Zo dacht ik ook. Tot ik op een gegeven moment dacht, laat ik eens gewoon een kvk inschrijving gaan regelen, want waarom niet? De startersaftrek is leuk, maar laten we eerlijk zijn, het is een bonus en niet meer dan dat.
Vervolgens bij het KvK kantoor gaan praten, kom ik er vervolgens achter dat de startersaftrek prima een jaar later ingezet kan gaan worden, in principe pas "vanaf het moment dat je daadwerkelijk belasting af gaat dragen", zo werd me verteld.
Of dat nou daadwerkelijk zo is, maakt me eigenlijk ook niet zoveel uit. Op dit moment in het proces bij 3 verschillende opdrachtgevers, ik verwacht eind van de maand al wel ergens te zitten! Erg blij mee, zeker gezien het mijn eerste opdracht zou zijn.
On another note, ik zit op dit moment in een kleine driesprong. Zoals gesteld zit ik in het proces bij 3 opdrachtgevers, en alle drie willen ze met mij door. Echter moet ik nou een keuze gaan maken, en zou ik graag eens willen horen wat jullie afwegingen zouden zijn bij het kiezen voor een opdracht. Alle drie de opdrachten zijn erg leuk en leerzaam, maar ik zal hier even de punten opsommen:
Opdracht 1: Perfect met mijn skillset, internationaal bedrijf waar alleen maar engels word gesproken (Nog niet eerder internationaal gewerkt), staat goed op CV, opdrachtduur van 12 maanden met hooguit verlenging voor 3 maanden. Tarief is het hoogste, zelfs nog boven mijn vraagprijs uiteindelijk. Minpunt? Reistijd is 1 uur enkele rit, en er wordt wel verwacht dat ik zo'n 3 keer in de week naar kantoor kom.
Opdracht 2: Zal ik wel nog veel voor moeten bijspijkeren, maar leuk bedrijf. Nationaal bedrijf, dus volledig Nederlandse voertaal. Contractsduur van 12 maanden + meerdere verlengingen mogelijk, tarief is oke (Lees: zit tussen opdracht 1 en 3 in), reisafstand is "gemiddeld" met 30 minuten enkele rit, wel richting de randstad (vanuit Brabant). Ook hier, 2 a 3 keer in de week naar kantoor.
Opdracht 3: Vergelijkbaar met opdracht 2, wat extra tijd kwijt om mijzelf in de avonduren in te lezen en te experimenteren. Contractsduur van 6 maanden, tarief is "laag", maar reisafstand is kwartiertje fietsen. Met een laag tarief bedoel ik hier dat ik ongeveer 2500 bruto per maand lager zit dan opdracht 1, dus is een korte reisafstand zo'n mega bedrag per maand waard?
Op basis van welke criteria zouden jullie kiezen?