Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Hmmbob schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:04:
En een leaseauto zijn vaak gouden handboeien: 9 van de 10x zit er een boeteclausule op oid als je eerder het bedrijf verlaat.
Yes. Al zie ik ook veel mensen weggaan die de auto nog wel kwijtraken. Zelf overweeg ik ook de overstap naar ZZP te maken, maar ben niet bang dat ik de 4% model 3 niet door kan schuiven. Genoeg collega's die dat contract wel willen overnemen.

Maar het is net zo'n set gouden handboeien als een ruim opleidingsbudget. Alleen 1 die je mogelijk nog wel kan doorschuiven naar een ander..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:16
The-user schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:34:
Misschien is het wijzer om (dan toch) voor een datacheringspartij te gaan werken.
Maar bij detacheringsbedrijven moet je je eigen certificaten terugbetalen en een X-bedrag als je gebruik maakte van een leaseauto.
Niet alle detacheringsbedrijven werken zo veelal kleinere partijen zijn een stuk "vriendelijker". Kijk eens rustig om je heen, en kijk niet meteen bij de Cap/Sogeti/Atos'en van deze wereld.

Als je wel wil "gaan ZZP'en", besef dan dat je eigenlijk zegt "ik wil ondernemer worden". Daar horen een paar leuke voordelen bij maar ook risico's (geen werk == geen geld). Je zal ook in je eigen opleiding moeten voorzien, een arbeidsongeschiktheidsverzekering, etc etc etc. Verdiep je er eens in en kijk eens of het iets voor je is.

Als dit teveel "gedoe" is, dan is ervaring opdoen bij zo'n detacheringsboer misschien nog zo gek niet.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-04 14:43
Is het voor iemand die net wil gaan freelancen handig om meteen bij een Headfirst of Between aan te kloppen?

En welke verzekeringen adviseren jullie voor een freelancer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 11:29
FreeMeToday schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:28:
Nieuw contract binnen met daarin de volgende volzinnen (op verschillende locaties in het document) - enigszins andere woorden gebruikt i.v.m. privacy.
Exact de reden waarom ik niet meer werk met intermediairs. Ze eisen van alles van jou. Ik heb het meegemaakt dat ik elk kwartaal een kopie van mijn BTW aangifte moest opsturen. Ik heb daarop de vraag gesteld of ik ook inzage kon krijgen in hun financiële administratie. Als zij namelijk failliet gaan, dan krijg ik niet meer betaald. Dat was geen optie, dus toen heb ik aangegeven dat ik om dezelfde reden niet zo'n trek had om mijn administratie aan hun te overhandigen. Ik had alle gesprekken al gehad met de eindklant en ze hadden al ja gezegd, dus ze hadden wel een probleem om dat uit te leggen aan die klant.

Een clausule tot onmiddellijk opzeggen vind ik geen enkel probleem. Maar ik wil dat dan wel van beide kanten. In de praktijk gebeurt zoiets alleen als er echt een issue is dat onoverkomelijk is. Dan krijg je toch je geld niet meer, dus kan je maar beter direct weg zijn.

Clausules m.b.t. contractverlaging nooit doen. Toen ik bij een (grote) club zat die door KPN werd overgenomen werd mij ook gezegd dat ik 10% moest inleveren en dat de betalingstermijn naar 3 maanden ging. Bijna alle freelancers slikten dit, maar ik heb gevraagd wanneer dat in zou gaan. De volgende maand al, dus ik heb gezegd dat ik dan het contract per volgende maand zou opzeggen.

Dikke paniek in de tent want ik zat op een cruciale plek. Ze hebben een week lang druk gezet en zijn toen overstag gegaan. Betalingstermijn was niet te doen, want dit was standaard, maar tarief kon blijven wat het was. Was richting einde v/h jaar, dus heb wel mijn tariefsverhoging voor het volgend jaar er meteen doorgedrukt. Overige freelancers baalden flink toen ze het horen.

Je moet je niet het kaas van het brood laten eten. Ze hebben jou vaak harder nodig dan andersom. Vooral als er al beloftes zijn gedaan naar de eindklant, dan kan je best wat druk gaan zetten...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
blizzard001 schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:32:
Is het voor iemand die net wil gaan freelancen handig om meteen bij een Headfirst of Between aan te kloppen?

Soms heb je die nodig om bij (semi)overheid binnen te komen. Al noem je nu net wel de 2 grootste en onpersoonlijkste van de vele die er zijn. Zoals in de OP staat kun je op inhuurkaart.nl kijken welke partijen op de betreffende opdracht mogen aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:38
The-user schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:43:
Hoi,

Ik weet niet of ik hier juist zit maar ik heb wellicht intresse om ZZP'er te worden.
Momenteel heb ik 2 jaar werkervaring binnen de IT en dan voornamelijk puur netwerken (geen systeembeheer of software engineering) puur netwerken. Ik heb certificaten o.a CCNA R&S / SEC en JNCIS-SP.
...

Of is het verstandiger nog even 1 tot 3 jaar werkervaring op te doen alvorens deze stap te nemen.

...
Het is misschien verstandiger, maar je kan ook werkervaring opdoen als ZZPer, wellicht tegen een wat minder tarief. Als jij denkt dat je kan ZZPen moet je die sprong gewoon wagen.

Wat belangrijker is; kan je je huur/hypotheek betalen als het 2-3 maanden niet lukt om iets te vinden. Kan je een paar weken ziek zijn (of ga je je daarvoor verzekeren) en dat inkomen missen? Heb je een geldbuffer achter de hand en is het niet erg als een opdracht onverhoopt eerder afloopt. Heb je een partner die ook geld binnen brengt en kan je daar van leven?

Ik heb ook te lang gewacht met de stap, maar kon deze nu financieel onderbouwen omdat we zonder inkomen ook ruim een jaar zonder zouden kunnen, dus dan heb je wat meer vrijheid dan dat je elke maand maar net je hypotheek kan ophoesten en eigenlijk geen maandje kan missen.

Vergeet niet, soms kan het wel 2-3 maanden duren voordat je je eerste factuur betaald krijgt. Ondertussen lopen de kosten wel door B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-02 17:06
The-user schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:43:
...

Of is het verstandiger nog even 1 tot 3 jaar werkervaring op te doen alvorens deze stap te nemen.
Tenzij je totaal niet afhankelijk bent van wat jij binnenbrengt, zou ik met dit profiel niet gaan ZZP-en. Ik werk zelf in die hoek als ZZP-er en er is in die tak een hele shitload aan mensen met veel meer certificering en werkervaring waartegen je nauwelijks kunt concurreren behalve dan op prijs.

Daarnaast maak ik me hele grote zorgen over de toekomst van de 'netwerk-engineer', en dit op alle niveau's. De netwerkwereld is met een hele grote transitie bezig, die ik graag de 'Windows-ificatie' van het netwerk noem. Alle protocol-complexiteit wordt langzaam weggestopt achter meer en meer GUIs en ontoegankelijke REST-Api's, waardoor er steeds minder netwerk-engineers met diepgaande protocolkennis nodig zullen zijn. Scripting wordt als skill daarvoor wel in de plaats gezet, maar dat zie ik op de lange termijn niet als een toekomstbestendig pad.

Dus als je het kunt aanvliegen als een lolletje, dan het ZZP-er worden vooral doen. Alleen honden hebben een baas, zeg ik dan maar. Zoek je een bestendige inkomstenbron voor de langere termijn, dan zou ik er niet aan beginnen...

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:11
Eens.. ik vind je ervaring ook te summier. Je kan beter bij een gedetacheerder gaan zitten (of midlancen als ze je aannemen?) en ervaring op doen. Ik vind je profiel niet echt aantrekkelijk.
Vergeet niet dat je ook risico's moet afdekken met verzekeringen (die soms verplicht zijn bij aanvang). Je gaat dus al kosten maken en die lopen ook door. Houd daar wel rekening mee.. ik ben benieuwd of je met 40-60 (zoals hierboven staat) rond kan komen, wetende dat een stuk risico moet afdekken dat je bij loondienst / midlancen niet hebt. Welke opleiding heb je eigenlijk?
blizzard001 schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:32:

Waarom zou je dat niet doen? En lees de OP eens wat betreft verzekeringen...
Hmmbob schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:04:
En een leaseauto zijn vaak gouden handboeien: 9 van de 10x zit er een boeteclausule op oid als je eerder het bedrijf verlaat.
Bij wie dan? Je kan je er vaak vooraf voor verzekeren (= hoger leasebedrag) of je auto over laten nemen door een collega in dienst. Bij een grote toko vaak niet moeilijk te vinden want er komen toch bosjes binnen. Heb dit nog van niemand gehoord in mijn kringen (we dat ze veel te dure auto's pakken maar das een ander probleem :P )

[ Voor 47% gewijzigd door ID-College op 27-12-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 13:17

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

BugBoy schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:42:
[...]

Exact de reden waarom ik niet meer werk met intermediairs. Ze eisen van alles van jou. Ik heb het meegemaakt dat ik elk kwartaal een kopie van mijn BTW aangifte moest opsturen. Ik heb daarop de vraag gesteld of ik ook inzage kon krijgen in hun financiële administratie. Als zij namelijk failliet gaan, dan krijg ik niet meer betaald. Dat was geen optie, dus toen heb ik aangegeven dat ik om dezelfde reden niet zo'n trek had om mijn administratie aan hun te overhandigen. Ik had alle gesprekken al gehad met de eindklant en ze hadden al ja gezegd, dus ze hadden wel een probleem om dat uit te leggen aan die klant.

Een clausule tot onmiddellijk opzeggen vind ik geen enkel probleem. Maar ik wil dat dan wel van beide kanten. In de praktijk gebeurt zoiets alleen als er echt een issue is dat onoverkomelijk is. Dan krijg je toch je geld niet meer, dus kan je maar beter direct weg zijn.

Clausules m.b.t. contractverlaging nooit doen. Toen ik bij een (grote) club zat die door KPN werd overgenomen werd mij ook gezegd dat ik 10% moest inleveren en dat de betalingstermijn naar 3 maanden ging. Bijna alle freelancers slikten dit, maar ik heb gevraagd wanneer dat in zou gaan. De volgende maand al, dus ik heb gezegd dat ik dan het contract per volgende maand zou opzeggen.

Dikke paniek in de tent want ik zat op een cruciale plek. Ze hebben een week lang druk gezet en zijn toen overstag gegaan. Betalingstermijn was niet te doen, want dit was standaard, maar tarief kon blijven wat het was. Was richting einde v/h jaar, dus heb wel mijn tariefsverhoging voor het volgend jaar er meteen doorgedrukt. Overige freelancers baalden flink toen ze het horen.

Je moet je niet het kaas van het brood laten eten. Ze hebben jou vaak harder nodig dan andersom. Vooral als er al beloftes zijn gedaan naar de eindklant, dan kan je best wat druk gaan zetten...
Ook die 3 maanden had je nooit moeten accepteren. Ik was weggegaan als ze dat echt niet wilden veranderen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Edwin88 schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:10:
[...]
Vergeet niet, soms kan het wel 2-3 maanden duren voordat je je eerste factuur betaald krijgt. Ondertussen lopen de kosten wel door B)
Dit lees ik zo vaak hier. Maar als ik reken kom ik altijd maar op 1 maand uit. Kan je dat onderbouwen? Rekening houdend met de wettelijke betaaltermijn van 1 maand??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Ik heb drie soorten klanten gehad.

1. De factuur vlot betalen, gewoon bij ontvangst en controle, ruim binnen de termijn.
2. Via een of ander automatisch systeem. Precies op de datum.
3. Na enig aandringen, gemiddeld 2 weken voorbij de termijn. Bij dit soort klant kan het ook wel eens 4 of 5 weken over termijn worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:38
Tylen schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:01:
[...]

Dit lees ik zo vaak hier. Maar als ik reken kom ik altijd maar op 1 maand uit. Kan je dat onderbouwen? Rekening houdend met de wettelijke betaaltermijn van 1 maand??
Ik zeg 'soms', niet altijd. Er zijn genoeg toko's die nog steeds 60 dagen willen aanhouden.

Bovendien is een betaaltermijn ook maar een betaaltermijn. Als je pech hebt en ze betalen niet op tijd ben je ook zo weer 2-3 weken verder voor je je geld hebt.

Ik heb hierom mijn eigen termijn op 14 dagen gezet, omdat ik dat prettig vind. Verder word ik gelukkig altijd netjes op tijd betaald.

Maar goed, 2-3 maanden kan je misschien beter vervangen met 1-2 maanden. Is een lange tijd als je niet genoeg buffer hebt om je vaste lasten te betalen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 543328

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 26-11-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:03
Ik probeer zelf vooral via mijn netwerk opdrachten te vinden.
Recruiters vind ik maar irritant en probeer ze zo veel mogelijk te vermijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 26-11-2023 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:03
Anoniem: 543328 schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:41:
Hierbij benaderd je dan zelf geen bedrijven begrijp ik? (dus geen koude acquisitie)
Op dit moment niet nee.
Zeg nooit nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Koud bellen hoeft imo eigenlijk niet meer. Beetje actief zijn op Linkedin en je bent al snel in de picture bij de bedrijven die je in willen huren.
Zorg dat je een site hebt waar je portfolio op staat die je klanten ook zeer eenvoudig kunnen vinden via Linkedin of Googlen op je naam.

En als er niks langskomt op je Linkedin kan je altijd nog kijken bij de vacatures van een bedrijf en dan gewoon hr bellen en vragen of het ook freelance ingevuld kan worden. En als dat niet kan, dan kan je altijd vragen of je jouw gegevens kan achterlaten voor een eventuele klus in de toekomst.

[ Voor 67% gewijzigd door Ernemmer op 27-12-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 26-11-2023 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Anoniem: 543328 schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:47:
[...]

Zijn dat dan voornamelijk recruiters of bedrijven waar je direct bij ingehuurd wordt?
Bedrijven, want recruiter heb ik het niet zo op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:14
ID-College schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:49:

Bij wie dan? Je kan je er vaak vooraf voor verzekeren (= hoger leasebedrag) of je auto over laten nemen door een collega in dienst. Bij een grote toko vaak niet moeilijk te vinden want er komen toch bosjes binnen. Heb dit nog van niemand gehoord in mijn kringen (we dat ze veel te dure auto's pakken maar das een ander probleem :P )
Bij IBM bijvoorbeeld, geen kleine toko destijds. Was uit m’n hoofd 4-5K boete bij beëindiging dienstverband na 1 jaar lease. Is wel van een tijd geleden dus geen idee of dit nu nog geld :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik moest zelf mijn contract ook meenemen. Rij hem nu nog steeds, maar dan zelf betaald.

Vette topic warning btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
@t_captain waarom dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:03
Hmmbob schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:33:
Ik moest zelf mijn contract ook meenemen. Rij hem nu nog steeds, maar dan zelf betaald.

Vette topic warning btw.
Meenemen is toch ook geen ramp?

Heb zelf een model 3, 4%. Wil over tijdje ook zzp worden en leek me geen ramp om mee te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483913

Dag Freelancers

Ik werk momenteel in loondienst. Ik heb bij dit bedrijf een 38 uren contract. In realiteit presteer ik 40-50 uur en soms nog meer. Ik ben er dus aan het denken om freelancer te worden.

1. Omdat ik graag en vaak werk en dan wordt ook elk uur vergoed
2. Omdat ik momenteel al in bijberoep webshops maak (Een ondernemingsnummer heb ik dus al) en voor meerdere bedrijven werk.

Ik heb momenteel 4 jaar ervaring. Binnenkort plannen wij aan kinderen te beginnen. (
Wanneer ons eerste kind geboren is en vlot kan doorslapen zou ik graag freelancer worden. Ik zou eerst mijn vaderschaps/oudershapsverlof op nemen)

Ik zou dan rond de 6 jaar ervaring hebben. (.Net, Microsoft Dynamics CRM)
Zelf had ik gedacht aan 62.5 euro per uur (excl. BTW) dus op een dag van 8u zou dit 500 euro zijn.

Wat denken jullie van dit uurtarief? (België)
Ik heb 10-tal certificaten in Dynamics CRM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:54:
[...]

Heb zelf een model 3, 4%. Wil over tijdje ook zzp worden en leek me geen ramp om mee te nemen?
Mijn werkgever wilde ook dat ik hem meenam maar gelukkig had ik daar nooit voor getekend. De eerste drie maanden hebben wij alles met de auto van mijn vrouw gedaan en daarna een leasecontract overgenomen die nog 12 maanden liep. Ik zag het persoonlijk niet zitten om z’n duur en lang lopend contract te starten. Ik twijfel nu nog over de volgende auto, elk jaar iets nieuws is erg leuk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
TweakerVincent schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:54:
[...]

Niet iedereen rijdt een Tesla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
.

[ Voor 100% gewijzigd door Hmmbob op 27-12-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Hmmbob schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:27:
[...]

Das waar idd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-05 10:44

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Anoniem: 483913 schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:34:
Dag Freelancers

Ik werk momenteel in loondienst. Ik heb bij dit bedrijf een 38 uren contract. In realiteit presteer ik 40-50 uur en soms nog meer. Ik ben er dus aan het denken om freelancer te worden.

1. Omdat ik graag en vaak werk en dan wordt ook elk uur vergoed
2. Omdat ik momenteel al in bijberoep webshops maak (Een ondernemingsnummer heb ik dus al) en voor meerdere bedrijven werk.

Ik heb momenteel 4 jaar ervaring. Binnenkort plannen wij aan kinderen te beginnen. (
Wanneer ons eerste kind geboren is en vlot kan doorslapen zou ik graag freelancer worden. Ik zou eerst mijn vaderschaps/oudershapsverlof op nemen)

Ik zou dan rond de 6 jaar ervaring hebben. (.Net, Microsoft Dynamics CRM)
Zelf had ik gedacht aan 62.5 euro per uur (excl. BTW) dus op een dag van 8u zou dit 500 euro zijn.

Wat denken jullie van dit uurtarief? (België)
Ik heb 10-tal certificaten in Dynamics CRM.
Ik zit ook in de Dynamics CRM hoek. Met 4 jaar ervaring kan je zeker al op 75 zitten. Microsoft partners vragen zelfs zo 100 euro voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Hmmbob schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:27:
[...]

Gelukkig niet 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ik heb mijn leaseauto gelukkig kosteloos kunnen achterlaten toen ik uit dienst trad, een gelukje, omdat ik het bedrijf toetrad toen er nog geen boeteclausule bestond voor het achterlaten van je leaseauto, dit werd een paar maaden later namelijk wel ingevoerd.

Zelf zou ik dus ook nooit meer een leaseauto op deze manier willen. Je betaalt je helemaal scheel voor een beetje een fatsoenlijke auto en aan het eind van de rit heb je niets, dan maar privé iets nemen en het leasebedrag laten uitkeren.

Overigens had ik wel gekeken om mijn leaseauto over te nemen, maar dat werd door Leaseplan afgekeurd omdat ik korter dan een jaar ondernemer was en hun het risico te hoog vonden. Dat is dus een situatie waar je dus ook nog mee te maken kan krijgen ook al is je intentie om de auto over te willen nemen (@TweakerVincent).

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Mijn leasemaatschappij deed 0,0 moeilijk:
Hmmbob schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:23:
[...]

Ja, zonder centje pijn heb ik het contract 1-op-1 overgenomen. Geen waarborg nodig, zelfs geen business case die langer was dan 3 regels beschrijving per email over wat ik ga doen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En qua garanties: in een eenmanszaak ben jij er ook privé voor verantwoordelijk, bij een net gestarte BV vragen ze vaak wel een borg óf dat je prive meetekent. Oftewel: dit soort bedrijven zijn meester in het afdekken van risico's :)

[ Voor 92% gewijzigd door Hmmbob op 27-12-2020 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dat soort boete clausules is bij mij altijd een grote nono geweest. Als werkgevers op zo'n manier met personeel om willen gaan mogen ze een ander zoeken. Hetzelfde met onredelijke concurrentiebeding of relatiebeding.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Voor mij nu ook, maar was toen wat naïever :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Miesjh schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:33:
[...]

Ik zit ook in de Dynamics CRM hoek. Met 4 jaar ervaring kan je zeker al op 75 zitten. Microsoft partners vragen zelfs zo 100 euro voor je.
Ik weet dat mijn huidig bedrijf momenteel 105 euro per u vraagt voor mijn diensten aan hun klanten.

Graag zou ik bij dit bedrijf blijven maar dan gewoon als freelancer. Met 62,5 ben ik best tevreden maar meer is natuurlijk leuker.

Bedankt voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Anoniem: 483913 schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:32:
[...]

Ik weet dat mijn huidig bedrijf momenteel 105 euro per u vraagt voor mijn diensten aan hun klanten.

Graag zou ik bij dit bedrijf blijven maar dan gewoon als freelancer. Met 62,5 ben ik best tevreden maar meer is natuurlijk leuker.

Ik vind dat je met 62.50 juist een tegenovergesteld signaal afgeeft. Dan ben je toch nooit de expert die ze zoeken voor zo’n laag tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-05 10:44

Miesjh

TweakerVincent schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:36:
[...]

Ik vind dat je met 62.50 juist een tegenovergesteld signaal afgeeft. Dan ben je toch nooit de expert die ze zoeken voor zo’n laag tarief?
Goed punt. Je hebt ook het geluk dat je in een niche zit waar enorm veel vraag naar is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
[...]

als je huidige baas 105 vraagt kun je met gemak op 90 gaan zitten toch?

Als je je daar ongemakkelijk bij voelt kan je ook 80, 85 vragen. Maar 62,50 lijkt ietwat aan de lage kant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TweakerVincent schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:36:
[...]

Het bedrijf kent me. Ik werk er al 4 jaar in loondienst. Ik zeg niet dat ik direct voor 62,5 ga. Ik zeg gewoon dat ik daarmee tevreden ben.
In eerste plaats ga ik voor meer proberen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Anoniem: 483913 schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:50:
[...]

Het bedrijf kent me. Ik werk er al 4 jaar in loondienst. Ik zeg niet dat ik direct voor 62,5 ga. Ik zeg gewoon dat ik daarmee tevreden ben.
62.50 is echt geen serieus tarief imo. Begin bij 80 minimaal maar gewoon 90 zou ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TweakerVincent schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:56:
[...]

62.50 is echt geen serieus tarief imo. Begin bij 80 minimaal maar gewoon 90 zou ik doen.
De tarieven in NL liggen wel wat hoger dan BE.

Zie mijn vorige post. Uiteraard ga ik voor meer maar ik stel mezelf tevreden met 62.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Anoniem: 483913 schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:59:
[...]

De tarieven in NL liggen wel wat hoger dan BE.

Zie mijn vorige post. Uiteraard ga ik voor meer maar ik stel mezelf tevreden met 62.5.
Ok ik las over BE heen. Dan geen idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
[...]

Dus je wilt bij je huidige werkgever blijven, maar dan als doorlener, hoe moet ik dat zien?
Waarom zou jij je verhuren voor 62,50 en je werkgever je doorlenen voor 40 euro per uur meer? Makkelijk verdienen voor ze iig en nul risico.

Als je zelfstandig wilt zijn moet je naar mijn mening zelf je klanten/ opdrachten gaan zoeken. Anders moet je in loondienst blijven en je overuren gaan schrijven. Je wordt tenslotte ook per uur weggezet voor een goed tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jongetje schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:18:
[...]

Dus je wilt bij je huidige werkgever blijven, maar dan als doorlener, hoe moet ik dat zien?
Waarom zou jij je verhuren voor 62,50 en je werkgever je doorlenen voor 40 euro per uur meer? Makkelijk verdienen voor ze iig en nul risico.

Als je zelfstandig wilt zijn moet je naar mijn mening zelf je klanten/ opdrachten gaan zoeken. Anders moet je in loondienst blijven en je overuren gaan schrijven. Je wordt tenslotte ook per uur weggezet voor een goed tarief.
Het bedrijf moet meer betalen dan enkel mijn loon in loondienst. (Verzekeringen, auto, tankkosten, ...)
Met 62.5 euro per u zal dit een klein verschil zijn. Alleen hoeft de werkgever geen rekening meer te houden met al deze HR zaken en mijn factuur kan als kost worden afgetrokken.

Als dit bedrijf me wil aannemen als freelancer dan heb ik deze klant toch zelf gezocht? Wat maakt het uit dat ik er al in loondienst heb gewerkt?

Ik kan met zekerheid zeggen dat het een goed bedrijf is en ik woon er 10 min vandaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 483913 op 27-12-2020 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Anoniem: 483913 schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:24:
[...]

Het bedrijf moet meer betalen dan enkel mijn loon in loondienst. (Verzekeringen, auto, tankkosten, ...)
Met 62.5 euro per u zal dit een klein verschil zijn. Alleen hoeft de werkgever geen rekening meer te houden met al deze HR zaken en mijn factuur kan als kost worden afgetrokken.

Als dit bedrijf me wil aannemen als freelancer dan heb ik deze klant toch zelf gezocht? Wat maakt het uit dat ik er al in loondienst heb gewerkt?

Ik kan met zekerheid zeggen dat het een goed bedrijf is en ik woon er 10 min vandaan.
Volgens mij was de controle op verkapt loondienst in België nog erger dan in NL. Ook werk doen wat de overige medewerkers doen wordt daar meer op gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Tylen schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:58:
Ook die 3 maanden had je nooit moeten accepteren. Ik was weggegaan als ze dat echt niet wilden veranderen.
Dan had ik dus vaarwel moeten zeggen tegen een leuke goedbetalende klus en dat zag ik ook niet zo zitten. Ik vind betaaltermijnen nooit zo'n belangrijk iets als er een betrouwbare partij achter zit. In dit geval is het KPN en die betalen wel.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ernemmer schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:31:
[...]

Volgens mij was de controle op verkapt loondienst in België nog erger dan in NL. Ook werk doen wat de overige medewerkers doen wordt daar meer op gelet.
Ik heb ook andere klanten. Dus het is geen schijnzelfstandigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
Je oud werkgever is niet echt een opdrachtgever die je zelf hebt gezocht in mijn ogen en de belastingdienst (in NL) is het daarmee eens. Ik snap niet hoe je met droge ogen kan beweren dat je de opdrachtgever zelf hebt gezocht. Als je er zo in staat dan heb je niet echt ondernemerschap en dan kan ik je ZZP-er zijn alleen maar afraden. Je oud werkgever kan ook heel makkelijk van je af en wat ga je dan doen? Weer ergens solliciteren?

Overigens is er ook geen gelijk speelveld en je bent 100% afhankelijk van je opdrachtgever. Als die jou geen klussen gunt, dan hang je. Je zal ongetwijfeld een concurrentiebeding hebben (en houden) dat je niet bij hun klanten aan de slag kan. Daarmee ben je dus geen ondernemer (in NL).

Bij ondernemer zijn hoort risico en als je dat niet wilt moet je lekker in loondienst blijven. Ook dan is er een prima boterham te verdienen in de ICT. Ik weet niet wat je gaat doen, maar €62.50 vind ik een mager tarief voor een goede .NET programmeur. Als je niet goed bent, dan moet je niet gaan freelancen. Dan blijf je knoeien met intermediairs met slechte tarieven. Waarom zou je voor €62.50 aan het werk willen gaan als je daarmee van alles moet inleveren? Je hebt het over ouderschapsverlof, maar dat heb je niet als ZZP-er? Of ga je ouderschapsverlof opnemen en daarna maar freelancen? Lekker voor je werkgever...

Ik vind je beweegredenen voor het freelancen sowieso verkeerd (als ik je reacties lees), maar dat zie je wel vaker.

Ook als freelancers kun je helaas niet elk uurtje schrijven. Ik werk al ruim 10 jaar als freelancer, maar het uitzoeken van nieuwe dingen kost nu eenmaal tijd en die schrijf ik niet voor 100% op de klant. Ik heb contracten voor 8 uur per dag en ik schrijf alleen maar meer als het op uitdrukkelijk verzoek is dat ik meer moet werken. Meestal ga ik uit mijzelf door, omdat ik nieuwe dingen wil uitzoeken. Klanten zien dat wel en daarmee bouw je juist de relatie op. Relevant zijn en blijven is als ZZP-er extra belangrijk.

De vraag die je eerst moet stellen is of je ondernemer wilt zijn en waarom je wilt freelancen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-04 21:47

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

[...]
Met je verhaal komen bij mij een aantal warnings naar boven.
Ik heb het gevoel dat je je hier rijk rekend, waarom zou je berekenen wat je op een dag binnen krijgt? Dat is een compleet nutteloze redenatie die gevaarlijk is.
Nee, maar jij wel.
Niet perse iets, maar als jij nu 100% als zzper daar gaat werken en je doet niets anders dan is dit gewoon verkapt dienstverband.
In realiteit presteer ik 40-50 uur en soms nog meer. Ik ben er dus aan het denken om freelancer te worden.
Maar is er ook de deal dat je elk uurtje mag factureren? Want normaal gezien doe je gewoon 40u/week en suck it up met je overige uren. Ligt er een carte blance met "kijk maar hoeveel uren je werkt?"

Want als die x-uur in de week de redenatie is om freelancer te worden, inclusief dat uurtarief dan zeg ik: niet doen. Verdiep je nou eerst eens in wat je zelf allemaal moet gaan regelen en betalen.
Even voor het gemak, 60 euro/uur. Haal daar gelijk dan even 50% belastingen van af. 30 euro per uur.

30* 173,36 = 5200 "netto".

Echter mis je dan je pensioen, je vrijedagen, vakantiegeld, AOV. Dan kom je toch al snel uit op misschien ~3000 netto.

Plus dan heb je het risico dat je morgen geen opdracht meer hebt. Misschien heb je wel een maand, of 2 geen opdracht. Als dat even meerekend in je netto overzicht om elk jaar 1 maand thuis te kunnen zitten gaat je netto bedrag even naar de ~ 2500.

Dus om dan terug te komen op:
Ik zeg niet dat ik direct voor 62,5 ga. Ik zeg gewoon dat ik daarmee tevreden ben.
Als je nu "serieus" freelance wilt gaan doen dan heb je een x-bedrag waarvoor je werk wilt doen. Zo'n casus van "ik ben wel tevreden met X", heb ik alleen in een situatie dat ik geen drol heb en toch wat wil binnenkrijgen. Dan pak je zoiets op voor een korte periode overlap.

Ik heb gewoon sterk het gevoel dat je jezelf rijk zit te rekenen en alleen dat sommetje van "uurloon * gewerkte uren" in je hoofd hebt zitten. Als je echt geen andere beweegredenen hebt om te gaan freelancen zou ik dit echt sterk gaan afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:59
[...]

Met 62.5 euro per u zal dit een klein verschil zijn.
Dit zijn nou net de kosten die straks in jouw 62.50 verwerkt zitten, of ik begrijp je verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:56
@Douweegbertje dit is allemaal wel erg creatief rekenen. Er klopt geen hout van.

We zetten het aantal Uren per jaar op 1300 uur (dat zijn 16 niet gewerkte weken per jaar door vakantie, ziekte en geen opdracht) en de bedrijfskosten voor je auto, boekhouding, pensioen en overige zaken op 20000 per jaar. We rekenen de startersaftrek niet mee.

Dan kom je alsnog op 3700 per maand, wat ruim boven jouw 2500 (+200 vakantiegeld zit).

Als je wat meer geluk heb met je uren, je wat minder bedrijfskosten maakt en de startersaftrek wel meeneemt kom je wel 70% hoger uit dan wat jij probeert te berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:43

Crazy D

I think we should take a look.

Anoniem: 483913 schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:54:
Ik heb ook andere klanten. Dus het is geen schijnzelfstandigheid.
Aantal klanten zegt niets over schijnzelfstandigheid. Je zou ook part-time voor 24 uur bij bedrijf 1 kunnen werken, en 16 uur bij bedrijf 2. Gezagsverhouding is het magische woord. Plus dat je in NL niet direct door je ex-werkgever mag worden ingehuurd.

@Sovieto wat @Douweegbertje probeert duidelijk te maken is dat 62,50 gewoon weinig is, en dat mensen zich niet rijker moet rekenen. Hij heeft het idd wat creatief berekend, maar 3700 is nog steeds niet heel ruim. Als je vervolgens na 3 maanden werken, 1 maand helemaal geen opdracht hebt, en daarna een klus hebt die 60 dagen betalingstermijn aanhoudt, wordt het al knap spannend. En dat allemaal omdat iemand 50 uur per week werkt en 40 betaald krijgt? Ik ken geen freelance opdrachten waar je carte blanche hebt, ga dus maar gewoon van 40 uur factureren uit. En/of ga eens met werkgever praten. Of overwerk betalen, of stoppen met overwerken. Als iemand wil ondernemen prima, maar ik lees voordat dat werkgever te weinig betaald. Om daarna vervolgens bij ex-werkgever wel weer aan de slag te gaan... niet echt een ondernemersplan, zelfs als je het met potlood op een bierviltje schrijft is het niet heel erg sterk. Ik zou al enthousiaster worden als er een klus van 3 dagen is, en de aanvulling voorlopig via ex-werkgever gaat.

Voor ex-werkgever kun je je ook afvragen waarom die iemand voor 62,50 wil inhuren. Ja, het heeft voordelen om mensen in te huren t.o.v. dienstverband, maar het grote nadeel: kennis is buiten de deur... Dat is voor je eigen continuïteit en eventuele afspraken met klanten knap funest. Als bedrijf wil je kennis in huis hebben, als dat je core business is tenminste en zo te lezen is het core business. Ik zou als werkgever wel een handje willen inhuren als het druk is, maar vooral vast personeel hebben. Hoe moet ik uitleggen aan mijn klant dat ik even niemand heb die 'm kan helpen omdat alle zzp'ers besloten hebben maandje op Bali te gaan zitten en de verbinding even brak is?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
@Crazy D Het is niet heel ruim voor mensen die heel veel gewend zijn. Als jij goede uren kan maken wordt je relatief gezien gewoon heel erg rijk van 62,50 per uur.

Vergeet niet dat die 3700 al conservatief was. Je moet toch richting de 6000 bruto per maand gaan om dat te verdienen in loondienst. Dan hoor je toch al weer tot de top.

En ik besef me ook heus wel dat het niet de jackpot is. Maar om nu net te doen of het een mager salaris is is gewoon raar. Zeker als je dat doet met rare berekeningen

[ Voor 20% gewijzigd door Sovieto op 28-12-2020 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000

Crazy D

I think we should take a look.

Sovieto schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:22:
@Crazy D Het is niet heel ruim voor mensen die heel veel gewend zijn. Als jij goede uren kan maken wordt je relatief gezien gewoon heel erg rijk van 62,50 per uur.

Vergeet niet dat die 3700 al conservatief was. Je moet toch richting de 6000 bruto per maand gaan om dat te verdienen in loondienst. Dan hoor je toch al weer tot de top.

En ik besef me ook heus wel dat het niet de jackpot is. Maar om nu net te doen of het een mager salaris is is gewoon raar. Zeker als je dat doet met rare berekeningen
Nou ja dat mag je vinden. Ik vind het als zelfstandige niet heel ruim. Zeker niet omdat je _alles_ zelf moet regelen. Rekening houden met verlof, ziekte, etc etc etc. En helemaal als het business plan is zichzelf in te laten huren bij ex-werkgever vind ik dat allemaal wat krapjes. Als ex-werkgever na een week denkt, nah, dit is toch wel verkapt dienstverband doe maar niet, wordt dat best 'spannend'. Dacht dat we in dit topic dat soort situaties proberen te voorkomen en zeker niet toejuichen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
Crazy D schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:02:
[...]

Nou ja dat mag je vinden. Ik vind het als zelfstandige niet heel ruim. Zeker niet omdat je _alles_ zelf moet regelen. Rekening houden met verlof, ziekte, etc etc etc. En helemaal als het business plan is zichzelf in te laten huren bij ex-werkgever vind ik dat allemaal wat krapjes. Als ex-werkgever na een week denkt, nah, dit is toch wel verkapt dienstverband doe maar niet, wordt dat best 'spannend'. Dacht dat we in dit topic dat soort situaties proberen te voorkomen en zeker niet toejuichen.
Dat ben ik helemaal met je eens. Het businessplan is niet zodanig doorgedacht dat we dit moeten willen stimuleren. Maar, ik ageerde tegen het ‘fake news’ dat je met 62,50 per uur uitkomt op iets meer dan een modaal salaris. En dat vind ik gewoon heel vervelend als dat op een forum wordt neergezet. Want ook met 62,50 kan je gewoon hartstikke goed verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Ik ben het eens met wat je zegt maar ik reken mezelf ook niet rijk.

Ik dacht gewoon om bij mijn “ex-werkgever” te beginnen omdat ik er vrij zeker van ben dat deze me een opdracht kan geven. Mocht het niet zo zijn dan zoek ik gewoon een andere opdracht.

Ik heb heus wel een plan opgesteld met gewerkte uren / verlof / buffer. Kosten ingecalculeerd zoals belasting en sociale bijdrage,..

In NL liggen de lonen gewoon veel hoger. Als je als Belg kijkt in het topic “Wat verdienen ITers” dan zie je duidelijk het verschil. Uiteraard zijn er in Belgie ook wel werkgevers die veel betalen maar beperkter.

In Belgie met 5 jaar ervaring lijkt me dit een goed startbedrag.
Als je hier 2500 euro netto verdient en een bedrijfswagen hebt dan zou 3/4 van de Belgen gerust met jouw loon willen ruilen.

Uiteraard besef ik ook dat freelancer andere dingen met zich meebrengt zoals de hele papier verhaal maar ik doe dit nu ook al in mijn bijberoep en vind dit leuk om te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zelf zat ik vorig jaar in loondienst rond modaal en als ZZP'er is vanwege Covid mijn tarief onder druk komen te staan waardoor ik nu rond de €65 per uur zit. Daar kan ik echter prima van rond komen hoor. Toen ik vorig jaar de keuze nam kwam ik uit op een minimum van €50 per uur om rond te komen plus het borgen van het risico dat ik loop waarbij alles behalve werkloosheid verzekerd is. Vergeet niet dat de inkomstenbelasting enorm afneemt zodra de winst daalt.

Echter moet je als zelfstandige ook als ondernemer denken en proberen je winst te maximaliseren. Als je elders 80-90 kan krijgen moet je natuurlijk niet voor 65 bij je oude werkgever gaan zitten (red flag!!). Zelf ben ik gezien mijn tarief ook verder aan het kijken, maar de markt voor Infra en Microsoft 365 lijkt de focus met name te liggen om op korte termijn een goedkope kracht binnen te halen. Al heb ik ook tussenpersonen gehad die in eerste instantie mijn tarief te hoog vonden (want Covid) en twee weken later terug bellen dat hun kandidaat niet geschikt was en of ik nog interesse had. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-04 11:57
Juist met COVID-19 merk je dat tussenpartijen (boeven) zeggen dat de tarieven onder druk staan, maar in de werkelijkheid hun eigen marge nog veel meer verhogen. Helaas accepteren teveel zzp’ers dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 26-04 16:12
[...]

Nou ja dat mag je vinden. Ik vind het als zelfstandige niet heel ruim.
Het is niet 'ruim' als je het vergelijkt met wat de meesten hier als tarief vangen, maar als het een eerste opstap naar zelfstandigheid is, snap ik het wel. Het is hoe dan ook meer dan wat 'ie nu krijgt. Dan kun je dus met zegmaar 68 starten, en dan ondertussen semi-actief opzoek gaan naar iets beters.

Neemt natuurlijk niet weg dat je als ZZPer snel een buffer op wil bouwen, en dat gaat met 68 per uur natuurlijk langzamer dan met 90. Maar sneller dan wanneer je nog in loondienst bent. In die tijd kostte het mij ook moeite om 300 per maand te sparen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Even iets anders trouwens: ben flink geirriteerd over T-mobile. Eerder al werd een bestelling (nieuw mobiel) geannuleerd omdat het mailtje van de bezorgdienst in de spam beland was. Note bene belden ze om dat ze wisten dat dit vaker gebeurde. Nou fix dat dan! Gelukkig meldde de vriendelijke medewerkster dat ik na ongeveer 2 uur een nieuw bezorgafspraakmailtje zou krijgen.

Nou mooi niet dus. Na een hoop gedoe eindelijk iemand via de chat 'te spreken' gekregen en die kon me niks anders vertellen dat ik weer achteraan de rij zou staan. Met de vraag hoe het met het geld zat dat ik al wel betaald had; dat zou goed komen.

Nou wederom dus; mooi niet. Zie van het weekend dat het geld alsnog teruggestort is, en ik dus in Jan per pin moet gaan betalen. En dat betekent dus dat deze 'investering' in 2021 zou vallen! Fuck.

Alsnog geannuleerd en nu gewoon de telefoon los bij Azerty besteld. Kost wel wat meer, maar dan haal ik tenminste die KIA grens. En ik zit er nu hard over te denken om T-mobile na 20 jaar een dikke middelvinger te geven en naar KPN over te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Sovieto schreef op maandag 28 december 2020 @ 06:39:
@Douweegbertje dit is allemaal wel erg creatief rekenen. Er klopt geen hout van.

We zetten het aantal Uren per jaar op 1300 uur (dat zijn 16 niet gewerkte weken per jaar door vakantie, ziekte en geen opdracht) en de bedrijfskosten voor je auto, boekhouding, pensioen en overige zaken op 20000 per jaar. We rekenen de startersaftrek niet mee.

Dan kom je alsnog op 3700 per maand, wat ruim boven jouw 2500 (+200 vakantiegeld zit).

Als je wat meer geluk heb met je uren, je wat minder bedrijfskosten maakt en de startersaftrek wel meeneemt kom je wel 70% hoger uit dan wat jij probeert te berekenen.
Het is creatief, maar dat er geen hout van klopt is je eigen interpretatie. Ik reken vanuit het meest negatieve scenario om inzicht te geven dat of je nu wel/geen uren draait, je kosten maakt. En even realistisch gezien is die 2500 netto nog steeds een heel gedegen bedrag (not sure, maar volgens mij boven modaal).
Uiteindelijk ga je zo richting een situatie waar je jezelf dit salaris geeft. In plaatst van dat je pakt wat er binnenkomt. Dat er misschien einde van het jaar meer geld is, geeft je dat ruimte ter investeringen en/of het herzien van je 'salaris'.

Echter belangrijker wat ik vind is dat het een veel realistischer beeld geeft, en dat je je moet afvragen of een X bedrag met bijbehorende verantwoording wel weegt tegen een vast contract met zekerheid en mogelijk een beter inkomen.

Persoonlijk word ik een beetje getriggerd door ZZP'ers die zich zo rijk rekenen met uurloon en bijv. bij ziekte of problemen op de markt opeens zo'n gezicht trekken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erP0EFQqKvniwEPUV-9AYcD75wk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EqHqdLoDRepfhwrY3BZOM4Ke.jpg?f=user_large

Laat ik voorop stellen dat, al is je uurloon 40 euro p/u dat er legio van mogelijkheden zijn. Echter dan moet er iets zitten van "Ja ik wil ondernemer worden!" en is er meer beargumentatie benodigd dan: "er wordt nu 100 euro voor mij gevraagd, dus ik pak zelf nu 60 euro p/u"

En als je dat dan niet hebt, laat dan op zijn minst de drijfveer zijn dat je uurtarief dermate is dat gewoon door kan cashen. Ik wil zeker niet die ~60 p/u te niet doen, maar als geld dan de drijfveer is, laat dit dan op zijn minst boven of rond de 80/u zijn..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:23
De eerste maanden als ondernemer zijn bijna ten einde, het zijn een paar mooie maanden geweest waarin de stoomtrein langzaam op gang komt. Naast een aantal vaste opdrachten heb ik tot nu toe bijna wekelijks nieuwe klanten / opdrachten. In 2021 ga ik verder werken aan het doel om uiteindelijk meer te zijn dan ZZP-er.
Ik heb voor ogen om volgend jaar keihard aan de weg te timmeren en om te focussen op uitbreiding. Zijn er meer mensen die het ZZP stadium zijn ontgroeid? Ik kom graag in contact, gewoon om wat te sparren.

Voor nu wens ik jullie allen een goede jaarwisseling en een heel, heel, heel succesvol 2021!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Haassiej schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:47:
Juist met COVID-19 merk je dat tussenpartijen (boeven) zeggen dat de tarieven onder druk staan, maar in de werkelijkheid hun eigen marge nog veel meer verhogen. Helaas accepteren teveel zzp’ers dit.
Via Brainnet en Headfirst is daar geen sprake van hoor. Het is wel degelijk ook de opdrachtgevers die graag voor een duppie op de eerste rang zitten. Natuurlijk zal een tussenpersoon ook gemotiveerd zijn op zijn marge, maar dat zijn we toch allemaal hier? Tussenpersonen boeven noemen vind ik persoonlijk een beetje flauw. Als je ze niet nodig hebt gebruik je ze toch ook niet? Ze bieden dus wel degelijk een meerwaarde, hetzij voor jezelf of hetzij voor de opdrachtgever. De waarde ervan inschatten is ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Amens schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:23:
De eerste maanden als ondernemer zijn bijna ten einde, het zijn een paar mooie maanden geweest waarin de stoomtrein langzaam op gang komt. Naast een aantal vaste opdrachten heb ik tot nu toe bijna wekelijks nieuwe klanten / opdrachten. In 2021 ga ik verder werken aan het doel om uiteindelijk meer te zijn dan ZZP-er.
Ik heb voor ogen om volgend jaar keihard aan de weg te timmeren en om te focussen op uitbreiding. Zijn er meer mensen die het ZZP stadium zijn ontgroeid? Ik kom graag in contact, gewoon om wat te sparren.

Voor nu wens ik jullie allen een goede jaarwisseling en een heel, heel, heel succesvol 2021!
Ik ben het nog niet ontgroeid, maar ben wel druk bezig met het uitbreiden van mijn bedrijf en wil in 2021 wel een paar grotere opdrachten aannemen die ik samen met wat andere ZZP-ers ga uitwerken. De stap naar personeel aannemen vind ik nu nog iets te groot, eerst maar eens zien of dit bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:51:
Zelf zat ik vorig jaar in loondienst rond modaal en als ZZP'er is vanwege Covid mijn tarief onder druk komen te staan waardoor ik nu rond de €65 per uur zit.
Nu nog steeds? Want dan word je echt heel hard genaaid.

Sowieso was het gewoon bullshit: de coronacrisis werd misbruikt om tariefverlagingen erdoor te drukken terwijl na een maand of 2 al bleek dat er in de ICT niks aan de hand is. Als dit nu nog steeds niet rechtgezet is, dan zou ik zelf gewoon hard op zoek gaan naar iets anders.

Ik ken een paar mensen die dit ook op hun bord gehad hebben, maar daar is het in de zomer al weer teruggedraaid omdat de ZZPers en-masse dreigden op te stappen.

Ik ben zelf eind Nov geswitcht naar een nieuwe klus en er is echt werk zat. Krijg ook meer per uur dan m'n vorige klus (zit nu op 95) en gezien hoe makkelijk het ging, heb ik een beetje spijt dat ik geen 100 gevraagd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:27:
Via Brainnet en Headfirst is daar geen sprake van hoor. Het is wel degelijk ook de opdrachtgevers die graag voor een duppie op de eerste rang zitten. Natuurlijk zal een tussenpersoon ook gemotiveerd zijn op zijn marge, maar dat zijn we toch allemaal hier? Tussenpersonen boeven noemen vind ik persoonlijk een beetje flauw. Als je ze niet nodig hebt gebruik je ze toch ook niet? Ze bieden dus wel degelijk een meerwaarde, hetzij voor jezelf of hetzij voor de opdrachtgever. De waarde ervan inschatten is ondernemen.
Hij heeft het over recruiterclubs, dat is heel wat anders dan brainnet en headfirst die gewoon de administratie doen. Ik heb ook recruiters aan de lijn gehad die mij wistten te meldden dat 70 euro per uur "in Covid tijden" een goed tarief was. En dan ondertussen bergen andere recruiters die melden dat 85-95 geen issue is.

Mij lijkt het me logisch dat als er inderdaad een crisis is, beide partijen wat inleveren. En niet dat zoals gewoonlijk bepaalde clubs niet transparant willen zijn dat ze 15 of meer per uur op je tarief willen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-05 12:10

Bejit

Svenska Faderland

Same hier, hoop recruiters die je proberen te naaien met een COVID tarief. Zojuist nieuwe opdracht binnen gehaald a 95 pu.(100 gevraagd)

Mooiste verhaal was dat er een recruiter kwam met een zeer gespecialiseerde klus, waarbij een tarief van 120pu normaal is, ze aankwamen met 80 pu. Uiteindelijk konden ze niemand vinden en wilden ze me nu wel 95-100 betalen. Uit principe doet ik geen zaken met dit soort partijen.

Recruiters die dit flikken moet je gewoon negeren en verwijderen van je Linkedin.

[ Voor 3% gewijzigd door Bejit op 28-12-2020 11:49 ]

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:35:
[...]

Nu nog steeds? Want dan word je echt heel hard genaaid.
Op Schiphol mag je op het moment blij zijn dat je nog werk hebt als externe. Inmiddels wel op zoek maar nog geen interessante opdracht tegen lijf gelopen omdat er momenteel teveel zelfstandige happen op een laag tarief om werk te hebben en zo lang ik facturen kan sturen weiger ik een “corona tarief”.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 28-12-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-05 09:35
Hydra schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:35:
Krijg ook meer per uur dan m'n vorige klus (zit nu op 95) en gezien hoe makkelijk het ging, heb ik een beetje spijt dat ik geen 100 gevraagd heb.
Bejit schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:48:
Zojuist nieuwe opdracht binnen gehaald a 95 pu.(100 gevraagd)
Ik heb het idee dat veel freelancers nét onder de 100 zitten. Zelf prijs ik m'n uren al jaren op €90, vooral omdat de stap naar €100 psychologisch veel groter lijkt dan die van €80 naar €90. Ik ben uiteindelijk maar meer op retainer-basis gaan werken, puur om niet die 100 p/u aan te hoeven tikken.

Wellicht zit het tussen m'n oren, maar ik heb het idee dat de 100 p/u voor opdrachtgevers ook een barrière is. Hoe ervaren jullie dat? Zijn er hier freelancers die gaandeweg de sprong in de drie cijfers hebben gemaakt, en hoe ging dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:23
Ernemmer schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:27:
[...]

Ik ben het nog niet ontgroeid, maar ben wel druk bezig met het uitbreiden van mijn bedrijf en wil in 2021 wel een paar grotere opdrachten aannemen die ik samen met wat andere ZZP-ers ga uitwerken. De stap naar personeel aannemen vind ik nu nog iets te groot, eerst maar eens zien of dit bevalt.
Dank voor je reactie! Ik begrijp inderdaad je terughoudendheid als het gaat om personeel. Ga je dan als bemiddelaar tussen opdrachtgever en ZZP-er optreden om zo per uur een paar knaken te verdienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Amens schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:02:
[...]

Dank voor je reactie! Ik begrijp inderdaad je terughoudendheid als het gaat om personeel. Ga je dan als bemiddelaar tussen opdrachtgever en ZZP-er optreden om zo per uur een paar knaken te verdienen?
Voor het beeld, ik zit niet in de ICT.

Ik wil projecten van +-500 uur aannemen voor een vaste prijs en dan zelf veel doen, en de dingen die ik niet leuk vind uitbesteden. En dan kijken of ik dit snel kan uitbreiden naar meerdere projecten tegelijk, waarbij ik >50% ga uitbesteden.
Als die basis er staat kan ik eens gaan kijken naar personeel, maar dat is echt wel een stuk meer verantwoordelijkheid en ik weet niet of ik daar wel zin in heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Bulder schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:01:
Wellicht zit het tussen m'n oren, maar ik heb het idee dat de 100 p/u voor opdrachtgevers ook een barrière is. Hoe ervaren jullie dat? Zijn er hier freelancers die gaandeweg de sprong in de drie cijfers hebben gemaakt, en hoe ging dat?
Nouja, natuurlijk is het een psychologische sprong :) Er is een reden dat veel dingen 9.99 kosten en niet 10 euro :) Die 95 is voor mij m'n hoogste tarief tot nu toe. Ik ga alleen wel na een jaar (als ik dan nog goed op m'n plek zit) onderhandelen naar boven de 100. Inflatie enzo :) Als je eenmaal ergens zit, is het ook makkelijker, ervanuitgaande dat ze je willen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:50:
Op Schiphol mag je op het moment blij zijn dat je nog werk hebt als externe.
Dat is wel een hele specifieke natuurlijk. Dat Schiphol in de shit zit is logisch; ik ken een aantal mensen die eigenlijk vrij snel op zoek gegaan zijn naar iets anders toen Schiphol begon te bokken, en die zitten nu voor een prima tarief ergens anders.

Nota bene; Schiphol neemt ook externen aan op dit moment en ik denk niet dat ze die gaan krijgen voor 60 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002

MadEgg

Tux is lievvv

[...]

Op Schiphol mag je op het moment blij zijn dat je nog werk hebt als externe. Inmiddels wel op zoek maar nog geen interessante opdracht tegen lijf gelopen omdat er momenteel teveel zelfstandige happen op een laag tarief om werk te hebben en zo lang ik facturen kan sturen weiger ik een “corona tarief”.
Members only:

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-04 10:56
[...]

Ik heb hier ook echt veel last van op het moment. Senior .NET developers die happen op 65/u en zo de complete markt verzieken. Zelf ben ik nu bezig met koude acquisitie, want met recruiters ben ik echt meer dan klaar. Van de week gebeld voor een lead functie; nooit meer iets gehoord. Voor het nieuwe jaar een opdracht vinden en baan opzeggen kan ik wel vergeten. Hopen dat januari weer een beetje aantrekt, want dit is écht geen doen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Krysa schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:40:
Ik heb hier ook echt veel last van op het moment. Senior .NET developers die happen op 65/u en zo de complete markt verzieken.
Zij kunnen niet wat jij kan als het goed is. Op de functie waar ik nu op zit zijn ook veel Java devs afgekomen. Allemaal voor een lager tarief.
Zelf ben ik nu bezig met koude acquisitie, want met recruiters ben ik echt meer dan klaar. Van de week gebeld voor een lead functie; nooit meer iets gehoord. Voor het nieuwe jaar een opdracht vinden en baan opzeggen kan ik wel vergeten. Hopen dat januari weer een beetje aantrekt, want dit is écht geen doen. |:(
Wat is je opzegtermijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Hydra op 28-12-2020 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:12:
[...]

Dat is wel een hele specifieke natuurlijk. Dat Schiphol in de shit zit is logisch; ik ken een aantal mensen die eigenlijk vrij snel op zoek gegaan zijn naar iets anders toen Schiphol begon te bokken, en die zitten nu voor een prima tarief ergens anders.

Nota bene; Schiphol neemt ook externen aan op dit moment en ik denk niet dat ze die gaan krijgen voor 60 euro.
Schiphol heeft bij de eerste lockdown direct alle externe eruit gegooid en toen waren vooruitblikken toch anders met de gedachte van een groepsimmuniteit. Waarschijnlijk inmiddels er achter gekomen dat niet wenselijk was voor de continuïteit.

Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 28-12-2020 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmartCazeX
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-02 11:11
85 a 90 euro als uurtarief is heel netjes. Ligt natuurlijk ook aan in welke niche markt je zit. Vanaf volgend jaar start ik voor het eerst als ZZP-er, mijn uurtarief is 72,50 euro. Vanuit mijn verleden weet ik dat mijn werkgever (detachering) zo rond de 77,50 euro ontving en de tussenpartij 10 euro, wat totaal neerkomt op 87.50 euro voor de eindklant. Ik heb niet echt onderhandeld moet ik eerlijk bekennen. Ik heb aangegeven dat ik 72,50 euro wil en dat is wat ik ook heb gekregen. Er zit overigens wel een broker tussen. Ik zit meer in Infrastructuur kant, Windows/VMware/Ivanti/Citrix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:04:
Schiphol bij de eerste lockdown direct alle externe eruit gegooid
I know. Ik kreeg ook meteen vanuit een bekende gebedel of ik geen plekjes wist voor de mensen die vanuit hun bedrijf bij Schiphol zaten. En nu zitten ze met een probleem dat ze toch mensen tekort hebben kennelijk.

Hoe je het ook wendt of keert; er is werk zat. Ik zou zelf geen extreem laag tarief accepteren; het gaat over tienduizenden euro's per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
Hydra schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:01:
[...]

Zij kunnen niet wat jij kan als het goed is. Op de functie waar ik nu op zit zijn ook veel Java devs afgekomen. Allemaal voor een lager tarief.

[...]

Wat is je opzegtermijn?
Een maand. Maar veel bedrijven willen de eerste week van januari op gesprek. Dan moet ik tot 15 uitzitten (heb nog 2 weken vakantie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Krysa schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:23:
Een maand. Maar veel bedrijven willen de eerste week van januari op gesprek. Dan moet ik tot 15 uitzitten (heb nog 2 weken vakantie).
Hou er rekening mee dat als je opzegt dit per kalendermaand gaat, en veel bedrijven die ZZPers aannemen echt maximaal een maand willen wachten. Dus als je OP 1 jan opzegt, zeg je PER 1 Feb op, en is dus 28 Feb je laatste werkdag. Pas opzeggen als je al een opdracht hebt, is vaak geen optie dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Hydra op 28-12-2020 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krysa
Hydra schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:27:
[...]

Hou er rekening mee dat als je opzegt dit per kalendermaand gaat, en veel bedrijven die ZZPers aannemen echt maximaal een maand willen wachten. Dus als je OP 1 jan opzegt, zeg je PER 1 Feb op, en is dus 28 Feb je laatste werkdag. Pas opzeggen als je al een opdracht hebt, is vaak geen optie dus.
Klopt, maar ik mag volgens de personeelsgids geen vakantie uren overhouden. Dus per 1 feb opzeggen is 15 feb starten. Veel bedrijven willen vaak niet eens een week wachten. Mijn ervaring is dat het starten zelf toch wel twee weken tot een maand duurt i.v.m. inspoelen laptop, inregelen rechten en licenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Krysa schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:29:
[...]

Klopt, maar ik mag volgens de personeelsgids geen vakantie uren overhouden. Dus per 1 feb opzeggen is 15 feb starten. Veel bedrijven willen vaak niet eens een week wachten. Mijn ervaring is dat het starten zelf toch wel twee weken tot een maand duurt i.v.m. inspoelen laptop, inregelen rechten en licenties.
Recruiters zeggen vaak direct of binnen een week. Mijn ervaring is dat het 1 a 2 weken duurt om een reactie te krijgen, dan nog 1 week voor een intakegesprek en dan nog 1 week voordat ze de beslissing nemen. Zit je toch al gauw op een maand doorlooptijd. Vergt wel enige bluf want de recruiter houdt stijf vast aan dat je per direct beschikbaar moet zijn.

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:17:
[...]

Hoe je het ook wendt of keert; er is werk zat. Ik zou zelf geen extreem laag tarief accepteren; het gaat over tienduizenden euro's per jaar.
Helemaal mee eens en daarom accepteer ik voor een nieuwe opdracht ook geen "coronatarief", want als het met korting moet dan liever op mijn huidige opdracht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Deveon schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:04:
[...]

Schiphol heeft bij de eerste lockdown direct alle externe eruit gegooid en toen waren vooruitblikken toch anders met de gedachte van een groepsimmuniteit. Waarschijnlijk inmiddels er achter gekomen dat niet wenselijk was voor de continuïteit.
Members only:

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

[...]

[...]

Ik heb het idee dat veel freelancers nét onder de 100 zitten. Zelf prijs ik m'n uren al jaren op €90, vooral omdat de stap naar €100 psychologisch veel groter lijkt dan die van €80 naar €90. Ik ben uiteindelijk maar meer op retainer-basis gaan werken, puur om niet die 100 p/u aan te hoeven tikken.

disclaimer; ik doe maar af en toe iets freelance en voor de rest zit ik in de consultancy/detachering.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-05 12:10

Bejit

Svenska Faderland

[...]

[...]

Heeft alles te maken welk tarief gelijkwaardige bedrijven hanteren.

Ik heb wel eens voor een werkgever a € 200 pu gezeten 8)7

Normaal tarief van mijn functie(via een bedrijf) ligt tussen de 110 en 130 euro.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-05 20:49
Voor Java fullstack dev merk ik dit:

Senior: 80-90
Lead: 90-100
Solution Architect: 100-110 (wellicht niet veel meer met Java te maken)

Waar die laatste zelden voorkomt en vaak via eigen netwerk / intern wordt ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartCazeX
Een dezer dagen dien ik mijn ontslag in. Heb ik nog een vraag m.b.t. de opzegtermijn. Klopt onderstaand zinsopbouw?

Hierbij dien ik mijn ontslag in per 1 januari, met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand, wat betekent dat 31 januari mijn laatste werkdag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
SmartCazeX schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:04:
Hierbij dien ik mijn ontslag in per 1 januari, met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand, wat betekent dat 31 januari mijn laatste werkdag is.
Als je hem 1 dezer dagen doet is het toch gewoon:

Ik dien mijn ontslag in en mijn laatste werkdag is 31 januari 2021.

Niet te moeilijk doen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-04 14:43
miena21 schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:30:
Voor Java fullstack dev merk ik dit:

Senior: 80-90
Lead: 90-100
Solution Architect: 100-110 (wellicht niet veel meer met Java te maken)

Waar die laatste zelden voorkomt en vaak via eigen netwerk / intern wordt ingevuld.
Ik vind dingen als medior of senior maar weinig zeggen. Wanneer ben je medior plus en wanneer een senior? Lead spreekt dan weer wel voor zich.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ-B
  • Laatst online: 03-05 22:27
Op 1 januari je ontslag indienen betekent 28 februari je laatste werkdag

Op 31 december je ontslag indienen betekent 31 januari je laatste werkdag.

😉
SmartCazeX schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:04:
Een dezer dagen dien ik mijn ontslag in. Heb ik nog een vraag m.b.t. de opzegtermijn. Klopt onderstaand zinsopbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartCazeX
Ik ga mijn ontslag indienen voor 31 december, alleen vroeg ik me af of ik het goed had verwoord of niet. Vanaf 1 februari ga ik bij mijn nieuwe klus starten. Of zoals Miena21 zegt, wellicht dat ik het simpel moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
SmartCazeX schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:32:
Ik ga mijn ontslag indienen voor 31 december, alleen vroeg ik me af of ik het goed had verwoord of niet. Vanaf 1 februari ga ik bij mijn nieuwe klus starten. Of zoals Miena21 zegt, wellicht dat ik het simpel moet houden.
Ja. Ik weet je situatie ook niet, maar ik neem even aan dat je je manager nog even belt voor of na de mail en dat je mail alleen voor het bewijs is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartCazeX
Klopt Miena21, mijn werkgever is al reeds op de hoogte. De mail is meer een formaliteit en dient uiteraard als bewijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
DJ-B schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:26:
Op 1 januari je ontslag indienen betekent 28 februari je laatste werkdag
Hij zegt per 1 Jan, niet op 1 Jan. Als je per 1 Jan je ontslag indient, doe je dat dus voor 1 Jan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
SmartCazeX schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:43:
Klopt Miena21, mijn werkgever is al reeds op de hoogte. De mail is meer een formaliteit en dient uiteraard als bewijs.
Vraag ook even of 'ie reageert op de mail, dan is het bewijs wat harder. Ik zou overigens gewoon een PDF met ontslagbrief sturen en vragen of 'ie die even (digitaal) wil tekenen. Dergelijke belangrijke shit wil ik graag een bewijs voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik heb toen een emailbevestiging gevraagd en gekregen, met kort daarna het overzicht met alles wat er wel en niet ingeleverd moest worden en vrije dagen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Laatst online: 03-05 22:27
Per 1 januari ontslag betekend dus dat uiterlijk 30 november het contract schriftelijk opgezegd moet zijn? 😊

Ik vermoed dat we allemaal hetzelfde bedoelen, het heeft weinig zin om hierover verder te discussiëren. 😉👍
Hydra schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:56:
[...]

Hij zegt per 1 Jan, niet op 1 Jan. Als je per 1 Jan je ontslag indient, doe je dat dus voor 1 Jan.

[ Voor 14% gewijzigd door DJ-B op 28-12-2020 18:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Over 1 januari gesproken: als je nog in een pensioenproduct wil storten en de inleg dit jaar aftrekken van de belasting, dan moet je dat voor de jaarwisseling doen :)

Bright tooltje om je jaarruimte te berekenen: ergens in dit topic.
Hmmbob schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:43:
Dat mag niet zonder meer. Kijk even bij Bright, die hebben een heel handige jaarruimte berekenaar (Excel) online staan die ook dit soort dingen aangeeft.

Members only:

[ Voor 47% gewijzigd door Hmmbob op 28-12-2020 19:06 ]

Pagina: 1 ... 197 ... 624 Laatste