Linux wil niet installeren/booten

Pagina: 1
Acties:
  • 2.037 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Omdat ik toch weer kriebels kreeg en ik sinds een jaar niet fatsoenlijk Linux/Ubuntu heb gedraaid wil ik er weer mee starten en het gebruiken. Ik heb sinds oktober een erg prettige en snelle laptop die onder Windows prima draait maar wil toch gewoon spelen met linux. Mede omdat het kan maar ook omdat ik gewoon lekker alles wil inrichten en wat prutsen.

Mijn laptop is een pricewatch: Asus X53SV-SX288V-NL en heb er niets aan veranderd.

Enige grote probleem is dat hij het zoals de titel al doet vermoeden niet. Ik heb meerdere iso's gehad en flash met Unetbootin. Iso's zijn allemaal 64 bits want je hebt 6GB en je wilt die graag gebruiken :+ 32 bits kan ik straks nog wel proberen.
  • Verschillende USB-sticks, geen effect
  • Verschillende ISO's. Geen effect. Allen wel 64 bits. 32 bits ben ik nu aan het downloaden.
  • Bios staat goed. Tenminste dat vermoeden heb ik :+
  • Alle hardware is in orde (ook de USB-sticks)
  • Iso's zijn goed. Krijg ze wel goed geïnstalleerd in een VM.
Heeft iemand enig idee of ook op deze laptop problemen gehad en het opgelost... Ik vind dit erg vervelend worden want ik wil het graag native kunnen gaan gebruiken :/

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Unetbootin doet soms wat lastig (ik heb dit ook wel eens gehad); heb je het al eens met wubi geprobeerd?

Je kunt het wellicht ook met http://www.chrysocome.net/dd doen.

[ Voor 41% gewijzigd door Boudewijn op 13-01-2012 17:18 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Boudewijn schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 17:16:
unetbootin doet soms wat lastig; heb je het al eens met wubi geprobeerd?
Wubi doet geen 64 bits.... Had daar al naar gekeken. Wil het best zometeen nog eventjes proberen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:52
Voor Ubuntu kan je ook goed deze gebruiken om hem van je USB-stick te laden:
http://www.pendrivelinux....-installer-easy-as-1-2-3/

Die gebruik ik altijd, en bij mij werkt hij goed.

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Jakkus schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 17:19:
Voor Ubuntu kan je ook goed deze gebruiken om hem van je USB-stick te laden:
http://www.pendrivelinux....-installer-easy-as-1-2-3/

Die gebruik ik altijd, en bij mij werkt hij goed.
Zal ik ook meenemen. Ben nu nog met Unetbootin nog een Kubuntu te proberen dus die moet eerst afgelopen zijn en daarna ga ik beide suggesties eventjes doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Niet installeren of niet booten? Heeft je laptop Nvidia optimus? Dan kun je het beste de nvidia even uitschakelen in het bios en dan de installatie doen? Er treden conflicten op met die hybrid opstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Mar2zz schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 17:20:
Niet installeren of niet booten? Heeft je laptop Nvidia optimus? Dan kun je het beste de nvidia even uitschakelen in het bios en dan de installatie doen? Er treden conflicten op met die hybrid opstellingen.
Niet booten, ik krijg een bootmenu te zien van afaik Unetbootin waar ik kan kiezen hoe ik ubuntu wil installeren. Daarna kies ik 1 van de 3 opties laatste is check disk maar geen enkele start. Lampjes van zowel de usb als de HD gaan uit en de PC laad en doet niets meer.

De grafische kaart kan ik voor zover ik heb gezien in de bios niet uitzetten.... Niet forceren naar 1 van de 2... Erg beperkte instellingen jammer genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viva Vince
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
Touchdomex schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 17:15:
Iso's zijn allemaal 64 bits want je hebt 6GB en je wilt die graag gebruiken :+ 32 bits kan ik straks nog wel proberen.
Dit is toch echt geen probleem voor een 32 bits systeem met eem PAE kernet. http://en.wikipedia.org/w...l_Address_Extension#Linux

Edit: Tuurlijk gewoon lekker 64 bit draaien, maar deze veelgebruikte uitspraak over deze beperking is niet correct. Als je bvb door software vast zit aan 32 bit is dat nog probleem icm 4+GB.

[ Voor 21% gewijzigd door Viva Vince op 13-01-2012 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Maar waarom zou hij niet gewoon 64bit draaien.

Heb je al wel geduld gehad? mijn laatste ervaring met een iso installeren van unetbootin bij een kennis was dat na de selectie van Ubuntu ik wel 5 minuten moest wachten voor het in beeld kwam dat ubuntu bezig ging. Ik had toen ook de moed opgegeven, ging koffie drinken, kwam terug, en daar was het in beeld ineens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Mar2zz schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 17:28:
Maar waarom zou hij niet gewoon 64bit draaien.

Heb je al wel geduld gehad? mijn laatste ervaring met een iso installeren van unetbootin bij een kennis was dat na de selectie van Ubuntu ik wel 5 minuten moest wachten voor het in beeld kwam dat ubuntu bezig ging. Ik had toen ook de moed opgegeven, ging koffie drinken, kwam terug, en daar was het in beeld ineens. Dat de harddisk.
Ik heb precies hetzelfde gedaan. Aanzetten en toen naar beneden gelopen. Wat karnemelk gedronken en toen ik terug kwam nog steeds zwart...

Ga straks wel aanzetten en eten en daarna terugkomen. Alles gaat geprobeerd worden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xatom
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:32

Xatom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Naxiz schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 17:46:
Werkt de ISO wel op een andere pc?
Telt een Virtual machine ook? Daar werkt die namelijk wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xatom

Xatom

Ja, ik bedoel om gewoon te kijken of de ISO niet corrupt is.

Heb je al gekeken naar m'n links? Ik denk dat daar wel een oplossing tussen zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Naxiz schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 17:55:
Ja, ik bedoel om gewoon te kijken of de ISO niet corrupt is.

Heb je al gekeken naar m'n links? Ik denk dat daar wel een oplossing tussen zit :)
Ik heb eerst nog de bovenstaande suggesties. Ik ga nu eten en de laptop laten installeren. Dus straks na het eten kan ik pas uitslag geven van de oplossing of een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xatom

Xatom

Oh, ok, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer met een 64-bit live CD op te starten zoals: meuk: Parted Magic 11.12.30
Hang er eens een vga monitor aan, je weet maar nooit dat hij deze initialiseerd?
Lukt het niet met de gewone Ubuntu, dan de alternatieve proberen: http://releases.ubuntu.com/11.10/
ubuntu-11.10-alternate-amd64.iso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Mooi het lang wachten werkte dus niet :+ Ga zondag verder met alle suggesties... Morgen hele dag werken dus geen tijd en vanavond ook geen tijd.

Wel alvast bedankt! Had niet verwacht dat er zoveel zouden reageren met nuttige info :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb ook zoiets vaags gehad, uiteindelijk bleek een op GRUB gebaseerde ISO wel te werken, maar Syslinux-ISOs niet.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom moeilijk doen? Mount je ISO met deamon tools. Vervolgens met Wubi installeer je ubuntu naast je Windows OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 19:13:
Waarom moeilijk doen? Mount je ISO met deamon tools. Vervolgens met Wubi installeer je ubuntu naast je Windows OS.
Kan dat ook met 64 bits? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds wanneer is het onmogelijk om op een Windows 64bit systeem deamon tools te installeren en vervolgens met Wubi een ubuntu OS er naast te installeren?

https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide
The machine you are trying to install Ubuntu on may be 64 bit. The AMD64 installation is appropriate for all 64 bit architectures, no matter if they are AMD or Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 19:34:
[...]

Sinds wanneer is het onmogelijk om op een Windows 64bit systeem deamon tools te installeren en vervolgens met Wubi een ubuntu OS er naast te installeren?

https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide
The machine you are trying to install Ubuntu on may be 64 bit. The AMD64 installation is appropriate for all 64 bit architectures, no matter if they are AMD or Intel.
Ik bedoel dat je met de normale Wubi client ook de 64 bits ubuntu krijgt maar blijkbaar doet hij dat zelf :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 07:28
Nog een optie eventueel: De Ubuntu iso heeft van zichzelf ook al een usb-creator.exe in de image staan die vanuit windows op je USB stick zijn eigen ISO kopieert. Je hoeft niet aan de gang met Unetbootin om je bootable USB stick te maken. Is misschien een manier die het net wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 11:49
Kom je wel in het menu van Unetbootin? Ik weet nog dat ik zelf een keer gezeur heb gehad met Unetbootin en toen hielp het om de bios te resetten en daarna meteen proberen op te starten van de USB-stick. Ik weet alleen niet meer helemaal zeker of ik daarvoor wel of niet het menu van Unetbootin zag, maar ik geloof het niet.

Edit: Wubi zou ik trouwens niet doen. Ik geloof dat dat trager werkt. Iets met filesystem ofzo.

[ Voor 13% gewijzigd door danielkraak op 13-01-2012 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Desnoods de schijf eruit halen, aan/in je desktop hangen en zo Linux installeren.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 09:54
Even offtopic, maar ik vraag me af; waarom de specifieke keuze voor Ubuntu? En niet voor Debian / Redhat / Whatever? Ik heb ze allemaal eens geprobeerd, en ben vooral erg te spreken over Linux Mint. Ubuntu-gebaseerd, maar de 'look'nd'feel' is erg goed. Om een of andere reden gaf Ubuntu (en varianten) altijd problemen bij mij, maar Linux Mint werkt erg fijn en heeft tot dusver nog nooit problemen geven. Misschien is het het waard om het eens te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic klopt ja... dit is toch niet het 'welke distro moet ik nemen' topic..... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Misschien een geheugenprobleem? Linux begint aan de andere kant van je geheugen.
Mijn computer is instabiel. Linux of Linuxprogramma's crashen steeds. Wat doe ik er aan?

Ook al doet Windows het misschien prima, toch kan het heel goed aan je geheugen liggen. Windows en Linux gebruiken namelijk verschillende schema's om geheugen toe te wijzen. Windows begint vooraan in je RAM, Linux juist achteraan. Stel dat er dus achteraan je RAM een 'slechte' plek zit, merkt Windows dat waarschijnlijk bijna nooit, maar Linux vertoont meteen kuren. Voor je een vraag stelt over 'random' lijkende crashes, probeer dan in ieder geval memtest86 volledig te draaien. Je kunt dit programma op een diskette installeren vanuit Windows of Linux; het start daarna je computer op zonder enig besturingssysteem en onderwerpt je RAM aan een uitgebreide test. Mocht memtest86 geen fouten geven en wil je een topic openen, vergeet dan niet te vermelden dat je memtest86 al hebt gedraaid! Als je computer is overgeklokt, maak dit dan (tijdelijk) ongedaan, ook als Windows wel prima werkt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:36
Op basis van de informatie zou het me niet verbazen als het een combinatie is van framebuffer icm met de brakke dual videokaart setup (ik heb linux een keer geinstalleerd op een vergelijkbare laptop en dat optimus gebeuren is gewoon crap), daar kon ik gewoon de nvidia kaart uitschakelen in de bios, als dat niet werkt kun je misschien eens kijken of je in verbose mode kunt booten.

Probeer anders eens een andere distro, ik kan er niet uit opmaken of er een cdrom inzit en of je deze gebruikt of dat je alleen met usb probeert te booten

[ Voor 4% gewijzigd door blouweKip op 14-01-2012 14:50 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xatom

Xatom

Borromini schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 20:26:
Desnoods de schijf eruit halen, aan/in je desktop hangen en zo Linux installeren.
Werkt dit dan bij Linux? Een desktop heeft namelijk andere hardware, dus zou het niet meer werken als je de HD dan weer terugplaatst. Ik heb geen idee of dit zo is bij Linux (nog nooit geprobeerd) maar bij Windows in elk geval niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Naxiz schreef op zondag 15 januari 2012 @ 11:25:
[...]

Werkt dit dan bij Linux? Een desktop heeft namelijk andere hardware, dus zou het niet meer werken als je de HD dan weer terugplaatst. Ik heb geen idee of dit zo is bij Linux (nog nooit geprobeerd) maar bij Windows in elk geval niet :P
Ja bij linux kun je dit doen.

Usb kun je ook in de bios op 2 manieren instellen, dit kun je dus ook proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door jan99999 op 15-01-2012 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naxiz schreef op zondag 15 januari 2012 @ 11:25:
[...]

Tja.... lang leve de driver en dll hell van windows....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dilbert55
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-11-2024
ik heb rufus grbruikt om kubuntuop usb te zettenen opstartbaar wekt uitstekend, mijn oude dell laptop van 9 jaar draaitprima en gaat als de brandweer, startsnel op en met een ssd draait alles snel, had eerst Linux mint geprobeerd maar dat was te zwaar, de laptop werd warm en dat merk ik met Kubuntu niet, net zo warm als met windows 10, ook qua snelheid merk ik niet veel verschil met windows 10.
moet er nog aan wennen maar het is leuk om uit te proberen en kijken wat je er mee kan bereiken.Gdrive mounten geen probleem, stack mounten ging ook goed al synchroniseerd deze niet, jammer maar we gaan er vrolijk mee door!
programma"s starten onder windows 10 toch een fractie sneller, of is dat nietgepast om te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je mag zeggen wat je wilt, maar een topic kicken van 7 jaar oud is helemaal ongepast. Zullen we die gewoon met rust laten?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.