Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Ik gebruik al sinds 9.04 ofzo de 64-bit versie. Is een stuk sneller. Alleen flash was in het begin weleens problematisch (lees: nóg problematischer dan "normaal" flash) maar dat is ook al jaren geen probleem meer.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:39

Auredium

Informaticus Chaoticus

SMPlayer werkt inderdaad goed. Nu heb ik met mijn MKV bestanden ook geen problemen meer. DUs ik ben er wel blij mee. :)

Nu ga ik me focussen op het leren programmeren van de oude COmmodore 64 die ik voor nop heb weten te krijgen. Maar das niet echt wat voor het ubuntufrum. :D

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 17:01
Zijn er in dit topic eigenlijk ubuntu gebruikers die nog een firewall/virusscanner gebruiken?

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 14:47

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ik heb ClamAV geïnstalleerd omdat ik enkele erg goede vrienden nog wel wil ondersteunen met hun Windows-installaties.. en als die dan een virus hebben, kan ik iig. eerst de schijf in kwestie controleren (wat trouwens best onhandig gaat vanuit ClamAV, of ik heb een bepaalde functie nog niet ontdekt) en dan krijgen ze de keus: of je zoekt iemand die je nu schone windowsinstall wil opknappen of je krijgt nu een linuxversie die het best bij je computer past ;)

Al moet ik zeggen dat laatst een van die Ubuntu-gebruikers (maar computer-leken) wel een probleem had met Yahoo-webmail die spontaan allemaal mail naar iedereen ging sturen nadat ze op een link had geklikt. Hoe dat in z'n werk gegaan is, weet ik niet, maar ik heb toch even (remote) bij haar ClamAV geïnstalleerd en een full scan gedaan...

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• Ertepeller
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 08:24
MrPepper schreef op donderdag 15 december 2011 @ 18:42:
Zijn er in dit topic eigenlijk ubuntu gebruikers die nog een firewall/virusscanner gebruiken?
Ik niet...

Virussen zijn een windows-probleem, dus dat mogen Windowers zelf oplossen. Of liever nog overstappen naar Linux natuurlijk :)

Ik ga mijn laptopje niet onnodig vertragen met antivirussoftware omdat Microsoft zijn zaakjes niet op orde heeft.

Ik neem trouwens aan dat je met Ubuntu-gebruikers eigenlijk Linux-gebruikers bedoelt? Toch jammer dat men Ubuntu als synoniem voor de hele Linux-wereld gebruikt.

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

(btw, ik draai die ClamAV alleen als IK het wil, dus verder vertraagt het nooit iets, want het staat dus eigenlijk nooit aan)

Verwijderd

Ertepeller schreef op donderdag 15 december 2011 @ 21:28:
Ik neem trouwens aan dat je met Ubuntu-gebruikers eigenlijk Linux-gebruikers bedoelt? Toch jammer dat men Ubuntu als synoniem voor de hele Linux-wereld gebruikt.
Uhm... dit is toch het ubuntu topic? De vraag lijkt me dan ook volledig correct. En dat jij er dan linux gebruikers van maakt zegt dan meer over jou... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 17:01
[b]Ertepeller schreef op donderdag 15 december 2011 @ 21:28:
Wel weer een erg denigrerende opmerking, zoals hierboven aangegeven post ik dit niet voor niks in het "Het grote Ubuntu Topic". Nevertheless zijn ervaringen van andere Linux gebruikers meer dan welkom...

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

[...]
Virussen zijn een windows-probleem
Nu ga je wel heel erg ver in je fanboyism. Neem hier eens een kijkje: Wikipedia: Linux malware

Het is lang niet zo wijdverspreid als in Windows, maar dat is dan ook verreweg het meest gebruikte platform en dus het interessantst om virussen voor te maken. Er zijn echter wel degelijk ook virussen voor Linux.

Anyway, even een CD'tje branden en dan stap ik maar weer eens over van Mint naar Ubuntu, eens kijken hoe Unity bevalt nu we een paar maanden verder zijn en de meeste bugjes er wel uit zijn.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Windows 7 bootable USB stick maken in Ubuntu: bijna onmogelijk :D

Ben de hele ochtend bezig geweest met een bootable usb stick te maken. Uiteindelijk opgelost door middel van:

- met Gparted ntfs partitie te maken
- Nieuwe unetbootin weigert daardoor de usb stick nog te zien, dus oude versie 494 gedownload waarbij je handmatig nog kan directen naar sdb1 in mijn geval.
- Dit werkt niet, eerst moet je de USB stick open zetten in een explorer. En dan is er eindelijk een mountpoint waardoor je je Iso bestandje erop kan zetten.

woohoo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Idd, bootable USB sticks maken is precies altijd geklooi, ongelofelijk.
Die dingen werken op mijn PC's precies ook random: ene keer wel, andere keer niet... Erg vaag allemaal.
En 3/4de van de sticks die wél booten, blijven hangen ergens in de OS startup fase ... Pfff...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 11:24:
Windows 7 bootable USB stick maken in Ubuntu: bijna onmogelijk :D

Ben de hele ochtend bezig geweest met een bootable usb stick te maken. Uiteindelijk opgelost door middel van:

- met Gparted ntfs partitie te maken
- Nieuwe unetbootin weigert daardoor de usb stick nog te zien, dus oude versie 494 gedownload waarbij je handmatig nog kan directen naar sdb1 in mijn geval.
- Dit werkt niet, eerst moet je de USB stick open zetten in een explorer. En dan is er eindelijk een mountpoint waardoor je je Iso bestandje erop kan zetten.

woohoo
Het kan een stuk simpeler (maar de methode is minder wijdverspreid):

* Formatteer je stick als NTFS
* Kopieer alle bestanden van de Windows 7 ISO naar de stick
* Installeer ms-sys en voer het volgende commando uit (sdX = je stick, aan te passen):
# ms-sys -7 /dev/sdX

http://www.linuxquestions...le-usb-from-linux-762229/

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op maandag 05 december 2011 @ 20:26:
:o Vroeger (ten tijde van Unreal Classic) stond Wine er nog wel om bekend om zelfs iets meer frames te halen dan native Windows. Een argument wat ik tijdens opscheppen nog wel eens naar voren wil halen maar de laatste keer dat ik het met mijn eigen ogen zag is ook 12 jaar geleden. :P Jammer dat het allemaal niet meer 'zo simpel' is.
Unreal in Wine? Unreal draaide toch native op Linux? Dacht dat dat een OpenGL game was. Dat het dan beter werkt wil ik wel in komen. Wine gaat echter nooit iets sneller emuleren dan het native op Windows loopt. Of laatstgenoemde is wel een overdreven brakke computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik niet...

Virussen zijn een windows-probleem, dus dat mogen Windowers zelf oplossen. Of liever nog overstappen naar Linux natuurlijk :)
Onjuist. Er is ook troep op Linux alsmede OSX, alleen minder.
Daarmee kan je het ook installeren omdat je ook Windows virus zooi uit je mail wil vissen vanwege je bekenden en niet zozeer jezelf.
Beetje arrogant standpunt eigenlijk. Linux is lang niet voor iedereen een oplossing.
Ubuntu gebruikers zijn toch ook Linux gebruikers of ga je nu zeggen dat het geen Linux is? Rare zin.
Zijn vraag is of er mensen met Ubuntu, AV software gebruiken. Dat mag toch? ;w

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2011 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Borromini schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 12:16:
[...]

Het kan een stuk simpeler (maar de methode is minder wijdverspreid):

* Formatteer je stick als NTFS
* Kopieer alle bestanden van de Windows 7 ISO naar de stick
* Installeer ms-sys en voer het volgende commando uit (sdX = je stick, aan te passen):
# ms-sys -7 /dev/sdX

http://www.linuxquestions...le-usb-from-linux-762229/
:{ Dat ga ik zo proberen... Had een iso gedownload van pirateb. Kwam manager langs: Hij moest en zou de iso via microsoft marketplace downloaden, van het woord pirateb kreeg hij spontaan zweet tussen zijn billetjes van angst... (terwijl de legale license key hier gewoon aanwezig is) Dus nu heb ik een .img file (probeer daar maar eens een bootable usb drive mee te maken in ubuntu) van microsoft. Deze ga ik nu via nrg2iso omzetten van img naar iso en dan nog eens checken. :) Lekkere bezigheids therapie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 13:35:
[...]

:{ Dat ga ik zo proberen... Had een iso gedownload van pirateb. Kwam manager langs: Hij moest en zou de iso via microsoft marketplace downloaden, van het woord pirateb kreeg hij spontaan zweet tussen zijn billetjes van angst... (terwijl de legale license key hier gewoon aanwezig is) Dus nu heb ik een .img file (probeer daar maar eens een bootable usb drive mee te maken in ubuntu) van microsoft. Deze ga ik nu via nrg2iso omzetten van img naar iso en dan nog eens checken. :) Lekkere bezigheids therapie.
En gewoon de .img file renamen naar .iso is ook goed... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 13:35:
[...]

Niet geheel onterecht als je het mij vraagt. Hoewel je wel redelijk legaal bezig bent als je je gekochte keys gebruikt weet je nooit wat er met die iso uitgevroten is voordat hij op TPB is gekomen.
Ik zou dat ook niet zomaar doen hier. Bak mijn eigen images wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 14:48:
[...]

Niet geheel onterecht als je het mij vraagt. Hoewel je wel redelijk legaal bezig bent als je je gekochte keys gebruikt weet je nooit wat er met die iso uitgevroten is voordat hij op TPB is gekomen.
Ik zou dat ook niet zomaar doen hier. Bak mijn eigen images wel. :)
Degene met toegang was niet aanwezig en de deadline om 5 laptops klaar te maken voor de trainingruimte liep wel door, soms moet je roeien met de riemen die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 14:50:
[...]

Degene met toegang was niet aanwezig en de deadline om 5 laptops klaar te maken voor de trainingruimte liep wel door, soms moet je roeien met de riemen die je hebt.
Ik veroordeel je niet, als je oordeelt dat je niet anders kan zal dat zo zijn. Belichtte enkel mijn mening er over dat ik wel vind dattie ietwat een puntje heeft. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2011 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:07

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 12:56:
Wine gaat echter nooit iets sneller emuleren dan het native op Windows loopt.
Als Wine een emulator zou zijn dan had je misschien gelijk. Maar Wine is geen emulator, maar een herimplementatie van (een deel van) Windows. Afgezien van het feit dat MS meer geld & mankracht heeft om de het hele systeem te optimaliseren is er geen reden waarom de Linux-versie langzamer zou zijn dan de Windows-versie.

Uit benchmarks blijkt dan ook dat de Wine versie soms sneller is dan de oorspronkelijke Windows versie voor sommige taken (soms, meestal is Windows sneller). Als je spellen hebt die voor 99% uit OpenGL bestaan (dat platform onafhankelijk is) dan kan het positief uitpakken.

Soms is het ook zo dat een Wine-component sneller is omdat het minder features heeft. Als het maar de features heeft die jij nodig hebt hoeft dat geen probleem te zijn.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Exact. En trouwens, Unreal Classic was er IIRC niet Linux-native, althans niet direct. Dat kwam pas na een tijdje, toen ze het gingen ontwikkelen voor de eerste Unreal Tournament geloof ik.

Zowel van horen zeggen en uit eigen ervaring ging het met wine vaak sneller. Wine converteert idd Windows-API naar Linux POSIX instructies (ofzo). En als je in een terminal draait zie je dat vaak veel dingen weg worden gegooit. Ignoring this, ignoring that. Misschien is gewoon de helft ignoren wel wat het zo efficient maakt. :P

Maar niet voor niets: Wine Is Not an Emulator.

Grappig dat mensen het nog steeds een emulator noemen, het eerste wat ik van wine wist is wat het betekende. :P Maar goed, 'in mijn tijd' moest je ook actief opzoek naar wine, en dan leer je dat wat sneller dan wanneer het standaard is ingebakken.
Anyway
Er is iets mis met de Ubuntu implementatie van Wine. Sinds 2010 zou er 64 bit ondersteuning moeten zijn. Ik wil graag mijn 64 bit versie van Photoshop installeren, maar ik krijg geen 64 bit prefix:
$ WINEARCH=win64 WINEPREFIX=~/test64 winecfg
wine: created the configuration directory '/home/redsandro/test64'
wine: WINEARCH set to win64 but '/home/redsandro/test64' is a 32-bit installation.
Hij maakt het aan, en het is *opeens* een win32 architectuur. (Ook als je env gebruikt.)
In een 32-bit prefix werken 64-bit apps uiteraard niet.
$ wine winrar-x64-41b5.exe
err:process:create_process starting 64-bit process L"H:\\redsandro\\temp64\\winrar-x64-41b5.exe" not supported in 32-bit wineprefix
wine: Bad EXE format for H:\redsandro\temp64\winrar-x64-41b5.exe

[ Voor 8% gewijzigd door Sando op 17-12-2011 23:02 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Sowieso is 64-bits soms vrij brak geimplementeerd/getest. Als ik de Citrix client van de website trek en de 64-bits .deb neem, dan krijg ik zodra ik openmotif geinstalleerd heb een error met daarin iets als: wrong ELF-class 64-bit.

edit: ik draai nu eventjes op Ubuntu met Unity en het bevalt me nu prima eigenlijk. Het is niet beter of slechter dan gnome imo, gewoon anders. Maar omdat de Ubuntu desktop alles mooi integreert bevalt het me wel

[ Voor 31% gewijzigd door Vicarious op 17-12-2011 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Heb geen verstand van Critix, maar volgens mij is in Ubuntu 64 bit bijna alles wat je downloadt 64 bit, behalve dan sommige browsers en de meeste plugins (in mijn geval Opera), maar eigenlijk merk ik nooit problemen. Stiekem merk ik ook geen verbeteringen, maar ook geen problemen dus. :)

Hoewel, eerlijk is eerlijk, Net als in het 32 bit tijdperk heb ik nu ook wel eens een crash en dan kan ik natuurlijk niet zeggen dat dat ook was gebeurd als ik niet in 64 bit draaide.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren mijn systeem hard gereset omdat hij constant tijdens shutdown naar mijn login scherm terug ging. Is mijn odt bestand waar ik 3 dagen in aan het werken was beschadigd en geen temp file... :( Dat zijn dure lesjes in: Hoe zet ik Ubuntu One aan. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Sando schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:58:
Heb geen verstand van Critix, maar volgens mij is in Ubuntu 64 bit bijna alles wat je downloadt 64 bit, behalve dan sommige browsers en de meeste plugins (in mijn geval Opera), maar eigenlijk merk ik nooit problemen. Stiekem merk ik ook geen verbeteringen, maar ook geen problemen dus. :)

Hoewel, eerlijk is eerlijk, Net als in het 32 bit tijdperk heb ik nu ook wel eens een crash en dan kan ik natuurlijk niet zeggen dat dat ook was gebeurd als ik niet in 64 bit draaide.
Citrix receiver zit niet in de repositories. Moet ik dus van de website aftrekken. Daar biedt Citrix wel een 64-bit client aan maar die werkt gewoon niet vanwege die foutmelding die ik dus krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:10
Sando schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 22:59:
Maar niet voor niets: Wine Is Not an Emulator.

Grappig dat mensen het nog steeds een emulator noemen, het eerste wat ik van wine wist is wat het betekende. :P Maar goed, 'in mijn tijd' moest je ook actief opzoek naar wine, en dan leer je dat wat sneller dan wanneer het standaard is ingebakken.
Wine betekende oorspronkelijk Windows Emulator. De betekenis is achteraf veranderd om de negatieve associaties die men heeft met hardware-emulators (vaak traag) tegen te gaan. Wine emuleert onderdelen van Windows en is dus gewoon een software-emulator. Gelukkig lijdt een software-emulator niet onder de vertragingen die hardware-emulators meestal parten spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 00:03:
Gisteren mijn systeem hard gereset omdat hij constant tijdens shutdown naar mijn login scherm terug ging. Is mijn odt bestand waar ik 3 dagen in aan het werken was beschadigd en geen temp file... :( Dat zijn dure lesjes in: Hoe zet ik Ubuntu One aan. :'(
Eh.. volgens mij zit dat standaard al in Ubuntu gebakken, gewoon rechtsboven op het uitknopje klikken en bij system settings Ubunut One aanklikken? :D (heeft tegenwoordig ook een win-client, maar die heb ik nog nooit gebruikt)

[ Voor 6% gewijzigd door letatcest op 20-12-2011 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

letatcest schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 19:11:
[...]

Eh.. volgens mij zit dat standaard al in Ubuntu gebakken, gewoon rechtsboven op het uitknopje klikken en bij system settings Ubunut One aanklikken? :D (heeft tegenwoordig ook een win-client, maar die heb ik nog nooit gebruikt)
Ja, je moet het alleen wel instellen welke folders. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

code:
1
2
3
>>> /etc/sudoers.d/nova_sudoers: syntax error near line 35 <<<
sudo: parse error in /etc/sudoers.d/nova_sudoers near line 35
sudo: no valid sudoers sources found, quitting

yay, ik heb weer wat uit te zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 13:35
Vorige week heb ik nog de alternative CD van Xubuntu kunnen installeren op mijn pc. Nu probeerde ik enkele dagen geleden de alternative CD van Lubuntu en die wilde met geen mogelijkheid werken. Steeds bij 'Select and install' software krijg ik een 'Installation step failed'. De enige manier om de installatie af te ronden is om geen pakketten te selecteren bij de installatie. Nu probeerde ik ook weer de alternative CD van Xubuntu... precies hetzelfde probleem :/ . Dan zou je zeggen, dan probeer je toch gewoon de normale CD? Die werkt dus ook al niet op een A4-3400. Wat ik ook probeer aan settings, krijg het niet aan de praat. De graphic drivers zorgen ervoor dat de LiveCD crasht (enige wat je dan krijgt is een rare gekleurde balk in beeld).

Zijn er meer mensen die last hebben van dezelfde problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me af als er een Kernel release komt (dus geen rc maar een final), hoe distributies zoals Unity en KDE hierop reageren: Zijn ze direct gereed voor overgang of komt de aanpassing hierna, anticiperen ze erop? Wat mij opvalt is sinds ik kernel 3.1 draai apt-get totaal vervuild is met 100 meldingen over de 3.0 kernel... :{

Reden dat ik dit afvraag is dat ik erover na zit te denken weer terug te gaan naar Windows en terug te komen op Ubuntu zodra Unity kernel 3.1 heeft vanwege de kworker issue's met mijn hardware.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2011 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 10:34:
Ik vraag me af als er een Kernel release komt (dus geen rc maar een final), hoe distributies zoals Unity en KDE hierop reageren: Zijn ze direct gereed voor overgang of komt de aanpassing hierna, anticiperen ze erop? Wat mij opvalt is sinds ik kernel 3.1 draai apt-get totaal vervuild is met 100 meldingen over de 3.0 kernel... :{

Reden dat ik dit afvraag is dat ik erover na zit te denken weer terug te gaan naar Windows en terug te komen op Ubuntu zodra Unity kernel 3.1 heeft vanwege de kworker issue's met mijn hardware.
Ubuntu 12.04 gaat kernel 3.2 draaien als ik mij niet vergis.

Het "vervuilt" raken van apt-get is wat vaag. Het hangt er sterk vanaf hoe je de kernel hebt geïnstalleerd. Als je handmatig (make, make install etc.) de kernel hebt geïnstalleerd, dan weet apt natuurlijk niet dat je deze draait.
Als je zelf een debian package hebt gemaakt, of een PPA hebt gebruikt, is het de vraag hoe de dependencies zijn ingesteld. Zolang je een 3.0 kernel geinstalleerd hebt zal apt deze willen updaten. Het hangt van je loader af welke kernel daadwerkelijk wordt gestart. Houd voor het booten de shift knop maar eens ingedrukt, dan kan je kiezen welke kernel wordt gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 10:57:
[...]

Ubuntu 12.04 gaat kernel 3.2 draaien als ik mij niet vergis.

Het "vervuilt" raken van apt-get is wat vaag. Het hangt er sterk vanaf hoe je de kernel hebt geïnstalleerd. Als je handmatig (make, make install etc.) de kernel hebt geïnstalleerd, dan weet apt natuurlijk niet dat je deze draait.
Als je zelf een debian package hebt gemaakt, of een PPA hebt gebruikt, is het de vraag hoe de dependencies zijn ingesteld. Zolang je een 3.0 kernel geinstalleerd hebt zal apt deze willen updaten. Het hangt van je loader af welke kernel daadwerkelijk wordt gestart. Houd voor het booten de shift knop maar eens ingedrukt, dan kan je kiezen welke kernel wordt gestart.
Heb zelf de kernel handmatig geïnstalleerd, verklaard dus weer waarom ik errors heb. Ik denk dat ik met 12.04 totaal overga op Ubuntu op mijn werk laptop. Release staat geplanned voor eind april, tijdje wachten nog. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hello ^^

Ik draai al enkele jaren een dualboot systeem Windows-Linux en ben er tot nu toe altijd zeer tevreden over geweest. Nadat mijn GeForce6600 de geest gaf vorig jaar, was het moeilijk om nog een deftige grafische kaart in AGP uitvoering te vinden, waar er met MS Flight Simulator toch nog mooie graphics te voorschijn komen. Ik heb toen gekozen voor een Radeon HD4670 met 1GB DDR3. Op papier mooie specs, in praktijk niks op aan te merken onder Windows, maar met Linux, een ramp van epische omvang.
In het begin heb ik het maar met de opensource radeon driver gedaan, zonder desktop effects en vliegen is enkel mogelijk met Windows, dus zo erg was dat nog niet.

Bij het upgraden naar recentere releases van Ubuntu 11.10 en uitproberen van Kubuntu 11.10 en OpenSUSE 11.4, is het om te huilen. Ubuntu was met Unity ronduit traag. Het duurde echt meerdere seconden om de UI te refreshen na eender welke actie. Met flgrx ging het wat sneller, maar had je last van artifacts. Dan maar OpenSUSE geprobeerd icm met KDE. Dat was eveneens enorm traag en zelfs zonder desktop effects niet werkbaar met radeon. Bij flgrx liep de PC gewoon vast, met of zonder desktop effects.

Uiteindelijk ben ik bij Kubuntu terecht gekomen. Daar gaan hetzelfde verhaal op als voor OpenSUSE, totdat ik zelf de 3 .deb packages heb laten gereren door de AMD Catalyst 11.12 installer (http://www2.ati.com/drive...ller-11-12-x86.x86_64.run).

Nu werkt de desktop eindelijk zoals het hoort met desktop effects etc... Totdat je Firefox of Chrome opstart. Als ik op een site zoals tweakers.net of facebook.com ook maar durf te scrollen, loopt het in 9 van de 10 gevallen tot een vastloper. De browser, de desktop, zelfs je muziek uit Amarok lopen dan vast gedurende van enkele seconden tot meerdere minuten en je kunt er niks aan doen. Enkel wachten, of een hard reset uitvoeren. Op het moment van die freeze kun je zelfs niet meer inloggen via ssh op die bak. Het is alsof het er niet meer is.

Als je braafjes wacht en de systeem unfreezed, dan staat alles klaar alsof er niks aan de hand was, totdat je je muis beweegt over een de webpage of terug scrollt.
Ik heb al vanalles geprobeerd: alle suggesties, workaround, bugfixes etc aangebracht door de developpers of community. Niks helpt en ik ben niet de enige met deze problemen. Google staat er bol van. Flash verwijderen, profile deleten, clean install van alles... Het blijft gewoon verder spoken. Je zou verwachten dat je ergens een foutmelding zou krijgen of iets in de log files kan terugvinden, maar er is gewoon niks.
Volgens mij is de grafische kaart deschuldige voor al die problemen, maar ik heb helaas geen alternatief om erin te prikken en te testen.

Herkent iemand die Firefox en Chrome vastlopers? En hoe heb je het kunnen oplossen?

Het komt voor bij Firefox 3, 8, 9 en Chrome 16. Andere versies heb ik niet geprobeerd. Bij Opera 11.60 komt het probleem helemaal niet voor en loopt alles zoals het hoort.

Moest het van belang zijn, mijn specs zijn als volgt:
- AMD Athlon XP 3200+ (Barton)
- Epox 8RDA6+ Pro (nforce2)
- 3x 1GB DDR
- Intel SRCL14L SATA RAID controller
- 4x WD 500GB SATA HDD
- Sony DVDRW drive
- Club3D ATI RadeonHD 4670 1GB DDR

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ik hoor zoveel gezeik over ATI kaarten en Linux dat ik maar 1 advies heb: gewoon niet doen. Als je Linux wilt draaien, koop dan een nVidia 3d-kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:42
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 14:54:
Herkent iemand die Firefox en Chrome vastlopers? En hoe heb je het kunnen oplossen?
Ja. Maar ik heb (na schade en schande wijs geworden) een NVIDIA kaart en de grafische acceleratie bleek eigenlijk helemaal niet aan te staan. Alles verliep softwarematig of op het grafische gedeelte van het moederbord. Voor NVIDIA kaarten werkt ook niet elke driver zoals het zou moeten maar met even proberen kom je er wel uit en werkt het wel perfect.
Make your day en koop een (tweedehands) NVIDIA kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is iets waar ik ook al aan gedacht heb, maar welke?
Ik denk dat de zwaarste nVidia in AGP 8x uitvoering die je nog kunt vinden de GeForce 7950GT 512MB is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:42
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 13:07:
Dat is iets waar ik ook al aan gedacht heb, maar welke?
Ik denk dat de zwaarste nVidia in AGP 8x uitvoering die je nog kunt vinden de GeForce 7950GT 512MB is.
Je hoeft niet bang te zijn dat deze kaart niet snel genoeg zou zijn voor desktop en eventuele effecten. Als de driver ok is, vraagt het helemaal niet zoveel van je systeem. Een 7600 versie zal ook wel volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arnem_ schreef op woensdag 28 december 2011 @ 13:14:
[...]

Je hoeft niet bang te zijn dat deze kaart niet snel genoeg zou zijn voor desktop en eventuele effecten. Als de driver ok is, vraagt het helemaal niet zoveel van je systeem. Een 7600 versie zal ook wel volstaan.
Bedankt voor je reactie :)
Maar ik moet toegeven dat ik graag nog eens een spelletje speel. Zowel met Wine als Windows.

Die ATI kaart heb ik toen speciaal voor Flight Simulator 2004 gekocht. Mijn vorige was een GeForce 6600 met 256MB erop, maar dat was onvoldoende om scherpe textures te tonen tijdens VFR vluchten. En na veel Battlefield 2 heeft ze uiteindelijk de geest gegeven. Met die ATI was het nagenoeg perfect, maar ja ... hell on linux :(

Update: Ik heb een Geforce 7950GT @ 550Mhz / 1.4Ghz DDR3 gevonden bij een Duitse webshop voor ~110 € Volgende week zal het wel binnen zijn. 't is geen XFX of WinFast, maar goed... die zijn nergens meer te vinden helaas. Hopelijk is het een beetje van deftige makelij.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2011 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
thomas_n schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 18:53:
[...]

Wine betekende oorspronkelijk Windows Emulator. De betekenis is achteraf veranderd om de negatieve associaties die men heeft met hardware-emulators (vaak traag) tegen te gaan.
Leugens.
quote: Wikipedia
Wine is a compatibility layer, not an emulator.
en daarom is de naam veranderd. :)
En Windows was trademarked by Microsoft.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

thomas_n schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 18:53:
[...]

Wine betekende oorspronkelijk Windows Emulator. De betekenis is achteraf veranderd om de negatieve associaties die men heeft met hardware-emulators (vaak traag) tegen te gaan. Wine emuleert onderdelen van Windows en is dus gewoon een software-emulator. Gelukkig lijdt een software-emulator niet onder de vertragingen die hardware-emulators meestal parten spelen.
Die recursive acronyms zijn gemeengoed in de opensourcewereld, WINE is altijd een afkorting geweest van 'Wine Is Not an Emulator'. GNU is net hetzelfde - GNU's Not Unix.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Van wikipedia:
The name Wine initially was an acronym for WINdows Emulator.[4] Its meaning later shifted to the recursive backronym, Wine Is Not an Emulator in order to differentiate the software from other emulators.[5] While the name sometimes appears in the forms WINE and wine, the project developers have agreed to standardize on the form Wine.[6]
Het stond vroeger zelfs in de FAQ van Wine! http://www.faqs.org/faqs/windows-emulation/wine-faq/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Dat klopt, maar het gaat mij erom dat op Wikipedia ook staat dat Wine geen emulator is maar een compatibility layer. Er wordt niets geemuleerd (daar doelde ik op).

Wine is net zo goed een emulator als LAME geen encoder is.

[ Voor 6% gewijzigd door Sando op 30-12-2011 14:45 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Sando schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 14:44:
Dat klopt, maar het gaat mij erom dat op Wikipedia ook staat dat Wine geen emulator is maar een compatibility layer. Er wordt niets geemuleerd (daar doelde ik op).

Wine is net zo goed een emulator als LAME geen encoder is.
Mijn reactie was meer op Borromini die zei dat WINE vanaf het begin WINE is not an emulator betekende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik ben nu bezig met Compiz te spelen. Er valt me echter wel direct op dat de standaard compiz van Ubuntu 11.10 een hoop effecten mist zoals het brun effect. Klaarblijkelijk valt dit wel toe te voegen dus dit zie ik als mijn volgende uitdaging.

Verder krab ik mij achter mijn hoofd of ik bij de release van Ubuntu 12.04 een herinstallatie zal doen of gewoon de boel upgraden.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Ik wil ook altijd upgraden, maar ik heb een soort digitale smetvrees waardoor ik toch aan een herinstall begin bij nieuwe releases. Hele irritante gewoonte van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-09 21:02
Upgraden is het makkelijkst, als je niet tegen gekke dingen wil aanlopen altijd even je ppa's uit je sources verwijderen en misschien handmatig purgen, al kun je dat na de upgrade ook doen als er problemen zijn.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Als je veel out of the box gebruikt zou ik reinstall doen. Bij system-wide tweaks, waarschijnlijk iedereen die linux gebruikt, is een upgrade een beter idee imo.

Je onderschat altijd hoeveel tweaks en customizations je kwijt bent na een herinstallatie en mijn ervaring is dat je nog niet alles hebt zoals het was tegen de tijd dat er alweer een nieuwe versie is.

Een upgrade is OTOH bij mij nog nooit goed gegaan en je verliest je recht om te klagen over de distro, omdat iedereen zal zeggen dat je eerst maar eens een schone install moet doen.

Toch zal ik eerst upgrade proberen. :) Reinstall kan altijd nog.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Sando schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 17:58:
je verliest je recht om te klagen over de distro, omdat iedereen zal zeggen dat je eerst maar eens een schone install moet doen.
Dit snap ik nooit. Als een upgrade onbetrouwbaar is moeten ze die optie niet aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Vicarious schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 21:29:
Dit snap ik nooit. Als een upgrade onbetrouwbaar is moeten ze die optie niet aanbieden.
Eensch. Toch weet ik uit ervaring dat me de billen zwart worden gebrand van flames als ik kritiek heb op problemen met Ubuntu na het gebruik van een dist-upgrade.

Weet wel dat Linux Mint, de zogenaamde "The way Ubuntu was meant to be"-distro, daar al sinds het begin een speerpunt van heeft gemaakt. Het brakke update huilbeleid van Ubuntu.

Ubuntu wil dat je altijd update, dist-upgrade en zelfs naar non-LTS versies gaat, die door velen als beta-versies worden gezien. In de non-LTS versies wordt altijd veel geëxperimenteerd terwijl de LTS zelf al beta-software is (van nonstable Debian dinges). Hierdoor gaat alles altijd kapot zonder enige waarschuwing, maar volgens de Ubuntu-filosofie zijn dat groeiproblemen en hoort dat erbij.
Why doesn't Linux Mint upgrade the way Ubuntu does?

From our point of view, Ubuntu does three things wrong:
  1. It doesn't make it easy for you to backup your data, nor does it warn you to do so.
  2. It automatically asks you to upgrade to the latest version. You click on the "upgrade" button and there's no turning back. No explanation about the risks involved, no explanation about the pros and cons... just a simple button to click for a process you likely don't understand.
  3. It uses a "package" upgrade method. (..)
The only advantage Ubuntu offers is that it makes the process trivial and fully automated. Though, considering the risks and the way it upgrades your system, this should be considered dangerous. We do not even recommend this on the command line, so to have it triggered from the click of a button is just not acceptable to us. It's easy alright, but it's not the right solution. Sometimes things are important enough for us to take the time to do them properly. When it comes to upgrading, it's important to backup your data, to test the release before installing it and to avoid any broken or conflicting packages. The method chosen by Ubuntu is fully graphical and extremely easy to use, but it fails to do just that, and that's what matters the most.

[ Voor 4% gewijzigd door Sando op 04-01-2012 22:12 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Sando schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 22:12:
[...]

Eensch. Toch weet ik uit ervaring dat me de billen zwart worden gebrand van flames als ik kritiek heb op problemen met Ubuntu na het gebruik van een dist-upgrade.

Weet wel dat Linux Mint, de zogenaamde "The way Ubuntu was meant to be"-distro, daar al sinds het begin een speerpunt van heeft gemaakt. Het brakke update huilbeleid van Ubuntu.

Ubuntu wil dat je altijd update, dist-upgrade en zelfs naar non-LTS versies gaat, die door velen als beta-versies worden gezien. In de non-LTS versies wordt altijd veel geëxperimenteerd terwijl de LTS zelf al beta-software is (van nonstable Debian dinges). Hierdoor gaat alles altijd kapot zonder enige waarschuwing, maar volgens de Ubuntu-filosofie zijn dat groeiproblemen en hoort dat erbij.

[...]
Hoe doet mint het upgraden dan? Heb het er nooit lang genoeg op gehad om een upgrade te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Vicarious schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 23:24:
[...]

Hoe doet mint het upgraden dan? Heb het er nooit lang genoeg op gehad om een upgrade te doen.
De "upgrade tutorial" raadt aan om een schone installatie te doen, en daarna de user data en een lijst van voorheen geinstalleerde debs uit een backup terug te zetten. http://community.linuxmint.com/tutorial/view/2 - je kan erover twisten of dit nog "upgraden" is... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Mint heeft dan ook een broodnodige backup-tool gemaakt om snel je oude environment weer terug te krijgen. Hebben ze gedaan in de tijd dat Ubuntu aan het vergaderen was welke eerder verwijderde packages ze nu weer eens terug gingen zetten.

Anyway het punt is: Als een upgrade onbetrouwbaar is moeten ze die optie niet aanbieden.
Op zijn minst moeten ze er 15 waarschuwingen en een backuptool plus advies bijgeven, maar dat doen ze niet.
En als ze perse alles willen baseren op een knop die je letterlijk wordt opgedrongen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, dan zouden ze moeten upgraden naar LTS en niet naar de 'experimentele' tussenversies.

Mint KAN wel dist-upgraden, maar de optie wordt afgeraden en zal niet worden aangeboden zoals bij Ubuntu.

Verder is het updatebeleid ook alleen security-updates. Geen updates die eerder kwaad dan goed doen, hoewel deze altijd optioneel zijn. Eerlijk is eerlijk; persoonlijk heb ik dat na 8.x en 9.x niet meer ervaren. Maar in die tijd was het meerdere keren een update die iets kapot maakte, loei-irritant, en ik ben het met Mint eens dat je dat risico moet minimaliseren.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik snap niet dat Ubuntu niet gewoon bij de installatie een aparte partitie voor /home maakt. Dan kunnen ze gewoon een upgrade uitvoeren door een lijst van geinstallerde programma's op te slaan ergens in /home, en vervolgens een kale installatie doen op / en daarachteraan gelijk de oude programma's van de gebruiker installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Inderdaad. Dat is in principe wat ik nu handmatig doe. Maar dan naast de selections in synaptic ook nog:
  • Backup package list
    • Synaptic -> Save selection; of
    • dpkg --get-selections > [url]~/packages.hostname.date.txt[/url]
  • Backup key files:
    • [url]/etc/sudoers[/url]
    • [url]/etc/apt/sources.list[/url]
    • [url]/etc/fstab[/url]
    • [url]/etc/init.d/[/url]
      • rc.local
      • deluge-daemon
    • [url]/etc/sysfs.conf[/url]
    • [url]/etc/modules[/url]
    • [url]/etc/modprobe.d/[/url]
    • [url]/etc/hosts[/url]
    • [url]/etc/network/interfaces[/url] Static IP -> Manual merge
    • [url]/etc/X11/xorg.conf[/url]
    • [url]/etc/default[/url]
      • deluge-daemon
    • [url]/var/lib/deluge[/url]
    • /home
      • [url]~/.local/share/applications/[/url] custom .desktop files
  • Backup webserver
    • Apache config
    • http config
    • mysql databases
      • [url]/var/lib/mysql[/url]
  • Backup local directories:
    • [url]/usr/local/bin[/url]
    • [url]/usr/local/pixmaps[/url]
    • [url]/usr/local/share[/url] voor manual apps
      • XnView
  • Backup Home
    • [url]/home/*[/url]
    • mount encrypted homes
      • keyctl list @u # get fnek (na mount)
      • sudo ecryptfs-add-passphrase --fnek (remount)
  • Samba config + simple shares:
    • [url]/etc/samba/smb.conf[/url]
    • [url]/var/lib/samba/usershares/[/url]
  • GRUB config
    • [url]/etc/default/grub[/url]
    • [url]/etc/grub.d/30_os-prober[/url]
    • [url]/etc/grub.d/40_custom[/url]
Van home doe ik het liefst een manual merge want zelfs door het behouden van home soms vaak dingen kapot. Dit had ik bij 10.04 -> 10.10. Aanmelden duurde een paar minuten. Schone home; aanmelden near-instant.

(verouderd lijstje die ik gebruik bij updaten, gebaseerd op bestanden en dirs waarin ik het meeste tweak enzo.)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik denk dat ik eind April met de nieuwe release gewoon een reinstall ga maken. De boel schoonmaken en opnieuw installeren.

Ik heb inmiddels wel geleerd welke apps ik standaard ga installeren en dat vindt ik wel belangrijk. Het is ook zo dat 12.04 een LTS wordt en daarmee dus ook 'stabile' hoort te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mcDavid schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 04:33:
Ik snap niet dat Ubuntu niet gewoon bij de installatie een aparte partitie voor /home maakt. Dan kunnen ze gewoon een upgrade uitvoeren door een lijst van geinstallerde programma's op te slaan ergens in /home, en vervolgens een kale installatie doen op / en daarachteraan gelijk de oude programma's van de gebruiker installeren.
dat kun JIJ als eigenaar van jouw systeem zelf bepalen

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:12

Zjemm

...

Dit topic is niet voor vragen, zeker niet zo'n algemene vragen die niks met Ubuntu te maken hebben en makkelijk via Google te beantwoorden zijn.

[ Voor 75% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 07-01-2012 12:52 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 15:02
Init scripts zijn nogal distributie-afhankelijk, dus die vind je inderdaad niet terug in de Postfix source directory.

Ik zou denk ik gewoon het init script pakken wat bij de Debian of Ubuntu package van de meest recente Postfix zit (dus de .deb-file downloaden, uitpakken en daar zoeken naar een init script.

Maar nog beter, ik zou denk ik gewoon Postfix inclusief init script gebruiken die bij Ubuntu meegeleverd wordt - de redenen heb ik je al eens in een ander topic uitgelegd... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Auredium schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:50:
Ik denk dat ik eind April met de nieuwe release gewoon een reinstall ga maken. De boel schoonmaken en opnieuw installeren.

Ik heb inmiddels wel geleerd welke apps ik standaard ga installeren en dat vindt ik wel belangrijk. Het is ook zo dat 12.04 een LTS wordt en daarmee dus ook 'stabile' hoort te zijn.
Het klinkt alsof jij gewoon stabiele en goed geteste software wilt hebben die niet teveel hoeft te veranderen. In dat geval kun je misschien het beste voor Debian Stable gaan. Dat heeft ook niet elke paar maanden een nieuwe distro, dat duurt wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Ik heb het er in het verleden wel vaker over gehad dat veel Linux apps me tegenvallen vergeleken bij Windows apps die veel sneller en kleiner lijken. Met media players in het bijzonder.

Vroeger gebruikte ik altijd Foobar2000 via Wine op trage machines, en Foobar2000 via Wine was gewoon het snelst.

Ik kwam deze post van mezelf tegen:
quote: Redsandro @ ubuntuforums.org @ 8 October, 2009
Customizability has it's price. For example, Gnome has big Python written functionality. Very tweakable but real time interpretation is real slow. Even if it uses less resources. The in house music player Rhythmbox is so slow. Big playlists make it a terrible player compared to Winamp or Foobar 2k. Same for XFCE4's Listen. Especially notable on slower computers. No, foobar2000 on my P3 300 is faster than Listen on the AMD 2400+, and it has a ton of more functionality.

That's why I run foobar2000 and some more explicitly-notable-faster-in-windows-apps in *Buntu through wine.
uTorrent is een ander voorbeeld van zo'n duidelijk sneller Windows programma die ik op een oude machine lang via Wine heb gebruikt omdat Transmission, Deluge en qTorrent oid gewoon dikker logger en trager waren, en nog minder functioneel ook. Tegenwoordig gebruik ik gewoon Deluge. Servertje is tegenwoordig snel genoeg en wegens verregaande integratie is een wine programma niet langer handig.

Toen heb ik een poosje Rhythmbox gebruikt. Op snellere computers merk je de traagheid toch niet. Hoewel in je achterhoofd het altijd irritant is als je weet dat het allemaal zo onefficiënt gaat.

Nu gebruik ik al een poosle Clementine omdat Rhythmbox gewoon niets kan (truukjes, equalizer, neen) en Hawk999 dat aanbeveelde. Stukken beter, maar nog steeds mis ik gewoon het compacte alleskunnertje Foobar2000.

Dusssss heb ik ze even afzonderlijk van elkaar gestart, complete muziekbibliotheek erin, wat afgespeeld en geheugen bekeken.

Rhythmbox
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2CYY9UoPYpfzHoEstEMXidnG/full.png
65 MB

Foobar2000 + Wine
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/G97ey1Wz1lpBJfm7qe7rnVgd/full.png
38 MB

Clementine
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QLdrmdTPnUGQ7Wabfu5Su4E7/full.png
36 MB

Ergo: Foobar2000 bevat nog altijd de meeste functionaliteit tegenover het kleinste geheugengebruik. (Foei @ Linux devs voor gebrek aan alternatief. :P) Maar vanwege de overhead van Wine, die echt respektabel klein is (Kudos @ devs :D) komt Foobar2000 slechts 2MB boven het gebruik van Clementine uit. Nog altijd erg netjes.

En je kan met een .desktop en .sh bestandje Foobar2000 aardig integreren. Ik heb z: gemapt aan / in wine, en Foobar2000 geinstalleerd in c:\Software\foobar2000.

Met een .desktop bestandje in je apps (in mijn geval local, de global applist staat ergens anders maar ik vind het handig om dergelijke dingen in home te doen omdat die blijft na een reinstall) komt Foobar2000 gewoon in je menu onder multimedia. En je kan rechtsklikken op een MP3 en dan Open With Other Application... en Foobar2000 staat al in de lijst. Use as default for this kind of file aanvinken en Foobar2000 is de default player van je mp3's.

~/.local/share/applications/foobar2000.desktop
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#!/usr/bin/env xdg-open

[Desktop Entry]
Encoding=UTF-8
Terminal=false
Exec=/home/redsandro/bin/foobar2000.sh %f
Icon=/usr/local/pixmaps/foobar2000.png
Type=Application
Categories=AudioVideo;Player;
StartupNotify=true
Name=Foobar2000 Music Player
GenericName=Foobar2000

~/bin/foobar2000.sh
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
#!/usr/bin/env bash
# RED foobar2k wrapper 2011-12-21
# See ~/.local/share/applications/foobar2000.desktop

declare files

# Escape all selected files
for file in "$@"; do
    # Replace slashes "/" to "\\", add wine Z: drive for root
    #file="Z:${file//\//\\\\}"
    file=`echo z:$file | sed -e 's/\\//\\\\/g'`
    files="$files \"$file\""
done

# wine C:\\Software\\foobar2000\\foobar2000.exe $files &
# Foobar maakt ervan Unable to open item for playback (Invalid path syntax):
# "\z:\media\blaaat"
# Waar komt die slash voor de z: vandaan?
# Eerst repareren voordat multi-select kan, tot die tijd alleen de eerste openen met foobar

wine C:\\Software\\foobar2000\\foobar2000.exe "$file" &

/usr/local/pixmaps/foobar2000.png (klik voor groot)
Foobar2000 Icon

En om global hotkeys te maken ga je naar de keyboard configurator voor Gnome of XFCE en kan je op deze manier commando's meegeven:
wine C:\\Software\\foobar2000\\foobar2000.exe /prev
wine C:\\Software\\foobar2000\\foobar2000.exe /next
wine C:\\Software\\foobar2000\\foobar2000.exe /playpause
wine C:\\Software\\foobar2000\\foobar2000.exe /stop

KutRhythmbox. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Sando op 07-01-2012 10:14 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mijn library is mijn file system, dus ik gebruik gewoon VLC :) (Sowieso draai ik nog maar weinig mp3. Het is meestal gestreamed).

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Weet iemand wat er voor zorgt dat mijn vensters maximaliseren als ik ze tegen de bovenkant van het scherm sleep? Ik heb gezocht in de Compiz plugins, maar niks gevonden... (Gebruik Mint btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 08:24
DieterVDW schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:34:
Weet iemand wat er voor zorgt dat mijn vensters maximaliseren als ik ze tegen de bovenkant van het scherm sleep? Ik heb gezocht in de Compiz plugins, maar niks gevonden... (Gebruik Mint btw).
Aan/uitzetten: http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=42&t=86813&p=509542#p508533

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DieterVDW schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:34:
Bij Unity kan je dit aanpassen via about:config via Alt+F2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
@Ertepeller & @DreamCathers:

Bedankt! Het probleem oplossen wordt al heel wat makkelijker als je weet waarop te googelen!

Het was uiteindelijk niet die gconf-key, maar toch de Grid plugin van Compiz!
Fantastische plugin trouwens, maar wist niet dat die ook verantwoordelijk was voor die edge feature. Heb ik dan maar uitgeschakeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

DeaDBeeF al eens bekeken? Ik was ook Foobar fan lang terug, maar sinds een jaartje ken ik DeaDBeeF. Sindsdien mis ik het niet.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Wormhole naar 10 pagina's terug:
Sando schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 21:13:
Het is me opgevallen dat ik met Cygwin-X wel mijn Ubuntu 10.04 server kan queryen, maar niet mijn 11.10 servertje. Slechte zaak.
En dan nu een beetje een schaamteloze crosspost met de oplossing voor een ieder die hier ook omheen wil werken:

VCXsrv.exe is een soort XWin.exe (Cygwin/X) maar dan gecompileerd met Visual C++.
http://sourceforge.net/projects/vcxsrv/
En deze werkt wel. :') :)
quote: sourceforge
Windows X-server based on the xorg git sources (like xming or cygwin's xwin), but compiled with Visual C++ 2010.
Het heeft bijna de zelfde command line parameters, alleen heeft het een extra command-line parameter nodig: -from [ip address]
code:
1
vcxsrv.exe -clipboard -once -rootless -nodecoration -notrayicon -query [target hostname or ip] -from [current (local) ip]

[ Voor 7% gewijzigd door Sando op 12-01-2012 17:43 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Yeeeah! Weer desktop-zoom!
desktop zoom ubuntu

Waarom het nu in 4 klikken wel lukte en ook werkt, weet ik niet... nog niet zo lang geleden enorm mee zitten klooien. Nou ja, op de grote desktop niet echt nodig, maar op de netbook ZO ideaal!

Hey, die Grid-plugin stond al wel aan, maar ik kende hem nog niet, relaxed!

[ Voor 10% gewijzigd door letatcest op 12-01-2012 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Wat doet de grid-plugin? (heb geen compiz apart geinstalleerd, dus kan niet even proberen)
Compiz was erg leuk. Weet niet hoe het verhaal verder gaat met Unity en Gnome 3.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
icyx schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:34:
[...]

DeaDBeeF al eens bekeken? Ik was ook Foobar fan lang terug, maar sinds een jaartje ken ik DeaDBeeF. Sindsdien mis ik het niet.
Ff van blogreactie :P
quote: Redsandro
Deadbeef wordt me vaak aangeraden, juist omdat ik zo'n Foobar2000-fan ben. Maar los van het uiterlijk valt het toch tegen. Weinig functies. Geen muziekbeheer of smart playlists. Eén vaste dev en weinig releases. Deadbeef is no Foobar2000. Wat dat betreft komt deze haast nog 3% meer in de buurt, maar niet echt. :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Sando schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 09:27:
Wat doet de grid-plugin? (heb geen compiz apart geinstalleerd, dus kan niet even proberen)
Compiz was erg leuk. Weet niet hoe het verhaal verder gaat met Unity en Gnome 3.
Grid plugin is niet te missen voor licht autistische mensen zoals ik die altijd hun venstertjes PERFECT maximized of PERFECT de helft van de schermgrootte willen laten innemen. (Het stoort mij als vensters slordig op mijn desktop staan, bvb. met klein randje tussen venster en kant van scherm. Autistisch kantje...)

De grid plugin voorziet verschillende functies om je vensters bvb automatisch:
  • te maximaliseren
  • over de helft van het scherm te zetten
  • op 1/3 of 1/4e van scherm te zetten
  • ...
Erg handig als je bvb. verschillende terminal vensters openstaan hebt, en je wil die vlug en makkelijk netjes ordenen op je scherm. Aanrader!

Zie ook hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een hele dag apps installeren via sudo word ik: After this operation: 4KB of aditional space will be used. Do you want to continue (y/n)...

Alsof je perongeluk sudo apt-get install riedeltje intikt... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:04

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Om weer terug te komen naar de dark side en Linux op mijn laptop te zetten. Het lukt niet :'( Zometeen eens een topic openen maar meerdere images geprobeerd en niets wil booten :'(

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Touchdomex schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 16:46:
Om weer terug te komen naar de dark side en Linux op mijn laptop te zetten. Het lukt niet :'( Zometeen eens een topic openen maar meerdere images geprobeerd en niets wil booten :'(
Blijft je laptop hangen vlak na het BIOS scherm? Heb ik ook gehad. Zorg dat hij daar eerst voorbij is en duw DAN pas de CD-rom / USB-stick erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:04

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Vicarious schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 16:53:
[...]

Blijft je laptop hangen vlak na het BIOS scherm? Heb ik ook gehad. Zorg dat hij daar eerst voorbij is en duw DAN pas de CD-rom / USB-stick erin.
Ja maar dat kan ik niet want ik kan alleen bootoptie voor booten vanaf USB instellen als de USB aanwezig is... Dus rop ik hem eruit is de optie weg en pakt hij de next best thing.

Linux wil niet installeren/booten

Zo topic geopend. Zodra ik alles draaiende heb pak ik trouwens ook eindelijk de TS aan en maak een nieuwe voor jullie schatjes :>

[ Voor 17% gewijzigd door Touchdomex op 13-01-2012 17:16 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:22:
Na een hele dag apps installeren via sudo word ik: After this operation: 4KB of aditional space will be used. Do you want to continue (y/n)...

Ik snap de regel voor die waarschuwing niet, want soms krijg ik 'm ook niet. Je krijgt 'm altijd als het niet nodig is, en dank denk je inderdaad "Alsof je perongeluk sudo apt-get install riedeltje intikt". Maar juist als je de melding wilt zien welke extra packages hij mee-installeert, kom je er achter dat hij blijkbaar god weet waarom soms ook gewoon ineens doorgaat!

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:22:

Ik maak regelmatig gebruik van de No optie, als ik bijvoorbeeld een recommended install zie die ik gelijk ook wil installeren, of zie dat er een afhankelijkheid mee komt die ik absoluut niet wil installeren.

Maar goed. als je hem niet wilt is er de -y optie
code:
1
2
3
4
5
6
-y, --yes, --assume-yes
           Automatic yes to prompts; assume "yes" as answer to all prompts and
           run non-interactively. If an undesirable situation, such as
           changing a held package, trying to install a unauthenticated
           package or removing an essential package occurs then apt-get will
           abort.

In plaats van je irritatie te ventileren had je ook in de man page van apt-get kunnen kijken :P

[ Voor 4% gewijzigd door Zer0 op 13-01-2012 22:47 ]

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Sando schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:36:
[...]

Ik snap de regel voor die waarschuwing niet, want soms krijg ik 'm ook niet. Je krijgt 'm altijd als het niet nodig is, en dank denk je inderdaad "Alsof je perongeluk sudo apt-get install riedeltje intikt". Maar juist als je de melding wilt zien welke extra packages hij mee-installeert, kom je er achter dat hij blijkbaar god weet waarom soms ook gewoon ineens doorgaat!
Hij gaat door als het te installeren programma geen afhankelijkheden heeft en dat dus het enige is wat geïnstalleerd wordt.
Je moet de waarschuwing dan ook lezen als:
Als je x installeert moeten ook y en z geïnstalleerd worden en dat neemt a kB in beslag, wil je dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Ooooh dus als je niets ziet kan je ervanuitgaan dat er geen deps geinstalleerd werden!

Ik raak ook in de war van de configuratielocaties (in home).

Ik dacht, elke app heeft een achtergrond en een 'ervenis' en hun eigen idee van waar configuratie behoort te staan. Daarom heb je verschillende configuratieplekken. Bijvoorbeeld gewoon in je home, of .config, .local of .gconf. Volgens mij is die laatste een soort registry zoals in Windows, maar not sure.

Anyway, sommige apps, bijvoorbeeld Tomboy, zetten een paar shitjes in al die mappen. Notes hier, config daar, plugins ergens anders en syncopties ginder.

Wat is omhoog met dat? Waarom zo moeilijk doen? Zit er logica achter?
Dat is geen vraag, maar de titel van mijn volgende boek. Misschien kunnen jullie me ermee helpen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:59
Zer0 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:45:
[...]

Ik maak regelmatig gebruik van de No optie, als ik bijvoorbeeld een recommended install zie die ik gelijk ook wil installeren, of zie dat er een afhankelijkheid mee komt die ik absoluut niet wil installeren.
Maar ga je dan bij elke vraag die er gesteld wordt zitten zoeken waar dat die library voor is en waar dat deze voor gebruikt wordt? Dat vind ik namelijk het grootste probleem van een dergelijk systeem. Dat er zo nu en dan dingen voorbij komen waar je geen idee van hebt wat het doet en waarom je het nodig hebt. Echter als je het niet installeert dan werkt datgene wat je eigenlijk had willen installeren niet (meer).

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Webgnome schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 12:51:
[...]

Maar ga je dan bij elke vraag die er gesteld wordt zitten zoeken waar dat die library voor is en waar dat deze voor gebruikt wordt?
Als ik ze niet ken wel ja, zo leer je nog eens wat :P
Dat vind ik namelijk het grootste probleem van een dergelijk systeem. Dat er zo nu en dan dingen voorbij komen waar je geen idee van hebt wat het doet en waarom je het nodig hebt.
Het is wel de manier om het systeem te leren kennen, en als je het niet wilt kun je gewoon de -y optie gebruiken.
Echter als je het niet installeert dan werkt datgene wat je eigenlijk had willen installeren niet (meer).
Dat klopt, maar dan ga ik op zoek naar een alternatief. Zo blijft mijn systeem lean & clean.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:07

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Webgnome schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 12:51:
Maar ga je dan bij elke vraag die er gesteld wordt zitten zoeken waar dat die library voor is en waar dat deze voor gebruikt wordt? Dat vind ik namelijk het grootste probleem van een dergelijk systeem. Dat er zo nu en dan dingen voorbij komen waar je geen idee van hebt wat het doet en waarom je het nodig hebt. Echter als je het niet installeert dan werkt datgene wat je eigenlijk had willen installeren niet (meer).
Je krijgt de keuze, het is aan jouw om te bepalen wat je met die informatie doet. Er is niemand die alle componenten kent, maar dat is niet op te lossen. Het alternatief is niks vragen en het maar gewoon doen.

Naast zien welke dependencies er extra geinstalleerd worden kan het ook erg fijn zijn om te zien wat er verwijderd gaat worden. Als je een beetje experimenteert met je systeem wil het nog wel eens voorkomen dat een of andere conflict er toe leidt dat aptitude je halve systeem wil deinstalleren, of even heel KDE vervangen door Gnome vanwege een of andere stomme dependency.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
ja dat perongeluk kde apps installen is op gnome niet aan te raden, dan komt er echt veel meuk mee en esthetisch is het viez

Is het bij jullie ook zo dat het ubuntu software centrum enorm sloom met installeren is? Ik weet niet wat dat allemaal loopt te doen, maar ik had gister zoiets weer dat ik me eraan irriteerde.

Ik had een vriend aan de lijn die ff support via Teamviewer wou. Omdat ik een neije laptop heb heb ik teamviewer even moeten downloaden. Die deb-file opent dan by default in het softwarecentrum. Dus ik klik daar maar op installeren en hij gaat aan de slag. En enorm traag voortgangsbalkje, ik heb het gewoon over minuten. Dus ik heb die rommel maar even afgebroken.
Vervolgens gewoon in de terminal sudo dpkg -i teamviewer.deb en dat is na een paar seconden klaar. Ik snap het verschil niet. Ik mag toch verwachten dat het software centrum achter de schermen dezelfde techniek gebruikt?

[ Voor 76% gewijzigd door Mar2zz op 14-01-2012 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Mar2zz schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 17:36:
ja dat perongeluk kde apps installen is op gnome niet aan te raden, dan komt er echt veel meuk mee en esthetisch is het viez
Mjah hier mogen ze wel een aparte waarschuwing van maken. Dat hij bij applicaties wel even kijkt of je wel die desktop environment gebruikt of een ander en dan een waarschuwingsmelding hierver geeft met in het kort de gevolgen. Je kunt het niet altijd uit de naam opmaken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Mar2zz schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 17:36:
Is het bij jullie ook zo dat het ubuntu software centrum enorm sloom met installeren is? Ik weet niet wat dat allemaal loopt te doen, maar ik had gister zoiets weer dat ik me eraan irriteerde.
Ja dat is achterlijke keuze #87 van Ubuntu. Synaptic en gdebi-installer weggooien en alles via die hooiberg trage pythoncode software sjenter laten gaan.

Je moet even apt-get install gdebi doen, en volgende keer je .deb openen met... gdebi package installer en always use this aanvinken.

Dan krijg je weer ouderwets zoals het hoort een simpel installertje.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Sando schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 20:02:
[...]

Ja dat is achterlijke keuze #87 van Ubuntu. Synaptic en gdebi-installer weggooien en alles via die hooiberg trage pythoncode software sjenter laten gaan.

Je moet even apt-get install gdebi doen, en volgende keer je .deb openen met... gdebi package installer en always use this aanvinken.

Dan krijg je weer ouderwets zoals het hoort een simpel installertje.
dpkg -i programma.deb

daar is gdebi echt niet voor nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Vicarious schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 19:40:
[...]

Mjah hier mogen ze wel een aparte waarschuwing van maken. Dat hij bij applicaties wel even kijkt of je wel die desktop environment gebruikt of een ander en dan een waarschuwingsmelding hierver geeft met in het kort de gevolgen. Je kunt het niet altijd uit de naam opmaken namelijk.
Vuistregel: Zit er een misplaatste hoofdletter K in de naam? -> links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Zer0 schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 22:29:
[...]

dpkg -i programma.deb

daar is gdebi echt niet voor nodig :P
We hadden het over een .deb'je van internet zoals teamviewer.

Let me recap:

Ik:
  • Klik [op een .deb url] -> installeert in 21e eeuwse grafische installer
Jij:
  • Klik [op een .deb url]
  • Opslaan
  • Browsen naar downloads oid
  • Opslaan klikken
  • Terminal starten
  • Naar downloadfolder browsen
  • dpkg -i [.deb] -> installeert in terminal. Chapeau :)

[ Voor 5% gewijzigd door Sando op 15-01-2012 13:03 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Sando schreef op zondag 15 januari 2012 @ 13:02:
[...]

We hadden het over een .deb'je van internet zoals teamviewer.

Let me recap:

Ik:
  • Klik [op een .deb url] -> installeert in 21e eeuwse grafische installer
Jij:
  • Klik [op een .deb url]
  • Opslaan
  • Browsen naar downloads oid
  • Opslaan klikken
  • Terminal starten
  • Naar downloadfolder browsen
  • dpkg -i [.deb] -> installeert in terminal. Chapeau :)
Leuk, maar je vergeet dat je wel eerst gdebi moet installeren, en dat je weer een extra pakket (inclusief dependencies) op je pc hebt staan wat je waarschijnlijk heel weinig gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

mcDavid schreef op zondag 15 januari 2012 @ 00:21:
[...]

Vuistregel: Zit er een misplaatste hoofdletter K in de naam? -> links laten liggen.
Snap ik, vandaar ook mijn opmerking dat je het niet ALTIJD in de naam kunt zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Zer0 schreef op zondag 15 januari 2012 @ 14:33:
[...]

Leuk, maar je vergeet dat je wel eerst gdebi moet installeren, en dat je weer een extra pakket (inclusief dependencies) op je pc hebt staan wat je waarschijnlijk heel weinig gebruikt.
gdebi moet er imo dan ook gewoon standaard op staan. Buiten dat is dat eenmalig, voor toekomstige installaties van .deb packages kan hij gewoon met gdebi werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Zer0 schreef op zondag 15 januari 2012 @ 14:33:
[...]

gdebi.deb is 24.8 kB en de deps zijn er al vanwege Software Center.
Misschien draai jij nog vanaf floppies maar voor de meesten van ons is dat echt peanuts.
En msisschien installeer jij nooit iets wat niet in de standaard image staat maar ik installeer bijna wekelijks wel een .deb.
Bovendien is Software Center gebruiken net als 3d Studio Max gebruiken voor het resizen van een .jpg (dat slaat niet op jou maar op de keuze van Ubuntu om het er uit te halen). Dan heb je nog package maintainers en developers, gdebi is gewoon the way to go. Kijk maar naar Debian.

Your point is invalid.

[ Voor 6% gewijzigd door Sando op 15-01-2012 19:46 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Sando schreef op zondag 15 januari 2012 @ 19:44:
[...]

gdebi.deb is 24.8 kB en de deps zijn er al vanwege Software Center.
Misschien draai jij nog vanaf floppies maar voor de meesten van ons is dat echt peanuts.
En msisschien installeer jij nooit iets wat niet in de standaard image staat maar ik installeer bijna wekelijks wel een .deb.
Bovendien is Software Center gebruiken net als 3d Studio Max gebruiken voor het resizen van een .jpg (dat slaat niet op jou maar op de keuze van Ubuntu om het er uit te halen). Dan heb je nog package maintainers en developers, gdebi is gewoon the way to go. Kijk maar naar Debian.

Your point is invalid.
Software Center staat op geen van mijn Ubuntu installaties :)
Ik installeer alle software via commandline, en inderdaad vrijwel nooit via deb's, het meeste komt uit PPA's.

Maar Software Center is een goede oplossing voor de gewone gebruiker, die zal niet veel debs gebruiken. Voor package maintainers en developers... commandline tools ftw, die geen veel meer feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na enige tijd gebruik van Ubuntu zie ik tijdens het installatie process wel verbeter punten:

Zo ben ik van mening dat repositories vaak te wijd verspreid zijn. Een voorbeeld: Ik ben zenoss aan het installeren.

Daar heb ik voor nodig python 2.4 en python-dev 2.4, alleen die zit niet in de default repository. Dus moet ik een aparte repository toevoegen. Na dit gedaan te hebben, apt-get update te hebben gedraaid kan ik de software installeren. Dan wil ik het Zenoss pakket gaan installeren, ik kan wederom niet uit het default repos. putten. Ik moet nu die van zenoss gaan gebruiken.

Ik zat direct aan een app store te denken, waar ontwikkelaars hun apps kunnen aanbieden die na een test of de software schadelijk is, of wel/niet functioneert direct gepublished word en je niet uit constant repositories moet toevoegen. (veel zijn verouderd, waardoor zoektocht nog moeilijker gaat worden). Bestaat er al zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
volgens mij is het softwarecentrum de appstore. Volgens mij werkt het ook zoals jij beoogt, de makers van de app moeten ervoor zorgen dat iets compatible blijft met nieuwe releases. Zodra je moet loten zoals jij moest doen is het de vraag of je dat wel moet gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 11:14:
Ik zat direct aan een app store te denken, waar ontwikkelaars hun apps kunnen aanbieden die na een test of de software schadelijk is, of wel/niet functioneert direct gepublished word en je niet uit constant repositories moet toevoegen. (veel zijn verouderd, waardoor zoektocht nog moeilijker gaat worden). Bestaat er al zoiets?
In principe is de standaard repository hetzelfde concept als de app-store (op de betaal functionaliteit na dan).
Software in de standaard ubuntu repositories krijgen is alleen best wel een hele klus. Die worden vrij goed getest, en er zijn redelijk veel eisen aan packaging (meestal wordt nieuwe software via debian toegevoegd, en ook daar komt je software echt niet zomaar in stable of testing ) .
Daarom gebruiken de meeste mensen een eigen PPA. en ubuntu heeft dit relatief makkelijk gemaakt om zelf op te zetten. Een goede PPA bevat alle dependencies die voor bepaalde software nodig is voor een specifieke distributie. Dus als je Zenoss installeert via een PPA, en die software vereist deze oude python versies, dan zouden deze ook in dezelfde PPA moeten staan, of bij de packaging van Zenoss zou een eigen python versie in de package moeten zitten.

De term "schadelijke software" is trouwens best wel lastig. Als je de geïnstalleerde python versie upgrade kunnen er aanpassingen nodig zijn van programma's die in python zijn geschreven (of gedeeltelijk van python gebruik maken), is de nieuwe versie van python daarom "schadelijke software", enkel omdat het andere programma's kan breken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:41:
[...]

In principe is de standaard repository hetzelfde concept als de app-store (op de betaal functionaliteit na dan).
Software in de standaard ubuntu repositories krijgen is alleen best wel een hele klus. Die worden vrij goed getest, en er zijn redelijk veel eisen aan packaging (meestal wordt nieuwe software via debian toegevoegd, en ook daar komt je software echt niet zomaar in stable of testing ) .
Daarom gebruiken de meeste mensen een eigen PPA. en ubuntu heeft dit relatief makkelijk gemaakt om zelf op te zetten. Een goede PPA bevat alle dependencies die voor bepaalde software nodig is voor een specifieke distributie. Dus als je Zenoss installeert via een PPA, en die software vereist deze oude python versies, dan zouden deze ook in dezelfde PPA moeten staan, of bij de packaging van Zenoss zou een eigen python versie in de package moeten zitten.

De term "schadelijke software" is trouwens best wel lastig. Als je de geïnstalleerde python versie upgrade kunnen er aanpassingen nodig zijn van programma's die in python zijn geschreven (of gedeeltelijk van python gebruik maken), is de nieuwe versie van python daarom "schadelijke software", enkel omdat het andere programma's kan breken?
Goede vraag, met schadelijke software bedoelde ik in eerste instantie het verspreiden van Malware e.d.
Ik vraag me eigenlijk af hoe andere Operating systemen hiermee omgaan.

Ik vraag me af waarom IOS het wel kan om een appstore te draaien (deze is debian based dacht ik, iig zie ik debian packages voorbij komen op mijn jailbroken iphone) en in Ubuntu dit zo enorm moeilijk lijkt te zijn. Werkt hierin het opensource aspect tegen? Komt het omdat diverse pakketen in linux meer afhankelijk zijn van elkaar (in het geval van draaien van databases?).

Mijn persoonlijke projectje is momenteel een Openstack omgeving draaien, momenteel ben ik in het stadium dat ik packages ben aan het verkennen. Openstack heb ik geinstalleerd om te zien wat ik daar allemaal nodig heb, Zenoss heb ik draaien, systeem is stabiel. A.s. weekend wil een netwerk omgeving creeeren met hardware matig 1 servertje dat ik nog hebt staan, daarop 3-4 virtuele servers en dan een Openstack cloud draaien. Heb iig erg veel geleerd al in de week dat ik nu Openstack en de requirements aan het verkennen ben, persoonlijk denk ik dat als ik er niets mee ga doen ik nog altijd het Zenoss pakket ga gebruiken voor netwerk management. (ook toepasbaar op bijv windows netwerken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:44:
[...]
Goede vraag, met schadelijke software bedoelde ik in eerste instantie het verspreiden van Malware e.d.
Ik vraag me eigenlijk af hoe andere Operating systemen hiermee omgaan.

Ik vraag me af waarom IOS het wel kan om een appstore te draaien (deze is debian based dacht ik, iig zie ik debian packages voorbij komen op mijn jailbroken iphone) en in Ubuntu dit zo enorm moeilijk lijkt te zijn. Werkt hierin het opensource aspect tegen? Komt het omdat diverse pakketen in linux meer afhankelijk zijn van elkaar (in het geval van draaien van databases?).
iOS heeft standaard een veel beperktere set aan libraries. Heb je meer dingen nodig? Bijvoorbeeld python, dan moet je die mee compileren en mee-distribueren in je package. Alle games die een lua of python interpreter gebruiken bevatten dus een eigen versie. Er is geen global lua of python library te installeren en te gebruiken.
Windows lost het vaak op dezelfde manier op. Veel applicaties worden met de bijbehorende libraries geleverd waartegen het is gecompiled. Visual C of basic runtime libraries staan dan ook tig keer op je schijf bij windows.
Linux distributies kiezen ervoor om bij elke upgrade alleen de laatste versies in de repository mee te nemen, en programma's gebruiken meestal geen eigen versies. DIt beperkt bandbreedte nodig voor distributie, en bij security problemen heb je 1 centrale versie die je moet aanpassen.

Ik vermoed dat de meeste dingen in de iOS jailbroken app store veel minder onderlinge dependencies hebben. Maar weet daar niet zoveel vanaf. Ik heb het ooit bij mijn broer gezien, en dat was 1 grote ramp: allemaal dingen die het niet deden. Voor gepiraatte iOS applicaties werkt het wellicht, maar voor distributies van opensource software was het toen veel minder dan synaptic of de software center op Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 20:14

NielsNL

DigiCow

Ik ben redelijk nieuw in Ubuntu, wel eens mee gespeeld in een virtualbox, maar op een fysieke PC is toch wel ff anders.
Installatie op een SSD, 2 500GB schijven in soft-raid0, die nu ook auto-mounten.
SabNZB+ start automatisch op, IPv6 werkt.
Waar ik het langst mee heb lopen kl*ten, is om een network share (op een XP bak) automatisch te mounten. Misschien omdat ik het met NFS probeerde, icm autofs.
UIteindelijk is het hiermee gelukt, maar dan in het script aanpassen van nfs >> smbfs.

M'n Oma is een site aan het haken.

Pagina: 1 ... 35 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!