Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Jogai
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online
CodeCaster schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:15:
[...]

Maar voor 1929 uur moet je iedere werkbare dag (262 in 2020) zo'n 7,5 uur maken. En dan nog vakantie, studie, administratie, en een leven ernaast. Hoe hou je dat vol?

Ik heb een persoonlijk iets minder jaar gehad, zo'n 1200 uur gefactureerd, en verder vooral aan mezelf en m'n huis gewerkt. Ik kom prima rond van de inkomsten die ik daaraan overhoud, en heb ook m'n buffer en pensioenpot kunnen spekken. Vond het een relaxt jaar, komend jaar hopelijk wel weer iets meer omzet.
Je moet het (waarschijnlijk) op weekbasis bekijken. 49 weken van 40 uur is al 1960 uur, dus 3 weken vakantie en 2 uur administratie per maand past hier gewoon in. Waarschijnlijk werken diegene die veel uur hebben ook wat meer dan 40u/week, dus is er ruimte genoeg om af en toe een weekje of dagje te ontspannen.

Full time freelance sinds 2020! Link me =====> www.linkedin.com/in/wdingemanse

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 11:48
[...]

Maar voor 1929 uur moet je iedere werkbare dag (262 in 2020) zo'n 7,5 uur maken. En dan nog vakantie, studie, administratie, en een leven ernaast. Hoe hou je dat vol?

Ik heb een persoonlijk iets minder jaar gehad, zo'n 1200 uur gefactureerd, en verder vooral aan mezelf en m'n huis gewerkt. Ik kom prima rond van de inkomsten die ik daaraan overhoud, en heb ook m'n buffer en pensioenpot kunnen spekken. Vond het een relaxt jaar, komend jaar hopelijk wel weer iets meer omzet.
Kost me eerlijk gezegd weinig moeite. Ik heb 4 weken daadwerkelijke vakantie opgenomen (2 x 2 weken aaneengesloten), maar voor de rest doe ik veel dingen gewoon tussendoor. Als ik overdag wat uurtjes iets wil doen, dan doe ik dat gewoon en werk regelmatig ook ‘s avonds en soms ook in het weekend (6-10x per jaar).
Administratie heb ik uitbesteed, studie doe ik of on the job, of zelfstudie in avonduren. Ziek zijn doe ik niet aan ;)

• poehee
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 12:45
[...]

Hoe houd ik het vol?
Druk en adrenaline. Zeker toen we gingen starten. Als het in de soep zou lopen zouden we op nu.nl staan. Bovenaan. Die spanning trekt ook aan me.
Maar even voor de goede orde. Veel te veel verantwoordelijkheid genomen en veel te veel naar me toe getrokken. We konden geen competente ontwikkelaars krijgen. Dus ook veel geleerd (dwz veel fouten gemaakt, zowel persoonlijk, organisatorisch als technisch).
Vanaf februari 2021 gewoon weer 40 uur. Zeg maar 50% draaien...;-)

You're either part of the solution or you're part of the problem

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10:19
poehee schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:03:
[...]

Hoe houd ik het vol?
Druk en adrenaline. Zeker toen we gingen starten. Als het in de soep zou lopen zouden we op nu.nl staan. Bovenaan. Die spanning trekt ook aan me.
Maar even voor de goede orde. Veel te veel verantwoordelijkheid genomen en veel te veel naar me toe getrokken. We konden geen competente ontwikkelaars krijgen. Dus ook veel geleerd (dwz veel fouten gemaakt, zowel persoonlijk, organisatorisch als technisch).
Vanaf februari 2021 gewoon weer 40 uur. Zeg maar 50% draaien...;-)
Afstoten, nee zeggen of delegeren moet je ook leren.. ben er zelf ook niet zo heel goed in maar moet zeggen dat het wel steeds beter gaat. Dan werken mensen voor je ipv dat jij aan t werk bent. Dan ga je effectief heel harder :)

• Edwin88
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 07:25
Ik werk al jaren maar 32 uur (ook in loondienst) en moet zeggen dat ik nooit maar dan ook nooit meer 40 (of meer) uur per week wil werken. Die extra dag vrij besteed ik nu aan het gezin, maar toen ik nog geen kid(s) had kon je die extra dag lekker hobbyen of extra weekeindjes weg. Heerlijk zoveel vrije tijd.

Nu werkt mijn vriendin in het ziekenhuis onregelmatige diensten dus dan is het helemaal fijn als je af en toe doordeweeks vrij bent, dan is alles lekker rustig en hoef je niet perse altijd op zaterdag naar de bouwmarkt.

[Voor 3% gewijzigd door Edwin88 op 02-01-2021 13:20]

• init6
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 13:36
ID-College schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:53:
[...]

Afstoten, nee zeggen of delegeren moet je ook leren.. ben er zelf ook niet zo heel goed in maar moet zeggen dat het wel steeds beter gaat. Dan werken mensen voor je ipv dat jij aan t werk bent. Dan ga je effectief heel harder :)
Met wie je werkt is ook erg belangrijk, werk nu met 1 samen die er gewoon voor uit komt bij standup dat hij geen zin had de vorige dag en dus maar gewoon de hele dag series heeft zitten kijken (Was niet in de vakantie periode). Het type dat als je die het moet uitleggen je het 4x zelf had kunnen doen.

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10:19
init6 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:34:
[...]

Met wie je werkt is ook erg belangrijk, werk nu met 1 samen die er gewoon voor uit komt bij standup dat hij geen zin had de vorige dag en dus maar gewoon de hele dag series heeft zitten kijken (Was niet in de vakantie periode). Het type dat als je die het moet uitleggen je het 4x zelf had kunnen doen.
Herkenbaar.. ook een valkuil bij mij vaak. Doordat je dat van te voren al weet ben je effectief sneller als je het zelf doet. Want vaak doen ze het dan ook nog verkeerd. Goede mensen om je heen zijn schaars ja, waar je echt op kan vertouwen dat het goed komt.

Anderzijds is het ook wel je kracht: want je springt er daardoor meer uit en voegt meer waarde toe dan anderen..

• UrbanSnEAky
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 07:33
Vandaag naar de administratie gekeken. Ik ben halverwege mei begonnen en ik heb zo'n 1145 uur kunnen factureren. Niet slecht. Dit jaar zal ik meer uren draaien omdat dit mijn eerste volle jaar wordt als ZZP'er. Tot dusver nog geen enkele keer spijt gehad :)

• blizzard001
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 12:26
Hoe lang zitten jullie gemiddeld bij een klant?

• rool
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 19-01 18:00
blizzard001 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:08:
Hoe lang zitten jullie gemiddeld bij een klant?
Mijn laatste opdracht heeft ruim twee en half jaar geduurd (april 2018 - december 2020). Maar de twee opdrachten daarvoor waren elk 3 maanden. Het varieert nogal.

• _pix
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19-01 20:40
Ik vraag me af of ik iets stoms gedaan heb 8)7

Heb een bedrijfsmiddel aangeschaft dat in aanmerking komt voor de MIA (milieu-investeringsaftrek) en de VAMIL (willekeurige afschrijving milieu-investeringen). Ik heb op 31/12 een aanbetaling gedaan van 20% (900 euro). Daar heb ik een factuur van met datum 31/12/2020. Het wordt in februari geleverd en dan betaal ik de overige 80% (3600 euro). Die factuur zal feb 2021 als datum hebben.

Ik wil natuurlijk graag gebruik maken van de MIA en VAMIL, maar nu heb ik het middel deels in 2020 en deels in 2021 in de boeken. De facturen horen wel duidelijk bij elkaar: de eerste factuur vermeldt duidelijk dat het een aanbetaling betreft.

Iemand enig idee wat de belastingdienst hier van zegt? Ik kan online weinig vinden over investeringen rond de jaarwisseling. Ik zou eventueel bij de fabrikant kunnen polsen of we dit op kunnen lossen (bijv eerste order cancellen en opnieuw aanbetalen in 2021 ofzo), maar ik verwacht dat ze daar niet erg op zitten te wachten ivm een actie die tot 31/12 liep.

Ik zal de belastingdienst hier sowieso morgen over bellen, maar heb daar (weliswaar als particulier) niet zoveel vertrouwen in omdat de telefonische antwoorden nog wel eens wisselen :+ Zijn er andere manieren om dit (zwart op wit) te achterhalen?

(ik heb geen andere investeringen om zowel in 2020 als 2021 aan de drempel te komen, de twee facturen moeten echt samen in één aanvraag)

[Voor 10% gewijzigd door _pix op 03-01-2021 13:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
Volgens mij staat er relevantie informatie hier op de site van de belastingdienst.

Je hebt de investering in 2020 gedaan omdat in dat jaar de verplichting ontstond voor het betalen van het gehele bedrag.
Je hebt echter het bedrijfsmiddel niet in gebruik genomen in 2020, dus je aftrek is beperkt tot wat je daadwerkelijk hebt betaald in 2020. Maar zoals ik het lees hoef je de investeringsaftrek niet te claimen in 2020 voor dit bedrag, er staat namelijk:
U neemt de investeringsaftrek in aanmerking in het jaar waarin u het bedrijfsmiddel in gebruik neemt.
Dus ik denk dat je het volledige bedrag in 2021 kan claimen. Maar goed, ik ben geen accountant.

• blizzard001
rool schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:35:
[...]

Mijn laatste opdracht heeft ruim twee en half jaar geduurd (april 2018 - december 2020). Maar de twee opdrachten daarvoor waren elk 3 maanden. Het varieert nogal.
Twee en half jaar fulltime? Doet de belastingdienst daar niet moeilijk over?

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
blizzard001 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:53:
[...]

Dat zou pas an de orde komen bij een steekproef of controle, maar verder wordt er op het moment niet actief op gehandhaafd, dus verwacht er niet snel problemen mee.

Als de vervanging van de wet DBA komt is het weer verder kijken

https://www.knmt.nl/nieuw...verlengd-tot-oktober-2021

[Voor 16% gewijzigd door Woy op 04-01-2021 07:26]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• sverzijl
[...]

Ik ken er echt _heel veel_ die klussen doen van 1-2-3 (of zelfs meer) jaar. Ik zit nu zelf ook al ruim 2,5 jaar bij dezelfde (grote) klant. Ik rol van het ene migratieproject naar het andere. En daar ben ik ook al verre van de enige. Er worden wel nieuwe contracten opgezet met nieuwe projectomschrijving, maar de klant blijft dezelfde.
Woy schreef op maandag 4 januari 2021 @ 07:23:
[...]

Als de vervanging van de wet DBA komt is het weer verder kijken

https://www.knmt.nl/nieuw...verlengd-tot-oktober-2021
Oh, alweer met een jaar verlengd. Ja waarom ook niet. Ben benieuwd of we het ooit nog gaan meemaken dat er een vervanger komt die ook bruikbaar zal zijn.

[Voor 28% gewijzigd door sverzijl op 04-01-2021 08:12]

• Cassius
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

*knip*

[Voor 99% gewijzigd door Cassius op 04-01-2021 09:25]

De meeste mensen deugen!

• sverzijl
En je vraag was of het spelen van dit spel ook meetelt in het urencriterium? :)

• Cassius
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

sverzijl schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:29:
[...]

En je vraag was of het spelen van dit spel ook meetelt in het urencriterium? :)
Mooi meegenomen ;) .

De meeste mensen deugen!

• rool
[...]

Mijn opdracht was bij de Nationale Politie. De overheid zelf doet niet moeilijk. Bij aanvang ging het over een opdracht van vijf maanden, 8 keer verlengt met een aantal maanden. Totdat de broker (Brainnet) moeilijk ging doen over schijnzelfstandigheid.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Nu online
rool schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:09:
Totdat de broker (Brainnet) moeilijk ging doen over schijnzelfstandigheid.
Wat precies ook de rol/taak is van die bedrijven: zij zorgen dat de inhuur volgens de regels blijft verlopen. Net als de kwartaalcheck die ik voor de huidige broker (YEM) moet invullen.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• HhK1907
  • Registratie: november 2010
  • Nu online
Hoi even een vraagje: mag je, als programmeur zijnde, een (game) pc zakelijk boeken? Ja het gaat gebruikt worden voor productiviteit maar ook in de vrije tijd. Indien er bezwaar is, kan je het dan wel verantwoorden exclusief een videokaart, dan is het in feite geen 'game' pc meer.

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

• Huntarr
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 09:16
HhK1907 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:42:
Hoi even een vraagje: mag je, als programmeur zijnde, een (game) pc zakelijk boeken? Ja het gaat gebruikt worden voor productiviteit maar ook in de vrije tijd. Indien er bezwaar is, kan je het dan wel verantwoorden exclusief een videokaart, dan is het in feite geen 'game' pc meer.
Is naar mijn weten een kwestie van verdelen tussen werk en prive. Ikzelf heb een laptop zakelijk aangeschaft aangezien ik dit jaar ga beginnen als freelancer en hiervoor ook een fatsoenlijke thuisbuild nodig heb. Ik weet dat ik 8 a 10 uur per dag bezig ben met werk hierop, en ongeveer 1,5 uur gemiddeld per dag prive. Uitgerekend kom je dan op ~10.5 uur totaal gebruik per werkdag, waarvan 1,5 uur prive. Komt uit op 14,29% privegebruik, dus ik boek het apparaat voor 85,71% in als zakelijk. Afgerond naar beneden, want dat maakt de boel wat makkelijker, dus 85% zakelijk en 15% prive, dus 85% aftrekbaar.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
HhK1907 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:42:
Als jij kan verantwoorden dat die PC 100% zakelijk gebruikt wordt, kan je hem 100% zakelijk boeken. Gebruik je hem 50% zakelijk, dan kan je hem 50% zakelijk boeken.
Hoe eerlijk je hier in wilt zijn is je eigen keuze, maar hou er rekening mee dat je hem moet afschrijven in 5 jaar. Als je hem eerder verkoopt zal je de restwaarde in je administratie moeten verwerken.

PS. zelf koop ik de meeste dingen privé, de afschrijving over 5 jaar levert voor mij netto maar heel weinig op.
Aankoopbedrag: 2000/5=400 bruto per jaar. Netto is dat ongeveer 200 euro per jaar wat het scheelt tussen zakelijk en privé kopen.
Voor die 4 uur extra werken per jaar hou ik liever zelf de vrijheid wat ik wanneer koop of upgrade ed.

[Voor 18% gewijzigd door Fable op 04-01-2021 12:52]

opzoek of op zoek? het is best simpel

• Aftansert
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 13:48
Fable schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:48:
[...]
Voor die 4 uur extra werken per jaar hou ik liever zelf de vrijheid wat ik wanneer koop of upgrade ed.
Die snap ik niet. Welke vrijheid verlies je als je zakelijk koopt? Al koop je elk jaar een nieuwe en laat je de oude verstoffen; dat kan en mag. Afschrijven start bij ingebruikname, maar stopt niet tenzij je het verkoopt. En al verkoop je het, dan nog heb je in de jaren daarvoor er fiscaal voordeel van gehad.

[Voor 18% gewijzigd door Aftansert op 04-01-2021 12:59]

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56

Fable schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:48:
[...]

Als jij kan verantwoorden dat die PC 100% zakelijk gebruikt wordt, kan je hem 100% zakelijk boeken. Gebruik je hem 50% zakelijk, dan kan je hem 50% zakelijk boeken.
Hoe eerlijk je hier in wilt zijn is je eigen keuze, maar hou er rekening mee dat je hem moet afschrijven in 5 jaar. Als je hem eerder verkoopt zal je de restwaarde in je administratie moeten verwerken.

PS. zelf koop ik de meeste dingen privé, de afschrijving over 5 jaar levert voor mij netto maar heel weinig op.
Aankoopbedrag: 2000/5=400 bruto per jaar. Netto is dat ongeveer 200 euro per jaar wat het scheelt tussen zakelijk en privé kopen.
Ik koop juist alles zakelijk. En als ik het zat ben verkoop ik het (netjes factuurtje maken voor in de boekhouding) en dat geld wat ik ervoor krijg stop ik terug in de zaak.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Fable
  • Nu online
Aftansert schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:55:
[...]

Die snap ik niet. Welke vrijheid verlies je als je zakelijk koopt? Al koop je elk jaar een nieuwe en laat je de oude verstoffen; dat kan en mag.
Klopt, maar dan kost het je aan PC's nog meer geld per jaar.
Ik vind het wel handig dat ik dan de oude gewoon kan verkopen en niet de verkoopwaarde weer in mijn administratie hoef te verwerken.

Maar deze discussie was hier al eerder gevoerd, en toen kwamen we tot de conclusie dat iedereen het anders deed :D
De een koopt alles zakelijk, ook als het niet zakelijk gebruikt werd, maar dat het wel aannemelijk gemaakt kan worden.
De ander koopt alles zakelijk en past een percentage voor privégebruik toe.
Weer een ander koopt bijna alles privé en vind die paar honderd euro de moeite van het administreren niet waard.

Beetje afhankelijk natuurlijk ook van wat je kosten per jaar zijn en wat je inkomsten zijn.

[Voor 36% gewijzigd door Fable op 04-01-2021 13:04]

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13:36

MadEgg

Tux is lievvv

Huntarr schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:47:
[...]

Is naar mijn weten een kwestie van verdelen tussen werk en prive. Ikzelf heb een laptop zakelijk aangeschaft aangezien ik dit jaar ga beginnen als freelancer en hiervoor ook een fatsoenlijke thuisbuild nodig heb. Ik weet dat ik 8 a 10 uur per dag bezig ben met werk hierop, en ongeveer 1,5 uur gemiddeld per dag prive. Uitgerekend kom je dan op ~10.5 uur totaal gebruik per werkdag, waarvan 1,5 uur prive. Komt uit op 14,29% privegebruik, dus ik boek het apparaat voor 85,71% in als zakelijk. Afgerond naar beneden, want dat maakt de boel wat makkelijker, dus 85% zakelijk en 15% prive, dus 85% aftrekbaar.
Wat extreem "correct" zeg! Ik heb een zakelijke laptop. Ik gebruik hem grotendeels zakelijk, goed genoeg voor mij om hem 100% zakelijk te boeken. Geen zin om alles op te splitsen, en kan me niet voorstellen dat dat de fiscus ook maar ene moer interesseert. Hetzelfde voor de telefoon, de printer en de papierversnipperaar. De kosten van de internetverbinding splits ik op omdat die nog wel expliciet als uitzondering benoemd wordt, maar zelfs dat vind ik al ietwat overdreven.

@HhK1907 als je de PC grotendeels zakelijk nodig hebt / gaat gebruiken zou ik hem zakelijk boeken. De GPU zou ik ook niet al te moeilijk over doen tenzij je een GTX 3090 Ultra Ti wilt halen ofzo. Als je in plaats daarvan een luxe iMac van €4000 haalt doet daar ook niemand moeilijk over, en een PC heeft nu eenmaal een GPU nodig.

Tja

• Aftansert
Fable schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:59:
[...]
Ik vind het wel handig dat ik dan de oude gewoon kan verkopen en niet de verkoopwaarde weer in mijn administratie moet verwerken.
Als je zakelijk verkoopt moet je natuurlijk het verkoopbedrag in je administratie opnemen, maar je lijkt te zeggen dat de verkoopwaarde ook de rest- / desinvesteringswaarde is. Dat is niet zo, dat zijn twee losse dingen; die kunnen best hoger of lager ten opzichte van elkaar liggen. Zeker bij high-end (merk) electronica zoals Macbooks / iPhones ligt de verkoopwaarde vaak hoger, zeker aan het einde van de afschrijving.

Wellicht 'handig' om dat niet te hoeven doen, maar ik verdien met weinig andere acties een paar honderd / duizend euro door twee line items in te voeren.
Fable schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:59:
[...]
Klopt, maar dan kost het je aan PC's nog meer geld per jaar.
Het was een voorbeeld van welke vrijheid je hebt. Je zei dat je "liever zelf de vrijheid wat ik wanneer koop of upgrade ed." hield. Ik vroeg welke vrijheid je niet hebt, en daar heb ik nog geen antwoord op. Dus het zal wel de vrijheid zijn om geen twee line-items in te hoeven vullen.

Aan zakelijk vs. privé gebruik hoeft het niet te liggen, die kan je gewoon kiezen, en dan ben je klaar. Zelfs als het 90% persoonlijk en 10% zakelijk is.

[Voor 36% gewijzigd door Aftansert op 04-01-2021 13:15]

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Als je een computer echt met omschrijving "Game PC" koopt is het misschien vragen om problemen als de belastinginspecteur je investeringen bekijkt maar je mag zelf weten wat je koopt. Al werk je heel de dag in een RDP sessie, als jij vind dat je 64Gb RAM nodig hebt, is de inspecteur de laatste om te zeggen dat dat niet mag. Tenzij het overduidelijk is dat die pc niet zakelijk wordt gebruikt maar dat is natuurlijk best lastig om aan te tonen (misschien als je 3 laptops en 4 vaste pc's hebt staan op je balans... :P).

Zakelijk aanschaffen is natuurlijk niet alleen de jaarlijkse afschrijving waarmee je je winst drukt, maar vooral bij aanschaf, mits je spullen duur genoeg zijn, de KIA. Leuk meegenomen voor bar weinig moeite. Heb niet dagelijks een 10-minuten tarief van 1200 euro bruto (1e jaar, overige jaren kost afschrijven geen tijd) :P Alleen bij verkoop of in ieder geval, uit de zaak halen, misschien nog een keer een paar minuten. Vind het wel easy money.

Exact expert nodig? itwize.nl

• Krystman
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13:28
Crazy D schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:13:
Als je een computer echt met omschrijving "Game PC" koopt is het misschien vragen om problemen als de belastinginspecteur je investeringen bekijkt maar je mag zelf weten wat je koopt.
Azerty noemt het een "Azerty Gaming Diamond Shadow S.10/32 workstation"

8) RDP is nog nooit zo snel geweest.

Overlegt met de Boekhoudmevrouw of hij nog in december moest of ik kon wachtten tot het nieuwe jaar. Zij gaf aan dat ik dan nog KIA over 2020 kon krijgen. En ze niet wist wat ze voor 2021 allemaal gingen verzinnen, dus dat het dit jaar nog mocht.

- Adde parvum parvo magnus acervus erit -

• blizzard001
rool schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:09:
[...]

Mijn opdracht was bij de Nationale Politie. De overheid zelf doet niet moeilijk. Bij aanvang ging het over een opdracht van vijf maanden, 8 keer verlengt met een aantal maanden. Totdat de broker (Brainnet) moeilijk ging doen over schijnzelfstandigheid.
Dat gaat meestal zo inderdaad. Dan gaan ze het keer op keer verlengen :*)

• blizzard001
Hmmbob schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:23:
[...]

Wat precies ook de rol/taak is van die bedrijven: zij zorgen dat de inhuur volgens de regels blijft verlopen. Net als de kwartaalcheck die ik voor de huidige broker (YEM) moet invullen.
Wat houdt een kwartaalcheck in?

• Huntarr
MadEgg schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:04:
[...]

Wat extreem "correct" zeg! Ik heb een zakelijke laptop. Ik gebruik hem grotendeels zakelijk, goed genoeg voor mij om hem 100% zakelijk te boeken. Geen zin om alles op te splitsen, en kan me niet voorstellen dat dat de fiscus ook maar ene moer interesseert. Hetzelfde voor de telefoon, de printer en de papierversnipperaar. De kosten van de internetverbinding splits ik op omdat die nog wel expliciet als uitzondering benoemd wordt, maar zelfs dat vind ik al ietwat overdreven.

@HhK1907 als je de PC grotendeels zakelijk nodig hebt / gaat gebruiken zou ik hem zakelijk boeken. De GPU zou ik ook niet al te moeilijk over doen tenzij je een GTX 3090 Ultra Ti wilt halen ofzo. Als je in plaats daarvan een luxe iMac van €4000 haalt doet daar ook niemand moeilijk over, en een PC heeft nu eenmaal een GPU nodig.
Het is natuurlijk allemaal maar relatief, voor het echte privegebruik heb ik altijd nog een desktop. Het gaat uiteraard meer om het idee :-) Als dit eerste jaar goed verloopt, ga ik waarschijnlijk niet meer zo pietluttig doen. Dan koop ik het gewoon prive, aangezien het dan niet meer zo'n issue hoeft te zijn.

• sverzijl
blizzard001 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:19:
[...]

Niet veel meer dan 'klopt de opdrachtomschrijving nog' en of je de opdracht zelfstandig uit kan voeren, of je visitekaartjes vanuit opdrachtgever krijgt, zelf werktijden mag bepalen en nog een paar van dit soort checkbox-vraagjes.

• Jogai
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online
Crazy D schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:13:
Als je een computer echt met omschrijving "Game PC" koopt is het misschien vragen om problemen als de belastinginspecteur je investeringen bekijkt maar je mag zelf weten wat je koopt. Al werk je heel de dag in een RDP sessie, als jij vind dat je 64Gb RAM nodig hebt, is de inspecteur de laatste om te zeggen dat dat niet mag. Tenzij het overduidelijk is dat die pc niet zakelijk wordt gebruikt maar dat is natuurlijk best lastig om aan te tonen (misschien als je 3 laptops en 4 vaste pc's hebt staan op je balans... :P).

Zakelijk aanschaffen is natuurlijk niet alleen de jaarlijkse afschrijving waarmee je je winst drukt, maar vooral bij aanschaf, mits je spullen duur genoeg zijn, de KIA. Leuk meegenomen voor bar weinig moeite. Heb niet dagelijks een 10-minuten tarief van 1200 euro bruto (1e jaar, overige jaren kost afschrijven geen tijd) :P Alleen bij verkoop of in ieder geval, uit de zaak halen, misschien nog een keer een paar minuten. Vind het wel easy money.
Wat nou als je van de 2TB opslag 1,5TB aan gamedata is, en je werk is maar 1 git repo van 100mb + vscode?

Full time freelance sinds 2020! Link me =====> www.linkedin.com/in/wdingemanse

• Hmmbob
  • Nu online
blizzard001 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:19:
[...]

Ieder kwartaal moet ik een checklistje doorlopen, met o.a. de opdrachtomschrijving, of ik een toegangspas zonder einddatum heb, bedrijfskleding krijg, etc etc. Kan de oude checks nu niet openen, maar zodra de nieuwe binnen is deel ik het wel even. zal eind feb pas zijn :+

Daarna krijgt de inhurend manager dezelfde vragenlijst en beoordeeld YEM beide antwoorden.

[Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 04-01-2021 14:18]

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Jogai schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:10:
[...]

Wat nou als je van de 2TB opslag 1,5TB aan gamedata is, en je werk is maar 1 git repo van 100mb + vscode?
Het gaat de inspecteur geen reet aan wat jij op je harddisk zet :P Hij kan ook moeilijk zeggen, oh je zakelijke documenten mapje is maar 100Mb dus waarom heb je een backup harddisk van 1TB.

En ja, er is uiteraard wel een schemergebied. Maar als je IT'er bent is het sowieso heel normaal om een laptop te hebben om je werk te doen, dus geen enkele inspecteur zal daaraan twijfelen. Hij zou kunnen twijfelen als je geen prive computer hebt, maar goed, dat kan hij alleen zien als ie langskomt en dan kan je computer altijd nog net kapot zijn, weggegooid, en je gaat zaterdag prive een nieuwe kopen... En ik doe prive trouwens echt zo goed als niets meer op mijn laptops. Werk al genoeg met dat apparaat dat ik prive weinig zin heb om ook nog eens "lekker te gaan computeren". Dus zo ver van de werkelijkheid zit ik niet als ik zeg dat ik prive m'n laptop niet gebruik.

Exact expert nodig? itwize.nl

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Nu online
Jogai schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:10:
[...]

De inspecteur gaat echt niet je systeem doorlopen om te kijken of je games geïnstalleerd hebt.

Ik heb alleen maar gaming gear voor mijn hoofdzakelijk browser-based werkzaamheden - Razer laptop, Alienware monitor etc. Dat presteert fijner, ondanks dat ik het niet per se nodig heb voor m'n werk. Eerlijk is eerlijk, ik game er ook amper meer op, maar als ik dat wel veel zou hebben gedaan zou ik me daar geen moment zorgen om maken.

• blizzard001
Hmmbob schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:10:
[...]

Ieder kwartaal moet ik een checklistje doorlopen, met o.a. de opdrachtomschrijving, of ik een toegangspas zonder einddatum heb, bedrijfskleding krijg, etc etc. Kan de oude checks nu niet openen, maar zodra de nieuwe binnen is deel ik het wel even. zal eind feb pas zijn :+

Daarna krijgt de inhurend manager dezelfde vragenlijst en beoordeeld YEM beide antwoorden.
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag! Zo'n checklist geef wel een goed gevoel dan als het om de regels gaat.

• blizzard001
sverzijl schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:08:
[...]

Niet veel meer dan 'klopt de opdrachtomschrijving nog' en of je de opdracht zelfstandig uit kan voeren, of je visitekaartjes vanuit opdrachtgever krijgt, zelf werktijden mag bepalen en nog een paar van dit soort checkbox-vraagjes.
Zelfstandig als in dat je alleen aan een opdracht werkt of dat je niet afhankelijk bent van andere teamgenoten?

• sverzijl
blizzard001 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:44:
[...]

Zelfstandig als in dat je alleen aan een opdracht werkt of dat je niet afhankelijk bent van andere teamgenoten?
Heb de exacte tekst ook niet nu, maar zelfstandig als in geen (exacte) aanwijzingen hoeven op te volgen hoe de opdracht gedaan dient te worden. Altijd een grijs gebied natuurlijk, Zo zullen er altijd randvoorwaarden zijn waaraan je je in ieder geval zult moeten houden.

• _pix
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19-01 20:40
Hielko schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:51:
Volgens mij staat er relevantie informatie hier op de site van de belastingdienst.

Je hebt de investering in 2020 gedaan omdat in dat jaar de verplichting ontstond voor het betalen van het gehele bedrag.
Je hebt echter het bedrijfsmiddel niet in gebruik genomen in 2020, dus je aftrek is beperkt tot wat je daadwerkelijk hebt betaald in 2020. Maar zoals ik het lees hoef je de investeringsaftrek niet te claimen in 2020 voor dit bedrag, er staat namelijk:

[...]

Dus ik denk dat je het volledige bedrag in 2021 kan claimen. Maar goed, ik ben geen accountant.
Je hebt helemaal gelijk, dank!

Mocht iemand anders deze vraag later via de zoekfunctie nog eens tegenkomen oid; ik heb voor de zekerheid mijn accountant nog even gecheckt, zij zegt "De MIA en Vamil kan worden toegepast in het jaar dat het bedrijfsmiddel in gebruik wordt genomen, in dit geval dus 2021, daarvoor wordt een beschikking afgegeven door RVO. Dat je een deel vooruit hebt betaald is niet relevant in dit geval. Let er wel op dat je de MIA/Vamil aanvraagt binnen 3 maanden nadat je de verplichting tot aankoop van het bedrijfsmiddel bent aangegaan."

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 19-01 17:15

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik had zelf mn pc zakelijk gekocht en de videokaart privé. De pc kan ik prima verantwoorden. Een game kaart van 400 euro niet/minder. Dus dit was een makkelijke optie.

My website is secure. https://isitthough.com ?

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
Wat een gekruidenier in de marge toch weer :D

.premium { display: none; }

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
_Arthur schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:14:
Wat een gekruidenier in de marge toch weer :D
Vind ik lovenswaardiger dan, zoals menig zzp'er, alle randjes opzoeken en alles maar zakelijk te boeken. Misschien is een laptop 85% zakelijk boeken wat overdreven, maar alsnog, kudo's van mij :)

• Edwin88
Ik gebruik als software/TV ontwikkelaar een mac mini, macbook pro (al gaat die er uit) en een duur beeldscherm. Ook heb ik mijn TV thuis op de balans staan omdat ik hem bijna om de dag naar boven sleep om op te testen (ik maak SmartTV apps dus dat kan ik wel verantwoorden).

Nu ben ik ook bezig met een ander side-project wat een meer open-source insteek heeft, en daar koop ik letterlijk allerlei meut voor:
arduino's, arcade knoppen, flightcases, beeldschermen, UTP kabels, LED strips, een chromebook, soldeerbout, etc etc. Dat boek ik onder dat project en zie het als 'ontwikkelkosten'.

Ik denk altijd maar; als ik zonder twijfelen en met eens strak gezicht kan melden dat iets zakelijks is, dan is het vast wel goed. Als je moet gaan 'liegen' voor jezelf dan kan je het beter prive boeken.

• Fable
  • Nu online
Aftansert schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:06:

Dus het zal wel de vrijheid zijn om geen twee line-items in te hoeven vullen.
Dat is het inderdaad, en ook de tijd die het kost om het precies uit te zoeken en bij te houden.

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 13:50
Hier ook. Heb voor 700 euro een elektrisch bureau. Accountant was van mening dat ik moeilijk in de lucht kan werken met mijn laptop.
In combinatie met mijn beeldscherm kom kwam ik ook meteen in aanmerking met KIA.

Vanochtend maar ook overgestapt op Ziggo zaklijk aangezien ik thuis werk. Heb ik weer een kostenpost erbij.
Mijn kosten zijn niet eens 10% van mijn winst.
Als die Macbook Pro "16 M1 uitkomt dan ga ik die meteen bestellen.

• Tsjilp
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

com2,1ghz schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:03:
Hier ook. Heb voor 700 euro een elektrisch bureau. Accountant was van mening dat ik moeilijk in de lucht kan werken met mijn laptop.
In combinatie met mijn beeldscherm kom kwam ik ook meteen in aanmerking met KIA.

Vanochtend maar ook overgestapt op Ziggo zaklijk aangezien ik thuis werk. Heb ik weer een kostenpost erbij.
Overgestapt op ziggo zakelijk, of ziggo van je zakelijke rekening af laten schrijven? Ziggo zakelijk is imho exact dezelfde verbinding voor meer geld. Ik heb dan ook gewoon een 'particuliere' verbinding op de zaak staan.
Er staat nergens in de voorwaarden dat dat niet mag namelijk.

Raar... Is zo gek nog niet

• Fable
  • Nu online

Bureau en internet (of je moet 2 abonnementen hebben thuis) mag je niet 100% op de zaak zetten, dat staat expliciet op de site van de BD. Wat je accountant er over te zeggen heeft maakt niks uit.

[Voor 22% gewijzigd door Fable op 04-01-2021 16:12]

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Fable schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:06:
[...]

Bureau en internet (of je moet 2 abonnementen hebben thuis) mag je niet 100% op de zaak zetten, dat staat expliciet op de site van de BD. Wat je accountant er over te zeggen heeft maakt niks uit.
Dit komt ook gewoon elke maand weer terug hè.

Je internetverbinding thuis is niet aftrekbaar van de belasting, en je bureau dat in je werkhok staat ook niet, want die faciliteiten zouden ook aanwezig zijn als je niet thuis zou werken.

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• Fable
  • Nu online
Van de BD site

https://www.belastingdien...rnemers/zakelijke_kosten/
Zakelijke kosten: geen toetsing van uw beleid

Bij de beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, letten wij op het motief waarmee u kosten hebt gemaakt. Als duidelijk is dat u de kosten volledig hebt gemaakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, accepteren wij de kosten als aftrekpost.

U bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. Wij bemoeien ons daar gewoonlijk niet mee. Alleen als uw kosten vergeleken met de zakelijke belangen erg hoog zijn, kunnen wij ingrijpen: er mag dan worden getoetst of er tussen die twee nog wel een redelijke verhouding is.
En daar komt dan bij voor je kantoorruimte aan huis.
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

[Voor 9% gewijzigd door Fable op 04-01-2021 16:11]

• Aftansert
Misschien kunnen we dit keer gewoon verwijzen naar de vorige discussie van een paar pagina's, dan hoeft dat niet opnieuw.

• rool
Ik huur met een aantal andere freelancers een klein kantoor in een anti-kraak pand. Dus geen kantoor aan huis. Dan is het allemaal wel aftrekbaar. De kosten van de huur zijn ook nog eens aftrekbaar. En nu met corona staat het tijdelijk allemaal thuis.

• Tweakedd
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 13-01 12:14
ZZP'er worden klinkt er verleidelijk als ik jullie uren per jaar zie en dat vermenigvuldig met het uurtarief dat mijn werkgever momenteel vraagt voor mij... :p

Maar ik vraag me af, wat heeft jullie uiteindelijk over de streep getrokken?

Hadden jullie al een groot netwerk met potentiële klanten?

En daarnaast, wat blijft er nou netto over van dat uurtarief aan het eind van de maand? Ik heb wel eens horen zeggen dat je grofweg 50% overhoudt na alle belastingen, verzekeringen en kosten. Komt dat een beetje overeen met jullie werkelijkheid?

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
Aftansert schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:12:
Misschien kunnen we dit keer gewoon verwijzen naar de vorige discussie van een paar pagina's, dan hoeft dat niet opnieuw.
Nee joh, we braken die discussie gewoon om de 10 pagina's opnieuw op :+

.premium { display: none; }

• Fable
  • Nu online
rool schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:13:
Ik huur met een aantal andere freelancers een klein kantoor in een anti-kraak pand. Dus geen kantoor aan huis. Dan is het allemaal wel aftrekbaar. De kosten van de huur zijn ook nog eens aftrekbaar. En nu met corona staat het tijdelijk allemaal thuis.
Dat kan inderdaad ook, en dan zou je zelfs je fietsritje richting kantoor (je moet toch wat bewegen tijdens Corona) nog als kosten op kunnen voeren á 19 cent/km.

• Fable
  • Nu online
Tweakedd schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:13:
ZZP'er worden klinkt er verleidelijk als ik jullie uren per jaar zie en dat vermenigvuldig met het uurtarief dat mijn werkgever momenteel vraagt voor mij... :p

En daarnaast, wat blijft er nou netto over van dat uurtarief aan het eind van de maand? Ik heb wel eens horen zeggen dat je grofweg 50% overhoudt na alle belastingen, verzekeringen en kosten. Komt dat een beetje overeen met jullie werkelijkheid?
Hele snelle berekening bij voltijds werken (1600-1700 uur) als ZZP is uurloon*1000 is je netto inkomen per jaar.

• com2,1ghz
Tsjilp schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:05:
[...]

Overgestapt op ziggo zakelijk, of ziggo van je zakelijke rekening af laten schrijven? Ziggo zakelijk is imho exact dezelfde verbinding voor meer geld. Ik heb dan ook gewoon een 'particuliere' verbinding op de zaak staan.
Er staat nergens in de voorwaarden dat dat niet mag namelijk.
Overgestapt op ziggo zakelijk.
Ik had een 250/20 verbinding en nu een 300/40 verbinding. Voor hetzelfde geld eigenlijk.
Ja be Belastingdienst schijnt hier ook vaag in te zijn. Ookal staat het op hun website. Ik heb hier expliciet om gevraagd bij de accountant en die gaf aan dat dit gewoon op de balans kan. Iets als een kastje, tapijtje of een split-unit weer niet.
Hij zei dat dit gewoon te verdedigen valt. Prima, dan vertrouw ik daarop. Mocht de inspecteur er niet mee eens zijn. Jammer dan. Dan gaat hij naar prive.

Wat betreft het internetabonnement, die corrigeer je op basis van prive gebruik. https://www.ikwordzzper.n...internetkosten-als-zzper/

[Voor 48% gewijzigd door com2,1ghz op 04-01-2021 16:22]

• Hmmbob
  • Nu online
Fable schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:15:
[...]

Hele snelle berekening bij voltijds werken (1600-1700 uur) als ZZP is uurloon*1000 is je netto inkomen per jaar.
Oh, da's nog best accuraat eigenlijk... Grappig.

Ik ben ZZP'er geworden voor de vrijheid: zelf de keuze maken wat ik wel of niet doe, voor wie, voor welk tarief, etc etc. Maar, lees in plaats van ZZP'er of Freelancer in hemelsnaam "ondernemer": onder dat "verleidelijke uurtarief" zit ook een boel risico's die je zelf moet (kunnen/wilen) afdekken. Als je ziek bent in loondienst krijg je doorbetaald, etc etc.

Maar, op zich is dat al best een paar keer besproken in dit topic ;)

Ik zit op een belastingdruk van 29,8% van mijn omzet, na alle persoonlijke aftrekposten etc.

• Tsjilp
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Nee, die zakelijk is 21% duurder, want de prijzen op ziggo zakelijk zijn ex btw, die voor particulier incl. btw

Raar... Is zo gek nog niet

• Tweakedd
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 13-01 12:14
[/quote]

Is dit op basis van jouw eigen gegevens of wat er bekend is op het web? :p

Anders klinkt dat wel als muziek in de oren...

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Tweakedd schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:23:
[/quote]

Makkelijkste is 1/3 voor jezelf, 1/3 voor kosten/buffer/risico en 1/3 voor de Belastingdienst. Los van de omzetbelasting die je natuurlijk moet afdragen, maar de tarieven eigenlijk altijd excl btw. Berekenhet.nl heeft een hele overzichtelijk calculator voor de netto inkomsten van een ZZPer.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / GTE

• com2,1ghz
Tsjilp schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:21:
Nee, die zakelijk is 21% duurder, want de prijzen op ziggo zakelijk zijn ex btw, die voor particulier incl. btw
Ik heb gekozen voor de 300/40 internet only en die kost: 49,50 ex en 59,89 incl.

Voorheen had ik een particuliere 250/20 internet + tv voor 63 euro incl btw.

Als ik even kijk op de website dan kost internet only 250/20 58,95 incl.
Voor 1 euro meer heb ik nu 300/40 ipv 250/20

• Aftansert
-

[Voor 100% gewijzigd door Aftansert op 04-01-2021 16:30]

• Fable
  • Nu online
Tweakedd schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:23:
[/quote]

Zo is het ongeveer bij de meeste ZZP-ers die ik ken.

Hou er wel even rekening mee dat jouw tarief wel iets onder de prijs ligt die jouw werkgever voor je vraagt.

[Voor 11% gewijzigd door Fable op 04-01-2021 16:34]

• mithras1
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 09:58
Ik betaal rond de 40% belasting omdat ik in 2020 minder dan 200 euro aan kosten heb op meer dan een ton omzet. (Geen auto, kantoor, dure laptop of telefoon en ik doe zelf de administratie). Is het in zo'n geval de moeite om expres kosten te gaan maken om je belastingdruk omlaag te krijgen?

• Fable
  • Nu online
mithras1 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:34:
Ik betaal rond de 40% belasting omdat ik in 2020 minder dan 200 euro aan kosten heb op meer dan een ton omzet. (Geen auto, kantoor, dure laptop of telefoon en ik doe zelf de administratie). Is het in zo'n geval de moeite om expres kosten te gaan maken om je belastingdruk omlaag te krijgen?
Alleen als je het nodig hebt, geld uitgeven kost namelijk altijd geld.

• blizzard001
Is huur van kantoorruimte aftrekbaar dan?

• blizzard001
Fable schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:31:
[...]

Zo is het ongeveer bij de meeste ZZP-ers die ik ken.

Hou er wel even rekening mee dat jouw tarief wel iets onder de prijs ligt die jouw werkgever voor je vraagt.
Waarom zou dat zo zijn?

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het punt dat het een zakelijk abonnement is maakt geen verschil of het wel/niet als kostenpost is op te voeren. Ziggo (en andere voornamelijk energiebedrijven) willen je graag anders doen geloven.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Fable
  • Nu online
blizzard001 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:54:
[...]

Is huur van kantoorruimte aftrekbaar dan?
Ja, alles wat je voor de zaak huurt en koopt en niet in je eigen huis zet of alleen privé gebruikt kan je als kosten opvoeren.

• Edwin88
Nee natuurlijk niet. Tenzij je nu kosten maakt die eigenlijk zakelijk zijn.

• Fable
  • Nu online
Omdat jouw werkgever voor een aantal zekerheden zorgt voor de klant.

als jij ziek bent komt er een ander
diverse verzekeringen
1 aanspreekpunt/contract voor meerdere mensen
geen gezeik met de BD ivm verkapt loondienst.

etc.

Je moet het ook vanuit de eindklant bekijken, wie huur je liever in voor 100 euro per uur?

1) Een bedrijf met zekerheden.
2) Een ZZP-er die morgen kan uitvallen.

• Edwin88
Fable schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:05:
[...]

Omdat jouw werkgever voor een aantal zekerheden zorgt voor de klant.

als jij ziek bent komt er een ander
diverse verzekeringen
1 aanspreekpunt/contract voor meerdere mensen
geen gezeik met de BD ivm verkapt loondienst.

etc.

Je moet het ook vanuit de eindklant bekijken, wie huur je liever in voor 100 euro per uur?

1) Een bedrijf met zekerheden.
2) Een ZZP-er die morgen kan uitvallen.
En daarom laat je je inhuren via een tussenpartij die 5 euro per uur afknabbelt. Zo hou je alsnog veel meer over dan je zou doen als je voor een detacheerder werkt.

• com2,1ghz
Woy schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:56:
[...]

Het punt dat het een zakelijk abonnement is maakt geen verschil of het wel/niet als kostenpost is op te voeren. Ziggo (en andere voornamelijk energiebedrijven) willen je graag anders doen geloven.
Heb je helemaal gelijk in. Maar dit was gewoon voordeliger.
Mijn vodafone abonnement is wel een particulier abonnement die ik zakelijk betaal. Een zakelijk abonnement was weer 5 euro duurder per maand.

• RRunner
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14-01 17:07
Welke verzekeringen raden jullie aan? Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering lijkt me sowieso verstandig. Heb ik ook een Beroepsaansprakelijkheidverzekering nodig als freelance software dev?

• Mandera
  • Laatst online: 13:06
RRunner schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:27:
Welke verzekeringen raden jullie aan? Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering lijkt me sowieso verstandig. Heb ik ook een Beroepsaansprakelijkheidverzekering nodig als freelance software dev?
Zie de eerste post van dit topic voor een overzicht en wat handig voor jou kan zijn. :)

• RRunner
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14-01 17:07
Mandera schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:29:
[...]

Zie de eerste post van dit topic voor een overzicht en wat handig voor jou kan zijn. :)
Ik heb dat dus echt serieus gelezen en ben het gewoon weer vergeten. Thanks voor de reminder.

Dus als ik het goed begrijp is de AVB voor zaken waar ik als bedrijf voor aansprakelijk ben, maar niet persé met de uitoefening van mijn beroep te maken hebben. Stel dat ik aansprakelijk wordt gesteld omdat ik iets fout heb gedaan en mijn opdrachtgever hier omzet door verliest. Spreek ik dan de ABV of de BAV aan?

• Fable
  • Nu online
RRunner schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:39:
[...]

Ik heb dat dus echt serieus gelezen en ben het gewoon weer vergeten. Thanks voor de reminder.

Dus als ik het goed begrijp is de AVB voor zaken waar ik als bedrijf voor aansprakelijk ben, maar niet persé met de uitoefening van mijn beroep te maken hebben. Stel dat ik aansprakelijk wordt gesteld omdat ik iets fout heb gedaan en mijn opdrachtgever hier omzet door verliest. Spreek ik dan de ABV of de BAV aan?
De AVB is ervoor als je bij de klant op kantoor iets sloopt.
De BAV is ervoor als je tijdens het uitvoeren van je beroep iets verkeerd doet, wat veel geld kost.

Of je ergens voor aansprakelijk bent staat in je contract.

• mannowlahn
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 13:31
RRunner schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:27:
Beroeps aansprakelijkheids, bedrijfs aansprakelijkheid en een aov.

Na lezen hier heb ik mijn aov via henst-Lunsen afgesloten bij Amersfoortse . Kan die partij echt aanraden.

Bab en avb via sociaal fond zelfstandigen , bij Markell verzekering.

[Voor 19% gewijzigd door mannowlahn op 04-01-2021 21:21]

• TweakerVincent
  • Registratie: april 2014
  • Nu online
Ik wil over jaartje oid starten maar volgens mij kan je het beste per 1/1/22 beginnen want halverwege wordt uren halen mss lastig en denk fiscaal lekker overzichtelijk?

• Hmmbob
  • Nu online
De vraag die jij jezelf moet stellen, en alleen zelf.kan beantwoorden: waarom wachten?

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Maakt het heel veel uit om je startersaftrek in jaar 2, 3 en 4 te genieten in plaats van 1, 2, 3?

Je mist natuurlijk de zelfstandigenaftrek als je de 1225 uur niet haalt. Op het grote geheel is dat echter nauwelijks een factor van betekenis.

• Deveon
  • Niet online
TweakerVincent schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:07:
Ik wil over jaartje oid starten maar volgens mij kan je het beste per 1/1/22 beginnen want halverwege wordt uren halen mss lastig en denk fiscaal lekker overzichtelijk?
Waarom over een jaar pas? Ik denk dat de meeste hier de mening delen dat ze het veel eerder hadden moeten doen. De aftrekpost van het uur criterium kan je in 2021 zeker niet toepassen als je pas in 2022 begint :+

Over het algemeen zie je dat rond februari, september en november de pieken aan aanbod het hoogste zijn. Vaak willen ze alleen wel dat je binnen een maand begint en met één of twee kalandermaanden opzegtermijn kan dat erg lastig zijn.

PS: Het uur criterium gaat niet alleen over de uren die je schrijft/werkt maar álle uren die je in je onderneming stopt zoals boekhouding of de studie ervan tot je bezoek aan de KvK voor inschrijving.

• TweakerVincent
  • Nu online
Hmmbob schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:11:
De vraag die jij jezelf moet stellen, en alleen zelf.kan beantwoorden: waarom wachten?
Veiligheid, ik wil een ruime buffer hebben (hoewel ik eigenlijk aardig wat heb nu, iig de 36k die ik als doel hebt, maar ik wil mijn model 3 meenemen) maar ook praktisch, net bij een andere werkgever en klant begonnen en wil die even afmaken nog minimaal 8 mnd. (waardevol voor uurtarief waar ik nu mee bezig ben)
t_captain schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:13:
Maakt het heel veel uit om je startersaftrek in jaar 2, 3 en 4 te genieten in plaats van 1, 2, 3?

Je mist natuurlijk de zelfstandigenaftrek als je de 1225 uur niet haalt. Op het grote geheel is dat echter nauwelijks een factor van betekenis.
Niet goed gelezen, ik dacht dat die aftrek echt voor de eerste jaren geldt. Dat is dan zeker interessant idd en dan maakt het niet echt uit.

• TweakerVincent
  • Nu online
Deveon schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:19:
[...]

Waarom over een jaar pas? Ik denk dat de meeste hier de mening delen dat ze het veel eerder hadden moeten doen. De aftrekpost van het uur criterium kan je in 2021 zeker niet toepassen als je pas in 2022 begint :+

Over het algemeen zie je dat rond februari, september en november de pieken aan aanbod het hoogste zijn. Vaak willen ze alleen wel dat je binnen een maand begint en met één of twee kalandermaanden opzegtermijn kan dat erg lastig zijn.

PS: Het uur criterium gaat niet alleen over de uren die je schrijft/werkt maar álle uren die je in je onderneming stopt zoals boekhouding of de studie ervan tot je bezoek aan de KvK voor inschrijving.
Idd vergeten dat ik niet per se uren aan de klant moet besteden.

• Huntarr
TweakerVincent schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:07:
Zo dacht ik ook. Tot ik op een gegeven moment dacht, laat ik eens gewoon een kvk inschrijving gaan regelen, want waarom niet? De startersaftrek is leuk, maar laten we eerlijk zijn, het is een bonus en niet meer dan dat.

Vervolgens bij het KvK kantoor gaan praten, kom ik er vervolgens achter dat de startersaftrek prima een jaar later ingezet kan gaan worden, in principe pas "vanaf het moment dat je daadwerkelijk belasting af gaat dragen", zo werd me verteld.

Of dat nou daadwerkelijk zo is, maakt me eigenlijk ook niet zoveel uit. Op dit moment in het proces bij 3 verschillende opdrachtgevers, ik verwacht eind van de maand al wel ergens te zitten! Erg blij mee, zeker gezien het mijn eerste opdracht zou zijn.

On another note, ik zit op dit moment in een kleine driesprong. Zoals gesteld zit ik in het proces bij 3 opdrachtgevers, en alle drie willen ze met mij door. Echter moet ik nou een keuze gaan maken, en zou ik graag eens willen horen wat jullie afwegingen zouden zijn bij het kiezen voor een opdracht. Alle drie de opdrachten zijn erg leuk en leerzaam, maar ik zal hier even de punten opsommen:

Opdracht 1: Perfect met mijn skillset, internationaal bedrijf waar alleen maar engels word gesproken (Nog niet eerder internationaal gewerkt), staat goed op CV, opdrachtduur van 12 maanden met hooguit verlenging voor 3 maanden. Tarief is het hoogste, zelfs nog boven mijn vraagprijs uiteindelijk. Minpunt? Reistijd is 1 uur enkele rit, en er wordt wel verwacht dat ik zo'n 3 keer in de week naar kantoor kom.

Opdracht 2: Zal ik wel nog veel voor moeten bijspijkeren, maar leuk bedrijf. Nationaal bedrijf, dus volledig Nederlandse voertaal. Contractsduur van 12 maanden + meerdere verlengingen mogelijk, tarief is oke (Lees: zit tussen opdracht 1 en 3 in), reisafstand is "gemiddeld" met 30 minuten enkele rit, wel richting de randstad (vanuit Brabant). Ook hier, 2 a 3 keer in de week naar kantoor.

Opdracht 3: Vergelijkbaar met opdracht 2, wat extra tijd kwijt om mijzelf in de avonduren in te lezen en te experimenteren. Contractsduur van 6 maanden, tarief is "laag", maar reisafstand is kwartiertje fietsen. Met een laag tarief bedoel ik hier dat ik ongeveer 2500 bruto per maand lager zit dan opdracht 1, dus is een korte reisafstand zo'n mega bedrag per maand waard?

Op basis van welke criteria zouden jullie kiezen?

• Hmmbob
  • Nu online
Op basis van de uitdaging voor jezelf. Wat vindt jij het leukste?

• Hydra
  • Laatst online: 13:49
Hou er rekening mee dat je datzelfde uurloon niet gaat krijgen. Dus reken je niet te rijk. Bedrijven weten ook wel dat freelancers geen overhead hebben.

Ten eerste natuurlijk het financiele plaatje; er blijft aan het eind van de maand opeens veel geld over. Daarnaast de vrijheid; ik merkte dat ik het niet tof vond afhankelijk te zijn van de grillen van m'n accountmanager wat betreft beschikbare klussen. Nu kan ik zelf precies de projecten doen die ik leuk vind, en zelf daarnaast ook nog dingen doen.
Dit komt aardig overeen: https://www.berekenhet.nl...netto-inkomen-zzp-er.html

Hou er alleen wel rekening mee dat er meer zelf te regelen is dan alleen belasting. Je moet ook geld opzei zetten voor pensioen en arbeidsongeschiktheid. Dat laat die calculator niet zien.

https://niels.nu

• Hydra
Woy schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:56:
Dit zou in ee FAQ moeten. De enige reden dat ze je zakelijke abonnementen aan willen bieden is dat het dan business 2 business is, en je dus minder tot geen consumentenbeschermind geniet. Oftewel; als een contract voor 5 jaar is, is het ook echt gewoon voor 5 jaar.

Zakelijk internet is alleen relevant als je eenbepaalde SLA nodig hebt (dus bijv. met een heel kantoor aan mensen op een verbinding zit). Zakelijk energie, tja, ga je aluminium winnen uit erts?

• Deveon
  • Niet online
Huntarr schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:06:
[...]
Op basis van welke criteria zouden jullie kiezen?
Heb je op alle drie de opdrachten al een reactie of ben je van plan om te reageren? Indien dat laatste zou ik gewoon op alle drie reageren en dan pas kijken wat er land mits ze geen exclusiviteit vereisen.

Mocht je in de luxe positie zitten dat ze alle drie op jou "ja" zitten te wachten dan zou ik altijd kiezen voor de meeste uitdagende functie. Plezier in mijn werk gaat bij mij altijd voor geld. Echter moet je voor de meeste uitdagende functie natuurlijk ook rekening houden of de verwachtingen van de opdrachtgever wel in lijn zijn met wat je kan bieden zodat je niet over twee maanden weer op zoek moet naar een nieuwe opdracht en die andere twee dan al gevuld zijn.

Als ik nu bij Ziggo kijk dan betaal ik voor het zakelijke abonnement 49,50 excl btw en particulier 58,95 incl btw. Beide met WifI boosters en zonder TV en telefonie. Het zakelijke abonnement is met 300/40 zelfs iets sneller dan de 250/25 in het particuliere abonnement. De hogere upload is mij die 1 euro per maand echt wel waard en zakelijk krijg ik de eerste maand gratis.

PS: Bij de hogere snelheden is de prijs excl btw (zakelijke) en incl btw (particulier) wel gelijk.

[Voor 21% gewijzigd door Deveon op 05-01-2021 09:46]

• Hydra
Opdracht 1: Perfect met mijn skillset, internationaal bedrijf waar alleen maar engels word gesproken (Nog niet eerder internationaal gewerkt), staat goed op CV, opdrachtduur van 12 maanden met hooguit verlenging voor 3 maanden. Tarief is het hoogste, zelfs nog boven mijn vraagprijs uiteindelijk. Minpunt? Reistijd is 1 uur enkele rit, en er wordt wel verwacht dat ik zo'n 3 keer in de week naar kantoor kom.
Je kan over dat laatste beetje ook onderhandelen natuurlijk. Ik heb een keer een project gedaan op afstand waarbij afgesproken is dat ik de eerste maand 4 dagen in de week daar zou komen tot we 'up to speed' zijn, en dat ik daarna nog max 1 dag per week daar zou zijn.

Daarbij heeft dit hele corona gebeuren wel aangetoond dat remote werken prima werkt. Ik zou dus, als ze je willen hebben, gewoon kijken wat de mogelijkheden zijn. 6 uur reizen per week zou ik veel vinden.

• Hydra
Deveon schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:36:
Als ik nu bij Ziggo kijk dan betaal ik voor het zakelijke abonnement 49,50 excl btw en particulier 58,95 incl btw. Beide met WifI boosters en zonder TV en telefonie. Het zakelijke abonnement is met 300/40 zelfs iets sneller dan de 250/25 in het particuliere abonnement. De hogere upload is mij die 1 euro per maand echt wel waard en zakelijk krijg ik de eerste maand gratis.
Kun je het contract verbreken als je verhuist?

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:46:
[...]

Kun je het contract verbreken als je verhuist?
Zelf zie ik geen afwijking daarin op het particuliere contract.

• Genestealer
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13:46
Simpele vraag wellicht maar ik kan het niet vinden. Ik heb zojuist een VOG moeten regelen voor mijn nieuwe opdracht. Ik wil de VOG boeken als kosten maar klopt het dat hier geen BTW op zit?

[Voor 3% gewijzigd door Genestealer op 05-01-2021 10:22]

• ob3lix
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19-01 22:24
[...]

Zo dacht ik ook. Tot ik op een gegeven moment dacht, laat ik eens gewoon een kvk inschrijving gaan regelen, want waarom niet? De startersaftrek is leuk, maar laten we eerlijk zijn, het is een bonus en niet meer dan dat.

Vervolgens bij het KvK kantoor gaan praten, kom ik er vervolgens achter dat de startersaftrek prima een jaar later ingezet kan gaan worden, in principe pas "vanaf het moment dat je daadwerkelijk belasting af gaat dragen", zo werd me verteld.

Of dat nou daadwerkelijk zo is, maakt me eigenlijk ook niet zoveel uit. Op dit moment in het proces bij 3 verschillende opdrachtgevers, ik verwacht eind van de maand al wel ergens te zitten! Erg blij mee, zeker gezien het mijn eerste opdracht zou zijn.
Als ik je goed begrijp ben je bij de KVK gaan inschrijven terwijl je nog een baan hebt en vervolgens gaan zoeken naar mogelijke opdrachten?

Die manier van aanpak voelt voor mij ook wel goed. Niet je oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt. Maakt de stap naar het freelancen gevoelsmatig wat minder groot.
Enige nadeel is dat je rekening moet houden met het opzegtermijn van je huidige contract.

• Hydra
ob3lix schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:32:
Als ik je goed begrijp ben je bij de KVK gaan inschrijven terwijl je nog een baan hebt en vervolgens gaan zoeken naar mogelijke opdrachten?
Je hebt sowieso een KvK nummer/BTW id nodig om te kunnen starten; je kunt geen contract tekenen zonder. Ook heb je een KvK nummer nodig voor 'zakelijke' dingen zoals een zakelijke rekening, BAV, etc.

• Huntarr
ob3lix schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:32:
[...]

Die manier van aanpak voelt voor mij ook wel goed. Niet je oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt. Maakt de stap naar het freelancen gevoelsmatig wat minder groot.
Enige nadeel is dat je rekening moet houden met het opzegtermijn van je huidige contract.
Deels, ja. Ik heb mij begin november ingeschreven bij de KvK, toen begon het mij wel heel erg te kriebelen. Aangezien ik een 2 maanden opzegtermijn had, kreeg ik geen opdrachten (Niemand wil immers een freelancer die pas over 2 tot 2.5 maanden kan beginnen)... Dus eind november de stap genomen en mijn baan opgezegd.

Eind deze maand dus officieel "Werkloos", maar dat zet ook wat extra druk op de ketel op het zoeken naar een nieuwe opdracht.

• Huntarr
Deveon schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:36:
[...]

Heb je op alle drie de opdrachten al een reactie of ben je van plan om te reageren? Indien dat laatste zou ik gewoon op alle drie reageren en dan pas kijken wat er land mits ze geen exclusiviteit vereisen.

Mocht je in de luxe positie zitten dat ze alle drie op jou "ja" zitten te wachten dan zou ik altijd kiezen voor de meeste uitdagende functie. Plezier in mijn werk gaat bij mij altijd voor geld. Echter moet je voor de meeste uitdagende functie natuurlijk ook rekening houden of de verwachtingen van de opdrachtgever wel in lijn zijn met wat je kan bieden zodat je niet over twee maanden weer op zoek moet naar een nieuwe opdracht en die andere twee dan al gevuld zijn.
Ik ben bij opdracht 1 nu bij het derde en laatste gesprek aangekomen, volgens de recruiter al een unicum aangezien ze vrij strikt zijn in hun proces. Bij opdracht 2 idem bij het laatste gesprek, opdracht 3 zit ik nu in de voorstelronde. Dus ik ben er nog niet, maar het hikt op dit moment tegen in ieder geval 2 keer "ja" aan.

Ik moet wel zeggen dat ik sowieso meer neig naar opdracht 1. Dit is veruit de meest uitdagende, want daar wordt echt nauw gelet op het halen van de targets, maar het feit dat het een internationaal bedrijf is en een grote en zeer interessante opdracht geeft ze toch de edge.

Tarief is natuurlijk niet persee het doel van freelancen, maar het is zeker niet onaangenaam om te zien dat ik er een mooie verhoging bij krijg, ook als ik maar ongeveer een kwart van de brutowinst uit mijn bedrijf bij kan schrijven!
Pagina: 1 ... 199 ... 203 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True