Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• RomeoJ
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

wvdl schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:29:
[...]

Ook de andere kant is belangrijk.. Welke goederen etc staan nog op de BV die niet (volledig) volledig zijn afgeschreven?
Dat is ook aan de orde, vandaar dat optie 2 eigenlijk impliciet ook afvalt ;)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Slashdotter
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
redrohX schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:46:
[...]

React is een JavaScript framework, Laravel een PHP framework, C# is een programmeertaal. Ik denk dat je met die laatste meer baangarantie in de toekomst zal hebben dan je volledig op een framework te focussen. React kan net als jQuery nu over een paar jaar plaatsgemaakt hebben voor de volgende trend. En aangezien je JavaScript niet zo leuk vindt en je op front-end gebied echt niet onder JS uit kan komen lijkt me dat misschien niet de beste keuze. Wat je dan wel zou moeten doen moet je helemaal zelf beslissen want wij weten verder niet wat je leuk vindt.
https://dotnet.microsoft.com/apps/aspnet/web-apps/blazor
Microsoft Blazor, de C# clientside framework tegenhanger van de Javascript frameworks is vorige week uitgekomen. En halverwege 2020 komt de offline variant er van uit

Ik verwacht een aardverschuiving in het webapp landschap wanneer miljoenen .NET developers deze markt betreden

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:45
RomeoJ schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:20:
Dat is ook aan de orde, vandaar dat optie 2 eigenlijk impliciet ook afvalt ;)
Laat een berekening maken door je boekhouder / accountant. Die kan ingaan op de echte cijfertjes; wij doen dat alleen op basis van de gegevens die jij ons verstrekt ;)

• peltco
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
Slashdotter schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 07:00:
[...]

Ik verwacht een aardverschuiving in het webapp landschap wanneer miljoenen .NET developers deze markt betreden
De meeste aardverschuiving zijn maar zeer beperkt. De miljoenen .NET developers hebben al genoeg werk. En zie nog niet dat dit nu halvering van ontwikkeltijd is. (Veel .netters kennen ook al een mondje JavaScript dus voor hun is het geen must have)

peltco wijzigde deze reactie 02-10-2019 12:51 (9%)

• BennyV
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 18-11 09:24
Boekhouders… Wat betalen jullie hier voor?

Ik heb nu al Jaren een bedrijf naast mijn fulltime job, en ben nu officieel sinds Dinsdag volledig zelfstandig.
Nu denk ik dat ik wel goed zit met mijn boekhouder, maar ik heb eigenlijk geen idee.
Dus ik dacht stel hier eens de vraag.

1. Wat betalen jullie aan je boekhouder/accountant?
2. Wat laten jullie hem doen?

Dank alvast

• mauwz
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19-11 13:21
RomeoJ schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:51:
Op dit moment heb ik een BV (holding) en werk via een werkmaatschappij samen met anderen.

Stel, ik zou uit de werkmaatschappij stappen, wat zou ik dan het beste kunnen doen?
1) De holding BV aanhouden en zelf een nieuwe werkmaatschappij oprichten (o.a. ivm statuten)
2) De holding BV opheffen c.q. niet meer gebruiken en verder gaan onder een éénmanszaak
3) Vanuit de éénmanszaak opereren en de holding BV maandelijks een factuur stuurt naar éénmanszaak
4) Iets anders?

Ben nu dus enige tijd aan het freelancen geslagen waarbij ik niet persé verwacht dat dat snel gaat veranderen. Nu dus via een BV (werkmaatschappij) -> BV (holding) -> loon als DGA.
Mijn winst zal rond het omslagpunt van éénmanszaak/BV liggen, kan misschien iets hoger zijn, misschien iets lager.

Zelf zie ik wel voordelen om de BV in ieder geval wel aan te houden, omdat ik het wenselijk vind om liquiditeiten in de BV te parkeren (dan valt optie 2 af, tenzij er redenen zijn om dat te heroverwegen).
Accountant hier :)

Naast de vraag; "auto privé of zakelijk?", is de vraag "B.V. of eenmanszaak?" de meest gestelde wat mij betreft. Er is alleen geen eenduidig antwoord op. Je kan het puur fiscaal bekijken, maar je kan ook diverse andere omstandigheden meenemen in je beslissing.

Bekijk je het puur fiscaal als gemiddelde freelancer, is een eenmanszaak veelal het meest voordelig. De accountantskosten liggen lager dan een BV en je hebt een lagere effectieve belastingdruk door diverse aftrekposten die zeer aantrekkelijk zijn.

Als je diverse activiteiten ontplooit en bijv. financieringen aan gaat, kom je al snel in de sfeer van risico beperking uit. In dit geval is een B.V. de meest gemaakte keuze. Het aanhouden van een lege B.V. kost altijd geld, dus het is de vraag of je dit nuttig vindt. Daarentegen kost liquideren van de vennootschap ook geld, dus dit moet je zelf gewoon goed overdenken lijkt me.

Ik noem nu alleen maar eenvoudige zwart-wit scenarios, er kan natuurlijk nog veel meer meespelen in je keuze. Laat ik je wel alvast vertellen dat het rondpompen van facturen in B.V.'s en eenmanszaken van jezelf een tijdrovende en kostbare exercitie kunnen worden op den duur.

Mijn gevoel zegt dat je de holding voor later wilt aanhouden. Probeer in ieder geval de belastingdruk uit de holding te houden en in de eenmanszaak te krijgen. Dus facturen van de holding naar de eenmanszaak sturen kost je uiteindelijk meer belasting en levert meer kosten op. Wellicht is het een idee om ze los van elkaar te houden. Freelancen in de eenmanszaak en de BV even links laten liggen voor later, als je deze heel graag wilt aanhouden. Keep it simple :*)

mauwz wijzigde deze reactie 03-10-2019 12:08 (8%)

• RoNoS
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 15:07
BennyV schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:48:
Boekhouders… Wat betalen jullie hier voor?

Ik heb nu al Jaren een bedrijf naast mijn fulltime job, en ben nu officieel sinds Dinsdag volledig zelfstandig.
Nu denk ik dat ik wel goed zit met mijn boekhouder, maar ik heb eigenlijk geen idee.
Dus ik dacht stel hier eens de vraag.

1. Wat betalen jullie aan je boekhouder/accountant?
2. Wat laten jullie hem doen?

Dank alvast
Kwartaalaangiftes doe ik zelf, boekhouder doet de inkomstenbelasting. Heb een simpele eenmanszaak met 12 facturen per jaar en her en der wat kleine aftrekposten. Kost mij 400 euro excl. btw per jaar. Zij dienen ook de aangifte in bij de belastingdienst, dat vind ik ook wel meerwaarde hebben. (Heb wel eens gehoord dat je dan minder snel controle krijgt etc. en dat ze sneller accepteren, of dat waar is weet ik niet.)

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19-11 13:53

Crazy D

I think we should take a look.

RoNoS schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:59:
Kwartaalaangiftes doe ik zelf, boekhouder doet de inkomstenbelasting. Heb een simpele eenmanszaak met 12 facturen per jaar en her en der wat kleine aftrekposten. Kost mij 400 euro excl. btw per jaar. Zij dienen ook de aangifte in bij de belastingdienst, dat vind ik ook wel meerwaarde hebben. (Heb wel eens gehoord dat je dan minder snel controle krijgt etc. en dat ze sneller accepteren, of dat waar is weet ik niet.)
Voor mij hetzelfde, hoewel ik wel iets meer facturen heb. Ze doet de jaar-controle en de IB aangifte. En kijkt dus ook naar opvallende zaken, inhoudelijk kijkt ze niet al teveel uiteindelijk moet ik zelf weten (en verdedigen) waar ik geld aan uitgeef maar inventaris en geen pand op je balans is bv opvallend, dus zoiets haalt ze er wel uit. En ze is NOAB gecertificeerd, ik begreep dat als ik controle krijg en er komen zaken uit die zij had moeten opmerken dat ook voor haar nadelig is of kan zijn. Iig geloof ik nu wel dat boekhoudkundig mijn administratie goed is, zaken staan op de juiste posten geboekt. En alleen daarvoor al vind ik het dat geld wel waard.

Exact expert nodig? itwize.nl

• BennyV
Crazy D schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:07:
[...]

Voor mij hetzelfde, hoewel ik wel iets meer facturen heb. Ze doet de jaar-controle en de IB aangifte. En kijkt dus ook naar opvallende zaken, inhoudelijk kijkt ze niet al teveel uiteindelijk moet ik zelf weten (en verdedigen) waar ik geld aan uitgeef maar inventaris en geen pand op je balans is bv opvallend, dus zoiets haalt ze er wel uit. En ze is NOAB gecertificeerd, ik begreep dat als ik controle krijg en er komen zaken uit die zij had moeten opmerken dat ook voor haar nadelig is of kan zijn. Iig geloof ik nu wel dat boekhoudkundig mijn administratie goed is, zaken staan op de juiste posten geboekt. En alleen daarvoor al vind ik het dat geld wel waard.
En wat betaal je hier (per jaar) voor?

Omdat ik naast mijn Freelance werkzaamheden ook nog beheer/Web hosting klanten heb, zit ik wel aan iets meer facturen 2018 waren dit er 205, Dit jaar zit ik nu rond de 150 facturen.

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17:08
Als we het er dan toch over hebben: iemand tips over boekhouders in de buurt van Utrecht die ik gewoon toegang kan geven tot MoneyMonk in plaats van dat het perse via hun eigen systeem moet? Kwartaalaangiften doe ik zelf wel, maar wil ook graag de jaarbalans en IB aangifte door een boekhouder laten doen. Mag via DM natuurlijk.

Hydra wijzigde deze reactie 03-10-2019 13:22 (3%)

https://niels.nu

• mauwz
Hydra schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:22:
Als we het er dan toch over hebben: iemand tips over boekhouders in de buurt van Utrecht die ik gewoon toegang kan geven tot MoneyMonk in plaats van dat het perse via hun eigen systeem moet? Kwartaalaangiften doe ik zelf wel, maar wil ook graag de jaarbalans en IB aangifte door een boekhouder laten doen. Mag via DM natuurlijk.
Wat vind je in de buurt van Utrecht? Wil je je boekhouder vaak zien, of is een half uurtje afstand voldoende als je verder alles online uitwisselt met elkaar? Ik snap overigens niet dat boekhouders vast willen zitten aan 1 systeem. Dat is alleen handig als alles uitbesteed wordt, anders is Moneymonk juist heel handig lijkt me.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Hydra schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:22:
Als ik het goed begrijp van de site zijn onderstaande boekhouders bekend met MoneyMonk.

https://www.moneymonk.nl/adviseurs

• mauwz
Fable schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:51:
[...]

Als ik het goed begrijp van de site zijn onderstaande boekhouders bekend met MoneyMonk.

Handig dat zo'n lijst er is, maar het zou niet uit mogen maken, ieder pakket doet hetzelfde over het algemeen. Een beetje goede boekhouder/accountant kent ze eigenlijk allemaal. Ik ben zelf als accountant bijv. partner van Exact, maar de meeste ZZP'ers kiezen toch liever voor een eigen pakket of zelfs een Excel boekhouding die ik jaarlijks ter controle ontvang. Tenzij iemand het volledig laat uitbesteden, dan gaat het hier in de Exact Online kantooromgeving.

• ConQuestador
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14:01
Ik heb gewoon een beetje via google maps de zelfstandige boekhouders in de buurt opgezocht en hun website wat bekeken.

Zo 1 gevonden die zelf aangaf ondersteuning aan te bieden waarbij je zelf aan de knoppen zit. Deze bij de IB aangifte langs laten komen, samen door de boekhouding gelopen en ze had hier en daar wat tips en verbeteringen.

Vervolgens samen de IB ingevuld. Zo leer ik zelf ook nog wat (ik wil graag weten hoe dingen werken), en ik weet zeker dat het goed gebeurt.

Totale kosten: 100 euro per jaar

edit: Oja, ik gebruik ook gewoon moneymonk, een pakket die ze nog nooit eerder had aangeraakt maar ze zei zelf: Zolang ik mijn boekhoudschermpjes maar kan vinden, en dat kon ze.

ConQuestador wijzigde deze reactie 03-10-2019 15:21 (14%)

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08:13
In MO

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mintos referral: CKJXU1

• Crazy D

Crazy D

BennyV schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:16:
En wat betaal je hier (per jaar) voor?

Omdat ik naast mijn Freelance werkzaamheden ook nog beheer/Web hosting klanten heb, zit ik wel aan iets meer facturen 2018 waren dit er 205, Dit jaar zit ik nu rond de 150 facturen.
Ik heb geen abonnement, controle van cijfers en aangifte IB kost me zo'n 4-500 euro (hangt er een beetje vanaf hoeveel domme foutjes ik heb gemaakt :)). Zij doet dan ook de suppletie van de btw, en dus IB zelf. Geloof als ik een beetje rondkijk dat de bedragen redelijk op hetzelfde neerkomen. Bij de 1 betaal je iets meer maar kun je een paar vragen kosteloos stellen, de ander betaal je minder maar betaal je ook als je vragen hebt, en wat tussenvormen. Aantal facturen maakt niets uit aangezien ik die zelf boek, ze kijkt vooral naar de inkopen en of die logisch staan.

• Hydra
Fable schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:51:
[...]

Oh! Top! Genoeg in de buurt in ieder geval. FF rondshoppen. Thanks!
mauwz schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:08:
Handig dat zo'n lijst er is, maar het zou niet uit mogen maken, ieder pakket doet hetzelfde over het algemeen. Een beetje goede boekhouder/accountant kent ze eigenlijk allemaal. Ik ben zelf als accountant bijv. partner van Exact, maar de meeste ZZP'ers kiezen toch liever voor een eigen pakket of zelfs een Excel boekhouding die ik jaarlijks ter controle ontvang. Tenzij iemand het volledig laat uitbesteden, dan gaat het hier in de Exact Online kantooromgeving.
Ja, vind ik ook. Maar die knakker die ik gesproken heb (is langs geweest) wou gewoon z'n eigen zooi gebruiken.

Hydra wijzigde deze reactie 03-10-2019 23:57 (52%)

• Isaja
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 17-11 18:38
Eerst even: wat een heeeeeeeeerlijk topic - al dagen aan het doorspitten en enorm veel van jullie opgestoken _/-\o_

Zelf loop ik momenteel tegen de volgende situatie aan met mijn broker (aanbrenger + marge per gewerkt uur) waarin ik graag jullie advies zou horen:

In April 2018 als ZZP'er gestart bij een overheidsorganisatie via een broker die me op deze opdracht aangebracht heeft. Project op X aantal uren, welke twee keer met extra uren verlengd is, en waarvoor ik een verlenging getekend heb tot eind november 2018. broker heeft hierdoor al 3x meer verdiend dan origineel begroot, prima opdracht dus.

Daarna aan 2e opdracht gestart bij dezelfde klant, wegens concurrentiebeding via dezelfde broker, inclusief (te) flinke marge. Echter heb ik nooit een nieuw contract gekregen en dus ook niet getekend (slordig).

Deze week een pittig gesprek gehad met de broker ivm toegevoegde waarde vs gerekende marge - er is letterlijk 1 keer contact geweest tussen de klant en broker dit jaar - leergeld voor de komende jaren laten we maar zeggen.

De klant wil graag met me door, eventueel ook een 3e opdracht tm de zomer van volgend jaar. Echter is de aanbestedingsgrens bereikt, en kunnen ze sowieso niet door met de broker.

Broker geeft echter aan dat de klant me niet mag inhuren ivm relatiebeding van 1 jaar na afloop originele opdracht. Echter is mijn laatst getekende contract tm november 2018, wat betekent dat 'mijn' contract/ relatiebeding komende maand afloopt. Echter is er natuurlijk wel een contract tussen klant en broker, meest recente verlenging in Maart '19 - komende week gaan klant en broker daarover samen in gesprek.

Het is de eerste keer dat ik deze situatie tegenkom - slordig - maar zoals ik er nu tegenaan kijk ben ik vanaf november 2019 vrij om me direct door de klant in te laten huren.

Geen zin om dit meteen hard te moeten spelen, maar speelt ook mee dat de broker 0 toegevoegde waarde levert na het aanbrengen van de opdracht. Voel mezelf een soort melkkoe }:O en zie weinig reden om dit zo door te zetten wanneer het (contractueel) niet nodig is.

Hoe kijken jullie tegen deze situatie aan?

Isaja wijzigde deze reactie 04-10-2019 14:48 (4%)
Reden: broker ipv detacheerder

• Fable
  • Nu online
Volgens mij gaat zo'n beding pas in na beëindiging van de overeenkomst en niet vanaf de tekendatum.
Ja zal dus eerst een jaar ergens anders aan het werk moeten, voordat je weer bij je huidige klant aan het werk mag.

Fable wijzigde deze reactie 04-10-2019 12:43 (36%)

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19:06
Zoek advies van een advocaat. Kleine letters, grote gevolgen.

• _Arthur
Isaja schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:37:
Andere opdracht zoeken.

• BennyV

Zelf loop ik momenteel tegen de volgende situatie aan met mijn detacheerder waarin ik graag jullie advies zou horen:
Even voor de duidelijkheid, ben je freelancer en bedoel je met Detacheerder een BRoker?
OF ben je in dienst bij een detacheerder?

Indien het laatste: Maak de stap naar ZZP, een paar Pagina's terug is dit uitgebreid besproken.

Werk je als ZZPer bent en deze afspraken hebt gemaakt: NEXT!

• ConQuestador
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14:01
Soortgelijke situaties zijn al regelmatig voorgelegd in dit topic. Eigenlijk is de conclusie altijd simpel:

Ga 100% zzp, en zoek een nieuwe opdracht.

Het is jammer van de huidige opdracht, maar het gaat je veel moeite kosten om die zonder de detacheerder te blijven doen. Terwijl andere opdrachten voor het oprapen liggen (bij wijze van spreken... kost uiteraard wel klein beetje moeite)

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19:08

Dit het probleem van de organisatie maken waar je nu werkt. Zij zijn klant bij de betreffende detacheerder. Ondertussen gewoon een nieuwe opdracht zoeken. is ook goed voor je eigen ontwikkeling (en netwerk).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Isaja
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 17-11 18:38
Dank allemaal voor de snelle reacties! Zie dat ik ten onrechte de naam detacheerder heb gebruikt - het gaat hier om een broker die mij als ZZP'er aan deze (eerste) klus gekoppeld heeft (het tussenkomstmodel) - zal de originele post zo even wijzigen. (dank @BennyV )

~Fable] @t_captain helder, dank - in principe dus eerst aan klant en broker om dit samen te bespreken. Klant kan daarin ook duidelijk de positie aangeven, eerst even afwachten of zij samen tot een redelijk compromis kunnen komen.

@Arthur inderdaad de backup - maar voorkeur heeft om deze opdracht door te trekken ivm uitdaging en leercurve

@BennyV in hindsight inderdaad naïef geweest in deze eerste klus als ZZP'er - leergeld.

@Freeaqingme @ConQuestador precies, merci! Nieuwe opdracht zit al in de pijplijn, wil echter ook deze bestaande opdracht tot een goed einde brengen.

Isaja wijzigde deze reactie 04-10-2019 14:49 (9%)

• teddysleep
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 12-10 12:19
Hoi iedereen,

Ik ben voorlopig als bediende (network engineer) bij een groot consultanciebedrijf in Brussel aan de slag. Daar schat ik mijn loonkost voor mijn werkgever op +- 70K per jaar (alle voordelen inbegrepen, loon, tankkaart, wagen, verzekeringen, pensioensparen etc etc). Nu zou ik graag freelancer worden onder een venootschap (BV). Nu vroeg ik mij af wat zoal mogelijk is om te vragen als dagprijzen? Ik zou graag op langetermijn projecten werken. Ik heb 3 jaar ervaring en acht mijzelf technisch sterker als sommige oude rotten in het vak, die bijvoorbeeld niet kunnen scripten. Wat denken jullie wat ik ongeveer zou kunnen vragen als dagprijs? (Ik weet het, dit is een vraag voor een goede boekhouder, maar ik zou het eerst graag van jullie horen, daar de boekhouder niet thuis is in de ICT wereld ;) )

bedankt allemaal!

• peltco
  • Nu online
teddysleep schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 18:13:
Hoi iedereen,

Ik ben voorlopig als bediende (network engineer) bij een groot consultanciebedrijf in Brussel aan de slag. Daar schat ik mijn loonkost voor mijn werkgever op +- 70K per jaar (alle voordelen inbegrepen, loon, tankkaart, wagen, verzekeringen, pensioensparen etc etc). Nu zou ik graag freelancer worden onder een venootschap (BV). Nu vroeg ik mij af wat zoal mogelijk is om te vragen als dagprijzen? Ik zou graag op langetermijn projecten werken. Ik heb 3 jaar ervaring en acht mijzelf technisch sterker als sommige oude rotten in het vak, die bijvoorbeeld niet kunnen scripten. Wat denken jullie wat ik ongeveer zou kunnen vragen als dagprijs? (Ik weet het, dit is een vraag voor een goede boekhouder, maar ik zou het eerst graag van jullie horen, daar de boekhouder niet thuis is in de ICT wereld ;) )

bedankt allemaal!
dat hangt helemaal van je klus af. Als je een klus voor een jaar hebt kan je dagprijs een stuk lager zijn dan als het een klus van 3 dagen is waarna je een week bezig bent om de volgende klus te landen.

• bord4kop
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13:02

bord4kop

maximaal 100KB!

teddysleep schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 18:13:
..

...(network engineer) bij een groot consultanciebedrijf in Brussel aan de slag.

Daar schat ik mijn loonkost voor mijn werkgever op +- 70K per jaar (alle voordelen inbegrepen, loon, tankkaart, wagen, verzekeringen, pensioensparen etc etc). Nu zou ik graag freelancer worden onder een venootschap (BV).
BV is meestal pas handig bij omzet > 100.000
Nu vroeg ik mij af wat zoal mogelijk is om te vragen als dagprijzen? Ik zou graag op langetermijn projecten werken.
Dagprijs? Meestal rekent men met uurprijs.

En ja, iedereen heeft het liefst langetermijn projecten. (y)
Een opdrachtgever wil zich echter meestal niet voor lange termijn vastleggen. Dus vaak 3 maanden contracten... die verlengd worden.. Reken daar dus niet te snel op.
Ik heb 3 jaar ervaring en acht mijzelf technisch sterker als sommige oude rotten in het vak, die bijvoorbeeld niet kunnen scripten. Wat denken jullie wat ik ongeveer zou kunnen vragen als dagprijs? (Ik weet het, dit is een vraag voor een goede boekhouder, maar ik zou het eerst graag van jullie horen, daar de boekhouder niet thuis is in de ICT wereld ;) )

..
Wat jouw uurprijs moet zijn? (= * 8 -> dagprijs)

Je hebt 3 jaar ervaring? Totaal? als engineer?

Dan zou ik er niet aan beginnen, want ik denk dat niemand je inhuurt.. Misschien alleen als onderhuur/doorhuur, maar dan moet je rekenen met €25,- p/u ofzo (200 dagprijs)

Als je echt 3 jaar ervaring hebt, ga dan eerst nog maar even door met werken voor een firma. Houd goed je ogen en oren open, doe heeel veeel kennis op, haal flink wat certificaten en bouw aan je netwerk. Dan na een jaar of 3-5 nog eens kijken of je als freelancer kan starten.

IT (project) manager / IAM consultant / Scrum master in het oosten van NL. Inhuur nodig? Stuur me een berichtje ;)

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@teddysleep Ook al schat je jezelf wat hoger in dan de oude rotten, je blijft in de optiek van velen toch een junior vanwege je 3 jaar ervaring. Hoe ikzelf begonnen ben, is als volgt. Eerst uitzoeken welke recruitment bureaus klussen voor subcontractors regelen, en dan bij een vijftal je CV neerleggen. Ondertussen zelf doorzoeken naar projecten. Ik begon met vragen van 65, na onderhandeling 60 euro p/u. En elk jaar verhogen tot je op het gewenste uurtarief zit.

Renault Zoe Q90

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

IT (project) manager / IAM consultant / Scrum master in het oosten van NL. Inhuur nodig? Stuur me een berichtje ;)

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:02

MadEgg

Tux is lievvv

Maar wat nu als ik slechts 5 jaar heb besteed om te leren en het alsnog in 25 minuten al weet te doen? Ben ik dan minder waard omdat ik minder tijd aan de "opleiding" heb besteed? Of minder omdat het me minder tijd kost? Of juist meer omdat ik meer tijd van de klant bespaar? Het blijft een lastige kwestie - wat zijn nu de daadwerkelijke bouwblokjes van je resultaten wat een bepaalde waarde vertegenwoordigd? Uren, LOC, jaren opleiding, jaren ervaring, er is overal genoeg op aan te merken.

Een belangrijke factor is vooral denk ik van hoe de inhuurder je prestaties ervaart in verhouding met andere ingehuurden.

Tja

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
MadEgg schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 11:51:
[...]
Uren, LOC, jaren opleiding, jaren ervaring, er is overal genoeg op aan te merken.
+ interpersoonlijke skills.
Een belangrijke factor is vooral denk ik van hoe de inhuurder je prestaties ervaart in verhouding met andere ingehuurden.
En hoe hij deze kan evalueren. Dat laatste lijkt mij extreem lastig.

• teddysleep
Bedankt allemaal voor de reacties. Wat betreft die 'meme post' over 'job done in 30 minutes blablabla'. Zoals ik al aanhaalde, acht ik mijzelf technisch sterker als sommige oude rotten. Ik werk samen op een contract waar ook freelancers op werken, en geloof mij, deze zijn niet beter als ik, ondanks hun 20 jaar ervaring...
Ik doe de job sneller, ze kunnen voor geen meter scripten en doen alles dus manueel. Ze besteden soms ook meer tijd aan koffiedrinke, rondbellen (privé) en andere niet werkgerelateerde dingen.

Ik denk met mijn motivatie en kennis ben ik een betere werknemer/freelancer. (Klinkt nu wel heel arrogant...).

En die freelancers, rijden ook met dikke duitse wagens rond en dure telefoons/laptops etc etc.
ze werken dus maw niet voor 300 euro/dag.

Ik ga eens mijzelf voorstellen bij wat agencies en een prijs noemen die mij fair lijkt en zien hoe ze hierop reageren.

teddysleep wijzigde deze reactie 05-10-2019 18:15 (7%)

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 10:14
teddysleep schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 18:13:
Bedankt allemaal voor de reacties. Wat betreft die 'meme post' over 'job done in 30 minutes blablabla'. Zoals ik al aanhaalde, acht ik mijzelf technisch sterker als sommige oude rotten. Ik werk samen op een contract waar ook freelancers op werken, en geloof mij, deze zijn niet beter als ik, ondanks hun 20 jaar ervaring...
Ik doe de job sneller, ze kunnen voor geen meter scripten en doen alles dus manueel. Ze besteden soms ook meer tijd aan koffiedrinke, rondbellen (privé) en andere niet werkgerelateerde dingen.

Ik denk met mijn motivatie en kennis ben ik een betere werknemer/freelancer. (Klinkt nu wel heel arrogant...).

En die freelancers, rijden ook met dikke duitse wagens rond en dure telefoons/laptops etc etc.

Ik ga eens mijzelf voorstellen bij wat agencies en een prijs noemen die mij fair lijkt en zien hoe ze hierop reageren.
Allemaal aannames.
De vraag die je jezelf moet stellen is:
Hoe zorg ik dat ik anderen overtuig dat ik, met mijn 5 jaar ervaring, beter ben dan iemand met 20 jaar ervaring. Dat kan je in een gesprek wel verkondigen maar waarom zou de andere partij dat aannemen :?

Het lijkt nu vooral jaloezie dat een ander meer verdiend/dikkere auto heeft dan jij en denkt dat jij dat allemaal wel beter kan/weet.

Vergeet niet: Blijkbaar doen die ouwe rotten toch wat goed want anders waren ze waarschijnlijk wel vervangen door een aantal van die "toppers zoals jij", die alles beter, sneller en efficiënter doen ;)

ybos wijzigde deze reactie 05-10-2019 18:24 (11%)

• BennyV
….
Niemand hier houdt je tegen, we hebben het beste met iedereen voor in dit topic.

Maar aangezien jouw bericht vol zit met aannamens zal ik wat aannamens terug plaatsen:

Hoe weet je zo zeker dat ze het niet KUNNEN scripten, maar het bewust niet doen omdat ze in hun ERVARING problemen hebben gehad met het automatiseren, waardoor handmatig iets meer werk is maar wel meer secure?
Begrijp me niet verkeerd, ook ik ben ooit die arrogante Jonge jongen geweest, totdat ik leerde dat er zo veel andere dingen zijn dan alleen dat technische truukje waar jij het nu over hebt. Economisch inzicht, bedrijfs
politiek etc.

Om in te gaan op je eerdere bericht, waarom een BV?

• peltco
  • Nu online

*DISCLAIMER* IK RAAD DIT TEN STERKSTE AF * DISCLAIMER*

als je echt denk zo goed te bent waarom neem je niet iets aan voor fixed price? Dan kan jij het in 2 dagen doen waar zij normaal een hele maand voor nodig hebben.

In de praktijk verwacht ik dat je op een waanzinnig pijnlijke manier gaat leren waarom zij beter zijn. Waarom dat koffie drinken gewoon veel nut heeft en waarom scripten niet de heilige graal is.

• teddysleep
Ik weet dat ze niet kunnen programmeren, want ze verbergen het ook niet dat ze het niet kunnen.
Ik snap persoonlijk ook niet waarom er geen drive is om dit bij te leren als je er helemaal 'alleen voor staat' (zelfstandig bent). Het is zelfs zo 'erg' dat sommige migraties waarbij bepaalde operaties op laat ons zeggen 50 toestellen moet toegepast worden, ze niet kunnen doen in het maintenance window opgelegt door de klant...

Ik zou kiezen voor een BV, om niet verplicht te zijn al het verdiende geld meteen te moeten uitbetalen aan 50% persoonsbelasting (optimalisatie). En ook niet onbelangerijk, het risico op het privekapitaal af te schermen.

• teddysleep
peltco schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 19:41:
[...]

*DISCLAIMER* IK RAAD DIT TEN STERKSTE AF * DISCLAIMER*

als je echt denk zo goed te bent waarom neem je niet iets aan voor fixed price? Dan kan jij het in 2 dagen doen waar zij normaal een hele maand voor nodig hebben.

In de praktijk verwacht ik dat je op een waanzinnig pijnlijke manier gaat leren waarom zij beter zijn. Waarom dat koffie drinken gewoon veel nut heeft en waarom scripten niet de heilige graal is.
Sure, socialisen is belangrijk. Series kijken op het werk niet.

• BennyV
Tipje: Pas je laatste bericht aan, look als je een nieuw iemand quote :-) Dubbelposten is zonde.

BV is niet altijd goedkoper, ook als je geld wilt oppotten, kijk daar nog eens goed naar.

Natuurlijk, weet dat er een paar tussen zitten die de kantjes er vanaf lopen, maar vaak weten ze wel waar ze het over hebben. Snel werken is als ZZPer niet altijd even gunstig je word tenslotte per uur betaald, maar niet door vertellen hoor.

Tot slot krijg ik sterk het idee dat je ons advies helemaal niet zoekt, want je enige reactive is "NIETUS".
Ik zou je adviseren om van baan te wisselen naar een andere partij, waar slimmere mensen werken dan die waar je nu mee zit. Leer nieuwe dingen, word nog een klein stukje proffesioneler, en maak over 2 jaar de stap.

Ga je nu wel de stap maken, denk ik dat je rond de 55 euro per uur moet gaan zitten als Junior.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Tjah dikke auto en dure laptop. Wat mensen nog weleens vergeten (vooral degenen die in loondienst zijn en dus gewoon 40 uur per week betaald krijgen, of er nu werk is of niet, ziek of niet, vakantie of niet) is dat je met je eigen bedrijf geen uren betaald krijgt als je geen opdracht hebt. Drie weken vakantie opnemen gewoon betekend dat je de maand erna 1/4 van je normale omzet haalt. Als je je poot breekt en 3 weken thuis zit, je 3 weken geen inkomen hebt (tenzij je een verzekering hebt die dat afdekt). Je pensioenpotje niet automatisch wordt gevuld (ok, bij sommige werkgevers ook niet). You get the point? Je ziet aan de buitenkant niet of een ingehuurde die je ziet aan komen rijden in z'n dikke auto, zijn zaakjes goed voor elkaar heeft (dus bv ook geld apart houdt voor periodes zonder opdrachten) of dat ie alles aan uiterlijk vertoon uitgeeft.

En daarbij natuurlijk de punten die ook al genoemd zijn. Ik snap het gevoel, been there done that. Maar nogmaals, je ziet alleen een uiterlijk schilletje meer zie je niet.

En irriteer je je nu aan de mensen die langzaam lijken te werken en lijken niet met de tijd mee te willen gaan? Daar ga je je als jij ernaast zit als ingehuurde alleen nog maar meer aan irriteren ! (en als je op basis van uren wordt betaald wil je zakelijk gezien helemaal niet in 1 dag klaar zijn als je er ook 3 dagen over kunt doen :X ...).

Wat je kunt vragen per uur of per dag? Je bent net begonnen, je zal dus als junior gezien worden. Probeer te achterhalen wat jouw werkgever nu factureert voor jouw uren. Als zzp'r zit je daar vaak wel wat onder, wellicht per vakgebied wel verschillend maar denk dat je in veel gevallen heel blij mag zijn als je 2/3 van wat een bedrijf factureert kunt vangen.

En wat ook al gezegd is: als je serieus meent dat je het werk in de helft van de tijd kunt doen, ga niet denken in uurloon maar in vaste prijs / project basis. Dan ligt het risico bij jou en ben je inderdaad 2 x zo snel dan je collega's, "loop je lekker binnen". Let dan wel weer op dat bedrijven dan ook kunnen gaan redeneren dat jij wellicht wat te duur bent "want je doet het in 2 dagen maar we betalen voor 4". Afhankelijk van je vakgebied kan dat een issue zijn. Ik kan sommige dingen volledig thuis doen en enkel opleveren, de klant ziet dan niet hoeveel ik bezig ben geweest. Als je op lokatie moet zijn voor je werk, kan dat wel een dingetje zijn (en dan zijn het je verkoopkwaliteiten of je kunt verkopen dat de klant je 1 dag ziet werken maar 3 dagen moet betalen, je moet dan niet denken in dagen x tarief, maar in "mijn oplossing, wat levert dat je klant op").

Of je je eigen bedrijf moet starten of niet moet je zelf besluiten, ik zou in jou situatie eerst in gesprek gaan met je werkgever, de punten benoemen. Kijken of een gesprek met werkgever en klant mogelijk is, als jij echt kunt aantonen dat jij veel efficiënter werkt dan de rest (en helemaal de ingehuurden), en je kwaliteit is minstens even goed, is het vervolgens aan de opdrachtgever om te bepalen of die actie wil ondernemen of niet. Je kunt klagen bij mensen die er niets aan kunnen doen (zoals hier), maar als niemand een opdrachtgever of werkgever verteld dat sommige mensen bokketraag en in-efficient werken, weten ze dat niet en kunnen ze er niks aan doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freeaqingme
Mocht je voor een fixed-price setup gaan, bedenk je dan ook wat je qua garantie doet. Ik heb ook een aantal fixed price projecten gedaan, maar dat is dan wel inclusief bijv. een maand garantie. Alle bugs en onvoorziene issues die in die maand nog naar boven komen zijn dan ook voor mijn rekening.

Er zijn wel projecten waarbij ik juniors iets in een paar dagen af zie hebben, waar ik - als senior - soms net iets meer tijd in stop. Maar dan zijn er wel significante verschillen t.a.v. onderhoudbaarheid op lange termijn, alsook het aantal bugs dat er achteraf in blijkt te zitten.

Kan het zijn dat - met je nog niet heel erg lange ervaring - je dergelijke componenten over het hoofd ziet?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18:17
Fixed price aanraden aan iemand die net begint? Lijkt me een recipe for disaster. Je zal hele goede afspraken moeten maken over de scope anders is de kans groot dat je volledig nat gaat. Begin gewoon simpel uurtje/factuurtje om wat ervaring op te doen.
Maar goed, dat is mijn mening. Voordat ik 12 jaar geleden als ZZP-er begon zat ik bij een IT toko die weg wilden van uurtje/factuurtje, want dat was 'onder hun niveau'. Nou dat hebben ze geweten. Ze hebben nog nooit zoveel verlies gemaakt op fixed price projecten, vanwege slechte afspraken. Daar zal mijn aversie ook wel vandaan komen hoor, fixed price zal best goed _kunnen_ gaan ;)

• Crazy D

Crazy D

sverzijl schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 13:31:
Fixed price aanraden aan iemand die net begint? Lijkt me een recipe for disaster.
Ik zou sowieso nog niet starten met zo weinig ervaring, maar eerst meer verschillende bedrijven zien. Maar als je stellig vind dat jij sneller en beter werk levert, maar klanten hebben blijkbaar wel geld om mensen meer dagen in te huren (dan dus nodig is in jouw ogen), zou dat wel je Unique Selling point kunnen zijn, Persoonlijk heb ik zelden iets met vaste prijs gedaan, omdat mijn ervaring is dat dat niet alleen heel lastig is (in mijn vakgebied) maar het je erg in-flexibel maakt (inspelen op veranderende inzichten en zo).

• mauwz
teddysleep schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 19:45:

Ik zou kiezen voor een BV, om niet verplicht te zijn al het verdiende geld meteen te moeten uitbetalen aan 50% persoonsbelasting (optimalisatie). En ook niet onbelangerijk, het risico op het privekapitaal af te schermen.
Ik denk dat je ook over de rechtsvorm nog maar eens wat beter moet nadenken.. gelijk een BV starten? Ik heb al vaker op dit forum aangegeven dat ik accountant ben en niet zo vrolijk wordt van ondoordachte adviesjes die men ergens 'op een verjaardag' heeft opgevangen. Persoonsbelasting optimalisatie?.. Ik weet niet van wie je dit advies hebt gekregen, of dat je het zelf wel leuk lijkt om een BV te starten, dat kan ook natuurlijk. Maar de dingen die je nu noemt, kloppen gewoon niet. Sorry :/

Privé kapitaal afschermen is leuk als je een paar enorme investeringen doet, zoals een machinepark, wagenpark of vastgoed. Maar zoals ik het hier lees, verkoop jij jezelf in de vorm van uren. Welke materiële risico's zitten hieraan? Heel simpel: géén. Waar jij het over hebt (neem ik nu voor het gemak even aan) is een risico op aansprakelijkheid, maar die dek je niet af met een BV, daar heb je een aansprakelijkheidsverzekering voor die iedere ZZP'er mijn inziens zou moeten hebben als hij/zij zichzelf verhuurt.

Daarnaast is een BV nogal duur en veelal administratief onhandig als starter. Het geld dat je niet uitkeert is grofweg de winst die je BV heeft behaald, hierover betaal je gewoon 19% vennootschapsbelasting. Daarnaast mag je nog eens 26,25% aanmerkelijk belang heffing betalen als je dit later alsnog uitkeert en kan je de kosten betalen aan jouw accountant voor het verzorgen van deze dividenduitkering (dividend toets, aangifte dividendbelasting etc.)

Een eenmanzaak biedt je startersaftrek (2k) zelfstandigenaftrek (7k) en 14% winstvrijstelling. Een BV klinkt heel leuk en interessant, maar dat is het niet altijd vrees ik, wellicht later wel een idee als de winst zo enorm groot wordt dat je hier niet meer tegenop kan werken.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel goed dat je ondernemend bent en initiatief toont om dit aan te pakken _/-\o_ Maar laat je echt goed informeren door professionals die dit al jaren doen of door professionals uit andere vakgebieden als het gaat om fiscaliteiten of juridische zaken bijv. Hier wordt jij als ondernemer alleen maar slimmer van ten opzichte van je 'concurrentie'. :D

mauwz wijzigde deze reactie 07-10-2019 08:45 (7%)

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

anders is de kans groot dat je volledig nat gaat
Dit dus.

Het is voor mij niet moeilijk om een situatie voor te stellen, waarbij een rechtzaak en/of faillissement volgt na het tekenen van een onzorgvuldig opgestelde fixed-price offerte.

Renault Zoe Q90

• Hinotori
  • Laatst online: 19:09
mauwz schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 08:45:
[...]

Waar jij het over hebt (neem ik nu voor het gemak even aan) is een risico op aansprakelijkheid, maar die dek je niet af met een BV....
O, interessant, enlighten us?

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

• mauwz
Hinotori schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:15:
[...]

O, interessant, enlighten us?
Veel ZZP'ers gaan er onterecht vanuit dat je in een BV bijna onschendbaar bent, terwijl je zowel in een BV als in eenmanszaak gewoon een beroepsaansprakelijkheidsverzekering moet afsluiten. Dat is het punt dat ik hiermee wilde maken. De BV moet immers ook verzekerd zijn, en jij daarmee ook. Het is dus niet zo dat je in een BV hiermee goedkoper of veiliger uit bent, het is een kwestie van jezelf goed verzekeren.

Wat ik in mijn vorige post wel aanhaalde is het voordeel van de BV wanneer je intensief met kapitaal en investeringen aan de slag gaat, met eventueel een financiering bijvoorbeeld. Op dat gebied is het wat mij betreft altijd wenselijk om je persoonlijke vermogen af te scheiden van de onderneming voor het geval de onderneming in slecht vaarwater komt bijvoorbeeld.

mauwz wijzigde deze reactie 07-10-2019 09:26 (36%)

• Hatsjoe
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 17:59
mauwz schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:21:
[...]

Veel ZZP'ers gaan er onterecht vanuit dat je in een BV bijna onschendbaar bent, terwijl je zowel in een BV als in eenmanszaak gewoon een beroepsaansprakelijkheidsverzekering moet afsluiten. Dat is het punt dat ik hiermee wilde maken. De BV moet immers ook verzekerd zijn, en jij daarmee ook. Het is dus niet zo dat je in een BV hiermee goedkoper of veiliger uit bent, het is een kwestie van jezelf goed verzekeren.

Wat ik in mijn vorige post wel aanhaalde is het voordeel van de BV wanneer je intensief met kapitaal en investeringen aan de slag gaat, met eventueel een financiering bijvoorbeeld. Op dat gebied is het wat mij betreft altijd wenselijk om je persoonlijke vermogen af te scheiden van de onderneming voor het geval de onderneming in slecht vaarwater komt bijvoorbeeld.
Om hierop in te haken, hoe ik dit als ZZPer/eenmanszaak afgedekt heb is door een clausule op te nemen in mijn contract dat mijn aansprakelijkheid beperkt is tot de hoogte van mijn BAV. Deze keert tot 1.000.000 per gebeurtenis uit. Wanneer de schade meer dan dat zou zijn is dat jammer voor de klant, maar die krijgt maximaal 1.000.000.

Omdat ik als ZZPer nagenoeg geen risico loop (en het risico dat ik loop afgedekt is met een BAV) en ik geen duur materieel heb zoals graafmachines, is er niet veel om af te dekken.

Ik zou hierin luisteren naar mauwz, die heeft er denk ik iets langer voor geleerd dan wij met onze Google fu ;)

• mauwz
Hatsjoe schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:34:
[...]

Om hierop in te haken, hoe ik dit als ZZPer/eenmanszaak afgedekt heb is door een clausule op te nemen in mijn contract dat mijn aansprakelijkheid beperkt is tot de hoogte van mijn BAV. Deze keert tot 1.000.000 per gebeurtenis uit. Wanneer de schade meer dan dat zou zijn is dat jammer voor de klant, maar die krijgt maximaal 1.000.000.

Omdat ik als ZZPer nagenoeg geen risico loop (en het risico dat ik loop afgedekt is met een BAV) en ik geen duur materieel heb zoals graafmachines, is er niet veel om af te dekken.
Dit dus. goede tip voor iedereen :)

In de modelovereenkomst van de Belastingdienst staat hier ook een paragraaf over, belangrijk om op te nemen.

• Hinotori
  • Laatst online: 19:09
Hatsjoe schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:34:
[...]

Ik zou hierin luisteren naar mauwz, die heeft er denk ik iets langer voor geleerd dan wij met onze Google fu ;)
Lijkt mij een prima uitgangspunt. Je aanname is echter wel dat een aansprakelijkheidsverzekering altijd uitkeert en niet probeert om er onderuit te komen. Als om wat voor reden er niet uitgekeerd wordt, wordt er direct bij jou als privépersoon aangeklopt. Met een BV zit daar nog een laag tussen. Niet uitkeren van een aansprakelijkheidsverzekering wil nog niet automatisch zeggen dat er door de bestuurder van een BV verwijtbaar onzorgvuldig gehandeld is; daar zit in principe de rechter nog tussen. Het praktische verschil zal echter klein zijn en zeker geen goede reden om te kiezen voor een BV.

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

• Hatsjoe
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 17:59
Hinotori schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:03:
[...]

Lijkt mij een prima uitgangspunt. Je aanname is echter wel dat een aansprakelijkheidsverzekering altijd uitkeert en niet probeert om er onderuit te komen. Als om wat voor reden er niet uitgekeerd wordt, wordt er direct bij jou als privépersoon aangeklopt. Met een BV zit daar nog een laag tussen. Niet uitkeren van een aansprakelijkheidsverzekering wil nog niet automatisch zeggen dat er door de bestuurder van een BV verwijtbaar onzorgvuldig gehandeld is; daar zit in principe de rechter nog tussen. Het praktische verschil zal echter klein zijn en zeker geen goede reden om te kiezen voor een BV.
Wil je ervoor zorgen dat de BAV niet uitkeert dan moet je het wel heel bont gemaakt hebben. Het soort gevallen waarin de BAV niet tot uitkeren over zal gaan is wanneer er opzet in het spel is bijvoorbeeld.

Aangezien ik niet de intentie heb om bewust zaken te slopen of mijzelf bezig houden met illegale activiteiten zie ik daar geen risico in.

In bovenstaande geval (wanneer er opzet in het spel is) kan je als bestuurder van een BV alsnog persoonlijk aansprakelijk gesteld worden heb ik begrepen, het is dus geen heilige graal die onschendbaarheid biedt. Daarvoor moet je diplomaat worden ;)

• Hydra
Fixed price aanraden aan iemand die net begint? Lijkt me een recipe for disaster.
Inderdaad. En ook een BV starten is in deze fase gewoon onzin. Als je wil gaan ZZPen: regel een opdracht en ga er gewoon voor. Als dat je lukt, volgt de rest vanzelf wel.

• doopsuiker
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17:00
Eventjes inhaken, teddysleep wil wsl een BV oprichten in België.
Dan is een BV zeker de beste keuze. De boekhouder heeft voor mij berekend wat het verschil zou zijn tussen een BV en een éémanszaak. Dit was 20k aan uitgespaarde belastingen bij een omzet van -+ 100K.

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Jep, bij zulke omzetten zal het ook in NL wel lonen vermoedelijk..

Maar gaat iemand met 3 jaar ervaring en wil gaan freelancen die 100K halen? :X

bord4kop wijzigde deze reactie 07-10-2019 19:07 (43%)

• Hydra
doopsuiker schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:37:
Eventjes inhaken, teddysleep wil wsl een BV oprichten in België.
Ah. Was misschien handig geweest dat iets explicieter te maken dan. Ik ga ook niet op een primair Duits forum vragen stellen over Nederlandse belastingzaken.
bord4kop schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:27:
Jep, bij zulke omzetten zal het ook in NL wel lonen vermoedelijk..
Nou nee, en ik denk dat je als je slechts iets 'vermoed' het ook beter achterwege kan laten. De meeste ZZPers in mijn kring zitten ook ruim over die 100k heen.

Hydra wijzigde deze reactie 08-10-2019 09:09 (48%)

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Hydra schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:07:
[...]

[...]

Nou nee, en ik denk dat je als je slechts iets 'vermoed' het ook beter achterwege kan laten. De meeste ZZPers in mijn kring zitten ook ruim over die 100k heen.
vermoedelijk zijn dát geen starters zijn met 3 jaar (vak-)ervaring zoals Teddy hiero.. ;w

EDIT:
Mijn vermoeden dat €100.000 een omslagpunt voor BV is onjuist. Daar heeft Hydra volkomen gelijk in.
Even opgezocht:
Algemeen word vaak 200.000 omzet gehanteerd. Tenzij je bijna niets uitkeert en alles weer terug in je BV stopt. Dan kan het ruim onder de 100.000 zijn. Voor een startende ZZP is dat vaak niet haalbaar.

bord4kop wijzigde deze reactie 08-10-2019 10:20 (35%)

• Hydra
bord4kop schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:29:
vermoedelijk zijn dát geen starters zijn met 3 jaar (vak-)ervaring zoals Teddy hiero.. ;w
Ik zie niet hoe dat er toe doet. Jij geeft aan dat je vermoed dat 100k+ al het omslagpunt is voor een Nederlandse ZZPer, en dat klopt niet.

• wvdl
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 17:01
@teddysleep Wat je zegt kan best wel kloppen.. Sommigen met 3 jaar ervaring weten van bepaalde zaken meer dan mij (10+ jaar ervaring). Als je zo goed bent als je zegt gaat het je ook wel lukken. Maar jij zult wel iets meer 'moeite' moeten doen om dat te verkopen. Een goede github/portfolio zal daar immens mee helpen.

Ik zou alleen wel een beetje oppassen met hoe je dingen brengt, je komt een beetje kleinerend over ten opzichte van 'de gewone ontwikkelaar'.
tip: prima als je jezelf als goed ziet, maar doe dat niet ten koste van anderen. Als je het nodig vind jezelf beter te laten lijken ten koste van anderen heb je:
a. mensen snel tegen je
b. blijkbaar nog wat te werken aan je 'verkoopskills'
c. leg je de focus niet meer op jouw kunnen maar op de omgeving waarvan jij vindt dat het niet goed is/was (dat soort onderwerpen wil je vermijden in intakes)

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15:13
Fixed price werkt prima als je achter elke offerte een extra 0 zet :)

Risico afdekken: naast bedrijfsaansprakelijkheid (ongelukje: koffie over het kopieerapparaat) heb je ook beroepsaansprakelijkheid (verkeerd advies, programmeerfouten, etc).

Minder belasting in BV? In mijn situatie zit ik nog ruim onder het omslagpunt (150k omzet). Mijn belastingdruk als eenmanszaak is 20%, dat gaat in een BV echt niet lukken, los van de extra kosten.

Wat betreft vermogen apart zetten: je moet lang (20+ jaar) genoeg rendement halen om het verschil in belastingdruk te compenseren.

Mocht je lenigen aangaan vanuit je BV willen ze toch vaak dat je als privé persoon garant staat. Heb je ook niks meer aan het afschermen van vermogen. Of je moet privé niks meer hebben en je vermogen zit in een andere risicoloze BV.

Het verschil tussen junior en ervaring is inderdaad de totaaloplossing. Goed getest, goed onderhoudbaar (geen overgecompliceerde oplossing), draagvlak in de organisatie voor de gekozen oplossing (koffieautomaat helpt daarbij!), in lijn met de roadmap plannen, geen aansturing nodig om al deze zaken te borgen, etc

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 18:02
De keuze BV versus eenmanszaak gaat verder dan kijken of je al dan niet op het omslagpunt zit. Je persoonlijke en zakelijke toekomstbeeld is daarbij even belangrijk.

Voorbeeldje - als iemand met 3 jaar ervaring is de kans best aanwezig dat hij nog z'n eerste huis moet kopen. Dan biedt een BV toch wat meer mogelijkheden. Idem als je van plan bent een echte onderneming te starten i.p.v. als freelancer bij één klant te zitten, dan is wat opgepot vermogen ook handig. Als je relatief jong bent kun je prima rondkomen van je DGA salaris, dan gaat het erg hard als je jaarlijks 60-70k in je bedrijf laat zitten.

Niet dat dit overigens ook maar enigszins relevant is voor de gestelde vraag, dit zal in BE vast weer volledig anders zijn. Neemt niet weg dat verder kijken dan het omslagpunt sowieso een goed idee is.

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
pirke schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:25:
Minder belasting in BV? In mijn situatie zit ik nog ruim onder het omslagpunt (150k omzet). Mijn belastingdruk als eenmanszaak is 20%, dat gaat in een BV echt niet lukken, los van de extra kosten.
Ik denk dat jou situatie waarschijnlijk ook niet als gemiddeld genomen kan worden. 20% belastingdruk is als zzp'er behoorlijk laag, behalve als je enorm veel aftrekposten en zakelijke kosten hebt.

Ken ook ondernemers die elke poep en scheet zakelijk declareren, horeca kosten en uit eten/concerten, huur van hun amsterdam woning.
Bulder schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:27:
De keuze BV versus eenmanszaak gaat verder dan kijken of je al dan niet op het omslagpunt zit. Je persoonlijke en zakelijke toekomstbeeld is daarbij even belangrijk.

Voorbeeldje - als iemand met 3 jaar ervaring is de kans best aanwezig dat hij nog z'n eerste huis moet kopen. Dan biedt een BV toch wat meer mogelijkheden. Idem als je van plan bent een echte onderneming te starten i.p.v. als freelancer bij één klant te zitten, dan is wat opgepot vermogen ook handig. Als je relatief jong bent kun je prima rondkomen van je DGA salaris, dan gaat het erg hard als je jaarlijks 60-70k in je bedrijf laat zitten.

Niet dat dit overigens ook maar enigszins relevant is voor de gestelde vraag, dit zal in BE vast weer volledig anders zijn. Neemt niet weg dat verder kijken dan het omslagpunt sowieso een goed idee is.
Overigens was naast pensioen sparen in je BV geld lenen uit je BV ten behoeve van je woning best interessant vroeger.
Ik heb hier laatst naar gekeken en door de lage hypotheekrente is de winst minimaal.
Voordeel van de hoge rente was dat je een relatief hoge rente kon vangen vanuit je privé naar je BV wat betreft de lening. Door de HRA kon je weer een groot deel privé aftrekken.
Omdat de rente inmiddels rond de 1.65% staat voor NHG 20 jaar is de winst zo klein dat in mijn ogen het regelen van de contracten en het geld onttrekken vanuit de BV niet heel interessant meer was.

Mogelijk zie ik het verkeerd.

Viper® wijzigde deze reactie 08-10-2019 10:58 (54%)

• pirke
De use case was ook geld lenen van je BV om te beleggen in box 3. De winst is belastingvrij en je betaalt geen VRH (bezit - schuld = 0). Met de huidige plannen is dat ook niet (of minder) interessant.

• Viper®
  • Niet online
pirke schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:27:
De use case was ook geld lenen van je BV om te beleggen in box 3. De winst is belastingvrij en je betaalt geen VRH (bezit - schuld = 0). Met de huidige plannen is dat ook niet (of minder) interessant.
Was het niet zo dat de belastingdienst dan vragen ging stellen waarom je het niet gewoon uitkeert als dividend.

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Viper® schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:53:
[...]
Omdat de rente inmiddels rond de 1.65% staat voor NHG 20 jaar is de winst zo klein dat in mijn ogen het regelen van de contracten en het geld onttrekken vanuit de BV niet heel interessant meer was.

Mogelijk zie ik het verkeerd.
Je kan wel een stuk hogere rente rekenen, aangezien je niet verplicht een hypothecair onderpand hoeft te nemen, dus dan kun je gewoon het PL tarief rekenen, dus dan zit je nog steeds > 5%

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Viper®
  • Niet online
Woy schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:47:
[...]

Je kan wel een stuk hogere rente rekenen, aangezien je niet verplicht een hypothecair onderpand hoeft te nemen, dus dan kun je gewoon het PL tarief rekenen, dus dan zit je nog steeds > 5%
Ik heb het niet exact doorberekend, maar over je ontvangen rente betaal je in de BV natuurlijk winstbelasting, als je het wil uitkeren weer dividend belasting.
Met de afbouw van HRA lijkt het mij veel papierwerk voor weinig winst.
Eventuele discussie met de belastingdienst over hoogte van de rente en/of doel van de lening daar gelaten.

Viper® wijzigde deze reactie 08-10-2019 12:01 (9%)

• mauwz
Bulder schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:27:

Een B.V. heeft werkelijk geen enkel voordeel t.o.v. een eenmanszaak als starter bij het verkrijgen van een hypotheek. Een kredietinstelling doet gedegen onderzoek naar de eigenaar van de B.V. Als blijkt dat je zowel bestuurder als enig eigenaar bent, wordt jouw DGA salaris hetzelfde behandeld als de winst van een eenmanszaak en het aantal jaren dat je actief bent. Ook wat betreft spaargeld is de situatie gewoon bepalend hoeveel de koper van een woning kan inleggen vanuit privé of de onderneming.

Hoeveel mensen wel niet een B.V. hebben opgestart, zichzelf 5k salaris hebben toebedeeld en na 1 jaar gepoogd hebben om een hypotheek te krijgen op basis van 5x het jaar salaris is ontelbaar. In dit geval gaat gewoon dezelfde vlieger op als een eenmanszaak.

Als je inderdaad een kapitaal intensieve onderneming start, en niet gaat freelancen, is de overweging van een B.V. inderdaad veel relevanter :)

• _Arthur
Viper® schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:00:
[...]

Ik heb het niet exact doorberekend, maar over je ontvangen rente betaal je in de BV natuurlijk winstbelasting, als je het wil uitkeren weer dividend belasting.
Met de afbouw van HRA lijkt het mij veel papierwerk voor weinig winst.
Eventuele discussie met de belastingdienst over hoogte van de rente en/of doel van de lening daar gelaten.
100% van de te betalen rente wegbrengen naar de bank, of 100% naar je eigen BV waar, na winst en dividendbelasting weer (even een aanname) 25-30% weer terugvloeit naar je prive persoon.

Praat je toch over 30% voordeel :)

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
_Arthur schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 17:20:
[...]

100% van de te betalen rente wegbrengen naar de bank, of 100% naar je eigen BV waar, na winst en dividendbelasting weer (even een aanname) 25-30% weer terugvloeit naar je prive persoon.

Praat je toch over 30% voordeel :)
Dan ga je er wel vanuit dat je 0% rendement haalt uit het vermogen in de zaak én dat je daarnaast ook nog een hypotheek hebt. Als je geen risico wilt nemen met je (zakelijke) vermogen dan kan je net zo goed je hypotheek (versneld) aflossen.

Een BV constructie lijkt mij juist bedoelt om privé vermogen te beschermen tegen zakelijke tegenvallers en wat je hiermee doet is het omgedraaide.

Deveon wijzigde deze reactie 08-10-2019 18:04 (11%)

Model 3 DM / 3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4

• Freeaqingme
Iedereen die een bepaald omslagpunt roept, roep ik op om dat ook te onderbouwen met cijfers, anders blijft het enkel bij het opnoemen van 'random' getallen.

Ik werk zelf vanuit een BV. Dat omslagpunt maakt mij verder niet zo veel uit. Ik begon halverwege het kalenderjaar, en zou daarmee de eerste 7 maanden toch al niet in aanmerking komen voor de zelfstandigenaftrek (want <1000 uur werk). Daarnaast vind ik het prettiger om zakelijk en prive volledig van elkaar gescheiden te hebben, terwijl er bij IB-ondernemers toch nog wel wat overlap is (idem in aansprakelijkheid, maar dat moet je toch afdekken met een verzekering).

Tot slot, in een BV betaal je over de eerste 2 ton 19% VPB. Je hebt een DGA salaris van >=45K. Dat betekent dat alles wat je meer verdient en waar je voor kan kiezen dat in je BV te laten zitten bijna per definitie tegen een lager tarief belast wordt dan wanneer je dit allemaal als loon zou uitkeren (37-52%).

Of je daar wat aan hebt hangt af van wat voor soort onderneming je wil draaien. Als dat puur het freelancen is, dan heb je er niet zo veel aan om geld in je BV op te potten. Wil je dit echter ook inzetten om weer te kunnen investeren in andere zaken in volgende boekjaren, dan is een BV denk ik intressanter dan een eenmanszaak.

offtopic:
En dan heb ik 't nog niet gehad over hoe anders samenwerkingsverbanden zijn als je dat vanuit een eigen holding + gedeelde werkmaatschappij doet t.o.v. vof's

• Fable
  • Nu online
Op berekenhet.nl kan je het heel makkelijk uitrekenen. Omslag ligt rond de 165k winst met 45k loon.

Als je het preciezer wilt weten zou je het even voor jouw persoonlijke situatie moeten uitrekenen, maar het zal er niet heel ver vanaf liggen.

Fable wijzigde deze reactie 09-10-2019 08:50 (56%)

• pirke
Fable schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:26:
Op berekenhet.nl kan je het heel makkelijk uitrekenen. Omslag ligt rond de 165k winst met 45k loon.
Dat ligt helemaal aan de specifieke situatie en welke aftrekposten en subsidies er bijvoorbeeld spelen.
Freeaqingme schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:10:
Iedereen die een bepaald omslagpunt roept, roep ik op om dat ook te onderbouwen met cijfers, anders blijft het enkel bij het opnoemen van 'random' getallen.
pirke in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

pirke wijzigde deze reactie 09-10-2019 00:31 (36%)

• Fable
  • Nu online
pirke schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 00:27:
[...]

Dat ligt helemaal aan de specifieke situatie en welke aftrekposten en subsidies er bijvoorbeeld spelen.

[...]

Klopt, maar het is wel een goed uitgangspunt om even te kijken of je een beetje in die buurt zit.
Als je het precies wilt weten zal je het inderdaad precies moeten uitrekenen voor jouw situatie.

• Freeaqingme
pirke schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 00:27:
[...]

[...]

Nice! Die post komt uit maart. Heb je n.a.v. die berekeningen nog dingen veranderd? Overigens schat je in 3k voor een accountant kwijt te zijn als je 't in een BV zou doen. Ik denk dat als je 2 uurtjes per maand in je administratie stopt, je dat als freelancer (relatief simpele administratie) ook prima zelf kan doen. Heb je alleen nog een partij nodig die het verlonen kan doen (voor, zeg, 10-15 euro / loonstrook).

• SeeS
  • Laatst online: 13:07
zo goedemorgen... vraagje over een situatie waar ik nu in zit.
Door omstandigheden ga ik als freelancer samen met mijn opdrachtgever bij gesprekken zitten om eventueel een andere freelancer tijdelijk aan te nemen. Dat vind ik geen probleem.
Echter wat ik merk waar ik tegenaan loop is dat ik hun uurtarieven heb gezien. Deze liggen (iets) hoger dan dat die van mij. Vragen is anders dan krijgen, dat weet ik ook maar mijn rol in dit geheel is dat ik diegene (mocht het zover komen) ga begeleiden over het systeem en wat hij/zij moet doen / maken. Zaken die erin komen zijn heel specifiek en niet snel door iedereen in te bouwen, daarom de begeleiding (zowel technisch als product specifieke zaken).

Laat ik eerlijk zijn: ik zou het 'raar' vinden als hij/zij hetzelfde of meer ontvangt dan zijn 'begeleider' . Hoe pak ik dit het beste aan met mijn opdrachtgever?
M'n contract loopt tot einde dit jaar, maandelijks opzegbaar.

PVOutput: PV SeeS 3910Wp Oost SF SMA 3600TL

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
SeeS schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 08:20:
Laat ik eerlijk zijn: ik zou het 'raar' vinden als hij/zij hetzelfde of meer ontvangt dan zijn 'begeleider' . Hoe pak ik dit het beste aan met mijn opdrachtgever?
Ik zou aan het begin van het jaar gewoon een voorstel doen voor een hoger tarief. Verder niet al te veel blijven vergelijken met de andere mensen daar op het project, want inderdaad je weet niet wat ze uiteindelijk krijgen. Wel goede input om bij een volgende opdracht mee te nemen in het bepalen van je uurtarief.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Viper®
  • Niet online
Fable schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:26:
Ik zou persoonlijk 45k loon bij een winst van 165k opvallend vinden door het grote verschil.

De vraag is even wat win je er precies mee. De inkomstenbelasting is 38,10% tot 68.5k, winstbelasting+ dividend zit samen op 44%. In mijn ogen ga je lopen schuiven voor die paar procent.

Pak je een salaris van 70k bijvoorbeeld val je in de 52% schaal. Voordeel is dat je alle kosten zoals bijtelling/HRA ook tegen 52% mag aftikken. Als je het goed doet kom je uiteindelijk met aftrekposten rond de 68.5k uit. Hierbij pak je de hoge loonbelastingschaal voor aftrekposten mee maar betaal je maar over een paar honder euro 52% als je op 69k uitkomt.

Althans zo zie ik het.

• Fable
  • Nu online
Viper® schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 08:44:
[...]

Ik zou persoonlijk 45k loon bij een winst van 165k opvallend vinden door het grote verschil.

De vraag is even wat win je er precies mee. De inkomstenbelasting is 38,10% tot 68.5k, winstbelasting+ dividend zit samen op 44%. In mijn ogen ga je lopen schuiven voor die paar procent.

Pak je een salaris van 70k bijvoorbeeld val je in de 52% schaal. Voordeel is dat je alle kosten zoals bijtelling/HRA ook tegen 52% mag aftikken. Als je het goed doet kom je uiteindelijk met aftrekposten rond de 68.5k uit. Hierbij pak je de hoge loonbelastingschaal voor aftrekposten mee maar betaal je maar over een paar honder euro 52% als je op 69k uitkomt.

Althans zo zie ik het.
Ik reageerde op anique die 45k als voorbeeld had. En ik gebruikte mijn post eigenlijk alleen om aan te tonen dat het redelijk eenvoudig even snel uit te rekenen was.

Je zal voor jezelf natuurlijk even verder moeten rekenen waar de sweetspot ligt.

• Viper®
  • Niet online
Fable schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 08:47:
[...]

Ik reageerde op anique die 45k als voorbeeld had.
En ik gebruikte mijn post eigenlijk alleen om aan te tonen dat het redelijk eenvoudig even snel uit te rekenen was.

Je zal voor jezelf natuurlijk even verder moeten rekenen waar de sweetspot ligt.
Ik quote je even meer als algemene reactie. :(:)

• sbmuc
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15:42
Door omstandigheden ga ik als freelancer samen met mijn opdrachtgever bij gesprekken zitten om eventueel een andere freelancer tijdelijk aan te nemen. Dat vind ik geen probleem.
Echter wat ik merk waar ik tegenaan loop is dat ik hun uurtarieven heb gezien. Deze liggen (iets) hoger dan dat die van mij. Vragen is anders dan krijgen, dat weet ik ook maar mijn rol in dit geheel is dat ik diegene (mocht het zover komen) ga begeleiden over het systeem en wat hij/zij moet doen / maken. Zaken die erin komen zijn heel specifiek en niet snel door iedereen in te bouwen, daarom de begeleiding (zowel technisch als product specifieke zaken).

Ben je happy met het huidige tarief? Stond je onder druk om akkoord te gaan voor dit tarief? Ik vind het weer "raar" om het feit dat je het vervelend vind dat iemand "onder" je meer verdiend. Wellicht heeft diegene beter onderhandeld dan jij? Of wellicht betere papieren/ervaring heeft?

En zoals andere ook zeggen, niets weerhoudt je om meer geld te vragen. Echter kom je dan met het verhaal "diegene verdient meer dus ik wil ook meer" gaat het je wellicht niet lukken ;)

• C_V_S
  • Niet online
Iemand nog een mooi overzicht met sites waar freelance klussen worden aangeboden door tussenpartijen is uiteraard ook in orde.

Heb al een aardige lijst van connecties die ik opgebouwd had tijdens mijn vaste dienstverband in het verleden.

Alleen na mijn eerste (pay rol klus...ze wilde niet anders en het was voor lange tijd) klus erg druk geweest met twee verhuizingen dus heb de lijst niet bij gewerkt :)

• aegis
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11:08
Wat is een redelijk verhogen om te bespreken bij vernieuwing van een contract van een jaar? Zit straks bijna een jaar bij deze opdrachtgever 32 uur per week. En bij vernieuwing van het contract wil eigenlijk een verhogen bespreken maar vroeg mij af wat dan een redelijke verhoging is. Sowieso natuurlijk inflatie wat nu rond de 2,6/3 % ligt. Maar wat is een acceptable verhoging 5%,10%.

https://bettyskitchen.nl

• Viper®
  • Niet online
aegis schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:03:
Wat is een redelijk verhogen om te bespreken bij vernieuwing van een contract van een jaar? Zit straks bijna een jaar bij deze opdrachtgever 32 uur per week. En bij vernieuwing van het contract wil eigenlijk een verhogen bespreken maar vroeg mij af wat dan een redelijke verhoging is. Sowieso natuurlijk inflatie wat nu rond de 2,6/3 % ligt. Maar wat is een acceptable verhoging 5%,10%.
Lastig te zeggen, belangrijk ook is wat de reden is voor de verhoging. Heb je extra taken, trainingen gedaan, meer kennis dan vroeger, zijn de prijzen in de markt omhoog gegaan.
Dat klinkt beter dan 'ik wil meer geld' :+

Je kan een inflatie correctie toepassen i.c.m. een lichte verhoging i.v.m. de groeiende vraag in de markt naar gespecialiseerde IT'ers van €5,-
Dus nieuwe tarief wordt dan hoger.

• aegis
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11:08
@Viper® Voornamelijk omdat dan de meest senior dev uit het team gaat en dat moet overgenomen worden, ze gaan nu een nieuwe dev zoeken wat waarschijnlijk een junior met weinig ervaring word gezien het salaris wat ze hier intern kunnen bieden die moet op sleep touw genomen worden. Ook natuurlijk groeiende vraag in de markt naar mobile devs.

https://bettyskitchen.nl

• BertS
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 18:59
C_V_S schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 09:55:
Iemand nog een mooi overzicht met sites waar freelance klussen worden aangeboden door tussenpartijen is uiteraard ook in orde.

Heb al een aardige lijst van connecties die ik opgebouwd had tijdens mijn vaste dienstverband in het verleden.

Alleen na mijn eerste (pay rol klus...ze wilde niet anders en het was voor lange tijd) klus erg druk geweest met twee verhuizingen dus heb de lijst niet bij gewerkt :)
Geen overzicht met sites, maar één die in ontwikkeling is: https://freelancedev.nl/

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

C_V_S schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 09:55:

https://www.totality.nl//

https://between.com/

https://www.headfirst.nl/zelfstandig-professionals/

En uiteraard LinkedIn..

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
[...]
Een korte opdracht heeft meestal een hogere tarief omdat acquisitie ook betaalt moet worden. Daarnaast kan het verschil ook veroorzaakt worden door een tussenpersoon. Heb je inzage in wat de klant voor jou betaald?

Model 3 DM / 3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4

• dlmh
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16:09

dlmh

Lo-Fi

Om nog mijn steentje bij te dragen aan de discussie EMZ vs BV: ik freelance zelf ook vanuit een bv simpelweg om prive en zakelijk gescheiden te houden en omdat ik aan het DGA salaris ruim voldoende heb.

De belastingdruk voor een eenmanszaak is misschien "maar" 30-35%, maar in een BV is die slechts 19% (en 16,5% in 2020, en 15% in 2021). Tel daarbij op dat de aftrekposten voor eenmanszaken afgebouwd gaan worden en bovendien ook daarvoor het maximum tarief, net zoals de HRA, naar 37% getrokken wordt. De belastingdruk in de eenmanszaak zal de komende jaren daardoor alleen maar toenemen waardoor het veel besproken "omslagpunt" steeds lager komt te liggen.

Aanvankelijk was ook het plan mijzelf een hypotheek te verschaffen vanuit de bv, maar met de huidige rentestanden kun je het opgebouwde vermogen beter gespreid beleggen. Of het geld gebruiken om vastgoed te kopen voor verhuur voor een passief inkomen. Als je dit in prive zou willen doen met de nieuwe vermogensplannen moet je 33% aftikken van je fictieve rendement, terwijl je in de bv slechts 15% hoeft af te staan aan daadwerkelijk rendement. Als je dit deels financiert met een hypotheek dan ben je helemaal beter af in een bv omdat de kosten hiervoor (tot in den treure) voor 100% aftrekbaar zijn.

Dat omslagpunt wordt overigens berekend op basis van de aanname dat je elk jaar alle winst uitkeert als dividend. Volgens mij heeft diezelfde website een rekenvoorbeeld waarbij het omslagpunt al bij 78k ligt als je voldoende hebt aan een DGA salaris.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• BennyV
dlmh schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 12:38:
Om nog mijn steentje bij te dragen aan de discussie EMZ vs BV: ik freelance zelf ook vanuit een bv simpelweg om prive en zakelijk gescheiden te houden en omdat ik aan het DGA salaris ruim voldoende heb.
Maar deed je dit altijd al vanuit een BV? en wat is je Jaaromzet ongeveer?

De hele discussie in dit geval is natuurlijk (opnieuw) begonnen omdat iemand met 3 jaar ervaring de stap naar Freelance wou maken. Waarbij WIJ een verwachting hadden van een omzet van 95~K op basis van zijn juniorschap.

• dlmh

dlmh

Lo-Fi

BennyV schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 12:53:
[...]

Maar deed je dit altijd al vanuit een BV? en wat is je Jaaromzet ongeveer?

De hele discussie in dit geval is natuurlijk (opnieuw) begonnen omdat iemand met 3 jaar ervaring de stap naar Freelance wou maken. Waarbij WIJ een verwachting hadden van een omzet van 95~K op basis van zijn juniorschap.
Ik heb slechts 2 maanden vanuit een EMZ gewerkt en toen de stap gemaakt naar B.V. Mijn omzet is 120k - 130k per jaar bij een uurtarief van 80 EUR. Daarvoor heb ik ongeveer 11 jaar in loondienst gewerkt als developer.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• BennyV
Dat zijn cijfers waar ik het ook wel redelijk bij begrijp. Met de rekensommen die ik maakte, zeg 110K~, scheeld het op basis van 2019 regels ook "maar" 7K ofzo.

Ik twijfel nog, ben dit jaar dus gestart en ga volgend jaar nog door als EMZ. Daarna is de kans redelijk aanwezig dat ik overstap naar BV.

• dlmh

dlmh

Lo-Fi

@BennyV het zijn ook geen dramatische verschillen tussen EMZ en BV, vandaar dat de afweging vooral moet zitten in risico-afdekking (scheiding prive/zakelijk), en wat je met het opgebouwde vermogen gaat doen. Zoals gezegd: ben je voornemens jezelf maximaal dividend uit te keren dan weegt het administratieve meerwerk waarschijnlijk niet op tegen de (beperkte) financiële voordelen.

Een ander ding om rekening mee te houden is als je van plan bent binnen afzienbare tijd een nieuwe huis te kopen. Bij sommige kredietverstrekkers begin je weer bij 0 jaar ondernemerschap als je emz opgaat in een bv waardoor je keuzes misschien beperkter zullen zijn.

• dlmh

dlmh

Lo-Fi

Viper® schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 08:44:
[...]

Althans zo zie ik het.
Door de afbouw van de Loonheffingskorting en Arbeidskorting, alsmede het stijgen van de ZVW-bijdrage, is de belastingdruk (zonder ondernemersaftrek) geen 38,10% maar ongeveer 55%. In het hoogste tarief komt de afbouw te vervallen (korting is toch al 0), maar je gaat dan wel naar het hoogste tarief betalen. Het komt er op neer dat alles wat je boven de 35k verdient belast wordt tegen ongeveer 50-55%.

En de bijtelling wordt dan weliswaar belast tegen het hoogste tarief, maar de genoemde aftrekposten (inclusief ondernemersaftrek) worden afgebouwd naar maximaal 37%.

Althans, zo ziet de Belastingdienst het ;)

[edit]
De winstbelasting + dividendbelasting is niet 19% + 25%, maar 25% van (100 - 19%).

De effectieve belasting is dus:

2019: 100 - (100 * 0,81 * 0,75) = 39,25%.
2020: 100 - (100 * 0,835 * 0,7375) = 38,42%
2021: 100 - (100 * 0,85 * 0,7310) = 37,87%

dlmh wijzigde deze reactie 09-10-2019 15:29 (8%)

• BennyV
dlmh schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:20:
[...]

Door de afbouw van de Loonheffingskorting en Arbeidskorting, alsmede het stijgen van de ZVW-bijdrage, is de belastingdruk (zonder ondernemersaftrek) geen 38,10% maar ongeveer 55%. In het hoogste tarief komt de afbouw te vervallen (korting is toch al 0), maar je gaat dan wel naar het hoogste tarief betalen. Het komt er op neer dat alles wat je boven de 35k verdient belast wordt tegen ongeveer 50-55%.

En de bijtelling wordt dan weliswaar belast tegen het hoogste tarief, maar de genoemde aftrekposten (inclusief ondernemersaftrek) worden afgebouwd naar maximaal 37%.

Althans, zo ziet de Belastingdienst het ;)

[edit]
De winstbelasting + dividendbelasting is niet 19% + 25%, maar 25% van (100 - 19%).

De effectieve belasting is dus:

2019: 100 - (100 * 0,81 * 0,75) = 39,25%.
2020: 100 - (100 * 0,835 * 0,7375) = 38,42%
2021: 100 - (100 * 0,85 * 0,7310) = 37,87%
En hoe kom je op de belastingdruk van ongeveer 55%?

• dlmh

dlmh

Lo-Fi

@BennyV op https://www.berekenhet.nl/ondernemen/nettoloon-dga.html

Bruto => netto (belastingdruk)

35k: 25.041
45k: 29.550 (54,91%)
55k: 34.060 (54,90%)
65k: 39.088 (49,72%)

Omdat je als eenmanszaak zelf de ZVW bijdrage moet betalen kun je stellen dat je netto "salaris" hetzelfde is als voor een DGA (die ook zelf de ZVW bijdrage moet betalen). De reden dat de belastingdruk tussen 55k en 65k afneemt is dat de ZVW bijdrage gemaximaliseerd is bij 55.927 EUR. Tussen 35k en 55k is de belastingdruk dus 55%, daarna blijft ie hangen rond de 50%.

Natuurlijk houd ik hier geen rekening mee met de ondernemersaftrek, maar omdat jij het belastingtarief van 38,10% noemde wilde ik wel graag appels met appels vergelijken.

• init6
  • Laatst online: 09:03
Ben aan het oriënteren voor volgend jaar om Freelance te gaan doen.

Hoe bepalen jullie wat de prijs in de markt is? Zijn er plaatsen waar je tarieven ziet? Ik hoor aantallen van onder andere mensen uit het veld, match kantoren, head hunters zo'n 80-120 euro per uur voor DevOps / SRE / Data engineer posities. Nu heb ik 8 jaar ervaring, een specialisatie die veel gevraagd is, wat bepaald het verschil dat je 40 euro meer kan vragen?

Hoe gaan jullie om met tarieven voor nacht/weekend werk? Gooien jullie hier een tarief boven op? Of is dit onderdeel van het algemene tarief als jullie de voorwaarden bespreken voor de opdracht?

Wat is jullie ervaring met part time ZZP en en hoe opdrachtgevers hiermee omgaan, ik werk nu 4 dagen en wil dit aanhouden. Geeft de mogelijkheid administratie bij te houden.

Ik hoorde laatst van iemand die ik niet ken dat hij vroeg aan tussen partijen wat hun tarief was en dit als tip gaf ook te doen, kreeg niet helemaal duidelijk waarom hij dit vroeg (was op een netwerk event) Is dit iets wat jullie zelf ook doen en waarom?

• BennyV
dlmh schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:58:

Omdat je als eenmanszaak zelf de ZVW bijdrage moet betalen kun je stellen dat je netto "salaris" hetzelfde is als voor een DGA (die ook zelf de ZVW bijdrage moet betalen). De reden dat de belastingdruk tussen 55k en 65k afneemt is dat de ZVW bijdrage gemaximaliseerd is bij 55.927 EUR. Tussen 35k en 55k is de belastingdruk dus 55%, daarna blijft ie hangen rond de 50%.

Natuurlijk houd ik hier geen rekening mee met de ondernemersaftrek, maar omdat jij het belastingtarief van 38,10% noemde wilde ik wel graag appels met appels vergelijken.
Ik noemde niets ;-) Het ging mij er meer om dat je die van de DGA netjes uit had gerekend hier, en ik het dan wel netjes vind als je eenzelfde rekensom uitschrijft voor de eenmanszaak… Zodat we die eerlijke vergelijking hebben die jij zelf ook zoekt.

• Fable
  • Nu online
init6 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:08:
Ben aan het oriënteren voor volgend jaar om Freelance te gaan doen.

Hoe bepalen jullie wat de prijs in de markt is? Zijn er plaatsen waar je tarieven ziet? Ik hoor aantallen van onder andere mensen uit het veld, match kantoren, head hunters zo'n 80-120 euro per uur voor DevOps / SRE / Data engineer posities. Nu heb ik 8 jaar ervaring, een specialisatie die veel gevraagd is, wat bepaald het verschil dat je 40 euro meer kan vragen?

Hoe gaan jullie om met tarieven voor nacht/weekend werk? Gooien jullie hier een tarief boven op? Of is dit onderdeel van het algemene tarief als jullie de voorwaarden bespreken voor de opdracht?

Wat is jullie ervaring met part time ZZP en en hoe opdrachtgevers hiermee omgaan, ik werk nu 4 dagen en wil dit aanhouden. Geeft de mogelijkheid administratie bij te houden.

Ik hoorde laatst van iemand die ik niet ken dat hij vroeg aan tussen partijen wat hun tarief was en dit als tip gaf ook te doen, kreeg niet helemaal duidelijk waarom hij dit vroeg (was op een netwerk event) Is dit iets wat jullie zelf ook doen en waarom?
Velen zijn erg gesloten over het uurtarief, dat zie je ook in dit topic waar praktisch niemand zijn tarief deelt.
Ik zou gewoon hoog inzetten, zakken kan altijd nog, na een half jaar 20 euro extra vragen is vaak een stuk moeilijker.

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 04-11 13:45
dlmh schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:58:

Voor de duidelijkheid, dit is wat er de komende jaren aan zit te komen(afschaf zelfstandigenaftrek/heffingskortingen)? Op dit moment, volgens die link, zit de belastingdruk nu nog op 'maar' 38% bij 65k winst in een eenmanszaak. (125€ per maand zorgpremie moet je er dan eigenlijk ook nog aftrekken).

Ik probeer de laatste tijd een land te vinden met een redelijke balans tussen belastingdruk/(woon)kosten en uitgaven/voorzieningen niveau/levenskwaliteit en Nederland lijkt voor ons niet gunstig uit te pakken. Het wordt de komende jaren zo te zien alleen maar slechter.

Een vpb tarief van 16% is niet eens zo slecht maar de belastingdruk voor een dga zelf is dan weer onaantrekkelijk hoog.

• pirke
De eerste 21k is bijna netto. Je moet dus gewoon 24k aan privé aftrekposten hebben. Met HRA en AOV moet dat lukken (mits je genoeg hypotheek hebt van je BV wat een persoonlijke lening is zonder onderpand).

• SeeS
  • Laatst online: 13:07
Allen bedankt voor de antwoorden! Was even benieuwd of er anderen dit hadden meegemaakt. Ben op zich tevreden met uurtarief hoor, was meer dat bij mij 'moeilijk' werd gedaan in het begin (of dat was een spelletje) en nu hebben ze (te / heel) snel iemand nodig en kan blijkbaar alles.
Verhoging gaat volgend jaar wel gebeuren.

PVOutput: PV SeeS 3910Wp Oost SF SMA 3600TL

Pagina: 1 ... 116 ... 122 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True