Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:35
Geen dubbele BTW. Jij factureert bijvoorbeeld 10.000 aan je klant, plus 2100 BTW.

De helft besteed je uit voor 5000 + 1050 BTW (factuur van je leverancier).
Onder de streep heb je 12.100 - 6050 = 6050 euro op je rekening.

Jij draagt BTW af: 2100 leveringen - 1050 voorheffing = 1050. Heb je netjes 5000 verdiend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-10 15:01
Oh sweet. Bedankt voor de uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 09:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Mijn andere vraag is niet beantwoord, was dat een vreemde vraag?

Anyway: als je halverwege een jaar begint als zelfstandige zit je met die 1225 uur ivm zelfstandigen aftrek. Dat is natuurlijk lastig te halen.
Wat is allemaal op te voeren? Voorbereidingen, KvK inschrijving, intake gesprek bedrijfsplan schrijven, etc. Mag je dat soort dingen ook opvoeren? (het is immers tijd die je aan je zaak besteed ;) )
En mag je reistijd meerekenen?

[ Voor 3% gewijzigd door bord4kop op 25-05-2014 11:03 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 10:24
Over je uurtarief? Ik ben niet bekend met die markt.

Je mag alles opvoeren voor de 1225, ook reistijd, voorbereidingen, kvk, intake, administratie, lezen van vakbladen, zelfstudie. Je moet het wel kunnen aantonen met een urenadministratie, maar dat is een kwestie van aan het einde van de dag even opschrijven wat je gedaan hebt.

Als je halverwege het jaar begint, kan je nog best aan de 1225 komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Ja, op die manier lukt het denk ik wel. Als je qua inzet op 800 a 850 uur zit en reistijd zo 'n 3 uur per dag heb je al (23 weken * 5 dagen * 3 uur) = 350 + 800 = 1150 uur.
Zelfstandigenaftrek scheelt aanzienlijk inkomsten :)

Misschien een gekke, of domme? vraag, maar ik zag het nergens in het topic;
Als ik netto inkomen bereken bij Bereken het, of ik word zzper krijg een bepaald bedrag. Is dat je inkomen of moet je daar ook weer inkomsten belasting over afdragen?
Ik wil het wel gewoon even zeker weten :+

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:20
het netto loon: dat wat men uitbetaald krijgt, dus met aftrek van belastingen en premies
Na belasting dus ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Gister gezeten met een accountant, hij gaf aan dat het wel belangrijk is om te zorgen voor AOV en overlijdens verzekering. Dat mijn vrouw en kinderen niet met schulden achterblijven. En dat je niet zonder inkomen zit, meteen vanaf dag 1! Stel dat je onderweg naar je opdracht een ongeluk krijgt..

En als tips; wacht er niet te lang mee, want de aanvraag & goedkeuring van de verzekeringsmaatschappij kan een tijd duren!
2e tip: een goede boekhouder is zijn geld echt wel waard!

Weet iemand nog een site, of eigen tips, voor het intake gesprek?
Ik heb werkelijk geen idee wat ik kan verwachten :?

Edit:
Nouja, ik heb natuurlijk wel een idee, maar wat ik bedoel is; Wat is er anders aan een intake vs sollicitatiegesprek?
Wat kun je beter niet doen en wat moet je juist wel bespreken?

Ik heb wel dit en dit gevonden..
Het eerste gesprek als zelfstandige is gewoon enorm spannend! :/

[ Voor 29% gewijzigd door bord4kop op 26-05-2014 13:06 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
bord4kop - als tip voor je AOV, kijk goed naar het verschil in premie tussen de minimale wachttijdperiode en een langere. Het is vaak verstandig om zelf een buffer aan te houden zodat je een kortdurende AOV zelf kan overbruggen, net zoals je een periode zonder opdrachten moet kunnen overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 08:32

_Arthur

blub

Bonsaiboom schreef op maandag 26 mei 2014 @ 15:15:
bord4kop - als tip voor je AOV, kijk goed naar het verschil in premie tussen de minimale wachttijdperiode en een langere. Het is vaak verstandig om zelf een buffer aan te houden zodat je een kortdurende AOV zelf kan overbruggen, net zoals je een periode zonder opdrachten moet kunnen overbruggen.
Dit dus. Het verschil in premie tussen een 'dag 1' uitbetaling en bv pas na 2 maanden is enorm.

Laat je goed voorlichten en lees je zelf goed in, in de AOV materie. En kijk ook rond op internet met wat daar aan AOV's te vinden zijn. Kan je zo vele duizenden euros schelen met eentje van 'een tussenpersoon'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:49
Ik heb net een AOV aangevraagd met 3 maanden wachttijd. De premie valt het eerste jaar nog mee maar gaat wel rap omhoog, 10 jaar later is ie bijna 2,5x zo hoog (ook mede dankzij aanvangskorting de eerste jaren).

Het verschil tussen 3 en 6 maanden was slechts een paar euro dus dat vond ik niet de moeite en als freelancer moet je (vind ik) toch zeker wel 3 maanden probleemloos kunnen overbruggen.

[ Voor 30% gewijzigd door Ascension op 28-05-2014 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Ascension schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:37:
Ik heb net een AOV aangevraagd met 3 maanden wachttijd. De premie valt het eerste jaar nog mee maar gaat wel rap omhoog, 10 jaar later is ie bijna 2,5x zo hoog (ook mede dankzij aanvangskorting de eerste jaren).

Het verschil tussen 3 en 6 maanden was slechts een paar euro dus dat vond ik niet de moeite en als freelancer moet je (vind ik) toch zeker wel 3 maanden probleemloos kunnen overbruggen.
9 maanden vond ik iets te lang om eerlijk te zijn. Veel gevallen waarbij je mogelijk moet claimen op je AOV zijn binnen 9 maanden waarschijnlijk al een heel eind "over" (behalve blijvende ongeschiktheid). Zelf had ik het liefste 6 maanden, maar dat kon niet op mijn verzekering. Nu staat hij op 3 maanden, met een redelijke premie. Het belangrijkste vond ik dekking op "geestelijke" ongeschiktheid, schijnbaar zijn er nogal wat verzekeringen die burn-out/depressie/etc niet dekken. Aangezien wij volledig met ons hoofd bezig zijn vond ik dat een erg belangrijke (en die aandoeningen zijn overigens binnen 9 maanden ook wel een eind "verholpen" met goede hulp, nog een reden voor mij om niet voor 9 maanden te gaan).

Mijn verzekering is trouwens ook wel toegespitst op continuiteit van mijn bedrijf, als de verzekering inspringt dan assisteren ze je ook bij vervanging en dergelijke. De 9 maanden zou ik zelf wel overleven, maar aangezien mijn bedrijf (inclusief werkenemers/opdrachten) redelijk zwaar op mij leunt vrees ik dat zonder mij die 9 maanden toch wel een doodslag zouden betekenen.

Verkijk je overigens niet op die stijging, want er zit volgens mij ook een stuk inflatiecorrectie in.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Ik ben voor een aantal freelance-opdrachten op zoek naar goede algemene voorwaarden die gericht zijn op freelance software developers. Het moet wel Engels zijn aangezien het merendeel van m'n (potentiële) klanten in de VS zit. Heeft iemand een goede template die ik kan gebruiken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-10 18:14
Avalaxy schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 18:23:
Ik ben voor een aantal freelance-opdrachten op zoek naar goede algemene voorwaarden die gericht zijn op freelance software developers. Het moet wel Engels zijn aangezien het merendeel van m'n (potentiële) klanten in de VS zit. Heeft iemand een goede template die ik kan gebruiken? :)
Op de starters dagen gaven ze het advies om die van iemand anders te kopiëren...dan wel even aanpassen met je eigen gegevens :P
Andere optie was om het te laten doen en was dan zo rond de 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerras
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 19:50
Kopieren = copyright schending... Kan je beter zelf een avond gaan zitten en allemaal voorbeelden van internet aan elkaar plakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:34

franssie

Save the albatross

Voor EUR100 zou ik niet een avond gaan knippen en plakken? Wel even vergelijken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
AOV is pure risico dekking. Uiteindelijk wordt de premie afgesteld op basis van verschillende variabelen. Hier zitten ook je leeftijd, beroep type etc. bij

Wil je na een week al een schadeuitkering, tja dan wordt de premie daar ook naar. De meeste nemen een periode van 3 tot 6 maanden begreep ik, langer kan ook. Meeste contracten lopen 3 of 5 jaar. Het eerste jaar valt de premie wel mee, elk jaar wordt het duurder. Je wordt natuurlijk ook elk jaar weer een jaar ouder, dus een jaar eerder richting je graf >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Elke verzekering is toch pure risico dekking? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Sommige zijn ook pure afzetterij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Nu ik een huis ga kopen, ben ik ook maar eens aan het kijken naar een AOV. Nooit echt over nagedacht (vond het vooral veel te duur), maar het is denk ik wel handig als je een eigen huis hebt.

Volgende week een gesprek bij de ABN (daar heb ik ook de hypotheek). Hebben jullie nog AOV tips? Aanbieder, waar je op moet letten etc. Ik ben ook wel benieuwd wat jullie betalen en wat er dan gedekt is (en over welke periode).

[ Voor 12% gewijzigd door cooper87 op 30-05-2014 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Dat hangt vooral af van wat je wil. Het is best een complexe verzekering.

Ben je vooral geinteresseerd in het staartrisico (langdurige AO >5 jaar) of in het overbruggingsrisico (mediumdurige AO >2 <5) of het continuiteitsrisico (kortdurige AO <2 jaar)?

Afhankelijk van wat het is waar je in geinteresseerd bent spelen er verschillende factoren. Over het algemeen wil je iets bepalen over:

- wachttijd (wanneer begint de AOV met uitkeren)
- inflatiecorrectie (met name voor langdurige)
- beroeps- of werkAOV (gaat het om het uitvoeren van je huidige werk, of werk in het algemeen)
- specifieke uitzonderingen (geestelijke gezondheid erin, ja of nee?)
- manier van bepalen AO

Pas er op dat als je een AOV voor het langdurige risico afneemt, dat als je rechtsbijstand ook verzekert hebt, je dit niet bij dezelfde verzekeraar afsluit. Zeker langdurige AO en de bijbehorende uitkeringen lopen in grote getallen, en daar vechten verzekeraars wel eens om. Als je dan bij dezelfde verzekeraar aanklopt voor rechtsbijstand, tegen haarzelf, dan zit je met de gebakken peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:10
Waar je in ieder geval op moet letten :
- Beroepsarbeidsongeschiktheid vs passende arbeid (je wilt de 1e)
- Vanaf welk percentage AO je krijgt uitgekeerd (meestal 25%) en welke staffels gehanteerd worden (mate van AO vs uitkeringspercentage)
- Welke uitzonderingen er zijn waarbij evt niet uitgekeerd wordt
- Uitkering en/of verzekerd bedrag al dan niet laten indexeren (waarbij premie uiteraard ook omhoog zal gaan)

Zelf heb ik vorig jaar besloten om m'n AOV aanzienlijk te verlagen en ook de wachttijd te verhogen, omdat ik inmiddels zo'n groot buffer heb opgebouwd dat ik het jaren zonder inkomen uithoud.
Ik betaal nu 131 euro/maand voor een dekking van 40K met een wachttijd 1 jaar. (Deze premie stijgt tot 219 euro/maand in de komende 4 jaar). De 'onderhoudspremie' (vervanging voor de provisie die nu niet meer is toegestaan) voor de rest van de looptijd heb ik afgekocht met een eenmalige bijdrage van 500 euro aan mijn adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Ik wil graag een AOV voor een langdurige situatie, voor als ik mezelf kreupel rij of een langdurig geestelijk iets krijg. Ik zorg ervoor dat ik minimaal een jaar zelf kan opvangen dmv een buffer, dus de wachttijd mag vrij lang zijn.

Dat hele percentage verhaal moet ik nog eens bekijken hoe dat precies werkt. Een rechtsbijstandsverzekering heb ik niet meer, die heb ik net opgezegd (maakte ik geen gebruik van en koste toch 2 tientjes per maand).

Waar ik vooral bang voor ben is kosten die elk jaar stijgen tot enorm hoge bedragen. En het feit dat er volgens mij heel wat kleine lettertjes in die algemene voorwaarden staan waardoor er zelden daadwerkelijk uitgekeerd wordt ("ja maar meneer, dát is natuurlijk niet verzekerd...."). Kwestie van goed lezen, maar kost wel veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Premieverloop over de gehele looptijd wordt wel inzichtelijk gemaakt.
Maar zo'n beetje alle AO verzekeraars hebben in de overeenkomst wel een en-bloc clausule staan waarmee ze de premies van alle lopende verzekeringen 'zomaar' kunnen verhogen (zie ook aflevering van Tros Radar over AOV. Dacht dat de genoemde verhogingen in dit geval weer teruggedraaid zijn), dus helemaal zeker weten doe je het nooit. Wel heb je in zo'n geval de mogelijkheid om je AOV per direct op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37

orf

Avalaxy schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 18:23:
Je kunt de ICT Office voorwaarden gebruiken. Engelse versie.
Ook als niet-lid mag je deze voorwaarden gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Vraagje aan de mensen die zelf hun boekhouding doen en veel met buitenlandse klanten (danwel binnen of buiten de EU). Hoe doen jullie je boekhouding?

Ik doe alles momenteel in Acumulus, maar vind het werken met buitenlandse valuta toch wat omslachtig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 02-10 15:19

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Waarom factureert je niet in Euro's? Dat doen wij iig bij onze buitenlandse klanten.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Hmm, dat is niet eens zo'n dom idee. Komt omdat ik een dollar prijs per uur had afgesproken.

Werkelijk waar ligt het nog een beetje anders, ik factuur in dollars maar de betaling vindt plaats in Bitcoin, welke ik dan weer omzet naar euros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Martijn19 schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 17:48:
Hmm, dat is niet eens zo'n dom idee. Komt omdat ik een dollar prijs per uur had afgesproken.

Werkelijk waar ligt het nog een beetje anders, ik factuur in dollars maar de betaling vindt plaats in Bitcoin, welke ik dan weer omzet naar euros.
Officieel is de kans groot dat je klant je kan dwingen om gewoon in euro’s af te rekenen, en een factuur met het verzoek om in bitcoins te betalen kan weigeren. Bedenk dus goed of je een klant er wel mee wilt verrassen.
Ik ben geen jurist, maar laatst was hier nieuws over: http://frontpage.fok.nl/n...geld-maar-ruilmiddel.html

http://www.ondernemenenin...en-in-je-boekhouding.html

Persoonlijk zou ik facturen altijd in euro's maken, dit omdat je bedrijf gevestigd is binnen de EU en voor je boekhouding is dit makkelijker. Wel kan je op de factuur direct het omgerekende bedrag in dollars vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Viper® schreef op zondag 01 juni 2014 @ 00:04:
[...]

[...]

Ik ben geen jurist, maar laatst was hier nieuws over: http://frontpage.fok.nl/n...geld-maar-ruilmiddel.html

http://www.ondernemenenin...en-in-je-boekhouding.html

Persoonlijk zou ik facturen altijd in euro's maken, dit omdat je bedrijf gevestigd is binnen de EU en voor je boekhouding is dit makkelijker. Wel kan je op de factuur direct het omgerekende bedrag in dollars vermelden.
Het eerste bericht is irrelevant voor mij aangezien het voor mij een perfecte manier is om waarde te verzenden.

Tweede bericht wel interessant, bedankt daarvoor :)

Vanaf nu ga ik alle facturen in euros verzenden. Ik heb nu al onder in de footer staan: "Voor datum X graag X aantal Bitcoin verzenden naar adres X. Koers berekend op X datum met behulp van bitcoinaverage.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
orf schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 21:05:
[...]

Je kunt de ICT Office voorwaarden gebruiken. Engelse versie.
Ook als niet-lid mag je deze voorwaarden gebruiken.
Om hierop terug te komen: awesome! Een zéér complete set voorwaarden, bestaand uit modules, waarvan je zelf kunt bepalen welke applicable zijn, en die ook nog eens gedeponeerd zijn bij de KVK waardoor je ze niet continu zelf op hoeft te sturen. Hier word ik blij van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Wat doen jullie met pensioen? Ik overweeg om de fiscale ruimte maximaal te gebruiken om pensioen op te bouwen.

Is brandnewday bijvoorbeeld een goede partij? Hun site oogt netjes, overzichtelijk en betrouwbaar maar het is natuurlijk een relatief jonge partij en ik ben nog ruim 35 jaar van mijn pensioenleeftijd verwijderd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Ik heb een nieuwe opdracht gescoord voor een behoorlijk grote partij. Ze willen dat ik eerst een MVP bouw, en als dat bevalt komt er meer budget om de app uit te bouwen. Nu is het een bedrijf uit San Francisco, en willen ze mij een contract sturen. Hoe zit dat echter met mijn eigen voorwaarden? Ik wil mijn eigen algemene voorwaarden gebruiken, maar waarschijnlijk hebben zij ook hun eigen algemene voorwaarden. Mij lijkt het aardig wat werk om die te vergelijken en compatible te maken?

Is het normaal dat de opdrachtgever degene is die het/een contract stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Welkom in de vrije sector/markt - ja dat mogen jullie helemaal samen uitonderhandelen.
Eerste keus is welk recht, jij wil NL en zij willen US.
Juridisch Engels (en laat staan US jurisprudentie) heb je waarschijnlijk niet op school gehad dus zoek hoe dan ook iemand in je netwerk er even naar gaat kijken, dat is net zo lastig voor jou als het voor hun is om de NL kant te bekijken (ook al is dat dan al Engelstailg).
Mijn ervaring met grote partijen is (NL of niet): take it or leave it maar dat hoeft hier natuurlijk niet zo te zijn, we werken nu even op aannames, maar let op het weggeven van rechten van dingen die niet direct opdrracht gerelateerd zijn, net zoals in NL zijn de juristen nogal claimerig op alles wat ze kunnen bedenken en je wil daar niet graag over procederen, laat staan in de US (en dat argument zouden ze moeten snappen als ze internationaal zaken doen).
[/aannames]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ascension schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 14:14:
Wat doen jullie met pensioen? Ik overweeg om de fiscale ruimte maximaal te gebruiken om pensioen op te bouwen.
Let wel op dat je dan die knaken opzij zet, liefst op een rekening waar je niet (makkelijk) bij kan.

Lees meer over de For hier: http://www.zzp-nederland....scale-oudedagsreserve-zzp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

_Arthur schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 20:52:
[...]

Let wel op dat je dan die knaken opzij zet, liefst op een rekening waar je niet (makkelijk) bij kan.

Lees meer over de For hier: http://www.zzp-nederland....scale-oudedagsreserve-zzp
Klopt, maar is puur fiscaal stukje, wat je eigenlijk ook wil is dat (en dat moet ik zelf ook nog uitzoeken) het gereserveerde geld buiten een faillissement valt zoals dat dacht ik voor werknemers ook geldt?

Zie het voorstel hier
Het belangrijkste is echter, dat het opgebouwde pensioen is veilig gesteld als oudedagsreserve en niet als vermogen wordt beschouwd. Dat voorkomt, dat je bijvoorbeeld in een bijstandssituatie of bij faillissement je pensioen ook nog kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Avalaxy schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 20:29:
Ik heb een nieuwe opdracht gescoord voor een behoorlijk grote partij. Ze willen dat ik eerst een MVP bouw, en als dat bevalt komt er meer budget om de app uit te bouwen. Nu is het een bedrijf uit San Francisco, en willen ze mij een contract sturen. Hoe zit dat echter met mijn eigen voorwaarden? Ik wil mijn eigen algemene voorwaarden gebruiken, maar waarschijnlijk hebben zij ook hun eigen algemene voorwaarden. Mij lijkt het aardig wat werk om die te vergelijken en compatible te maken?

Ik heb het ook bij grote partijen voor elkaar gekregen om in het contract voorwaarden af te spreken die tegen hun eigen algemene voorwaarden ingaan. Daarbij dan speciaal benoemd dat ik X en Y in de opdracht specifiek tegen de AV in liet gaan en dat we daar andere afspraken voor maakten.

De AV staan dat soms niet toe, alleen als je het specifiek anders afspreekt, dan heb je wel een hele debiele rechter die de oorspronkelijke AV laat staan.

Mijn eigen AV zijn eigenlijk altijd vrij waardeloos gebleken. Ik lees gewoon die van hen en daar staat toch in dat alle andere AV ongeldig zijn, (en vice versa), dus je hebt meteen mot. Ik vind het prima om voorwaarden te accepteren, maar niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Avalaxy schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 20:29:

Ja, vaak hebben ze hun eigen voorwaarden. Af en toe komt het voor dat ik vraag of ze een punt willen schrappen of aanpassen. Veelvoorkomend is bijvoorbeeld de aansprakelijkheid. Als je daar een goed verhaal bij hebt doen ze daar niet moeilijk over. Die contracten zijn voor een groot gedeelte standaard voor alle bedrijven die ze inhuren, maar niet altijd even toepasselijk daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrou
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-12-2024
Hoe is de markt voor BI consultancy? Denk aan de reportingkant Cognos/Microsoft objects/crystal reports etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
In een woord: ijzersterk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrou
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-12-2024
Kun je dat toelichten? Ervaringen bij klanten? zit je zelf ook in die hoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:53
BI is altijd in trek, in slechte tijden is het voor het mangement de tool om kosten inzichtelijk te maken en in goede tijden is het de tool om opportunities te flaggen. Met andere woorden, als je je kennis op peil houdt en voldoende projecten meepakt zit je in een prima markt.

(note: Ik ben geen BI man, maar ik ben geen klant tegen gekomen in mijn detacheertijd waar bij het management geen kritiek had op de BI rapportages)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Azrou schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 10:08:
[...]

Kun je dat toelichten? Ervaringen bij klanten? zit je zelf ook in die hoek?
Ik zit zelf in een iets andere hoek, maar heb in het verleden wel MS BI projecten gedaan. Krijg regelmatig e-mails met aanvragen. Er lijken flink wat aanvragen langs te komen, waarbij ik SAP BI opvallend vaak terug zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
t_captain schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:16:
[...]

Ik zit zelf in een iets andere hoek, maar heb in het verleden wel MS BI projecten gedaan. Krijg regelmatig e-mails met aanvragen. Er lijken flink wat aanvragen langs te komen, waarbij ik SAP BI opvallend vaak terug zie.
BI = BI lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je kijkt naar de technische rollen, dan zit er toch wel verschil tussen de ervaring met SAP BI, MS BI of Oracle BI. In de functionele rollen zal het verschil minder belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvdl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Zijn er hier mensen die wel eens een controle hebben gehad van de belastingdienst?

Ik ben zelf sinds 2005 ingeschreven, eerst alleen "hobbymatig" (enkel ondernemer voor ob) Sinds 2010 ben ik echt als zzp-er aan de slag gegaan (VAR, ondernemer voor IB en OB). Ik heb zelf nooit controles gehad en ken ook geen zzp-ers die dit wel hebben gehad.

Ik zit vaak in de knel met het de eis van maximaal 70% bij 1 opdrachtgever, bij mij is het 90% bij 1 opdrachtgever, en ook ruim 2 jaar bij dezelfde opdrachtgever. Hoe gaan jullie hier mee om? Gebruiken jullie de draaideur constructie?

Ik ben dus net name geinterreseerd in ervanringen met controle van de belastingdienst en de draaideur constructie. Hoewel andere ervaringen van controles mij interreseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-10 14:49

Stoffel

Engineering the impossible

Yup, 2x. In het begin is de belastingdienst eens op de koffie geweest om te kijken of mijn administratie goed opgezet was. Ik weet niet of dat gebruikelijk is, maar het stelde niet zo heel veel voor.

Dit jaar nog heb ik een controle gehad van een inspecteur van de belastingdienst over mijn omzetbelasting. De aanleiding was dat ik met een werkmaatschappij vrijwel alleen in België had gefactureerd waardoor alle omzetbelasting verlegd was. Ik had wel kosten gemaakt in Nederland, wat resulteerde in een behoorlijk grote negatieve aangifte. Dat wierp blijkbaar ergens een vlaggetje op, want na 3 kwartalen kreeg ik een brief of ik die aangiftes kon verantwoorden met bijbehorende facturen. Nadat ik dat gedaan had was de kous ook af, dus wederom niet echt veel overlast van gehad.

Wat betreft jouw eigen situatie, ik heb daar de belastingdienst wel eens vaker over gesproken en ze gaven eigenlijk altijd aan dat het criterium is dat je streeft naar het hebben van meerdere opdrachtgevers en ondernermersrisico neemt. Loopt een project langer dan gebruikelijk dan hoef je daar natuurlijk niet mee te stoppen om de belastingdienst een plezier te doen. Werkte je eerst voor dezelfde werkgever in loondienst en heb je nooit andere klanten gehad dan kan het wel tricky worden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Weet je wat de draaideurconstructie is? :+ Als je dat gaat roepen bij een controle kan je meteen je boeltje pakken, de draaideurconstructie is namelijk het uit dienst halen van personeel en terugnemen als zzp'er en een onwenselijke situatie.

Uiteindelijk komt het er op neer dat je het aannemelijk kan maken, die 70% is eerder een richtlijn. Ben je actief bezig met nieuwe klanten werven bijvoorbeeld. Als jij een prima verklaring hebt waarom je zo lang bij die ene WG bent is er ook niets aan de hand natuurlijk, bijvoorbeeld langlopende projecten.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvdl
Ik heb het probleem van 1 langdurige opdrachtgever opgelost door een BV te starten. Klinkt als mijn eigen idee, maar het moest van het inhuur bureau dat de zaken regelt voor de opdrachtgever. Ik kon na 18 maanden full time geen nieuwe verlenging krijgen omdat het op verkapt dienstverband zou gaan lijken, zowel voor de opdrachtgever als voor de belstingdienst.
Ik begrijp het wel, maar had liever de draaideur constructie toegepast. Ik ken mensen die zo al 7 jaar ergens anders zitten als zzp-er. Ik zou graag het risico willen weten van dit soort methodes.

Er waren naast de BV overigens nog andere oplossingen:
1. In dienst
2. 3 maanden + 1 dag een andere opdracht regelen
3. parttime verder en ergens anderes de uren aanvullen
4. BV beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvdl
LiquidT_NL schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 16:00:
Weet je wat de draaideurconstructie is? :+ Als je dat gaat roepen bij een controle kan je meteen je boeltje pakken, de draaideurconstructie is namelijk het uit dienst halen van personeel en terugnemen als zzp'er en een onwenselijke situatie.

Uiteindelijk komt het er op neer dat je het aannemelijk kan maken, die 70% is eerder een richtlijn. Ben je actief bezig met nieuwe klanten werven bijvoorbeeld. Als jij een prima verklaring hebt waarom je zo lang bij die ene WG bent is er ook niets aan de hand natuurlijk, bijvoorbeeld langlopende projecten.
Ik dacht het wel te weten: Via 2 of 3 verschillende BV's 1 opdrachtgever factureren. ZO omzeil je op papier het "70%-omzet-bij-1-klant" criterium. en je hebt ook nog eens meerdere klanten. Toch?

Meeste opdrachtgevers waar ik zit, werken met een tussenpersoon of kantoor voor het opstellen van contracten en stroomlijnen van betaling (ASML, Philips TomTom, Oce, etc). Die kantoren hebben vaak meerdere BV's om dit te faciliteren.

Ik heb het toruwens ook 1 keer gedaan, maar dat was achteraf gezien niet nodig.

Ik lees op wikipedia dat het inderdaad is wat jij zegt. Ik had het over boven genoemde papieren truukje. Hoe heet dat dan ?

[ Voor 23% gewijzigd door bartvdl op 11-06-2014 16:09 . Reden: typo's en toevoeging wiki ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
bartvdl schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 15:44:
Zijn er hier mensen die wel eens een controle hebben gehad van de belastingdienst?
Ik eenmaal, maar om een totaal andere reden.

Ik had namelijk de kleine ondernemersregeling in mijn eerste jaar verkeerd toegepast (gebruikte geen boekhouding software en probeerde alles zelf uit te zoeken). Toen hij zag hoe ik de boekhouding tegenwoordig doe was hij ook zeer snel weer vertrokken (hij hoefde verder niets in te zien). Alleen even het teveel ontvangen bedrag terug overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
bartvdl schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 16:02:
[...]

Ik dacht het wel te weten: Via 2 of 3 verschillende BV's 1 opdrachtgever factureren. ZO omzeil je op papier het "70%-omzet-bij-1-klant" criterium. en je hebt ook nog eens meerdere klanten. Toch?
De draaideur constructie is dus ex-personeel dat als zzp'er aan de slag gaat bij hetzelfde bedrijf. En nogmaals: de 70% criterium wordt wel voorgedaan als harde eis, maar is het niet. Het is de inspecteur die uiteindelijk het oordeel velt. Dit werkt ook de andere kant op, jij kan voldoen aan de 70% regel maar de inspecteur ziet dat dat slechts op papier is. Op deze manier moet je gewoon geen zaken willen doen. Als jij het maar aannemelijk kan maken.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

bartvdl schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 15:44:

Ik ben zelf sinds 2005 ingeschreven, eerst alleen "hobbymatig" (enkel ondernemer voor ob) Sinds 2010 ben ik echt als zzp-er aan de slag gegaan (VAR, ondernemer voor IB en OB). Ik heb zelf nooit controles gehad en ken ook geen zzp-ers die dit wel hebben gehad.

Ik zit vaak in de knel met het de eis van maximaal 70% bij 1 opdrachtgever, bij mij is het 90% bij 1 opdrachtgever, en ook ruim 2 jaar bij dezelfde opdrachtgever. Hoe gaan jullie hier mee om? Gebruiken jullie de draaideur constructie?

Ik ben dus net name geinterreseerd in ervanringen met controle van de belastingdienst en de draaideur constructie. Hoewel andere ervaringen van controles mij interreseren.
Ik weet niet in wat je doet in de IT, maar ik ben januari 2013 begonnen als ZZPer....bij de Belastingdienst voor 32 uur in de week. Ik wilde eigenlijk 36 of 40, maar dat kon om de een of andere reden niet. Probeer als WebSphere infra pipo, maar eens een klus van 8 uur per week te vinden. Dat gaat je niet lukken, want we worden meestal ingehuurd voor langdurige fulltime projecten. We zijn geen loodgieters die meerdere klussen op een dag hebben, maar werken gewoon lang voor een klant aan een (of meerdere) projecten. Een project van anderhalf jaar is in de IT helemaal niet gek. Ik denk dat je met zo'n uitleg een heel eind komt.
Ik heb in mijn ING tijd ook met een externe gewerkt die een controle en inderdaad discussie kreeg over het feit dat ie al bijna drie jaar maar een klant had en hij is er met deze onderbouwing mee weg gekomen.

Het lijkt me leuk als ik controle krijg en de controleur gaat klagen over het feit dat ik 100% van m'n omzet van 2013 bij maar een klant vandaan heb gehaald 8)7

Verder heb ik geen last van draaideur constructie. Voordat ik bij de Belastingdienst aan de slag ging, ben ik 13 jaar in dienst geweest bij de ING.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Weet iemand een goede boekhouder voor kleine ondernemers in Rotterdam? Eis is wel dat hij/zij verstand moet hebben van zaken doen met de VS (en dus weten wat een W-8BEN formulier is bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

bartvdl schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 16:01:
Ik heb het probleem van 1 langdurige opdrachtgever opgelost door een BV te starten.
Met een BV los je het probleem niet op hoor. Voor eenmanszaken in een BV vorm is namelijk ook een VAR verklaring beschikbaar (VAR-DGA). Het begrip ZZP bestaat ook niet voor de belastingdienst, je bent IB ondernemer danwel vpb ondernemer (het verschil tussen een kvk registratie als persoon en een BV).
Sowieso vind ik zzp een achterlijke term. Mensen zeggen vaak je bent ZZP of BV, maar dat is klets, je kunt in een BV prima in je eentje zijn en als IB ondernemer ook prima personeel aannemen (of dat slim is is een ander verhaal).

Die BV wordt direct van tafel geveegd door de belastingdienst bij een schijnconstructie. Zeker wanneer je allerlei creatieve papierconstructies hebt gebouwd. De belastingdienst is namelijk ook niet gek, hoe complexer je het maakt, hoe meer je volgens hen te verbergen hebt. En geloof me, dan draaien ze je binnenstebuiten hoor! Gelukkig geen persoonlijke ervaring mee

Het hebben van slechts 1 opdrachtgever (zeker als het een bemiddelingsbureau is) wordt in onze sector niet als abnormaal gezien en zal dus niet direct tot problemen leiden.

Overigens, houd je er ook rekening mee dat als je bij meerdere van je eigen BV's in dienst bent, je bij alle BV's in principe je gebruikelijk loon moet hanteren, part-time is namelijk niet direct aanleiding tot het verminderen van die bedragen, bij 3 BV's moet je dus 3x minimaal die 45k per jaar aan jezelf uitkeren of een aanvraag tot mindering indienen.

En inderdaad wat LiquidT_NL al zegt, vrees niet te hard voor die vragen in de VAR, als je gewoon aantoont dat je serieus aan de slag gaat kom je een heel eind. Ze checken alle aanvragen en kijken altijd naar de situatie en sector. Ik heb zelfs ooit aangegeven dat ik arbeid verricht voor een opdrachtgever waar ik in dienst was geweest (mocht een klant meenemen via een doorhuur constructie), geen enkel probleem mee gehad. Die bangmakerij op internet over die VAR verklaring moet maar eens stoppen (zeker op freelance/ondernemers fora wordt er veel bang gemaakt). Daarbij komt dat het een bescherming is voor zwakker personeel (schoonmaak, bouw, etc) die voorheen door draaideur constructies werden uitgebuit, die VAR is er niet om je te pesten als ondernemer! Daarnaast ligt het risico bij een VAR schending vaak bij de opdrachtgever (daar hij jouw premies moet betalen).

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

t_captain schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:16:
Bijna alle SAP BI technische rollen (ook BO, niet alleen BW) zijn bijna allemaal zelfstandigen. Laat ik nu net toevallig ook de overstap naar zelfstandig gaan maken O-)

SAP is "moeilijk", BI technisch is ook "moeilijk". Een beetje ervaring met wat tools, technische aanleg, functionele insteek en je bent er. Maar gek genoeg kunnen maar weinig mensen dat blijkbaar.

Ik ben er bijna klaar voor:
- Nog wat kennis oppikken/trainingen
- Huis gekocht
- Mijn vrouw werkt nog
- Constructie wordt een BV ivm huwelijk
- Her en der al wat gepolst over opdrachten. Helaas waren er een aantal die per direct zouden moeten (en uurtarief ook nog onbekend dan). Ik heb zelf nooit voor onder de 95,- / uur gezeten en dat is eigenlijk al aan de lage kant voor "de markt"

[ Voor 37% gewijzigd door Motrax op 11-06-2014 22:12 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-10 14:49

Stoffel

Engineering the impossible

.Gertjan. schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 21:03:
[...]

Met een BV los je het probleem niet op hoor. Voor eenmanszaken in een BV vorm is namelijk ook een VAR verklaring beschikbaar (VAR-DGA). Het begrip ZZP bestaat ook niet voor de belastingdienst, je bent IB ondernemer danwel vpb ondernemer (het verschil tussen een kvk registratie als persoon en een BV).
Sowieso vind ik zzp een achterlijke term. Mensen zeggen vaak je bent ZZP of BV, maar dat is klets, je kunt in een BV prima in je eentje zijn en als IB ondernemer ook prima personeel aannemen (of dat slim is is een ander verhaal).

Die BV wordt direct van tafel geveegd door de belastingdienst bij een schijnconstructie. Zeker wanneer je allerlei creatieve papierconstructies hebt gebouwd. De belastingdienst is namelijk ook niet gek, hoe complexer je het maakt, hoe meer je volgens hen te verbergen hebt. En geloof me, dan draaien ze je binnenstebuiten hoor! Gelukkig geen persoonlijke ervaring mee
Inderdaad ja. Is het toevallig zo'n zeer creatieve constructie waarin je zelf geen directeur maar werknemer bent door een deel van de aandelen aan een externe partij te geven zonder winstrecht? Indien ja, voel je maar niet te veilig dan, dat klinkt echt aan alle kanten louche. Zoiets als deze bedoel ik: http://www.uniforce.nl/achtergrond/dubv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Mja allemaal leuk en aardig, maar als je ziet hoe creatief multinationals omgaan met hun constructies: dat mag blijkbaar wel, maar een kleine ondernemer niet? Hoewel bovenstaande niet eens belastingontwijking is.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvdl
Gertjan, dank voor je bericht, ik ben het ook met je eens, het is in mijn ogen ook geen echte oplossing. De soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend.

Het probleem wat ik had, is dat het contracten kantoor roomser is dan de paus, en geen risico's wil nemen.. Resultaat was dus dat na ca 2 jaar het feest over was en er iets moest veranderen in de constructie. Geloof me, ik heb veel discussies gehad, en vaak konden ze me het antwoord niet geven, maar dan houden ze toch vast aan de richtlijnen die ze hebben opgesteld. En zo dom zijn ze nu ook weer niet, het is wel hun vak. Ze houden 2 jaar aan als max, het is dus niet helemaal flauw.

Er is schijnbaar ook nog een mogelijk risico voor de opdrachtgever in het verkapte loondienst. Volgens het contracten bureau kon ik namelijk moeilijk gaan doen en zeggen dat ik loondienst ben zodat ze me niet zomaar kunnen wegsturen zonder compensatie. LET OP, dit heb ik niet verzonnen, dit komt direct uit een discussie met het contracten bureau. Ajilon resources is het overigens.

Hoe dan ook, ik ben nu wel als DGA in loondienst bij min BV, en detacheer mezelf. Ik heb een jurist naar laten kijken, en het is schijnbaar daadwerkelijk anders. Ik heb overigens geen VAR-DGA nodig gehad bij de overgang naar de BV voor Ajilon. Wel een G-rekening ivm ketenaansprakelijkheid bij uitleen.

Dit is overigens niet het wat ik me afvroeg, voor mij is dit inmiddels opgelost, hoewel ik er best over wil uitweiden. Ik was eigenlijk opzoek naar mensen die ervaring hebben met controles, en specifiek gevallen waarbij lange periode voor 1 opdrachtgever gewerkt is. Zoals het voorbeeld van een vriend van me die al 7 jaar bij 1 opdrachtgever zit, en middels verschillende BV's van het contracten bureau contacten aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvdl
Stoffel schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 22:08:
[...]

Inderdaad ja. Is het toevallig zo'n zeer creatieve constructie waarin je zelf geen directeur maar werknemer bent door een deel van de aandelen aan een externe partij te geven zonder winstrecht? Indien ja, voel je maar niet te veilig dan, dat klinkt echt aan alle kanten louche. Zoiets als deze bedoel ik: http://www.uniforce.nl/achtergrond/dubv
Ik heb 100% van de aandelen. Het gaat om Philips, die regelt zijn juridische zaken wel goed hoor. Ze kunnen zich geen slechte pers veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

bartvdl schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 22:33:
En zo dom zijn ze nu ook weer niet, het is wel hun vak. Ze houden 2 jaar aan als max, het is dus niet helemaal flauw.
[...]
LET OP, dit heb ik niet verzonnen, dit komt direct uit een discussie met het contracten bureau. Ajilon resources is het overigens.
[...]
Hoe dan ook, ik ben nu wel als DGA in loondienst bij min BV, en detacheer mezelf. Ik heb een jurist naar laten kijken, en het is schijnbaar daadwerkelijk anders. Ik heb overigens geen VAR-DGA nodig gehad bij de overgang naar de BV voor Ajilon. Wel een G-rekening ivm ketenaansprakelijkheid bij uitleen.
Nou ja, dat iets je vak is betekent niet dat je er goed in bent ;) Het feit dat ze bij een BV met DGA constructie niet verder kijken doet mij toch wel twijfelen aan hun kennis op dat vlak (er zijn gevallen waar een BV met DGA alsnog als verkapt dienstverband wordt gezien, zeker met de nieuwe FlexBV gaat dat vaker voorkomen aangezien een BV stichten niet zo duur meer is, de draaideur bedrijven kunnen je gewoon een BV laten opzetten... De belastingdienst dicht dat gaat vanzelf wel weer met nieuwe regels). De 2 jaar is een leuke regeling die ze hebben bedacht, maar ik heb ook contracten in mijn portfolio zitten die al langer dan 2 jaar lopen. Veel van die inhuurbureaus zijn een gevalletje "de klok horen luiden, maar geen idee waar de klepel hangt". Ik kan mij niet echt voorstellen waarom ze 2 jaar hanteren... Misschien omdat je je het eerste jaar nog er onderuit kan praten en het 2de niet?
Overigens zeg ik niet dat het bureau slecht/kwaad/etc is, maar het is gewoon erg lastige materie en veel bedrijven weten daar ook niet echt raad mee

Mij is geadviseerd (en had ik zelf ook bedacht) om gewoon een VAR-DGA aan te vragen en die heb ik dan ook braaf liggen. Zelfs nu ik vanuit een holding werk met 2 werkmaatschappijen (inclusief personeel), waarbij ik mij vanuit een van de werkmaatschappijen uitleen heb ik netjes die verklaring liggen voor klanten. Kost mij niet zoveel moeite en voor mijn klanten is het een extra zekerheid. Daarnaast kan het nooit kwaad om de belastingdienst dingen te laten beoordelen op voorhand.
VAR-DGA is overigens een beetje apart, ik moet hem namelijk aanvragen voor de werkmaatschappij terwijl ik onder contract sta bij mijn holding...

Overigens is het lastig om goed advies op dit vlak te krijgen. Een jurist kijkt er vaak vanuit aansprakelijkheid en regelgeving naar, een accountant vanuit de boeken en een fiscalist weer vanuit de belastingen en fiscale wetten. Toen ik mijn structuur opzette heb ik van al die partijen totaal uiteenlopende adviezen gehad waarbij sommige elkaar tegenspraken. Lastige materie waarbij het inwinnen van veel advies/visies helaas noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Laatst online: 19-09 21:02
Vorig jaar ben ik geswitcht van detacheerder/werkgever. En nu 9 maanden later, nu ik toch al op zoek was naar mijn eerste opdrachtgever als ondernemer, kwam ik in contact met mijn oude klant van 9 maanden geleden.

Ze willen me graag hebben voor een korte klus. Al zit ik wel nog met een non concurrentiebeding van mijn oude werkgever. Ik ben zo open geweest en ze ingelicht dat ik de klus wil bij mijn oude klant.

Nu wacht ik op hun antwoord, want ik heb ze gevraagd het beding te laten schrappen.

Stel dat ze dit niet willen doen en dwars gaan liggen kan ik hier dan tegenin gaan?
Ik wil mijn werkgever wel te vriend houden, kleine wereld. Ik zal nog een jaar of 25-30 werkzaam zijn in de IT, ik zal ze misschien nog nodig hebben in de toekomst.

Al met al, er is een redelijke kans dat ik over 7 weken ondernemer ben :*)

[ Voor 4% gewijzigd door FireStarter op 12-06-2014 08:26 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Klinkt meer als een relatiebeding ipv concurrentiebeding (je mag niet binnen 1 jaar voor dezelfde klant gaan werken als waarbij je via je oude werkgever hebt gewerkt).

Hier tegenin gaan lijkt me redelijk kansloos, maar aangezien een relatiebeding voornamelijk bedoeld is om te voorkomen dat je een klant/opdracht bij overstap naar andere werkgever meeneemt, denk ik niet dat ze hier heel moeilijk over gaan doen. Je bent immers al 9 maanden weg bij deze klant, dus van meenemen van een lopende opdracht naar nieuwe werkgever/jezelf is geen sprake meer.

En als je vorige werkgever nog opdrachten heeft lopen bij je oude klant, dan denk ik ook niet dat die klant het op prijs zal stellen dat ze jou de weg blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

sverzijl schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 08:51:
Klinkt meer als een relatiebeding ipv concurrentiebeding (je mag niet binnen 1 jaar voor dezelfde klant gaan werken als waarbij je via je oude werkgever hebt gewerkt).
In principe ben je ook concurrerend, aangezien je een dienst levert die gelijkwaardig is aan die van je oude werkgever. Nu is een concurrentiebeding in de ICT redelijk kansloos in veel gevallen, want als je software maakt ben je over het algemeen al als concurrent te zien.

Zelf heb ik bepalingen opgenomen dat mijn werknemer(s) geen producten mogen ontwikkelen die direct concurrerend zijn met de producten van mij of mijn opdrachtgevers (diensten vallen hier niet onder). Bouw ik een revolutionair CMS systeem (evt voor een klant), dan is de enige beperking die er geldt dat de vertrekkende werknemer niet een ander CMS gaat opzetten. Dit om te voorkomen dat bedrijfsgeheimen/klantinformatie of bepaalde unieke kennis wordt gebruikt. Dit geeft hem/haar namelijk een voorsprong op mijn andere concurrenten. Daarnaast is er ook nog een geheimhoudingsplicht die je kunt inzetten in zo'n geval.

Zelfde bepalingen staan in de overeenkomsten die ik met mijn klanten heb. Ik ben vrij om voor hun concurrenten te werken, maar mag geen concurrerende software schrijven. Een van mijn klanten bevindt zich namelijk in de fiscale advies hoek, grote financiële consulting bedrijven zouden als concurrentie worden gezien waardoor ik een groot deel van mijn markt zou blokkeren.

Denk in dit geval dat de werkgever zich kan beroepen op beide gevallen (concurrentie en relatie), maar dat ze het sterkste kunnen leunen op de relatiebedingen.
Hier tegenin gaan lijkt me redelijk kansloos, maar aangezien een relatiebeding voornamelijk bedoeld is om te voorkomen dat je een klant/opdracht bij overstap naar andere werkgever meeneemt, denk ik niet dat ze hier heel moeilijk over gaan doen. Je bent immers al 9 maanden weg bij deze klant, dus van meenemen van een lopende opdracht naar nieuwe werkgever/jezelf is geen sprake meer.
Meestal zijn de looptijden van dat soort bedingen beperkt (1 a 2 jaar), dus over een tijd valt dat artikel sowieso vrij.

Relatiebeding is iets waar mensen niet altijd even goed opletten, soms staan namelijk ook leveranciers/dienstverleners in de relatiebedingen, voor je het weet blokkeer je een heel groot deel van je potentiele werkgevers/opdrachtgevers.
En als je vorige werkgever nog opdrachten heeft lopen bij je oude klant, dan denk ik ook niet dat die klant het op prijs zal stellen dat ze jou de weg blokkeren.
Dat is een sterk argument. Als de klant je erg graag wil dan zullen ze dat ook wel aan de werkgever laten weten. Wat je zou kunnen overwegen is om het contract te laten lopen via je oude werkgever. Hij kan een kleine opslag rekenen en verdient dus toch nog een beetje aan jezelf. Dit heb ik ook gedaan en dat is voor alle partijen naar tevredenheid verlopen (zo hoefde bijvoorbeeld opdrachtgever geen nieuwe contracten te tekenen of te laten checken door hun juristen). Daarnaast is het een prima stukje risico dekking.

Zorg in ieder geval dat, als je toestemming krijgt, het op papier staat! :)

Iemand hier overigens ervaring met Graydon? Ik was gisteren wat aan het spelen op de site van de NS voor een businesskaart en toen ik er een wilde aanvragen kreeg ik doodleuk te horen dat ik een hoog risico profiel had. Na wat verdere inspectie bleek dat de NS die data ophaalt bij OpenCompanies (onderdeel van Graydon). Schijnbaar sta ik daar als een risico te boek (en met mij schijnbaar ook veel andere kleine bedrijven), ik krijg daar een B rating met als opmerking dat er maarliefst 2~5% kans op wanbetaling is.

Het lijkt erop dat men dat puur inschat op sector, want er is verder geen data bekend. Wil je een hogere rating moet je jaarcijfers uploaden of een membership nemen (minimaal 400 Euro per jaar)... Terwijl ze deze data gewoon uit de KVK zouden kunnen halen...

Eigenlijk ronduit belachelijk dat zo'n partij kredietratings opstelt en er voor kan zorgen dat je extra lastig aan krediet kunt komen (businesscard is een krediet constructie door het achteraf betalen)... Wil je het fixen moet je maar extra info uploaden of een account kopen...

Mijn eerste reactie is: "wat een boeven..."

Saillant detail is dat mijn Holding een hogere rating heeft en dat daar zelfs cijfers zijn over mijn betaalgedrag (aantal dagen tussen factuur en betaling), ik vraag mij serieus af waar die data vandaan komt, want mijn Holding doet eigenlijk met niemand zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
.Gertjan. schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:26:
[...]
Meestal zijn de looptijden van dat soort bedingen beperkt (1 a 2 jaar), dus over een tijd valt dat artikel sowieso vrij.
1 jaar in zijn geval. Maar denk niet dat opdrachtgever nog even 3 maanden wil wachten, en Firestarter waarschijnlijk ook niet. Dan zou je idd nog de inhuur kunnen laten verlopen via de oude werkgever, maar daar zou ik pas in het uiterste geval over beginnen.
Relatiebeding is iets waar mensen niet altijd even goed opletten, soms staan namelijk ook leveranciers/dienstverleners in de relatiebedingen, voor je het weet blokkeer je een heel groot deel van je potentiele werkgevers/opdrachtgevers.
De klant waar ik nu zit wilde mij zo ook een relatiebeding laten tekenen. Aangezien zij zo'n 2000 klanten (van MKB tot multinationals) bedienen waarvan er een behoorlijk deel mijn potentiele klanten zouden kunnen worden in de toekomst, heb ik toch vriendelijk verzocht dit beding te laten vervallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

sverzijl schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:46:
[...]

1 jaar in zijn geval. Maar denk niet dat opdrachtgever nog even 3 maanden wil wachten, en Firestarter waarschijnlijk ook niet. Dan zou je idd nog de inhuur kunnen laten verlopen via de oude werkgever, maar daar zou ik pas in het uiterste geval over beginnen.
Erg afhankelijk van de relatie met je oude werkgever ;) Ik ben op een erg prettige manier bij mijn werkgever weggegaan (om zelfstandig te gaan) en gunde daarom mijn werkgever dat extratje ook wel (ook als vriendelijk gebaar omdat ik de opdracht mee mocht nemen en om samenwerking in de toekomst wat aan te moedigen). Daarnaast had ik weinig zin om met de betreffende klant een commercieel/legal traject in te moeten rondom de contracten of mijzelf over te leveren aan hun betaalgedrag (wat voor mij onbekend was). Met mijn oude werkgever kon ik een goede afspraak maken over betaaltermijn (30 dagen) waarbij dat bij de andere partij waarschijnlijk geen optie was.

Op deze manier profiteerden wij er beide van. Uiteindelijk ben ik blij dat dat zo gelopen is, want helaas is de betreffende partij in problemen gekomen en heb ik daar geen risico bij gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
sverzijl schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:46:
[...]

[...]

De klant waar ik nu zit wilde mij zo ook een relatiebeding laten tekenen. Aangezien zij zo'n 2000 klanten (van MKB tot multinationals) bedienen waarvan er een behoorlijk deel mijn potentiele klanten zouden kunnen worden in de toekomst, heb ik toch vriendelijk verzocht dit beding te laten vervallen ;)
Dit klopt inderdaad ik heb weinig tijd. Mijn eerste klus gaat per 1 augustus in vanwege vakantiebezettingsproblemen. Voor de klant is het een oplossing die uit de lucht komt vallen.
Ik heb natuurlijk nog een arbeidscontract met een maand opzegtermijn via mijn huidige werkgever. Daarom moet er binnen 2 weken schriftelijk (zoals Gertjan al aangaf) een oplossing op tafel liggen anders gaat het hele scenario niet door.

Al met al spannend!

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvdl
Ik heb persoonlijk weinig positieve ervaring met dergelijke overstappen gecombineerd met een concurrentei/relatiebeding. Dat was wel een direct overstap en niet met 9 maanden er tussen. Een vriend van me had recent hetzelfde probleem, ook met direct overstappen naar de klant.

In beide gevallen was er niet te praten over een constructie met de detacheerder als tussenpersoon. De reden was dat ze bang zijn dat er velen zullen volgen indien ze het toestaan. In mijn geval had ik ook nog het vermoeden dat ze me niet serieus namen, en niet geloofde dat ik de stap zou durven nemen.

Ik heb toen eieren voor mijn geld gekozen, en heb energie gestoken in het vinden van een andere opdracht. Ik heb uiteindelijk 1 maand opdrachtloos gezeten.
Je gelijk (proberen te) halen, duurt lang, kost veel energie. De kans is ook aanwezig dat je niet aan de slag mag totdat er een uitspraak is. Ik zou dat niet snel doen, zoals al aangegeven, probeer er samen uit te komen.

Die vriend van me heeft trouwens ook hetzelfde gedaan, geen conflict, maar een andere opdracht zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Ik denk persoonlijk dat het een behoorlijk verschil zal maken of je per direct een huidige klant mee wilt nemen (zoals jij en je vriend gedaan zouden hebben als dat was doorgegaan), of met 9 maanden er tussen.
In dat laatste geval kan je niet echt meer spreken van het meenemen ('stelen') van huidige klanten/opdrachten naar een andere werkgever/je eigen bedrijf. De ex-werkgever heeft dan als het goed is ook de kans gehad om de opdracht te vervolgen met inzet van een vervanger.

Ik heb overigens zelf andere ervaring met het direct overstappen met behoud van opdracht/klant. Dit was nog in de tijd dat ik van de ene naar de andere (grote) detacheerder overstapte ergens in 2006. Enige wat toen tussen beide partijen onderling geregeld werd was een soort afkoopsom ter hoogte van +/- 1-2 maanden omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Ik heb ook ervaring met het direct overstappen van een tussenbureau naar een klant. De klant heeft destijds een relatief klein bedrag betaald aan het tussenbureau (~halve maand omzet) en een afspraak gemaakt dat het bureau een volgende recruitment mocht doen geloof ik. Heeft mij verders niet gekost.

Heb ook geprobeerd direct van detacheerder naar een klant over te stappen eerder - hier was niet over te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Even een update, het beding is van tafel. Ik heb per mail bevestigd gekregen dat het beding van tafel is.
Ze prezen de openheid en ze gunnen mij deze stap ook. Dat ik eerst werkzaam was bij een andere werkgever hielp ook in de beslissing. Het beding is dus van tafel, al ingeschreven bij KVK en ik heb ook alvast een VAR en bankrekeningnummer aangevraagd.

Waar ik nu nog steeds mee zit is mobiliteit.

Ik rij per jaar 55k en ik rij nu nog een Focus wagon benzine uit 2010 met 150k op de teller. En het lease contract loopt over 2 weken af. Zou het overkopen van deze auto de meest voordelige/slimme oplossing zijn?

De afgelopen tijd heb ik er wel vaker aan gedacht welke optie voor mij het beste is maar het blijft toch lastig.

- Shortlease ~ €1600-1800 per maand

Ik ben door mijn verbruik 55k per jaar rond de €1150 ex kwijt voor een auto in dezelfde klasse. Hier komt dan ook nog bijtelling bij en brandstof.

- Financial lease ~ €1100-1300 per maand

Financial lease lijkt me perfect in mijn situatie alleen kan ik nu niet al direct 25% van de aankoop voldoen. Vaak is dit wel het een eis als een startende ondernemer een financial lease wilt afsluiten.
De leaseprijs zal een stuk lager liggen dan bij shortlease. Ook is de auto van de zaak als de lease periode voorbij is.

Mijn strategie was altijd eerst shortlease 3-4 maanden en daarna financial lease.
Maar is dit wel zo slim?
Mensen in mijn omgeving verklaren me voor gek als ik per maand tot wel 1800 euro betaal voor vervoer.

Het overnemen van je vertrouwde lease auto klinkt natuurlijk wel leuk. Klopt het dat als ik deze auto privé overneem ik daarna alle zakelijke kilometers en onderhoud kan aftrekken?

[ Voor 5% gewijzigd door FireStarter op 16-06-2014 07:33 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 21:39
Je kunt jezelf bij een prive-auto in ieder geval 19 ct per (zakelijke!) km belastingvrij uitkeren. Je mag ook meer uitkeren, maar daar moet je dan belasting over betalen.

Het is inderdaad mogelijk om (een gedeelte van) je onderhoud zakelijk op te voeren, maar hoe dat precies zit weet ik ook niet. Kun je misschien navragen bij je accountant. Ik doe het in ieder geval niet (op advies van mijn accountant).

Is als je 55k rijdt een diesel niet een optie? Kijk eens wat je voor die focus moet betalen bij overname en wat je voor dat geld kan kan krijgen als je op zoek gaat naar een diesel. Overkopen van een lease-auto is m.i. nooit een goed idee. De leasemaatschappij gaat echt niets meer doen aan de auto (dus niet nog even een onderhoudsbeurt en nieuwe banden).
Mijn advies: een premium merk - aanschaf hoger maar mijn ervaring (n=1) is wel minder onderhoudskosten en een diesel

Aanvulling: je kan nog kijken naar een electrische auto (Tesla heeft een actieradius van zeker 400k). Ik weet alleen niet of het nog steeds voordelig is ivm afchaffing van de 0%-bijtelling.

[ Voor 9% gewijzigd door Pat911 op 16-06-2014 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Omslagpunt benzine/diesel lag momenteel bij 35k / jaar hoorde ik op de radio van een leasemaatschappij. Jij zit er ver boven.

Overigens heeft een collega bewust een Prius gekocht. Deze zijn niet heel duur omdat er veel Priussen uit de lease komen en relatief zuinig in gebruik. Aanschaf is +- 10k voor 140k op de teller. Daar kan je dan nog een eind mee rijden.

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Toen ik ging kijken voor mijn mobiliteit heb ik wat shortlease tarieven opgevraagd (zelfde categorie en vrijwel zelfde situatie als jij) en bij mij kwam het op 7-800 ex brandstof. (3-6 maanden bij 40k per jaar)
Diesel zelf betalen kwam er nog 2 a300 bij per maand (op 40.000 Km /jr).

Ik rekende totaal op ongeveer 1100. Hetgeen vrijwel hetzelfde was als prive rijden op benzine (echter zonder opbouw van buffer voor vervangen na 3 jaar)

Ik vraag me af waarom het bij jou zulke hoge(-re) bedragen zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door bord4kop op 16-06-2014 13:49 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:04

JaQ

Je mag je afvragen of je wel meteen zo'n grote last wilt aangaan.

Toen ik ging freelancen heb ik eerst een oude auto gekocht voor zo'n 3k om het eerste (half) jaar te overleven. Een nieuwe auto vond ik een te grote aanslag op mijn budget (eerst buffer opbouwen om kloosloosheid te overleven). Die auto heb ik vervolgens bijna 3 jaar gereden (gemiddeld 5k per jaar aan onderhoud + brandstof) en die heeft per saldo nog minder gekost dan de auto die er voor het gezin staat.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Ik vind het dan ook een lastige afweging. Ik weet wat ik straks heb met de lease auto die ik overneem.

@ bord4kop

Als ik zoek naar een Focus met 14% bijtelling dan kom ik uit op bijvoorbeeld:
http://www.supershortleas...ci-econetic-titanium.html
€960,- voor 40k/j + 0,13 per km boven de 40k.
Dus via deze website kom je ook uit op €1150 lease + kosten brandstof €350+ bijtelling auto 28k*14%/12 €326 = €1826,- per maand.

Of reken ik nu verkeerd?

Als ik de auto prive rij dan betaal ik toch alles uit eigen zak? Ook de brandstof toch want ik krijg de €0,19 cent vergoeding om dat af te dekken klopt dat?
Klopt onderstaande berekening?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Berekening Aftrek 
                                                   Aftrekpost

Aantal prive kilometers      15000  
    Aantal zakelijke kilometers  40000  
    kilometervergoeding 19c/km                    € 7.600,00 
    Totale kilometers per jaar          55000   
    Percentage zakelijk prive         73%   
    Brandstofkosten per maand incl. btw € 600,00    
    BTW teruggave             € 91,64 x 12          € 799,74 
    Kosten onderhoud per jaa € 1.700,00             € 259,64 

Totale aftrekpost                     € 8.659,37 

Kosten na aftrek per jaar

Afschrijving auto  10k/3         € 3.333,33 
    Totaal aantal kilometers p.j.      55000    
    Kosten 1 liter benzine               € 1,82     
    Kilometers per 1 liter                13,8  
    Kosten benzine per jaar      € 7.253,62 
    Onderhoud per jaar       € 1.700,00 

Kosten  per jaar            € 12.286,96 

Kosten per jaar na aftrek    € 7.784,08 
    Per maand netto                € 648,67

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

De bijtelling is niet 14% van 28.000 maar 14% van de BPM; dus 14% van +/- 5000, dat scheelt nogal..

EDIT
Ik zeg het helemaal verkeerd inderdaad

De bijtelling zal iets zijn van €4500 a 5000 * jouw belasting tarief. Dus Ik schat dat die auto je iets van €120-150 p/mnd kost aan bijtelling.

Dus het leasbedrag:
zal iets rond de 900 zijn (incl meer KMs)
Brandstof: diesel nemen: rond 300 p/mnd
Bijtelling zeg 150

Kost ie je: 1350 ongeveer.

Omdat ik qua schatting 40k ging rijden wilde ik dat zorgeloos doen. Wachten op ANWB en/of dag niet kunnen werken kost jezelf direct geld!
Daarbij staat het vrij knullig tegenover de klant, die verwacht ook een professional voor zijn geld. Niet een of andere gesjeesde halfbakken semi-student in een verotte aftandse roestbak die moet afbellen vanwege pech onderweg.. ;w

Als het 50 km per dag zou zijn, zou ik inderdaad heel goed afwegen of het niet met een klein, el-cheapo 6e handsje kan.. 8)

[ Voor 95% gewijzigd door bord4kop op 16-06-2014 14:57 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Ik ben wel even uit de materie, maar bijtelling is toch nog steeds % van cataloguswaarde (incl. BTW+BPM) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Ik zal zakelijk 1000km per week rijden, dus een el-cheapo handje zal hem niet worden :)

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
FireStarter schreef op maandag 16 juni 2014 @ 14:29:

Als ik de auto prive rij dan betaal ik toch alles uit eigen zak? Ook de brandstof toch want ik krijg de €0,19 cent vergoeding om dat af te dekken klopt dat?
Als je zakelijk rijdt, betaal je alle autokosten uit de zaak. Onderhoud, benzine etc. Dat betekent:

(1) dat je de BTW over je autokosten terugvordert.
(2) dat je de kosten excl BTW ten laste van de bedrijfswinst brengt (waarmee je belastbaar inkomen in box 1 daalt).
(3) dat je bij privegebruik bijtelt (tel je nu bij op je belastbaar inkomen of op je ondernemingswinst?)
(4) dat je bij privegerbuik BTW-correctie betaalt (2.7% cataloguswaarde per jaar meen ik)

Bovenstaande geldt voor de uitgaven aan de auto. De auto zelf schrijf je af: afschrijving ten laste van ondernemingswinst.
Hier maakt het uit of het een marge- of BTW-auto is. Nieuwe auto, of alleen zakelijke eigenaars gehad: BTW auto. Anders marge-auto. Een BTW-auto koop je ex BTW (dus terugvorderen betaalde BTW), bij verkoop draag je BTW af. Een marge-auto koop je, schrijf je af, en verkoop je inclusief BTW.

Als je prive rijdt, betaal je alle autokosten zelf uit je netto inkomen. Voor zakelijke kilometers breng je 19 cent/km ten laste van de winst. Verder geniet je BTW compensatie over het zakelijke deel van je gebruikskosten. Als je 50/50 zakelijk/prive rijdt, de autokosten pro rato toerekent, en gaat tanken, krijg je de helft van de BTW op deze benzine terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 16:22

harlekein

Creator Owner

Goed dat dit topic er is. Hoe meer IT professionals besluiten om ZZP te worden, hoe sterker we staan. Niet alleen in dit vakgebied, maar hopelijk ook ter inspiratie in andere branches. Ik denk dat de traditionele arbeidsrelatie niet meer van deze tijd is. Maar goed, daar hoef ik hier niemand van te overtuigen. (En dat is ook niet mijn bedoeling.)

Ik zit zelf met het volgende: Ik heb mij de laatste jaren behoorlijk specialistisch gemaakt, maar wil nu de focus ergens anders leggen. Het werken met grote bedrijven heeft nadelen waardoor processen creativiteit in de weg staat.

Nu zit ik te kijken naar Dev Bootcamp. Ik heb al een ruimte IT achtergrond, maar web development is nieuw voor mij. Het zou natuurlijk het meest gunstig zijn als ik dit als investering voor mijn bedrijf kan opvoeren. Daar is een motivatie voor te bedenken. Tegelijkertijd kan het ook als omscholing gezien worden en dan zouden het persoonlijke studiekosten zijn. Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie?

Daarnaast heb ik de gedachte dat ik dan toch weer als junior begin en hoewel ik mogelijkheden zie is dat wel een lastigere positie om te freelancen. Maar daardoor laat ik me niet uit het veld slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
harlekein schreef op maandag 16 juni 2014 @ 17:13:
Hoe meer IT professionals besluiten om ZZP te worden, hoe sterker we staan.
Dat zie ik iets anders. De sterke instroom van nieuwe zelfstandigen doet de tarieven geen goed en het toenemende aantal ZZP-ers in Nederland trekt ongewenste politieke aandacht. Dat terzijde, welkom op het topic :)
[...]
Ik heb al een ruimte IT achtergrond, maar web development is nieuw voor mij. [...]

Daarnaast heb ik de gedachte dat ik dan toch weer als junior begin en hoewel ik mogelijkheden zie is dat wel een lastigere positie om te freelancen. Maar daardoor laat ik me niet uit het veld slaan.
Een ding moet je wel beseffen. Een ZZP-er wordt net zoals een consulant van een softwarehuis ingehuurd omwille van zijn specifieke vaardigheden. De klant heeft een bepaald vraagstuk waarvoor hij moeite heeft om de juiste persoon te vinden. Bij een lange-termijn focus kan hij kiezen om een werknemer in te zetten en de gewenste vaardigheden in deze werknemer te ontwikkelen. Maar als de klant kiest om in te huren, moeten de vaardigheden al op niveau zijn.

Bij jou lijken er twee wensen door elkaar te lopen: ZZP-er worden en te specialiseren in web development. Je moet goed overwegen in welke volgorde je dit het best kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
t_captain schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 08:29:
[...]

Dat zie ik iets anders. De sterke instroom van nieuwe zelfstandigen doet de tarieven geen goed en het toenemende aantal ZZP-ers in Nederland trekt ongewenste politieke aandacht. Dat terzijde, welkom op het topic :)
Maar schaarste kan dit toch compenseren? Veel mensen gaan met pensioen de komende jaren. Deze plekken moeten ook weer opgevuld worden. Weinig aanwas in de IT de komende jaren.
Veel mensen willen ook helemaal niet zelfstandig worden/zijn.
Ik merk het nu dat het toch best spannend is in de aanloop fase. Ik heb er volle vertrouwen in maar ik ben pas gerust als ik voldoende buffers heb opgebouwd. Het gezin thuis moet toch door. Ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen dit wil.

Zie jij dan een toekomst voor je waar ZZPérs standaard een veel lager tarief krijgen in een markt met veel ZZP'ers?

[ Voor 4% gewijzigd door FireStarter op 17-06-2014 09:56 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
FireStarter schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 09:55:
[...]

Maar schaarste kan dit toch compenseren?
Tot op zekere hoogte. Toenemende schaarste houdt de tarieven redelijk op peil,
We hebben ook wel te maken met globalisering. Offshoring is traditioneel heel moeilijk, gaat langzaam maar zeker iets beter, maar heeft nooit een grote plek veroverd. Maar web apps en APIs zijn nauwelijks locatiegebonden. Ook neemt remote werken langzaam toe (al is het nog klein). Dat zijn factoren die je als concurrent tegenover mensen uit goedkopere landen plaatst.
Veel mensen gaan met pensioen de komende jaren.
Ik zie niet zo heel veel software engineers met pensioen gaan. Van oudsher worden technische rollen niet geweldig gewaardeerd, de meesten zijn al veel eerder in hun loopbaan doorgestroomd naar andere rollen. Bovendien, de pensioen-boom ligt grotendeels achter ons. Gemiddeld hield de generatie babyboomers er al rond hun 60e of 62e mee op, dan zit je tussen 2005 en 2012. Ook de doorwerkers die tot de AOW-gerechtigde leeftijd doorwerken zijn al voor 80% met pensioen.
[...]
Zie jij dan een toekomst voor je waar ZZPérs standaard een veel lager tarief krijgen in een markt met veel ZZP'ers?
Deels.

Begin deze eeuw, toen er 98 mensen bij softwarehuizen werkten tegen 2 ZZP-ers, werden de tarieven bepaald door de softwarehuizen. In die dagen hadden die een overhead van 100%, waar de tussenbureaus van ZZP-ers de ZZP-ers zo'n 25% toevoegden. Een ZZP-er verdiende in zo'n markt dus (100/125) / (100/200) = 1.6x zoveel als een consultant in loondienst. Die laatste had een AV-pakket dat moest concurreren met dat van een interne werknemer bij de klant.

Nu ligt de situatie anders. ZZP is geen verschijnsel in de marge, maar een structureel deel van de IT-markt. Klanten beginnen langzaam maar zeker de waarde van zelfstandigen te herkennen: ze zijn wat goedkoper van softwarehuizen en het zijn vaak mensen met meer ervaring (softwarehuizen zijn steeds meer een kweekvijver van juniors en mediors, een goede senior loopt snel tegen het plafond en vertrekt). Nu is de ontwikkeling wel positief, maar de instroom van veel nieuwe ZZP-ers drukt wel de tarieven. Juist de starters zijn veel happiger op werk en minder gefocust op tarief. Klanten maken daar dankbaar gebruik van, zodat je regelmatig development-projecten ziet langskomen met tariefindicaties van 45 of 50 euro. (hint: als je kijkt naar de hele AV, kun je hetzelfde ook bij een baas verdienen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laus1979
  • Laatst online: 11-08 11:36
t_captain schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 10:30:
Nu ligt de situatie anders. ZZP is geen verschijnsel in de marge, maar een structureel deel van de IT-markt. Klanten beginnen langzaam maar zeker de waarde van zelfstandigen te herkennen: ze zijn wat goedkoper van softwarehuizen en het zijn vaak mensen met meer ervaring (softwarehuizen zijn steeds meer een kweekvijver van juniors en mediors, een goede senior loopt snel tegen het plafond en vertrekt). Nu is de ontwikkeling wel positief, maar de instroom van veel nieuwe ZZP-ers drukt wel de tarieven. Juist de starters zijn veel happiger op werk en minder gefocust op tarief. Klanten maken daar dankbaar gebruik van, zodat je regelmatig development-projecten ziet langskomen met tariefindicaties van 45 of 50 euro. (hint: als je kijkt naar de hele AV, kun je hetzelfde ook bij een baas verdienen).
Je beschrijft exact mijn loopbaan :)
Inmiddels 3-jaar nu freelance-tester en merk dat de tarieven langzaam weer omhoog gaan. Maar in de minse tijd zat ik net boven de 50 euro(tarief klant 70.- minus maatschapkosten en broker). Dat bleef toch echt wel significant meer als toen ik in loondienst was hoor...ook met mijn persoonlijke av-pakketje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je een eerlijke vergelijking maakt, moet je de arbeidsvoorwaarden, sociale zekerheid etc optellen en delen met het aantal declarabele uren. Iemand die bij een detacheerder 3500 + auto verdient heeft een totale loonkosten van zo'n 65.000 euro per jaar. Bij 1600 uur declarabel is dat net boven de 40 euro per uur.

50 is meer dan 40, maar het verschil is eigenlijk te klein om het risico voor te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
50/uur zou ik persoonlijk dan ook alleen maar noodgedwongen accepteren als er echt niets anders te vinden is, maar vanuit die positie wel direct naar een andere opdracht op zoek gaan. Voor 50/uur zal ik in ieder geval weinig commitment hebben. Gelukkig tot nu toe nog nooit in deze situatie gezeten, maar gezien recente ervaringen van collega ZZP-ers sluit ik het ook niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

sverzijl schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 10:02:
50/uur zou ik persoonlijk dan ook alleen maar noodgedwongen accepteren als er echt niets anders te vinden is, maar vanuit die positie wel direct naar een andere opdracht op zoek gaan. Voor 50/uur zal ik in ieder geval weinig commitment hebben. Gelukkig tot nu toe nog nooit in deze situatie gezeten, maar gezien recente ervaringen van collega ZZP-ers sluit ik het ook niet helemaal uit.
Meh, dat ligt heel erg aan de aard van de opdracht. Ik heb een aantal opdrachten (gehad) die niet heel veel boven dat tarief lagen, maar waar langdurige commitments werden gegeven en de hele handel op nacalculatie werd gedaan. Daarnaast was ik nog in de opstartfase dus kon ik niet altijd bereikbaar zijn.

Voor een inhouse klus waar ik veel vrijheden heb wil ik gerust mijn tarieven laten zakken :)

In een opstartfase is voor een ZZP programmeur 50 euro niet zo heel slecht, naarmate je verder komt gaat je tarief uiteraard omhoog. Zelf zou ik ook niet meer staan te springen om 50 euro, maar destijds vond ik dat een leuk tarief om mee op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
in de opstartfase, om mee te beginnen, ik vermoed dat heel veel beginnende ZZP'ers niet zo kritisch zijn op hun tarief. Op die manier heeft toestroom van nieuwe zelfstandigen een drukkend effect op de prijs.

Intussen zijn de alternatieven ook steeds minder interessant. Sociale zekerheid in de afgelopen 10 jaar? WAO met redelijke mate van inkomenszekerheid vervangen voor WIA waarin je onverwacht diep kunt vallen. Nieuwe (lagere) kantonrechtersformule bij werkloosheid. Straks helemaal geen schadevergoeding meer voor gederfd inkomen, slechts een studiebudget. WW is korter en wordt nog korter. Persioenen zijn gekort. In het algemeen is het langer werken en meer betalen, voor een steeds schraler sociaal systeem.
En het werken voor een baas is in veel gevallen ook minder leuk dan voorheen, vooral als je baas een grotere detacheerder is.

Die instroom zal nog wel even aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me wel af in hoeverre de veranderingen in de VAR regeling voor 2015 hier invloed op gaan hebben. Het wordt dan gewoon veel meer gedoe om met ZZP'ers te werken en de aansprakelijkheid als er iets niet klopt wordt ook groter. Met elke ZZP'er een wizard van 18 vragen moeten invullen en vervolgens aansprakelijkheid zijn als er iets niet klopt (ZZP'er komt bijvoorbeeld niet aan het aantal opgegeven opdrachtgevers) maakt het een stuk minder interessant voor de opdrachtgever denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
In ieder geval komt er dan eindelijk een keer duidelijkheid/transparantie over hoe zwaar die 'aantal opdrachtgevers >=3' (en andere zaken) nu precies wegen in de aanvraag. Die webmodule geeft immers direct na invullen aan welke VAR je zal krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Klanten en concurrentiebedingen 8)7 Ik ben momenteel in best een niche-sector aan het werk, maar elke klant weer probeert me een concurrentiebeding op te leggen.

Helaas, maar daar ga ik toch echt niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@VAR: Ik zou willen dat ze eens zouden ophouden met die hele onzin. Als je ondernemerschap echt wil aanmoedigen, moet je de keuze tussen werknemerschap en ondernemerschap helemaal vrij laten en deelname aan sociale zelerheid optioneel maken.

Wil je schijnzelfstandigheid aanpakken zonder de zelfgekozen zelfstandige in de weg te zitten, hoef je eigenlijk alleen maar naar omzetten en uurtarieven te kijken. Liggen die op vergelijkbaar niveau met een gangbaar salaris, dan heb je te maken met iemand die risico draagt zonder passende compensatie en ligt het voor de hand dat hij in een zwakke positie verkeert t.a.v. de opdrachtgevers.

@Concurrentiebeding: kun je natuurlijk niet tekenen. Het is een artikel dat hoort bij een arbeidsovereenkomst en niet bij een leverancier/klantrelatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

t_captain schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 20:56:
in de opstartfase, om mee te beginnen, ik vermoed dat heel veel beginnende ZZP'ers niet zo kritisch zijn op hun tarief. Op die manier heeft toestroom van nieuwe zelfstandigen een drukkend effect op de prijs.
Vaak geldt daar dat je ook krijgt waar je voor betaalt ;) Als een opdrachtgever graag voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, komt hij snel van een koude kermis thuis. Wat dat betreft gebeurt er hetzelfde als met het hele offshoring verhaal, men denk "ha, lekker goedkoop", vervolgens klapt de boel uit elkaar en zitten ze met een probleem omdat het fixen een veelvoud gaat kosten van de initiële kosten.

Op zich denk ik dat de wat meer ervaren ZZP-ers zich geen zorgen hoeven te maken over de instroom van nieuwe mensen met lagere tarieven. Deze mensen hebben vaak ook een wat minder uitgebreide skillset. Opdrachtgevers die primair naar de euro's kijken wil je zelf waarschijnlijk ook niet, dus dat komt mooi uit. Zo kun je als opdrachtnemer ook snel het kaf van het koren scheiden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:48
Ik zit al best lang bij 1 klant, maar ik merkte ook dat de tarieven flink gezakt zijn. Idd heel veel starters en de crisis he. Als de nood hoog is, dan hap je eerder op de alles is beter dan niets tarief.
Bij de vorige opdrachtgever mocht ik een andere ZZPer vervangen. Hij rekende een lager tarief, maar leverde ook belabberde werk op.
Heb ook een tijdje een lager tarief geaccepteerd (midden in de zware crisis en moest omzet hoog houden om later een fatsoenlijke hypotheek te kunnen nemen), maar na een tijd toch de verlenging niet geaccepteerd tenzij m'n tarief flink werd opgeschroefd. Tussenpartij weigerde uiteraard, ook goed. Maar project manager stak er een stokje ervoor. Ze weigerde te accepteren dat ik niet meer aan het project zou gaan werken. Dus eindklant betaalde iets meer en tussenpartij moest met iets minder marge genoegen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Russel88 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 10:29:
Ik zit al best lang bij 1 klant, maar ik merkte ook dat de tarieven flink gezakt zijn. Idd heel veel starters en de crisis he. Als de nood hoog is, dan hap je eerder op de alles is beter dan niets tarief.
Crisis is helaas voor veel mensen ook een reden om je proberen uit te knijpen. Ken ook van dat soort figuren, die proberen onder het mom van crisis de prijs te drukken. Als je ze dan confronteert met het feit dat je weinig merkt van de crisis en zelfs overladen bent met werk trekken ze hun woorden weer in. :+

Ik loop binnenkort tegen het dilemma aan dat ik mijn werknemer voor hogere tarieven wil inzetten, maar dat betekent ook dat ik mijn tarief moet laten groeien, anders is de incentive niet hoog genoeg om mijn collega in te zetten. En het is juist de bedoeling dat dat wel gebeurt, hij moet namelijk wat workload van mij overnemen...
Bij de vorige opdrachtgever mocht ik een andere ZZPer vervangen. Hij rekende een lager tarief, maar leverde ook belabberde werk op.
Heb ook een tijdje een lager tarief geaccepteerd (midden in de zware crisis en moest omzet hoog houden om later een fatsoenlijke hypotheek te kunnen nemen), maar na een tijd toch de verlenging niet geaccepteerd tenzij m'n tarief flink werd opgeschroefd. Tussenpartij weigerde uiteraard, ook goed. Maar project manager stak er een stokje ervoor. Ze weigerde te accepteren dat ik niet meer aan het project zou gaan werken. Dus eindklant betaalde iets meer en tussenpartij moest met iets minder marge genoegen nemen.
Dat is de pest van die tussenpartijen, die willen lage tarieven naar hun eindklanten rekenen, maar toch hun marge hoog houden. Wat niet uit de lengte komt, moet dan maar uit de breedte komen...

Gelukkig tot nu toe niet te maken gehad met dat soort bureaus. Ze proberen mij wel te strikken, maar ik heb werk genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Avalaxy schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 23:49:
Klanten en concurrentiebedingen 8)7 Ik ben momenteel in best een niche-sector aan het werk, maar elke klant weer probeert me een concurrentiebeding op te leggen.

Helaas, maar daar ga ik toch echt niet aan beginnen.
Ik kreeg gisteren ook een contract (tussenpartij), hierin staat inderdaad ook een concurrentiebeding. Verzoek gedaan om deze te laten vervallen. Ben zelf geen voorstander van dat soort ongein. Eens kijken wat ze zeggen.

Overigens is tarief altijd zeiken. De klant betaalt het liefst zo min mogelijk, een tussenpartij vraagt het liefst zo veel mogelijk en ze betalen het liefst zo min mogelijk voor de inhuur. In principe is het gewoon dozen schuiven, directe inhuur en directe detachering, het contract die de tussenpartij heeft met de klant nemen ze vaak 1 op 1 over voor hun contract met de ingehuurde partij.
Soms kan je echter moeilijk om een tussenpartij heen als bijvoorbeeld de klant externe alleen op die manier inhuurt. Je kan natuurlijk altijd nee zeggen :+

[ Voor 34% gewijzigd door Viper® op 20-06-2014 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZGaro
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-02-2024
Misschien heeft iemand hier ervaring mee.

Ik ga per 1 juli starten als zelfstandige. Helaas moet ik mijn lease auto meenemen voor het komende jaar. Voor het overnemen van het contract van de lease auto moest ik een ondernemingsplan opstellen en daarbij heb ik ook een contract meegestuurd die mij verzekerd van inkomsten voor het komende half jaar. Afgelopen maandag heb ik te horen gekregen dat alles rond is. Nu krijg ik net een e-mail met daarin wel de vereiste dat ik een borg van maar liefst 3200 euro moet aftikken en die ik bij positieve cijfers van 2015 weer terug kan krijgen. Vreemd wat ik heb een contract waarin ik in 2014 sowieso gedekt ben met een contract van 6 maanden en 40 uur per week. Als ik het contract wil verbreken kost mij 8000 euro.

Mijn insteek is om op deze vereiste nee te zeggen. Vooral vanwege het feit dat ik het komende half jaar gewoon financieel solvabel ben. Ik wil deze borg best verschuiven naar december om hen zekerheid te geven.

Wat denken jullie en wie heeft hier nog meer ervaring mee. Ik krijg het idee dat ik klemgezet wordt door te borg te betalen terwijl ik gewoon solvabel ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:13

André

Analytics dude

Ik denk dat je ooit getekend hebt voor een contract, daar zit je nu aan vast. Vervolgens begin je een hagelnieuw bedrijf en voorziet de lease maatschappij enige risico's. Er is ook een reden dat je pas na 3 jaar een hypotheek kunt krijgen... :)

Ik snap het van hun kant wel. Je kunt proberen wat te onderhandelen, zorgen dat je iemand aan de lijn krijgt daar die mee wil denken, maar dat is het dan ook wel.

[ Voor 25% gewijzigd door André op 20-06-2014 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

ZGaro schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 22:41:
Wat denken jullie en wie heeft hier nog meer ervaring mee. Ik krijg het idee dat ik klemgezet wordt door te borg te betalen terwijl ik gewoon solvabel ben.
Een borg is ook om ontvreemding van de auto te dekken. De betreffende borg is nog redelijk laag, ik heb een hogere borg. De opmerking dat je hem terugkrijgt bij goede cijfers is wel apart, in principe hoor je hem bij het einde van het contract gewoon terug te krijgen. Maar goed, het principe van een borg is normaal, ook de grote bedrijven moeten vaak een borg betalen. Je krijgt namelijk een auto in je beheer van enkele duizenden euro's en men wil zeker weten dat als jij dat ding ontvreemd of als er een incident ontstaat dat zij enige garantie hebben.

Dat contract verandert er helaas weinig aan, maar is waarschijnlijk enkel om te zorgen dat je niet prive mee hoeft te tekenen. Daarnaast is zo'n contract nog steeds geen zekerheid, wat nou als je opdrachtgever omvalt of als jij arbeidsongeschikt wordt? Trouwens, komt die afkoopsom van je werkgever of is dat het uitkopen van de auto bij de leasemaatschappij?

Zelf heb ik destijds ook mijn contract meegenomen, de auto had nog een looptijd van 3 jaar en afkopen bij mijn werkgever zou een dure hobby zijn (moest dan het deel boven budget voor 36 maanden betalen + een soort boete). Heb gekeken wat het zou kosten om de auto uit te kopen bij de leasemaatschappij, maar dat was ook niet te doen (zij schrijven de auto pas tegen het einde van de periode af, dus ik moest ongeveer de nieuwwaarde betalen). Uiteindelijk heb ik het contract overgenomen en heb ik de borg in een vorm van een deposito/borg combi gedaan, ik heb 10 000 euro aan de leasemaatschappij betaald en dat bedrag wordt gedurende de looptijd in mindering gebracht op het lease bedrag. Een soort combi van aanbetaling en borg dus (scheelde ook een lekker stukje belasting dat jaar ;) ).

Toen ik van IB ondernemer naar de BV ging heb ik het contract meegenomen, maar moest ik nog een extra verklaring tekenen zodat ik persoonlijk verantwoordelijk was voor het contract. Zou ik liever niet doen, maar goed als IB ondernemer was ik toch ook hoofdelijk verantwoordelijk.

Met andere woorden: helaas werkt het dus gewoon zo :) Auto's zijn dure dingen en de leasecontracten vertegenwoordigen een hoge waarde. Daar dekt men zich dus graag in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

.Gertjan. schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 11:22:
ik heb 10 000 euro aan de leasemaatschappij betaald en dat bedrag wordt gedurende de looptijd in mindering gebracht op het lease bedrag. Een soort combi van aanbetaling en borg dus (scheelde ook een lekker stukje belasting dat jaar ;) ).
Ik gok dat het in het geval van Zgaro om een zelfde constructie zal gaan. Was bij mij destijds in 2008 idem. De borg/aanbetaling werd verrekend (naar rato) met de maandbetalingen.
Pagina: 1 ... 16 ... 645 Laatste