Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Wat een moralistisch gelul. Er zijn genoeg redenen waarom je als zelfstandige krap kan komen te zitten als er ineens een kwartaalomzet niet binnenkomt (huis kopen anyone?). Maakt je niet direct een debiel die niet met geld kan omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Administreren/ondernemen is ook een vak apart. Ik ken zat slimme IT’ers die gewoon in loondienst zitten omdat volledig op IT willen richten en niet op acquisitie, contract, belasting betalen of verzekeren/rekening houden met de toekomst.

Vaak zie je ook dat bij ondernemers dat het in de familie zit. Toevallig zit ik en mijn broer beide in de oriëntatie fase om zelfstandig te gaan, maar ik merk in de gesprekken dat hij zich wat minder verdiept in wat er allemaal bij komt kijken. Nu scheelt het wel dat ik drie kinderen te voeden hebt en een vrouw om te overtuigen en hij alleen is en daardoor véél meer risico kán nemen. Al weet ik niet of dat bewust is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:43

Edgarz

Tweako-active since1986

Bulder schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 09:13:
Wat een moralistisch gelul. Er zijn genoeg redenen waarom je als zelfstandige krap kan komen te zitten als er ineens een kwartaalomzet niet binnenkomt (huis kopen anyone?). Maakt je niet direct een debiel die niet met geld kan omgaan.
Een opdrachtgever die zijn financiële zaken niet op orde heeft wordt ook niet gewaardeerd (zie de TCP perikelen), dus dat geldt ook voor ZPers.

Natuurlijk kun je door omstandigheden even minder ruim zitten, daar gaat dit ook niet over.

Maar structureel het risico lopen door geen buffer op te bouwen en dus maar te consumeren, maakt je ook geen debiel maar wel een niet zo slimme ondernemer. Een slimme ondernemer stelt de juiste prioriteiten. Eerst weer een buffer opbouwen ipv een dikke auto, vakantie enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Deveon schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 09:22:
Administreren/ondernemen is ook een vak apart. Ik ken zat slimme IT’ers die gewoon in loondienst zitten omdat volledig op IT willen richten en niet op acquisitie, contract, belasting betalen of verzekeren/rekening houden met de toekomst.
Dat zijn dan ook geen echte ondernemers, alhoewel administratie kunnen voeren ook niet voor alle ondernemers een core competentie is. Maar ondernemen is meer dan goed software kunnen ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
De reden dat die ITers zitten te steigeren en dreigen weg te gaan is gewoon omdat dit een druk-middel is natuurlijk. Ik heb zelf bij de ING gezeten en ongeveer de helft van de software engineers daar is extern, met een groot percentage ZZPers. Die weten prima dat de ING ze HEEL hard nodig heeft en dat ze ook zonder enige problemen ergens anders aan de slag kunnen.

Het verhaal naar de BD is ook simpel: het gaat hier om het wegnemen van een risico ja, het risico voor de ING dat een hoop belangrijke mensen weglopen.

Ik vind het apart dat het hier gaat om of die ZZPers wel een buffer hebben. Dat is daar echt het probleem niet. Als ik bij een klant zit die vereist dat ik via een broker werk, en ik daardoor 1 of 2 facturen aan geld misloop, dan ben ik er zelf ook snel klaar mee. Ongeacht die buffer; het is gewoon veel geld.
Edgarz schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 09:46:
Dat zijn dan ook geen echte ondernemers
Als je gewoon een boekhouder alles laat doen, ben je dan ook 'geen echte ondernemer'? Misschien tijd voor een "Het echte ondernemer topic"? :)

[ Voor 15% gewijzigd door Hydra op 31-08-2019 10:09 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Hydra schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 10:05:
De reden dat die ITers zitten te steigeren en dreigen weg te gaan is gewoon omdat dit een druk-middel is natuurlijk. Ik heb zelf bij de ING gezeten en ongeveer de helft van de software engineers daar is extern, met een groot percentage ZZPers. Die weten prima dat de ING ze HEEL hard nodig heeft en dat ze ook zonder enige problemen ergens anders aan de slag kunnen.

Het verhaal naar de BD is ook simpel: het gaat hier om het wegnemen van een risico ja, het risico voor de ING dat een hoop belangrijke mensen weglopen.

Ik vind het apart dat het hier gaat om of die ZZPers wel een buffer hebben. Dat is daar echt het probleem niet. Als ik bij een klant zit die vereist dat ik via een broker werk, en ik daardoor 1 of 2 facturen aan geld misloop, dan ben ik er zelf ook snel klaar mee. Ongeacht die buffer; het is gewoon veel geld.

[...]

Als je gewoon een boekhouder alles laat doen, ben je dan ook 'geen echte ondernemer'? Misschien tijd voor een "Het echte ondernemer topic"? :)
Je hoort mij ook niet zeggen dat ik mijn facturen zonder probleem afschrijf ;) Als dat zo zou zijn dan had ik mij ook niet zo ingezet hebben voor een grote groep om tot een goede oplossing vanuit ING te laten komen.

Indien dit niet goed opgelost zou zijn, dan zou ik mij ook zeker beraden op voortzetting. Alhoewel ik betwijfel of alle 844 externen de stap hadden genomen om bij een onbetaalde juni factuur hun opdracht te verlaten. Een deel zeker, maar lang niet allemaal. Desalniettemin is (was) dit wel een continuïteitsrisico en imagorisico voor ING.

En over het ondernemersschap, die uitspraak heeft een context. Niet iedere ondernemer is een boekhouder. Ondernemen is ook meer dan goede code kunnen schrijven. "De ondernemer verdient zijn geld door het zelfstandig inzetten van arbeid, kapitaal en of kennis, waarbij hij of zij eindverantwoordelijk is voor de instandhouding van de onderneming". En in dat laatste zit de link naar de buffer.

[ Voor 29% gewijzigd door Edgarz op 31-08-2019 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:12

SeatRider

Hips don't lie

En over die buffer, of het verrast worden door de blauwe envelop. Ik heb ook wel eens overwogen om, mocht ik ineens tegen mijn droomhuis aanlopen (en ik dus geen hypotheek kan krijgen), gewoon al mijn fondsen (inclusief belastingreserve) als inleg daarvoor te gebruiken, wetende/hopende dat dat geld alweer terug is tegen de tijd dat het betaald moet worden (niet zelden is dat pas halverwege of eind van het jaar erop!).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Wel of geen buffer, als een klant niet betaald na een maand dan is het toch logisch dat je zorgen gaat maken? Want wie zegt dat de volgende factuur wel betaald wordt?

Juni gewerkt, 1 juli factuur sturen, betaal termijn 30 dagen, op 1-8 heb je geen geld. Inmiddels heb je de factuur van juli ook al ingediend, zit je dus al op 2 facturen. Blijf je heel augustus nog werken en afwachten, heb je dus al 3 facturen die nog betaald moeten worden. Als je dan besluit ergens anders aan de bak te gaan, zeg half september kan je daar op 1 oktober een factuur van een halve maand opmaken die 1 november pas betaald wordt. Dan moet je dus zelf even 5 facturen bufferen!

Dus ja, ik maak me zorgen zodra 1 factuur te laat betaald is.

Oh ja en over die facturen mag je wel alvast de BTW afdragen

[ Voor 5% gewijzigd door GrooV op 01-09-2019 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

GrooV schreef op zondag 1 september 2019 @ 11:41:
Wel of geen buffer, als een klant niet betaald na een maand dan is het toch logisch dat je zorgen gaat maken? Want wie zegt dat de volgende factuur wel betaald wordt?

Juni gewerkt, 1 juli factuur sturen, betaal termijn 30 dagen, op 1-8 heb je geen geld. Inmiddels heb je de factuur van juli ook al ingediend, zit je dus al op 2 facturen. Blijf je heel augustus nog werken en afwachten, heb je dus al 3 facturen die nog betaald moeten worden. Als je dan besluit ergens anders aan de bak te gaan, zeg half september kan je daar op 1 oktober een factuur van een halve maand opmaken die 1 november pas betaald wordt. Dan moet je dus zelf even 5 facturen bufferen!

Dus ja, ik maak me zorgen zodra 1 factuur te laat betaald is.

Oh ja en over die facturen mag je wel alvast de BTW afdragen
Zorgen maken over een onbetaalde factuur is logisch. Je hoort hier niemand zeggen "Ach, laat die 18k maar zitten". Wat minder logisch is, is dat je bij 1 onbetaalde maandfactuur direct in de financiële problemen zit.
Het kan valide zijn in specifieke situaties, maar structureel in zo'n risicovolle situatie blijven zitten is niet heel verstandig. Stel je voor dat je een stevige longontsteking krijgt. Da's 6 weken niet kunnen werken en slecht verzekerbaar. Dat is dan ook een fors probleempje. Maar helemaal geen ondenkbaar scenario.

Daarom heeft in deze situatie ING ook heel snel de juli en augustus facturen gegarandeerd. Dus de potentiële schade zou beperkt blijven tot 1 maand. Zonder deze garantie zou het een stuk onzekerder zijn. Maar dat blijft een theoretisch verhaal.

En: BTW over facturen die oninbaar zijn krijg je weer terug na een maand :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Ik heb inmiddels mijn contract opgezegd per 1 oktober. Ook heb ik een klus voor 24 uur per week waarmee ik in ieder geval al meer inkomsten heb dan ik in loondienst krijg. Desondanks alsnog spannend! Ik kijk uit naar de betaling van de eerste factuur.

Nu ben ik bezig om mijn website te vernieuwen. Wat is jullie insteek hiermee? Puur een visitekaartje? Of meer een CV of toch een soort reclamefolder? Gericht op je kennis en ervaring als persoon of gericht op de diensten die je bedrijf kan leveren? En heb je daar ooit nog feedback op gehad van een (potentiele) klant?

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:25
MadEgg schreef op zondag 1 september 2019 @ 16:06:
Ik heb inmiddels mijn contract opgezegd per 1 oktober. Ook heb ik een klus voor 24 uur per week waarmee ik in ieder geval al meer inkomsten heb dan ik in loondienst krijg. Desondanks alsnog spannend! Ik kijk uit naar de betaling van de eerste factuur.

Nu ben ik bezig om mijn website te vernieuwen. Wat is jullie insteek hiermee? Puur een visitekaartje? Of meer een CV of toch een soort reclamefolder? Gericht op je kennis en ervaring als persoon of gericht op de diensten die je bedrijf kan leveren? En heb je daar ooit nog feedback op gehad van een (potentiele) klant?
Ligt een beetje aan je netwerk wellicht.
Op mijn website staat sinds 2007 de standaard website van de hosting provider.
Ik heb geen visitekaartjes (nooit begrepen - misschien 20 jaar geleden nog courant). De visitekaartjes die ik bij het management op tafel zie slingeren gaan op enig moment de prullenbak in.
Kortom, om mij heen zie er ook geen nut van (anders had ik het wel gedaan).

Sinds 2007 altijd minimaal 1 opdracht.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:51
Edgarz schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:32:
[...]

Zorgen maken over een onbetaalde factuur is logisch. Je hoort hier niemand zeggen "Ach, laat die 18k maar zitten". Wat minder logisch is, is dat je bij 1 onbetaalde maandfactuur direct in de financiële problemen zit
Moeilijk te beoordelen zonder aanvullende informatie. Kan iemand zijn die net begonnen is als ZZPer, of iemand die al een jaar zonder opdracht heeft gezeten en daarmee al zijn buffer verbrand had.

Al met al zou ik ook niet blij zijn met 3 openstaande facturen met onzekerheid over evt betaling. Zelfs met een buffer van ruim
10 jaar. Dan was ik toch echt ook vertrokken naar een andere opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

sverzijl schreef op zondag 1 september 2019 @ 18:22:
[...]

Moeilijk te beoordelen zonder aanvullende informatie. Kan iemand zijn die net begonnen is als ZZPer, of iemand die al een jaar zonder opdracht heeft gezeten en daarmee al zijn buffer verbrand had.

Al met al zou ik ook niet blij zijn met 3 openstaande facturen met onzekerheid over evt betaling. Zelfs met een buffer van ruim
10 jaar. Dan was ik toch echt ook vertrokken naar een andere opdrachtgever.
Da's precies wat ik heb gezegd... :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Ik heb een aantal van mijn Projecten er op staan en het is de bedoeling dat ik mijn Diensten en Over mij nog eens een keer ga invullen.

Ook moet je zorgen dat je Linkedin op orde is, de meeste potentiële opdrachtgevers zoeken toch daar en niet via Google.

Ook is het goed om aan te geven dat je ondernemer bent richting de belastingdienst als je zorgt dat je jezelf promoot. Dus ook visitekaartjes laten maken bij een goedkope toko.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 01-09-2019 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28

Mooi, gefeliciteerd!

Op dit soort vragen zijn er geen standaard antwoorden. Hangt af van een aantal dingen; wat ga je doen, wat voor klantsamenstelling zoek je, profileer je je als bedrijf of als individu, wat zijn de functieprofielen die jou moeten vinden/inhuren, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
Mijn URL is niks anders dan een forwarder naar mijn LinkedIn pagina, ik zie het nut niet om moeite in een website te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
datzelfde heb ik ook: mijn linkedin is mijn webpagina, mijn domeinnaam is alleen een forwarder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

Ik heb 2 klanten via mijn website. Maar ja, de vraag is natuurlijk of ze me ook gevonden hadden zonder de website. You'll never know.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
pirke schreef op maandag 2 september 2019 @ 07:51:
Mijn URL is niks anders dan een forwarder naar mijn LinkedIn pagina, ik zie het nut niet om moeite in een website te steken.
Dat is een goed idee, ik had nog steeds een placeholder site, maar heb nu inderdaad ook maar even een redirect ingesteld.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Edgarz schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:32:
Zorgen maken over een onbetaalde factuur is logisch. Je hoort hier niemand zeggen "Ach, laat die 18k maar zitten". Wat minder logisch is, is dat je bij 1 onbetaalde maandfactuur direct in de financiële problemen zit.
Wijs dan eens die reactie waarin naar voren kwam dat er na 1 onbetaalde factuur iemand in de problemen kwam? De discussie ging over de ING die de betalingen van de broker overnam. Er is geen enkele indicatie dat die ZZPers 'in de problemen' zaten.
pirke schreef op maandag 2 september 2019 @ 07:51:
Wel een goed idee. Die van mij forward nu naar m'n Blog, misschien idd m'n LinkedIn beter.

[ Voor 22% gewijzigd door Hydra op 02-09-2019 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

@Hydra
TucanoItaly schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:54:
@fry77 ik heb toch echt een collega ZZP'er tegenover me zitten die na een maand echt een probleem heeft. Maar goed, het kan altijd zijn dat hij een toneelstukje speelt en heul zielig doet over z'n financiën natuurlijk.
En ik weet dat er in een groep van 150+ ZZPers wel degelijk probleem gevallen zaten.

[ Voor 11% gewijzigd door Edgarz op 02-09-2019 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:54
En je hebt kennelijk ook een aantal ZZP-ers die vergeten dat ze nog belasting moeten betalen en geen geld hiervoor opzij hebben gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 2 september 2019 @ 08:44:

Wel een goed idee. Die van mij forward nu naar m'n Blog, misschien idd m'n LinkedIn beter.
Als je een up-to-date blog hebt zou ik die lekker houden met daar een link naar je Linkedin pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krazzer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-08 13:53

krazzer

Tijd is een illusie

Wat zijn goeie sites waar freelance php developers worden gezocht? Ik zoek naar freelance werk voor 2 dagen in de week maar is moeilijk te vinden. Dus ik zoek sites met flink veel vacatures er op.

Ik kijk nu op indeed.nl en nationalevacaturebank.nl waar er af en toe wat bij staat. Verder naast deze 2 kan ik alleen kleine sites vinden met weinig aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:30
krazzer schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:21:
Wat zijn goeie sites waar freelance php developers worden gezocht? Ik zoek naar freelance werk voor 2 dagen in de week maar is moeilijk te vinden. Dus ik zoek sites met flink veel vacatures er op.

Ik kijk nu op indeed.nl en nationalevacaturebank.nl waar er af en toe wat bij staat. Verder naast deze 2 kan ik alleen kleine sites vinden met weinig aanbod.
Je zou kunnen kijken op freelance.nl maar 2 dagen in de week ga je haast niet vinden. Het is altijd minimaal 4 dagen in de week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:31

sebasd

loopt op espresso

Mijn ervaring (ik doe eigenlijk ook alleen klussen van 1-2 dagen per week) is dat dit soort klussen eigenlijk voornamelijk via-via komen. Zijn ook vaak andere rollen dan developer in een team, zeker als er scrum / kanban oid wordt gewerkt willen de meeste organisaties gewoon iemand voor 4-5 dagen hebben, en dat snap ik wel. Anders mis je gewoon te veel.

Klussen voor 1-2 dagen per week zijn (iig voor mij) meer ondersteunende / adviserende rollen. Ik ondersteun nu bijvoorbeeld in mijn huidige opdracht een aantal testers en teams bij het opzetten en onderhouden van testautomatisering, maar ik ben geen onderdeel van een van de dev-teams.
Mijn website is wel wat uitgebreider, ontstaan vanuit een blog die ik al had voor ik ging freelancen. Inmiddels staan daar ook pagina's op met een contactformulier, diensten die ik aanbied, trainingen die ik geef. Dat laatste is ondertussen een significant deel van de omzet die ik draai en ik zie dat veel leads toch ook via mijn site komen, en niet alleen via LinkedIn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 11:34
Ben bezig mijn eerste factuur op te stellen naar mijn tussenpersoon. Hoe laten jullie je uren accorderen?

Ik houd mijn uren zelf bij in MoneyMonk en heb nu een specificatie van de maand augustus. Ik ben van plan deze te sturen naar de verantwoordelijke binnen mijn opdrachtgever voor een handtekening op die uitdraai. Deze dan vervolgens toevoegen aan mijn factuur als bijlage.

Is dit de meest gangbare manier van zaken? Gewoon een krabbel op het papiertje waarop mijn uren staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:54
Hatsjoe schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:18:
Ben bezig mijn eerste factuur op te stellen naar mijn tussenpersoon. Hoe laten jullie je uren accorderen?
Dit is toch niet iets wat je hier hoort te vragen, maar aan de tussenpersoon neem ik aan

Verschilt per klant/tussenpersoon hoe ze dit willen hebben

[ Voor 3% gewijzigd door miena21 op 02-09-2019 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 13:32

bord4kop

maximaal 100KB!

Tussenpersoon stuurt factuur aan klant. Daarop staan jouw uren.

Meestal heeft de klant een uren registratiesysteem waarin hij de uren vergelijkt met factuur van de tussenpartij.
Heeft hij die niet, dan maak je een een net overzicht in Excel of iets anders. Per dag/project/uur etc.

NB: Accorderen van deze uren door de klant is fijn, want geen gezeik achteraf.

Jouw factuur komt meestal daarna, misschien niet qua datum, maar wel in het (betaal-)proces.
Jij hoeft het urenoverzicht niet mee te sturen naar de bemiddelaar. Tenzij ze daarom vragen, maar dan is dat wel een motie van wantrouwen.

[ Voor 23% gewijzigd door bord4kop op 02-09-2019 12:10 ]

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

AJM

Ik vroeg mij af of iemand hier de in bovenstaande website genoemde optie ook werkelijk heeft toegepast? Het lijkt mij wel aantrekkelijk, wel btw-aftrek, maar geen bijtelling, zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Is dit de meest gangbare manier van zaken? Gewoon een krabbel op het papiertje waarop mijn uren staan?
Akkoord over de email kan natuurlijk ook, net zo rechtsgeldig.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

AJM schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:13:
Ik vroeg mij af of iemand hier de in bovenstaande website genoemde optie ook werkelijk heeft toegepast? Het lijkt mij wel aantrekkelijk, wel btw-aftrek, maar geen bijtelling, zie ik iets over het hoofd?
ik ken die combinatie niet, maar je moet 2,% van de cataloguswaarde verrekenen bij je laatste BTW-aangifte. En volgens mij is de km verantwoording niet zo eenvoudig als zij stellen (km stand einde jaar minus begin jaar, minus de "km's x 19 cent" die je in je admin opneemt). Km-registratie moet over t algemeen wel sluitend zijn. Dus als je van huis naar klant 1 rijdt (50 km), daarna naar klant 2 (5 km verder) en dan terug naar huis (55km dus) boek je 2 x 50 en 2 x 55 maar als km registratie moet dat bij mijn weten dus 50 - 5 - 55 km gereden zijn. En dan is het een rekensommetje of het dat allemaal waard is.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Is dit niet wat?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:39
Crazy D schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:32:
[...]

ik ken die combinatie niet, maar je moet 2,% van de cataloguswaarde verrekenen bij je laatste BTW-aangifte. En volgens mij is de km verantwoording niet zo eenvoudig als zij stellen (km stand einde jaar minus begin jaar, minus de "km's x 19 cent" die je in je admin opneemt). Km-registratie moet over t algemeen wel sluitend zijn. Dus als je van huis naar klant 1 rijdt (50 km), daarna naar klant 2 (5 km verder) en dan terug naar huis (55km dus) boek je 2 x 50 en 2 x 55 maar als km registratie moet dat bij mijn weten dus 50 - 5 - 55 km gereden zijn. En dan is het een rekensommetje of het dat allemaal waard is.
Ik gebruik deze regeling, en mits je een kilometerregistratie bij houdt hoef je geen 1.5% of 2,7% van de nieuwwaarde te corrigeren.

Het is echt zo simpel als gesteld: Beginstand - eindstand van jaar is je totale km's. De werk km's heb je toch al gedeclareerd (19 cent/km), dus je weet je verhouding prive/zakelijk. Vervolgens kan je dit percentage van alle BTW uitgaven van je auto dus aftrekken van je BTW in het 4e kwartaal.

Er is al genoeg over geschreven, gewoon even onderzoek doen. Die begin/eind stand is gewoon goed gekeurd door de rechter, dus geen complex gedoe om een "sluitende" km-registratie bij te houden (dan zou ik het namelijk ook niet doen)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke

Ik houd mijn uren zelf bij in MoneyMonk en heb nu een specificatie van de maand augustus. Ik ben van plan deze te sturen naar de verantwoordelijke binnen mijn opdrachtgever voor een handtekening op die uitdraai. Deze dan vervolgens toevoegen aan mijn factuur als bijlage.

Afhankelijk vd klant en tussenpersoon. Soms is het een excel overzichtje wat op papier ondertekend wordt door een tekenbevoegde, soms gaat het geautomatiseerd via SAP. Soms is er geen akkoordverklaring vooraf en betalen ze gewoon wat je factureert. Allemaal afhankelijk van wat er afgesproken is.

Daarnaast zie je soms dat ze liever gewoon 5x8 willen zien ipv de werkelijke uren, en moet je zelf maar zorgen dat je gemiddeld inderdaad op die 40 uur uitkomt. Anderen werken juist weer wel met de werkelijke uren, danwel zelf bijgehouden, danwel via kloksysteem. Alles heeft z'n voor en nadelen, maar dit hoor je wel vooraf af te spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
pirke schreef op maandag 2 september 2019 @ 14:47:
[...]

Afhankelijk vd klant en tussenpersoon. Soms is het een excel overzichtje wat op papier ondertekend wordt door een tekenbevoegde, soms gaat het geautomatiseerd via SAP. Soms is er geen akkoordverklaring vooraf en betalen ze gewoon wat je factureert. Allemaal afhankelijk van wat er afgesproken is.

Daarnaast zie je soms dat ze liever gewoon 5x8 willen zien ipv de werkelijke uren, en moet je zelf maar zorgen dat je gemiddeld inderdaad op die 40 uur uitkomt. Anderen werken juist weer wel met de werkelijke uren, danwel zelf bijgehouden, danwel via kloksysteem. Alles heeft z'n voor en nadelen, maar dit hoor je wel vooraf af te spreken.
Heb nu een overzicht uitgedraaid met daarop 15x 8 uur (3 weken) en daar een krabbel op laten zetten. Dit was voldoende :) Ik wist dat ik de uren moest laten accorderen maar was nieuwsgierig hoe anderen dat laten doen. Achteraf gewoon even gevraagd wat de financiële afdeling wenselijk vindt en het op die manier gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:46

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

ConQuestador schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:08:
[...]

Ik gebruik deze regeling, en mits je een kilometerregistratie bij houdt hoef je geen 1.5% of 2,7% van de nieuwwaarde te corrigeren.

Het is echt zo simpel als gesteld: Beginstand - eindstand van jaar is je totale km's. De werk km's heb je toch al gedeclareerd (19 cent/km), dus je weet je verhouding prive/zakelijk. Vervolgens kan je dit percentage van alle BTW uitgaven van je auto dus aftrekken van je BTW in het 4e kwartaal.

Er is al genoeg over geschreven, gewoon even onderzoek doen. Die begin/eind stand is gewoon goed gekeurd door de rechter, dus geen complex gedoe om een "sluitende" km-registratie bij te houden (dan zou ik het namelijk ook niet doen)
Ik snap deze zin niet: Bij gebruikte auto’s is het voor jou als zzp’er het voordeligst om de auto privé aan te schaffen en voor de btw op de zaak te zetten. <-- hoe doe je dit?

Xbox Live: Miesjh NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mango227
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-09-2020
Wilde dit even delen 👇

Je hebt nu serieus interessante opties om je de eerste 2 jaar tegen arbeidsongeschiktheid te verzekeren. Het Broodfonds kennen de meesten misschien al, maar je hebt nu ook partijen als SharePeople. Daar hoef je niet naar verplichte bijeenkomsten.

Je kiest zelf je inleg per maand afhankelijk van hoeveel je wilt ontvangen per maand bij ao. Meer krijgen = meer inleg.
Je krijgt gemiddeld na 1 tot 2 maanden uitval betaald.

Het voordeel is dat je een erg lage premie hebt tov bijv. het UWV, omdat iedereen de kosten deelt en als iemand ziek is, er maar een kleine bijdrage pp wordt geschonken.
Het is daarnaast belastingvrij (schenkregeling), dus je ontvangt het bedrag ook netto.

Ik vind het ook interessant, omdat je tot 3000 netto via SharePeople kan kiezen en via SamSamkring tot 4000.

Ik ga me nu verdiepen in SharePeople, omdat zij ook de mogelijkheid bieden om je niet-gebruikte inleg door te storten naar een pensioen (BrightPensioen) en evt. aanvullend een AOV voor na die 2 jaar.

Zie deze link voor een overzicht van de opties:

https://www.ikwordzzper.n...ingenfonds-en-samsamkring

Why do banks lock their pens to the desk? If I'm trusting you with my money, don't you think you can trust me with your pen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Miesjh schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:16:
[...]

Ik snap deze zin niet: Bij gebruikte auto’s is het voor jou als zzp’er het voordeligst om de auto privé aan te schaffen en voor de btw op de zaak te zetten. <-- hoe doe je dit?
Alle facturen ex BTW inboeken als privé opname. Zo hou je de BTW op de zaak maar het object is privé voor de inkomstenbelasting (geen afschrijving, geen kostenpost, geen bijtelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Mango227 Wat is nu het voordeel? Dat je een week ziekte uitbetaald krijgt? Wat wordt de volgende stap, om ook je vakanties uit te laten betalen? Kun je net zo goed in loondienst gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mango227
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-09-2020
Even goed lezen ;)

Het gaat juist om langdurige ziekte. Dus als jij langer ziek bent dan 2 maanden, krijg je geld.
pirke schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:13:
@Mango227 Wat is nu het voordeel? Dat je een week ziekte uitbetaald krijgt? Wat wordt de volgende stap, om ook je vakanties uit te laten betalen? Kun je net zo goed in loondienst gaan ;)

Why do banks lock their pens to the desk? If I'm trusting you with my money, don't you think you can trust me with your pen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
De kans dat ik twee maanden of langer geen opdracht heb is vele malen groter dan de kans dat ik zo lang ziek ben. Dat risico moet ik kunnen dragen...

Daarnaast heb ik een AOV voor het lange termijn risico, die keert vanaf 6 maanden al uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
@Mango227 ik zit bij SharePeople, pensioen bij Bright. Zit er nu 3 maanden bij.
pirke schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:27:
Daarnaast heb ik een AOV voor het lange termijn risico, die keert vanaf 6 maanden al uit.
Dit soort broodfonds achtige constructies zijn ook voor de lange termijn, meestal vanaf 2 maanden. SharePeople is wel maximaal 2 jaar. Nadeel is dat je dus ook een 'uitgestelde AOV' 'nodig' hebt. Voordeel is dat je het grootste deel van je inleg weer terug krijgt.

Voordeel dus van ZZPer zijn; je kunt zelf weten hoe je alles inricht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Mooi overzicht. Voor Utrecht en omgeving zou ik ook willen wijzen op CommonEasy. Wachttijd 1 maand, jaarlijkse kosten 120 euro. Kent geen eenmalige inleg, voor zover ik weet. Maximale uitkering is 4000 p/mnd. Inleg niet vrij opneembaar (wel aan het einde natuurlijk).
pirke schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:12:
Alle facturen ex BTW inboeken als privé opname. Zo hou je de BTW op de zaak maar het object is privé voor de inkomstenbelasting (geen afschrijving, geen kostenpost, geen bijtelling).
Wacht, wat? Dus de factuur boek je ex. BTW als privé opname. Waar blijft die BTW dan? Boek je die apart?

[ Voor 25% gewijzigd door TucanoItaly op 03-09-2019 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Mango227 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:10:
Wilde dit even delen 👇

Je hebt nu serieus interessante opties om je de eerste 2 jaar tegen arbeidsongeschiktheid te verzekeren. Het Broodfonds kennen de meesten misschien al, maar je hebt nu ook partijen als SharePeople. Daar hoef je niet naar verplichte bijeenkomsten.

Je kiest zelf je inleg per maand afhankelijk van hoeveel je wilt ontvangen per maand bij ao. Meer krijgen = meer inleg.
Je krijgt gemiddeld na 1 tot 2 maanden uitval betaald.

Het voordeel is dat je een erg lage premie hebt tov bijv. het UWV, omdat iedereen de kosten deelt en als iemand ziek is, er maar een kleine bijdrage pp wordt geschonken.
Het is daarnaast belastingvrij (schenkregeling), dus je ontvangt het bedrag ook netto.

Ik vind het ook interessant, omdat je tot 3000 netto via SharePeople kan kiezen en via SamSamkring tot 4000.

Ik ga me nu verdiepen in SharePeople, omdat zij ook de mogelijkheid bieden om je niet-gebruikte inleg door te storten naar een pensioen (BrightPensioen) en evt. aanvullend een AOV voor na die 2 jaar.

Zie deze link voor een overzicht van de opties:

https://www.ikwordzzper.n...ingenfonds-en-samsamkring
Zeker goed opties om je eerste 2 jaar ziekte netjes te overbrugen zonder dat je extreem veel geld kwijt ben aan AOV. Zelf voor nu alleen een broodfonds en zit te denken om ook voor sharepoeple te gaan omdat als je geld over is gelijk je pension pot in kan dus je heb en pensioen opbouw en je heb je voor ziekte verzekerd. Zelf ben ik wel van al ik blijvend ziek blijf na 2 jaar tja dan moet ik andere keuzes maken ipv nu elk jaar 4000+ euro te betalen voor een verzekering die bijna alles bij voorhand uitsluit en je mag hopen dat je geld krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mauwz
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 20:45
TucanoItaly schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:28:

Wacht, wat? Dus de factuur boek je ex. BTW als privé opname. Waar blijft die BTW dan? Boek je die apart?
Yes, je boekt de btw te vorderen in je adminstratie. Het bedrag ex. btw wat je normaliter op je balans zet, boek je als privé opname.

[ Voor 31% gewijzigd door mauwz op 03-09-2019 11:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
https://www.businessinsid...-tcp-failliet-payrolling/

En zo is het officieel. Vind het toch nog heel vreemd hoe een bemiddelaar/broker/payroller voor zulke grote klanten failiet kan gaan doordat een credit verstrekker zich terugtrekt.

Van zzpers word verwacht/word ze aangeraden dat ze 6 maanden buffer hebben om wat gaten te overbruggen. Maar een partij als dit betaald zijn zzpers uit op de poff?

Ik vind het vreemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertS
  • Laatst online: 14-04 17:14
BennyV schreef op woensdag 4 september 2019 @ 06:22:
...doordat een credit verstrekker zich terugtrekt.
én een stevige klant niet betaald.
Het waren wel een paar dingen die samenkwamen heb ik gelezen.

Neemt niet weg dat je van zulke partijen zou verwachten dat er een stichting derdengelden wordt gebruikt - zoals afgelopen week al een paar keer aangegeven. Kennelijk beschouwt men zichzelf echter als 'handelaar in uren' ipv als facilitator van het administratieve proces.

Sterkte voor degenen die erdoor in de problemen raken. Maar tegelijkertijd hoop ik voor hen dat ze er van leren (niet alleen bufferen, maar ook afhankelijkheid van één grote klant beperken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 09:35
Mijn broker had ook een handvol mensen (eigen en zzp) bij ING via TCP. Zij hadden al bericht van ING dat de onkosten over juni waren geborgd, wat een zeer nette oplossing is.

ING kan hier in feite niets aan doen, dit is puur cash management dat niet onder controle bleek. Als de business case goed was, had iedere andere bank/investeerder een kredietlijn kunnen verstrekken.

Eens met je derdengelden. Broker kan dan de beheerkosten oid incasseren en klaar. Vraagt wel een stukje organisatie, maar dat in deze markt een broker omvalt is echt waanzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bodevinaat
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-07-2023
t_captain schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:09:
[...]

Je zou misschien zelfs kunnen pleiten op grond van de Wet KetenAansprakelijkheid.

De strekking van deze wet is dat de inlener aansprakelijk kan worden gesteld voor niet-betaalde belastingen en premies werknemersverzekeringen die de aannemer verschuldigd is.

Het verweer laat zich raden: "broker huurt ZZP-ers in en geen werknemers, er is bij deze broker dus geen sprake van verschuldigde belastingen en premies in de strekking van de wet".

Maar: verderop in de keten is het mogelijk dat belastingen niet kunnen worden afgedragen als direct gevolg van de insolventie van de broker. Bij een ruime uitleg van de wet kunnen deze in theorie bij de hele keten worden geincasseerd.

Advies voor ING en andere partijen die brokers inzetten: doe onderzoek naar de solvabiliteit van je leveranciers. Deze situatie lijkt iets teveel op "cowboy kapitalisme" en dar rijmt niet met "maatschappelijk verantwoord ondernemen".
TCP is failliet verklaard. Het positieve nieuws is dat er één haai minder in de vijver vist; het negatieve dat er nog 7 miljoen aan achterstallige declaraties nooit meer uitbetaald gaan worden.

Windoosch: techniek uit den voorigen eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 16-09 09:52
BiLLY_daKid schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:25:

Eens met je derdengelden. Broker kan dan de beheerkosten oid incasseren en klaar. Vraagt wel een stukje organisatie, maar dat in deze markt een broker omvalt is echt waanzin.
Een klein notariskantoor met 3 mensen in dienst heeft al een derdengeldenrekening (wettelijk verplicht voor deze beroepsgroep neem ik aan). Maar het geeft aan dat de administratieve last te overzien is. Voor een organisatie met de schaal van TCP zou dat dus geen enkel probleem mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 07:48
Bodevinaat schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:53:
[...]

TCP is failliet verklaard. Het positieve nieuws is dat er één haai minder in de vijver vist; het negatieve dat er nog 7 miljoen aan achterstallige declaraties nooit meer uitbetaald gaan worden.
In een branche die 2 miljard omzet per jaar heeft en 0 toegevoegde waarde levert vind ik 7 miljoen te verwaarlozen. Lullig voor de betrokken medewerkers maar verder zal ik er geen traan om laten. Nog ongeveer 119.999 van dit soort haaien te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
BertS schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:12:
[...]

én een stevige klant niet betaald.
Het waren wel een paar dingen die samenkwamen heb ik gelezen.

Neemt niet weg dat je van zulke partijen zou verwachten dat er een stichting derdengelden wordt gebruikt - zoals afgelopen week al een paar keer aangegeven. Kennelijk beschouwt men zichzelf echter als 'handelaar in uren' ipv als facilitator van het administratieve proces.

Sterkte voor degenen die erdoor in de problemen raken. Maar tegelijkertijd hoop ik voor hen dat ze er van leren (niet alleen bufferen, maar ook afhankelijkheid van één grote klant beperken).
Tuurlijk snap ik ook wel dat dit niet 1 ding kan zijn. Het is altijd een samenloop van omstandigheden. Maar naar wat ik begreep was dit. A: geen klein partij en B: Geen nieuwe partij.
Je mag toch verwachten van een partij als deze, dat zij zelf ook een buffer hebben opgebouwd/niet afhankelijk zijn van 1 partij.

Het tweede deel hebben ze opgelost door minimaal 2 grote klanten te hebben. Lijkt mij dat je dan rekening gaat houden met het wegvallen van 1 v/d 2 grote klanten. Hadden beide nou tegelijk weggevallen blijf je met veel (duur)personeel zitten.

Wat ik echt absoluut niet snap, is dat dit een tussenpartij is? Factuur in is factuur uit toch? Daar verdien je een paar euro op en door. Het feit dat je dan failiet gaat, is volgens mij alleen te doen als je geld uitgeeft dat nooit van jou was? Of zie ik nog iets over het hoofd en ben ik heel naief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:41

orf

BennyV schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:04:
[...]
Wat ik echt absoluut niet snap, is dat dit een tussenpartij is? Factuur in is factuur uit toch? Daar verdien je een paar euro op en door. Het feit dat je dan failiet gaat, is volgens mij alleen te doen als je geld uitgeeft dat nooit van jou was? Of zie ik nog iets over het hoofd en ben ik heel naief.
Volgens mij zit het ongeveer zo:
  • Ze financierden voor. Betalingstermijnen aan ZZP-ers waren kort (2 weken), met opdrachtgevers langer.
  • Een klant had een betalingsachterstand van 7 miljoen, terwijl zij wel uitbetaalden. De rechtszaak daarover hebben ze gewonnen.
  • Na dit probleem met de wanbetaler trok de financierder zich terug.
  • ING leek het te gaan financieren, maar die onderhandelingen liepen stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Brainnet kan ook voorfinancieren maar neemt expliciet het betalingsrisico niet over. Dus als de klant Brainnet niet betaalt, betaalt Brainnet mij niet. Dus ik ben wel nieuwsgierig hoe dat daar zit; je hebt wel een flinke inschattinsgfout gemaakt als je bedrijf falliet gaat als er 1 klant niet betaalt. Vraag me af of er niet gestunt is met de buffers om een paar procent meer rendement te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
BennyV schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:04:
Het tweede deel hebben ze opgelost door minimaal 2 grote klanten te hebben. Lijkt mij dat je dan rekening gaat houden met het wegvallen van 1 v/d 2 grote klanten. Hadden beide nou tegelijk weggevallen blijf je met veel (duur)personeel zitten.

Met m'n opmerking over aantal klanten doelde ik op de zzp'ers, niet op de broker.

En je model kan wel simpel zijn, maar als je klant niet betaald en je zelf wel de betalingsverplichting hebt, kan het toch best hard gaan. Juist omdat je marge relatief klein is, is die impact groter. Als je vijf procent marge hebt, en een klant met tien procent van je omzet betaalt niet, ben je twee keer je totale bruto marge kwijt. Dan wordt het best lastig om je personeel te betalen...
Hydra schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:18:
Brainnet kan ook voorfinancieren maar neemt expliciet het betalingsrisico niet over. Dus als de klant Brainnet niet betaalt, betaalt Brainnet mij niet. Dus ik ben wel nieuwsgierig hoe dat daar zit; je hebt wel een flinke inschattinsgfout gemaakt als je bedrijf falliet gaat als er 1 klant niet betaalt. Vraag me af of er niet gestunt is met de buffers om een paar procent meer rendement te halen.
Is dit ook niet een domino effect? Je kunt wel gelijk hebben met die vordering van 7M, maar daarmee heb je het geld nog niet.

[ Voor 21% gewijzigd door BertS op 04-09-2019 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:20
Je kan natuurlijk beredeneren dat TCP vanuit business continuiteit geen klanten zou moeten aannemen die zo groot zijn dat als er 1 betaling wegvalt ze meteen omvallen, tenzij je dat risico afdekt. Nou begrijp ik dat ze dat risico weldegelijk dachten te hebben afgedekt met een kredietverstrekker. Alleen trok - om welke reden dan ook - die kredietverstrekker zich terug.

Vanuit het perspectief van TCP zal het omvallen dan ook veroorzaakt zijn door die kredietverstrekker. Terwijl ik me goed kan voorstellen dat die kredietverstrekker ook z'n redenen had zich terug te trekken (bijv. omdat ze dachten dat het bedrijf wel eens niet solvabel kon zijn) - een self-fulfilling prophecy.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
BertS schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:28:
Is dit ook niet een domino effect? Je kunt wel gelijk hebben met die vordering van 7M, maar daarmee heb je het geld nog niet.
Ja, daar ben ik het mee eens hoor. En ik snap wel dat ze dat geld nooit gekregen hebben. Maar dan heb je ten eerste wel heel snel een probleem als je een keer een wanbetaler hebt (als bedrijf kunnen klanten omvallen, dat risico moet je indekken), en ten tweede heb je je risico niet gecompartimentaliseerd als je als broker dan meteen AL je ZZPers niet kunt betalen.

Dus ik ben wel nieuwsgierig waar het precies misgegaan is. Van de fouten van anderen kun je ook leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 09:35
Volgens mij is de kredietverstrekker RBS (genoemd in FD) en die trekt zijn business terug uit Nederland. Overigens werden zij zelf geraakt door het failliesement van Corso (zelfde verhaal als TCP).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Freeaqingme schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:22:
Je kan natuurlijk beredeneren dat TCP vanuit business continuiteit geen klanten zou moeten aannemen die zo groot zijn dat als er 1 betaling wegvalt ze meteen omvallen, tenzij je dat risico afdekt. Nou begrijp ik dat ze dat risico weldegelijk dachten te hebben afgedekt met een kredietverstrekker. Alleen trok - om welke reden dan ook - die kredietverstrekker zich terug.
Je kunt debiteuren ook verzekeren. Partijen als Atradius doen dat. Alleen: dat neemt een forse hap uit de marge.

Het lijkt me dan wel weer een service die je zou kunnen verkopen aan de zzp-er tegen een fractie van het factuurbedrag.
Vanuit het perspectief van TCP zal het omvallen dan ook veroorzaakt zijn door die kredietverstrekker. Terwijl ik me goed kan voorstellen dat die kredietverstrekker ook z'n redenen had zich terug te trekken (bijv. omdat ze dachten dat het bedrijf wel eens niet solvabel kon zijn) - een self-fulfilling prophecy.
Elke failliete ondernemer vindt dat zijn faillissement is veroorzaakt door het terugtrekken van de kredietlijn. Natuurlijk zit het probleem al eerder en heeft de kredietlijn het een tijd verhuld. Maar dat is een confronterende werkelijkheid omdat de schuld niet meer extern is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bodevinaat
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-07-2023
Hydra schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:18:
Right! Dit geeft aan hoe papierdun het bestaansrecht van deze brokers is. Het is er in feite niet. Een hele stevige waarschuwende vinger naar ING is op zijn plaats: als je freelancers voor je laat werken want je wilt niet vastzitten aan langlopende contracten e.d., dan moet je je verantwoordelijkheid nemen en zélf juridisch verantwoordelijk zijn voor het wel en wee van deze mensen en dit laatste niet parkeren bij een partij die niet in staat is om deze verantwoordelijkheid te dragen.

[ Voor 24% gewijzigd door Bodevinaat op 04-09-2019 11:28 ]

Windoosch: techniek uit den voorigen eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Het verhaal van, wij betalen jou pas als wij zelf betaald hebben gekregen houdt geen stand in de rechtszaal. Dan wentel je elk risico af op de zzp'er.

Er zijn meer van dat soort toko's die dat opnemen in hun contract, maar wij hebben maatstaven van redelijkheid en billijkheid volgens de Nederlandse wet.

Als je als zzp'er een contract hebt met een tussenpartij, dan dienen zij jou gewoon te betalen. Dat de eindklant hun niet wil betalen is hun eigen probleem.

EDIT: Het probleem is een beetje dat je er geen druk op kan leggen, dat kan alleen de tussenpartij doen. Als zij dat verzaken dan is dat hun eigen probleem.

[ Voor 14% gewijzigd door Lodo op 04-09-2019 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:41

orf

Hydra schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:29:
[...]

Ja, daar ben ik het mee eens hoor. En ik snap wel dat ze dat geld nooit gekregen hebben. Maar dan heb je ten eerste wel heel snel een probleem als je een keer een wanbetaler hebt (als bedrijf kunnen klanten omvallen, dat risico moet je indekken), en ten tweede heb je je risico niet gecompartimentaliseerd als je als broker dan meteen AL je ZZPers niet kunt betalen.

Dus ik ben wel nieuwsgierig waar het precies misgegaan is. Van de fouten van anderen kun je ook leren :)
Wat ik ervan begrijp is die betalingsachterstand in lange tijd zover opgelopen. Uiteindelijk is dat opgelopen tot 7 miljoen en hadden ze een vonnis waarin dit bedrag aan ze toegewezen is. Ik denk dat ze lange tijd gedacht hebben dat dit bedrag op een bepaald moment zou komen. Met het terugtrekken van de kredietlijn samen was dit genoeg om niet solvabel te zijn.

Zelf heb ik na een liquidatie van een klant besloten om een klant nooit voor meer dan 20% van de omzet verantwoordelijk te laten zijn. De liquidatie heeft mij destijds een behoorlijk bedrag gekost, maar dat kon prima uit onze buffers komen. Uiteindelijk sloten we dat jaar nog steeds positief af. Ik heb bij andere bedrijven gezien dat ze teveel afhankelijk werden van een grote klant. Die klant gaat te hoge eisen stellen, laat betaaltermijnen te ver oplopen, wat uiteindelijk voor problemen zorgt.

In het verleden hebben we wel eens gehad dat buffers snel slonken in een periode dat er tegelijk opdrachten wegvielen. In de laatste 5-6 jaar hebben we zulke buffers opgebouwd dat dit bijna nooit een probleem kan worden. Dat geeft erg veel rust, maar zorgt ook dat we onszelf hebben belemmerd om door te groeien. Nu gaan we weer flink groeien en dat zal ongetwijfeld op een moment zorgen voor lagere buffers. Het is dan maar net hoeveel risico je denkt te kunnen lopen. Ik zit vaak aan de (te) veilige kant, waardoor ik zie dat anderen harder groeien. Op de lange termijn hoop ik ze alsnog voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:10
Zo'n broker hoort niet meer dan een externe administratieafdeling te zijn, daar kan ik ook nog wel mee leven. En ik snap wel dat partijen die een paar 1000 zzp'rs hebben rondlopen geen zin hebben om dat allemaal 1:1 te onderhandelen en te verwerken.

Verder kan ik alleen maar hopen dat de W&S 'brokers' met een uur tarief wel langzaam de nek word omgedraaid. Dat voorkomt ook de perverse prikkel dat ze je alleen aanbieden op de opdracht die voor hen het gunstigst is.

Wast ik mij afvraag: zou een beslaglegging op een broker helpen als de betaaltermijnen overschreden worden?

[ Voor 10% gewijzigd door fry77 op 04-09-2019 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik snap niet dat ING met 850 ZZP-ers niet zelf even een BV opzet om die mensen in te huren en de betaling te regelen. Dan weten ze dat het goed gebeurt en hebben ze het toch gescheiden van de grote BV.

Een broker neem je normaal alleen als je voor die 5-10 ingehuurden niet een hele administratie extra wilt opzetten, maar voor 850 man moet dat toch wel uit kunnen.
Ander voordeel is dat er geen 40 euro per uur bij de broker blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een broker zoals TCP, door de klant ertussen gezet, ontvangt geen 40 euro per uur. Dat gaat om een marge van 1 of 2 euro.

De grote geldwolven zijn de tussenbureaus die zelf de klus en de freelancer bij elkaar zoeken, matchmakers in plaats van administratieve dienstverleners dus. Die kosten ~7 - 20 euro per uur met soms uitschieters naar boven als er iemand niet oplet.
Bodevinaat schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:24:
[...]

Right! Dit geeft aan hoe papierdun het bestaansrecht van deze brokers is. Het is er in feite niet. Een hele stevige waarschuwende vinger naar ING is op zijn plaats: als je freelancers voor je laat werken want je wilt niet vastzitten aan langlopende contracten e.d., dan moet je je verantwoordelijkheid nemen en zélf juridisch verantwoordelijk zijn voor het wel en wee van deze mensen en dit laatste niet parkeren bij een partij die niet in staat is om deze verantwoordelijkheid te dragen.
ING laat nadrukkelijk weten dat ze de nieuwe leverancier op kredietwaardigheid heeft gecheckt in het kader van "know your supplier".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:07:
Ik snap niet dat ING met 850 ZZP-ers niet zelf even een BV opzet om die mensen in te huren en de betaling te regelen. Dan weten ze dat het goed gebeurt en hebben ze het toch gescheiden van de grote BV.
Zo kun je voor alles wel een BV opzetten. Het is niet hun core business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
Hydra schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:40:
[...]

Software bouwen is ook niet hun core business. (nou ja, daar valt wat over te discussiëren, komt er wel dicht tegenaan te liggen natuurlijk)
En HR ook niet, maar doen ze ook in-huis neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
BertS schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:10:
[...]

Software bouwen is ook niet hun core business.
Heb als software engineer bij de ING gewerkt. Software is absoluut hun core business.
BertS schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:10:
En HR ook niet, maar doen ze ook in-huis neem ik aan.
Heel veel daarvan wordt uitbesteed.

[ Voor 28% gewijzigd door Hydra op 04-09-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:40:
[...]

Zo kan je alles wel uitbesteden, maar imo is het betalen van je personeel wel een heel belangrijk onderdeel van een onderneming.
Als dan de helft van je ICT personeel ingehuurd wordt, dan is betaling daarvan ook erg belangrijk voor je continuïteit en moet je als bedrijf gewoon zorgen dat dat goed gaat en zou je het niet moeten uitbesteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:00
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Daan op 04-09-2019 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:04
Bodevinaat schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:24:
[...]

Je weet dat in de IT geen onvrijwillige freelancers zitten?
Als je een beetje meedraait kun je er als freelancer zo overstappen naar in dienst.

Eigenlijk precies tegengestelde wat jij roept is hier aan de hand. ING springt bij omdat ze graag willen dat freelancers graag naar ING blijven komen. Gebrek aan (goed) personeel zorgt voor de (te) grote flexibele schil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mauwz
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 20:45
Ernemmer schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:07:

Een broker neem je normaal alleen als je voor die 5-10 ingehuurden niet een hele administratie extra wilt opzetten, maar voor 850 man moet dat toch wel uit kunnen.
Ander voordeel is dat er geen 40 euro per uur bij de broker blijft hangen.
Een broker wordt juist ingehuurd om centrale crediteurenafspraken op te leggen en de administratieve lasten te verlichten. ASML doet bijv. exact hetzelfde, ze hebben met al hun leveranciers een betalingstermijn van 60 tot 90 dagen (wat overigens heel gebruikelijk is in dit soort bedrijven) om hun werkkapitaal hoog te houden.

Als ZZP'er vind je dit natuurlijk niet prettig, dus kan je je volgens ASML bijv. aansluiten bij een broker die wel gewoon na 30 dagen betaalt. De resterende 30 dagen neemt de broker als risico voor zijn rekening tegen 1 á 2 Euro per uur. Eigenlijk zijn dit soort brokers een uitwassing van het groeiende aantal zelfstandigen, waar wat mij betreft een omgekeerde keten aansprakelijkheid voor moet vastgelegd worden.

Ik ben voorstander dat ondernemers (en dus ook zelfstandigen) hun eigen risico moeten dragen, en niet moeten zeuren als ze soms een keer een factuurtje niet betaald krijgen door onmacht, maar omdat je verplicht met dit soort brokers te werken, kan ik de frustratie van de zelfstandigen juist wel heel goed begrijpen. ING is een machtig en gezond bedrijf, en nog steeds kan je fluiten naar je geld omdat er een wankele broker tussen zit.. 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
Het probleem van brokers is dit: ze voegen onnodig extra debiteurenrisico toe. Als je voor ING (of ASML, of noem een andere grote en stabiele organisatie) werkt, dan weet je dat je klant prima jouw facturen kan betalen.

Dat is fijn, als ondernemer let je op de kredietwaardigheid van je debiteuren, vooral als het om grotere delen van je omzet gaat.

Laten ze vervolgens de contracten afhandelen via TCP.

• Hydra
t_captain schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:00:
Het probleem van brokers is dit: ze voegen onnodig extra debiteurenrisico toe.
Ik vermoed dat zowel ING als de ZZPers dit ook niet aan zagen komen. In theorie is het heel simpel een geld-doorgeefluikje waarin, voor een klein percentage, het e.e.a. afgeroomd wordt. Dat TCP voorschiet en geen Chinese muren heeft tussen de verschillende grote klanten, dat is m.i. wel iets dat neigt naar mismanagement. Ik heb geen idee hoeveel omzet TCP heeft, maar dat ze geen 'klap' van 7M op kunnen vangen is wel bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Een broker die pakweg 2% van de omzet als marge mag schrijven maar wel garant staat voor 100%, loopt natuurlijk een flink risico.

• Lodo
t_captain schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:19:
Een broker die pakweg 2% van de omzet als marge mag schrijven maar wel garant staat voor 100%, loopt natuurlijk een flink risico.
Ja dan moet je maar werken voor je geld. :)

• Lodo
Daan schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:36:
Members only:
Goed opletten bij die lui, gooien zo 20 euro per uur op jouw tarief.

Hebben er ook een handje van om dat te doen met opdrachten die gewoon openbaar in een portal staan van bv. de NS, en gaan dan huilen als je afziet van hun 'service' en je CV gewoon aanbiedt via dat portaal.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Lodo schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:27:
Ja dan moet je maar werken voor je geld
De broker waar ik mee samenwerk, die werkt anders hard genoeg. Maakt meer uren dan ik.

• Lodo
TucanoItaly schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:42:
[...]

De broker waar ik mee samenwerk, die werkt anders hard genoeg. Maakt meer uren dan ik.
Het gaat mij erom dat je dan voor niets doen een berg geld verdient. Heb dit zelf ook gehad, ja maar de eindklant betaalt niet, dus we betalen jou niet. Dan wentel je dus elk risico af op de zzp'er, maar zo werkt het niet.

Dan ben je inderdaad wel hard aan het werken... om mensen uit te buiten.

Dit is een van de weinige dingen waarvoor ik het nog waard vind om een x bedrag af te staan aan zo'n tussenpartij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Mango227 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:25:
@Tylen Ik had al een begin gemaakt:)

www.headfirst.nl

Politie:
www.inhuurdeskpolitie.nl

UWV:
https://www.uwv.nl/zakeli...is-uwv-marktplaats/zzpers

NS:
https://werkenbijns.nl/we...ance-opdrachten-de-trein/

Port of Rotterdam:
www.portofrotterdam.com/n...t-havenbedrijf/inhuurdesk

Marktplaats publieke sector en profit (filtering werkt niet, dus naar beneden scrollen voor volledige lijst):
www.zipconomy.nl/tool/marktplaatsen

Platform waar opdrachten verzameld worden, o.a. KvK:
https://platform.negometrix.com/PublishedTenders.aspx

KvK DAS (Dynamisch Aankoop Systeem): https://platform.negometr...am=Id&sortDirection=False
Kan dit niet in de OP? Of kan je de OP na 9 jaar niet meer wijzigen? :)

EU DNS: 86.54.11.100

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:00
Lodo schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:29:
[...]

Goed opletten bij die lui, gooien zo 20 euro per uur op jouw tarief.

Hebben er ook een handje van om dat te doen met opdrachten die gewoon openbaar in een portal staan van bv. de NS, en gaan dan huilen als je afziet van hun 'service' en je CV gewoon aanbiedt via dat portaal.
Ik heb deze opdracht nog nergens anders kunnen vinden. Maar goed om te weten.
Verder iets bekend over op tijd betalen etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:23

page404

Website says no

Mijn vooroordeel over Engels sprekende recruiters is weer bevestigd. Van de een op de andere dag niks meer gehoord van hem.
Heb nog contact gehad met IT Staffing, die waren erg transparant over hun werkwijze. Heel netjes. Nu iets lopen via iSense. Die zijn al minder open. Iemand bekend met de tarieven die zij er tussen pakken?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hippity
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 14:33
Een aantal jaar geleden had ik via ISense een klus. Tijdens het project vond ik de communicatie erg prettig maar vond het erg lijken alsof ik bij een consultancy toko in dienst was. Tussentijdse gesprekken, coaching, borrels, kerstpakket. Helemaal niet verkeerd, maar niet helemaal zoals ik het ZZP plaatje zie. Tijdens de kennismakings gesprekken vertelden ze me dat ze een normaal gesproken een marge van 10-15 euro rekenden. Dat vond ik stevig, maar het was mijn eerste klus dus ging er mee akkoord. Na een aantal maanden bleek toch dat ze een marge van 25 euro hadden. Dat was voor mij een reden om ze te mijden toen ik daarna opzoek was naar een nieuw project

• Hatsjoe
page404 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:50:
Mijn vooroordeel over Engels sprekende recruiters is weer bevestigd. Van de een op de andere dag niks meer gehoord van hem.
Heb nog contact gehad met IT Staffing, die waren erg transparant over hun werkwijze. Heel netjes. Nu iets lopen via iSense. Die zijn al minder open. Iemand bekend met de tarieven die zij er tussen pakken?
Niks mis met naming and shaming van deze clubs. Welke recruiter/partij was het?

Wanneer een tussenpersoon of tussenpartij niet transparant is zou ik persoonlijk niet met deze club verdergaan. Grote kans dat ze CVs aan het schuiven zijn en niet exclusief voor de opdrachtgever bezig zijn. In zulk soort gevallen kan je net zo goed rechtstreeks aankloppen bij de potentiële opdrachtgever.

Transparantie en vertrouwen staan bij mij op nummer 1, zonder doe ik geen zaken met je.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:23

page404

Website says no

Hatsjoe schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:47:
[...]

Niks mis met naming and shaming van deze clubs. Welke recruiter/partij was het?

Wanneer een tussenpersoon of tussenpartij niet transparant is zou ik persoonlijk niet met deze club verdergaan. Grote kans dat ze CVs aan het schuiven zijn en niet exclusief voor de opdrachtgever bezig zijn. In zulk soort gevallen kan je net zo goed rechtstreeks aankloppen bij de potentiële opdrachtgever.

Transparantie en vertrouwen staan bij mij op nummer 1, zonder doe ik geen zaken met je.
ik had ze een paar pagina's terug al genoemd, maar het gaat om Parallel Consulting.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
c-nan schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:31:
[...]

Kan dit niet in de OP? Of kan je de OP na 9 jaar niet meer wijzigen? :)
Hij is al gepind :)

Sometimes you need to plan for coincidence

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Lodo schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:51:
Heb dit zelf ook gehad, ja maar de eindklant betaalt niet, dus we betalen jou niet.
Ben je verbitterd of zo?

Hier zijn dus contracten voor. En die heb je getekend, of niet. Afhankelijk van de gemaakte afspraken schakel je een incassobureau in, of niet.

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
TucanoItaly schreef op donderdag 5 september 2019 @ 20:56:
Hier zijn dus contracten voor. En die heb je getekend, of niet. Afhankelijk van de gemaakte afspraken schakel je een incassobureau in, of niet.
In mijn vorige contract stond dat als de tussenpartij mij betaald heeft maar hun klant hun niet betaalt, dat ik dan het door hun betaalde bedrag terug moest betalen ... Nee dus, die clausule heb ik doorgestreept in het contract dat ik heb getekend en heb ze er verder ook niet meer over gehoord, ook niet na verder navragen. Je hoeft niet alles te slikken.

Iets met als je geen risico wil lopen, dan moet je ook maar geen bedrijf beginnen en al helemaal geen tussenpartij worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Wat is de definitie daarvan, "de klant betaalt niet"? Na hoeveel dagen, hoeveel aanmaningen etc mogen ze dat inroepen? En is er sprake van cessie, krijg jij dan een vordering op de eindklant?

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@gold_dust Precies. Recht van cessie (spelling?) is ook handig. Met andere woorden, als de eindklant niet betaalt, dan kun je (onafhankelijk van de tussenpartij) de betaling opeisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
page404 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:49:
[...]

ik had ze een paar pagina's terug al genoemd, maar het gaat om Parallel Consulting.
Die hadden ooit mij telefoonnummer bemachtigd, geen idee hoe.

Ze zijn uiteindelijk gestopt met mij te contacteren toen ik een mail gestuurd heb met de vraag voor persoonsgegevens en blablabla.

't Is te zeggen: ze hadden nog 1x gebeld met de vraag waarom ik die mail stuurde, en of ik echt een antwoord wilde. Toen ik hun op de wet wees heb ik er nooit meer iets van gehoord :Y) . Dat was nog voor GDPR trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Grappig nu weer opzoek naar wat nieuws en een beetje aan het kijken of ik wat meer sales zelf kan doen (zit bij een maatschap op dit moment) maar wat een wespen nest zijn die recruiters allemaal veel vragen per uur voor beperkte dienst verlening.

Had deze week een redelijk gesprek leek het maar toen mijn tarief weer te spraken kwam of ik even 25 euro minder kon vragen. Omdat de klant dat niet wilde betalen. Dus ik eigenlijk gelijk wat is jouw deel eigenlijk nog die van mijn stuk af moet ook ook nog een 10 euro. Dus ik moet als ik hier mee in zee ga 35 euro minder nemen om deze klus te krijgen. Plus de klant vereiste ook nog een assessment. Dus ok als dat dan moet half uurtje uurtje prima kan wel. Nee het was 3-4 uur.

Dus als ik het even snel door reken kost deze gast mij even snel gerekend 400 euro (assessment) + 35 euro per uur en voor wat eigenlijk. Een klus die me makkelijk meer geld op kan leveren zonder gezeur bij andere klanten....

Ik doe nu al 5 jaar freelance werk. Kom nog niet vaak tegen van assessments maar hoe gaan jullie hier mee om ik weiger meestal (zeker omdat ik vaak een andere klus kan scoren met zonder assessment) maar ik heb ben het al 2-3 keer tegen gekomen nu is het een trend of uitzondering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:20
@MeZZiN Voor zover ik contact heb met recruiters probeer ik in ieder geval mijn uurtarief ergens in de eerste 5 minuten van 't gesprek te benoemen. Dat voorkomt dat je een half uur in gesprek bezig bent en de recruiter tussen neus en lippen door zegt dat die een uurtarief van, zeg, 45 euro/uur in gedachten had...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 16-09 16:01
Daan schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:36:
Members only:
Had via hun bijna bij een grote bank gezeten, uiteindelijk zelf voor een andere opdracht gekozen dus hoe het verder met facturatie en dergelijke gaat weet ik niet. Ook kon ik toen de opdracht niet ergens anders vinden, dus weet ook niet hoe groot hun netwerk is.

Zijn wat opdringerig, gingen zelf referenties vragen zonder dat ik op gesprek was geweest bij de klant. En daarna redelijk chagrijnig toen ik naar een andere klant ging (altijd eerlijk aangegeven).

Pakken ook 15+ euro per uur volgens mij.

Zit nu via Computer Futures en daar heb ik wel goede ervaringen mee, betalen ook altijd binnen 28 dagen en keurig op tijd.

[ Voor 12% gewijzigd door GrooV op 06-09-2019 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Freeaqingme schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:09:
@MeZZiN Voor zover ik contact heb met recruiters probeer ik in ieder geval mijn uurtarief ergens in de eerste 5 minuten van 't gesprek te benoemen. Dat voorkomt dat je een half uur in gesprek bezig bent en de recruiter tussen neus en lippen door zegt dat die een uurtarief van, zeg, 45 euro/uur in gedachten had...
Ik begin er ook altijd mee. Heeft geen enkel nut te bellen (of erger; koffie drinken) als ze niet hoger gaan dan 75E/uur.
MeZZiN schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:52:
Ik doe nu al 5 jaar freelance werk. Kom nog niet vaak tegen van assessments maar hoe gaan jullie hier mee om ik weiger meestal (zeker omdat ik vaak een andere klus kan scoren met zonder assessment) maar ik heb ben het al 2-3 keer tegen gekomen nu is het een trend of uitzondering?
Het komt vaker voor; ik heb ook aan de andere kant gezeten met ervaring met gewoon ronduit slechte ZZPers. Het "hij is zelfstandig dus hij zal wel goed zijn" gaat helaas niet meer op. Dus assessments zijn, net zoals voor intern personeel, gewoon nodig. Iemand er gewoon uitkieperen als blijkt dat 'ie slecht is, kost veel tijd, geld en energie.

Aan de andere kant vind ik als ZZPer een 'coding test' van 4 uur ook veel te lang. Ik ben hierzelf bij Backbase tegenaan gelopen; moest een Kalah implementatie maken en heb daar zo'n 4 uur aan besteed. Kom ik daar en blijkt dat ze niet de moeite genomen hebben er uberhaupt naar te kijken. Nou; fuck you.

[ Voor 48% gewijzigd door Hydra op 06-09-2019 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 20:12
Ik probeer altijd het omgekeerde, laat de recruiter maar eerst investeren of het een gekwalificeerde recruiter is die bij mij past. Als ik een telefoontje krijg nodig ik deze uit voor een kennismakingsgesprek van een uur ter plaatse bij de (voor mij) actuele klant. Krijgen ze meteen een idee van wat ik doe.

Maar dan moeten ze dus reistijd maken, moeite doen, waar ze niet eenvoudig vanachter het bureau kunnen spammen.

Diegene die het "te veel moeite vind" valt vanzelf af. Scheelt al een slok op een borrel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
@Hydra Ik heb een klus ooit aangeboden gehad ook bij backbase maar geweigerd had geen tijd voor een assessment. Maar 4 uur vind ik gewoon bizar veel tijd.

Meestal kom ik met recruiter ook snel tot tarief en dan is het vaak gelijk kan jij hem verlagen en dan is het altijd nee of een paar euro. Wat verwachten ze dan dat je extreem gaat zaken dat slaat toch ook nergens op. Ik weet wat ik waard ben en ik vraag dat tarief al een paar jaar. En elk jaar een beetje meer. Dus nee ik ga niet op een klus zitten als ik daar minder verdien dan mijn huidige klus en al helemaal als ik dan ook nog 10 euro moet betalen voor die 'service' kan dan beter 1-2 weken op mijn krent zitten en wachten op de juiste klus dan hier op in gaan. Ik heb het voor nu nog even laten lopen ... ben wel benieuwd of een engelse recruiter ooit terug komt bij me tot op heden is dat nog nooit gebeurd. Waarschijnlijk omdat mijn tarief iets te hoog ligt voor ze.

@QvTzKwCi is ook een goed idee. Vind het normaal ook niet heel erg voor diensten te betalen daar gaat het echt niet om maar het moet wel in verhouding blijven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
Over tarieven: dit lijkt een heel gebruikelijke strategie te zijn:

1. vraag de freelancer naar zijn tarief range
(dat kan bv X-Yeuro zijn, afhankelijk van interesse in het project, reisafstand, kredietwaardigheid van de klant, projectduur etc)

2. probeer de onderkant iets te omlaag te trekken
(hierbij wordt een utopisch project genoemd. super-interessant, in je woonplaats en met lang contract)

3. iedere aanbieding, ook voor minder interessante projecten en ver van huis, wordt op deze onderkant van de tariefrange gedaan.

Wat betreft assesments: mijn strategie is dat ik super-flexibel wil zijn, maar tegelijk als leverancier wil worden behandeld.

Dat super-flexibel houdt in dat ik met liefde wat tijd maak om kennis te maken met het team, dat ik in het voortraject wil nadenken over de juiste aanpak van het project, dat ik de manager wil adviseren over een realistisch budget (zodat hij goed beslagen ten ijs komt bij de budgethouder). Als daar enkele uren niet-declarabel in gaan zitten, soit.

Die andere kant, 'als leverancier', betekent dat ze mij desgewenst moeten behandelen als een schildersbedrijf ofzo. Een schilder doet ook geen assesments op zijn project-lokaties.

Zijn er wat twijfels over mijn skills m.b.t. een specifiek stuk technologie, dat is bespreekbaar. Maar een assessment gaat vaak verder dan skills. Het gaat over ontwikkelbaarheid van skills enzo. Dat test je maar lekker bij kandidaat-werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:49:
[...]

Het komt vaker voor; ik heb ook aan de andere kant gezeten met ervaring met gewoon ronduit slechte ZZPers. Het "hij is zelfstandig dus hij zal wel goed zijn" gaat helaas niet meer op. Dus assessments zijn, net zoals voor intern personeel, gewoon nodig. Iemand er gewoon uitkieperen als blijkt dat 'ie slecht is, kost veel tijd, geld en energie.
In de architectuur is het heel gewoon dat dit soort kosten gewoon betaald worden. In andere woorden gewoon een factuur opmaken voor de assessment uren, want zoals je zelf aangeeft is het voor hen een kosten en/of moeite besparing.
Pagina: 1 ... 111 ... 643 Laatste