Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 07:37:
Try brainnet to go directly (you'll need to have a "KVK number" there, or https://www.freelance.nl/ where brokers post their options. Both are in Dutch unfortunately.

Zit er nog toegevoegde waarde in lidmaatschappen van clubs zoals ZZP Nederland, naar jullie mening?
Als je 1 van hun voordelen wilt gebruiken is een lidmaatschap zo terugverdiend.

https://www.zzp-nederland...-nederland/ledenvoordelen

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Verder staan er nog een aantal handige documenten op de site en is het de enige vereniging die echt voor de ZZP-er opkomt.

[ Voor 26% gewijzigd door Ernemmer op 26-08-2019 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb je een samenvatting? Artikel is alleen leesbaar voor ingelogde gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 10:49

_Arthur

blub

jadjong schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:00:
Heb je een samenvatting? Artikel is alleen leesbaar voor ingelogde gebruikers.
Ook op nu.nl: https://www.nu.nl/economi...fstandig-ondernemers.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Uit het artikel (https://www.nu.nl/economi...fstandig-ondernemers.html)
[...]Naar schatting worden in Nederland zo'n 150.000 zzp'ers via deze zogeheten 'brokers' ingehuurd door bedrijven. Deze brokers nemen de administratie, facturering en aansprakelijkheidsrisico's over van bedrijven.

[...]
De omzet van deze brokers liep in 2018 op tot 2 miljard euro en groeit hard door.
Dat is het eerste probleem. Een veilige constructie werkt met een stichting derdengelden (waar alle omzet doorheen gaat) en een werkmaatschappij of holding-BV die slechts de marge (enkele procenten van de stichting-omzet) ontvangt. Verder moeten er geen banden tussen BV en stichting zijn en moet de stichting niet meetekenen voor enige aansprakelijkheid van de BV.

Als dan de BV failliet gaat, is de schade beperkt door de kleine omvang en kan de stichting aan haar lopende verplichtingen voldoen.

Maar: 2 miljard op 150.000 mensen die (een deel van het jaar) zijn ingezet, vertelt mij dat er derden-omzet door de BV's gaat.
Maessen wijst naar het gebrek aan wetgeving als boosdoener van de 'wildgroei' aan. "Dit heeft heeft alleen maar kunnen ontstaan door het onvermogen van meerdere kabinetten om duidelijke zzp-wetgeving af te vaardigen", zegt hij.
Eens. Brokers lossen een probleem op wat niet zou moeten bestaan.
"De druk op liquiditeit kan bij brokers enorm zijn, omdat zij de zzp'ers vaak beloven binnen een paar dagen te betalen terwijl de eindklant daar maanden de tijd voor neemt", legt Igor Meijs uit van Freelance Factoring, een bedrijf dat vorderingen van zzp'ers opkoopt en int.
Dat zou geen probleem moeten zijn. Factoring wat brokers aanbieden levert een rentevergoeding op van meer dan 10% op jaarbasis. De kredietrisico's zijn daarmee zeer ruim afgedekt. Liquiditeit is gewoon een kwestie van deze factoring-activiteiten extern financieren.

Zijsprong: door de kiezen voor "direct betalen" (ten koste van 1 of 2% van je factuur) gebruik je de diensten van de broker om je in te dekken tegen: de risico's van dezelfde broker. Aparte situatie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

t_captain schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:51:
Eens. Brokers lossen een probleem op wat niet zou moeten bestaan.
Meer een stiuatie die de overheid heeft gecreëerd door de totale onduidelijkheid m.b.t. aansprakelijkheden in overgang van VAR naar Wet DBA. Waardoor eindklant-bedrijven bang zijn geworden en er een broker/tussenpartij tussen willen hebben i.v.m. die aansprakelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

t_captain schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:51:
Uit het artikel (https://www.nu.nl/economi...fstandig-ondernemers.html)

Deze brokers nemen de administratie, facturering en aansprakelijkheidsrisico's over van bedrijven.
En toevallig zit ik bij een broker die in onderhandeling met de Belastingdienst is gegaan, toen de Wet DBA werd ingevoerd. Vervolgens moest er in de contracten tussen mij en broker, dat zij dus NIET het aansprakelijkheidsrisico overnemen, want de Belastingdienst zou anders vinden dat ik geen echte ondernemer was.

Hier gaat natuurlijk iets helemaal mis.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Hmmbob schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 07:37:
Try brainnet to go directly (you'll need to have a "KVK number" there, or https://www.freelance.nl/ where brokers post their options. Both are in Dutch unfortunately.

Zit er nog toegevoegde waarde in lidmaatschappen van clubs zoals ZZP Nederland, naar jullie mening?
Ik ben lid van ZZP Nederland, hierdoor heb ik korting o.a. op mijn BAV.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

TucanoItaly schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:20:
En toevallig zit ik bij een broker die in onderhandeling met de Belastingdienst is gegaan, toen de Wet DBA werd ingevoerd. Vervolgens moest er in de contracten tussen mij en broker, dat zij dus NIET het aansprakelijkheidsrisico overnemen, want de Belastingdienst zou anders vinden dat ik geen echte ondernemer was.

Ik gok dat die bedrijven dat ook helemaal niet doen en het stuk op nu.nl/etc op dat punt niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Aansprakelijkheidsrisico is wel een werkgevers-kenmerk. Het personeel (werknemer) maakt fouten, de onderneming (werkgever) draait ervoor op. Werknemers genieten wettelijke bescherming. Met wat uitgezonderingen zoals opzet of grove nalatigheid misschien, maar dat zijn extremiteiten. Een ondernemer die een opdracht aanneemt, draagt in principe wel de aansprakelijkheid voor de juiste uitvoering.

Nu is beroepsaansprakelijkheid in de Nederlandse ICT branche niet iets waar vaak geclaimd wordt. Veel projecten worden "best effort" aangenomen en uur-factuur werk is vrijwel altijd o.b.v. een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting.

Waar brokers een handje van hebben, is het volgende: dit aansprakelijkheidsrisico stiekum uitbreiden met het (voor hun veel grotere) debiteurenrisico. Volgens mij eist de belastingdienst dat helemaal niet. Maar de MTO's zijn wel een mooie aanleiding om je risico's over de muur te gooien.

[ Voor 5% gewijzigd door t_captain op 26-08-2019 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:32
c-nan schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:20:
[...]

Ik ben lid van ZZP Nederland, hierdoor heb ik korting o.a. op mijn BAV.
Same. En natuurlijk ook collectiviteitskorting bij mijn zorgverzekeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

[...]

Ik ben ook benieuwd naar de consequenties van de "oplossing" die door o.a. nu.nl en FD genoemd worden voor de betaalproblemen bij TCP. Ze stellen dat de ZZP'ers het op 'schijnzelfstandigheid' zouden kunnen gooien om alsnog aanspraak te kunnen maken op de betaling. Maar ben je dan niet je "zeflstandigheid" definitief kwijt? Dan zou je vervolgens dus in loondienst moeten bij TCP of iets dergelijks. Daar worden de ZZP'ers ook niet blij van toch?

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

MadEgg schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:13:
Maar ben je dan niet je "zeflstandigheid" definitief kwijt?
Lijkt mij wel ja. Want elke vervolg opdracht die je op een zelfde manier aangaat, is dan niet meer verdedigbaar dat je 'nu weer wel' een zelfstandige bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Dat geld zal vast niet opeens allemaal verdwenen zijn, en zal straks onder alle schuldeisers verdeeld worden. Het duurt gewoon een stuk langer voordat je je geld krijgt en dan krijg je waarschijnlijk niet alles, maar ik denk dat dat sneller richting de 90% gaat dan dat je niks meer krijgt.

Het is nu niet dat TCP extreem veel externe kosten zal hebben als het enige wat ze doen is, geld voorschieten en wat administratie.
Of er moet heel slecht gemanaged zijn binnen dat bedrijf en met geld gesmeten zijn, maar het lijkt mij dat ING wel eerst het één en ander uitzoekt, voordat ze met een bedrijf in zee gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
MadEgg schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:13:
[...]

Ik ben ook benieuwd naar de consequenties van de "oplossing" die door o.a. nu.nl en FD genoemd worden voor de betaalproblemen bij TCP. Ze stellen dat de ZZP'ers het op 'schijnzelfstandigheid' zouden kunnen gooien om alsnog aanspraak te kunnen maken op de betaling. Maar ben je dan niet je "zeflstandigheid" definitief kwijt? Dan zou je vervolgens dus in loondienst moeten bij TCP of iets dergelijks. Daar worden de ZZP'ers ook niet blij van toch?
Dat heeft meerdere nadelen:

1. Je stelt je ondernemerschap voor de inkomstenbelasting in de waagschaal. Die status is waarschijnnijk waardevoller dan 1 of 2 maanden omzet.

2. Het is geen eerlijke manier van zakendoen. Als het je uitkomt, ben je ondernemer en als het niet uitkomt ineens werknemer? Bij mij botst dat met mijn principes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Hmmbob schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 14:09:
[...]
Even een kleine rekensom over de duim voor wat dit betekent:

Over 10 jaar mag je 2280€ minder aftrekken (en dat bouwt in de komende jaren stapsgewijs op)
Over deze 2280€ ga je dus inkomstenbelasting betalen,
Uitgaande van 52%, betaal je dus 1185,60 meer aan inkomstenbelasting per jaar
Wat dus uitkomt op net geen 100€ per maand minder inkomen. Over 10 jaar (en wordt tot die tijd in kleine stapjes opgevoerd tot dat bedrag).
[..]
Nog een laatste aanvulling hierbij dan, met de de plannen vanaf 2020 rond het beperken van de aftrekbaarheid is het effect wel een stukje groter nog, in ieder geval voor de hogere inkomens;
Vanaf 2020 wordt de aftrekbaarheid van een flink aantal aftrekposten afgebouwd. Het percentage waartegen deze aftrekbaar zijn wordt verlaagd tot 46% (2020), 43% (2021), 40% (2022) en 37,05% in 2023. Het gaat om de volgende aftrekposten: [..]
• ondernemersaftrek (zelfstandigenaftrek, startersaftrek, aftrek S&O-werk, meewerkaftrek en stakingsaftrek)
• MKB-winstvrijstelling
Uiteindelijk ga je dan nu terug naar een aftrek van 46%*5000=€2300 in 2020 en nog wat lager daarna, als je dat vergelijkt met 52% nu dan mis je toch (52%*7280=3785.6)-2300 =1485,6 volgend jaar - het blijft klein bier maar toch :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 09:35
@t_captain "Brokers lossen een probleem op wat niet zou moeten bestaan."
Deels eens: van één van mijn opdrachtgevers begreep ik de motivatie vanuit finance om een (preferred) broker te gebruiken voor zelfstandigen, zodat ze een lumpsump boeking krijgen.
Dus niet allerlei kleine facturen en leveranciers in de boeken, maar slechts één grote afdracht.

Bij de Rabobank kun je niet meer werkzaam zijn als zzp-er, alle opdrachten die zij uitzetten is op basis van payroll omdat zij zzp-ers als concurrenten van mdw willen zien (link). Ik herken dit niet bij andere bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
BiLLY_daKid schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:31:

Bij de Rabobank kun je niet meer werkzaam zijn als zzp-er, alle opdrachten die zij uitzetten is op basis van payroll omdat zij zzp-ers als concurrenten van mdw willen zien (link). Ik herken dit niet bij andere bedrijven.
Apart. Dus iemand die in dienst van een payroll- of detacheringsbedrijf wordt ingehuurd concurreert niet met de werknemers. Maar iemand die als zelfstandige wordt ingehuurd wel?

De logica ontgaat me.

Wat dacht je van deze twee quotes in dezelfde aanvraag:
Voor deze aanvraag geldt een inwerkperiode van 2 dagen tegen nultarief. Bij een aanbieding dient hier akkoord op gegeven te worden. Tevens zijn de Opdrachtgever Specifieke voorwaarden van de Kavel van toepassing op deze aanvraag.

[...]

Vanuit de Opdrachtgever is deze tijdelijke opdracht beoordeelt dat in het kader van de Wet DBA en de beleidsregels hieromtrent, alleen professionals voorgesteld kunnen worden die een dienstbetrekking hebben bij een Leverancier.
Nultarief by payrolling is volgens mij strijdig met de wet minimumloon?

[ Voor 32% gewijzigd door t_captain op 26-08-2019 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Leftblank schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:14:
[...]

Nog een laatste aanvulling hierbij dan, met de de plannen vanaf 2020 rond het beperken van de aftrekbaarheid is het effect wel een stukje groter nog, in ieder geval voor de hogere inkomens;

[...]

Uiteindelijk ga je dan nu terug naar een aftrek van 46%*5000=€2300 in 2020 en nog wat lager daarna, als je dat vergelijkt met 52% nu dan mis je toch (52%*7280=3785.6)-2300 =1485,6 volgend jaar - het blijft klein bier maar toch :+.
Toptarief daalt ook weer onder de 50% in 2021 toch? In principe is dit gewoon wat lastenverschuiving naar de onderkant van de markt, waarbij je rond de ton omzet met deze nieuwe maatregelen alleen maar minder gaat betalen. Dat, en het kantelpunt om gunstig een BV te beginnen zit wat lager dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
BiLLY_daKid schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:31:
En ik herken dit ook niet bij Rabo, waar ik meer dan genoeg zzp'ers heb rondlopen (punt). Tendentieus bericht van ZZP NLD mag iets nuance hebben, ze schrijven aan de hand van een economisch bericht nu alsof Rabo dit zelf ook zo hanteert - en zo neem jij dit ook over, onterecht.

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 26-08-2019 12:49 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
De klussen die ik voorbij zie komen, zijn wel degelijk uitgesloten voor zzp;

Members only:

/edit: misschien is het geen beleid, maar wel bijzonder dat hun preferred kanaal er wel uitsluiting bij plaatst.

[ Voor 9% gewijzigd door BiLLY_daKid op 26-08-2019 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het lijkt er haastig bij geplakt. Zo kan ik payrolling niet rijmen met de standaardregel over 2 dagen nultarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Bulder schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:40:
[...]

Toptarief daalt ook weer onder de 50% in 2021 toch? In principe is dit gewoon wat lastenverschuiving naar de onderkant van de markt, waarbij je rond de ton omzet met deze nieuwe maatregelen alleen maar minder gaat betalen. Dat, en het kantelpunt om gunstig een BV te beginnen zit wat lager dan voorheen.
Klopt inderdaad, volgens deze pagina naar 49.5% in 2021. Lijkt er inderdaad op dat het kantelpunt wat zal verschuiven, ook icm de verlaging van de vennootschapsbelasting komende jaren, op zich interessante dingen om te blijven volgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Leftblank op 26-08-2019 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
BiLLY_daKid schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:01:
De klussen die ik voorbij zie komen, zijn wel degelijk uitgesloten voor zzp;

Members only:

/edit: misschien is het geen beleid, maar wel bijzonder dat hun preferred kanaal er wel uitsluiting bij plaatst.
hmmm, bijzonder. Misschien dat er 'iets' speelt voor nieuwe inhuur - de helft van mijn externen zijn toch echt Zzp'ers. Zal eens kijken of ik hier wat over kan achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een zzp-er die mij bij mijn stage kan begeleiden. Ik ben bezig met een startup, technieken die hierbij komen kijken zijn o.a node, vue.js. Ook een beetje image recognition met Python, sql, nosql. Denk dat het bij elkaar een uurtje of 5, 6 (verspreid over een half jaar) zal kosten, waarin de ict-er mijn code doorspit en voorziet van een waardeoordeel. Mijn kantoor zit in Breda.

Op wat voor platform kan ik goedkoop op zoek naar een ICT-er die mij hierbij kan helpen? De meeste websites die ik tegenkom zijn meer voor grote projecten en vragen een redelijk hoge fee om uberhaupt een opdracht te mogen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:54
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:34:
Ik ben op zoek naar een zzp-er die mij bij mijn stage kan begeleiden. Ik ben bezig met een startup, technieken die hierbij komen kijken zijn o.a node, vue.js. Ook een beetje image recognition met Python, sql, nosql. Denk dat het bij elkaar een uurtje of 5, 6 (verspreid over een half jaar) zal kosten, waarin de ict-er mijn code doorspit en voorziet van een waardeoordeel. Mijn kantoor zit in Breda.

Op wat voor platform kan ik goedkoop op zoek naar een ICT-er die mij hierbij kan helpen? De meeste websites die ik tegenkom zijn meer voor grote projecten en vragen een redelijk hoge fee om uberhaupt een opdracht te mogen plaatsen.
https://www.hoofdkraan.nl ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks, die had ik nog niet gevonden. Advertentie geplaatst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:24

Boy

www.byoscoop.nl

Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:34:

Ik geloof niet dat het bij 5 a 6 uur zal blijven btw. Even van tevoren over nadenken als je erachter komt dat je 'm toch 3 x zoveel nodig hebt voor info. Tegen een uurtarief van bijv 80 euro loopt dat toch aardig in de kosten voor een stage.

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boy schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:31:
[...]

Ik geloof niet dat het bij 5 a 6 uur zal blijven btw. Even van tevoren over nadenken als je erachter komt dat je 'm toch 3 x zoveel nodig hebt voor info. Tegen een uurtarief van bijv 80 euro loopt dat toch aardig in de kosten voor een stage.
Stagebegeleider hoeft me niet van info te voorzien, dat valt buiten de scope. Maar bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
5x een uurtje... Plus reistijd. Voor 8 uur op 1 dag zit reistijd in het tarief, voor een uurtje natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Hmmbob schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:32:
[...]
hmmm, bijzonder. Misschien dat er 'iets' speelt voor nieuwe inhuur - de helft van mijn externen zijn toch echt Zzp'ers. Zal eens kijken of ik hier wat over kan achterhalen.
Navraag gedaan; Rabo neemt nog wel degelijk ZZP'ers op echter moet de opdracht daar dan specifiek voor opgezet zijn. Denk aan opdrachtomschrijving, projectbasis, beperkte duur, specifieke kennis die je niet in kan vullen. Als het gaat om langdurige (1y+) vulling van een positie dan is het sowieso een opdracht voor de vaste of andere detacheerders.

Rabo Connect zet de opdrachten conform de aanvraag in de markt. Heeft de inhurende partij niet specifiek een ZZP'er nodig, dan staat er "ZZP: NO" bij oid omdat dan niet aan voorgaande voorwaarden wordt voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:56:
Stagebegeleider hoeft me niet van info te voorzien, dat valt buiten de scope. Maar bedankt voor de tip :)
Ik ben wel benieuwd hoe je dat gaat betalen. Di's wel een beetje een gevalletje "if you pay peanuts you get monkeys". Het lijkt mij persoonlijk best leuk om te doen, maar ik ga juist omdat het "even tussendoor" is geen korting op m'n tarief geven, en dan zit je toch aan 100e per uur te denken.

Je kunt wel via Elance e.d. aan de onderkant van de markt op zoek gaan, maar dan is het dus maar de vraag of je kwaliteit krijgt. Of nouja; ik weet vrij zeker van niet.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:34:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe je dat gaat betalen. Di's wel een beetje een gevalletje "if you pay peanuts you get monkeys". Het lijkt mij persoonlijk best leuk om te doen, maar ik ga juist omdat het "even tussendoor" is geen korting op m'n tarief geven, en dan zit je toch aan 100e per uur te denken.

Je kunt wel via Elance e.d. aan de onderkant van de markt op zoek gaan, maar dan is het dus maar de vraag of je kwaliteit krijgt. Of nouja; ik weet vrij zeker van niet.
Geld is niet het probleem, ik ben bereid een fatsoenlijk uurtarief te betalen. Het is geen charity work :P
pirke schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:58:
5x een uurtje... Plus reistijd. Voor 8 uur op 1 dag zit reistijd in het tarief, voor een uurtje natuurlijk niet.
2x3 uur + reistijd en 1x2 uur.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2019 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dubbelpost

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2019 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Grappig dat er hier de aanname wordt gegaan dat mensen die stage lopen geen geld hebben om uit te geven...

[ Voor 7% gewijzigd door miena21 op 27-08-2019 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Meestal heb je een stagebegeleider, zowel vanuit je opleiding als vanuit het bedrijf waar je werkt. Die zouden toch inhoudelijk feedback moeten geven? Ik vind het ook vreemd dat de stagiair daar 1000 euro aan uitgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:24

Boy

www.byoscoop.nl

pirke schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:37:
Meestal heb je een stagebegeleider, zowel vanuit je opleiding als vanuit het bedrijf waar je werkt. Die zouden toch inhoudelijk feedback moeten geven? Ik vind het ook vreemd dat de stagiair daar 1000 euro aan uitgeeft.
Misschien is het zijn eigen startup en doet hij daar eigenlijk stage bij lopen en heeft hij daar geld voor. Dat kan natuurlijk.

Veel succes in ieder geval @Verwijderd !

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boy schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:39:
[...]

Misschien is het zijn eigen startup en doet hij daar eigenlijk stage bij lopen en heeft hij daar geld voor. Dat kan natuurlijk.

Veel succes in ieder geval @Verwijderd !
Ja binnen mijn eigen startup inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Ik zie hier voornamelijk uurtarieven langskomen voor Nederland. Als Belgische web-developer die zich binnenkort op het freelance traject wil richten wil ik weten hoe deze tarieven zich verhouden tot de Belgische markt. Zijn bruto uurtarieven van 70 - 90 € evenees toepasbaar voor Belgie of liggen deze door het minder gustige belastingstelsel hoger ?
En dan heb ik het vooral over developers met een aantal jaren ervaring dus in de medior/senior categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
miena21 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:17:
Grappig dat er hier de aanname wordt gegaan dat mensen die stage lopen geen geld hebben om uit te geven...
Nou, ik vind het wel bijzonder om voor een stage honderden euro's te moeten besteden voor een review. Vandaar dat ik nieuwsgierig was. Maar als het Java of Kotlin code is en gewoon m'n tarief betaald wordt, wil ik 't best doen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:16:
[...]

Nou, ik vind het wel bijzonder om voor een stage honderden euro's te moeten besteden voor een review. Vandaar dat ik nieuwsgierig was. Maar als het Java of Kotlin code is en gewoon m'n tarief betaald wordt, wil ik 't best doen hoor :)
Ze willen niet dat iedereen zomaar stage "binnen eigen bedrijf doet" , vandaar dat je zelf een begeleider moet regelen. Het moet een doordacht concept zijn. Ook is het door een commissie getoetst en moet je je eigen werkplek regelen (in mijn geval een eigen kantoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
De stages die ik in het verleden begeleid heb kosten makkelijk 2-4 uur per week...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bodevinaat
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-07-2023
Ernemmer schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:23:
Of er moet heel slecht gemanaged zijn binnen dat bedrijf en met geld gesmeten zijn, maar het lijkt mij dat ING wel eerst het één en ander uitzoekt, voordat ze met een bedrijf in zee gaan.
Ik loop al vrij lang mee in de freelance ICT wereld. Waar je vroeger zelf een contract kon sluiten met een opdrachtgever - gebaseerd op jouw specifieke kennis, kunde en ervaring - moet je nu dealen met 'brokers' die 'recruiters' in dienst hebben die vaak van toeten nog blazen weten. Geen ene clou hebben welke skills essentieel zijn in dit vak. Die met Ctrl-F CV's doorlopen.

De oorspronkelijke functie van deze tussenpartijen was om de opdrachtgever de last van het papierwerk uit handen te nemen en zorgen dat de contractuele verplichtingen in orde waren. Later zijn deze partijen zelf mensen aan gaan trekken uit de markt en nog later namen ze ook de betalingsverplichting over van de opdrachtgever.

En daar gaat het -grandioos- fout. De opdracht aan de broker is daarbij ook nog eens om de uurtarieven laag te houden (mijn tarief in 2008 was 30% hoger dan het tarief dat ik nu krijg). Een zichzelf respecterende partij als ING kan niet uit puur eigenbelang de diensten van een broker aanvaarden waarbij zij met opzet het financiële risico geparkeerd hebben, en op het moment dat deze niet aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen (lees: na 4 weken pas betalen aan de ZZP'er - ALS je geluk hebt) doodleuk zeggen 'ja maar ze zijn in dienst bij onze broker - niet bij ons'.

Dan geef je wel heel duidelijk aan dat je het wel en wee van jouw medewerkers - want dat zijn het - echt geen ene donder interesseert. Shame on you ING!

Zo, dat moest even. Ik heb bij alle grote banken en verzekeraars gewerkt en ik stond vaak verbaasd dat zij in zee gingen met partijen wiens belang overal lag, behalve bij de ZZP'er. Dus, aannemen dat ING goed kijkt met wie ze in zee gaan - dat doen ze dus niet.

Windoosch: techniek uit den voorigen eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pirke schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:38:
De stages die ik in het verleden begeleid heb kosten makkelijk 2-4 uur per week...
De enige verplichting die de begeleider heeft is drie keer de code voorzien van een waardeoordeel. Twee keer in een gesprek en een keer schriftelijk. That's all. Ik stel voor de rest geen vragen, ik heb geen sturing nodig. Alleen feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Bodevinaat schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:58:
[...]

Ik loop al vrij lang mee in de freelance ICT wereld. Waar je vroeger zelf een contract kon sluiten met een opdrachtgever - gebaseerd op jouw specifieke kennis, kunde en ervaring - moet je nu dealen met 'brokers' die 'recruiters' in dienst hebben die vaak van toeten nog blazen weten. Geen ene clou hebben welke skills essentieel zijn in dit vak. Die met Ctrl-F CV's doorlopen.

De oorspronkelijke functie van deze tussenpartijen was om de opdrachtgever de last van het papierwerk uit handen te nemen en zorgen dat de contractuele verplichtingen in orde waren. Later zijn deze partijen zelf mensen aan gaan trekken uit de markt en nog later namen ze ook de betalingsverplichting over van de opdrachtgever.

En daar gaat het -grandioos- fout. De opdracht aan de broker is daarbij ook nog eens om de uurtarieven laag te houden (mijn tarief in 2008 was 30% hoger dan het tarief dat ik nu krijg). Een zichzelf respecterende partij als ING kan niet uit puur eigenbelang de diensten van een broker aanvaarden waarbij zij met opzet het financiële risico geparkeerd hebben, en op het moment dat deze niet aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen (lees: na 4 weken pas betalen aan de ZZP'er - ALS je geluk hebt) doodleuk zeggen 'ja maar ze zijn in dienst bij onze broker - niet bij ons'.

Dan geef je wel heel duidelijk aan dat je het wel en wee van jouw medewerkers - want dat zijn het - echt geen ene donder interesseert. Shame on you ING!

Zo, dat moest even. Ik heb bij alle grote banken en verzekeraars gewerkt en ik stond vaak verbaasd dat zij in zee gingen met partijen wiens belang overal lag, behalve bij de ZZP'er. Dus, aannemen dat ING goed kijkt met wie ze in zee gaan - dat doen ze dus niet.
Ik bedoelde de financiële gezondheid van een bedrijf en niet zo zeer of het goed zou zijn voor de zzper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
  • Laatst online: 15-09 21:38
Heeft iemand wel eens vergeten de kwartaalaangifte te doen en daarvoor een boete ontvangen? Ik ontving gisteren een rekening van bijna 400 euro, maar heb in werkelijkheid niets aan te geven over Q2. Door persoonlijke omstandigheden was de aangifte mij ontschoten. De eerste keer in vier jaar als ZZP'er dat mij dit is overkomen.

Heeft het vragen om coulance bij de belastingdienst in jullie ervaring enige kans van slagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:28

Crazy D

I think we should take a look.

Joeridev schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 07:13:
Heeft iemand wel eens vergeten de kwartaalaangifte te doen en daarvoor een boete ontvangen? Ik ontving gisteren een rekening van bijna 400 euro, maar heb in werkelijkheid niets aan te geven over Q2. Door persoonlijke omstandigheden was de aangifte mij ontschoten. De eerste keer in vier jaar als ZZP'er dat mij dit is overkomen.

Heeft het vragen om coulance bij de belastingdienst in jullie ervaring enige kans van slagen?
Na een paar jaar zzp-schap wordt t misschien lastiger, dan heb je tenslotte al de nodige aangiftes gedaan, maar proberen kan altijd. Wegens omstandigheden, en je hebt een 0 aangifte dus extra zuur blah blah. Bij mijn vrouw heeft dat (welliswaar was dat haar 2e aangifte ever) geholpen en is de boete kwijt gescholden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Thanks, ik ga een poging wagen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Doe nog wel z.s.m. een nihil (0) aangifte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Bodevinaat schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:58:
[...]

Een zichzelf respecterende partij als ING kan niet uit puur eigenbelang de diensten van een broker aanvaarden waarbij zij met opzet het financiële risico geparkeerd hebben, en op het moment dat deze niet aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen (lees: na 4 weken pas betalen aan de ZZP'er - ALS je geluk hebt) doodleuk zeggen 'ja maar ze zijn in dienst bij onze broker - niet bij ons'.
Je zou misschien zelfs kunnen pleiten op grond van de Wet KetenAansprakelijkheid.

De strekking van deze wet is dat de inlener aansprakelijk kan worden gesteld voor niet-betaalde belastingen en premies werknemersverzekeringen die de aannemer verschuldigd is.

Het verweer laat zich raden: "broker huurt ZZP-ers in en geen werknemers, er is bij deze broker dus geen sprake van verschuldigde belastingen en premies in de strekking van de wet".

Maar: verderop in de keten is het mogelijk dat belastingen niet kunnen worden afgedragen als direct gevolg van de insolventie van de broker. Bij een ruime uitleg van de wet kunnen deze in theorie bij de hele keten worden geincasseerd.

Advies voor ING en andere partijen die brokers inzetten: doe onderzoek naar de solvabiliteit van je leveranciers. Deze situatie lijkt iets teveel op "cowboy kapitalisme" en dar rijmt niet met "maatschappelijk verantwoord ondernemen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@t_captain Advies voor ING en andere partijen die brokers inzetten: doe onderzoek naar de solvabiliteit van je leveranciers. Deze situatie lijkt iets teveel op "cowboy kapitalisme" en dar rijmt niet met "maatschappelijk verantwoord ondernemen".

Ik vind ook dat -zeker- een bank onderzoek kán en moet doen naar solvabiliteit van contractpartners. Maar als haar eigen betalingstermijn 180 dagen is, dan ben je als opdrachtgever ook niet fatsoenlijk bezig. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom dit zo lang moet zijn, het gaat over arbeid en die wordt maandelijks verantwoord; het gaat niet om een olietanker dat maanden onderweg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
t_captain schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:09:
Advies voor ING en andere partijen die brokers inzetten: doe onderzoek naar de solvabiliteit van je leveranciers. Deze situatie lijkt iets teveel op "cowboy kapitalisme" en dar rijmt niet met "maatschappelijk verantwoord ondernemen".
ING gebruikt Brainnet en hoewel je daar als ZZPer een optie hebt een betaling te laten versnellen (gewoon een lening dus), krijg je normaliter gewoon betaald als de ING betaald heeft. Zit zelf bij Bol.com en daar werkt het hetzelfde. De reden dat ze ertussen zitten is dus vooral voor het administratieve gemak, geen verschuiving van het risico. Dat ligt nog steeds bij de ZZPer en als de ING de ZZPer niet betaalt is dat een zaak tussen de ZZPer en de ING, niet tussen de ZZPer en Brainnet.

Vaak zitten er weer recruitment toko's tussen die de ZZPers 'aanbrengen', en die hebben dan weer hun eigen shit, maar dat deel boeit de ING niet, het is aan de ZZPer of 'ie met deze mensen in zee wil gaan. Bol.com heeft dit niet; daar kun je v.z.i.w. alleen 'direct', dan zit dus alleen Brainnet er voor de administratie en reverse billing tussen. En daar betaal je als ZZPer ook niet voor.

Ik denk dat dus de situatie iets complexer is; er kunnen als je niet uitkijkt bij bijvoorbeeld de ING wel 2 a 3 lagen 'tussen' jou als ZZPer en de ING zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door Hydra op 28-08-2019 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Weet iemand de details van de regeling dat overheden / gemeentes mensen nog maar maximaal 2 jaar mogen inhuren?

Zit nu bij één van de grotere gemeentes van Nederland en mijn opdracht loopt binnenkort af.

Nu zijn er nog zat andere leuke opdrachten hier enkel begrijp ik vanuit lager management dat het weleens lastig kan zijn i.v.m. die regel.

Volgens mij zijn er genoeg uitzonderingen op de regel (zoals het een goede gemeente betaamd) in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Dat is sinds kort ook uitgangspunt bij Rabo (ZZP max 2 jaar, inhuur max 3 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:57:
Dat is sinds kort ook uitgangspunt bij Rabo (ZZP max 2 jaar, inhuur max 3 jaar).
Zoeken ze nog iemand in het HP BSM / Microfocus monitoring team daar? :P

Maar goed ik ben dus binnenkort een maand op vakantie en uit dienst. Vroeg me af of je daarna weer twee jaar mocht ingehuurd worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Vaak een 6 maanden wachttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Dat zou jammer zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
C_V_S schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:47:
Weet iemand de details van de regeling dat overheden / gemeentes mensen nog maar maximaal 2 jaar mogen inhuren?

Zit nu bij één van de grotere gemeentes van Nederland en mijn opdracht loopt binnenkort af.

Nu zijn er nog zat andere leuke opdrachten hier enkel begrijp ik vanuit lager management dat het weleens lastig kan zijn i.v.m. die regel.

Volgens mij zijn er genoeg uitzonderingen op de regel (zoals het een goede gemeente betaamd) in ieder geval :)
Opdrachten van langer dan 2 jaar, voltijds, dat is wel heel lang voor een ZZP-er. Je kunt natuurlijk een tijdje voor gemeente X werken en dan voor gemeente Y en dan voor Z of weer voor X (als je op lokale overheid focust). Dat lijkt me ook meer de bedoeling dan eindeloos op 1 plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
C_V_S schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:47:

Vriend van mij zat bij de belastingdienst, daar is dit schijnbaar ook een harde eis. Na 6 maanden kan je er weer aan de slag, echter heb je vaak alweer een andere klus.
Zit zelf bij een provincie, daar werken ze met aanbestedingen met contracten die maximaal 2 keer verlengd mogen worden. Hierna komt de functie gewoon weer op de open markt en kan je net als iedereen weer op intake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
t_captain schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:44:
[...]

Opdrachten van langer dan 2 jaar, voltijds, dat is wel heel lang voor een ZZP-er. Je kunt natuurlijk een tijdje voor gemeente X werken en dan voor gemeente Y en dan voor Z of weer voor X (als je op lokale overheid focust). Dat lijkt me ook meer de bedoeling dan eindeloos op 1 plek.
In de praktijk zie ik het echter wel vaak. Ik heb ook bij een gemeente gezeten (2 jaar als ZPP-er) en er zitten daar veel ZZP-ers, allemaal minimaal zo lang, sommigen zelfs wel een jaar of 8. Ik ken ook wel ZZP-ers die 2 tot 3 jaar bij een bank zitten of bij de KvK o.i.d. Niemand lijkt er echt moeite mee te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Kwistnix schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:58:
...sommigen zelfs wel een jaar of 8...
En dat zijn dan zeker ook de mensen die niet snappen dat de overheid zoekt naar mogelijkheden om verkapt dienstverband tegen te gaan?

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024

Mijn vriendin is het 2 keer overkomen. Gewoon betalen.

• mauwz
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 20:45
RuudvandeBeeten schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:07:
[...]

Mijn vriendin is het 2 keer overkomen. Gewoon betalen.
Gelijk schriftelijk bezwaar aantekenen, geef aan dat het een incident was waardoor je dit gewoon helemaal niet hebt kunnen doen, maar het wel alsnog gelijk hebt ingediend. Doe een kopie van de nihil-aangifte erbij en vraag om coulancehalve kwijtschelding of vermindering. Je kunt zelfs nog aangeven via deze brief uitstel van betaling te vragen, dan kan je eerst de uitspraak van de inspecteur afwachten alvorens je moet betalen. Je krijgt vervolgens vrij snel reactie dat er uitstel is verleend, waarna je reactie op je bezwaar krijgt na enkele weken.

Om mij heen heb ik regelmatig een ZZP'er gezien die een schatting van 5k opgelegd heeft gekregen, maar vergat uitstel van betaling te vragen bij zijn bezwaar. Vervolgens kwam de ene na de andere herinnering/aanmaning binnen, wachtend op de uitslag van het bezwaar. Dat is niet handig natuurlijk ;)

Het is mij ook een keer gebeurd, ookal doe ik tientallen BTW aangiftes van klanten altijd netjes op tijd, ben ik die van mijzelf gewoon een keer helemaal vergeten. Gewoon eerlijk zijn in je toelichting en hopen op een bereidwillige inspecteur.

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05

In het begin een keer… Mijn boekhouder heeft toen, na het doen van een juiste kwartaal aangifte, gebeld en wat dingen kunnen regelen. Weet niet of je iemand hebt hiervoor. Alleen al de tijd die ik bespaar in de wacht van de belastingtelefoon heeft de boekhouder al lang terug verdiend

• t_captain
Kwistnix schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:58:
[...]

In de praktijk zie ik het echter wel vaak. Ik heb ook bij een gemeente gezeten (2 jaar als ZPP-er) en er zitten daar veel ZZP-ers, allemaal minimaal zo lang, sommigen zelfs wel een jaar of 8. Ik ken ook wel ZZP-ers die 2 tot 3 jaar bij een bank zitten of bij de KvK o.i.d. Niemand lijkt er echt moeite mee te hebben.
Je moet je een ding afvragen: wat is de propositie van je bedrijf? Je wordt immers ingehuurd als extern specialist, omwille van je bijzondere specialisme.

Ben je sector-specialist (bepaald soort werkzaamheden binnen bepaalde branche) of domein-specialist (bepaald soort applicatie over branches heen) of technologie-specialist (bepaald soort tech over toepassingen en branches heen)?

• C_V_S
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:37:
[...]

Je moet je een ding afvragen: wat is de propositie van je bedrijf? Je wordt immers ingehuurd als extern specialist, omwille van je bijzondere specialisme.

Ben je sector-specialist (bepaald soort werkzaamheden binnen bepaalde branche) of domein-specialist (bepaald soort applicatie over branches heen) of technologie-specialist (bepaald soort tech over toepassingen en branches heen)?
Punt is dat overheden over het algemeen redelijk moeite hebben met vast personeel vinden. Veelal is het salaris niet bepaald in vergelijking met wat ze allemaal aan eisen hebben

Daarom huren ze maar mensen in :)

• TheDirk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-07-2021
Heb een vraagje, en vermoed dat er hier mensen zijn die het antwoord weten :). Stel dat je nu al weet dat je volgend jaar een stuk minder gaat verdienen dan dit jaar (bijvoorbeeld ivm een freelance-pauze om aan eigen projecten te werken). Mag je dan als eenmanszaak dit jaar slechts een deel van je winst als persoonlijk inkomen uitbetalen, en de rest in je bedrijf laten tot volgend jaar? Door slimmere spreiding kun je namelijk besparen op de inkomstenbelasting (lagere schijf). Bedankt!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
C_V_S schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:43:
[...]

Punt is dat overheden over het algemeen redelijk moeite hebben met vast personeel vinden. Veelal is het salaris niet bepaald in vergelijking met wat ze allemaal aan eisen hebben

Daarom huren ze maar mensen in :)
Externe zijn vooral makkelijk te lozen. Onze afdeling draait al ruim 8 jaar op externe omdat ze eigenlijk willen uitbesteden, maar er geen sluitende businesscase voor hebben. Dus blijven ze maar externe inhuren. In die 8 jaar zit bijna iedereen er langer dan 2 jaar, sommige zelfs 5 of 6.

• t_captain
TheDirk schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:44:
Heb een vraagje, en vermoed dat er hier mensen zijn die het antwoord weten :). Stel dat je nu al weet dat je volgend jaar een stuk minder gaat verdienen dan dit jaar (bijvoorbeeld ivm een freelance-pauze om aan eigen projecten te werken). Mag je dan als eenmanszaak dit jaar slechts een deel van je winst als persoonlijk inkomen uitbetalen, en de rest in je bedrijf laten tot volgend jaar? Door slimmere spreiding kun je namelijk besparen op de inkomstenbelasting (lagere schijf). Bedankt!
In de prive-sfeer is er de mogelijkheid om eens per 3 jaar te middelen.

In de zakelijke sfeer heb je enkele reserveringsposten waarmee je winst over een jaardrempel kunt tillen. Denk aan de FOR, maar ook (indien je deze kunt bepleiten) aan een garantie-reservering. Zo kan project-werk wat je hebt gedaan aan het einde van een kalenderjaar, maar pas wordt opgeleverd in het nieuwe jaar, een garantiereservering zijn als de betaling onzeker is.

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
TheDirk schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:44:
Belasting betaal je over de gerealiseerde winst, niet over uitbetaalde winst. Enige wat je bereikt met niet uitbetalen is dat je geen/minder VRH hoeft te betalen, en het is best verdedigbaar om die middelen op de zaak te laten staan.
Middelen kan zoals @t_captain aangeeft, maar is dus achteraf. Met jouw plannen kun je dan over 2020 'goedkoop' uit zijn qua inkomstenbelasting.

• TheDirk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-07-2021
Bedankt @t_captain & @BertS. Als ik het goed begrijp heeft geld laten staan in de eenmanszaak dus geen zin - aangezien IB geheven wordt over gerealiseerde winst. Het VHR voordeel begrijp ik maar is op mij niet van toepassing (na aftrek studieschuld kom ik niet boven het heffingsvrije bedrag uit). Middelen klinkt wel als een goede optie, en garantie-reservering ga ik me in verdiepen, dank!

• C_V_S
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:47:
[...]

Externe zijn vooral makkelijk te lozen. Onze afdeling draait al ruim 8 jaar op externe omdat ze eigenlijk willen uitbesteden, maar er geen sluitende businesscase voor hebben. Dus blijven ze maar externe inhuren. In die 8 jaar zit bijna iedereen er langer dan 2 jaar, sommige zelfs 5 of 6.
Interne kost je ook weinig meer om te lozen tegenwoordig hoor. Zeker de eerste twee jaar niet.

Dan heb ik liever een externe salaris dan interne salaris :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joeridev
mauwz schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:14:
[...]

Gelijk schriftelijk bezwaar aantekenen, geef aan dat het een incident was waardoor je dit gewoon helemaal niet hebt kunnen doen, maar het wel alsnog gelijk hebt ingediend. Doe een kopie van de nihil-aangifte erbij en vraag om coulancehalve kwijtschelding of vermindering. Je kunt zelfs nog aangeven via deze brief uitstel van betaling te vragen, dan kan je eerst de uitspraak van de inspecteur afwachten alvorens je moet betalen. Je krijgt vervolgens vrij snel reactie dat er uitstel is verleend, waarna je reactie op je bezwaar krijgt na enkele weken.

Om mij heen heb ik regelmatig een ZZP'er gezien die een schatting van 5k opgelegd heeft gekregen, maar vergat uitstel van betaling te vragen bij zijn bezwaar. Vervolgens kwam de ene na de andere herinnering/aanmaning binnen, wachtend op de uitslag van het bezwaar. Dat is niet handig natuurlijk ;)

Het is mij ook een keer gebeurd, ookal doe ik tientallen BTW aangiftes van klanten altijd netjes op tijd, ben ik die van mijzelf gewoon een keer helemaal vergeten. Gewoon eerlijk zijn in je toelichting en hopen op een bereidwillige inspecteur.
Ik heb gebeld en hoef alleen de boete van 65 euro te betalen. Dat valt gelukkig wel mee.

• t_captain
Bij aangifte-verzuim gebeuren er vaak twee dingen:

1. er wordt een boete opgelegd
2. er wordt een ambtshalve aanslag opgelegd

Nummer 2 kun je vrij makkelijk onderuit als je binnen een redelijke termijn contact opneemt en alsnog aangifte doet. Dan wordt je conform de juiste getallen aangeslagen, waarbij de ambsthalve aanslag komt te vervallen.

De boete kan uit coulance of pieteit worden geschrapt, maar dat zal niet standaard gebeuren.

• jadjong
  • Niet online
De eerste boete van het jaar wordt meestal geschrapt wanneer je alsnog te laat de aangifte invult. De tweede keer moet je gewoon betalen.

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:04
Volgens mij zetten de meeste hier een gedeelte van de winst alvast weg voor de IB. Ik ook maar ik zit te kijken of ik wat met dat bedrag kan doen zodat er wat rendement uit komt. Zijn er hier mensen die dit bijvoorbeeld (veilig) beleggen of iets in die richting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:33
wishmaster1986 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:18:
Volgens mij zetten de meeste hier een gedeelte van de winst alvast weg voor de IB. Ik ook maar ik zit te kijken of ik wat met dat bedrag kan doen zodat er wat rendement uit komt. Zijn er hier mensen die dit bijvoorbeeld (veilig) beleggen of iets in die richting?
veilig beleggen met een loopduur van 1 jaar bestaat niet.. Je kan hoogstens opzoek gaan naar een 1jarig deposito

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
Simpele regel. Hoe hoger je rendement hoe hoger het risico. De vraag is dus of jij dat wilt met geld wat eigenlijk niet van jou is...

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:36
Ik doe er eenmaal per jaar een aanbetaling mee voor een opknaphuis, dan opknappen en huis weer verkopen met dikke winst. Je moet toch iets met die kapitalen? :Y)

Nee grapje, staat gewoon op de rekening het hele jaar lang :')

• Hydra
t_captain schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:33:
Bij aangifte-verzuim gebeuren er vaak twee dingen:

1. er wordt een boete opgelegd
2. er wordt een ambtshalve aanslag opgelegd
En als je wel aangifte doet maar te laat betaalt krijg je ook een boete, maar die is 'maar' 60e ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
wishmaster1986 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:18:
Je zal dit dan inderdaad veilig moeten beleggen en dan zal het rendement niet heel hoog zijn. Je moet dan voor jezelf bepalen of je die winst de moeite waard vind. 1% over 50000 is ook maar 500 euro.

Je kan dan volgens mij beter een voorlopige aangifte doen, omdat je dan korting krijgt. Er zijn er een aantal in dit topic die alles vooruit betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
miena21 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:42:
Simpele regel. Hoe hoger je rendement hoe hoger het risico. De vraag is dus of jij dat wilt met geld wat eigenlijk niet van jou is...
Als je belegt terwijl je nog een hypotheek open hebt staan ben je ook met andermans geld aan het beleggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 21:41
pirke schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:18:
[...]

Als je belegt terwijl je nog een hypotheek open hebt staan ben je ook met andermans geld aan het beleggen ;)
Die is een beetje kort door de bocht.
Denk dat dan bijna geheel nederland met een hypotheek:
met geleend geld belegt
met geleend geld auto rijdt
met geleend geld eten koopt
(en dus eigenlijk alles met geleend geld doet volgens jouw redenering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
pirke schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:18:
[...]

Of je kan zeggen dat je huis belegt en dat de hypotheek enkel is om je vastgoed te liquideren om beter spreiding te vinden voor je investeringen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BennyV
https://fd.nl/ondernemen/...8986-472101438.1567148986

Wat mij betreft laat ING hier wel wat ballen zien. Natuurlijk weten we nog niet helemaal wat de voorwaarden hiervan zijn. Is dit een lening naar de Broker? Of gaan de ZZPers nu een factuur naar ING sturen voor de gemiste maanden?

Ook ben ik wel benieuwd hoe de BD hierop reageerd… Word dit niet heel erg schijn zelfstandigheid?

Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Applaus voor ING!

Ik vond in mijn vorige post over dit onderwerp al dat het inschakelen van een broker geen volledige vrijwarding van (keten-)aansprakelijkheid inhoudt. ING neemt hier ruimhartig een voorsprong door zich niet meer achter TCP te verschuilen.

Natuurlijk zit er voor ING zelf ook een bepaald belang in. In de huidige markt is vast personeel nauwelijks te vinden, maar ook de juiste externen staan niet altijd in de rij. Faillissement van TCP met wanbetaling van de leveranciers zou een situatie kunnen opleveren waarbij ING vrij plotseling een groot aantal externen ziet vertrekken. Nu worden ze vermoedelijk aan boord gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:34
BennyV schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:23:

Ook ben ik wel benieuwd hoe de BD hierop reageerd… Word dit niet heel erg schijn zelfstandigheid?
Waarom? De verhouding tussen de ZZP'er en ING verandert niet toch? Als je een huis laat bouwen door partij X, die weer een partij inhuurt voor de afwerking, welke weer een partij inhuurt voor het schilderwerk en de partij voor de afwerking gaat failliet. Dan kan partij X nog steeds kiezen om de schilder rechtstreeks te betalen, dat maakt die schilder niet minder zelfstandig. Dat kan zeker raadzaam zijn wanneer partij X bang is dat de schilder anders vroegtijdig staakt, en partij X daardoor bijv. deadlines gaat missen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
Freeaqingme schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:12:
[...]

Waarom? De verhouding tussen de ZZP'er en ING verandert niet toch? Als je een huis laat bouwen door partij X, die weer een partij inhuurt voor de afwerking, welke weer een partij inhuurt voor het schilderwerk en de partij voor de afwerking gaat failliet. Dan kan partij X nog steeds kiezen om de schilder rechtstreeks te betalen, dat maakt die schilder niet minder zelfstandig. Dat kan zeker raadzaam zijn wanneer partij X bang is dat de schilder anders vroegtijdig staakt, en partij X daardoor bijv. deadlines gaat missen.
Oeps… Zie dat ik die niet mee had gekopieerd.. Is namelijk ook een vraag die terug komt in het artiekel:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:53

ralpje

Deugpopje

Hang het ook niet af van de overeenkomsten die die ZZP'ers hebben? Hebben die een overeenkomst met ING, waarbij de facturatie verlegd is via TCP, of hebben die een overeenkomst puur met TCP?

Oh, hi @BennyV ;w

[ Voor 8% gewijzigd door ralpje op 30-08-2019 10:27 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dit gaat over juni, maar hoe zit het eigenlijk met juli en augustus? Draait ING nu al 2 maanden zonder die 850 externen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
ING zal wel een claim neerleggen bij de curator om het teveel betaalde terug te halen, of de ZZP-ers om een creditnota vragen als TCP onverhoopt alsnog uitbetaald. Wellicht kan je de constructie zien als voorfinanciering.

Hoewel ik benieuwd ben of dit gevolgen gaat hebben op de inhuur van ZZP bij ING (misschien een hogere drempel), is het niet alleen een probleem van ZZP-ers, iedere leverancier kan omvallen en daarmee de bedrijfscontinuiteit raken van de opdrachtgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Deveon schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:35:
Dit gaat over juni, maar hoe zit het eigenlijk met juli en augustus? Draait ING nu al 2 maanden zonder die 850 externen?
Factuur over juni = factuurdatum rond 1-7. Betalingsdatum rond 31-7 bij gangbare 30 dagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:37
ik zou deze zomer bij ING beginnen, maar het projectbudget werd teruggetrokken. Liep ook via TCP, dus kwam wel mooi uit.

Maar toch vind ik de strekking van de nieuwsberichten wel apart. Alsof al die zzp'rs in paniek zijn omdat ze geen boodschappen meer kunnen doen...…. het zijn geen timmerlui zeg. Tuurlijk, 2 maanden werk, dus ~30K ext btw missen is jammer, maar iemand met onze tarieven die iets langer dan een kwartaal zzp'rt moet dit kunnen opvangen. Zo niet heb je denk ik een groter probleem met je uitgaven dan met je inkomsten :)

Daarom vind ik de oplossingen als 'schijnzelfstandigheid' claimen ook zo gevaarlijk. Voor 2 maanden omzet kun je je volledige ondernemerschap gedag zeggen. Voor misschien wel elke vorige en toekomstige opdracht. Dan heb ik liever dat verlies en het ondernemersrisico. En dat ING nu betaald is leuk, maar ik dat toch eens goed uitzoeken.

Overigens heb ik via Brainnet ook 9 maanden lang gedonder gehad met uitbetalen, dus wisselen van broker maakt ook niet echt uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Dat ING bijspringt heeft niks met schijnzelfstandigheid te maken. Die willen continuïteit in hun bedrijf garanderen en daar zijn die ingehuurde zelfstandigen kritisch voor. Door een relatief kleine kostenpost (1 maand omzet) kopen ze zekerheid en loyaliteit dat ze de opdracht afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@fry77 ik heb toch echt een collega ZZP'er tegenover me zitten die na een maand echt een probleem heeft. Maar goed, het kan altijd zijn dat hij een toneelstukje speelt en heul zielig doet over z'n financiën natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:34
Of hij is net begonnen met ZZP'en, of leeft op te grote voet, of heeft net al z'n reserves opgemaakt bij de aanschaf van iets groots (of vooral, duurs). Allemaal opties, maar ik mag hopen dat als je 75 euro / uur vraagt en al een paar maanden werkt voor dat geld je toch op z'n minst wel iets van een buffer hebt kunnen opbouwen. Anders had je misschien toch beter in loondienst kunnen gaan.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 20:08

Edgarz

Tweako-active since1986

BennyV schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:23:
https://fd.nl/ondernemen/...8986-472101438.1567148986

Wat mij betreft laat ING hier wel wat ballen zien. Natuurlijk weten we nog niet helemaal wat de voorwaarden hiervan zijn. Is dit een lening naar de Broker? Of gaan de ZZPers nu een factuur naar ING sturen voor de gemiste maanden?

Members only:
De belastingdienst zit aan tafel, ook bij ING. Dit om het worst case scenario voor zowel ING als ZPer te vermijden. De verrekening gaat via TCP dan wel de andere brokers (recontracting). Dit houdt de bestaande broker constructie en de daarvoor afgegeven akkoordverklaring van de fiscus in stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 20:08

Edgarz

Tweako-active since1986

TucanoItaly schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:54:
@fry77 ik heb toch echt een collega ZZP'er tegenover me zitten die na een maand echt een probleem heeft. Maar goed, het kan altijd zijn dat hij een toneelstukje speelt en heul zielig doet over z'n financiën natuurlijk.
Het algemene advies is om een buffer te hebben van 3-6 maanden. En dat is geen BS advies, gezien de risico's die er nu eenmaal zijn voor ZPers.: Ziekte (langdurig), niet betalende klanten, lange betalingstermijnen, een tijd geen opdracht. Kortom, ondernemersrisico's.

Als je na een maand een probleem hebt en al wat langer freelanced, dan ben je niet zo'n goede ondernemer. En wat daarmee meestal gebeurd, moge logisch zijn en vanzelfsprekend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Edgarz Yep, helemaal met je eens. Maar niet alle ZZP'ers kunnen met geld omgaan. Het angstzweet zou me uitbreken, maar sommigen zetten zich volledig klem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
De gok nemen en dat geld in een nieuw product steken is ook ondernemen. Helaas zitten er voldoende idioten tussen die het geld liever uitgeven aan een nieuwe keuken of vakantie naar de Galapagos eilanden en dan op hun bek gaan als de blauwe envelop binnen valt. Eigenlijk best vreemd, intelligent genoeg om een vernuftig stukje software te bouwen maar een simpele administratie is te veel gevraagd.
Pagina: 1 ... 110 ... 643 Laatste