Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
MsG schreef op zondag 24 juli 2011 @ 09:42:
Hoe zit dat trouwens met hibernate? Ik heb 4GB ram, maar door die cilindrische afronding is mijn swap niet 4096 maar bijv. 4092. Past het dan niet? Of slaat hij enkel de gebruikte ram op?
Volgens mij gewoon complete ramdump, in vrije swapruimte. Bij staat swap bijna nooit verder dan halfvol, maar in principe wordt daarom aangedaden 2 - 2,5 x je geheugen als swap te hebben.

Kan jij wel hibernaten dan (als in: je hebt de optie)? Geen encrypted swap dan zeker. Maar welke versie heb je als ik vragen mag van de mods? :+

[ Voor 54% gewijzigd door Sando op 24-07-2011 10:36 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:39

MsG

Forumzwerver

;-) nee dat is een vraag! Ander topic!!!

Ik draai 11.04. en ik heb het net getest, hibernate werkt prima. Alleen vind ik de visuele feedback nog wat slecht bij dergelijke dingen.

Het scrollen met 2-vingers werkt op deze laptop beter in Ubuntu dan in Windows. Da's ook de eerste keer :P. Het is meer traploos.

Vind het ook wel jammer dat bij wifi-netwerken "connect automatically" standaard uitstaat. Dat doet toch afbreuk aan de ervaring en noobs kijken niet verder, waardoor dat vinkje instellen al te moeilijk kan zijn. Zal het eens als een brainstormdingetje maken een keer.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Ja devs vergeten altijd dat het zo belangrijk is de n00bervaring zo probleemloos mogelijk te maken. Of ze zijn te stubborn: mijn linux, niks noobs. Maar dan moeten ze niet voor Ubuntu gaan devven. Mark Shuttleworth heeft juist wel het beste met noobs voor.

En hoewel ik geen noob ben heb ik ook het liefst een hasslefree ervaring. Onnodig extra vinkjes zetten enzo vind ik ook maar bullshit. Los daarvan zijn ze met Unity een stap te ver gegaan. Dat is zo noobfocussed (kleuters en bejaarden) dat de doorwinterde gebruiker er last van heeft. Voor mij iig geen Ubuntu meer. (Mint 11 nu).

Anyway, die 2 finger scroll is zo handig, ik snap niet waarom dat bij Ubuntu en Mint niet automatisch werkt. Bij Xubuntu werkt het wel automatisch.

Ik heb daarvoor het volgende startupcommand geschreven:

code:
1
sh -c "sleep 12s; synclient VertTwoFingerScroll=1; synclient HorizTwoFingerScroll=1; synclient EmulateTwoFingerMinW=5; synclient EmulateTwoFingerMinZ=48; synclient VertEdgeScroll=0"

Voor dikke vingers moet ie wat getweaked worden maar ik vind het wel relaxed zo.

Die sleep 12s is omdat accounts (net als in Windows :')) steeds trager worden. Een nieuwe start in 2 seconden. Maar als je allerlei apps hebt geconfigureerd doet ie er zo standaard 10 seconden over. En zonder die sleep wordt het commando soms weer gereset tijdens het inloggen.

Als iemand een idee heeft welke instellingen/programma's vooral voor traagheid zorgen, zeg het gewoon even want als ik er naar moet vragen dan moet ik een nieuw topic openen. :+

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Bij ubuntu werkt het wel out of the box... gewoon een vinkje aanzetten en klaar. Heb ik zelf ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Er is veel besproken.. waar refereer je naar?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

2 finger scroll.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Mijn ervaring is dat dat verschilt per laptop. Bij de 1 was de optie greyed out, bij de ander werkte het prima.

Alleen mogen er wel wat meer gestures enzo komen ipv alleen 2-vingerig scrollen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Hmmk, kan kloppen. Ik heb het op een Dell XPS15 laptop, een laptop waar ook mee geadverteerd wordt dat je 2 vingerswipes kan doen enzo. Misschien touchpad afhankelijk oid of hij het automatisch pikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op maandag 25 juli 2011 @ 21:14:
Mijn ervaring is dat dat verschilt per laptop. Bij de 1 was de optie greyed out, bij de ander werkte het prima.

Alleen mogen er wel wat meer gestures enzo komen ipv alleen 2-vingerig scrollen.
Wordt aan gewerkt! In Ubuntu 11.10 zal er beperkte syntapic multitouch ondersteuning zijn. De patches zijn er al bijna een jaar maar er was wat gekloot met patenten en technische beperkingen.

Ik zelf wacht er ook met smart op, ik wil in 2011 wel eens kunnen pinch to zoomen op mijn laptop O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jaren geleden heb ik met er veel mee gespeeld, uren was ik kwijt om XGL aan de praat te krijgen. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat Ubuntu nog niet goed genoeg was. Als je een betrouwbaar systeem wil dat gewoon werkt, dan moet je geen Ubuntu installeren.

Na lange tijd heb ik weer eens Ubuntu geinstalleerd. Tot mijn verbazing werkt het echt goed. De nieuwe interface maakt een goede indruk, er is duidelijk over nagedacht. Alle compiz effecten zijn duidelijk en niet irritant. Ze hebben dat file-edit-view-etc.. menu netjes weggewerkt, dat mag er sowieso uit. De nieuwe applicatie menu balk werkt ook goed, alle ruimte is beschikbaar voor de applicaties die je draait. Ze kunnen het nog wel wat meer polijsten, de scrollbalk van firefox is bijv. anders dan Nautilus. De scrollbalk van terminal is ook weer anders. Het file-edit menu heeft bijv. nog een vreemde flikkering. Ze zijn er nog niet :)

Eigenlijk mist Ubuntu alleen nog goede applicaties. Misschien kunnen ze zich beter focussen op webapplicaties. Die zijn makkelijker te ontwikkelen en er zijn veel meer developers die bekend zijn met die ontwikkel omgeving. Een nadeel is dat de mogelijkheden beperkter zijn. Neem bijvoorbeeld Freecell, de versie die beschikbaar is via software center ziet er niet uit. De afbeeldingen zijn lelijk en er missen vrolijke effectjes. Volgens mij is dat makkelijker te ontwikkelen in html,css,js dan in gtk met python oid. Ik kan er naast zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Wat mij betreft mogen ze in Linux-land wel wat meer eisen stellen aan applicaties in de store, en anders worden ze maar verwijderd oid. Misschien niet in lijn met "open", maar als je geen voorwaarden stelt krijg je ook niet snel kwaliteit. In de Ubuntu Store staan tonnen apps die gewoon nooit verder zijn gekomen dan alpha 0.00001 wat dan vreselijk brak werkt. Daar moeten noobs zich doorheen worstelen en kunnen dan afhaken. Gelukkig zie je de veelgebruikte applicaties vaak wel steeds beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarvoor zijn er de ratings. Ik vind ze moeten gewoon alles toelaten. Goede apps vind je door middel van ratings en recenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Maar de lijst is alsnog enkel gesorteerd op alfabet, je zult A-Z af moeten gaan om de ratings te kunnen bekijken. Ik hoop dat je in 11.10 weer normaal kan sorteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb eigenlijk best veel plezier met Gnome3 / shell. Tuurlijk mis ik het themes config venster heel erg, want een aantal kleuren zijn nu niet meer duidelijk in te stellen (bv kleur van geselecteerd item). Maar als je de programma's gebruikt die erbij komen (empathy bv), dan krijg je wel een mooie desktop ervaring; modal windows schuiven van bovenaf in beeld, chatvensters komen onderaan als regel, niet als venster. Ik heb nooit last gehad van vervelende focus-stealing apps en als ik met een debugsessie bezig ben (eclipse for c/c++) dan kan ik op een andere workspace browsen tot er onderaan een notification komt dat Eclipse klaar is (breakpoint hit). En dat terwijl het een 'losse' app is (niet uit software center). Vensters bewegen gaat erg vloeiend, en geminimaliseerde vensters verschijnen toch in de dashboard/expose, dat is standaard in compiz/scale niet het geval.

Ik heb wel nog wat probleempjes, ik stel ze maar niet als vraag maar som ze gewoon op :+
• ctrl+c / ctrl+v werkt niet in Nautilus? Ook de delete knop en alt+home (om naar homedir te gaan) werken niet. < bug: https://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=651574
• Ik weet niet waar ik mijn dead-keys kan instellen (ik gebruik altijd rechter-alt + ", gevolgd door e voor een e met trema) < regions and language (niet in keyboard dus...)
• genoemde instellingen schermen zijn weg: uiterlijk/appearance, keyboard layout, die tweak app die ervoor in de plaats is gekomen is echt heel basic, en je moet steeds het thema 'herstarten' (alt+F2, r, enter).
• Tenslotte: Ik kan de PPA niet purgen, want dan krijg ik allemaal dependency hell dingen. Dus na het half purgen heb ik alles maar weer geinstalleerd en ben er maar aan gaan wennen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2011 13:11 . Reden: oplossingen/status voor genoemde problemen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Ik krijg Gnome3/shell met geen mogelijkheid netjes aan de praat binnen Ubuntu. Je kunt beter Fedora proberen. Gnome3/shell@Ubuntu op een development-pc is ziezo erg dapper.

Ik denk dat je even op shell 3.2 moet wachten.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor de diacritische tekens en allerlei andere characters gebruik ik de standard GNOME letter- en tekens-applet die ik op een gnome-palet heb geplaatst. Dat palet heb ik onder aan het scherm toegevoegd en is alleen zichtbaar als ik de muis naar de onderrand beweeg. Daarmee heb ik ook de oude desktop-wisselaar weer terug.
Werkt geweldig: het beste van twee werelden.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Sando schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 18:05:
Ik krijg Gnome3/shell met geen mogelijkheid netjes aan de praat binnen Ubuntu. Je kunt beter Fedora proberen. Gnome3/shell@Ubuntu op een development-pc is ziezo erg dapper.

Het was me wel gelukt, maar ik kreeg allerlei vage vastlopers e.d. dus ben overgestapt naar Fedora met Gnome3 idd.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-09 16:51

Ik heb er even over nagedacht toen ik Ubuntu ging installeren (weekje geleden oid), maar ik wilde het snel ingesteld hebben en ik heb nogal wat extra pakketjes nodig, en daarvan weet ik niet of die standaard in Fedora zitten. Toen ik Ubuntu had geinstalleerd werd ik echter gek van Unity (hoe kun je bijvoorbeeld zelf shortcuts toevoegen aan die launcher? Ik heb ze via de app 'main menu' toegevoegd aan het 'oude' gnome menu, maar ze komen er niet bij in Unity).
Ik heb hem overigens geinstalleerd via Ubuntu-Tweak. Klikken en gaan :)

Het liefst zou ik voor Debian+Gnome3 gaan, maar ik zag zo gauw geen hapklare brokken .iso. Ik zal Fedora hier op mijn rommelbak eens installeren, kijken hoe dat gaat.

offtopic:
edit: ik heb hier blijkbaar 2 usernames, een met punt en een zonder. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Visitor.q op 27-07-2011 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Kies anders de alternative sessie bij het inloggen "Gnome classic" heet het ofzo. Dan krijg je gewoon de Gnome zoals hij altijd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Je kunt ook gNatty proberen, de alpha alpha alpha versie van Ubuntu Gnome Remix 0.0.3.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb Ubuntu 11.04 nu een tijdje draaien en bevalt zeer goed. Toch blijf ik me een beetje storen aan die kleine slordigheidjes, bijv. dat de grootte/positie van vensters niet wordt onthouden als je een programma start. Of tijdens het booten dat je soms even tekst van de console in beeld ziet met 'ERROR' (wat dan iets heel onschuldigs is) of dat het beeld even knippert en zwart blijft. En bij afsluiten gaat de tekst van de console half door het splash screen. Kom dit eigenlijk altijd tegen op verschillende hardwareconfiguraties en staat heel slordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Zal aan mij liggen, maar dat laatste vind ik wel mooi. Geeft me het gevoel dat x inline wordt gerendert, of dat we ziezo al in x waren.

Verder heb je wel gelijk. 1) Als ik uitlog kan ik vaak niet meer met succes inloggen omdat mijn encrypted home niet opnieuw gemount wordt. 2) Moet vaak naar tty switchen om iets te killen wat mijn x gijzelt. 3) Op willekeurige momenten ontbreken er namen of foto's van de login pagina. 4) Op willekeurige momenten doen applets op de panel (Gnome Classic) het niet. 5) Veel games in wine geven zwart beeld terwijl ze in 10,04 gewoon werkten.

Lekker nieuw allemaal, betere ondersteuning voor mijn nieuwe laptop,

Maar wel alsvanouds een dikke gammele slechte alpha release.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ja dat bootscherm is al jaren kut hier, op elke configuratie. Met de Live-cd lijkt het allemaal mooi, maar zodra het dan geïnstalleerd is krijg je zwarte schermen, of dat je 1 x de 4 rondjes ziet stilstaan waarna hij meteen is ingelogd.

Ook het afsluiten gaat zo willekeurig, wat maar het eerst gekilled wordt. Ze mogen een stuk meer jatten van OS X imo, waarbij die dingen wat gecontroleerder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Ik wil de fanboys geen food for trolls geven, dus liever niet. :P De tragere distro's doen het wel goed.

RHEL enzo, weet niet precies hoe het zit, maar lekker stap voor stap naar runlevel 5, 4, 1 en 0 ofzo. Ik heb daar nooit fouten.

Ubuntu is vaak een rommeltje, maar ook het vooruitstrevendste kwa snelheid (van booten en afsluiten), meeste support, snel ondersteuning voor nieuwe hardware.. Je krijgt een schop in je kruis maar ook een gratis auto met chauffeur. Sort of.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Sando schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 08:33:
Ik wil de fanboys geen food for trolls geven, dus liever niet. :P De tragere distro's doen het wel goed.

RHEL enzo, weet niet precies hoe het zit, maar lekker stap voor stap naar runlevel 5, 4, 1 en 0 ofzo. Ik heb daar nooit fouten.

Ubuntu is vaak een rommeltje, maar ook het vooruitstrevendste kwa snelheid (van booten en afsluiten), meeste support, snel ondersteuning voor nieuwe hardware.. Je krijgt een schop in je kruis maar ook een gratis auto met chauffeur. Sort of.
ik neem 't voor lief; toen ik nog software moest installeren by hand, en steeds weer eoa kud libje miste, en daarna weer opzoek moest etc. goed het vertoond soms wat gebreken, en dingen gebeuren automatisch. maar je behoud wel de vrijheid om die acties en taken uit te schakelen. verder content met ubuntu, maar klopt; mist wat aan snelheid tozv gentoo bijv.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:50

Ik heb een compleet andere ervaring. Het werkt hier perfect. En ik heb er niet echt de linux expert voor uit hoeven hangen... Gewoon de PPA toegevoegd en de benodigde packages geinstalleerd.

Afbeeldingslocatie: http://www.excipio.nl/img/gnome3_thumb.png

En sinds zojuist ook met nieuwe 3.0 kernel...

[ Voor 8% gewijzigd door Master FX op 28-07-2011 23:37 . Reden: toevoeging ]

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-09 23:06
Ati heeft nieuwe linux drivers uit....en nog steeds geen bugfixes voor hun gnome support :s

Laatste keer dat ik een ati koop (de oss drivers hebben voor mijn kaart helaas geen werkende powermanagement = extra verwarming in huis)

// end offtopic rant

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Mensen al op 11.10?

Ik zit er nu op, werkt opzich prima. Wat vernieuwde dingetjes te zien. Heb nu gekozen voor lightdm als login-manager. Visueel ziet het er alleen nog niet uit, maar dat komt nog wel denk ik.

Als je nu het volume veranderd hoor je de hele tijd een geluidje, dat is wel irritant imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
MsG schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 13:30:
Mensen al op 11.10?

Ik zit er nu op, werkt opzich prima. Wat vernieuwde dingetjes te zien. Heb nu gekozen voor lightdm als login-manager. Visueel ziet het er alleen nog niet uit, maar dat komt nog wel denk ik.

Als je nu het volume veranderd hoor je de hele tijd een geluidje, dat is wel irritant imo.
Is unity al een beetje bruikbaar? Of kun je nog steeds in de "classic" interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik zal Unity nooit bruikbaar vinden, het is ontworpen om voor mij met alle handelingen onhandiger en slomer te zijn dan de reguliere interface, maar dat terzijde :). Ja het werkt hier los van af en toe wat crashes wel prima.

Als fallback heb je nu Unity 2D. Maar omdat het nu allemaal GNOME3 is, kan je heel simpel Gnome Shell er naast installeren.

Ik draai nu gewoon Unity, dan maar wat frustreren, het is toch niet m'n main OS.

Mis nu alleen wel de evoluties die je ziet als je ineens naar de nieuwe versie gaat, maar ja dat is altijd zo als je alvast spiekt bij de alpha/beta :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Heel simpel Gnome Shell? Volgens mij gaat dat nogal stroef en buggy. Alsof Ubuntu er alles aan heeft gedaan om het moeilijk te maken. En voor het buggy aspect, Shell 3.2 komt pas in September ofzo.

x.2 is altijd een verstandige minimale instapversie. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Sando schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 17:07:
Heel simpel Gnome Shell? Volgens mij gaat dat nogal stroef en buggy. Alsof Ubuntu er alles aan heeft gedaan om het moeilijk te maken. En voor het buggy aspect, Shell 3.2 komt pas in September ofzo.

x.2 is altijd een verstandige minimale instapversie. :)
Zo moeilijk is het ook weer niet, ik draai nu ook 11.04 met gnome3 en shell. Maar die heeft geregeld een vastloper, af-en-toe als ik het dock tevoorschijn tover glitcht het hele scherm en is het enige wat ik nog kan de aan/uit-knop vasthouden tot de boel herstart.

Ik wil sowieso weer eens een echte schone installatie doen, mijn home-partitie gaat al 4 jaar mee, en begint behoorlijk vervuild te raken.
Ik kan natuurlijk ook eerst eens beginnen met alle verborgen mappen weg te mikken, dan zou ik ook alles wat ik zelf verkloot heb weer kwijt moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Nou ja ik heb het niet uitgebreid getest, maar toen ik apt-get install gnome-shell deed had ik een werkende gnome-shell sessie die ook aanwezig was in lightdm als kiesbare entry.

Ik heb eens mijn homefolder gecleaned door alle mappen die niet documenten waren weg te gooien, maar toen was mijn profiel kapot. Blijkbaar heb je een minimaal aantal config-files nodig.

het zou mooier zijn als Ubuntu dit gewoon rebuilde net als wanneer je een nieuwe user maakt, ipv domweg het account kapot te laten.

• mcDavid
MsG schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 18:26:
Ik heb eens mijn homefolder gecleaned door alle mappen die niet documenten waren weg te gooien, maar toen was mijn profiel kapot. Blijkbaar heb je een minimaal aantal config-files nodig.

het zou mooier zijn als Ubuntu dit gewoon rebuilde net als wanneer je een nieuwe user maakt, ipv domweg het account kapot te laten.
Hmm da's wel nasty. Nouja een nieuw profiel aanmaken en alle documenten daarheen kopieren kan natuurlijk ook.

• Sando
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 18:26:
Volgens mij doet Ubuntu dat ook. Ik heb eens alle .verborgen mappen verwijdert (verplaatst) en toen had ik een nieuw account, aanmelden in 2 seconden. Langzaam steeds wat mapjes teruggezet voor dingen die ik niet opnieuw wilde instellen, en inmiddels duurt het aanmelden weer 20 seconden. Ik snap er niets van. Ik wou dat alle mappen bij het aanmelden wegwaren zodat ik meteen ben aangemeld, en daarna weer terugkwamen zodat mijn apps de instellingen nog hebben.

Was 11.04.

[ Voor 21% gewijzigd door Sando op 11-08-2011 14:38 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zobat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 19:19
Ubuntu 11.04: RTSP/Helix weg?

YouTube: Mac, PC & Linux - Novell Commercial #2

Daar liep ik in eens tegen een old school real probleem aan, rtsp. Een beetje wezen zoeken maar ik vind zelfs helix niet meer?

Klopt het dat helix dood is?

Een link gevonden: https://player.helixcommunity.org/2005/downloads/

maar het behoeft een login etc.

Hoe kan dat uberhaupt? Gebruikt google realstreaming?

[ Voor 21% gewijzigd door Zobat op 12-08-2011 01:58 . Reden: link gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Zou het mogelijk zijn om bij Ubuntu een map te hebben "Settings" met daar alle hidden configuratie-folders? Ik vind het wat lelijk en onoverzichtelijk dat met hidden files op show je gewoon je profielconfiguraties gemengd hebt met je fotomappen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Ik ook, doe je niets aan.
Sommige 'groepen' proberen wel wat je zegt, maar iedereen vind dat het anders moet en krijg je alsnog blubber. En het allerlameste, sommige apps (Marble) moeten een troepje in elke groepmap EN EEN EIGEN MAP zetten.

~/.local
~/.config
~/.gconf/apps (oid)
~/.gnome2
~/.kde
~/.eigen map

Ergernis 2: Dit is superhandig in tegenstelling tot het windows registry. Home terug = alles terug.
Maar DAN NOG heeft Gnome ook een registry en is het erg lastig alleen app x terug te zetten. Is het weer alles of niks of gedoe.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 12:30
mcDavid schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 16:20:
[...]

Is unity al een beetje bruikbaar? Of kun je nog steeds in de "classic" interface?
Heb het vanochtend ook geinstalleerd op mijn laptop.
Unity word al een stuk volwassenner, ziet er mooi uit. De 'classic' interface is weg omdat het nu op gnome 3 gebaseerd is.
Als je gnome-shell installeerd (gewoon uit std sources, dus geen ppa oid) dan heb je gnome optie erbij in lightdm en kom je in gnome3.

Verder nog wel erg buggy hoor :) Logisch ook, duurt nog een paar maanden voordat ie uit is natuurlijk. Tenminste zal wel eind oktober worden.
Dus vooralsnog niet echt geschikt als produktie os, maar al wel veelbelovend!

Ga ook weer 11.04 op mijn laptop zetten, wilde toch ff clean install doen en dacht ik kijk eerst ff hoever ze zijn met 11.10.

Ben zeer benieuwd naar de uiteindelijke release, maar heb het gevoel dat 11.10 erg mooi gaat worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
RFdeGroot schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 10:35:
[...]

Heb het vanochtend ook geinstalleerd op mijn laptop.
Unity word al een stuk volwassenner, ziet er mooi uit. De 'classic' interface is weg omdat het nu op gnome 3 gebaseerd is.
Als je gnome-shell installeerd (gewoon uit std sources, dus geen ppa oid) dan heb je gnome optie erbij in lightdm en kom je in gnome3.
Dat is wel mooi. Ik schipper nu een beetje tussen gnome3+shell, unity en classic. Maar voor gnome3 heb ik dus een dualboot intallatie.
Als unity een beetje bruikbaarder is, is classic misschien niet meer noodzakelijk, en kan ik zonder dualboot tussen shell en unity switchen.
Maar ik moet toch zeggen dat ik een hoop dingen echt lastiger vind of gewoon onvindbaar zijn, in allebei die hippe nieuwe layouts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Doordat je ook geen minivraagje meer mag stellen wordt er hier niet meer gezellig gebabbeld over Ubuntu ;(, het is veel stiller.

Ik zit nu als bij-OS al een poosje op 11.10. Wel nog veel crashes maar het ziet er weer mooi uit. Gedwongen met Unity, het blijft qua balk kut imo, maar je ziet alle schermen en interfaces van alles steeds mooier en professioneler worden. Die evolutie zie je altijd veel directer bij OS-software. Veel dingen zijn wel een beetje afgekeken van OS X imo, maar vind het wel mooi. Settings-schermen zijn veel professioneler geworden en zien er gelikt uit.

Voor mijn G19-toetsenbord is ook een mooi project trouwens: Gnome 15 heet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Inderdaad doet dit topic een beetje Australisch aan kwa moderatiebeleid.

Maareh, iedereen jat van elkaar. Geef dat meisjesbedrijf nu eens geen credit, want Apple heeft ook FOSS Unix gegijzeld in een closed source shell en is daarmee het rijkste bedrijf ter wereld geworden.

Verder zijn ze masters van het jatten, en niemand heeft het door.
Apple heeft[list]
• Terminal van x gejat
• Remote desktop van x gejat
• Sidebar van Windows gejat
• Pathbar van Windows gejat
• Vorige en volgende knoppen van Windows explorer gejat
• Webkit van KDE Konqueror gejat
• CUPS van unix gejat, oké er eerlijk voor betaald om het legaal wat geslotener te kunnen maken.

Anyway, wel brave dat je nog steeds 11.10 draait. Ik zit noodgedwongen in 11.04 omdat 10.04 al verouderder is dan Windows 7, want in tegenstelling tot Windows komen er per distro nooit noemenswaardige upgrades uit en moet je voor bepaalde apps, die zelfs nog onder XP draaien, wel naar de laatste Ubuntu om er bij te blijven.

Ben zelf wel beetje linux fanboy, maar 11.04 is nog steeds zo buggy dat ik hem met gepaste tegenzin gebruik. Als Fedora niet zo irritant snel zijn distro's EOL had zou ik overstappen, maar nu lijkt het me veel te arbeidsintensief om alleen maar je systeem uptodate te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 17-08-2011 01:48 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Op m'n werklaptop zit ik nog op 10.10, maar op de desktop sinds vorige week op 11.04 (*kuch*kwam van 9.10*kuch*).

Mijn ervaring tot dusver is dat Unity best leuk is, maar de Gnome Do + Docky combi vind ik net even wat intuïtiever werken en is ook beter configureerbaar. Het voelt meer af. Er kan nog veel aan Unity verbeterd worden, dus ik kijk uit naar 11.10. Voorlopig geef ik de Unity Launcher nog even het voordeel van de twijfel, anders ga ik terug naar Docky. Overigens krijgen ze pluspunten voor de integratie van de software center met de laucher: zeker als je in de herinstallatie-fase zit.

11.04 is tot dusver weer prima stabiel hier, geen crashes of rare dingen, maar dat verbaast me niet want ik heb al een aantal jaar geen noemenswaardige problemen met Ubuntu. Eerst ging ik nog regelmatig terug naar XP om te gamen, maar sinds de humble indie bundles heb ik genoeg games tot m'n beschikking onder Ubuntu dat dat ook niet meer nodig is. :) (Behalve tijdens LANnen).

Wat me keer op keer weer verbaast is de hoeveelheid vage software er standaard al in de repo's staat. Zo stond de tool om mijn Yubikey's te configureren er in, en ook de wireless smartcard-reader drivers + tools waren gewoon beschikbaar (niet dat het werkte, omdat de drivers niet bij die van mij pasten). Ook de ondersteuning van een goedkope, proprietary afstandsbediening van 8 jaar oud was zo out-of-the-repos.

Dat maakt het dagelijks gebruik en experimenteren met dit OS zo ontzettend fijn.

• Bekos
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-08 15:09
Ik ben onlangs ook overgestapt op Ubuntu. Ik had al een aantal keer een poging ondernomen (9.04, 10.04) maar dat stond me toch nooit echt aan. Er was altijd wel iets wat niet werkte qua hardware. Bij Ubuntu 11.04 heb ik dat probleem niet. Alles werkt out-of-the-box :).

Daarnaast bevalt Unity me best aardig. Veel mensen klagen over het feit dat je de naam van een programma moet kennen om het te kunnen openen maar ik snap daar het probleem niet. Van de programma's die je enigszins regelmatig gebruikt, ken je de naam toch ongeveer wel. Je typt enkele letters in en je applicatie staat klaar.

Daarnaast moet ik wel toegeven dat ik veel elementen van Unity waar anderen zich aan storen, er uit heb gegooid. Die nieuwe scrollbars heb ik vervangen door de oude scrollbars, de iconen in de zijbalk heb ik een heel pak verkleint, de zijbalk verdwijnt niet meer automatisch en ik heb zowat alle standaard iconen in de zijbalk verwijdert.

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/x4q5mr.png

Nu ga ik enkel nog eens proberen om Microsoft Office te installeren in Ubuntu en dan kan ik echt volledig overstappen. Microsoft Office is immers toch wel belangrijk eens het academiejaar terug begint.

Ik ben van plan om toch bij 11.04 te blijven tot 12.04 nu dat alles een beetje naar mijn voorkeur getweakt is en daarna 12.04 (LTS) zo lang mogelijk te gebruiken.

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Bekos schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:16:
Ik ben onlangs ook overgestapt op Ubuntu. Ik had al een aantal keer een poging ondernomen (9.04, 10.04) maar dat stond me toch nooit echt aan. Er was altijd wel iets wat niet werkte qua hardware. Bij Ubuntu 11.04 heb ik dat probleem niet. Alles werkt out-of-the-box :).

Daarnaast bevalt Unity me best aardig. Veel mensen klagen over het feit dat je de naam van een programma moet kennen om het te kunnen openen maar ik snap daar het probleem niet. Van de programma's die je enigszins regelmatig gebruikt, ken je de naam toch ongeveer wel. Je typt enkele letters in en je applicatie staat klaar.

Daarnaast moet ik wel toegeven dat ik veel elementen van Unity waar anderen zich aan storen, er uit heb gegooid. Die nieuwe scrollbars heb ik vervangen door de oude scrollbars, de iconen in de zijbalk heb ik een heel pak verkleint, de zijbalk verdwijnt niet meer automatisch en ik heb zowat alle standaard iconen in de zijbalk verwijdert.

[afbeelding]

Nu ga ik enkel nog eens proberen om Microsoft Office te installeren in Ubuntu en dan kan ik echt volledig overstappen. Microsoft Office is immers toch wel belangrijk eens het academiejaar terug begint.

Ik ben van plan om toch bij 11.04 te blijven tot 12.04 nu dat alles een beetje naar mijn voorkeur getweakt is en daarna 12.04 (LTS) zo lang mogelijk te gebruiken.
Probeer voor Office eerst eens of je misschien tevreden bent met LibreOffice.

Als dat je niet bevalt kun je altijd via Wine proberen MS Office te installeren. Ikzelf heb het alleen niet voor elkaar gekregen om Outlook te laten werken. De rest werkt hier prima. Als je dit doet moet je even de juiste Winetricks handleiding erbij zoeken.

Luctor et Emergo || specs

• Bekos
DutchNutcase schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 14:04:
[...]

Probeer voor Office eerst eens of je misschien tevreden bent met LibreOffice.

Als dat je niet bevalt kun je altijd via Wine proberen MS Office te installeren. Ikzelf heb het alleen niet voor elkaar gekregen om Outlook te laten werken. De rest werkt hier prima. Als je dit doet moet je even de juiste Winetricks handleiding erbij zoeken.
LibreOffice is zeker in orde om zelf presentaties en teksten op te stellen. Als ik echter presentaties of teksten van anderen probeer te openen, is het resultaat niet altijd wat het moet zijn.

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Bekos schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 14:20:
[...]

LibreOffice is zeker in orde om zelf presentaties en teksten op te stellen. Als ik echter presentaties of teksten van anderen probeer te openen, is het resultaat niet altijd wat het moet zijn.
De layout is inderdaad niet altijd wat je verwacht; dat klopt. Misschien kun je anderen overtuigen je alles in pdf'jes te sturen. Zeker tijdens de studie kun je ook nog proberen mensen enthousiast te maken voor LaTeX. Ik zou niet ander meer willen dan LaTex. Mooie Makefile erbij en gaan met die banaan. Heerlijk.

• Sando
  • Niet online
Voor mij ook (al heel lang) geen ms Office meer. LibreOffice en OpenOffice kunnen prima met DocX overweg enzo. Bij het openen van andersmans documenten gaat inderdaad 5 op de 10 keer iets mis in de layout, maar ik heb altijd gezegt dat mensen pdf, odf of €120 voor Office Student en €160 voor Windows 7 moeten neerleggen. Ging altijd goed. En de meeste documenten zijn zo lame dat de exacte layout niet kan schelen. Zelf stuur ik altijd pdfjes, en het openen van presentaties gaat, op sommige lame overgangsanimaties na, wel altijd goed.

Ik snap trouwens nog steeds het verschil tussen OpenOffice en LibreOffice niet. Ja ik ken het verhaal van de Oracle Nazi's, Foundation Puristen en Office Mierenneukers. Het is ook zo dat Linux Mint, die alle foute beslissingen van Ubuntu rechttrekt en daarmee heel populair is geworden, LibreOffice weer heeft vervangen door OpenOffice. Dat zegt wel wat.

LaTex is echt niet te vergelijken met Office Suits. Het is een voor tweakers leuke implementatie wat het best te vergelijken is met een one size fits all template.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Bekos
Ik heb MS Office eens geïnstalleerd via Wine maar dat gaf ook niet het gewenste resultaat. Dan eens geprobeerd om het via PlayOnLinux te doen maar daar kwam ik iets raars tegen. Met de versie die in de repositories staat, kreeg ik een foutmelding die zei dat de versie van PlayOnLinux niet meer ondersteund werd. Wanneer ik dan de .deb van de website had afgehaald, klaagde Ubuntu dat die versie niet aan bepaalde veiligheidsvoorwaarden voldeed. Ik laat MS Office dan maar zijn voor wat het is. Ik hoop dat LibreOffice wel zal volstaan aangezien ik het zonde zou vinden om enkel daarvoor terug naar Windows te moeten overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Als je MS Office zou willen installeren moet je even zoeken op "MS Office Winetricks" dan kom je bijvoorbeeld hier uit. Daarmee kun je dan zonder al te veel problemen (ok bij afsluiten doet Word raar en outlook werkt sowieso niet) gewoon werken met MS Office.

@Redsandro: ik ben het absoluut niet met je eens dat LaTeX een one-size-fits-all is. Het is alleen wel zo dat je je er aardig in moet verdiepen om alle kracht van LaTeX boven te krijgen. Maar als je dat doet is het veel krachtiger dan welke tekstverwerker ook. En zodra je ook maar af en toe een formule in moet kloppen wil je nooit meer met een officesuite werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
DutchNutcase schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 07:29:
En zodra je ook maar af en toe een formule in moet kloppen wil je nooit meer met een officesuite werken.
Dat is het voordeel van een one-size-fits-all template. Trollface

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

DutchNutcase schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 07:29:
En zodra je ook maar af en toe een formule in moet kloppen wil je nooit meer met een officesuite werken.
Je kan in OpenOffice toch ook formules opstellen door een soort opmaaktaaltje? Ok, je hebt er ook een GUI bij om die "code" te genereren, maar je kan het ook zelf typen als je je daartoe geroepen voelt.

Ik wil maar zeggen dat ik het indertijd zeer fijn vond om formules op te stellen, omdat het dankzij die opmaaktaal zo precies kan als je maar zelf wil. Is dat niet hetzelfde bij Lateχ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Sando schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 07:41:
[...]

Dat is het voordeel van een one-size-fits-all template. [afbeelding]
Waarom hap ik ook? >:)
DevilsProphet schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 11:18:
[...]

Je kan in OpenOffice toch ook formules opstellen door een soort opmaaktaaltje? Ok, je hebt er ook een GUI bij om die "code" te genereren, maar je kan het ook zelf typen als je je daartoe geroepen voelt.

Ik wil maar zeggen dat ik het indertijd zeer fijn vond om formules op te stellen, omdat het dankzij die opmaaktaal zo precies kan als je maar zelf wil. Is dat niet hetzelfde bij Lateχ?
Dit heb ik nog niet eerder gezien. Misschien moet ik er maar eens naar kijken. Ik heb alleen wel altijd het gevoel bij Office suites dat ik niet voldoende controle heb over de lay-out, maar dat kan aan mij liggen. O-)

Ik ben nu in ieder geval dichtgetikt en volledig gewend aan LaTeX, dus mij krijg je niet meer om. Bovendien kan ik mijn Fortran, C++, CMake en LaTeX dingetjes lekker allemaal in Eclipse doen, dus ik ben helemaal tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:33
Ik heb sinds een paar dagen Ubuntu (10.04) draaiende in me terminal emulator op me SGS2. Dan benaderen met androidVNC, en vanaf een windows pc via VNC viewer. Ben nu alleen aan het zoeken voor leuke programmas voor arm. (Tot nu toe gedaan DynDNS werkend dus kan nu ook via internet VNCen. Zijn er nog suggesties voor een leuke programma testjes experimenten :D?

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Biersteker schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 18:08:
Ik heb sinds een paar dagen Ubuntu (10.04) draaiende in me terminal emulator op me SGS2.
Hey, hoe goed werkt dat? Heeft Ubuntu ook toegang tot alle hardware enzo, zoals USB drive?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
Sando schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 18:16:
[...]

Hey, hoe goed werkt dat? Heeft Ubuntu ook toegang tot alle hardware enzo, zoals USB drive?
Heb toegang tot zowel de interne als externe SD kaart. (Bedoel je dat me de USB drive? Aangezien de internal SD op Android USB storage word genoemd) Of bedoel je filetransfer over usb? Want dat vind ik zelf niet heel belangrijk, ik kan namelijk wel als ik Ubuntu run, gewoon filetranferen via android.

Edit1:
Was van plan een screenshot te maken van sysinfo, maar sudo aptitude install sysinfo werkt niet :S
Edit2:
Via Synaptics lukte het installen wel, maar crashed bij weergeven CPU info, kennelijk niet geschikt voor ARM (Kan iemand dit bevestigen?)
Edit3:
Next step....WINE :D
Edit4: Screenshot
http://dl.dropbox.com/u/27041159/UbuntuGSG2VNCVieuwer.png

[ Voor 24% gewijzigd door Biersteker op 22-08-2011 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
wine op een arm systeem lijkt me redelijk nutteloos toch? (als het al werkt zal het wel alleen winelib apps betreffen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Biersteker schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 18:29:
[...]

Edit1:
Was van plan een screenshot te maken van sysinfo, maar sudo aptitude install sysinfo werkt niet :S
Edit2:
sudo apt-get install aptitude

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
mcDavid schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 20:43:
[...]

sudo apt-get install aptitude

;)
Helemaal gelijk :D, had hem al via packetmanager geprobeerd. Geen ondersteuning voor gekke arm cpus helaas. (sudo apt-get install sysinfo ;) )
blouweKip schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 19:54:
wine op een arm systeem lijkt me redelijk nutteloos toch? (als het al werkt zal het wel alleen winelib apps betreffen).
Klopt, maar toch, beetje meer om het idee. Windows Kladblok, op Ubuntu op Android op een GSG2 :) (Hoewel het eigenlijk natuurlijk om starcraft1 gaat)

[ Voor 45% gewijzigd door Biersteker op 22-08-2011 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Even hele fijne ervaring neerplempen. Ik heb mijn laptop (Fujitsu Siemens Esprimo Mobile, Celeron 1,67, SIS integrated graphics) kunnen ruilen tegen een Medion MD96559 (AMD Turion64x2, Nvidia 6150 graphics).

Complete systeem out of the box werkend (na restricted drivers inschakelen of course), inclusief wireless, onboard webcam, onboard geheugenkaartlezer, firewire etc etc. Heb er 11.04 op gezet, om Unity maar eens te proberen, maar daar was ik binnen een uur klaar mee wegens opkomende rsi, dus het blijft gnome hier.

Al vond ik Unity wel erg mooi, en werkte het ook prima. Ik vind het meer een tablet-interface. Ook erg jammer dat die dock niet direct makkelijker ingesteld kan worden, en het is niet compatible met Thunderbird's firetray. Wel heel mooi dat alle menu's van programma's integreren in de bestaande balk bovenin. Maar goed, Unity, zou met wat meer beschikbare configoptions (zoals locatie en grootte, zichtbaarheid) wel eens heel fijn kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 14:16
Ik heb de unity interface gezien maar ik vind het niet echt een handige interface. Zullen vast wel voordelen aanzitten maar geef mij maar een gnome interface of geen interface. Merk dat men de laatste tijd steeds meer I-Candy aan het toevoegen is aan linux disto`s om mogelijk meer mensen te trekken

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Nou ik heb lange tijd Gnome3 Shell gebruikt, maar ben sinds een weekje weer terug naar de klassieke gnome2 interface. Wat heerlijk zeg. Het enige wat ik mis is het overzicht van openstaande vensters als ik de muis naar de linkerbovenhoek gooi. Dat was nog wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
mcDavid schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 12:16:
Nou ik heb lange tijd Gnome3 Shell gebruikt, maar ben sinds een weekje weer terug naar de klassieke gnome2 interface. Wat heerlijk zeg. Het enige wat ik mis is het overzicht van openstaande vensters als ik de muis naar de linkerbovenhoek gooi. Dat was nog wel handig.
Dat kan je met de scale-plugin van Compiz ook doen. Bij mij zit die onder F12, maar je kunt ook een muislocatie-binding gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
Biersteker schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 20:45:
Klopt, maar toch, beetje meer om het idee. Windows Kladblok, op Ubuntu op Android op een GSG2 SGS2 :) (Hoewel het eigenlijk natuurlijk om starcraft1 gaat)
Huh. Tenzij je WineLib(?)\WinCE Kladblok bedoel, begrijp je volgends mij niet zo goed wat Wine is.

"Wine is not an Emulator"

Met andere woorden, de enige manier om een x86 Windows Kladblok/Starcraft via Wine op je ARMv7 Foon aan de praat te krijgen, is door een volledige x86 Emulator (QEMU oid) te draaien op je foon, daar een Linux Distro op installeren, vervolgends daar weer Wine opknallen en dan zou je via Wine Windows Kladblok en Starcraft, met slakkengang (understatement), kunnen starten.
Maargoed, als je dan toch al met emulatoren aan het klooien ben kan je net zo goed direct Windows 7 erin gaan draaien. 8)7

Neemt niet weg dat het me erg leuk lijk om een "echte" Desktop-Linuxdistro (van mij apart enkel een desktop WM en .Deb support, in de achtergrond draaiend op de Android-Linux-Kernel) te kunnen draaien op een telefoon. Op je werk dat ding in een Dock prikken, DVI\HDMI scherm, A2DP speakers, Bluetooth muis en toetsenbordje en gaan met die banaan.
Jammer genoeg gooien proprietary drivers voorlopig roet in het verhaal :( .

[ Voor 20% gewijzigd door SirNobax op 29-08-2011 23:56 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 15:40

Demo

Probleemschietende Tovenaar

SirNobax schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 23:20:
Neemt niet weg dat het me erg leuk lijk om een "echte" Desktop-Linuxdistro (van mij apart enkel een desktop WM en .Deb support, in de achtergrond draaiend op de Android-Linux-Kernel) te kunnen draaien op een telefoon. Op je werk dat ding in een Dock prikken, DVI\HDMI scherm, A2DP speakers, Bluetooth muis en toetsenbordje en gaan met die banaan.
Jammer genoeg gooien proprietary drivers voorlopig roet in het verhaal :( .
Ik zou zeggen, koop een Nokia N900 en leef je uit ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-09 22:12
Ben redelijk nieuw op ubuntu, maar omdat windows mij vervelende meldingen gaf toch maar alles ongegooid en overgestapt. Op mijn Aspire one D255 ubuntu, en op mijn andere "vaste" laptop ook. Er vielen mij echter een paar dingen op.

1. op mijn netbook loopt het grafisch een stuk beter, het bladeren door de unity interface gaat soepeler, evenals het scrollen door websites. Op mijn vaste laptop hapert dit allemaal wat meer, toch zit hier een veel betere grafische kaart in (ati X1600) waar ik in windows van alles mee kon doen tot aan HD materiaal afspelen. Waar kan dit aan liggen, ik kan geen melding vinden bij "extra stuurprogramma's".

2. op mijn vaste laptop gebruik ik het laptopscherm als 2e scherm en een 19" lcd als 1e scherm in windows. Echter kan ik beide schermen wel activeren in ubuntu, ook met de juiste resolutie, maar ik kan niet instellen dat mijn 19" scherm het hoofdscherm moet zijn. Nu heb ik het unity panel op het laptopscherm staan. Heb al geprobeerd dit te verslepen, maar dit lukt niet. En nergens vindt ik een mogelijkheid het te veranderen.

Overigens vond ik windows 7 ook sneller opstarten, maar hier kan ik nog wel mee leven. Het wereldje van open source trekt me wel, maar ik moet niet in gaan leveren op prestaties.

Graag hoor ik wat, want zelfs met veel googelen kom ik er even niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 14:47

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

De Ati X1600 wordt niet meer ondersteund door de laatste drivers, maar wel door de Open Source drivers. Die doen het overigens meestal wel prima, maar een aantal dingen toch iets minder.

Helaas werken de legacy 9.3 drivers uit 2009 niet met de XOrg versie die in de huidige Ubuntu install zit. Maar ik moet zeggen, dat ik met mijn oude laptop daar niet meer moeilijk over doe.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

vanWalsum schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 10:59:
Het wereldje van open source trekt me wel, maar ik moet niet in gaan leveren op prestaties.
Helaas bestaat dit niet echt. En als je dan niet moet inleveren op prestaties, dan wel op compatibiliteit, vervelende bugs of missende features die je gewoon kon zijn in Windows.

[ Voor 23% gewijzigd door RuddyMysterious op 30-08-2011 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

DevilsProphet schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:25:
[...]

Helaas bestaat dit niet echt. En als je dan niet moet inleveren op prestaties, dan wel op compatibiliteit, vervelende bugs of missende features die je gewoon kon zijn in Windows.
nounounounou niet zo negative he ;) de grootste ruzie heb ik met Nederlandse multimediale sites (lees: alle gemist-sites, behalve de beta van uitzendinggemist) door het gebruik van.. silverlight+DRM.

enneh.. lees net op de FP dat Windows 8 nu .iso-bestanden out of the box gaat ondersteunen. Ik dacht: oh? kon dat nog steeds niet? En ja, op zich, met zijn X1600 vid. card. heb je idd. een soort van compatibiliteitsissue, maar ik zag dat ie ook op/in/voor windows een legacy-driver is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-09 22:12
Dan denk ik dat mijn "vaste" laptop weer windows gaat draaien. Wellicht bij een nieuwere laptop Ubuntu maar weer eens proberen. Verder wel hulde voor de hele kliek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
DevilsProphet schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:25:
[...]

Ik heb het gevoel van vervelende bugs en missende features juist als ik terug naar Windows ga. :+
letatcest schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:33:
[...]
nounounounou niet zo negative he ;) de grootste ruzie heb ik met Nederlandse multimediale sites (lees: alle gemist-sites, behalve de beta van uitzendinggemist) door het gebruik van.. silverlight+DRM.
uitzendinggemist.nl heeft ook gewoon een Flashplayer hoor. Niet goed gelezen.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Onlangs geupgraded naar 11.04, en de grafische prestaties zijn merkelijk slechter.
Ik merk een erg traag switchen tussen desktops, en tearing bij verslepen van vensters en filmpjes.
(Ik gebruik wel Ubuntu Classic, met Compiz).

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Het kan soms zijn dat je 2x vsync aan hebt staan, kun je onder compiz het beste uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Trouwens, met het programmaatje Ubuntu Tweak kun je heel makkelijk wat simpele compiz-settings etc. instellen (zoals vroeger ook kon met Simple Config Compiz Settings Manager of hoe die dan ook heette, maar die is niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
letatcest schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:46:
Trouwens, met het programmaatje Ubuntu Tweak kun je heel makkelijk wat simpele compiz-settings etc. instellen (zoals vroeger ook kon met Simple Config Compiz Settings Manager of hoe die dan ook heette, maar die is niet meer).
De laatste keer dat ik Unity probeerde deed CompizConfig het prima hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

mcDavid schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 12:18:
[...]

De laatste keer dat ik Unity probeerde deed CompizConfig het prima hoor!
Nee, ja, de CompizConfig wel, maar eh.. ik ben daar altijd weer de weg kwijt ;) Ik wil maar een paar dingen: desktop wall, show al je walls en show alle programma's die open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:19

Zjemm

...

Ik heb even een vraag over apt-get binnen ubuntu server.

het is me nu al een paar keer overkomen dat als ik via apt-get een applicatie de-installeer, er bestanden blijven staan in bv /etc/defaults en in de /etc/init.d en de home folders

als ik dan vervolgens die bestanden zelf verwijder en ik wil daarna de applicatie weer opnieuw vers installeren, dan maakt deze vervolgens als die handmatig verwijderde bestanden niet meer aan en zit ik met een halve installatie.

iemand een idee hoe dat komt en hoe ik dat kan voorkomen? en hoe ik het voor elkaar krijg dat de installatie wel alles netjes weer aanmaakt?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
In plaats van apt-get remove apt-get purge gebruiken. Dit haalt volgens mij niet altijd de bestanden in de home folder weg, maar die zou je wel moeten kunnen deleten zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

oke en hoe los ik nu op dat een package niet goed opnieuw wil installeren?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
apt-get --help
Daar staat wel genoeg. Alsnog purge draaien en een clean fixt het misschien, maar apt-get -f install package zou ook moeten werken om terug te installen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 14:54

r0b

Zjemm schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 12:35:
oke en hoe los ik nu op dat een package niet goed opnieuw wil installeren?
Als het pakket al verwijderd is via apt, nog even dpkg --purge <pakketnaam> draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door r0b op 03-09-2011 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

hmm oke, apt-get lijkt nu een nieuw probleem erbij te hebben:

eelke@xbmc:~$
eelke@xbmc:~$ sudo dpkg --purge sabnzbdplus
[sudo] password for eelke:
(Reading database ...
dpkg: warning: files list file for package `sabnzbdplus-theme-plush' missing, assuming package has no files currently installed.
(Reading database ... 84251 files and directories currently installed.)
Removing sabnzbdplus ...
Purging configuration files for sabnzbdplus ...
perl: warning: Setting locale failed.
perl: warning: Please check that your locale settings:
LANGUAGE = (unset),
LC_ALL = (unset),
LC_CTYPE = "UTF-8",
LANG = "en_US.UTF-8"
are supported and installed on your system.
perl: warning: Falling back to the standard locale ("C").
Processing triggers for ureadahead ...
eelke@xbmc:~$ sudo dpkg --purge sabnzbdplus
dpkg: warning: ignoring request to remove sabnzbdplus which isn't installed.
eelke@xbmc:~$ sudo apt-get clean
eelke@xbmc:~$ sudo apt-get purge
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
eelke@xbmc:~$ sudo apt-get check
Building dependency tree
eelke@xbmc:~$ sudo apt-get source
Building dependency tree
E: Must specify at least one package to fetch source for
eelke@xbmc:~$ sudo apt-get build-dep
Building dependency tree
E: Must specify at least one package to check builddeps for
eelke@xbmc:~$ sudo apt-get -f install sabnzbdplus
Building dependency tree
The following extra packages will be installed:
sabnzbdplus-theme-classic sabnzbdplus-theme-smpl
Suggested packages:
sabnzbdplus-theme-mobile
The following NEW packages will be installed:
sabnzbdplus sabnzbdplus-theme-classic sabnzbdplus-theme-smpl
0 upgraded, 3 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 1076kB of archives.
After this operation, 3772kB of additional disk space will be used.
Do you want to continue [Y/n]? y
Get:1 http://ppa.launchpad.net/jcfp/ppa/ubuntu/ maverick/main sabnzbdplus all 0.6.8-0ubuntu1~jcfp1~maverick [922kB]
Get:2 http://ppa.launchpad.net/jcfp/ppa/ubuntu/ maverick/main sabnzbdplus-theme-classic all 0.6.8-0ubuntu1~jcfp1~maverick [57.2kB]
Get:3 http://ppa.launchpad.net/jcfp/ppa/ubuntu/ maverick/main sabnzbdplus-theme-smpl all 0.6.8-0ubuntu1~jcfp1~maverick [96.6kB]
Fetched 1076kB in 1s (698kB/s)
LANGUAGE = (unset),
LC_ALL = (unset),
LC_CTYPE = "UTF-8",
LANG = "en_US.UTF-8"
locale: Cannot set LC_CTYPE to default locale: No such file or directory
locale: Cannot set LC_ALL to default locale: No such file or directory
Selecting previously deselected package sabnzbdplus.
(Reading database ...
dpkg: warning: files list file for package `sabnzbdplus-theme-plush' missing, assuming package has no files currently installed.
(Reading database ... 84249 files and directories currently installed.)
Unpacking sabnzbdplus (from .../sabnzbdplus_0.6.8-0ubuntu1~jcfp1~maverick_all.deb) ...
Selecting previously deselected package sabnzbdplus-theme-classic.
Unpacking sabnzbdplus-theme-classic (from .../sabnzbdplus-theme-classic_0.6.8-0ubuntu1~jcfp1~maverick_all.deb) ...
Selecting previously deselected package sabnzbdplus-theme-smpl.
Unpacking sabnzbdplus-theme-smpl (from .../sabnzbdplus-theme-smpl_0.6.8-0ubuntu1~jcfp1~maverick_all.deb) ...
Processing triggers for man-db ...
LANGUAGE = (unset),
LC_ALL = (unset),
LC_CTYPE = "UTF-8",
LANG = "en_US.UTF-8"
locale: Cannot set LC_CTYPE to default locale: No such file or directory
locale: Cannot set LC_ALL to default locale: No such file or directory
LANGUAGE = (unset),
LC_ALL = (unset),
LC_CTYPE = "UTF-8",
LANG = "en_US.UTF-8"
/usr/bin/mandb: can't set the locale; make sure $LC_* and $LANG are correct
Processing triggers for ureadahead ...
Setting up sabnzbdplus (0.6.8-0ubuntu1~jcfp1~maverick) ...
LANGUAGE = (unset),
LC_ALL = (unset),
LC_CTYPE = "UTF-8",
LANG = "en_US.UTF-8"
* SABnzbd+ binary newsgrabber: not configured, aborting. See /etc/default/sabnzbdplus
Setting up sabnzbdplus-theme-classic (0.6.8-0ubuntu1~jcfp1~maverick) ...
Setting up sabnzbdplus-theme-smpl (0.6.8-0ubuntu1~jcfp1~maverick) ...

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:48

Theimon

Snapte!?

Wat is het probleem? Hij installeert 'm toch? Je moet Sabnzbd wel nog configureren voordat ie kan draaien:
code:
1
* SABnzbd+ binary newsgrabber: not configured, aborting. See /etc/default/sabnzbdplus

En je locale is niet goed geconfigureerd en daar valt perl over:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
LANGUAGE = (unset),
LC_ALL = (unset),
LC_CTYPE = "UTF-8",
LANG = "en_US.UTF-8"

Ik weet niet waar Ubuntu deze configs bijhoudt. Op Gentoo zit het in ieder geval in /etc/locale.gen en /etc/env.d/02locale.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
code:
1
sudo dpkg-reconfigure locales
zou dat op moeten lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

oke de locale error heb ik opgelost met:
export LANGUAGE=en_US.UTF-8
export LANG=en_US.UTF-8
export LC_ALL=en_US.UTF-8
locale-gen en_US.UTF-8
dpkg-reconfigure locales

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
sabnzbdinstallatie how to staat hier: Entertainment vanuit de luie stoel: Open Source: Sabnzbdplus

ik heb er ook een script voor, die installed het voor je (klik LaZy Admin in mijn sig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Hebben jullie dit ook: ik heb een guest account zonder paswoord,
maar als ik dan een tijdje idle ga springt de screensaver op, en moet ik een paswoord ingeven om mijn desktop te unlocken. Welk paswoord?

Ook: hoe kies je de desktop omgeving van de Guest user?
Normaal kies je een gebruiker, en terwijl je het wachtwoord kan ingeven kun je onderaan ook de desktop omgeving kiezen. Als je echter op Guest klikt log je meteen in ...

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:43
Momenteel overweeg ik om 11.10 te installeren op een laptop die ik zojusit binnenkreeg (lenovo thinkpad t520 :D). Mensen die dit aan- danwel afraden?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:44

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Freeaqingme schreef op woensdag 14 september 2011 @ 13:55:
Momenteel overweeg ik om 11.10 te installeren op een laptop die ik zojusit binnenkreeg (lenovo thinkpad t520 :D). Mensen die dit aan- danwel afraden?
Ik zou zeggen gewoon doen. Als je wat meer zelf wilt spelen installeer dan debian met Gnome 3. Maar als je leuk wilt beginnen doe dan lekker Ubuntu.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:43
Het gaat niet om spelen. Gebruik nu uitsluitend linux sinds 2004; gaat er mij met name om of het werkbaar is/zal zijn (als php developer zijnde). Inmiddels wordt mijn usb stick gebrand overigens, dus ik houd jullie op de hoogte. Andere ervaringen zijn nog steeds welkom ;)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Sando
  • Niet online
Ik zou het niet doen. Als het uit is, is het al buggy. En het is nog niet uit.
Zovan Ubuntu is leuk, maar niet op je developmentcomputer. Am I wrong? :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:47
Ikzelf gebruik 11.10 ook al op mijn productie-laptop. Zo kom ik juist de bugs tegen die je normaal niet zo snel tegen zult komen en kun je die netjes melden zodat deze nog optijd gefixed kunnen worden.
Je moet natuurlijk wel van een pikant randje houden :P.

• Sando
  • Niet online
Ja maar als je systeem niet afsluit maar freezt omdat je via putty het commando gaf en je workspace daardoor niet goed is opgeslagen en je een dag verliest, dan denk je dat het voor je productiecomputer wel wat minder pikant mag. :P

Willekeurig recent ervaring incidentje, maar het gebeurt vaak, te vaak, [iets] en [iets] geeft [tijd kwijt] in *buntu.

[ Voor 21% gewijzigd door Sando op 14-09-2011 21:32 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Bekos
Ik gebruik ubuntu op mijn development computer en ik heb nog geen problemen ervaren.
Sando schreef op woensdag 14 september 2011 @ 21:31:
Ja maar als je systeem niet afsluit maar freezt omdat je via putty het commando gaf en je workspace daardoor niet goed is opgeslagen en je een dag verliest, dan denk je dat het voor je productiecomputer wel wat minder pikant mag. :P
Wat is volgens jou dan wel een goede linux distro om op je development computer te draaien? :)

• blouweKip
Ja maar als je systeem niet afsluit maar freezt omdat je via putty het commando gaf en je workspace daardoor niet goed is opgeslagen en je een dag verliest,
l2save?

• mcDavid
Sando schreef op woensdag 14 september 2011 @ 21:31:

Willekeurig recent ervaring incidentje, maar het gebeurt vaak, te vaak, [iets] en [iets] geeft [tijd kwijt] in *buntu.
Sowieso doe je iets verkeerd als je een dag werk kwijt kunt raken bij een crash. Wel eens van autosave gehoord?

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

mcDavid schreef op woensdag 14 september 2011 @ 23:16:
Sowieso doe je iets verkeerd als je een dag werk kwijt kunt raken bij een crash. Wel eens van autosave gehoord?
Inderdaad, ik heb genoeg gehad dat er iets vastliep, de computer vastliep, de computer uitviel door een hardwarematig falen of dat gewoon de stroom wegviel. Dat heeft er voor gezorgd dat ik nu elke minuut CTRL+S ram. Het is een automatisme geworden, een beetje zoals ademen. Doe het te weinig en je kan er aan ten onder gaan. >:)

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09 22:35
DevilsProphet schreef op donderdag 15 september 2011 @ 08:35:
[...]

Inderdaad, ik heb genoeg gehad dat er iets vastliep, de computer vastliep, de computer uitviel door een hardwarematig falen of dat gewoon de stroom wegviel. Dat heeft er voor gezorgd dat ik nu elke minuut CTRL+S ram. Het is een automatisme geworden, een beetje zoals ademen. Doe het te weinig en je kan er aan ten onder gaan. >:)
Haha, ik doe dit inderdaad ook. Zo snel ik ergens een document of file aan het veranderen ben, is het na elke verandering ctrl-s. :)

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Hier ook. En als je dan nog via een Dropbox werkt, slaat hij onderwater ook weer elke versie apart op. Ideaal.

• knakker2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-12-2024
Wat zijn er voor mogelijkheiden de bootloader te veranderen? (gebruik pas 3 dagen Ubuntu 11.04)
Burg ziet er mooi uit, maar lees teveel rampscenario's ...
Pagina: 1 ... 30 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!