Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 17:32
Die Software Center heeft nooit echt lekker gewerkt volgens mij.
Heb het een paar keer gebruikt en soms zit je maar te wachten op een status update, of is het al geinstalleerd maar lijkt het alsof hij nog bezig is.
Nee geef mij maar gdebi, commandline of evt. synaptic.
Misschien dat het ooit nog goed gaat werken die Software Center.
Zit overigens vanaf de laatste versie op Mint met gnome3 en bevalt wel. Alleen hoop ik nog dat de ati drivers enigszins normaal met gnome gaan werken, want ondanks alle powersave/jupiter mogelijkheden ingesteld op zo minimaal mogelijk blaast m'n laptop nog altijd meer dan als als de closed source ati geinstalleerd is (met powersave aan).
Maar goed, je kan ook niet altijd alles in 1x hebben. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Vaag. Ik heb 2 laptops, beide draaien Oneiric 64bit. Op de ene kon ik de weerindicator prima toevoegen via Softwarecentrum. Op de andere heb ik ook gedaan en daar kwam ie niet te voorschijn, maar wel stond wel als geinstalleerd in het S-centrum.

Heb 't nu maar via PPA gedaan, dat werkt wel normaal. Dat softwarecentrum is een dwaling... Synaptic was helemaal prima, wellicht wat druk omdat er ook vaak libs instonden waar je als leek toch niets van wilt/hoeft te weten.

Als ze dat synaptics nu een mooi jasje hadden gegeven en by default dev-dingen en dependency's die standalone geen reet doen maar afhankelijk zijn van een parapluprogramma (zo noem ik 't dan maar ff) verborgen hadden, dan was het een lekker systeem geweest. Softwarecentrum heeft te veel ingeleverd op betrouwbaarheid en snelheid voor het uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
NielsNL schreef op maandag 16 januari 2012 @ 17:03:
Ik ben redelijk nieuw in Ubuntu, wel eens mee gespeeld in een virtualbox, maar op een fysieke PC is toch wel ff anders.
Installatie op een SSD, 2 500GB schijven in soft-raid0, die nu ook auto-mounten.
SabNZB+ start automatisch op, IPv6 werkt.
Waar ik het langst mee heb lopen kl*ten, is om een network share (op een XP bak) automatisch te mounten. Misschien omdat ik het met NFS probeerde, icm autofs.
UIteindelijk is het hiermee gelukt, maar dan in het script aanpassen van nfs >> smbfs.
NFS en windows shares (samba) zijn dan ook iets COMPLEET anders ...
Eens je weet hoe het moet is een samba share over het algemeen piece of cake hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:47

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

DieterVDW schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 14:53:
[...]

Grid plugin is niet te missen voor licht autistische mensen zoals ik die altijd hun venstertjes PERFECT maximized of PERFECT de helft van de schermgrootte willen laten innemen. (Het stoort mij als vensters slordig op mijn desktop staan, bvb. met klein randje tussen venster en kant van scherm. Autistisch kantje...)

De grid plugin voorziet verschillende functies om je vensters bvb automatisch:
  • te maximaliseren
  • over de helft van het scherm te zetten
  • op 1/3 of 1/4e van scherm te zetten
  • ...
Erg handig als je bvb. verschillende terminal vensters openstaan hebt, en je wil die vlug en makkelijk netjes ordenen op je scherm. Aanrader!

Zie ook hier.
Ik ben echt helemaal verliefd geworden op die Grid-plugin! In combinatie met alt-tab / alt-tilde helemaal geniaal! niet meer dat gepiel met die muis om iets goed in een hoekkie te krijgen of net toch nog een overlap met een venster te hebben.. :)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
letatcest schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 12:18:
[...]
Ik ben echt helemaal verliefd geworden op die Grid-plugin! In combinatie met alt-tab / alt-tilde helemaal geniaal! niet meer dat gepiel met die muis om iets goed in een hoekkie te krijgen of net toch nog een overlap met een venster te hebben.. :)
Yup, die plugin kan ik echt niet meer zonder. Was ook wel een openbaring toen ik die ontdekte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Hawk999 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:47:
[...]

You bet! Ik heb bijna alle linux media spelers geprobeerd.
(..)
Dat gezegd hebbende, kan ik Clementine als audio speler aanbevelen.
Ik dacht eerst dat het in het begin was (scannen oid) maar het blijkt stelselmatig:

Clementine gebruikt stelselmatig 20% processor. Rhythmbox 8%, en Foobar2000/Wine 3%. Dat is wel opvallend. En frustrerend dat Clementine op de achtergrond priemgetallen uitrekent ofzo want verder is het wel een relaxte player.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Goed nieuws voor mensen met een hybrid laptop (2 grafische kaarten systeem, zoals nvidia optimus)
Bumblebee hit's a new version.
https://raw.github.com/Bu...ter/doc/RELEASE_NOTES_3_0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Mar2zz schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 06:56:
Goed nieuws voor mensen met een hybrid laptop (2 grafische kaarten systeem, zoals nvidia optimus)
Bumblebee hit's a new version.
https://raw.github.com/Bu...ter/doc/RELEASE_NOTES_3_0
lkkr lkkr,

ik zal mij er in het weekend even in gaan verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Mar2zz schreef op maandag 16 januari 2012 @ 21:57:
Synaptic was helemaal prima, wellicht wat druk omdat er ook vaak libs instonden waar je als leek toch niets van wilt/hoeft te weten.
Synaptic is toch nog steeds beschikbaar?

Weet iemand waarom Thunderbird, in tegenstelling tot Firefox dat wel steeds keurig wordt bijgehouden, nog steeds niet geüpdate is in de standaard repo? Zijn er bekende bugs, zoals eerder bij een nieuwe versie van Firefox waren? Heb natuurlijk zelf al gezocht maar kan nergens een verklaring vinden.

Je kunt (een nieuwere versie van) Thunderbird natuurlijk zelf via ppa:mozillateam/thunderbird-stable updaten, maar het feit dat dat niet standaard gebeurt doet vermoeden dat er wellicht enkele bugs zijn. Heeft iemand hier Thunderbird 9 probleemloos onder Kubuntu 11.10 draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Gropah schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 08:43:
[...]

lkkr lkkr,

ik zal mij er in het weekend even in gaan verdiepen!
Ik ben er gister even mee bezig geweest en na een remove van de oude bumblebee, een update van nvidia (ik zit op Ubuntu 11.04 dus ik had niet de nieuwste) en een installatie van bumblebee, kan ik zeggen dat het best goed werkt!

De energiebesparing treed altijd op, wat bij 2.X niet altijd het geval was. Daarnaast is de batterij tijd, op standaard instellingen zo'n 3.5 - 4 uur, terwijl het met 2.X met acpi_calls rond de 3 uur zat.

Volgens mij is het dus alleen maar beter geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:39

Auredium

Informaticus Chaoticus

Na een tijdje te hebben gezocht voor een ripper zodat ik mijn audio CD's lossless kon back-uppen kwam ik uit op Asunder. Te gek programma met een vrij accurate database. Zelfde de demo-CD van een oude band waar een vriend van mij in zat was bekend in de database. Dat had ik niet verwacht. :)

Inmiddels ben ik klaar met de archivering hiervan. Ik ga nu de film DVD's back-uppen als image, daar heb ik ook al een programma voor gevonden waar ik even de naam van kwijt ben.

Verder ben ik aan het spelen met recordmydesktop wat op zich goed gaat behalve dat ik geluid mis. Geen punt; Mission accepted!

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freubelaarisbak
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-07 19:26
Unity is na enige gewenning briljant!

Ik zie en hoor veel gemopper over unity, soms terecht en soms naar m.i. zwaar overtrokken en vanuit weerstand tegen verandering ook als die beter is. Ikzelf heb met 11.10 voor het eerst kennis gemaakt met unity en was niet onverdeeld enthousiast. Er zaten nog veel probleempjes in, zoals gebrek aan configuratie. Op dit moment heb ik op een aparte partitie 12.04 alpha geinstalleerd, en merk dat ik ik die bootoptie graag kies. Sterker nog, na een week of 4 unity mopper ik bij het inloggen in mijn oude lts 10.04 install, want ik ben inmiddels zo gewend aan de dash en de launcher en de LENSES dat ik er bijna niet meer zonder kan. Zaken die ik eerst miste heb ik middels toe kunnen voegen zoals een system load en een weather indicator app. Mijn gewoonte om programma's in een menu op te zoeken ben ik zo ongeveer vergeten. Als ik iets met fotoś wil doen tik ik op de supertoets (jammer van dat windows logootje) en type foto. en voila.. Als ik iets wil instellen idem dito. Alles is zeer snel en gemakkelijk te vinden. De interface is schoon. Dan de dash zelf: Ik heb wat lenses toegevoegd en zie mezelf de socialmedia(twitter) lens aaklikken om het laatste nieuws even te lezen, de video lens om video's te zoeken de music lens idem dito.

Als ik even niet meer weet welke toetsen er zijn om te gebruiken druk en houdt ik de super toets vast voor een overzicht. (new in 12.04)

En dan het multitasken: in 12.04 kun je de launcher verkleinen. Ik heb hem nu permanent zichtbaar links in het scherm, zeer subtiel met 32 pixels, half transparant.. De knop om uit te zoomen boven alle desktops geef mij de mogelijkheid gemakkelijk applicaties naar naar verschillende desktops te gooien en te smiiten. Ideaal, want je ziet de inhoud gewoon en deze blijft doorlopen, (video bijvoorbeeld)

Ook briljant is de mogelijkheid om in de launcher op het icoon van een programma te drukken om alle vensters in beeld te brengen. Hiermee heb je zeer snel het juiste scherm te pakken, want je ziet de inhoud. De minilabels bij de iconen geven helder aan wat erachter de knop zit, zoals het aantal vensters en of deze op de betreffende desktop zichtbaar zijn. Ook heerlijk hoe programmas maximizen zonder overbodig ruimte in beslag te nemen. Tabs van mozilla zitten ca 16 pixels onder de bovenrand van het scherm. Het menu is er alleen als ik het nodig heb.

Oh en wat is het heerlijk dat je met rechtsklikken zeer nuttige opties hebt bij de launcher iconen zoals het openen van een filemanager is de gewenste map etc.

Al met al na initiële scepsis ben ik zeer enthousiast. Ik zou het doodzonde vinden als door al het negatieve gepraat hierover dit ten onder zou gaan. Ubuntu all the way

Aan een ieder de tip om unity na 2012 04 nog eens een goede kans te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vind Unity ook best aardig werken. In 11.10 heb ik alleen aangepast dat de launcher-balk permanent in beeld is. Dat gemaximaliseerde applicaties er overheen vallen vond ik niks, ik wil snel toegang hebben tot de balk ;) Verder lettergrootte iets kleiner gezet (snap niet waarom letters altijd zo groot en lomp moeten zijn in linux).

Enige wat ik niet snap is waarom je de balk niet met een simpele instelling onderin beeld kunt krijgen. Kan alleen met een hack in configfiles, maar rommelen daarin wil ik voorkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door Palomar op 29-02-2012 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind Unity ook mooi werken, enige is dat ik mijn kernel heb moeten updaten en nu elke dag weer kernel 3.0 tussen de updates staat. Mijn apt-get is verziekt en mijn afsluit knop doet het ook niet meer...

Gelukkig maar, want het dwingt mij naar de CLI te grijpen: Lang leven init 0. :D... En probeer nu ook via VIM een klein scriptje te maken zodat ik deze op bureaublad kan zetten en zo niet elke keer hoef te tikken. Hij blijft alleen constant vragen om sudo rechten... :{ Dus dat wil ik nog oplossen. Maar wel mooi, want daardoor leer ik ook met vim te werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 08:24
Het is allemaal een kwestie van smaak... ik vind Unity persoonlijk helemaal niks, maar kan me ook best voorstellen dat anderen er gelukkig mee zijn. Gnome Shell daarentegen vind ik wel lekker werken, het voelt logischer dan Unity op de een of andere manier.

Er komt ook bij dat Unity er alleen voor Ubuntu is. En Ubuntu vind ik óók niks (meer). Die tijd heb ik gehad. De veranderingen van de laatste paar jaar zijn naar mijn mening niet bepaald overwegend positief. Dus exit Ubuntu. En zonder Ubuntu automatisch ook geen Unity. Vraag me af of dat op de lange duur niet tegen Unity gaat werken, dat maar op 1 distro te krijgen is.
Ander probleempje waar Ubuntu mee te maken krijgt: Unity werkt met Compiz (of eigenlijk andersom: Unity is een Compiz-plugin). Alleen: de ontwikkeling van Compiz ligt stil, het wordt niet meer onderhouden. Bij de volgende release van Fedora bv wordt Compiz afgevoerd van de lijst van packages, omdat het project "abandoned" is. Of zou Canonical Compiz over gaan nemen? Ze zullen haast wel moeten. Dat kost ze weer extra mankracht die niet in kunnen zetten voor andere, wellicht nuttiger bezigheden. Canonical lijkt steeds meer een meer-fronten oorlog te gaan voeren tegen de rest, maar dat houden ze op de lange duur natuurlijk nooit vol. Nu zijn de zakken van Shuttleworth wel héél diep, maar zelfs hij zal er uiteindelijk toch wel genoeg van krijgen zou je denken. Mocht dat gebeuren, dan is het ook meteen afgelopen met Ubuntu vrees ik.

Maar goed: al die desktop environments en window managers, dat is toch prachtig? Hoe meer keus, hoe beter. Dat is nou juist het leuke aan Linux. Je móet helemaal niks. Er zit altijd wel iets tussen waar je je thuis bij voelt. Bij Windows is dat toch wat beperkter :) Evolutie gaat in een wereld met veel verschillende individuen altijd veel sneller dan wanneer er geen competitie is.
Palomar schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 16:27:
Enige wat ik niet snap is waarom je de balk niet met een simpele instelling onderin beeld kunt krijgen. Kan alleen met een hack in configfiles, maar rommelen daarin wil ik voorkomen.
Kan me herinneren dat Mark Shuttleworth daarover zei dat iets anders dan links niet paste in hun design strategy o.i.d. Zelfde verhaal als met de close/max/min-buttons die naar linksboven verhuisden. Canonical bepaalt a la Apple dat de gebruikers volgens hun ontwerp het meest gelukkig zullen zijn. Prima, het is hun OS, maar waarom niet ergens een mogelijkheid inbouwen om het toch anders in te stellen? Desnoods in hidden/advanced tabjes of in dconf/gconf-editor, waar de standaard digibeet niet in de war wordt gebracht door al die instelmogelijkheden. Maar soms kán het gewoon niet. Dat vind ik dan wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 19:05
ik heb al een poos een probleem. Ik wil graag ubuntu weer proberen, ik probeer altijd de nieuwe releases, echter met de laatste versie 11.10 heb ik een probleem waar ik niet uit kom. De install gaat prima, alles werkt. Ik log in, niets aan de hand.

Ik heb een wifi card in mijn systeem zitten: sitecom n-pci wl 181. in ubuntu ziet het systeem de wlan netwerken. Ik kan snel en perfect connecten met mijn wlan verbinding. Ubuntu geeft ook aan dat ik connected ben maar kan niet internetten. Als ik een ping doe naar bijvoorbeeld google.com krijg ik wel reply's maar met hele 1600+ ms.

onder windows werkt dezelfde kaar in hetzelfde systeem wel perfect.
In ubuntu heb ik al geprobeerd de settings handmatig te configureren, ook heb ik verschillende dns servers geprobeerd maar niks werkt. Alles timed out.

iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
z0rk0l schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 19:48:
Ik heb een wifi card in mijn systeem zitten: sitecom n-pci wl 181. in ubuntu ziet het systeem de wlan netwerken. Ik kan snel en perfect connecten met mijn wlan verbinding. Ubuntu geeft ook aan dat ik connected ben maar kan niet internetten. Als ik een ping doe naar bijvoorbeeld google.com krijg ik wel reply's maar met hele 1600+ ms.
Sitecom? Kan me herinneren dat ik ook problemen heb gehad met de USB versie van dat ding. Zit een Ralink chipje in dacht ik, de bijbehorende driver was de rt2800. Doe maar eens:
code:
1
lsmod | grep rt

Dan moeten er een paar regels tevoorschijn komen met rt28 in de naam.
Het probleem bij Ubuntu was dat de staging driver (de nieuwere experimentele - heette rt2870sta o.i.d.) versie óók geladen was. Dubbelop dus. Die staging driver (rt2870sta of zoiets) is overigens wel de betere. Met alleen de oude rt2800 (na verwijderen van de staging driver) werkte het toch niet helemaal lekker.

Wat je kan doen:
- Als de rt2870sta geladen is (volgens lsmod) gooi dan de oude 28xx modules eruit met rmmod. Het zijn er meerdere waarschijnlijk (namen beginnen allemaal met rt28), knikker die allemaal weg.

- Lange-termijn oplossing: blacklisten oude modules
Voeg deze regels toe onderaan /etc/modprobe.d/blacklist.conf:
blacklist rt2800usb
blacklist rt2800lib
blacklist rt2x00usb
blacklist rt2x00lib
En eventuele andere rt28 die je met lsmod | grep rt gezien hebt (niet de nieuwe natuurlijk :) )

De kernel van Ubuntu 11.10 is alweer een ouwetje, de nieuwste (>= 3.0) kennen geen probleem meer, de staging driver is daar al de nieuwe geworden, blacklisten is niet meer nodig.
Dus je zou ook je geluk kunnen proberen en de laatste Ubuntu 12.04 alpha kunnen draaien. Al is het maar om te testen (met een livecd) of die wel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik heb even het hele 'RecordMyDesktop' verhaal op de lange baan geschoven. Het lukt mij WEL om geluid met video op te nemen vai de mic van de webcam wat dus bagger klinkt maar niet via mijn onboard geluidskaart of via mijn PCI Audigy 4 geluidskaart.

In de tussentijd heb ik wel een streaming audioprobleem getackeld in het oude Second Life (was voor te testen of dat werkte :P ). Ik moest hiervoor even de toepassingfile editten maar dat was zo gedaan.

Vanavond ga ik proberen mijzelf 'Googlefree' te maken waarbij ik alleen Youtube wil overhouden. Maar dat is vrij los van Ubuntu zelf. Alleen Firefox moet even worden vermeubeld hiervoor.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Topicstarter

Beta1 van Precise Pangolin (Ubuntu 12.04) is uit.

Download: http://releases.ubuntu.com/precise/
Engadget lange video: http://www.engadget.com/2...e-pangolin-beta-released/

Het is alweer even geleden dat ik Ubuntu geïnstalleerd had, Unity in z'n beginperiode was ongepolijst en niet wat ik op dat moment zocht, dus ben ik destijds verhuist naar GNOME 3/Shell (Fedora). Lekker, maar toch ook niet altijd even logisch, en hier en daar wat buggy met icon, gtk en/of shell themes... Nu de live image van 12.04 geprobeerd en was erg te spreken :) Nu komt echter het vervelende. Hoewel de live-image anders deed vermoeden, krijg je na installatie lekker een Unity zonder composite ondersteuning.... Dus nu maar klussen om Bumblebee aan de praat te krijgen, maar elegant is het zeker niet....

Iemand die kan uitleggen waarom het bij de live image wel werkte en nu niet?

[ Voor 8% gewijzigd door afraca op 03-03-2012 16:38 ]

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:15
Ik had nogal wat problemen om Gnome3shell op ubuntu aan de gang te krijgen, maar het is me uiteindelijk wel gelukt, ik ben niet zo'n fan van unity. Nu draai ik std gone met een Cairo dock. Het is een iMac rip, ik weet het, maar wel erg mooi met die animaties. Daarnaast heeft die standaard nog flink wat themes.

Mn printer heb ik overigens nog niet aan de praat, ben nog in gevecht met cups

Overigens draai ik pas 2 dagen linux, na het windows8 debakel. Tot zover zeer verrast over hoe simpel ubuntu is te installeren.

[ Voor 14% gewijzigd door rinkel op 03-03-2012 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

rinkel schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 17:16:
Ik had nogal wat problemen om Gnome3shell op ubuntu aan de gang te krijgen, maar het is me uiteindelijk wel gelukt, ik ben niet zo'n fan van unity. Nu draai ik std gone met een Cairo dock. Het is een iMac rip, ik weet het, maar wel erg mooi met die animaties. Daarnaast heeft die standaard nog flink wat themes.

Mn printer heb ik overigens nog niet aan de praat, ben nog in gevecht met cups

Overigens draai ik pas 2 dagen linux, na het windows8 debakel. Tot zover zeer verrast over hoe simpel ubuntu is te installeren.
Ik ga het met 12.04 weer proberen. Ubuntu blijft voor mij toch altijd wel prettig omdat ze een mooi geintegreerde desktop aanbieden, Ubuntu erg gebruiksvriendelijk is en alles voor Ubuntu te vinden is. Unity staat me niet heel erg tegen sinds 11.10 (in 11.04 was het erg buggy), dus dat is ook niet echt een issue. Maar ik vermoed dat ik mijn Ubuntu install een stuk korter bezig ben dan mijn Windows 7 install (6+ uur dankzij driver-issues).

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb hiervoor nooit iets met linux gedaan, microsoft all the way, ivm mn werk.
Toch maar eens aan de slag gegaan en binnen een half uurtje ubuntu erop. Unity uitgeschakeld en de Gnone3 shell geactiveerd. Vervolgens die mooie dock erop gezet. Dit is voor de kenners hier niks nieuws, maar ik vond het echt heel verassend.
Eigenlijk werkt alles perfect, snel ook. Alleen mn (netwerk) printers heb ik nog niet aan de gang. Tevens mag LibreOffice wel eens een UI update krijgen, oogt nogal antiek.
Ik heb inmiddels VMware, Handbrake, RDP werkend. Met vmware kan ik mooi mn images van mn werk gebruiken, ideaal. Het draait nu als test op mn dell m1330, als mn printers werken dan ga ik mn pc naar ubuntu over brengen, bye windows, na 17 jaar...

Ik had het al in he gnome topic gepost, maar mijn desktop ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/11j7sjt.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dus je hebt net voor het eerst een keer Linux (Ubuntu) geprobeerd en je weet nu al dat je na 17 jaar Windows-gebruik definitief overgaat? Moedig.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Klopt ja, ben ook niet zo bang ingesteld. Ik ga zelf ook alweer een tijdje mee in de IT ;)

Ik speel geen games, dus dat scheelt. Als ik iets moet doen in Visual Studio of MSsql, dan doe ik dat wel in een VMware image. Daarbij heb ik nog een laptop van mn werk met windows 7.

Eigenlijk is bijna alles wat ik nodig heb wel beschikbaar op Linux. Ik had gewoon verwacht dat Linux veel meer gerommel vereiste. Het valt me echt reuze mee. Als ik een OS installeer wil ik gewoon niet 10 uur bezig zijn met vanalles en nog wat, de tijd dat ik dat leuk vond ligt ver achter me.
Gewoon CD erin, nog wat tweaken en klaar. Met Ubuntu kan dit gewoon.

Moet zeggen dat ik weer eens lekker aan t spelen ben met een OS, leuk hoor, weer eens wat nieuws. Alleen weet ik maar bar weinig van linux, mijn magere kennis van unix is alweer dik 11 jaar oud.

Edit:
Maar mn printers werken nog steeds niet

Eigenlijk heb ik tot nu nog maar 2 dingen die ik wat minder vind:
- Printers zijn een drama om te installeren, dat is nog wel voor verbetering vatbaar.
- LibreOffice ziet er wel erg gedateerd uit.

Eigenlijk nog een vraagje;
Is er een plek waar ik kan zien wat is geinstalleerd en ik software kan verwijderen, anders dan bij Software Center ?

[ Voor 19% gewijzigd door rinkel op 03-03-2012 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

rinkel schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 20:08:
Eigenlijk nog een vraagje;
Is er een plek waar ik kan zien wat is geinstalleerd en ik software kan verwijderen, anders dan bij Software Center ?
Synaptic, een package manager die al jaren in Ubuntu en Debian gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Imo, zijn alle office suites op Linux brak, vooral als je werkt met documenten die zijn aangemaakt in MS Office, omdat ze er niet goed mee om kunnen gaan, om 1 of andere reden...

Maar idd Synaptic is een manier om het te verwijderen. Je kunt natuurlijk ook
code:
1
sudo apt-get purge $appname

geprobeerd?

Voor printers: CUPS al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Gropah schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 23:50:
Imo, zijn alle office suites op Linux brak, vooral als je werkt met documenten die zijn aangemaakt in MS Office, omdat ze er niet goed mee om kunnen gaan, om 1 of andere reden...
QFT, enige serieus nadeel aan linux voor professioneel gebruik dat ik ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-09 21:02
Volgens mij draai je het nu om, de office suites in linux werken prima en ms office output bestand is gewoon slecht (en probeer omgekeerd maar eens bestanden te openen in ms office, de helft opent niet en als het opent is de layout volkomen verneukt).
Het mooiste is als je ms office bestanden al de mist in ziet gaan tussen verschillende versies van ms office :P

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
Iemand ook ervaringen met de Gnome Shell remix van Ubuntu? Werkt erg goed! http://ubuntu-gs-remix.sourceforge.net/p/home/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

blouweKip schreef op zondag 04 maart 2012 @ 15:56:
[...]

Volgens mij draai je het nu om, de office suites in linux werken prima en ms office output bestand is gewoon slecht (en probeer omgekeerd maar eens bestanden te openen in ms office, de helft opent niet en als het opent is de layout volkomen verneukt).
Het mooiste is als je ms office bestanden al de mist in ziet gaan tussen verschillende versies van ms office :P
Opzich heb je hier gelijk in, ware het niet dat haast ieder bedrijf eigenlijk Office gebruikt voor documenten en je dus als Linux gebruiker hier de dupe van bent. Heb zelf nog geen enkele office-suite gevonden (op linux) die goed met in MS Office aangemaakte documenten om kon gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:57
Toch vind ik LibreOffice 3.5 een goed eind komen. Oke, de weergave van ms office zal misschien soms /iets/ anders zijn. De content ziet er in 99% hetzelfde uit. Daar dient wel de opmerking bij gemaakt te worden dat als er door meerdere mensen aan documenten gewerkt moet worden dit vaak in Google docs gebeurt, en dat het moment dat weergave een issue wordt men hier pdf gebruikt. Het zijn dus nooit enorm complexe documenten.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Ik ben wel toe aan een nieuwe release van Ubuntu. Misschien kan ik eindelijk eens post-release AMD drivers downloaden van Jockey want dat kan al een eeuw niet.

Kan je eigenlijk zo'n beta alvast installeren en gewoon blijven updaten en laten LTS'sen?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Sando schreef op zondag 04 maart 2012 @ 17:54:
Ik ben wel toe aan een nieuwe release van Ubuntu. Misschien kan ik eindelijk eens post-release AMD drivers downloaden van Jockey want dat kan al een eeuw niet.

Kan je eigenlijk zo'n beta alvast installeren en gewoon blijven updaten en laten LTS'sen?
Volgens mij wel... maar ik zou voor de zekerheid toch een install-from-scratch doen als de final klaar is.
Mijn ervaring is dat er anders toch verweesde directories en files achterblijven; echt kwaad kan het niet, maar persoonlijk heb ik mijn systeem graag clean en ontdaan van onkruid.

Ik zag het bv gebeuren bij Firefox: op het "oude" systeem stonden directories met de naam firefox-3.6, toen kwam de upgrade met firefox-4.0 en bleef 3.6 gewoon staan. Bij een verse install was de 3.6 uiteraard wel weg. Dat soort dingen hou ik dus niet van :)

Waarom zou je installeren via Jockey? Je kan toch ook direct het gewenste package apt-getten? Voordat de nouveau drivers er waren deed ik gewoon "apt-get install nvidia-current" en klaar. Precies hetzelfde wat jockey zou hebben gedaan. Voor Ati moet je het package fglrx hebben (in case you didn't know).

De proprietaire drivers installeer ik tegenwoordig alleen als het echt moet. De opensource radeon- en nouveau-drivers werken tegenwoordig prima. Alleen voor games en soms voor het powermanagement (omdat de fan zo'n herrie gaat maken) moet je wel aankloppen bij Ati/nVidia. Maar dan krijg je weer andere problemen (Ati zuigt big time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
Uiteindelijk viel het ook allemaal wel mee om op een Asus K53-sv met Nvidia GT540M Unity normaal te krijgen. Booten in text-only netroot, dan:

code:
1
2
3
$: nvidia-uninstall
$: rm /etc/X11/xorg.conf
$: apt-get --reinstall install libgl1-mesa-glx

reboot

code:
1
2
3
4
5
6
$: sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates
$: sudo add-apt-repository ppa:bumblebee/stable
$: sudo apt-get update
$: sudo apt-get install bumblebee bumblebee-nvidia
$: sudo apt-get install virtualgl-libs:i386 libgl1-mesa-glx:i386 libc6:i386
$: sudo usermod -a -G bumblebee $USER

Een laatste reboot, en men is weeer in z'n nopjes. Nouja...

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpyourphoto.com/files4/100493/thumbnail/OdC98ztaV.png

Multimonitor is nog niet heel lekker. Super+S geeft je expose, maar je krijgt dan ondanks dat je je desktop extend naar je tweede monitor wel een soort mirroring .... Daarnaast is die launcher op m'n rechterscherm niet heel gewenst. Daar komt nog bij dat als je je muis van rechtermonitor naar linkermonitor slingert, hij blijft steken op de launcher. Ik begrijp dat dat bij het klikken van icoontjes op de launcher dat enigszins wenselijk is, maar toch wekt het best wat irritatie op... Het hele idee van de desktop extenden is dus nog een beetje karig uitgewerkt. Toch zit ik hier best lekker, al mis ik stiekem beetje bleeding-edge karakter van Fedora, maar omdat ik nu 12.04 beta draai kan ik het toch een beetje ervaren.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
blouweKip schreef op zondag 04 maart 2012 @ 15:56:
[...]

Helemaal mee eens en ook vaak meegemaakt zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

afraca schreef op zondag 04 maart 2012 @ 18:36:
Uiteindelijk viel het ook allemaal wel mee om op een Asus K53-sv met Nvidia GT540M Unity normaal te krijgen. Booten in text-only netroot, dan:

code:
1
2
3
$: nvidia-uninstall
$: rm /etc/X11/xorg.conf
$: apt-get --reinstall install libgl1-mesa-glx

reboot

code:
1
2
3
4
5
6
$: sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates
$: sudo add-apt-repository ppa:bumblebee/stable
$: sudo apt-get update
$: sudo apt-get install bumblebee bumblebee-nvidia
$: sudo apt-get install virtualgl-libs:i386 libgl1-mesa-glx:i386 libc6:i386
$: sudo usermod -a -G bumblebee $USER

Een laatste reboot, en men is weeer in z'n nopjes
Werkt de stroombesparing dan ook? Heb namelijk een XPS15 met bumblebee, maar daar merk ik atm weinig van de besparing. Zit nu op ongeveer 2.5 uur batterij tijd, terwijl ik wel eens met een werkende bumblebee op 5 uur heb gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Opzich heb je hier gelijk in, ware het niet dat haast ieder bedrijf eigenlijk Office gebruikt voor documenten en je dus als Linux gebruiker hier de dupe van bent. Heb zelf nog geen enkele office-suite gevonden (op linux) die goed met in MS Office aangemaakte documenten om kon gaan.
Dat zal ook nooit mogelijk zijn zolang microsoft zelf geen versie van MS office uitbrengt, enige oplossing ligt in het gebruik van documentstandaarden (en zelfs dan zullen er quirks zijn in documenten die door closed source applicaties worden gemaakt).
Overigens zie ik steeds meer dat mensen afstappen van microsoft formaten, zeker voor het uitwisselen van informatie zie ik eigenlijk praktisch altijd pdf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Vicarious schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 23:43:
[...]

Synaptic, een package manager die al jaren in Ubuntu en Debian gebruikt wordt.
Super. dat zocht ik, met dank!

Raar fenomeen, als ik suspend is mn loginpagina onleesbaar, een plaatje wat messed-up is. Ik kan geen tex meer lezen dus. Ik kan wel inloggen als ik blind mn wachtwoord intyp.
Dit probleem heb ik niet als ik opnieuw opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

blouweKip schreef op zondag 04 maart 2012 @ 19:53:
[...]

Dat zal ook nooit mogelijk zijn zolang microsoft zelf geen versie van MS office uitbrengt, enige oplossing ligt in het gebruik van documentstandaarden (en zelfs dan zullen er quirks zijn in documenten die door closed source applicaties worden gemaakt).
Overigens zie ik steeds meer dat mensen afstappen van microsoft formaten, zeker voor het uitwisselen van informatie zie ik eigenlijk praktisch altijd pdf.
Het is inderdaad dat het ook aan documentstandaarden ligt, maar bijv docx is (volgens mij) een open standaard ontwikkeld ism MS, maar toch ga ik geen docx bewerken in Libre, omdat het gewoon niet lekker werkt daarna in MS Office.

Het klopt ook dat tegenwoordig heel veel PDF wordt gebruikt, maar dat heeft als voor- en nadeel dat het niet editbaar is. Dat is mooi als je iets moet inleveren oid, maar minder mooi als je er nog niet klaar mee bent en je er zelf aan door wil werken en aangezien ik op zowel Linux als W7 werk, werk ik het liefst met docx. Ik kan natuurlijk wel LaTeX doen, maar dat vind ik niet lekker werken op W7...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik zat vandaag eens een beetje rond te koekeloeren en kwam ElementaryOS tegen, dat lijkt me ook erg mooi.
Heeft iemand daar ervaring mee ? Ik als Linux noob lijkt me dat wel wat. Vanavond wellicht er maar eens opgooien.

Ik zie wel dat het nog op een oudere ubuntu is gebaseerd...

Edit:
Even wachten op de 12.04 ubuntu release begreep ik.
Geduldig wachten dus maar. Het ziet er echt heel strak uit!!

[ Voor 30% gewijzigd door rinkel op 05-03-2012 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

rinkel schreef op maandag 05 maart 2012 @ 15:10:
Ik zat vandaag eens een beetje rond te koekeloeren en kwam ElementaryOS tegen, dat lijkt me ook erg mooi.
Heeft iemand daar ervaring mee ? Ik als Linux noob lijkt me dat wel wat. Vanavond wellicht er maar eens opgooien.

Ik zie wel dat het nog op een oudere ubuntu is gebaseerd...
Wat mij op valt is dat er momenteel best veel geforked wordt van Ubuntu. Dit komt waarschijnlijk omdat Ubuntu de main stream Linux distro is geworden. Naast onder andere Fedora, Suse en Red Hat (waarbij Fedora natuurlijk geforked is van Red Hat)
Ik heb ElementaryOS nog niet bekeken. Wel weet ik dat Linux Mint (een fork van Ubuntu) populair is.

Overigens, misschien leuk om te bespreken hier zijn kanalen die open source en Ubuntunieuws behandelen op Youtube zoals Nixie Pixel.
Misschien dat mensen hier nog andere goede, informatieve kanalen weten met betrekking tot de Linux en Open Source?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ik zit nu niet thuis achter mijn compu, maar ik heb wel eens (ik vergeet dus altijd dat het er is) verschillende ubuntu-magazines gedownload vanuit het softwarecenter, maar die zijn wel een beetje.. amateuristisch qua tekst.

Op zich vind ik omgubuntu.co.uk wel gezellig, maar da's verre van profi, vooral een beetje blaten over de nieuwste lenses en de laatste gadgets/appjes/dingetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

letatcest schreef op maandag 05 maart 2012 @ 15:36:
Ik zit nu niet thuis achter mijn compu, maar ik heb wel eens (ik vergeet dus altijd dat het er is) verschillende ubuntu-magazines gedownload vanuit het softwarecenter, maar die zijn wel een beetje.. amateuristisch qua tekst.

Op zich vind ik omgubuntu.co.uk wel gezellig, maar da's verre van profi, vooral een beetje blaten over de nieuwste lenses en de laatste gadgets/appjes/dingetjes
Omgbuntu heeft overigens ook een Youtube kanaal inderdaad. Daar ben ik zelf ook op aangemeld bij Youtube.

Sowieso vind ik Youtube een behoorlijke bron van Linux informatie. Heel veel zaken zijn door users online gezet in hun instellingen. Het enige wat storend is is dat het veelal video's zijn van oudere distro's Meestal 10.04 en 10.11) met de nieuwe Unity interface gaat het dan soms niet of alleen na zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Auredium schreef op maandag 05 maart 2012 @ 15:21:
[...]

Overigens, misschien leuk om te bespreken hier zijn kanalen die open source en Ubuntunieuws behandelen op Youtube zoals Nixie Pixel.
Misschien dat mensen hier nog andere goede, informatieve kanalen weten met betrekking tot de Linux en Open Source?
+ linkjes :)
[/interessetoonpost]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Ertepeller schreef op zondag 04 maart 2012 @ 18:25:
[...]

Waarom zou je installeren via Jockey? Je kan toch ook direct het gewenste package apt-getten? Voordat de nouveau drivers er waren deed ik gewoon "apt-get install nvidia-current" en klaar. Precies hetzelfde wat jockey zou hebben gedaan. Voor Ati moet je het package fglrx hebben (in case you didn't know).

De proprietaire drivers installeer ik tegenwoordig alleen als het echt moet. De opensource radeon- en nouveau-drivers werken tegenwoordig prima.
Op een APU (Zuinige 20 watt gebruikende HTPC processor van een AMD fusion) heb je echt echt echt die proprietaire drivers nodig. Het maakt niet een beetje verschil ofzo, dag en nacht. Bovendien werkt VAAPI niet (goed) met open drivers.

Anyway, handmatig installeren heb ik door de maanden heen zo'n (ik zal niet overdrijven) 3 keer geprobeerd en altijd gaat alles kapot. Drie keer is scheepsrecht, de package installeren geeft een oude driver (niet post-release fixes) en de laatste Catalyst handmatig installeren is een stukje ingewikkelder.

Ondanks dat ik nog altijd denk dat ik de domste niet ben heb ik het opgegeven onder het motto: Zoiets elementairs als Jockey hoort gewoon te [scheldwoord] werken. Ik zit niet voor niets in een breezer-distro. Komop zeg ik ben alleen nerd als het moet, als ik moeite wil doen voor zaken die me niet boeien dan ga ik wel Gentoo installeren.

edit:
'Komop zeg' was niet onvriendelijk tegen jou bedoeld, meer tegen de developers die het nodig vonden om heel AMD postrelease-fixes buiten te sluiten gedurende de hele levensduur van 11.10.

[ Voor 7% gewijzigd door Sando op 05-03-2012 16:37 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
Gropah schreef op zondag 04 maart 2012 @ 18:48:
[...]

Werkt de stroombesparing dan ook? Heb namelijk een XPS15 met bumblebee, maar daar merk ik atm weinig van de besparing. Zit nu op ongeveer 2.5 uur batterij tijd, terwijl ik wel eens met een werkende bumblebee op 5 uur heb gezeten.
Zat er vanmiddag mee in college. Ik run echt bijzonder weinig op accu, zit meestal thuis (dan dus aangesloten op m'n 23" monitor) , dus ik heb niet echt veel vergelijkingsmateriaal. Na ongeveer 10 minuten gebruik vertelde de accu indicator mij dat ik nog bijna 5 uur tegoed had, en na anderhalf uur zei hij dat ik nog 3 uur en 20 minuten had. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Hmmmk, dan zal ik er van het weekend oid ook even mee gaan kloten op mijn XPS. Danku voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
Overigens interessant omdat Flash op linux zo'n roerige geschiedenis kent...: vroeger was het drama, vanaf 10.10 ging het meestal best prima, alleen kreeg ik sinds m'n 12.04 beta1 installatie in Chrome de melding "missing plugin". De workaround hier gevonden en hier de praktische implementatie van de fix.

Afbeeldingslocatie: http://i2.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/001/253/everything_went_better_than_expected.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

... en dan binnenkort alleen nog maar flash-ondersteuning via Chrome.. maar dat geheel terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 22:33
letatcest schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 00:25:
... en dan binnenkort alleen nog maar flash-ondersteuning via Chrome.. maar dat geheel terzijde.
zal ubuntu dan automatisch switchen van firefox naar chrome (chromium) als standaard browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Auredium schreef op maandag 05 maart 2012 @ 15:40:
[...]

Omgbuntu heeft overigens ook een Youtube kanaal inderdaad. Daar ben ik zelf ook op aangemeld bij Youtube.

Sowieso vind ik Youtube een behoorlijke bron van Linux informatie. Heel veel zaken zijn door users online gezet in hun instellingen. Het enige wat storend is is dat het veelal video's zijn van oudere distro's Meestal 10.04 en 10.11) met de nieuwe Unity interface gaat het dan soms niet of alleen na zoeken.
Opzich is het ook redelijk te vertalen naar andere distro's of andere versies. Zo ben ik momenteel een puppetmaster aan het configureren in centos via een youtube video die op suse based is. Veel dingen in de konsole komen redelijk overeen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
Nog wel wat broken dependencies... In de praktijk merk ik er niks van, behalve dat bij apt-get upgrade ik zie dat veel xserver packages niet blij zijn.... Nu draaide ik aptitude upgrade --full-resolver , komt hij aan met bizar rigoureuze ingrijpen, en hoewel ik niet blij ben met dat gezeik over xserver packages, is een oplossing waarbij bumblebee weggegooid wordt nou niet ideaal. Wel awesome dat hij dan bij het niet accepteren van die oplossing aankomt met een hele andere draai, waarbij wat lib* packages weggegooid worden, maar dat vond ik nog niet helemaal lekker klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
offtopic:
@Auredium thanks :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Overigens hebben de Ubuntu developers ook hun eigen kanaal. Ik zal even kijken of ik die nog kan opduikelen vannacht. (jaja, het wordt nachtwerk ;) )

Er zijn vast nog wel meer goede linkjes te vinden wat betreft YouTube kanalen maar de Youtube channel selectie is gewoonweg om te huilen. Keywoord zoeken is beter en sneller dan door Youtube categorie te bladeren.

Wat betreft het hele Chrome/Firefox verhaal. Ik ben sinds de policywijziging van Google bijna volledig afgestapt van Googleservices. Ik houdt alleen Youtube nog aan simpelweg omdat ik er vrijwel niet omheen kan.
De zoekmachine in Firefox en de starpagina van firefox zijn beide veranderd naar www.duckduckgo.com welke qua zoekresultaten vrijwel net zo goed is als wat Google opduikeld. Alleen kan Duckduckgo niet op plaatjes zoeken. Chrome zal dus bij mij niet snel draaien ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
Eindelijk ubuntu 11.10 precies zoals ik het wil hebben en ik ben er erg happy mee, echter speel ik ook nog wel eens world of warcraft. Ik krijg het maar niet smooth. Heb al flink gegoogeld hierop en het meeste al geprobeerd. Heb een intel i5 en een nvidia 580 cpu, onder windows levert me dit altijd meer dan 100 fps op ongeacht de condities, echter in ubuntu in wine dip ik gerelgeld naar 17 fps. Ik draai het in -opengl maar ook daar zie ik forse framedips. Kweetnie of dit in het ubuntu forum thuis hoort maar heeft iemand nog tips? Ik zou graag willen dat het goed en snel werkt, wil niet terug naar windows, andere games speel ik niet.

Nee, dit hoort niet in dit algemene topic thuis. Dit topic is bedoeld voor algemene discussie, niet om concrete vragen te stellen, daarvoor is het hier veel te chaotisch. Je kan beter een nieuw topic openen zodat iedereen je vraag ziet en niet alleen de mensen die dit topic volgen.

[ Voor 18% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 06-03-2012 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

z0rk0l schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:26:
Eindelijk ubuntu 11.10 precies zoals ik het wil hebben en ik ben er erg happy mee, echter speel ik ook nog wel eens world of warcraft. Ik krijg het maar niet smooth. Heb al flink gegoogeld hierop en het meeste al geprobeerd. Heb een intel i5 en een nvidia 580 cpu, onder windows levert me dit altijd meer dan 100 fps op ongeacht de condities, echter in ubuntu in wine dip ik gerelgeld naar 17 fps. Ik draai het in -opengl maar ook daar zie ik forse framedips. Kweetnie of dit in het ubuntu forum thuis hoort maar heeft iemand nog tips? Ik zou graag willen dat het goed en snel werkt, wil niet terug naar windows, andere games speel ik niet.
Hmmzzz, ik denk dat het ligt aan je hardware configuratie. Ik draai zelf WoW in Ubuntu 11.10 en dat gaat gewoon goed en smooth. Het enige wat ik weet dat standaard een probleem oplevert is de Peer-To-Peer functie van de download en de direct command line regel in de desktop exe. (beide gemakkelijk te fixen overigens)

Welke drivers gebruik je? Ik gebruik namelijk de closed source NVidia drivers. Ubuntu heeft standaard echter andere open source drivers welke minder goed functioneren imo.
Ow, ik had ook nog iets anders geinstalleerd via het repositorycenter naast Wine. Hmzz...ik zit momenteel niet bij mijn Ubuntu bak maar ik zal eens kijken als ik de tijd heb voor je. Was ook iets bedoeld voor spellen, destijds meegeinstalleerd voor Steam.

/Edit;

* Auredium is momenteel in het proces van voorbereiding voor Ubuntu 12.04 LTS.
Ik wil als 12.04 uit komt deze in een enkele keer goed erop zetten. Verder moet ik nog mijn Router goed in elkaar stampen aangezien deze niet vrijwel met standaard instellingen draait wat eigenlijk niet goed is. Tel daarbij op dat ik nog een soort van webservertje voor experimenteel werken erbij wil zetten met wss Debian (of wellicht Ubuntu met alleen Bash) en je ziet dat ik eind April een berg werk heb. Vandaar dat ik nu al bezig ben om alles netjes te ordenen en in te stellen. Ik ga denk ik morgen maar eens mijn netwerk regelen zodat deze EINDELIJk eens op MAC-adressen gaat filteren. Euh..daarvoor heb ik dus ook de MAC adressen nodig van mijn desktop, laptop, TV en nog wat spul. Eigenlijk kijk ik er wel naar uit.

[ Voor 21% gewijzigd door Auredium op 06-03-2012 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Auredium schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:21:
Ik ben sinds de policywijziging van Google bijna volledig afgestapt van Googleservices. Ik houdt alleen Youtube nog aan simpelweg omdat ik er vrijwel niet omheen kan.
De zoekmachine in Firefox en de starpagina van firefox zijn beide veranderd naar www.duckduckgo.com welke qua zoekresultaten vrijwel net zo goed is als wat Google opduikeld. Alleen kan Duckduckgo niet op plaatjes zoeken. Chrome zal dus bij mij niet snel draaien ben ik bang.
Hier nog één die zich in toenemende mate ongerust maakt over de handelswijze van Google. De druppel was natuurlijk die policywijziging van 1 maart. Dat gaat overduidelijk de verkeerde kant op daar.

Een week geleden heb ik al van al mijn Gmail accounts de search history weggegooid en op "pause" laten staan. Verder gebruik ik Gmail nog wel, maar open ik hem als enige scherm in een andere browser (Midori). In Iceweasel kan ik dan nog wel Google Search gebruiken. Je kan beter niet in dezelfde browser zowel ingelogd zijn op Gmail/Youtube o.i.d. en tegelijkertijd de search gebruiken. Dat maakt het te makkelijk voor ze :)

En ik ben ook op zoek naar een alternatieve search engine, om het "gevaar" nog verder te verkleinen.
DuckDuckGo is een interessante inderdaad. Dat denken er trouwens meer, bekijk de traffic maar eens. Stelt nog niks voor vergeleken met Google uiteraard, of zelfs maar Bing, maar de groei zit er wel in. Het helpt ook wel dat o.a. Mint hem tegenwoordig als standaard search engine instelt. Op Internet zie je ook her en der de naam duckduckgo opduiken in bekende tech-blogs, dus hij gaat viral. Niet verkeerd voor een bedrijf met maar 1 werknemer.

Ook leuk en mogelijk nog interessanter is ixquick. Ook in het Nederlands .

Ik zie het er ook wel van komen dat deze strapatsen van Google de populariteit van Chrome gaan beinvloeden, in negatieve zin wel te verstaan. Dat is dan weer goed nieuws voor verstokte Firefox-gebruikers als ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ertepeller schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:49:
[...]

En ik ben ook op zoek naar een alternatieve search engine, om het "gevaar" nog verder te verkleinen.
DuckDuckGo is een interessante inderdaad. Dat denken er trouwens meer, bekijk de traffic maar eens. Stelt nog niks voor vergeleken met Google uiteraard, of zelfs maar Bing, maar de groei zit er wel in. Het helpt ook wel dat o.a. Mint hem tegenwoordig als standaard search engine instelt. Op Internet zie je ook her en der de naam duckduckgo opduiken in bekende tech-blogs, dus hij gaat viral. Niet verkeerd voor een bedrijf met maar 1 werknemer.

Ook leuk en mogelijk nog interessanter is ixquick. Ook in het Nederlands .

Ik zie het er ook wel van komen dat deze strapatsen van Google de populariteit van Chrome gaan beinvloeden, in negatieve zin wel te verstaan. Dat is dan weer goed nieuws voor verstokte Firefox-gebruikers als ik :)
Je ziet heel goed in de Traffic dat er in februari een plotselinge groei komt bij DuckDuckGo. Dit is ook omstreeks de tijd dat het nieuws van Google's policychange de mainstream begint te bereiken. De zoekmachine DuckDuckGo springt dan ook plotseling boven het miljoen voor de eerste keer. Persoonlijk promoot ik dergelijke acties zelf ook. Bijvoorbeeld (ironisch genooeg) op Facebook, het andere grote privacygevaar. ;)

Die ixquick zal ik eens bekijken.
* Auredium is al bezig een mailtje naar zichzelf aan het sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
Auredium schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:42:
[...]

Hmmzzz, ik denk dat het ligt aan je hardware configuratie. Ik draai zelf WoW in Ubuntu 11.10 en dat gaat gewoon goed en smooth. Het enige wat ik weet dat standaard een probleem oplevert is de Peer-To-Peer functie van de download en de direct command line regel in de desktop exe. (beide gemakkelijk te fixen overigens)

Welke drivers gebruik je? Ik gebruik namelijk de closed source NVidia drivers. Ubuntu heeft standaard echter andere open source drivers welke minder goed functioneren imo.
Ow, ik had ook nog iets anders geinstalleerd via het repositorycenter naast Wine. Hmzz...ik zit momenteel niet bij mijn Ubuntu bak maar ik zal eens kijken als ik de tijd heb voor je. Was ook iets bedoeld voor spellen, destijds meegeinstalleerd voor Steam.

/
heb de laatste drivers van nvidia zelf gedowload en merk een performance boost! sw boven de 40 fps en dungeons rond de 80, thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

z0rk0l schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 16:20:
[...]

heb de laatste drivers van nvidia zelf gedowload en merk een performance boost! sw boven de 40 fps en dungeons rond de 80, thanks!!
You're welcome. :)

Principieel ben ik tegen close source maar goed. Als NVidia zijn drivers open maakt dan zal waarschijnlijk een hoop company secrets op straat liggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Toch raar dat er geen aandacht aan besteed is op tweakers dat flash op linux alleen nog maar via Chrome beschikbaar gaat zijn.. (chromium bundelt geen closed source producten), zie ook http://www.pcworld.com/bu...be_users_only_choice.html

Maar goed, wel alvast de default search in chromium op duckdduck gezet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
^ Wut?

Wat is er mis met de goede oude plugin die werkt in Firefox, Opera, Konqueror, etc..?
Ik snap Adobe niet. Was het zooveeel moeite om te porten?

Flash gaat rapper dood dan ik had verwacht. Maar heel veel draait ook gewoon in Flash 9. Het grootste probleem is detectie: Je hebt flash 11 nodig blah blah terwijl als je het met truukjes forceert het vaak gewoon in oudere versies ook werkt.

[ Voor 67% gewijzigd door Sando op 06-03-2012 17:19 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

letatcest schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 17:12:
Toch raar dat er geen aandacht aan besteed is op tweakers dat flash op linux alleen nog maar via Chrome beschikbaar gaat zijn.. (chromium bundelt geen closed source producten), zie ook http://www.pcworld.com/bu...be_users_only_choice.html

Maar goed, wel alvast de default search in chromium op duckdduck gezet!
Ik vraag het mij af. Flash werkt momenteel aardig goed onder de huidige Firefox browser in Ubuntu. (had voorheen wel problemen ermee).

Aangezien Flash niet van Google is maar van Adobe en je altijd andere browsers kuntn installeren lijkt het mij dat het niet noodzakelijk is om Chromium te gebruiken voor Flash te kunnen zien. Overigens ook niet wenselijk daar ik nooit Chromium of Chrome op mijn bak zou gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sando schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 17:16:
^ Wut?

Wat is er mis met de goede oude plugin die werkt in Firefox, Opera, Konqueror, etc..?

Flash gaat rapper dood dan ik had verwacht. Maar heel veel draait ook gewoon in Flash 9. Het grootste probleem is detectie: Je hebt flash 11 nodig blah blah terwijl als je het met truukjes forceert het vaak gewoon in oudere versies ook werkt.
Lekker veilig ook, een versie uit 2007 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Sando schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 17:16:
^ Wut?

Sja, het scheelt toch mankracht, kunnen ze weer wat personeel eruit kicken. Snijden in de kosten = goed voor de winst = hogere bonus voor de Adobe-bobo's.
Waarschijnlijker is natuurlijker dat die 1% marktaandeel van Linux ze domweg niet meer interesseert, niet genoeg iig om er een development/testafdeling speciaal voor Linux er op na te houden.
Flash 11 is er al voor Linux hoor ;) Versie 11.1 r102 volgens mijn Iceweasel.
Maar de strekking van je punt klopt natuurlijk wel: als versie 12 er eenmaal is, zullen er vast wel sites zijn die dat als minimum gaan vereisen. Kan je weer een site afstrepen.

T'is niet anders... voorlopig is er nog wel een paar jaar support voor de huidige plugin (zeggen ze) en tegen die tijd is Flash sowieso niet heel erg relevant meer verwacht ik. Met al die mobieltjes en iPads die óók geen Flash ondersteunen (maar wel een snel toenemend marktaandeel hebben in het totale webverkeer) kan het wel eens veel sneller gaan dan je verwacht.

Nu Silverlight nog effe uitroeien (RTL!) en de toekomst ziet er niet eens zo slecht uit eigenlijk.
Uiteindelijk gaat het allemaal toch consolideren richting HTML5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

RTL maar ook de publieken doen veel met silverlight.. helemaal ingepakt door Microsoft ooit in het verleden (de beslissers)

maar dat geheel terzijde: de linux plugin van flash wordt niet verder ontwikkeld. Blijkbaar heeft Chrome op een bepaalde manier Flash in de browser geïmplementeerd waardoor het platformonafhankelijk is (api?) en dat is natuurlijk wel weer praktisch, aangezien hun beider OS-en (android en chromeOS) beiden op een linux-kernel draaien (al las ik laatst wel weer interessante overpeinzingen m.b.t. de vraag of ChromoOS in zichzelf als implementatie samen met Chrome niet als OS gezien zou moeten worden, maar ook dat geheel terzijde)

Dat waren veel terzijdes. Ik ga ze even niet verder uitpluizen nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Maar bij de publieke omroepen kun je omschakelen naar Flash (uitzendinggemist.nl) of Windows Media (nos.nl), dan werkt het tenminste.
RTL gebruikt DRM, vandaar Silverlight-only.
Dan is het simpelweg einde oefening voor niet-Windows of -Mac.

[ Voor 18% gewijzigd door Ertepeller op 06-03-2012 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ertepeller schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:08:
Maar bij de publieke omroepen kun je omschakelen naar Flash (uitzendinggemist.nl) of Windows Media (nos.nl), dan werkt het tenminste.
offtopic:
ja, nee, ja, soms wel soms niet.. aan de andere kant zijn alle radiostreams nu gevat in een HTLM5-omgeving en die lopen tegenwoordig als een trein!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Auredium schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 15:10:
[...]
Die ixquick zal ik eens bekijken.
* Auredium is al bezig een mailtje naar zichzelf aan het sturen.
Probeer Startpage.com ook eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:12
Ertepeller schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:08:
Bijvoorbeeld HollandDoc en de livestream van Pauw & Witteman bieden die optie om te switchen ook weer niet, erg jammer inderdaad :'(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Zo, maar eens Ubuntu 12.04 geinstalleerd op mn desktopje, wel op een externe schijf, eerst kijken of ik een beetje Unity naar mn wensen krijg. Ik gebruikte Docky in mn oude 11.04, dus wat dat betreft was de overstap niet moeilijk.
Maar waarom hebben ze het in godsnaam zo moeilijk gemaakt om het thema op een makkelijke manier aan te passen. Of iig het kleurschema...
Nou heb ik via MyUnity de icons aan gepast, het lettertype aangepast, en handmatig Ambiance aangepast (kleur oranje naar blauw, en close button naar grijs).
Het is nu wel een geheel geworden. Maar waarom zo moeilijk??

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Om nog even het youtube link verhaal compleet te maken.

Ubuntu Developersblog: YouTube: Kanaal van ubuntudevelopers
Celebrate Ubuntu: YouTube: Kanaal van celebrateubuntu

/Edit: Het uitzicht van een flashloos Ubuntu is niet echt geweldig. (tenzij je Chrome/Chromium gebruikt)
Ik snap natuurlijk dat HTML 5 dit zal oplossen voor een groot deel in de toekomst maar het zal toch een (kleine) bottleneck worden voor het gebruik van Linux als desktopsysteem in het algemeen.

Een ander issue is dat Chrome het dus wel draait. Chrome is van Google, Youtube is van Google. Het kan zijn dat Google dus gewoon vrolijk Youtube op Flash laat draaien om zo hun browser te pushen.

Dat gezegd hebben; Gaat Tweakers ook over naa HTML 5 voor video's? Of ben ik nu blond bezig? :o

[ Voor 51% gewijzigd door Auredium op 07-03-2012 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
Auredium, het is lastig dat soort vuile tricks toe te passen op zo'n manier, en daar zullen ze niet mee weg komen (en de markt is niet dusdanig groot dat het de moeite waard is lijkt mij). Als je naar youtube.com/html5 gaat kan je het enablen en krijg je nagenoeg altijd een html5 player voor je neus. Embedded video's op websites zijn nog wel via flash.

Tweakers serveert Flash wanneer mogelijk, maar heeft HTML5 fallback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Om nog even een duit in het Chrome-zakje te doen: afaik is Google bezig met een paar dingen rond de Chrome browser: het implementeren in Android en het is, ehm. het IS het ChromeOS qua frontend en die browser zal op zoveel mogelijk platforms draaien, want Google=Web=Inkomsten voor Google. Of het nou via hun eigen browser is of een ander. Als de ervaring op het web zo goed mogelijk is, wint google, dus moet Flash er ook in draaien, waar dan ook. Verder is (de) linux (kernel) bij veel OS-en de basis waar het op draait, dus blijven ontwikkelen voor Linux is niet zo gek natuurlijk. Nou las ik onlangs een interessant idee rond het ChromeOS en Chrome zelf: wordt Chrome niet steeds meer een OS, als het onderliggende OS niet eens meer nodig is om de 'webapps' te draaien? (kan dat artikel uiteraard nu even niet meer terugvinden, was wel interessant verhaal).
/chromezakje

Net moest ik even een filmpje editten omdat iemand op een mac ergens anders niet in staat bleek een transparante PNG van een logo te maken om die in moviemaker te plakken (het logo blijft blokkerig! bij gebruik van een EPS, don't ask me why).

Wat heb ik daarvoor? Openshot. Hm.. niet zulke goede ervaringen mee een tijd geleden. Maar, wonder boven wonder, hij pakte alles wat ik nodig had en het werkt heel smooth ook! Ik mis nog een paar heel essentiële dingen om snel even iets te doen (resize en move in het preview window) maar al met al, het heeft gedaan wat het moest: een mooi, scherp logo in een - eigenlijk vrij low-res - filmpje kwakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Ik block flash al tijden vanwege de abominabele performance en maar zeer zelden het gevoel dat ik wat mis (en professionele websites maken geen gebruik van flash).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
blouweKip schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 20:19:
Ik block flash al tijden vanwege de abominabele performance en maar zeer zelden het gevoel dat ik wat mis (en professionele websites maken geen gebruik van flash).
Abominabel is wel een tikkie overdreven volgens mij... waar nodig werkt het gewoon en goed ook.

NOS.nl, Uitzendinggemist en YouTube (okee, die kan wel html5-en) en nog een hele karrevracht niet professioneel?
Nee, dan die bosmongolen van RTL of elke andere site die Silverlight-only is. Dan word je domweg uitgesloten. Dat is pas niet professioneel.

Neemt niet weg dat wat mij betreft morgen het hele Internet overgaat op HTML5. Weg met die closed-source plugins. Maar tot die tijd moet ik zeggen dat we niet geheel ontevreden mogen zijn met hoe Flash nu werkt op Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Vanavond ga ik YouTube in HTML 5 uitproberen en als dat werkt zal ik youtube op de site zelf ook gewoon altijd in HTML 5 blijven gebruiken. Goed voorbereid zijn op de toekomst is het halve werk. Aangezien Tweakers HTML 5 al als fallback heeft (ik had eigenlijk ook niets anders mogen verwachten ;) ) hoef ik daar niet veel aan te veranderen.

Ik verwacht dat ik het potentieel wegvallen van Flash wel ga voelen maar ik verwacht ook dat HTML 5 uiteindelijk Flash helemaal gaat vervangen.

Zelf ben ik aan het stoeien nu met Ubuntu Tweak een progje wat mij veel doet denken aan Tweak UI voor Windows. Een groot deel van de tweaks op 1 scherm. Ik heb alleen nog een issue met het login screen aangezien mijn nieuwe achtergrond niet goed wordt gepakt. Ik vermoed een resolutieissue. Maar daarvoor ga ik nog graven vandaag of morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Abominabel is wel een tikkie overdreven volgens mij... waar nodig werkt het gewoon en goed ook.
Het is vooral de performance die me stoort, het trekt nog steeds teveel CPU en hardware rendering is ook nog behoorlijk pover (dit kan overigens ook liggen aan het feit dat ik nog aan een ati kaart vastzit, die gaat eruit zodra de nieuwe nvidia kaarten verkijgbaar zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

blouweKip schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 23:01:
[...]

Het is vooral de performance die me stoort, het trekt nog steeds teveel CPU en hardware rendering is ook nog behoorlijk pover (dit kan overigens ook liggen aan het feit dat ik nog aan een ati kaart vastzit, die gaat eruit zodra de nieuwe nvidia kaarten verkijgbaar zijn).
ati en linux blijft een ongelukkige combinatie inderdaad. Maar flash is zelfs op windows erg resourcegevoelig. Op mijn vorige laptop, die toch een duo core 2,3 ghz was, kon ik naast een flash filmpje maar beter niet teveel andere dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Laatst online: 13:07
nadat mijn windows 7 install na een goede 2 jaar wat traag werd en nadat ik mijn laptop had uitgeleend ook nog eens vol trojans zat (ik snap echt niet hoe sommige dit voor elkaar krijgen). Heb ik ubuntu maar weer eens erop geslingerd. In het verleden al een paar linux distros waaronder ubuntu geinstaleerd maar nooit voor lange tijd.

11.10 staat er nu een week op mijn laptop en ik begin het steeds meer te waarderen. Niet alles is even duidelijk maar gelukkig heb ik tot nu toe al mijn vragen kunnen oplossen door even te googlen. Behalve 1 ding en dat is dat ie steeds in suspended mode gaat ook al heb ik dit uitgezet in de systeem settings. Vrij vervelend aangezien mijn laptop hoofdzakelijk gebruik voor downloaden en die dus steeds gepauzeerd worden. Hij mag best het scherm uitzetten maar ik wil wel dat alle programmas gewoon actief blijven. Is dit in te stellen?

[ Voor 7% gewijzigd door haakjesluiten op 10-03-2012 03:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
letatcest schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 00:25:
Is dit iets binnen Ubuntu zelf, gaat Mozilla Flash laten vallen, of laat Adobe Mozilla vallen? Heb je een link naar meer informatie? Voor Windows heb ik hier bijvoorbeeld niets van gezien...

edit: laat maar, al gevonden :)

[ Voor 4% gewijzigd door Katsunami op 10-03-2012 03:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Crazyanz schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 03:15:
nadat mijn windows 7 install na een goede 2 jaar wat traag werd en nadat ik mijn laptop had uitgeleend ook nog eens vol trojans zat (ik snap echt niet hoe sommige dit voor elkaar krijgen). Heb ik ubuntu maar weer eens erop geslingerd. In het verleden al een paar linux distros waaronder ubuntu geinstaleerd maar nooit voor lange tijd.

11.10 staat er nu een week op mijn laptop en ik begin het steeds meer te waarderen. Niet alles is even duidelijk maar gelukkig heb ik tot nu toe al mijn vragen kunnen oplossen door even te googlen. Behalve 1 ding en dat is dat ie steeds in suspended mode gaat ook al heb ik dit uitgezet in de systeem settings. Vrij vervelend aangezien mijn laptop hoofdzakelijk gebruik voor downloaden en die dus steeds gepauzeerd worden. Hij mag best het scherm uitzetten maar ik wil wel dat alle programmas gewoon actief blijven. Is dit in te stellen?
In Ubuntu zal neem ik aan ook gewoon een power settings dingetje zitten? Zoek eens op power met die lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Ik had een reactie gegeven op een de frontpage m.b.t. de image van Ubuntu die op een CD blijft passen, maar het lijkt me wel aardig om die ook hier neer te zetten:

Ik heb wel een tip voor Canonical: filesystem.squashfs kan een stuk kleiner dan wat ie nu is.
Gebruik xz en zet de blokgrootte op 1 MB. Dan krimpt ie van 668 MB naar 516 MB. Scheelt toch 152 MB of 23%.

In detail:

Het grootste bestand in de iso is /casper/filesystem.squashfs.
De complete iso is 704 MB en filesystem.squashfs is 668 MB, oftewel 95% van het totaal.
Logisch ook, want dit is het complete filesystem (/bin, lib, /usr enzovoorts) maar dan met "mksquashfs" gezipt in één enkele file. Met "mount -t squashfs" kan je die file dan mounten als bestandssysteem.

Default gebruikt mksquashfs gzip als compressor, maar tegenwoordig (sinds versie 4.0, jaar geleden ofzo) kan het ook met xz. Deze comprimeert een stuk beter dan gzip.
Verder gebruikt mksquashfs een standaard blokgrootte van 128 kB, maar je kunt die vergroten tot 1 MB.

Ik heb een test gedaan om de verschillen te zien:

Grootte van de iso:
code:
1
2
ls -lh precise-desktop-amd64.iso
-rw-r--r-- 1 live live 704M Feb 27 15:40 precise-desktop-amd64.iso

Pak iso uit en ga naar de /casper directory

Grootte van filesystem.squashfs:
code:
1
2
ls -l filesystem.squashfs:
-rw-r--r-- 1 live live 668M Feb 26 13:08 filesystem.squashfs

Uitpakken van filesystem.squashfs:
code:
1
sudo unsquashfs -d filesystem filesystem.squashfs

Opnieuw inpakken, maar nu met xz:
code:
1
sudo mksquashfs filesystem filesystem.squashfs.xz -comp xz

Verschil in grootte:
code:
1
2
3
ls -lh filesystem.squashfs*
-rw-r--r-- 1 root root 564M Mar 11 11:04 filesystem.squashfs.xz

Maar het kan nog kleiner:
code:
1
sudo mksquashfs filesystem filesystem.squashfs.xz.1M -comp xz -b 1M

Resultaten:
code:
1
2
3
4
ls ls -lh filesystem.squashfs*
-rw-r--r-- 1 root root 564M Mar 11 11:04 filesystem.squashfs.xz
-rw-r--r-- 1 root root 516M Mar 11 10:47 filesystem.squashfs.xz.1M

De hamvraag is nu: Waarom doet Canonical dit niet? Zo nieuw is deze mogelijkheid niet.
Misschien moet ik Mark S. maar eens een mailtje sturen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 13:48
Ik dacht dat dat nog niet wordt gedaan omdat rsync dit niet ondersteunt bij diff (delta) transfers. Met als gevolg dat het verspreiden/updaten van de iso's naar de mirrors veel meer bandbreedte zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
rulus schreef op zondag 11 maart 2012 @ 12:03:
Ik dacht dat dat nog niet wordt gedaan omdat rsync dit niet ondersteunt bij diff (delta) transfers. Met als gevolg dat het verspreiden/updaten van de iso's naar de mirrors veel meer bandbreedte zou kosten.
Wat heeft een rsync-diff te maken met hoe een bestand is gecomprimeerd (gzip of xz)? In beide gevallen heb je een (grote) binary blob, dat zou gewoon moeten werken hoor.

Dus het zou juist flink besparen op de bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 13:48
Gzip heeft een "--rsyncable" optie die rsync-friendly zip's maakt (die dus door rsync kunnen geüpdate worden, waardoor er enkel hetgeen veranderd is in de zipfile overgezet moet worden).

Xz heeft die optie (nog) niet, waardoor als er iets aan het bestand verandert het door rsync helemaal opnieuw gekopieerd moet worden.

Althans, dat is wat ik ervan begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Je hebt gelijk, ik zat net dit verhaal te lezen waar uitgelegd wordt hoe rsyncable werkt.
Dit wist ik nog niet: nooit te oud om te leren dus :)
Wel jammer, xz is verder een perfecte zipper, iets anders gebruik ik niet meer.

Dit vond ik nog op een Ubuntu manpage:

Compressed output may vary
The exact compressed output produced from the same uncompressed input
file may vary between XZ Utils versions even if compression options are
identical. This is because the encoder can be improved (faster or
better compression) without affecting the file format. The output can
vary even between different builds of the same XZ Utils version, if
different build options are used.

The above means that implementing --rsyncable to create rsyncable .xz
files is not going to happen
without freezing a part of the encoder
implementation, which can then be used with --rsyncable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Zeg, ik heb sinds een tijdje ruzie met de ALT-Tab-actie: af en toe 'verdwijnt' mijn hele beeld dan (alleen de desktop background is nog te zien, zonder iets) en als het dan (na een hoop Harddiskgereutel) weer terugkeert, is de kans groot dat de hele window decoration weg is en er weinig anders opzit dan te ctrl-alt-backspacen. Het heeft ook de neiging te gebeuren als je er ECHT niet op zit te wachten.

Meer mensen last van? Ik kan er niet echt/echt niet iets over vinden

edit: dit lijkt erop https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/unity/+bug/946965 (jaja.. altijd net als je zegt: ik kan het niet vinden! nou ja, ik heb aangegeven dat het mij ook affecteert!)

[ Voor 17% gewijzigd door letatcest op 12-03-2012 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 16:04
Crazyanz schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 03:15:
....Behalve 1 ding en dat is dat ie steeds in suspended mode gaat ook al heb ik dit uitgezet in de systeem settings. Vrij vervelend aangezien mijn laptop hoofdzakelijk gebruik voor downloaden en die dus steeds gepauzeerd worden. Hij mag best het scherm uitzetten maar ik wil wel dat alle programmas gewoon actief blijven. Is dit in te stellen?
Kijk even bij System Settings -> Personal -> Screen
en/of bij System Settings -> Hardware -> Power

Daar kan je dat uitzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Fd1sk op 04-04-2012 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 16:04
Heeft iemand onder 12.04 het programma Sopcast al werkend gekregen?

Heb wel wat sites gevonden waar de "juiste" PPA zou moeten staan, maar helaas.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er een alternatief voor de adobe flash plugin voor ubuntu?
Ik zou toch op z'n minst op een single-core cpu moeten kunnen youtube kijken zonder schokken.
In Windows gaat dit opmerkelijk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:25:
Is er een alternatief voor de adobe flash plugin voor ubuntu?
Ik zou toch op z'n minst op een single-core cpu moeten kunnen youtube kijken zonder schokken.
In Windows gaat dit opmerkelijk sneller.
Er zijn wat opensource alternatieven zoals gnash, maar die zijn over het algemeen nog trager :P Flash onder Linux gaat de goede kant op (het was nog erger), maar is nog niet zoals op Windows inderdaad.

[ Voor 11% gewijzigd door Vicarious op 05-04-2012 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
Je kan eventueel ook naar youtube.com/html5 gaan, ben je van die plugin af, hoewel hij inderdaad sinds een jaar of anderhalf hier best prima werkt. Alleen fullscreen.... :| (dat doet hij wel, maar dan wel naar m'n kleinere laptopscherm in plaats van m'n externe 23" monitor)

Probleem is dan inderdaad nog de embedded content en andere sites met flash.

[ Voor 16% gewijzigd door afraca op 05-04-2012 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik gebruik momenteel HTML bij youtube, bevalt me prima. Het enige probleem wat ik heb is dat het kleurenpallet bij youtube video's nu niet goed is. Ik dacht eerst aan een 1 april grap omdat het 1 dag voor 1 april begon maar ik begin te twijfelen. Rood is blauw bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Auredium schreef op donderdag 05 april 2012 @ 14:30:
Ik gebruik momenteel HTML bij youtube, bevalt me prima. Het enige probleem wat ik heb is dat het kleurenpallet bij youtube video's nu niet goed is. Ik dacht eerst aan een 1 april grap omdat het 1 dag voor 1 april begon maar ik begin te twijfelen. Rood is blauw bijvoorbeeld.
Dan gebruik je hoogstwaarschijnlijk geen html5 maar flash bij youtube, en heb je een nvidia-videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Het probleem zit hem in de hardwareversnelling van de laatste Flash-versie. Alle kleuren zijn complementair: rood wordt oranje, roze wordt cyaan, etc. Klik met de rechtermuisknop op een Flash-video, kies Settings, en zet de hardwareversnelling voor Flash uit. Dat lost het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Katsunami schreef op donderdag 05 april 2012 @ 20:02:
Het probleem zit hem in de hardwareversnelling van de laatste Flash-versie. Alle kleuren zijn complementair: rood wordt oranje, roze wordt cyaan, etc. Klik met de rechtermuisknop op een Flash-video, kies Settings, en zet de hardwareversnelling voor Flash uit. Dat lost het probleem op.
Ha! ik dubbel Ha! je zelfs.

Je hebt gelijk...maar....het settingsvenster crasht zodra ik het open waardoor ik het daar niet kan aanpassen en ik heb de laatste versie. Is er ergens een config file waar ik het manueel kan aanpassen?

* Auredium gaat zoeken

?fixed.

Youpoop laat het settingsmenu crashen, de website van dilbert niet. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Auredium op 05-04-2012 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Vergissing: Rood wordt niet oranje; maar groen. Het is blauw dat oranje wordt :P Maar ja. Dit is weer zo'n gare bug die je 2 uur ergens heen laat zoeken. Ik weet niet of het aan de combinatie Flash/nVidia ligt; moet ik op de laptop proberen, die een Intel-kaart heeft.
Pagina: 1 ... 36 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!