In principe ben je ook concurrerend, aangezien je een dienst levert die gelijkwaardig is aan die van je oude werkgever. Nu is een concurrentiebeding in de ICT redelijk kansloos in veel gevallen, want als je software maakt ben je over het algemeen al als concurrent te zien.
Zelf heb ik bepalingen opgenomen dat mijn werknemer(s) geen producten mogen ontwikkelen die direct concurrerend zijn met de producten van mij of mijn opdrachtgevers (diensten vallen hier niet onder). Bouw ik een revolutionair CMS systeem (evt voor een klant), dan is de enige beperking die er geldt dat de vertrekkende werknemer niet een ander CMS gaat opzetten. Dit om te voorkomen dat bedrijfsgeheimen/klantinformatie of bepaalde unieke kennis wordt gebruikt. Dit geeft hem/haar namelijk een voorsprong op mijn andere concurrenten. Daarnaast is er ook nog een geheimhoudingsplicht die je kunt inzetten in zo'n geval.
Zelfde bepalingen staan in de overeenkomsten die ik met mijn klanten heb. Ik ben vrij om voor hun concurrenten te werken, maar mag geen concurrerende software schrijven. Een van mijn klanten bevindt zich namelijk in de fiscale advies hoek, grote financiële consulting bedrijven zouden als concurrentie worden gezien waardoor ik een groot deel van mijn markt zou blokkeren.
Denk in dit geval dat de werkgever zich kan beroepen op beide gevallen (concurrentie en relatie), maar dat ze het sterkste kunnen leunen op de relatiebedingen.
Hier tegenin gaan lijkt me redelijk kansloos, maar aangezien een relatiebeding voornamelijk bedoeld is om te voorkomen dat je een klant/opdracht bij overstap naar andere werkgever meeneemt, denk ik niet dat ze hier heel moeilijk over gaan doen. Je bent immers al 9 maanden weg bij deze klant, dus van meenemen van een lopende opdracht naar nieuwe werkgever/jezelf is geen sprake meer.
Meestal zijn de looptijden van dat soort bedingen beperkt (1 a 2 jaar), dus over een tijd valt dat artikel sowieso vrij.
Relatiebeding is iets waar mensen niet altijd even goed opletten, soms staan namelijk ook leveranciers/dienstverleners in de relatiebedingen, voor je het weet blokkeer je een heel groot deel van je potentiele werkgevers/opdrachtgevers.
En als je vorige werkgever nog opdrachten heeft lopen bij je oude klant, dan denk ik ook niet dat die klant het op prijs zal stellen dat ze jou de weg blokkeren.
Dat is een sterk argument. Als de klant je erg graag wil dan zullen ze dat ook wel aan de werkgever laten weten. Wat je zou kunnen overwegen is om het contract te laten lopen via je oude werkgever. Hij kan een kleine opslag rekenen en verdient dus toch nog een beetje aan jezelf. Dit heb ik ook gedaan en dat is voor alle partijen naar tevredenheid verlopen (zo hoefde bijvoorbeeld opdrachtgever geen nieuwe contracten te tekenen of te laten checken door hun juristen). Daarnaast is het een prima stukje risico dekking.
Zorg in ieder geval dat, als je toestemming krijgt, het op papier staat!
Iemand hier overigens ervaring met Graydon? Ik was gisteren wat aan het spelen op de site van de NS voor een businesskaart en toen ik er een wilde aanvragen kreeg ik doodleuk te horen dat ik een hoog risico profiel had. Na wat verdere inspectie bleek dat de NS die data ophaalt bij OpenCompanies (onderdeel van Graydon). Schijnbaar sta ik daar als een risico te boek (en met mij schijnbaar ook veel andere kleine bedrijven), ik krijg daar een B rating met als opmerking dat er
maarliefst 2~5% kans op wanbetaling is.
Het lijkt erop dat men dat puur inschat op sector, want er is verder geen data bekend. Wil je een hogere rating moet je jaarcijfers uploaden of een membership nemen (minimaal 400 Euro per jaar)... Terwijl ze deze data gewoon uit de KVK zouden kunnen halen...
Eigenlijk ronduit belachelijk dat zo'n partij kredietratings opstelt en er voor kan zorgen dat je extra lastig aan krediet kunt komen (businesscard is een krediet constructie door het achteraf betalen)... Wil je het fixen moet je maar extra info uploaden of een account kopen...
Mijn eerste reactie is: "wat een boeven..."
Saillant detail is dat mijn Holding een hogere rating heeft en dat daar zelfs cijfers zijn over mijn betaalgedrag (aantal dagen tussen factuur en betaling), ik vraag mij serieus af waar die data vandaan komt, want mijn Holding doet eigenlijk met niemand zaken...