zin met meer vraag naar/acceptatie voor junior en medior niveau kandidaten) maar het blijft, enigszins logischerwijs, wel "seniors" prefereren. Mensen zijn vaak op zoek naar een snel beschikbare kracht die resultaat kan leveren, dan wordt er sneller gekeken naar kandidaten die hun sporen op relevant werkgebied al hebben verdiend.

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat @Ernemmer *eigenlijk* een betere definitie geeft - je moet de vaardigheden bezitten voor een specifieke opdracht. Maar die zijn vaak relatief breed en specifiek tegelijk waardoor je mogelijk niet alle vakjes kan aanvinken met 2~3 jaar ervaring. En daarbij val je bij sommige aanbestedingen -- tenzij je een connectie hebt met iemand bijvoorbeeld bij de NS / UWV / Politie / etc. -- soms direct buiten de boot als je geen 5 jaar ervaring hebt.

Maar hey, 2 of 3 jaar opdrachten regelen en zelf niet stil blijven zitten en voor je het weet pas je in dat rijtje :) . Dat stukje mentaliteit moet je ook hebben, met verstand en realistisch zelfvertrouwen risico's nemen en doorgaan tot je er komt d:)b !

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Dat moet wel altijd op de factuur staan inderdaad, maar je eigen bedrijfsnaam is niet nodig, ook niet voor de BTW.

De grens ligt bij 100 euro vind ik via Google. (zo leer ik elke dag weer wat bij) :)

[ Voor 29% gewijzigd door Ernemmer op 06-01-2021 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ernemmer schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:36:
[...]

Dat moet wel altijd op de factuur staan inderdaad, maar je eigen bedrijfsnaam is niet nodig, ook niet voor de BTW.

De grens ligt bij 100 euro vind ik via Google. (zo leer ik elke dag weer wat bij) :)
Voor de BTW hoeft ook niet jouw bedrijfsnaam erop te staan, maar prive is ook prima. Het is voor een geldige factuur wel nodig dat de klant (jij) erop vermeld staat natuurlijk, maar het hoeft niet op bedrijfsnaam te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Cassius schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:35:
[...]

Disclaimer: ik ben zelf een medior. Freelancen is hierin misschien wel wat veranderd de afgelopen paar jaar (in positieve zin met meer vraag naar/acceptatie voor junior en medior niveau kandidaten) maar het blijft, enigszins logischerwijs, wel "seniors" prefereren. Mensen zijn vaak op zoek naar een snel beschikbare kracht die resultaat kan leveren, dan wordt er sneller gekeken naar kandidaten die hun sporen op relevant werkgebied al hebben verdiend.

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat @Ernemmer *eigenlijk* een betere definitie geeft - je moet de vaardigheden bezitten voor een specifieke opdracht. Maar die zijn vaak relatief breed en specifiek tegelijk waardoor je mogelijk niet alle vakjes kan aanvinken met 2~3 jaar ervaring. En daarbij val je bij sommige aanbestedingen -- tenzij je een connectie hebt met iemand bijvoorbeeld bij de NS / UWV / Politie / etc. -- soms direct buiten de boot als je geen 5 jaar ervaring hebt.

Maar hey, 2 of 3 jaar opdrachten regelen en zelf niet stil blijven zitten en voor je het weet pas je in dat rijtje :) . Dat stukje mentaliteit moet je ook hebben, met verstand en realistisch zelfvertrouwen risico's nemen en doorgaan tot je er komt d:)b !
Bedankt voor je antwoord ;)
Mag ik vragen hoeveel jaar werkervaring jij hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

blizzard001 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:23:
[...]
Bedankt voor je antwoord ;)
Mag ik vragen hoeveel jaar werkervaring jij hebt?
Drie jaar dev werk, ruwweg tien jaar in allerlei IT rollen (analist, scrum master, product owner, tester, developer). Het is echt een toffe markt waarin ik mezelf vrij gemakkelijk nog wel 10 jaar zie werken en ontwikkelen.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RRunner
Cassius schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:35:
[...]

En daarbij val je bij sommige aanbestedingen -- tenzij je een connectie hebt met iemand bijvoorbeeld bij de NS / UWV / Politie / etc. -- soms direct buiten de boot als je geen 5 jaar ervaring hebt.
Ik kan je voor NS meteen uit de droom helpen. Daar helpt het echt niet om een connectie binnen te hebben. Overigens is het daar meestal niet meteen een knock-out, zolang je maar een goed verhaal hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blizzard001
Cassius schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:01:
[...]

Drie jaar dev werk, ruwweg tien jaar in allerlei IT rollen (analist, scrum master, product owner, tester, developer). Het is echt een toffe markt waarin ik mezelf vrij gemakkelijk nog wel 10 jaar zie werken en ontwikkelen.
Heb jij je opdracht via een recruiter geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
RRunner schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:26:
[...]

Ik kan je voor NS meteen uit de droom helpen. Daar helpt het echt niet om een connectie binnen te hebben. Overigens is het daar meestal niet meteen een knock-out, zolang je maar een goed verhaal hebt.
Hebben zij een eigen portal voor freelancers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRunner
blizzard001 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:08:
[...]

Yup. inhuur.ns.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Laatst online: 05-07 21:04
blizzard001 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:08:
[...]

Kijk ook even op de eerste pagina, daar vind je meerdere inhuurdesks terug :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 03-07 13:29
Het is gewoon de vraag of je je kunt verkopen of niet. Genoeg senior developers die dat niet kunnen. Dat gezegd hebbende; er is gewoon een groter tekort aan seniors dan aan juniors. Dus het is een beetje de vraag wat 'medior' hier inhoudt. Met 5 jaar ervaring is het een ander verhaal dan met 2, maar veel mensen noemen zich met 5 jaar al 'senior'.

[ Voor 26% gewijzigd door Hydra op 07-01-2021 08:28 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zat wat rond te kijken in de verschillende inhuurportals, kom ik een positie tegen voor ontwikkelaar aan de backend van de corona melder app. Daar hebben ze wel een mooie in de eisen staan
- Aantoonbaar ervaring met het ontwikkelen van GAEN notificatie apps.
Ik verwacht nou niet dat er heel veel mensen in nederland zijn die daar aantoonbaar ervaring mee hebben, aangezien de coronamelde app de enige app in Nederland is die daar gebruik van maakt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Woy schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:51:
kom ik een positie tegen voor ontwikkelaar aan de backend van de corona melder app.
Dat ze daar nog steeds mee bezig zijn. Wel weer een prachtig voorbeeld van de chaos in de publieke sector wat betreft IT. "We gaan het deze keer helemaal anders doen!" en dan alsnog dezelfde puinhoop met het project toewijzen aan de grootste schreeuwers, negeren van de specialisten en dan alsnog met een project zitten dat gewoon volledig mosterd na de maaltijd is.

Ik heb het destijds een beetje gevolgd en die projecten hadden meestal een hele hoop 'ideeen' mensen, een UXer die een beetje een mobiele front-end kon maken, en gewoon geen ervaring back-end engineers. En omdat er al snel een 'smoel' staat, denkt iedereen dat het bijna af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:08:
[...]
Ik heb het destijds een beetje gevolgd en die projecten hadden meestal een hele hoop 'ideeen' mensen, een UXer die een beetje een mobiele front-end kon maken, en gewoon geen ervaring back-end engineers. En omdat er al snel een 'smoel' staat, denkt iedereen dat het bijna af is.
Ja dat is vaak zo, en hoewel zeker bij een dergelijke app de front-end ook erg belangrijk is, kom je zonder een fatsoenlijke backend snel in de problemen. Vaak is het achteraf ook niet makkelijk meer recht te trekken, want dan moet ook de frontend flink op de schop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 18:43
Woy schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:51:
Ik verwacht nou niet dat er heel veel mensen in nederland zijn die daar aantoonbaar ervaring mee hebben, aangezien de coronamelde app de enige app in Nederland is die daar gebruik van maakt :X
Dit lijkt me een mooi voorbeeld van een positie die al gevuld is, maar toch door de aanbesteding moet. Kijk naar alle eisen (https://headfirst.select.hr/assignment/74313/description):
Opleiding, Certificaten, Kennisniveau
- Minimaal 15 jaar in .Net,
- Minimaal 3 jaar in .Net Core (C#).
- Aantoonbaar ervaring met het ontwikkelen van GAEN notificatie apps.
- Minimaal 20 jaar ervaring in software development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
rool schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:34:
Dit lijkt me een mooi voorbeeld van een positie die al gevuld is, maar toch door de aanbesteding moet. Kijk naar alle eisen (https://headfirst.select.hr/assignment/74313/description):
En 99% zeker dat de persoon die ze al hebben hier zelf niet aan voldoet, want dan was die back-end al lang afgeweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Hydra schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:14:
[...]
En 99% zeker dat de persoon die ze al hebben hier zelf niet aan voldoet, want dan was die back-end al lang afgeweest.
Hoezo? Iemand die 20 jaar lang van het ene .net project in het andere is gerold, maar eigenlijk zelf amper wat heeft (bij)geleerd en uiteindelijk op het covid-project is gedumpt, bijvoorbeeld.
20 jaar ervaring hoeft, heeft de praktijk wel bewezen, niet te zeggen dat iemand ook daadwerkelijk fatsoenlijk software kan bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Caelorum schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:16:
20 jaar ervaring hoeft, heeft de praktijk wel bewezen, niet te zeggen dat iemand ook daadwerkelijk fatsoenlijk software kan bouwen
Dat zeg ik toch niet? Ik zeg alleen dat als ze nu al iemand hebben, die persoon dat niet kan. A dus B betekent niet B dus A :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Hydra schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:18:
[...]
Dat zeg ik toch niet? Ik zeg alleen dat als ze nu al iemand hebben, die persoon dat niet kan. A dus B betekent niet B dus A :)
Ahja ^^ Logica...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Ja daar heb ik al dik 20 jaar ervaring in.. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

[...]
15 of 20 jaar ervaring is gewoon pure leeftijddiscriminatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

[...]
Ik zou aan al die eisen voldoen, behalve dan de GAEN natuurlijk ( Voor de 20 jaar ervaring in software development moet ik wel mijn stage, afstuderen en bijbaantjes meetellen :+ )

[ Voor 13% gewijzigd door Woy op 07-01-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRunner
Deveon schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:24:
[...]

15 of 20 jaar ervaring is gewoon pure leeftijddiscriminatie.
Klopt, maar die zie ik vaker bij Rijksvacatures. Juist die zouden beter moeten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:23
Ik ben al vaak op die manier door de aanbestedingsmolen heen gegaan. Het is echt zulke bullshit. Er gaat ontzettend veel tijd en energie in zitten (zowel bij de teams als de opdrachtnemer), de overheid betaalt het recruitmentbureau enorme fees voor praktisch geen voordeel (alleen een heel klein beetje legal en facturatieproces), je moet zelf overal achteraan bellen, en veel mensen weigeren (terecht) dit kloteproces, zeker bij spoedopdrachten, dus je krijgt zelden de beste mensen bij elkaar.

Het ergste vind ik nog dat je telefonisch contact hebt met de opsteller van de opdracht, want er "mag niets over de mail". Nudge nudge, wink wink. Want eigenlijk is het gewoon aanbestedingsfraude. Maar het moeten nog wel 'objectieve eisen' zijn, ook al is de looptijd van de vacature krap 12 uur, en weet iedereen dat het helemaal geen objectieve eisen zijn. Want er wordt apart iemand betaald om die 'objectieve eisen' te verifiëren.

Zo. veel. verspilling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Klinkt alsof je met name ervaring hebt met gebruikers van de aanbesteding die niet snappen hoe het werkt en maar graag zoeken naar mogelijkheden om terug te vallen op de oude manier. Nu zeg ik niet dat de Europese aanbesteding perfect is, maar ik ken zeker partijen die er véél beter mee omgaan.

Zaken zoals een aanbesteding uitschrijven om één specifiek persoon binnen te halen is gewoon EXACT wat het moet voorkomen. Aangesloten instanties maken gebruik van overheidsgeld en daarom niet op basis van vriendjespolitiek mensen binnen halen. Ik ken genoeg verhalen waar dit in het verleden mis ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Laatst online: 08:23
Deveon schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:43:
Klinkt alsof je met name ervaring hebt met gebruikers van de aanbesteding die niet snappen hoe het werkt
BZK, VWS en gemeenten snappen prima hoe het werkt, alleen ze zouden liever willen dat het anders werkt. Ik vind persoonlijk de drempel voor diensten (€ 139k voor centrale overheid, € 214k voor decentraal) ook behoorlijk laag om werkbaar te zijn, ook voor kleinere projecten.

Het zorgt ervoor dat de overheid al snel alles verplaatst naar een massa-aanbesteding die noodzakelijk gewonnen wordt door een warmvleesboer en vervolgens eindigt in faal-ICT zonder dat iemand verantwoordelijkheid hoeft te nemen. En dus dit soort 'geaccepteerde' aanbestedingsfraude ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Uit de nieuwsbrief van ZZP Nederland:
Meldplicht belastingontwijking en –ontduiking
Deze wijziging is alleen van belang voor belastingadviseurs, advocaten, accountants, notarissen of financieel adviseurs. Als deze betrokken zijn (geweest) bij een fiscale constructie waarbij inwoners van verschillende landen betrokken zijn en die gebruikt kan worden voor belastingontwijking, dan moeten zij dat bij de Belastingdienst melden. Meld je dergelijke constructies niet, dan kan je een boete krijgen.
Bijzonder hoe belastingontwijking (binnen de wet) en belastingontduiking (misdrijf) op 1 hoop worden gegooid. Als je ontwijking wil aanpakken moet je de wet aanpassen.

Maar wat me meer stoort: voor de zoveelste keer wordt een private partij als hulpsinterklaas voor de overheid ingezet. Opsporen van stoute burgers is aan de FIOD en niet aan de financieel adviseus. De partijdigheid van je financieel adviseur om t eadviseren wat in het voordeel is van diens clienten komt in het geding door ze te verheffen naar een onpartijdige vertrouwenspositie zoals die van een notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFap
  • Laatst online: 14-06 12:09
Iemand enig idee wat een accountantsverklaring voor een eenmanszaak ongeveer kost? Ik moet dit hebben om in een aanmerking te komen voor een huurwoning. Maakt het nog uit bij welke accountant je dit aanvraagt? Ik heb zelf geen accountant, wel boekhouder maar die kan hier niets in betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
iFap schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:21:
Iemand enig idee wat een accountantsverklaring voor een eenmanszaak ongeveer kost? Ik moet dit hebben om in een aanmerking te komen voor een huurwoning. Maakt het nog uit bij welke accountant je dit aanvraagt? Ik heb zelf geen accountant, wel boekhouder maar die kan hier niets in betekenen.
Verschil tussen een boekhouder en accountant is volgens mij alleen de titel op basis van de genoten opleiding.
Jouw boekhouder is degene die jouw administratie doet, volgens mij ook jouw belastingaangifte. Dus diegene is ook echt de persoon die jou die verklaring kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
com2,1ghz schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:58:
[...]

Verschil tussen een boekhouder en accountant is volgens mij alleen de titel op basis van de genoten opleiding.
Jouw boekhouder is degene die jouw administratie doet, volgens mij ook jouw belastingaangifte. Dus diegene is ook echt de persoon die jou die verklaring kan geven.
Iedereen mag zich boekhouder noemen, niet iedereen mag zich accountant noemen. Een accountant is geregistreerd en is verplicht zijn kennis bij te houden. Maar vraag je boekhouder eens, die kent vast wel een accountant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDirk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-07-2021
Vraagje over Lijfrente (Brand New Day / Bright beleggingsproducten waar je pas na je pensioen bijkan), en of ik iets over het hoofd zie .

Ik begrijp dat de jaarruimte aftrekbaar is van je winst. Waardoor de fiscus dus eigenlijk meebetaalt aan je inleg. Maar de belasting wordt uitgesteld tot na je pensioen.

Het voordeel zou zijn, dat pensioengerechtigden veel lagere belasting betalen, deels door andere tarieven en deels doordat het gebruikelijk is om in een lagere schijf te vallen.

Maar, bij pensionering betaal je inderdaad een lager tarief, maar deze betaal je niet alleen over je inleg, maar ook over je rendement. Ben je dan uiteindelijk niet toch veel duurder uit, zeker als je jong begint met inleggen en geld nog lang kan renderen?

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar stel:
- jaarruimte 10k.
- het geld kan nog 35 jaar renderen tegen gemiddeld 4% (als je nu begin 30 bent).
- maximaal voordeel belastingkorting doordat aftrekpost in 49.5% tarief valt.
- na pensioneren je slechts 37% belasting hoeft te betalen.

In dat geval bespaar je nu 5.000 euro met je inleg. Echter, de belasting wordt uitgesteld. Jouw 10k, tegen 4% per jaar, is over 35 jaar 39.460 euro waard. Hierover betaal je dan 14.600 euro belasting (37%). Je houdt 24.860eur over. Je betaalt dus ruim 9.000 euro MEER belasting!

Dan lijkt het mij dat je als 30er beter gewoon nu de belasting kan betalen en een lager netto bedrag elders kan inleggen? Dan kun je misschien zelfs meer rendement maken, aangezien de fees bij BND en Bright hoger zijn dan bij bijvoorbeeld Meesman. Plus je hebt meer flexibiliteit.

Als je dichter bij je pensioenleeftijd zit wordt het natuurlijk interessanter.

Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 24% gewijzigd door TheDirk op 08-01-2021 04:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Als ik die 10k nu uit keer en privé laat renderen begin ik met 5k en is het over 35 jaar gegroeid naar 19k. Maar over het rendement betaal ik ook weer belasting.
Dat bedoel je toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDirk
jadjong schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 06:24:
Als ik die 10k nu uit keer en privé laat renderen begin ik met 5k en is het over 35 jaar gegroeid naar 19k. Maar over het rendement betaal ik ook weer belasting.
Dat bedoel je toch?
Oh ja goed punt, ik fixeerde me idd iets te veel op het absolute verschil in uitgestelde belasting, niet realiserende dat het misgelopen rendement natuurlijk heel veel scheelt als je met de helft start (dan ben je de eerste 15 jaar bezig om de lagere 5k naar 10k te tillen). Thanks.

Lijfrente via jaarruimte inzetten komt er dus bij eenmalig 10k inleggen op neer dat je 35 jaar later ca 5-6k (20%) meer overhoudt, als de belastingtarieven niet wijzigen en mijn aannames correct zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 08:41
Je betaalt ook belasting over je vermogen. Vanaf 100k weliswaar. Over BND vermogen geldt dat niet meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:19
Stefangrp schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 07:29:
Je betaalt ook belasting over je vermogen. Vanaf 100k weliswaar. Over BND vermogen geldt dat niet meen ik.
Correct (bij fiscaal partnerschap dan, anders al vanaf 50K). En als ZZPer zit je al heel snel over die 100K. Ik gebruik mijn jaarruimte dan ook ieder jaar en zet deze op BND. Dat dit vast staat tot 65/67 jaar (inflexibel) zie ik niet echt als problematisch gezien ik ook genoeg box 3 vermogen opbouw daarnaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDirk
Goede aanvullingen, ik vermoedde al dat ik iets over het hoofd moest zien. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 08:41
Daarmee zijn we er overigens nog niet hoor. Zoveel is de vermogensrendementheffing niet dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:00

JJJ

Huurt ING nog zzp'ers in? Ik zie dat ze een aantal functies hebben waar ik qua profiel prima bij pas.

Uit https://www.zipconomy.nl/tool/marktplaatsen/ word ik verwezen naar ING hun career pagina, maar dat lijkt loondienst te zijn. Between/jobcatcher lijkt ook te bemiddelen voor ING maar die hebben helemaal geen opdrachten staan vanuit ING.
Of is ING ermee gekapt na het debacle met TCP Direct? Wat mis ik? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-06 22:54
TheDirk schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 07:05:
[...]
Lijfrente via jaarruimte inzetten komt er dus bij eenmalig 10k inleggen op neer dat je 35 jaar later ca 5-6k (20%) meer overhoudt, als de belastingtarieven niet wijzigen en mijn aannames correct zijn.
Je rekensom klopt niet helemaal. Even uitgaande van de getallen in jouw voorbeeld, en aangenomen een vermorgensbelasting van 1% om het simpel te maken..

(10*1.04^35*.63) / (10*.505*1.03^35) = 75% meer.

De werkelijkheid is, uiteraard, complexer, want ook na die 35 jaar (na je pensioen) is het geld in dat potje vrij van vermogensbelasting, en als je er een verzekering mee aankoopt kan het je nog meer opleveren afhankelijk van hoe lang je leeft. Bovendien is er nu nog een 1e schijf van 20% voor de inkomstenbelasting na je AOW.

Maar al zouden de schijven precies hetzelfde zijn, dan nog is er een voordeel van 40%, maak de rekensom hierboven maar eens met hetzelfde belastingtarief. Dat komt gewoon door het geld-op-geld effect van het niet hoeven betalen van de vermogensbelasting. Zelfs al zouden de tarieven omgedraaid zijn, zou het alsnog voordelig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-06 22:54
Heb nog even snel in december 2020 een voorlopige aangifte voor 2021 gedaan met een prognose, las hier in dit draadje ergens dat je betalingskorting kon krijgen. Moet 30k betalen, met maar liefst 2 euro korting bij betaling in 1 keer :D
6 kipnuggets van de belastingbetaler.. Denk dat ik het toch maar niet doe.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Huntarr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11-2023
Vandaag dan uiteindelijk toch de knoop doorgehakt met mijn nieuwe opdracht. Uiteindelijk is het een hele andere opdracht geworden dan de opdrachten waartussen ik twijfelde! Hier afgelopen week digitaal op gesprek geweest, en plots ging het hard. Veruit het fijnste gevoel aan overgehouden na de gesprekken en de beste klik mee gehad, dus die is het geworden.

Vanaf 1 februari ben ik dan echt officieel werkzaam onder opdracht als ZZPer! Vanavond maar eens goed vieren.
Pagina: 1 ... 200 ... 632 Laatste