Met je verhaal komen bij mij een aantal warnings naar boven.
Zelf had ik gedacht aan 62.5 euro per uur (excl. BTW) dus op een dag van 8u zou dit 500 euro zijn.
Ik heb het gevoel dat je je hier rijk rekend, waarom zou je berekenen wat je op een dag binnen krijgt? Dat is een compleet nutteloze redenatie die gevaarlijk is.
Met 62.5 euro per u zal dit een klein verschil zijn. Alleen hoeft de werkgever geen rekening meer te houden met al deze HR zaken en mijn factuur kan als kost worden afgetrokken.
Nee, maar jij wel.
Als dit bedrijf me wil aannemen als freelancer dan heb ik deze klant toch zelf gezocht? Wat maakt het uit dat ik er al in loondienst heb gewerkt?
Niet perse iets, maar als jij nu 100% als zzper daar gaat werken en je doet niets anders dan is dit gewoon verkapt dienstverband.
In realiteit presteer ik 40-50 uur en soms nog meer. Ik ben er dus aan het denken om freelancer te worden.
Maar is er ook de deal dat je elk uurtje mag factureren? Want normaal gezien doe je gewoon 40u/week en suck it up met je overige uren. Ligt er een carte blance met "kijk maar hoeveel uren je werkt?"
Want als die x-uur in de week de redenatie is om freelancer te worden, inclusief dat uurtarief dan zeg ik: niet doen. Verdiep je nou eerst eens in wat je zelf allemaal moet gaan regelen en betalen.
Even voor het gemak, 60 euro/uur. Haal daar gelijk dan even 50% belastingen van af. 30 euro per uur.
30* 173,36 = 5200 "netto".
Echter mis je dan je pensioen, je vrijedagen, vakantiegeld, AOV. Dan kom je toch al snel uit op misschien ~3000 netto.
Plus dan heb je het risico dat je morgen geen opdracht meer hebt. Misschien heb je wel een maand, of 2 geen opdracht. Als dat even meerekend in je netto overzicht om elk jaar 1 maand thuis te kunnen zitten gaat je netto bedrag even naar de ~ 2500.
Dus om dan terug te komen op:
Ik zeg niet dat ik direct voor 62,5 ga. Ik zeg gewoon dat ik daarmee tevreden ben.
In eerste plaats ga ik voor meer proberen uiteraard.
Als je nu "serieus" freelance wilt gaan doen dan heb je een x-bedrag waarvoor je werk wilt doen. Zo'n casus van "ik ben wel tevreden met X", heb ik alleen in een situatie dat ik geen drol heb en toch wat wil binnenkrijgen. Dan pak je zoiets op voor een korte periode overlap.
Ik heb gewoon sterk het gevoel dat je jezelf rijk zit te rekenen en alleen dat sommetje van "uurloon * gewerkte uren" in je hoofd hebt zitten. Als je echt geen andere beweegredenen hebt om te gaan freelancen zou ik dit echt sterk gaan afraden.