Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Communicatie/marketing. Daar ligt zo'n aanpak natuurlijk wat meer voor de hand, maar dat betekent niet dat dat de enige sector is waar managers wél zelf naar freelancers zoeken.
Ernemmer schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:29:
@Bulder Als je jezelf in de kijker wilt zetten zou je een artikel kunnen schrijven op Linkedin. Goed geschreven artikelen worden erg veel geliked en gedeeld en zorgen voor veel nieuwe contacten. Ook kan je op Linkedin een ad campagne opzetten waarbij je je precies kan richten op een bepaalde doelgroep.
Een 1-2'tje met LinkedIn is inderdaad nog veel beter. Blog schrijven die alleen relevant is voor managers die jou zouden moeten inhuren ("5 dingen die altijd fout gaan bij de inhuur van freelance developers" oid), de eerste punten cadeau geven in je post en de overige op je eigen site, al je bezoekers van dat blog in een Adwords doelgroep stoppen zodat alleen zij je te zien krijgen als ze zoeken op "freelance" en/of "developer".

Dat is m'n hele punt. Mogelijkheden zat - je bent echt niet volledig overgeleverd aan recruiters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52
Bij mijn klant is er een nieuw manager en wilt met iedereen een ambitiegesprek houden (en wordt je later uiteraard beoordeeld). Dit wilt hij ook met de externe mensen doen. Op zich vind ik het prima, aangeven wat ik hier de komende tijd allemaal wil opleveren. Maar waar ik mij zorgen over maak dat er hierdoor een gezagsverhouding lijkt te ontstaan. Hoe gaan jullie hiermee om?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:08
c-nan schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:51:
Bij mijn klant is er een nieuw manager en wilt met iedereen een ambitiegesprek houden (en wordt je later uiteraard beoordeeld). Dit wilt hij ook met de externe mensen doen. Op zich vind ik het prima, aangeven wat ik hier de komende tijd allemaal wil opleveren. Maar waar ik mij zorgen over maak dat er hierdoor een gezagsverhouding lijkt te ontstaan. Hoe gaan jullie hiermee om?
Ambitiegesprek vind ik een beetje een rare bewoording om met externen te doen. Maar ik zou in het gesprek juist de vraag omdraaien. Wat verwacht je van mij? Welke ambitie heb je met mij als externe toen je inhuurde. Zo kan je verwachtingsmanagement doen en komt niemand voor verrassingen te staan na een x periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:20
Bulder schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:17:
[...]

Is dat een aanname of heb je dat zelf ondervonden? In mijn vakgebied is dit namelijk wel hoe alle freelancers aan klussen komen zonder tussenkomst van recruiters. Als je daardoor een tientje extra per uur kan vragen kun je daar na een jaar hele leuke dingen van doen.
Dat is mijn ervaring tot nu toe.

En eigenlijk ook wel logisch: Als (java) developer zit je toch vaak langere tijd op 1 klus (minimaal 6 maanden, vaak 1 of 2 jaar). Dus al zou je een website hebben, en je wordt gevonden. Hoe groot is dan de kans dat je precies op dat moment beschikbaar bent.

Dus dat concept werkt voor developers simpelweg niet. Een website waar opdrachten en freelancers gematcht worden is de enige oplossing online, waar je als opdrachtnemer dus aan kan geven dat je beschikbaar bent.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
miena21 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:11:
[...]

Ambitiegesprek vind ik een beetje een rare bewoording om met externen te doen. Maar ik zou in het gesprek juist de vraag omdraaien. Wat verwacht je van mij? Welke ambitie heb je met mij als externe toen je inhuurde. Zo kan je verwachtingsmanagement doen en komt niemand voor verrassingen te staan na een x periode.
Ik kan het wel omdraaien, maar uiteindelijk moet er een document ingevuld en getekend worden, zoals de medewerkers dat ook doen. Ik vind dat als externe vreemd. Prima dat je afspraken maakt, maar niet tijdens je opdracht alsof je een werknemer bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bulder schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:45:
[...]

Communicatie/marketing. Daar ligt zo'n aanpak natuurlijk wat meer voor de hand, maar dat betekent niet dat dat de enige sector is waar managers wél zelf naar freelancers zoeken.

[...]

Blog schrijven die alleen relevant is voor managers die jou zouden moeten inhuren ("5 dingen die altijd fout gaan bij de inhuur van freelance developers" oid), de eerste punten cadeau geven in je post en de overige op je eigen site, al je bezoekers van dat blog in een Adwords doelgroep stoppen zodat alleen zij je te zien krijgen als ze zoeken op "freelance" en/of "developer".
Ik zou dit anders doen.

Ik zou iets positiefs schrijven dat gericht is op je mede vakgenoten. Dan krijg je vanzelf bekijks bij de bedrijven en managers en negatieve dingen schrijven is nooit goed.
Ook zou ik nooit een half verhaal typen en voor de rest laten doorklikken naar je blog.
Ik zou er bij zetten dat als ze meer van dat soort artikelen willen lezen dat ze dan op een link naar je blog moeten klikken.

Als jij iets schrijft over bijvoorbeeld, hoe je snel iets kan oplossen door iets toe te passen in bepaalde software of zo.
En dit wordt geliked door de medewerkers, dan ziet de manager het ook vanzelf in zijn tijdlijn langskomen. Hij wordt dan vaak ook nieuwsgierig en na jouw 3e artikel komt het verzoek om te linken vanzelf.
c-nan schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:41:
[...]

Ik kan het wel omdraaien, maar uiteindelijk moet er een document ingevuld en getekend worden, zoals de medewerkers dat ook doen. Ik vind dat als externe vreemd. Prima dat je afspraken maakt, maar niet tijdens je opdracht alsof je een werknemer bent.
Dan geef je dat gewoon aan en omdat je geen gezagsverhouding wilt om die en die reden, doe je het gewoon niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Ernemmer op 17-09-2019 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
c-nan schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:41:
[...]

Ik vind dit wel vreemd inderdaad.. Helemaal als er 1 op 1 hetzelfde formulier word gebruikt. Lijkt me niet dat je hieraan mee hoeft te werken als "Zelfstandige"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
admiraalschaap schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 00:50:
Heeft iemand tips over freelancen als web developer in Londen? Ik woon hier nu een aantal weken en zal in ieder geval nog een jaar blijven. Ik vind het vooralsnog vrij lastig te overzien hoe ik hier aan de bak kom als freelancer. Er zijn heel veel recruiters maar de kwaliteit en vergoeding van de opdrachten valt me tot nu toe wat tegen. Iemand tips?
Ik werk remote en wil misschien me volgend jaar ook in Engeland vestigen(aangenomen dat alles goed gaat met de Brexit en dat dat nog mogelijk is en dat we aan het klimaat kunnen wennen). Belastingen en sociale premies lijken vrij gunstig te zijn. De eerste 12.5k GBP en 2k dividend zijn belastingvrij, dat 2x uitkeren(partner) betekent dat ongeveer de eerste 29k GBP belastingvrij zijn. Vennootschapsbelasting gaat naar 17% volgend jaar.

Uur(dag) tarieven lijken inderdaad wat lager te liggen, zelfs in London. Misschien een kwestie van een recruiter/tussenpartij zoeken die een eerlijke marge rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
@Bulder zou kunnen werken maar de meeste inhuur managers / managers die zijn lui en vragen een recruiter of hr.

Maar op linkedin iets zetten zou wel kunnen werken het grotere probleem is meer dat ze maar net moeten zoeken. Vind het soms toch wat lastig. Maar goed was op zoek en op eens wilden ze toch verlengen. (zo eerst gaan einde maand) maar dealen met recruiters is ook gewoon werk en elke keer die tarief discussie. Volgende ronde gewoon duidelijk zijn en geen onderhandelen zonder eerst de klant gesproken te hebben. Plus als ze er zo moeite mee hebben dan zitten blijkbaar bij de verkeerde klanten voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-07 19:04
Mijn oud-werkgever vroeg of ik een spoedklus wilde aannemen die naar waarschijnlijkheid ongeveer 2 weken gaat duren, ik zou hier dan ook voor naar het buitenland moeten. Omdat ik pas start bij mijn nieuwe werkgever over 1,5 maand, is het voor mij mogelijk om deze klus aan te nemen.

Mijn vraag: Wat is het uurloon dat ik kan vragen? Het gaat hier om een redelijke niche (Incident Response) waar weinig mensen in werkzaam zijn. En ik weet dat ze hier aan de klant €150 euro per uur voor vragen.

Verdere info waarvan ik (nog) niet weet of die van belang is, is dat er werd gesproken over een 0-uren contract, en dat ik dan betaald wordt adv de uren die ik maak (incl. vlieguren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
sjosz schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:16:
Mijn oud-werkgever vroeg of ik een spoedklus wilde aannemen die naar waarschijnlijkheid ongeveer 2 weken gaat duren, ik zou hier dan ook voor naar het buitenland moeten. Omdat ik pas start bij mijn nieuwe werkgever over 1,5 maand, is het voor mij mogelijk om deze klus aan te nemen.

Mijn vraag: Wat is het uurloon dat ik kan vragen? Het gaat hier om een redelijke niche (Incident Response) waar weinig mensen in werkzaam zijn. En ik weet dat ze hier aan de klant €150 euro per uur voor vragen.

Verdere info waarvan ik (nog) niet weet of die van belang is, is dat er werd gesproken over een 0-uren contract, en dat ik dan betaald wordt adv de uren die ik maak (incl. vlieguren).
Ik zou minstens € 130,- o.i.d. doen, en zorgen dat je duidelijke afspraken maakt over de onkosten zoals hotel/reis.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
Woy schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:25:
[...]

Ik zou minstens € 130,- o.i.d. doen, en zorgen dat je duidelijke afspraken maakt over de onkosten zoals hotel/reis.
Bedankt voor je input. Het lijkt een aardig bedrag (ik heb geen ervaring met freelancen), als ik ze hiermee geen wrang gevoel geeft dan is het prima. Iemand anders nog input?

Misschien ook nog handig om te vermelden dat ik mijzelf (nog) niet zie als senior, meer als medior. Al heb ik redelijk wat ervaring met incident response en kan ik prima het onderzoek uitvoeren.

[ Voor 39% gewijzigd door sjosz op 17-09-2019 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
Gaan ze je inhuren als Freelance? Je hebt het namelijk over een oude en nieuwe werkgever. Is dit dan een klusje erbij tussendoor als freelance, of krijg je een 0 uren contract in loondienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@sjosz het is ook een flink bedrag, maar blijkbaar hebben ze niemand anders beschikbaar, en ook het feit dat je ervoor naar het buitenland moet drijft de prijs natuurlijk op. Als je 130,- vraagt hebben ze nog 20,- marge, dat lijkt mij best redelijk ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
BennyV schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:48:
Gaan ze je inhuren als Freelance? Je hebt het namelijk over een oude en nieuwe werkgever. Is dit dan een klusje erbij tussendoor als freelance, of krijg je een 0 uren contract in loondienst?
Het gaat hier om een klus bij mijn oude werkgever waar ik sinds 3 maanden niet meer in dienst ben. Dit gaat dan inderdaad om een klusje tussendoor, en mijn oude werkgever had het over een 0-uren contract in loondienst. Op freelance basis gaat niet handig zijn (correct me if I'm wrong) omdat ik eerst naar het KvK moet (kost tijd en dat is er niet) en omdat ik geen meerdere freelance opdrachten ga aannemen dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@sjosz als het een eenmalig iets is, dan zou je het ook gewoon als inkomen overige werkzaamheden op kunnen geven. Want ik denk niet dat je als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt gezien als je eenmalig een opdracht doet. Het is dan wel weer lastig dat het voor je oude werkgever is waardoor het eerder als een verkapt dienstverband gezien kan worden.

Als je het in "loondienst" doet, dan zul je waarschijnlijk wel iets moeten zakken met je uurprijs, want dan komen er natuurlijk ook nog werkgeverslasten e.d. bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Wat Woy zegt. Ik zou kijken of je het als Freelance kan doen, maar dan wel opgeven bij je jaar inkomen.

Als Loondienst houd je er altijd een stuk minder aan over natuurlijk.
Dan is de vraag.
1. Heb je het geld nodig?
2. Vind je het leuk?
3. Wat is jouw vrije tijd jou waard om dit te doen.

uitkomst van die 3 punten zou je moeten vertellen of je het moet doen, en voor hoeveel.
HIerbij rekend je relatie met je vorige werkgever natuurlijk wel mee, ik weet niet hoe/wat en of je hem in de toekomst nog nodig hebt… Maar houd er rekening mee dat werkgevers altijd alles doen met eigen winst oogmerk, ik adviseer jou hetzelfde in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
BennyV schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:04:
Wat Woy zegt. Ik zou kijken of je het als Freelance kan doen, maar dan wel opgeven bij je jaar inkomen.

Als Loondienst houd je er altijd een stuk minder aan over natuurlijk.
Dan is de vraag.
1. Heb je het geld nodig?
2. Vind je het leuk?
3. Wat is jouw vrije tijd jou waard om dit te doen.

uitkomst van die 3 punten zou je moeten vertellen of je het moet doen, en voor hoeveel.
HIerbij rekend je relatie met je vorige werkgever natuurlijk wel mee, ik weet niet hoe/wat en of je hem in de toekomst nog nodig hebt… Maar houd er rekening mee dat werkgevers altijd alles doen met eigen winst oogmerk, ik adviseer jou hetzelfde in de gaten te houden.
Nee ik heb het geld niet nodig. Ja ik vind het leuk. En ja dit is mijn vrije tijd wel waard want het is een interessante klus. Verder vind ik een goede relatie met mijn oud werkgever ook belangrijk.

Het bedrijf had al geregeld dat ze een 0-uren contract gingen opstellen (dit kan ik nog altijd weigeren natuurlijk). Spoed is hier wel een dingetje, dus ik weet ook niet of ik het nog geregeld krijg om op freelance basis te doen.

Als het dan toch op basis van 0-uren moet, is een uurloon van tussen de €80 en €120 nog steeds acceptabel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:27

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

sjosz schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:32:
[...]

Nee ik heb het geld niet nodig. Ja ik vind het leuk. En ja dit is mijn vrije tijd wel waard want het is een interessante klus. Verder vind ik een goede relatie met mijn oud werkgever ook belangrijk.

Het bedrijf had al geregeld dat ze een 0-uren contract gingen opstellen (dit kan ik nog altijd weigeren natuurlijk). Spoed is hier wel een dingetje, dus ik weet ook niet of ik het nog geregeld krijg om op freelance basis te doen.

Als het dan toch op basis van 0-uren moet, is een uurloon van tussen de €80 en €120 nog steeds acceptabel?
Heel simpel.. Hun vragen 150... dus jij vraagt 130... en hun betalen ook alle onkosten.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
Tylen schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:37:
[...]

Heel simpel.. Hun vragen 150... dus jij vraagt 130... en hun betalen ook alle onkosten.
Eerlijk gezegd weet ik niet of het zo simpel is. Is het niet dat ze naast die €130 nog allerlei andere kosten moeten maken? En dat als ik €130 vraag dat het dan niks voor ze oplevert?

Onkosten betalen ze uiteraard ook. Ticket en hotel wordt door bedrijf geboekt, voor verdere onkosten krijg ik een creditcard van het bedrijf mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tylen schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:37:
[...]

Eventueel aan je oude werkgever vragen wat hun voorstellen als uurtarief. Kan je altijd nog komen met 130+

Het feit dat je iets leuk vindt of niet erg wil nog niet zeggen dat je het voor minder hoeft te doen dan noodzakelijk, althans zo kijk ik er naar.
Je vraagt ook niet aan een vriend die timmerman is "jij kan toch wel een kast voor mij maken voor 100 euro, jij vindt dat toch leuk om te doen"

Eventueel een goede verstandshouding met je oude werkgever kan een argument zijn, maar het feit dat je het al wil doen helpt ze al uit de brand en dat moet voldoende zijn. Dan hoef je verder niet teveel in te leveren op onkosten/verdiensten imo. Onderste uit de kan hoeft natuurlijk ook weer niet. Doe je 120/125 en hun regelen de rest van de zaken.

[ Voor 5% gewijzigd door Viper® op 17-09-2019 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redrohX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10-2024

redrohX

errr....

Ik heb gisteren gereageerd op een opdracht op een grote freelance website en tevens gevraagd over meer info omtrent de opdrachtgever en wat de projecten precies inhouden, want dat stond er niet bij. Ik kreeg vanochtend het antwoord van de recruiter, heel fijn. Maar wat schetst mijn verbazing, vandaag is er van een andere recruiter een opdracht op dezelfde site geplaatst met exact dezelfde projecten en van exact dezelfde opdrachtgever. Misschien naïef van mij (ik start net met het ZZP'er schap), maar is dit normaal dat recruiters hetzelfde plaatsen? Zal ik dan ook maar op die andere reageren om mijn kansen te vergroten?

[ Voor 3% gewijzigd door redrohX op 17-09-2019 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
redrohX schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:08:
Ik heb gisteren gereageerd op een opdracht op een grote freelance website en tevens gevraagd over meer info omtrent de opdrachtgever en de projecten precies inhouden, want dat stond er niet bij. Ik kreeg vanochtend het antwoord van de recruiter, heel fijn. Maar wat schetst mijn verbazing, vandaag is er van een andere recruiter een opdracht op dezelfde site geplaatst met exact dezelfde projecten en van exact dezelfde opdrachtgever. Misschien naïef van mij, maar is dit normaal dat recruiters hetzelfde plaatsen? Zal ik dan ook maar op die andere reageren om mijn kansen te vergroten?
Dit gebeurt zo vaak.
Soms vragen recruiters of je nog via andere partijen aangeboden bent. Ook is het misschien voor de klant niet altijd fijn als dezelfde persoon via 2 kanalen met andere tarieven binnenkomt. Ik zou in dit geval wel openheid vragen over tarieven en marges, zodat je van de 2 partijen met de juiste data een keuze kan maken. Zullen ze vast moeilijk over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redrohX

redrohX

errr....

Viper® schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:10:
Ik zou in dit geval wel openheid vragen over tarieven en marges, zodat je van de 2 partijen met de juiste data een keuze kan maken. Zullen ze vast moeilijk over doen.
Bedankt voor je antwoord. Bij de ene van vandaag staat het max tarief er wel bij, bij de ander niet. Aangezien ik hoger dan het max tarief heb opgegeven ben ik wel benieuwd wat ik terug krijg als antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
Viper® schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:06:
[...]

Eventueel aan je oude werkgever vragen wat hun voorstellen als uurtarief. Kan je altijd nog komen met 130+

Het feit dat je iets leuk vindt of niet erg wil nog niet zeggen dat je het voor minder hoeft te doen dan noodzakelijk, althans zo kijk ik er naar.
Je vraagt ook niet aan een vriend die timmerman is "jij kan toch wel een kast voor mij maken voor 100 euro, jij vindt dat toch leuk om te doen"

Eventueel een goede verstandshouding met je oude werkgever kan een argument zijn, maar het feit dat je het al wil doen helpt ze al uit de brand en dat moet voldoende zijn. Dan hoef je verder niet teveel in te leveren op onkosten/verdiensten imo. Onderste uit de kan hoeft natuurlijk ook weer niet. Doe je 120/125 en hun regelen de rest van de zaken.
Eens dat je het dan zeker niet voor minder hoeft! Goede verstandshouding met de oud-werkgever is wel belangrijk, daarom wil ik ook niet het uiterste uit de kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Ik denk wel dat er even goed duidelijk moet zijn dat sjozs niet als freelancer maar als een echte temp aan de slag gaat... Met 120 euro per uur verliest het bedrijf wel extreem veel geld, hij zal al snel 180+ gaan kosten voor "werkgever".

Ik denk dat je met 80 de uur netjes zit, in loondienst, alle kosten voor werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjosz
BennyV schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:18:
Ik denk wel dat er even goed duidelijk moet zijn dat sjozs niet als freelancer maar als een echte temp aan de slag gaat... Met 120 euro per uur verliest het bedrijf wel extreem veel geld, hij zal al snel 180+ gaan kosten voor "werkgever".

Ik denk dat je met 80 de uur netjes zit, in loondienst, alle kosten voor werkgever.
Als het voor de werkgever €180+ gaat kosten ga ik niet zoveel vragen. Misschien dat toch maar op freelance basis doen en snel een KvK'tje aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Inderdaad, met werkgevers lasten e.d is 80/90 euro per uur al netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
BennyV schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:18:
Ik denk wel dat er even goed duidelijk moet zijn dat sjozs niet als freelancer maar als een echte temp aan de slag gaat...
Als je dat soort vragen in "Het freelancer topic" stelt is het te verwachten dat dat soort dingen over 't hoofd gezien worden :)

Lijkt me overigens een ideaal ding om juist even freelance op te pakken. Scheelt die klant ook een hoop gedoe.

[ Voor 13% gewijzigd door Hydra op 17-09-2019 17:36 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Hydra schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:35:
[...]

Als je dat soort vragen in "Het freelancer topic" stelt is het te verwachten dat dat soort dingen over 't hoofd gezien worden :)

Lijkt me overigens een ideaal ding om juist even freelance op te pakken. Scheelt die klant ook een hoop gedoe.
Eens, daarom meld ik het er nog eens expliciet

En eens dat hij hier beter een freelance opdracht van kan maken. Ook zonder kvk.

[ Voor 9% gewijzigd door BennyV op 17-09-2019 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
BennyV schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:40:
[...]

Eens, daarom meld ik het er nog eens expliciet

En eens dat hij hier beter een freelance opdracht van kan maken. Ook zonder kvk.
Kan dit zonder KvK? Wat ik nog niet helemaal helder heb en wat ik probeer uit te zoeken, is waarom het dan voor mij beter een freelance opdracht kan zijn? Of waarom het zelfs beter kan zijn voor de opdrachtgever.

Ik realiseer mij overigens dat ik beter een nieuw topic aan had kunnen maken, maar om een of andere reden had ik er niet over nagedacht dat een 0-uren contract simpelweg geen freelancen is.

[ Voor 40% gewijzigd door sjosz op 17-09-2019 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja, als je het gewoon opgeeft als inkomsten uit overige werkzaamheden als je voor de BTW en inkomsten belasting geen ondernemer bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
Woy schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:46:
[...]

Ja, als je het gewoon opgeeft als inkomsten uit overige werkzaamheden als je voor de BTW en inkomsten belasting geen ondernemer bent.
De snelle hulp die ik nu krijg wordt zeer gewaardeerd _/-\o_

Is het dan een kwestie van het bedrijf een factuur sturen zonder BTW? Dit kwam ik namelijk tegen in een ander topic op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
sjosz schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:51:
[...]

De snelle hulp die ik nu krijg wordt zeer gewaardeerd _/-\o_

Is het dan een kwestie van het bedrijf een factuur sturen zonder BTW? Dit kwam ik namelijk tegen in een ander topic op Tweakers.
https://zzpdaily.nl/factuur-sturen-particulier/

Je maakt een 'kwitantie' kennelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Veel bedrijven nemen daar geen genoegen mee en werken iemand met een kvk en btw nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:42
kvk-nummer en btw-nummer aanvragen is kinderlijk eenvoudig, lijkt mij toch niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
Ernemmer schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:18:
Veel bedrijven nemen daar geen genoegen mee en werken iemand met een kvk en btw nummer.
Of ze daar geen genoegen mee nemen ga ik navragen, bedankt voor je tip.
Hielko schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:23:
kvk-nummer en btw-nummer aanvragen is kinderlijk eenvoudig, lijkt mij toch niet zo'n probleem.
Het gaat hier om een eenmalige opdracht, als het morgen binnen een paar uurtjes geregeld kan worden dan heb ik hier geen moeite mee, al weet ik nog niet wat de financiële gevolgen voor mij zijn.

Hoe zorg ik ervoor dat ik zeker weet ik betaald wordt? Dat is wat ik nog uit probeer te zoeken. Mij lijkt (en ik kan mij hierin vergissen) dat je bij een 0-uren contract het snelst je geld hebt en dat dit ook het meeste garantie geeft dat ik betaald wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
0 uren is inderdaad meer zekerheid omdat je gewoon in dienst treed bij dat bedrijf. Maar je gaat dan echt geen 80+euro per uur krijgen.
Ik denk dat je niet meer moet verwachten dan 1,5 keer je oude loon en ik verwacht eigenlijk dat de opdrachtgever wilt dat je het voor je oude loon gaat doen.

[ Voor 38% gewijzigd door Ernemmer op 17-09-2019 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:06:
0 uren is inderdaad meer zekerheid omdat je gewoon in dienst treed bij dat bedrijf. Maar je gaat dan echt geen 80+euro per uur krijgen.
Werkgever gaat werkgeverslasten betalen. Door die 40-60% overhead zal 80 per uur niet mogelijk zijn lijkt mij.
Ik denk dat je niet meer moet verwachten dan 1,5 keer je oude loon en ik verwacht eigenlijk dat de opdrachtgever wilt dat je het voor je oude loon gaat doen.
Als er een tarief was voor overuren/oproep tijdens een bereikbaarheidsdienst dan lijkt mij dat tarief een eerlijke ondergrens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:26
ANdrode schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:53:
[...]

Werkgever gaat werkgeverslasten betalen. Door die 40-60% overhead zal 80 per uur niet mogelijk zijn lijkt mij.

[...]

Als er een tarief was voor overuren/oproep tijdens een bereikbaarheidsdienst dan lijkt mij dat tarief een eerlijke ondergrens.
Oud werkgever heeft haast en geen mensen. Daar hangt een prijs aan vast.

verder zou ik voor 1,5 keer loon gaan en dan in dienst. Kans is groot dat dit wordt beschouwd als voortzetting dienstverband.

Daarnaast als freelance/zzp kunnen ze met een hoog tarief ook zeggen: prima, reiskosten voor jou. Hotelkosten voor jou. Regel je even een aansprakelijkheids verzekering? En reisverzekering? Etc etc. voor twee maanden nauwelijks de moeite, los van de haast om het op tijd voor elkaar te krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voor dit soort tijdelijke last-minute klusjes is een payroll bedrijf een goede tussenstap. Jij bedenkt zelf de tarieven per uur/dag/week/klus en kan daarnaast nog extra kosten toevoegen zoals reiskosten, voedsel en lokaal vervoer. Vooral voedsel tikt per dag hard aan in een hotel. Ontbijt is ruim een tientje en doordat je er niet kan koken doneer je elke avond weer 30.- aan een lokale ondernemer.

Mocht je nog een partner met kinderen thuis hebben dan zou ik er nog een extra vergoeding bovenop gooien omdat de partner een paar weken lang alles zelf moet doen. Dat vinden ze in de regel niet leuk maar als er wat geld tegenover staat… :P Als je het weekend vrij bent zou je die dagen gewoon kunnen factureren ter compensatie.

Dan krijg je zoiets (per dag) voor een klusje Londen/Parijs
600.- normaal tarief
40.- Voedsel
15.- reiskosten
300.- Hotel
200.- Compensatie langdurig buitenland
---------------
1155.-

Omdat je bij payroll niet altijd de mogelijkheid hebt om directe onkosten in te boeken zou ik er op aansturen dat de klant deze direct betaald middels creditcard of declaratie met bonnetjes achteraf. Anders gaat er nog loonbelasting over de hotelkosten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
Ik ben inderdaad bang dat ze het voor het oude loon gaan aanbieden, of misschien 1,5x, maar dan ga ik het niet doen want dan is het teveel gedoe voor een te lage compensatie.

Ik hoef het niet te doen. En de opdrachtgever heeft inderdaad haast, gaat niemand anders vinden voor deze klus en hoeft mij alleen te betalen voor de uren die ik aan de klus spendeer en vraagt daar €150 per uur voor aan de klant. Daarnaast worden alle andere kosten ook nog eens doorbelast aan de eind-klant, denk aan hotel, vliegtickets en andere kosten (dus die ga ik niet zelf betalen). Omdat de opdrachtgever hier leuk aan verdient, en om de andere redenen die ik noemde, vind ik het ook niet onredelijk om daar zelf een leuk bedrag aan over te houden, al zat ik te denken aan iets in de richting van €100, hier verwacht ik ook niet dat ik ze uitmelk.

Alleen de vraag is via welke wijze ik nu doe opdracht ga doen; payroll (Bedankt voor de tip @jadjong), zzp met KvK- en BTW nummer, zzp via kwitantie of 0-uren contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
0 uren of payrol maakt niet zoveel uit een is voor jou evenveel werk.
Kvk en btw is meer werk en meer verantwoordelijkheid, die jij volgens mij nu niet wilt hebben aangezien je binnenkort bij een nieuw baas begint en niet de ambitie hebt om te gaan ondernemen

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 16:29
Hoe gaan jullie (contractueel) om met klanten waar je ad-hoc een projectje doet op basis van nacalculatie? Ik heb zojuist via mijn netwerk een via-via klus gekregen voor een tiental uurtjes. Leuk voor erbij, maar ik heb mijn leergeld inmiddels betaald door contractueel dingen niet helemaal goed af te tikken.

Ik wil deze klant daarom iets laten tekenen om zodoende de voorwaarden, scope, betaaltermijn etc allemaal af te tikken. Normaal gesproken maak ik netjes een (fixed-price) offerte + voorwaarden, en dan is het rond. In dit geval gaat het om een nacalc opdracht (met een maximum aantal uren die ik nooit ga raken). Hoe pakken jullie dit aan? Ik verwacht dat mijn klant (gezien de organisatie) niet iets heeft liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:08
Precies dat, een contractje opstellen met voorwaarden, scope, betaaltermijn etc. Alleen spreek je geen vaste prijs af maar een uurtarief plus onkostenvergoeding, op basis van nacalculatie. Als de opdrachtgever dan toch wil weten hoe duur het gaat worden dan kun je eventueel een bandbreedte afgeven met een min en max prijs.

[ Voor 26% gewijzigd door HeleBoel op 18-09-2019 07:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik maak dan een offerte met werken op regie en mijn uurloon en eventueel een schatting van de uren.
De scope zet ik ook op de offerte, of als het een complexe scope is verwijs ik naar een projectspecificatie.
Bij de offerte doe je jouw algemene voorwaarden en je laat de offerte ondertekenen.

[ Voor 57% gewijzigd door Ernemmer op 18-09-2019 08:25 ]

• sjosz
Zo'n contract met voorwaarden lijkt mij ook wel handig, is iemand bereid om daar een voorbeeld van te delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
sjosz schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:40:
Zo'n contract met voorwaarden lijkt mij ook wel handig, is iemand bereid om daar een voorbeeld van te delen?
Niet van mij, maar praktisch elk bedrijf heeft algemene voorwaarden die je eenvoudig kan kopiëren en aanpassen zodat het bij jouw bedrijf past.
https://www.directict.nl/Algemene_Voorwaarden_Direct_ICT.pdf

Als contract neem ik altijd een modelovereenkomst van de belastingdienst en pas die aan.
Voor kleine opdrachten is een offerte genoeg en is niet echt een heel contract nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 18-09-2019 09:01 ]

• sjosz
Even een update. Via een 0-uren contract wilde ze er €55 euro van maken. Een andere mogelijkheid is ook via een freelance constructie, dan kan het richting de €75 euro.

Edit: ik weet nog niet of ik het ga accepteren overigens.

[ Voor 15% gewijzigd door sjosz op 18-09-2019 09:48 ]

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:08
sjosz schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:35:
Even een update. Via een 0-uren contract wilde ze er €55 euro van maken. Een andere mogelijkheid is ook via een freelance constructie, dan kan het richting de €75 euro.
https://www.kvk.nl/inschr...fspraak-maken-met-de-kvk/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-08 13:10

Voor Freelance zou ik minimaal op 100 inzetten als zij 150 krijgen, dan zit je nog aan de lage kant.

• Tylen

Tylen

Dus hun willen minimaal €75,- per uur verdienen aan je. 8)7

€100,- en dan ben je nog heeeeel schappelijk. Ik had hem op €130,- gezet.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Gewoon naar de KvK gaan, uitschrijven heb je ook zo weer gedaan (doet half Nederland met hun zonnepanelen) :)

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

GrooV schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:04:
Gewoon naar de KvK gaan, uitschrijven heb je ook zo weer gedaan (doet half Nederland met hun zonnepanelen) :)
offtopic:
Voor zonnepanelen hoef je alleen een ondernemer voor de BTW te worden. Daar heb je geen KVK inschrijving voor nodig

@sjosz De totale loonkosten bij €55 per uur in loondienst liggen rond de €65. Vind het een raar verschil met de freelance prijs die ze willen betalen. Bij ziekte heb je met een 0 uren contract ook niet heel veel extra kosten als werkgever. Tenzij je structureel werk verricht. Dan beschouwt het UWV als vast dienstverband.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52

Probleem is de perceptie. Een uurloon van 55,- is een bruto jaarsalaris van 114.800 excl vakantiegeld als het een doorlopend contract is. Dat wordt als "zeer hoog" ervaren.

Een uurloon van 25,- wordt als normaal gezien, terwijl een uurtarief van 75,- even normaal is. Bij vaste banen met goede werkzekerheid en een goed pakket arbeidsvoorwaarden is daar iets voor te zeggen. Maar die perceptie van uurlonen moet je imho niet doorzetten naar korte flexcontracten.

Als je baas alle onkosten betaalt (zoals je van een werkgever mag verwachten), dan is het aanbod misschien wel de moeite waard. Zo niet, laat het lekker schieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BennyV

Zoals vriend Tylen zegt vind ik 75 Freelance echt aan de lagen kant. Hoe lang ben je uiteindelijk van huis?
Ik denk dat je de vrienden bij oud werkgever duidelijk moet maken dat dit zo goed als een vriendendienst is. Waarbij jij meer eraan zou moeten verdienen dan zij. Tenslotte help jij ze uit de brand met deze spoedklus.

Freelance 100-130 euro ben je netjes bezig.

Zeg dat je normaal als freelanc 75 kan verdienen
1. Acuut = Meerprijs + 10
2. Hoge nood= meerprijs +10
3. Korte opdracht = Meerprijs +10
4. Extra administratief rondlomp omdat je normaal niet als freelanc werkt = Meerprijs +5

Kom ik even snel op 110 uit wat mijn persoonlijk minimum zou zijn in jouw situatie.

• robostrot88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 17:11
Ik zit er dus aan te denken om naast mijn baan kleine zzp opdrachten te gaan uitvoeren. Met name om te kijken of het wat voor mij is.
Is er überhaupt een site waar je dit soort opdrachten kan vinden? Met name op Netwerk gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
BennyV schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:26:
[...]

Zoals vriend Tylen zegt vind ik 75 Freelance echt aan de lagen kant. Hoe lang ben je uiteindelijk van huis?
Ik denk dat je de vrienden bij oud werkgever duidelijk moet maken dat dit zo goed als een vriendendienst is. Waarbij jij meer eraan zou moeten verdienen dan zij. Tenslotte help jij ze uit de brand met deze spoedklus.

Freelance 100-130 euro ben je netjes bezig.

Zeg dat je normaal als freelanc 75 kan verdienen
1. Acuut = Meerprijs + 10
2. Hoge nood= meerprijs +10
3. Korte opdracht = Meerprijs +10
4. Extra administratief rondlomp omdat je normaal niet als freelanc werkt = Meerprijs +5

Kom ik even snel op 110 uit wat mijn persoonlijk minimum zou zijn in jouw situatie.
Het lijkt wel of ze het nu over laten komen alsof hij blij moet zijn met de klus en dat dit een mooie uitdaging is etc.
Vervolgens weer het maximale eruit willen halen, erg jammer weer.

Zoals hierboven aangegeven is kan je het best zo oppakken. Als jij normaal gesproken klusjes hebt van 1 dag reken je ook gewoon 1000+ per dag. Zeker de zeer korte termijn en ook nog eens buitenland mensen zijn lastig te vinden, vraag aanbod, dat mag dus geld kosten.

• Ernemmer
  • Niet online

Voor dat verschil zou ik lekker via 0-uren werken. Veel minder gedoe en je bent gewoon verzekerd. Of die 55 euro genoeg is moet je zelf even bepalen.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Tylen schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:02:
[...]

Dus hun willen minimaal €75,- per uur verdienen aan je. 8)7

€100,- en dan ben je nog heeeeel schappelijk. Ik had hem op €130,- gezet.
Ik denk dat hij inmiddels bijna wel een eigen topic kan starten.
Maar die werkgever verdient er een stuk minder aan. DIe betaald de vlicht, hotel en verblijfskosten. Die heeft de klant binnengehaald en moet zelf ook administratie rondom deze klus doen. Dus waar jij vandaan haalt dat die overige 75 euro pure winst is zie ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

jongetje schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:04:
[...]

Ik denk dat hij inmiddels bijna wel een eigen topic kan starten.
Maar die werkgever verdient er een stuk minder aan. DIe betaald de vlicht, hotel en verblijfskosten. Die heeft de klant binnengehaald en moet zelf ook administratie rondom deze klus doen. Dus waar jij vandaan haalt dat die overige 75 euro pure winst is zie ik niet.
Omdat ik ook lees dat die kosten door gefactureerd worden naar de eindklant.

• Hydra
robostrot88 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:32:
Ik zit er dus aan te denken om naast mijn baan kleine zzp opdrachten te gaan uitvoeren. Met name om te kijken of het wat voor mij is.
Is er überhaupt een site waar je dit soort opdrachten kan vinden? Met name op Netwerk gebied.
Welk vakgebied? Wat ik vooral zie voor mensen zoals ik (software engineer) dat het vooral lange-termijn werk is.

• Viper®
  • Niet online
Tylen schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:05:
[...]

Omdat ik ook lees dat die kosten door gefactureerd worden naar de eindklant.
Ben wel benieuwd hoe hij weet dat de klant 150 per uur gaat betalen. Vaak is dit soort informatie 'geheim' en lastig aan te komen. Bedrijven doen altijd heel geheimzinnig over kosten, tarieven en marges.
Of je zegt 100 per uur excl btw, reis en verblijfkosten.
Maar dan ben je afhankelijk van wat hun regelen.
Je kan ook 130 zeggen en dan regel je het zelf, allemaal zakelijk aftrekbaar en btw krijg je terug dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Viper® schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:10:
[...]

Ben wel benieuwd hoe hij weet dat de klant 150 per uur gaat betalen. Vaak is dit soort informatie 'geheim' en lastig aan te komen. Bedrijven doen altijd heel geheimzinnig over kosten, tarieven en marges.
Je kan ook 130 zeggen en dan regel je het zelf, allemaal zakelijk aftrekbaar en btw krijg je terug dus.
Omdat Sjosz dat zelf hier tikte:
sjosz schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:16:

en hier (plus dat de onkosten ook doobelast worden):
sjosz schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:33:
Ik ben inderdaad bang dat ze het voor het oude loon gaan aanbieden, of misschien 1,5x, maar dan ga ik het niet doen want dan is het teveel gedoe voor een te lage compensatie.

Ik hoef het niet te doen. En de opdrachtgever heeft inderdaad haast, gaat niemand anders vinden voor deze klus en hoeft mij alleen te betalen voor de uren die ik aan de klus spendeer en vraagt daar €150 per uur voor aan de klant. Daarnaast worden alle andere kosten ook nog eens doorbelast aan de eind-klant, denk aan hotel, vliegtickets en andere kosten (dus die ga ik niet zelf betalen). Omdat de opdrachtgever hier leuk aan verdient, en om de andere redenen die ik noemde, vind ik het ook niet onredelijk om daar zelf een leuk bedrag aan over te houden, al zat ik te denken aan iets in de richting van €100, hier verwacht ik ook niet dat ik ze uitmelk.

Alleen de vraag is via welke wijze ik nu doe opdracht ga doen; payroll (Bedankt voor de tip @jadjong), zzp met KvK- en BTW nummer, zzp via kwitantie of 0-uren contract.

[ Voor 29% gewijzigd door Tylen op 18-09-2019 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
@redrohX vraag altijd aan een recruiter of zij rechtstreeks aan de eindklant factureren, of ze iemand een kickback fee moeten betalen en hoeveel marge er tussen jouw tarief zit en wat de eindklant betaalt. Wil de recruiter deze drie dingen niet vertellen of doen ze er vaag of moeilijk over, ren dan heel hard de andere kant op.

[ Voor 8% gewijzigd door RichieB op 18-09-2019 11:25 . Reden: kickback toegevoegd ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Viper®
  • Niet online
Tylen schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:16:
[...]

Omdat Sjosz dat zelf hier tikte:

[...]

en hier (plus dat de onkosten ook doobelast worden):

[...]
Ik doelde op hoe Sjosz dat weet.

• sjosz
[...]

Heel simpel, het is mijn oud-werkgever en ik heb met grote regelmaat dergelijke onderzoeken in het buitenland gedaan.

Voor wat betreft de optie om exclusief reis- en verblijfkosten te doen, bedankt voor de tip, het lijkt misschien aantrekkelijk, maar ik denk niet dat ik hier voor ga kiezen aangezien last-minute tickets naar een specifieke locatie vrij duur kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:41

orf

[...]

In mijn branche (digital agencies) wordt hier helemaal niet geheimzinnig over gedaan. Er wordt vrij open gesproken over tarieven, marges, kosten inhuur en salarissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redrohX

redrohX

errr....

RichieB schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:22:
@redrohX vraag altijd aan een recruiter of zij rechtstreeks aan de eindklant factureren, of ze iemand een kickback fee moeten betalen en hoeveel marge er tussen jouw tarief zit en wat de eindklant betaalt. Wil de recruiter deze drie dingen niet vertellen of doen ze er vaag of moeilijk over, ren dan heel hard de andere kant op.
Ondertussen bericht gehad en hij vertelde zonder dat ik het hoefde te vragen het tarief wat de klant betaald en wat hij er aan verdient. Het kwam integer genoeg over om voor dit project verder te gaan met hem.

• sjosz
Ik kan kiezen tussen €65 euro per uur via een 0-uren contract of €95 euro zzp. Ik kan het antwoord op mijn vraag niet zo snel vinden, maar is het dan voor mij financieel voordeliger om te kiezen voor het laatste?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Dat is 2400 verschil (bij 14 dagen; 80 uur)

Als je daarna ZZP wordt, of nu al bent: de €95,- (ex onkonsten etc. etc.) pakken.
Ga je daarna -weer verder- in loondienst zou ik er niet moeilijk over doen en 0 uren pakken voor die 2 weken.

ik vind het nogal een lange draad waarbij het hier gaat om wel of geen freelancer te worden voor 14 dagen.. |:(

Is toch een no-brainer of ??

[ Voor 28% gewijzigd door bord4kop op 18-09-2019 15:36 ]

| Security Management |

• BennyV
redrohX schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:50:
[...]

Ondertussen bericht gehad en hij vertelde zonder dat ik het hoefde te vragen het tarief wat de klant betaald en wat hij er aan verdient. Het kwam integer genoeg over om voor dit project verder te gaan met hem.
Dat zijn de betere berichten!
sjosz schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:27:
Ik kan kiezen tussen €65 euro per uur via een 0-uren contract of €95 euro zzp. Ik kan het antwoord op mijn vraag niet zo snel vinden, maar is het dan voor mij financieel voordeliger om te kiezen voor het laatste?
Help ons even... wat zijn de details?
95 euro ZZP en zij betalen nogsteeds de vlucht+hotel etc?
Hoe veel dagen hebben we het over?

• sjosz
BennyV schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:35:
[...]

Dat zijn de betere berichten!

[...]

Help ons even... wat zijn de details?
95 euro ZZP en zij betalen nogsteeds de vlucht+hotel etc?
Hoe veel dagen hebben we het over?
Uiteraard, die gegevens had ik al ff kunnen plaatsen hier. Het gaat om €95 euro per uur voor ZZP, en de klant betaalt alle onkosten (hotel, vlucht, eten, taxi's etc). Het gaat waarschijnlijk om 2 weken, maar dat kan goed langer of korter worden. Als er nog meer info nodig is hoor ik dat graag :)

• BennyV
Een simple (Niet tot op detail correct natuurlijk) rekensom wat ik aanhoud om te kijken wat ik er aan over houd is. Uurloon X tijd X 0.6.
Er vanuit gaande dat je ongeveer 0,4 kwijt bent aan belasting.

JE zit daar dus 14 dagen? Krijg je 14 dagen betaald? Of zit je daar 12 dagen (1 weekend) en krijg je 10 dagen betaald?
uitgaande van het laatste.
95*80 = 7600
7600 * 0.6 = 4560

Zou je er ongeveer 4560 euro aan overhouden. Let wel: Je krijg nu in eerste instantie die 7600 uitgekeerd maar betaald aan het einde van het jaar inkomste belasting (normaal doet je werkgever dit voor jou). Dit is voor mij reden om 0.4 van het totaalplaatje gelijk appart te zetten.

Wat de rekensom zou zijn bij een 0 uren contract weet ik niet.

• Viper®
  • Niet online
bord4kop schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:32:
Dat is 2400 verschil (bij 14 dagen; 80 uur)

Als je daarna ZZP wordt, of nu al bent: de €95,- (ex onkonsten etc. etc.) pakken.
Ga je daarna -weer verder- in loondienst zou ik er niet moeilijk over doen en 0 uren pakken voor die 2 weken.

ik vind het nogal een lange draad waarbij het hier gaat om wel of geen freelancer te worden voor 14 dagen.. |:(

Is toch een no-brainer of ??
Tevens is het vaak in de praktijk toch zo dat projecten uit lopen of dat er vervolg klussen uit rollen. In dat geval is ZZP'er zijn tegen 95 euro gunstiger, kan je gelijk doorpakken.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
en vergeet niet in te schrijven bij de KvK plus tja voor een tussenklus kan je prima dat doen zeker als je al loonbelasting heb betaald dit jaar gewoon als extra inkomsten op geven moet je alleen je BTW nog regelen.

Als je het hele jaar ZZP-er ben heb je iets meer administatief werk maar voor een klusje tussen door is het heel weinig werk.

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Iemand hier ooit gebruik gemaakt van honeypot.io? In dit topic kan ik er niks over vinden, maar krijg van deze partij wel vaak advertenties te zien via LinkedIn. Naar eigen zeggen maken best een aantal bekende Nederlandse bedrijven gebruik van hun diensten.

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 16:29
mobstaa schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:03:
Iemand hier ooit gebruik gemaakt van honeypot.io? In dit topic kan ik er niks over vinden, maar krijg van deze partij wel vaak advertenties te zien via LinkedIn. Naar eigen zeggen maken best een aantal bekende Nederlandse bedrijven gebruik van hun diensten.
Deze lui adverteren ook redelijk hard op reddit, dus lijkt wel een grote partij te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:23

MadEgg

Tux is lievvv

mobstaa schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:03:
2,5 jaar geleden heb ik me daar ingeschreven toen ik op zoek was naar een nieuwe baan. Ik werd gekoppeld aan een talent rep die ik via Skype gesproken heb. De aanbiedingen zouden volgens haar binnenstromen maar ik heb er helemaal niets van gehoord. Wel werd ik uitgenodigd om mentor te zijn op een hackaton in Berlijn tegen onkostenvergoeding. Toen ik zei dat mijn tijd wel iets meer waard was dan puur onkostenvergoeding heb ik nooit meer iets van Honeypot gehoord. Niet echt een goede ervaring dus. Maar wellicht is het in 3 jaar wat verbeterd.

Tja

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
offtopic:
Honeypot richt zich afaik alleen op bemiddeling tussen werkgever en werknemer, en heeft met freelancen weinig te doen.

Nu het er toch over gaat: check heel goed hun leveringsvoorwaarden voordat je je inschrijft. Ik heb ze ooit gelezen. Als jouw profiel (geheel buiten je controle) wordt getoond aan een werkgever, dan vindt Honeypot dat zij exclusief recht hebben op de match. Ben je reeds eerder zelf, of via een andere route, in contact met deze werkgever, dan moet jij dat aantonen.

Ik zou me daar niet aan wagen. Je riskeert te tekenen voor een soort monopolie op jouw bemiddelling.

[ Voor 0% gewijzigd door t_captain op 19-09-2019 12:08 . Reden: typo ]

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
Honeypot is voor vaste banen.

Je kan aanvinken dat je freelance opdrachten zoekt en dan krijg je de melding dat ze dat (nog) niet ondersteunen. De focus zit op vaste banen.

Dit was 6 maanden geleden nog zo iig.

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
MadEgg schreef op donderdag 19 september 2019 @ 00:55:
2,5 jaar geleden heb ik me daar ingeschreven toen ik op zoek was naar een nieuwe baan. Ik werd gekoppeld aan een talent rep die ik via Skype gesproken heb. De aanbiedingen zouden volgens haar binnenstromen maar ik heb er helemaal niets van gehoord. Wel werd ik uitgenodigd om mentor te zijn op een hackaton in Berlijn tegen onkostenvergoeding. Toen ik zei dat mijn tijd wel iets meer waard was dan puur onkostenvergoeding heb ik nooit meer iets van Honeypot gehoord. Niet echt een goede ervaring dus. Maar wellicht is het in 3 jaar wat verbeterd.
De aanbiedingen zouden 'binnen stromen' maar het enige aanbod dat je kreeg was tegen onkostenvergoeding vrijwilligerswerk te doen in Berlijn ... Ik blijf me verbazen over de houding van bedrijven en recruiters in de IT sector, waar naar het schijnt ook nog een tekort aan personeel is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Blijf het jammer vinden dat Elect niet in dat gat gesprongen is. Die hadden vanaf het begin al die optie aangeboden maar dat project is echt slecht gemanaged.

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:00
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alvast bedankt voor het lezen. :)

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Rechten?

Je werkt via je eigen voorwaarden dus jij bepaald zelf voor welk uurloon je wilt werken.

Persoonlijk zou ik na drie jaar eens een keer verder kijken zodat je geen problemen krijgt met de belastingdienst.

[ Voor 36% gewijzigd door Ernemmer op 19-09-2019 13:07 ]

• BennyV
KirovAir schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:03:
Members only:

Heb je getekend voor een Concurentiebeding? Wat staat hier in?

• KirovAir
BennyV schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:09:
[...]

Heb je getekend voor een Concurentiebeding? Wat staat hier in?
Members only:

Lijkt er wel op. Maar ik vraag me af in hoeverre dit van toepassing is als ik bijvoorbeeld bij een collega in dienst treed en hij mij wegzet bij de opdrachtgever.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• BennyV
Nu ben ik geen jurist... Maar volgens mij mag je vrij weinig onder 13.2. Ik zou het in ieder geval niet riskeren. Werk zat op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
KirovAir schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:03:
Members only:

Members only:

succes

[ Voor 0% gewijzigd door Viper® op 19-09-2019 13:42 . Reden: mo tag niet afsluiten als een echte prutser ]

• Hydra
Je bent ZZPer. Als jij tekent voor een contract val jij niet onder de typische wetten die werknemers beschermen omdat je geen werknemer bent. Je bent een bedrijf. Een dergelijk relatiebeding zal vrijwel altijd standhouden.

• KirovAir
Thanks voor de reacties. Ik weet voldoende. (Ga even om tafel met de tussenpartij en licht mijn werkgever in over de onderhandeling)

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je de verlenging niet aan een fikse opslag mag koppelen. Je bent ZZPer. Als je zegt dat je 10 euro/uur bij wilt hebben ze dat te nemen of te laten (al laat je het wat onderhandelen naar 7 euro/uur of zo).

• c-nan
Hoe gaan jullie om met spullen kopen/boeken wat je ook prive gebruikt, zoals een koptelefoon?

Ik zal de koptelefoon bijvoorbeeld gebruiken:
- onderweg naar de klant werken met koptelefoon op (OV), noise cancelling
- voor online trainingen
- bellen met (mogelijke) klanten
- maar ook prive om gewoon muziek mee te luisteren

Boek je dit 100% zakelijk in, koop je het prive, of 50/50?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:27
c-nan schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:22:
Boek je dit 100% zakelijk in, koop je het prive, of 50/50?
Gewoon zakelijk als kosten opvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Als ik het zakelijk kan verantwoorden dan koop ik het zakelijk en anders gewoon privé. Klooien met percentages ga ik niet mee beginnen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• sjosz
Even een korte update. Ik ben naar de kvk gegaan en heb nu een eenmanszaak, uurloon is €95 excl geworden, ook reiskosten en andere onkosten worden vergoed. Als laatst; aansprakelijkheidsverzekering is geregeld envanavond vlieg ik!

Bedankt voor jullie snelle hulp!

• Viper®
  • Niet online
Daan schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:33:
[...]

Gewoon zakelijk als kosten opvoeren.
In Den Haag zitten legio mensen die hele woningen zakelijk boeken, dan begint het interessant te worden.
Als je het zakelijk gebruikt is het zakelijk boeken. Ski's voor je ski vakantie wordt wat anders.
Je mag eigenlijk alles boeken of doen wat je wilt, echter bij controle mag je het allemaal uit gaan leggen.
sjosz schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:26:
Even een korte update. Ik ben naar de kvk gegaan en heb nu een eenmanszaak, uurloon is €95 excl geworden, ook reiskosten en andere onkosten worden vergoed. Als laatst; aansprakelijkheidsverzekering is geregeld envanavond vlieg ik!

Je urencriterium van 1200+ ga je denk ik helaas niet halen dit jaar.

95 euro eerste klus + onkosten is best netjes als ik het zacht uitdruk.
Zelf begonnen op 74 euro en dat was incl reis en verblijf.

[ Voor 40% gewijzigd door Viper® op 19-09-2019 15:44 ]

• Ernemmer
  • Niet online
Viper® schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:41:
[...]

Je urencriterium van 1200+ ga je denk ik helaas niet halen dit jaar.

95 euro eerste klus + onkosten is best netjes als ik het zacht uitdruk.
Zelf begonnen op 74 euro en dat was incl reis en verblijf.
Het is een tijdelijke klus voor 2 weken en daarna gaat ie weer ergens in loondienst volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:45:
[...]

Het is een tijdelijke klus voor 2 weken en daarna gaat ie weer ergens in loondienst volgens mij.
Ja die 'tijdelijke' klussen ken ik :+

Maar in dat geval maakt het niet zoveel uit. Wel mooie gelegenheid om nog wat spullen die je nodig had zakelijk aan te schaffen. Nieuwe laptop/telefoon/auto/huis/boot :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

sjosz schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:26:

Veel plezier en succes!

| Security Management |

Pagina: 1 ... 114 ... 643 Laatste