Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 12:47
c-nan schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:22:
Boek je dit 100% zakelijk in, koop je het prive, of 50/50?
Dingen waarbij ik makkelijk kan verantwoorden dat ik ze zakelijk gebruik boek ik zakelijk ongeacht het percentage zakelijk gebruik. Bij een telefoonabonnement kan een belastinginspecteur nog beredeneren dat ik die ook 'best vaak' persoonlijk gebruik. Bij een laptop wordt dat voor hem een stuk lastiger.
Viper® schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:41:
In Den Haag zitten legio mensen die hele woningen zakelijk boeken
Dat zijn dan geen woningen waar ze zelf in wonen neem ik aan, want dat gaat je niet lukken. M'n vader heeft al meer dan genoeg gezeik gehad om het studeerkamerdeel van hun woning 'zakelijk' te krijgen; dat was op een gegeven moment de moeite niet meer waard, helemaal toen hij ergens anders een kantoorlocatie genomen heeft.

[ Voor 34% gewijzigd door Hydra op 19-09-2019 17:21 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 13:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

sjosz schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:26:
Even een korte update. Ik ben naar de kvk gegaan en heb nu een eenmanszaak, uurloon is €95 excl geworden, ook reiskosten en andere onkosten worden vergoed. Als laatst; aansprakelijkheidsverzekering is geregeld envanavond vlieg ik!

Bedankt voor jullie snelle hulp!
Mooie start man. En waarschijnlijk blijf je gewoon freelancer vanaf nu 😂😂

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:15
Viper® schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:49:
[...]

Ja die 'tijdelijke' klussen ken ik :+

Maar in dat geval maakt het niet zoveel uit. Wel mooie gelegenheid om nog wat spullen die je nodig had zakelijk aan te schaffen. Nieuwe laptop/telefoon/auto/huis/boot :*)
Goede tip, daar had ik nog niet aan gedacht! Maar ik heb volgens mij niks nodig.

Het is nu echt tijdelijk trouwens, maar wellicht dat ik dit later wel ga doen, ik heb daar vaker over nagedacht, alleen het nadeel is dat incident response vrij incident gedreven is (joh), dus er is niet altijd werk (of het komt niet altijd mijn kant op :).

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
sjosz schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:19:
[...]

Goede tip, daar had ik nog niet aan gedacht! Maar ik heb volgens mij niks nodig.

Het is nu echt tijdelijk trouwens, maar wellicht dat ik dit later wel ga doen, ik heb daar vaker over nagedacht, alleen het nadeel is dat incident response vrij incident gedreven is (joh), dus er is niet altijd werk (of het komt niet altijd mijn kant op :).
Je kvk inschrijving kan je ook nog naast je vaste baan houden, op zich heb je hier niet veel kosten aan. Zo zou je i.s.m. je werkgever af en toe een klusje vanuit je eigen onderneming kunnen doen.

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:15
Viper® schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:39:
[...]

Je kvk inschrijving kan je ook nog naast je vaste baan houden, op zich heb je hier niet veel kosten aan. Zo zou je i.s.m. je werkgever af en toe een klusje vanuit je eigen onderneming kunnen doen.
Is een optie inderdaad, misschien houd ik de eenmanszaak wel aan, al moet het dan wel een klus zijn in een andere business dan incident response aangezien ik hetzelfde werk ook bij mijn nieuwe werkgever ga doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
sjosz schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:49:
[...]

Is een optie inderdaad, misschien houd ik de eenmanszaak wel aan, al moet het dan wel een klus zijn in een andere business dan incident response aangezien ik hetzelfde werk ook bij mijn nieuwe werkgever ga doen.
Rond de tafel gaan zitten kan altijd. Mogelijk kan je via je werkgever kleine klusjes doen die voor hun niet interessant genoeg zijn. Of je kan grote opdrachten doorspelen aan je werkgever als je eenmaal bij een klant rond loopt en die heeft vragen/interesse voor volgende projecten.
Als ze je die ruimte geven kan het zijn dat je er veel langer en met meer plezier werkt.
Zo niet kan het zijn dat je na 2 jaar alsnog weg gaat om helemaal voor jezelf te gaan werken.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:29
edit: Bij onderstaande reactie ging ik uit van een loondienst bij bedrijf X. Dit klopt niet.
KirovAir schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:13:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Lijkt er wel op. Maar ik vraag me af in hoeverre dit van toepassing is als ik bijvoorbeeld bij een collega in dienst treed en hij mij wegzet bij de opdrachtgever.
Deze relatiebedingen zijn expliciet verboden onder artikel 9a van de WAADI. De Hoge Raad heeft bepaald dat dit artikel zowel van toepassing is op overgang naar loondienst (arbeidsovereenkomst) als zzp'er (onder het mom van arbeidsverhouding). Heldere uitleg op https://www.ploum.nl/reik...per-wordt-toch-beschermd/.

Controleren of je bedrijf X of Y onder de WAADI valt kan op https://www.kvk.nl/inschr...eidskrachten/waadi-check/

Maar let wel: deze opmerking is ook valide:
Ernemmer schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:06:
Persoonlijk zou ik na drie jaar eens een keer verder kijken zodat je geen problemen krijgt met de belastingdienst.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:49:
[...]

Deze relatiebedingen zijn expliciet verboden onder artikel 9a van de WAADI.
Da's voor freelancers niet van toepassing. Je bent geen werknemer.

[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 20-09-2019 07:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:13
Viper® schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:39:
[...]

Je kvk inschrijving kan je ook nog naast je vaste baan houden, op zich heb je hier niet veel kosten aan.
Vergeet niet om wel ieder kwartaal een BTW aangifte te doen, desnoods een 0-aangifte, maar je moet even op het knopje drukken anders kan je een boete krijgen ;)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-05 13:32
uit je eigen link:

Dit belemmeringsverbod houdt kort gezegd in dat een ter beschikking gestelde arbeidskracht na afloop van de terbeschikkingstelling door de uitlener niet belemmerd mag worden in dienst te treden van de inlen

Volgens mij wil onze vriend daar ingehuurd blijven en niet in dienst treden.
In dat opzicht heb je dus alleen recht op hetgeen je zelf hebt afgesproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Hmmbob schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:49:
[...]

Deze relatiebedingen zijn expliciet verboden onder artikel 9a van de WAADI. De Hoge Raad heeft bepaald dat dit artikel zowel van toepassing is op overgang naar loondienst (arbeidsovereenkomst) als zzp'er (onder het mom van arbeidsverhouding). Heldere uitleg op https://www.ploum.nl/reik...per-wordt-toch-beschermd/.

Controleren of je bedrijf X of Y onder de WAADI valt kan op https://www.kvk.nl/inschr...eidskrachten/waadi-check/
[...]
rechtspraak.nl
...Voortzetting als zzp’er van werkzaamheden die eerst als gedetacheerd werknemer werden verricht....
Dat is dus wat anders van van zzp-contract naar zzp-contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
ConQuestador schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:14:
[...]

Vergeet niet om wel ieder kwartaal een BTW aangifte te doen, desnoods een 0-aangifte, maar je moet even op het knopje drukken anders kan je een boete krijgen ;)
Klopt, je kan vanuit de belastingdienst post/email instellen hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:47:
[...]
Da's voor freelancers niet van toepassing. Je bent geen werknemer.
BertS schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:53:
Dat is dus wat anders van van zzp-contract naar zzp-contract.
Whoops, ik heb de case verkeerd gelezen. Ik dacht dat hij nu uitgeleend was (ergo: in loondienst) door X, maar terug lezend zie ik dat dat fout was. Iets met lange dag, 's avonds laat nog effe reageren. My bad.
BennyV schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:52:
uit je eigen link:

Dit belemmeringsverbod houdt kort gezegd in dat een ter beschikking gestelde arbeidskracht na afloop van de terbeschikkingstelling door de uitlener niet belemmerd mag worden in dienst te treden van de inlen

Volgens mij wil onze vriend daar ingehuurd blijven en niet in dienst treden.
In dat opzicht heb je dus alleen recht op hetgeen je zelf hebt afgesproken.
Lees de rest van dat stuk even, dat was nu net de kern. (ongeacht dat de situatie dus niet op hem van toepassing is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
Hmmbob schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:36:

[...]
Lees de rest van dat stuk even, dat was nu net de kern. (ongeacht dat de situatie dus niet op hem van toepassing is).
Had ik gedaan :-) Ik doelde eigenlijk erop dat hij vanuit ZZP ingehuurd naar ZZP ingehuurd wilt blijven. Iets wat je hierboven al had aangegeven over het hoofd te hebben gezien. All good dus….

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:50

MadEgg

Tux is lievvv

@Hmmbob bedankt voor die link, dat komt in mijn situatie misschien nog van pas.

Members only:

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou niet zo heel moeilijk doen over die 20 euro, zolang jij maar krijgt wat je wilt. Je opdrachtgever weet al wat hij van je kan verwachten dus dat zit ook wel goed.
Wel zou ik ergens in het contract laten opnemen dat het eindig is. Dus bijvoorbeeld na 500-1000-1500 uur dat je dan rechtstreeks kan gaan factureren.
Wat je ook kan doen is een vast tarief voor afkopen relatiebeding onderhandelen.

Even die uitspraak https://uitspraken.rechts...nt?id=ECLI:NL:HR:2017:689 gelezen en ik zou tegen de huidige werkgever zeggen dat het concurrentiebeding in het contract niet geldig is volgens uitspraak .......
Daarna zal ik hem een goede dag wensen, want voor hem 100 andere detacheerders.

[ Voor 30% gewijzigd door Ernemmer op 21-09-2019 11:27 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
De vraag is of je een klus die je huidige werkgever hebt geregeld zomaar zonder enige financiële compensatie mag overnemen. Als dat had gekund dan hadden de brokers ook geen werk meer want dan werden die na een paar maanden ook buitenspel gezet.

Wij hebben ook weleens iemand van een andere detacheerder overgenomen met behoud van opdracht, maar dat moest wel financieel geregeld worden.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

jongetje schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 11:49:
De vraag is of je een klus die je huidige werkgever hebt geregeld zomaar zonder enige financiële compensatie mag overnemen. Als dat had gekund dan hadden de brokers ook geen werk meer want dan werden die na een paar maanden ook buitenspel gezet.

Wij hebben ook weleens iemand van een andere detacheerder overgenomen met behoud van opdracht, maar dat moest wel financieel geregeld worden.
Nou ja, als ZZP'er mag je dus wél een relatiebeding met een broker afspreken. Daar teken je zelf dan voor, en dat valt niet onder arbeidsrecht.

De overgang van loondienst naar ZZP'er valt wel onder het arbeidsrecht, en dus onder Waadi artikel 9a, wat bekrachtigd is door de hoge raad. HR van mijn huidige werkgever heb ik hierop gewezen en schrok hier wel enigszins van aangezien HR dacht alles netjes dichtgetimmerd te hebben.

De Waadi stelt dat elk relatiebeding nietig is tenzij het afspreekt dat er een financiële compensatie betaald moet worden door inlener aan detacheerder. Dat is in mijn geval niet zo aangezien ze dachten met het relatiebeding alles afgetimmerd te hebben.

Eis is hierbij wel dat je alleen met sturing van inhuurder werkt en niet ook sturing ontvangt van de detacheerder. Dat is in mijn geval ook niet aan de orde - alles wordt door inlener verzorgd.

Ik ben er dus wel van overtuigd dat ik geen juridische verplichting heb tot een financiële regeling. Om vriendschappelijk afscheid te nemen heb ik er geen moeite mee,maar het moet wel redelijk blijven.

De suggestie van @Ernemmer om een termijn of maximumbedrag af te spreken is wel interessant.

Tja

• BennyV
Waar je voor op moet passen, is dat ze je niet pakken middels "inkomsten derving".

En die is nog wel aan te tonen, omdat jouw werkgever inkosten mist door onder eigen persoon de klus over te nemen.

Mijn Advies: ga met je huidige werkgever aan tafel zitten, dat het voor alle 3 de partijen het beste is wanneer hier een oplossing voor komt.
20 euro eerste 2 maanden, en dan de marche elke 2 maanden met x euro af te bouwen tot aan 0.

Waar x denk ik 5 zou moeten zijn.

Edit: had het doorgescheepte stuk van Fable niet goed gelezen... Maar wat hij zegt dus!

[ Voor 8% gewijzigd door BennyV op 21-09-2019 12:57 ]

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 23-05 00:32
Wat is de verwachte looptijd, zou je een aanbod tot afkoop kunnen doen van xk?

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-05 17:20
ConQuestador schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:14:
[...]

Hier zit ik ook aan te denken wegens wat vormgeving en fotografie klusjes die misschien wat meer tijd gaan kosten.

Wordt daar naar gekeken als je slechts incidentele werkjes hebt en dus regelmatig een 0-aangifte doet? Zijn daar gevolgen voor?

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@BennyV in principe lijkt me dat ook onder 'belemmering' vallen dus ik denk niet dat dat standhoudt. Alsnog geef ik wel de voorkeur aan een dergelijke oplossing.
BiLLY_daKid schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 14:02:
Wat is de verwachte looptijd, zou je een aanbod tot afkoop kunnen doen van xk?
Tja, lastig te zeggen. Ik werd er een jaar geleden voor 3 maanden neergezet, dat is al een jaar geworden. Nu heb ik in eerste instantie een aanbod gekregen voor 3 maanden, maar wel met mogelijkheid tot verlenging. Het team daar is erg blij met me en wil me niet kwijt, dus ik ga er vanuit dat ik er nog wel even aan kan blijven.

Afkoop zal ook een lieve duit worden. Fijn dat ik er dan in een keer vanaf ben maar voordat ik dat eruit heb... Dan zou ik liever iets afspreken van bijvoorbeeld €20,- per uur tot een totaal maximum van €10k of zoiets.

Tja

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02:38
Schuey schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 14:08:
[...]

Hier zit ik ook aan te denken wegens wat vormgeving en fotografie klusjes die misschien wat meer tijd gaan kosten.

Wordt daar naar gekeken als je slechts incidentele werkjes hebt en dus regelmatig een 0-aangifte doet? Zijn daar gevolgen voor?
Als je minder dan x bedrag (ik meen iets van 3800 euro) aan BTW moet betalen in een jaar, dan kan je een vrijstelling krijgen van het doen van btw aangifte. Wellicht dat je dat nog eens kunt bekijken hoeveel je zou gaan omzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-05 12:08
mamorunl schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 15:13:
[...]

Als je minder dan x bedrag (ik meen iets van 3800 euro) aan BTW moet betalen in een jaar, dan kan je een vrijstelling krijgen van het doen van btw aangifte. Wellicht dat je dat nog eens kunt bekijken hoeveel je zou gaan omzetten.
Het btw bedrag is 1883 maximaal per jaar en valt dan onder de "kleine ondernemersregeling". Zie: https://www.belastingdien...leineondernemersregeling/

Per 2020 is het anders, en gaat het op basis van je omzet (20.000 of minder per jaar). Zie: https://www.belastingdien...leineondernemersregeling/

• Schuey
Ik zal zeker onder dat bedrag blijven, en flink ook.

Interessant :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ernemmer schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 11:24:

Even die uitspraak https://uitspraken.rechts...nt?id=ECLI:NL:HR:2017:689 gelezen en ik zou tegen de huidige werkgever zeggen dat het concurrentiebeding in het contract niet geldig is volgens uitspraak .......
Daarna zal ik hem een goede dag wensen, want voor hem 100 andere detacheerders.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:57
Schuey schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 16:05:
Ik zal zeker onder dat bedrag blijven, en flink ook.

Interessant :)
Vergeet niet de BTW die je niet hoeft af te dragen vanwege de KOR bij je winst op te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Ah dus je mag het wel rekenen aan je klanten maar je hoeft dat niet weer te betalen aan de belastingdienst. Verwarrend allemaal, in de informatie inwinnende fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Nu nog wel, vanaf 2020 niet meer.
En de BTW die je nu niet hoeft te betalen moet je volgend jaar bij je winst optellen.

[ Voor 56% gewijzigd door Ernemmer op 22-09-2019 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Ok, snap hem. Ben nog na aan het denken of ik wel of niet mijn eenmanszaakje begin volgend jaar, het is iets voor erbij. Moet dus de voor en nadelen een beetje uitzoeken, vs handje contantje werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 06:48
BennyV schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 12:56:
Waar je voor op moet passen, is dat ze je niet pakken middels "inkomsten derving".

En die is nog wel aan te tonen, omdat jouw werkgever inkosten mist door onder eigen persoon de klus over te nemen.

Mijn Advies: ga met je huidige werkgever aan tafel zitten, dat het voor alle 3 de partijen het beste is wanneer hier een oplossing voor komt.
20 euro eerste 2 maanden, en dan de marche elke 2 maanden met x euro af te bouwen tot aan 0.

Waar x denk ik 5 zou moeten zijn.

Edit: had het doorgescheepte stuk van Fable niet goed gelezen... Maar wat hij zegt dus!
Zou je leuk kunnen voorstellen, maar als de tussenpartij voet bij stuk houdt zit je. Ze zijn er niet bij gebaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solaire
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-05 11:26
Schuey schreef op zondag 22 september 2019 @ 18:34:
Ok, snap hem. Ben nog na aan het denken of ik wel of niet mijn eenmanszaakje begin volgend jaar, het is iets voor erbij. Moet dus de voor en nadelen een beetje uitzoeken, vs handje contantje werk ;)
Ik zeg doen, ik ben zelf ook zo begonnen vorig jaar en inmiddels loopt het uitstekend (heb nu al meer dan 25.000 omzet voor dit jaar).

Ik heb er ook gewoon een vaste baan naast, waardoor je helaas wel meer belasting betaald over je inkomen, maar alsnog is het een hele leuke ervaring om naast je vaste baan te doen. Tenminste, zo zit ik erin. Ik werk in loondienst voor een multinational en vanuit mijn eigen onderneming vooral met kleine bedrijven in hele andere industrieën. Het is wel doorwerken (gemiddeld zo'n 50 uur in de week totaal), maar ik zie het gewoon als betaalde hobby omdat ik de projecten aanneem waar ik veel van kan leren. Die uurtjes ben ik anders toch wel bezig met ontwikkelen.

Daarnaast heeft het ook wat voordeeltjes als je nieuwe hardware koopt, dat scheelt je namelijk best een flinke duit als je die zakelijk kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Ok deze ga ik even ontleden :P
Solaire schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:20:
[...]

Ik heb er ook gewoon een vaste baan naast, waardoor je helaas wel meer belasting betaald over je inkomen[...]
Hierbij ga ik er van uit dit komt omdat je zelf een mooie winst maakt? Als ik nu gewoon in loondienst ben en er een eenmanszaakje naast opzet, zie ik geen reden waarom de loonbelasting voor mijn vaste baan zou stijgen. Als dit wel zo is, zou dat in mijn beleving best nadelig zijn als ik verwacht initieel redelijk weinig om te zetten.
[...]maar ik zie het gewoon als betaalde hobby omdat ik de projecten aanneem waar ik veel van kan leren.
Ik financier mijn hobby een beetje met hobby, zo moet je het in mijn geval zien. Ik heb niet de mogelijkheid om er 20 uur per week aan te besteden, maar dat komt enerzijds omdat je nog niet begint en geen opdrachten hebt. Ik denk wel dat als je eenmaal gewoon begint het op een gegeven ineens hard gaat en je aan je baas gaat vragen of je 4x8 kunt gaan werken bijvoorbeeld.
Daarnaast heeft het ook wat voordeeltjes als je nieuwe hardware koopt, dat scheelt je namelijk best een flinke duit als je die zakelijk kunt doen.
Ik was in de veronderstelling dat dit niet mogelijk is als je gebruik maakt van de oude en nieuwe KOR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solaire
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-05 11:26
Schuey schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:39:
Hierbij ga ik er van uit dit komt omdat je zelf een mooie winst maakt? Als ik nu gewoon in loondienst ben en er een eenmanszaakje naast opzet, zie ik geen reden waarom de loonbelasting voor mijn vaste baan zou stijgen. Als dit wel zo is, zou dat in mijn beleving best nadelig zijn als ik verwacht initieel redelijk weinig om te zetten.
Het grootste verschil komt omdat de loonheffingskorting die verrekend wordt door je werkgever niet meer klopt. Die berekend deze namelijk op basis van jouw bruto jaarsalaris, maar daar komt dus je andere inkomen nog bovenop. Hierdoor krijg je recht op minder loonheffingskorting dan waar jouw werkgever mee heeft gerekend.

Daarnaast ziet de belastingdienst dit type werk niet als ondernemen, dat wil zeggen, het inkomen moet onder "inkomsten uit overig werk" bij de aangifte. Ik heb de referenties zo niet bij de hand maar bij mijn vraag hierover bij de Belastingdienst werd verwezen naar een uitspraak waarbij de rechter vond dat je geen ondernemersrisico hebt als je inkomsten hebt uit loondienst. Hierdoor heb je dus geen recht op MKB en zelfstandigenaftrek.

Nadelig zal het niet snel zijn, maar contant zwart inkomen is natuurlijk altijd het voordeligst.
Ik financier mijn hobby een beetje met hobby, zo moet je het in mijn geval zien. Ik heb niet de mogelijkheid om er 20 uur per week aan te besteden, maar dat komt enerzijds omdat je nog niet begint en geen opdrachten hebt. Ik denk wel dat als je eenmaal gewoon begint het op een gegeven ineens hard gaat en je aan je baas gaat vragen of je 4x8 kunt gaan werken bijvoorbeeld.
Dat is natuurlijk zo, maar als je eenmaal de inschrijving bij de KvK hebt kun je daarna gewoon doorpakken. Het kost je eenmalig 50 euro (die ook nog aftrekbaar is) en dan kun je door. Je kunt natuurlijk ook nog even afwachten en e.e.a. met kwitanties doen in plaats van facturen. Het is net hoe professioneel je het wilt aanpakken, en als je eenmaal in de flow zit is het handig om alles al geregeld te hebben.
Ik was in de veronderstelling dat dit niet mogelijk is als je gebruik maakt van de oude en nieuwe KOR.
Klopt, maar de KOR is een opt-in. Je hoeft er geen gebruik van te maken. Als je meer aan BTW terugvraagt dan ontvangt moet je natuurlijk geen KOR aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schuey
Goede duidelijke info, de loonheffing en "inkomsten uit overig werk" zet me wel weer even aan het denken over of ik dit wel of niet ga doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
MadEgg schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 12:02:
De overgang van loondienst naar ZZP'er valt wel onder het arbeidsrecht, en dus onder Waadi artikel 9a, wat bekrachtigd is door de hoge raad. HR van mijn huidige werkgever heb ik hierop gewezen en schrok hier wel enigszins van aangezien HR dacht alles netjes dichtgetimmerd te hebben.
Bij m'n vorige werkgever heb ik ze er ook op gewezen en was de reactie "we weten het wel maar laten het toch in de contracten staan". Doen ze puur om te ontmoedigen. Wat mij betreft moet er gewoon een meldpunt komen en moeten boetes uitgedeeld worden voor onwettige clausules in contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
Hydra schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 10:38:
[...]

Bij m'n vorige werkgever heb ik ze er ook op gewezen en was de reactie "we weten het wel maar laten het toch in de contracten staan". Doen ze puur om te ontmoedigen. Wat mij betreft moet er gewoon een meldpunt komen en moeten boetes uitgedeeld worden voor onwettige clausules in contracten.
Wanneer er onwettige dingen in een clausule staan, lekker laten staan. Wanneer het erop aan komt hoef je je er niet aan te houden. Ze mogen je dan voor de rechter slepen, maar die zal dan korte metten maken van je oud werkgever.

Liever een niet wettige clausule die onderuit geveegd wordt door de rechter dan een specifiekere clausule welke wel wettig is en je je er daarom aan moet houden. Mooi voorbeeld hiervan is een veel te brede concurrentiebeding in je contract (wanneer in loondienst) waardoor deze niet wettig is. Hierdoor heb je effectief geen concurrentiebeding. Bij een specifiek concurrentiebeding welke bepaald dat je niet bij bedrijf X, Y en Z in dienst mag treden binnen 12 maanden geld deze wel. In het geval van het eerste mag je gewoon bij bedrijf X, Y en Z in dienst treden (want clausule is niet wettig) maar in het tweede geval mag het niet.

Je zult wel zelf de afweging moeten maken of het de extra tijd en energie waard is om dat gevecht aan te gaan. Kan me goed voorstellen dat je je tijd liever anders benut :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Hatsjoe ik heb toch liever gewoon geen conflict bij het einde dienstverband, dus ik heb bedingen waar ik het niet mee eens was altijd uit mijn contract laten halen.

Er wordt altijd wel zo makkelijk gedaan over het feit dat een rechter er gehakt van zou maken, maar op het moment dat er een rechter aan te pas komt ben je überhaupt al een verliezer, terwijl het eenvoudig te voorkomen is. En daarbij zijn er genoeg gevallen bekend waar de werkgever toch in het gelijk gesteld wordt, dus ik heb geen zin om daar risico voor te lopen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
Woy schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:55:
@Hatsjoe ik heb toch liever gewoon geen conflict bij het einde dienstverband, dus ik heb bedingen waar ik het niet mee eens was altijd uit mijn contract laten halen.

Er wordt altijd wel zo makkelijk gedaan over het feit dat een rechter er gehakt van zou maken, maar op het moment dat er een rechter aan te pas komt ben je überhaupt al een verliezer, terwijl het eenvoudig te voorkomen is. En daarbij zijn er genoeg gevallen bekend waar de werkgever toch in het gelijk gesteld wordt, dus ik heb geen zin om daar risico voor te lopen.
Snap ik, dat zou ook mijn voorkeur zijn. Heb echter in het verleden bovenstaande meegemaakt, concurrentiebeding welke niet conform wetgeving was. Werkgever meldde mij "staat er bij iedereen zo in, gaan we niks aan doen, take it or leave it". 8)7

Toen op advies van een arbeidsrechtsadvocaat akkoord gegaan met het contract aangezien het geen stand zou houden in de rechtszaal. Tevens ook een zeer kleine kans dat het ooit voor zou komen mocht oud-werkgever na einde dienstverband een zaak hadden willen aanspannen. Dit aangezien iedere arbeidsrechtsadvocaat met gezond verstand tegen een rechtszaak geadviseerd zou hebben bij oud-werkgever gezien de 0% kans op winnen.

Zoals ik al zei, je zult zelf de afweging moeten maken wat het jou waard is. Hoog en laag springen tot niet wettige clausule X uit je contract is, of het op zijn beloop laten omdat het toch geen stand houdt bij de rechter. Ik ging voor de 2e optie, weg van de minste weerstand. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hatsjoe schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:20:
[...]
Zoals ik al zei, je zult zelf de afweging moeten maken wat het jou waard is. Hoog en laag springen tot niet wettige clausule X uit je contract is, of het op zijn beloop laten omdat het toch geen stand houdt bij de rechter. Ik ging voor de 2e optie, weg van de minste weerstand. :)
Voor mij zou de weg van de minste weerstand dan zijn om te zeggen dat ze dan maar iemand anders zoeken. Als er voordat je in dienst komt al zo met je om gegaan wordt, dan zegt dat voor mij genoeg om niet eens meer bij een dergelijk bedrijf te willen werken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hatsjoe schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:48:
[...]

Wanneer er onwettige dingen in een clausule staan, lekker laten staan. Wanneer het erop aan komt hoef je je er niet aan te houden. Ze mogen je dan voor de rechter slepen, maar die zal dan korte metten maken van je oud werkgever.

Liever een niet wettige clausule die onderuit geveegd wordt door de rechter dan een specifiekere clausule welke wel wettig is en je je er daarom aan moet houden. Mooi voorbeeld hiervan is een veel te brede concurrentiebeding in je contract (wanneer in loondienst) waardoor deze niet wettig is. Hierdoor heb je effectief geen concurrentiebeding. Bij een specifiek concurrentiebeding welke bepaald dat je niet bij bedrijf X, Y en Z in dienst mag treden binnen 12 maanden geld deze wel. In het geval van het eerste mag je gewoon bij bedrijf X, Y en Z in dienst treden (want clausule is niet wettig) maar in het tweede geval mag het niet.

Je zult wel zelf de afweging moeten maken of het de extra tijd en energie waard is om dat gevecht aan te gaan. Kan me goed voorstellen dat je je tijd liever anders benut :)
Net als de clausule over de eventuele kosten voor Sociale premies als je toch als werknemer aangemerkt wordt. In veel contracten staat dat ze die kosten dan op de opdrachtnemer kunnen verhalen, maar dat mag niet volgens de wet.

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:33
Het is mij even niet meer duidelijk....

Die hele niet wettige concurentie beding clausules zijn toch alleen niet wettig voor Loondienst?
Als zelfstandige geld dit toch niet of toch ook wel.

Dus voor zowel ZZP als loondienst als het niet Specifiek X,Y, Z is en een redelijke termijn heeft (geen 5 jaar bijvoorbeeld) is het onwettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@agraaff als ZZP'er ben je een bedrijf, en bedrijven onderling hebben veel meer ruimte om af te spreken wat ze willen, en vallen dus niet onder de werknemers bescherming. Een concurrentie beding zal in de basis dus ook gewoon geldig zijn als je dat in je contract zet. Als ZZP'er moet je dus nog beter oppassen wat je in de overeenkomsten zet.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-05 14:09

page404

Website says no

MadEgg schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 12:02:
[...]

Nou ja, als ZZP'er mag je dus wél een relatiebeding met een broker afspreken. Daar teken je zelf dan voor, en dat valt niet onder arbeidsrecht.

De Waadi stelt dat elk relatiebeding nietig is tenzij het afspreekt dat er een financiële compensatie betaald moet worden door inlener aan detacheerder. Dat is in mijn geval niet zo aangezien ze dachten met het relatiebeding alles afgetimmerd te hebben.

Eis is hierbij wel dat je alleen met sturing van inhuurder werkt en niet ook sturing ontvangt van de detacheerder. Dat is in mijn geval ook niet aan de orde - alles wordt door inlener verzorgd.

Ik ben er dus wel van overtuigd dat ik geen juridische verplichting heb tot een financiële regeling. Om vriendschappelijk afscheid te nemen heb ik er geen moeite mee,maar het moet wel redelijk blijven.

De suggestie van @Ernemmer om een termijn of maximumbedrag af te spreken is wel interessant.
Sorry, even wat info afschermen:
Members only:

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@page404

Members only:

Tja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
page404 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:57:
Members only:
Heel herkenbaar. An sich zijn m'n ex-werkgever en ik gewoon heel fijn uit elkaar gegaan, maar je merkt wel dat als je dan weggaat de sfeer heel anders wordt. Je bent toch een soort 'verrader' die niet meer in het "dit is het beste bedrijf ter wereld"-verhaal gelooft ofzo. Het is wel erg uit het zicht uit het hart. En in mijn geval kreeg ik later vooral belletjes of ze niet via mij iemand bij de klant waar ik zat naar binnen konden krijgen :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:47

_Arthur

blub

Gewoon zwaaien naar je oude werkgever en je huidige opdracht. En lekker verder zoeken. De markt is dikke prima dus ga je niet in allerlei bochten wringen om je huidige opdrachtgever het naar de zin te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
_Arthur schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:21:
Gewoon zwaaien naar je oude werkgever en je huidige opdracht. En lekker verder zoeken. De markt is dikke prima dus ga je niet in allerlei bochten wringen om je huidige opdrachtgever het naar de zin te maken.
Ja, dat zou ik ook aanraden en is ook hoe ik het gedaan heb. Het was toen ik stopte ook voor zowel de klant als mijn werkgever beter geweest als ik daar nog een half jaar doorgewerkt had; ze hadden niemand om mij te vervangen en de klant wou graag door. Omdat het bedrijf daar vrij duidelijk in aangaf hier niet aan mee te willen werken (dat wist ik ook wel) ben ik er eigenlijk altijd vanuit gegaan sowieso niet naar die klant te gaan. Ook omdat dat bij anderen die voor mij weggingen ook nooit gebeurde.

Maar wat ik dat wel heel erg cru vind is dat ze daar niet aan mee willen werken maar dan wel later doodleuk bij bellen van "Hey, jij zit nu bij X, wij willen Jantje die al 2 maanden op de bank zit ook bij X hebben, kan jij helpen?"

Ja daaaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Hydra schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:33:
Maar wat ik dat wel heel erg cru vind is dat ze daar niet aan mee willen werken maar dan wel later doodleuk bij bellen van "Hey, jij zit nu bij X, wij willen Jantje die al 2 maanden op de bank zit ook bij X hebben, kan jij helpen?"

Ja daaaag.
Gewoon lekker zakelijk in gaan zitten; "daar wil ik mij best voor inzetten, alleen wel voor een eenmalige aanbreng fee van E 12.500,- bij starten opdracht, ongeacht de lengte van de opdracht (en/of de hoeveelheid uren die geschreven kunnen worden)".

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 13:36
agraaff schreef op woensdag 25 september 2019 @ 07:58:
Het is mij even niet meer duidelijk....

Die hele niet wettige concurentie beding clausules zijn toch alleen niet wettig voor Loondienst?
Als zelfstandige geld dit toch niet of toch ook wel.

Dus voor zowel ZZP als loondienst als het niet Specifiek X,Y, Z is en een redelijke termijn heeft (geen 5 jaar bijvoorbeeld) is het onwettig.
Als ZZP-er val je slechts zeer gedeeltelijk onder het arbeidsrecht. Wat je zakelijk overeenkomt, mag je verregaand zelf weten.

Hoe ik er in zit:

* Een relatiebeding (voor 1 specifieke klant, met een redelijke termijn en zonder gekke voorwaarden): als ik een klus via een intermediair aanneem, accepteer ik dat wel. Het zou van mijn kant niet fair zijn om direct de bemiddelaar eruit te knikkeren en zaken te gaan doen met zijn klant.

Op langere termijn ontstaat een nieuwe situatie. Ik voel me niet verplicht om latere opdrachten voor dezelfde klant ook weer via dezelfde intermediair te doen. De klant is niet het eigendom van de intermediair. En er ontstaat ook een werkrelatie tussen mij en eindklant. Dus let ik op de redelijkheid van de termijn en voorwaarden.

* Een concurrentiebeding teken ik principieel niet. Ik geef geen monopolie op mijn inzet af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Hydra daar zou ik juist inderdaad zakelijk best een mogelijkheid zien. Dat je je daar best voor wil inzetten, maar dat je eerst een relatiebeding wil tekenen, dat alle contacten met die relatie altijd via jou moeten lopen, en dat je daar dus ook een stuk van de taart wil hebben. Dat is immers ook de instellen die je oud werkgever tentoon gesteld heeft op het moment dat jij bij een van hun relaties aan het werk wilde.

Members only:

• Hydra
Woy schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:12:
@Hydra daar zou ik juist inderdaad zakelijk best een mogelijkheid zien. Dat je je daar best voor wil inzetten, maar dat je eerst een relatiebeding wil tekenen, dat alle contacten met die relatie altijd via jou moeten lopen, en dat je daar dus ook een stuk van de taart wil hebben. Dat is immers ook de instellen die je oud werkgever tentoon gesteld heeft op het moment dat jij bij een van hun relaties aan het werk wilde.
Oh, daar heb ik zeker over nagedacht hoor, maar ik heb daar op dit moment gewoon even geen zin in. In een later stadium zou ik dat misschien wel gaan doen, als een soort broker fungeren, maar op dit moment wil ik me liever op andere zaken focussen.

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-05 09:41
Woy schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:12:

Members only:
Eeuwig zonde. Zo groot is onze wereld niet en mond tot mond reclame is nog steeds de meest effectieve reclame. Zowel beide kanten op ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
miena21 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:41:
Eeuwig zonde. Zo groot is onze wereld niet en mond op mond reclame is nog steeds de meest effectieve reclame. Zowel beide kanten op ;w
Understatement. Nederland is klein en het "externen die Java doen" wereldje daarbinnen is nog veel kleiner. Je komt elkaar overal tegen.

• Hmmbob
page404 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:57:
[...]

Sorry, even wat info afschermen:
Members only:
Members only:

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-05 21:56

bord4kop

maximaal 100KB!

Iemand ervaringen met (eis voor een) g-rekening?
  • Ben ingehuurd en ingezet door een detacheerder/dienstverlener bij een klant van ze als PL.
Nu willen ze 55% ( :') ) van de factuur op een g-rekening storten. Vermijden van aansprakelijkheid loonbelasting etc. etc.. Dat snap ik allemaal wel hoor..

Maar:
a. geen zin in om meer dan de helft van mijn factuur geblokkeerd te hebben
b. Ik ben ZZP-er dus krijg sowieso geen g-rekening

Dan kan ik volgens mij nu het hele riedeltje gaan afhandelen, te weten:
- Verklaring van betaling opvragen bij belasting dienst
(krijg ik die wel? ben dit jaar gestart als ZZP-er :X )
- Administratie overleggen (geen zin om mijn boekhouding te delen)
- Heel veel gebel en gemail over en weer..

zucht...

Iemand tips en/of ideeën?

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
Uhm, je bent al gestart? Is dit niet gewoon naar voren gekomen bij het maken van de afspraken?

Ik zou snel wegwezen daar en doorgaan naar de volgende..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
bord4kop schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:30:
Iemand ervaringen met (eis voor een) g-rekening?
  • Ben ingehuurd en ingezet door een detacheerder/dienstverlener bij een klant van ze als PL.
Nu willen ze 55% ( :') ) van de factuur op een g-rekening storten. Vermijden van aansprakelijkheid loonbelasting etc. etc.. Dat snap ik allemaal wel hoor..

Maar:
a. geen zin in om meer dan de helft van mijn factuur geblokkeerd te hebben
b. Ik ben ZZP-er dus krijg sowieso geen g-rekening

- Administratie overleggen (geen zin om mijn boekhouding te delen)
- Heel veel gebel en gemail over en weer..

zucht...

Heb een keer gesproken met een tussenpersoon die ook met een G-rekening werkte. Dit was de eis van de opdrachtgever waarvoor hij werkte. Ik heb er zelf dus geen ervaring mee. Onderstaande is van zijn uitleg.

Hij vertelde mij dat het geen gevolgen heeft voor het uitbetalen van mijn facturen, deze krijg ik gewoon 100% betaalt, ik moet immers daarvan de belastingdienst betalen. Zodra ik bewijs van betaling naar mijn tussenpersoon heb gestuurd van mijn belasting zou voor hem het geld van de G-rekening vrijkomen.

Komt er dus op neer dat hij het stuk dat naar de G-rekening ging voorfinancierde totdat ik mijn belasting betaalt zou hebben. Het risico lag dus bij hem.

Het lijkt mij ook heel erg raar dat jij je factuur niet 100% uitgekeerd krijgt. Een G-rekening is om de opdrachtgever de beschermen tegen de ketenaansprakelijkheid. Wanneer jij je belasting niet netjes betaald kloppen ze aan bij de tussenpersoon die het dan vervolgens van de G-rekening betaalt. Hoe moet jij je belasting betalen als je niet het geld krijgt om te gebruiken om de betaling te doen? 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Dus je bent al begonnen? Wat staat er in het contract?

Met g-rekeningen werk ik niet; dan zoeken ze maar lekker een ander. Als ze mij al niet eens vertrouwen of ik bedrijfsmatig mijn financien op orde heb, hoe doen ze dat dan omtrent de werkzaamheden die jij/ik/wij uitvoeren.

Blijven ze bij die g-rekening? Next!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
zucht...

Ze uitlachen en een weekje wachten. Als er dan niets gebeurd een andere opdracht zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
_Arthur schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:56:
[...]

Dus je bent al begonnen? Wat staat er in het contract?

Met g-rekeningen werk ik niet; dan zoeken ze maar lekker een ander. Als ze mij al niet eens vertrouwen of ik bedrijfsmatig mijn financien op orde heb, hoe doen ze dat dan omtrent de werkzaamheden die jij/ik/wij uitvoeren.

Blijven ze bij die g-rekening? Next!
Dus ze willen het laaste kleine stukje risico wat ze als tussenpartij nog hebben ook nog afdekken, en dat mag de klant of zelfstandige allemaal weer ophoesten.
Ik vind het al treurig genoeg dat je bij sommige pas betaald krijgt als de klant betaald heeft. Wat een onzin, dan moet je er maar niet tussen gaan zitten als je dat risico niet wilt lopen.

Mijn eerste opdracht destijds vond de VAR verklaring ook niet voldoende, hij wilde nog 'bewijs' dat ik als zzp'er mijn belasting wel betaalde, anders komt de belastindienst het gewoon bij hem halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59

Heb ik ook moeten doen. Was geen probleem, binnen een week was die binnen. En ik was toen ook nog geen jaar bezig (3x kwartaalaangifte gedaan tot dat moment).

Boekhouding etc. dan overleggen hebben zij niets mee te maken. Als je deze verklaring kunt tonen moet dat voldoende afdekken voor hen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-05 23:16

AJM

miena21 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:41:
[...]

Eeuwig zonde. Zo groot is onze wereld niet en mond op mond reclame is nog steeds de meest effectieve reclame. Zowel beide kanten op ;w
Offtopic opmerking: Ik zie deze term hier wel vaker voorbij komen, maar voor de goede orde het is “mond tot mond reclame” ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

AJM schreef op donderdag 26 september 2019 @ 08:31:
[...]

Offtopic opmerking: Ik zie deze term hier wel vaker voorbij komen, maar voor de goede orde het is “mond tot mond reclame” ;)
Hoezo weet jij dat zo zeker???

8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

wat een reacties _/-\o_

Ik was ook stomverbaasd. Had het ook nog niet eerder meegemaakt!

Dit is via een ex-collega gegaan. Het is een vrij grote toko; 800+ man. Inhuur doen ze niet veel. Het moest snel, dus vanwege de goede verstandhouding was ik al gestart. Heb wel mijn alg. voorwaarden met de 1e weekfactuur. meegestuurd.
Na 2,5 weken hebben ze pas de officiële overeenkomst gestuurd. Daar staat dit gelul wel in.

Ja, dit is een teken van wantrouwen, maar zo 'n bedrijf wil ook gewoon risico uitsluiten..
Anderzijds wil je als kleine zelfstandige deze zorgen ook niet! Wat een ge-etter! Weer een les geleerd.

Dank voor de tips en ideeën.

Het uurtarief is :9 dus ik ga het trajectje maar in |:(
Keuze heb ik niet (meer)

[ Voor 10% gewijzigd door bord4kop op 26-09-2019 08:56 ]

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
bord4kop schreef op donderdag 26 september 2019 @ 08:50:
wat een reacties _/-\o_

Ik was ook stomverbaasd. Had het ook nog niet eerder meegemaakt!

Dit is via een ex-collega gegaan. Het is een vrij grote toko; 800+ man. Inhuur doen ze niet veel. Het moest snel, dus vanwege de goede verstandhouding was ik al gestart. Heb wel mijn alg. voorwaarden met de 1e weekfactuur. meegestuurd.
Na 2,5 weken hebben ze pas de officiële overeenkomst gestuurd. Daar staat dit gelul wel in.

Ja, dit is een teken van wantrouwen, maar zo 'n bedrijf wil ook gewoon risico uitsluiten..
Anderzijds wil je als kleine zelfstandige deze zorgen ook niet! Wat een ge-etter! Weer een les geleerd.

Dank voor de tips en ideeën.

Het uurtarief is :9 dus ik ga het trajectje maar in |:(
Keuze heb ik niet (meer)
Je kan het natuurlijk ook gewoon niet accepteren, ook een relatiebeding zou ik er uit laten halen eventueel.
Aangezien je al begonnen bent en het allemaal snel moest sta je sterker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:12
AJM schreef op donderdag 26 september 2019 @ 08:31:
[...]

Heb dat hier ook al eens gemeld geloof ik, maar mond-op-mond is tegenwoordig blijkbaar ook goed :(

https://www.tipsenweetjes...tovereind-staan-lees-dan/

Mond-op-mondreclame
Zie jij nu ook een wel heel intieme vorm van reclame voor je? Wij ook! Toch is dit niet fout. Het is nu al zo vaak gebruikt door de Nederlandse bevolking dat het Groene Boekje ook maar zwicht voor de druk. Mond-tot-mondreclame mag nu officieel ook gezegd worden als mond-op-mondreclame.

Nog zo één is 'overnieuw'. Ook dat is nu ineens toegestaan.

Onder het mom van 'als iedereen het fout schrijft/uitspreekt, laten we het dan maar goed rekenen'

Dus nog even en "Kan jij mij dat is uitleggen ? " is ook goed...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Maar @bord4kop, als je als ZZPer inderdaad geen G-rekening krijgt dan is het toch heel simpel? "Hey jongens, volgens mij staat er een foutje in het contract. Hier staat dat een G-rekening nodig is, maar die kan je niet krijgen als ZZPer". Klaar toch?
sverzijl schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:43:
Dus nog even en "Kan jij mij dat is uitleggen ? " is ook goed...
[/sub]
Tja. Ik deel aan de ene kant wel die mening en kan me ook redelijk ergeren aan het slechte taalgebruik op dit forum. Aan de andere kant vind ik mond-op-mond reclame dan ook wel weer erg grappig. Maar da's dan weer mijn puberale brein.

[ Voor 46% gewijzigd door Hydra op 26-09-2019 13:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

True dat!

Ik heb ondertussen even nagevraagd en toen de finance afdeling gemaild:

"Hallo allemaal,
wat fijn dat je me vanalles vraagt, maar er gaat iets mis jongens..

Ik krijg geen g-account of SNA certificaat.Ben maar simpele ZZP-er;
Maar ik beloof netjes mijn belasting te betalen. Als jullie gewoon mijn facturen betalen gaat alles weer oki!"

Mvg,

/me

| Security Management |

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-05 14:37
Mijn onderneming verdient nog geen geld, en omdat ik toch vaak op iets aan het wachten ben zoek ik iets om in te gaan freelancen. Ik heb nog geen specialisatie - voor een vak dat ik los volgde toen ik studeerde heb ik C# gedaan, voor mijn onderneming een microcontroller in C geprogrammeerd, nog los enkele websites gemaakt met Django (en gulp, git, sass), een plugin geschreven voor Shopify (met Flask). Maar naast me op kantoor zat een Wordpress-dev die voor 80e/uur soms omkwam in het werk en dan vroeg of ik kon bijspringen. Daarvoor heb ik te weinig ervaring maar ik denk dat Wordpress zeker een optie is.

Wat zouden jullie doen? Ik houd niet zo van js (lastig debuggen in mijn ervaring, documentatie vaak niet optimaal) dus zat te denken aan Laravel. Zou het een probleem zijn als ik backend doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Tja. Het is een kwestie van een bedrijf ervan overtuigen dat je het geld waard bent. De vraag is of je dat lukt of niet. Dat kan ik niet beoordelen, maar je ervaring lijkt enorm oppervlakkig te zijn uit wat ik hier lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 23-05 23:44
@Pruimenvlaai Een freelancer verkoopt skills waar hij goed in is, geen skills die hij nog moet leren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

pirke schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 07:37:
@Pruimenvlaai Een freelancer verkoopt skills waar hij goed in is, geen skills die hij nog moet leren...
Niet helemaal mee eens. Ook wel eens ergens begonnen zonder dat ik dat ooit gedaan had.

Maar misschien is dat ook wel weer een skill 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Ik doe ook nog wel eens dingen waar de klant meer vertrouwen in heeft dan ik zelf. Duidelijk maken dat je het niet kan, garantie tot de deur geven, uurtarief aanpassen en blijven zeggen dat je alleen voor de gezelligheid komt.
Zou het overigens nooit bij onbekende klanten doen, alleen vrienden en bekenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
pirke schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 07:37:
Nouja, als software engineer leer je sowieso continue nieuwe dingen natuurlijk en over het algemeen heb je veel te leren over hoe de klant intern werkt. Het is dus vooral het vertrouwen wekken dat je de komende rol aankan, niet dat je daar al exact ervaring in hebt.

Maar met "ik wil ongeveer dit want ik vind JS niet leuk" kom je er dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Tuurlijk, je kan een junior tarief vragen, maar dan heb je imho nog steeds meer bagage nodig dan "ik heb ooit een cursus C# gedaan" zonder verdere ervaring.

Hoe klanten intern werken is overal vergelijkbaar. Alleen de domeinkennis zul je op moeten bouwen, maar dat weten beide partijen. In je eerste maand ben je nu eenmaal minder productief dan als je er al een tijdje rondloopt.

[ Voor 42% gewijzigd door pirke op 27-09-2019 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Edit: beetje onduidelijk allemaal, zie ook mijn nieuwe post hieronder.

Ik heb bij een klant gezien dat een developer voor intern gebruik een app ontwikkelde. Deze was voor de buitendienst; vaste medewerkers die op locatie bij hun eindklant werkzaamheden verrichtten.

Die app maakte het gemakkelijk voor deze vaste medewerkers om de uren te boeken. Maar die app logt ook periodiek je locatie. Een gedragscode zou me een raamwerk geven om te beoordelen of ik aan zo'n app wil werken.

Is er een IT gedragscode die iemand hier naleeft? Hoe communiceer je dit aan klanten?

Er is een gedragscode vanuit de Authoriteit Persoonsgegevens, maar dat is nauwelijks toe te passen voor een enkele freelancer.

[ Voor 31% gewijzigd door TucanoItaly op 27-09-2019 10:10 . Reden: Edit: e.e.a. verduidelijkt ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Goedkoop prepaid telefoontje op je bureau laten liggen, alsof je 24/7 werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-05 20:44
Een gezonde arbeidsrelatie is gebaseerd op vertrouwen, helemaal de arbeidsrelatie zelfstandige <> klant. Zo'n app is voor mij een teken van wantrouwen, het bedrijf wilt immers jou checken en gelooft je niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
TucanoItaly schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 08:58:
Ik heb bij een klant gezien dat er een app werd gebruikt om de uren in te vullen. Maar die app logt ook periodiek je locatie.
Daar zou ik zo'n app gewoon geen toegang op geven. Afgezien van dat ik geen zin heb in discussies achteraf als ik een keer (met toestemming) thuisgewerkt heb, weet ik genoeg van software en developers dat ik er nul komma nul vertrouwen in heb dat er netjes met het verzamelen en bewaren van data omgegaan wordt.
Haassiej schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:42:
Een gezonde arbeidsrelatie is gebaseerd op vertrouwen, helemaal de arbeidsrelatie zelfstandige <> klant. Zo'n app is voor mij een teken van wantrouwen, het bedrijf wilt immers jou checken en gelooft je niet direct.
Mee eens. Achterlijk idee van een of andere HR bobo. Lijkt me dan wel wat om een el-cheapo android phone te kopen en dan met een app permanent m'n locatie ergens in Thailand te zetten. "Ja sorry maar ik denk dat jullie app stuk is".

[ Voor 33% gewijzigd door Hydra op 27-09-2019 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Sorry, de vraagstelling was niet duidelijk.

Het gaat om het volgende. Het bedrijf heeft een buitendienst met vaste medewerkers, en deze controleren installaties van klanten, in opdracht van die klanten. Verder heeft het bedrijf een interne IT afdeling, die apps ontwikkelen voor intern gebruik.

Zo hebben ze een app ontwikkeld waarmee de buitendienst z'n uren kan boeken. In een update dit jaar werd locatie tracking toegevoegd, om dat uren boeken te vergemakkelijken.

Nou heb ik geen reden om aan te nemen dat die locatie tracking voor iets anders gebruikt wordt dan uren boeken. Maar ik wil voorbereid zijn als iemand mij ooit vraagt om aan een dergelijke app te werken. Is er een gedragscode die richtlijnen geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:38
TucanoItaly schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:09:
Sorry, de vraagstelling was niet duidelijk.

Het gaat om het volgende. Het bedrijf heeft een buitendienst met vaste medewerkers, en deze controleren installaties van klanten, in opdracht van die klanten. Verder heeft het bedrijf een interne IT afdeling, die apps ontwikkelen voor intern gebruik.

Zo hebben ze een app ontwikkeld waarmee de buitendienst z'n uren kan boeken. In een update dit jaar werd locatie tracking toegevoegd, om dat uren boeken te vergemakkelijken.

Nou heb ik geen reden om aan te nemen dat die locatie tracking voor iets anders gebruikt wordt dan uren boeken. Maar ik wil voorbereid zijn als iemand mij ooit vraagt om aan een dergelijke app te werken. Is er een gedragscode die richtlijnen geeft?
Denk dat je toch hier vooral je eigen moreel kompas moet volgen. "Dit is geen opdracht waar ik mij fijn bij voel, sorry, ik zoek een andere opdracht" ik zie niet zo wat gedragscodes toevoegen aan een freelancer -> opdrachtgever relatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

overhyped schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:29:
ik zie niet zo wat gedragscodes toevoegen aan een freelancer -> opdrachtgever relatie.
Het is het verschil tussen
a) "wat een zeikerd", of genuanceerder "jammer dat je die mening hebt"
b) "deze gedragscode zegt objectief iets over zus-en-zo"

Ik kan dan zeggen: als we de app aanpassen op die-en-die manier, dan wil ik er aan werken, en bovendien strookt het met deze gedragscode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:38
TucanoItaly schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:50:
[...]

Ik kan dan zeggen: als we de app aanpassen op die-en-die manier, dan wil ik er aan werken, en bovendien strookt het met deze gedragscode.
Op die manier had ik er niet naar gekeken, Zo leer je nog wat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:07
TucanoItaly schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:09:

Je kan de AVG hiervoor gebruiken als kapstok voor een stuk discussie

https://autoriteitpersoon...ng/controle-van-personeel

Waar het op neer komt is dat
a) de maatregel onderbouwd moet zijn (locatie heeft niks met uren te maken, dus waarom?)
b) de maatregel proportioneel moet zijn (is er geen andere manier om het zelfde te bereiken met minder inbreuk op privacy)
c) wat zijn de gevolgen (als werknemers dit op een prive telefoon moeten installeren worden ze hiermee ook buiten hun dienst gevolgd)

Let er natuurlijk wel op dat je niet de "het mag niet van de AVG" gaat roepen. Maar je kan wel zeggen ik bouw dit graag maar en ik help jullie om dit ook in lijn te krijgen met AVG eisen die er zijn. Het zou tenslotte erg naar zijn als na het bouwen van de nieuwe versie jullie de app helemaal niet meer mogen gebruiken.

Een redelijke onderbouwing zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat het alleen op door het werk verstrekte devices draait en dat het ook gebruikt word om een kilometer vergoeding aan werknemers uit te keren.
Maar ik denk dat met dit soort features het altijd goed is om je af te vragen waarom, en wie zit hier echt op te wachten. Ik kan zelf wel zeggen dat ik 8 uur werk. Ik hoef hier geen prikklok of locatie tracking voor te hebben. Ook is locatie invullen bij de klant als ik op een knop druk nog wat anders dan oneindig bewaren waar/wie geweest is.

[ Voor 31% gewijzigd door Batavia op 27-09-2019 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-05 14:37
@pirke @Hydra ik snap dat ik ervaring moet hebben ergens mee om er in te freelancen, en een portfolio, en als het kan referenties van oude werkgevers.

Mijn vraag was dan ook, waarin zal ik goed gaan worden? En ik wil van tevoren een goede beslissing nemen, niet dat ik er over een half jaar achter kom dat eigenlijk alle freelance klussen voor backend in C# zijn, of dat React een must is als je Laravel doet, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

peltco schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:11:
Je kan de AVG hiervoor gebruiken als kapstok voor een stuk discussie
Zeer nuttig, dank je!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:07
Pruimenvlaai schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:26:
@pirke @Hydra ik snap dat ik ervaring moet hebben ergens mee om er in te freelancen, en een portfolio, en als het kan referenties van oude werkgevers.

Mijn vraag was dan ook, waarin zal ik goed gaan worden? En ik wil van tevoren een goede beslissing nemen, niet dat ik er over een half jaar achter kom dat eigenlijk alle freelance klussen voor backend in C# zijn, of dat React een must is als je Laravel doet, etc.
Hoe wil je een serieus antwoord op die vraag. Ik zou zeggen word heel goed in iets wat je leuk vind. Of React nog een ding is over 1/2/x jaar kunnen we geen van allen beantwoorden. Misschien heeft F#/Fabel alle frontend development vervangen. Wie zal het zeggen. Zelf ben ik een groot fan van alles op de microsoft stack en niet bang voor mijn toekomst.

Maar is een paar jaar detachering niks voor jou? Dat helpt je de markt kennen, netwerk opbouwen en die zetten je vast wel ergens neer waar dan vraag naar is. (En dat geeft je tijd om ergens goed in te worden)

[ Voor 4% gewijzigd door Batavia op 27-09-2019 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-05 09:27
TucanoItaly schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:50:
[...]

Privacy by design?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
Mijn vraag was dan ook, waarin zal ik goed gaan worden?
Weet ik veel, bloemschikken? Dat moet je toch echt zelf uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Je moet gaan doen wat je leuk lijkt, elke tak van developing is wel geld in te verdienen. De taal die je daarvoor gebruikt verschilt wel eens maar dat is maar een klein onderdeel van je functie.

[ Voor 37% gewijzigd door Ernemmer op 27-09-2019 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redrohX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10-2024

redrohX

errr....

React is een JavaScript framework, Laravel een PHP framework, C# is een programmeertaal. Ik denk dat je met die laatste meer baangarantie in de toekomst zal hebben dan je volledig op een framework te focussen. React kan net als jQuery nu over een paar jaar plaatsgemaakt hebben voor de volgende trend. En aangezien je JavaScript niet zo leuk vindt en je op front-end gebied echt niet onder JS uit kan komen lijkt me dat misschien niet de beste keuze. Wat je dan wel zou moeten doen moet je helemaal zelf beslissen want wij weten verder niet wat je leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:18

SeatRider

Hips don't lie

Maken jullie gebruik van CRM software? In 2018 ben ik afgestapt van Word en Excel voor mijn bedrijfsadministratie, en ik geloof dat ik inmiddels ook liever een simpel CRM-etje ernaast heb om al mijn klanten, partners en prospects bij te houden.

Ben op zoek naar tips. Ik zoek een cloud-ding, liefst met de mogelijkheid contactformulieren op te nemen in mijn wordpress-site (dat scheelt weer overtikken) en een koppeling met G-suite voor het versturen van e-mails zou denk ik ook wel handig zijn.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Op dit moment heb ik een BV (holding) en werk via een werkmaatschappij samen met anderen.

Stel, ik zou uit de werkmaatschappij stappen, wat zou ik dan het beste kunnen doen?
1) De holding BV aanhouden en zelf een nieuwe werkmaatschappij oprichten (o.a. ivm statuten)
2) De holding BV opheffen c.q. niet meer gebruiken en verder gaan onder een éénmanszaak
3) Vanuit de éénmanszaak opereren en de holding BV maandelijks een factuur stuurt naar éénmanszaak
4) Iets anders?

Ben nu dus enige tijd aan het freelancen geslagen waarbij ik niet persé verwacht dat dat snel gaat veranderen. Nu dus via een BV (werkmaatschappij) -> BV (holding) -> loon als DGA.
Mijn winst zal rond het omslagpunt van éénmanszaak/BV liggen, kan misschien iets hoger zijn, misschien iets lager.

Zelf zie ik wel voordelen om de BV in ieder geval wel aan te houden, omdat ik het wenselijk vind om liquiditeiten in de BV te parkeren (dan valt optie 2 af, tenzij er redenen zijn om dat te heroverwegen).

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik zou in zo'n situatie professionele hulp inhuren om het een en ander te berekenen.

Voor crm gebruik ik excel, maar ik heb dan ook maar iets van 10 klanten.
Ik gebruik ook een eigen Google maps met alle locaties van potentiële klanten, zodat ik tijdens het zoeken eerst lekker dichtbij kan beginnen.

[ Voor 61% gewijzigd door Ernemmer op 30-09-2019 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-05 19:08
Ik zou een accountant inschakelen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

RomeoJ schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:51:
Op dit moment heb ik een BV (holding) en werk via een werkmaatschappij samen met anderen.

Stel, ik zou uit de werkmaatschappij stappen, wat zou ik dan het beste kunnen doen?
1) De holding BV aanhouden en zelf een nieuwe werkmaatschappij oprichten (o.a. ivm statuten)
2) De holding BV opheffen c.q. niet meer gebruiken en verder gaan onder een éénmanszaak
3) Vanuit de éénmanszaak opereren en de holding BV maandelijks een factuur stuurt naar éénmanszaak
4) Iets anders?

Ben nu dus enige tijd aan het freelancen geslagen waarbij ik niet persé verwacht dat dat snel gaat veranderen. Nu dus via een BV (werkmaatschappij) -> BV (holding) -> loon als DGA.
Mijn winst zal rond het omslagpunt van éénmanszaak/BV liggen, kan misschien iets hoger zijn, misschien iets lager.

Zelf zie ik wel voordelen om de BV in ieder geval wel aan te houden, omdat ik het wenselijk vind om liquiditeiten in de BV te parkeren (dan valt optie 2 af, tenzij er redenen zijn om dat te heroverwegen).
Wat een belangrijke overweging is om een BV te behouden; wil/ga je verplichtingen aan vanuit die BV die je niet persoonlijk zou willen/kunnen dragen? Bijvoorbeeld investeringen in vastgoed, deelnemingen in nieuwe/andere BV's, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
SeatRider schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:09:
Ben op zoek naar tips. Ik zoek een cloud-ding, liefst met de mogelijkheid contactformulieren op te nemen in mijn wordpress-site (dat scheelt weer overtikken) en een koppeling met G-suite voor het versturen van e-mails zou denk ik ook wel handig zijn.
Voor een vereniging maak ik gebruik van e-boekhouden en die hebben volgens mij ook een Wordpress koppeling. Het versturen van mail heb je geen koppeling voor nodig, al zal dat afhankelijkheid zijn je anti-spam maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

_Arthur schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:37:
[...]

Wat een belangrijke overweging is om een BV te behouden; wil/ga je verplichtingen aan vanuit die BV die je niet persoonlijk zou willen/kunnen dragen? Bijvoorbeeld investeringen in vastgoed, deelnemingen in nieuwe/andere BV's, etc.
Wellicht op termijn wel, de komende jaren (> 5 jaar) zal dat nog niet aan de orde zijn.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:49
RomeoJ schreef op maandag 30 september 2019 @ 20:13:
[...]

Wellicht op termijn wel, de komende jaren (> 5 jaar) zal dat nog niet aan de orde zijn.
Ook de andere kant is belangrijk.. Welke goederen etc staan nog op de BV die niet (volledig) volledig zijn afgeschreven?
Pagina: 1 ... 115 ... 628 Laatste