Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:10
Miss_80 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 08:10:
Ik ben zelf nu een jaar of 5 freelancer (IT PMO) en zit al sinds 2010 bij dezelfde klant. Ik heb vooralsnog geen problemen gehad met de belastingdienst en ik krijg ook elk jaar gewoon de WUO. Af en toe heb ik wat kleine dingen die ik moet regelen voor mijn zwager en dat factureer ik dan. Stelt geen moer verder, maar kon wel altijd zeggen dat ik meer dan 1 klant had :-).
Ik ken inmiddels al zoveel collega-ZZP-ers die al heel lang bij dezelfde opdrachtgever zitten (met genoeg uitschieters naar 5 tot zelfs 10+ jaar) dat ik er me niet echt druk om maak als ik een opdracht >1 jaar heb bij 1 klant. BD begrijpt ook wel dat IT projecten vaak lang duren heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 10:24
De BD heeft zelf ook ZZP-ers rondlopen die op langjarige infra- en andere IT projecten zitten. Die beoordelen ze ook niet ineens als schijnzelfstandigen ...

Ze kijken ook naar zaken of je bijvoorbeeld over je tarief onderhandelt, of je risico neemt, of je je commercieel opstelt, etc, mochten ze je willen beoordelen. Als je niet slaafs je klant volgt, dan zal het wel goed zitten. Het idee achter de regeling is om de zwakkere in de samenleving te beschermen tegen schijnzelfstandigheid, waarbij het eigenlijk een manier is om ondernemersrisico naar zwakke werknemers te verschuiven.

IT ZZPers die een behoorlijk tarief vragen zal het niet zo snel gebeuren dat ze je niet beoordelen als ondernemer maar als werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09 08:18
Als iemand langer dan > 1 jaar bij een opdrachtgever zit, is diegene dan ondernemer? Naar mijn mening is het grootste deel van de freelancer niet bezig met ondernemen, maar dat is weer een andere discussie. Het belangrijkste voor de BD is dat je niet het grootste deel van je omzet uit één opdracht haalt. Als ZZPer langer dan 5 of zelfs 10 jaar bij één werkgever? Dan is of je tarief veel te laag of de werkgever heeft oneindig budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

T i M schreef op donderdag 05 december 2013 @ 08:47:
Als iemand langer dan > 1 jaar bij een opdrachtgever zit, is diegene dan ondernemer? Naar mijn mening is het grootste deel van de freelancer niet bezig met ondernemen, maar dat is weer een andere discussie. Het belangrijkste voor de BD is dat je niet het grootste deel van je omzet uit één opdracht haalt. Als ZZPer langer dan 5 of zelfs 10 jaar bij één werkgever? Dan is of je tarief veel te laag of de werkgever heeft oneindig budget.
Bedoel je dan fulltime? In dat geval krijg je ook geen WUO en ben je ook voor de belastingdienst geen ondernemer. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

T i M schreef op donderdag 05 december 2013 @ 08:47:
Als ZZPer langer dan 5 of zelfs 10 jaar bij één werkgever? Dan is of je tarief veel te laag of de werkgever heeft oneindig budget.
In het geval van een ZZP-er is het geen werkgever, maar opdrachtgever ;)

Het argument dat je tarief te laag is is natuurlijk een beetje onzinnig, er zijn genoeg bedrijven die jarenlang met externen werken. Dit omdat ze weten dat projecten vaak eindig zijn (ook 10 jaar is eindig) of niet in de gelegenheid zijn om zelf de juiste mensen te werven en vast te houden. Ook het feit dat ze vaak geen fulltime capaciteit nodig hebben zorgt er voor dat het gunstiger is om extern te werven, er zijn maar weinig mensen die je een arbeidscontract kunt bieden voor 20 uur. Het is misschien wel duurder dan 20 uur iemand in dienst nemen, maar vaak wel goedkoper dan iemand 40 uur neerzetten zonder hem aan de gang te kunnen houden.

Als je 40 uur per week voor een opdrachtgever werkt is het verdacht, maar ook dat is niet volledig uit te sluiten.

De belastingdienst kijkt gelukkig niet enkel naar het aantal opdrachtgevers (de "enge" verhalen online gaan vaak niet over ICT-ers en zijn soms ook redelijk overdreven), maar ook naar bijvoorbeeld de sector. Ben je als tekstschrijver of timmerman jarenlang bij slechts 1 opdrachtgever aan de slag wordt het sneller gezien als verkapt dienstverband, bij een ICT project is het normaal om langer te blijven hangen :)

Vergeet ook niet dat de VAR verklaring er is om misbruik van ZZP-ers te voorkomen, veel mensen lopen panisch te doen over die verklaring, maar hij is er juist om mensen te beschermen. Vroeger werden namelijk bouwvakkers en schoonmakers naar een ZZP constructie geduwd door werkgevers om kosten te besparen, hiervoor is de hele VAR regeling in het leven geroepen. Het angstzaaien op die diverse fora is in mijn ogen dan ook niet altijd even correct...

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09 08:18
Mijn stelling gaat over freelancers die 40 uur per week bij dezelfde opdrachtgever zitten gedurende een lange periode. Als ik een opdracht aanneem van 20 uur per week over een periode van 5 jaar en ik heb daarnaast nog omzet uit andere projecten dan is dat voor de BD geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

T i M schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:55:
Mijn stelling gaat over freelancers die 40 uur per week bij dezelfde opdrachtgever zitten gedurende een lange periode. Als ik een opdracht aanneem van 20 uur per week over een periode van 5 jaar en ik heb daarnaast nog omzet uit andere projecten dan is dat voor de BD geen enkel probleem.
Ook 40 uur hoeft niet direct een probleem te zijn ;)

Je stak het een beetje in als "wanneer je 40 uur voor een opdrachtgever werkt voor een lange tijd, dan klopt er iets niet", daar was ik het niet mee eens. Er zijn genoeg redenen voor een opdrachtgever om voor een dergelijke constructie te kiezen.

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
T i M schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:55:
Zoals gezegd, heeft (of in ieder geval had, toen ik er als externe gewerkt heb) de BD zelf ook IT ZZPers rondlopen die al jarenlang 40 uur per week voor ze werken. Er wordt naar meer gekeken dan alleen "werk je 40 uur voor dezelfde opdrachtgever, gedurende het jaar".

De andere opmerkingen hier kloppen ook, er is met de VAR begonnen om de zwakkere te beschermen, niet om degene die daadwerkelijk als zelfstandige aan t werk zijn te pakken. Het leek een korte periode alsof de BD dat wel zo deed, en daar zijn alle spookverhalen vandaan gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:48
Idd bangmakerij.
In de IT is het niet uitzonderlijk dat externen lang ingehuurd worden. Bij de overheid werken ook ZZPers jarenlang achterelkaar.
In de IT zit je toch al gauw aan een bepaald uurloon, waarbij verkapt dienstverband onrealistisch is.

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-10 13:04
Ik heb afgelopen week mijn baan opgezegd en ben met een opdracht op zak aan mijn volgende carrière stap begonnen. Per 1 februari 2014 ga ik als freelancer aan de slag!

Nu vroeg ik me af wat de voordelen zijn van een zakelijke rekening ten opzichten van een particuliere rekening. Behalve de weergave naam bij giro betalingen en het langer onthouden van rekening historie. Voorlopig ga ik voor het openen van een particuliere rekening. Iemand hier ideeën over?

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:29

Osxy

Holy crap on a cracker

Emperor_ schreef op donderdag 26 december 2013 @ 21:52:
Ik heb afgelopen week mijn baan opgezegd en ben met een opdracht op zak aan mijn volgende carrière stap begonnen. Per 1 februari 2014 ga ik als freelancer aan de slag!

Nu vroeg ik me af wat de voordelen zijn van een zakelijke rekening ten opzichten van een particuliere rekening. Behalve de weergave naam bij giro betalingen en het langer onthouden van rekening historie. Voorlopig ga ik voor het openen van een particuliere rekening. Iemand hier ideeën over?
Een zakelijke rekening hoeft ook niet de hoofdprijs te kosten, verschillende banken hebben een starters voordeel waarbij je fikse kortingen krijgt (bij ING eerste jaar zelfs gratis).

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• sverzijl

In principe geen probleem om dit een particuliere rekening te laten zijn. Vond het zelf wat professioneler overkomen om een rekening op naam van mijn bedrijf te hebben, maar echt nodig is het niet. Voor je boekhouding wel handig om prive/zakelijk wel te scheiden dus zou wel 2 aparte rekeningen daarvoor gebruiken. Als starter is de zakelijke rekening bij bijv. Rabo eerste 2 jaar gratis. Daarna paar tientjes per kwartaal (afhankelijk van aantal overboekingen en aantal keer dat je je rekening raadpleegt etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Ik ken één verschil, bij de ING: een particuliere rekening mag niet meer dan 50.000 per dag overmaken naar andere rekeningen. Zakelijke rekeningen hebben die beperking niet.
Verder zijn er nog speciale functies zoals automatische incasso maar ik neem aan dat je die niet gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phkba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-10 11:49
Afhankelijk van de hoeveelheid vermogen is het verstandig om een echt zakelijke rekening te hebben.

Als je als alleenstaande meer dan ca 21.000 of als je een fiscale partner hebt gezamenlijk meer dan ca 42000 euro hebt dien je hierover belasting te betalen. (Box3)
Geld van je onderneming valt hier niet onder (mits dit binnen redelijke grenzen valt)

Mocht je vermogen dus rond of boven deze bedragen liggen dan is het verstandig om het op een zakelijke (spaar)rekening te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
phkba schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 09:13:
Afhankelijk van de hoeveelheid vermogen is het verstandig om een echt zakelijke rekening te hebben.

Als je als alleenstaande meer dan ca 21.000 of als je een fiscale partner hebt gezamenlijk meer dan ca 42000 euro hebt dien je hierover belasting te betalen. (Box3)
Geld van je onderneming valt hier niet onder (mits dit binnen redelijke grenzen valt)

Mocht je vermogen dus rond of boven deze bedragen liggen dan is het verstandig om het op een zakelijke (spaar)rekening te zetten
De scheiding van vermogen is puur boekhoudkundig, het is niet noodzakelijk om hier aparte rekeningen voor aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
phkba schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 09:13:

Een aparte zakelijke rekening is erg handig en dit zou ik zeker adviseren, puur om het scheiden van je inkomsten/uitgaven overzichtelijk te houden.

Let er wel op dat als zzp'er alles gewoon gezien wordt als winst uit de onderneming. Dit betekent dat alle winst direct als inkomen gezien wordt, ook al staat het op je zakelijke rekening. Voor een BV gelden hier andere regels voor. Je kunt jezelf dan een salaris uitbetalen vanuit je BV en je vermogen in je BV laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:35
Viper heeft gelijk, de mogelijkheden om inkomstenbelasting uit te stellen door vermogen in de zaak te houden zijn beperkt.

Voor de "vermogensbelasting" maakt een zakelijke rekening wel een verschil. Ontvangen rente wordt namelijk belast als ondernemingswinst, dus o.b.v. de werkelijk ontvangen rente. Dat in tegenstelling tot box 3 voor een particuliere rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:49
Let wel op dat wanneer je je zakelijke rekeningen en prive rekening bij dezelfde bank hebt dat het garantiestelsel niet 2x 100K dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 08:32

_Arthur

blub

creator1988 schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 13:07:
Let wel op dat wanneer je je zakelijke rekeningen en prive rekening bij dezelfde bank hebt dat het garantiestelsel niet 2x 100K dekt.
Ligt aan de bedrijfsvorm. Maar je opmerking is wel terecht!

Meer info omtrent een zakelijke rekening en het garantiestelsel: http://zakelijk.infonu.nl...j-faillissement-bank.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 13:02:
Viper heeft gelijk, de mogelijkheden om inkomstenbelasting uit te stellen door vermogen in de zaak te houden zijn beperkt.

Voor de "vermogensbelasting" maakt een zakelijke rekening wel een verschil. Ontvangen rente wordt namelijk belast als ondernemingswinst, dus o.b.v. de werkelijk ontvangen rente. Dat in tegenstelling tot box 3 voor een particuliere rekening.
Correct

stukje van KvK
Zolang het zakelijk vermogen is in principe niet. MAAR in principe mag je niet grote bedragen in aanhouden op je zakelijke rekening zonder dat daarvoor een zakelijk doel of noodzaak is.

Dus je mag wel 25.000 euro zakelijk vermogen hebben op je rekening als je leveranciers moet betalen of als je volgend jaar een nieuwe auto op de zaak wil kopen of natuurlijk elke andere grote investering of voorraadaankoop.

Maar je mag niet jaar in jaar uit 25.000 euro op de rekening hebben staan om zo de vermogensrendementsheffing in de IB te ontwijken.

Er is dus niet direct te zeggen hoeveel vermogen je zakelijk mag aanhouden. Dat is sterk afhankelijk van het soort bedrijf en of je een concreet bestedingsdoel hebt voor dat geld. Een zzp-er die als tekstschrijver werkt zal veel minder zakelijk vermogen aan kunnen houden als een webwinkelier in kadoartikelen die in december 50% van zijn jaaromzet haalt en geld reserveert om volgend jaar nieuwe voorraad te kopen.

In algemene zin kun je wel zeggen dat elke ondernemer bepaalde reserveringen mag maken om toekomstige investeringen te financieren. en men zal niet op 10 of 20 duizend euro kijken dat een aannemelijk doel heeft.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat de rente of dividend dat je ontvangt over het zakelijk vermogen gewoon als financiele baten moet worden opgegeven en daar betaal je dus het progressieve belastingtarief over. En al rond de 2,5% - 2,85 % rendement word die inkomstenbelasting hoger als de vermogensrendementheffing.

Op dit moment kan de keuze voor zakelijk vermogen aanhouden dus nog net fiscaal voordeliger zijn, maar zodra de rente nog iets stijgt is de vaste heffing van 1,2% als snel voordeliger.

En uiteraard, zolang je prive minder als 20.000 euro (40.000 voor fiscaal partners) aan spaargeld hebt is het altijd voordeliger om het gewoon altijd als prive vermogen aan te merken.
Maar dit geldt voor een BV, voor een zzp'er is bedrijfsvermogen=eigen vermogen.
Je zakelijke vermogen moet je dus gewoon als privé vermogen opgeven.

Praat geen poep jonguh ! :>

Ik zet zelf al mijn zakelijk geldt naar mijn privé spaarrekening. Hier krijg ik zelfs meer rente op dan een zakelijke spaarrekening. Nou is de rente op dit moment zo laag dat je hier niet rijk van gaat worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Viper® op 31-12-2013 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Viper® schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 14:08:
[...]

Je zakelijke vermogen moet je dus gewoon als privé vermogen opgeven.
Pertinente onzin. Wie je dat vertelt heeft kan je beter niet meer om advies vragen.

[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 31-12-2013 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 15:18:
[...]

Pertinente onzin. Wie je dat vertelt heeft kan je beter niet meer om advies vragen.
Mijn opmerking staat een beetje scheef, als je het hele verhaal leest komt het duidelijker over.
Je zakelijke vermogen moet je dus gewoon als privé vermogen opgeven zolang het geen zakelijk doel dient
Vermogen is zakelijk zolang het een doel heeft binnen de onderneming. Als ik 50.000 op een spaarrekening heb staan en ik heb geen plannen om dat geld binnen mijn bedrijf te gebruiken dan hoort dat saldo formeel in box 3 thuis, of het nu op een zakelijke spaarrekening staat of niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Viper® op 31-12-2013 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37

orf

Stukje van de community van KvK is het. Hoewel de antwoorden naar mijn idee (voor niet-rechtspersonen!) correct is, zou ik niet blind vertrouwen op iets wat op een forum gezegd wordt, alleen omdat het op het domein van KvK gebeurt. hallo.kvk.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Viper® schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 15:24:
[...]

Mijn opmerking staat een beetje scheef, als je het hele verhaal leest komt het duidelijker over.

Vermogen is zakelijk zolang het een doel heeft binnen de onderneming. Als ik 50.000 op een spaarrekening heb staan en ik heb geen plannen om dat geld binnen mijn bedrijf te gebruiken dan hoort dat saldo formeel in box 3 thuis, of het nu op een zakelijke spaarrekening staat of niet.
Dan wel. Maar zolang het zakelijk is hoort het niet in box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
orf schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 15:24:
[...]

Stukje van de community van KvK is het. Hoewel de antwoorden naar mijn idee (voor niet-rechtspersonen!) correct is, zou ik niet blind vertrouwen op iets wat op een forum gezegd wordt, alleen omdat het op het domein van KvK gebeurt. hallo.kvk.nl.
Klopt, volgens mij klopt het verhaal redelijkerwijs, ben zelf ook geen belastingtechnicus. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-10 13:04
Om nog terug te komen op de zakelijk rekening, ik heb uiteindelijkt toch een zakelijk rekening genomen. Dit staat nu eenmaal netter en biedt wat voordelen (langere history, toegang voor derde, etc..) en vele banken zetten in hun voorwaarden dat als een particuliere rekening voor zakelijke doeleinde gebruikt worden dat zij het recht hebben om deze om te zetten. Hoe ver dit waar is weet ik niet, maar ik zit er niet op te wachten een nieuw rekening nummer door te voeren als ik bezig ben.

Zijn er mensen die http://www.it-bemiddelaars.nl/ gebruiken? Ik zie veel reacties welke uit 2007 stammen. Is er een website welke meer actuele info heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
Belastingdienst wordt ook blij van een zak.rek. heb dat ooit eens gelezen op hun site en je wilt niets aan hen te hoeven uitleggen

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Laatst online: 19-09 21:02
neallel schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 14:41:
[...]
Om te beginnen moet je natuurlijk wel geld achter de hand hebben voor als je niet gelijk genoeg klanten hebt, of wanneer ze onverhoopt niet op tijd betalen.
Is het mogelijk bij je huidige baas minder te gaan werken zo ondertussen al te beginnen als freelancer?
Inmiddels heb ik een nieuwe werkgever die me gedetacheerd heeft voor 40 uur per week. Wie weet mijn laatste :).
Dat maakt het gelijk lastig combineren.
Russel88 schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 11:31:
En kijk naar de markt ipv. je te richten op een streefdatum. Als je verwacht dat je makkelijk weer in loondienst kan treden, dan is de risico minder groot. Kun je weer gaan werken als je spaargeld teveel slinkt.
Eind dit jaar wil ik zelfstandig zijn dus de datum is niet zo hard.

Mijn uurloon vind ik wel nog lastig te bepalen. Wat kan een senior netwerk consultant op CCIE niveau vragen?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Als je nu gedetacheerd wordt, dan weet je toch ook wat ze voor jou vragen? Dat is nu al een marktwaardering.

Je kan dan zelf rekenen of je daar wat vanaf wil halen (jij hebt minder overhead, kan scherper concurreren op prijs, en hebt geen achterliggend bedrijf om op te vangen bij ziekte) of dat je het hierop laat (want dat wordt nu ook betaald) maar het is wel een goede indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Dankjewel Bonsaiboom,

Ik zal het huidige tarief die mijn werkgever ontvangt als referentie aanhouden (er zit nog een tussenpersoon tussen dus dan is die ruimte voor de tussenpersoon ook al afgedekt).

Hoe verloopt de communicatie eigenlijk naar je nieuwe opdrachtgever? Ik heb tot nu toe alleen een soort van passieve rol gespeeld.

Nu gaat het zo.
1. Ik zorg dat mijn CV in orde is en goed is geschreven.
2a Ik reageer op aanvragen die voor mij interessant is
2b Mijn werkgever legt mij voor (sales) bij een potentiële opdrachtgever.
3. De intake vind plaats, ik doe mijn ding. Ik vertel wie ik ben wat voor persoon ik ben, welke ervaring ik heb opgedaan en wat mijn doel/ambitie is. Opdrachtgever heeft vragen voor mij, ik voor hun. Ook word gecheckt wanneer ik vrij kom en inzetbaar ben. Einde intake
4. Uitslag intake, of je hoort het al tijdens het einde van het intakegesprek of in de dagen erna.
5. Ik krijg van mijn werkgever te horen wanneer mijn eerste dag is.
6. In ben bij de klant aan de slag.

Hoe verloopt het als ondernemer/freelancer/ZZPer?

Wanneer komen de vragen als:
- Indeling werkuren,
- Facturatie, naar wie, welk tarief? Kan er een onderhandeling plaatsvinden?
- Zit je alleen bij de intake? Of kan het zijn dat een accountmanager van een mantelcontract erbij zit?
- Mis ik nog zaken?

[ Voor 5% gewijzigd door FireStarter op 21-01-2014 07:53 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

FireStarter schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 07:50:
Hoe verloopt het als ondernemer/freelancer/ZZPer?
Exact hetzelfde. Echter ben jij nu zelf EN de freelancer die bij de opdrachtgever de opdracht gaat doen, als de sales-man ;)
Over de begin tijden: heb ook meegemaakt dat men direct de knoop door hakte en dus 'direct' kon beginnen (doorgaans een paar dagen later).
Wanneer komen de vragen als:
- Indeling werkuren,
Hoe bedoel je dit? Bedoel je de begin tijden en het aantal uren per week? Dan zal je direct bij het intake gesprek kenbaar moeten maken. Bijvoorbeeld dat je maar 36u beschikbaar bent, van maandag tot en met donderdag.
- Facturatie, naar wie, welk tarief? Kan er een onderhandeling plaatsvinden?
Naar wie: de eindklant zelf en/of de tussenpersoon. Is het je eigen eind-klant, onderhandel je direct bij het intake gesprek. Zit er een tussenpersoon tussen, dan heb jij die onderhandeling doorgaans al van te voren gevoerd met die tussenpersoon.
- Zit je alleen bij de intake? Of kan het zijn dat een accountmanager van een mantelcontract erbij zit?
Beide heb ik meegemaakt. Vaak zat de accountmanager er alleen bij voor de introductie.
- Mis ik nog zaken?
Kom je van zelf achter. Maar: beter overdressed dan underdressed & wees altijd op tijd ;)

[ Voor 5% gewijzigd door _Arthur op 21-01-2014 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
_Arthur schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 14:30:
[...]

Exact hetzelfde. Echter ben jij nu zelf EN de freelancer die bij de opdrachtgever de opdracht gaat doen, als de sales-man ;)
Over de begin tijden: heb ook meegemaakt dat men direct de knoop door hakte en dus 'direct' kon beginnen (doorgaans een paar dagen later).

[...]

Hoe bedoel je dit? Bedoel je de begin tijden en het aantal uren per week? Dan zal je direct bij het intake gesprek kenbaar moeten maken. Bijvoorbeeld dat je maar 36u beschikbaar bent, van maandag tot en met donderdag.
Dit bedoelde ik idd, De indeling mag ik nu ook al zelf bepalen. Dat is dan uiteraard hetzelfde. Heb jonge kinderen en vaak denkt de klant hierin mee, mens tot mens. 4x9 zou perfect zijn, al werk ik nu 4x10. Door 36 facturabele uren mis je natuurlijk wel al 10% omzet. Dat loopt toch op. Al kan ik die dag ook inzetten voor studie en cursus.
Naar wie: de eindklant zelf en/of de tussenpersoon. Is het je eigen eind-klant, onderhandel je direct bij het intake gesprek. Zit er een tussenpersoon tussen, dan heb jij die onderhandeling doorgaans al van te voren gevoerd met die tussenpersoon.
En bij zo'n onderhandeling valt er daar ook iets te winnen? Of verlies je alleen maar tijdens het onderhandelen van je tarief?

Kan je het beste beginnen met je uurtarief waarbij je je goed bij voelt + 5-10%?
Gaan ze vaak direct akkoord met je eerste tarief?
Als ze een scherp tarief vragen maak je dan nog kans?

Stel je hebt een klant die met tussenpersonen werkt die zelf ook hoge kosten rekenen €10-20,- per uur.
Neemt die klant dan ook hogere tarieven op de koop toe? Of word dan verwacht dat de freelancer zijn eigen tarief naar beneden bijstelt?
Kom je van zelf achter. Maar: beter overdressed dan underdressed & wees altijd op tijd ;)
Dat klinkt bekend :) .

Nog een vraag over de btw, stel je begint met je onderneming op 1-nov en je bent direct de laatste 2 maanden van het jaar facturabel. Klopt het dan dat je op 31 december al de btw moet terugstorten bij de Belastingdienst?
Wat nu als de klant om wat voor reden nu niet op tijd betaald, dan kan je in de problemen komen. Of kan je dit melden bij de Belastingdienst. Het bedrag kan al snel oplopen tot 6-7k namelijk.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
FireStarter schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 20:53:
Stel je hebt een klant die met tussenpersonen werkt die zelf ook hoge kosten rekenen €10-20,- per uur.
Neemt die klant dan ook hogere tarieven op de koop toe? Of word dan verwacht dat de freelancer zijn eigen tarief naar beneden bijstelt?
Ligt een beetje aan of ze altijd deze tussenpersoon gebruiken. In dat geval zullen ze wel aan hogere tarieven gewend zijn. Overigens een tussenpersoon die 20 euro per uur vraagt? Wtf is die.
Nog een vraag over de btw, stel je begint met je onderneming op 1-nov en je bent direct de laatste 2 maanden van het jaar facturabel. Klopt het dan dat je op 31 december al de btw moet terugstorten bij de Belastingdienst?
Wat nu als de klant om wat voor reden nu niet op tijd betaald, dan kan je in de problemen komen. Of kan je dit melden bij de Belastingdienst. Het bedrag kan al snel oplopen tot 6-7k namelijk.
In principe moet je betalen, maar je kan uitstel krijgen (max. 4 maanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
creator1988 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 11:51:
[...]

Ligt een beetje aan of ze altijd deze tussenpersoon gebruiken. In dat geval zullen ze wel aan hogere tarieven gewend zijn. Overigens een tussenpersoon die 20 euro per uur vraagt? Wtf is die.
Wat vind jij acceptabel in euro's / procenten? €2,50 - €10,- per uur / 3-15% ? Eigenlijk boeit het je niet zolang hun fee er niet voor zorgt dat je eigen tarief onder druk komt te staan toch?
Maar wat is gangbaar? Hoe je er zelf rekening mee als je je tarief bepaald voor de klus?
In principe moet je betalen, maar je kan uitstel krijgen (max. 4 maanden).
Dus betalen op de 31ste, en anders voor de 31ste uitstel vragen?

[ Voor 6% gewijzigd door FireStarter op 22-01-2014 12:41 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phkba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-10 11:49
FireStarter schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 20:53:
[...]
De factuur over de maand November verstuur je zsm na 1 december met een betaaltermijn van b.v. 30 dagen
De factuur over de maand December verstuur je pas in het nieuwe jaar (en dus een nieuwe BTW periode)

Bij de belastingdienst moet je vervolgens alleen de BTW van november factuur betalen. Dit moet je doen voor het einde van januari. Door de 30 dagen betallingstermein heb je dan als alles een beetje normaal gaat al je geld en gaat het dus goed.

Belangrijkste is dus dat je de December facturen pas na 1 januari verstuurd waardoor ze in een ander belastingkwartaal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

phkba schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 13:30:
Belangrijkste is dus dat je de December facturen pas na 1 januari verstuurd waardoor ze in een ander belastingkwartaal vallen.
Hoewel het ook aantrekkelijk kan zijn om ze toch nog in december te laten vallen (qua factuurdatum). Als je in november begint val je misschien nog in de KOR (kleine-ondernemers-regeling) en mag je de BTW houden (wel boeken als omzet). Bij starters kan het dus lonen om de facturen in het oude jaar te laten vallen.

Zelf factureer ik altijd op de laatste dag van de maand. Dan kan ik namelijk de omzet van 2013 ook volledig in 2013 boeken. Door een betalingstermijn van 14 dagen is het geld ruim op tijd binnen om aan de verplichting van de belastingdienst te vallen.

Overigens maakt het geen klap uit wanneer je de facturen verstuurt, het gaat om de factuurdatum. Ik ontvang regelmatig facturen met een factuurdatum in de toekomst (bijvoorbeeld van mijn leasemaatschappij). De belastingdienst kijkt naar de factuurdatum en niet naar de verzend/ontvangstdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
.Gertjan. schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 12:15:

Zelf factureer ik altijd op de laatste dag van de maand. Dan kan ik namelijk de omzet van 2013 ook volledig in 2013 boeken. Door een betalingstermijn van 14 dagen is het geld ruim op tijd binnen om aan de verplichting van de belastingdienst te vallen.

Overigens maakt het geen klap uit wanneer je de facturen verstuurt, het gaat om de factuurdatum. Ik ontvang regelmatig facturen met een factuurdatum in de toekomst (bijvoorbeeld van mijn leasemaatschappij). De belastingdienst kijkt naar de factuurdatum en niet naar de verzend/ontvangstdatum.
Is 14 dagen als betalingstermijn redelijk om te hanteren? Of word het door de financiële afdeling als irritant gezien omdat de rest 30 dagen hanteert?

Verder ben ik nog benieuwd of iemand zijn ervaringen kan delen over het uurtarief, en hoe je de onderhandeling ingaat.
Kan je het beste beginnen met je uurtarief waarbij je je goed bij voelt + 5-10%?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
FireStarter schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 14:34:
[...]

Is 14 dagen als betalingstermijn redelijk om te hanteren? Of word het door de financiële afdeling als irritant gezien omdat de rest 30 dagen hanteert?

Verder ben ik nog benieuwd of iemand zijn ervaringen kan delen over het uurtarief, en hoe je de onderhandeling ingaat.
Veel grote bedrijven betalen pas na 60 of 90 dagen.
Ik zie ook wel eens facturen met een betaaltermijn van 8 dagen. Als de brief dan 3 dagen onderweg is heb je nog 5 dagen. Dat is dan weer absurd kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

[...]

Wisselend. Mijn klanten zijn over het algemeen ook wat kleinere partijen, dus zij weten hoe het is om op geld te moeten wachten. Zeker nu ik ook personeel heb rondwandelen snappen ze dat het belangrijk is om niet te lang te hoeven wachten.

Er is 1 klant die 30 dagen heeft gevraagd, maar de rest deed niet echt moeilijk. Ik ben zelf ook snel met het verlenen van mijn diensten, dus vonden ze het niet meer dan redelijk :) Zeker omdat voor veel klanten ook kosten worden voorgeschoten (waar vaak ook korte termijnen op zitten).
Ik vind het lastig om over een tarief te onderhandelen, dat geef ik dan ook aan in sommige gevallen. Ik weet wat ik ongeveer waard ben en ik weet mijn gemiddelde tarief. Meestal leg ik een tarief neer en is het "take it or leave it". Ik zit niet echt verlegen om klanten/werk, dus ik ga geen handjeklap doen.

Pas wanneer er zekerheden worden gegeven (langere contracten), dan wil ik onderhandelen over een prijs (of wanneer men van fixed-price naar na-calculatie gaat). Hoe minder risico ik loop, hoe meer ik bereid ben te dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
[...]

Ik heb zelf 14 dagen op mijn factuur staan, maar daar houdt de klant zich niet aan. De tekst op zich zegt ook vrij weinig, zolang je er geen consequenties aan verbind. Je kan daarna een betalingsherrinnering sturen.
In mijn geval duurt het ongeveer 30/40 dagen. In het begin is het misschien even lastig als de liquide middelen niet heel groot zijn, daarna is het in mijn ogen van minder belang, als er maar betaald wordt binnen een redelijke tijd.

Voor je uurtarief moet je naar de markt kijken, wat soms lastig is. Hou hierbij rekening met de opdracht lengte/duur, locatie etc. Betreft het direct de klant die je aan de lijn hebt of een tussenbedrijf.
Meestal vragen ze een uurtarief of indicatie. Mijn ervaring is, ga niet te laag zitten, ook niet te hoog uiteraard. Direct akkoord is volgens mij nooit, meestal krijg je eerst een gesprek, daarna eventueel een tweede gesprek of ze geven aan of ze wel of niet geïntresseerd zijn.
Vanaf dat moment gaan ze 'zeuren' of het tarief, wat altijd te hoog ligt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb nog een vraagje (wellicht heb ik er over heen gelezen, maar goed): Wat is voor een ICT Infra Consultant (10 jaar ervaring, MCSE Cert 2003 t/m 2012, VCP, CCNA, ITIL, CCA) de beste tijd in het jaar om te beginnen als ZZP-er? Heb verregaande plannen en ben nu aan het wikken en wegen wanneer te beginnen. Thx alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
Dutchylex schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 21:09:
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb nog een vraagje (wellicht heb ik er over heen gelezen, maar goed): Wat is voor een ICT Infra Consultant (10 jaar ervaring, MCSE Cert 2003 t/m 2012, VCP, CCNA, ITIL, CCA) de beste tijd in het jaar om te beginnen als ZZP-er? Heb verregaande plannen en ben nu aan het wikken en wegen wanneer te beginnen. Thx alvast!
Als je een klant hebt? :p
Ik heb een contract met OG voor 30 dagen plus een boeteclausule waardoor ze rente moeten betalen wanneer ze niet op tijd betalen. Maar dat is een Noors bedrijf dus weet niet of een NL bedrijf het ook zou accepteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Thx voor het antwoord creator1988! Sommige mensen hebben alleen te maken met opzeg termijnen. Ik wil me, in de beginfase, in laten huren door een tussenpartij. Ik wil ook graag bij enterprise omgevingen aan het werk komen, en dan is een broker een betere optie (denk ik) Na wat buffers te hebben opgebouwd wil ik iets meer "risico" gaan nemen en iets mee direct bij potentiële klanten proberen opdrachten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 27-09 22:01
Crosspost vanuit devschuur corner: Gamebuster in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 5"

Ik ben bezig met voorbereidingen om freelance te gaan werken. Als alles op z'n plaats valt wordt 18 april mijn laatste werkdag. Dit wordt mijn langste maand ooit... Heb er veel zin in.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:11
Wat ga je doen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Ik ga aan de slag als freelance webdeveloper, voornamelijk kleine en matig-complexe websites. De meeste klanten krijg ik binnen via enkele tussenpersonen. (totaal onafhankelijke partijen, dus als ene wegvalt heb ik de anderen nog) Na uitgebreid overleg heb ik met ze afgesproken dat ik bereid ben ontslag te nemen als zij mij kunnen "garanderen" dat ze me tenminste voorlopig van werk kunnen voorzien. Afhankelijk van elkaar waren ze er allemaal positief over, dus lijkt me dit het beste moment om de sprong te maken, ondanks dat ik maar 1-2 maanden aan spaargeld heb. Ik heb geen tijd om langer te sparen: Enige manier om te sparen is door extra te verdienen met mijn freelance werk en daar heb ik nu gewoon weinig tijd voor naast mijn werk.

Het werk ga ik gewoon vanuit huis doen. Ik heb een aardige werkplek en met de huidige plannen heb ik deze nog eens verder opgeknapt om er echt een goede werkkamer van te maken. De websites waar ik mee zal beginnen zijn simpele bedrijfswebsites met enkele dynamische features. Denk aan offerte-berekenaars, zoekmachines, inschrijvingen, blogs, e.d.. Alles maak ik in Ruby on Rails o.b.v. een zelf ontwikkeld modulair CMS waar voorgaande klanten en m'n tussenpersonen erg positief over waren.

De designs worden op dit moment geregeld door de tussenpersonen, maar in de toekomst zal ik zelf ook personen moeten gaan regelen voor het design omdat een enkele heeft aangegeven geen tijd meer te hebben voor het maken van de designs.

In de maand wachttijd die ik ehb wil ik me gaan focussen om mijn projecten "stabieler" te maken. Ik heb wel eens de neiging om wat online te zetten zonder het goed te testen e.d., dus ik wil me meer gaan verdiepen in geautomatiseerde tests. Ook moet ik hard werken om mijn productieservers stabieler te krijgen d.m.v. monitoring e.d.: De enige monitoring die ik nu heb, is wanneer de klant belt dat zijn website down is of wanneer ik een stroom aan foutmeldingen ontvang (mocht de server nog draaien). Ik zal mijn leerproces ook uitgebreid documenteren via tweakblogs. Hiermee kunnen anderen ook meteen eventueel wat leren en kunnen anderen ook weer feedback/suggesties geven aan mij.

[ Voor 33% gewijzigd door Gamebuster op 13-03-2014 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Klinkt goed :) Ik doe sinds 2 jaar iets soortgelijks, echter werk ik op basis van open source producten en met PHP (inb4 "PHP sucks" ;)). Ik heb het wel een tijdje naast mijn werk gedaan, maar draaide op een gegeven moment weken van 60 uur en heb uiteindelijk ook mijn baan opgezegd. Hierdoor heb ik wel een aardig buffertje op kunnen bouwen. Ik weet niet wat je prive situatie is (kinderen, koophuis), dus kan niet echt zeggen of 2 maanden een veilige marge is. Aan de andere kant heb je in de development markt zo weer werk mocht het nodig zijn.

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:24

Accountant

Mindset+goal= Succes

Gamebuster schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 13:33:
Afhankelijk van elkaar waren ze er allemaal positief over, dus lijkt me dit het beste moment om de sprong te maken, ondanks dat ik maar 1-2 maanden aan spaargeld heb.
Ten eerste veel succes het lijkt me een mooie uitdaging.
Iets meer spaargeld geeft je wel meer vrijheid de opdrachten te kiezen die beter bij je passen of waar meer marge op te halen is. Daarnaast kun je bij een eventuele AOV een langere wachttijd aangaan (en eerst interen op je spaargeld) waardoor je premie lager zal zijn.

Ik hoop voor je dat de tussenpersonen hun beloftes nakomen, dat is wel prettig als jezelf niet die tijd in acquisitie hoeft te steken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Accountant schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 13:55:
[...]

Ik hoop voor je dat de tussenpersonen hun beloftes nakomen, dat is wel prettig als jezelf niet die tijd in acquisitie hoeft te steken!
Dat hoop ik ook ja, maar de ervaring blijkt dat het vaak wel hard tegenvalt. Zelfs met kleine projecten hoef ik niet op een betaling te rekenen binnen een maand. Als ZZPer heb je tegenwoordig weinig meer te willen, de markt is compleet oververzadigd met freelancers imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Ik ben me bewust van de betalingsrisico's... Mijn persoonlijke ervaring met deze tussenpersonen is echter positief qua betalingen: Nooit is een betaling te laat geweest. Ik wil de eerste paar maanden heel hard een buffer opbouwen zodat ik langer kan overleven zonder betaling. Het is zeker een risico die ik neem, maar het is nu of "nooit" (voorlopig niet). In het ergste geval kan ik ook freelance aan de slag bij mijn oude baan; dit heb ik besproken met mijn huidige werkgever.
cooper87 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 13:53:
Klinkt goed :) Ik doe sinds 2 jaar iets soortgelijks, echter werk ik op basis van open source producten en met PHP (inb4 "PHP sucks" ;)). Ik heb het wel een tijdje naast mijn werk gedaan, maar draaide op een gegeven moment weken van 60 uur en heb uiteindelijk ook mijn baan opgezegd. Hierdoor heb ik wel een aardig buffertje op kunnen bouwen. Ik weet niet wat je prive situatie is (kinderen, koophuis), dus kan niet echt zeggen of 2 maanden een veilige marge is. Aan de andere kant heb je in de development markt zo weer werk mocht het nodig zijn.

Succes! :)
Koophuis, geen kinderen.

[ Voor 42% gewijzigd door Gamebuster op 13-03-2014 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:24

Accountant

Mindset+goal= Succes

Gamebuster schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 14:22:
Ik ben me bewust van de betalingsrisico's... Mijn persoonlijke ervaring met deze tussenpersonen is echter positief qua betalingen: Nooit is een betaling te laat geweest. Ik wil de eerste paar maanden heel hard een buffer opbouwen zodat ik langer kan overleven zonder betaling. Het is zeker een risico die ik neem, maar het is nu of "nooit" (voorlopig niet). In het ergste geval kan ik ook freelance aan de slag bij mijn oude baan; dit heb ik besproken met mijn huidige werkgever.
Misschien zeikerige vragen maar ik wil je alleen even triggeren om over bepaalde zaken na te denken.
Verwacht je zoveel meer te gaan verdienen / minder uit te gaan geven dat je nu ineens wel een buffer zou kunnen opbouwen?
Ben je ook al een uurtarief overeen gekomen met je bijna ex-werkgever? Ik kan me voorstellen dat als hij je bruto loon gewend is hij wel even moet slikken als hij je nu moet inhuren. Want als het goed gaat met je oude bedrijf zal er ook iemand voor jou in de plaats komen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

En zet direct 50% van de inkomsten op je spaarrekening voor betaling van de BTW en de inkomstenbelasting. Alles wat je uiteindelijk 'teveel' hebt weggezet, is mooi meegenomen achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Bedankt voor de uitleg Gamebuster. Zelf wil ik ook uiteindelijk die kant op (een van de redenen dat ik van baan geswitcht ben; ik wil mezelf meer marketable maken). Waar ik me natuurlijk de meeste zorgen over maak is acquisitie: het is 'eng' dat een project na een bepaalde tijd afloopt en je dan maar moet hopen iets nieuws te hebben.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Accountant schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 14:32:
[...]

Misschien zeikerige vragen maar ik wil je alleen even triggeren om over bepaalde zaken na te denken.
Verwacht je zoveel meer te gaan verdienen / minder uit te gaan geven dat je nu ineens wel een buffer zou kunnen opbouwen?
Ja. Hierover worden nog afspraken gemaakt. Ik verwacht een toename van bruto inkomen van tenminste 40%, zeer waarschijnlijk meer. Ter correctie heb ik uiteraard geen betaalde vakantiedagen en ziektedagen meer en komen er een hele zooi nieuwe kosten bij als ZZPer. Ik heb verder financieel toezicht & advies van mijn vader die zijn hele leven al als ZZPer rondkomt. Ik ga nog een schatting van mijn inkomsten & uitgaven maken en o.b.v. hiervan doelstellingen vastleggen voor mezelf voor de 1e paar maanden. Ik wil hierop feedback van derden aannemen om te laten controleren of het plaatje klopt. Verder helpen mijn tussenpersonen ook hiermee (die zijn allemaal ook ervaren ZZPers)
Ben je ook al een uurtarief overeen gekomen met je bijna ex-werkgever? Ik kan me voorstellen dat als hij je bruto loon gewend is hij wel even moet slikken als hij je nu moet inhuren. Want als het goed gaat met je oude bedrijf zal er ook iemand voor jou in de plaats komen neem ik aan?
Er zal inderdaad een vervanger komen. Overleg over uurtarief moet nog volgen.

Ik zit nu vooral in een regel fase. Ik heb mijn ontslag wel aangekondigd maar nog niet officieel gemaakt. Ik wil eerst zoveel mogelijk op papier kunnen vastleggen en zoveel mogelijk risico's vastleggen en/of verminderen.
Hydra schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 14:54:
Bedankt voor de uitleg Gamebuster. Zelf wil ik ook uiteindelijk die kant op (een van de redenen dat ik van baan geswitcht ben; ik wil mezelf meer marketable maken). Waar ik me natuurlijk de meeste zorgen over maak is acquisitie: het is 'eng' dat een project na een bepaalde tijd afloopt en je dan maar moet hopen iets nieuws te hebben.
Acquisitie is voor mij ook een probleem. Vrijwel al mijn serieuze klussen komen nu binnen via mijn tussenpersonen. Ik hoop in mijn freelance periode meer tijd te kunnen vrijmaken voor het zelf regelen van klanten en het uitbreiden van mijn netwerk. Ik heb daar nu gewoon geen tijd voor omdat ik nu zowel in loondienst werk en mijn freelance werk daarnaast doe.

[ Voor 26% gewijzigd door Gamebuster op 13-03-2014 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Hydra schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 14:54:
Ik denk dat acquisitie voor de meeste freelancers een groot probleem is. Veel freelancers beginnen als mond op mond reclame maar die put droogd ook op na een paar jaar, en dan wordt het krap. Een probleem daarnaast is uiteraard dat je maar 40 uur aan opdrachten per week kan ophalen en soms projecten moet laten slippen.

Als beginnend ZZP'er kan je je misschien beter laten detacheren bij bv de overheid om zo een stukje garantie te krijgen en gelijk een naam voor jezelf te maken bij collega ZZP'ers.

[ Voor 10% gewijzigd door Megamind op 13-03-2014 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Nouja, ik krijg op zich regelmatig mailtjes met aanbod vanuit recruiters die mij in hun archief hebben zitten, gaat dan vaak over Java klussen (dus ik zit niet in de webdev hoek). Dus ik denk dat het tegen die tijd wel goed komt. De komende tijd kan ik in ieder geval bij mijn nieuwe werkgever een hoop bijleren. Daarnaast leer ik natuurlijk ook een hoop mensen kennen, maar of ik daar wat mee kan met m'n relatiebeding is natuurlijk een 2e.
Gamebuster schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 14:58:
Acquisitie is voor mij ook een probleem. Vrijwel al mijn serieuze klussen komen nu binnen via mijn tussenpersonen. Ik hoop in mijn freelance periode meer tijd te kunnen vrijmaken voor het zelf regelen van klanten en het uitbreiden van mijn netwerk. Ik heb daar nu gewoon geen tijd voor omdat ik nu zowel in loondienst werk en mijn freelance werk daarnaast doe.
Je zult na verloop van tijd gewoon tijd moeten gaan alloceren om acquisitie te doen. Zover had ik het wel uitgedacht, alleen het "hoe" vind ik lastig.

[ Voor 58% gewijzigd door Hydra op 13-03-2014 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-10 14:49

Stoffel

Engineering the impossible

Megamind schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 15:15:
[...]

Ik denk dat acquisitie voor de meeste freelancers een groot probleem is. Veel freelancers beginnen als mond op mond reclame maar die put droogd ook op na een paar jaar, en dan wordt het krap. Een probleem daarnaast is uiteraard dat je maar 40 uur aan opdrachten per week kan ophalen en soms projecten moet laten slippen.
Hoezo wordt dat minder? Als je goed werk levert juist meer. Ik hoef voor mijn freelance werk al jaren geen acquisitie meer te doen. Veel klanten uit het verleden komen regelmatig ongevraagd met nieuw werk en mensen in je netwerk die weten dat je iets kunt zorgen ook voor nieuwe klanten. Ik kan me hartstikke letterlijk niet herinneren wanneer ik voor het laatst initiatief heb getoond om een opdracht te vinden en ik maak rond de 2000 facturabele uren per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-10 15:01
Ik heb van een bedrijf in San Francisco de vraag gehad wat mijn uurloon is. Denken jullie dat $110/uur een redelijk tarief is voor developer die remote werkt (vanuit NL), met 2~3 jaar ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Stoffel schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 15:23:
[...]

Hoezo wordt dat minder? Als je goed werk levert juist meer. Ik hoef voor mijn freelance werk al jaren geen acquisitie meer te doen. Veel klanten uit het verleden komen regelmatig ongevraagd met nieuw werk en mensen in je netwerk die weten dat je iets kunt zorgen ook voor nieuwe klanten. Ik kan me hartstikke letterlijk niet herinneren wanneer ik voor het laatst initiatief heb getoond om een opdracht te vinden en ik maak rond de 2000 facturabele uren per jaar.
Ik spreek alleen over dingen die ik om mij heen zie, het is uiteraard voor iedereen anders uiteraard! Maar wat ik zie dat een klant (dan heb ik het over een eindklant) een paar stukken software nodig heeft, dan af en toe wat onderhoud pleegt en daarna niet veel meer nodig heeft. Als je een tussenpersoon hebt is het wel een ander (en beter) verhaal natuurlijk!
Avalaxy schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 15:24:
Ik heb van een bedrijf in San Francisco de vraag gehad wat mijn uurloon is. Denken jullie dat $110/uur een redelijk tarief is voor developer die remote werkt (vanuit NL), met 2~3 jaar ervaring?
Voor wat voor werk?

[ Voor 14% gewijzigd door Megamind op 13-03-2014 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Wat doe jij precies?
Megamind schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 15:25:
Ik spreek alleen over dingen die ik om mij heen zie, het is uiteraard voor iedereen anders uiteraard! Maar wat ik zie dat een klant (dan heb ik het over een eindklant) een paar stukken software nodig heeft, dan af en toe wat onderhoud pleegt en daarna niet veel meer nodig heeft. Als je een tussenpersoon hebt is het wel een ander (en beter) verhaal natuurlijk!
Ja maar je zit toch ook niet aan 1 klant vast?
Avalaxy schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 15:24:
Da's 85 euro ongeveer. Ik weet dat de cost of living daar vrij hoog is. 85E is hier voor wat ik kan zien een vrij normaal uurtarief voor een freelancer. Veel bedrijven zitten meer rond de 100.

[ Voor 48% gewijzigd door Hydra op 13-03-2014 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
[...]

Dat is mijn ervaring ook. Ik ben dan nog maar 2 jaar bezig, maar ik draai ook tussen de 2000-2200 facturable uren per jaar en ik heb niet eens een eigen website (bij de loodgieter lekt de kraan zullen we maar zeggen). Komt me allemaal vrij makkelijk aanwaaien tot nu toe (even afkloppen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Is helaas nog niet duidelijk, maar ik gok op Android-development.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Avalaxy schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 15:45:
[...]

Is helaas nog niet duidelijk, maar ik gok op Android-development.
Ik ken de mobiele markt niet super maar ik hoor wel links en rechts dat het een gewilde tak is, dus ik denk dat een hoger uurtarief wel te verantwoorden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Ach, ik ben al erg blij als ik de klus krijg :) $110/uur zou ik een erg mooi loon aan overhouden netto. Zolang ze het bedrag maar niet te hoog vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Hangt er een beetje vanaf in welke fase je al zit. Willen ze in principe met je in zee en vragen ze nu je hourly rate ? Dan zou ik inderdaad inzetten op $110 als je dat voor jezelf een goed tarief vindt. Vinden ze het te hoog dan doen ze je nog wel een tegenvoorstel denk ik zelf altijd maar (wat ook meestal het geval is, maar geef ze eens ongelijk om het niet te proberen. Aan jou dan de schone taak om in te schatten of je je poot stijf kan/moet houden of niet :) ).

Zit zelf niet in android development sport, dus ook geen idee wat een acceptabel tarief is, maar beetje googlen op hourly rates android developer levert meer richting $80-85 dan boven de $100 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Megamind schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 15:58:
[...]

Ik ken de mobiele markt niet super maar ik hoor wel links en rechts dat het een gewilde tak is, dus ik denk dat een hoger uurtarief wel te verantwoorden is.
Ik vind het grappig dat jij in ongeveer alles andere dingen 'hoort'. Bij android development concurreer je met Sjakie van 16 die het leuk vindt appjes te ontwikkelen. In Enterprise development heb je dat vrijwel niet. Ik krijg dan ook nooit aanbod voor android development, enterprise des te meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Hydra schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 17:12:
[...]

Ik vind het grappig dat jij in ongeveer alles andere dingen 'hoort'. Bij android development concurreer je met Sjakie van 16 die het leuk vindt appjes te ontwikkelen. In Enterprise development heb je dat vrijwel niet. Ik krijg dan ook nooit aanbod voor android development, enterprise des te meer.
Ik heb een behoorlijk netwerk van contacten en je leest hier en daar nog wat :P

Ik ontwikkel zelf ook apps maar heb eerlijk gezegd geen last van de 16 jarige, ja voor de el-cheapo klant maar niet voor de serieuze. Al vaak genoeg meegemaakt dat een klant naar een goedkopere gaat, een html app krijgt die totaal niet werkt en met hangede pootjes weer terugkomt. Maar als je jezelf niet profileert als Android developer dan krijg je waarschijnlijk ook geen Android aanbiedingen? Weet niet of de meeste mensen Java (enterprise) direct relateren met Android development.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
sverzijl schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 17:03:
Hangt er een beetje vanaf in welke fase je al zit. Willen ze in principe met je in zee en vragen ze nu je hourly rate ?
Eigenlijk is er officieel nog niet echt iets bekend. Ik had een Windows Phone app gemaakt voor hun platform waarna ze me mailden of ik ook Android kan, of ik m'n CV kan sturen en wat m'n uurtarief is. That's about it.
Zit zelf niet in android development sport, dus ook geen idee wat een acceptabel tarief is, maar beetje googlen op hourly rates android developer levert meer richting $80-85 dan boven de $100 op.
Nouja het is wel een bedrijf in silicon valley. Ik zie dat ze een vacature voor mobile developer open hebben staan met een loon tussen de $85k en $165 (in loondienst dus) met 0-1% equity. Bovendien gaat het om een bedrijf dat een explosieve groei doormaakt (elke maand verdubbeling van de gebruikers). Het gaat om een financiële instelling (een exchange) die wetgeving heel serieus neemt en niet bezuinigt op kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:13

André

Analytics dude

Wellicht interessant voor de beginnende ZZP'er, dit is het betaalgedrag van mijn klanten over de laatste 250 opdrachten:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/83aGgbY0XxAfoBtD98rEvlMS/full.png

Over het algemeen is 80% binnen 2 maanden wel binnen. De horizontale as bevat het aantal weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
En wat is de door jou gestelde facturatietijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

2 weken, maar daar houd ik ze nooit aan, na een week of 7/8 stuur ik een vriendelijk herinneringsmailtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Ik heb een vraag over de verhouding omzet/klanten mbt var-wuo.

Stel je vindt een klant met een grote enterprise omgeving en je kan/mag 36-40 uur per week draaien.
Bij de klant draai je mee in meerdere verschillende projecten die soms wel 2+ jaar kunnen duren.
Daarom zal je waarschijnlijk langere tijd bij de klant zitten.
Als je 4x9 / 4x10 werkt dan kan je ook nog andere klussen aannemen op je vrije dag.

Met een beetje geluk heb je dan tussen de 2-10 klanten op jaarbasis.
Heb je dan nog steeds recht op een var WUO? Je voldoet aan de eis van meerdere klanten.
Maar als je naar de omzet cijfers kijkt kan het goed zijn dat je hoofdklant 90-95% van je omzet opslokt.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Hangt erg van de sector en de klant/opdrachten af als je inspectie krijgt.

WUO wordt meer naar gekeken dan alleen het aantal klanten en het percentage omzet van die klanten.

Als je bijvoorbeeld rijinstructeur zou zijn, of tegelzetter, en je hebt 1 opdrachtgever waar je 95% van je omzet bij haalt, ben je volgens de belastingdienst geen ondernemer. Als je bijvoorbeeld IT consultant bent, of interim programma manager oid en je hebt 1 opdrachtgever waar je 95% van je omzet haalt, kan je volgens de belastingdienst best een ondernemer zijn.

Het hele VAR proces is helaas niet erg doorzichtig, wel controleren ze strenger tegenwoordig blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Helder! Ik zoek meer bevestiging maar garantie is er niet.

Ik merk het nu al in loondienst. Als je bij een klant zit en je maakt het begin tot het einde mee van een project dan kan je gewoon 2 jaar onderweg zijn. En als je dan in de tussentijd een ander project ernaast hebt lopen dan kan je zomaar ineens 3/4 jaar verder zijn. Het zou raar zijn dat je je minder kan inzetten voor het project omdat de belastingdienst je anders achterna komt.

[ Voor 5% gewijzigd door FireStarter op 29-04-2014 14:09 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

FireStarter schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 14:09:
Helder! Ik zoek meer bevestiging maar garantie is er niet.

Ik merk het nu al in loondienst. Als je bij een klant zit en je maakt het begin tot het einde mee van een project dan kan je gewoon 2 jaar onderweg zijn. En als je dan in de tussentijd een ander project ernaast hebt lopen dan kan je zomaar ineens 3/4 jaar verder zijn. Het zou raar zijn dat je je minder kan inzetten voor het project omdat de belastingdienst je anders achterna komt.
Binnen de ICT is het niet ongebruikelijk om langdurig op een project te zitten en in dit project ook een groot deel van de tijd bezig te zijn. Het gaat er echter om of je niet in een schijnconstructie zit, wordt je continu doorverhuurd door een andere partij dan gaan er alarmbellen af, want dan is men van mening dat je net zo goed daar in dienst had kunnen gaan. De belastingdienst beoordeelt je aanvraag in zijn geheel, voor een ICT-er is 100% omzet op 1 project gebruikelijker dan voor een boekhouder, hier wordt echt wel rekening mee gehouden. Krijg je de juiste VAR niet, dan kun je volgens mij ook nog in bezwaar gaan.

Het is ook meer ter bescherming van de ondernemer/werknemers, in het verleden werden hele lagen personeel weggesneden om vervolgens via een "ondernemers" constructie weer terug te huren.

Daarnaast hoef je niet bang te zijn dat ze je achterna komen, als je eerlijk je aanvraag invult is er niets aan de hand. Als je aangeeft dat je intentie is dat je meerdere klant wilt en dat jij zelf verantwoordelijk bent voor het eindresultaat en bijvoorbeeld uitkering bij ziekte dan zullen ze je waarschijnlijk een WUO geven. Haal je die 3+ klanten niet dan is er niets aan de hand, zolang je maar niet de boel flest in de aanvraag.

Fraudeer je op je aanvraag, tja dan komen ze je achterna.

Enige risico dat ik zie is als je bij je huidige/oud werkgever als ondernemer aan de slag gaat. Verder zijn dingen als "worden de zelfde werkzaamheden uitgevoerd door mensen in loondienst" altijd wel van toepassing in de ICT en weet de belastingdienst echt wel dat dat niet meteen een schijnconstructie is.

Anders gewoon naar de KVK en de VAR aanvragen voordat je begint met ondernemen, dan heb je je uitsluitsel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Duidelijkere uitleg van GertJan. De belastingdienst is op het moment wel de ZZPers achterna aan het zitten, dus ze zijn er stricter in.

Besef je ook dat je per 'bedrijfsactiviteit' een VAR moet aanvragen. Dus als je projectmanagement voor de ene klant doet, en tegelzetten voor de ander, zijn dat 2 VARs. Er is dus geen 'schaamte' om voor je hoofd-VAR gewoon te zetten dat je minder dan 3 klanten verwacht, als dat ook echt is wat je verwacht. Anders kan de belastingdienst namelijk vragen waarom je meer dan 3 klanten verwachtte, en waarom dat niet gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZGaro
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-02-2024
Misschien een makkelijke vraag waar ik het antwoord niet zo snel op kan vinden. Stel dat ik per 1 oktober voor mijzelf wil beginnen. Ik heb een uurtarief in gedachten, weet mijn uitgaven en het aantal uren wat ik mogelijk kan gaan draaien. Vervolgens vul ik dat voor een heel jaar waarin ik dan ook recht heb op startersaftrek en zelfstandigaftrek. So far so good.

Vervolgens ga ik een berekening uitvoeren vanaf 1 oktober. Ik ga uit van 160 uur per maand dus 480 uur voor de laatste 3 maanden. Dit (voor het gemak) maal 60 euro uurtarief en daar komt een bepaald bedrag uit. Met alle uitgaven eraf kom ik op het volgende uit:

Netto te besteden € 22371
Netto per maand € 1864

Waarom zijn mijn netto inkomsten per maand zoveel lager dan wanneer ik een berekening per jaar maak(+ 5500,-) En waarom heb ik netto te besteden 22371,- en per maand 1894,-?

Graag hoor ik van jullie want volgens mij zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZGaro
Pfff ik zie het al. Die rekenmachine rekent uit wat je per maand verdient waarbij hij uitgaat van 12 maanden. Ik werk alleen maar 3 maanden dus dan klopt die berekeningformule niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Waarschijnlijk overbodige informatie, maar houd er rekening mee dat je voor zelfstandigenaftrek moet voldoen aan het urencritirium. Als je de berekening voor het hele jaar maakt voldoe je daar wel aan, als je echter vanaf 1 oktober gaat rekenen haal je dat voor dat jaar niet, dus zal je berekening anders uitvallen.
Let op!

Bent u niet het hele jaar ondernemer? Bijvoorbeeld omdat u in de loop van het jaar bent gestart? Dan moet u toch minimaal 1.225 uren aan uw onderneming(en) besteden. U mag niet de 1.225 uren herrekenen naar de periode dat u ondernemer bent.

Voorbeeld

U start op 1 juli, dus u bent in dat jaar 6 maanden ondernemer. U mag dan niet uitgaan van 6/12 keer 1.225 uren, maar u moet in die 6 maanden minimaal 1.225 uren besteden aan uw onderneming(en).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Viper® schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 10:13:
Waarschijnlijk overbodige informatie, maar houd er rekening mee dat je voor zelfstandigenaftrek moet voldoen aan het urencritirium. Als je de berekening voor het hele jaar maakt voldoe je daar wel aan, als je echter vanaf 1 oktober gaat rekenen haal je dat voor dat jaar niet, dus zal je berekening anders uitvallen.
[...]
Ik vind de term zelfstandigenaftrek een beetje verwarrend als ik eerlijk ben. Je zou, kort door de bocht, bijna denken dat wanneer je hier niet voor classificeert je ook niet als zelfstandig wordt aangezien. Beetje raar eigenlijk. Daarnaast vervalt deze zodra je geen IB ondernemer meer bent maar bijvoorbeeld een BV op hebt gezet. Je bent dan net minstens net zo zelfstandig, maar je krijgt weer niet die korting.

Het eerste jaar is soms lastig, maar gelukkig zijn er ook nog wat andere regelingen (bv KOR). Trouwens hoef je je sowieso geen zorgen te maken over de startersaftrek (welke je enkel krijgt wanneer je ook zelfstandigenaftrek hebt), deze kun je volgens mij 3 jaar toepassen in een periode van 5 jaar na starten (zo uit mijn hoofd). Je kunt deze dus doorschuiven naar volgende jaren (wat potentieel weer meer bespaart).

Het is trouwens maar de vraag hoelang het zelfstandige aftrek verhaal nog blijft bestaan. Er gaan regelmatig geruchten rond dat ze het willen afschaffen/beperken.

Hoe gaat het trouwens met de rest van de ondernemers hier? Laatste tijd redelijk rustig op het topci, maar dat is een goed teken neem ik aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Huidige klus loopt af op 1 juli, op dit moment aan het kijken voor iets anders.
Vorige week vrijdag een gesprek gehad, zou nog terugkoppeling krijgen maar je kent bedrijven hè, alles heeft altijd haast, dan uiteindelijk laten ze je een week wachten :D

Overigens vind ik
"worden de zelfde werkzaamheden uitgevoerd door mensen in loondienst"
ook altijd een vraag die een breed scala bestrijkt.

Volgens mij vul ik altijd ja in. Maar in principe als ik naar de ICT kijk worden er vaak nog wel eens externe 'specialisten' ingehuurd. Dat betekent dat jij kennis of ervaring hebt die niet intern aanwezig is, om die reden zoeken ze een externe.

Maar vaak werk je als extern ingehuurde samen met interne mensen of andere op projecten, dan is het antwoord weer ja.

Het ligt eraan hoe je werkzaamheden specificeert. Werkzaamheden als iets met computers, tuurlijk. Werkzaamheden zoals SAP of SQL specialist terwijl er bij het bedrijf niemand is die daar maar enig verstand van heeft, dan niet.

[ Voor 59% gewijzigd door Viper® op 01-05-2014 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:38

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

.Gertjan. schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 14:34:
Hoe gaat het trouwens met de rest van de ondernemers hier? Laatste tijd redelijk rustig op het topci, maar dat is een goed teken neem ik aan ;)
Zit momenteel bij de Belastingdienst op klus, maar ik ga tegen iets aanlopen wat de 2 jaars-regel genoemd wordt. Kennelijk mag je tegenwoordig maximaal 2 jaar op een klus zitten, daarna moet je exit; voor mij zou dat dus in oktober zijn. Volgens een broker die ik belde (want ik moet ook overstappen van broker) lopen ze daarmee voor op een wetswijziging die er aan komt die dit breed regelt. Iemand daar iets over gehoord?

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Oke, een project waar je voor verantwoordelijk bent is op moment heel erg druk en je gaat je 23ste maand in.

Ik als opdrachtgever zal dan heel erg zenuwachtig worden.

Moet je de boel overdragen? En jou kennis loopt zo het bedrijf uit?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
LePlatDuJour schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:36:
[...]

Zit momenteel bij de Belastingdienst op klus, maar ik ga tegen iets aanlopen wat de 2 jaars-regel genoemd wordt. Kennelijk mag je tegenwoordig maximaal 2 jaar op een klus zitten, daarna moet je exit; voor mij zou dat dus in oktober zijn. Volgens een broker die ik belde (want ik moet ook overstappen van broker) lopen ze daarmee voor op een wetswijziging die er aan komt die dit breed regelt. Iemand daar iets over gehoord?
Oei, daar gaat mijn opdrachtgever ook niet blij mee zijn als dit er echt aankomt. Zit nu voor een 2e soortgelijke klus van ook weer 1 jaar (grote data migratie + bpo outsourcing) bij dezelfde opdrachtgever, waarbij de go live net op mijn 24mnd gaat plaatsvinden. Dan maar geen nazorg, overdracht en post go live issues oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

sverzijl schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 17:08:
[...]

Oei, daar gaat mijn opdrachtgever ook niet blij mee zijn als dit er echt aankomt.
Ik vermoed dat dit een regel is die de inhuur op overheidsprojecten regelt. Het verbieden van langdurige externe inhuur bij niet overheidsinstanties zou toch wel erg ver gaan (hoewel ik niet verbaasd zou zijn als dat proefballonetje wordt opgelaten). Als dat zo is mogen heel veel bedrijven de deuren sluiten.

De overheid hekelt al veel langer de gigantische inhuur van externe partijen. Waarschijnlijk komt daar de 2 jaar regel uit voort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Bij mij gaat de boel ook prima. Inmiddels van zelfstandige naar BV met 2 vennoten, en hoogstwaarschijnlijk per 1 juli de eerste werknemer. Ik zou wel graag nog de klantenbasis wat verder uitbreiden.

Over zo'n 2 jaren-regel heb ik niets gehoord. Het lijkt me ook totaal onhaalbare wetgeving. Het is weer de PVDA waarschijnlijk die graag ZZPers pest met compleet kansloze wetgevingsvoorstellen, in plaats van de kern van het probleem aan te pakken dat ze aan willen pakken (schijn-ondernemersschap). Pure symptoombestrijding. Zeg dan gewoon dat om IB-ondernemer te zijn, je minimaal 30k euro aan omzet moet hebben of iets dergelijks, met uitzondering van het eerste jaar, of als je een uitzondering krijgt van de belastingdienst. Dat lijkt me al beter dan alle symptomen bestrijden om de arme schoonmaak en zorg-zzpers proberen te dwingen geen ondernemer te zijn via randmaatregelen die ze waarschijnlijk toch niet snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Bonsaiboom schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 11:14:
Bij mij gaat de boel ook prima. Inmiddels van zelfstandige naar BV met 2 vennoten, en hoogstwaarschijnlijk per 1 juli de eerste werknemer. Ik zou wel graag nog de klantenbasis wat verder uitbreiden.

Over zo'n 2 jaren-regel heb ik niets gehoord. Het lijkt me ook totaal onhaalbare wetgeving. Het is weer de PVDA waarschijnlijk die graag ZZPers pest met compleet kansloze wetgevingsvoorstellen, in plaats van de kern van het probleem aan te pakken dat ze aan willen pakken (schijn-ondernemersschap). Pure symptoombestrijding. Zeg dan gewoon dat om IB-ondernemer te zijn, je minimaal 30k euro aan omzet moet hebben of iets dergelijks, met uitzondering van het eerste jaar, of als je een uitzondering krijgt van de belastingdienst. Dat lijkt me al beter dan alle symptomen bestrijden om de arme schoonmaak en zorg-zzpers proberen te dwingen geen ondernemer te zijn via randmaatregelen die ze waarschijnlijk toch niet snappen.
Met die 30k regeling sloop je weer de ondernemende studenten/parttime ondernemers. Werk inmiddels ook regelmatig samen met een student die een klein bedrijfje is begonnen en mogelijk komt een 2de student er ook aan. Die doen op ad-hoc basis een klusje voor mij of direct voor klanten.

Zelf heeft het bij mij ook wel even geduurd voor ik aan de 30k omzet zat, omdat mijn onderneming vooral een hobby was :) Sowieso moeten ze niet zo pesten, want ook met die minder dan 30k droeg ik genoeg bij aan de staatskas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZGaro
Even een vraagje waar iemand eventueel ervaring of advies in heeft. Stel je werkt bij een opdracht bij een klant voor een werkgever (detacheringsbureau). Je hebt geen concurrentie/relatiebeding. Je zit op die opdracht via een tussenpartij, dus geen rechtstreeks contact tussen jou werkgever en klant. Vervolgens start je voor jezelf bij de klant waar je momenteel gedetacheerd zit. Kunnen ze daar iets mee doen? Het lijkt mij niet aangezien er totaal geen voorzieningen zijn getroffen hierin inzake arbeidscontract etc.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
ZGaro schreef op maandag 05 mei 2014 @ 15:29:
Even een vraagje waar iemand eventueel ervaring of advies in heeft. Stel je werkt bij een opdracht bij een klant voor een werkgever (detacheringsbureau). Je hebt geen concurrentie/relatiebeding. Je zit op die opdracht via een tussenpartij, dus geen rechtstreeks contact tussen jou werkgever en klant. Vervolgens start je voor jezelf bij de klant waar je momenteel gedetacheerd zit. Kunnen ze daar iets mee doen? Het lijkt mij niet aangezien er totaal geen voorzieningen zijn getroffen hierin inzake arbeidscontract etc.

Wat denken jullie?
IANAL, maar als er niets geregeld is in het arbeidscontract, dan kunnen ze er volgens mij niets tegen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Bonsaiboom schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:16:
IANAL, maar als er niets geregeld is in het arbeidscontract, dan kunnen ze er volgens mij niets tegen doen.
Idd. Maar ik vind het wel heel bijzonder dat een detacheringsclub daarover niks in hun contracten heeft staan. Ik zou nog eens heel erg goed kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZGaro
Ik heb het erg goed gelezen maar kan niets vinden. Daarnaast zit ik ook via een tussenpartij op die opdracht. nergens is er ook maar iets terug vinden in relatie tot relatie- of concurrentiebeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Overigens is dit waarschijnlijk wél geregeld door de detacheerder richting de opdrachtgever dan. Maar normaal is het ook naar degene in loondienstverband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZGaro
klopt, maar ik ben er niet officieel van op de hoogte. mijn werkgever heeft een contract met de tussen partij, niet met mijn opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:04

JaQ

Ik ken veel bedrijven die intern dit soort regels hebben (de meeste banken en overheidsinstellingen). Idee erachter is dat inhuur tijdelijk blijft ipv permanente vervanging. Dat zijn echter interne regels.

Weet je zeker dat het om wetgeving gaat? (lijkt me overigens verschrikkelijk lastig handhaven en daarnaast onnodige bemoeienis van de overheid in het bedrijfsleven)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

[...]

Ik zit momenteel ook bij de Belastingdienst (vanaf jan 2013), maar daar heb ik nog niks over gehoord. Er schijnen externen rond te lopen die al veeeeeel langer zitten dan 2 jaar.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Veel bij de belastingdienst, ken er ook een paar die daar zitten.

Zelf gisteren gebeld over een nieuwe klus, kan volgende week al beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 09:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Heeft iemand ervaring met Aston Carter?

Stond niet op it-bemiddelaars. Het schijnt best een gerenommeerde partij te zijn..

BTW: is €60-65 een beetje goed tarief voor een (senior) Windows beheerder (MCSA 2x, MCSE, MCTS, MCITP-SA, VCP, ITIL, etc) met 15+ jaar ervaring in grote ondernemingen (+ wat MKB)?
(In regio oost, N-oost van NL.)

[ Voor 3% gewijzigd door bord4kop op 17-05-2014 14:47 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is niet de bedoeling van dit topic.

[ Voor 109% gewijzigd door Krisp op 20-05-2014 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Maak de volgende keer ajb een TR aan.

[ Voor 88% gewijzigd door Krisp op 20-05-2014 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Wat zijn m'n mogelijkheden als ik tijdelijk projecten of delen van een project aan iemand anders uit wil besteden? Als diegene zich inschrijft als ZZP'er dan moet je volgens mij dubbel BTW betalen? Dan blijft er niet veel geld over lijkt me. Tevens zadelt dat de ander weer op met een hoop lasten (diegene zal moeten gaan boekhouden en extra belastingaangifte doen, zal meerdere opdrachten moeten gaan scoren en een VAR aanvragen). Mensen in loondienst nemen is volgens mij ook niet echt te doen. Dan kom je weer gezeik tegen dat je ze een vast contract aan moet bieden met een minimaal aantal uren, dat je wellicht door een hoop gezeik moet om de samenwerking stop te zetten, etc.
Pagina: 1 ... 15 ... 645 Laatste