Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
BennyV schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:33:
[...]

Ik zeg toch ook dat een dag prima is zo af en toe! Het gesprek begon over "Altijd thuis werken"!
Ah met “vast” bedoel je altijd, nee dat kan ik nog niet voorstellen. Lijkt me dat je toch wel minimaal één of twee dagen per week je directe collega’s wilt zien en spreken. Al is het alleen al informeel om elkaar te leren kennen en daardoor soepeler te kunnen samenwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:08
Hydra schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:41:
Ik vind zelf dat meetings en 'even wat overleggen' wel echt significant beter gaat als je gewoon face to face zit. Een meeting remote doen via Skype ofzo kan an sich wel, maar is vaak wat awkward omdat je niet goed kan overbrengen wanneer wie aan de beurt is om te praten. Echt ad-hoc even overleggen gebeurt als je thuis zit gewoon veel minder. En ik zit over het algemeen wel in een team met een aantal developers, en moet ook nog eens samenwerken met andere teams.
Precies dat. Face 2 face gaat veel beter is ook mijn ervaring.

Als het wat complexer wordt is het dan ook vaak “weet je wat, morgen ben ik op kantoor, dan laat ik het wel even zien/teken ik het wel even uit”.

[ Voor 10% gewijzigd door sverzijl op 25-10-2019 12:35 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 17:17

RBH

Lang getwijfeld, maar vanaf 1 november ga ik ook aan de slag als freelancer, als webdeveloper. Voorlopig voor 1 dag per week, als eerste stapjes in het freelance water. Wel erg veel zin in! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik vind zelf dat meetings en 'even wat overleggen' wel echt significant beter gaat als je gewoon face to face zit. Een meeting remote doen via Skype ofzo kan an sich wel, maar is vaak wat awkward omdat je niet goed kan overbrengen wanneer wie aan de beurt is om te praten. Echt ad-hoc even overleggen gebeurt als je thuis zit gewoon veel minder. En ik zit over het algemeen wel in een team met een aantal developers, en moet ook nog eens samenwerken met andere teams.
Ligt er ook aan hoe het werk is ingedeeld. Wanneer er meer onzekerheid in het werk zit (lees: voor mij leuker/interessanter) heb je vaker kort overleg nodig. Ook wanneer een team diverser is (van niveau, van achtergrond) dan heb ik vaker interacties nodig om alles goed te laten lopen.
offtopic:
Wel extreem blij met Bose quietcomfort koptelefoon...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Over thuiswerken.

Ik zit vandaag te werken en kijk zo nu en dan eens van mijn laptop op. Overbuurman kwam zojuist thuis met de E-golf en een aktetas en is nu bezig met een klassieke coupe die hij voor de deur heeft staan. Die komt altijd op onregelmatige tijden aan en gaat weer weg. Werkt niet voor een baas.

Andere overbuurman komt nu terug met boodschappen, is ruimschoots met pensioen.

Buurman links ging vanmorgen op gewone kantoortijd weg, maar van hem weet ik dat hij een makelaarskantoor heeft.

Buurvrouw rechts is net als overbuurman altijd op onregelmatige tijden van huis en rijdt een PHEV.

Er is gewoon niemand hier die voor een baas werkt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:46:
Over thuiswerken.

Ik zit vandaag te werken en kijk zo nu en dan eens van mijn laptop op. Overbuurman kwam zojuist thuis met de E-golf en een aktetas en is nu bezig met een klassieke coupe die hij voor de deur heeft staan. Die komt altijd op onregelmatige tijden aan en gaat weer weg. Werkt niet voor een baas.

Andere overbuurman komt nu terug met boodschappen, is ruimschoots met pensioen.

Buurman links ging vanmorgen op gewone kantoortijd weg, maar van hem weet ik dat hij een makelaarskantoor heeft.

Buurvrouw rechts is net als overbuurman altijd op onregelmatige tijden van huis en rijdt een PHEV.

Er is gewoon niemand hier die voor een baas werkt ;)
Ik mijn buurt is ook niemand die voor een baas werkt, maar dat heeft een andere reden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Ernemmer schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:53:
[...]

Ik mijn buurt is ook niemand die voor een baas werkt, maar dat heeft een andere reden :P
Als in: er is gewoon niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
BertS schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:28:
[...]

Als in: weet is gewoon niemand?
De helft is met pensioen en de andere helft werkt inderdaad gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ernemmer schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:35:
De helft is met pensioen en de andere helft werkt inderdaad gewoon niet.
Ondiep, Overvecht of Kanaleneiland?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:14:
[...]

Ondiep, Overvecht of Kanaleneiland?
Didam

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online

Veel mensen claimen dat je in de IT 'prima' voltijd thuis kan werken, maar ik vraag me altijd een beetje af in hoeverre die redenatie niet vooral vanuit eigen belang is, ten opzichte van bedrijfsbelang. Tuurlijk leidt teveel gestoord worden af; maar je wordt wel met een reden gestoord.

1 of 2 vaste thuiswerkdagen zijn prima wat mij betreft, maar of meer dan dat werkt, daar heb ik persoonlijk mijn twijfels bij. Maargoed, misschien ben ik wel gewoon erg ouderwets.
Ik kan bevestigen dat je ouderwets bent. :)

Ik werk met meerdere Developers samen die remote werken en daarmee ook thuis. Slack, Skype en een dozijn andere tools zijn er om te communiceren met andere collega's. Er zit er 1 ver weg in Azië, een andere in Zuid Europa en een paar in het Noorden van het land.

Ikzelf ben tot 2x meer productief thuis dan waar ik nu zit, maar dat komt omdat ik momenteel op een grote open vloer zit met veel geluid en interrupties. Dat is met tools als ticketing systemen en git makkelijk terug te vinden.

Er zijn meer en meer bedrijven die over gaan op volledig remote thuis werken. Het zijn echter wel vaak nieuwe bedrijven en weinig van de oude giganten.

Ik werk ook met mensen die nooit thuis werken omdat ze het zelf niet aankunnen, maar dat ligt bij deze mensen zelf. Vaak oordelen dit soort mensen ook vaker dat anderen dan ook maar op kantoor moeten zijn omdat ze vanuit eigen referentiekader denken.

Uiteindelijk ligt het toch aan de opdrachtgever en de cultuur daar wat er mogelijk is en hoe je er zelf in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 08:05

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Precies @init6 het is gewoon het nieuwe werken.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Grootste gemis wat ik ervaren heb toen ik begin dit jaar 100% thuis werkte was juist het onderlinge contact "in real life". In die periode heb ik anderhalve maand geen collega gezien of gesproken via een niet-digitale manier en dan wordt het wereldje wel wat klein.... Ik ben fan van een hybride model, een combinatie van kantoor en thuiswerken.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klapjoker
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-02 11:28

klapjoker

Kl@pjoker

klapjoker schreef op maandag 11 maart 2019 @ 18:47:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Nu een paar maanden verder ben ik sinds drie maanden als freelancer aan de slag! Erg blij dat ik de stap heb gemaakt, bedankt voor de ervaringen die jullie met mij gedeeld hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
klapjoker schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 12:42:
[...]

Nu een paar maanden verder ben ik sinds drie maanden als freelancer aan de slag! Erg blij dat ik de stap heb gemaakt, bedankt voor de ervaringen die jullie met mij gedeeld hebben!
Super. Maare, wat ben je gaan doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hier het plan om volgend jaar eindelijk voor mijzelf te beginnen. Opdracht zit in de pijplijn en vrij zeker, maar geen garantie. Alleen nog ontslag nemen..

Nu begrijp ik dat ik uiterlijk 30 april de BTW/omzetbelasting voor Q1 betaald moet hebben (maart uren facturen op 01-04), maar wanneer klopt de Belastingdienst aan voor de winstbelasting/inkomstenbelasting? De buffer is beperkt en er moet nog wel een youngtimer voor de deur komen te staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 26-10-2019 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Deveon schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 14:45:
Hier het plan om volgend jaar eindelijk voor mijzelf te beginnen. Opdracht zit in de pijplijn en vrij zeker, maar geen garantie. Alleen nog ontslag nemen..

Nu begrijp ik dat ik uiterlijk 30 april de BTW/omzetbelasting voor Q1 betaald moet hebben (maart uren facturen op 01-04), maar wanneer klopt de Belastingdienst aan voor de winstbelasting/inkomstenbelasting? De buffer is beperkt en er moet nog wel een youngtimer voor de deur komen te staan.
Aangifte inkomstenbelasting kan je uitstellen tot 1 september, dus daarna doe je de aangifte en een paar weken daarna zal je echt eens moeten gaan betalen. Tijd zat om te sparen dus aangezien je het pas een jaar later hoeft te betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 26-10-2019 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klapjoker
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-02 11:28

klapjoker

Kl@pjoker

Hmmbob schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 13:18:
[...]

Super. Maare, wat ben je gaan doen dan?
Projectleider in de infra wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 14:01
Deveon schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 14:45:

Het bedrag dat je moet betalen voor IB zou geen probleem moeten zijn, dit is immers enkel over de winst van 2019. Geld dat je dus al ontvangen hebt en waarvaan je een gedeelte dient te reserveren voor de belastingdienst.

Reservering IB != Buffer, maak die fout alsjeblieft niet. Een conculega freelancer gehoord die zich in zijn 1e jaar op die manier enorm in de nesten heeft gewerkt, geld uitgegeven wat eigenlijk voor de belastingdienst bedoelt was, en mocht daarna even 50k aftikken die hij dus niet meer had.

Wees daar dus bedacht op. Als het een ingecalculeerd risico is, en je weet zeker dat je tijdig het geld hebt om de belastingdienst te betalen (en dan nog genoeg geld overhouden als buffer mocht je zonder werk zitten), zou je het kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Ernemmer @Hatsjoe Thanks! In principe blijf ik gewoon mijn huidige maandloon (+10% voor vakantiegeld) “uitbetalen” waardoor er genoeg achterblijft op de zakelijke rekening voor winstbelasting en BTW.

Sterker nog als ik de boel nareken lijkt het erop dat ik aan het eind van het jaar weer in dezelfde auto kan gaan rijden als nu in loondienst, al is dat zeker geen doel op zich. Dat geeft ook de mogelijkheid om echt te profiteren van het voordeel van willekeurig afschrijven voor starters.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
init6 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:56:
Ik kan bevestigen dat je ouderwets bent. :)
En vervolgens ga je helemaal niet in op de redenen die ik geef dat communicatie minder goed verloopt als mensen remote zijn.

Ik heb helemaal niks gezegd over of remote werken al dan niet mogelijk is. Waar het me om gaat is dat de communicatie gewoon slechter gaat. En dat is gewoon ervaring, heeft niks met 'ouderwets' zijn te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
Remote werken kan prima en zelf doe ik dat ook veel. Wanneer ik vanuit huis werk krijg ik het meeste gedaan (door het gebrek aan communicatie en daardoor rust). Uiteraard is er altijd Slack/Zoom/Chime wanneer communicatie echt nodig is.

Je kan gewoon niet ontkennen dat communicatie makkelijker is wanneer je dit fysiek kan doen. Dat neemt echter niet weg dat het prima uitsluitend digitaal communiceren ook prima werkt. Uiteindelijk verschilt het gewoon per persoon wat diegene fijn vindt. Ikzelf vind het namelijk erg gezellig bij mijn opdrachtgever en zou dat wel missen als ik 100% remote zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jalex83
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 21:59
Ik denk dat het als externe bij veel bedrijven belangrijk is om op kantoor te zitten. Bij mijn huidige opdracht en voorlaatste opdrachten was ik naast ontwikkelaar/software architect vaak ook "helpdesk" voor allemaal mede ontwikkelaars (vaak intern) en ander type personeel (testers, informatie analisten, FB'ers, etc).

Ik heb regelmatig dagen dat ik alleen maar bezig ben met anderen sturen, opleiden of helpen. Als externe breng je naast extra handjes toch ook wel vaak extra kennis naar binnen. Ik probeer dan ook zo veel mogelijk op kantoor aanwezig te zijn. Je kunt dan gewoon wat extra's bieden. Zelf vind ik het overigens ook veel leuker dan thuis/remote zitten.

Bij mijn huidige opdracht is het overigens officieel niet toegestaan voor om thuis te werken, maar af en toe doe ik dat wel eens een dag. Dan kan ik idd veel meters maken (heerlijk). Maar ik ben aan de andere kant ook wel zo flexibel dat ze me mogen bellen op mijn vrije dag en als het nodig is zet ik mijn laptop aan (mits het uitkomt).

Zelf denk ik wel dat het heel erg afhankelijk is van het bedrijf en de collega's. Als je met allemaal medior/senior ontwikkelaars samenwerkt en het bedrijf er op ingesteld is om remote werken dan kan het prima en is het zonde om lang in de auto te gaan zitten. Dan is elkaar af en toe in het echt zien voldoende.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Wat denk ik het grootste probleem is met remote werken, is dat je discussies tussen collega's niet hoort. Die hoor je wel als je erbij zit, en dat is soms irritant en afleidend, maar vaak genoeg juist wel erg nuttig omdat je dan op tijd kunt inspringen als je merkt dat het de verkeerde kant op gaat, of dat ze keuzes maken op basis van informatie die niet volledig is (en andersom werkt dat ook, ik zit bij 1 van m'n projecten als enige er sinds dag 1 bij, ken het systeem en de klant daardoor goed maar dat is tegelijkertijd ook mijn valkuil, vers bloed is soms erg nuttig en zij breken dan soms ook in met nuttige vragen/inzichten/opmerkingen).

Maar het zal erg afhangen van je werkzaamheden. Heb je werk waarbij je bij wijze van spreken 3 kwart van de dag met je koptelefoon op in je eigen wereld lekker je ding aan het doen bent, en de overleggen die je hebt zijn "planbaar" dan kun je dat veel makkelijker remote doen dan wanneer je meer met een actie-reactie stuk bezig bent waarbij je juist heel veel ad-hoc overleg hebt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:45
Crazy D schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 07:27:
Wat denk ik het grootste probleem is met remote werken, is dat je discussies tussen collega's niet hoort. Die hoor je wel als je erbij zit, en dat is soms irritant en afleidend, maar vaak genoeg juist wel erg nuttig omdat je dan op tijd kunt inspringen als je merkt dat het de verkeerde kant op gaat, of dat ze keuzes maken op basis van informatie die niet volledig is (en andersom werkt dat ook, ik zit bij 1 van m'n projecten als enige er sinds dag 1 bij, ken het systeem en de klant daardoor goed maar dat is tegelijkertijd ook mijn valkuil, vers bloed is soms erg nuttig en zij breken dan soms ook in met nuttige vragen/inzichten/opmerkingen).
Hier heb je een hele goede te pakken. Waar ik op dit moment werk (niet IT) doe ik daardoor gigantisch aan damage control. Ingrijpen op onlogische planning, adviezen die aan klanten gegeven worden waar wij helemaal niet over zouden moeten willen adviseren, ingrijpen op klussen die volledig verkeerd worden voorbereid enz enz.
Mede hierdoor ben ik grote meerwaarde voor het team (vele malen groter dan het bedrijf en ikzelf had verwacht) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
Kortom: IT Depends...

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 07:27:
Wat denk ik het grootste probleem is met remote werken, is dat je discussies tussen collega's niet hoort.
Precies dat. Helemaal als je als meer 'senior' tussen meer 'junior' devs zit gebeurt het toch vrij vaak dat ik 'inbreek' op een gesprek omdat ze kwa keuzes enorm aan het tunnelblikken zijn en het kwa design de verkeerde kant op gaat. Het is in een team toch al een constant 'gevecht' om de code simpel te houden, en ik ervaar dat dat vinger aan de pols houden toch een heel stuk lastiger is als je er niet bent. En voor een ander is het ook niet leuk dat ze er pas in de merge request fase erachter komen dat wat ze bedacht hebben gewoon overnieuw gedaan moet worden.

Wat je dan vaak ziet is dat mensen, omdat ze het lastig vinden iemand te vertellen dat 'ie 2 dagen verspild heeft, dan toch maar het MR accepteren want 'tja, dit werkt ook wel'. Da's een beetje het begin van het einde kwa onderhoudbaarheid van de applicatie.

Ik werk op vrijdag sowieso thuis, en toevallig vanochtend ook. En ik vind het inderdaad heerlijk om zonder enige interrupties door te kunnen werken. Helemaal in de 'zone', zonder er steeds uitgehaald te worden. Maar dat is mijn persoonlijk belang. En ik vind erg dat heel veel mensen die pro-thuiswerken zijn te veel vanuit hun persoonlijk belang redeneren, en niet vanuit team/bedrijfsbelang. Software engineering is primair een communicatieprobleem en 'remote' mis je gewoon een stuk communicatie. Voor jou als persoon is een hoge drempel kwa communicatie vaak 'fijn', maar voor het bedrijf is het dat niet.

Ik kan zelf, met een dikke 15 jaar ervaring als 'gedetacheerde' in een hoop teams, met en zonder thuiswerken, niet met droge ogen beweren dat er kwa communicatie geen enkel nadeel zit aan remote werken. Vandaar dat voor mij de 'beste' balans zo'n 1 a 2 dagen 'thuis' met 3/4 dagen 'samen' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@Hydra slaat de spijker op zijn kop.

Mijn persoonlijke optimum is 40 remote / 60 on-site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Inderdaad eens met wat @Hydra zegt!

Er wordt hierin overigens wel uitgegaan van een 5 daagse werkweek.
Ik werk tegenwoordig 4 dagen van 9 uur, de 5e dag dat ik er dan niet ben merk ik hetzelfde; je bent dan niet meer op de hoogte wat er de 5e dag in het team is gebeurd (de vinger aan de pols houden), dat vind ik aan de ene kant soms vervelend vanuit teambelang, aan de andere kant is het privé wel echt een verademing om een dag vrij te zijn.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
RomeoJ schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:40:
Ik werk tegenwoordig 4 dagen van 9 uur, de 5e dag dat ik er dan niet ben merk ik hetzelfde; je bent dan niet meer op de hoogte wat er de 5e dag in het team is gebeurd (de vinger aan de pols houden), dat vind ik aan de ene kant soms vervelend vanuit teambelang, aan de andere kant is het privé wel echt een verademing om een dag vrij te zijn.
Ik 'schaalde' het inderdaad naar een 5 daagse werkweek, maar heb zelf ook ervaring met 4x9 werken. Da's een beetje hetzelfde; erg fijn voor jezelf, minder fijn voor communicatie. Dus als ik 4x9 werk, ga ik er ook vanuit dat ik 4 dagen op kantoor ben dan. Of desnoods, als de rest dan op een andere dag thuiswerkt, nog 1 dag thuiswerken. Dan kom je dus uit op 3 dagen op kantoor, 1 dag thuis, 1 dag 'vrij'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:59:
[...]
Wat je dan vaak ziet is dat mensen, omdat ze het lastig vinden iemand te vertellen dat 'ie 2 dagen verspild heeft, dan toch maar het MR accepteren want 'tja, dit werkt ook wel'. Da's een beetje het begin van het einde kwa onderhoudbaarheid van de applicatie.
offtopic:
En de procesmatige fout ligt in mijn ogen op dat moment dan bij de senior. Met als resultaat waste (aan onderhoudbaarheid of door afwijzing, met ook impact op motivatie) die te voorkomen was.

Moet toegeven dat ik de PR's dan wel accepteer zolang het maar echt aan de "rand" van een applicatie is :X. Maar dan krijgt de junior ook eigenaarschap van de code, dan wordt het een les in die vorm, door een stuk verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ANdrode schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:15:
offtopic:
En de procesmatige fout ligt in mijn ogen op dat moment dan bij de senior. Met als resultaat waste (aan onderhoudbaarheid of door afwijzing, met ook impact op motivatie) die te voorkomen was.
offtopic:
Absoluut mee eens. Ik vind ook dat relatief veel developers te conflictvermijdend zijn, vooral in een senior/lead rol. Zowel naar management als naar andere developers toe. Ik heb het niet over ruzie gaan lopen schoppen natuurlijk, maar een foute weg inslaan om maar de vrede te bewaren levert op de lange termijn nog veel meer issues op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ketchip
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-11-2024
Zelf ben ik dit jaar begonnen als zelfstandige en best wel een goed jaar gehad tot nu toe. Zo goed, dat ik overweeg om verder te gaan met een B.V. i.p.v. een eenmanszaak. Het idee is dat ik dan mijzelf een DGA salaris van 45k kan geven (dat is voldoende voor mij om van te leven, en is ook mooi 75% van mijn laatst verdiende salaris in loondienst als ontwikkelaar).

De rest van de winst wil ik gebruiken om te investeren in vastgoed voor de verhuur. Ik heb geen pensioen als zelfstandige en ik zie dit als vervanging hiervoor, met als voordeel dat ik niet hoef te wachten tot 65/67/71/73 jarige leeftijd voordat ik iets kan gaan uitkeren.

Hoe werkt dit nu boekhoudkundig? Stel, ik hou volgend jaar naar aftrek van kosten en uitbetaling salaris 100k over. Als ik hiermee een appartement koop voor de verhuur van (voor het rekengemak) ook 100k kan ik dan:

- de volledige 100k aftrekken van de winst in de B.V. (Uiterraad is de winst uit verhuur wel weer belast met VPB, en met dividend belasting als ik het wil uitkeren naar prive)

- of dien ik eerst VPB te betalen (16.5% volgend jaar) over het bedrag dat ik overhou.

En stel nu dat het appartement niet 100k maar 200k kost en ik dus twee jaar nodig ben. Dien ik dan in het eerste jaar VPB belasting te betalen of kan met de overgebleven winst uit het eerste jaar een voorziening maken in de boekhouding?

En zijn er zaken waar ik bij de oprichting van de B.V. rekening mee moet houden? Voornamelijk doe aan maatwerk software ontwikkeling, maar wil dus ook vastgoed verhuren. Dien ik dit vooraf aan te geven?

[ Voor 6% gewijzigd door ketchip op 29-10-2019 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:55
Je kunt dat appartement niet volledig in je kosten nemen. Je activeert het op de balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:56
Daar komt bij dat je sinds dit jaar (denk ik) vastgoed enkel nog kan afschrijven tot de WOZ-waarde. Waarbij een periode van <20 jaar me wat aan de korte kant lijkt. Al met al betaal je dus over nagenoeg het volledige bedrag (na loon en andere kosten) VPB, voordat het vastgoed om de hoek komt kijken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertje12
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-04-2024
Nooit vastgoed als investering gaan kopen vanuit een BV.
Als je het vastgoed ooit verkoopt voor een hoger bedrag dan de boekwaarde zul je hierover VPB moeten betalen. En daarna nog box 2 belasting.
Als je het vastgoed in privé koopt in box 3 blijven waardestijgingen na een verkoop onbelast.
Tip is om dit plan eerst goed te laten doorrekenen door een financieel adviseur/accountant kan je in de toekomst veel geld schelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
tweakertje12 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 06:50:
Nooit vastgoed als investering gaan kopen vanuit een BV.
Als je het vastgoed ooit verkoopt voor een hoger bedrag dan de boekwaarde zul je hierover VPB moeten betalen. En daarna nog box 2 belasting.
Als je het vastgoed in privé koopt in box 3 blijven waardestijgingen na een verkoop onbelast.
Tip is om dit plan eerst goed te laten doorrekenen door een financieel adviseur/accountant kan je in de toekomst veel geld schelen
Dat geld wat vrijkomt bij de verkoop kan je dan weer ergens anders in investeren. Daarnaast, als je het in prive koopt moet je eerst 38-50% belasting over het geld betalen om het over te hevelen van je BV naar prive voordat je het in een huis kan stoppen. Dus nee, ik zou 't zeker niet zo zwart-wit stellen als "Nooit vastgoed als investering gaan kopen vanuit een BV.". De BV is een rechtspersoon die ook een zeker eigenbelang heeft, als die op deze manier alsnog een leuk rendement kan maken, dan kunnen de aandeelhouders daar op lange termijn ook prima nog van profiteren.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
Freeaqingme schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 07:54:
[...]

Dat geld wat vrijkomt bij de verkoop kan je dan weer ergens anders in investeren. Daarnaast, als je het in prive koopt moet je eerst 38-50% belasting over het geld betalen om het over te hevelen van je BV naar prive voordat je het in een huis kan stoppen. Dus nee, ik zou 't zeker niet zo zwart-wit stellen als "Nooit vastgoed als investering gaan kopen vanuit een BV.". De BV is een rechtspersoon die ook een zeker eigenbelang heeft, als die op deze manier alsnog een leuk rendement kan maken, dan kunnen de aandeelhouders daar op lange termijn ook prima nog van profiteren.
Je kan vanuit je BV jezelf een hypotheek geven toch? Ben niet geheel bekend in die materie, maar zoals ik begrepen heb betaal je dan geen belasting. Uiteraard betaal je wel belasting over het te ontvangen rente van de hypotheek. Ik dacht dat je jezelf tot maximaal 8% rente kan rekenen, wanneer je dit doet is je hypotheekrenteaftrek hoger dan je belasting op de rente, en maak je dus netto winst op die hypotheek. Of dat trucje nog steeds werkt weet ik niet, collega freelancer daar paar jaar terug eens over gehoord.

Edit: lees net dat de hypotheekrenteaftrek enkel voor je hoofdverblijf is, dus dat trucje gaat dan niet op :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hatsjoe op 30-10-2019 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Plus hou er rekening mee dat als je financiering nodig hebt voor een woning die je wilt verhuren, je niet alles kunt financieren (bij ING tot ong 70%) en je hebt voldoende reserves nodig (als eis) om leegstand en reparaties op te kunnen vangen. Dit is serieus geen ding om even op een forum te vragen maar maak echt een afspraak met een financieel adviseur die de boel goed kan doorrekenen voor je. Veel adviezen online zijn top, maar vastgoed is echt een serieus dingetje.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
In Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 lees je vaak dat op de lange termijn de ETF's de optimale manier is om rendement te maken. De mogelijkheden die een hoger rendement bieden gaan samen met een hogere risico. Zelf zou ik enkel alternatieven overwegen als er een niet-financieel voordeel bij komt kijken zoals bijvoorbeeld zelf gebruik maken je vakantiewoning (als die niet verhuurd is). Als je vakantiewoning op naam van de BV staat kan je volgens wel de reis erheen boeken als zakelijke kosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Deveon schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:10:
Als je vakantiewoning op naam van de BV staat kan je volgens wel de reis erheen boeken als zakelijke kosten ;)
Het doel van de reis moet nog steeds zakelijk zijn. Je kunt een paar keer per jaar erheen rijden voor onderhoud, schoonmaak, etc. Maar een reis van een heel weekend is wel verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

t_captain schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:14:
[...]

Het doel van de reis moet nog steeds zakelijk zijn. Je kunt een paar keer per jaar erheen rijden voor onderhoud, schoonmaak, etc. Maar een reis van een heel weekend is wel verdacht.
Ligt er natuurlijk aan waar het is. Op vrijdag heen, maandag terug, en terwijl je daar zit een dagje facturabel remote werken... ;)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ligt het aan mij of is die KIA maar een rare regeling.

Moet een nieuwe telefoon hebben. Maar omdat je boven de 450 ex btw onder de KIA valt kan je beter een duurder toestel of extra accessoires nemen omdat de aftrek geldt over het gehele bedrag. Apart eigenlijk.
Uiteraard snap ik dat je moet voldoen aan de drempel van minimaal 2300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
Viper® schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:49:

Moet een nieuwe telefoon hebben. Maar omdat je boven de 450 ex btw onder de KIA valt kan je beter een duurder toestel of extra accessoires nemen omdat de aftrek geldt over het gehele bedrag. Apart eigenlijk.
Eens. Ik zit er nu net onder wanneer ik Laptop + Telefoon bij elkaar optel, maar wanneer ik het extra geheugen en de SSD die ik voor mijn laptop heb gekocht (a 200 euro totaal) er bij optel zit ik net boven die 2300 euro. Dit is dan ook wat er eind dit jaar gedaan wordt door mijn boekhouder.

Zou zuur geweest zijn als ik op 2200 had gezeten, en ik dus min of meer gedwongen wordt om een uitgave van minimaal 450 euro te doen om gebruik te kunnen maken van die regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
Het loont dan ook de moeite om dit een beetje te plannen. In zelfde jaar tel+iPad+laptop bijv dan zit je er al snel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
Voor mij de reden om November nog wat geld uit te geven. Heb in principe niet heel veel geinvesteerd dit jaar. Maar er mag wel weer een nieuwe Laptop en Telefoon komen.
Dan kan ik dat volgend jaar doen, of einde dit jaar waardoor ik ook KIA heb en mijn nieuwe Fiets (800 euro) ook mee geniet.

Ik denk dat ik de nieuwe Surface dit jaar nog koop, met alle accesoires komt die al op 2K(de variant die ik wil hebben) en volgend jaar een telefoon+ThuisServer op de planning zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:08
Viper® schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:49:

Zo wordt er wel weer lekker geld rondgepompt. Dat is uiteindelijk alleen maar goed voor de economie. Anders had jij het op je zakelijke rekening laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Een vraag waar het antwoord variabel kan zijn, dat begrijp ik. Maar ik reserveer eigenlijk structureel 45% van alle facturen voor mijn eenmalige 'donatie' vwb de inkomstenbelasting einde jaar.

Nu begin ik te vermoeden (2019 is mijn eerste volledige jaar), dat ik structureel teveel aan de kant leg. Hier kom ik pas achter wanneer ik het jaar afsluit natuurlijk, of is het eenvoudig te forecasten.

Hoe gaan jullie hiermee om?

[ Voor 15% gewijzigd door the-edge op 01-11-2019 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
edit: oh je hebt je vraag wat aangepast. never mind:)

[ Voor 82% gewijzigd door sverzijl op 01-11-2019 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
sverzijl schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:06:
Gebruiken als vrijwillige gift aan belastingdienst ? ;)

Maar je kan toch beter teveel aan de kant leggen dan te weinig? Ik snap het probleem eerlijk gezegd niet zo. Je hebt dit straks gewoon over (op moment dat je zeker weet wat de hoogte van je IB is). Of heb je het geld nu eigenlijk nodig ?
Het is ook geen probleem, en nee, het geld heb ik niet nodig. En ja, beter teveel dan te weinig.

Maar het gaat om nieuwsgierigheid; kan ik mezelf nog een eindejaarsbonus uitkeren? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik maak elk jaar even een lijstje met wat ik netto over hou en hoeveel belasting ik moet betalen bij een bepaalde winst.
Ik bereken de waardes via www.berekenhet.nl

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hVZG84G/inkomsten.png

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 01-11-2019 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
the-edge schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:07:
[...]

Het is ook geen probleem, en nee, het geld heb ik niet nodig. En ja, beter teveel dan te weinig.

Maar het gaat om nieuwsgierigheid; kan ik mezelf nog een eindejaarsbonus uitkeren? :+
Als je denkt t/m April een worst case scenario kan inlopen wel. Maar je kan beter safe zitten dan wat ik net schreef en het liefst het teveel aan geld op een zakelijke rekening laten staan.

Ben nu ook bezig met mijn eerste gehele boekjaar, schade van vorig jaar viel eigenlijk wel mee (zal vreemd genoeg bruto elkaar niet zoveel ontlopen, ware dat de eerste 3 maanden al belasting van geheven was vanuit loondienst). De kleine dingetjes tellen ook mee wat je zakelijk kan aftrekken (abonnementen op vakbladen, giften aan goede doelen doe ik ook zakelijk ... zo forceer ik een beetje meer geld de richting op gaat waar ik denk dat extra aandacht voor nodig is, pensioen, AOV, telefoon, internet, etc etc).

Merkte toch dat we in de IT we relatief weinig vaste lasten hebben, maar als je met een boekhouder aan tafel zit, kom je toch achter een hoop kleine dingetjes die wel mee kunnen tellen.

Zelf heb ik nu al ongeveer in buffer wat ik verwacht aan IB te moeten betalen volgend jaar en parkeer ik dat gewoon op een additionele zakelijke rekening waar ik vanaf blijf. Getal wat ik opzij zet is 100% op inkomsten schalen gericht als ik geen onkosten zou hebben (dus zit ik aan de safe side).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Ik zet ook zeker aan de veilige kant, maar wellicht te veilig. Niet dat dat erg is, ik kom er einde van het jaar wel achter wat ik moet betalen, en dat geld heb ik gewoon, net zoals jij, apart staan op een aparte rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunn4
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07 15:23
Ik ben sinds 5 jaar ZZP'er (Java software ontwikkelaar) en al sinds ik begonnen ben schipper ik al in een grijs gebied. Voor een VAR-verklaring moest je officieel 3 opdrachtgevers hebben en onder de wet DBA gelden ook allerlei regels (verplicht meerdere opdrachtgevers per jaar, maximaal 70% omzet bij 1 opdrachtgever, eigen materiaal gebruiken, enkel niet-reguliere werkzaamheden uitvoeren als interne collega's, etc). In de praktijk werk ik (net zoals zoveel freelance IT'ers) full-time bij 1 klant, in een team waarin ik (min of meer) vergelijkbaar werk doe als internen, zonder geformuleerde opdracht met een begin en eindpunt, en met de 'hulpmiddelen' (lees: laptop) van de opdrachtgever.

De nieuwe wet die de wet DBA zou gaan vervangen zou een opt-out regeling bevatten voor uurtarieven > 75 euro per uur. Ik dacht hierdoor eindelijk van deze regels verlost te zijn, maar nu blijkt dat dit enkel voor opdrachten van maximaal 1 jaar geldt. De nieuwe Webmodule (die nog geïntroduceerd moet worden) werkt feitelijk met dezelfde regels als de wet DBA (zie ook hier). In de praktijk voldoe ik dus niet aan deze regels en ik vermoed veel collega ZZP IT'ers met mij ook niet.

Nu ik steeds meer klanten hoor die door deze onduidelijkheid besloten hebben niet meer met ZZP'ers in zee te gaan (e.g. Rabobank) of klanten hoor die zich ernstig zorgen maken over of zij niet in overtreding zijn door het inhuren van ZZP IT'ers vraag ik me ernstig af of mijn voortbestaan als ZZP'er nog wel levensvatbaar is. Hoe zien jullie dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend
Ik denk echt dat menig ondernemend IT'er hier weinig tot geen last heeft/krijgt van al deze regelgeving.

En stoppen als ondernemer omdat de overheid weer eens wat regeltjes ophoest, dat doen ze elk jaar wel weer, daar stoor ik mij niet aan.
Je zou eventueel met een aantal ondernemers een BV of vof kunnen starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:15:
Ik maak elk jaar even een lijstje met wat ik netto over hou en hoeveel belasting ik moet betalen bij een bepaalde winst.
Ik bereken de waardes via www.berekenhet.nl
Nice. Ik heb net hetzelfde even gedaan. Kom bij 1500 uur en 85 euro per uur uit op zo'n 36% belasting over 't hele jaar. Ik zet 41% apart voor de IB dus dan hou ik nog aardig wat over.
Gunn4 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:48:
Nu ik steeds meer klanten hoor die door deze onduidelijkheid besloten hebben niet meer met ZZP'ers in zee te gaan (e.g. Rabobank) of klanten hoor die zich ernstig zorgen maken over of zij niet in overtreding zijn door het inhuren van ZZP IT'ers vraag ik me ernstig af of mijn voortbestaan als ZZP'er nog wel levensvatbaar is. Hoe zien jullie dit?
Ben Java dev en maak me er niet druk over. Het is overigens gewoon niet waar dat de RABO geen ZZPers meer aanneemt, die zetten nog steeds opdrachten uit.

[ Voor 39% gewijzigd door Hydra op 01-11-2019 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunn4
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07 15:23
Hydra schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:55:
Ben Java dev en maak me er niet druk over. Het is overigens gewoon niet waar dat de RABO geen ZZPers meer aanneemt, die zetten nog steeds opdrachten uit.
Bij opdrachten van de Rabo (via Headfirst) zie ik steevast de tekst: "Vanuit de Opdrachtgever is deze tijdelijke opdracht beoordeelt dat in het kader van de Wet DBA en de beleidsregels hieromtrent, alleen professionals voorgesteld kunnen worden die een dienstbetrekking hebben bij een Leverancier." Is dit via andere kanalen nog wel mogelijk, en zo ja, welke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
the-edge schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:01:
Een vraag waar het antwoord variabel kan zijn, dat begrijp ik. Maar ik reserveer eigenlijk structureel 45% van alle facturen voor mijn eenmalige 'donatie' vwb de inkomstenbelasting einde jaar.

Nu begin ik te vermoeden (2019 is mijn eerste volledige jaar), dat ik structureel teveel aan de kant leg. Hier kom ik pas achter wanneer ik het jaar afsluit natuurlijk, of is het eenvoudig te forecasten.

Ik heb bij ING verschillende potjes gemaakt.
IB 2018
IB 2019
IB 2020
Q1
Q2
Q3
Q4

Van elk factuur die ik verstuur stop ik het BTW gelijk in de juiste Q.
Van elk betaalde factuur gaat her 40% naar de IB van dat jaar.

Zodra ik de betaling heb gedana naar de desbetreffende belasting pot, blijft er vaak iets over en dat roam ik af terug de normale spaarrekening/Buffer pot in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik ben sinds 5 jaar ZZP'er (Java software ontwikkelaar) en al sinds ik begonnen ben schipper ik al in een grijs gebied. Voor een VAR-verklaring moest je officieel 3 opdrachtgevers hebben en onder de wet DBA gelden ook allerlei regels (verplicht meerdere opdrachtgevers per jaar, maximaal 70% omzet bij 1 opdrachtgever, eigen materiaal gebruiken, enkel niet-reguliere werkzaamheden uitvoeren als interne collega's, etc). In de praktijk werk ik (net zoals zoveel freelance IT'ers) full-time bij 1 klant, in een team waarin ik (min of meer) vergelijkbaar werk doe als internen, zonder geformuleerde opdracht met een begin en eindpunt, en met de 'hulpmiddelen' (lees: laptop) van de opdrachtgever.

De nieuwe wet die de wet DBA zou gaan vervangen zou een opt-out regeling bevatten voor uurtarieven > 75 euro per uur. Ik dacht hierdoor eindelijk van deze regels verlost te zijn, maar nu blijkt dat dit enkel voor opdrachten van maximaal 1 jaar geldt. De nieuwe Webmodule (die nog geïntroduceerd moet worden) werkt feitelijk met dezelfde regels als de wet DBA (zie ook hier). In de praktijk voldoe ik dus niet aan deze regels en ik vermoed veel collega ZZP IT'ers met mij ook niet.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk, dan is die 70% wel een dingetje.

Al die andere regels zijn niet onhaalbaar. 3 klanten heb ik inmiddels elk jaar wel (dit jaar tot nu tot 4 stuks, vorig jaar 6 denk ik). Doorlopend servicecontract t.w.v. enkele duizenden omzet en nog een paar klanten die soms voor iets kleins bellen.

Opdrachten duren tussen een week en pakweg 1 a 1.5 jaar. Vrij veel van 2-6 maanden. Ik zit doorgaans niet op posities waar ook interne mensen zitten. Wel eens samen in een team, maar ik ben erbij gehaald omdat de interne mensen bepaalde skills missen. Nu ben ik bijvoorbeeld data engineer tussen een paar data scientists in. Mijn taak om de software op orde te krijgen en naar de cloud te migreren. Dat is significant ander werk dan de (interne) mensen doen, die de functionaliteit hebben bedacht.
Puur "extra handen" is niet het soort werk wat ik nastreef.

Is een opdracht een jaar of langer? Dan zijn het vaak meerdere opdrachten. Je bouwt een project, en tegen de tijd dat die moet worden afgerond, komt de klant met een ander idee waar misschien ook wel wat budget voor is, dat werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ik kan me wel vinden in de reactie van Niels onder dit artikel
Er wordt veel te lang geneuzeld over voor een groot deel van de interim-/ZZP- markt relatief onbelangrijke zaken. De beoogde effecten voor de beter te beschermen populatie aan de onderkant, wat ik op zich van harte ondersteun, zorgt ervoor dat bij tweederde van de markt negatieve bijeffecten ontstaan als door jou geschetst.

Wie weet kan de opt-out vanaf een bepaald tariefniveau de meer senior specialisten en interim managers (als in kader/leidinggevend/turn-around/crisis management ed.) van deze toestanden verlossen. Het zou alsnog een mooi en simpele oplossing zijn.

En anders wil ik nog eens wijzen op een intussen alweer 2-jaar-oud-idee van de ZZP-entiteit, een tussenvorm tussen BV en eenmanszaak, die als entiteit de opt-out verzorgt voor bewuste ZZP’ers mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet (zoals geen toeslagen/subsidies en betalen van een -deel van- de premies). Zie https://www.zipconomy.nl/...voor-het-wet-dba-debacle/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Gunn4 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:02:
Bij opdrachten van de Rabo (via Headfirst) zie ik steevast de tekst: "Vanuit de Opdrachtgever is deze tijdelijke opdracht beoordeelt dat in het kader van de Wet DBA en de beleidsregels hieromtrent, alleen professionals voorgesteld kunnen worden die een dienstbetrekking hebben bij een Leverancier." Is dit via andere kanalen nog wel mogelijk, en zo ja, welke?
Dat staat ook bij de Brainnet aanbiedingen, maar als je mensen kent daar is het nog steeds prima mogelijk. Ken er een die er net begonnen is.

Daarbij; het beleid van die grote banken fluctueert continue. Als ze er op een gegeven moment weer achter komen dat ze toch echt mensen nodig hebben, dan verandert het weer.
t_captain schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:05:
Is een opdracht een jaar of langer? Dan zijn het vaak meerdere opdrachten. Je bouwt een project, en tegen de tijd dat die moet worden afgerond, komt de klant met een ander idee waar misschien ook wel wat budget voor is, dat werk.
Waar ik nu zit, zijn de opdrachten altijd 3 maanden. Je krijgt elke 3 maanden een nieuwe werkopdracht.

Daarbij zoals ik al eerder aangaf: de eerste die in de problemen komt als de wet gehandhaaft gaat worden is de belastingdienst zelf. Alle ZZP developers die ze daar hebben, werken ook gewoon fulltime.

[ Voor 29% gewijzigd door Hydra op 01-11-2019 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Maar de belastingdienst maakt de wetten niet, dat doet de regering.

Dat ze zichzelf met zo'n wet helemaal klem zetten hebben ze volgens mij niet eens door.

Er zijn heel veel bedrijven die voor de overheid werken die voor een groot deel uit ZZP-ers bestaat.

[ Voor 61% gewijzigd door Ernemmer op 01-11-2019 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:48:
Maar de belastingdienst maakt de wetten niet, dat doet de regering.
Tuurlijk. En de regering wordt continue teruggefloten omdat wat ze bedacht hebben niet werkt of voor grote onvoorziene problemen zorgt.

Ik heb het al eerder gezegd; ik vind dat soort doem-denken dat iedere keer hier weer in dit topic terugkomt een beetje vermoeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

the-edge schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:01:
ik reserveer eigenlijk structureel 45% van alle facturen voor mijn eenmalige 'donatie' vwb de inkomstenbelasting einde jaar.
Zelf heb ik een voorlopige aanslag ingevuld. Die incasseert de belastingdienst dan in maandelijkse termijnen van m'n rekening.

Uiteindelijk blijkt in april het resterende verschuldigde bedrag. En dat voldoe ik dan van een spaarrekening.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:55:
[...]

Tuurlijk. En de regering wordt continue teruggefloten omdat wat ze bedacht hebben niet werkt of voor grote onvoorziene problemen zorgt.

Ik heb het al eerder gezegd; ik vind dat soort doem-denken dat iedere keer hier weer in dit topic terugkomt een beetje vermoeiend.
Ik vind het een beetje vermoeiend worden dat mensen hier denken dat als de wet toevallig tegen de belastingdienst kan werken dat het dan niet door zal gaan.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze vanaf de nieuwe wet anders gaan inhuren bij de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rino
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:09
BennyV schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:03:
[...]

Ik heb bij ING verschillende potjes gemaakt.
IB 2018
IB 2019
IB 2020
Q1
Q2
Q3
Q4

Van elk factuur die ik verstuur stop ik het BTW gelijk in de juiste Q.
Van elk betaalde factuur gaat her 40% naar de IB van dat jaar.

Zodra ik de betaling heb gedana naar de desbetreffende belasting pot, blijft er vaak iets over en dat roam ik af terug de normale spaarrekening/Buffer pot in.
Precies dit, maar dan met virtuele spaarpotjes bij de Rabobank. Overigens houd ik 50% IB aan, zodat ik aan de veilige kant zit.. Ook omdat je nog een inkomensafhankelijke bijdrage Zvw moet betalen. Rest is bonus :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
Gunn4 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:02:
[...]

*kuch*:
Hmmbob schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:09:
[...]

Navraag gedaan; Rabo neemt nog wel degelijk ZZP'ers op echter moet de opdracht daar dan specifiek voor opgezet zijn. Denk aan opdrachtomschrijving, projectbasis, beperkte duur, specifieke kennis die je niet in kan vullen. Als het gaat om langdurige (1y+) vulling van een positie dan is het sowieso een opdracht voor de vaste of andere detacheerders.

Rabo Connect zet de opdrachten conform de aanvraag in de markt. Heeft de inhurende partij niet specifiek een ZZP'er nodig, dan staat er "ZZP: NO" bij oid omdat dan niet aan voorgaande voorwaarden wordt voldaan.
En mocht je het gemist hebben: ik ben zelf een inhurende (interim) manager aldaar. Ja: ZZP'ers komen daar nog steeds aan de bak. De inhurende manager moet alleen wat extra moeite doen t.o.v. een reguliere inhuuropdracht. Al mijn inhuuropdrachten staan óók open voor ZZP'ers. Ik selecteer graag uit een zo breed mogelijke groep kandidaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Rino schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 18:14:
[...]

Precies dit, maar dan met virtuele spaarpotjes bij de Rabobank.
Oh kan dat bij Rabo (zakelijk) ook ? Ik had dit bij MoneYou Zakelijk, maar die stoppen ermee, dus had alles al weer teruggehaald naar Rabo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:03
Ik doe mijn boekhouding zelf, behalve aangifte IB. Vaak kom ik er zelf wel uit maar nu twijfel ik over een geval.

Ik heb vandaag een auto gehuurd (SnappCar) voor een zakelijke rit.

Kan ik de kosten hiervan op de zaak boeken? Ik heb geen factuur, krijg ik ook niet. Volgens mij kan ik het dus niet opvoeren als kosten.

Tevens heb ik ook kosten gehad (brandstof).

Volgens mij heb ik 2 opties:
- Huurkosten niet boeken, brandstof wel. Geen 0.19/km.
- Zowel huur als brandstofkosten niet als kosten boeken, maar wel 0.19/km.

Klopt bovenstaande?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
De 19 cent mag alleen geboekt worden als je in eigen privé auto gereden hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 01-11-2019 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
c-nan schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 20:02:
Ik heb vandaag een auto gehuurd (SnappCar) voor een zakelijke rit.

Kan ik de kosten hiervan op de zaak boeken? Ik heb geen factuur, krijg ik ook niet. Volgens mij kan ik het dus niet opvoeren als kosten.
Zakelijke kosten zijn zakelijke kosten. De leverancier is in beginsel verplicht om als deze zaken doet met een ondernemer/onderneming een factuur van de geleverde prestaties aan te bieden (op verzoek). Als daar ondanks herhaaldelijk aandringen geen factuur uit voortkomt, dan kan je dat evt. ook met andere documenten onderbouwen (bijv. dat je herhaaldelijk gevraagd hebt om factuur + afschrift bank, ofzo).

Vraag is vervolgens wel wat je met de BTW doet...

Edit: Op hun site vind ik dit. Het lijkt me dat je dat overzicht prima als onderbouwing kan gebriuken, alsook voor je BTW-teruggave. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld het reis/declaratie-overzicht van de ov-chipkaart.

[ Voor 17% gewijzigd door Freeaqingme op 01-11-2019 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Ernemmer schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 20:13:
Ik had dus beter met eigen auto kunnen gaan en de huurauto thuis gelaten. Heb dat nu andersom gedaan.
Freeaqingme schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 20:47:
[...]

Zakelijke kosten zijn zakelijke kosten. De leverancier is in beginsel verplicht om als deze zaken doet met een ondernemer/onderneming een factuur van de geleverde prestaties aan te bieden (op verzoek). Als daar ondanks herhaaldelijk aandringen geen factuur uit voortkomt, dan kan je dat evt. ook met andere documenten onderbouwen (bijv. dat je herhaaldelijk gevraagd hebt om factuur + afschrift bank, ofzo).

Vraag is vervolgens wel wat je met de BTW doet...

Edit: Op hun site vind ik dit. Het lijkt me dat je dat overzicht prima als onderbouwing kan gebriuken, alsook voor je BTW-teruggave. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld het reis/declaratie-overzicht van de ov-chipkaart.
Overzicht gevonden, thanks! Staat duidelijk wat er betaald is, maar geen BTW. Er is dus geen BTW betaald, dus ook geen teruggave.

[ Voor 64% gewijzigd door c-nan op 01-11-2019 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
c-nan schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:14:
Overzicht gevonden, thanks! Staat duidelijk wat er betaald is, maar geen BTW. Er is dus geen BTW betaald, dus ook geen teruggave.
Verkeerde conclusie. Op die site staat dat het bedrag inclusief BTW is, dus 21%. Het BTW bedrag wordt dan een berekening je zelf kan maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 01-11-2019 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
c-nan schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:14:
[...]

Ik had dus beter met eigen auto kunnen gaan en de huurauto thuis gelaten. Heb dat nu andersom gedaan.
Waarom? Die 0,19 euro/km dekt nooit alle kosten (benzine, verzekering, onderhoud, aanschafprijs/afschrijving auto). De kosten van de huurauto zijn wel gewoon alle kosten. Hoewel netto wellicht duurder, lijkt het me om deze redenen fiscaal interessanter om te huren dan je eigen auto te rijden.

(zakelijk doe ik alles per trein, dus heb 'm nooit in detail doorgerekend)

[ Voor 3% gewijzigd door Freeaqingme op 01-11-2019 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
Ernemmer schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 20:13:
Hoezo? Het is reiskostenvergoeding, hoe je reist is aan jou. Ik vergoed mezelf ook 19ct per fiets kilometer. Alleen mag je dan niet alsnog een deel van de reiskosten zakelijk boeken, zoals parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
BertS schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:46:
[...]

Hoezo? Het is reiskostenvergoeding, hoe je reist is aan jou. Ik vergoed mezelf ook 19ct per fiets kilometer. Alleen mag je dan niet alsnog een deel van de reiskosten zakelijk boeken, zoals parkeren.
Je hebt gelijk, ook een privé gehuurde auto lees ik nu op de site van de belastingdienst.

https://www.belastingdien...ebruik_privevervoermiddel

[ Voor 37% gewijzigd door Ernemmer op 01-11-2019 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Hmmbob schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:33:
[...]

Verkeerde conclusie. Op die site staat dat het bedrag inclusief BTW is, dus 21%. Het BTW bedrag wordt dan een berekening je zelf kan maken.
Waar staat dat, ik lees dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
c-nan schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 23:40:
[...]

Waar staat dat, ik lees dat niet?
Kan SnappCar een factuur voor mij leveren?

Nee, SnappCar levert geen factuur aan. In het boekingsoverzicht vind je alle betalingen (inclusief BTW). Dit overzicht is eenvoudig te downloaden en/of af te drukken. Wanneer je en boeking hebt betaald, ontvangt je ook een overzicht van de kosten van de boeking via e-mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:27:
Ik vind het een beetje vermoeiend worden dat mensen hier denken dat als de wet toevallig tegen de belastingdienst kan werken dat het dan niet door zal gaan.
Dat zeg ik toch helemaal niet? Het punt is juist dat het implementeren en handhaven van een wet ook mogelijk moet zijn. Ze zijn er nu al achter dat dat niet het geval is. Dus gaan ze het aanpassen net zo lang tot 't wel werkt. Hopelijk naar een 75 per uur plus is gewoon vrij bijvoorbeeld.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze vanaf de nieuwe wet anders gaan inhuren bij de belastingdienst.
Tuurlijk, en dan passen we ons daar t.z.t. wel op aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Het probleem zit in de mismatch tussen de wetgeving (die, strikt uitgelegd, een groot deel van de zzp-ers in tal van sectoren tot loonslaaf verklaren) en de handhaving (die zó beperkt is qua capaciteit dat er eigenlijk geen heldere lijn is ontstaan tussen toelaatbaar en ontoelaatbaar).

Ik stel mijzelf op als ondernemer. Als een schildersbedrijf voor mijn part. Ik vraag vanaf moment 0 naar de inhoud van het project. Opdrachten hebben de neiging om vooral de tech stack te benoemen (“ervaren react/redux specialist gezoocht” ofzo). Mijn wedervraag is functioneel: “wat moet er gebouwd worden”? Blijft het antwoord vaag dan heb je meestal te maken met een tussenpartij die niet verder komt dan het luiden van de klok. Of met een klant die eigenlijk een permanente vacature moet invullen. Die projecten sla ik het liefst over.

Verder zorg ik (binnen de mogelijkheden van software development) naar een balans tussen klanten. De afgelopen vijf jaar had ik er 2, 3, 7, 6, 4.

De kleinste klant is dan goed voor pakweg 1000 euro omzet, een paar side projects in de range 3-5k. En de grotere projecten (waar ik vaak full time aan werk gedurende een bepaalde periode) zitten tussen de 25k en meer dan een ton omzet.

Ik bied nazorg aan klanten. Soms op basis van een verlenging met de afspraak dat al het werk in die periode eerst geaccordeerd moet worden door de manager. Dat is passend als er nog wat changes in de pijplijn zitten, die uit het oorspronkelijke bestek zijn gevallen. Soms in de vorm van garantie. “Als er wat is, bel even”; en dan maak ik indien nodig wat tijd vrij om iets te repareren aan mijn opgeleverde werk.

Ik vind dat ik er alles aan doe, en ook genoeg doe, om “ondernemer” te zijn, in plaats van een soort flexibele werknemer. De schatkist vaart er wel bij. Ik in grote sommen BTW en draag deze netjes af. En betaal een forse aanslag IB natuurlijk. Meer dan dubbel wat ik eerder in loondienst betaalde.

Wat heb ik op mijn beurt van de overheid nodig? Alleen maar de zekerheid dat ik zo door kan gaan. Dat ik dezelfde behandeling ontvang als andere vrije beroepen zoals een notariskantoor of huisartsenpraktijk. Of als het schildersbedrijf waarmee ik mijzelf wel eens vergelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rino
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:09
sverzijl schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:15:
[...]

Oh kan dat bij Rabo (zakelijk) ook ? Ik had dit bij MoneYou Zakelijk, maar die stoppen ermee, dus had alles al weer teruggehaald naar Rabo.
Nee alleen (nog) prive. Ik maak t geld van zakelijke rekening over privérekening, waarin bij de privérekening spaarpotjes aangemaakt (gelabeld) kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

t_captain schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:56:
Ik stel mijzelf op als ondernemer. Als een schildersbedrijf voor mijn part. Ik vraag vanaf moment 0 naar de inhoud van het project. Opdrachten hebben de neiging om vooral de tech stack te benoemen (“ervaren react/redux specialist gezoocht” ofzo). Mijn wedervraag is functioneel: “wat moet er gebouwd worden”? Blijft het antwoord vaag dan heb je meestal te maken met een tussenpartij die niet verder komt dan het luiden van de klok. Of met een klant die eigenlijk een permanente vacature moet invullen. Die projecten sla ik het liefst over.
Maar als advocaat van de duivel spelende: wat maakt je tot ondernemer als je vraagt wat er gebouwd moet worden? Het is het verschil tussen een schilder inhuren en on the fly aangeven dat ie nu ook de andere muur moet verven, of het van te voren allemaal aangeven. Maakt dat een groot verschil?

Wat ik een grijs gebied vind is wanneer je iets doet wat het bedrijf zelf ook doet. Dus de extra handjes waarbij je niet zozeer een bepaalde specialiteit inbrengt die ze tijdelijk nodig hebben maar gewoon mankracht. Niet dat het mij wat uitmaakt of je zulke opdrachten doet of niet, maar ik snap wel dat de overheid in de basis daarvan zegt: je doet hetzelfde als het vaste personeel, verkapt dienstverband dus. Met als achterliggende gedachte de bescherming van de 'zwakkeren' die door de PostNL's van deze wereld gedwongen worden in die constructie te werken, en meer risico dragen daardoor. Dat je met hogere tarieven de risico's beter kunt dragen en dat daarom vanaf uurtarief X dat wel acceptabel is, is denk ik in ieder geval een goede want de wet is er niet om de zzp-advocaten te beschermen maar juist de postnl bezorgers.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Heel simpel: in opdracht een applicatie bouwen heeft meer met ondernemerschap te maken dan aanschuiven in een team van je klant.

Voor mij moet een project een doel hebben, een begin en een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sommige schilders staan te werken met kwast en verf van de klant, zelfs als die klant wil dat ze met penseel en waterverf de buitenkant van de Euromast paars maken.
Een ondernemende schilder bepaalt op zijn minst zelf welke kwast en verf er gebruikt wordt. Hoe je dat naar IT vertaalt.... :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 08:05

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

jadjong schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 23:52:
Sommige schilders staan te werken met kwast en verf van de klant, zelfs als die klant wil dat ze met penseel en waterverf de buitenkant van de Euromast paars maken.
Een ondernemende schilder bepaalt op zijn minst zelf welke kwast en verf er gebruikt wordt. Hoe je dat naar IT vertaalt.... :P
Als ze mij vragen om de Euromast te verven met hun paarse verf en penseel voor €175,- per uur. Dan neem ik klus aan hoor.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

jadjong schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 23:52:
Maar een goed vast personeelslid zal ook aangeven dat waterverf misschien niet de beste keuze is, en dat paars ook best een dingetje kan worden :o En als je wel zonder morren de klus aanneemt maakt je dat dan minder ondernemer? Je kunt oo gewoon je 3e wintersport bij elkaars aan het verven zijn :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Onder de medewerkers is BYOD ook erg populair aan het worden. Voor mij zie ik dan ook geen scheiding tussen ondernemer en werknemer op basis van de apparatuur of materieel. Echter moet je als ondernemer wél in staat zijn om de klant volledig te ontzorgen, maar het is aan de klant om bepaalde zaken in eigen beheer te houden (en hier de ondernemer niet voor te betalen). Hierbij zie je in de IT vaak dat externe ook een laptop krijgen zodat ze werkzaamheden verrichten op een managed device.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Om te bepalen of je ondernemer bent voor de belastingdienst zou je gewoon de ondernemerscheck moeten doen.
https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting
Als daar uitkomt dat je waarschijnlijk geen ondernemer bent, omdat je maar voor 1 opdrachtgever werkt zou je dit kunnen overleggen met de belastingdienst. Ik denk dat het hier essentieel is of je aan 1 project werkt met een begin en eind, of dat je elke zoveel maanden een verlenging krijgt en gewoon van project naar project hobbelt.

Het enige wat ik heb kunnen vinden over wel ondernemer zijn met 1 opdrachtgever per jaar is;
https://www.koppeladvies.nl/1-opdrachtgever-toch-ondernemer/
en
https://www.accountancyva...er-is-toch-ib-ondernemer/

Dat veel ZZP-ers maar 1 opdrachtgever hebben en er mee weg komen weet ik, maar als ze weer eens echt gaan controleren bij de BD dan heb je best kans dat je wat extra belasting moet gaan betalen.

Ook heb ik even zitten zoeken naar nieuwe documenten over de wet DBA en kwam op zipconomy wel een mooie tegen waar veel in staat over gezagsverhouding, de aanstaande webmodule en de nieuwe wetten; Wet Minimumbeloning en Wet Zelfstandigenverklaring.
https://www.zipconomy.nl/...-versie_nov-2019_01-3.pdf

Handige site, om bij je favorieten te zetten, met de laatste informatie over de wet DBA.
https://www.zipconomy.nl/dossier/opdrachtgeversverklaring/

[ Voor 103% gewijzigd door Ernemmer op 03-11-2019 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:09:
Onder de medewerkers is BYOD ook erg populair aan het worden. Voor mij zie ik dan ook geen scheiding tussen ondernemer en werknemer op basis van de apparatuur of materieel. Echter moet je als ondernemer wél in staat zijn om de klant volledig te ontzorgen, maar het is aan de klant om bepaalde zaken in eigen beheer te houden (en hier de ondernemer niet voor te betalen). Hierbij zie je in de IT vaak dat externe ook een laptop krijgen zodat ze werkzaamheden verrichten op een managed device.
Ze proberen het probleem van scheve verhoudingen aan de onderkant van de markt op te lossen en kijken dan ook specifiek naar die onderkant van de markt. Zoals gewoonlijk kijkt de politiek met oogkleppen naar een bepaald probleem en zijn zich compleet niet bewust van de hele wereld daar omheen. Erger nog; ze zijn ook nog eens oostindisch doof: als een belangenvereniging dan meldt dat iets niet gaat werken, negeren ze dat. De wet DBA is daar wel een 'prachtig' voorbeeld van; de hele markt schreeuwt 'dit werkt niet' en toch wordt het doorgedrukt.

Dit met oogkleppen kijken zie je dus terug in de terminologie die gebruikt wordt. Bij een bouwvakker die gereedschap krijgt van een 'baas' kan je misschien spreken van een gezagsverhouding, bij een ITer die werkt op een managed device omdat dat gewoon voor een klant makkelijker is niet. Ik kom ergens mijn expertise brengen. Ik kan mijn werk doen door een junior van de klant te vertellen wat 'ie in moet typen. Welke laptop ik gebruik is compleet irrelevant.

De politiek is extreem bedreven in het weggooien van het kind met het badwater. Ze focussen zich op 'makkelijke' indicators die meetbaar zijn, zoals hoeveel klanten je hebt. Dit terwijl wat 'normaal' is, extreem verschilt van markt tot markt. In de hoek waar ik zit, Java developers, is een part-time klus gewoon vrijwel niet te vinden omdat er zo enorm veel werk zit in een enkel project. Dat is compleet wat anders dan iemand die op freelance basis klussen doet in huis. Dit heeft niks met 'zekerheid' te maken; het is gewoon marktsegmentatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:21
Ik ben ondernemer omdat ik zelf het risico draag. Ik krijg bij ziekte niet door betaald en wil ik op vakantie dan is dat onbetaald. Raak ik arbeidsongeschikt dan heb ik mezelf daarvoor verzekerd. Daarnaast zorg ik voor eigen laptop en licenties (ook al kan ik ook die van de klant gebruiken). In mijn eigen uren zorg ik dat ik mezelf bijschool, door zelf boeken en cursussen aan te schaffen.

Het grote verschil met de postbezorger aan de onderkant van de markt, is dat ik die risico's en verantwoordelijkheden kan en wil dragen. Er staat bij mij namelijk een prima uurtarief tegenover.

Hoe je in regels dat verschil gaat maken... geen idee. Uurtarief misschien toch... maar die krijg je alleen maar voor je declarabele uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De makkelijkste manier lijkt mij om BV’s per definitie als ondernemer te classificeren. De hogere administratielast zorgt dat dit voor de onderkant geen aantrekkelijke optie is en de huidige ZZP’ers kunnen de huidige ondernemerscheck hanteren.

Overigens sprak ik vandaag iemand uit de bouw, maar die voldoet ook niet aan de maximaal 70% bij grootste opdrachtgever. Ook in die wereld zijn het vaak dezelfde tussenpersonen die verschillende opdrachten regelen. Waarschijnlijk is de hoofdaannemer al lang blij als die iemand heeft (en weet dat die goed werk levert).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Mijn favoriet: een budgetneutrale ombuiging van zelfstandigenaftrek naar MKB winstvrijstelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Deveon schreef op zondag 3 november 2019 @ 16:46:
De makkelijkste manier lijkt mij om BV’s per definitie als ondernemer te classificeren. De hogere administratielast zorgt dat dit voor de onderkant geen aantrekkelijke optie is en de huidige ZZP’ers kunnen de huidige ondernemerscheck hanteren.
Welke administratielasten heb je concreet niet in een eenmanszaak die je wel in een BV hebt?

Ik zou niet tegen zijn, overigens. Als het niet om de administratielasten gaat, dan gaat het wel het verplichte DGA-salaris en 'gebrek' aan belastingvoordelen die je in een eenmanszaak niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Een snelle berekening bij 100.000 euro winst, 45.000 euro verplicht loon en 1000 euro extra kosten voor een BV geeft netto:

Eenmanszaak: 65.196
BV: 62.346
Winst uit overige werkzaamheden: 54.711

Een BV per definitie aanmerken als ondernemer lijkt mij dan ook niet iets wat ze zullen gaan doen bij de BD aangezien er dan nog steeds een verschil is van 7635 euro, die ze niet vangen aan belasting.

Voor iemand aan de onderkant met 30.000 euro winst, 30.000 verplicht loon en 1000 euro extra kosten voor een BV is het netto inkomen:

Eenmanszaak: 27.602
BV: 21.932
Winst uit overige werkzaamheden: 22.539

Het is voor hun dan inderdaad niet interessant meer om een BV te beginnen.

[ Voor 32% gewijzigd door Ernemmer op 03-11-2019 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Freeaqingme schreef op zondag 3 november 2019 @ 17:22:
[...]

Welke administratielasten heb je concreet niet in een eenmanszaak die je wel in een BV hebt?

Ik zou niet tegen zijn, overigens. Als het niet om de administratielasten gaat, dan gaat het wel het verplichte DGA-salaris en 'gebrek' aan belastingvoordelen die je in een eenmanszaak niet hebt.
De jaarrekening. Daarnaast ben je als DGA nog steeds werknemer en betaal je dus ook mee met alle verplichte verzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ernemmer schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:39:
[...]
Ik denk dat het hier essentieel is of je aan 1 project werkt met een begin en eind, of dat je elke zoveel maanden een verlenging krijgt en gewoon van project naar project hobbelt.
[...]
Bedenk daarbij wel dat grote projecten (vooral bij de overheid) meerdere jaren kunnen duren. Ik ga er van uit dat het verdedigbaar is dat je daar als ZZP-er ook van begin tot eind aan mee kan doen. Of dat nu als projectleider, architect of ontwikkelaar is, zolang je dit doet als zelfstandig ondernemer en zelf bepaalt wat en vooral hoe je dat doet bij dat project moet dat geen probleem zijn volgens de huidige regels.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik denk dat meerjarige projecten ook best wel kunnen, maar dan moet het wel 1 project zijn met duidelijke omschrijving en een lang contract.
Als je gewoon 1 van het ontwikkelteam bent, met geen duidelijk projectomschrijving en meerdere projecten achter elkaar, en daarbij ook nog elke 3-6 maanden een verlenging krijgt, zullen ze iets moeilijker gaan doen denk ik.

Ik ga zelf in ieder geval vanaf 2020 wel meer tijd steken in aparte opdrachten met duidelijke omschrijving en offertes voor akkoord, en niet meer van het ene project naar het volgende rollen bij dezelfde opdrachtgever voor uurtje-factuurtje.

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 03-11-2019 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:21
Even een check vraag. Omdat ik de files een beetje beu ben ga ik komende week met de fiets en OV naar het werk.

Hoe regel ik dit administratief? 19ct per km voor de fietskilometers rekenen en de treinkosten direct als zakelijke kosten opvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Trein miet je even uitrekenen. Misschien is privé boeken en 19 cent winstlast aantrekkelijker dan de OV kaart op de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Volgens mij mag je bij de trein alleen de echte treinkosten aftrekken en niet de 19 cent. Of er op gecontroleerd kan worden weet ik niet. ;)
Pagina: 1 ... 120 ... 643 Laatste