De markt voor ervaren Java developers is op dit moment gewoon erg goed. Ik ben zelf (als Java dev) per 1 Jan begonnen en had toen een buffer van krap 2 maanden. Is dat een risico? Sure. De eerste maanden zijn het spannends, maar als je altijd maar uitgaat van een worst case scenario kun je beter gewoon in loondienst blijven
Een buffer van 3 keer (of meer) je netto maandinkomen opbouwen, wat sommige mensen adviseren, duurt gewoon enorm lang als je in loondienst bent. Dat zou in mijn geval 9k zijn, en om zover te komen zou ik bijvoorbeeld de wintersport met de kids moeten gaan skippen, en dan nog was het niet binnen een jaar gelukt. Dus ja, dan is het in mijn optiek gewoon beter om die sprong maar gewoon te wagen.
Wat betreft je 'prima' salaris: dat had ik ook. Ruim 2 keer modaal, 15 jaar ervaring. Prima leven: 2 keer per jaar op wintersport, zomervakantie, leuke dingen doen. Maar van 'prima' naar 'elke maand 2k over houden' is nogal wat. Puur financieel is het een immens verschil, vooral als je zorgt dat je uitgavepatroon ongeveer blijft als wat het daarvoor was.
Hmmbob schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:41:
Als je via Brainnet ergens terecht komt, kan je ervoor kiezen om direct betaald te worden bij je (eerste) factuur. Dat kost je dan wel 3%, maar kan handig zijn om de eerste maanden door te komen. Betalingstermijn van 15 dagen kost je 2%, standaard staat op 35 dagen.
Andere partijen hebben mogelijk zo'n zelfde constructie. Het kost je dus wat van je omzet, maar je hebt het geld wel meteen in handen. Dat 1 of 2 maanden doen en het zou niet meer nodig moeten zijn.
Yup. Heb ik de eerste maand ook gedaan. Let wel; je krijgt nog steeds niet direct nadat de eerste periode afgelopen is je geld, je krijgt 'direct' je geld als de factuur aangemaakt is. En dat gebeurt ongeveer 2 weken nadat de periode afgelopen is. Het is dus een duur geintje; je krijgt voor 3% van je factuur je geld twee weken eerder
Die 35 dagen klopt niet helemaal trouwens, effectief is het meer iets van 28. En met die 3% ga je dus naar ongeveer 15.
Fijn dat iemand voor me bepaalt dat dit geen 'ondernemen' is. Who gives a fuck. Ik regel mijn eigen opdrachten, ben zelf verantwoordelijk voor m'n ontwikkeling, hoef aan niemand verantwoording af te leggen als ik op vakantie wil of een keer ziek ben, kan zelf m'n pensioen regelen en hou elke maand echt veel meer geld over.
Who cares dat ik hetzelfde truukje als wat ik hiervoor deed nu als zelfstandige doe. Ben ik in jouw ogen geen 'ondernemer'? Prima.
Waarom zou ik iemand anders laten profiteren van mijn werk? Als ik gedetacheerd zit ergens dan wordt van dat uurtarief een pand, auto's, salarissen e.d. betaald. Wat overblijft is de marge waarin ik kan onderhandelen over mijn salaris. Dus als een account manager me wegzet voor een kuttarief, is mijn ruimte kleiner. Aan de andere kant; als ik weggezet wordt voor een goed tarief (laatste klus zat ik voor 120 euro per uur) dan zie ik daarvan NIKS terug in mijn salaris.
Fuck ja dit gaat om geld. Ik doe het werk dus ik vind dat dat geld van mij is.
[
Voor 10% gewijzigd door
Hydra op 16-10-2019 10:04
]