Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 21:51
Hydra schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:49:
[...]

Ik begin er ook altijd mee. Heeft geen enkel nut te bellen (of erger; koffie drinken) als ze niet hoger gaan dan 75E/uur.

[...]

Het komt vaker voor; ik heb ook aan de andere kant gezeten met ervaring met gewoon ronduit slechte ZZPers. Het "hij is zelfstandig dus hij zal wel goed zijn" gaat helaas niet meer op. Dus assessments zijn, net zoals voor intern personeel, gewoon nodig. Iemand er gewoon uitkieperen als blijkt dat 'ie slecht is, kost veel tijd, geld en energie.

Aan de andere kant vind ik als ZZPer een 'coding test' van 4 uur ook veel te lang. Ik ben hierzelf bij Backbase tegenaan gelopen; moest een Kalah implementatie maken en heb daar zo'n 4 uur aan besteed. Kom ik daar en blijkt dat ze niet de moeite genomen hebben er uberhaupt naar te kijken. Nou; fuck you.
Wat zou dan wel geschikt zijn? Heb zelf nog nooit een code assesment gehad maar ik word er ook niet warm van.
Ben tot nu toe altijd wel door mondelinge intakes geweest maar onder tijdsdruk een game/algoritme maken dan gaat mijn imposter syndrome nogal van slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
com2,1ghz schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:02:
[...]
Ben tot nu toe altijd wel door mondelinge intakes geweest maar onder tijdsdruk een game/algoritme maken dan gaat mijn imposter syndrome nogal van slag.
Het is vooral een compleet verkeerde test. Wat je wilt is werknemers die ontwerp/implementatie fouten voorkomen (dat voorkomt kosten) en je test volume van code dat iemand kan schrijven.

Mogelijk voor een PHP functie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
page404 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:50: Nu iets lopen via iSense. Die zijn al minder open. Iemand bekend met de tarieven die zij er tussen pakken?
In mijn ervaring 25%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWeirdOne
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-03-2021
com2,1ghz schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:02:
[...]

Wat zou dan wel geschikt zijn? Heb zelf nog nooit een code assesment gehad maar ik word er ook niet warm van.
Lijkt me dat de assessment op hoogte moet staan met de kansen dat je de job krijgt. 4 uur assessment onder druk en dan zo respectloos behandelen is natuurlijk aso. Zijn ook zat bedrijven die je gerust een dag aan huiswerk willen geven en vervolgens zeggen "sorry je bent het niet", en dat is toch echt een dag omzet. Probleem met dit soort constructies is dat de werkgever/opdrachtgever al het risico vermijdt, en de beloning mogelijk niet bijstergeweldig is.

Een voorbeeld is misschien beter. Niemand zal klagen over Google US die je meerdere malen een code asessment laat doen van 2 uur als ze je genoeg betalen om na 5-10 jaar met (riant) pensioen te gaan terug in Nederland. Flikt een Nederlands bedrijf dat voor een loon of opdracht op "marktconform" niveau terwijl ze nog bezig zijn met selecteren, dan zal menig persoon hier al vragen over stellen. Voor het Nederlands bedrijf is het dan eerlijker om dit te doen als bevestiging, wanneer de selectie al klaar is en er zwart op wit staat dat je de opdracht krijgt als je de assessment haalt, of helemaal niet / andere methode.

Wat betreft betere methodes, eerlijk gezegd, geen idee. CV en portfolio zijn goed en meer in lijn maar niet iedereen heeft de tijd om een portfolio op te bouwen. Code assessments zijn handig maar zoals je zelf aangeeft, niet iedereen presteert geweldig onder zo'n druk en de echt ruige code assessments (algoritmiek, datastructuren, enzovoort) zijn compleet niet in lijn met 99.99% van het werk dat menig programmeur doet, terwijl zaken als Fizzbuzz alleen handig zijn om te bevestigen dat degene niet bluft. Proeftijdconstructies zijn mogelijk nog het eerlijkst als je het mij vraagt, aangepast op de lengte van de opdracht. Dat neemt wel risico met zich mee voor de opdrachtgever. Het is lastig ,maar dat is deel van een bedrijf hebben: zij willen de grotere winst, dan mogen ze ook de grotere risico's nemen, niet de arbeiders en kleine ondernemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Precies dat wat kunnen ze echt testen ... ik heb 1 keer een assessment gedaan voor een functie (vaste dienst verband) zou volgens hun 3 uur duren moest een architectuur maken voor iets. Na ongeveer 15 minuten gelachen te hebben over de simpele opdracht in 10 minuten 3 voorstellen gedaan en aangegeven dat het wel heel simpel was.... Plus aangegeven dat de opdracht niet duidelijk was over wat ze precies wilde als oplevering en dus 3 oplossing hadden..... Daarom de meeste assessment zijn zo slecht gemaakt. Had er ooit een bij een bedrijf bijna moeten doen maar ze vonden mijn microservices gedachte niet in lijn met hun servers in de cloud oplossing. Prima dan is het geen math (succes met het stenen tijdperk oplossing).

Dank allemaal het is me redelijk duidelijk dat het totaal nog steeds niet de norm is en uitzonderlijk. Meestal is het voor mij genoeg om mijn CV te laten zien. Dat maakt een gesprek redelijk kort over mijn CV.

Een proeftijd zou beter zijn ING had er een als het mis ging kreeg je de eerste 2 weken niets betaald en einde klus. maar bij goed bevinden na 2 weken gewoon uurtje factuurtje.

Niet goed is zoals rabo het doet 2 weken nul tarief... helemaal idioot. Valt een assessment wel helemaal in het niet.

Het is voor een freelancer gewoon te duur om voor elke intake een opdracht te doen. Moet voorstellen voor elke nieuwe opdracht moet je dan 3-4 intakes doen.... en dan 3-4 opdrachten en dan nog een na intake. ben je zo een halve week verder per intake.

Verder de tarieven battle het is me duidelijk heel hard in zetten en als het niet bevalt jammer dan. Voor hun 10 andere zoals eigenlijk altijd het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mango227
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-09-2020
Nog wat tips die ik onlangs heb geleerd:

- Fee: ga je met een broker in zee, zorg dan dat ze op papier zetten wat ze er tussen zitten en laat ze ervoor tekenen. Scheelt een hoop onzin achteraf.

- Fee: zodra je bij de klant zit, kan je even checken wat zij voor je betalen. Vraag dit gewoon; sommigen zullen het met je delen, anderen niet. Blijkt de broker toch een hoger percentage van je uurtarief af te snoepen dan je is verteld, ga dan verhaal halen bij ze (de broker dus).
(Je kan in het midden laten hoe je het eindtarief te weten bent gekomen, dat gaat ze niks aan. Je weet het gewoon.)

- Relatiebeding: in mijn contract met de broker stond dat ik zes maanden niet (in)direct voor de klant mocht werken na afloop van het contract. Vond dat redelijk. Blijken ze heel slim in hun contract met de klant te hebben vermeld dat de klant een jaar lang niet met mij mag samenwerken. Zal vast vaker voorkomen, maar ik had het iig niet zien aankomen, en misschien met mij anderen ook niet.
Check dus ook altijd, voor zover het lukt, wat in hun contract met de klant staat. Inzage hierin krijgen is dan weer vaak lastig danwel onmogelijk, maar wellicht wil de klant een boekje opendoen.

- Beste tip: ga niet met een broker in zee :X

Why do banks lock their pens to the desk? If I'm trusting you with my money, don't you think you can trust me with your pen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:27
@Mango227 een afwijkend relatiebeding tussen opdrachtgever en broker vind ik eigenlijk wel heel smerig.
Er zijn ook bedrijven waarbij broker het relatiebeding moet laten vallen als ze een externe op naam willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij grote inleners is dat beat gangbaar. Maar vaak gaat het dan het scenario dat ze de ingeleende in dienst willen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Laatst online: 10:22
Wat is jullie ervaring met op de bank zitten vanaf 1 januari ? Mijn huidige opdracht van 3 jaar loopt op 31-12 dit jaar af en ik zit een beetje te dubben of ik niet al eerder weg moet gaan zoals al in oktober of november.

Ik ben bang dat ik als ik op 1-1 op de bank kom dat de maand januari al verloren is en dat ik vanaf februari / maart pas bij een nieuwe klus kan beginnen (i.v.m. vakanties / budgetten die vrij komen). Dat zou me dus 1 of 2 maanden omzet schelen..

Grappig detail trouwens is dat de broker mij eruit heeft gegooid omdat ik nu 3 jaar voor zelfde opdrachtgever werk. Langer zou volgens hun wettelijk gezien niet houdbaar zijn en dus hebben ze mijn opdrachtgever gezegd dat ze niet meer mij moeten inhuren.

Ik snap dat drie jaar best lang is maar ik ben verschillende opdrachten gedaan en ik denk nog zo'n half jaar nodig te hebben om de laatste opdracht af te maken. Echter gaan ze toch niet met me door. In principe maakt me dat niet uit want er is werk zat (scrum master / Java devver / architect) maar mijn opdrachtgever heeft nu wel een probleem (zij willen wel verder)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gewoon nu direct wat anders zoeken, dan weet je tenminste zeker dat je niet een langere thuis komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 20:12
vortexnl1982 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 20:52:
...
Grappig detail trouwens is dat de broker mij eruit heeft gegooid omdat ik nu 3 jaar voor zelfde opdrachtgever werk. Langer zou volgens hun wettelijk gezien niet houdbaar zijn en dus hebben ze mijn opdrachtgever gezegd dat ze niet meer mij moeten inhuren.
...
Ik werk nu voor een overheidstoko die de harde eis van 5 jaar maximale inhuur nu ook laat varen. De core kennis zit zo'n beetje enkel bij de externen. Als die weglopen is er niemand die bij calamiteiten weet hoe het werkt, of in ieder geval de boel kan vlottrekken zonder de voorpagina van de krant te halen. Dat zou niet moeten inderdaad, de harde kern zou van internen moeten bestaan - maar die kern is er simpelweg niet. Er zijn geen mensen met kennis. Helaas natuurlijk, maar zo is nu eenmaal.

Maar dit zegt me dat de belastingdienst nooit gaat roepen de duur betaalde externe ZZP-ers weg moeten na 3 jaar. De belastingdienst heeft exact dezelfde problematiek als de toko waar ik zit. Dat is precies de crux: duur betaald. De wet om uitwassen te voorkomen is bedoeld om te voorkomen dat loondienst wordt omgezet voor goedkopere ZZP-ers (schijn ZZP-er). In mijn geval kost de externe 3~4x de interne, dus dat is het probleem niet. Blijft misschien over de werkgever-werknemer relatie, want geen risico. Nou: ik heb bij deze toko eerder zelf ondervonden dat de stekker er ook zo uit getrokken kan worden (mislukt overheids ICT-project, gebeurt euhm nooit ... kuch regelmatig, maar misschien wel eens in de krant gelezen?) en dan sta je toch echt op straat.

Ofwel, ik denk dat de soep echt niet zo heet wordt gegeten in de ICT wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
QvTzKwCi schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:28:
[...]

Ik werk nu voor een overheidstoko die de harde eis van 5 jaar maximale inhuur nu ook laat varen. De core kennis zit zo'n beetje enkel bij de externen. Als die weglopen is er niemand die bij calamiteiten weet hoe het werkt, of in ieder geval de boel kan vlottrekken zonder de voorpagina van de krant te halen. Dat zou niet moeten inderdaad, de harde kern zou van internen moeten bestaan - maar die kern is er simpelweg niet. Er zijn geen mensen met kennis. Helaas natuurlijk, maar zo is nu eenmaal.

Maar dit zegt me dat de belastingdienst nooit gaat roepen de duur betaalde externe ZZP-ers weg moeten na 3 jaar. De belastingdienst heeft exact dezelfde problematiek als de toko waar ik zit. Dat is precies de crux: duur betaald. De wet om uitwassen te voorkomen is bedoeld om te voorkomen dat loondienst wordt omgezet voor goedkopere ZZP-ers (schijn ZZP-er). In mijn geval kost de externe 3~4x de interne, dus dat is het probleem niet. Blijft misschien over de werkgever-werknemer relatie, want geen risico. Nou: ik heb bij deze toko eerder zelf ondervonden dat de stekker er ook zo uit getrokken kan worden (mislukt overheids ICT-project, gebeurt euhm nooit ... kuch regelmatig, maar misschien wel eens in de krant gelezen?) en dan sta je toch echt op straat.

Ofwel, ik denk dat de soep echt niet zo heet wordt gegeten in de ICT wereld.
Kan zijn maar in mijn geval zegt de broker jammer dan. Ik snap ook niet waarom de broker zo hard op die drie jaar grens loopt te hameren. Er staat niks in de wet dba over drie jaar. Maar dankzij die broker heeft mijn opdrachtgever wel een probleem want ze hebben geen interne met mijn kennis.

Ik vind wel een andere klus. Ik twijfel alleen of ik niet eerder weg moet gaan zodat ik niet in december of januari op de bank kom..
Ernemmer schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:11:
Gewoon nu direct wat anders zoeken, dan weet je tenminste zeker dat je niet een langere thuis komt te zitten.
Ja ik denk dat ik dat maandag ga aangeven bij mijn opdrachtgever. Ik ben nu 6 jaar zzper en heb 8 jaar in de detachering gewerkt en ik kan me herinneren dat einde en het begin van het jaar niet handig is om op de bank te zitten :)

[ Voor 10% gewijzigd door vortexnl1982 op 07-09-2019 21:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik zou eerst iets zoeken en daarna zeggen dat je weg gaat. Dat je weg gaat, weet je opdrachtgever al wel, je gaat alleen iets eerder dan hij had gewild, wat niet jouw probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
vortexnl1982 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 20:52:
Wat is jullie ervaring met op de bank zitten vanaf 1 januari ? Mijn huidige opdracht van 3 jaar loopt op 31-12 dit jaar af en ik zit een beetje te dubben of ik niet al eerder weg moet gaan zoals al in oktober of november.

Ik ben bang dat ik als ik op 1-1 op de bank kom dat de maand januari al verloren is en dat ik vanaf februari / maart pas bij een nieuwe klus kan beginnen (i.v.m. vakanties / budgetten die vrij komen). Dat zou me dus 1 of 2 maanden omzet schelen..

Ik snap dat drie jaar best lang is maar ik ben verschillende opdrachten gedaan en ik denk nog zo'n half jaar nodig te hebben om de laatste opdracht af te maken. Echter gaan ze toch niet met me door. In principe maakt me dat niet uit want er is werk zat (scrum master / Java devver / architect) maar mijn opdrachtgever heeft nu wel een probleem (zij willen wel verder)...
Kan je niet zelf een andere broker zoeken voor het laatste half jaar en daarmee de klus afmaken :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:28

Crazy D

I think we should take a look.

vortexnl1982 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:32:
Kan zijn maar in mijn geval zegt de broker jammer dan. Ik snap ook niet waarom de broker zo hard op die drie jaar grens loopt te hameren. Er staat niks in de wet dba over drie jaar. Maar dankzij die broker heeft mijn opdrachtgever wel een probleem want ze hebben geen interne met mijn kennis.
Het lijkt mij dat je klant het laatste woord heeft. Als die jou nog een half jaar wil, en de broker weigert, zou ik als eindklant zeggen: doei broker, je levert niet wat ik wil.

Als je zeker weet dat langer blijven geen optie is: zoek iets anders, en als dat betekend dat je eerder moet beginnen dan heeft je broker pech en hou je netjes een maandje opzegtermijn aan.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
vortexnl1982 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:32:
Ja ik denk dat ik dat maandag ga aangeven bij mijn opdrachtgever. Ik ben nu 6 jaar zzper en heb 8 jaar in de detachering gewerkt en ik kan me herinneren dat einde en het begin van het jaar niet handig is om op de bank te zitten :)
Ik ben dit jaar per 1 Jan begonnen en ik heb ook spijt het niet iets eerder gedaan te hebben. Je merkt inderdaad dat het zo rond December lastig wordt mensen aan de lijn te krijgen; begin Dec zit men al in vakantiemodus. Ik heb opgezegd per 1 Nov (2 maanden opzegtermijn) en toen merkte ik vooral dat mensen weinig interesse hadden om in Nov al te praten; ze willen een ZZPer die over max een maand starten kan. Dat was wel wat spannend dus.

Neemt niet weg dat er in de Java hoek echt werk zat is, en ook in die tijd er heus weleen hoop aanbod is. Het is alleen lastiger om de 'perfecte' klus te vinden.

Ik zou hoe dan ook met die klant gaan praten. Het lijkt me dat eventuele relatiebedingen e.d. volledig onhoudbaar zijn als de broker je er zelf uitkiepert. Check ook wat er in jouw contract staat.

[ Voor 8% gewijzigd door Hydra op 08-09-2019 09:06 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
De 'broker' is een partij die alleen het contract heeft geregeld. Ze krijgen dus een euro per uur ofzo om dat te doen. De broker neemt puur het risico op gezeik voor mijn opdrachtgever weg en doen de facturatie voor al de zzp-ers. De huidige opdrachtgever heb ik zelf gevonden en er zit dan ook geen recruiter(achtige) toko tussen.

Het probleem is dat de opdrachtgever (HR) wel luistert naar de broker want die zijn "expert" op dit gebied.
Crazy D schreef op zondag 8 september 2019 @ 08:46:
[...]

Als je zeker weet dat langer blijven geen optie is: zoek iets anders, en als dat betekend dat je eerder moet beginnen dan heeft je broker pech en hou je netjes een maandje opzegtermijn aan.
Ja ik neig er ook naar om eerder te gaan zoeken. De opdrachtgever wil ik graag wel helpen (/tevreden houden want wie weet in de toekomst) om het huidige werk af te maken maar als dat betekent dat ik dan 1 of 2 maanden geen inkomsten heb...

Heb een maand opzegtermijn dus dan kom ik op 1 november op de bank, dat vind ik al een lastige maand..

[ Voor 5% gewijzigd door vortexnl1982 op 08-09-2019 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@vortexnl1982 Er zou voor mij nog een psychologisch aspect zijn, namelijk: kapitein op het eigen schip. Ik vind het prettig om de controle te houden over m'n inkomsten. Het geeft voor mij geen goed gevoel om de wacht aangezegd te worden, maar wel als ikzelf de keuze maak.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
TucanoItaly schreef op zondag 8 september 2019 @ 09:59:
@vortexnl1982 Er zou voor mij nog een psychologisch aspect zijn, namelijk: kapitein op het eigen schip. Ik vind het prettig om de controle te houden over m'n inkomsten. Het geeft voor mij geen goed gevoel om de wacht aangezegd te worden, maar wel als ikzelf de keuze maak.
Ja precies, ik deel dat helemaal. Dat heb ik bij mijn vorige klus ook gedaan, contract niet laten verlengen omdat ik een betere klus kon krijgen en die vorige opdrachtgever mij in een payroll constructie wilde drukken.

Ik ga maandag de boel op scherp zetten dat opdrachtgever ervoor zorgt dat ik langer kan blijven (en ik de klus kan afmaken) of ik anders per direct iets anders ga zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:30

_Arthur

blub

vortexnl1982 schreef op zondag 8 september 2019 @ 09:49:
Heb een maand opzegtermijn dus dan kom ik op 1 november op de bank, dat vind ik al een lastige maand..
Een maand, vanaf a.s. maandag, is 7 oktober. Niet pas 1 november.

Tenzij er iets staat als "1 maand opzegtermijn met ingaande van de nieuwe maand".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
_Arthur schreef op zondag 8 september 2019 @ 10:07:
[...]

Een maand, vanaf a.s. maandag, is 7 oktober. Niet pas 1 november.

Tenzij er iets staat als "1 maand opzegtermijn met ingaande van de nieuwe maand".
Nee er staat gewoon een maand opzegtermijn niet per eerste van de maand. Ik lees overal :
Opzegtermijn met vast contract
Heeft u een contract voor onbepaalde tijd? Dan heeft u een opzegtermijn van 1 maand. Dit betekent dat u 1 maand van te voren uw contract moet opzeggen. Het gaat om een kalendermaand. De opzegtermijn gaat in vanaf de 1e van de volgende maand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op zondag 8 september 2019 @ 10:46:
[...]

Nee er staat gewoon een maand opzegtermijn niet per eerste van de maand. Ik lees overal :

[...]
Waarom lees je voorwaardes van dienstverband terwijl jij een zakelijke overeenkomst hebt?

Wat staat er in je overeenkomst met de broker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
Vorkie schreef op zondag 8 september 2019 @ 10:52:
[...]

Waarom lees je voorwaardes van dienstverband terwijl jij een zakelijke overeenkomst hebt?

Wat staat er in je overeenkomst met de broker?
Haha ja goeie, van een verkeerde bron gekopieerd. Er staat alleen een maand opzegtermijn. Niks van eerste van de maand of kalendermaand..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:30

_Arthur

blub

vortexnl1982 schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:01:
Haha ja goeie, van een verkeerde bron gekopieerd. Er staat alleen een maand opzegtermijn. Niks van eerste van de maand of kalendermaand..
Nou, tada. 1 maand opzegtermijn dus vanaf de dag dat jij opzegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
De simpele uitleg van wet DBA is ongeveer 2 jaar maximaal op een klus (met dezelfde omschrijving) anders is het redelijker wijze een vaste aanstelling. Als je bij dezelfde werkgever dezelfde klus wil moet je eerst weer 3 maanden wat anders doen voor een reset. Maar als je klus omschrijving bij dat bedrijf behoorlijk aanpast is het weer goed voor nog weer 2 jaar.

Maar veel bedrijven houden zelf (zeker bij contacten afgesloten na start wet DBA) max 2 jaar aan. Alles meer is een extra punt van aandacht bij evaluatie of jouw klus voldoet aan wet DBA.

Helaas is wet DBA alles in uitleg en interpretatie en daar is geen lijn. Plus de belastingdienst doet niet de wet uitvoeren. alleen bij extreme gevallen en daar vallen wij als ZZP-er eigenlijk nooit onder. De enige reden van de wet is om uitbuiting van PostNL ZZP-er en deliveroo etc . Maar die waren binnen no time compliant met wet DBA omdat ze direct voldoen omdat iedereen door iedereen vervangbaar is dus voldoen hun overeenkomsten.

Wet DBA is gewoon een onhandigheid maar goed veel van de wet was ooit al met een VAR afgekaart. Alleen die werd nooit getoetst maar de regels waren redelijk duidelijk toen al.

@vortexnl1982 Elk contract is anders ik heb gezetten bij een bedrijf waarbij de tussen partij heel verschillende contracten had met andere ZZP-ers sommige hadden zelf een opzeg termijn van een paar dagen door de klant maar je moet je per 3 maanden vast leggen en als je wilde stoppen dan moest je het 1 maand voor einde van de 3 maanden aangeven. Meestal is het een kalender maand of soms 30 dagen. Maar het verschilt per contract. check altijd die dingen plus check wat de opdrachtgever voor opzeg termijn heb. Voor mij is het altijd belangrijk dat het gelijkwaardig is. Dus hij 30 dagen ik ook 30 dagen hij 7 dagen dan ik ook . etc. Alleen zou ik geen 7 dagen doen maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 20:53
vortexnl1982 schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:01:
[...]

En dan kun je in die maand al meteen ergens anders beginnen, want een maand ozegtermijn is iets heel anders dan een maand moeten werken. je wordt per uur betaald, niet per maand, je _hoeft_ niet naar de opdrachtgever te gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
fry77 schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:10:
[...]

En dan kun je in die maand al meteen ergens anders beginnen, want een maand ozegtermijn is iets heel anders dan een maand moeten werken. je wordt per uur betaald, niet per maand, je _hoeft_ niet naar de opdrachtgever te gaan....
Lijkt me dit wel een vieze streek, met als gevolg een slechte reputatie bij deze opdrachtgever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Soms heb je wel een werk inzet verplichting... maar vaak is die weer gekoppeld aan bij weg blijven dat je contract ontbonden wordt.

Maar het is altijd netter om de klus af te ronden en tijd te gunnen voor vervanging...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fry77
Other news: kreeg deze week weer een UPO uit mijn dienstverband tijd binnen. Deze keer voor de gein eens gelezen. Daar is dus een bedrag van mijn loon ingehouden voor een pensioen. En de beheerkosten en omzetkosten en *vulhier*kosten in zijn jaarlijks meer dan het rendement. En als ik de pijp uit ga, krijgen de kinderen niets.

Blij dat ik uit die 'sociale' meuk gestapt ben. Ik bouw in 1 jaar meer op dan mijn werkgever mijn hele dienstverband heeft gedaan EN alles blijft van mij dan wel erfgenamen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
BennyV schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:11:
[...]

Lijkt me dit wel een vieze streek, met als gevolg een slechte reputatie bij deze opdrachtgever...
Hoe groot acht je de kans dat je daar op korte termijn weer terecht komt?

Als je zelf besluit weg te gaan, kun je alles in overleg doen. Ik bied nog wel eens 1 of 2 dagen terugkomen aan tegen 0-tarief voor eventuele uitleg.

maar als de klant opzegt binnen de contract termijn voel ik me niet geroepen tot de laatste dag te blijven, zeker niet met het risico dan een andere opdracht mis te lopen. En dan nog wil ik best een keer een dag terugkomen voor assistentie, maar de prio ligt vanaf dat moment bij de nieuwe projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Precies pensioenen zijn leuk maar de kleine letters ....

Maar ik heb nu 2 losse pensioenen gelukkig groot genoeg dat ze niet opgegeten worden maar daar is zoveel geld in gegaan dat ik me afvraag of het ooit het waard was. Maar goed nu rustig via bright pensioen bezig. Redelijk simpel en betaalbaar. En je krijg tenminste terug wat er in gooit. Vanaf volgend jaar eens wat grote bedragen storten. En dan een net pensioen opbouwen als basis. Maar beter is gewoon wat andere manieren vinden dan pensioen opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@fry77 wat ik eigenlijk vervelender vind als gewezen deelnemer, dat ze (Zwitserleven) de kosten verrekenen met opgebouwde participaties. Omdat de koers oploopt van de wereldfondsen wordt de impact van het verrekenen in het verleden steeds groter. Ik zou liever de beheerkosten met factuur betalen.

Ik was in loondienst al begonnen met BND, daar wordt nu jaarlijks de volledie jaarruimte gevuld. Gaat inderdaad een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
MeZZiN schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:01:
De simpele uitleg van wet DBA is ongeveer 2 jaar maximaal op een klus (met dezelfde omschrijving) anders is het redelijker wijze een vaste aanstelling. Als je bij dezelfde werkgever dezelfde klus wil moet je eerst weer 3 maanden wat anders doen voor een reset. Maar als je klus omschrijving bij dat bedrijf behoorlijk aanpast is het weer goed voor nog weer 2 jaar.
Volgens mij staat er in de wet DBA niks over een termijn en zou je gewoon altijd bij dezelfde opdracht kunnen zitten.
Beoordeel samen met uw opdrachtnemer of hij een opdracht voor u in loondienst uitvoert.

Of dat zo is, hangt af van de antwoorden op de volgende vragen:

Heeft uw opdrachtnemer een verplichting tot persoonlijke arbeid?
Dat is zo als hij het werk zelf moet doen. Hij mag zich dus niet door iemand anders laten vervangen zonder overleg met u.
Is er een gezagsverhouding tussen u en uw opdrachtnemer?
Zo'n verhouding is er als u kunt bepalen hoe uw opdrachtnemer de opdracht moet uitvoeren. Als hij uw aanwijzingen en instructies moet opvolgen.
Krijgt uw opdrachtnemer loon?
Dat is het geval als u uw opdrachtnemer méér betaalt dan alleen een vergoeding voor kosten die hij maakt.

Is het antwoord op al deze vragen 'Ja'? Dan is uw opdrachtnemer in loondienst.

Is het antwoord op 1 of meer van deze vragen 'Nee'? Dan is uw opdrachtnemer niet in loondienst.
Maar de wet is opgeschort dus er is nu geen controle.
Pas als je het echt moedwillig te bont maakt krijg je een waarschuwing en als je het dan niet aanpast pas een boete.
In de zomer 2018 kondigde de Belastingdienst haar Toezichtplan Arbeidsrelaties aan. In maart 2019 werd bekend dat 104 bedrijven zijn bezocht. Volgens de Belastingdienst werkte ongeveer 60% van de bedrijven niet volgens de regels. Tot op heden zijn er geen naheffingen of boetes opgelegd.
In de nieuwe wet willen ze wel een termijn opnemen waarover zekerheid gegeven wordt, maar dit is waarschijnlijk makkelijk te verlengen.
Op 24 juni 2019 presenteerden Minister Koolmees en Staatssecretaris Snel hun kamerbrief met voortgangsrapportage over de vervanging van de Wet dba. Daarin stonden enkele verrassende zaken:

- ZZP’ers met een laag tarief werken niet meer automatisch op basis van een arbeidsovereenkomst. Zij moeten wel minimaal € 16,- per uur gaan verdienen. Dit minimumtarief geldt voor alle ZZP’ers, ongeacht of ze voor particulieren of zakelijke opdrachtgevers werken;
- Zakelijke opdrachtgevers worden mede verantwoordelijk voor betaling van het minimumtarief. Als de ZZP’er achteraf meer uren besteed heeft en daardoor onder het minimumtarief kwam, moet worden bijbetaald;
- ZZP’ers met een tarief van minimaal € 75,- kunnen met een zelfstandigenverklaring bij opdrachten tot maximaal 1 jaar zekerheid geven dat geen loonheffingen verschuldigd zijn;
- Voor alle andere ZZP’ers wordt een webmodule ingevoerd, die leidt tot een opdrachtgeversverklaring;
De handhaving is verder uitgesteld tot 2021, maar vanaf 2020 kan de Belastingdienst wel aanwijzingen geven die opgevolgd moeten worden;
De nieuwe wet wordt pas per 2021 ingevoerd.

[ Voor 81% gewijzigd door Ernemmer op 09-09-2019 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ernemmer schreef op maandag 9 september 2019 @ 07:43:
[...]

Volgens mij staat er in de wet DBA niks over een termijn en zou je gewoon altijd bij dezelfde opdracht kunnen zitten.
Eens maar voor de meeste bedrijven / belastingdienst wordt het wel zo geïnterpreteerd. Daarom is de wet ook een heel stuk opgeschort omdat het totaal kant nog wal raakte. Ze probeerde uitbuiting te voorkomen maar helaas doel daar voor gemist (PostNL en co waren zo goedgekeurd) en de duurdere freelancers die worden meest geraakt maar ik denk dat wel kunnen zeggen dat wij niet echt uitgebuit worden.... toch.... }:O

Waar ik nu zit bijvoorbeeld is max 2 jaar vorige 2 klussen net zo. Die klus daarvoor zal nooit (zolang wet DBA) meer geen ZZP-er inhuren omdat ze het niet mogen (iets met risico mijdend gedrag plus de afgang van een boete krijgen) .... Dus de wet is nogal irritant en lost weer eens helemaal niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

fry77 schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:12:

Blij dat ik uit die 'sociale' meuk gestapt ben. Ik bouw in 1 jaar meer op dan mijn werkgever mijn hele dienstverband heeft gedaan EN alles blijft van mij dan wel erfgenamen :)
Mja inderdaad, ook voor mij één van de belangrijkere redenen om te kiezen voor freelancen. Heb ook totaal geen vertrouwen in de pensioensuitvoerders.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
fry77 schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:12:
Other news: kreeg deze week weer een UPO uit mijn dienstverband tijd binnen. Deze keer voor de gein eens gelezen. Daar is dus een bedrag van mijn loon ingehouden voor een pensioen. En de beheerkosten en omzetkosten en *vulhier*kosten in zijn jaarlijks meer dan het rendement. En als ik de pijp uit ga, krijgen de kinderen niets.

Ik heb destijds via een pensioenadviseur ook een pensioenfonds gekozen waarbij het opgebouwde pensioen niet terug gaat naar het pensioenbedrijf bij mijn overlijden. Volgens mij is dit bij sommige wel.
Vroeger kon je nog interessant pensioen opbouwen binnen je BV.
Je kan op https://www.mijnpensioenoverzicht.nl vaak zien welk en hoeveel pensioen je opgebouwt hebt. Valt altijd vies tegen, veel beheerkosten en kleine potjes. Oversluiten heeft ook vaak geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Viper® schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:17:
Oversluiten heeft ook vaak geen zin.
Ook niet om van die verschillende potjes met elk kosten naar 1 potje met 1 maal kosten te gaan? Oprechte vraag; moet er zelf ook eens in gaan duiken. Spaar nu bij Bright maar moet nog eens uit laten rekenen hoeveel ik precies in moet gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 09:02
Viper® schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:17:
[...]
Je kan op https://www.mijnpensioenoverzicht.nl vaak zien welk en hoeveel pensioen je opgebouwt hebt. Valt altijd vies tegen, veel beheerkosten en kleine potjes. Oversluiten heeft ook vaak geen zin.
Valt zeker vies tegen ja. In de 11 jaar dat ik nu ZZP-er ben heb ik aan pensioenbeleggingen/lijfrentes al bijna 7 keer zoveel opgebouwd als in de 15 jaar als loonslaaf (bij 3 verschillende werkgevers/pensioenuitvoerders)

Wat ik ook wel vreemd vind is dat ik bij werkgever 1 zo'n 3,3x hogere pensioenbeleggingswaarde heb opgebouwd dan bij werkgever 2, maar op mijnpensioenoverzicht.nl is de verwachte jaaruitkering van werkgever 1 slecht 1,5x zo hoog dan bij werkgever 2. Hier zal ik ook maar eens wat vragen over gaan stellen hoe dit grote verschil mogelijk kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ik moet het ook eens goed door rekenen voor nu leg ik nog veel te kort in om het grote gat te vullen maar goed over 30 jaar dan heb ik ook minder nodig huis is afbetaald dan plus geen kids dus met minder geld per maand kom je een heel eind. De komende jaren ga ik wel het bedrag verhogen om naar een niveau te komen dat we netjes op een pensioen kunnen leven. Maar ga wel ondertussen andere manieren zoeken mijn oude dag voorziening beter te regelen. Vakantie huisjes ... ander passief inkomen.

voor nu een stuk in bright en nog die broodfonds achtige oplossing van ze. Laat je je geld 2 keer nuttig zijn 1 voor als je ziek wordt (helemaal top) en wat over is zo je pensioen pot in. Dubbel winst.

Heb zelf nog 1 pensioen fonds waar een hoop geld ingegaan is maar daar krijg ik dan een paar honderd per jaar uit joepie.... wat een feest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:28:
[...]

Ook niet om van die verschillende potjes met elk kosten naar 1 potje met 1 maal kosten te gaan? Oprechte vraag; moet er zelf ook eens in gaan duiken. Spaar nu bij Bright maar moet nog eens uit laten rekenen hoeveel ik precies in moet gaan leggen.
Hier staan wat standaard vragen:
https://www.aegon.nl/part...den-over-waardeoverdracht

Ik heb me er niet ver in verdiept, maar waardeoverdracht kan interessant zijn. Dat hangt dan wel weer af van de voorwaarde van waar het pensioen staat en naar waar het gaat. Dan zal je alle voorwaarden door moeten spitten waar ik niet echt zin in had. En in 10 jaar vaste dienst heb ik in verhouding vrij weinig opgebouwd met wat ik nu als zelfstandige doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
Waardeoverdracht kan ook niet zomaar meer achteraf als ik dat zo snel google, moet binnen 6 maanden gedaan worden :

https://www.wegwijs.nl/fi...waardeoverdracht-pensioen
Let op de deadline voor waardeoverdracht
De aanvraag voor waardeoverdracht dient binnen zes maanden nadat je aan je nieuwe baan begonnen bent, gedaan te worden. Ben je te laat? Dan kun je nog wel het opgebouwde pensioen afkopen. Dit is interessant bij een klein pensioen, van onder de € 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
sverzijl schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:16:
Waardeoverdracht kan ook niet zomaar meer achteraf als ik dat zo snel google, moet binnen 6 maanden gedaan worden :

https://www.wegwijs.nl/fi...waardeoverdracht-pensioen

[...]
Voor zover ik weet is die 6-maanden termijn ondertussen komen te vervallen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Woy schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:22:
[...]

Voor zover ik weet is die 6-maanden termijn ondertussen komen te vervallen.
Termijn waardeoverdracht vervallen
Werknemers die na 1 januari 2015 wisselen van werkgever kunnen ongelimiteerd in tijd waardeoverdracht aanvragen bij de nieuwe pensioenuitvoerder. Alle voorheen opgebouwde pensioenrechten (opgebouwd na 8 juli 1994) komen in aanmerking voor waardeoverdracht.
Maar als ZZP-er heb je geen target-pensioenuitvoerder (en daarnaast ben ik ook niet meer na 2015 van werkgever gewisseld). Geen idee dus of je van pensioenuitvoerder van (oud-)werkgever 1 naar pensioenuitvoerder van (oud-)werkgever 2 kan over laten dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@sverzijl dat is een goede vraag. Datzelfde probleem heb ik ook gedeeltelijk, al heb ik na 2015 nog wel een werkgever gehad, dus zou ik mogelijk naar die pensioenuitvoerder kunnen. Al zou mijn keuze eigenlijk eerder naar een andere gaan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hier ook. Veruit het grootste component is de AOW. En dat terwijl ik toch al sinds 2002 full time werk en ook altijd bij bedrijven heb gezeten met 'goeie' pensioenvoorzieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
dat is toch het meest idiote dat AOW een belangrijk deel is van je pensioen. Maar goed iets is altijd beter dan niets zeg altijd maar.

Maar samen voegen als je bijvoorbeeld bright heb kan weer niet. Omdat het een andere vorm is die weer niet werkt met andere pensioenen. En een normaal pensioen is helemaal niet interessant voor een ZZP-er dus tja blijf je zitten met een paar kleintje en dan bright.

maar goed nu ik zzp-er ben kan ik ook veel makkelijk mijn pot vullen. Het hoeft ook geen mega pot te worden maar wel en iets waar we geen zorgen hoeven te maken.

Maar goed net de recruiter die me zo waar terug belde... of ik even code van andere klanten kan op sturen (dit is dan ipv assessment.....) zucht hoe moet je daar nu op reageren behalve tja hoe zouden hun het vinden als je hun code deelt met de concurrentie....

Veel te veel gedoe voor een tarief dat niet eens de moeite waard is. En ze wilde dit trouwens allemaal voordat ik een gesprek gehad heb met ze. Leuk idee slechte uitvoering next :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:47
MeZZiN schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:54:
Maar goed net de recruiter die me zo waar terug belde... of ik even code van andere klanten kan op sturen (dit is dan ipv assessment.....) zucht hoe moet je daar nu op reageren behalve tja hoe zouden hun het vinden als je hun code deelt met de concurrentie....

Veel te veel gedoe voor een tarief dat niet eens de moeite waard is. En ze wilde dit trouwens allemaal voordat ik een gesprek gehad heb met ze. Leuk idee slechte uitvoering next :)
Toen ik nog in loondienst was heb ik die vraag ook wel eens aan een kandidaat gesteld. Dan hoefde dat niet eens specifiek van een andere werkgever te zijn, maar wel een "stuk code waar je trots op bent". Zelf zou ik er niet zoveel moeite mee hebben als iemand een stuk van 'mijn' codebase zou delen. Mits het een specifiek stuk code (bijv. 1 of 2 classes) is, en niet de hele applicatie. Tenzij die ene class net ons belangrijkste algoritme herbergt heb je aan zo'n brok code niet zo veel zonder het grotere geheel te zien.

Uiteraard niets delen totdat je klant akkoord is...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 21:51
Net als dat al die bedrijven graag willen dat je zo n beetje 100% van je vrije tijd steekt in open source projectjes, je eigen app in de store hebt staan en talks doet op conferences. Echter aangenomen dan investeren ze hier totaal niet in en soms verbieden ze het zelfs door het uitsluiten van "nevenactiviteiten" of dat het valt onder conflicts of interests.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Hoe kun je nou tekenen voor een verbod op nevenactiviteiten? Als de belastinginspecteur daarachter komt, heeft hij een hele goede aanleiding om je ondernemersstatua ter discussie te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
ging nog over loondienst denk ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
com2,1ghz schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:05:
Net als dat al die bedrijven graag willen dat je zo n beetje 100% van je vrije tijd steekt in open source projectjes, je eigen app in de store hebt staan en talks doet op conferences. Echter aangenomen dan investeren ze hier totaal niet in en soms verbieden ze het zelfs door het uitsluiten van "nevenactiviteiten" of dat het valt onder conflicts of interests.
Ik weet niet wat voor'n bedrijven jij voor gewerkt hebt, maar kennelijk heb ik veel geluk gehad de afgelopen 15 jaar :)
Freeaqingme schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:00:
Toen ik nog in loondienst was heb ik die vraag ook wel eens aan een kandidaat gesteld. Dan hoefde dat niet eens specifiek van een andere werkgever te zijn, maar wel een "stuk code waar je trots op bent".
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een rotvraag. Code is slechts een onderdeel van het systeem. Beetje als vragen welke pagina van een boek je als schrijver 'trots' op bent. Ik ben eerder trots op bepaalde architectuur keuzes die ik erdoor gekregen heb en die een groot succes bleken bijvoorbeeld. Zoals het command pattern toepassen tussen microservices of een nogal crappy synchronous ETL workflow omzetten in een robuuste async workflow. Als je me vraagt code te tonen zit ik je waarschijnlijk vooral een beetje blanco aan te kijken. Ik ben eerder trots als ik een hoop onnodige code weggehaald heb.

[ Voor 43% gewijzigd door Hydra op 10-09-2019 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 11:47
Hydra schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 08:42:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een rotvraag. Code is slechts een onderdeel van het systeem. Beetje als vragen welke pagina van een boek je als schrijver 'trots' op bent. Ik ben eerder trots op bepaalde architectuur keuzes die ik erdoor gekregen heb en die een groot succes bleken bijvoorbeeld. Zoals het command pattern toepassen tussen microservices of een nogal crappy synchronous ETL workflow omzetten in een robuuste async workflow. Als je me vraagt code te tonen zit ik je waarschijnlijk vooral een beetje blanco aan te kijken. Ik ben eerder trots als ik een hoop onnodige code weggehaald heb.
Hehe, dat heb ik ook wel. Hoewel ik ook best wel eens een algoritme in een class heb geimplementeerd waar ik best trots op was. Het was dan ook niet direct een vraag die ik aan iedereen stelde. Een enkele keer aan een junior waarvan ik niet zeker wist of 'ie z'n skills niet kon laten zien vanwege de zenuwen of gewoon niet zo veel kon.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Zonder die eerste (en derde) zin is dat toch een perfect antwoord? Het is kennismaking hé geen toets met vooraf bepaalde juiste antwoorden.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 10-09-2019 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:26
Zo raar is het soms niet om "eventjes" snel te kijken of kandidaten uberhaupt kunnen programmeren. Misschien niet bij Freelancers, maar zeker wel bij junior's / medior's (tot 5 jaar ervaring).

Ik heb tijdens interview rondes wel steevast de vraag gesteld om even een recursieve functie op het bord te schrijven welke een woord omdraait.... 80% kwam er niet uit, en een enkeling had nog nooit van het concept recursie gehoord.

Een makkelijke manier om in 5 minuten tijd het kaft van het koren te scheiden en er geen tijd aan te verdoen, er zijn nou eenmaal genoeg mensen die zich heel goed door interviews heen kunnen praten, maar inwerkelijkheid niks kunnen.

Los daarvan: Voor Freelancers vind ik een volledige assessment wel onzin, die hebben (als het goed is) een groot genoeg CV om op basis daarvan hun kunnen aan te kunnen tonen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Nu werk ik niet in de development kant, dus sta ook nooit voor dit vraagstuk.

Maar dit is toch de hele reden dat je 2 contacts opgeeft die ze even kunnen bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

en de reden dat je inhuurt?

expertise, tijdelijk & resultaatverplichting

in combinatie met ^^ referenties is voor mij voldoende ;)

| Security Management |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:44
ConQuestador schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:26:
Ik heb tijdens interview rondes wel steevast de vraag gesteld om even een recursieve functie op het bord te schrijven welke een woord omdraait.... 80% kwam er niet uit, en een enkeling had nog nooit van het concept recursie gehoord.
Ben inmiddels zo'n 12 jaar als FE dev bezig waarvan de laatste 6 jaar echt meer met JS/TS, maar als ik zo'n vraag krijg als sollicitant dan zeg ik zoek het maar uit. Ik kan zoiets best doen na ff Googlen maar niet zo ff uit de losse pols uit mijn hoofd op een whiteboard denk ik.

Je laat echt mensen lopen op basis van zoiets?
Een makkelijke manier om in 5 minuten tijd het kaft van het koren te scheiden en er geen tijd aan te verdoen, er zijn nou eenmaal genoeg mensen die zich heel goed door interviews heen kunnen praten, maar inwerkelijkheid niks kunnen.
Andersom is het ook net zo waar. Mensen die niet zo goed zijn met interviews maar echt wel een stukje code kunnen schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Zo raar is het soms niet om "eventjes" snel te kijken of kandidaten uberhaupt kunnen programmeren. Misschien niet bij Freelancers, maar zeker wel bij junior's / medior's (tot 5 jaar ervaring).

Los daarvan: Voor Freelancers vind ik een volledige assessment wel onzin, die hebben (als het goed is) een groot genoeg CV om op basis daarvan hun kunnen aan te kunnen tonen.
Dat is echt een slechte manier van interviewen, net zo slecht als even aannemen dat wat in een cv staat wel waar is (gebeurt ook als alleen de manager het interview doet). Met wat je hier zo formuleert zullen heel wat competente en prettige collega's het snel voor gezien houden.

Onder druk worden prestaties niet beter (het is geen sport!), hiermee krijg je de slechtste oplossingen.

Ik vraag altijd om de concepten, en of de kandidaat een dialoog aangaat (en als hij dat niet doet, dan vertel ik hem/haar dat te doen - want we weten niet wat we verwachten van elkaar). Een stuk code geven en daar over praten is veel beter.

[ Voor 3% gewijzigd door poehee op 10-09-2019 09:43 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Daan schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:37:
[...]

Ben inmiddels zo'n 12 jaar als FE dev bezig waarvan de laatste 6 jaar echt meer met JS/TS, maar als ik zo'n vraag krijg als sollicitant dan zeg ik zoek het maar uit. Ik kan zoiets best doen na ff Googlen maar niet zo ff uit de losse pols uit mijn hoofd op een whiteboard denk ik.

[...]

Andersom is het ook net zo waar. Mensen die niet zo goed zijn met interviews maar echt wel een stukje code kunnen schrijven.
Uiteraard is de wereld nooit zwart wit, en is een dergelijke vraag ook een opening tot een gesprek.. Maar ik ben wel oprecht van mening dat een goede developer een dergelijke vraag ziet als een leuk puzzeltje en 'm zo uit de losse pols op kan schrijven.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
ConQuestador schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:42:
[...]

Uiteraard is de wereld nooit zwart wit, en is een dergelijke vraag ook een opening tot een gesprek.. Maar ik ben wel oprecht van mening dat een goede developer een dergelijke vraag ziet als een leuk puzzeltje en 'm zo uit de losse pols op kan schrijven.
Maar misschien is het handig om die mening even te toetsen, als iemand aantoont dat hij of zij weet van recursie dan is het veel handiger om te praten over de voor- en nadelen van recursie, en misschien wat soorten van recursie (tail-recursion bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
poehee schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:45:
[...]

Maar misschien is het handig om die mening even te toetsen, als iemand aantoont dat hij of zij weet van recursie dan is het veel handiger om te praten over de voor- en nadelen van recursie, en misschien wat soorten van recursie (tail-recursion bijvoorbeeld).
En ziedaar waarom ik zeg dat het een opening tot een gesprek is..

Als iemand zou zeggen "ik kan het wel, maar ik vind recursie hier niet verstandig omdat het risico op recursion overflow te groot is bij lange woorden" dan had ik 'm meteen aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solaire
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 12:21
Tail call optimalization is al heel lang een ding, daarmee maakt het geen fluit uit hoe lang het woord is. En sowieso zou het geen probleem mogen zijn met een beetje fatsoenlijke compiler.

Ik vind het persoonlijk ook een rare opdracht, maar goed, als het voor jou werkt is het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Zo raar is het soms niet om "eventjes" snel te kijken of kandidaten uberhaupt kunnen programmeren.
Oh helemaal mee eens hoor, ik ben voor een simpele coding test, ook voor freelancers.
Helaas meerdere malen meegemaakt dat CVs helaas volkomen gefabriceerd waren. Daarbij is het prima mogelijk om als developer bij grote bedrijven gewerkt te hebben, en dus een flink CV te hebben, zonder veel bijgedragen te hebben.
Daan schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:37:

Persoonlijk vind ik het bijzonder dat dat soort basiszaken niet gewoon uit 't hoofd kunnen. Dus ja, als iemand niet een recursieve functie kan schrijven om een woord om te draaien dan heb ik wel mijn twijfels ja. Dat je even moet googlen hoe je een binary search implementeert of een depth-first search op basis van een stack ofzo; prima. Maar we hebben het hier om het omdraaien van een woord.

Di's mijn inziens geen kwestie van 'onthouden' maar van 'snappen'.

Maargoed; een coding test die ik een jaar geleden gemaakt heb hadden mensen als taak een simple REST endpoint te maken die je het zoveelste priemgetal oplevert. Dat je niet uit je hoofd brute force een priemgetal uit kan rekenen is al een beetje meh, maar er waren hordes developers die er ook met google gewoon niet uitkwamen. Dus niet "java prime number" kunnen googlen en die implentatie in een REST wrapper kunnen hangen. En dan wel volgens je CV in Scala geprogrammeerd hebben. Uhuh.

[ Voor 50% gewijzigd door Hydra op 10-09-2019 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Hydra schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:06:
[...]

Oh helemaal mee eens hoor, ik ben voor een simpele coding test, ook voor freelancers.
Blijkbaar zitten "wij Java developers" meer op 1 lijn ... misschien zitten er meer wannabees die eigenlijk niks kunnen, maar toch jaren door blijven emmeren in de Java wereld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ConQuestador schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:08:
Blijkbaar zitten "wij Java developers" meer op 1 lijn ... misschien zitten er meer wannabees die eigenlijk niks kunnen, maar toch jaren door blijven emmeren in de Java wereld?
Er is veel vraag naar Java devs en veel bedrijven zijn niet erg kritisch en snappen niet welke schade zo'n iemand je codebase aan kan doen. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solaire
ConQuestador schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:08:
[...]

Net als in elk vakgebied heb je in de developer wereld gewoon een groot onderscheid in het kunnen en de kennis tussen / van developers.

Mensen die in een groot bedrijf developen en goed zijn in hun vak groeien (promoveren) vaak binnen een aantal jaar door naar functies die niets meer met developen van doen hebben (want beter betalend). De developers die blijven zitten krijgen vaak een coördinerende rol richting teams in het buitenland. Zo kun je jaren onder de radar blijven en blijven hangen in je ontwikkeling.

[ Voor 3% gewijzigd door Solaire op 10-09-2019 10:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Solaire schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:12:
Mensen die in een groot bedrijf developen en goed zijn in hun vak groeien (promoveren) vaak binnen een aantal jaar door naar functies die niets meer met developen van doen hebben (want beter betalend). De developers die blijven zitten krijgen vaak een coördinerende rol richting teams in het buitenland. Zo kun je jaren onder de radar blijven en blijven hangen in je ontwikkeling.
Vaak is er ook gewoon nul ambitie. Gewoon afstuderen en dan bij een grote bank tot je pensioen een beetje aan blijven kloten en hopen dat mensen er niet achter komen dat die veel goedkopere junior eigenlijk veel beter is.

Dat zijn vaak de types die, als ze dan echt in de problemen komen, gaan roepen over leeftijdsdiscriminatie e.d. Tja sorry, maar die junior met 2 jaar ervaring is gewoon beter dan jij met 1 jaar ervaring die je de afgelopen 15 jaar 15 keer herhaald hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solaire
Hydra schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:15:
[...]

Vaak is er ook gewoon nul ambitie. Gewoon afstuderen en dan bij een grote bank tot je pensioen een beetje aan blijven kloten en hopen dat mensen er niet achter komen dat die veel goedkopere junior eigenlijk veel beter is.

Dat zijn vaak de types die, als ze dan echt in de problemen komen, gaan roepen over leeftijdsdiscriminatie e.d. Tja sorry, maar die junior met 2 jaar ervaring is gewoon beter dan jij met 1 jaar ervaring die je de afgelopen 15 jaar 15 keer herhaald hebt.
Dat is inderdaad misschien nog wel de belangrijkste factor. :+

Leuk topic trouwens, ik haak aan. Ben zelf part-time freelancer buiten loondienst om, met als voornaamste doel meer kennis op te doen van zaken en bedrijven waar ik in loondienst niet of nauwelijks mee te maken krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Hydra schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:06:
[...]

Persoonlijk vind ik het bijzonder dat dat soort basiszaken niet gewoon uit 't hoofd kunnen. Dus ja, als iemand niet een recursieve functie kan schrijven om een woord om te draaien dan heb ik wel mijn twijfels ja. Dat je even moet googlen hoe je een binary search implementeert of een depth-first search op basis van een stack ofzo; prima. Maar we hebben het hier om het omdraaien van een woord.
Hier heb je toch niets aan? Kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een woord heb moeten omdraaien 8)7 Je voorbeeld van het aanmaken van een REST endpoint lijkt me dan idd veel nuttiger, hoe basaal ook.

Maar goed, er zit ook wel een verschil tussen het soort developers (Java, FE, etc) en hun werkzaamheden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Daan schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:20:
[...]

Hier heb je toch niets aan? Kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een woord heb moeten omdraaien 8)7 Je voorbeeld van het aanmaken van een REST endpoint lijkt me dan idd veel nuttiger, hoe basaal ook.

Maar goed, er zit ook wel een verschil tussen het soort developers (Java, FE, etc) en hun werkzaamheden natuurlijk.
Je hoeft niet uit je hoofd te weten hoe je een woord omdraait.. je kan het op dat moment verzinnen:
Goh, ik pak de eerste letter, die wil ik achteraan krijgen. Laat ik dan die de rest ervoor plakken, en daar hetzelfde doen.. HEeee, ik heb de puzzel opgelost!

Als iemand niet in staat is zo'n puzzeltje op te lossen, hoe moet die dan ooit complexe stukken code schrijven... NIET, dus zal zo iemand lappen inefficente code gaan schrijven omdat die niet in staat is efficiente oplossingen te verzinnen voor problemen.

just my 2 cents (ook al weet ik inmiddels dat ik me niet populair maak bij iedereen met deze mening)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
ConQuestador schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:28:
[...]

Je hoeft niet uit je hoofd te weten hoe je een woord omdraait.. je kan het op dat moment verzinnen:
Goh, ik pak de eerste letter, die wil ik achteraan krijgen. Laat ik dan die de rest ervoor plakken, en daar hetzelfde doen.. HEeee, ik heb de puzzel opgelost!

Als iemand niet in staat is zo'n puzzeltje op te lossen, hoe moet die dan ooit complexe stukken code schrijven... NIET, dus zal zo iemand lappen inefficente code gaan schrijven omdat die niet in staat is efficiente oplossingen te verzinnen voor problemen.

just my 2 cents (ook al weet ik inmiddels dat ik me niet populair maak bij iedereen met deze mening)
Lees ik hem verkeerd, of zak je nu voor je eigen assessment.

Ik pak het eerste letter, plak de rest ervoor, en herhaal.. Dan heb ik uiteindelijk weer hetzelfde word terug.

Hallo
Alloh
Lloha
Lohal
Ohall
Hallo

Maar volgens mij dwalen we met deze assessments een beetje erg ver off topic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
BennyV schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:42:
[...]

Lees ik hem verkeerd, of zak je nu voor je eigen assessment.
Het zit hem in het stukje "En daar hetzelfde doen"...

maar indd. we dwalen af

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BennyV
Om terug te komen op het echte topic... Vandaag contract getekend voor mijn eerste opdracht! Ik zal als interim infra beheer plaats nemen bij een internationaal bedrijf.

Contract is voor een jaar, maar hebben 1 maand opzegtermijn afgesproken. Wanneer zij een vaste kracht vinden zullen ze na de in week periode afscheid van mij nemen. Hier proef ik een risico, maar deze durf ik aan te gaan, vermoed niet dat ze met 3 maanden iemand hebben. Ik zet dus in op dit jaar daar zitten, langer is meegenomen.

Het is op 3km afstand, waardoor ik kan investeren in een fiets ipv een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Daan schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:20:
[...]

Hier heb je toch niets aan? Kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een woord heb moeten omdraaien 8)7
Het gaat niet om een woord kunnen omdraaien. Het gaat erom dat een recursieve aanpak in veel gevallen (bijvoorbeeld tree-traversals) een tool is die je moet beheersen. Ik vind alleen je reactie hier waarin je focust op de taak (die altijd anders is) en de technieken daaronder (recursive) al bijzonder. Het is mijns inziens niet anders dan stellen dat je geen for-loop uit je hoofd hoeft te kunnen want dat kan je toch wel uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWeirdOne
ConQuestador schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:47:
[...]

Als iemand zou zeggen "ik kan het wel, maar ik vind recursie hier niet verstandig omdat het risico op recursion overflow te groot is bij lange woorden" dan had ik 'm meteen aangenomen.
Ik kom voor 1 gratis baan, dank je.

Ter illustratie: de gemiddelde afgestudeerde IT'er/CS'er heeft al in de studiebanken geleerd over datastructuren, design patterns, functionele eisen uit user stories halen, recursie vs iteratie en dergelijke. Een recursieve string.Reverse() schrijven in pseudocode voor een managed language is triviaal. Dit kunnen is meer een baseline dan dat het zegt of je het beroep kunt uitoefenen: ik wist tot een maand afstuderen ook nog niet wat een REST endpoint was, maar Fizzbuzz kon ik wel in een oneliner opschrijven (en om dan te horen dat de helft van de sollicitanten, inclusief senioren, dit niet kunnen..). Er wordt hier net gedaan alsof je een in-order tree traversal moet uitschrijven op een whiteboard met alle syntax correct.

Helaas kan ik niet hetzelfde zeggen voor grote architecturen opzetten: dit kost meer praktijkervaring en tijd om zichzelf te bewijzen, iets waar de meesten in loondienst pas na een paar jaar de eerste kans voor krijgen (ongeacht of ze het vanaf dag 1 al kunnen of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
ConQuestador schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:28:
[...]

Je hebt gelijk, en we dwalen idd af. Maar mijn originele punt was eigenlijk het doen van assessments op een whiteboard waarbij sommige sollicitanten het niet goed doen, ook al zijn ze meer dan capabel in het soort werk dat ze doen. En als zo'n whiteboard assessment een belangrijk onderdeel is van je sollicitatieprocedure dan kan het best zijn dat je wat goede mensen misloopt. Zoals gezegd ligt het ook aan hoe het gesprek gaat.
Hydra schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:53:
[...]

Het gaat niet om een woord kunnen omdraaien. Het gaat erom dat een recursieve aanpak in veel gevallen (bijvoorbeeld tree-traversals) een tool is die je moet beheersen. Ik vind alleen je reactie hier waarin je focust op de taak (die altijd anders is) en de technieken daaronder (recursive) al bijzonder. Het is mijns inziens niet anders dan stellen dat je geen for-loop uit je hoofd hoeft te kunnen want dat kan je toch wel uitzoeken.
Ja, je hebt gelijk, ik had niet moeten inzoomen op het specifieke voorbeeld. En ik denk dat waar het hier om ging ook meer een backend dingetje is (ik ben het in al mijn jaren FE-devwerk nog niet tegengekomen).

Maar punt was dus de manier waarop zo'n sollicitatie wordt afgenomen. Mijns inziens kan je beter een stukje code nemen en daarover praten en de sollicitant het laten uitleggen, of hem/haar de kans geven om te beschrijven hoe iets kan worden verbeterd. Als die persoon dat dan niet kan uitleggen of in ieder geval zijn/haar proces van problem-solving niet kan toelichten dan val je door de mand. Volgens mij heb je daar meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 23:52
Weten hoe je een woord omdraait heeft uiteindelijk helemaal niets met programmeren te maken. Wanneer ze dit soort vragen stellen willen ze gewoon weten of je een beetje logisch kan nadenken. Als je in mensentaal kan uitleggen hoe je een woord 'omdraait', dan is het heel waarschijnlijk dat die interviewer er genoegen mee neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bodevinaat
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-07-2023
jos707 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:13:
Weten hoe je een woord omdraait heeft uiteindelijk helemaal niets met programmeren te maken. Wanneer ze dit soort vragen stellen willen ze gewoon weten of je een beetje logisch kan nadenken. Als je in mensentaal kan uitleggen hoe je een woord 'omdraait', dan is het heel waarschijnlijk dat die interviewer er genoegen mee neemt.
Vroegâh had je daar aptitude tests voor.

Windoosch: techniek uit den voorigen eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 15:21
BennyV schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:49:
Om terug te komen op het echte topic... Vandaag contract getekend voor mijn eerste opdracht! Ik zal als interim infra beheer plaats nemen bij een internationaal bedrijf.

Contract is voor een jaar, maar hebben 1 maand opzegtermijn afgesproken. Wanneer zij een vaste kracht vinden zullen ze na de in week periode afscheid van mij nemen. Hier proef ik een risico, maar deze durf ik aan te gaan, vermoed niet dat ze met 3 maanden iemand hebben. Ik zet dus in op dit jaar daar zitten, langer is meegenomen.

Mooie klus toch, al is het maar voor 3 maanden. Zo dicht bij huis is echt lekker.
Ik ben ook op zoek naar een infra klus, hoe ben je aan deze gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Vooral accepteren dat je in het begin niet zonder brokers kan. En dan iedereen die ook maar iets in de branche doet aanschrijven op LinkedIn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]Zoals het command pattern toepassen tussen microservices of een nogal crappy synchronous ETL workflow omzetten in een robuuste async workflow. Als je me vraagt code te tonen zit ik je waarschijnlijk vooral een beetje blanco aan te kijken. Ik ben eerder trots als ik een hoop onnodige code weggehaald heb.
offtopic:
Zou een redelijke REST of RPC ontwerp niet altijd al een command pattern moeten hebben? :?
Hydra schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:53:
[...]

Dynamic programming is ook een goede shit-test. Daarvoor moet je memoization snappen en herkennen dat je de voorgaande gevallen moet bewaren om exponentieel gedrag te voorkomen. Je kan daarna direct door naar vragen over caching en transactioneel/atomair gedrag.

Fibonacci zonder recursie of shunting yard/reverse polish notation varianten zijn ook leuk.

[ Voor 3% gewijzigd door ANdrode op 10-09-2019 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 15:21
En mensen vragen dan waarom Developers zo duur zijn, nou om deze vage wiskundige ellende waar 90% van de mensen niets van snapt:
ANdrode schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:58:
[...]

offtopic:
Zou een redelijke REST of RPC ontwerp niet altijd al een command pattern moeten hebben? :?

[...]

Dynamic programming is ook een goede shit-test. Daarvoor moet je memoization snappen en herkennen dat je de voorgaande gevallen moet bewaren om exponentieel gedrag te voorkomen. Je kan daarna direct door naar vragen over caching en transactioneel/atomair gedrag.

Fibonacci zonder recursie of shunting yard/reverse polish notation varianten zijn ook leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
agraaff schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:41:
En mensen vragen dan waarom Developers zo duur zijn, nou om deze vage wiskundige ellende waar 90% van de mensen niets van snapt:

[...]
En met een beetje pech de ontwikkelaar(s) zelf ook niet meer na een tijdje. "Wie heeft dat geschreven?". Euh, jij volgens mij...

Software simpel (maar niet TE simpel) schrijven en houden is ontzettend moeilijk (en voor een groot deel, de goede niet te na gesproken, ervaring. Veel ervaring, veel zelf tegen die muur aanlopen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 23:52
agraaff schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:41:

[...]
Duur, valt dan best mee dacht ik. Een beetje projectmanager, agile-coach, business analyst, scrum master, ux specialist, ... verdient vaak nog een stukje meer en die hebben van termen zoals recursive of dynamic programming nog nooit gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
poehee schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:44:
En met een beetje pech de ontwikkelaar(s) zelf ook niet meer na een tijdje. "Wie heeft dat geschreven?". Euh, jij volgens mij...
Juist het inzitten van de juiste tools op de juiste plek, dus ook dynamic programming en recursieve calls, kan code juist beter leesbaar maken. Maar dan moet je wel snappen wat een recursieve call doet. En veel developers beginnen nog al snel te mekkeren over 'onleesbare code' als ze gewoon een stuk kennis missen. Zie ik veel bij oudere Java developers die nooit de moeite genomen hebben de Java 8 Lambda syntax te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
BennyV schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:49:

Gefeliciteerd! Wordt je contract 1 week nadat de vaste kracht begonnen is opgezegd?

Welk hoek zit je? Netwerk, Linux, Microsoft?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
c-nan schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:24:
[...]

Gefeliciteerd! Wordt je contract 1 week nadat de vaste kracht begonnen is opgezegd?

Welk hoek zit je? Netwerk, Linux, Microsoft?
Dank!
De afspraak is 1 maand opzegtermijn, wanneer zij (of ik) die aanroepen dat is natuurlijk de vraag. Wie weet zijn ze tevreden en laten me wat langer zitten om wat werk weg te werken.

Ikzelf zit vooral in de Microsoft hoek, met een sterke kennis van Citrix en Netwerking.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:41
Pfoe, ik ga de stap ook maken. Het zat al langer in mijn hoofd, maar gisteren heb ik mijn baas laten weten binnenkort als zelfstandige door te willen gaan. Opzegtermijn uitzitten, kijken hoe de afronding gaat lopen en dan als freelancer aan de gang als IT Security manager / projectmanager / interim manager. Heb er nu al veel zin in!

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 10-09-2019 20:33 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Bij het FD hebben ze een achtergrondartikel over het faillissement van TCP. (helaas loginmuur)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Goed artikel @orf.

Samenvatting is ruwweg als volgt. N.B. mods, dit is geen copy/paste maar een echte, handgemaakte samenvatting.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Artikel gelezen op FD.

De grote vraag bij mij: hoe kan het, dat TCP een vordering krijgt toegewezen van de rechter voor 2,7mln plus 3,4mln op DeGraaf Contracting/Luxal die de betaling gewoon niet uitvoeren. Hierdoor trekt RBS de cashflow-lening terug. Hoe *kan* dit?

Dat kan omdat Cornelissen al vier uitzend-BV's heeft laten ploffen.

Dit hele debacle is ontstaan doordat TCP slecht onderzoek heeft gedaan naar haar klant en daar teveel omzet uit heeft willen halen.

• iFap
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-09 10:11
Weet iemand waar je een beroepsaansprakelijksheidsverzekering voor mensen die naast advies geven ook implementaties doen op het gebied van Infra? Bij de meeste partijen kun je alleen een verzekering afsluiten als je dus geen ontwikkeling doet in hard en software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 09:26
Ik heb zelf, als ontwikkelaar, mijn BAV bij Hiscox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
iFap schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:32:
Weet iemand waar je een beroepsaansprakelijksheidsverzekering voor mensen die naast advies geven ook implementaties doen op het gebied van Infra? Bij de meeste partijen kun je alleen een verzekering afsluiten als je dus geen ontwikkeling doet in hard en software.
Kijk even bij Hiscox, als je lid bent van ZZP Nederland krijg je ook nog wat korting.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@BiLLY_daKid Volgens mij is TCP heel vernuftig aan het lijntje gehouden, totdat de boel explodeerde. Die hele rechtszaak is te laat aangespannen om nog echt van betekenis te zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door TucanoItaly op 11-09-2019 20:22 ]

• BiLLY_daKid
Gezien de reputatie van die andere partij, kan best zijn aangestuurd op een fraude gevalletje. Nu moet de curator die ca 6,1mln+ maar zien op te halen.
Maar TCP tankt 420 payrollers (dus ook sociale lasten) in en heeft 850 zzp-ers werken. Dus een derde aan nieuwe business, dan laat je toch serieus zo'n partij doorlichten? Kijk, dat wij dat als zzp-er niet doen (ik google hooguit mijn brokers), maar de bedragen zijn toch net even anders.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 20:12
BiLLY_daKid schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:15: ....
Kijk, dat wij dat als zzp-er niet doen (ik google hooguit mijn brokers), ....
Moet ik ook maar eens doen, niet eens zo moeilijk:
https://insolventies.rechtspraak.nl/#!/zoeken/index
en klop vervolgens het KvK nummer in, die je vind op https://www.kvk.nl/zoeken/

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Hydra schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:17:
Juist het inzitten van de juiste tools op de juiste plek, dus ook dynamic programming en recursieve calls, kan code juist beter leesbaar maken. Maar dan moet je wel snappen wat een recursieve call doet. En veel developers beginnen nog al snel te mekkeren over 'onleesbare code' als ze gewoon een stuk kennis missen. Zie ik veel bij oudere Java developers die nooit de moeite genomen hebben de Java 8 Lambda syntax te leren.
Ik ben het daar trouwens mee eens, lambdas maken code veel onleesbaarder, in ieder geval in C++. Ik wil liever geen [&] in de code zien, wat vroeger gewoon een syntax error was. Als je maar kan beargumenteren waarom je ze niet gebruikt, lijkt me dat verder geen bezwaar. Ik zou juist beargumenteerd willen zien waarom er wel lambdas in de code zitten, lijkt tegen het KISS principe in te gaan. Dat het kan betekent niet dat het moet, net zoals veel dingen in C++.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWeirdOne
gold_dust schreef op donderdag 12 september 2019 @ 08:51:
[...]

Ik ben het daar trouwens mee eens, lambdas maken code veel onleesbaarder, in ieder geval in C++. Ik wil liever geen [&] in de code zien, wat vroeger gewoon een syntax error was. Als je maar kan beargumenteren waarom je ze niet gebruikt, lijkt me dat verder geen bezwaar. Ik zou juist beargumenteerd willen zien waarom er wel lambdas in de code zitten, lijkt tegen het KISS principe in te gaan. Dat het kan betekent niet dat het moet, net zoals veel dingen in C++.
offtopic:
Anonymous functions schrijven is vaak simpel en dynamisch in de managed languages. Weinig reden om een paar lijnen code die je eenmaal gebruikt onderaan te zetten puur omdat je een functie nodig hebt, wanneer een lambda deze voor je verkleint en/of direct op de relevante plek zet. C# doet dit al een stuk beter. Zo is het in C# zo simpel als: (input-parameters) => expression, en vele andere talen hebben een identieke structuur of zijn zelfs gemaakt met het idee van lambdas. De C++ variant lijkt daarintegen een stuk onleesbaarder en complexer geschreven (geen idee waarom) en zou ik ook als de pest mijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
gold_dust schreef op donderdag 12 september 2019 @ 08:51:
Ik ben het daar trouwens mee eens, lambdas maken code veel onleesbaarder, in ieder geval in C++. Ik wil liever geen [&] in de code zien, wat vroeger gewoon een syntax error was. Als je maar kan beargumenteren waarom je ze niet gebruikt, lijkt me dat verder geen bezwaar. Ik zou juist beargumenteerd willen zien waarom er wel lambdas in de code zitten, lijkt tegen het KISS principe in te gaan.
Als je er geen ervaring mee hebt gaat het al snel tegen KISS in he?

Als

Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
var list = List.of("A", "1", "B");
var characters = new ArrayList<String>();

for(s : list) {
    if(s.matches("[A-Z]")) {
        characters.add(s);
    }
}

return characters;

Meer leesbaar is dan dit:

Java:
1
2
3
4
5
var list = List.of("A", "1", "B");

return list
    .filter(s -> s.matches("[A-Z]")
    .collect(Collectors.toList())

Dan vind ik dat dat dan toch echt aan de desbetreffende developer ligt.

Pagina: 1 ... 112 ... 643 Laatste