Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
AquitasVeritas schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:59:
Heb je goed geregeld.

Hoe ben je begonnen? Ik heb mij sinds kort ook ingeschreven bij de KVK en ben momenteel op zoek naar een opdracht. Veel opdrachten willen dat ik gelijk start maar ik zit natuurlijk met een opzegtermijn van een maand.
Ik zat toen ik begon met een opzegtermijn van 2 maanden. Dus opgezegd, week later op LinkedIn gemeld dat ik beschikbaar ging komen, ENORM veel traffic vanuit recruiters. Maar toen bleek dat ik pas bijna 2 maanden later kon beginnen werd het HEEL erg stil :)

Dus ja; een maand is wel echt een max, liever 2 weken ofzo, en nog veel liever per direct. Wat ik ook niet snap; hoe goed gaat een developer zijn die gewoon geen opdracht heeft over 't algemeen? En je wil toch ook niet iemand die, als 'ie iets beters vindt, alles meteen uit handen laat vallen en weggaat?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik heb toen ik net begon als ZZP'er ook nog 3 maanden 1 dag in de week bij mijn oude werkgever gedaan, nu doe ik weer een klusje voor mijn oude werkgever. Het scheelt daarbij wel dat ik daarbij vooral consultancy of aansturend werk doe, dus er is in dat opzicht ook geen sprake van gezagsverhouding bij het uitvoeren van de werkzaamheden.

Als je puur als developer in een team werkt, dan zal het eerder aangezien worden als schijnzelfstandigheid, maar ook daar zou ik mij op het moment niet al te druk over maken, aangezien de wet DBA niet gehandhaafd wordt, en als je voldoende inkomsten hebt ben je voor de belastingdienst ook al snel een ondernemer.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:50:
Ik zou dan gewoon op 1-1-2020 beginnen. Een opdracht is er altijd wel en als je dan een buffertje hebt opgebouwd, kan je altijd nog op zoek gaan naar een betere klus.
Hou er wel rekening mee dat die maand ervoor het erg rustig wordt, veel mensen zitten al in vakantiemodus en rond kerst gebeurt er erg weinig. Ben zelf 1-1-2019 begonnen, het kan dus wel, maar ik vond het wel erg spannend :)
Vincent17 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:01:
Tja, hoe ik het dus heb ervaren is dat ik helemaal niet naar opdrachten heb moeten zoeken maar die kwamen naar mij toe. Voornamelijk via Linkedin.
Klopt maar via LinkedIn zijn het vrijwel allemaal van die tussenpartijen en die willen voor nul werk minimaal 10 euro op je uurtarief leggen.
Woy schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:04:
Als je puur als developer in een team werkt, dan zal het eerder aangezien worden als schijnzelfstandigheid, maar ook daar zou ik mij op het moment niet al te druk over maken, aangezien de wet DBA niet gehandhaafd wordt, en als je voldoende inkomsten hebt ben je voor de belastingdienst ook al snel een ondernemer.
De belastingdienst heeft nota bene een hele zooi ZZP software engineers in dienst die volgens hun eigen regeltjes 'schijnzelfstandige' zijn. Dus pas als ze die eruit gaan gooien (gaat niet gebeuren, dan stort dat hele IT kaartenhuis in) ga ik me zorgen maken.

Ik acht de kans groot dat er binnen afzienbare tijd gewoon een bovengrens gaat komen. Meer dan 75 euro per uur dan ben je sowieso 'safe'.

[ Voor 31% gewijzigd door Hydra op 23-10-2019 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MadEgg schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:33:
[...]

Enig idee wat hier in het grotere geheel de gedachte achter is? Ik snap dat we werknemers moeten beschermen om schijnzelfstandigheid ingeduwd te worden omdat de werkgever daarmee de loonkosten kan drukken terwijl de werknemers daar helemaal niet op zitten te wachten en er vaak financieel op achteruit gaan en ook nog eens het sociaal vangnet missen.

Maar in vakgebieden zoals ICT waar werknemers ook vaak gedetacheerd worden om interne teams aan te vullen bij de inhuurder maar de inhuurder wel gewoon uurtje factuurtje betaald is dat toch bijzonder? Als je dan via een detacheerder werkt en daarmee een hele extra organisatie spekt (met name het bestuur daarvan) is het prima, maar als je exact hetzelfde doet maar dan vanuit je eenmanszaak zou het opeens een verkapt dienstverband met de inhuurder zijn? Het verschil is natuurlijk dat de detacheerder in dit geval de loonkosten voor het sociaal vangnet afdraagt. Maar als dat echt het probleem is kunnen ze beter richtlijnen opstellen voor verplichte voorzieningen voor zelfstandigen (waar je dan uiteraard zelf invulling aan kunt geven), dan kijken hoe ze die "schijnzelfstandigheid" kunnen definiëren.
De eerste (wet DBA) is een dingetje van Wiebes (die nu iedereen van het gas af wil hebben) en hij heeft nog nooit iets goeds gedaan. Alleen maar rotzooi schoppen en een ander mag het later oplossen.

De tweede bestaat al heel lang en heeft als doel dat mensen echt gaan ondernemen ipv ZZP-en om zo minder sociale premies te betalen.
Al de belastingvoordelen die een ondernemer heeft, zijn dan ook bedoeld om iemand te stimuleren echt te ondernemen en een bedrijf te laten groeien, zodat er meer werkgelegenheid kwam.
Hydra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:09:

De belastingdienst heeft nota bene een hele zooi ZZP software engineers in dienst die volgens hun eigen regeltjes 'schijnzelfstandige' zijn. Dus pas als ze die eruit gaan gooien (gaat niet gebeuren, dan stort dat hele IT kaartenhuis in) ga ik me zorgen maken.
Dat maakt niks uit, ze kunnen zichzelf hooguit een boete opleggen en alle premies gaan betalen, ze hoeven niemand er uit te gooien.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 23-10-2019 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]
Ik ben het helemaal met je eens, maar ik zou ook weer niet te veel op de betrouwbaarheid van de overheid willen leunen ;)
Ik acht de kans groot dat er binnen afzienbare tijd gewoon een bovengrens gaat komen. Meer dan 75 euro per uur dan ben je sowieso 'safe'.
Dat, plus dat als je de plannen van de overheid ziet dat ze je alsnog al veel eerder aanmerken als ZZP'er. Boven de 75,- kun je dan gewoon volledige vrijstelling krijgen, maar vanaf de 16,- zien ze postbodes blijkbaar wel echt als zelfstandige, dan lijkt een software dev mij ook geen probleem.

Ik snap de overheid nooit zo met het beleid rond "schijnzelfstandigheid". Ze maken het enorm onzeker voor een grote groep mensen die prima rond kunnen komen, en ook echt uit eigen beweging zelfstandig zijn. Maar de overduidelijke schijnzelfstandigheid aan de onderkant van de markt pakken ze totaal niet aan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Woy schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:17:
Ik snap de overheid nooit zo met het beleid rond "schijnzelfstandigheid". Ze maken het enorm onzeker voor een grote groep mensen die prima rond kunnen komen, en ook echt uit eigen beweging zelfstandig zijn. Maar de overduidelijke schijnzelfstandigheid aan de onderkant van de markt pakken ze totaal niet aan.
Het probleem is dat de overheid heel slecht is in het aanpakken van complexe problemen. Ons hele wetten en regelstelsel is een groot chaotisch systeem. Por aan een kant en aan de andere kant valt er iets om. Beetje als grote oude legacy software systemen zegmaar. Dus men 'ziet' een probleem en om zieltjes te winnen wordt gemeld tijdens de verkiezingen dat dit probleem opgelost gaat worden. En dan moet er ff snel een oplossing doorgejast worden zonder dat men goed kijkt naar welke effecten het op lange termijn gaat hebben.

Verzin gewoon een manier om slechte bedrijven te straffen. Maar ga het niet doen door de ZZPer zelf te 'labelen', want dat past net zo min als alle werknemers in drie hokjes te proppen.
Ernemmer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:15:
Dat maakt niks uit, ze kunnen zichzelf hooguit een boete opleggen en alle premies gaan betalen, ze hoeven niemand er uit te gooien.
Da's het punt niet: ze doen er zelf ook niks mee.

[ Voor 11% gewijzigd door Hydra op 23-10-2019 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Ernemmer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:15:
[...]
De tweede bestaat al heel lang en heeft als doel dat mensen echt gaan ondernemen ipv ZZP-en om zo minder sociale premies te betalen.
Al de belastingvoordelen die een ondernemer heeft, zijn dan ook bedoeld om iemand te stimuleren echt te ondernemen en een bedrijf te laten groeien, zodat er meer werkgelegenheid kwam.
Met welk doel precies? Ook een voordeel van ZZP'en is volledig eigen indeling van primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Als ZZP'er kan ik zoveel vakantie opnemen als ik wil (en kan betalen), elke week een ander aantal uren werken, een auto én en motor van de zaak hebben, een 13e en 14e maand uitbetalen of bedenk het allemaal maar. In loondienst heb je die mogelijkheden zelden. Waarom zou dat volgens de belastingdienst / overheid geen acceptabele reden genoeg zijn om als ZZP'er te werken in plaats van in loondienst te gaan? Dan kan beter het sociale stelsel aangepast worden op ZZP'ers. En eventueel nog belastingvoordeeltjes af laten hangen van je mate van ondernemerschap, in plaats van dreigen met boetes voor zelfstandige en opdrachtgever.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
MadEgg schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:23:
[...]

Met welk doel precies? Ook een voordeel van ZZP'en is volledig eigen indeling van primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Als ZZP'er kan ik zoveel vakantie opnemen als ik wil (en kan betalen), elke week een ander aantal uren werken, een auto én en motor van de zaak hebben, een 13e en 14e maand uitbetalen of bedenk het allemaal maar. In loondienst heb je die mogelijkheden zelden. Waarom zou dat volgens de belastingdienst / overheid geen acceptabele reden genoeg zijn om als ZZP'er te werken in plaats van in loondienst te gaan? Dan kan beter het sociale stelsel aangepast worden op ZZP'ers. En eventueel nog belastingvoordeeltjes af laten hangen van je mate van ondernemerschap, in plaats van dreigen met boetes voor zelfstandige en opdrachtgever.
De wet DBA is er om al die bezorgers en verzorgende ed. weer een vaste baan te geven in plaats van een zeer laag tarief. Daar hebben wij als ''hoogverdieners'' dus geen last van.

De belastingvoordelen die je hebt als ondernemer zijn leuk meegenomen en eigenlijk bedoeld dat je met de extra winst je bedrijf kan laten groeien en personeel kan gaan aannemen op termijn. Dat velen het gebruiken voor meer vrije dagen, een zakelijke auto en motor, 13e en 14e maand is niet waar de overheid dit eerder voor bedoeld had.
Ook moet je even meenemen dat er maar weinig erg goedverdienende ZZP-ers zijn, de meeste zitten tussen 15-25 euro volgens mij en dan betaal je helemaal geen belasting, maar krijg je nog steeds een berg subsidies om rond te kunnen komen.

En als je geen ondernemer bent voor de belastingdienst is er nog niet veel aan de hand, dan doe je gewoon aangifte als, inkomsten uit overig werk, en betaal je 5-8k extra belasting. Dan kan je gewoon 15 jaar bij dezelfde klant blijven werken.

Dit is ook de reden dat de belastingdienst zelf ook ZZP-ers heeft lopen die er al lang zitten. Zij weten niet hoe de ZZP-er aangifte doet en het is ook niet hun verantwoordelijkheid om te zorgen dat de ZZP-er het goed doet. De ZZP-er kan de ondernemerscheck doen en als die zegt dat je waarschijnlijk geen ondernemer bent, en je doet toch aangifte als ondernemer, dan is het je eigen beslissing.
Als je dan over een paar jaar controle krijg, heb je best kans dat je wat extra belasting moet gaan betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 23-10-2019 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
MadEgg schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:23:
[...]

Maar waarom kan die ZZP’er die makkelijk 1500 tot 1800 uur factureert á la €75 per uur dit niet via een DGA constructie? Daarmee houd je dezelfde vrijheid en ben je in feite gewoon werknemer en aandeelhouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Deveon schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:38:
[...]

Maar waarom kan die ZZP’er die makkelijk 1500 tot 1800 uur factureert á la €75 per uur dit niet via een DGA constructie? Daarmee houd je dezelfde vrijheid en ben je in feite gewoon werknemer en aandeelhouder.
Dat kan, maar een dergelijke constructie is voor zover ik weet geen vrijwaring voor de DBA. Dat gaat pas op op het moment dat het bestuur van de de BV niet alleen uit jezelf bestaat en de mogelijkheid heeft om je te ontslaan zonder dat je dat tegen kunt houden. Daar ben ik ooit eens een constructie in tegengekomen van een organisatie die je daarbij helpt, ben de naam even kwijt. Dat kan dus wel, maar daar komt een hoop bij kijken.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:21:
[...]

Het probleem is dat de overheid heel slecht is in het aanpakken van complexe problemen. Ons hele wetten en regelstelsel is een groot chaotisch systeem. Por aan een kant en aan de andere kant valt er iets om. Beetje als grote oude legacy software systemen zegmaar. Dus men 'ziet' een probleem en om zieltjes te winnen wordt gemeld tijdens de verkiezingen dat dit probleem opgelost gaat worden. En dan moet er ff snel een oplossing doorgejast worden zonder dat men goed kijkt naar welke effecten het op lange termijn gaat hebben.

Verzin gewoon een manier om slechte bedrijven te straffen. Maar ga het niet doen door de ZZPer zelf te 'labelen', want dat past net zo min als alle werknemers in drie hokjes te proppen.

[...]

Da's het punt niet: ze doen er zelf ook niks mee.
Dat komt omdat de wet is opgeschort en alleen de echte misbruikers worden aangepakt. De mensen die 75+ verdienen worden imo niet misbruikt. Het is nu wachten op een nieuwe wet, wat waarschijnlijk een nog groter gedrocht wordt dan wat het nu is.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 23-10-2019 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
MadEgg schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:42:
[...]

Dat kan, maar een dergelijke constructie is voor zover ik weet geen vrijwaring voor de DBA. Dat gaat pas op op het moment dat het bestuur van de de BV niet alleen uit jezelf bestaat en de mogelijkheid heeft om je te ontslaan zonder dat je dat tegen kunt houden. Daar ben ik ooit eens een constructie in tegengekomen van een organisatie die je daarbij helpt, ben de naam even kwijt. Dat kan dus wel, maar daar komt een hoop bij kijken.
Dat is/was de Uniforce declarabele uren BV. Maar ook deze (in mijn ogen) schijnconstructie gaat ook onder de loep genomen worden door belastingdienst las ik een tijdje geleden.

https://www.zipconomy.nl/...omst-declarabele-uren-bv/

Tot 1-1-2020 dus nog gedoogd voor de 750 die er gebruik van maken

[ Voor 11% gewijzigd door sverzijl op 23-10-2019 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

sverzijl schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:46:
[...]

Dat is/was de Uniforce declarabele uren BV. Maar ook deze (in mijn ogen) schijnconstructie gaat ook onder de loep genomen worden door belastingdienst las ik een tijdje geleden.
Dat was hem, inderdaad!

Hmm. In hetzelfde straatje: als je nou met een collega freelancer samen een BV opricht met gedeeld bestuur, dan ben je van de hele poppenkast af? Dat lijkt dan ook aardig aan deze eisen te voldoen?

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
MadEgg schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:48:
[...]

Dat was hem, inderdaad!

Hmm. In hetzelfde straatje: als je nou met een collega freelancer samen een BV opricht met gedeeld bestuur, dan ben je van de hele poppenkast af? Dat lijkt dan ook aardig aan deze eisen te voldoen?
Dat moet je maar willen, 50-50 zeggenschap.

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 23-10-2019 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Oh, lees ook net dat uniforce het hoger beroep heeft verloren : https://www.zipconomy.nl/...-concept-blijft-overeind/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
MadEgg schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:48:
[...]

Dat was hem, inderdaad!

probleem zit em in het feit dat je 'altijd' op persoonlijke kennis/kunnen wordt ingehuurd.
Zolang je geen vervanging mag sturen maakt het niet uit met hoeveel je in een vof/maatschap of wat dan ook zit voor de schijn check

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
wvdl schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:56:
[...]

probleem zit em in het feit dat je 'altijd' op persoonlijke kennis/kunnen wordt ingehuurd.
Zolang je geen vervanging mag sturen maakt het niet uit met hoeveel je in een vof/maatschap of wat dan ook zit voor de schijn check
Ik mag volgens de contracten van afgelopen 2 klussen dan ook zelf voor vervanging zorgen. Dat het in praktijk niet zo makkelijk gaat is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

wvdl schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:56:
[...]

Dat geldt net zo goed als je gedetacheerd bent toch? Mijn ex-werkgever kon ook niet zomaar iemand anders sturen naar de klant toen ik uit dienst ging - dat is dan ook precies de reden dat ik daar nu nog steeds op dat project zit. Ze hebben natuurlijk wel een voorstel gedaan maar daar is de klant niet mee akkoord gegaan.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
MadEgg schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:58:
[...]

Dat geldt net zo goed als je gedetacheerd bent toch? Mijn ex-werkgever kon ook niet zomaar iemand anders sturen naar de klant toen ik uit dienst ging - dat is dan ook precies de reden dat ik daar nu nog steeds op dat project zit. Ze hebben natuurlijk wel een voorstel gedaan maar daar is de klant niet mee akkoord gegaan.
De wet is er voor om te kijken of je in loondienst bent.
Als je gedetacheerd zit ben je in loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Ernemmer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:00:
[...]

De wet is er voor om te kijken of je in loondienst bent.
Als je gedetacheerd zit ben je in loondienst.
Exact. Maar als je in loondienst van je eigen BV bent ben je ook in loondienst. De vraag is aan welke eisen je BV dan moet voldoen om ook daadwerkelijk als zodanig gezien te worden. Zoals bijvoorbeeld de BV delen met een collega-freelancer.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
MadEgg schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:02:
[...]

Exact. Maar als je in loondienst van je eigen BV bent ben je ook in loondienst. De vraag is aan welke eisen je BV dan moet voldoen om ook daadwerkelijk als zodanig gezien te worden. Zoals bijvoorbeeld de BV delen met een collega-freelancer.
Klopt, maar de belastingdienst heeft toen gezegd dat dit soort constructies, om de wet te ontwijken, niet goedgekeurd zouden worden en dat is dus ook aan de uitspraak van de rechter te zien.

Door al dit soort dingen en verdere onduidelijkheid is er dus besloten om de wet op te schorten, want het is op deze manier gewoon niet te handhaven en de verkeerde groep ZZP-ers had er last van ipv de groep die ze aan wilden pakken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 23-10-2019 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
als je een beetje tussen de regels door prikt kun je volgens mij al vrij snel de conclusie maken richting:
- door zelfstandigen komen er minder belastinginkomsten en minder pensioen inleg in de algemene pensioenpotten (uitholling van de sociale stelsel)

Ze proberen het te verbloemen door het de bescherming van de ZZP'er te noemen. Alleen om dan al snel een belastingafspraak te hebben met de zorgsector en de post, spreekt dit erg tegen. Dan ga je mij niet meer vertellen dat 'bescherming' de reden is.

Kortom, ze roepen A, ze willen B en nu liggen ze in de knoei omdat het niet met elkaar strookt met een eenvoudige aanpassing.

zij-effect:Merk wel dat het als ZZP'er lastiger is geworden om klussen te scoren, er zijn gewoon partijen die (liever) geen ZZP'er meer wil ivm xtra papierwerk/risico
dus het vaag blijven werkt optie B wel weer in de hand, afschrikking voor nieuwe ZZP'erz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 09:24
[...]

Klopt maar via LinkedIn zijn het vrijwel allemaal van die tussenpartijen en die willen voor nul werk minimaal 10 euro op je uurtarief leggen.
Heel veel ervaring heb ik hier nog niet mee, maar dit zal ook een beetje liggen aan de tak van sport waar je in zit. Ik zit in de cloud infra hoek en kom eigenlijk alleen in aanraking met enterprise omgevingen die allemaal werken met vaste brokers/raamovereenkomsten etc.
Via zo'n partij ben ik geplaatst bij een grote MSP die mij weer plaatsen bij een klant van hen waar een project loopt. Ik zit nu ondertussen al bijna een jaar op een Azure project bij zo'n klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
wvdl schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:17:
- door zelfstandigen komen er minder belastinginkomsten en minder pensioen inleg in de algemene pensioenpotten (uitholling van de sociale stelsel)
Is dit zo? Volgens mij betalen "Wij ZZPers" ook gewoon een berg Belasting, misschien wel meer dan sommige in loondienst. Betalen we het niet als IB, betalen we het wel aan goedere die we komen. Tuurlijk proberen we zo veel mogelijk te minnen, maar ik geloof niet dat er hier ook maar iemand het voor elkaar krijgt om 0 belasting te betalen ;-)

Pensioen, ja we leggen minder in... Maar we trekken er ook niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
wvdl schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:17:
als je een beetje tussen de regels door prikt kun je volgens mij al vrij snel de conclusie maken richting:

Ze proberen het te verbloemen door het de bescherming van de ZZP'er te noemen.
Dit soort complotdenken heb ik niks mee. Het is veel te kortzichtig. Uiteindelijk is geld dat rondstroom de motor van onze economie en al het geld dat wij krijgen blijft tenminste in de economie. We betalen niet minder belasting dan grote bedrijven of werknemers, we betalen belasting op andere momenten. Als we meer overhouden, geven we meer uit, en betalen dus meer BTW. En als we het opsparen betalen we belasting over vermogen.

Wat betreft pensioeninleg; die moet je helemaal ff uitleggen. Wat we aan pensioen / AOW krijgen is gewoon wat we opgebouwd hebben. Niet meer, niet minder.
MadEgg schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:58:
Daarom maak ik me ook niet druk. Uiteindelijk is er heel weinig verschil tussen 1 werknemer in dienst en 10 werknemers als detacheerder. Mijn bedrijfsmodel is exact hetzelfde als het bedrijf waar ik hiervoor in dienst was. Die 'zelfstandigheidscheck' is volledig onhoudbaar.

Ik zie wel wat het wordt. Tegen die tijd dat men weer iets nieuws bedacht heeft, vinden we dan wel een constructie die wel werkbaar is. BV ofzo. Zie ik dan wel :)

[ Voor 29% gewijzigd door Hydra op 23-10-2019 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Ik denk dat op de achtergrond wel degelijk deze overwegingen meespelen.

Vooral bij laagverdienende ZZP-ers is de belastingopbrengst vrijwel nihil vanwege de ondernemersaftrek. In dat segment is ook geen sprake van een hoger inkomen t.o.v. loondienst. Integendeel, sommige ZZP-ers verdienen minder dan in loondienst. De besparing blijft hangen bij (een paar grote) opdrachtgevers die dit soort constructies opzetten, en die betalen niet veel vennootschapsbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
t_captain schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:49:
Ik denk dat op de achtergrond wel degelijk deze overwegingen meespelen.

Vooral bij laagverdienende ZZP-ers is de belastingopbrengst vrijwel nihil vanwege de ondernemersaftrek. In dat segment is ook geen sprake van een hoger inkomen t.o.v. loondienst. Integendeel, sommige ZZP-ers verdienen minder dan in loondienst. De besparing blijft hangen bij (een paar grote) opdrachtgevers die dit soort constructies opzetten, en die betalen niet veel vennootschapsbelasting.
Ja, maar het gaat daar weer over die onderkant van de markt. Dat je wil voorkomen dat mensen min of meer gedwongen (of ongedwongen maar gewoon domme keuzes maken) als ZZPers werken en dan aan het eind van hun carriere vooral een financiele last voor de samenleving worden is wat mij betreft evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
BennyV schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:36:
[...]

Is dit zo? Volgens mij betalen "Wij ZZPers" ook gewoon een berg Belasting, misschien wel meer dan sommige in loondienst. Betalen we het niet als IB, betalen we het wel aan goedere die we komen. Tuurlijk proberen we zo veel mogelijk te minnen, maar ik geloof niet dat er hier ook maar iemand het voor elkaar krijgt om 0 belasting te betalen ;-)

Wij wel, maar iemand die 12 euro per uur krijgt niet.

PS. wat er al een topic aangemaakt over ondernemen met personeel?
Iemand vroeg laatst of dat gewenst wat (geen idee meer wie dat was)

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 23-10-2019 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Ernemmer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:58:
[...]

Wij wel, maar iemand die 12 euro er uur krijgt niet.
Klopt, maar die hebben dan ook een andere uitdaging, want die gaan niet rond komen.
Die hebben de bescherming van deze wet nodig. En weer in loondienst komen.

Mijn reactie was dan ook bedoeld op de achterliggende motivatie: "De staat vind dat we te weinig belasting betalen en daarom deze wet".... Zie ook Hydra zijn opmerking :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik zat even op het CBS te kijken, maar de inkomsten van belasting op loon is best leuk gestegen de laatste jaren.
https://opendata.cbs.nl/s...2569ned/table?fromstatweb

Als je echt wilt weten of een ZZP-er of een werknemer beter is voor de samenleving zal je een uitgebreide berekening moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:53:
Ja, maar het gaat daar weer over die onderkant van de markt. Dat je wil voorkomen dat mensen min of meer gedwongen (of ongedwongen maar gewoon domme keuzes maken) als ZZPers werken en dan aan het eind van hun carriere vooral een financiele last voor de samenleving worden is wat mij betreft evident.
Ik denk dat je iets teveel uit gaat van de beroepsgroep op dit forum. Het leeuwendeel van de ZZP'ers zit tussen de 20-40 per uur, dat is niet de onderkant van de markt maar de markt op zich. Vloggers, vertalers, (thuis)zorgers, hoveniers, lokale lassers, chauffeurs met een eigen vrachtwagen of degene die een extra stroomvoorziening naar de serverruimte trekt wanneer we weer afstappen van het gedoe in de cloud en alles lokaal parkeren. Waar je in de IT nog de 'mazzel' hebt dat bedrijven de 15k per maand van een externe wel accepteren terwijl dat zelfde bedrag in loondienst onmogelijk voor ze is hebben de eerder genoemde beroepsgroepen het voordeel van zzp'er gedeeld met de werkgever. Werkgever heeft 10% minder loonkosten en werknemer heeft 10% extra ten opzichte van loondienst.

Het verschil in belasting (en dus besteedbaar inkomen) tussen loondienst/row of ondernemer voor de IB is +/- 6k op jaarbasis bij de eerder genoemde uurprijs. Dat is nog zonder de voordeeltjes die je hebt met zakelijke uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
jadjong schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:58:
[...]

Ik denk dat je iets teveel uit gaat van de beroepsgroep op dit forum. Het leeuwendeel van de ZZP'ers zit tussen de 20-40 per uur, dat is niet de onderkant van de markt maar de markt op zich. Vloggers, vertalers, (thuis)zorgers, hoveniers, lokale lassers, chauffeurs met een eigen vrachtwagen of degene die een extra stroomvoorziening naar de serverruimte trekt wanneer we weer afstappen van het gedoe in de cloud en alles lokaal parkeren. Waar je in de IT nog de 'mazzel' hebt dat bedrijven de 15k per maand van een externe wel accepteren terwijl dat zelfde bedrag in loondienst onmogelijk voor ze is hebben de eerder genoemde beroepsgroepen het voordeel van zzp'er gedeeld met de werkgever. Werkgever heeft 10% minder loonkosten en werknemer heeft 10% extra ten opzichte van loondienst.

Het verschil in belasting (en dus besteedbaar inkomen) tussen loondienst/row of ondernemer voor de IB is +/- 6k op jaarbasis bij de eerder genoemde uurprijs. Dat is nog zonder de voordeeltjes die je hebt met zakelijke uitgaven.
Laten we even opletten dat we niet iedereen met een "Laag uur inkomen" over 1 kam scheren.
Een gemiddelde hovenier pakt ook best leuke extra inkomen door een tegel van 10 euro voor 14 euro te verkopen. Zelfde met zelfstandige aannemers. waar dus zowel BTW als IB over betaald word!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
jadjong schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:58:
Ik denk dat je iets teveel uit gaat van de beroepsgroep op dit forum.
Nee? Volgens mij lees je niet wat ik schrijf. Er stroomt nog steeds geld door de economie. Zo lang het binnen onze economie beweegt, verdient de staat eraan. Het is extreem simpel gesteld om alleen naar een stukje loon of inkomstenbelasting te kijken. In welk segment je zit, maakt in dat verhaal niet uit.

Natuurlijk houdt een schilder minder over. Maar dat doet een schilder in loondienst net zo goed. Er is gewoon een behoefte aan flexibiliteit in de markt, waar de markt voor betaalt. En ik vind het raar om te stellen dat de belastingdienst of de staat dit 'niet wil', dat is extreem kort door de bocht. Ik geloof namelijk helemaal niet dat 'de staat' daar een sterke mening over heeft, hoogstens roepen sommige politieke partijen weer eens wat voor de verkiezingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
BennyV schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:01:
[...]

Laten we even opletten dat we niet iedereen met een "Laag uur inkomen" over 1 kam scheren.
Een gemiddelde hovenier pakt ook best leuke extra inkomen door een tegel van 10 euro voor 14 euro te verkopen. Zelfde met zelfstandige aannemers. waar dus zowel BTW als IB over betaald word!
Let er dan ook op dat die hovenier het werk uit laat voeren door 'collega' hoveniers. Jongens en meiden met een busje, hark en kruiwagen waarvan hun klantenbestand bestaat uit zes gerenomeerde hoveniers waarvan ze het hele jaar werk hebben. Omzet minus lease busje is hun inkomen en jij betaalt nog eens vrolijk 15.- per uur extra aan de hoofdaannemer waardoor je misschien denkt dat ze met 55.- per uur een goed inkomen hebben. De hele bouwsector heeft het nu erg goed, maar als die stikstofregels aanhouden kan ik binnen een half jaar weer een uitmuntende stucadoor krijgen die voor 27.50 mijn schuin aflopende plafond glad strijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
Hydra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:05:
[...]

Nee? Volgens mij lees je niet wat ik schrijf. Er stroomt nog steeds geld door de economie. Zo lang het binnen onze economie beweegt, verdient de staat eraan. Het is extreem simpel gesteld om alleen naar een stukje loon of inkomstenbelasting te kijken. In welk segment je zit, maakt in dat verhaal niet uit.

Natuurlijk houdt een schilder minder over. Maar dat doet een schilder in loondienst net zo goed. Er is gewoon een behoefte aan flexibiliteit in de markt, waar de markt voor betaald. En ik vind het raar om te stellen dat de belastingdienst of de staat dit 'niet wil', dat is extreem kort door de bocht. Ik geloof namelijk helemaal niet dat 'de staat' daar een sterke mening over heeft, hoogstens roepen sommige politieke partijen weer eens wat voor de verkiezingen.
Tja, je kan je hoofd wel in het zand proberen te steken, maar realiteit is dat zzp'ers een enorm belastingvoordeel genieten tov mensen in loondienst (en ja, daar geniet ik ook lekker van mee). Zelfstandigenaftrek, MKB-winstvrijstelling, investeringsaftrek, de mogelijkheid om "bedrijfs"kosten af te trekken etc etc. De effectieve belastingdruk is gewoon relatief laag als zzp'er. Dat je natuurlijk nog wel wat belasting betaald doet daar natuurlijk geen afbreuk aan.

Ook in dit topic waar de meeste zzp'ers best aardig verdienen maken veel de overstap toch vooral omdat ze aan het eind van de maand veel meer euro's over houden. Deels komt dat natuurlijk dat je niet betaald, en ook geen gebruik maakt van sociale voorzieningen, maar een groot deel is ook gewoon ordinaire belastingarbitrage. Ik durf te wedden dat als de effectieve belastingdruk gelijk wordt getrokken die behoefte aan flexibiliteit bij zowel zzp'ers/werknemers als bij werkgevers/opdrachtgevers ineens een heel stuk minder is. De zzp'ers hier die hun opdrachten scoren via een tussenpartij kan je ook nauwelijks echte ondernemers noemen, die zouden net zo goed bij een detacheerder kunnen gaan zitten (maar dan mis je dus dat belastingvoordeel...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 00:39
Hielko schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:20:
[...]

Tja, je kan je hoofd wel in het zand proberen te steken, maar realiteit is dat zzp'ers een enorm belastingvoordeel genieten tov mensen in loondienst (en ja, daar geniet ik ook lekker van mee). Zelfstandigenaftrek, MKB-winstvrijstelling, investeringsaftrek, de mogelijkheid om "bedrijfs"kosten af te trekken etc etc. De effectieve belastingdruk is gewoon relatief laag als zzp'er. Dat je natuurlijk nog wel wat belasting betaald doet daar natuurlijk geen afbreuk aan.
Vanuit belastingperspectief wordt graag alleen gekeken naar de inkomsten voor vadertje staat. Daar zijn vakbonden ook erg goed in. Wat ik hier lees; aandrijven van economie. Ik koop trainingen, hopelijk een nieuwe auto, investeer in hardware. Om gebruik te maken van vrijstellingen, zal je moeten investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:05:
[...]

Nee? Volgens mij lees je niet wat ik schrijf.
Dan zijn we daar beide consistent in. :P
t_captain stelt dat bij laag verdiende zzp'ers de invloed van de zelfstandigenaftrek erg groot is en jij reageert daar vervolgens op dat het wel mee valt en enkel de onderkant van de markt is. Ik probeer je duidelijk te maken dat het grootste deel met een eenmanszaak nooit verder komt dan die 40.- per uur en dat daar de invloed van zelfstandigenaftrek/mbk-winstvrijstelling erg groot is. Zo groot dat hele volksstammen hun vaste salaris met goed geregeld pensioen en doorbetaling bij ziekte er voor opzegt.
Ik geloof best dat de extra inkomsten door verminderde belastingdruk uiteindelijk weer bij de overheid terecht komen, maar dat duurt heel wat langer dan wanneer je het gelijk over maakt naar Apeldoorn.

Bruto salaris: 62000 Bruto winst: 620000
Te besteden: 32000 Te besteden: 39000

Voordat iemand iets over pensioen roept, ik ga er even van uit dat dit niet opgebouwd wordt omdat men liever nu op vakantie gaat dan geld opzij zet voor wanneer ze wel tijd hebben om vakantie te vieren.

[ Voor 8% gewijzigd door jadjong op 23-10-2019 12:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Ik zeg toch ook niet dat dat niet het geval is? Ik zeg dat ik niet geloof dat er stiekem een soort samenzwering gaande is om mensen van ZZPen weg te duwen omdat 'men' vindt dat we te weinig belasting betalen.

Volgens diezelfde redenatie zou je namelijk kunnen stellen dat we geen bedrijven willen, want die betalen nog minder belasting, en vaak niet eens in Nederland.

De overheid is m.i. niet slim genoeg om dat soort zaken geheim te houden. Als er echt een primair doel was om gewoon minder ZZPers te krijgen om meer belastinginkomsten te krijgen hadden we dat wel geweten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
BiLLY_daKid schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:28:
[...]

Vanuit belastingperspectief wordt graag alleen gekeken naar de inkomsten voor vadertje staat. Daar zijn vakbonden ook erg goed in. Wat ik hier lees; aandrijven van economie. Ik koop trainingen, hopelijk een nieuwe auto, investeer in hardware. Om gebruik te maken van vrijstellingen, zal je moeten investeren.
Ja, die investeringen worden anders gedaan door je werkgever. Als jij 40u per week code klopt als zzp'er of dat 40u per week doet voor de baas, je bijdrage aan de economie zal ruwweg identiek zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik betaal netto toch echt veel meer belasting als zzp-er dan vroegah als (goedbetaalde, 65-68K) loonslaaf bij IBM. Meer dan 2x zoveel zelfs.
Minder belastinginkomsten zal voornamelijk gelden bij de lagere regionen omdat daar die kortingen (met name de zelfstandigenaftrek) er relatief gezien erg hard inhakken.

[ Voor 6% gewijzigd door sverzijl op 23-10-2019 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
jadjong schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:08:
[...]

Let er dan ook op dat die hovenier het werk uit laat voeren door 'collega' hoveniers. Jongens en meiden met een busje, hark en kruiwagen waarvan hun klantenbestand bestaat uit zes gerenomeerde hoveniers waarvan ze het hele jaar werk hebben. Omzet minus lease busje is hun inkomen en jij betaalt nog eens vrolijk 15.- per uur extra aan de hoofdaannemer waardoor je misschien denkt dat ze met 55.- per uur een goed inkomen hebben. De hele bouwsector heeft het nu erg goed, maar als die stikstofregels aanhouden kan ik binnen een half jaar weer een uitmuntende stucadoor krijgen die voor 27.50 mijn schuin aflopende plafond glad strijkt.
Dan moet je beter zoeken ;-) Regio Den Haag moet je maar een berichtje sturen, dan ken ik er wel een paar voor je ;-)

Ik spreek niet uit "Zoe maar een verhaal" Ik spreek uit ervaring van gesprekken met mensen die als ZZPer werken in de branches die ik noem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BennyV
[...]

Ook in dit topic waar de meeste zzp'ers best aardig verdienen maken veel de overstap toch vooral omdat ze aan het eind van de maand veel meer euro's over houden. Deels komt dat natuurlijk dat je niet betaald, en ook geen gebruik maakt van sociale voorzieningen, maar een groot deel is ook gewoon ordinaire belastingarbitrage. Ik durf te wedden dat als de effectieve belastingdruk gelijk wordt getrokken die behoefte aan flexibiliteit bij zowel zzp'ers/werknemers als bij werkgevers/opdrachtgevers ineens een heel stuk minder is. De zzp'ers hier die hun opdrachten scoren via een tussenpartij kan je ook nauwelijks echte ondernemers noemen, die zouden net zo goed bij een detacheerder kunnen gaan zitten (maar dan mis je dus dat belastingvoordeel...).
1. Hydra zegt dat je daarin geen ongelijk hebt. Maar het geld wat we extra overhouden geven we ook uit. Vakantie/Grotere auto etc etc.
2. De reden dat ik ZZP/Freelance via tussen persoon ben en niet (meer) bij een detacheerder werk, is dat als ik geen zin heb om snachts te werken… Ik de klus niet accepter, of dit doe tegen een hoger tarief waardoor ik het wel wil doen.
Dat wanneer ik een opdracht niet leuk vind, ik hem opzeg en het alleen mij geld kost en niemand anders. Waardoor het dus geen probleem is.

excuus voor de Dubbelpost, korte termijngeheugen en niet naar beneden scrollen maar op de Quote knop drukken zijn voor mij de schuldigen.

[ Voor 3% gewijzigd door BennyV op 23-10-2019 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Niet direct helemaal mee eens. In principe heeft jouw werkgever als je in loondienst bent dit dus ook allemaal, echter zie jij daar weinig van terug. Nederland wordt niet voor niets belastingparadijs genoemd voor bedrijven die zich hier 'gevestigd' hebben, zeker als de werknemers hier zelf niet woonzaam zijn.
Je krijgt als zzp'er niet veel meer belastingvoordeel als normale bedrijven, het lijkt er zelfs op hoe groter je bent hoe minder belasting je hoeft te betalen.
Was ooit een grappige docu over Jan de belastingman.
https://www.npo3.nl/jan-de-belastingman/BV_101384818
Hielko schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:20:Ook in dit topic waar de meeste zzp'ers best aardig verdienen maken veel de overstap toch vooral omdat ze aan het eind van de maand veel meer euro's over houden. Deels komt dat natuurlijk dat je niet betaald, en ook geen gebruik maakt van sociale voorzieningen, maar een groot deel is ook gewoon ordinaire belastingarbitrage. Ik durf te wedden dat als de effectieve belastingdruk gelijk wordt getrokken die behoefte aan flexibiliteit bij zowel zzp'ers/werknemers als bij werkgevers/opdrachtgevers ineens een heel stuk minder is. De zzp'ers hier die hun opdrachten scoren via een tussenpartij kan je ook nauwelijks echte ondernemers noemen, die zouden net zo goed bij een detacheerder kunnen gaan zitten (maar dan mis je dus dat belastingvoordeel...).
Mensen in de detachering kun je eigenlijk ook geen ondernemers noemen, want ze maken helemaal geen product.
Ondernemer zijn is risico nemen. Geld stoppen in een bedrijf als aandeelhouder is in principe in mijn ogen ook al ondernemer zijn. Ik snap je punt echter wel een beetje.
Probleem in loondienst is dat van jou opbrengst alles betaald moet worden. Gebouw, je manager, je secretaresse, je laptop, je auto, je pensioen, je ziek zijn, je vakantie.
Als ondernemer heb je dit niet. Lekker op zondag wat uurtjes werken, je mail doen kan gewoon.

Als je elk jaar 4 imac's, 2 iphone's en een tesla model x op de zaak koopt hoef je weinig belasting te betalen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
BennyV schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:56:
2. De reden dat ik ZZP/Freelance via tussen persoon ben en niet (meer) bij een detacheerder werk, is dat als ik geen zin heb om snachts te werken… Ik de klus niet accepter, of dit doe tegen een hoger tarief waardoor ik het wel wil doen.
Dat wanneer ik een opdracht niet leuk vind, ik hem opzeg en het alleen mij geld kost en niemand anders. Waardoor het dus geen probleem is.

excuus voor de Dubbelpost, korte termijngeheugen en niet naar beneden scrollen maar op de Quote knop drukken zijn voor mij de schuldigen.
Dat zou je ook via een payroll bedrijf kunnen doen. Dan heb je nogsteeds de volledige zeggenschap over jouw werkzaamheden en zij nemen de volledige (loon)administratie uit handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
jadjong schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:10:
[...]

Dat zou je ook via een payroll bedrijf kunnen doen. Dan heb je nogsteeds de volledige zeggenschap over jouw werkzaamheden en zij nemen de volledige (loon)administratie uit handen.
snap niet hoe dit toevoegd aan de discussie "Freelancers zijn geen ondernemers" maar okay, dank je voor je toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
BennyV schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:14:
[...]

snap niet hoe dit toevoegd aan de discussie "Freelancers zijn geen ondernemers" maar okay, dank je voor je toevoeging.
Lang niet iedereen die ondernemer wil zijn, is ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen in het economisch verkeer en als u winst kunt verwachten, is er sprake van een bron van inkomen en bent u mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen binnen de hobby- of familiesfeer, bent u geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Je hebt dus het begrip ondernemer, en het begip ondernemer voor de belastingdienst.

owja, maar ook nog dit
Als u voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent, kunt u toch ondernemer zijn voor de btw.

[ Voor 8% gewijzigd door Viper® op 23-10-2019 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Viper® schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:19:
[...]

[...]

Je hebt dus het begrip ondernemer, en het begip ondernemer voor de belastingdienst.
Dat snap en begrijp ik. Maar voor de Belastingdienst en voor de Wet zijn dan weer andere dingen…
Naar mijn weten is het enige verschil tussen Payroll en ZZPer, het stukje administratie. Je vrij/Ziek/PEnsieon etc is nogsteeds je eigen probleem. "Ondernemen voor nog luiere mensen"....

Sowieso beetje vreemd om in een FREELANCE topic, te roepen dat FReelancen (wat jezelf detacheren ook is), geen ondernemen te noemen… Maar dat daargelaten ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-08 13:52
Elke paar pagina's start deze discussie weer opnieuw en dat is echt iets waar ik niks van snap.
Wat is de toegevoegde waarde van jezelf het label "ondernemer" kunnen of willen geven?
Het enige wat ik belangrijk vind als freelancer is dat de belastingdienst mij ziet als ondernemer; Wat andere mensen er van vinden is toch totaal irrelevant?

Onderaan de streep ben je zelfstandig aan het werk. Wat voor een label je daar aan hangt zou mij persoonlijk echt een zorg zijn. Ik werk op deze manier omdat ik meer vrijheid heb, of ik nou ondernemer ben of niet veranderd niets aan het plezier wat ik heb om op deze manier te werken.

Maak ik soms gebruik van tussen bureau's? Ja, soms is het me de investering in tijd en moeite niet waard om een nieuwe klus te zoeken en soms hebben ze gewoon iets wat mij enorm interesseert. En ja daar betaal je dan dik voor.

Maak ik gebruik van een boekhouder om mijn belastingaangifte te doen? Ja; Ik kan de BTW aangifte prima doen, maar ik zit niet te wachten om avonden alles te controleren en om elk belastingregeltje toe te passen en uit te pluizen, daar is een boekhouder veel beter in.

Ik bel ook een loodgieter als mijn riool verstopt is, niet omdat ik niet zelf iets door die buis kan drukken of uit kan spuiten om hem te ontstoppen, maar vooral omdat hij het veel sneller, beter en schoner kan dan ik.

Dat je diensten "koopt of huurt" bij zaken waar je niet goed in bent of waarbij je meer tijd kwijt bent dan je lief is dat doet er allemaal toch niet toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
BennyV schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:22:
[...]

Dat snap en begrijp ik. Maar voor de Belastingdienst en voor de Wet zijn dan weer andere dingen…
Naar mijn weten is het enige verschil tussen Payroll en ZZPer, het stukje administratie. Je vrij/Ziek/PEnsieon etc is nogsteeds je eigen probleem. "Ondernemen voor nog luiere mensen"....

Sowieso beetje vreemd om in een FREELANCE topic, te roepen dat FReelancen (wat jezelf detacheren ook is), geen ondernemen te noemen… Maar dat daargelaten ;-)
Waarbij Payrolling dus wezenlijks niks veranderd aan de situatie of de belastingdienst je ziet als ondernemer ja of nee. Schijn constructies die weinig tot niks toevoegen.
Dat je diensten "koopt of huurt" bij zaken waar je niet goed in bent of waarbij je meer tijd kwijt bent dan je lief is dat doet er allemaal toch niet toe?
Juist dit vind ik bij ondernemen horen. De juiste mensen op de juiste plek. Ergens geen verstand van, dan huur je daarvoor een specialist in. Kan je andere dingen wel of ga je die uitzoeken, doe je dat zelf.

[ Voor 20% gewijzigd door Viper® op 23-10-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Viper® schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:38:
[...]

Waarbij Payrolling dus wezenlijks niks veranderd aan de situatie of de belastingdienst je ziet als ondernemer ja of nee. Schijn constructies die weinig tot niks toevoegen.
En kom ik dus terug op de vraag wat het toevoegd aan de discussie dat "Gedetacheerde Freelancers geen Ondernemers zijn". MAar die laat ik vanaf hier dus ook links liggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
BennyV schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:14:
[...]

Dat is het ook niet, het is een toevoeging op 'ik ben niet voor mijzelf begonnen omdat het meer geld oplevert'.
Als vrijheid de grootste motivator is om voor jezelf aan de slag te gaan zou je verwachten dat de meerderheid voor +/- zijn oude salaris via een payroll instantie aan het werk is. Toch ken ik er maar eentje en die heeft er elke keer spijt van als de laptop stuk gaat, de auto naar de garage moet of simpelweg de jaarlijkse aangifte bij de BD ingediend moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ernemmer schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:55:
[...]

Ik heb de regels niet gemaakt :)

- Voor de wet DBA is het dat je aan één van de drie peilers niet moet voldoen, meestal is dat de gezagsverhouding.

- Voor het ondernemerschap is het een optelling en is het niet echt een wet, maar meer een richtlijn.
Gezagsverhouding moet je bij voorkeur contractueel en in de praktijk uitsluiten.
Contractueel is een kwestie van een goedgekeurde MTO of gelijkwaardig contract. Praktijk is vaak een kwestie van voorzichtig de klant onderwijzen over de risico's. Een concreet voorbeeld: als het goed is, heb je geen plicht om op vaste tijden op kantoor te komen. Een klant die op de "juiste" manier met ZZP-ers omgaat, vraagt aan het eind van de dag: "werk je morgen hier?" of "wanneer ben je er weer?".

Persoonlijke arbeid, daar valt in contracten nog wel wat te winnen. Je zou bijvoorbeeld een proces voor vervanging kunnen vastleggen. Waarbij jij als leverancier aan het roer staat, maar de klant wordt beschermd door bijvoorbeeld een inwerk-korting op de vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 15:21
c-nan schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:25:
[...]

Heb je de nodige papieren op zak?
Ja, MCSE 2016 en Azure infrastucture

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
jadjong schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:50:
[...]

Dat is het ook niet, het is een toevoeging op 'ik ben niet voor mijzelf begonnen omdat het meer geld oplevert'.
Als vrijheid de grootste motivator is om voor jezelf aan de slag te gaan zou je verwachten dat de meerderheid voor +/- zijn oude salaris via een payroll instantie aan het werk is.
Waarom zou je, zelfs als vrijheid je voornaamste motivator is, voor onder de marktwaarde je skills aanbieden? Het een sluit het andere niet uit.
xeromorphic schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:37:
Elke paar pagina's start deze discussie weer opnieuw en dat is echt iets waar ik niks van snap.
Wat is de toegevoegde waarde van jezelf het label "ondernemer" kunnen of willen geven?
An sich mee eens maar "gatekeeping" levert altijd irritaties op. Het is gewoon net aan een ander om te bepalen wat ik "ben". Net zo iets als vinden dat je als HBOer geen student "bent". Het heeft nul effect, maar het wekt toch automatisch een flinke allergie op.

Dus als iemand vindt dat ik, omdat ik een eenmans-detacheerder ben, geen 'ondernemer ben', dan mag 'ie dat lekker voor zichzelf houden.

[ Voor 38% gewijzigd door Hydra op 23-10-2019 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
Hydra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:43:
[...]

Dit soort complotdenken heb ik niks mee. Het is veel te kortzichtig. Uiteindelijk is geld dat rondstroom de motor van onze economie en al het geld dat wij krijgen blijft tenminste in de economie. We betalen niet minder belasting dan grote bedrijven of werknemers, we betalen belasting op andere momenten. Als we meer overhouden, geven we meer uit, en betalen dus meer BTW. En als we het opsparen betalen we belasting over vermogen.
Je snapt dat jouw uitleg net zo kortzichtig is? 8)
als we net zoveel afdragen(via btw of belastingen) zouden we (zzp'ers) net zoveel op de bank moeten overhouden als iemand in loondienst. Ik ken weinig ZZP'ers die niet goed sparen.
Wat betreft pensioeninleg; die moet je helemaal ff uitleggen. Wat we aan pensioen / AOW krijgen is gewoon wat we opgebouwd hebben. Niet meer, niet minder.

[...]

Daarom maak ik me ook niet druk. Uiteindelijk is er heel weinig verschil tussen 1 werknemer in dienst en 10 werknemers als detacheerder. Mijn bedrijfsmodel is exact hetzelfde als het bedrijf waar ik hiervoor in dienst was. Die 'zelfstandigheidscheck' is volledig onhoudbaar.

Ik zie wel wat het wordt. Tegen die tijd dat men weer iets nieuws bedacht heeft, vinden we dan wel een constructie die wel werkbaar is. BV ofzo. Zie ik dan wel :)
Je weet dat het pensioenstelsel een verkapte piramidespel is? (conspiricymode/complotdenken)
https://www.nu.nl/economi...veel-pensioen-oudere.html
De werkende generatie betaald voor generatie die met pensioen gaat. Zijn genoeg (goede/betrouwbare) bronnen over te vinden
Wat je zelf aan pensioen spaart is dus alleen op papier de werkelijkheid. Wellicht tijd om je te verdiepen in hoe pensioenen werken?
Voor mij was het 1 van de redenen om die voor mezelf te zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
wvdl schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:17:
Je snapt dat jouw uitleg net zo kortzichtig is? 8)
als we net zoveel afdragen(via btw of belastingen) zouden we (zzp'ers) net zoveel op de bank moeten overhouden als iemand in loondienst. Ik ken weinig ZZP'ers die niet goed sparen.
Ik vind dat een rare gedachtensprong. Wat heeft dat met belastinginkomsten te maken?
Wat je zelf aan pensioen spaart is dus alleen op papier de werkelijkheid. Wellicht tijd om je te verdiepen in hoe pensioenen werken?
Ja joh, doehoeg. Je springt van de hak op de tak en ook nog op een aardig beledigende toon.

Het ging erover dat jij claimt dat de overheid eropuit is ZZPers naar gewoon werknemers te krijgen vanwege belastinginkomsten. Het is wel duidelijk nu dat dat nergens op gebaseerd is anders dan gut-feeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
BennyV schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:36:
[...]

In absolute aantallen betaal je wellicht meer dan je naaste collega (IT-dienstverband)
Maar als je meerekent dat die gedateecheerde collega ook zorgt voor de loon van zijn managers/hr afdeling/sales etc etc die ook weer allemaal belasting betalen denk ik wel dat jij als ZZP'er in verhouding minder belasting afdraagt op je geleverde arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:16:
[...]

Waarom zou je, zelfs als vrijheid je voornaamste motivator is, voor onder de marktwaarde je skills aanbieden? Het een sluit het andere niet uit.
Ik denk dat wanneer de gemiddelde marktwaarde in de IT zakt naar 55.- per uur het erg rustig zal worden in dit topic. :P Een deurtje verder bij "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)" staat men te springen van geluk als de werkgever 55.- per uur voor hun uit trekt. En dan is die 55.- nog niet eens het bruto uurloon maar inclusief de daadwerkelijke werkgeverslasten zoals cursussen.
Begrijp mij niet verkeerd; maak er gebruik van zolang het feest duurt maar let er wel op dat je iets niet als standaard gaat zien 'omdat iedereen het doet'. De IT is een van de weinige sectoren waar externe inhuur bijna 2x zo veel mag kosten als vast personeel terwijl je beide op een laptop en bureaustoel van de baas werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
jadjong schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:28:
[...]

Ik denk dat wanneer de gemiddelde marktwaarde in de IT zakt naar 55.- per uur het erg rustig zal worden in dit topic. :P
Als de russen ons land binnenvallen ook. Dus ik snap het punt niet zo.
De IT is een van de weinige sectoren waar externe inhuur bijna 2x zo veel mag kosten als vast personeel terwijl je beide op een laptop en bureaustoel van de baas werkt.
In het onderwijs en de zorg zie je hetzelfde: een flink tekort en dus gaan mensen als ZZPer verder om gewoon te profiteren van hun gestegen marktwaarde. Dit is geen specifiek IT ding, dit is gewoon marktwerking.

Ik snap overigens echt niet waar dit 'gesprek' nu heen aan het gaan is. Ik geef aan dat als geld geen motivator is, dat niet betekent dat je dus automatisch voor een minimum gaat werken. Dat is een stroman die jij in 't veld zet, niet ik. Daarmee beweer ik niet dat voor niemand het inkomen hier geen overweging is, da's wederom een stroman.

Sterker nog: ik heb eerder al aangegeven dat 't geld voor mij zeker een belangrijke motivator is. Want waarom zou ik voor X voor een werkgever werken als ik voor X*2 precies hetzelfde kan doen?
wvdl schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:28:
In absolute aantallen betaal je wellicht meer dan je naaste collega (IT-dienstverband)
Maar als je meerekent dat die gedateecheerde collega ook zorgt voor de loon van zijn managers/hr afdeling/sales etc etc die ook weer allemaal belasting betalen denk ik wel dat jij als ZZP'er in verhouding minder belasting afdraagt op je geleverde arbeid.
Je hebt het wederom alleen over loonbelasting tegenover IB. Dat is extreem simplistisch gesteld. Als je meer verdient en NETTO meer overhoudt, geef je over het algemeen ook meer geld uit. En daar betaal je ook o.a. BTW over. Of van geld dat bij een bedrijf terecht komt, dit allemaal als salarissen verdeeld wordt, is ook maar de vraag, om het nog maar niet te hebben over of dit geld niet in 't buitenland terecht komt om belasting te ontduiken.

Het is gewoon een onzinnige vergelijking. Dit zijn geen dingen die je met een simpele spreadsheet berekent, daarvoor heb je het CBS nodig.

[ Voor 29% gewijzigd door Hydra op 23-10-2019 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
Hydra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:27:
[...]

Ik vind dat een rare gedachtensprong. Wat heeft dat met belastinginkomsten te maken?
euhmm, jij bent degene die btw, economische circulatie erbij haalt.
Ik benadruk alleen maar dat er flink wat geld op de bank blijft staan wat niet meer de economie (op korte termijn) ingaat.
Ja joh, doehoeg. Je springt van de hak op de tak en ook nog op een aardig beledigende toon.

Het ging erover dat jij claimt dat de overheid eropuit is ZZPers naar gewoon werknemers te krijgen vanwege belastinginkomsten. Het is wel duidelijk nu dat dat nergens op gebaseerd is anders dan gut-feeling.
Hoe is het van de hak op de tak springen als ik je vertel dat de pensioen circulatie anders werkt dan hoe je het stelt in je vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:08
jadjong schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:28:
Begrijp mij niet verkeerd; maak er gebruik van zolang het feest duurt maar let er wel op dat je iets niet als standaard gaat zien 'omdat iedereen het doet'. De IT is een van de weinige sectoren waar externe inhuur bijna 2x zo veel mag kosten als vast personeel terwijl je beide op een laptop en bureaustoel van de baas werkt.
Volgens mij is de inhuur van externe door de grote organisaties al zo oud als de weg naar Rome... Dus ik weet niet waar jij de suggestieve trend vandaan haalt? Sterker nog +/- 10 a 15 jaar geleden lagen de tarieven (relatief) gezien nog veel hoger. Iets met marktwerking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:27:

Daar is een heel onderzoek op gericht met onderstaande voorzichtige aanbeveling.
Het belastingstelsel
Grote verschillen in de behandeling van de diverse juridische vormen om arbeid te verrichten leiden tot verstoring van het arbeidsaanbod. Daarbij is er voor deze verschillende behandeling in veel gevallen geen grond. In de toekomst is het daarom raadzaam om zowel het evenwicht tussen ondernemers en werknemers als het evenwicht in de belastingdruk van IB-ondernemers en dga’s te verbeteren. Dat evenwicht kan worden verbeterd door het verminderen van de ondernemersfaciliteiten en door de lasten op arbeid voor werknemers en werkgevers te verlagen. Om volledige neutraliteit te bewerkstelligen, kan op termijn voor alle werkenden een arbeidsbeloning worden vastgesteld die op gelijke wijze wordt belast voor werknemers, IB-ondernemers en dga’s. Deze arbeidsbeloning zou voor werknemers bestaan uit het loon, voor IB-ondernemers uit een deel van de winst en voor de dga uit het gebruikelijke loon.
Verder wordt er nog gesproken over MIA, KIA, vamil, WBSO en andere afkortingen die geld opleveren.(iets met vier jaar 'gratis' rond rijden in een V60 of Outlander met stekker…) Het verlagen van de zelfstandigenaftrek vanaf 2020 is de eerste maatregel die voort vloeit uit dit onderzoek. Ik vind het nogal naief om te denken dat de rest niet volgt.
Hydra schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:34:

Je hebt het wederom alleen over loonbelasting tegenover IB. Dat is extreem simplistisch gesteld. Als je meer verdient en NETTO meer overhoudt, geef je over het algemeen ook meer geld uit. En daar betaal je ook o.a. BTW over. Of van geld dat bij een bedrijf terecht komt, dit allemaal als salarissen verdeeld wordt, is ook maar de vraag, om het nog maar niet te hebben over of dit geld niet in 't buitenland terecht komt om belasting te ontduiken.

Het is gewoon een onzinnige vergelijking. Dit zijn geen dingen die je met een simpele spreadsheet berekent, daarvoor heb je het CBS nodig.
Met die logica zou je de hele inkomstenbelasting op kunnen heffen, dan heb ik nog meer geld te besteden wat daarna weer in de economie terecht komt. :+

[ Voor 19% gewijzigd door jadjong op 23-10-2019 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astr0blaster
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 22:42
Edit: volgens mij is het eigenlijk wel duidelijk dat mijn vraag niet helemaal legitiem is, ik haal hem weg. Het is duidelijk dat ik er beter niet mee in zee kan gaan.

[ Voor 85% gewijzigd door Astr0blaster op 23-10-2019 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Astr0blaster bij wie kun je aankloppen als er een probleem is qua garantie?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die regeling deugt fiscaal niet. Werkgever koopt computer in (BTW als voorheffing verrekend). Als ze hem weer verkopen, moeten ze BTW rekenen en afdragen.

Gokje: op papier blijft de computer in de boeken van het bedrijf staan en jouw betaling wordt weggemoffeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astr0blaster
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 22:42
TucanoItaly schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 22:38:
@Astr0blaster bij wie kun je aankloppen als er een probleem is qua garantie?
In principe via de werkgever. Maar dat is natuurlijk niet zwart-op-wit.
t_captain schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 22:40:
Die regeling deugt fiscaal niet. Werkgever koopt computer in (BTW als voorheffing verrekend). Als ze hem weer verkopen, moeten ze BTW rekenen en afdragen.

Gokje: op papier blijft de computer in de boeken van het bedrijf staan en jouw betaling wordt weggemoffeld.
Ik durf niet te zeggen hoe het qua boekhouding wordt verwerkt en daar bemoei ik me liever ook niet mee. Ik snap dat het grijs gebied is (of beter gezegd: ik snap dat het niet helemaal de bedoeling is volgens de Belastingdienst). Maar beter om niet te doen I guess? Ook niks om me op te beroepen, als ik ooit gelazer krijg.

Edit: het is wel duidelijk: beter van niet. Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
wvdl schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:42:
[...]

euhmm, jij bent degene die btw, economische circulatie erbij haalt.
Ik benadruk alleen maar dat er flink wat geld op de bank blijft staan wat niet meer de economie (op korte termijn) ingaat.
Bij de "Groot verdieners" misschien, bij de onderkant van de ZZP Markt is het toch vooral her-investeren. Wij hebben dan ook nog eens weinig apparatuur nodig…

Echter is het punt wat Hydra en ik maakte, dat OOK geld op de spaarrekening van ons ZZPers, word belast op een gegeven moment.

En als we dan toch spaargeld erbij halen… Denk dat een gemiddeld MKB-Groot MKB meer spaart dan een stapeltje ZZPers bij elkaar… Over de Grote bedrijven nog niet eens te spreken…
1. Frits Goldschmeding
De rijkste man van Nederland is Frits Goldschmeding. Met een vermogen van 4,7 miljard euro is hij de aanvoerder de Quote 500. De naam Goldschmeding doet niet bij iedereen meteen een belletje rinkelen. Hij stond ooit aan de wieg van Randstad Uitzendbureau.
Al die Randstad poppetjes, die minder belasting betalen als ik… allemaal zodat mijnheer 4.7 miljard kan sparen. Geloof me, die weet ook prima hoe hij belasting moet "ontlopen".

Maar ik begrijp wel dat we uit deze discussie niet verder gaan komen ;-), ik ben het echter pertinent niet eens met jouw statement dat de overheid de regels aanscherpt vanwegen het "Zzpers betalen te weinig belasting" verhaal.
1. De belasting kortingen zijn ooit in het leven geroepen om die onderkant juist wel een leven te geven.
2. We hebben nu besloten dat de onderkant terug in loondienst moet want ZZPen loont niet, dus moeten we ook stoppen met die kortingen.

Volgens mij is het niet veel moeilijker dan dat.
jadjong schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:50:
[...]

Als vrijheid de grootste motivator is om voor jezelf aan de slag te gaan zou je verwachten dat de meerderheid voor +/- zijn oude salaris via een payroll instantie aan het werk is. Toch ken ik er maar eentje en die heeft er elke keer spijt van als de laptop stuk gaat, de auto naar de garage moet of simpelweg de jaarlijkse aangifte bij de BD ingediend moet worden.
Grootste, zeker. Enige? Nee. Ik heb de ambitie om wel meer op te bouwen dan alleen Freelance de rest van mijn leven. Hoe/wat ben ik nog niet zeker.

[ Voor 17% gewijzigd door BennyV op 24-10-2019 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
BennyV schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 07:55:
[...]

En als we dan toch spaargeld erbij halen… Denk dat een gemiddeld MKB-Groot MKB meer spaart dan een stapeltje ZZPers bij elkaar… Over de Grote bedrijven nog niet eens te spreken…

[...]
Grote bedrijven sparen niet. Grote kasposities renderen te weinig en maken je bedrijf te aantrekkelijk voor venture capital bedrijven. Het geld gaat via de fiscaal meest gunstige route naar de aandeelhouders. De belastingopbrengst voor het Nederlandse rijk is niet best.
Al die Randstad poppetjes, die minder belasting betalen als ik… allemaal zodat mijnheer 4.7 miljard kan sparen. Geloof me, die weet ook prima hoe hij belasting moet "ontlopen".
Meneer Goldschmeding heeft geen 4.7 miljard op de bank, maar een aanzienlijk aandeel in Randstad. Dat is niet gespaard, maar een valuatie die grotendeels gebaseerd is op toekomstige cash flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
t_captain schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 08:33:
[...]

Grote bedrijven sparen niet. Grote kasposities renderen te weinig en maken je bedrijf te aantrekkelijk voor venture capital bedrijven. Het geld gaat via de fiscaal meest gunstige route naar de aandeelhouders. De belastingopbrengst voor het Nederlandse rijk is niet best.
Net zo als dat een beetje ZZPer ook niet alles oppot maar in andere dingen stopt als aandelen, of misschien dat je pandjes gaat melken etc etc...

Puntje bij Paaltje ben je het denk ik wel met me eens dat de Vergelijkingen alle kanten op kunnen, maar er niets/nergens zegt dat ZZPers minder belasting betalen dan Loonslaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Belastingdienst: Leuker kunnen we het niet maken, wel gemakkelijker.

Daarom geven we u per 1 januari 2020 een btw-id en een ob-nummer. En het ob-nummer blijft gewoon uw BSN bevatten.

Waarom? Geen idee. Maar u kunt zich nu prima vergissen welk nummer u wanneer moet gebruiken. En met een beetje geluk gooit u daarmee alsnog uw BSN-nummer te grabbel.

/sarcasme off

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MrBarBarian schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:19:
Belastingdienst: Leuker kunnen we het niet maken, wel gemakkelijker.

Daarom geven we u per 1 januari 2020 een btw-id en een ob-nummer. En het ob-nummer blijft gewoon uw BSN bevatten.

Waarom? Geen idee. Maar u kunt zich nu prima vergissen welk nummer u wanneer moet gebruiken. En met een beetje geluk gooit u daarmee alsnog uw BSN-nummer te grabbel.

/sarcasme off
Op zich snap ik dat wel qua implementatie. Ze kunnen nu gewoon overal waar ze BTW-nummer gebruikten, dat blijven doen. Hooguit dient een keer een extra lookup gedaan te worden om BTW-id om te zetten naar OB-nummer.

Het is al heel wat dat er ieder geval een oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:30
Wie heeft er hier ervaring met freelancen vanuit huis? Zijn er opdrachtgevers te vinden die hier akkoord mee gaan? Liggen de uurtarieven dan opeens anders?

Persoonlijk lijkt het me heerlijk omdat de drukte van de meeste kantoren en het woon- werkverkeer mij compleet slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
microcuts schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:56:
Wie heeft er hier ervaring met freelancen vanuit huis? Zijn er opdrachtgevers te vinden die hier akkoord mee gaan? Liggen de uurtarieven dan opeens anders?

Persoonlijk lijkt het me heerlijk omdat de drukte van de meeste kantoren en het woon- werkverkeer mij compleet slopen.
ja er is hier iemand die daar ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Ik doe vrijwel niet anders. Maar dat is met eigen klanten (geen brokers) die ik al jaren ken een waar vertrouwen dan ook geen enkel issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Ik werk 3 dagen per week vanuit huis. Dat was wel een harde eis van mij, ik heb geen zin om elke dag 4 uur in de trein te zitten. Was verder ook geen probleem, tarief is er ook niet minder om. Nu kwam ik hier wel gedetacheerd binnen maar de situatie is eigenlijk hetzelfde. Ze waren in het begin wat terughoudend maar na een paar weken beviel het aan beide kanten prima. Als ik naar een nieuw project ga ga ik daar zeker ook weer op inzetten. Eventueel eerst een week of twee elke dag, maar dat ga ik niet langdurig doen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik werk ook altijd vanuit huis en bevalt mij erg goed. Wel heb ik heel wat potentiële klanten die daar niet mee akkoord zullen gaan omdat ze dan bang zijn dat eigen personeel ook thuis wil gaan werken en dat willen heel veel bedrijven in de bouwsector nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 11:14

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

microcuts schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:56:

Ik heb het twee jaar gedaan. En nu af en toe.

Dus ja, er zijn opdrachtgevers te vinden die er akkoord mee gaan. Uurtarieven liggen voor mij gelijk.
BennyV schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:01:
[...]

ja er is hier iemand die daar ervaring mee heeft.
:w :w

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Hoe bevalt dat eigenlijk? Ik zou het persoonlijk echt niks vinden, totaal geen direct klantcontact meer.
Ik werk nu 2 dagen in de week thuis, maar meer zou ik ook niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik zit zelf 11km van de klant, op fietsafstand. Op vrijdag werk ik een halve dag thuis, omdat de meesten van het team dan niet op kantoor zijn. Vind het zelf toch fijner in een kantooromgeving te zitten, mits ik me daar goed kan focussen en ik niet een uur enkele reis in de auto zit. Beetje een combinatie van factoren dus. Vind het wel lekker elke ochtend op m'n fiets te stappen; word ik wakker van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
30min in de auto, prima te doen. Uur reistijd zou ik ook wat (te) veel vinden. Maar goed daar ben je zzper voor, heb je zelf veel invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

sverzijl schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:20:
Hoe bevalt dat eigenlijk? Ik zou het persoonlijk echt niks vinden, totaal geen direct klantcontact meer.
Bevalt mij prima. Dagen op kantoor is prima, dagen thuis ook. Ik heb wel elke ochtend stand-up via Whereby met het team en regelmatig in de loop van de dag meer meetings, en tussendoor via Slack, dus ik heb genoeg contact met de klant.

Volledig thuiswerken hoeft voor mij dan ook weer niet, het is wel leuk om ook nog eens wat mensen in het echt te zien. Dan zijn de gesprekken ook vaak net wat informeler / minder efficient, dat is ook wel eens leuk :)

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Soms wel beetje saai, maar ik vind het wel fijn dat ik de hele dag het gezwets van collega's aan hoef te horen en gewoon lekker kan werken wanneer ik dat wil. Als het in de middag mooi weer wordt ga ik lekker 1-2 uur fietsen, of soms lekker om 10:00 even naar het zwembad. Ik vind die vrijheid echt geweldig.
Overleg met klanten en collega's heb ik elke dag wel, dit gaat dan vaak via telefoon of chat. Heel af en toe ga ik eens bij de klant langs voor koffie en een bespreking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Dat doe ik ook op de dagen dat ik thuiswerken. Dat is zeker lekker, maar als ik de gehele week thuis zou zitten zou ik denk ik toch de (informele) gesprekken gaan missen, of (ongeplande) brainstorm sessies. Via Skype/teams/etc zijn het toch vaak alleen geplande (serieuze) meetings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:18

SeatRider

Hips don't lie

Ernemmer schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:24:
[...]

Soms wel beetje saai, maar ik vind het wel fijn dat ik de hele dag het gezwets van collega's aan hoef te horen en gewoon lekker kan werken wanneer ik dat wil. Als het in de middag mooi weer wordt ga ik lekker 1-2 uur fietsen, of soms lekker om 10:00 even naar het zwembad. Ik vind die vrijheid echt geweldig.
Overleg met klanten en collega's heb ik elke dag wel, dit gaat dan vaak via telefoon of chat. Heel af en toe ga ik eens bij de klant langs voor koffie en een bespreking.
Ja hier ook hetzelfde. Heerlijk.

Soms vraagt er wel eens iemand of ik niet een kantoor moet huren ergens, maar ik zou echt niet weten waarom. Voor die ene keer in de maand dat ik een keer iemand wil meeten dichtbij huis ga ik wel naar een flexruimte, of een leuke koffietent.

Verder vind ik het juist heerlijk dat privé en werk door elkaar heen kunnen lopen. Doordeweeks tot 10 uur in mijn pyjama achter de computer zitten, of op zondag nog even een dingetje doen als ik ineens de geest krijg - perfect.

Disclaimer: Het scheelt denk ik ENORM dat ik alleen woon, dus geen vrouw die hier iets van kan vinden of kinderen die om aandacht schreeuwen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
SeatRider schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:42:
[...]

Ja hier ook hetzelfde. Heerlijk.

Soms vraagt er wel eens iemand of ik niet een kantoor moet huren ergens, maar ik zou echt niet weten waarom. Voor die ene keer in de maand dat ik een keer iemand wil meeten dichtbij huis ga ik wel naar een flexruimte, of een leuke koffietent.

Verder vind ik het juist heerlijk dat privé en werk door elkaar heen kunnen lopen. Doordeweeks tot 10 uur in mijn pyjama achter de computer zitten, of op zondag nog even een dingetje doen als ik ineens de geest krijg - perfect.

Disclaimer: Het scheelt denk ik ENORM dat ik alleen woon, dus geen vrouw die hier iets van kan vinden of kinderen die om aandacht schreeuwen.
Ik denk er ook wel eens over om het iets professioneler aan te pakken en werk en privé meer te scheiden door het huren van een kantoortje en daar 40 uur per week te gaan zitten, maar krabbel toch altijd weer terug omdat hoe ik nu werk eigenlijk heel goed bevalt.
Ik ben trouwens ook alleen, en denk dat het met kinderen en een vrouw een stuk moeilijker is om echt productief te zijn tijdens het thuiswerken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Ernemmer schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:48:
[...]

Ik ben trouwens ook alleen, en denk dat het met kinderen en een vrouw een stuk moeilijker is om echt productief te zijn tijdens het thuiswerken.
Die heb ik wel. Ik heb de garage omgebouwd tot werkruimte. Gewoon de tussendeur naar de woning dichthouden en gaan. Ik kom vrouw en kinderen wel eens tegen als ik koffie ga halen in de keuken maar dat geeft niet meer afleiding dan een zwik collega's op kantoor. En samen lunchen is ook best gezellig :)

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
De eerste twee maanden dat ik voor mezelf werkte heb ik ook thuis gewerkt, dat was denk ik de slechtste periode uit m'n leven. Werk en privé raakt dan zo vervlochten dat je eigenlijk nooit meer rust neemt, dat was voor mij een hele snelle weg richting een burnout.

Het zal vast niet voor iedereen zo werken, maar sinds ik geen seconde meer thuiswerk is mijn stressniveau vrijwel altijd op nul. Daarnaast merk ik dat ik ook wegkom met een veel hoger tarief nu ik niet meer gewoon een guy ben die aan z'n keukentafel werkt.

Daarnaast legitimeert een eigen kantoor ook legio aan zakelijke kosten die je anders moeilijk kunt opvoeren. Ik denk dat ik onderaan de streep niet eens zo heel veel extra kwijt ben aan m'n kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik ben/was de enige nederlander in het team. Dus naar kantoor rijden had sowieso geen zin ;). Maar ik zat sowieso de hele dag in skype meetings. Genoeg mensen contact dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Bulder ik heb thuiswerken niet eens geprobeerd. Ik heb een vaste plek in een deel kantoor, voor een zeer schappelijke prijs (100 euro p/maand). Het is geen modern, hip kantoor maar het voldoet. Bureau met dock en achterlijk grote monitor, dat is het belangrijkste.
SeatRider schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:42:

Ik heb een collega ZZP’er die thuis werkt, en tegelijk op z’n vierjarig kind past. Moet je je dan niet concentreren, vroeg ik? Nee, zei hij, hij deed dan routinematig werk. Ik heb daar echt m’n twijfels bij, maar ga geen collega’s hun werkzaamheden controleren in git, en de opdrachtgever vindt het allemaal prima...
Hydra schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:27:
Ik zit zelf 11km van de klant, op fietsafstand.
Wow, dat is wel een luxe!

[ Voor 77% gewijzigd door TucanoItaly op 24-10-2019 17:32 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TucanoItaly schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:26:
@Bulder ik heb thuiswerken niet eens geprobeerd. Ik heb een vaste plek in een deel kantoor, voor een zeer schappelijke prijs (100 euro p/maand). Het is geen modern, hip kantoor maar het voldoet. Bureau met dock en achterlijk grote monitor, dat is het belangrijkste.

[...]

Ik heb een collega ZZP’er die thuis werkt, en tegelijk op z’n vierjarig kind past. Moet je je dan niet concentreren, vroeg ik? Nee, zei hij, hij deed dan routinematig werk. Ik heb daar echt m’n twijfels bij, maar ga geen collega’s hun werkzaamheden controleren in git, en de opdrachtgever vindt het allemaal prima...

[...]

Wow, dat is wel een luxe!
Zo'n deelkantoor zou ook nog wel kunnen voor een paar dagen per week, dan zit je niet altijd maar alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TucanoItaly schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:26:
[...]

[...]
Met vier jaar mogen ze naar school en komen ze gesloopt terug. Afhankelijk van het kind kan je dan nog prima werken. Terwijl ze op school zijn kan je al snel 5 tot 6 uur werken.

Nu ben ik zelf geen programmeur, maar heb als beheerder zat werkzaamheden die ik kan doen waar niet veel focus voor nodig is. Iedereen krijgt mail toch?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Ja, dat vind ik altijd een mooie vorm van 'thuiswerken' :+
Op de kinderen passen of BSO uitsparen noem ik dat.

Helaas houden kleine kinderen zich niet aan schema 's en planningen. Voelt altijd lekker profi als je in een skype meeting of telefoongesprek zit met een krijsende peuter op de achtergrond.

Even los van de aandacht die een kind wil. En acuut, NU wil/moet, je moet er gewoon zijn voor je jonge kind(-eren) niet half/half of alleen als het toevallig uitkomt.
Precies hetzelfde dat je er moet zijn voor je werk als je afspreek dat je aan het werk bent.

Ik vind dat niks, weken en tegelijk oppassen. Als ik thuiswerk zorg ik voor BSO of oppas. Maar dat is een persoonlijke mening en keuze.

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Deveon schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 18:49:
[...]

Nu ben ik zelf geen programmeur, maar heb als beheerder zat werkzaamheden die ik kan doen waar niet veel focus voor nodig is. Iedereen krijgt mail toch?
Beheer opdracht doe ik toch liever "in de business" dichterbij collega's en de eind klant. Tuurlijk heb je wel eens een dagje verbetervoorstel schrijven wat soms beter is om thuis te doen (Of zelfs nog beter, ergens in een koffie huisje zodat je door niets en niemand gestoord word).

Maar Vast thuis werken met een beheer opdracht vind ik niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@bord4kop Daarom ook, afhankelijk van het kind. Al zou ik audio en video gesprekken inderdaad niet aanraden.

Zelf heb ik er drie, maar als er maar één thuis is heb ik daar minder last van dan alle interrupties en afleiding op kantoor.

Overigens heb ik zelf geen vaste thuiswerkdag en als ik deze had zou ik het zeker niet combineren met kinderen thuis. Ook niet als er nog een volwassen was om voor de kinderen te zorgen, maar als ze ziek zijn (en dus niet naar de opvang kunnen) werk ik vaak thuis. Als de opdrachtgever daar moeilijk over doet dan werk ik niet :+

@BennyV Goed beheer is proactief, dat kan prima thuis. Uiteraard moet je wel directe collega’s op kantoor hebben als aanspreekpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Deveon schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:45:

@BennyV Goed beheer is proactief, dat kan prima thuis. Uiteraard moet je wel directe collega’s op kantoor hebben als aanspreekpunt.
Dit is toch echt afhankelijk van de organisatie ;-) Zit nu bij een redelijke Ad-hock organisatie. Daar gaat niet alles via nette gestroomlijnde ITIL standaarden.

Daarnaast, ook ProActief beheer kan prima op kantoor ;-) Ik geef alleen mijn voorkeur aan. Daarnaast vind ik dat als ik word ingehuurd als "Senior Systeembeheerder" ik ook makkelijk aanspreekbaar moet zijn voor de Junior en Medior collega's om van mijn kennis gebruik te kunnen maken. Skype/Teams is dan toch toch wat lastiger dan "Tuurlijk, ik kijk even met je mee".

Wanneer je in een 1mans team zit, kan het prima vanaf huis. Zodra er samengewerkt moet worden zit ik het liefst zo veel mogelijk samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

BennyV schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:51:
[...]

Dit is toch echt afhankelijk van de organisatie ;-) Zit nu bij een redelijke Ad-hock organisatie. Daar gaat niet alles via nette gestroomlijnde ITIL standaarden.

Daarnaast, ook ProActief beheer kan prima op kantoor ;-) Ik geef alleen mijn voorkeur aan. Daarnaast vind ik dat als ik word ingehuurd als "Senior Systeembeheerder" ik ook makkelijk aanspreekbaar moet zijn voor de Junior en Medior collega's om van mijn kennis gebruik te kunnen maken. Skype/Teams is dan toch toch wat lastiger dan "Tuurlijk, ik kijk even met je mee".

Wanneer je in een 1mans team zit, kan het prima vanaf huis. Zodra er samengewerkt moet worden zit ik het liefst zo veel mogelijk samen.
Skype gaat perfect met: "Ik kiek even met je mee..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Juist in een Ad-Hoc organisatie wil ik thuis zitten, dan kan opeens alles wél één dag wachten.

Sinds ik 32 uur werk ben ik standaard een dag op kantoor niet aanwezig en ik merk dat je werkzaamheden en verantwoordelijkheden heel anders moet indelen om vervangbaar te zijn. Dat vind in als externe een grote plus voor de klant en voor mij om ook thuis te kunnen werken.

Oh en die Junior en Medior zal op de dag dat jij er niet bent net zelf even wat meer moeite doen om het uit te zoeken. Vragen aan je buurman is toch wel erg makkelijk, maar leer je niet veel van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
Tylen schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:29:
[...]

Skype gaat perfect met: "Ik kiek even met je mee..."
Wel als het vragen ;-) Bij Junioren vind ik het vaak prettig om zo af en toe gewoon mee te spieken ook als ze het niet vragen. JE weet wel, geef ze iets moeilijker werk en kijk dan over de schouders mee hoe ze daar mee om gaan.

But That's me :-) zoals ik al zei, dit is echt persoonlijk.
Deveon schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:32:
Juist in een Ad-Hoc organisatie wil ik thuis zitten, dan kan opeens alles wél één dag wachten.

Sinds ik 32 uur werk ben ik standaard een dag op kantoor niet aanwezig en ik merk dat je werkzaamheden en verantwoordelijkheden heel anders moet indelen om vervangbaar te zijn. Dat vind in als externe een grote plus voor de klant en voor mij om ook thuis te kunnen werken.

Oh en die Junior en Medior zal op de dag dat jij er niet bent net zelf even wat meer moeite doen om het uit te zoeken. Vragen aan je buurman is toch wel erg makkelijk, maar leer je niet veel van.
Ik zeg toch ook dat een dag prima is zo af en toe! Het gesprek begon over "Altijd thuis werken"!

[ Voor 45% gewijzigd door BennyV op 25-10-2019 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Ik werk graag thuis simpelweg omdat het de files scheelt, maar je wordt ingehuurd om de klant te helpen. Dus als de klant het handig vind dat je op lokatie zit, vind ik het logisch dat je daar zit. Heeft niets met vrijheid te maken maar met de reden dat je wordt ingehuurd. Als de werkzaamheden/omstandigheden het toelaten maakt het weinig uit waar je zit (in de IT... als bouwvakker zul je best op locatie moeten zijn :P). Gelukkig is mijn werk wel redelijk te sturen zodat een dag op lokatie vooral overleg en uitleg betekent, en een dag thuiswerken betekent stappen maken :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Ik vind zelf dat meetings en 'even wat overleggen' wel echt significant beter gaat als je gewoon face to face zit. Een meeting remote doen via Skype ofzo kan an sich wel, maar is vaak wat awkward omdat je niet goed kan overbrengen wanneer wie aan de beurt is om te praten. Echt ad-hoc even overleggen gebeurt als je thuis zit gewoon veel minder. En ik zit over het algemeen wel in een team met een aantal developers, en moet ook nog eens samenwerken met andere teams.

Veel mensen claimen dat je in de IT 'prima' voltijd thuis kan werken, maar ik vraag me altijd een beetje af in hoeverre die redenatie niet vooral vanuit eigen belang is, ten opzichte van bedrijfsbelang. Tuurlijk leidt teveel gestoord worden af; maar je wordt wel met een reden gestoord.

1 of 2 vaste thuiswerkdagen zijn prima wat mij betreft, maar of meer dan dat werkt, daar heb ik persoonlijk mijn twijfels bij. Maargoed, misschien ben ik wel gewoon erg ouderwets.

Pagina: 1 ... 119 ... 643 Laatste