• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:29:
Als
[...]
Meer leesbaar is dan dit:
[...]
Dan vind ik dat dat dan toch echt aan de desbetreffende developer ligt.
Mogelijk gaat het ook om tool support? Soms wordt er wat samengevouwen waardoor het er een stuk compacter uitziet.

Ik gebruik voor bijna alles (neo)vim+plugins maar voor java (en grote stukken scala ivm tool support) moet ik naar een volledige IDE toe wanneer ik er mee te maken heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
[b]Hydra schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:29:Dan vind ik dat dat dan toch echt aan de desbetreffende developer ligt.
100% mee eens, mijn code staat tegenwoordig stijf van de lambda's. Als je ze kan lezen: superefficient, als je die moeite nooit genomen hebt: weinig regels waar veel gebeurd.

ps. je bent wel de .stream() vergeten .. toch weer 1 lijn meer :P

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wat heeft dit met freelancen te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39
@Ernemmer Toont maar weer aan waarom mijn vakgebied PM/scrum master zo belangrijk is.. leuk die ellenlange technische discussies, maar leveren moeten die dev's ;)

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:22

RBH

Om iets meer on-topic te gaan; hoe komen jullie eigenlijk aan jullie opdrachten/projecten?

In mijn geval is het tot nu toe eigenlijk altijd via mond-op-mond gegaan, maar ik ben aan het onderzoeken of er ook andere manieren zijn om aan opdrachten/projecten te komen. :)

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:08

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

RBH schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:22:
Om iets meer on-topic te gaan; hoe komen jullie eigenlijk aan jullie opdrachten/projecten?

In mijn geval is het tot nu toe eigenlijk altijd via mond-op-mond gegaan, maar ik ben aan het onderzoeken of er ook andere manieren zijn om aan opdrachten/projecten te komen. :)
Mond op mond maar ook via linkedin.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:27

Freelance.nl, LinkedIn (benaderd worden door recruiters/brokers, maar ook gepostte opdrachten van deze personen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:21
Mond op mond vind ik wat te intiem, maar meestal wel van mond tot mond.
Meestal via oud-collega's/-ZZP-ers waar ik vroeger mee heb samengewerkt. Ook een aantal whatsapp groups waarin aantal ZZP-ers zitten waarmee ik heb samengewerkt. Als er iets interessants langskomt waarschuwen we elkaar. Mijn klussen duren echter meestal toch 1-2 jaar, dus heel actief hoef ik er niet mee bezig te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
Op linkedin aangegeven dat ik beschikbaar was, vervolgens door iedere recruiter in Nederland gebeld, wat me vrij snel een opdracht opleverde.

Volgende keer zou ik het graag zonder recruiter doen, maar mijn vermoeden is dat dit lastiger is dan het lijkt.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:08
ConQuestador schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:45:
Op linkedin aangegeven dat ik beschikbaar was, vervolgens door iedere recruiter in Nederland gebeld, wat me vrij snel een opdracht opleverde.

Volgende keer zou ik het graag zonder recruiter doen, maar mijn vermoeden is dat dit lastiger is dan het lijkt.
Ja mijn ervaring is dat LinkedIn je daar niet echt bij helpt. Lijkt alsof er alleen recruiters happen op je bericht.

Zonder recruiter moet je echt actief gaan bellen of uit je eigen netwerk halen

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 14:23
ConQuestador schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:45:

Nou als één van die recruiters je aan de volgende mooie klus kan helpen waar je een jaar of langer kan op zitten, is dat toch prima ? Ik zie niet in waarom je dan zelf alle moeite en tijd moet gaan spenderen om zelf achter de klussen aan te gaan als een recruiter het prima zelf voor je kan regelen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Ooit iemand met een probleem geholpen en toen moest ik een BTW nummer aanvragen om het geld te incasseren. Daarna ging de rest vanzelf, voornamelijk via collega's die zelf ergens geen tijd meer voor hadden maar nog wel iemand anders weten. Als je dan een paar keer werk doorgeeft is de cirkel rond en vult een agenda zich vanzelf.

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Zit in een paar ex-collega en/of ZZPer geworden groepjes en daar gaat een hoop rond.

https://niels.nu

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
Ik snap de "Haat voor recruiters" soms ook niet.
Heb nu mijn opdracht via een tussenpersoon. Die heeft eerlijk aangegeven wat zijn cut van het tarrief is Daarmee kan ik leven. Ik blij want opdracht, klant blij want handjes, tussenpersoon blij want geld.

Ik snap dat wanneer je in een top terecht kom waarin misschien 100 man in heel nederland opereren dat je wel continue werk hebt vanuit "Je naam", blogs die je hebt geschreven etc. Maar ik denk dat veel anderen het zullen moeten hebben van netwerken.

Wanneer je 1 jaar per opdracht zit, duurt het nou eenmaal voordat je dit network echt goed hebt opgebouwd dat je zonder die tussenpersonen kan.

• sverzijl
Er zitten zeker goede tussen hoor, maar zodra "recruiters" 20-30 (of zelfs nog meer) euro/uur gaan optellen bij je tarief simpelweg omdat ze jou gevonden hebben, dan haak ik toch echt af. Ga iemand anders z'n tijd maar verdoen dan.

• Hydra
BennyV schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:45:
Ik snap de "Haat voor recruiters" soms ook niet.
Er wordt nogal veel afgelogen door recruiters. Ik heb geen probleem met een recruiter die voor 10e op m'n tarief me op een mooie klus zet, met eventueel een 'fair' relatiebeding. Maar de recruiters die een schappelijk tarief vragen en verder netjes transparant zijn, zijn helaas zwaar in de minderheid.

Daarbij hebben ze een sterk marktverstorende werking doordat ze grote marges vragen en vooral ons tarief proberen te drukken om zoveel mogelijk over te houden, in plaats dat vooral de klant voor de 'service' opdraait.

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:22

RBH

Leuke reacties allemaal. Wellicht ook eens LinkedIn aanslingeren hiervoor. In welke gebieden 'opereren' jullie allemaal? Ik doe zelf werk in website ontwikkeling, conversie-optimalisatie en SEO.

Vwb recruiters overigens: ik heb hier ervaring mee gehad met een baan vroeger, deze recruiter hielp mij goed. Verder nog geen ervaring mee buiten alle Linkedin berichten om, ik vind sommige recruiters wel behoorlijk irritant qua berichten. Profiel niet lezen, bijv.

[ Voor 40% gewijzigd door RBH op 12-09-2019 15:01 ]

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Aan de andere kant, ze drukken de tarieven omhoog. Als het je lukt om een opdracht te scoren zonder recruiter, kun je die fee in je zak steken.
Truc is dan meer om de diverse freelance portals in de gaten te houden, en op basis van locatie en verhaal te herleiden welke partij het is. Dan direct met die partij in contact zien te komen en nagaan wat het proces is om aan te bieden. Als je een groot netwerk hebt opgebouwd gaat dat overigens een stuk eenvoudiger, omdat je waarschijnlijk wel iemand kent die daar zit en je kan helpen met de juiste mensen in contact te laten komen.

• ConQuestador
  • Nu online
jos707 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:55:
[...]

Nou als één van die recruiters je aan de volgende mooie klus kan helpen waar je een jaar of langer kan op zitten, is dat toch prima ? Ik zie niet in waarom je dan zelf alle moeite en tijd moet gaan spenderen om zelf achter de klussen aan te gaan als een recruiter het prima zelf voor je kan regelen.
Omdat ik nu wel mooi 20 euro per uur kan aftikken voor die recruiter 8)7

• BennyV
Tjah ik snap dat niet zo... Als jij zegt: Ik wil 75 euro. en je Krijgt 75 euro. Waarom lig je dan wakker van het feit dat de klant 90 betaald en de broker/recruiter/tussenpersoon 15 euro verdient?

Let wel: Ik ga hier uit van de recruiters die jarenlang contact ophoud met bedrijven/hun klanten. de 10 in een dozijn "Ik heb een vacature en die herpost ik" die negeer ik ook, krijgen vrij snel een nee te horen.
Dat er 3 partijen 10 euro pakken zodat ik 60 kan verdienen is idd not done!

• Hydra
BennyV schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:11:
Tjah ik snap dat niet zo... Als jij zegt: Ik wil 75 euro. en je Krijgt 75 euro. Waarom lig je dan wakker van het feit dat de klant 90 betaald en de broker/recruiter/tussenpersoon 15 euro verdient?
Je beredeneert een stroman. Zoals ik al aangaf; ik heb er weinig problemen mee als een recruiter 10 euro bovenop mijn tarief legt. Maar da's wel een beetje de max die ik 'fair' vind voor het werk dat ze doen. En meestal gaat het ten eerste om meer geld (een Huxley legt er graag 20+ euro op) en ten tweede krijg je vaak gezeur dat de klant je dan te duur vindt en of je niet lager kan. Dan ga je door hoepels springen, intakes doen enzo, en krijg je naderhand te horen oh ja by the way het wordt geen 75 maar 70 euro. Da's wel okay he? Zo gaat die handel.

Komt nog eens bij dat ze vaak relatiebedingen proberen af te dwingen waardoor je niet om ze heen kan. Vaak voor zo lang je bij die klant zit. En da's ook gewoon enorm shady. Na een half jaar hebben ze hun investering er echt wel uit hoor.
Let wel: Ik ga hier uit van de recruiters die jarenlang contact ophoud met bedrijven/hun klanten.
Waarom uberhaupt reageren dan? Het is nogal evident dat dat niet de recruiters zijn waar men een probleem mee heeft.
jogaa schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:01:
Aan de andere kant, ze drukken de tarieven omhoog.
Dat vraag ik me hard af. Af recruiter A claimt een Java dev voor 90e te kunnen vinden zal een andere daar graag onder gaan zitten. Je ziet ook vooral dat de 'duurdere' jongens vooral aan onze kant de tarieven drukken, en dus niet bij een klant gaan verkopen hoe zij meerwaarde bieden t.o.v. een recruiter die het voor 10e per uur doet. Waarschijnlijk ook omdat die case compleet niet hard te maken is.

Ik denk dat als morgen alle externe recruiters zouden verdwijnen zowel wij als de eindklant beter af zouden zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Hydra op 12-09-2019 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 14:23
ConQuestador schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:01:
[...]

Omdat ik nu wel mooi 20 euro per uur kan aftikken voor die recruiter 8)7
Die recruiter doet het natuurlijk ook niet alleen voor God's liefde. Net zoals BennyV aanhaalt, zolang je onder streep jouw gevraagde rate krijgt wat maakt het dan uit. Natuurlijk heb ik het dan niet over de excessen waar sommige brokers een veel te groot bedrag bovenop vragen. Tenslotte beslis je zelf of je verder wil gaan met een recruiter, wat je niet aanstaat kan je simpel weigeren.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Er is niet echt haat maar meer irritatie ....

Ze vragen een hoop voor hun diensten en elke keer weer dezelfde discussie.... nu ook weer beter hij weer terug ja of mijn tarief nog lager kan.... volgende keer kan hij wel een stuk lager in zijn tarief misschien ook een idee.

Dus zijn argument het is maar een paar 100 per week... really weet je hoeveel dat is op jaarbasis. Ja precies een hoop.Als hij nog een keer begint over mijn tarief dan kan hij het krijgen. Als er een tarief onderhandeling moet zijn is dat met de klant en niet met hem.

Mijn tarief is mijn tarief en ga niet in discussie en ga me niet vertellen dat hij lager moet omdat de markt dat vraagt. Ik weet wat ik heb verdient de laatste 2 jaar en dat is hoger dan hij aanbied.

Gelukkig deze gast vraagt maar 10 euro maar toch het is 10 euro voor weinig werk. Plus als ze meer vragen a ik niet in zee met ze omdat je altijd die discussie kan krijgen met opdrachtgever of de prijs niet naar beneden kan etc.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Als ik 70 euro per uur krijg gedraag ik mij anders dan als ik 90 euro per uur krijg. In het eerste geval is het na 8 uur werken stipt naar huis en telefoon uit, geen email meer. In het tweede geval pak ik de telefoon wel op als ik gebeld word door een collega, of log ik 's avonds nog even in, werk ik incidenteel een uurtje langer door, etc...
Als de klant vervolgens 100 euro betaald, verwacht de klant daar ook een bepaald gedrag en senioriteit bij. Dus als in het eerste geval de tussenpartij 30 euro afsnoept, kun je zeggen, "ja, boeiend, je hebt wat je wilt" maar dan matcht de verwachting van de klant niet met mijn gedrag.
In het tweede geval krijgt de tussenpartij 10 euro en de klant en ik zijn beiden tevreden met elkaar.

Dus ja, ik ben van mening dat het wel uitmaakt wat de tussenpartij aan je verdient, ook al ben je 'tevreden met wat je krijgt'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
BEstellen jullie ook allemaal direct bij de fabriek, omdat de winkel anders geld verdient?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BennyV schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:47:
BEstellen jullie ook allemaal direct bij de fabriek, omdat de winkel anders geld verdient?
Als je in 100 winkels overal dezelfde iMac kan kopen voor 1000 euro, maar bij de Apple fabriek zelf is die maar 800 euro. En als er dan problemen mee zijn ga je terug naar de winkel en die sturen hem direct door naar Apple. In dat geval zou ik hem ook direct bij Apple kopen.

Ik snap nog steeds niet waar het hele uurtje factuurtje marge vandaan is gekomen. Enkele vind/aanbrengbonus voor het koppelen van een klus aan een zelfstandig kan ik nog snappen. Verder is er geen input vanuit de tussenpartij over hoe het werk uitgevoerd wordt en hoe lang de opdracht duurt.
Zal niet de eerste keer zijn dat mensen jaren lang via een recruiter bij een klant zitten. Slapend rijk worden.

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:42
Ik merk nu ik een paar opdrachten (2) heb dat gehad het makkelijker is om ergens binnen te komen omdat ik al een klein netwerkje heb kunnen opbouwen. Mijn eerste opdracht ging via een recruiter en die kregen toch €15,- per uur voor mij. Is niet extreem veel maar ook niet weinig, ik merkte wel dat je al snel te horen kreeg dat ik "aan de dure kant" was, terwijl als het zonder die 15 euro was een stuk redelijker was geweest maar ivm spoed dat ze toch voor mij waren gegaan. Achteraf waren ze heel erg blij met mij en wilde ze mij langer aanhouden dan initieel geplanned echter had ik de 2e opdracht al geregeld direct zonder tussenpersoon via een oude opdrachtgever. Hoe dan ook, idd liever zonder tussenpersoon maar soms is het niet mogelijk zonder, ik ken genoeg opdrachtgevers die alleen via een tussenpersoon werken.

• BennyV
Viper® schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:54:
[...]

Als je in 100 winkels overal dezelfde iMac kan kopen voor 1000 euro, maar bij de Apple fabriek zelf is die maar 800 euro. En als er dan problemen mee zijn ga je terug naar de winkel en die sturen hem direct door naar Apple. In dat geval zou ik hem ook direct bij Apple kopen.

Ik snap nog steeds niet waar het hele uurtje factuurtje marge vandaan is gekomen. Enkele vind/aanbrengbonus voor het koppelen van een klus aan een zelfstandig kan ik nog snappen. Verder is er geen input vanuit de tussenpartij over hoe het werk uitgevoerd wordt en hoe lang de opdracht duurt.
Zal niet de eerste keer zijn dat mensen jaren lang via een recruiter bij een klant zitten. Slapend rijk worden.
Ik begrijp heel goed dat als het zonder kan, zonder beter is. Dit zal ik ook nooit ontkennen.
Dat ik liever een X bedrag findersfee (eigenlijk door opdrachtgever…) zou zien, ook helemaal eens…

Maar blijkbaar is er een markt, en is die IMAC van 800 dus niet te vinden. Anders had deze hele wespennest nooit bestaan. Mijn hele mening is dan ook simple daarin.

Als het zonder kan, tuurlijk! Maar als ik via contactpersoon 100% heb op een opdracht, en zonder opdrachtgever 70% op diezelfde opdracht. Ik best vind dat een tussenpersoon hieraan mag verdienen.

• Viper®
  • Niet online
BennyV schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:04:
[...]

Ik begrijp heel goed dat als het zonder kan, zonder beter is. Dit zal ik ook nooit ontkennen.
Dat ik liever een X bedrag findersfee (eigenlijk door opdrachtgever…) zou zien, ook helemaal eens…

Maar blijkbaar is er een markt, en is die IMAC van 800 dus niet te vinden. Anders had deze hele wespennest nooit bestaan. Mijn hele mening is dan ook simple daarin.

Als het zonder kan, tuurlijk! Maar als ik via contactpersoon 100% heb op een opdracht, en zonder opdrachtgever 70% op diezelfde opdracht. Ik best vind dat een tussenpersoon hieraan mag verdienen.
Bedrijven zijn gewoon lui en hebben niet altijd zin en tijd om dit zelf op te pakken, of niet de expertise of betreffende HR mensen.
Maar dan moet je als bedrijf gewoon eisen stellen en zeggen maximaal 5 euro per uur marge. Of preferred suppliers en daar gebruik van maken. Nu heb je een wildgroei van schuif recruitment bureau's die alleen pdf bestanden doorsturen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In een industrie met kort lopende opdrachten zou ik een tussenpersoon de moeite/prijs waard vinden, die is dan constant bezig om jou aan het werk te houden. Alleen heb je met kort lopende opdrachten vaak geen tussenpersoon nodig omdat jouw netwerk warm blijft als je elke maand ergens anders zit. In sommige delen van de IT is een jaar bij dezelfde een relatief korte opdracht en kan een tussenpersoon waardevol zijn omdat je geen eigen netwerk opbouwt. Maar die tien euro per uur is op jaarbasis wel 18.000.-, bij 15 euro al ruim 27.000.-. Dat vind ik veel geld voor iemand die 1x per jaar zijn kaartenbak door moet bladeren....

• Hydra
Wat een kulvergelijking zeg.

Ik zit zelf bij een eindklant waar alleen een broker tussen zit. Die broker wordt betaald door de klant en regelt de facturatie, uren, etc. Helemaal prima; geen enkel probleem. Maar die broker kost de klant (niet mij!) maar een paar euro.

Ben je uberhaupt zelf wel ZZPer? Want ik snap werkelijk waar niet dat jij het okay vindt dat recruiters liegen en bedriegen en dan proberen je te laten tekenen voor een marge van 25 euro en je daarbij ook nog eens aan een relatiebeding helpen (waar je als bedrijf niet onderuit komt bij een rechter), en voor helemaal niks. Dit soort 'recruiters' verpesten de markt gewoon.

Nogmaals; niemand klaagt hier over nette recruiters met een normale marge die gewoon transparant zijn en je hun netwerk laten gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
Hydra schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:46:
[...]

Wat een kulvergelijking zeg.

Ik zit zelf bij een eindklant waar alleen een broker tussen zit. Die broker wordt betaald door de klant en regelt de facturatie, uren, etc. Helemaal prima; geen enkel probleem. Maar die broker kost de klant (niet mij!) maar een paar euro.

Ben je uberhaupt zelf wel ZZPer? Want ik snap werkelijk waar niet dat jij het okay vindt dat recruiters liegen en bedriegen en dan proberen je te laten tekenen voor een marge van 25 euro en je daarbij ook nog eens aan een relatiebeding helpen (waar je als bedrijf niet onderuit komt bij een rechter), en voor helemaal niks. Dit soort 'recruiters' verpesten de markt gewoon.

Nogmaals; niemand klaagt hier over nette recruiters met een normale marge die gewoon transparant zijn en je hun netwerk laten gebruiken.
Ja, ik ben ZZPer (oke, nog maar net. Misschien dat ik mijn teen nog eens hard moet stoten voordat ik net zo bitter word als jullie..) maar zit er misschien wat neutraler in.

Heb tegen 2 "recruiters" nee geroepen, omdat ik dezelfde opdracht ergens anders nog een keer tegen kwam. Dan ga ik wel zoeken waar zij de opdracht vandaan hebben. <---De keus die ik heb als "Eigen baas".

Ik heb tegen 1 Recruiter nu Ja gezegt, hij pakt 14 euro op mij. Dit vind ik veel geld, maar niet genoeg om een opdracht op 4 KM van huis te weigeren. <---De keus die ik heb als "Eigen Baas".

Misschien dat er in de Dev kant een duidelijke groep Brokers zijn die op die manier handelen die jij omschrijft, maar ik heb hem nog niet gezien in de wereld der Windows Specialist...
Nogmaals, misschien ben ik nog niet bitter geslagen, genoeg geirriteerd… Of misschien zit ik er simpeler in: als de recruiter me niet aanstaat zeg ik nee... Als de opdracht me aanstaat en het tarief hoog genoeg is, maakt het me niet meer uit wat de tussenpersoon er voor vangt. En bij de eerste intake met de eindklant leg ik een verwachting neer.

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Er is een verschil tussen brokers en recruiters.

Brokers kun je meestal niet omheen, die hebben een aanbesteding gewonnen.

Recruiters/bemiddelaars is een keuze. Ik gun het ze als ze transparant een paar euro voor ieder uur van mij verdienen. Als ik daardoor een mooie opdracht heb? Waarom niet!
Hij heeft kennelijk een opdracht of netwerk wat ik niet heb. Dus dikke prima!

Echter als de fee €15+ is hoeft dat niet meer zo nodig, vind ik.. Bij 4-6 maanden heb je het over 10.000 tot 15.000 euro.. Voor wat? Netwerk? Iedere maand een factuur sturen en 30 dagen later daar weer een gedeelte van naar jou overmaken?
Druist tegen mijn gevoel van eerlijk in.

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
Dat snap ik echt allemaal en helemaal… Maar dan zeg je gewoon NEE tegen ze toch? Als het niet bevalt.
Juist mijn hele punt...Ik snap het geklaag en gefrustreer niet.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:39
Mijn appel bij de fabrikant, mijn peren bij de winkel. Als je snapt wat ik bedoel.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Maar er zit meer bij de recruiters zijn helaas ook erg vervelende mensen soms en daar steekt het nog meer.

Maar goed sprak net een betere recruiter die vroeg ook gewoon 10 euro en die doet best wel wat werk o.a. met zoeken van klus en klanten warm houden etc. Dat is ook wat waard Natuurlijk elk geld is snel te veel maar als het goed besteed is en in een langdurige relatie ipv alleen snel even deze klus. Kan het nuttig zijn over de langere termijn deze werkte ook nog met staffels dus het wordt goedkoper hoe langer de klus loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

bord4kop schreef op donderdag 12 september 2019 @ 17:16:
Bij 4-6 maanden heb je het over 10.000 tot 15.000 euro.. Voor wat?
Voor het wekenlang vruchteloos rondbellen. Denk je dat de gemiddelde recruiter elke dag een kandidaat aanbrengt bij een eindklant?

Wat ik er van begrepen heb, is dat een ervaren recruiter met een goed netwerk in een goede maand twee kandidaten aanbrengt. Uiteraard zit daar een organisatie omheen die betaald moet worden.
jadjong schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:34:
Dat vind ik veel geld voor iemand die 1x per jaar zijn kaartenbak door moet bladeren....
Zo zei een potentiële klant een keer tegen mij: "ik vind jouw duur, want het is geen programmeren, maar gewoon samenvoegen van gratis code op GitHub". Met andere woorden, ik vind dat je extreem simpel de zaken voorstelt.

[ Voor 31% gewijzigd door TucanoItaly op 13-09-2019 08:18 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Viper®
  • Niet online
TucanoItaly schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:33:
[...]

Voor het wekenlang vruchteloos rondbellen. Denk je dat de gemiddelde recruiter elke dag een kandidaat aanbrengt bij een eindklant?
Dus moet ik betalen voor het wekenlang rondbellen van de recruiter?

• BennyV
Nogmaals nee hoor.. JIJ hoeft geen recruiter te gebruiken...

Maar je moet ook niet sago zijn als je dit wel doet!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
Het probleem van recruiters is dat ze een probleem oplossen die ze zelf gecreëerd hebben.

Als er gewoon een website was waar de opdrachten op stonden, waar wij dan op konden reageren, dan heb je helemaal geen recruiter nodig. Maar doordat de recruiters al jaren lang als aasgieren erop zitten plaatsen veel bedrijven hun opdrachten niet meer op zo'n website. In plaats daarvan worden ze wekelijks gestalked door een recruiter, dus er is er altijd wel 1 die belt op het moment dat ze ook iemand nodig hebben. Die recruiter stalked tegelijkertijd ook kandidaten, en kan op die manier een match maken.

Het is nu dus niet gezegd dat het bedrijf de beste kandidaat krijgt. Hij krijgt degene die de recruiter toevallig kan krijgen.

Dat recruiters zo veel moeten werken voor hun geld snap ik best, maar ze lossen een probleem op welke er in eerste instantie helemaal niet had hoeven zijn. Maar doordat ze er als aasgieren op zitten zijn ze een noodzakelijk kwaad geworden waar je lastig zonder kan in veel situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Nou, het is ook wel een beetje de luiheid van de mensen die tegenwoordig een baan zoeken. Even Googelen op bedrijven in de buurt en zoeken of ze vacatures open hebben staan is vaak al teveel moeite. Het belletje van/naar de recruiter was een stuk makkelijker.

Net zoals veel freelancers het niet doen, velen hebben niet eens een lijst van potentiële opdrachtgevers in de buurt of een lijst met concurrenten.
Als je in de buurt een bedrijf hebt zitten waar je wel een opdracht voor zou willen doen moet je ze gewoon bellen en niet afwachten tot ze een vacature hebben.

Ook als je in dit topic leest vinden mensen het niet zo heel erg om 10 euro per uur kwijt te zijn aan een recruiter. Dat is al snel 15k per per jaar wat je zo weggeeft. Als je zelf de ''skill'' ontwikkelt om opdrachten binnen te halen zal je vaak leukere opdrachten kunnen krijgen met je eigen voorwaarden.

[ Voor 40% gewijzigd door Ernemmer op 13-09-2019 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 07:42:
Nou, het is ook wel een beetje de luiheid van de mensen die tegenwoordig een baan zoeken. Even Googelen op bedrijven in de buurt en zoeken of ze vacatures open hebben staan is vaak al teveel moeite. Het belletje van/naar de recruiter was een stuk makkelijker.
Ben ik het niet mee eens. Ik ga veel liever rechtstreeks. Maar er is nu niet bepaald een centraal 'jobboard' voor ZZP klussen. Brainnet en Headfirst feeds zijn maar een paar bedrijven (brainnet is ongeveer 90% RABO, en daar ga ik liever niet heen), en freelance.nl is ook nogal een 'mixed bag'.
ConQuestador schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 07:35:
Dat recruiters zo veel moeten werken voor hun geld snap ik best,
Dat komt ook omdat er gewoon veel te veel zijn. Het is een enorm aantrekkelijke business; zet 10 developers weg met een marge van 10e per uur en je kunt de rest van de tijd, als je wil, uit je neus gaan eten. Het trekt gewoon een hoop mensen aan die met niks meer dan een vlotte babbel flink willen verdienen. Geld is de enige motivator daar en volgens mij draait alles om de bottom-line.

[ Voor 255% gewijzigd door Hydra op 13-09-2019 08:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
Ernemmer schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 07:42:
Mijn ervaring toen ik een jaar geleden op zoek was naar een opdracht:

Bedrijf 1: Recruiters waren voor hun aan het recruiten, ik wist te achterhalen welk bedrijf het was, en een oud collega van me zat daar. Via die oud-collega proberen binnen te komen, uiteindelijk hoorde ik dat de betreffende manager onder de indruk was van CV, etc. etc. ... je raadt het al: nooit weer wat van gehoord.

Bedrijf 2: Zelfde verhaal: Recruiters waren aan het recruiten, ik kende oud collega die daar zat. Maar hij vertelde me dat ze niet meer met inhuur werkten. Terwijl ik wel opdrachten van recruiters voorbij zag komen.

Bedrijf 3 (huidige opdrachtgever): Recruiter A had me verteld dat hier "zeeer binnenkort" een opdracht vrij ging komen, en of ik het goed vond dat ze mijn CV alvast erheen stuurde: Prima, ik had mijn baan al opgezegd dus had relatief haast. 2 weken later wordt ik gebeld door een andere recruiter dat het bedrijf per direct op zoek was, en hij me de volgende dag nog op gesprek kon hebben.. Beetje lullige situatie, maar vooruit, toch maar zo gespeeld: immers Recruiter A had hier nog niks van laten weten, en ik had geen contract met hen. Uiteindelijk deze opdracht gekregen via die recruiter, terwijl mijn CV daar 2 weken eerder bij dezelfde manager was neergelegd. Ik heb later wel gevraagd, maar hij gaf letterlijk aan dat hij die CV's niet bijhield. Op het moment dat ie iemand nodig had gaat ie zoeken, wat daarvoor binnen gekomen is, of op een stapel ligt, doet er niet toe.
Grappig detail: 6 maand lang niks meer van recruiter A gehoord, en toen ineens een boos belletje van de recruiter dat ik buiten haar om bij dat bedrijf was gaan werken... sorry hoor, maar het duurde een half jaar voor haar om erachter te komen, hoe actief ben je dan voor mij of dat bedrijf aan het zoeken, dan ben je gewoon aan het schuiven :+

Bedrijf 3, verhaal 2: Recentelijk werd het team fors uitgebreid, ik zag overal de recruiters zoeken met soortgelijke beschrijvingen.. Na enkele weken waren alle posities ingevuld, maar het duurde meerdere maanden voordat de zoektocht van alle recruiters eindelijk ophielden. Kortom: Genoeg developers hebben mogelijk gereageerd op die opdracht, die allang gesloten was. De recruiters gebruikten ze dus gewoon
als lokkertje om met developers in contact te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

ConQuestador schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 07:35:
Als er gewoon een website was waar de opdrachten op stonden, waar wij dan op konden reageren, dan heb je helemaal geen recruiter nodig.
Dat is natuurlijk een hele simpele voorstelling van zaken. Je gaat er van uit dat freelancers actief zoeken, en dat is niet het geval.

Immers, recruiters benaderen freelancers actief, en dan kunnen freelancers zeggen: "ik zit prima maar voor tarief X ben ik geinteresseerd". Een website belt geen freelancers.

Of jij persoonlijk wel of niet gebeld wil worden, daar gaat het even niet om. Het gaat er om: jij doet net alsof een website een vervanging is voor een recruiter met een telefoon. Wat niet klopt.
Viper® schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:51:
Dus moet ik betalen voor het wekenlang rondbellen van de recruiter?
Volgens mij is dit geen echte vraag, maar post je meer uit irritatie.

[ Voor 14% gewijzigd door TucanoItaly op 13-09-2019 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ConQuestador schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 08:16:
[...]

Bedrijf 1: Recruiters waren voor hun aan het recruiten, ik wist te achterhalen welk bedrijf het was, en een oud collega van me zat daar. Via die oud-collega proberen binnen te komen, uiteindelijk hoorde ik dat de betreffende manager onder de indruk was van CV, etc. etc. ... je raadt het al: nooit weer wat van gehoord.

Bedrijf 2: Zelfde verhaal: Recruiters waren aan het recruiten, ik kende oud collega die daar zat. Maar hij vertelde me dat ze niet meer met inhuur werkten. Terwijl ik wel opdrachten van recruiters voorbij zag komen.

Bedrijf 3 (huidige opdrachtgever): Recruiter A had me verteld dat hier "zeeer binnenkort" een opdracht vrij ging komen, en of ik het goed vond dat ze mijn CV alvast erheen stuurde: Prima, ik had mijn baan al opgezegd dus had relatief haast. 2 weken later wordt ik gebeld door een andere recruiter dat het bedrijf per direct op zoek was, en hij me de volgende dag nog op gesprek kon hebben.. Beetje lullige situatie, maar vooruit, toch maar zo gespeeld: immers Recruiter A had hier nog niks van laten weten, en ik had geen contract met hen. Uiteindelijk deze opdracht gekregen via die recruiter, terwijl mijn CV daar 2 weken eerder bij dezelfde manager was neergelegd. Ik heb later wel gevraagd, maar hij gaf letterlijk aan dat hij die CV's niet bijhield. Op het moment dat ie iemand nodig had gaat ie zoeken, wat daarvoor binnen gekomen is, of op een stapel ligt, doet er niet toe.
Grappig detail: 6 maand lang niks meer van recruiter A gehoord, en toen ineens een boos belletje van de recruiter dat ik buiten haar om bij dat bedrijf was gaan werken... sorry hoor, maar het duurde een half jaar voor haar om erachter te komen, hoe actief ben je dan voor mij of dat bedrijf aan het zoeken, dan ben je gewoon aan het schuiven :+

Bedrijf 3, verhaal 2: Recentelijk werd het team fors uitgebreid, ik zag overal de recruiters zoeken met soortgelijke beschrijvingen.. Na enkele weken waren alle posities ingevuld, maar het duurde meerdere maanden voordat de zoektocht van alle recruiters eindelijk ophielden. Kortom: Genoeg developers hebben mogelijk gereageerd op die opdracht, die allang gesloten was. De recruiters gebruikten ze dus gewoon
als lokkertje om met developers in contact te komen.
Dit zijn drie bedrijven die alle drie gebruikmaken van recruiters. Er moeten toch wel meer potentiële opdrachtgevers bij jou in de buurt zitten die wel op jouw kennis zitten te wachten.

Ook vind ik 1 wel apart, je zegt daar aan het eind ''nooit meer wat van gehoord'' , maar ik denk dat jij zelf er wat meer achteraan moet gaan dan en het contact lekker warm houden. Misschien hebben ze over 6 maanden wel iemand nodig met jouw capaciteiten en als je dan nog vers in het geheugen zit heb je de klus. Ze gaan dan niet eerst een recruiter bellen om die positie te vullen.

2 en 3 geven nog eens extra goed aan om NIET met recruiters te werken op zoek naar goede opdrachten.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 13-09-2019 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
Ernemmer schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 08:31:
[...]

Dit zijn drie bedrijven die alle drie gebruikmaken van recruiters. Er moeten toch wel meer potentiële opdrachtgevers bij jou in de buurt zitten die wel op jouw kennis zitten te wachten.
Ten eerste: Limburg ... I rest my case.

Ten tweede: Nu bevestig je precies mijn punt: Doordat ze gebruik maken van recruiters, kom je er zonder recruiter bijna niet meer tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ConQuestador schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 08:35:
[...]

Ten eerste: Limburg ... I rest my case.

Ten tweede: Nu bevestig je precies mijn punt: Doordat ze gebruik maken van recruiters, kom je er zonder recruiter bijna niet meer tussen.
Ook in Limburg is er werk zat voor een goede developer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
Ernemmer schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 08:36:
[...]

Ook in Limburg is er werk zat voor een goede developer.
Ik ken nu inmiddels redelijk wat Java freelancers hier, en ik kan je vertellen dat het aantal bedrijven in Limburg die met freelance Java developers werken niet bijzonder groot is. En een aantal ervan is zo saai (APG...) dat je na 1 week gillend weg zou rennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
...
Dit soort dingen heb ik ook altijd, de hele markt is een puinhoop van recruiter partijen en tussenpartijen, klanten die zogenaamd 'geïnteresseerd' zijn maar waar je nooit meer wat van hoort en 'openstaande opdrachten' die al lang vervuld zijn maar nog steeds worden gebruikt om je cv te krijgen. Ik zie het hele circus inmiddels haast als normaal maar als je elke 6 maanden van opdracht wil veranderen wordt het wel wat frustrerend.

Gelukkig zit ik al een aantal jaar op dezelfde opdracht en heb ook eigenlijk geen zin om wat anders te gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39
Ik heb via Freelance zat keren mijn cv aangeboden, er is 1 van de circa 10 brokers die op een later moment contact opnam voor mijn beschikbaarheid.
Mijn bedrijfs-KPI is om de fee te verlagen of omzeilen bij iedere kans die ik heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
[...]
Ik heb later wel gevraagd, maar hij gaf letterlijk aan dat hij die CV's niet bijhield. Op het moment dat ie iemand nodig had gaat ie zoeken, wat daarvoor binnen gekomen is, of op een stapel ligt, doet er niet toe.
Dit.

Ik mag zelf (als externe, lol) ook regelmatig mensen inhuren maar krijg zoveel CV's opgestuurd op momenten dat ik niet op zoek ben, dat ik die ook negeer. Het is dus af en toe ook echt een gevalletje "op het juiste moment op de juiste plaats" uitkomen met je CV....

Nog beschikbare Arcsight engineers hier? Dm me :+
(en niet om te zeggen dat Splunk of tool xyz beter is :> )

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
Ben nu reeds 2 jaar als freelancer in security, maar een bedrijf wil me binnentrekken voor een vaste positie die de moeite waard zou kunnen zijn.

Iemand al eens in diezelfde situatie gekomen? Welke factoren vergeleek je op financiël vlak? Ik vind jaarsaris vs een freelance dayrate wel moeilijk te vergelijken.

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Als je financiëel vergelijkt, gaat het altijd moeilijk worden.

Begin met het optellen van het totale aanbod: bruto jaarloon plus werknemersverzekeringen, pensioenpremie werkgever, inkomensafhankelijke bijdrage ZVW en de secundaire arbeidsvoorwaarden. Typisch is dat 40 a 50% boven het jaarsalaris.

Dat getal mag je vergelijken met je jaaromzet na aftrek van zakelijke kosten.

Een zwlfatandige die 1650 uur declareert a 80 euro, zal pakweg 85k of 90k bruto moeten ontvangen om “quitte te spelen”. Maar zelfs als je dat aanbod krijgt, ga je er echt blij van worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
ConQuestador schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:26:
Zo raar is het soms niet om "eventjes" snel te kijken of kandidaten uberhaupt kunnen programmeren. Misschien niet bij Freelancers, maar zeker wel bij junior's / medior's (tot 5 jaar ervaring).

Ik heb tijdens interview rondes wel steevast de vraag gesteld om even een recursieve functie op het bord te schrijven welke een woord omdraait.... 80% kwam er niet uit, en een enkeling had nog nooit van het concept recursie gehoord.

Een makkelijke manier om in 5 minuten tijd het kaft van het koren te scheiden en er geen tijd aan te verdoen, er zijn nou eenmaal genoeg mensen die zich heel goed door interviews heen kunnen praten, maar inwerkelijkheid niks kunnen.

Los daarvan: Voor Freelancers vind ik een volledige assessment wel onzin, die hebben (als het goed is) een groot genoeg CV om op basis daarvan hun kunnen aan te kunnen tonen.
Ehm, recursie is ook niet de handigste manier om een woord om te draaien. Dat is gewoon een kwestie van een array van achteren naar voren doorlopen. Of ik snap je vraag niet of je loopt nu met een enorme knalrode vlag te zwaaien. Het ergste vind ik dat je dit soort vragen vaak pas op locatie krijgt, wat betekent dat je er al x uren tijd en reiskosten in hebt gestoken. Google doet dat bijvoorbeeld wel netjes, die stellen ook ontzettend domme vragen waarvan je denkt dat je interviewer incompetent is maar deden dat in mijn geval via voip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Het gaat hem niet om het feit of recursie wel of geen goede oplossing is voor dat specifieke probleem, hij wil dat iemand het begrip kent en zo'n functie even uit z'n mouw schudt. Het stelt ook niks voor, 5 minuten zou ik al lang vinden voor zo'n vraag. Als je echt wilt filteren geef je de eis mee om het met tail recursion te doen, anders heb je er nog niks aan ;)

@Nindustries Ik ben ook benaderd om vast in dienst te komen. Uiteindelijk konden ze (incl pensioen, 13e maand, maximale variabele bonus, etc meegerekend) bruto amper bieden wat ik nu netto verdien. Het financiële aspect was voor mij uiteindelijk de druppel om nee te zeggen. Uiteindelijk is de primaire arbeidsvoorwaarde toch een hele belangrijke reden waarom ik werk.

Toen ik ze overigens mijn berekeningen liet zien konden ze niet geloven wat mijn netto inkomen was. Dat de WBSO van mij naar hun verschoof als ik vast in dienst zou komen was ook iets wat HR niet snapte. In hun voorstel gingen zij er dankzij de WBSO financieel op vooruit terwijl ik bijna de helft netto kon inleveren.

Verder kreeg ik natuurlijk de vraag hoe ik de komende tien jaar in mijn carrière zou groeien als ik niet bij hun in dienst ging. Ik heb ze toen vriendelijk uitgelegd dat ik dan genoeg geld gespaard zou hebben om te kunnen rentenieren (nouja, niet op de spaarrekening...) en dat een carrière op dat moment wellicht van ondergeschikt belang zou zijn. Daarnaast vind ik het werk leuk wat ik nu doe. Door in dienst te gaan zou mijn jaarlijkse spaarquota enorm kelderen waardoor ik mezelf zou verplichten om tot mijn pensioen te blijven werken. Hun reactie was vooral dat ze mensen zochten die intrinsiek gemotiveerd waren om voor dat bedrijf te werken ipv zo de nadruk leggen op het financiële aspect.

Ik heb ze uiteindelijk vriendelijk bedankt hebt voor het aanbod maar dat ik het helaas niet kon accepteren :) Deze reactie kregen ze niet vaak (normaliter gedetacheerden in loondienst die graag over willen stappen), en vergeleken met andere vaste salarissen was het zeker geen slecht aanbod met nog genoeg groeipotentieel.

Twee maanden later werd m'n inhuur contract met een jaar verlengd. Iedereen blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
pirke schreef op maandag 16 september 2019 @ 01:01:
Het gaat hem niet om het feit of recursie wel of geen goede oplossing is voor dat specifieke probleem, hij wil dat iemand het begrip kent en zijn functie even uit z'n mooie schudt. Het stelt ook niks voor, 5 minuten zou ik al lang vinden voor zo'n vraag. Als je echt wilt filteren geef je de eis mee om het met tail recursion te doen, anders heb je er nog niks aan ;)
...
Natuurlijk is het een makkelijke vraag, het punt is dat als een interviewer domme vragen gaat zitten stellen, dat het interview dan al snel een hele andere wending neemt. Als je denkt iemands kennis te moeten testen, doe het dan wel op een intelligentie manier: in het geval van recursie dus vragen naar bijvoorbeeld quicksort.

Ik zou als freelancer trouwens geen technische interviews doen, ik bied mijn kennis en ervaring aan voor een vrij hoog bedrag. Als een opdrachtgever vervolgens domme of triviale vragen gaat stellen is er ergens wat mis gelopen in de communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
pirke schreef op maandag 16 september 2019 @ 01:01:

@Nindustries Ik ben ook benaderd om vast in dienst te komen. [...]
Ik heb drie keer een aanbod gehad.

De eerste keer was ik net een jaartje als ZZP-er bezig. Toen heb ik echt getwijfeld. Superleuke klant, MKB technologiebedrijf. Tien kilometer van huis ook nog. In retrospect ook nog het beste aanbod wat ik heb gehad. Netto zat het ongeveer halverwege tussen wat ik een jaar eerder in loondienst verdiende en ten tijde als ZZP-er. Voor loondienst echt dik in orde wat ze boden.

Mijn motivatie om het toch niet te doen was:
ik had een jaar eerder met overtuiging gekozen om zelfstandig verder te gaan. Een deel van die motivatie was gebaseerd op mijn voormalige werkgever, maar ik had ook een analyse gemaakt van sociale zekerheid, werkzekerheid en levensloopbestendigheid, en die was ook in het voordeel van ondernemen uitgevallen. Ik zag geen reden om die weloverwogen keuze al na een jaar om te keren.

Later nog een aanbod gehad van een consultancy. Dat vond ik gewoon niet interessant. Het kwam op mij teveel over als: hetzelfde werk blijven doen, maar dan een flink deel van je omzet inleveren bij de baas. Consultancy is eigenlijk alleen interessant als een bedrijf zwaar je je wil investeren en daarmee je uurtarief kan verdubbelen. Dan heb je een win/win. Hier geen sprake van.

De derde was weer een klant. Ook een bedrijf waar ik met heel veel plezier naartoe ging, maar dit was financieel gewoon geen goed aanbod. Het zat significant onder het eerste aanbod, terwijl ik mijn omzet in de tussenliggende tijd juist had weten te verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

gold_dust schreef op maandag 16 september 2019 @ 07:56:
Ik zou als freelancer trouwens geen technische interviews doen, ik bied mijn kennis en ervaring aan voor een vrij hoog bedrag. Als een opdrachtgever vervolgens domme of triviale vragen gaat stellen is er ergens wat mis gelopen in de communicatie.
Maar de angst van opdrachtgever is juist dat ie voor een hoog bedrag iemand inhuurt die er in de praktijk geen moer van kan....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Crazy D schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:27:
[...]

Maar de angst van opdrachtgever is juist dat ie voor een hoog bedrag iemand inhuurt die er in de praktijk geen moer van kan....
Maar daar heb je toch referenties voor e.d.? Als er maar enige vorm van twijfel is bij de opdrachtgever dan bel je toch een voormalige werkgever/opdrachtgever op en vraag je ff hoe die persoon presteerde? Bovendien kan je als het echt niet anders kan het contract opzeggen (al dan niet met opzegtermijn).

Ik kan me haast niet voorstellen dat opdrachtgevers deze angst hebben en als dat wel zo is, is er iets mis met je inhuurproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
gold_dust schreef op maandag 16 september 2019 @ 07:56:
Natuurlijk is het een makkelijke vraag, het punt is dat als een interviewer domme vragen gaat zitten stellen, dat het interview dan al snel een hele andere wending neemt. Als je denkt iemands kennis te moeten testen, doe het dan wel op een intelligentie manier: in het geval van recursie dus vragen naar bijvoorbeeld quicksort.

Er zijn hordes developers die gewoon proberen zich een weg naar binnen te liegen. Als jij niet even kan laten zien dat een dergelijke functie schrijven een eitje is voor jou, zoals je beweert, dan hoeven we ook niet verder te praten.
Daan schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:34:
[...]

Maar daar heb je toch referenties voor e.d.? Als er maar enige vorm van twijfel is bij de opdrachtgever dan bel je toch een voormalige werkgever/opdrachtgever op en vraag je ff hoe die persoon presteerde?
Als iemand slecht presteerde ga je dat vrijwel nooit horen. Da's een legaal wespennest waar de meeste mensen geen zin in hebben.

We hebben het hier over developers. FF een uurtje samen aan een simpele service werken o.i.d. is genoeg om te weten wat iemand kan.

[ Voor 24% gewijzigd door Hydra op 16-09-2019 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Helaas zie ik ook veel ZZPer die het niet waard zijn met het werk wat de ze doen.

Helaas vallen de technische vragen vaak zo slecht of van het type wat is mis met deze code. Ehhhh ik zou dit weg gooien en opnieuw beginnen en het zo doen. Tja dat was niet erg behulpzaam bleek. Ik was op eens een bedreiging etc. Dus laat maar ik doe er niet aan mee ze mogen best technische vragen stellen maar verwacht niet dat ik coding issue oplos tijdens een intake. Mijn CV geeft aan wat ik kan moet genoeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
MeZZiN schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:40:
Helaas zie ik ook veel ZZPer die het niet waard zijn met het werk wat de ze doen.
Koffie? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
@Hydra Sure :)

[ Voor 33% gewijzigd door MeZZiN op 16-09-2019 09:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gold_dust
Crazy D schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:27:
Want iemand die recursief een woord kan omdraaien is een topontwikkelaar? Ik krijg hier een sterk gevoel Dunning Kruger bij: 'we denken dat we slimme vragen stellen' maar ondertussen ... Ik zou echt meteen mijn interesse verliezen als iemand met dit soort vragen komt.

Dat het overgrote deel van de bedrijven incompetent is, is voor mij een gegeven. Dat is zelfs in Silicon Valley zo, bijvoorbeeld bij Google. Dat is op zich niet erg, alleen wat mij mateloos irriteert is dat dit soort vragen altijd op locatie worden gesteld terwijl dit ook prima via de telefoon kan zodat je mijn tijd niet verspilt met onnodig reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Hydra schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:36:
[...]

Als iemand slecht presteerde ga je dat vrijwel nooit horen. Da's een legaal wespennest waar de meeste mensen geen zin in hebben.
Is dat echt zo? Hoezo mag je als opdrachtgever niet zeggen dat een inhuur wel of niet naar tevredenheid iets heeft uitgevoerd? Oprechte vraag trouwens hoor. Ik heb een tijd in Canada gewerkt en daar is het heel normaal om referenties te checken bij vorige werkgevers.

Als het niet naar behoren was en je krijgt zo'n vraag van iemand dan kan je als opdrachtgever ook zeggen "daar ga ik liever niet op in" en dan weet je eigenlijk ook al voldoende...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
Precies dat de beste ontwikkelaars zijn niet de beste programmeurs. Je moet veel meer in huis hebben om goede software te bouwen. Met alles rekening houden. Zie elke keer weer dat 'developers' prachtige dingen lijken te bouwen tot het in productie gaat en alles valt als een kaarten huis in elkaar.

Of systemen zo complex dat je 'job security' ingebouwd is. Ik zorg altijd dat ik vervangbaar ben (een stuk fijner op vakantie gaan) en zorg dat ze zooi netjes is en robust. En dat in uiteindelijk overbodig wordt dat is ook een beetje het idee van een externe lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Hydra schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:36:
[...]
We hebben het hier over developers. FF een uurtje samen aan een simpele service werken o.i.d. is genoeg om te weten wat iemand kan.
Dat vind ik al heel wat anders dan een vraag stellen of iemand even een recursion function wil schrijven om een woord om te draaien...

Mijn beste intake/ sollicitaties waren gesprekken die gingen over hoe ik een echt / voorbeeld probleem zou aanpakken en dan wel technisch als communicatief. Om vervolgens met mijn gesprekspartner de sparren over de oplossing/aanpak.

de juistheid zit hem in het woord `samen` ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-09 21:50

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Daan schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:49:
[...]

Is dat echt zo? Hoezo mag je als opdrachtgever niet zeggen dat een inhuur wel of niet naar tevredenheid iets heeft uitgevoerd? Oprechte vraag trouwens hoor. Ik heb een tijd in Canada gewerkt en daar is het heel normaal om referenties te checken bij vorige werkgevers.

Als het niet naar behoren was en je krijgt zo'n vraag van iemand dan kan je als opdrachtgever ook zeggen "daar ga ik liever niet op in" en dan weet je eigenlijk ook al voldoende...
Ik zou zelf nooit geen negatieve referentie geven. Puur omdat ik ook geen backstabber zou willen zijn (zelfs als het waar zou zijn). Ik heb zelf ook ervaring met erg slecht ZZP personeel die we naar paar maanden weg sturen. Ik doe hierdoor nu ook vaak zelf wat meer doorvraag intake naast het "culture fit" gebeuren. Dit doe ik overigens ook met intern personeel dat tijdelijk in mijn v-team komt. ZZP PjMs die nog standup kunnen draaien. Of ZZPers die zo druk met mijn de volgende klus dat ze constant aan het bellen zijn en netwerken zijn. Doe dat lekker thuis of in je vrije tijd. Vanaf de hurende kant gezien merk je trouwens ook het verschil tussen recruiters, de goeie doen meer dan keyword matching.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
[...]

Ga bij jezelf na... Zou jij een eerlijk antwoord geven?
Ik wel namelijk. Dus ja ik denk dat het werkt. Ik zal niemand afbranden maar een twijfelachtig antwoord zegt inderdaad al genoeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
swtimmer schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:56:
[...]
Puur omdat ik ook geen backstabber zou willen zijn (zelfs als het waar zou zijn). Ik heb zelf ook ervaring met erg slecht ZZP personeel die we naar paar maanden weg sturen.
Ironisch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
MeZZiN schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:40:
Uh-huh..:)
Dat is een van de redenen geweest waarom ik het destijds aandurfde om ZZPer te worden. “Als die incompetente gast daar al jaren ZZPer is, dan kan ik het helemaal zeker”. En ja dus..goed gelukt, beste beslissing ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Lol so true. Als je ziet wat voor bagger sommige maken (en helaas heb ik er een dag taak aan om het weer te fixen) eens easy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
[...]

Heb dit in het begin van mijn carriere gehad.
Goed werk geleverd maar geen toekomst in,vooral financiele, groei (klein bedrijf, hoge werkdruk. Veel geleerd, weinig verdient).
Na lang zeuren kwam er een collega bij voor 1 dag in de week. Toen ik er achter kwam dat deze vriendelijke jonge 30 cent de uur minder verdiende als ik. Terwijl er null kennis en ervaring mee werd gebracht zakte alle motivatie in mijn schoenen. Werkgever had dit door na 3 weken en vroeg me hoe/wat/waar. Hier heb ik eerlijk antwoord op gegeven. Uitslag was dat het beter was om uit elkaar te gaan. Per direct uit functie en tot einde diensterband doorbetaald, 10K Studieschuld weggescholden.

Fast forward 2 maanden. Ik ben aan het soliciteren en heb een leuke functie. mogelijke nieuwe werkgever vraagt om referentie. Ik bel hierboven genoemde werkgever en geef aan: Ik ga werken bij bedrijf X, mogen die jou bellen om over mij te praten?
Hier werd positief op gereageerd, dus ik Koppel de twee aan elkaar. Je verwacht inderdaad dat als iemand zoiets roept, dat hij ook een positieve recentie zal geven.
Helaas was dit niet waar. Ik kreeg de slechtste recentie die je kan bedenken.
(Gelukkig stonden er nog wat positieve reacties van eindklanten op mijn LinkedIn, de nieuwe werkgever geloofde daar wel in zag de berichten van mijn voormalig werkgever als "Kinderachtig")

Op basis van dit negatieve bericht heb ik met een advocaat geschakeld of dit zo maar mocht. Blijkt dat wanneer jij iemand opgeeft als referentie, zij hier volledig eerlijk in mogen zijn. positief en negatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
BennyV schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:15:
[...]

Heb dit in het begin van mijn carriere gehad.
Goed werk geleverd maar geen toekomst in,vooral financiele, groei (klein bedrijf, hoge werkdruk. Veel geleerd, weinig verdient).
Na lang zeuren kwam er een collega bij voor 1 dag in de week. Toen ik er achter kwam dat deze vriendelijke jonge 30 cent de uur minder verdiende als ik. Terwijl er null kennis en ervaring mee werd gebracht zakte alle motivatie in mijn schoenen. Werkgever had dit door na 3 weken en vroeg me hoe/wat/waar. Hier heb ik eerlijk antwoord op gegeven. Uitslag was dat het beter was om uit elkaar te gaan. Per direct uit functie en tot einde diensterband doorbetaald, 10K Studieschuld weggescholden.
Achteraf kunnen we concluderen dat je toenmaloge werkgever geen snars heeft geloofd van jouw kant van het verhaal. Hij had immers ook de nieuwe collega kunnen wegsturen.

Verder, no pun intended. Als je ergens niet goed op je plek zit, is het soms beter om weg te gaan. Ook als dat via een vaststellingsovereenkomst gaat. Je zult waarschijnlijk beamen dat je sindsdien beter op je plek zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Daarom zijn referenties ook niet zo heel nuttig. Daarom ben ik ook blij dat vaak wat nu gevraagd wordt of iemand zijn CV welk klopt (dat hij daadwerkelijk ergens gewerkt heeft voor die en die tijd) niet over de inhoud. Plus de meeste weten na een paar jaar niet eens meer wie jij bent (een van de zoveel externe) Ik heb al gehad dat iemand aanbood referentie te zijn (omdat ik via LIFO er uit g ing) maar na een half jaar al niet meer wist wie ik was. Vind het niet erg het is wat het is. Plus elk jaar een andere klus maakt dat je redelijk veel oude klussen heb en ook veel te veel managers gehad.

Maar bij de meeste klussen sluit ik wel af met of ze een referentie willen zijn. Maar goed meestal als ik er een nodig heb zitten die ook weer ergens anders. Daarom het systeem werkt niet super goed.

Daarom beter goed gesprek en tja als het niet werkt na een paar weken ben ook zo weer van iemand af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
t_captain schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:33:
[...]

Achteraf kunnen we concluderen dat je toenmaloge werkgever geen snars heeft geloofd van jouw kant van het verhaal. Hij had immers ook de nieuwe collega kunnen wegsturen.

Verder, no pun intended. Als je ergens niet goed op je plek zit, is het soms beter om weg te gaan. Ook als dat via een vaststellingsovereenkomst gaat. Je zult waarschijnlijk beamen dat je sindsdien beter op je plek zit.
Natuurlijk beetje off-topic maar ja:
Nieuwe college was denk ik het problem niet. Werkgever was het probleem ;-) Workload tegenover vergoeding was voor mij gewoon Ruk. Ik wist niet beter totdat er dus iemand bij kwam.

conclusive: Ik heb veel geleerd en zou die 2 jaar zo opnieuw doen, inclusief het vertrek ;-)

Ontopic: referenties zeggen dus ook nooit alles. En negatieve reacties MOGEN wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
@BennyV Wel mooie naaistreek van die werkgever. Dan sta je idd wel ff te kijken als je dat overkomt. En goed dat de nieuwe werkgever dit doorzag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Niet nog 1 keer off-topic. Klaar

[ Voor 96% gewijzigd door Ardana op 16-09-2019 13:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
Niet nog 1 keer off-topic. Klaar.

[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 16-09-2019 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Is dat echt zo? Hoezo mag je als opdrachtgever niet zeggen dat een inhuur wel of niet naar tevredenheid iets heeft uitgevoerd?
Ik zeg niet dat het niet mag hoor, maar het komt wel eens voor dat eerlijk zeggen dat iemand niet performde er toe geleid heeft dat mensen een rechtzaak aangespand hebben. Of ze dat ook winnen weet ik niet (heb ff gezocht maar kan er zo geen vinden) maar het kan genoeg reden zijn voor bedrijven om zich enorm op de vlakte te houden.

Daar naast is slechte referenties geven iets wat toch een beetje als 'not done' gezien wordt. Zo'n iemand is toch al weg dus dat voelt dan een beetje als naschoppen. Gevaar is dus dat je een dergelijk 'positieve' referentie je dus niet waarschuwt voor een slechte werknemer.

M.i. is het nogal een illusie te denken dat als iemand het slecht deed bij een bedrijf je dat ook echt eerlijk te horen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Hydra schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:00:
[...]

M.i. is het nogal een illusie te denken dat als iemand het slecht deed bij een bedrijf je dat ook echt eerlijk te horen krijgt.
Ja dat denk ik ook inderdaad niet, maar zoals gezegd iets als "gaan we liever niet op in" zou je best kunnen doen en dan weet je in principe al genoeg. Als het positief is dan hoor je het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWeirdOne
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-03-2021
We kunnen het ook doen zoals de kunstenaars het doen: gewoon een portfolio opzetten met wat dingen. Dan krijg je meteen een groter beeld hoe iemand werkt en wat die wel/niet kan (welke talen, UML-diagrammen opzetten, acceptance testing, automatic integration, automatic deploy, API schrijven, GIT/Version Control, lints en cops opzetten voor styling, coherente codestyle, etc.) Mogelijk nog certificaten erbij. Enig jammere is dat dit makkelijker is voor een developer dan voor andere ICT'ers. Zou niet zo snel weten hoe je als bijvoorbeeld systeembeheerder iets identieks kan doen buiten certificaten halen.

Moet dan wel winst uit te halen zijn, ergo, kortere technische intakes (kort kijken of je geen leugenaar voor je hebt), hoger tarief, enzovoort. Anders ben je een portfolio aan het opzetten op eigen kosten wat nu nog niet hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TheWeirdOne schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:12:
We kunnen het ook doen zoals de kunstenaars het doen: gewoon een portfolio opzetten met wat dingen. Dan krijg je meteen een groter beeld hoe iemand werkt en wat die wel/niet kan (welke talen, UML-diagrammen opzetten, acceptance testing, automatic integration, automatic deploy, API schrijven, GIT/Version Control, lints en cops opzetten voor styling, coherente codestyle, etc.) Mogelijk nog certificaten erbij. Enig jammere is dat dit makkelijker is voor een developer dan voor andere ICT'ers. Zou niet zo snel weten hoe je als bijvoorbeeld systeembeheerder iets identieks kan doen buiten certificaten halen.

Moet dan wel winst uit te halen zijn, ergo, kortere technische intakes (kort kijken of je geen leugenaar voor je hebt), hoger tarief, enzovoort. Anders ben je een portfolio aan het opzetten op eigen kosten wat nu nog niet hoeft.
Ik heb dit voor mij ook opgezet en zo kunnen klanten heel goed zien wat ik kan. Dit zal voor andere beroepen inderdaad iets moeilijker zijn, maar dan zou je iets kunnen bloggen waar je dus laat zien wat voor problemen je op een bepaalde manier aangepakt hebt.

Wat ook heel goed werkt is vragen van anderen op Linkedin beantwoorden. Je laat dan goed zien waar je verstand van hebt. Maar pas wel op dat je niet in eindeloze discussies beland, aangezien problemen vaak op meerdere manieren opgelost kunnen worden.

Ook laat je daarmee zien dat je graag anderen helpt, niet bang bent om een mening te hebben en je wordt gewoon veel meer gezien door anderen waardoor je veel sneller leuke opdrachten krijgt.

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 16-09-2019 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

We kunnen het ook doen zoals de kunstenaars het doen: gewoon een portfolio opzetten met wat dingen.
Dat heet dus Github :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
We kunnen het ook doen zoals de kunstenaars het doen: gewoon een portfolio opzetten met wat dingen.
Ik heb een github account met aardig wat repo's, maar die kunnen makkelijk gejat zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWeirdOne
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-03-2021
Klopt dat dit in het algemeen Github (of Gitlab) is, maar dan moet je wel complete of grote, in-progress projecten erop zetten, dat bedoel ik eerder te zeggen. Mijn eigen Gitlab account staat ook vol met half-projecten in (private) repos, maar dat zie ik niet portfolio-waardig. Ook zijn vele afgemaakte projecten hooguit een readme + code.

En portfolio bedoel ik dan ook om het wat centraler te stellen voor de niet-developer ICT'ers.

@Hydra uiteraard dat je repo's makkelijk kan jatten. Dat bedacht ik me ook bij het schrijven, vandaar dat ik zei dat het handig was voor de opdrachtgever om toch een technische intake te doen. Een goede leugenaar komt er altijd wel doorheen, maar het gros haal je er wel uit als ze hun eigen repo niet eens kennen of snel kunnen verzinnen waarom ze voor bepaalde keuzes zijn gegaan. Dan hoef je ook niet 3 uur vast te zitten aan een whiteboard-test (en ook nog hopen dat het relevant is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 15:22
Iemand een idee waarom bij veel opdrachten van de Rabo via Brainnet geen ZZP'ers zijn toegestaan?
code:
1
2
Language : Both
ZZP Allowed : NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Rabo is terughoudend en moet per functie beoordelen of ZZP wel/niet mag. Mogelijk zit er wat ruimte in, maar standaard staat het vlaggetje op "nee".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
En volgens mij hebben ze ook veel banden met detachering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Haassiej schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:12:
Iemand een idee waarom bij veel opdrachten van de Rabo via Brainnet geen ZZP'ers zijn toegestaan?
code:
1
2
Language : Both
ZZP Allowed : NO
De inhurende manager moet door middel van een opdrachtomschrijving goed motiveren waarom hij een/deze zzp'er wil hebben, en het niet af kan met een van de kavelpartijen.

Rabo Connect zet gewoon in de markt wat de manager aan geeft, als deze niet specifiek een zzp'er zoekt (en dus dat formulier invult) staat het vlaggetje op "nee".
t_captain schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:23:
Rabo is terughoudend en moet per functie beoordelen of ZZP wel/niet mag. Mogelijk zit er wat ruimte in, maar standaard staat het vlaggetje op "nee".
correct.
plofkip schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:05:
En volgens mij hebben ze ook veel banden met detachering.
Als je de vaste kavelpartijen bedoeld: ja. Maar bij losse inhuur imho niet.

[ Voor 57% gewijzigd door Hmmbob op 16-09-2019 22:31 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiraalschaap
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-05-2023
Heeft iemand tips over freelancen als web developer in Londen? Ik woon hier nu een aantal weken en zal in ieder geval nog een jaar blijven. Ik vind het vooralsnog vrij lastig te overzien hoe ik hier aan de bak kom als freelancer. Er zijn heel veel recruiters maar de kwaliteit en vergoeding van de opdrachten valt me tot nu toe wat tegen. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Ik lees hier vaak over gezeur met recruiters en freelancers die moeilijk aan klussen komen in een tijd dat developers extreem schaars zijn.

Heeft iemand wel eens overwogen een specifieke Adwords campagne op te zetten die linkt naar een klein portfolio (of desnoods je Linkedin)? Kan me niet voorstellen dat je vast moet zitten aan recruiters in tijden als deze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
Bulder schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:40:
Ik lees hier vaak over gezeur met recruiters en freelancers die moeilijk aan klussen komen in een tijd dat developers extreem schaars zijn.

Heeft iemand wel eens overwogen een specifieke Adwords campagne op te zetten die linkt naar een klein portfolio (of desnoods je Linkedin)? Kan me niet voorstellen dat je vast moet zitten aan recruiters in tijden als deze.
Dat zou werken als de "zoekende manager" de moeite zou nemen om te googlen... Ga er maar niet vanuit dat ze dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Daar worden juist die recruiters voor ingeschakeld. Misschien dat die jou dan wel eerder vinden (al betwijfel ik of die verder komen dan mass mailing via LinkedIn)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
@admiraalschaap In Londen zitten heel wat bedrijven en zou je makkelijk via Google een mooie lijst kunnen maken. Daarna ga je via Linkedin op zoek naar de HR manager of Corporate recruiter en stuur je hem/haar een berichtje met wat je doet en een link naar je portfolio.
Van de 40 bedrijven die je aanschrijft zit er vast wel 1 tussen die een leuke opdracht voor je heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 17-09-2019 08:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miena21
Ernemmer schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:27:
@admiraalschaap In Londen zitten heel wat bedrijven en zou je makkelijk via Google een mooie lijst kunnen maken. Daarna ga je via Linkedin op zoek naar de HR manager of Corporate recruiter en stuur je hem/haar een berichtje met wat je doet en een link naar je portfolio.
Van de 40 bedrijven die je aanschrijft zit er vast wel 1 tussen die een leuke opdracht voor je heeft.
Goh dat klinkt als ondernemen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Wat Qonquestador ook zegt… HEt zijn vooral de Recruiters die daar dan op zoeken. De meeste bedrijven schakelen iemand in uit hun network, of zetten het uit bij bemiddelaars. Ze zullen zelden zelf op google zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
ConQuestador schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:08:
[...]

Dat zou werken als de "zoekende manager" de moeite zou nemen om te googlen... Ga er maar niet vanuit dat ze dat doen.
Is dat een aanname of heb je dat zelf ondervonden? In mijn vakgebied is dit namelijk wel hoe alle freelancers aan klussen komen zonder tussenkomst van recruiters. Als je daardoor een tientje extra per uur kan vragen kun je daar na een jaar hele leuke dingen van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
En welk vakgebied is dit dan @Bulder ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
@Bulder Als je jezelf in de kijker wilt zetten zou je een artikel kunnen schrijven op Linkedin. Goed geschreven artikelen worden erg veel geliked en gedeeld en zorgen voor veel nieuwe contacten. Ook kan je op Linkedin een ad campagne opzetten waarbij je je precies kan richten op een bepaalde doelgroep.
Pagina: 1 ... 113 ... 643 Laatste