Ernemmer schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 07:42:
Nou, het is ook wel een beetje de luiheid van de mensen die tegenwoordig een baan zoeken. Even Googelen op bedrijven in de buurt en zoeken of ze vacatures open hebben staan is vaak al teveel moeite. Het belletje van/naar de recruiter was een stuk makkelijker.
Mijn ervaring toen ik een jaar geleden op zoek was naar een opdracht:
Bedrijf 1: Recruiters waren voor hun aan het recruiten, ik wist te achterhalen welk bedrijf het was, en een oud collega van me zat daar. Via die oud-collega proberen binnen te komen, uiteindelijk hoorde ik dat de betreffende manager onder de indruk was van CV, etc. etc. ... je raadt het al: nooit weer wat van gehoord.
Bedrijf 2: Zelfde verhaal: Recruiters waren aan het recruiten, ik kende oud collega die daar zat. Maar hij vertelde me dat ze niet meer met inhuur werkten. Terwijl ik wel opdrachten van recruiters voorbij zag komen.
Bedrijf 3 (huidige opdrachtgever): Recruiter A had me verteld dat hier "zeeer binnenkort" een opdracht vrij ging komen, en of ik het goed vond dat ze mijn CV alvast erheen stuurde: Prima, ik had mijn baan al opgezegd dus had relatief haast. 2 weken later wordt ik gebeld door een andere recruiter dat het bedrijf per direct op zoek was, en hij me de volgende dag nog op gesprek kon hebben.. Beetje lullige situatie, maar vooruit, toch maar zo gespeeld: immers Recruiter A had hier nog niks van laten weten, en ik had geen contract met hen. Uiteindelijk deze opdracht gekregen via die recruiter, terwijl mijn CV daar 2 weken eerder bij dezelfde manager was neergelegd. Ik heb later wel gevraagd, maar hij gaf letterlijk aan dat hij die CV's niet bijhield. Op het moment dat ie iemand nodig had gaat ie zoeken, wat daarvoor binnen gekomen is, of op een stapel ligt, doet er niet toe.
Grappig detail: 6 maand lang niks meer van recruiter A gehoord, en toen ineens een boos belletje van de recruiter dat ik buiten haar om bij dat bedrijf was gaan werken... sorry hoor, maar het duurde een half jaar voor haar om erachter te komen, hoe actief ben je dan voor mij of dat bedrijf aan het zoeken, dan ben je gewoon aan het schuiven
Bedrijf 3, verhaal 2: Recentelijk werd het team fors uitgebreid, ik zag overal de recruiters zoeken met soortgelijke beschrijvingen.. Na enkele weken waren alle posities ingevuld, maar het duurde meerdere maanden voordat de zoektocht van alle recruiters eindelijk ophielden. Kortom: Genoeg developers hebben mogelijk gereageerd op die opdracht, die allang gesloten was. De recruiters gebruikten ze dus gewoon
als lokkertje om met developers in contact te komen.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce