Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 12:30
Je weet dat je de hide behaviour van die unity balk kunt instellen?

Heb nu toch een aantal dagen unity in gebruik en moet zeggen dat het toch zo slecht allemaal niet is hoor.
Valt goed aan te wennen en heeft ook wel een aantal voordelen tov gnome3 op dit moment.
Ik vind gnome3 namelijk ook nog verre van af qua functionaliteit. Het is stabiel en werkt goed, maar mist nog wel veel.
Unity daarintegen is natuurlijk op dit moment een shell over gnome2 en dus heb je wel alle functionaliteit tot je beschikking.
Ik blijf het voorlopig in elk geval mooi gebruiken, heb voorlopig mijn mening toch behoorlijk bijgesteld.

En ik werk btw hoofdzakelijk op mijn vaste pc met 24 inch 1920x1080 scherm, bepaald geen netbookje dus :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:35
Unity daarintegen is natuurlijk op dit moment een shell over gnome2 en dus heb je wel alle functionaliteit tot je beschikking.
Welke functionaliteit is dat dan?

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
De functionaliteiten van gnome 2 natuurlijk :p

Gnome 3 mist natuurlijk nog van alles wat in gnome 2 zit. Daarmee doel ik vooral op settings schermen enzo.
Bij gnome3 moet je voor de kleinste wijzigingen de gconf-editor erbij pakken omdat er nog geen gui voor is.
Dit is bij gnome2 en dus ook bij unity natuurlijk niet het geval.
Wat dat betreft snap ik wel dat canonical heeft gekozen om ff te wachten met gnome3/gtk3 totdat het wat meer af is.
Dan straks in 11.10 gnome3 met unity?
We zien het wel, maar post dit soort dingen alleen omdat ik in eerste instantie ook niets van unity moest weten maar toch na het een poosje te gebruiken mijn mening bijstel.
Denk dat dat voor meer mensen zal gelden als ze het een tijdje zouden proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Gnome 3 mist natuurlijk nog van alles wat in gnome 2 zit. Daarmee doel ik vooral op settings schermen enzo.
Bij gnome3 moet je voor de kleinste wijzigingen de gconf-editor erbij pakken omdat er nog geen gui voor is.
Dit is bij gnome2 en dus ook bij unity natuurlijk niet het geval.
Wat dat betreft snap ik wel dat canonical heeft gekozen om ff te wachten met gnome3/gtk3 totdat het wat meer af is.
gnome-tweak-tool? en voor je gtk2/gnome2 apps kun je gewoon de "oude" interfaces gebruiken (net als unity).
Unity is juist inflexibeler dan gnome 3, ben mede overgestapt omdat er zo weinig aan unity aan te passen valt in verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

RFdeGroot schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 11:27:
die tools schieten de grond uit als paddo's, maar de officiele:
https://launchpad.net/~gnome3-team/+archive/gnome3 - ow wacht, gnome-tweak-tool
https://live.gnome.org/GnomeTweakTool

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:57
Ik heb een beetje vreemd probleem. Ik heb een Atheros 9xxx dongle met N bereik en mijn router ondersteund N. In windows en Fedora geen probleem om +20 Mbit te krijgen maar in Ubuntu 11.04 krijg ik hem niet boven de 5 Mbit uit. De connectie is heel instabiel met regelmatig drops itt fedora en W7.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
andere driver/configuratie in ubuntu tov fedora?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:05

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dit topic is niet bedoelt om vragen te stellen of te beantwoorden, dat wordt veel te onoverzichtelijk.
Paganstars, maak aub een nieuwe topic aan voor je vraag.
Vermeld aub precies wat voor hardware je gebruikt, welke software (met name de kernel versie), hoe je die hebt ingesteld en hoe je de snelheid bepaald.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

hier geen discussie over het beleid - CAPSLOCK2000

[ Voor 135% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 18-06-2011 22:46 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 21:32
trabbit schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 22:29:
Unity werkt opzich goed, maar er zitten ook een aantal minpunten aan.
  1. Wat ik erg vervelend vind aan unity is, als ik de backknop in firefox met de muis wil drukken dat 9 van de 10 keer het menu uitklapt.
Je kunt die werking iets verbeteren door via de applicatie "Launcher & Menus" te kiezen voor 'Touches the top left corner of the screen'. Het Unity-menu verschijnt dan alleen wanneer je muis linksboven de hoek in verdwijnt.

[ Voor 0% gewijzigd door Klojum op 18-06-2011 19:43 . Reden: Klijn fautje.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:16
Bestaat er eigenlijk ook een optie om dat menu standaard te laten staan? Ik vind het scheit irritant dat hij elke keer verdwijnt. :P

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-09 12:06

SpaceK33z

Webdeveloper

WernerL schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 19:25:
Bestaat er eigenlijk ook een optie om dat menu standaard te laten staan? Ik vind het scheit irritant dat hij elke keer verdwijnt. :P
Ja, die bestaat. In Compiz config (moet je even downloaden in het Software Centrum) kun je deze instelling wijzigen. Als je het programma hebt opgestart ga naar Unity en daar vind je 't ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:00

MsG

Forumzwerver

Wat ik me eigenlijk afvraag: Als ik bijv. Gparted via de terminal start, of een willekeurig ander programma. Dan krijg je via de console alle interne conflicten en fouten te zien. Hoe kan je dergelijke fouten of meldingen zien van programma's die gewoon via het menu, of in ieder geval niet via de console zijn gestart, zien?

Geen vragen in dit topic. Als je een apart topic opent zal ik je vraag daar beantwoorden. (en ja, het kan)
CAPSLOCK2000

[ Voor 17% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 22-06-2011 19:14 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
MsG schreef op zondag 19 juni 2011 @ 14:50:
Wat ik me eigenlijk afvraag: Als ik bijv. Gparted via de terminal start, of een willekeurig ander programma. Dan krijg je via de console alle interne conflicten en fouten te zien. Hoe kan je dergelijke fouten of meldingen zien van programma's die gewoon via het menu, of in ieder geval niet via de console zijn gestart, zien?
Volgens mij kan dat niet.
Als je problemen met een bepaald programma hebt, is vaak ook het eerste wat geopperd word om em via de terminal te starten om exact die reden (meldingen te zien dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Huh? mijn firefox is vandaag ineens geupdatet naar 5.0. Zonder dat ik een mozilla-PPA geinstalleerd heb. WTF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt ik kreeg meerdere updates vandaag en nu heb ik Firefox 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ok, wazig dat Canonical ineens van haar geloof gevallen is wbt updates dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Laatst online: 21:10

knakworst

Get more sats!

mcDavid schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 09:00:
Ok, wazig dat Canonical ineens van haar geloof gevallen is wbt updates dan...
Heb je niet partner repository aangevinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Jawel, maar dat heb ik al jaren. En toch heb ik tot nu toe altijd op een nieuwe release van Ubuntu moeten wachten voordat firefox geupdate werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Laatst online: 21:10

knakworst

Get more sats!

https://lists.ubuntu.com/...vel/2011-June/033565.html
*Background:*
Firefox 4 will not receive any more point releases, but rather Firefox 5
is the security update for Firefox 4.0.1. Upstream Mozilla has changed
their release process and are using a rapid release schedule. We will
be following this new release schedule to continue to deliver a secure
browsing experience to our users.

Since Natty has Firefox 4, it will start this process immediately. Lucid
and Maverick which are on 3.6.x will be transitioning to the new rapid
release cycle once 3.6.x has reached end of life.
Het is dus puur een security update, 4.0.1 wordt niet meer onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Kijk, zoiets zocht ik maar kon ik niet vinden ;)

Vandaar dus, ja als 4.01 direct niet meer ondersteund wordt door de fabrikant dan moet je wat. Eigenlijk vind ik het wel relaxed zo, een browser is wel iets waarvan ik graag gewoon de nieuwste versie heb.

[ Voor 27% gewijzigd door mcDavid op 23-06-2011 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-09 15:29
Ondertussen kent iedereen de bug in VLC en PulseAudio wel, maar is er een andere simpele video speler die ook Out-Of-the-Box werkt met MKV's?
Standaard video player van Ubuntu werkt echt niet fijn vind ik!
Welke spelers voor video gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 17:52
X-DraGoN schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 10:15:
Ondertussen kent iedereen de bug in VLC en PulseAudio wel, maar is er een andere simpele video speler die ook Out-Of-the-Box werkt met MKV's?
MPlayer. Ik gebruik overigens niet die uit de repositories van Ubuntu, want daar zit denk ik een bug in (bij sommige video's crasht hij). Ik heb een PPA van de developer toegevoegd waar elke twee weken een nieuwe build in komt. Dat is misschien ook niet altijd even stabiel, maar beter dan die uit de Ubuntu repo's.

Mplayer ondersteunt overigens ook video-acceleratie met Nvidia-kaarten. Om met ATI of Intel kaarten het te gebruiken, moet je geloof ik een MPlayer zelf compileren met Vaapi-ondersteuning en dat is me nog nooit gelukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39
Ubuntu geprobeerd, ben over 11.04 het meest tevreden qua UI en compleetheid. Alles werkt out-of-the-box en de terminal is echt niet meer nodig. Echter wel een aantal opmerkingen:
- Windows 7 draait 100x sneller. Het voelt in ieder geval vele malen sneller aan.
- Bepaalde dingen zijn heel goed (out-of-the-box een fantastische two-finger scroll-mogelijkheid), anderen weer heel slecht (bijna niets qua power management).
- Ubuntu Software Centre werkt goed, maar geen sorteermogelijkheid op populariteit (erg jammer).

Dan de belangrijkste dingen:
- Als je meer dan 1 monitor hebt is Ubuntu per definitie zó ontzettend inferieur aan Windows. In Windows doe ik gewoon Win+P en ik switch van monitor naar monitor, ik hotplug wanneer ik het wil (VGA en/of HDMI) en het gaat allemaal perfect. Dat is bij Ubuntu wel wat anders. Simpel wisselen van monitor is niet mogelijk met een nVidia-videokaart. Erg jammer.
- Het is traag, zoals ik net al zei. Windows 7 trekt mijn laptop op z'n sloffen, en Ubuntu (wat toch altijd aardig licht was) niet. Als je wat meerdere dingen tegelijk doet gaat alles snel haperen, Chromium scrollt niet soepel, windows verslepen gaat net niet vloeiend. Dat soort dingen. Ik vraag me af hoe dit kan.
- Font rendering. Lijkt wel alsof de dpi van mijn monitor ineens twee keer zo hoog is als ik terugboot naar Windows. Zoveel meer ruimte, letters lezen zoveel fijner. Het is en blijft een wazige brij onder Ubuntu en niets helpt (alles geprobeerd).

Die laatste drie punten zorgen ervoor dat ik Ubuntu niet serieus kan nemen als desktop OS. Dat moet gewoon goed zijn voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
MarcoC schreef op zondag 26 juni 2011 @ 02:42:
Ubuntu geprobeerd, ben over 11.04 het meest tevreden qua UI en compleetheid. Alles werkt out-of-the-box en de terminal is echt niet meer nodig. Echter wel een aantal opmerkingen:
- Windows 7 draait 100x sneller. Het voelt in ieder geval vele malen sneller aan.
- Bepaalde dingen zijn heel goed (out-of-the-box een fantastische two-finger scroll-mogelijkheid), anderen weer heel slecht (bijna niets qua power management).
- Ubuntu Software Centre werkt goed, maar geen sorteermogelijkheid op populariteit (erg jammer).

- Als je meer dan 1 monitor hebt is Ubuntu per definitie zó ontzettend inferieur aan Windows. In Windows doe ik gewoon Win+P en ik switch van monitor naar monitor, ik hotplug wanneer ik het wil (VGA en/of HDMI) en het gaat allemaal perfect. Dat is bij Ubuntu wel wat anders. Simpel wisselen van monitor is niet mogelijk met een nVidia-videokaart. Erg jammer.
- Het is traag, zoals ik net al zei. Windows 7 trekt mijn laptop op z'n sloffen, en Ubuntu (wat toch altijd aardig licht was) niet. Als je wat meerdere dingen tegelijk doet gaat alles snel haperen, Chromium scrollt niet soepel, windows verslepen gaat net niet vloeiend. Dat soort dingen. Ik vraag me af hoe dit kan.
- Font rendering. Lijkt wel alsof de dpi van mijn monitor ineens twee keer zo hoog is als ik terugboot naar Windows. Zoveel meer ruimte, letters lezen zoveel fijner. Het is en blijft een wazige brij onder Ubuntu en niets helpt (alles geprobeerd).

Die laatste drie punten zorgen ervoor dat ik Ubuntu niet serieus kan nemen als desktop OS. Dat moet gewoon goed zijn voor mij.
Hmmm ik draai zelf al een hele tijd win7 en ubuntu langs elkaar en ubuntu is bij mij toch echt sneller dan win7 . Ook vind ik 't punt van font rendering raar. Enigste wat ik met je deel is het punt met meerdere monitors. Wanneer ik bij mij de VGA kabel erin steekt ziet ubuntu wel dat er een tweede beeldscherm is maar om daar ook iets op te gaan weergeven oh maar. Als ik duo screen wil werken moet ik de VGA erin steken voordat ik ubuntu opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Dat laatste ook, maar het is ook een heel gedoe om daadwerkelijk te wisselen tussen schermen. In Windows is het Win-toets ingedrukt houden en 2x op P drukken, klaar. In Ubuntu moet ik 10 handelingen in dat nVidia-configuratiescherm uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Dus samenvattend: allemaal issues die lijken te liggen aan je videodriver..

Ik heb het omgekeerde, 3 operating systems en windows 7 is verreweg het traagst (kwa ui, kwa alledaagse handelingen), in zulke mate zelfs dat het me iedere keer weer opvalt.
Meedere monitoren werken prima hier, hotpluggen van mn mini displayport of hdmi ook, geen gezeik met exostische manieren en "trucjes" om driver problemen op te lossen zoals ik in windows 7 had toen ik recent mn videodriver wilde updaten (waar blijft apt-get voor windows....).

Wel een hint: ubuntu 11.04 icm unity kan een probleem vormen, ze hebben inderdaad nog wel wat losse eindjes laten liggen (ik noem maar even het moeten uitzetten van de dubbele vsync, waar ik vergelijkbare performance issues bij vaststel als in jou opsomming, dit is overigens een probleem wat natuurlijk alleen bij ubuntu speelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Is het mogelijk in Ubuntu om met 1 shortcut te wisselen van monitor? En zo ja, welke videokaart is daar voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:52
MarcoC schreef op zondag 26 juni 2011 @ 12:51:
Is het mogelijk in Ubuntu om met 1 shortcut te wisselen van monitor? En zo ja, welke videokaart is daar voor nodig?
Wat bedoel je uberhaupt met 'wisselen van monitor'? Mijn gok is dat het prima mogelijk is met een van de Compiz opties als je weet waar je naar zoekt.

[ Voor 9% gewijzigd door Leftblank op 26-06-2011 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Leftblank schreef op zondag 26 juni 2011 @ 13:02:
[...]

Wat bedoel je uberhaupt met 'wisselen van monitor'? Mijn gok is dat het prima mogelijk is met een van de Compiz opties als je weet waar je naar zoekt.
Van externe monitor naar laptop heen en weer switchen.

Dus:
1. Externe monitor aan, laptopscherm uit.
2. Magie.
3. Externe monitor uit, laptopscherm aan.

Hoe maken we de magie niet zo magisch? Ik vind het zo irritant dat ik half gebogen over mijn bureau moet turen naar mijn laptopscherm om zo door middel van 25 keer klikken in te stellen dat hij mijn externe monitor moet gebruiken...

Ik kan gewoon niet geloven dat Ubuntu voor nVidia-gebruikers een no-go area is.

[ Voor 22% gewijzigd door MarcoC op 26-06-2011 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MarcoC schreef op zondag 26 juni 2011 @ 13:10:
[...]

[...]
Bij mij, op een HP 6550b met Intel GMA, werkt de standaardtoets (Fn+F4) op zich wel om van modus te wisselen, maar dan krijg ik wel zwarte vlakken op het scherm waar niets weergegeven wordt. Uitloggen is dan de 'oplossing'. 'sudo restart gdm' werkt ook, maar ideaal is anders.

Maar ik gebruik het nooit. Wat ik wilde zeggen is dat de standaardtoets van je laptop wel zou moeten functioneren. Daarna is het dus de uitdaging de beeldproblemen op te lossen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Standaardtoets van mijn laptop doet niets ;( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
MarcoC schreef op zondag 26 juni 2011 @ 13:10:
[...]
Hoe maken we de magie niet zo magisch? Ik vind het zo irritant dat ik half gebogen over mijn bureau moet turen naar mijn laptopscherm om zo door middel van 25 keer klikken in te stellen dat hij mijn externe monitor moet gebruiken...

Ik kan gewoon niet geloven dat Ubuntu voor nVidia-gebruikers een no-go area is.
Je kunt eens kijken naar xrandr, daarmee kun je al dat soort dingen aanpassen, als je dat dan vervolgens onder 'n hotkey zet kom je al 'n heel eind op zich. Verder ben ik 't zeker met je eens dat 't wel erg jammer is dat de nVidia drivers niets aan hotplugging doen, knap irritant als je wisselt met een laptop inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip

Dus:
1. Externe monitor aan, laptopscherm uit.
2. Magie.
3. Externe monitor uit, laptopscherm aan.
Dit hangt toch gewoon van de (acpi) kwaliteit van de laptop af icm je drivers?
Ik geef toe, slechte support zal altijd het breekpunt zijn, voor ieder OS is dat gelijk en hoewel linux steeds betere ondersteuning krijgt zullen er altijd zaken zijn waar die ondersteuning niet 100% zal zijn zolang bedrijven zo slaafs achter MS aan blijven lopen.

Het is een beetje als windows xp op een moderne laptop installeren en er dan achterkomen dan je netwerk niet werkt en dat je daar eerst drivers voor moet downloaden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Rare vergelijking, XP is 10 jaar oud en Natty 2 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
Op mijn AMD64-peeceetje toch maar teruggegaan naar Ubuntu 10.10, omdat de freezes in Natty 11.04 toch wel heel irritant werden en steeds vaker voorkwamen. Dit was wel met de 32bits i386-versie, want hier en daar zijn er toch packages die beter met 32bit dan met 64bit gaan.

Eerst dacht ik dat Firefox de schuldige was (want daar kwamen de freezes toch eigenlijk altijd voor), maar nu toch ook een freeze terwijl ik gewoon in de Home Folder en andere, Terminalzaken aan het doen was. Jammer maar helaas, voorlopig blijven de laptop (C2D 5470) en een Intel desktop (E8200) het wel goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
MarcoC schreef op zondag 26 juni 2011 @ 16:20:
Rare vergelijking, XP is 10 jaar oud en Natty 2 maanden.
De vergelijking is toch prima om aan te tonen dat een gloednieuwe distro net zo hard 10 jaar achter kan lopen als XP?

Ik heb ook nog steeds heel irritant dat de ACPI van mijn Thinkpad Edge niet ondersteund wordt door *Buntu waardoor de batterij in Windows 7 ~150% langer meegaat. Meh. Het is inderdaad net of ik Windows XP erop heb staan. (bij wijze van)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
De vergelijking is toch prima om aan te tonen dat een gloednieuwe distro net zo hard 10 jaar achter kan lopen als XP?
touche, echter de distro loopt niet direct achter, slechts de leverancier van de hardware (voor de eindgebruiker is dat verschil inderdaad niet altijd duidelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ik weet niet precies waar het aan ligt, maar er is een duidelijk verschil tussen moderne hardware die niet functioneert op een gloednieuw OS en moderne hardware die niet functioneert op een bejaard OS. Van het eerste geval zou je mogen verwachten dat het werkt (wie precies daarvoor moet zorgen laat ik even in het midden), in het tweede geval zou je op z'n best mogen hopen dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Leftblank schreef op zondag 26 juni 2011 @ 13:43:
[...]

Je kunt eens kijken naar xrandr, daarmee kun je al dat soort dingen aanpassen, als je dat dan vervolgens onder 'n hotkey zet kom je al 'n heel eind op zich. Verder ben ik 't zeker met je eens dat 't wel erg jammer is dat de nVidia drivers niets aan hotplugging doen, knap irritant als je wisselt met een laptop inderdaad.
Volgens mij ondersteund nvidia geen xrandr. Maar inderdaad geen hotplugging is een gemis ach ja ben al blij dat het goed werkt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door jelly op 27-06-2011 14:20 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

danielkraak schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 10:20:
[...]

MPlayer. Ik gebruik overigens niet die uit de repositories van Ubuntu, want daar zit denk ik een bug in (bij sommige video's crasht hij). Ik heb een PPA van de developer toegevoegd waar elke twee weken een nieuwe build in komt. Dat is misschien ook niet altijd even stabiel, maar beter dan die uit de Ubuntu repo's.

Mplayer ondersteunt overigens ook video-acceleratie met Nvidia-kaarten. Om met ATI of Intel kaarten het te gebruiken, moet je geloof ik een MPlayer zelf compileren met Vaapi-ondersteuning en dat is me nog nooit gelukt...
Probeer eens mplayer2 , http://mplayer2.org gebruikt de git versie al een tijdje draait erg soepel en vdpau ondersteuning.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
jelly schreef op maandag 27 juni 2011 @ 14:18:
[...]

Volgens mij ondersteund nvidia geen xrandr. Maar inderdaad geen hotplugging is een gemis ach ja ben al blij dat het goed werkt ;)
Als ik 't me goed herinner faalt xrandr enkel wanneer je Twinview gebruikt doordat dat geen Xorg-dingetje is, aangezien dat geen eis lijkt zijn zou het alsnog kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma_rK
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07 15:32
11.04 en desktops
Nou ik heb er weer een hoop tijd mee zitten spelen met 11.04, maar zowel Gnome 3 als Unity zijn niet mijn ding. Ik ben terug naar 2.32.1 "Classic" en dat bevalt toch het beste.

Dingen waar ik tot op heden tegenaan loop:
  • GlobalMenu (menu's in OSx style, video) er niet is voor 11.04, dus je verlies onnodig schermruimte (11" scherm op laptop).
  • Menubar transparantie mis ik bij de scherm instellingen (die had ik vroeger wel)
  • Compiz Aero Snap werkt niet lekker (zeker niet bij een dual monitor setup). Ik moet maar weer wat spelen met de Grid instellingen van Compiz.
De laatste heeft meer te maken met de overstap windows/ubuntu want ik vind de Aero snap functie zeker bij dual monitor gewoon echt heel handig. Ik weet overigens dat dit beter was bij Gnome 3 en Unity. Ik zal binnenkort eens naar KDE gaan kijken.

11.04 en applicaties
Over de overige apps ben ik redelijk tevreden. Flash gaat nog niet altijd super, PDF in browser worden niet goed weergegeven en PDF's in het algemeen (groot en scrollen) is ook niet je van het. Dat is twee strikes voor Adobe ;) Tot slot blijf ik ruzie maken met Libre Office Writer (Bij aanmaken koppen wordt bijvoorbeeld vaak de verkeerde tekst gepakt, Google Docs werkt dan sneller).

Compiz
Update:Compiz lijkt gewoon niet lekker te werken. Grid staat aan, bindings zijn aangemaakt, maar er wordt gewoon niet gereageerd. Dit terwijl de algemene key bindings (en aanpassingen daarop) wel goed gaan. Dit wordt wellicht een los topic :)

Update 2: oplossings... http://www.webupd8.org/20...ade-to-compiz-086-in.html

Update 3: Helaas, grid is nog steeds broken...

[ Voor 14% gewijzigd door Ma_rK op 28-06-2011 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-09 15:31
Mensen, hoe kan ik deze instelling op ´extra´ zetten in Gnome 3? Zodat ik de extra special effects etc krijg.

Ik kan de goede optie nergens in welk instellingen menu vinden. Ben ik blind of is het eruit gesloopt? (dat laatste kan ik me niet voorstellen).

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
JKratos schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 21:44:
Mensen, hoe kan ik deze instelling op ´extra´ zetten in Gnome 3? Zodat ik de extra special effects etc krijg.

Ik kan de goede optie nergens in welk instellingen menu vinden. Ben ik blind of is het eruit gesloopt? (dat laatste kan ik me niet voorstellen).
Gewoon iets verder lezen. Daarmee kun je alle compiz instellingen wijzigen. Dus ook alle effecten. Hij staat niet standaard geïnstalleerd, denk ik:
Begin by launching the Add/Remove tool from the desktop Applications menu. Make sure that the Show selection menu is set to All available applications and then enter CompizConfig into the search field. The tool will subsequently list the Advanced Desktop Effects Settings application.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Laatst online: 25-09 16:12
JKratos schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 21:44:

Klopt, Compiz kan (nog) niet gebruikt worden in combinatie met Gnome 3.
Zie: https://live.gnome.org/GN...ompiz_with_GNOME_Shell.21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Pffff, vanmiddag op een pc Kubuntu een upgrade naar 11.04 laten doen waarna GRUB naar de klote was gegaan. Grub prompt after upgrade to Ubuntu 11.04
Afbeeldingslocatie: http://aaron-kelley.net/wp-content/uploads/2011/04/grub.png
My reading seems to indicate that this happens if you upgrade from Ubuntu 10.10 which itself had been upgraded from Ubuntu 10.04, and grub was never reinstalled.
Gelijk een live-cd erbij gepakt natuurlijk om GRUB te herstellen, maar om de een of andere reden lukte het gewoon niet. Toen een 11.04 x64 live-cd gebrand, waarmee het wél ging toen ik deze howto volgde. Vorige live-cd was voor 10.04 x86, misschien dat het mis ging omdat het een andere versie was? Maar 't werkt nu gelukkig :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-09 15:31
Vinze schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 23:31:
[...]

Klopt, Compiz kan (nog) niet gebruikt worden in combinatie met Gnome 3.
Zie: https://live.gnome.org/GN...ompiz_with_GNOME_Shell.21
Aah ok. Vandaar dus. Zat er ff mee te klooien namelijk.

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:37

Devil103

Coffee need more coffee

Hé, gek ik kan vandaag opeens geen nieuwe kernel upgrade uitvoeren naar 2.6.39 op een verse natty installatie
kernel ppa is nochtans netjes toegevoegd en sudo apt-get update ook al een paar gedraaid!

Verdraaid lastig!

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-09 15:29
X-DraGoN schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 10:15:
Er is gisteren een fix voor binnen gekomen bij de updates => iemand al kans gehad om ermee te testen?
Stabiel bevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik dacht dat google ineens aan desktop-integratie deed! :D maar op de windows-computers op school heeft het ook de ubuntu-kleuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben terug gegaan naar 10.10.

Reden:
- Firefox 4 crasht 10 keer per dag, Firefox 3 crashte 1 keer per maand.
- Problemen met videos op internet. Silverlight doet helemaal niets, Flash video blijft altijd op de voorgrond over andere vensters heen.
- Opeens startte Gnome op met lege desktop, opgelost na her-installeren gnome-panel, oorzaak onbekend.

Ik hoop dat 11.10 beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Dat scrolldingetje van Nautilus ergert mij echt dood.
Ben je een selectie foto's aan het maken, moet je keigoed mikken op dat dingetje en heb je bijna helderziende krachten nodig om te weten wanneer je het kan vastgrijpen om te scrollen.
En als de Ubuntu scrollgoden niet goed gezind zijn -> weg selectie!
Grrr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
DieterVDW schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 19:25:
Dat scrolldingetje van Nautilus ergert mij echt dood.
Ben je een selectie foto's aan het maken, moet je keigoed mikken op dat dingetje en heb je bijna helderziende krachten nodig om te weten wanneer je het kan vastgrijpen om te scrollen.
En als de Ubuntu scrollgoden niet goed gezind zijn -> weg selectie!
Grrr...
Ja, die nieuwe scrollbalken zijn echt vreselijk inderdaad, nauwelijks te zien waar je zit op de pagina en soms verdwijnt het scroll-knopje uit beeld en kun je helemaal nergens meer op klikken... Ik moet nog een keer zin maken om ze eruit te slopen. Gelukkig zitten in mijn meest gebruikte programma's nog gewoon de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Vorig weekend mijn debian install vervangen voor een ubuntu 11. Na de nodige prullaria op de NAS te hebben gezet had ik in een uurtje of 4 Ubuntu erop staan inclusief alle tools (Virtualbox, dhcp-server, nfs-server, tftp-server, ...) geinstalleerd/geconfigureerd op mijn kernel development terug op te starten.

Al bij al een vlotte overgang. Ik had tov mijn Debian install nauwelijks extra werk om basic dingen aan de praat te krijgen.

Ook Unity valt best mee. Definitieve conclusies kan ik pas nemen als ik er toch wat langer mee heb gewerkt, maar tot nu toe nog geen grote ergernissen.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
http://makandra.com/notes...crollbars-in-ubuntu-11-04

Geniaal. Nooit meer scrollbalken die zich buiten het scherm verstoppen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
SvMp schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 15:33:

Reden:
- Problemen met videos op internet. Silverlight doet helemaal niets, Flash video blijft altijd op de voorgrond over andere vensters heen.
- Opeens startte Gnome op met lege desktop, opgelost na her-installeren gnome-panel, oorzaak onbekend.

Heb dezelfde problemen gehad (maar niet de laatstgenoemde). Silverlight doet wel iets, maar dan alleen met de nieuwste 'nightly build', niet de default downloadversie.

Ondertussen is er wel een nieuwere NVidia Linuxdriver uit, maar ik weet niet of deze al tot de libraries van Ubuntu is doorgedrongen. Hopelijk fixt die het een en ander. Die doorschijnende Flash-vensters zijn inderdaad wel heul irritant. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• French83
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-12-2021
MarcoC schreef op zondag 26 juni 2011 @ 02:42:

Voorheen had ik een Asus laptop, daar zat een 7200 GO kaart in, draaide Ubbie 11.04 perfect op. 3D Cube, alles geen probleem
Nu een nieuwe Dell XPS 15.
Na videokaart driver update (nodig voor cube) start ie niet eens meer op.
Blijkt dat mijn Nvidia GT525M (naar mijn idee geintregeerd in cpu) niet samen ging/gaat met ubbie...
Wellicht is dit bij jou ook het probleem.
Ik weet niet at voor laptop en videokaart je hebt.
Nu is het al weer een maand geleden dat ik het geprobeerd heb, dus als ik weer eens zin heb zal ik kijken of er al betere ondersteuning is hiervoor.
Of als er iemand een idee heeft. Mijn bevindingen met Ubbie 10.10 waren zeer positief, overstap naar 11.04 ging moeizaam maar was wel aan uit te komen. Maar voorkeur 10.10, werkte gewoon net wat fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Topicstarter
GT540m gaat met de iets meer bleeding edge fedora 15 als een tierelier :) Zal binnenkort even kijken of de 11.04 performance te doen is.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik zit nu even op een Live-CD'tje met Fedora 15. Maar dat GNOME 3 heeft imo meer potentie dan Unity. Het voelt allemaal vrij slick en soepel aan. Los van het feit dat ik nog steeds vind dat je je een beetje in bochten moet wringen met die shells die zowel voor kleine schermen en tablets bedoeld zijn als een full-size desktop scherm. Dingen als minimize-knoppen en een programmabalk mis ik nog wel. Maar je muis een veeg naar links geven en vervolgens een expose-achtig overzicht krijgen werkt ideaal. En de screenshots worden dan in ieder geval echt kleiner gerenderd ipv zo lelijk geschaald zoals bij Unity.

[ Voor 9% gewijzigd door MsG op 09-07-2011 01:16 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
Een tip in dat geval, even gnome-tweak-tool installeren en dan kun je je hart ophalen met de settings die niet terug te vinden zijn verder in Gnome3, ook dingen als je knoppen terugzetten op de menubalk van apps. Zelf vind ik het bijv ook wel prettig om de fonts op een scaling van 0.9 te zetten in plaats van de standaard grootte, met name op een 24"-scherm zijn de fonts standaard gewoon te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
Ik wacht denk ik op Elementary OS. Unity en Gnome 3 bevallen mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
D-TECH schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 16:28:
Ik wacht denk ik op Elementary OS. Unity en Gnome 3 bevallen mij niet.
Is dat niet gewoon Gnome 2 met een ander kleurtje en Docky pre-installed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
Leftblank schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 18:43:
[...]

Is dat niet gewoon Gnome 2 met een ander kleurtje en Docky pre-installed?
De eerste versie wel, dat was niet veel bijzonders. Maar de nieuwe "luna" wordt heel bijzonder! Ze maken hun eigen launch dinges. email programma, webbrowser, thema etc.

Afbeeldingslocatie: http://fc00.deviantart.net/fs70/i/2011/183/6/0/my_desktop_by_danrabbit-d15klu5.png

Afbeeldingslocatie: http://fc06.deviantart.net/fs71/i/2011/142/2/b/elementary_desktop_mockup_by_danrabbit-d386yvh.png

http://www.elementaryos.org

[ Voor 29% gewijzigd door D-TECH op 09-07-2011 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Laatst online: 14-09 07:36

Crakie

I want my board back, Lance

Hoe verhoudt Elementary zich tot Xubuntu in termen van snelheid en functionaliteit?

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
zijn er meer mensen die al tijden geen MSN-uitnodigingen meer ontvangen in Pidgin/Empathy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Wat bedoel je met MSN-uitnodigingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Dat als mensen je uitnodigen op MSN. Dat er dan gewoon niets gebeurt.

Ik kan zelf wel andere mensen uitnodigen, maar andere mensen mij dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
mcDavid schreef op zondag 10 juli 2011 @ 13:58:
Dat als mensen je uitnodigen op MSN. Dat er dan gewoon niets gebeurt.

Ik kan zelf wel andere mensen uitnodigen, maar andere mensen mij dus niet.
Misschien ben jij gewoon niet aardig genoeg meer om nog uitgenodigd te worden... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand Va-Api voor Sandy Bridge acceleratie op Mplayer al werkend?

Ik zit op dit moment achter een nogal beperkte (NTLM :() proxy waardoor alleen Firefox werkt dus heel veel moeite heb ik er nog niet echt in kunnen steken maar :

- VaInfo heb ik werkend
- VLC met Va-Api acceleratie werkt ook

Ik kan helaas geen Mplayer SVN checkout doen, dus zelf compilen zit er nog niet in maar is dit iemand al wel gelukt? Zou het de moeite waard zijn om hier toch wat moeite in te steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 09:57:
Heeft iemand Va-Api voor Sandy Bridge acceleratie op Mplayer al werkend?

Ik zit op dit moment achter een nogal beperkte (NTLM :() proxy waardoor alleen Firefox werkt dus heel veel moeite heb ik er nog niet echt in kunnen steken maar :

- VaInfo heb ik werkend
- VLC met Va-Api acceleratie werkt ook

Ik kan helaas geen Mplayer SVN checkout doen, dus zelf compilen zit er nog niet in maar is dit iemand al wel gelukt? Zou het de moeite waard zijn om hier toch wat moeite in te steken?
http://ntlmaps.sourceforge.net/

Die draaien en je komt er gewoon netjes doorheen, ook met je aptgetjes ende zo.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vicarious schreef op maandag 11 juli 2011 @ 10:46:
[...]

http://ntlmaps.sourceforge.net/

Die draaien en je komt er gewoon netjes doorheen, ook met je aptgetjes ende zo.
Ik had er al even naar gekeken maar ik kreeg het niet helemaal werkend helaas, aangezien het nog maar voor 1 weekje is kan ik het wel uitzitten hoop ik, toch bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Klojum schreef op zondag 10 juli 2011 @ 18:52:
[...]

Misschien ben jij gewoon niet aardig genoeg meer om nog uitgenodigd te worden... :+
't is dat mijn moeder sinds vorige week MSN heeft. :7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikkedikkie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-02-2024
goedemorgen.

is er voor 11.04 ook een tool om de opstartprocedure te versnellen?
sinds een paar dagen duur het opstarten wel erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Dikkedikkie schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 10:02:
is er voor 11.04 ook een tool om de opstartprocedure te versnellen?
sinds een paar dagen duur het opstarten wel erg lang.
Als dat pas sinds een paar dagen zo is, is er wellicht een ander probleem. Dan is het zinvoller dat probleem proberen op te lossen, dan een tooltje te zoeken. Sowieso kun je natuurlijk gaan strippen, om alle dingen die je niet (meteen) nodig hebt ook niet mee te laten opstarten, maar als het probleem kennelijk recent pas is ontstaan, kun je beter trachten dat eerst op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikkedikkie
Beuzelarij schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 11:27:
[...]

Als dat pas sinds een paar dagen zo is, is er wellicht een ander probleem. Dan is het zinvoller dat probleem proberen op te lossen, dan een tooltje te zoeken. Sowieso kun je natuurlijk gaan strippen, om alle dingen die je niet (meteen) nodig hebt ook niet mee te laten opstarten, maar als het probleem kennelijk recent pas is ontstaan, kun je beter trachten dat eerst op te lossen.
uhm ja dat snap ik. ik heb dus meteen alle hardware aan tests onderworpen (de hardware tests in ubuntu zelf. Verder start er niets extra's op qua programma's. alles heb ik standaard gelaten. dus als je toch nog wat tooltjes kent hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

SvMp schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 15:33:

Reden:

Interessant, op een andere distro, draai ik firefox-hg (nightly) draait superbb (Zeker na de ram improvements) Flash blijft altijd een hekel en moonlight.. beide eten bij mij cpu grrrr.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Dikkedikkie schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 11:44:
uhm ja dat snap ik. ik heb dus meteen alle hardware aan tests onderworpen (de hardware tests in ubuntu zelf. Verder start er niets extra's op qua programma's. alles heb ik standaard gelaten. dus als je toch nog wat tooltjes kent hoor ik het graag.
Je zou misschien kunnen kijken naar Ubuntu Tweak, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
Ubuntu Tweak doet niet zoveel onder de motorkap. Enerzijds ruimt het rotzooi op (oude libs, images en andere shit), en anderszijds zijn het visuele instellingen of programma (de)installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Dikkedikkie schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 11:44:
[...]

Wat is het dat ineens zo lang duurt dan? Het inloggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Klojum schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 12:50:
Ubuntu Tweak doet niet zoveel onder de motorkap. Enerzijds ruimt het rotzooi op (oude libs, images en andere shit), en anderszijds zijn het visuele instellingen of programma (de)installaties.
Ik neem het direct van je aan, zoals ik al zei heb ik ook geen ervaring met Ubuntu Tweak. Dikkedikkie vraagt echter nadrukkelijk om een tooltje, en dan weet ik niet of het zo verstandig voor hem is om ook echt onder de motorkap aan het werk te gaan. Ik weet niet of daar wel tooltjes voor bestaan, maar je moet dan sowieso goed weten wat je doet. Misschien moet Dikkedikkie even een screenshot geven van bijvoorbeeld de SysteemMonitor, zodat duidelijk wordt welke processen er allemaal (onnodig) opstarten en draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikkedikkie
mcDavid schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 12:54:
[...]

Wat is het dat ineens zo lang duurt dan? Het inloggen?
hey ja, het inloggen gaat opzich wel snel...maar voordat ik dus de desktop te zien krijg ben ik 2 a 3 minuten verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikkedikkie
Klojum schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 12:50:
ubuntu tweak heb ik al naar gekeken. doet inderdaad niet echt veel onder de motorkap. andere suggesties zijn van harte welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Waarom zit kernel 2.6.38 niet gewoon in 10.04.2 Lucid LTS? Support is nog tot 2013. Je kunt hem wel handmatig installeren, maar anders is het gewoon 2.6.32.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die zit er gelukkig niet in omdat het geen rolling releases zijn, en er als het even kan geen hogere major versies van software binnen een release komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:05

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Mensen, jullie weten het best, geen vragen stellen in dit topic. Open een eigen topic.

Resandro: je andere vraag heb ik afgesplitst in een apart topic. Maak de volgende keer aub zelf een topic aan als je iets wil vragen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikkedikkie
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 17:47:
[mbr] Mensen, jullie weten het best, geen vragen stellen in dit topic. Open een eigen topic.

Resandro: je andere vraag heb ik afgesplitst in een apart topic. Maak de volgende keer aub zelf een topic aan als je iets wil vragen.
[/mbr]
hallo ik heb hiervoor een nieuw topic geopend namelijk: het Ubuntu vragen topic. Vraag hier ALLES wat je ook te vragen hebt over Ubuntu 11.04 als het gaat om Ubuntu zelf, instellingen, programmatuur, problemen die je tegenkomt enzovoorts.

Zo blijft dit topic zuiver (al heb ik hier zelf ook wel eens vragen gedropt)

Klik hier voor dit topic.

groet dikkedikkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Ging over 10.04, niet 11.04 :P Anyway ik kan niet wachten op 12.04. Ik wil eindelijk wel eens een distro die mijn laptop volledig ondersteund maar niet van die alpha non-LTS releases.

offtopic:
Trouwens probeer photorec en testdisk

[ Voor 11% gewijzigd door Sando op 13-07-2011 00:08 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lethalis schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 15:56:
Zijn er nog meer mensen die last hebben van de journaling daemon van ext4 bij Ubuntu 10.10 ?

Ik wil bijvoorbeeld harddisken in standby zetten, maar iotop geeft regelmatig aan dat jbd2 en kdmflush schrijven naar de harddisk. Wat uitzoekwerk met Google leverde het volgende op:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/607560

Kun je Ubuntu 10.10 ook met ext3 installeren zonder problemen?
Same problem. Ik probeer er nu omheen te komen door ext3 te gebruiken, eens zien of dat wil lukken op 11.04. edit: yup en dat lost het op, véél minder schrijfacties

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2011 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Laatst online: 16:38

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik dacht gisteren, laat ik eens van Ubuntu 10.10 upgraden naar 11.04. Nou ja, niet echt upgraden, opnieuw installeren en de /home partitie behouden.
Maar volgens mij had ik het net zo goed niet kunnen doen, want alle dingen die gewijzigd zijn, vind ik negatief.

Ten eerste Unity. Ik hoefde er niet lang over na te denken: Hier ga ik never nooit aan wennen. Ik heb toen dus maar Gnome3 geinstalleerd, en ik wilde Gnome-shell wel eens proberen. Helaas kwam ik er toen al snel achter dat Gnome-shell een panel en window manager in 1 is: Ik kon dus niet mijn favoriete window manager, Compiz, gebruiken. Helaas viel Gnome-shell dus ook af. Dan maar gewoon Gnome3 met Compiz, dacht ik.

Maar dat valt ook zwaar tegen. De hele Appeareance Settings (gnome-appeareance-properties, Uiterlijk genaamd in Ubuntu NL) is gewoon weg! Na wat zoekwerk blijkt dit opzet te zijn. Ik kan met alle geduld niet begrijpen waarom ze dat weg zouden willen halen!

Ik ga dus denk ik maar gewoon weer KDE installeren. Ik kan me überhaupt niet meer herinneren waarom ik vroeger van KDE terug ben overgestapt naar Gnome, dus ik installeer mooi weer KDE denk ik.

Meestal heb ik geen problemen met veranderingen of vooruitgang in software; ik erger me meestal juist aan het geklaag van andere mensen als er een update van een programma is. Maar dit noem ik echter geen vooruitgang.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Je kon toch gewoon de reguliere Gnome-versie pakken die bij 11.04 zit? Die gebruik ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Voor sommige settings zoals bijv. fonts en gtk theme kan je nog gnome-tweak-tool installeren, zeker het proberen waard. Voor gnome shell themes kan je de theme selector installeren, staan genoeg tutorials van op internet, welke dan verschijnt onder activities. Overigens vind ik KDE meer volwassen dan gnome 3 op het moment, iig geen verkeerde keuze om op over te stappen.

edit: mocht je last hebben van een afgrijselijke theme na gnome 3 te hebben geinstalleerd moet je gnome-accessibility-themes verwijderen, gnome-themes-standard installeren en in de gnome-tweak-tool de theme adwaita selecteren.

[ Voor 23% gewijzigd door rockmanz op 17-07-2011 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Laatst online: 16:38

Compizfox

Bait for wenchmarks

MsG schreef op zondag 17 juli 2011 @ 12:01:
Je kon toch gewoon de reguliere Gnome-versie pakken die bij 11.04 zit? Die gebruik ik ook.
Dezelfde gnome-versie als in 10.10 zat zeg maar? Zit daar dan wel o.a. gnome-appeareance-properties enzo bij?

Ach ja, ik heb KDE nu mooi naar alle tevredenheid ingericht :)

Ik heb trouwens regelmatig gewisseld van DE. In de tijd van 7.04 tot ongeveer 8.10 (gok ik) gebruikte ik Gnome. Tijdens 9.04 heb ik weer even KDE gedraaid, maar omdat niet alles helemaal lekker liep ging ik met 9.10 weer over naar Gnome. Uiteindelijk heb ik tijdens 10.04 weer KDE naar tevredenheid gedraaid :)
En volgens mij ben ik met 10.10 weer naar Gnome overgegaan omdat ik dat toen wat cleaner vond of zo, ik weet het niet meer precies :P

[ Voor 37% gewijzigd door Compizfox op 17-07-2011 14:52 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Geen vragen hier, zeker niet zo'n brede opsom-vragen.

[ Voor 82% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 20-07-2011 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Compizfox schreef op zondag 17 juli 2011 @ 14:36:
[...]

Dezelfde gnome-versie als in 10.10 zat zeg maar? Zit daar dan wel o.a. gnome-appeareance-properties enzo bij?

Ach ja, ik heb KDE nu mooi naar alle tevredenheid ingericht :)

Ik heb trouwens regelmatig gewisseld van DE. In de tijd van 7.04 tot ongeveer 8.10 (gok ik) gebruikte ik Gnome. Tijdens 9.04 heb ik weer even KDE gedraaid, maar omdat niet alles helemaal lekker liep ging ik met 9.10 weer over naar Gnome. Uiteindelijk heb ik tijdens 10.04 weer KDE naar tevredenheid gedraaid :)
En volgens mij ben ik met 10.10 weer naar Gnome overgegaan omdat ik dat toen wat cleaner vond of zo, ik weet het niet meer precies :P
Ik knap bij KDE altijd zo af op de draconische menu's met veel te veel onzinopties en niet altijd logisch. En ik had echt een handleiding nodig voor de plasmoids enzo. Misschien moet ik eens een andere KDE-distro proberen, maar het voelde echt als een techneuten-DE met dito logica :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikkedikkie
Gewoon een nieuw topic openen.

[ Voor 104% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 20-07-2011 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Dat is by design geloof ik. Ubuntu heeft vaker een handje van instellingen weg te gooien die mensen nog best wel gebruikten. Ik heb dat menu-item ook niet meer. Geen idee hoe je er nu komt.

offtopic:
Pff voor elk minivraagje weer een topic moeten starten? :O zo ontstaan vanzelf ervaringen.

[ Voor 21% gewijzigd door MsG op 20-07-2011 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
En als je niet te rigoreus omgaat met je resources blijf je ook bij gtk+ of qt apps, en dan is het lastiger switchen. Moet ik wel zeggen dat ik KDE wel erg mooi vind out of the box, terwijl je bij Gnome echt alleen uit een hele reeds but-themes kunt kiezen. Erg jammer. Maar toch ben ik meer van de Gnome (of LXDE).

Ik heb trouwens Lubuntu 10.10 op een prehistorische laptop (Compaq Evo) met een ouderwets 135 nm processor. Startte tot een werkbare desktop in 20 seconden. Ubuntu 11.04 doet dat op mijn bloednieuwe Lenovo Thinkpad Edge met 35 mm Core i3 in 55 seconden. Dat is toch niet uit te leggen? Maar doe gerust een poging.

-update-

Het grootste deel van de tijd is het booten, zonder GUI nog. Dus het verschil Gnome/LXDE zal niet voor dit belachelijke verschil zorgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sando op 20-07-2011 17:53 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Mijn hibernate en suspend doen het al jaren niet in Ubuntu 10.04 LTS.

Een stukje ongerelateerde geschiedenis over Microsoft lezende kwam ik bij FreeDos terecht en ging ik voor de grap eens een bootable FreeDOS USB-stick maken omdat ik me altijd zo erger aan die updatebullshit van eea (videokaart/bios) gewoon omdat het kan.

En zo kwam ik er achter dat er na 2006 toch nog BIOS updates werden uitgegeven voor de Asus P5LE mobo's. en heb ik 5.06 (2006) even omhoog gepompt naar 5.23 (2008).

Suspend doet het weer! :D 8)7 :')
Ik heb dus voor Jan Zak 3 jaar zonder suspend op mijn media center gedaan. :')
Dit gaat mij toch even een paar eurootjes besparen, omdat ik vaak niet wil shutdownen omdat het booten een eeuw duurt ondanks de 10 seconden regel.

Alleen jammer dat ze vanuit XBMC niet werken, ik moet het vanuit de panel in Ubuntu doen.

Hibernate is opeens weg trouwens, zoals standaard in Ubuntu 11.04. Is die swap-encryptie er met een automatische update in 10.04 doorgedrukt ofzo? Geen idee of mijn swap encrypted is, maar ik heb het in ieder geval niet zelf ingesteld. Het zou wel een verkklaring zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Sando op 24-07-2011 06:51 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Hoe zit dat trouwens met hibernate? Ik heb 4GB ram, maar door die cilindrische afronding is mijn swap niet 4096 maar bijv. 4092. Past het dan niet? Of slaat hij enkel de gebruikte ram op?

Pagina: 1 ... 29 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!